Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

ICT veranderopgave van UWV en SVB

[0:00:06] Het is alweer tien uur op de klok en ik wil graag deze technische briefing samen met uwv en svb openen

[0:00:15] in ieder geval mensen op de tribune en die meekijken van harte welkom ook aanwezige kamerleden. De heer van der lee van groenlinks die warmerdam d zesenzestig. Als het goed is komt mevrouw daarna ook nog binnen mijn naam is mark strolenberg van de vvd. We gaan direct naar onze gasten. De svb en uwv. Ik denk dat het handig is. Misschien dat jullie elkaar op in ieder geval eerste instantie allemaal voorstellen en dat we daarna het uwv het woord geven voor de eerste presentatie en de presentatie van de svb volgen na de presentatie in ieder geval de aanwezige kamerleden de gelegenheid geven om vragen te stellen over datgene dat gepresenteerd is integraal.

[0:00:55] Mag ik het woord geven aan de van rechts naar links voor even het voorstellen. De heer jonker alstublieft.

[0:01:06] Maar het jonker, ceo, uwv

[0:01:10] natalie van berkel raad van bestuur. Uwv

[0:01:14] diana starmans raad van bestuur, svb.

[0:01:20] Jan van der vliet directeur ict en waarnemend ceo van svb.

[0:01:25] Hartelijk welkom en geeft mevrouw van berkel van het uwv als eerste het woord voor de presentatie.

[0:01:31] Dankuwel. Voorzitter, ik mag namens svb en uwv een korte inleidende aftrap geven en het eerste deel heeft u al voor mijn voeten weggemaaid, namelijk het voorstellen dat scheelt. Wij zijn verheugd dat wij hier vandaag aanwezig kunnen zijn om iets meer te vertellen over de ict bij uwv en svb.

[0:01:53] U heeft onlangs de stand van de uitvoering ontvangen. Daar is ook vrij uitvoerig ingegaan op de ict van svb en uwv en u ontvangt ook met enige regelmaat uitvoerings toetsen van ons waar ook de ict component nadrukkelijk in meegenomen is. Dus u weet vast wel een hoop des al niettemin nemen wij toch nog graag mee. Iets dieper en technische nog meer in de ins en outs

[0:02:19] op voorhand zou ik u graag mee willen geven dat ict niet een apart onderwerp in zichzelf is zelf is maar voor ons altijd verbonden is met de dienstverlening ict is de motor van onze publieke dienstverlening. Onze organisaties draaien in hoge mate op de ict

[0:02:36] en onze mensen en de burgers waar we ons werk doen zijn ook in hoge mate afhankelijk van die ict

[0:02:46] ook goed om te melden is dat alles wat wij doen gebaseerd is op wet en regelgeving dat die wet en regelgeving niet altijd eenvoudig is, maar vaker heel complex van aard is en dat ook hier de regel opgaat dat hoe ingewikkelder de wet en regelgeving is, hoe ingewikkelder de werkprocessen zijn de vertaling van die wet en regelgeving in wat onze mensen dagdagelijks moeten doen en dat land ook weer een hele ingewikkelde ict regels en systemen dat proces is al jaren aan de gang en dat betekent dat we grote ingewikkelde systemen hebben die helemaal op maat zijn gemaakt op de wet en regelgeving specifiek van nederland en soms ook voor ouderen, wet en regelgeving. Dat maakt dat het lastig is om grote systemen te vervangen dat het duur is om te onderhouden

[0:03:32] en dat het minder makkelijk is om standaard oplossingen van de markt te kopen. Dat is denk ik goed om op voorhand even te vermelden.

[0:03:42] Punt denk ik als algemene inleiding en met uw welnemen. Voorzitter, zou ik dan meteen een korte doorstart maken naar eerste deel over uwv en dan geef ik daarna mijn collega diana starmans graag het woord om een toelichting te geven op de svb op die twee mooie schermen. Daar ziet u wat feiten en cijfers. Ik ben zelf altijd weer onder de indruk als ik even wat dingen onder op een rijtje zie van wat uwv kenmerk. Dat zijn slechts een paar dingen. Maar om iets te noemen. Wij hebben veertien miljoen mensen in de polis administratie zitten

[0:04:16] en wij verstrekken ruim één komma twee miljoen uitkeringen per maand. Dat gaat in euro's in twintig, tweeëntwintig in ieder geval om bijna eenentwintig miljard. En dan hebben we ook nog zoiets als de aow die kent u wel. Die regeling. Dat gaat ook over drieëntwintig een half miljard. Dat is allemaal loopt dat via de ict-systemen die die dat verstrekken van die van die gelden

[0:04:39] ook goed om te vermelden is dat onze twee belangrijkste websites uwv punten nel en werk punten nel waar je terechtkunt. Als je werk zoekt

[0:04:47] een enorme hoeveelheid unieke bezoekers per maand hebben uwv punten nel vier komma vier miljoen unieke bezoekers per maand is een van de best bezochte websites van nederland die overigens ook qua beschikbaarheid het heel goed doet. Daar zit een wereld achter is niet makkelijk maar dat lukt best goed.

[0:05:07] We hebben negenendertig locaties overal in het land. Daar staan allemaal p c. Daar liggen allemaal kabels moeten allemaal service te worden en we hebben meer dan twee honderd applicaties en dertig miljard gegevens die wij beheren, maar ook delen met afnemers, zoals pensioenfondsen, bijvoorbeeld of collega's uitvoeringsorganisaties, zoals de belastingdienst om bijvoorbeeld ervoor ingevulde aangifte te kunnen verzorgen en last but not least ongeveer vijfentwintig procent van ons budget zetten wij in voor ict voor vernieuwing beheer en onderhoud en daar moet ik bij zeggen dat dat een vrij gangbaar percentages is om te besteden aan ict.

[0:05:52] Wij zouden hier niet zitten als we niet een uitdaging hebben en die uitdaging die begint eigenlijk hierbij. Want alles wat wij doen bij uwv doen wij voor de mensen waar we ons werk doen en we hebben een nieuwe strategie geformuleerd. Zo nieuw is die eigenlijk niet meer. Inmiddels.

[0:06:07] En die kent in de kern eigenlijk vooral de volgende naam ruimte voor menselijke maat in dienstverlening. Dat zegt van alles en ik

[0:06:18] de kort samen. Wij zijn aan transitie aan het doormaken van een uitvoeringsorganisatie die zich bezighoudt met het recht, rechtmatig mogelijk uitvoeren van wetten en regels naar een publieke dienstverlener die publieke diensten verleent en met probeert zo goed mogelijk te ondersteunen en dat willen we graag doen, met als uitgangspunt dat iedereen waar we ons werk voordoen. Burgers, werkgevers, ondernemers zich gezien gehoord en geholpen voelen. Dat is een enorme ambitie. Daar zijn we nog niet. Daar werken we elke dag hard aan. Nog niet alles gaat goed,

[0:06:53] maar we zetten wel elke dag belangrijke stappen in. Ik herhaal nog een keer die ict is een cruciale randvoorwaarde om dat voor elkaar te krijgen.

[0:07:02] Wat is dan de uitdaging. Kort samengevat is het eigenlijk als volgt de winkel die enorme winkel waar ik net even wat zijn vingers over deelde. Die moet open blijven tijdens een vrij ingrijpende verbouwing die overigens eigenlijk meerdere verbouwing in een behelst.

[0:07:19] En dan verandert het assortiment ook nog met enige regelmaat niet in de laatste plaats omdat u dat vraagt

[0:07:25] en uw politieke wensen heeft wat we dus proberen te doen is tegelijkertijd zowel moderniseren wat wij hebben staan vervangen. Wat we hebben staan, maar ook innoveren en nieuwe methoden en technieken toepassen en werken aan het verbeteren van onze dienstverlening.

[0:07:45] En hoe doen we dat dan? Dat doen we door lekker zie je aan te pakken. Dat doen we stapsgewijs.

[0:07:53] We proberen minder grote it systemen te laten staan, maar meer met generieke blokken die je op verschillende manieren op elkaar kan stapelen, zeg ik maar even huiselijk te werken

[0:08:08] we. Ik zei net al iets over de nieuwe methoden en technieken jetty bijvoorbeeld. Daar zijn we nu aan het kijken hoe we daar ook ons voordeel mee mee kunnen doen.

[0:08:17] We hebben grootscheepse her ontwerp acties voor onze werkprocessen, want die werkprocessen die worden één op één vertaald in die ict-systemen. Dus hoe beter en simpeler. De werkprocessen zijn beter die systemen werken

[0:08:35] en tot slot betekent dat vooral ook dat we eigenlijk voortdurend continu

[0:08:41] keuzes moeten maken, moeten afwegen. Dan zijn er dan vakspecialisten die geef ik zo direct het woord die dat dan heel professioneel portfolio management

[0:08:51] dat de leden een notendop. Hoe we dat

[0:08:54] dan geef ik graag het woord aan mijn collega martin jonker onze cao nog iets toe te lichten over onze grote projecten. En wat meer technieken.

[0:09:04] Ik stel voor te wachten tot het wel eens afgelopen is één minuut. Dus

[0:09:36] dan geef ik de heer het woord aan de heer juncker. Om bedankt.

[0:09:40] Wij doen best wel veel. We krijgen vaker ook van daar nooit wat gebeuren bij die uitvoeren. Dus ik denk dat ik twee minuten heel veel doen en dat zie je ook een beetje terug in deze cijfers er elk jaar voeren wij meer dan honderd dertig projecten uit en dat is nog bovenop eigenlijk het reguliere onderhoud beheer en die projecten zijn vaak die kunnen kortdurend zijn, maar hebben vaak ook een strekking over meerdere jaren heen en ik heb er een zestal uitgelicht om ook te laten zien welke variatie daarin zitten dat het niet één type projecten is

[0:10:12] een hele hele grote een van de grootste werkte die ook in nederland lopen is het vervangen van ons datacentrum bij mijn leverancier daar liep het zoals contract af aan aan moeten besteden en we zijn naar een nieuwe leverancier gegaan en dat betekent dat alle applicaties die gewoon moeten blijven draaien over moeten gaan van leverancier één en twee nieuwe datacenter nieuwe beheer en we hebben twee jaar overgedaan

[0:10:40] en u moet rekening houden dat dit overzicht van tweehonderd toepassingen hun werk is waar we denk ik twee jaar lang in elk weekend wel één twee soms drie toepassingen over overgezet hebben klaar zetten data confronteren hardware neerzetten weer testen weer testen van één ding moeten we zeker weten. De dienstverlening moet maanden gewoon mee doorgaan hebben tweeënvijftig weken per jaar gedaan op een paar weekenden met kerst en de zomer na twee jaar lang en recent is de laatste toepassing overgegaan. Heel groot project. Wat goed verlopen is een heel belangrijk.

[0:11:12] We hebben ook meteen wel de hardware vernieuwd. De service even benieuwd beveiliging is wat omhoog gegaan. Dus naast de verplaatsing als zodanig hebben ook een belangrijke verbetering doorgevoerd en dat is eigenlijk ook een beetje de partij die wij hebben daar waar wij werk doen en moeten gebeuren naar de technische op te kijken we ook of er meteen een aantal dingen mee kunnen nemen die ook moeten gebeuren. Dat is vaak van wetgeving. Wat kan ook vanuit de dienstverlening zijn

[0:11:36] tweede project wat aanspreekt en dat laat zien hoe groot ook zijn. Het vervangen van een laptop een telefoon is voor mezelf privé vrij makkelijk. Ik loop de straat in een winkel in bij vodafone of bij kpn en ik en ik heb bijna een uur later toestel

[0:11:51] als je dat moet doen met twintigduizend werknemers die over nederland zitten met applicaties door onder meer er ook wel even mee bezig onder te doen. Daarnaast is de software die we gebruiken die ze inmiddels niet meer te krijgen op een schijfje. Maar zit in de cloud. We hebben de reis cloud beleid en we hebben ook tijd nodig om heel goed te begrijpen hoe wij de waarborgen moeten doen die door uw kamer ook afgesproken zijn met uw kamer dat we aan moeten voldoen. Want dat kost tijd

[0:12:20] iets meer naar ons eigen proces. Het kcc klantcontactcentrum. Mevrouw merkel zei al er lopen heel veel telefoontjes heel veel klantcontacten heel veel berichten overheen essentieel voor onze dienstverlening. Onze cliënten ook daar hadden wij software staan die inmiddels verouderd was die vervangen moest worden aanbesteed is dat dat loopt en dat is een vrij groot programma en daarmee zullen we ook weer blijvend zorgen dat het blijft lopen. Daar is weer continuïteit van de dienstverlening ons allerbelangrijkst zo goed en gelijktijdig kijken we of met nieuwe pakketten nieuwe software ook die dienstverlening naar een hoger niveau kan komen.

[0:12:56] Wat eigenlijk normaal is in deze wereld dat mensen zou mogen verwachten

[0:13:00] en dat soort dingen als jet en voice moet er ook in zou gebeuren videobellen thuis kunnen bellen is zijn belangrijke dingen

[0:13:11] iets meer naar de achterkant. Ons bedrijf. We hebben best wel een aantal complexen wetgevingstraject en wetgeving zit bij ons in

[0:13:19] op twee manieren erin vast. De ene is dat wij de wetsregels zelf hebben. Die moeten goed vertaald worden en goed gedaan worden. De uitkering systemen die hebben die heel betrouwbaar recht duur en hoogte bepalen zorgen dat de mensen op de juiste uitkering krijgen,

[0:13:35] maar ook een heel proces overheen. Hoe wij vanuit de medewerkers en met cliënten dat proces ook toe.

[0:13:41] En als uw voorstel dat medewerkers vandaag nog met twintig systemen zouden werken naar het verleden en die erover moeten zetten en heel goed moeten kijken of een gegeven systeem systeem. Klopt. En dan vraagt een cliënt waar staat het met mijn aanvragen. Dan moeten we goed kijken waar zit proberen wij ook met een nieuwe software. De nieuwe ideeën dat het een gestroomlijnd proces is om dat op elk moment weten waar de aanvraag zit dat als medewerker bij ons een keer vakantie heeft vrij is dat die doorloopt naar hun collega's dat we die werkzaam kunnen kunnen beheersen. Dat zijn de herontwerpen trajecten.

[0:14:15] Wij hebben er al eentje van afgerond voor de www

[0:14:18] en we zijn nu bezig met de wetten om dat ook te doen want dat is een hele belangrijke om zowel te zorgen dat we de die die we hebben vervangen. Maar gelijktijdig heel erg werken aan het verbeteren van onze werkprocessen en dat is een hele hoge bijdrage voor onze cliënten, maar ook voor onze medewerkers die is toch wel fijn vindt om die te twintig systemen te moeten werken waar met een systeem waar ze een moderne blik hebben.

[0:14:46] Een laatste die blinken ook wel bekend is ook vaak wel in de kaderbrief ook gegeven hebben dat sonar is dat systeem wat op siebel gebaseerd is. Daar hebben we ook een aantal avg issues op gehad design inmiddels verholpen want daar zijn we bezig om dat simpel systeem. Wat een pakket. Ooit was wat helemaal verbouwd is in het maatwerk opnieuw in te richten en via een stand processen in te richten. Het zijn zes grote projecten. Veel daarvan zult u herkennen misschien van het rijks informatie, sport en die voeren wij uit. Maar nogmaals, het is een traject van meer dan honderd dertig projecten die we dan bij elkaar doen

[0:15:26] als je kijkt naar die factoren, zoals het uitvoeren. Dan gaat het best wel heel goed. Nogmaals, die honderd dertig projecten die voeren we uit en we hebben nog nooit een welke datum gemist

[0:15:36] en ook de continuïteit van systemen is heel hoog. Een beetje testen. Heel goed. Begrijp het heel goed voor vakmensen zitten die dat beheersen en eigenlijk kan ik heel trots zijn afgelopen jaren. Dat dat ook heel goed gebeurt.

[0:15:51] We kijken ook waar we dingen kunnen combineren dat je de dienstverlening kan verbeteren en gelijktijdig de niet kan kan vervangen. Maar dat lukt vaak, maar niet altijd

[0:16:01] het stapelen van en werken aan dienstverlening en werken aan het vervangen van lekker zie van techniek en kan ervoor zorgen dat een systeem en een project zo groot wordt zo moeilijk wordt dat vanuit daaruit het eigenlijk niet meer beheersbaar is en dat we echt moeten kiezen. We gaan eerst zorgen

[0:16:18] dat we de

[0:16:20] systemen naar een hoger niveau brengen en weer bij de tijd zijn en dan pas kunnen wij

[0:16:24] zaken gaan regelen om nieuwe wetten in te voeren of om dienstverlening te kunnen verbeteren. Dat is een balans waren continu inzitten. Wat moet eerst wat kan soms moeten we eerst de wetgeving doen en dan houden we even nog het onderhoud vast en doen we daarna. Dat is bij ons veel planning.

[0:16:42] Wij worstelen met mij. Waarom. Ik werkte bij ons ook wel eens uit en dat is helaas ook het geval. Dat vinden we heel vervelend maar het heeft een aantal redenen denk dat dit de belangrijkste zijn.

[0:16:51] Belangrijk is dat wij met oude systemen er ook soms achter komen dat niet alles goed gedocumenteerd is dat er heel veel maatwerk is dat is ook heel veel afstemming vraagt met de business. Hoe wil je dat. En dan zegt een vestiging in zwolle. Zoals wij werken willen we graag dat het werkt. Maar in de gemeente amersfoort hebben ze ook een werkwijze die ook goed is en beide zijn prima.

[0:17:09] Beide voldoen aan de wet maar werken hun eigen procedures net even anders

[0:17:14] in een systeem wil je op één manier werken naar de afstemming over dat soort zaken heen om een groot bedrijf als onze kost gewoon veel tijd ook nodig om te zorgen dat we het goed doen.

[0:17:23] Maar er komt ook af en toe verrassingen bij en als een project één, twee jaar duurt

[0:17:27] dan verandert er ook wel eens wat in in de wereld. Dan kan anoniem versie komen er wetgeving komen en dat betekent ook soms dat wij zaken moeten wijzigen. Gedurende rit daarmee dat het uit

[0:17:38] en ook niet onbekend denk ik. We zitten in een enorme schaarste. Het aantal vacatures in nederland is groter dan het aantal mensen wat in wezen het

[0:17:46] en zeker als het gaat om specialisten binnen it is het echt heel goed zoeken naar mensen die dat heel goed kunnen. En als je binnen hebt moet je ook vasthouden en zorgen dat je een vakmanschap werkt dat werkt met elkaar

[0:18:00] om dat aan te pakken. Misschien om laatste te pakken. Onze hoofdpijn hoofdpijn ons om onze hoofdpijn af te komen. Onze hoofdlijn van aanpak

[0:18:09] hebben wij vanuit it tegen tegen de business helpen ons ook om keuzes te maken. Het kan niet allemaal en en het moet allemaal en en moet het allemaal tegelijkertijd of mag het beheersbaar achter elkaar

[0:18:22] en daarom vasthouden is denk een hele belangrijke. We worden toch vaak overvraagd en ja zeggen doen we heel graag en soms moeten we toch ook intern vaker nee zeggen.

[0:18:31] De tweede. Dat zei ik al het aantrekken en behouden van it op allerlei gebied is denk ik. Prioriteit nummer één werken we hard aan zijn er nog steeds een hele goede werkgever bestaan vaak nog misschien nog niet op nummer één. Maar we komen wel in de top lijstjes voor laatste keer tegen als via de werkgever. Indien dat dat nog steeds heel belangrijk is dat we als overheid en als je als uitvoeringsorganisatie nog veel mensen kunnen aantrekken. Gelijktijdig investeren ook veel in opleiden trainen en behoud van mensen.

[0:19:02] Maar wat ik zei als je in een groot bedrijf zitten. Je moet afstemmen en daar verliezen tijd op kijken hoe we die proces zou kunnen versnellen gaat enorm helpen om die projecten te kunnen verkorten.

[0:19:11] Hele belangrijke en

[0:19:13] koers houden als we een beslissing nemen en zeggen

[0:19:16] we gaan nu dat systeem uitzetten en we gaan dat is om dan dat ook vasthouden. Niet over drie maanden zeggen nou hadden toch een ander idee draait om

[0:19:25] dat geeft snij verliezen en daar last van

[0:19:28] de laatste en niet het onbelangrijkste ict is heel ingewikkeld, maar biedt ook steeds meer mogelijkheden steeds meer software komt standaard op de markt hoef je niet mijzelf te bouwen

[0:19:39] het modulair bouwen de ingewikkeldheid van de ketens kunnen aanpakken.

[0:19:43] Sommige software is ook veel makkelijker. Denk dat daar ook zwaar op op inzetten om daar weer voor geld. Hele nieuwe dingen wachten we toch even af tot de wereld een beetje bekend is hoe het allemaal loopt

[0:19:54] en we zijn wat dat betreft. Mirjam volgen van de idee, maar we moeten wel snel volgen als bekend is dat in de wereld. En nederland nieuwe software is briefje is dan proberen we dat te volgen.

[0:20:08] Mooi dankuwel. Ondertussen is mevrouw kathmann van pvda ook aangeschoven van harte welkom. En dan ga ik door mevrouw starmans szw voor de presentatie van sgp.

[0:20:17] Ja

[0:20:18] wel. Goedemorgen. Ook ik ben u zeer erkentelijk en spreek mijn dank uit dat u zich laten informeren over de ict in onze organisaties. Het is idee is, zoals mijn collega's als hij het fundament van de publieke dienstverlening. Zonder it zouden wij niet ons werk kunnen doen zoals we dat nu doen en het is een stukje van ons werk wordt eigenlijk niet zichtbaar is voor de burger en ook misschien politiek wat minder interessant is en tegelijkertijd is het echt het fundament van de publieke dienstverlening. Even kijkend naar de svb om ook wat cijfers daaraan te geven. Wij werken voor zo'n vijf komma zeven miljoen burgers die een uitkering van ons hebben gekregen. Daar gaat meer dan vijftig miljard in om. En dat doen wij met iets meer dan vierduizend medewerkers. U ziet in de linker kant van het plaatje ook een aantal tijdelijke regelingen die wij hebben uitgevoerd. Afgelopen jaar en dat zijn regelingen die dus op de grote regelingen die wij doen, zoals aow, kinderbijslag, pgb en een heleboel andere kleinere regelingen hebben wij afgelopen jaren ook een aantal tijdelijke regelingen uitgevoerd

[0:21:29] die ook niet kunnen zonder een goede ideeën. Daaronder het vandaag met u willen doen is kijken welke dilemmas liggen daar nu en welke opgave liggen liggen voor op ons en ik vind het belangrijk dat u daar kennis van kunnen nemen.

[0:21:47] Wat wij als svb doen is maandelijks natuurlijk aan miljoenen burgers. Je ziet het aantal staan betalen waar zij recht op hebben en dat vinden wij het belangrijk dat we dat betrouwbaar kunnen doen op de momenten die we daar ook voor hebben afgesproken naar onze grootste regelingen. De aow en de kinderbijslag design voor een heel heel groot deel geautomatiseerd. Als ik even kijk naar de kinderbijslag dan alleen bij de geboorte van het eerste kind moeten wij weten dat er een kind is geboren en b. Op welke bankrekening wij het geld moeten overmaken. Maar daarna is alles volledig geautomatiseerd. Dus bij tweede, derde en volgende kinderen is dat een volledig automatisch proces. Wij kennen dus een hele hogere straight to processing zoals we dat noemen van ongeveer vijfentachtig procent. Als ik over het hele spectrum van de svb kijk,

[0:22:39] daar geldt de stelregel bij hoe eenvoudiger de regelgeving is, hoe eenvoudiger ook de it sta in meeneemt. Nog even de kinderbijslag bijvoorbeeld op inzoomen tot voor kort was het zo dat als een kind als zestien of zeventien jarige een bijbaantje had dan was dat bepalend voor de hoogte van de kinderbijslag. Dat betekent dat wij daar natuurlijk idee regels voor moesten maken, zodat dat ook geautomatiseerd kon worden door dat uw wetgeving hebben aangepast. Dit stukje eruit heeft gehaald en kinderen of ouders dus niet meer gekort worden op het moment dat een kind een bijbaantje heeft maakt dat de regel eenvoudiger en maakt dat de it ook vele malen eenvoudiger. Maar we doen we als svb nog wat een belangrijke component is ook voor ons it landschap is dat wij veel internationaal werk doen in toenemende mate hebben de mensen een internationale component in hun leven of ze wonen of ze werken in het buitenland en dat heeft impact op het sociale zekerheid terecht.

[0:23:46] Dat doen wij voor heel veel landen en dat is een moeilijk te digitaliseren proces waarbij gegevensuitwisseling cruciaal is, en daar zijn we zeker op europees niveau en mijn collega's zal er straks nog wat meer over zeggen wel eerste stappen in te zetten omdat beter voor elkaar te krijgen. Dat maakt ook dat europese en internationale wet en regelgeving impact heeft op ons. Dat realiseren we ons misschien niet altijd zo heel direct, maar op het moment dat er een europese verordeningen iets verandert, heeft dat effect op onze uitvoering en dus ook op onze it

[0:24:23] naar onze dienstverlening is nu gegarandeerd, maar ik denk dat het ontzettend belangrijk is dat we op lange termijn investeren in de idee om die houdbaarheid, om die toekomstbestendigheid van de dienstverlening te kunnen garanderen, maar even alleen al de internationale doelgroep die groep wordt groter en groter. Daar zullen we iets op moeten verzinnen. Wij hebben niet de arbeidskrachten om dit werk handmatig te doen. Collega's, zei al iets over de structureel krappe arbeidsmarkt. We zullen moeten kijken dat we dusdanige wet en regelgeving hebben dat we dat ook kunnen digitaliseren.

[0:25:00] De complexiteit van onze systemen is dus gestegen is flink toegenomen. Wat we zien is dat de kennis van onze systemen ook bij uwv ook zichtbaar was. Dat zijn eigenstandige systemen waar we die kennis heel specifiek voor onze organisaties gemaakt die kennis die wordt steeds beperkter. Het aantal cyberdreigingen neemt natuurlijk toe en ook de complexiteit van zijn dreiging neemt toe en we stellen terecht striktere eisen aan privacy en informatiebeveiliging en ook dat heeft impact op ons it landschap.

[0:25:34] Als we dan kijken naar de toekomst bestendigheid van onze systemen. Volgens mij hoort aan andere sluit me bij

[0:25:42] want ik wou eens even dit plaatje willen laten zien en niet om daar helemaal op detail op in te gaan. Maar wat we hierin zien is hoe complex zo'n systeem is aan de linkerkant. Ziet u het it landschap zoals we dat gebruiken in het szw domein en de rechterkant. Ziet u het stukje en daarna alleen nog maar het stukje van pgb één punt nul, zoals we dat nodig hebben voor de zorg, en welzijn voor de pgb dienstverlening.

[0:26:08] Dit zegt iets over hoe ingewikkeld dit is dus op het moment dat we gaan sleutelen en wet en regelgeving er iets uithalen er iets toevoegen. Dan gaat een heel systeem komt in bewerking, omdat het zo aan elkaar verknoopt is

[0:26:24] om die systemen toekomst en die hebben nog even de cijfers. Sorry. Het is goed om nog even te laten zien. Ik heb er al een aantal genoemd. De vijfentachtig procent treedt hoe het budget van honderd veertien miljoen. Wij hebben bij de svb meer dan zes, honderd applicaties

[0:26:40] die moeten allemaal onderhouden worden. Dat draait op zevenentwintig platformen en wij doen per jaar zo'n honderd veranderen initiatieven en die zijn groot en klein groot. Dan heb ik het over de modernisering van onze kern systeem en klein. Dat zijn etc, etc kleinere die nodig zijn om mensen beter te kunnen laten werken met onze systemen en dat pakken we op in de eetzaal teams die daarvoor staan opgesteld.

[0:27:10] Als het dan de volgende sites in beeld mag dan ga ik het bruggetje maken en geef ik daarna het woord aan mijn collega jan. We moeten dus echt inzetten op de toekomstbestendigheid van onze systemen. Dat doen wij wij willen betrouwbaar zijn en blijven dus dat doen wij vanuit dat vernieuwen vanuit de continuïteit. De winkel blijft open. We kunnen ons geen big beng veroorloven. De vernieuwing die is echt nodig om niet alleen nu, maar vooral ook in de toekomst kleine en grote wetswijzigingen te kunnen doorvoeren en dat is echt een hele grote operatie. Ik hoop dat ik u daar iets van heb kunnen laten zien en mijn collega die u nog wat mee gaat nemen in de voortgang en de uitdagingen die daar bij hebben. Daarmee geef ik het woord aan jan van der vliet. Onze it directeuren en waarnemend ceo.

[0:28:06] Dankjewel. Ja ik vond het beginnen met een voorbeeld gegeven

[0:28:11] van de verdergaande internationalisering en de systemen die we daarvoor nodig hebben.

[0:28:18] Het voorbeeld gaat om het om het netwerk, het netwerk waarbij partijen in sociale verzekeringswereld binnen europa gegevens met elkaar kunnen delen

[0:28:29] en waarvoor ook een europa dan een systeem heeft ontwikkeld

[0:28:33] dat voor iedereen hetzelfde was, maar toch. Uiteindelijk blijkt dat dat niet zo stabiel was en ook heel veel berichten genereren waar we eigenlijk veel handwerk aan hadden en waar we door. Dus eigenlijk buitengewoon inefficiënt gingen werken.

[0:28:50] Nou met een nieuwe zelfgebouwde applicatie hebben we die instroom van al die berichten beter kunnen aansluiten op onze kern systemen wordt het makkelijker kunnen beter automatiseren kunnen handmatig werk verminderen.

[0:29:03] En het punt wat ik hier wil maken is dat met name die vereenvoudiging ook europees verband erg wenselijk is.

[0:29:11] Ik wil ook iets zeggen over onze eigen positie. Als svb ook binnen de eigen organisatie hebben wij uitdagingen zitten met name in de werking en de continuïteit van onze eigen processen,

[0:29:23] en dat uit zich bijvoorbeeld door beperkingen die wij hebben in controle verklaringen, maar onder andere van mijn eigen directie

[0:29:31] door de jarenlange focus namelijk op op het realiseren van functionaliteit is de eigen voorbereiding onderbelicht gebleven en zijn wat achterstanden opgelopen en die moeten repareren

[0:29:45] zijn eigenlijk voor svb een toenemende mate een digitale data gedreven organisatie het worden zijn vijf dingen die we daarbij van belang vinden.

[0:29:54] Eerste plaats van garandeer de continuïteit van de dienstverlening.

[0:29:58] Wij hebben we willen ook graag dat die dienstverlening wendbaar is dat hij snel aanpasbare is.

[0:30:03] We vinden het ook van belang dat de de digitale veiligheid op orde is de beheersbaarheid op orde is. Natuurlijk willen graag transparantie hebben in de kosten van onze dienstverlening, naar onze collega's, maar ook transparantie in de manier van samenwerken.

[0:30:24] Het onderhoud wordt steeds complexer door door de ontwikkelingen in techniek door de ontwikkelingen in de veiligheid hebben te maken met autonome groei steeds meer vraag naar rekenkracht, steeds meer vraag naar

[0:30:37] geheugen gebruik naar opslag.

[0:30:40] Ook het oude perspectief is door de jaren heen. Een stuk strenger geworden en ook onze eigen collega's worden steeds minder tolerant

[0:30:48] all for it verstoringen omdat ze anders gewoon hun werk niet kunnen doen

[0:30:53] door

[0:30:54] deze stapeling van al deze wensen en het door naar achter schuiven van de het continu verbeteren van de infrastructuur van die processen van die applicaties komt steeds grotere werkdruk te leggen bij onze collega's en dat de arbeidsmarkt die, zoals gezegd al schaars is.

[0:31:14] Je zou kunnen zeggen dat sgp redelijke planning ligt van wat we wat we vanaf tweeduizend veertien vinden dat nodig is, maar er zijn een aantal zaken die die ik net noemde complexiteit nieuwe trajecten beperkingen in onze eigen veranderd vermogen en ook schaarse capaciteit capaciteit, schaarste

[0:31:36] die ons een beetje in die voortgang belemmeren.

[0:31:40] Onlangs. Dat denk ik dat goed in slagen op dit moment om ons werk goed te doen.

[0:31:45] Ik wil nog iets zeggen over de implementatie mogelijkheden van van wijzigingen. In de komende periode in

[0:31:54] december tweeduizend twintig hebben wij aangegeven dat er in de stand van de uitvoering dat er beperkingen zouden zijn

[0:32:02] tot ongeveer volgend jaar om grote wet en regelgeving trajecten te kunnen implementeren.

[0:32:10] En wat blijkt nu in de praktijk dat we goed in zijn geslaagd om allerlei verschillende nieuwe en tijdelijke opdrachten te doen. We hebben laten zien dat er allerlei wetswijzigingen en nieuwe wetgeving hebben kunnen doorvoeren en realiseren ons ook dat stelselwijziging en grote wetswijzigingen meer tijd kosten, maar we weten ook dat die vaker langere aanlooptijd hebben.

[0:32:33] Wat ik hier wil aangeven is dat het mogelijk is om wijzigingen door te voeren. Maar de huidige staat zoals ik net heb geschetst, geeft wel aan dat dat invloed heeft op de complexiteit op de doorlooptijd risico's en de kosten

[0:32:48] en hoe grote impact van zo'n wijziging van geval tot geval moet worden bekeken en het helpt enorm. Als wij in een vroeg stadium

[0:33:00] vroegtijdig stadium mogen meedenken.

[0:33:05] Ik zeg dat dat de druk voelen op op onze portfolio en daar hebben we een aantal maatregelen voor getroffen. Dus wat doen we eraan en allereerste plaats kiezen voor een een groeimodel naar een integrale portfolio aanpak,

[0:33:22] waarbij we de juiste balans probeert te vinden tussen enerzijds de in stand houding en anderzijds de verandering in een volgende fase door steeds meer nadruk te leggen op publieke waarde management. De gehele veranderen opgave van heel svb in beeld te brengen.

[0:33:40] Zover zijn we natuurlijk nog niet maar dat zijn wel dat is wel een belangrijk deel van onze onze aanpak. Een tweede belangrijke aanpak is dat we vijf strategische thema's hebben die uit onze strategie komen, hebben wij eerder met u gedeeld en die zijn eigenlijk hetzelfde gebleken gebleven. Ondanks dat tussen begin ditjaar hebben herijkt. We blijven vernieuwen. Vanuit de continuïteit blijven ons richten op de integratie met met collega's in de keten. We proberen een toenemende mate die persoonlijke dienstverlening te realiseren,

[0:34:19] net als ieder ander organisatie in nederland steeds meer data gedreven werken zodat je proactief en persoonlijke dienstverlening kunnen doen

[0:34:26] en debat niet mag ontbreken is die informatiebeveiliging en privacy

[0:34:31] voor een aantal projecten voor zijn zowel een paar noemen. Heel kort. Het grootste programma dat we hebben de modernisering van onze kern systemen.

[0:34:43] Het is een project waarbij we afgelopen periode de voorbereiding en oud fase hebben afgerond en waarbij we ditjaar voor het eerst ook echt stukken

[0:34:53] van de code gaan veranderen. Na de zomer wordt het programma getoetst door de adviescommissie ict.

[0:35:00] Die strategie is informatie voorziening.

[0:35:03] Die.

[0:35:03] Ja sorry. Een afkorting.

[0:35:08] Een tweede groot veranderd project is eigenlijk de verbouwing van onze eigen winkel. Je bent noemen dat het programma noemen wij it op koers proberen die continuïteit te verbeteren. Dus mee naar storingen aan te brengen. We proberen door andere methoden en technieken

[0:35:22] de de manier van dienstverlening de wendbaarheid daarvan te versnellen,

[0:35:29] probeert de transparantie in onze kosten te brengen de verantwoordelijkheden te vergroten.

[0:35:35] We gaan ook kijken hoe dat we delen van onze dienstverlening door andere partijen kunnen doen,

[0:35:40] zodat we steeds meer fabriek waarbij hebben alles zelf deden

[0:35:45] een regisseur een rol gaan waarbij de diensten inkopen van andere partijen en ook een aanbieder zijn van gestandaardiseerde platformen

[0:35:54] derde grote programma is de digitale veiligheid die natuurlijk op orde moet blijven. Dan moet u denken aan aan projecten waarbij we die is van onze medewerkers op het juiste peil proberen te houden, maar ook technologische vernieuwingen doen,

[0:36:11] zodat ze beter in control zijn

[0:36:14] en tot slot wil ik noem een verandert traject waarbij we ook het fundament van de data gedreven werken gaan ondersteunen. Maar dat is niet simpelweg alleen het neerzetten van een datum platform er ergens volgend jaar operationeel gaat worden, maar ook het realiseren van een verhoogde datum kwaliteit en ook het beleggen van verantwoordelijkheden van het beheer van die data

[0:36:37] aanlopen. Dus daarmee zoals die ook al zei, het fundament onder onze dienstverlening te versterken in de komende periode dankuwel.

[0:36:47] Dan zou ik graag nog een afronding doen van onze presentatie namens uwv met ook een blik naar u toe. Want wat kunt u doen om ons te helpen dat wij, als uwv en svb ook in de toekomst betrouwbare dienstverlener kunnen zijn. En dan zou ik graag vier punten willen adresseren, waarbij de alle en dan ook echter allerbelangrijkste is vereenvoudiging. Dat is een oproep die ook al in de staat van de uitvoering is genoemd en dat zijn ook oproepen die je ziet in de knelpunten brieven van beide organisaties vandaag meegenomen in hoe wet en regelgeving doorwerken in onze processen en onze ict en we hebben echt daarbij vereenvoudiging nodig om de it ook goed op orde te brengen en te houden. Dus wij vragen u ook om bij nieuwe wet en regelgeving neem nadrukkelijk de it component mee want dat is een belangrijk punt daarin een voorbeeld daarin in in onze eigen praktijk is de aow die in nederland gekoppeld is aan de leef forum. Wij hebben te maken met veel verschillende begrippen, met heel veel verschillende levensvormen. Daar is onze it niet op georganiseerd. Dus we zullen met elkaar moeten gaan kijken hoe we ofwel de aow gaan individualiseren, zodat die niet meer gekoppeld is aan leven vorm dan wel kijken hoe het partner begrip kunnen standaardiseren en aansluiten bij belastingdienst en toeslagen begrippen.

[0:38:15] De publieke dienstverlening heeft behoefte aan stelsel vereenvoudiging design nodig. Dat leest die ons knelpunten brieven, zowel aan het uwv als als van de svb. Dat leest die ook in het ebu vereenvoudiging, sociale zekerheid.

[0:38:30] Tweede punt is realiseer u dat idee en onderhoud en de ontwikkeling. Dat dat een langere termijn opgave is een langdurige opgave hardnekkig is en die is nooit af.

[0:38:45] Wij hebben de focus nodig op de lange termijn. De bouw beweging is daar belangrijk in ook die lange termijn focus en we hebben behoefte aan rijks brede visies zoals onder andere de visie op het werken met cloud rijks brede visie op date. Dat zijn voor ons belangrijkste belangrijke richtlijnen om mee aan de slag te gaan.

[0:39:09] Derde punt is gegevensuitwisseling een heel nadrukkelijk punt in de knelpunten brief van het uwv, maar dat geldt net zozeer voor de svb en goede gegevensuitwisseling is om de publieke dienstverlening goed te houden makkelijk te maken. Het is moeizaam in de praktijk ervaren werden wordt vaak gewezen op verwacht verouderde it systemen die niet met elkaar zouden communiceren. Er wordt vaak gekeken naar de apg. Maar wat vaak nodig is, is gewoon een wettelijke grondslag.

[0:39:39] We doen samen een hele mooie pilot, uwv en svb, waarin we kijken hoe we het niet gebruik van ado kunnen terugdringen en wij zijn nu samen met nieuwe techniek en te kijken zonder inzage in elkaars gegevens. Maar wel een koppeling maken vaker geven aan elkaar waardoor wij veel gerichter kunnen kijken welke doelgroep zou potentieel in aanmerking komen voor een ado en die kunnen we actief benaderen. De analyse van de pilot loopt nog. Wij zullen op korte termijn ook de minister hier over informeren. Wat we in ieder geval alvast zien is dat techniek die we hier gebruikt hebben en dat is ook wat hier natuurlijk relevant is dat die werkt

[0:40:19] na en dan het laatste punt is de beoordeling van wet en geven wetgeving betrek ons daarbij kijkt naar de ict component in wet en regelgeving en kijk naar de uitvoerbaarheid daarvan ook in ict technische zin.

[0:40:38] Daarmee is de cirkel van ons verhaal eigenlijk rond eenvoudige regelgeving samenhang nodig tussen regel geving, dus niet alleen voor de burger om het makkelijker te maken, maar dit hebben we echt nodig om onze dienstverlening toekomstbestendig te houden, zodat we die betrouwbare dienstverlener blijven, zoals we dat nu zijn als uwv en svb en dat we dat ook in de toekomst willen blijven. Daarmee wilde ik het afronden. Dank voor uw aandacht.

[0:41:07] Ja. Dankuwel in ieder geval mooie informatie, uitwisseling en ook duidelijke oproepen gaan ook even kijken of dat vanuit de kamer nog vragen zijn. We hebben nog een kwartiertje om een aantal vragen te beantwoorden. De heer van der lely. Heeft u vragen.

[0:41:21] Dank voorzitter, dank voor uw inleiding en de informatie daarover dat opzicht nuttig. Ik denk ook dat als ik dit zie termen van uitdagingen en het leges die probleem dat het bij de belastingdienst nog een stukje uitdagender is. Ik ben een groot voorstander van verregaande vereenvoudiging, maar het vereist een complete stelselherziening, zowel fiscale als alle toeslagen.

[0:41:45] Dat zie ik niet zo heel snel gebeuren. Dus mijn vragen zijn wat van iets kortere termijn. Want die lange termijn ben ik het mee eens. Dat is wel wat is de impact voor nieuwe opgave. Gelet op wat er nu ligt als je kijkt naar de uitvoering van nou dat was een vrij simpele regeling waar in korte tijd veel geld kan worden uitgegeven

[0:42:05] zijn. Dat soort activiteiten ook nu nog nodig want we staan aan de vooravond van augustus besluitvorming prinsjesdag en er zal meer gerichte compensatie nog nodig zijn in twintig, vierentwintig kan kunnen jullie als organisaties dat aan als het gaat om een relatief eenvoudige regeling.

[0:42:21] Wat ik me ook afvraag die vier punten zijn terecht. Maar die gelden misschien nog wel sterker voor de departementen.

[0:42:27] En als ik zie recente was er volgens mij een uitzending van argos over het pgb traject. Dan wordt er toch veel gesteggel tussen u als organisatie het departement en opdrachtgevers. Wat leidt tot lange processen veel kosten

[0:42:43] en daar hebben wij als kamer relatief weinig greep op wijken. We zitten aan het eind van de rit. We kunnen wel kijken. En soms veranderen wij iets maar wij zijn dezelfde degene die het ontwerp heeft gemaakt en deze problemen die vier punten als eerste op de tafel hebben liggen. Dus hoe gaat het eigenlijk tussen u en de departementen.

[0:43:01] Ik heb nog meer vragen. Maar laat ik het even bijhouden.

[0:43:04] Veel tijd zo meteen de beantwoording kijkt hoe veel vragen we kunnen kunnen behandelen. Wie mag ik even over het woord geven?

[0:43:13] Mevrouw van der

[0:43:14] dank u, voorzitter, ik ga een dappere poging wagen om de vraag van meneer van leeuwen althans een aantal te beantwoorden. Misschien eerst maar even kort die b en is dat eigenlijk een. Er worden een paar vragen gesteld van als we nu nieuwe wensen hebben en die wensen zijn ook vertaald in eenvoudige regelingen kunnen jullie dat dan aan. Dan moet ik formeel zeggen als we de uitvoerings toets hebben gedaan, dan kunnen we dat beoordelen, maar ik kan op voorhand wel zeggen dat hoe eenvoudiger de regeling, hoe groter de kans is dat we het ook kunnen.

[0:43:51] En ik kan u ook zeggen dat dat heeft ons een cao net ook toegelicht dat we in principe gesteld en constant staan om ook nieuwe dingen aan te kunnen. Maar dat we ook altijd wel even goed. De puzzel moeten leggen wanneer dan. En waar dat dan precies zijn beslag moet vinden. Dus ik zou zeggen een voorzichtig jaar is denk ik gepast.

[0:44:17] Hoe gaat het tussen u en de departementen?

[0:44:22] Ik denk dat we de afgelopen twee jaar met elkaar als uitvoering en als beleid

[0:44:33] enorme stappen hebben gemaakt. In de verbetering van onze samenwerking is het aldaar waar we moeten zijn.

[0:44:41] Nou ik denk dat het glas halfvol is. Ik ben een optimistisch mens van aard. Dus ik denk er is nog ruimte voor voor ontwikkeling voor verbetering

[0:44:53] en ik kan goed volgen wat er gezegd wordt over de rol van de kamer dat u aan het eind van de rit zit. Tegelijkertijd ziet u ook als kamer heel vaak aan het begin van de rit omdat de politieke wensen geformuleerd. En juist daar

[0:45:08] is denk ik een hele grote winst te boeken als het zo zou kunnen zijn dat u wellicht iets minder heel precies formuleert hoe iets zou moeten

[0:45:20] en wellicht wat vaker de vraag zou stellen als dit is wat we willen. Hoe zou dat dan kunnen dan kunt u rekenen op een enorme hoeveelheid zeer hoge gekwalificeerde professionals in onze organisaties. Maar dat geldt breder voor de publieke dienstverleners die vaak heel goed in staat zijn om uw mooie oplossingen aan te reiken waar waarvan het denk ik dan ook nog wel eens zo zou kunnen zijn dat de oplossing niet altijd is een nieuwe regel of nieuwe wet, maar soms ook gewoon door bestaande wet en regelgeving net iets anders te maken door bijvoorbeeld van moet bepalingen. Dan kan bepalingen te gaan waardoor er ruimte is om in de uitvoering tot andere afwegingen te komen en het dichterbij nieuwe wensen en ideeën uit te komen.

[0:46:09] Mevrouw,

[0:46:10] dan is een mooi antwoord gegeven. Maar ik zal er nog even wat inkleuring geven vanuit de svb denk ik. Is er ruimte voor nieuwe regelingen. Ja die is er maar dat geldt hetzelfde voor eenvoudig helpt natuurlijk om het makkelijker te implementeren en ik. Het is goed om te realiseren dat dat ook kan leiden tot verdringing. Het is niet zo heeft gezien hoeveel veranderen initiatieven zijn is bij uwv en dat is bij de svb ze op het moment dat er iets nieuws moet schuift iets anders verder weg in de tijd dat toetsen we in uitvoerings toets. Maar wat ik inmiddels wat we met elkaar dingen geleerd hebben is het zit nu gelijk in de individuele. U doet, maar het zit ook soms in de stapeling van waardoor iets misschien wel te ver opschuiven. Wat je eigenlijk niet wil. Dus denk dat wij dat ook veel beter moeten aangeven wat de consequenties daarvan zijn. Hoe gaat het nou tussen de departementen. Ik denk terecht dat u aangeeft dat ook het gesprek met departementen hier belangrijk is. Ik merk daar een toenemende aandacht voor de uitvoerbaarheid van de regeling en in toenemende mate aandacht voor de it component, component omdat ook de departementen zich steeds meer realiseren hoe belangrijk hoe die eigenlijk idee is om die dienstverlening te kunnen blijven uitvoeren.

[0:47:29] Kijk even naar de heer van der lely vraag voldoende beantwoord.

[0:47:32] Mag ik dan nog een vervolgvraag stellen. Het gaat vooral even nog over de de polis administratie. Alle de backbone.

[0:47:39] Hoe staat het daar nu mee ook termen van het onderhoud doorontwikkeling.

[0:47:44] Dat dat is denk ik als ik het goed begrijp toch wel de basis voor heel veel activiteiten zijn er specifieke problemen uitdagingen van het goed is dat dat weten of

[0:47:54] wat maken jullie daar relatief weinig zorgen over.

[0:47:59] Meneer jonker,

[0:48:01] De schaats en spelen twee dingen. We hebben toen wij twee samen gingen vanuit de vries die daarvoor zaten hadden we meerdere omgevingen. Die hebben we in de afgelopen jaren hebben die tot een nieuwe polissen arrestatie gebracht in die werd op zichzelf werd die goed

[0:48:16] alleen in de oude systemen hebben nog heel veel connecties met tussenoplossingen die er zijn en waar we mee bezig zijn is enerzijds het niet wat nieuwe dat af, maar ook het afbouwen van het oude en het weghalen van de oude systemen. De oude kop koppelingen. Dat kun je pas doen als het nieuwe af is. Dat kost ook altijd. Dat is een project wat nu loopt dat doen wij die is en dat is een belangrijk project. Als we dat afgerond hebben in de komende jaren geeft dat weer ruimte om ook wijzigingen door te voeren. Dus polis gaat het goed. Maar het is ook neerzetten wat nieuwe het afbouwen van het oude waar we nog mee bezig zijn.

[0:48:52] Dit wel. Een nieuwe vraag,

[0:48:54] Welkom.

[0:48:56] Ja. Excuses maar hiernaast is dus een debat bezig over de digitale overheid. Dus ik zou daar ook al naar iedereen die daar zit die wil het liefst hier zitten. Dus het is een beetje kiezen en misschien dat ik in de in de herhaling treedt maar heel fijn dat dat u er bent en over die commissie digitale zaken gesproken. We zijn ook bezig om te kijken of we tot een soort digitale toets kunnen komen, ook juist omdat het bij die bij die uitvoering zo belangrijk is, maar wij waar wij het ook vaak over hebben is is dat je we horen hier gewoon vaak tot de uitvoering op is

[0:49:28] of dat het niet meer kan of dat eigenlijk elke wens niet mogelijk is en dat het ongelooflijk veel te maken heeft met die it opgave die wij hebben

[0:49:40] en daarom zijn we ook een beetje aan de druk op een gedegen begrotingsbehandeling van van digitale zaken, omdat het heel veel gaat over hoeveel geven aan uit welke doelen hebben we ook met die veranderde opgave dat je hoe hoog ligt bij organisaties de lat gaan we nu doen, zodat we de uitvoering op dit niveau beter kunnen doen. Of zijn we dadelijk klaar voor de toekomst. Dat zijn allemaal dingen waar je als tweede kamer gewoon totaal geen geen zicht op grip op hebt en ook helemaal niet over. Moet er dan bijvoorbeeld nog geld bij. Of krijg je daardoor een betere overheid en dat vraagt ook vaak om een andere kijk op hoe je zulke grote it projecten financiert omdat onderhoud ervan. Dat is niet zoals een bouwproject dat wij als tweede kamer gewend zijn. We doen de verbouwing. En dan schrijf het zo af. Zo vaak is het gewoon work in progress. De hele tijd en heeft u misschien meer van ons nodig daarin dan wat nu zelfs zelfs zichtbaar is. Dus ik zou graag van u horen of u dat ook vindt. De tweede vraag is eigenlijk aan mevrouw van berkel die kan bepaling. Ik vind ik heb daar heel veel moeite mee. Zeker op het domein van szw omdat het vaak heel politiek is omdat je ziet nu in de uitvoering bij gemeentes en er wordt dat dat er een ongelooflijke verschillen in rechtsgelijkheid eigenlijk komen van wat mensen krijgen omdat de ene gemeente de kan bepaling wel toepast en de andere niet. Dus in hoeverre gaat hij kan bepaling over techniek of in het verlengde van de digitale toets of echt over gewoon veel meer ruimte om beleid te maken.

[0:51:19] Mevrouw van berkel,

[0:51:21] Dank u. Voorzitter, ik begin even bij de laatste vraag van mevrouw kathmann met u wel vinden. Ik merk dat ik die vraag moeilijk te beantwoorden vindt om dat ik niet van de gemeente ben. Maar ik kan er wel in z'n algemeenheid over zeggen dat een kan bepaling vooral tot een goede afweging leidt in de uitvoering door professionals en dat je die afweging ook heel goed transparant kan maken en het is natuurlijk aan u om te bepalen of we dat politiek wenselijk vindt. Maar het levert in de dagdagelijkse praktijk wel heel vaak de ruimte op die nodig is om net dat beetje extra te doen of net deze persoon op die manier goed te kunnen helpen. Als u daar erg nieuwsgierig bent dan bent u volgens mij bent u van harte welkom om eens op werkbezoek te komen bij uwv en de svb trouwens om in de praktijk eens te zien over wat voor soort dingen. Dat zou kunnen gaan.

[0:52:27] Dan had u had mevrouw hopman heel mooi betoog over ict en u begon met de uitvoering is op horen dat heel vaak. Ik denk niet dat er uitvoering op is. Ik denk wel dat de uitvoering de afgelopen jaren onder hele hoge druk heeft gestaan dat er heel veel bezuinigd is dat er niet bij alle uitvoeringsorganisaties structureel duurzaam en op een consistente manier is geïnvesteerd in de basis op orde krijgen en houden wat een voortdurend proces is. Dat ben ik helemaal met u eens.

[0:53:01] Niet in de laatste plaats bij de ict. Mijn collega en ik hebben geprobeerd aan de over te brengen dat die it echt een cruciale randvoorwaarde is gewoon om elke dag te kunnen doen waar we voor opgericht en ingericht zijn.

[0:53:17] Dus ik kan alleen maar toejuichen dat er meer politieke aandacht is, waarbij ik graag aansluiten bij de opmerkingen die mevrouw starmans zojuist al maakte dat er helaas niet zoiets bestaat als een korte klap. En dan wordt het allemaal beter. Maar dat het voortdurend aandacht vraagt en dat het ook een langdurige opgave is die ook nog eens behoorlijk kan verschillen tussen de verschillende publieke dienstverleners bij ons net iets anders dan bij de svb en bij ons weer net anders dan bij de kamer van koophandel enzovoort en zo verder dus een generieke lijn zou wel eens wat lastiger te formuleren kunnen zijn dan vooraf

[0:53:56] gedacht. Punt.

[0:54:00] Als het kort te houden, hebben nog vijf minuten. Ik wilde hiervan ontstond nog de gelegenheid stellen om vragen te stellen nog toe.

[0:54:07] Voegen. Nee ik denk dat mevrouw merkel een vrij compleet antwoord heeft gegeven. Ik denk dat we ons wel moeten realiseren. Dat is ook de oproep uit staat van de uitvoering dat het oplossen, want we hebben best veel nieuwe regelingen uitgevoerd. De afgelopen periode hebben we allemaal naast het basispakket zeg maar gedaan. Uw vijf daar voorbeelden van bij ons zijn daar voorbeelden van maar ik denk dat we ons heel goed moeten realiseren dat het oplossen met extra arbeidskrachten. Dat kan niet meer. Wij hebben de it hart en nog veel harder nodig dan dan dat we nu al hebben en dat maakt dat we echt moeten blijven investeren. Dus wat mij betreft de publieke dienstverlening niet op moeten wel zorgen dat we een toekomstbestendig maken.

[0:54:49] Dankuwel gaan voor de laatste vijf minuten. De heer warmerdam.

[0:54:52] Zesenzestig. Hartelijk dank. Ik heb verschillende vragen maar die kan ik niet allemaal stellen. Dus mijn eerste vraag is. Ik hoop dat het mogelijk is om ook informeel contact met jullie op te nemen als er bepaalde vragen hebben in de toekomst hierover de heel concrete vragen aan mevrouw van berkel zijn noemde jetty en ik ben benieuwd of daar al bepaalde kansen ingezien worden en misschien ook breder welke innovatie mogelijkheden zien uwv en svb,

[0:55:20] De svb mevrouw van berkel.

[0:55:25] Dank u. Voorzitter, informele contacten is zeker mogelijk en wensen. Wij juichen wij zelfs toe dus graag.

[0:55:34] Het is echt het zijn echt ulysse steegjes waar we met sympathie naar aan het kijken zijn. Maar bijvoorbeeld bij onze divisie klant en service zijn we aan het kijken hoe we met behulp van djibouti. Onze

[0:55:48] een het ontbreken hoe we hoe we cliënten beter kunnen ondersteunen. Maar echt steeds en nieuwe methoden en technieken zijn bijvoorbeeld ook aan het uitproberen met data toepassingen. Dus om een voorbeeld te noemen. Dat was ook op de dag van de publieke dienstverlening hebben onze mensen daar een fantastisch mooie workshop overgegeven een samenwerkingsverband tussen de gemeente den haag en uwv, waarbij we met behulp van een overigens door iedereen getoetst en goedgekeurd apg proef algoritmen data toepassing te kijken of mensen die nu een ww uitkering hebben een verhoogd risico hebben om door te stromen naar de bijstand. Dat willen we liever niet. We willen mensen aan het werk helpen voordat dat gebeurt en er zijn kenmerken die die waar je op kunt kijken. Zo'n type innovatie kan enorm verschil maken omdat er dan eerder bij kunnen zijn,

[0:56:48] blijft overigens altijd mensen werken dus blijf dan vooral een indicator met deze cliënt moet ik extra doorspreken. Daar moet ik misschien ook even nog wat extra tijd aan besteden of andere vragen stellen extra dienstverlening bieden en de eerste resultaten van die samenwerking en die pallets zijn heel positief. Dus dat soort innovaties kunt u ook aan denken.

[0:57:16] Ja. Dankuwel. De heer van vliet nog iets te voegen.

[0:57:20] Van het woord sympathie hebben ze niet noemen maar gewoon generatieve artificial intelligence s hoeven niet over één product te hebben

[0:57:28] wij szw experimenteren we daar ook mee in ons innovatie lab aan. Ik denk dat het vergelijkbaar met met uwv wordt dat wij ook kijken hoe dat wij waarschijnlijk eerst onze eigen medewerkers daarmee kunnen ondersteunen, met name het het kennis brengen

[0:57:43] tot tot bij de collega's die met de burgers werken. Dus

[0:57:47] ik zie het voorlopig nog niet gebeuren als een als een externe dienst die we gaan aanbieden.

[0:57:55] Ja. Dankuwel ook voor voor de opening om in de veel contact te hebben. Mijn ervaring persoonlijke ze ook met sgp en uwv. Goed ook als het gaat om de informele lijnen willen in ieder geval om ook einde te maken aan deze technische briefing hartstikke bedanken voor uw aanwezigheid en het delen van informatie en beantwoording van de vragen succes wensen bij alles wat te maken met de ict veranderen opgave in het kader van gegevens deling is denk ook goed om te weten dat we dat als kennis thema binnen de vaste kamercommissie, sociale zaken en werkgelegenheid hebben omarmd. Dus ik denk dat ook goed is dat u een aantal aanbevelingen meegeeft. In het kader van gegevens deling zou ik ook willen vragen om toestemming of we de gegevens die we hebben mogen ontvangen, inmiddels de presentatie ook doorgeleiden aan er niet aanwezige en aanwezige

[0:58:42] vaste kamercommissie. Dan doen we dat wil ik u nogmaals bedanken naar namens ons allen, en wel thuis.

[0:58:50] Ik sluit hiermee de vergadering.