Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Adviescollege ICT-Toetsing

[0:00:01] Goede

[0:00:02] morgen allemaal bij deze technische briefing over of door het adviescollege toetsing over onder andere de jaarrapportage tweeduizend, eenentwintig

[0:00:12] ik welkom heten. Welkom. De gasten en dat zijn de heer professor doctor hans keuze

[0:00:20] dokter anders zal drinken. Tegenwoordig van alle titels staan erbij. Professor doctor paul klinkt

[0:00:29] even kijken. De dokter anders sander van amerongen heb ik dat dan goed dankuwel en welkom, welkom aan de mensen de publieke tribune. Welkom aan de leden van de kant van de kamer zijn aanwezig. Mevrouw dekker, abdelaziz van d zesenzestig, mevrouw van weerdenburg van de pvv mevrouw kowski van de vvd en leijten van de sp en ik zie ook mensen op de tribunes ook welkom daar uiteraard ook welkom aan de mensen thuis dat gezegd hebbende, heb ik begrepen dat er een presentatie korte presentatie is voorbereid? Wie mag ik daarvoor het woord geven

[0:01:06] die ervan aanbrengen?

[0:01:12] We hebben een korte presentatie voor u voorbereid over de punten in jaarrapportage, waarvan wij graag toelichting verzorgen. We kunnen ons voorstellen wat er natuurlijk ook andere vragen zijn. Dus die beantwoorden ook graag en verdiepen ook graag horen dan ook graag. En voor de rest ja zal ik beginnen. Misschien heeft hij even kort heeft net vier mensen voorgesteld sinds één september is ons college ook uitgebreid met twee nieuwe leden. De stier adri de bruin

[0:01:46] professor dokter arie van deursen.

[0:01:49] Die zijn er nu niet bij. Dat had hele praktische redenen begrepen dat we met niet meer dan vier mensen mochten komen. Dus vandaar

[0:01:58] misschien even heel kort agenda wilde heel kort stilstaan bij de jaarrapportage jezelf. Dat zal de heer klinkt doen en dan wilden we stilstaan bij hoe we omgaan met risico analyse omdat we vermoeden dat hij daar ook vragen over heeft en de ontwikkeling van onze nieuwe taken en daarna willen we kort

[0:02:17] het anders samenvatten.

[0:02:20] Paul.

[0:02:23] En als u dan misschien een microfoon uit kunt zetten en dan de volgende spreker een aanklacht

[0:02:27] zo technisch opgelost moeten zijn. Dank u wel, mevrouw de voorzitter. Ja, wij proberen ieder jaar op basis van de adviezen die wij schrijven te kijken wat wat zijn dat voor rode draden. Wat valt ons op en op de wat langere termijn zijn we ook bezig om wat wij inmiddels handreiking zijn gaan noemen. Hele korte documentaire waarin we al onze observaties verzamelen en die vertalen in adviezen. Ik heb je gisteren op het bestuur congres ook wat over gezegd. Daar heb ik de analogie met een cursus effectief profiel presenteren gehouden op de cursus wordt altijd gezegd u mag niet meer dan vijf punten op een presentatie zette iedereen zet die neer. Maar onze gezegd wordt, zet er maar vijf punten. Eerst zegt iedereen. Oh ja, natuurlijk. Helaas is het zo dat het voor veel van de rode draden die wij signaleren ook het geval is dat je zegt natuurlijk dat moet je doen. Maar meestal gebeurt het niet. Nou om te beginnen. Een van onze rode draden die we zien niet adviseren om de beoogde baten te concretiseren en te sturen op de realisatie daarvan. Dat betekent bijvoorbeeld schrijf een goed businessplan. Een goed businessplan zou van die evidente dingen in als welk probleem lost nou op wat zijn de maatschappelijke visueel baten en allemaal van dat soort evidente zaken. Toch komen wij in heel veel plannen. Deze vraag helemaal niet tegen. En wat misschien nog wel zorgwekkender is dat is in de loop van het opstellen van het plan en het aanpassen van het beleid verschuiven. De doelstellingen en het is daarom heel goed om een project regelmatig het businessplan te review. Om te kijken of het nog past, want niets is fataal voor een project dan dat je halverwege de uitvoering de doelstellingen aanpast in een laat stadium ontdekt. We moeten hier iets mee

[0:04:32] excuus.

[0:04:33] Nou denk toekomstige processen goed uit één van onze observaties is. Je hoeft echt niet alles te automatiseren.

[0:04:43] Er zijn in de wetgeving zijn vaak uitzonderingsgevallen. Dan kijkt die uitzonderingsgevallen. Misschien zijn ze voor honderd of twee, honderd gevallen zijn daar later een rood lampje door de ict laten afgaan en handel dan gewoon handmatig af en vermijd over complexiteit. Om al de zeldzame uitzondering te automatiseren.

[0:05:06] Ander punt is versterkte aandacht voor de opdrachtgever. Dat begint met het uitvoeren van betere marktverkenning. Want je ziet dat er zoveel regels en coupons en mantel overeenkomsten zijn waar de verschillende overheidsorganisaties zich mee te maken hebben dat ze vaak niet volledig zicht hebben op de markt en dat er vaak in de markt. Goede oplossingen zijn die zij niet zien en dat er dan een optimale oplossing gekozen wordt dan ook evidente dingen als maak alle aannames expliciet zorg dat er geen verrassingen zijn in de samenwerking en doordenk het samenwerkingsmodel en stel je voor hoe gaat ie samenwerking naar woorden. Pas misschien je eigen organisatie op basis daarvan aan

[0:05:57] volgende rode draad is houdt bij het kiezen van de oplossingsrichting ook rekening met de beheer een onderhoudsfase.

[0:06:06] Wij weten allemaal het bouwen van iets nieuws is veel opwindender dan het verbeteren van iets bestaans. Maar je moet die keuze heel goed maken. Vaak is het veel effectiever om de bestaande situatie om te buigen naar de gewenste nieuwe situatie. Dat is stabieler goedkoper en daar moet goed over nagedacht worden. Dan denk goed na over een transitie plan van de oude situatie naar de nieuwe situatie. Tijdens de verbouwing moet de winkel open blijven.

[0:06:40] En tenslotte, en dat is misschien

[0:06:44] extra interessant voor u zorgen ervoor dat er voldoende budget is. Wij gaan naar uit dat voor onderhoudsprojecten vijftien procent van het nieuwbouw budget nodig is voor beheer en onderhoud.

[0:06:58] Nou dat zijn zo gewillig. De punten kunnen er nog veel meer over zeggen maar dat zal op dit moment

[0:07:10] zeker. Dus wat wij waarnemen al een hele tijd. De haagse mantra is dat beleid en uitvoering gescheiden moeten worden. Wij zien dat dat minder en minder houdbaar is

[0:07:28] en wat hij in het bijzonder bij onze beide projecten die bij ons langskomen zien. Dat is dat erger wordt beleid ontwikkeld en wordt wit wet en regelgeving ontwikkeld, maar er wordt veel te laat gekeken of die wetgeving later wel werkelijk qua ict uitvoerbaar is. Dus als je nou. En eigenlijk wij als azië ict de samenvatting. Wij komen te laat. Als u naar dit plaatje kijkt van bovenin ze alleen tot verandering alle stappen. Wij zijn de pijl linksonder. En als je kijkt wat ze verrot voor toetsmomenten. Er zijn is er natuurlijk de raad van state die kijkt naar de rechtsstatelijkheid van een van de wetgeving et cetera, et cetera. Wij zouden ervoor pleiten om veel eerder namelijk rechtsboven voordat het beleid in beton gegoten is in wetgeving al meteen te kijken of ict projecten wel uitvoerbaar zijn en misschien een mooie samenvatting kees verhoeven had heeft center term. Wij zijn uitvoerings blind uitgekozen ik een interessante benaming en door eerder naar de implicaties van wet en regelgeving voor ict te kijken, kunnen we misschien sneller uitvoerings ziende worden

[0:08:59] dankuwel wel, mevrouw, mevrouw excuses de heer andrews.

[0:09:08] Dus waren nog twee dingen die we graag even willen toelichten.

[0:09:13] Een is omgaan met risico analyse

[0:09:16] dit naar aanleiding van de commissievergadering waarin we zagen dat er vragen over waren kijkt wat wij

[0:09:24] doen is dat wij ons best doen om de verplichte aangemelde projecten die we ontvangen. Om die te beoordelen daarvan inschatting te maken van hoe hoger het risico voordat we daar naar gaan kijken en we willen daarbij zeker stellen dat de belangrijkste pakken en dat is ook die selectie moeten maken omdat sinds tweeduizend achttien er meer aanmeldingen binnenkomen dan dat wij capaciteit op dit moment. Dat betekent overigens niet dat we ons erbij neerleggen. Dus wij hebben echt de ambitie om te groeien en daarbij staat voor ons wel kwaliteit centraal zetten. Wel goed. Externe expertise in. Maar we kunnen niet van de ene dag op de andere dag verdubbelen. Om het zo maar te zeggen en we denken ook dat we ook niet zo groot zouden moeten worden dat we alles zouden moeten kunnen toetsen omdat er ook projecten worden aangemeld. Je gewoon wat lager risico hebben waarvan het eigenlijk niet zo gedienstig is om niet te belasten met een onderzoek door ons

[0:10:27] misschien nog even heel kort om te zeggen hoe we dat gaan doen wat onze uitgangspunten zijn bij die selectie.

[0:10:33] We vinden het van belang dat we van alle aanmeldingen die we krijgen van alle ministeries dat we een goede verdeling hebben over die ministeries is het eerste criterium is

[0:10:44] komen we wel bij alle ministeries langs en dat is een reden om te selecteren. Een andere reden om te selecteren is is als het een verzoek is van een van de kamers. Dan is de neiging heel erg hoog die hoe dan ook te doen van groot belang is en dat zie je nu ook bij bijvoorbeeld bij het digitaal stelsel omgeving waar we nu voor de tweede keer

[0:11:07] in een jaar tijd nakijken op verzoek van de eerste kamer totaal vierde keer in totaal vier keer inderdaad. En we hebben hem als we puur inhoudelijk kijken naar de aanvragen die vanuit bewindspersonen komen dan sorteren die eigenlijk uit op vier criteria bekijken omvang. Want dat is eigenlijk de belangrijkste

[0:11:30] een risicofactor die je kan herkennen. De beste voorspeller voor risico en we kijken naar het maatschappelijk belang. Dus hoe belangrijk is die teef voorziening voor burgers en bedrijven en kritiek ook en soms ook hoe veiligheids kritiek zelfs

[0:11:47] en we kijken naar de signalen die we krijgen bijvoorbeeld van cia jouw officer waarmee bespreken over die projector periodieke basis. Die kunnen soms een signaal geven. Daar hebben we buikpijn over kijkt ernaar en we krijgen ook wel eens een melding en soms zelfs anoniem die er ook toe leidt dat een project kunnen selecteren.

[0:12:08] En tenslotte hebben we zelf had geleerd is dat we ook proberen een inschatting te maken had en lerende werking is als we n onderzoek starten. Dus het kan zo zijn dat er bijvoorbeeld nieuwe technologie in het project wordt toegepast, waarvan mij dan denken van hey. God als dit ministerie. Dat doet dan gaan anderen dat misschien ook wel doen de er dan van leren en dat zou een argument kunnen zijn omdat dat te selecteren.

[0:12:34] Dat zijn de vier de vier criteria hoeven doen en ja, als gezegd we proberen om daarbij gecontroleerd verder te groeien. Het is wel zo dat is misschien nog enigszins ter geruststelling.

[0:12:47] Ik heb gisteren nog even gekeken naar het rijks ict dashboard om te kijken of we wat pakken wij nou van de grote projecten. En als je die sorteert op omvang dan naar de top tien pakken. We hebben volledig geraakt en bij de top twintig schepen op iets van vijfentachtig procent pakken wel de grote projecten dat over risicoselectie dan over de ontwikkeling van nieuwe taken. Nou ik weet niet zeker of u al heeft kunnen kennisnemen van ons wetsvoorstel. Dat is volgens mij pas eergisteren naar de kamer gestuurd.

[0:13:22] Ja. Dus hiervan misschien om daar heel kort wat over te zeggen en dat is voor ons een wel een werkbaar voorstel, maar het is wel goed om even te benadrukken dat daarin dus meer dingen gaan doen dan doen we overigens ook op grond van het instrument. Het besluit al in de eerste plaats doe ik niet meer. Alleen dus toetsing op projecten gaan we ook toetsing op onderhoud en beheer doen, hebben we inmiddels twee pilots van uitgevoerd. Dat is toch best wel een ingewikkeld vraagstuk. Hoe doe je dat dan goed in effectief. De aanleiding is natuurlijk helderheid door vijfenzeventig procent. Volgens de algemene rekenkamer gaat op aan bier en onderhoud is heel erg van belang om beter te kijken en het is natuurlijk ook heel erg evident dat er een hele hoop beleid voornemens zijn die er gehinderd worden door de gebrekkige beweeglijkheid van het leger zie landschap. Dus dat maakt het allemaal heel erg belangrijk om daar goed naar te kijken

[0:14:19] en daar speelt toch wel bij dat wij op dit punt eigenlijk geen aanmeldingen voor onderzoek ontvangen van van ministeries. Dat is eigenlijk die hebben ook geen verplichting toe en dat is bij projecten wel zo.

[0:14:34] Maar terwijl merkel van zo n groot thema daar weinig voor wat aangemeld

[0:14:42] dat voor onderhoud en beheer. Nou we doen verder ook wat meer generieke advies om het zo maar te zeggen waarvan u mogelijk kennis heeft kunnen nemen van de evaluatie van

[0:14:53] ontwikkelproces. De kroon aanmelden.

[0:14:56] Dus dat gaat ook op aanvraag en we hebben ten aanzien van kennis, bevordering en kennisoverdracht en daar zetten wij ook meer op in en dat uitzicht

[0:15:06] publicaties van koolhydraten en samenwerking met instellingen als een radio die opleidingen verzorgt die tegen diep in de rijksoverheid.

[0:15:18] We proberen het via jouw stelsel ervoor te zorgen dat ons toets kader daar gedragen wordt. Dusty

[0:15:24] overleg over hoe zorg je ervoor dat hij jou staat ook als cadeau hanteren en wat we ook doen in toenemende mate is dat als we bij en zet bij jou of bij een ministerie meerdere onder onderzoek hebben gedaan en we hebben daar een specifieke

[0:15:41] een rode draden dat we daarover ook het gesprek aangaan en dat doen we op dit moment bij de belastingdienst duo

[0:15:47] en daar verwachten we ook van dat we daar effect mee kunnen sorteren.

[0:15:56] Dat was heel kort. Wat wij met jullie wilde delen op voorhand misschien nog even heel kort samenvattend belangrijkste inhoudelijke punten. Wat wij maken is dat de ict impact eerder in beeld gebracht moet worden

[0:16:11] en het tweede punt wat ik ook wel even om het wetsvoorstel voor licht voor ons wel werkbaar is en het derde is dat wij doorgroeien op kwaliteit.

[0:16:22] Het is wat we hadden voorbereid.

[0:16:25] Dankuwel voor deze inleidende presentatie het altijd nuttig is dat we even meegenomen worden als commissie ook in in de werkzaamheden, maar vooral ook

[0:16:33] wat u signaleert in uw werk, waarbij ook wij ons voordeel mee kunnen doen. En kijk even naar de leden. Ik wilde voorstellen om twee rondes van vragen te doen in de eerste ronde iedereen de gelegenheid te geven om even twee vragen te stellen en om het makkelijker te maken voor de gasten. Om te kunnen beantwoorden, zou ik willen voorstellen dat ik eerst mijn vrouw dekken, abdulaziz en mevrouw van weerdenburg. De gelegenheid geeft om twee van ieder twee vragen te stellen wat we dan geen antwoorden dan mevrouw calfskin, mevrouw leidt,

[0:17:01] mevrouw dekker, andalusisch.

[0:17:03] Dank u, voorzitter en dank aan een aanwezige voor de presentatie en duidelijke presentatie. Ik heb ik een paar vragen. Even kijken met mijn eerste vraag gaat over de opmerking dat er geen meldingen waren van ministeries toetsing, onderhoud en beheer. Ik vind het wel heel erg opmerkelijk. En dan vraag ik me af. Is er ook een onderdeel van die nieuwe taken om zelf wat je constateert in de samenleving zeggen de systemen van de belastingdienst zelf na ministerie te gaan van god we willen één of twee projecten of ict systeem van jullie toetsen. Dus dat is de vraag.

[0:17:43] Mijn andere vraag is of er hier die opmerking om eerder te betrokken zijn om wetgeving en dat is iets wat wij als commissie van italië zijn ook wel vaker gemerkt hebben dat het inderdaad uiteenloopt en dat het niet meer werkte kwijt loslaten en vervolgens niet meer zien. Daar worstelen wij ook als commercieel ook wel mee en ik ook. En wat is dan precies je voorstel want je wel eerder betrokken zijn, maar wil je dan een soort van in hetzelfde traject als raad van state of of daarna of waar waar dan precies in de wetgeving.

[0:18:14] Dank u wel, mevrouw van weerdenburg.

[0:18:16] Voorzitter, bedankt voor de presentatie ook. Ja. Mijn twee vragen allereerst over het wetsvoorstel. U noemt dat werkbaar. Daar hoor ik nou wie niet super veel enthousiasme in. Misschien ben ik daar te pessimistisch. Maar ik hoor graag een soort uitleg over wat werkbaar dan betekent en waar eventuele verbeteringen in uw ogen nog kunnen plaatsvinden. Want daar zijn wij natuurlijk ook voor. Dus we denken daar heel graag mee en tweede vraag is ja. Ik ben ik ben over het jaarverslag. Ik schrik er eigenlijk wel hoeveel projecten jullie niet kunnen toetsen is ook een deel waar geen meerwaarde is en denkt dat dat supergoed is dat dat jullie dat ook in het oog hebben als het niet geen meerwaarde heeft, moeten we niet tijd eraan spenderen. Maar er zijn ook heel veel projecten die worden aangemeld waar jullie echt geen tijd voor hebben en gecontroleerde groei is goed. Maar wat kan de tweede kamer ook meer doen om jullie te helpen, want er komt een golf extra werk ook persoonlijk zou ik ook wel graag meer toetsing bij jullie neer willen leggen. Maar wat kunnen we meer doen om te helpen bij die gecontroleerde groei, omdat een beetje sneller te laten gaan.

[0:19:38] Dankuwel. Dan kijk ik even

[0:19:40] wie ik het woord kan geven.

[0:19:43] Ik zie mevrouw van ons. Ja, ik wil wel de eerste wraak nemen als het goed is. De aanmelden ik me vol onderhoud en beheer. Het zit nog maar sinds kort bij de nieuwe taken van onze maar één van de problemen of een van de uitdagingen. Ook is dat het onduidelijk is wat precies de definitie is van onderhoud en beheer. Want er is een stukje vernieuwing. Dat kan ook. Wij wij doen projecten waarvan je achteraf zou kunnen zeggen dat is eigenlijk meer onderhoud en beheer hebben ooit eens een keer bijvoorbeeld een een toets gedaan op en op de kinderbijslag werd van de svb. Maar dat was eigenlijk gewoon een verbetering van het verouderde systeem waar project was. Maar eigenlijk onderhoud en beheer viel dus tussen en dit is soms ook moeilijk om de scope aan te geven maar één van de andere zaken is natuurlijk dat ook geen register is voor onderhoud en beheer. We hebben nu twee toets gedaan. Eentje bij de belastingdienst hem alvast.

[0:20:37] Oh ja. En bij duo en daar hebben we wel van geleerd toevallig gister op het bestuur congres zijn ook mensen van andere uitvoeringsorganisaties naar ons toegekomen van we willen eens praten over een toets op onderhoud en beheer en ook wat dat voor ons zou kunnen toevoegen. Dus ik denk dat het ook een kwestie is van het bekendmaken met de chiayu lucia joost van de departementen in gesprek gaan en daar ook wat bekendheid over krijgen want men moet ook het gevoel hebben we hebben er iets aan. Dus het is het is in eenwording.

[0:21:11] Ik denk niet dat het echt is van mensen willen niet getoetst worden. Wij zien dat er wel verschuiving.

[0:21:17] Dat is goed om te horen. Wie kan ik voor de anderen vragen het woord geven? Ik zie er verhuizen.

[0:21:23] Ik kan nog een aanvulling opgeven wat ik net zei.

[0:21:26] Het is zo dat als je onderhoud en weer ga doen dan moet je ook weten wat is de financiële component. En als je daar kijkt naar de comptabiliteitswet is dat niet als zodanig daarin opgenomen en dus het is heel moeilijk. Ook voor de voor voor de departementen te zeggen van ja dit is nou onderhoud en weer specifiek voor dit stuk automatisering.

[0:21:51] Er zit veel meer in te zitten. Onderhoud en beheer. En wat overstijgend is aan alle drie. Het is natuurlijk zoiets dat dat ontwikkeld zal moeten worden, zullen denk ik. Richtlijnen gegeven moeten worden door het ministerie van financiën. Op welke manier heeft gedaan, moet worden.

[0:22:10] Dankuwel. Dan waren er nog wat vragen. Ik zie clinton.

[0:22:16] Er was een vraag over of wij zelf bij de ministeries als een signaal. Als je problemen signaleren kunnen gaan kijken. Wij kunnen op eigen initiatief advies starten dus de atlantische oceaan tot kunnen we al

[0:22:30] mijn vrouw dikke had ook een vraag over de eerdere betrokkenheid bij wetgeving hoe we dat vorm zou kunnen geven. Nou laat ik eerst zijn. We wensen jullie leren de noodzaak. We hebben niet een concreet voorstel hoe dat zou moeten. Maar je zou je kunnen voorstellen dat we in dezelfde fase als de raad van state naar de liggen juridische aspecten kijkt

[0:22:55] niet noodzakelijkerwijs. Maar iemand kijkt naar de ict aspecten

[0:23:01] en je zou zelfs kunnen voorstellen dat dat misschien nog iets eerdere is dat er tijdens de ontwikkeling van de wetgeving al direct gekeken wordt. Want ook daar geldt hoe vroeger je kijkt hoe sneller je problemen kunt zien en kunt bijsturen.

[0:23:17] Mevrouw. Daar wil ik nog even iets aan toevoegen. Maar dat is precies wat wij daarmee bedoelen. De er is op dit moment natuurlijk een uitvoeringstoets.

[0:23:26] Je moet m even uitzetten.

[0:23:30] Er is natuurlijk een uitvoeringstoets. Maar die is best laat want dan is het wetgeving al helemaal klaar en er zitten er allerlei abonnementen en zaak bij en dan wordt het vaak heel erg moeilijk voor de id. Alles kan, zeg ik altijd met ideeën. Maar dan wordt het wel heel duur en heel jarenlang vaak dus het is deze zaak en en zoals paul zegt het hoeft niet per se tasje ict te zijn. Maar dat twee eigenlijk bij de ontwikkeling van wetgeving. Als je het hebt over de bedoeling van hoe zouden we die die wet kunnen vormgeven. Ik ben blij dat u knikt. Daar zou je eigenlijk een paar slimme ideeën zijn architect ofzo neer moeten zetten. Hoe kunnen we dat doen

[0:24:07] dan zou kunnen ofzo

[0:24:09] meer verhuizen.

[0:24:11] Je zou kunnen een parallel kunnen trekken met de adviescollege ict toetsing regeldruk

[0:24:18] die kijken ook veel eerder naar wat betekent dit voor de regeldruk.

[0:24:25] Ik kijk even naar mevrouw van weerdenburg en ik denk dat er nog een specifieke vraag over de de werklast en het feit dat er in de verte naar de jaarverslag nog zaken bleven liggen.

[0:24:37] Ja. Ja inderdaad hoe wij als kamer daar ook bij kunnen helpen en ik had gevraagd wat exact bedoeld werd met het woord werkbaar over de nieuwe wetgeving.

[0:24:48] Ik zie hier van amerongen. Maar ik zie ook de heer voor kuisen. Dus ik laat aan uw verklaring.

[0:24:53] We kijken naar een werkbaar. We hebben zijn begonnen in de tijd van de beat.

[0:25:01] Dat is omgezet in een instemmingswet en we zijn nu aan deze wet gekomen.

[0:25:09] We kunnen zeggen van de zitten heel veel stukken in vanuit het verleden van wat we net deden

[0:25:15] hadden we vijf jaar ervaring mee. Dus dan weet je dat ongeveer moet

[0:25:18] daarna zijn de taken bijgekomen en dat is nog maar de vraag hoe ga je die taken precies forum geven en kunnen we dat vormgeven en kan je heb je ook voldoende zicht op de objecten die je moet gaan doen. Het is heel leuk wat we net zeiden van onderhoud en beheer. Nou begin je met een met een stukje problematiek dat het werk ze werkbaar is. Ja dat is werkbaar. Het oude gedeelte om het zo maar even te zeggen wat stamt uit het bit thuis ervaring genoeg in om dat te doen. De adviezen rode draden. Tuurlijk. Die kunnen daar kunnen we meekomen

[0:25:54] op dit moment zit de nieuwe wet leest dan kan je er ook het lezen van dat eigenlijk ook wel een verwachting wordt gewekt.

[0:26:02] Frank kan je tussentijds ook niet die termen meteoroloog insteek. Dus begin. Ik eet het begin van een project en halverwege jou wat hebben ze gedaan met die opmerkingen die we hebben hebben ze opgevolgd. Ja of nee. Als hij daar behoefte aan hebben boven of zien dat daar nagekeken moet worden, kunnen we dit doen uit eigen beweging en die mogelijkheid houden je wat kan de kamer daarin doen zodra het rapport uitkomt met de adviezen die erop staan. Ja die dat rapport komt na vier weken wordt het openbaar. Dus dat ligt en ook in de kamer en dan zou de bewindspersoon over bevraagd kunnen worden van hoe ga je dat doen over het algemeen ligt er een antwoord van bewindspersoon

[0:26:47] en daar kan een discussie over komen.

[0:26:53] Dankuwel ga ik naar mevrouw of voor haar twee vragen.

[0:26:59] Dank u. Voorzitter.

[0:27:03] Mijn vraag gaat inderdaad over hoe kunnen we nou voor zorgen dat

[0:27:07] jullie

[0:27:10] beter en eerder en langer betrokken worden. Dit soort processen

[0:27:15] dus zelf op de mogelijkheid kunnen zijn dat jullie ook standaard de technische briefing aansluiten, dus niet alleen bij de commissie digitale zaken, maar vond ik die andere commissies. Ik kan me zo voorstellen als ik ook naar de tweede kamer kijkt dat het belangrijk is dat jullie daar ook voor uitgenodigd worden door de tweede kamer aan te sluiten. Maar stel daar zit misschien politie deed die er wat minder bewustzijn van jullie bestaan dat jullie ook via de achterdeur ervoor kunnen zorgen dat jullie erbij aan tafel komen. Ik zag ik denk ook dat er een rol is weggelegd voor de tweede kamer was gisteren debat aan het kijken over gegevensuitwisseling in de zorg.

[0:27:50] Er werd zelfs gepraat in het debat over beperking stellen op het aantal apps. En toen dacht ik nou dit gaat echt helemaal de verkeerde kant op. Dus ik denk dat er ook gewoon voor ons echt een taak weggelegd is. We kunnen jullie ook meer schoenen advies naar ons geven

[0:28:05] dan een tweede vraag. Die gaat over jullie tips en tricks en jullie zijn bezige virus ziezo leveren veel rapporten op et cetera zijn hier ook aanwezig wordt zeer gewaardeerd, maar ook naar nieuwsgierig was detachering hier ook wel eens mensen dat ze even aanhaken ziet alleen het beleid fase, maar ook in de uitvoering, want juist bij ict projecten waar hij scrum wordt gewerkt, hoop ik dan maar even

[0:28:30] kan zomaar betekent dat in dat proces ook belangrijke keuzes worden gemaakt op basis van informatie dan beschikbaar is. Precies zou dat dan ook iets voor jullie zijn voor nu of in de toekomst.

[0:28:42] Mevrouw leijten

[0:28:48] ik terugkomen op het onderwerp wat ik de vorige keer toen volg me nog digitaal overlegde met elkaar ook ter sprake heb gebracht en dat is

[0:30:43] zou moet zijn.

[0:30:46] Dank u wel, mevrouw leijten.

[0:30:48] Wie kan ik het woord? Geef ik citeer verkrijgen

[0:30:52] bij die laatste beginnen de overige die komt het artificial intelligence gebeuren.

[0:31:00] Toevallig bestaat de wetenschappelijke raad voor regeringsbeleid vijftig jaar.

[0:31:06] Andy had

[0:31:09] een uitnodiging lopen met de franse evenknie zou juist volgende week geloof ik vroeg of over twee weken een deskundige komen die praten over kunstmatige intelligentie in de gezondheidszorg

[0:31:24] en daar willen wij ook bij aangesloten.

[0:31:26] Het ziet er is op verschillende momenten is zijn contacten zijn het niet altijd kunnen we overal in mee doen. Het is maar een redelijk kleine groep waar we nu mee zitten. Dat slaat ook op die vraag van hoeveel er is nog niet zo vroeg getoetst kan er niet meer getoetst worden.

[0:31:48] Er zijn uitbreidingen zijn we mee bezig. We zijn nu dus in het adviescollege met zijn vijven. Het is wel zo dat zowel paul als ik aan het einde van het jaar argumenteren. Wij hebben gezegd we blijven aan

[0:32:02] vanaf het begin van mijn biedt totdat de wet is de wet is dus per één januari stappen wij terug zijn twee opvolgers voor

[0:32:13] en dan blijft men dus met zijn vijven zitten.

[0:32:16] Dat betekent dat er ook meer ruimte is voor groei in het secretariaat. Ook daarvan zijn staan advertenties uit. Maar het is ongelooflijk moeilijk om mensen te krijgen om ons werk te doen

[0:32:29] want je vraagt nogal wat je vraagt een behoorlijke hoeveelheid kennis over de automatisering en niet alleen over een heel klein gedeelte, maar in de volle breedte. Je weet nooit welk systeem hier onder ogen kreeg mijn verdelen we het wel zodanig dat ook. Dit past meer bij jou en dat past meer bij jou.

[0:32:49] Daarnaast is het zo dat we continu moeten letten op onze onafhankelijkheid

[0:32:54] zijn. Er is een lange strijd geweest die leest ook dadelijk in de nieuwe wet dat de raad van state van nou, onafhankelijkheid. Dat is theoretisch de comedy voor.

[0:33:05] Helaas ben ik er helaas helaas ben ik nog altijd ook accountant en ik heb heel veel accountants voor de tuchtrecht gehaald omdat hun onafhankelijkheid aangetast was en dat is nooit onafhankelijkheid in wezen maar altijd onafhankelijk eens schijn.

[0:33:25] En wie is nu de grootste opdrachtgever van automatisering dus bzk

[0:33:31] en ja dan kan je toch niet zeggen. Een onafhankelijke commissie die wordt geplaatst om de bzk of binnen bzk.

[0:33:39] Dat kan niet. Dat geeft de schijn misschien niet binnen de politiek maar software leveranciers die jeans geen gelijk je. Dat wil je helemaal niet weg ermee.

[0:33:50] We zien het ook aan de rechtszaak die nu voor bp in welke rechtzaak kinderen no p p. Dat is van zes jaar geleden.

[0:34:00] En daar loopt een rechtszaak nu nog

[0:34:04] omdat plasterk toe de stekker eruit trok.

[0:34:07] Ja die die verder dus je moet heel erg voorzichtig zijn betekent ook dat mensen die bij ons aantreden. Je moet echt los staan van eventuele departement of onderzoeken die er geweest zijn. Et cetera. Dus we vissen met zen allen in dezelfde vijver

[0:34:24] en het lukt ons nog steeds om hele goede mensen te krijgen

[0:34:27] en daardoor kunnen we langzamerhand uitbreiden. Maar dan komen we bij de risicoanalyse die net is zonder vorige werd geschoven.

[0:34:35] Daar ligt het vooral.

[0:34:38] Ik zie de heer klinkt,

[0:34:40] maar ik zou nog een kleine aanvulling op de vraag van mevrouw leidse over de datum op school. We zouden natuurlijk kunnen ze kunnen overleggen. U zou ons kunnen vragen of wij in lopende onderzoeken naar bepaalde kwesties nadrukkelijker zouden willen kijken en dat rapporteren rond persoonsgegevens budget. Dat zou kunnen meenemen. Dat zou een hele praktische stap in deze

[0:35:10] mevrouw van os.

[0:35:12] Ja, ik wilde eigenlijk even ook aansluiten bij hans ingaan op de vraag van mevrouw blij over overdrijven over stelsel van de chiayu is en is het adviescolleges. Je zou dat niet zichzelf overbodig moeten maken. Ik vond dat ik heb dat ook altijd wel vonden. Maar ik begin ook wel een beetje van terug te komen. Precies. Om die reden die hand zij van wij zijn onafhankelijk en de chiayu offices die overigens vind ik best wel voor een groot gedeelte versterkt zijn de afgelopen jaren. De cia officier van de departementen die die zijn toch met ja die zijn minder onafhankelijk dan wij die woorden toch af en toe gezegd van nou dit project moet wij moeten die wet uitvoeren van het niet. Kunnen we dat maar hoe kunnen we dat je want er is eigenlijk geen geen mogelijkheid meer om te zeggen dat moet je niet willen. Wij kunnen ons wat dat betreft iets meer permitteren door te zeggen van nou moet je dat wel willen.

[0:36:11] Daarnaast zijn de departementen. De departementale chiayu of zus ook wat meer beleid gericht.

[0:36:19] Ik denk wij zijn helemaal niet zo groot met secretariaat van hoeven zitten

[0:36:23] de zestien of negentien, achttien.

[0:36:26] Maar we hebben wel heel heel veel verschillende competenties. Dus eigenlijk is het heel efficiënte om zoon college te hebben een adviescommissie secretariaat adviescollege met ongeveer twintig mensen die voor alle departementen allerlei projecten kunnen doen. Het is onmogelijk voor alle vooral kleinere het departement als az ofzo. Om daar mensen voor aan toe gaat, nemen wij het voor een groot gedeelte eigen personeel aangevuld met externe deskundigen ook op bepaalde gebieden. Dus het is ook wel efficiënt om een adviescolumn te hebben. Dus misschien is het helemaal niet zo. Misschien moeten we helemaal niet bestreden. Ik verzin dit niet overleeft. Misschien moeten we even helemaal niet streven naar het eindigt maken van een adviescollege.

[0:37:13] Dank u. Ik zie dat als een reactie op bezoek bij de herverkiezing.

[0:37:16] Jij kan er nog twee opmerkingen over mij in de wetgeving die niet duidelijk uitkomt, heeft de raad van state gezegd we moeten zoveel mogelijk aansluitende de kamerlid. Dat hebben we gedaan en zij benoemde daar een aantal punten waren niet aangesloten onder andere de benoeming van de leden van het adviescollege namelijk één keer herbenoemen. Geen twee keer. Waarom geen twee keer herbenoemen antwoord van de staatssecretarissen zoals de automatisering. Ze ontwikkelingen gaan zo snel

[0:37:44] dat je dat niet wil dat je niet wil dat iemand gewoon drie keer vier jaar zit. Dat is te lang. Als je dat spiegelt aan de ontwikkelingen van de automatisering

[0:37:55] en daarom segment twee keer.

[0:37:58] Dat geldt natuurlijk ook voor ceo s tweede opmerking.

[0:38:03] Dan kom ik even ga heel ver naar vroeger.

[0:38:07] Toen de automatisering begon waren er drie, hoogleraar in tilburg en die zeiden van als we alle accountants vijf jaar lang over de automatisering lesgeven.

[0:38:16] Dan hebben weten ze genoeg

[0:38:19] tijdens een beroepsorganisatie door regen opgericht

[0:38:23] en die bestaat nu vijfendertig jaar

[0:38:25] en nog steeds komen er nieuwe stukken beter.

[0:38:28] Dus het is heel moeilijk om shiose en in het zenuwstelsel te verwachten dat hij al die nieuwe kennis zichtbaar in bundelt

[0:38:37] en dan kan je beter berekenen adviescolleges. Je hebt die zegt van joh daar hebben jullie te weinig kennis op. Ga daar nog eens ik hem even verderop doe dan help je elkaar beter dan dat je zegt je dat altijd tattoo

[0:38:50] ook al zijn paul en ik hou het niet meer

[0:38:53] heer klinkt.

[0:38:56] Er waren nog twee vragen van mevrouw rukovskaya over het aansluiten bij commissies en over je detachering wij bij de nieuwe configuratie van de zelfstandigen adviescollege is expliciet kennisoverdracht en lerende werking ook heel nadrukkelijk benoemd. Dus wij zijn altijd beschikbaar altijd beschikbaar, maar we willen heel graag helpen. U helpen bij het inzicht krijgen in allerlei ingewikkelde kwesties, want de hoeveelheid dossiers die elke kamerlid langs ziet komen is imposant om het voorzichtig te zeggen. Dus wij willen graag daarbij helpen en het andere punt van het detachering. Het is een interessant idee om nadeel treinproject getoetst te hebben om

[0:39:48] werknemers van het bureau bij dat projecten detacheerde. Maar we zijn toch wel heel klein stan. Dan wordt worden we zo dun uitgespreid. Als wij nou

[0:39:59] vijf a tien keer zo groot zouden zijn, zou ik zeggen. Dat is een interessant idee moeten ze me experimenteren. Ik denk in deze fase nog niet nog niet.

[0:40:09] Ik zie dat dat tot een vervolgvraag van de afdeling excuses, mevrouw gelijk.

[0:40:14] Dank u, voorzitter, uiteraard fijn dat dat u aangifte die graag wil helpen waar ik naar op zoek ben is u bent er al een tijdje niet iedereen kent u blijkbaar of vraagt om uw advies. Dus ik zou denken dat dat alleen uw goede wil misschien nog niet genoeg is om overal goed aan tafel te krijgen. Dus daar was ik mee naar op zoek. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het niet. M n vraag is of jullie wel of niet betrokken worden. Maar dat het eerder vanzelfsprekend is en dat jullie zelf kunnen aangeven wat dit heeft geen prioriteit. Hier betrekken we ons niet bij de stadsdelen omkeren dat jullie kunnen afhouden in plaats van moeten aantrekken en over dat detacheerde. Ik begrijp uiteraard dat hij bij nederland gewoon echt een werknemer detacheerde niet niet mogelijk is, maar het zou misschien. Ik roep maar wat een keertje bij een sprinter review zitten weet je gewoon van dat soort momenten een keertje aanhaken. Even weten wat wordt er nou besloten gewoon nog even kunnen kunnen toetsen. Dan krijg ik veel meer die cultuur mee want het is natuurlijk ook zo belangrijk in het feliciteer eromheen

[0:41:19] de klinkt dat laatste jaar. Dat is een veel meer lichtgewicht vorm van detachering dat dan zouden er zoveel kunnen fantaseer. Dat lijkt me een interessant idee. En wat het eerste punt betreft a. Het is, zodat alle overheidsorganisaties die onder deze wet vallen onder zijn verplicht om projecten boven de vijf miljoen aan te melden. Verder hebben wij met al die organisaties account gesprekken regelmatig waarin we uitvragen wat zijn er voor projecten nu gaande bij welke van die projecten zouden wij betrokken moeten zijn. Dus daar is al georganiseerd.

[0:42:00] Ik zie dat mevrouw van ons iets aanvullen.

[0:42:02] Ik vraag me af, mevrouw koster bedoeld u dat wij meer bekendheid binnen de tweede kamer zouden moeten hebben en de commissie van de tweede kamer. Want ik denk bij de departementen dat men ons wel weet te vinden. En zoals paul zegt dat we ook wel ja. De projecten die zijn bekend en we zitten bij je hebt met de cia,

[0:42:21] mevrouw kind wilde ik nog de andere leden de gelegenheid geven om nog een vraag stellen

[0:42:26] jij je dat ook bij ook bij de tweede kamer wordt met ingefluisterd dat wij de vorige tweede kamer de bit adviezen toch ook zeker wel bekend waren en goed gelezen werden. En ik maar toch nog vaak in als ze contact hebt met collega´s of van mijn eigen partij van andere partijen die andere onderwerpen als focuspunt hebben dat ik zeggen. Hebben jullie wel gekeken want dit gaat boven de vijf miljoen of ict wel betrokken is. Wie zijn dat. Hoe werkt dat dan. Dus ik ben daar nog een beetje naar op zoek.

[0:42:54] Wij noemen ons advies je nog steeds biedt advies. Om die reden

[0:42:59] en wij gaan ook wat kijken naar hoe we vonden ze ook wat beter op de kaart kunnen zetten in het algemeen qua communicatie enzo met vijf zijn moet dat kunnen

[0:43:08] langs hier ook een oproep aan ons denk ik. Als vertegenwoordigers van de commissie die zei ik wilde iedereen nog de gelegenheid geven voor één vraag. Ik zie dat mevrouw van weerdenburg al met de handboogschutters. Die geeft als eerste het woord dan mevrouw decker. Dan gaan we even naar de beantwoording. En dan mevrouw leidt en vrolijk of skiën mevrouw van weerdenburg.

[0:43:27] Dank voor zus. Ik wilde niet voordringen, maar omdat het aansloot bij zich. Maar de laatste zinnen. Ja dat willen wij heel graag dat dat ze u weet te vinden. Nog beter dan nu maar afvalt mijn ogen weer op het overzicht van hoeveel jaar adviesaanvraag. Er zijn gedaan en hoeveel jullie een behandeling konden nemen. Wat nou juist zo jammer zou zijn is als jullie weten te vinden en de telefoon opnemen en dan een advies aanvragen en dan hebben jullie er geen capaciteit voor en dan dan ben ik bang dat ze de volgende keer denken van nou laat maar. We hebben het geprobeerd. Dus hoe gaan we dat voorkomen.

[0:44:03] Dank u wel, mevrouw dekker adres is.

[0:44:06] Voorzitter, ik ga daar even op de op de op jullie eventuele betrokkenheid bij wetgeving en ik hoor jullie ook bij de rode draad te onderzoeken. Heel veel concrete dingen van ict projecten toetsen en dat is natuurlijk waar jullie voor uitgevonden zijn. Maar als we als we jullie als college naar eerder zou doen dan zou je anders naar de uitvoerbaarheid van ict projecten moeten kijken. Neem jullie dan ook zaken als mensenrechten ook mee.

[0:44:38] Dankuwel.

[0:44:40] De hiervandaan.

[0:44:41] Misschien om even in te schatten. Vraagt mevrouw van weerdenburg.

[0:44:47] Ik begrijp uw gevoel heel goed dat dat het tot het beeld kan ontstaan van mensen niet meer aan want er niet naar kijkt wat wij is voor ons ook een dilemma want we willen natuurlijk eigenlijk meer doen en we willen ook goede dus haar billen

[0:45:05] dat interim intensiveren. We hebben op dit moment vacatures openstaan wordt overigens dat vind dan toch wel leuk. Deze krappe arbeidsmarkt nu al vrij vlot op gereageerd zijn toch nog wel aantrekkelijk denk ik. Dus daar gaan wel op doorzetten. Maar waar we ook zorg voor haar. Dus we hebben nu een zekere kwaliteitsniveau. Ja, dat we echt moeten vasthouden. Dus we kunnen niet zomaar.

[0:45:32] We kunnen niet met zekere was om relatief kleine groep kunnen we niet echt fouten maken in de werving. Ze moet wel zorgvuldig zijn en we moeten daarbij ook op een hele verstandige manier externe expertise inzetten. We hebben ook daarvoor vast te wetenschappelijke adviseurs aan ons verbonden en hebben een flexibele schil met nauwelijks inmiddels een man

[0:45:53] vijfentwintig, die met enige regelmaat inschakelen die onze werkwijze ook een beetje kennen. Dus daar zitten wel wat versnellings mogelijkheden om sneller in te opereren, maar we houden wel vast aan het kwaliteitsniveau omdat we denken dat als we daaraan gaan offeren dan offeren we ook aan onze

[0:46:12] impact. We kunnen maken.

[0:46:16] Dankuwel klinkt.

[0:46:18] We vonden de opmerking. Het effect van onze risicoselectie is dat we eigenlijk alleen nog maar stuurden rapporten produceren en je zou kunnen zeggen die risicoselectie. Die werkt eigenlijk heel goed want ik kon er komt nog maar zelden een positief rapport uit.

[0:46:40] Dank u wel.

[0:46:42] Dan was er ook nog

[0:46:45] vraag anarchistisch en ik zou er van amerongen, tenzij het wordt wel veel vragen om de microfoon uit dankuwel. De heer prijzen

[0:46:54] die vroeg naar de betrokkenheid van de mensenrechten. Dat dat soort zaken meenemen in het geheel. Als je vroeger in het beleid gaat zitten. Kun je daar wat mee. Daar kan je wel wat zeggen. Vanaf het begin stond wetten aan het bit gezegd van sorry je mag je niet bemoeien met beleid. Heel langzaam zijn stout geweest bij bij sommige rapporten lees je iets tussen de regels door. Ik verwees naar het rapport van stapt waar we heel duidelijk scheiden in dit gaat absoluut niet vliegen. De maatschappij zit zo niet in elkaar. Die duizend euro. Die komt niet terecht bij de bevolking. Die komt in de in de zakken terecht van de organisaties die het aanbieden en de mensen helemaal onderaan in de markt. Die hebben geen computers die kunnen dat niet aanvragen. Dus tegen de tijd dat ze erachter zijn, is het weg. Daarover hebben gesproken onomwonden werd gezegd van ja sorry dat is niet jullie taak om erover te praten. Hoe komt het nou dat wij dat wel zagen en de andere niet omdat je in die auto zien die regeling lichten die je opknippen in kleine stukjes en dan zie je ineens bepaalde dingen die ze kan toch niet. En aangezien je niet betrokken ben bij het tot stand komen van zijn regeling kijk je er eigenlijk als buitenstaander tegen me aan. En stel je misschien de hele domme vragen heb je hieraan gedacht hebben gedaan. Daarom denk ik dat hij zit vooraan zet privacy aspect mensenrechtenaspect. Dat soort zaken zeer zeker ook aan de orde kunnen komen.

[0:48:26] Dank u wel, mevrouw leijten

[0:48:29] treffende vragen mevrouw kowski.

[0:48:32] Ja. Dank

[0:48:34] je hebt met je ook toegelicht van hoe kan je nou zorg en deze snel veranderende digitale wereld dat je op de hoogte blijft van van de laatste kennis en ontwikkelingen

[0:48:46] en diversiteit. En hoe doe je dat zelf eigenlijk

[0:48:50] weer kruisen.

[0:48:52] Nou ik voor mezelf praat en ik ben al ongeveer. Volgens mijn vrouw tien jaar of vijftien jaar gepensioneerd

[0:49:01] en dat hoor ik bijna iedere ochtend van ik dacht dat je vanmorgen ook toen ik om halfacht de deur uitging in apeldoorn te zijn die ik dacht dat je gepensioneerd was. Ik zeg ja dat dacht ik ook. Nou dan. Ik wil ermee zeggen. Je ziet een hele hoop je leest veel. Je blijft in je vakgebied is de rolstoel staan. Daar ben ik driekwart van de tijd aan gebonden. Dus de golfbaan is niks voor mij en zo hou ik heel veel van dat soort dingen. Hou het bij pauw

[0:49:31] dankuwel.

[0:49:32] Je klinkt avond zal ik hier opzetten? Ik programmeer elke dag. Ik ben een echte techneut in. Dat helpt je om dingen bij te houden. Maar het gaat niet zozeer over onszelf natuurlijk wel. Wij voorop proberen op als college en onze buurvrouw om te zorgen dat de kennis daar verankerd is door steeds jongere mensen instroom van jonge mensen met die recente opgeleid zijn door hun flexibele schil waar ik zonder het al over had, kunnen wij heel flexibel relevante expertise aan boord dat ding totdat will

[0:50:12] de eer van amro.

[0:50:13] Vanochtend op aanvullen over hoe we dat ook in de praktijk doen. We hebben ook interne kennis sessies waar geen mensen extra uitnodigen om over relevante topics wat ons bij te praten of ons op de challenger zelfs

[0:50:26] en gaan ook naar internationale conferentie stoel om ons daar op te laten instrueren. En daarnaast hebben we ook. Hou er gewoon rekening mee dat er voldoende opleidingsbudgetten is dat mensen ook hun eigen opleiding goed kunnen doen en daar dan sturen we ook echt actief op dat mensen dat doen.

[0:50:48] Dan kijk ik nog even naar de leden leerde excuses de gasten of die nog ons is willen meegeven hebben nog een paar minuten. Maar voor we afsluiten wil ik toch nog even kijken. Zijn je nog zaken

[0:51:00] waarvan u denkt dat wist had ik verwacht dat gevraagd werd of dat voor ik wegga moeten dat nog echt even gezegd worden. Ik zie dat de heer klinkt enthousiast worden gestopt.

[0:51:11] Wat mij opvalt dan kijk ik ik heb verstand van techniek en helemaal van wetgeving et cetera, et cetera. Maar wat mij opvalt. Dat is bij de beleidsontwikkeling is de eerste impuls. Wij gaan een wet maken en dan is de wet het startpunt voor uitvoering. Maar volgens mij is het ook een idee om dit om te keren en te zeggen wat is het probleem dat wij op willen lossen. Wat wat voor huidige instrumenten zijn die we kunnen gebruiken en misschien moeten we die op een paar punten waarop bijstellen om ons probleem op te lossen en dat dat lijkt mij een interessante discussie ongetwijfeld in oekraïne op plaatsvindt. Maar als buitenstaander valt mij op.

[0:51:54] Dank u ons altijd genoeg dat de reflecties mee te krijgen. Ik zie ook dat de heer vergruizer van de gelegenheid gebruik maken.

[0:52:00] Jij bent wat mij altijd opvalt is de systemen en de problemen worden op de grootst mogelijke wijze aangepakt. Alles moet groots zijn en terwijl wij iedere keer zeggen, maakt het nou zo klein mogelijk, dan is het behapbaar. En dan kan je daar van uit gaan groeien in plaats van dat je iets gaat opzetten. Wat wij ontwikkeling al tien jaar is en dan na tien jaar zegt van ja dat was het probleem ook alweer.

[0:52:28] Dan kan ik dat geven als laatste dan nog de wedervraag van vrouwen. Dan ga ik afsluiten.

[0:52:33] Mevrouw van weerdenburg.

[0:52:35] Heel interessant. Maar dan wil ik ook gelijk weten waar ligt het nou aan. Is dat dan toch omdat het vaak naar prestige dingetje wordt.

[0:52:43] Examen.

[0:52:45] Tot slot dan de eer of nee. Sorry, mevrouw van os. Ik antwoord.

[0:52:49] Ik denk dat het te maken heeft met dit hele budget aanvragen. De routes camera één keer dan doe je met een vrouwtje meteen honderd miljoen voor tien jaar ben je klaar. Dus ik denk dat dat ook wel te maken heeft. Maar ja het is ook het is ook vaak ingewikkeld. Maar zelfs als je dat doet kun je ook zeggen van. We knippen het op in kleine stukjes en we pakken eerst is het eerste halfjaar en kijken dan verder verhogen. Kies jij ook met prins charles werken

[0:53:17] dankuwel dankuwel voor de extra reflecties op ons ook alweer. Najaar reden om na te denken en reflectie geeft dank voor het komen en de presentatie en de bereidheid om met ons het gesprek aan te gaan dat gezegd hebben bedank ook de leden komen de mensen pikken turbine de mensen thuis en sluit ik deze technische briefing.