Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Reactie op zorgpunten uit gesprekken met het Ouderpanel Kinderopvangtoeslag
[0:00:00] Dit commissiedebat van de vaste commissie voor financiën, kate, staatssecretarissen van financiën, mevrouw aukje de vries, van harte welkom. En natuurlijk mijn collega kamerleden mevrouw van dijk namens het cda fractie namens d zesenzestig mevrouw paul namens de vvd mulder namens de partij partij voor de vrijheid en mevrouw arib, namens de partij van de arbeid. Dit commissiedebat gaat over de reactie van de staatssecretarissen van financiën en dan specifiek toeslagen en douane natuurlijk op een brief van de commissie die wij als de commissie financiën hebben gestuurd over een aantal zorgpunten die naar voren komen uit de gesprekken met het oude panel kinderopvangtoeslag. De commissie voert dit debat mede ter voorbereiding op de behandeling van de wet herstel operatie, kinderopvangtoeslag, die op dinsdag zevenentwintig september zal plaatsvinden in een wetgevingsoverleg.
[0:00:51] De staatssecretaris heeft afgelopen dinsdag haar reactie op de genoemde zorg punten met de commissie gedeeld en we hebben besloten dat we graag de gelegenheid geven voor een korte toelichting daarop. Alvorens ik uit de gewone commissiedebat volgorde geven en het woord geven aan de eerste spreken van de zijde van de kamer. Het woord is aan de staatssecretaris
[0:01:09] dankuwel. Voorzitter
[0:01:12] inderdaad een korte toelichting in de brief wat uitgebreid op een aantal zaken ingegaan.
[0:01:19] Ik vind het belangrijk dat het oude panel zorgpunten kan delen met de tweede kamer gebeurt. Maar dat gebeurt natuurlijk ook met ambtelijke organisatie en met mij vinden het belangrijk dat ze de ruimte krijgen om gevraagde, maar ook zeker ongevraagde advies te geven. En als er vragen leven dan is het zaak dat wij die ook graag horen als er knelpunten zijn. Dat geldt overigens ook voor de kamerleden die individuele een aantal zaken hebben dan hoor ik dat graag
[0:01:47] zo krijgen we die natuurlijk ook regelmatig door de gesprekken met verschillende vertegenwoordigers van ouders, maar ook in de oude gesprekken die ik heel regelmatig heb vanmiddag ook nog in amsterdam heb heb gehad
[0:01:59] op uw verzoek zal ik kort drie punten even uitleggen. Dat is enerzijds de wet herstel operatie in een aantal vragen die de overleef leverde bij het oude tunnel. De verschillen tussen gemeentes want er komen heel veel vragen van ouders over van hoe moeten ze dat nou nou plaatsen en over de commissie werkelijke schade. Drie hoofdthema s uitgekozen kunnen over de andere aspecten nog verder met elkaar spreken.
[0:02:25] Zoals de voorzitter aangaf, wordt er binnenkort gesproken en dank daarvoor nogmaals dat het zo snel ingepland kon worden over de wet hersteloperatie toeslagen. De ouders hebben daar een aantal vragen over of dat de oplossing is voor een aantal problemen
[0:03:20] zich ook aangemeld hebben,
[0:03:23] dat wil niet zeggen dat het niet een aanvullen. Een aantal aanvullingen in de wet zitten, maar er komen nog uitgebreid over te spreken. Dat is onder andere
[0:03:29] de kindregeling. De ouders in het buitenland, maar ook de brede ondersteuning. Voor de bredere ondersteuning. Laat ik het zo zeggen. De brede ondersteuning was geregeld. Ook bijvoorbeeld voor uitwonende kinderen die we in een nota van wijziging nog verwerkt te hebben, zodat ook de gemeente met die groep gedupeerde kinderen aan de slag kan
[0:03:50] de verschillen tussen gemeentes. Ik wil allereerst dank zeggen voor de rol die de gemeente op zich nemen. Ik denk dat het belangrijk is om ook het maatwerk en naast het financiële proces ook de andere brede ondersteuning richting de ouders vorm te geven. Daar worden en bakker mensen met werk verzet en ik denk dat het ook belangrijk is dat we niet vanuit hier in den haag bepalen wat er nu precies geregeld moet worden omdat wat je ook hoort bij de oude gesprek ook weer het geval. Elke situatie van elke ouder is het toch wel heel anders. En ook de behoeftes. En wat ze nodig hebben, verschilt gigantisch. Dus ik vind het ook goed dat gemeentes daar vrijheid inkrijgen krijgen. Ik vind wel dat gemeentes moeten die rol gaan oppakken. En waar dat niet gebeurd is, is de vng ook bereid om met ons in gesprek te gaan en te kijken van waar blijven er eventueel nog een aantal gemeentes achter en je ziet bijvoorbeeld dat als het om de ondersteuning gaat een van de grote vragen natuurlijk. Huisvesting is voorouders.
[0:04:54] Dat blijkt echt zo n hele ingewikkelde in de huidige woningmarkt. Om te zorgen dat er eventueel een alternatief huisvestings aanbod is omdat er ook heel veel vragen bij
[0:05:04] bij gemeenten liggen natuurlijk van andere doelgroepen die een woning nodig hebben en waar een tekort aan is
[0:05:13] de commissie werkelijke schade?
[0:05:16] Ik heb hem eerder een voortgangsrapportage al aangegeven dat ik daar een onderzoek naar doen en dat is uw kwamen er ook over haar rapporteren. Dat noemen wij even in hier in termen de september brief. Ik hoop je op korte termijn naar je toe te sturen met het advies van hpd top consult ook met hoeven met de aanbevelingen die daarin staan omgaan. Ik denk dat een brede klacht van de ouders. Eigenlijk is de bejegening. Het gevoel van ik zit weer ik moet weer gaan bewijzen gaan aanleverde. Nou dat zal echt niet helemaal weggenomen worden, omdat het ook aangegeven dat de commissie werkelijke schade aannemelijk. Hij moet moeten we van uitgaan.
[0:05:56] Maar daar gaat het nogal van hoe doe je dat op welke manier doe je dat dus dat is een belangrijk punt van de ouders hebben aangegeven ook duidelijkheid over jou. Wat kan ik daar nu eigenlijk verwachtte wel vaak met elkaar gesproken over dat behandelingskamer en ik hoop ook dat de commissie werkelijke schade daarin op korte termijn meer duidelijkheid kan geven om daar voorover voor dat er vooraf meer duidelijkheid is een inzicht voor de ouders wat ze kunnen verwachten.
[0:06:22] Nogmaals, komt er nog uitgebreider terug. Ik vind het een nette manier met de commissie werkelijke schade zelf moet bespreken en regelen macroplay kamerbrief op heel korte termijn naar uw kamer toe te sturen en ik verwacht in elk geval ruim voor het debat over de wet dat voor mij eerst even als eerste aftrap. Voorzitter, ik hoop dat dat voldoende is. Als eerste aftrap
[0:06:43] ben ik benieuwd naar de vervolgvraag van de
[0:06:45] de kamerleden.
[0:06:47] Ik kook
[0:06:48] dus ik ga gewoon de commissiedebat
[0:06:52] dat commissiedebat protocol volgen. Dat betekent dat ik eerst het woord geven aan mevrouw van dijk, maar niet voordat heb gezegd vond de indicatieve spreektijd drie minuten is.
[0:07:05] Ik zie dat daar min of meer op gerekend is
[0:07:08] en dat ik drieën interrupties toesta in deze eerste termijn van de zijde van de kamer. Mevrouw van dijk spreekt namens de cda fractie.
[0:07:16] Dankjewel voor het onderling al over gehad dat het een beetje meer een informeel gesprek zouden zijn als dat mogelijk zou zijn.
[0:07:26] We hebben natuurlijk als allereerst moet ik er dingen waaraan extra excuseer natuurlijk het initiatief genomen. Maar ik kon helaas niet aanwezig zijn en pieter grinwis
[0:07:36] die ander zal er allebei bij betrokken zijn en we hebben regelmatig gesprekken gehad met
[0:07:44] het panel. Ik heb er wel over nagedacht van hoezo dat het proces nog wat strakker trekken voelt een idee dat een voortgangsrapportage in bijlage komt met de lijst van vragen en opmerkingen van uit het panel opgehaald naar aanleiding van de gesprekken met de staatssecretarissen dat er ook een reactie van de staatssecretaris van het ministerie in die bijlage opgenomen is heel transparant proces. De zorg. De antwoorden zijn openbare kunnen wij als kamer ook iedere keer mooier meenemen. Het debatten en ik hoor graag een reactie van de staatssecretarissen op wil niet zeggen dat wij niet met die mensen zouden gaan praten handschoenen hartstikke belangrijk om de lijst kort houden. Maar ik zou het mooi vinden als we dat een beetje de openbaarheid zouden kunnen trekken. Dan heb ik nog twee puntjes. Want als heel veel inhoudelijk zeer inhoudelijk met elkaar bespreken. Vier of er verschillen tussen gemeentes waar ik me nu op korte termijn wel zorgen over maken, is het signaal dat sommige gezinnen energietoeslag niet krijgen vanwege de uitbetaling van de godshuis regeling. Dus het is goed dat in de handleiding van die vogelzaad dat gemeentes verplicht zijn bij de toeslag moest toets toe te passen. Maar blijkbaar gebeurt dat wel. En staatssecretarissen nog iets betekent het niet de bedoeling dat de vergoeding vanuit het catshuis regeling direct in rekening vloeit. Dan had ik nog een opmerking bij vraag tien over de stem van het umc bij een eindoordeel. Ik vraag me toch af hoe de bak iets kan adviseren, wat niet strookt met de raad. Ik zou daar graag nog graag een nadere toelichting op krijgen.
[0:09:14] Dank u wel, mevrouw van dijk. Dan geef ik het woord aan mevrouw kat die spreekt namens d zesenzestig fractie.
[0:09:19] Dank u. Voorzitter en aan de staatssecretaris voor voor de toelichting in de beantwoording van de vragen danken aan het oude panel. We hebben meerdere gesprekken gevoerd. Prachtige verslagen van mijn collega, mevrouw van dijk, maar ook de inzet van die ervan eraan en mevrouw van dijk als het gaat om om de signalen en de zorgen van het oude panel goed bij kamerleden te brengen en te kijken wat kunnen we samen doen en kijken voor oplossingen.
[0:09:49] Dus daarvoor echt ontzettend dank ik zie dat bij de beantwoording van de vragen best wel concrete zorgen van het oude panel zijn beantwoord door staatssecretaris en ik denk dat ik ze even langslopen.
[0:10:04] Wat ik belangrijk vind is om mee te geven is, zoals mijn collega van dijk aangaf over de energietoeslag of de staatssecretarissen bij minister bij minister van armoede wil aandringen dat zij de gemeentes blijft oproep om die toelage uit te keren als ouders daarvoor in aanmerking komen om echt actief uit te dragen en te zorgen dat ook echt echt gebeurd en ik las het antwoord op vraag drie. Het gaat over schulden en dat in de meeste gevallen lukt om samen met de curator het faillissement zodanig af te wikkelen dat de compensatie bijna volledig aan oude uitbetaald kan worden. Maar ik vraag me wel af of er gevallen zijn dat het niet is gelukt. En hoe wordt gehandeld?
[0:10:56] Antwoord vraag vijf gaat over de regeling. Ik ben altijd altijd van gedachten uit dat alles wat er nodig is voor het herstel van ouders dat die ondersteuning door de gemeente wordt aangeboden en dat vervolgens de rekening naar toegestuurd en kan de staatssecretaris dat bevestigen dan over c w. S antwoord vraag zes en vraag zeven.
[0:11:24] Wat ik eigenlijk zou willen. Ik deed op consult die naam kon mij de laatste tijd veel veel voor. Ik zou graag een reactie van cbs op de uitkomsten van de quick scan ook willen ontvangen, alsmede een blik van cbs op de voorgenomen maatregelen dus niet alleen dat de staatssecretaris die uitkomsten met ons deelt me ook een reactie van cbs zelf en dan vervolgens een spanningsveld als het gaat om een positie onafhankelijke commissie. Hoe kunnen wij als kamer daarin ook een vinger aan de pols houden, kan de staatssecretaris
[0:12:00] een blik op
[0:12:02] de context schetsen
[0:12:05] antwoord vraag team gaat over bankadvies.
[0:12:11] Het wordt niet bijgehouden systematisch wanneer u afwijkt van advies van de bak, is het mogelijk uberhaupt om wil voortaan te doen, vraag ik staatsssecretaris
[0:12:24] komt hij aan het eind van uw betoog.
[0:12:26] Er was nog drie minuten. Toch
[0:12:28] niet nog drie minuten.
[0:12:31] Ik ken nog een paar opmerkingen.
[0:12:33] Maar ik wil mijn andere leden,
[0:12:35] De piloten zijn om de vraag. Oké dank u. Ik heb nog maar twee vragen.
[0:12:42] Dat valt mee.
[0:12:43] Dan had ik nog een goede suggestie van de staatsecretaris als het gaat om betere uitleg van de rolverdeling van aanwezigheid van uw bij gesprekken en ik denk dat dat een hele mooie manier van omgaan met feedback en ik denk dat dat een goed voorbeeld is dat straks staatssecretarissen goed oppakt. Dus ook daarvoor. Dank dan nog twee twee vragen.
[0:13:09] Ik lees dat negen keer de noodprocedure in gebruik is genomen. Ik wil vragen welke signalen en handelwijze wie hierop gaan aanpassen. En dan het laatste de laatste vraag en het gaat over
[0:13:23] vergoeden voor materiële en immateriële schade als het gaat om de aow gat. Ik ga ervan uit dat daarin de cbs een oplossing biedt.
[0:13:32] Tot zover, mevrouw kat.
[0:13:34] Als u de microfoon luistert, geef ik het woord aan mevrouw paul die spreekt namens de fractie van de vvd.
[0:13:39] Dankuwel voorzitter, en ik vind het heel creatief van mijn buurvrouw dat ze op wierp nog drie minuten. Dat is heel mooi, maar het is er van harte gegund. Want ik denk dat het zinnige vragen waren en ook van mij kan de staatsssecretaris voor haar toelichting en het beantwoorden van de vragen steun voor het voorstel van mevrouw van dijk om het oude panel een plek te geven in de voortgangsrapportage. Maar uiteraard ben ik benieuwd naar de reactie van de staatssecretaris daarop en ik heb eigenlijk een viertal korte aanvullende stand van zaken vragen.
[0:14:12] De eerste vraag is wanneer de staatssecretaris verwacht dat de drie gesprekken op gang komen.
[0:14:20] Een geluid dat ik heb opgevangen. Recentelijk naar eind vorige week via ouders die ik gesproken heb over het geluid dat zij krijgen van de vng dat er meer decentraal zaken neergelegd zouden kunnen of moeten worden en de ouders gaven mij de indruk dat zij uit gesprekken of contacten met de vng. De indruk hadden dat de vng daar positief tegenover staat en ik was heel benieuwd of de staatssecretaris dat geluid herkend en werkbaar zou zijn dat eventueel vorm zou kunnen krijgen of dat het niet niet helemaal op waarheid berust dan twee stand van zaken met betrekking tot twee moties die ik heb ingediend. Vlak voor het reces. Dat ging over. Ik zeg het maar even kort de onorthodoxe maatregelen waar we om vroegen en de zogenaamde vs route beide gericht op het versnellen van het proces te ontlasten van het systeem en ik weet. We zijn nog maar net volle kracht begonnen. Maar ik was benieuwd wat er wellicht achter de schermen heeft plaatsgevonden. Om daar verder handen en voeten te geven.
[0:15:33] Dankuwel. Voorzitter,
[0:15:35] Dank u wel, mevrouw paul meneer mulder het woord namens de pvv fractie. Dank u voor.
[0:15:40] We zitten er ook steun voor het verzoek van het cda
[0:15:44] om de
[0:15:48] de ouders zijn
[0:15:50] rapportage mee te nemen. Ik moet vooraf trouwens nog iets zeggen. We hebben in dit dossier zoveel ellende over ons heen gehad. Ik bedoel, moeten we moeten aanhoren is heel naar en en het is.
[0:16:02] Het gaat maar door. We hebben een aantal van die bijeenkomsten gehad
[0:16:06] en echt je begint vrij optimistisch. Een bijeenkomst.
[0:16:12] En na een uur kan je gewoon niet meer. Het is is
[0:16:16] echt heel erg. Dit zijn mensen die gewoon al herkent zijn die die je al in de procedure zitten die dan weten we dat die slachtoffer zijn en dan nog krijgen ze tik tik
[0:16:28] en ook als je een antwoord schiet op op vraag zeven dat we nu gaan proberen om de commissie werkelijke schade adviezen te laten geven die meer leesbaar meer empathisch en beter gemotiveerd zijn.
[0:16:40] Dat had natuurlijk misschien open deur lang moeten gebeuren.
[0:16:44] Een aantal van die dossiers gekregen.
[0:16:47] Ik wilde in eerste instantie hier in besloten bij elkaar komen. Maar dat was schijnbaar niet goed.
[0:16:54] Maar als je dat leest
[0:16:56] is ook
[0:16:58] het is een heleboel maar niet empathisch en ook de berekeningen. Ik heb zelf een paar avonden aangezeten om te kijken van
[0:17:05] hoe dat werkt met erop en eraf en en uit het verleden. Het is voor n normaal mens niet voor mij niet te berekenen. Laat ik het zo zeggen. Het is echt
[0:17:14] heel ingewikkeld.
[0:17:18] Dan nog een paar vragen
[0:17:22] en vraagt team gaat
[0:17:25] over
[0:17:26] of de htm medewerkers overal bij zitten en hoe het kan dat als er een eindoordeel is gevestigd door door t c.
[0:17:35] Uiteindelijk omdat ouders het niet eens zijn met de uitspraak van de commissie werkelijke schade. Hoe het kan dat er weer mensen bijkomen. Maar ze ooit begonnen zijn en die dan ook nog een uitspraak
[0:17:49] van dat laatste adviescollege
[0:17:52] kunnen onderuit halen.
[0:17:54] Ik wilde het eerst niet geloven. Maar ik heb in dossiers gezien
[0:17:58] en ik ik heb het antwoord van de staatssecretarissen drie keer doorgelezen. Maar ik snap niet hoe dat bij elkaar past en hoe dat dan
[0:18:05] kan kloppen. Terwijl ik het idee heb dat ik heel voorzichtig zijn dat ons een andere werkelijkheid is voorgespiegeld.
[0:18:14] En als laatste wat wat mij dwars blijft zitten en dat komt ook in alle bijeenkomsten naar voren. Dat zijn mensen die jarenlang bezig zijn geweest om hun schulden die ze hadden in het begin af te lossen die daarvoor soms twee of drie banen hebben gehad.
[0:18:30] Alles gedaan hebben om dat te betalen die dat dan geregeld hebben en die dan nu te horen krijgen. Maar u heeft dus geen schulden.
[0:18:38] U krijgt niks.
[0:18:40] En dat kan formeel waarschijnlijk in een of ander artikel lid huppelepup kan dat kloppen,
[0:18:45] maar kan er nog een keer naar gekeken worden. Want het is zo onrechtvaardig.
[0:18:52] Dat is dankuwel voor ze.
[0:18:55] Dank u wel meneer mulder. Dan geef ik het woord aan mevrouw arib. Die spreekt namens de partij van de arbeid.
[0:18:59] Dankuwel de voorzitter voordat ze er zijn een paar vragen gesteld van collega´s waar ik mij van harte bij aansluit. Die ga ik niet herhalen,
[0:19:10] maar ik wil toch twee. Algemene opmerkingen maken. De eerste opmerking over de versnippering van dit dossier, want er gaan drie bewindspersonen gaan over deze problematiek of een onderdeel daarvan valt onder de staatssecretaris financiën mevrouw de vries staatssecretaris van rijn en weerwind van minister voor bescherming. Alleen deze week al is dit een derde debatten dat wij voeren voor het belangrijke deel zelfde ouders en ik merk dat je als kamerlid. Om al die informatie ook dat je dat integraal bekijkt dan wil ik niet klagen want dat is ons vak. Daar moeten we het mee doen. Maar ik denk het gaat wel die ouders moeten het kunnen behappen. En ik vind het bijna onoverzichtelijk. Dus ik ik verwacht niet dat een minister wordt aangewezen.
[0:20:06] Om dit op te pakken. Maar misschien valt er iets coördinerend in het te regelen. Dat wilde ik even kwijt en dan gaat het niet alleen om verschillende bewindspersonen. Die ouders hebben ook collegas. En dat is natuurlijk collega´s die ook heel lang met dit dossier bezig zijn. Gemeentes de jeugdzorg en de raad voor kinderbescherming zo veel instanties dat ik je zomaar als ouder daartussen zitten. Het is bijna niet te doen. Dus dat wil ik even meegeven.
[0:20:36] Een tweede opmerking gaat over
[0:20:40] dat merken dat er dat het machteloosheid die mijn buurman die k mulder verwoord voel ik ook bij dit dossier. Elke keer ga je het gesprek met ouders aan. Zij zitten denk ik altijd kijken naar de debatten die wij voeren met bepaalde verwachtingen met hoop
[0:21:04] en dan gaan wij naar huis zien we onze kinderen enzovoort. Maar zij hebben nog steeds problemen
[0:21:10] en ik moest hier.
[0:21:12] Ik moet eerlijk toegeven dat ik me bezwaard voelen soms om dit debat te voeren, omdat ik denk wat betekenen wij nu voor deze ouders en ik weet dat het ingewikkeld is en ik zie het nu ook en ik denk ook van het voelt voor mij alsof er een brand blussen
[0:21:33] en dan wordt er niet geblust. Maar dan wordt er eerst overleg gevoerd voordat geblust wordt en hier voel ik dat ook. En denk ik. Er is een groep waar ook collega´s hebben vermoord. Al heel lang onrecht enquete kabinet is afgetreden en nog steeds zijn er problemen met betalingen met de huurschuld met uithuisplaatsingen zijn we daar zijn we niet in staat om daar iets op te vinden. Hoe kunnen we als kamer maar ook misschien een commissie
[0:22:08] die zich daar over gaat buigen en ik begrijp ook dat wij volgende week af. Voorzitter, dat omdat ze werd hersteloperatie toeslagen aan de orde komt. Dat is inderdaad om de praktijken te laten doen dat gelijk lopen met met de wet de kwalificatie.
[0:22:29] Maar de groep die er nu is, kunnen we daar canada niet iets op korte termijn, zodat we niet elke keer met zon machteloos gevoel naar huis gaan.
[0:22:39] Tot zover. Voorzitter,
[0:22:41] Dankuwel mevrouw arib, en dat betekent dat we aan het einde gekomen van de eerste termijn van de zijde van de kamer. Ik kijk naar de staatssecretarissen of zij gewoon door kan gaan dan kan dus dan gaan we door naar de eerste termijn van de zijde van het kabinet worden ze staatssecretaris van financiën. Mevrouw de vries
[0:22:56] dankuwel. Voorzitter, dank ook voor de inbrengen. Toch ook een beetje om een gesprek te laat me goed om direct door te gaan denkt dat de punten die aangekaart zijn ook wel herkenbaar zijn aankwam. Zo zo de verschillende sprekers gewoon even aflopen. Deels zit er ook dubbelingen in. Maar dan verwijst naar een eerder antwoord. Allereerst het voorstel van het cda, mevrouw van dijk
[0:23:22] over het oude panel en de voortgangsrapportage. Ik denk dat we inderdaad een goed idee is om daar naar te kijken. Ik wil wel even naar de vormgeving kan kijken omdat ik het belangrijk vind dat de zorgen van het oude panel voldoende op het netvlies staan en blijven staan en dat het duidelijk is van wat is daarmee gedaan. Ik wil vooraf wel zeggen. Het is niet altijd mogelijk om alle zorgen weg te nemen en het is ook wel eens dat er gewoon een ander besluit. Soms is genomen. Maar dat vind ik ook wel belangrijk dat we over die over en weer die communicatie gewoon goed doen en ook duidelijk uitleggen waar soms de verschillen blijven bestaan,
[0:24:03] maar laten we even nadenken over de vorm hoe we dat goed in het voortgangsrapportage kunnen doen en dat we ook even met het oude panel over gaan kijken wat zij daar
[0:24:11] het prettigst in in vinden
[0:24:15] van dijk heeft aanvragen.
[0:24:17] Uiteraard begrijp ik heel goed dat het opnemen, niet wil zeggen dat je meteen kunt oplossen, maar het gaat mij vooral om transparantie dat wij weten. Dit zijn de zorgen die daar leven dat wij weten jullie gaan er op die manier mee om het mee kunnen nemen. De beraadslaging.
[0:24:36] Dat gaan we doen. We gaan kijken of het volgende voortgangsrapportage. Ik zie geen paniekreactie aan de rechterkant al proberen te doen. Gezamenlijk met het oude pen om even te kijken wat het beste is voor hen
[0:24:51] de energietoeslag. We hebben ook in de antwoorden aangegeven wat het soort leidraad is voor de niveaus. Dat is een duur woord voor de directeuren van sociale diensten die uiteindelijk bij de gemeente en de uitvoering daarvan doen waarbij aangegeven vermogens eigenlijk geen punt waar je op zou moeten toetsen. Laat ik het zo maar even zeggen. Ik geloof dat net eventjes iets anders verwoord staat. Maar dat is ongeveer de intentie. Ik denk dat het belangrijk is als er signalen zijn van gemeenten die dat wel doen. Dan horen we dat ook graag en ik kan me aansluiten bij de oproep van mevrouw kat van d zesenzestig dat signaal ook nog eens doorgeven aan de minister van armoede blijft minister schouten omdat dat dit punt ook heel erg leeft, want het is wel zuur als je daardoor een afwijzing zou zou krijgen als er concreet de gemeenten zijn waar men dit dit hoort dan horen wij dat ook graag en dan kunnen wij daar naar kijken en ook in overleg met minister schouten over gaan.
[0:26:04] Het punt van de bezwaarschriften adviescommissie van het cda zegt hij ja. Hoe kan het nou dat een bak. Iets anders adviseert wat niet strookt met de wet.
[0:26:14] Kijk het is wat ingewikkeld om op specifieke kaas in te gaan dat die ruimte voel ik ook niet. Maar laat ik dit ervan zeggen. Ik denk dat de bak altijd heel goed kijkt naar wat de wet en regelgeving is,
[0:26:27] maar ook daar kom ik bij punt van de heer wilders van de pvv. Uiteindelijk is ook een soort vergewist plicht nog van u haten. Het is een advies en in de meeste gevallen wordt dat wordt overgenomen, maar er is nog wel een vergewist voldoet dit aan de wet en regelgeving en ik vind dat ook wel een belangrijke,
[0:26:49] maar ik vind het ook wel belangrijk dat er in zicht is en hoe vaker dan afgeweken wordt door u haten van de bak adviezen. Ik krijg door. Dat is heel marginaal is, maar het lijkt me wel goed dat we dat ook gaan meenemen in de voortgangsrapportages zodat er ook wat meer gevoel bij komt vanuit de kamerleden over hoe vaak gebeurt dat nu eigenlijk
[0:27:14] misschien ook nog even in het verlengde van wat er hier. Ik kom er nog op terug van himmler. Laat ik dat eventjes apart doen
[0:27:24] dan kijk ik even naar mijn rechterkant want energietoeslag van mevrouw kat heb ik volgens mij daarmee beantwoord.
[0:27:32] Er was er nog een vraag over het afwikkelen van faillissementen
[0:27:39] of er gevallen bekend zijn dat bij faillissementen. Dat is ook het bedrag van dertigduizend euro zeg maar niet niet bij de ouders terechtkomt. Laat ik het zo maar zeggen. Maar het faillissement wordt meegenomen
[0:27:57] in heel veel gevallen krijg je krijg wordt opgelost,
[0:28:03] maar er zal echt wel enkele keren een geval zijn waar dat niet het geval is.
[0:28:09] Ik vind dat
[0:28:11] algemene antwoord nu. Het is voor ons wat lastig om dat nu te achterhalen hoe vaak dat eventueel voorkomen, kunnen we afspreken dat we dat gewoon in de voortgangsrapportage een keertje meenemen
[0:28:21] daar ook wat meer gevoel bij te krijgen van wat er gebeurt en wat de reden dan ook want de intentie is dat die dertigduizend euro gewoon bij de
[0:28:33] bij de ouders terechtkomt. De gedupeerde ouders terechtkomt.
[0:28:41] Even kijken. Spirit van d zesenzestig. Ook gaat over de rekening naar het rijk. Dat klopt.
[0:28:50] We hebben gevraagd om op de bedrijven en die ook genoemd zijn natuurlijk. Dat is zorgwelzijn kan werken en opleiding zijn
[0:28:59] voorouders en doen wat nodig is
[0:29:03] en die rekening kunnen declareren bij het rijk. Gemeenten hebben de ruimte in.
[0:29:10] Maar ik snap wel dat ze het ook nog uitlegbaar moeten vinden in een aantal gevallen. Dus ze zullen daar soms ook in een aantal gevallen keuzes in maken
[0:29:17] om heel specifiek te kijken wat is nou echt nodig in die situatie om te zorgen dat
[0:29:23] de ouders en de kinderen toch weer een naar de toekomst kunnen kijken want ik denk dat dat het allerbelangrijkste is en ik merk bij de gemeente in ieder geval een hele grote gemotiveerdheid om dat te doen.
[0:29:38] Even kijken, kan het bijhouden wordt fantastisch visum pak die heb ik opgezegd dan de commissie werkelijke schade
[0:29:49] reactie van de commissie werkelijke schade op het apd top consult ik eigenlijk al met alle betrokken partijen gesproken. Ouders commissie werkelijke schade natuurlijk zelf ook. Ik moet even kijken of dat voldoende duidelijk in dat rapport. Dan zit
[0:30:10] maar laat ik even want ik begrijp dat er behoefte is om in ieder geval de specifieke kant van het cbs hierin mee te nemen. Wij proberen zoveel mogelijk met op te trekken en ik misschien dat we daar in de brief dan nog even aandacht aan kunnen besteden
[0:30:27] dat wij gewoon even vragen naar misschien expliciet wat het cbs vindt want ik bedoel we hoeven niet geheimzinnig over te zijn
[0:30:36] en dan neem ik het mee in de brief. Dus de september brief noem ik het maar eventjes. Dus wacht niet tot de volgende voortgangsrapportage.
[0:30:47] Dus was een faillissement. De vraag van d zesenzestig over het aow gat.
[0:30:56] Het cbs kijkt naar de de schade die naast natuurlijk het de compensatie en de integrale beoordelen.
[0:31:04] Gebeurd,
[0:31:05] Dan zou het kunnen dat ze dat daarin meenemen waarbij ze natuurlijk wel altijd kijken binnen de opdracht die meegegeven is
[0:31:13] dat het aannemelijk gemaakt moeten worden dat het een gevolg is van dat er ook ruimhartig gekeken wordt en dat er ook naar het nederlands schade
[0:31:23] vergoedingsregeling gekeken wordt.
[0:31:26] Dus ja het is daar wel aan hem om te beoordelen van is. Dat past dat dan binnen dat kader zeg maar.
[0:31:34] Maar in principe. Kijk eens naar alle schade die eerder aan de orde is geweest. Betere uitleg van de roof van uw ertegen gaan we proberen te doen in ieder geval dan de negen noodprocedures
[0:31:53] eigenlijk vragen d zesenzestig. Volgens mij is de vraag goed begrepen heb om de handelwijze aan te passen.
[0:31:59] Ik denk dat opzich de noodprocedure goed werken. Ik zou liever hebben dat we hem nooit hadden hoeven gebruiken. Maar in feite zijn bijvoorbeeld huisuitzettingen waar ook het doel was van een auto. Een van de doelen van de nood procedure om dat te voorkomen dat we dat gewoon
[0:32:17] dat het wel gewerkt heeft dat we dat voorkomen hebben.
[0:32:22] Anders dan hoor ik het graag van als ze nog iets anders bedoelt.
[0:32:27] Voor mijn gevoel werkt het op zich geweldig. Ik bedoel natuurlijk liever geen nood procedures die noodzakelijk zou zijn, maar dit is het beste van het slechtste. Misschien moet je dat ook alweer zeggen
[0:32:40] in slechte waarschijnlijk
[0:32:42] het minst slechte
[0:32:45] mij was het beantwoorden van mijn vragen. Nee, het ging namelijk over samenwerking met de koninklijke beroepsorganisatie van gerechtsdeurwaarders. Esmee en vng, want we hadden afspraken van geen enkele huisuitzetting en geen enkele inbeslagname dan toch wordt er negen keer aan de bel getrokken. Hier staat iemand voor de deur. Hoe kan dat misschien een meer terugkoppeling van dierenorganisaties van hoe gaan we dit nou voorkomen dat de nood procedure werkt goed. Maar daarvoor
[0:33:13] eigenlijk is t verhaal. Voorkomen is beter dan genezen, zegt mevrouw kat.
[0:33:18] We hebben regelmatig overleg met de organisatie. Laten we dat punt nog even meenemen. Ik vind wel dat ze een ultieme poging doen om het te voorkomen
[0:33:27] en het ook niet zo is dat iedereen altijd alle individuele gerechtsdeurwaarders aan het touwtje heeft. Maar mijn idee is ook wel dat ze bereid zijn om elkaar daarop aan te spreken. Mijn recent nog op werkbezoek geweest bij bij flanderijn. En dan krijg ik ook echt wel gevoel van. Ze kijken er ook echt wel met een met een oog voor de ouders naar dat hele proces maar voorkomen zal het nooit meer. Laten we nog eens een keertje in het gesprek. Wat wij regelmatig hebben met de vereniging dat aan de orde stellen.
[0:33:59] Mevrouw van dijk heeft ook een vraag.
[0:34:01] Dankjewel voor zijn onderbroek een onderwerp ook echt wel stevige discussie heeft opgeleverd. Hier in deze commissie en ik ben ook wel benieuwd of nadat gesprek we misschien een keer meegenomen kunnen worden en ook wat de ultieme poging om eruitziet onder meer gevoel bij het krijgen van hoeveel energie erin wordt gestoken alvorens ze toch zeggen. En nu staan we wel aan de bel.
[0:34:29] Ik weet niet zo goed hoe ik dat goed overkwam brengen. Als je kijkt naar de hoeveelheid schuldenlijst die er zijn dat zijn er bijna tienduizend meer dan tienduizend en er zijn negen noodprocedures
[0:34:41] weest.
[0:34:43] Ik kan vragen of ze nog een keer te beschrijven wat ze doen. Ik merk toen ik op werkbezoek was in ieder geval kon je zien dat ze heel veel contact hebben heel veel bellen en ook erachter aanbellen, maar wellicht kunnen we nog een keertje aan hem vragen om eens een keer goed
[0:35:00] uiteen te zetten en misschien eens te kijken van wat er volgens hen dan niet goed gegaan is bij die negen noodprocedures wat anders had gemoeten
[0:35:10] we afspreken dat we daar gewoon in de volgende voortgangsrapportage meenemen. Ik zou iedereen ook willen aanraden. Misschien is het leuk om een keer op werkbezoek bij de organisaties die die waar het hier om gaat om te kijken hoe
[0:35:25] papa zei dit soort processen nu niet aan
[0:35:30] de vvd mevrouw paul. Hoe kwamen er drie gesprekken op gang.
[0:35:39] Dat is een cadeau van de herijking afgesproken per oktober gaat een aantal gedupeerde ouders inwoners van de gemeente rotterdam krimpen aan den ijssel barendrecht ablasserdam ridderkerk niet zwart starten met het voeren van die gesprekken en op basis van die eerste ervaringen gaan we gewoon verder uitrollen omdat we ook even willen kijken wat betekent dat voor de gemeente. En wat betekent dat voor u haten. Want wij moeten ook natuurlijk wel kijken wat het betekent voor het
[0:36:04] voor de capaciteit die dat vraagt van het van het haten en we zijn natuurlijk aan het opschalen. Ook in het kader van de herijking om dat uit te kunnen voeren. Maar dit dit is hun eerste start en dat gaan we dan verder uitrollen. Samen met de gemeente
[0:36:21] mevrouw paul.
[0:36:22] Voorzitter, dankuwel. Mag ik een kleine suggestie doen want ik stelde de vraag naar aanleiding van vragen en opmerkingen die ik van mijn ouders heb gekregen omdat blijkt dat een deel van de ouders. De verwachting heeft dat die drie gesprekken al lang op gang zouden zijn gekomen. Dus op het moment dat u nu dat staatssecretaris vertelt over de beklemming denk ik dat dat best wel zinnig is om breder te delen, zodat de verwachtingen daar ook op bijgesteld kunnen worden.
[0:36:51] Mij een goede suggestie als er onduidelijkheid over is. Ik vind dat helder moet zijn welke stappen genomen worden, terwijl in mei geleidelijk aan uitgerold
[0:37:02] en dat wij daar in elk geval sowieso met het oude contract over hebben. Maar misschien ook in een andere uitingen qua communicatie kijken dat we daar iets meer update voor de ouders van geven, zodat hij op de hoogte zijn
[0:37:16] dan nog een vraag van de vvd of de vng geluid herken van de vng dat ze meer zaken en decentraal wel zouden willen willen oppakken.
[0:37:28] Nou ja ik merk aan ze dat ze heel graag doen wat ze nu doen. Maar ik merk wel dat er best heel veel gevraagd wordt van gemeenten op dit moment. Het is niet alleen in dit dossier, maar dat is ook wel als we het hebben over de opvang van de oekraïners. Als we het hebben over de statushouders, maar ook in de rest van het sociaal domein liggen best heel veel forse vraagstukken bij de gemeente en ik vind het bewonderenswaardig hoe ze dit oppakken.
[0:37:57] Ik heb wel gezien dat ze dat ook wel echt goed moesten kijken toen we zeiden van we willen de uitbreiding van de brede ondersteuning ook doen voor de uitwonende kinderen.
[0:38:10] Ja. Ik denk dat het nu wel even ook echt goed is als een aanbod hebben. Ik zou zeggen we hebben regelmatig overleg met dan kunnen we er altijd over in gesprek staan maar ik vind het wel redelijk moet zijn in wat we van ze vragen en ik denk dat op dit moment een heleboel gebeurt en dat ze ook echt
[0:38:29] nou hun handen vol hebben aan die brede ondersteuning. Want het is echt wel heel veel wat we van ze vragen om op een goede manier te doen met die ouders het contact te leggen. Dat is soms ook niet eenvoudig omdat er ook echt wel mensen.
[0:38:42] Je hebt toch wel aardig als een onderdeel van de overheid gekeken waar zij wantrouwen tegen hebben. Maar ik merk dat ze er met bevlogenheid inzitten. Om te kijken wat ze kunnen doen voor de ouders. Dus
[0:38:57] laten we eerst die brede ondersteuning voor de grotere groep kinderen met ze doen en dan als er daarna nog meer dingen zijn ben ik altijd bereid om met ze in gesprek te gaan over zichzelf suggesties hebben staken natuurlijk ook voor open dan de vvd naar de stand van zaken van twee moties onorthodoxe maatregelen en de vs oude route die pilot loopt nog.
[0:39:21] Ik ga een tussenstand te geven in de in de september brief ook
[0:39:26] wij vinden het belangrijk dat de ouders wel samen met hun advocaten de tijd krijgen om de schade overzichten te maken en dat het ook niet
[0:39:33] weer helemaal onder druk komt te staan. Dan moet je dan moet je dan moet je wel even dat ze de tijd krijgen. We merken dat ouders voor die druk soms wel ingewikkeld vinden,
[0:39:43] maar laat helder zijn dat wij het een belangrijke pilot vinden en ook belangrijk vinden om zo snel mogelijk wel te kijken van kunnen we dit opschalen en is dit een oplossing voor een aantal om een aantal zaken sneller af te handelen dan de onorthodoxe maatregelen. Wij zijn op dit moment echt aan het kijken. Wat kan
[0:40:02] ik zal er eerlijk in zijn dat er onorthodoxe maatregelen kijkt dat je ook met een aantal dilemma´s komt natuurlijk. Want we willen dat het een goede rechtsbescherming is natuurlijk we willen ook dat de dienstverlening goed is. We willen dat er ook rechtsgelijkheid is natuurlijk voor de mensen.
[0:40:19] Maar ik vind wel dat we daar wel het gesprek met elkaar over aan moeten gaan, maar we hebben al een paar voorbeelden eerder genoemd over het maken van de dossiers
[0:40:27] ook echt wel kijken van wat kunnen we doen om het op onorthodoxe manier te kijken hoe we dat kunnen versnellen voor kan bijvoorbeeld in inkijken op locatie zijn van de dossiers. Ook daar kom ik daar kom ik in de overigens in de volgende voortgangsrapportage nog op terug. Maar uw oproep is helder
[0:40:49] waarbij ik echt aandacht wil hebben voor die dilemma´s dier die er zijn.
[0:40:53] Het maatwerk en ook het gesprek met de ouder en het verhaal van de ouder is natuurlijk en blijft wat mij betreft ook belangrijk.
[0:41:03] De pvv, de heer mulder heeft adviezen van het cbs ingezien. En die vindt hij niet goed leesbaar en niet empathisch genoeg. Ik denk dat ik dat wel. Herkent niet dat ik nou, aldus cbs adviezen zie maar wat ik van mijn ouders terugkrijgen is dat gewoon zo. Het is niet alleen overigs,
[0:41:22] maar in de in de in de adviezen. Maar men vindt de bejegening moeilijk en ik snap ook wel eens een ander stadium dan
[0:41:29] in de integrale beoordeling waarbij gewone in de in de in de administraties kijken en in de systemen en nam daar heel veel informatie uithalen. En hier heb je toch iets anders van fanny informatie hebben wij ook niet natuurlijk. Als u haten zijn als iemand gedwongen hun huis onder water heeft moeten verkopen of een baan heeft verloren. Dat soort informatie hebben wij in de basis niets bij bij u had
[0:41:57] en ik wil toch wel even goed kijken naar het aberdeen top consultant dat ik daar op een goede manier ook een overleg met cbs
[0:42:25] waarbij ik ook wel aangegeven dat
[0:42:28] af en toe wel een hele complexe opdracht is die wij bij het cbs neerleggen om met aannemelijkheid met het ruimhartig
[0:42:38] met de de echte hele indringende verhalen van ouders die daar naar voren komen. Dus het is ook wel een complexe clubs die we daar bij hem neergelegd
[0:42:48] dan
[0:42:51] voor je verder gaat. Meneer mulder.
[0:42:54] Je hebt helemaal gelijk. Hoi bedoel ik
[0:42:56] zou ik niet kunnen dus alleen maar respect voor de mensen die van beide kanten heel dag mee bezig zijn.
[0:43:05] Die berekeningen zijn ongelooflijk ingewikkeld taalgebruik is is vrij.
[0:43:13] Ik weet niet of u daar overal wat
[0:43:16] of of je daar nog wat wilde zeggen over het gebak en terugkomen op op een advies. Want ik blijf het raar vinden.
[0:43:23] Ik weet niet of je dat nog.
[0:43:24] Ik geloof dat hij dat kon ik kom nog excuses aan. Ik kom nog terug even op inderdaad de rol van bakken. U hebt zeg maar,
[0:43:34] mevrouw. Vandaag zag ik ook.
[0:43:36] Ja. Even naar aanleiding van het gesprek over de commissie werkelijke schade. Een beetje tussen de regels door hoor. Is de vraag die niet te moeilijk gemaakt
[0:43:48] het misschien te goed wilde doen dat misschien niet iets om toch nog eens naar te kijken
[0:43:58] als dit.
[0:43:59] Ik denk dat ik iets te ver vooruitlopen op de brief die ik gaan sturen en de reactie op de aanbevelingen uit het de quick scan gedaan is en waar
[0:44:10] uitgebreid gesproken is met verschillende partijen. Dus ik ik zou u even geduld willen vragen en ik hoop de brief gaat in elk geval voor ruim voor het debat naar u toe,
[0:44:21] zodat dit ook goed kunt betrekken. Daarbij want ik denk dat dat wel een goede goede afweging moet zijn en dat het ook wel in balans met elkaar moeten moet zijn.
[0:44:32] Maar nogmaals, het is inderdaad een hele klus en misschien moeten sommige kanten wel wat meer duidelijkheid gegeven worden omdat
[0:44:40] goed te laten verlopen. Maar ik denk dat
[0:44:44] het gevoel dat ik toch wel breed in de kamer hoor over zorgen over dat proces.
[0:44:51] Maar dat is niet voor niks dat wij dat natuurlijk in de vorige voortgangsrapportage kon hebben aangegeven dat wij willen kijken hoe we dat voor de ouders beter kunnen maken. Maar ik denk dat het perspectief van de ouders vooral ook heel belangrijk is
[0:45:04] de heer mulder
[0:45:08] over de ht in de bak
[0:45:12] gisteren suggestie werd gewekt over een andere werkelijkheid werd voorgespiegeld over de bak.
[0:45:19] De bakker is inderdaad een commissie die adviseert op ieder ingediend bezwaarschrift tegen een beschikking van de u haten. Dat is een adviezen. Wat dan terugkomt en daarop moet weer een besluit genomen worden. Dat is voor mijn gevoel ook helder gecommuniceerd dat dat de situatie is. Dus ik vind het ook wel wat ingewikkeld dat het net lijkt of of dit nieuw is want volgens mij is dit wel duidelijk en de gebruikelijke werkwijze,
[0:45:46] waarbij een natuurlijk vergewist plicht is van u haten bij gebak. Maar ik snap wel dat er
[0:45:53] dat is vraag kan oproepen en daarom vind ik het wel goed om inzicht te geven in hoe vaak af bij wijkt af wijkt van een bakker advies
[0:46:07] en laat ik duidelijk zijn. Kijk als als ze dat doen dan moeten ze dat ook extra motiveren. Maar het kan niet zo zijn ze zomaar zeggen nou oké, jammer. Bankadvies was anders. En nu gaan we wij gaan het anders doen dan moeten we dat ook extra motiveren wil dat
[0:46:22] will wil dat het geval zijn. Natuurlijk hoop dat het niet te vaak gebeurt.
[0:46:29] Meneer van rijn is er vanavond niet bij andy vertelt me altijd dat ik wat gevoeliger moet worden,
[0:46:35] wil ik eigenlijk niet zijn. Maar die ouders die zitten daar en die hebben hele gesprekken
[0:46:41] met het haten en proberen aan mij duidelijk te maken wat hun kant van de zaak en hoeveel schade ze hebben geleden.
[0:46:50] Dan worden ze t niet eens. En dan is er een adviescommissie die daarna gaat kijken.
[0:46:56] Die geeft advies en negeert bijvoorbeeld de ouders gelijk
[0:46:59] die zijn blij
[0:47:02] komen die mensen weer waarmee ze het niet eens waren en die mogen dan
[0:47:07] n klap erop geven.
[0:47:10] Dat is hem
[0:47:11] wordt als een rare constructie ervaren.
[0:47:15] Ik heb het misschien niet goed, vertelt in eerste instantie.
[0:47:18] Dat was heel helder. Ik snap ook wel dat het voor de ouders soms dan niet duidelijk is.
[0:47:26] Maar ze hebben al een keer met die club excuses zitten dus een keer met die club gesproken ze het niet eens de de beide kanten van de zaak worden voorgelegd aan aan m n andere commissie die daar nagaat kijken wie gelijk heeft ie zegt
[0:47:42] soms dan heel weinig muziek maar die zegt die ouders hebben gelijk
[0:47:45] en dan komen die mensen waarmee ze het oneens waren die komen weer die zeggen ja kan wel. Maar wij blijven toch bij onze mening.
[0:47:51] Dat is een rare constructie.
[0:47:53] Vind ik.
[0:47:54] De excuses,
[0:47:56] Nee, nee. Het was helder dat het een rare constructie vindt het wel een constructie die volgens mij gebruikelijk is dat uiteindelijk wel bestuursorgaan. De uiteindelijke besluit daarover neemt. Maar misschien dat het laten we eerst eens even kijken van hoe vaak dat gebeurt. En kijk
[0:48:15] het is denk ik belangrijk en ik hoop dat u dat ook steunt dat u haten uiteindelijk wel binnen de wet moet blijven en dat ze zich daarvoor moeten vergewissen dat wat er beschikt wordt dat het binnen de wet is want dat zou een hele rare vinden.
[0:48:30] Dus ik denk dat die vergewist plicht ook wel een belangrijker is en ik begrijp dat het allemaal.
[0:48:36] Ik snap ook dat voorouders dat dat ingewikkeld overkomt en dat het dat het goed moet worden uitgelegd waarom er dan eventueel wordt afgeweken.
[0:48:46] Meneer mulder.
[0:48:47] Voorzitter, ik kan me niet voorstellen dat het bmc een advies geef dat in strijd zijn met de wet.
[0:48:53] Dus volgens mij speelt dat niet.
[0:48:57] Verificatie vraag de staatssecretaris.
[0:49:02] Je kan niet op alle gevallen. Nu moet ik ook die dossiers gewoon erbij pakken en dat vind ik ook wel een ingewikkelde. Ik kan best maar dat vind ik niet netjes naar de ouders doen ook niet netjes naar de bakken of die u haten dat ik denk jongens dat we nu uitgebreid op een dossier moeten ingaan. Want ik denk dat ik weet welk dossier u op doelt. Maar
[0:49:25] ik hoop wel dat ruth vertrouwen is dat de u haten gewoon op een integere manier kijkt naar de adviezen van de bak en kijkt naar de wet. Dat laat onverlet dat ze goed moet motiveren wanneer ze afwijken. Laat het helder zijn,
[0:49:40] maar zal ik zullen we afspreken dat ik in de voortgangsrapportage nog de aantallen proberen neer te zetten van hoeveel advies heeft gegeven en bij welke is men dan contrair gegaan en ik zal ook sowieso bij u haten nog aangegeven dat ze echt goed moeten kijken naar de motivatie naar de ouders en wat mij betreft is het ook nog een optie dat ze daar een gesprek over hebben dat uitleg plaatsvindt. Maar dat in elk geval de motivatie van het. Waarom dan heel duidelijk wordt, maar laten we eerst die aantallen zeven inzichtelijker en ik denk dat dat misschien kan
[0:50:15] vrouw had zou ik ook uw vinger
[0:50:20] mevrouw vandaan komen.
[0:50:21] Nou ja, aantallen goed want dan weten we hoe groot het is. Ik zou het dan ook goed vinden dat we dan als als kamer gevoel krijgen bij
[0:50:32] hoe heeft wel wat de waarom is al weken zonder meteen het dossier openbaar te maken maar een gevoel krijgen van waar zit op donald en misschien aan indicatie waar we het proces moeten verbeteren van simpele overduidelijk.
[0:50:48] Ik ga toezeggen dat daar een poging toe gaat doen of dat in alle gevallen, want het moet wel doenbaar zijn voor de organisatie en ik denk dat er al heel veel werk ligt natuurlijk maar laten we kijken of we daar een poging te doen bij de voortgangsrapportage en de aantallen
[0:51:05] dan de laatste punt van de heer mulder van de pvv
[0:51:13] kijk eigenlijk zijn.
[0:51:16] Dit gaat eigenlijk over een groep die alles in het werk gesteld om die tweede en derde banen genomen heeft voorkomen dat ze
[0:51:23] of in de schulden kwamen of de schulden af te lossen die ze hadden opgelopen
[0:51:29] en ik begrijp dat dat
[0:51:32] ongemakkelijke gevoel echt. Het is ook wat ik van aantal ouders tijdens de oudergesprekken terugkrijgen van joh ik heb ontzettend mijn best gedaan. Ik heb echt een baan bijgenaamd meer gaan werken om het om het rond te breiden. Ik heb de domme kinderen minder gezien en dat is dat is zuur en dat kunnen we ze ook niet teruggegeven. Die tijd kunnen we niet terugdraaien.
[0:51:53] Het wordt wel ingewikkeld op het moment dat we zeggen ja maar daar moeten we allemaal gaan terughalen.
[0:52:03] Zeker als het gaat om mensen niet eens de schulden hebben laten ontstaan bij wijze van spreken. Want jij hebt dan heb je ook weer die groep natuurlijk.
[0:52:11] We hebben natuurlijk uitgebreid met elkaar gehad over informele schulden
[0:52:15] en ik snap de wens wel van
[0:52:20] de gedupeerde ouders omdat nog een keer weer ter discussie te stellen. Maar ik moet ook even kijken van is het uitvoerbaar is het doenbaar en ik wil niet de indruk wekken dat we dat opeens nu gaan oplossen.
[0:52:32] Dus ik vind dat we een schuldenaanpak hebben die ik kan uitleggen.
[0:52:37] Die doenbaar is. Maar dat er nog altijd situaties zullen zijn waarvan je zegt ik vind het wel moeilijk. Dat begrijp ik ook en ik begrijp het gevoel van ouders die stinkende best gedaan hebben om de schulden te voorkomen. Want dat dat is dat is ook heel ingewikkeld om uit te leggen.
[0:52:57] Meneer mulder, een controle vraag. Als ik nou vijf of acht jaar geleden op een gegeven moment m n schrijf hebt gekregen. Waarin staat dat ik twintigduizend schuld hebt
[0:53:07] terug moet betalen niet schuld toen nog maar dat ik dat terug moet betalen.
[0:53:11] Dan heb ik bewijs en ik werk dan vijf jaar lang omdat er dan
[0:53:17] is dat geen discussie over. Dan hebben we het nog niet over notariële akte. Dat is gewoon een een officieel stuk dat je hebt gekregen dat je hem terug moet betalen.
[0:53:29] Waarom is dat niet? Als
[0:53:31] waarom is dat niet erbij te betrekken.
[0:53:35] Ik weet niet of de heer mulder duldt, duidt op schuld en die dan door de toeslagen zijn want dat wordt natuurlijk wel in het totale de integrale beoordeling meegenomen.
[0:53:44] Het is ingewikkeld om te beoordelen waardoor die schulden dag gekomen zijn.
[0:53:50] Ik bedoel dat het de de causaliteit zal ik het maar even noemen is wel ingewikkeld en het is ook ingewikkelder. Hoe langer je in het verleden kijkt
[0:54:00] hoe die schulden verlopen zijn zeg maar.
[0:54:05] Ik wilde niet te specifiek. Ik blijf er mee zitten en ik wilde toch nog op een of andere manier wel iets mee doen als als twee mensen naast elkaar wonen en de een die laat gewoon niet dat dat automatisch gebeurd. Maar die laat een schuld oplopen en dat wordt honderd duizend
[0:54:20] en de ander los. Het af en de ene kreeg honderd duizend nu en de ander niks. Terwijl ie
[0:54:26] vergelijkbare gevallen moeten proberen we toch altijd in nederland op een vergelijkbare manier
[0:54:32] te bejegenen. In dit geval te compenseren.
[0:54:35] Dan snap ik dat het ingewikkeld is en misschien moet je
[0:54:39] het niet als allereerst op de agenda hebben, maar het moet toch mogelijk zijn als daar gewoon ook bewijsmateriaal voor is om iets te doen.
[0:54:49] Hoop ik.
[0:54:55] Ik snap dat het hier en daar echt ongemakkelijk voelt omdat je soms moeilijk kan uitleggen. Maar ik vind wel dat we moeten kijken bij private schulden. Nu is het ook niet zo dat wij de hele schuld aflossen is dat wij de betalingsachterstanden oplossen voor mensen
[0:55:08] bij de publieke schulden die er nog zijn zijn die schuilde natuurlijk wel kwijt en ik snap dat het af en toe ongemakkelijk voelt. Maar ik vind ook dat we het wel op een goede manier. Ook moeten kunnen uitleggen dat we het open moeten kunnen uitvoeren. Dus ik ga niet zeggen dat ik dat nu ga onderzoeker. Ik denk dat wij
[0:55:31] een groep wel al een uitgebreide schuldenaanpak hebben en ik vind dan moet je ook kijken naar de uitvoerbaarheid. En wat is de causaliteit. En dat is eigenlijk voor voordat ze periode zijn bijna niet meer te achterhalen.
[0:55:49] Dan heb ik het
[0:56:08] eigenlijk mevrouw arib van de pvda twee grote punten aan de versnippering van het dossier.
[0:56:18] We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk bij een bewindspersoon zijn mij neer te leggen.
[0:56:25] Het punt van van rey snap ik opzich wel maar fnv is wel echt grotendeels belastingdienst en een klein deel bij toeslagen.
[0:56:38] Maar ik snap wel dat je de grote verwevenheid tussen en u mag ervan uitgaan dat wij daar ook gezamenlijk optrekken dat er ook veel overleggen met elkaar over hebben. Wat dat betekent omdat ik vind dat ook al is zijn de belastingdienst toeslagen uit elkaar wel vergelijkbare trajecten moeten doorlopen met elkaar vergelijken. Manieren moeten kijken dat we de cultuur en de handelwijze ook kunnen kunnen verbeteren uit huis geplaatste kinderen is een ander traject. Daar zijn inderdaad drie bewindspersonen bij betrokken en ik begrijp dat dat verwarrend is voor voor ouders,
[0:57:13] maar er is wel bewust voor gekozen om te zeggen laten we dat omdat het ook de basis. Het traject van de jeugd bescherming is bij de minister voor rechtsbescherming ligt, maar ook daar geldt dat wij er echt regelmatig overleg over hebben met de betrokkenen bewindspersonen
[0:57:31] ook al snap ik dat het ingewikkeld is. Maar anders krijg je weer een hele andere problematische dingen want dan gaat er een bewindspersoon over het stukje jeugdzorg jeugdbescherming bij de gedupeerde ouders en dan gaan we nu heel anders kijken naar de rest van de van de mensen die daarmee te maken hebben en ik denk dat dat een goede zaak is, maar
[0:57:53] we proberen zoveel mogelijk vanuit de herstellen operatie in ieder geval een heleboel zaken gewoon bij de gemeente liggen en dat de financiële operatie zijn maar primair, evenals hulpverdeling bij bij ons ligt en daar hebben we helaas ook andere partijen voor nodig. Sociale banken, nederland omdat die gewoon de kennis en expertise hebben om dit op een goede manier te doen.
[0:58:16] We proberen dat als er nog meer moet gebeuren in de communicatie gewoon wel genoeg aandacht aan te besteden, zodat het voor de ouders wel
[0:58:24] zo begrijpelijk mogen blijft. Maar snapt wel dat er heel veel partijen bij betrokken zijn. Maar ik zie daar op dit moment niet echt andere goede oplossing voor moet ik eerlijk zijn
[0:58:36] meer dan hartenkreet. Volgens van mij van mevrouw arib over de machteloosheid die ze voelt bij het dossier.
[0:58:47] Er is veel gebeurd en er is ouders echt onrecht aangedaan. Dat is wel duidelijk gebleken
[0:58:57] en ik snap de frustratie. Want eigenlijk zou het liefst willen dat je iedereen heel snel duidelijkheid kan geven als wat ouders vragen en dat ze ook
[0:59:06] de financiële afhandeling gewoon achter zich kunnen laten en ik merk ook bij heel veel oudergesprekken dat na de financiële afhandeling. Pas het het emotionele herstel en de verwerking soms de verwerking
[0:59:23] kan gaan plaatsvinden en dus
[0:59:26] ik denk dat wij hetzelfde voelen dat we willen dat we dat voor die ouders allemaal zo snel mogelijk doen.
[0:59:34] Maar ik vind dat ik eerlijk moet zijn en dat wij ook gekozen hebben voor maatwerk
[0:59:40] dat we het verhaal van de ouders belangrijk vinden dat je ook als je wat sneller wilt ook tegen een aantal dilemma´s aanloopt. Kijk, ik kan zeggen ik gooi. Ik zet nog een heleboel extra ambtenaren erbij om die hele ronde met persoonlijke zaak behandeld en integraal beoordeling
[0:59:58] als het zou kunnen, dan zouden we doen, maar we hebben echt al moeite op dit moment onvoldoende mensen te krijgen om dit op een goede manier te doen en vraagt wat voor mensen. Want je moet juridische kennis hebben financiële kennis hebben en je moet
[1:00:10] ook nog goed in staat zijn dat gesprek op een goede manier met die ouders te voeren en dat is best een hele klus en we vragen veel van de mensen die als persoonlijk zaakbehandelaar werken.
[1:00:24] Dus het is niet zo dat ik daar maar even een heleboel bij kan zitten en ik ik vind ook dat we echt ook goed moeten kijken en het maatwerk moeten blijven leveren voor die ouders en elke situatie is echt anders. Ik heb vanmiddag nog acht gesprekken met ouders gehad. Individueel
[1:00:44] overal zit nog andere problemen en dat dat maakt het ook zo ingewikkeld om en je kan het niet even maar met een met een geautomatiseerde actie oplossen.
[1:00:55] Hoe graag ik ook versnelling en daar blijven we ook echt wel naar kijken er nog verbeteringen in het proces aankunnen brengen
[1:01:02] dus in die zin begrijp ik de machteloosheid die die mevrouw arib aangeeft wel
[1:01:07] maar ik denk dat we gewoon terug moeten doden,
[1:01:09] Werken,
[1:01:10] Stap voor stap dit toch te doen en daar werken heel veel mensen hard aan.
[1:01:17] Dan blijven ze de komende tijd te doen.
[1:01:21] Mevrouw arib.
[1:01:22] Nee ik begrijp ook wel dat het niet altijd makkelijk is, maar het is het frustrerende is dat bijvoorbeeld? Dat? Dat hoor ik ook bij een aantal vragen die collega´s hebben gesteld.
[1:01:33] Dat wordt een probleem. Praktische problemen gesignaleerd.
[1:01:39] Er wordt gezegd dat wordt eraan gewerkt en vervolgens hoor die ouders dat dat nog steeds niet zo is
[1:01:45] om een voorbeeld te noemen dat de belastingdienst laat is met een beslissing
[1:01:50] kan je daar of zo heet het dienen als ze weer laat zijn. Dan wordt er gezegd dat ze naar de rechter stappen naar de rechtbank.
[1:01:59] Dat klinkt formeel allemaal
[1:02:02] volgens procedures. Maar daar hoor je dat daar bijvoorbeeld acht, honderd zaken liggen
[1:02:07] dat het heel lang duurt.
[1:02:11] Wat doen we eigenlijk? Waar zijn we mee bezig. Wat kunnen ouders dan je verwijzen ergens naartoe en gaan ze naar toe en vervolgens lopen
[1:02:20] tegen de muren op
[1:02:22] en dat maakt het
[1:02:24] zo frustrerend
[1:02:26] omdat we daartoe niet in staat zijn om dat op te lossen.
[1:02:33] Kijk dan gaat het over hen laten beroepen. Niet tijdig. We hebben inderdaad met elkaar afgesproken dat binnen een bepaalde termijn en de behandeling van integrale beoordeling moet plaatsvinden. Dat halen we niet. Dat heb ik ook eerlijk en open gecommuniceerd. Dat vind ik vind ik ook ingewikkeld om uit te leggen aan mensen.
[1:02:52] Maar dat is ook wel van ja, er zijn natuurlijk ook hebben. Maar wij zullen zesenvijftigduizend mensen die zich hebben aangemeld die integrale beoordeling moeten doen. Ook de mensen die bij de eerste toets
[1:03:04] niets of niet direct als gedupeerde eruit gekomen zijn.
[1:03:09] Dus dat zijn echt forse aantallen en wij zullen voor al die groepen moeten voor al die mensen moeten gaan kijken van klopthet. En hoe zit het dan in die systemen wat er in het verleden gebeurd.
[1:03:20] Volgens mij heeft een van u een werkbezoek gebracht aan aan u haten wat dat betekent en dat snap ik. T lijkt of het een excuus is
[1:03:29] want we hebben met elkaar afgesproken dat degenen op volgorde van wie zich aanmeldt die dat ook afhandelen.
[1:03:39] Maar er komen nu wel een aantal rechtszaken er nog heel veel ingebrekestelling en ingediend. De rechter legt als een termijn op die proberen we zo goed mogelijk dan eerst te doen omdat we gewoon rechterlijke uitspraken na willen komen. Ik heb wel gezegd ik vind echt dat we als urgente casus zijn gave die gewoon wel eerst doen.
[1:03:59] Ik ga niet dat ouders die echt gave blijven we ook gewoon doen. Maar er is wel een bepaalde capaciteit beschikbaar hebben voor de integrale beoordeling en ik hoop dat we dat weer iets kunnen gaan inlopen dat er dan ook weer de mensen die zich die zich volgens het systeem van van aanmelding weer kunnen gaan doen maar dat is wel op dit moment zoals het is en dat is
[1:04:26] nou ja, ook best ingewikkeld om uit te leggen. Maar ik vind wel dat ik daar eerlijk en open over moet zijn en dat ik dat ook niet zomaar
[1:04:32] verander of oplos hoe hard er gewerkt wordt om zoveel mogelijk zaken zo snel mogelijk te doen.
[1:04:42] Dankuwel aan staatssecretarissen. Ik zie nog een paar vragen. Mevrouw.
[1:04:47] Dankuwel. Voorzitter en staatssecretarissen refereerde aan het werkbezoek dat we hebben gebracht en ik kan eerlijk zeggen dat dat veel indruk op mij gemaakt. Ik was echt geraakt
[1:04:58] door de betrokkenheid van alle mensen die daar werken. Dat was voor mij wel heel duidelijk een collega mulder refereerde er ook aan van hoe heftig het is wanneer je met ouders praten als ik me realiseer dat de mensen uit die teams daar dag in dag uit mee bezig zijn. Dan heb ik groot respect voor wat me nog even triggerde is zoeken naar die versnelling. We hadden het al over de moties die ik had ingediend in de in dit proces is ook het fenomeen mediation naar voren gekomen en misschien daar dan ook een stand van zaken vraag over of de staatssecretaris kan toelichten hoe het daarmee staat ook dat is een ja een oplossing een instrument om ouders beter en sneller te helpen om juist te zorgen dat mensen naast elkaar blijven staan in plaats van tegenover elkaar en te werken aan een gezamenlijke oplossing. Ik ben gewoon benieuwd hoe het ermee staat.
[1:05:55] Ja dat begrijp ik. Het begint een beetje vervelend te worden er in de brief van september. Dat klinkt een beetje. Nu gaan we over die partner heeft deze zomer gelopen. Wij zijn daar hoopvol over. Laat ik dat wel in ieder geval aangegeven omdat dat ook goed moeten kijken hoe kan je dat goede opschalen zeg maar. Er kom ook uitgebreid erop terug. Ook in die brief
[1:06:25] en ik zou nog iets zeggen maar dat ben ik niet even kwijt.
[1:06:33] Ik kijk wat wat we niet willen en dat hebben we wel gezien in een aantal gevallen dat mensen vaak bezwaar aantekenen alleen maar omdat een paar vragen zijn of mijn uitleg wil, kunnen we deels oplossen door beter de adviezen en de brieven te schrijven met een motivering. Maar dan nog kan het soms nog wel heel technisch voor mensen zijn dus ik denk dat dat hier ook aan kan bijdragen dat de ouders ook gaan helpen. Maar ik kom daar dus in die brief van september nog uitgebreid erop terug.
[1:07:04] Het begint wel een beetje op een gesprek te lijken wat volgens mij goed is. Maar kijk toch eens naar links of er behoefte is aan een soort van tweede termijn.
[1:07:13] Ja meneer mulder heeft nog een vraag.
[1:07:16] Ja, dat ik
[1:07:21] dat ik nog steeds zit met dat verhaal over mensen die in het verleden schulden hebben
[1:07:26] afgelost. En volgens mij is er wel een mogelijkheid om
[1:07:31] dat constateren of iemand zijn best heeft gedaan om de schulden af te lossen. Als je ergens een terugvordering krijgen op een bepaalde datum en daarna heb je
[1:07:41] een aantal dingen afbetaald. Dat dat daar is een verband tussen. Dat moet mogelijk zijn. Dus ik ga proberen om
[1:07:47] binnen de commissie steun te krijgen daarvoor iets te doen.
[1:07:51] Peking
[1:07:54] niet zeggen dat ze dat klinkt niet als een vraag. Maar mevrouw. Vandaag had hij nog een vraag of ik misschien
[1:08:02] even reageren op de heer mulder. Want ik snap hoe het voelt gewoon echt heel ongemakkelijk voelt een beetje alsof goed gedrag wordt gestraft. Ik snap ook heel goed. De uitleg van de staatssecretaris. Maar als mulder met een goed voorstel komt, zou ik graag geholpen met elkaar over willen praten want het is dus iets over ons allemaal ongemakkelijk voelt aan de andere kant snap het verhaal van de staatssecretaris ook dus in ieder geval die bereidheid is vanuit ons wil hebben.
[1:08:28] Ik kijk even naar de staatssecretaris een specifiek op wil reageren.
[1:08:32] Ik denk dat ik wel redelijk uitgebreid. Ik snap het ongemak. Maar ik wil ook niet allerlei verwachtingen wekken en dat we het niet kunnen waarmaken dat het een uitvoering, maar ook de causaliteit van de cases met met schulden zeg maar dat dat is gewoon een hele complexe en het is echt niet zo dat dat nooit ergens over dingen nagedacht. Maar ik denk dat
[1:08:59] omdat er al een hele klus ligt enerzijds het hele proces van de financiële tegemoetkoming anderzijds ook voor de schulden aanpak
[1:09:09] sociale banken. Nederland doet gigantische best. Ik ga ook in diezelfde september brief informeren over het loket van reeds afbetaalde schulden
[1:09:19] met de compensatie.
[1:09:22] Maar dat is ook echt een hele ingewikkelde. Iedereen rekt zich uit om dat voor elkaar te krijgen. Maar dat zijn ingewikkelde zaken waar je echt tegen een aantal problemen qua aanloopt die soms lastig op te lossen zijn. Ik ben heel blij dat sociale bank in nederland die klus in onze opdracht wil klaren.
[1:09:44] Dat vraagt wel heel wat en het is ingewikkelde problematiek. De hele schuldenproblematiek
[1:09:53] zie nou, mevrouw kattegat voor een tweede termijn.
[1:09:59] Dan wil ik nog een laatste opmerking maken want ik voel me toch getriggerd. Ik denk toch dat we met de kamer over gedachten willen wisselen, want het klinkt ook als het over de nieuwe regeling zou moeten zijn. Formeel gezien qua besluitvorming
[1:10:12] en dan is mijn voorkeur wel dat we vooral aandacht aan besteden aan de uitwerking van de huidige regelingen zeker die van die kind bijvoorbeeld.
[1:10:21] Er zijn een heleboel groepen van mensen die met huurschuld zorg schuld die ex partners. Dus wat dat betreft. Nou laten we maar inderdaad zeker acht december daarvan.
[1:10:35] Daarover in gesprek gaan.
[1:10:38] Zeventien september. Maar ik zat te denken van het twaalfde voortgangsrapportage.
[1:10:42] Maar goed laten we gaan kijken waar we naartoe werken
[1:10:47] zij zich ook deze niet niet gestelde vraag.
[1:10:51] Ik wil duidelijk zijn. Het is een aanpassing van de regeling door een nieuwe regeling ten opzichte van wat we nu doen. Het is niet zo dat dit binnen de bestaande regelgeving binnen de bestaande capaciteit en al dat soort zaken kan dan is het echt een nieuwe regeling ook al schulden
[1:11:09] helder. Dan zijn we hiermee aan het einde gekomen van dit
[1:11:13] gespreksvormen. Commissie debat, wat volg mij aardig aan de verwachtingen van die mij opgegeven zijn veel doet. Maar dat is mijn eigen kwalificatie dus wel een aantal toezeggingen aan het strand. Toch wel weer gewoon ouderwetse commissiedebat achter een stuk of zes. Ik loop eventjes door om te toetsen of of ze goed zijn doorgekomen. De eerste stapte staatssecretaris toezicht in samenspraak met het oude panel toe te werken naar een manier om input van het oude panel te verwerken in hun voortgangsrapportages hersenoperatie kinderopvangtoeslag.
[1:11:43] De staatssecretaris zegt ook toe om de aantallen situaties waarin de uitvoeringsorganisatie herstel toeslagen afwijkt van de bezwaar had bezwaarschriften adviescommissie om die expliciet mee te nemen in de voortgangsrapportages en daarin waar mogelijk in te gaan op de achtergrond van die afwijking als derde zegde de staartsecretaris toe om in de voortgangsrapportage mee te nemen in hoeverre het voorkomt dat er dertigduizend euro uit de kassa dienstregeling in een faillissement verrekend wordt om in te schatten hoe groot dat
[1:12:11] en batterij erachter.
[1:12:13] De staatssecretaris zegt ook toe om in de september brief terug te komen op de positie van de commissie werkelijke schade ten aanzien van de quick scan die dit op consult heeft gedaan.
[1:12:23] De staatssecretaris zegt ook toe met de betrokken organisaties bij de noodprocedure na te gaan wat er te leren valt uit de negen keer dat die noodprocedure heeft plaatsgevonden en staatssecretarissen toe om in september brief terug te komen op de uitvoering van de moties van het paul met betrekking tot de v zo route en onorthodoxe maatregelen en over de pilot mediation die deze zomer heeft. Ik zie de staatssecretaris even
[1:12:47] ik ga in september brief wel in op de pilot vs en wij gaan in de voortgangsrapportage. De volgende voortgangsrapportage in de onorthodoxe manier om te versnellen. Enerzijds van een aantal maatregelen die we al aangekondigd hebben en wat daar de voortgang is en wat de resultaten zijn, maar ook eventueel nieuwe dingen die aan de orde kunnen komen. Dat zal niet altijd alleen een eindstadium zijn omdat we ook echt moet kijken of sommige dingen kunnen in de organisatie. Maar daar gaan we in elk geval tussenstand dan
[1:13:19] wij scherpe de toezegging aan. Ik had een aanvullende vragen aan de staatssecretaris zei dat hij september brieven ruim voor de behandeling van de wet hersenoperatie, kinderopvangtoeslag en ik vroeg me af hoe ruim ruim is.
[1:13:36] Laat ik zeggen.
[1:13:38] Deze of volgende week. Maar dan begin volgende week.
[1:13:44] Dat zou dus ongeveer een week voor de behandeling van de wet hersteloperatie kinderopvangtoeslag sta. Ik vind wel redelijk raar in bovengemiddeld. En meneer mulder heeft tijdens woensdag en donderdag de hele dag onder die dikke brieven te gaan lezen, hoor ik hem zeggen want de wet hersenoperatie kinderopvangtoeslag staat gepland om zevenentwintig september dinsdag zevenentwintig september met elkaar te behandelen in het wetgevingsoverleg
[1:14:14] en de stemming over die wet zullen dan in beginsel plaatsvinden op de dinsdag daarna vier oktober. En mocht hij dat anders willen dan weet u wat u te doen staat dan moeten via een regeling van werkzaamheden een extra stemmingsronde worden ingesteld. Ik geef het maar vast mee. Mocht er haast
[1:14:30] ik erachter wat voorzichtig.
[1:14:32] Oh. Ik was aan het afronden. Mevrouw.
[1:14:36] Want ik wil wel even voorleggen nog ik ik snap het verzoek van de kamer om de reactie van cbs mee te nemen bij het abonnee op consult,
[1:14:49] namelijk de de september brief. Daar gaat dat niet lukken want dan wordt in september brief gewoon later
[1:14:58] mevrouw cass. Als u dat wil zeggen, dan is het handig om de voorzitter daarvan te vergewissen kamer het woord krijgen en dan kunt u de microfoon aanzetten
[1:15:07] excuses. Voorzitter,
[1:15:09] mijn suggestie was om de reactie van cbs op de quick scan en op de aangekondigde maatregelen te betrekken bij de behandeling van elfde twaalfde voortgangsrapportage op acht december aanstaande.
[1:15:21] Dus daarmee zeggen. Mevrouw kat tot die reactie van cbs niet per se in september brief hoeft, maar ook bij de voortgangsrapportage en ik zie meerdere mensen knikken.
[1:15:30] Dat kan.
[1:15:31] Nou dat klinkt als een besluit heel goed, mevrouw carter nog een toezegging gemist.
[1:15:36] Ik voel me toch uitgedaagd. Het ging over oproep aan de minister schouten energie toelage optrekken samen
[1:15:43] voor elkaar krijgen.
[1:15:44] Wenst u daar een brief over is zonder vragen anders schrijver niet op.
[1:15:48] Ja graag.
[1:15:50] Ik ga in overleg met mijn collega, zodat sodom en vraag haar om daar op een aparte brief op dat we ergens anders meegenomen worden. Kijk even wat praktisch is voor de minister.
[1:16:05] Daarmee komen we dan echt aan het einde van dit gesprek vormige commissie de bal te danken aan de staatssecretaris en haar ondersteuning dank aan de kamerleden voor de nou ik denk toch constructieve manier waarop we hier met elkaar over zo n ingewikkeld onderwerp toch weer in gesprek zijn. Dus dank daarvoor dan de mensen die meekijken en ik wens u een plezierige voortzetting.