Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Technische briefing COP27

[0:00:00] Hierbij open ik deze technische briefing voor de vaste kamercommissie van economische zaken en klimaat. Welkom aan de leden, welkom aan de genodigden. We hebben vandaag een technische briefing op het programma staan over de klimaatconferentie in egypte de kop zevenentwintig.

[0:00:15] We zullen beginnen met een presentatie van twintig minuten ofzo. Ja. Van onze drie genodigden, te weten bastiaan hassing hoofd van de nederlandse delegatie

[0:00:24] jim de bourbon, de parme klimaatgezant en eva schreuder en daarna is het aan de leden om een vraag te stellen

[0:00:34] en even schreuder is plaatsvervangend hoofd van de nederlandse delegatie

[0:00:37] welkom.

[0:00:39] Dus eerst het woord aan

[0:00:41] u en daarna kunnen de leden omstebeurt vragen te stellen.

[0:00:45] Goed goed om ontbijt te zijn. We hebben vanochtend ook joost s achtergrond briefing gegeven die ook actief zijn in in sharm el sheikh. Ook de nederlandse pers net een achtergrond gesprekken nu met jullie. Dus dit is het hoogtepunt natuurlijk. En ik wilde je. We willen je even een achtergrond schets geven van wat er allemaal speelt en de kop en ook een specifiek over de onderhandelings posities van nederland onder duiding aan te geven.

[0:01:14] Kijk hoe dit ding werkt.

[0:01:16] Ja. Even over de sfeer vorig jaar vorig jaar tijdens tijdens de klimaattop in in glasgow. Daar zou ik zeggen van nou, dat we ontzettend veel bereikt. We zagen dat we daar de pers roebel hebben aangenomen en dat we qua onderhandeling veel verder gekomen dan verdachten en ook de oploopt naar de klimaattop zorgde dat dat klimaatambitie van landen dat die ook opgeschroefd werd.

[0:01:46] Ik zou uiteindelijk als je al je ambitie optelt dan komen we nog een zwaar onvoldoende. Dus de top was eigenlijk een acht qua goed georganiseerd was in wat we bereikt hebben. Wat verwachten van de top. Maar ze keek naar team humanity. Als je alle nationale klimaatdoelen optelt en die precies heeft dat net gedaan dus klimaatwetenschappers hebben dat gedaan en dan kom je als je alles optelt niet op anderhalve graad maar drie punt twee. Dus daarom geef ik tien humanity en vier. Ditjaar is er nog van alles veranderd en het is een moeilijk jaar geweest. We hebben natuurlijk de oorlog in oekraïne. De voedselprijzen energieprijzen inflatie en dat voel je wereldwijd. Dat is een zeer negatieve ontwikkeling. Maar je ziet ook dat de systemen rivaliteit tussen china en het westen te die groep rond china en het westen. Dat dat nog verergerd is ook door de oorlog in oekraine. Ook de bezoek van nancy pelosi in taiwan. Chinees heeft toen de samenwerking met de vs op klimaat opgeschroefd. Dus dat is dat is allemaal niet bevorderlijk voor een voor een klimaattop en

[0:02:54] dus dat dat is de situatie als je kijkt nu naar de de positieve kant. De politie heeft ook aangegeven dat er lohengrin food is ook echt handelsperspectief is in elke sector om om astrid nu inzetten dat we nog steeds het anderhalve gaat kunnen gaan halen. Maar de windenfabriek trinity is closing vast schreef in het rapport. Dus de kans verhandelen is is wordt rap rap eindig

[0:03:21] dus actie is nodig en ambitie is nodig. De australiërs met hem met nieuwe plannen gekomen. Benieuwd klimaatplannen. Een nieuwe regering in australië. India heeft mijn nieuwe plannen ingediend. Turkije heeft nieuw plan ingediend, dus een aantal landen die hun ambitie hebben opgeschroefd. Ditjaar vorig jaar was dit de grote ambitie ronde. Nu komen er een paar bij nog niet zo hoog als we van die landen verwachten, maar wel hoger dan ze tot nu toe hadden en een laatste ontwikkeling is er is een nieuwe checken. Directeur van unit knuppel scenes van de vn klimaat top. En dat is meneer steel en is m n ex minister van granada met heel veel ervaring op op klimaat en die neemt ook het woord en de stem van de dubbele punt steeds.

[0:04:06] Dus we krijgen een stem van het zuiden en ik denk dat hij redelijk neutraal is tussen zeg maar die systemen rivaliteit, china en het westen kunnen ze hun eigen posities te zijn, streng op china, india en dat soort landen op op mitigatie dus op uitstootvermindering, maar ook streng op het westen op klimaatfinanciering. Dus ik denk dat de goede goede voorzitter. Daar hebben

[0:04:28] en toen ik vorige week met de koeienkop in kinshasa in congo.

[0:04:32] En daar daar merkten we dat de sfeer. Ja. Ik was daarvoor in de g twintig de sfeer grimmig was vooral china speelde een rol om alles wat we in glasgow uitonderhandeld huilen om overal vraagtekens bij te zetten en om de ambitie toch terug te schroeven

[0:04:48] tijdens de piek op in congo merkten we dat er ook een gematigde toon had aansloeg. Maar er kwam ook omdat de small island development steeds m n liefste wel op country zijn nog steeds aanwezig waren. En daar konden ze niet zo hard op het westen in als als daarvoor omdat er andere belangen spelen dus de sfeer was al iets beter in congo en ik denk dat in glasgow en het zal je zeker een grimmige sfeer politieke sfeer gaan gaan zien tijdens de onderhandelingen. Maar misschien iets meer ruimte dan we tot nu toe dit jaar hebben gezien

[0:05:24] hoe pad van topsport. Het is het een tussenstop. Ik denk het niet. Ik denk dat elke kok belangrijk is elke kut kop is een stap in in de in de dialoog tussen alle landen in de wereld. Sommige mensen zeggen het is een afrikaanse kop omdat we in afrika plaatsvindt. Ik zeg het is een wereld komt met afrikaanse karakter en dat betekent ook dat we luisteren naar afrikaanse leiders en die zeggen ja. Afrika is niet een van de grootste uitstoters in de wereld, maar wel defecte van klimaat. Dus we willen echt oud adaptatie heel sterk op de agenda staan. Dus daarom wordt het ook wel eens als een adaptatie koppige identificeert en egypte zegt ja het is ook een implementatie kop vorig jaar werd heel veel over de vloer gehad. Hoe dingen zouden moeten gaan doen en we hebben al afspraken gemaakt wat we zouden gaan doen. En nu moeten we ook actie zien. Dus daarom implementatie koppen

[0:06:13] de resultaten. Zo meteen zal sebastiaan en dan zullen we meer over spreken over de formele deel van van de klimaatonderhandelingen van depressie. Het gaat over mitigatie adaptatie schade verlies. Wat wat nieuw op de mogelijk op de agenda komt en financiering. Maar er zullen ook specifieke thema dagen zijn parallel aan de formele onderhandelingen en zometeen zou ik daar een overzicht van geven. Maar voor ons zijn de themadagen belangrijkste zijn energie voedsel, water en daar is onze expertise en en natuurlijk financieringen. Maar dat dit alles te maken heeft

[0:06:52] en daarmee is is er veel aandacht vanuit nederland voeren voor het maatschappelijk middenveld voor embryos voor klimaat jongeren onder die een stem te geven en ook ook inheemse bevolkingsgroepen. Dus die mensen die vaak in de markt zetten. Maar toch echt aan de voorkant van klimaat impact. Om die ook echt een een stem te geven binnen deze.

[0:07:14] Er zijn binnen de binnen. Als je daarnaartoe gaan degene van jullie ernaartoe gaan in drie zones zien de blouse. Dat is waar de de formele onderhandelingen plaatsvinden waar ook de paviljoenen zijn nederlandse paviljoen hebben samen met de european investment bank en luxemburg, maar we financieren ook een waterpaviljoen en financieren. Ook een voedsel. Paviljoen en voedsel podium is voor het eerst dat er zo een paviljoen is waar ook veel dialoog kan plaatsvinden. Dat is allemaal in de formele event. Ze zullen allemaal in de van zijn daar. Dat zou een veel mensen komen toe. Maar vorig jaar zo. N twee. Duizend man. Plus daar en daarnaast is er nog een greenzone waar de rest van het maatschappelijk middenveld is met spencer die wens die plaatsvinden en dan heb je een boerenzoon en dat is gewoon de stad zou gek op straat en in hotels zou ik van alles plaatsvinden.

[0:08:08] Dit is een overzicht van die zones. Blouse is heel respect is greenzone is meer respect dan de grayson is, kan iedereen naar toe.

[0:08:17] De politiek aanwezigheid. De eerste twee dagen zal de premier aanwezig zijn voor de high level deel van de van de bijeenkomst, met andere staatshoofden. Ik zal daarbij begeleiden. Daarna komt in de tweede week. Minister objecten zal klimaat en energie zal de politieke leiding nemen van van onze delegatie. Die zal de hele tweede week aanwezig zijn. En dan hebben we een reeks ministers die specifiek bepaalde thema daar gekomen. Denk aan sigrid kaag als minister van financiën die de co coachen wordt van de finance minister verkleinen met axun. Daar wordt gecontroleerd. Op die dag. En dan volg mij mij zal een formeel die rol op zich nemen. Die komt de minister van buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking. De tweede week. De minister van landbouw is nog de vraag om de tien het net aangesteld is en van minister of staatssecretaris van i m weten wordt er wordt normaal gesproken om te kijken of die die aanwezig zullen zijn op bepaalde dagen. Dus we zullen zullen zeker politiek zichtbaar aanwezig zijn op deze klimaattop.

[0:09:20] Dit zijn de overzicht van de dagen. Ik ik kan het ook niet overzien op deze slijten. Die is die is ook online aanwezig. Maar om even aan te geven dat de eerste dag is die de world leader samen met eerste twee dagen tweede dag gaat over financiën. De derde dag over wetenschap en de jeugd en de jongeren en en de derde dag de vuren in twee, drie, vier. Vijfde. Dag dag. Elf november gaat over die cabernet sation en industrie. En dan de laatste dag van de eerste week op een zaterdag gaat over adaptatie en voedsel in de tweede week begint met de op een maandag met gender water en dan gaat het over energie, biodiversiteit. De volgende dag. En dan de en zag de laatste dag waar we ook circulariteit glorietijd, maar ook het thema city op de agenda staan zou sharon dijksma zal ook daar special envoy van het platform van burgemeesters ook actief zijn.

[0:10:18] De dag voor de voor de logistiek. En nu het woord aan bastian hassink voor de youtubers die onderhandelingen.

[0:10:27] Dankjewel. Gaan we het over hebben. Deze deze kop en in egypte.

[0:10:35] Ik denk dat het goed is om even aan te geven. Vooraf

[0:10:38] dat we in een overgangsfase zitten waarbij we de afgelopen jaren onderhandeld over wetgeving, waarbij we in glasgow.

[0:10:47] We hebben afgerond. De spelregels waarmee we de prijs zullen moeten halen

[0:10:53] in een fase. We hebben meer toegaan naar een implementatie focus op implementatie. En waarom zeg ik dat

[0:11:02] ik heb het idee dat de afgelopen jaren door veel partijen buiten onderhandelingen. Een verwachting was dat er een nieuw parijs moment zou komen.

[0:11:13] De indruk wekken dat we als wereld een forse stap in de goede richting zetten en ik denk dat die forse stappen de komende jaren niet vanuit de onderhandelingen zullen komen.

[0:11:23] We zullen

[0:11:25] een van de belangrijke onderwerpen in glasgow was voor mij betreft de focus op anderhalve graden. Doe

[0:11:31] in parijs akkoord wordt gesproken over het twee graden doen met een streven naar anderhalve graden. En eigenlijk hebben de afgelopen jaren meer inzicht gekregen in het belang van die halve graad verschil.

[0:11:44] Daarom waren we zo blij met de focus op anderhalve graden in glasgow.

[0:11:48] Deze kop en alle volgende cops zullen moeten bewijzen dat we dat anderhalve graden toen niet door de vingers laten glippen

[0:11:56] dat we binnen bereik houden.

[0:11:58] Een van de afspraken uit glasgow was om daar ook een mitigatie werkprogramma aan vast te hangen.

[0:12:04] Dat is een van de resultaten die egypte zou moeten opleveren hoe we dat gaan vormgeven. Hoe we dat gaan invullen.

[0:12:11] Een van de vragen is daarbij hoelang moet dat werkprogramma lopen?

[0:12:16] We zijn niet alle partijen het over eens. Wat ons betreft is dat in ieder geval tot en met tweeduizend dertien. Als we het hebben over

[0:12:22] de kans om anderhalve graden doel te bereiken. Dan hebben we het over wat we moeten doen in deze kritiek ontdekken heet

[0:12:29] een andere vraag is hoe we daar bedrijven en anderen niet statelijke actoren bij gaan betrekken. Want als overheden alleen kunnen we dat niet doen. Gaan we noemden net

[0:12:41] mevrouw dijksma die een rol gaan spelen namens het internationaal stedennetwerk ook steden hebben daar natuurlijk een hele grote rol in spelen.

[0:12:50] Wat ons betreft moet dat mitigatie weekprogramma ook gelinkt worden aan een discussie op politiek niveau. De egyptenaren zijn de eerste is de eerste kop voorzitter dier

[0:13:00] ministeriële rondetafelgesprek over mitigatie moet moet vormgeven en we heel graag met ze mee roepen dat ze effectief mogelijk kunnen vormgeven.

[0:13:13] Zelf hebben natuurlijk

[0:13:15] na glasgow met het nieuwe kabinet de eigen ambities verhoogd.

[0:13:19] Vijfenvijftig procent in bed en het streven naar beleids pakket wordt afge stemt op een zes procent reductie in tweeduizend dertig.

[0:13:29] Hetzelfde doen we binnen de eu wetgeving voor de onderliggende wetgeving voor fifty five pakket wordt op dit moment onderhandelt. Hopelijk

[0:13:38] kunnen we tijdens de koop een aantal deels succesjes daarop melden die we ons wellicht verder brengen dan die vijfenvijftig procent.

[0:13:46] Maar het is in ieder geval duidelijk dat we als nederland en de e u

[0:13:49] en een koplopers rol willen blijven vervullen en dat betekent dat we ook zelf

[0:13:55] ons beste beentje voor te zetten onder andere grote uitstoters met recht onder druk te kunnen zetten.

[0:14:01] Ga je noemde al de positieve ontwikkelingen in australië en india

[0:14:07] en er zijn nog een aantal andere g twintig landen die dat voorbeeld zouden moeten volgen.

[0:14:16] In glazengang hebben we een proces afspraken gemaakt over adaptatie. Een twee jarig werkprogramma

[0:14:24] hele mondvol. De laatste charmant shake work on the global go on adaptation

[0:14:30] afgekort glas

[0:14:33] in het parijsakkoord staat dat we het met elkaar eens zijn dat de mondiale weerbaarheid tegen klimaatverandering versterkt moet worden.

[0:14:41] Maar als je dat vergelijkt met het anderhalve graden doel waarvan we weten dat bereiken dan moet je je emissies met de helft terugbrengen in twee duizend dertig klimaatneutraal zijn rond tweeduizend vijftig.

[0:14:51] Dan is dat adaptatie doel nog vrij abstract en veel landen willen dat verder invullen

[0:14:58] wat we met elkaar hebben afgesproken is dat er in principe twee er de tijd voornemen dat we in die twee jaar minimaal acht workshops organiseren die focussen op verschillende onderwerpen.

[0:15:08] Maar

[0:15:09] wat ga je met dat wil zij dit dit wordt wel een klein beetje gepresenteerd als een adaptatie krop. Het is een afrikaanse kopen

[0:15:17] en iedere kop. Voorzitter wil natuurlijk resultaten laten zien na afloop. Dus

[0:15:22] de egyptenaren hebben al laten doorschemeren dat een resultaten op adaptatie. Wat hem betreft heel belangrijk is.

[0:15:29] Nederland is een land dat een reputatie hoog te houden op adaptatie. Dus daar

[0:15:35] heel graag aan mee.

[0:15:37] Alles natuurlijk in de wetenschap dat we hier niet niet alleen onderhandelen.

[0:15:43] Dat doen met nog honderd negentig plus andere landen

[0:15:50] hebben we als nederland adaptatie strategie opgesteld. Dat hebben we al gedaan. We hopen dat andere

[0:15:58] landen het voorbeeld gaan volgen.

[0:16:01] Veel landen zien nationaal adaptatie plan als een nuttig instrument om enerzijds te kunnen bepalen. Waar staan wij nu met onze adaptieve capaciteit? Nulmeting?

[0:16:14] Wat zijn de grootste bedreigingen die we op ons af komen

[0:16:17] en welke stappen zouden moeten zetten om

[0:16:21] die bedreigingen die bedreiging het hoofd te kunnen bieden.

[0:16:24] Op dit moment hebben iets minder dan veertig nationale adaptatie plannen die zijn ingediend is.

[0:16:30] We denken graag na met andere landen over hoe we ze kunnen helpen om

[0:16:34] dat aantal te vergroten.

[0:16:41] Er is de afgelopen tijd heel veel gezegd en geschreven over schade en verlies als gevolg van klimaatverandering los. Een damage

[0:16:52] geen nieuw onderwerp eilandstaten die die boeken eigenlijk al dertig jaar dat er wat meer aandacht aan moet worden gegeven

[0:17:01] en er lijkt nu voorzichtig wat meer momenten te komen om dat onderwerp wat structurele op de agenda te zetten. En als ik het heb over de agenda, dan hebben we het echt over een formeel agendapunten tot nu toe

[0:17:16] nog niet gelukt om daar alle handen over voor elkaar te krijgen.

[0:17:22] Nederland is wel een voorstander van. Want we zien dat er dat er van alles gebeurt om die schade en verlies het hoofd kunnen bieden. Maar dat dit nog vrij gefragmenteerd en er ontbreekt eigenlijk een soort van overzicht

[0:17:37] en apart agendapunt kan daarbij helpen.

[0:17:42] Daarbij is het denk ik wel goed om

[0:17:46] te beseffen dat het een

[0:17:49] gevoelig onderwerp is. Heel veel

[0:17:52] landen zijn wat terughoudend om daar de gesprekken over te gaan omdat ze bang zijn voor financiële claims.

[0:18:02] En wat ons betreft moet het ook een vrij brede discussie worden die ook zoals we dat op adaptatie en mitigatie doen geleid wordt door wetenschappelijke inzichten.

[0:18:13] Dus heb je bijvoorbeeld ook over hoe gaan we om met risico s. En hoe kunnen we ons daartegen verzekeren we andere manieren voor bedenken dan dat we tot nu toe hebben gedaan, omdat de premie voor hem

[0:18:27] potentieel groot evenement vaak zo hoog is dat dat landen of of gezinnen in lage inkomens landen dat eigenlijk niet kunnen dragen.

[0:18:39] Landen die de afgelopen jaren daar wat terughoudend geweest zijn. Ik zal geen namen noemen die lijken die leken in congo tijdens de preek op wat

[0:18:48] meer voor open te staan. Dus het zou mooi zijn als als dat in ieder geval lukt en dat aan het begin van de top moeten blijken.

[0:18:58] Nogmaals wij als nederland zijn. We hebben een groot voorstander van waarbij hebben

[0:19:04] de bliksem breed mogelijk willen houden en niet alleen kijken naar wat we binnen je plezier kunnen doen, maar ook naar wat er buiten gebeurt en hoe we dat zouden kunnen versterken.

[0:19:16] Het laatste onderwerp grote onderwerp tijdens de onderhandelingen. Veel aandacht zal vragen gaat over financiering

[0:19:26] en daarvoor geef ik het woord aan eva.

[0:19:44] De egyptenaren hebben ook vrij nadrukkelijk op op aangestuurd.

[0:19:48] Mijn financiering voor klimaatactie

[0:19:51] en egyptes zegt ook vaak van ja voor ons is implementatie is financiering, terwijl wij als nederland dat ook breder zien. Implementatie van klimaatactie betekent niet alleen financiering.

[0:20:03] Er zijn veel financiering onderwerpen, maar de drie grootste themas.

[0:20:07] Hoe staat het met het honderd miljard doe toezegging van ontwikkelde landen om twintig, twintig, honderd miljard aan financiering voor klimaatactie te mobiliseren. Dat doel niet gehaald. Ook in twintig, tweeëntwintig hebben we dat doel niet gehaald komen uit net iets boven de drieëntachtig miljard.

[0:20:24] Dat betekent dat er nog een weg te gaan is om die honderd miljard wel te mobiliseren als ontwikkelde landen

[0:20:33] voorafgaand aan kop zesentwintig hebben met het donoren gemeenschappelijk een plan gepresenteerd. Dat hebben we genaamd prime finance de je plan met een mooie titel onder leiding van duitsland in canada. Om aan te geven met een tiental acties en een prognose. Wanneer we dat doel wel gaan halen. Inschatting was dat het patrick twintig, drieëntwintig zou moeten zijn. Voorafgaand aan deze kop werken ook aan een soort van progress support over dat plan van jou. Hoe staat het met de implementatie van de acties die we hebben afgesproken en is dat nog steeds binnen bereik omdat twintig, tweeëntwintig, drieëntwintig te halen. Dat rapport wordt twee weken ongeveer voorafgaand aan de kop gepubliceerd

[0:21:16] en zet nederland zich onder andere ook in voor een zo sterk mogelijke paragraaf over amputatie, amputatie financiering.

[0:21:24] Dat brengt me tot de derde punt en ander belangrijke uitkomst uit glasgow was

[0:21:31] de oproep in in een kluis kan blijkt onder arrestatie financiering te verdubbelen

[0:21:37] per twintig, vijfentwintig ten opzichte van het niveau van twintig, negentien.

[0:21:43] Daar is niet een apart onderhandelings

[0:21:46] onderwerp over. Maar het is wel een discussie die heel hoog op de agenda staat en waar we ook moeten laten zien als ontwikkelde landen

[0:21:55] dat commitment serieus nemen en dat ze daarmee aan de slag zijn. En nederland is ook een van de

[0:22:03] de trekkers binnen verschillende coalities. Om die verdubbeling van financiering, maar ook

[0:22:09] de toegang tot financiering en de kwaliteit van adaptatie financiering om daar aandacht voor te vragen.

[0:22:15] Dat doen ze onder andere via de champions league won hij de kation finance waar nederland een van de trekkers van is. Maar dat doen we ook door zelf het goede voorbeeld geven,

[0:22:25] zoals in een kamerbrief is opgenomen, maar ook in de interessante klimaat strategie jullie vrijdag hebben ontvangen is ook daar veel aandacht aan besteed aan de significante ophoging van de nederlandse klimaatfinanciering en het

[0:22:40] en ook het feit dat we meer dan de helft van de publieke klimaatfinanciering adaptatie willen besteden en dat geeft ons ook een

[0:22:49] een goede

[0:22:51] de goede positie om andere landen daar ook op aan te spreken en samen op te trekken om ook binnen de donor groep, maar breder die aandacht voor adaptatie financieringen vast te houden.

[0:23:04] Ik denk dat ik daarvoor op de financiering bij laat me als er vragen zijn beantwoord. Ik die graag.

[0:23:09] Dank u wel voor deze kraak heldere presentatie.

[0:23:14] De leden voor een vraag met een vraag en dan meteen antwoord. En misschien een korte vervolgvraag en zo gaan we het rijtje af.

[0:23:20] Mevrouw kregen van groenlinks.

[0:23:22] O, maar een vraag

[0:23:26] misschien dan toch de vragen verlossend image. Want dat is natuurlijk al langer onderwerp

[0:23:32] en het staat nu dan ook serieus op de agenda. Maar in hoeverre is ook echt een concreet financierings silletti het veel concrete vertaalslag met een concreet financiers instrument dat dat ook op de agenda staat.

[0:23:53] Ja dat is een hele goede vraag.

[0:23:59] Het voorstel zoals het. Er wordt een beetje een technisch antwoord. Tijdens de bond sessie is een voorstel binnengekomen van de g zevenenzeventig om een agendapunt toe te voegen. Die gaat over de financiering van losse eindjes.

[0:24:14] Dus daarmee is het onderdeel van

[0:24:19] dat voorstel

[0:24:22] ze bespreken. Daar zal nog wel met alle andere partijen overeenstemming over moeten gevonden worden of dat ook onder die definitie op de agenda wordt geplaatst

[0:24:38] wilde een inschatting maken van hoe realistisch dat is of niet.

[0:24:43] Ik ga er op dit moment vanuit dat als er een apart agendapunt komt dat de financiering van lochem damage onderdeel zal zijn van het gesprek,

[0:24:52] maar ook dat het brede zal zijn dan alleen financiering.

[0:24:56] Dank korte vervolgvraag.

[0:25:01] Ja misschien wat speelt europa over de e u en nederland een actieve rol om te zorgen dat dat concrete van hun financiering ze instrument ook daadwerkelijk onderwerp van gesprek is

[0:25:16] of is een politieke vraag.

[0:25:19] Dat gaan we horen of dit een politieke vraag is.

[0:25:22] Nou ik kan dit over zeggen wij als nederland zijn de afgelopen tijd bij een aantal bijeenkomsten geweest, maar niet alle eu landen bij waren.

[0:25:36] Dus ik denk dat ons denken op dit onderwerp misschien

[0:25:41] wat verder is dan dan alle eu lidstaten. Eerst sujetten gaan over twee weken naar de milieuraad om daar te spreken over

[0:25:50] hoe open de e u is voor een agenda item

[0:25:53] en dit is een van de van de openstaande punten

[0:25:59] die speelt nederland een conservatieve rol en antwoord is ja,

[0:26:04] maar ook weer in de wetenschap dat we als nederland als e u opereren. Dus het is nog geen gelopen. Race.

[0:26:11] Dankuwel. Dan vraag van de heer van.

[0:26:14] Dank voor ze dan voor de presentatie en vorig jaar bij de coup leek het alsof we een paar keer overvallen waren door andere voorstellen van andere landen

[0:26:26] onderhandelen over de fossielen investeringen en ik vroeg me af hebben we nu een beter beeld wat andere landen ter tafel gaan brengen en wat de standpunten van nederland op dit moment op zijn.

[0:26:40] Dit wordt een implementatie kop inderdaad en gaan kijken. In ieder geval wat we vorig jaar hebben toegezegd of er stappen kunnen zetten, zoals er methaan fletcher aangenomen en we hopen dat de inspanning is om voor de kop ook een brief naar de kamer te sturen over hoe ver we zijn met met die pletsen hoeven dat er snel gaan implementeren.

[0:27:02] De bossen, plebs hebben getekend dan wij hebben het internationale klimaat strategie afgelopen vrijdag naar de kamer gegaan is ook aangegeven dat onze onze inzet op op boss zal de financiering daarvan ontbossing tegen te gaan gaan verdubbelen laten laat ook zien dat verstappen erop zetten en we hebben natuurlijk dat cafe de exportkredietverzekeringen besluit genomen tijdens de kop en dan zegt een beleidsverandering besluiten dat overviel ons maar dat is nou het mooie van een van een klimaattop een politieke top. Dat dat ook wel eens zaken vooruit kunnen komen die je niet verwachtte waar je toch een besluit over moet nemen en ook daar verwachten we dat er een kamer voor voor de klimaattop geinformeerd wordt, zodat we terug kunnen koppelen naar andere landen. Wat voor stappen we nemen de pound pas groenlinks was ook zo n airlines waar we heel actief aan trokken. Het gaat over uitfasering van je eigen kolen, energieopwekking. En wat belangrijk voor ons is is omdat ook ook in aan te geven. Ondanks de crisis en de oorlog in oekraïne en energiecrisis, dat nog steeds die een datum nog steeds ferm houden

[0:28:09] en dat we compenserende maatregelen hebben voor de uitstoot die we nu hebben. Dus dus daarmee laten zien dat de ambitie ook in moeilijke tijden vastgehouden wordt. Daarmee proberen we heel duidelijk maken. Dit is een implementatie van nederlander er serieus zitten en er komen vast initiatieven op verschillende vlakken en ik verwacht initiatieven op net zubrowka vermunt. Om te om te laten zien, kunnen wij met de vs en andere landen optrekken om aan te geven dat wij onze eigen consumptiepatroon van van de overheden dat we dat open en zero brengen en dat moet nog ambtelijk uitgewerkt worden en politiek afgestemd worden. Maar dat is iets wat ik kan verwachten richting de kop op voedsel kan ik ook nieuwe initiatieven want voedsel was in de food systems samen met anderhalf jaar of een jaar terug. Toen kwam klimaat nauwelijks terug en tennis blasco van voedsel nauwelijks terug. Dus dit wordt de eerste komt waar voedsel echt heel centraal komt te staan en je kunt je voorstellen dat dat de agrisector wereldwijd de grootste grootste werkgever is, maar ook de sector die het meeste impact heeft van klimaat. Dus het is heel goed dat de staat en ik ga ervan uit dat er initiatieven komen waar wij op zullen moeten gaan reageren, maar ook internationale klimaat strategie staat dat wij op dat vlak ook stevig, stevig en stap ambitie omhoog zetten. Dus ik denk dat dat het een verlenging is voor ons eigen beleid denkt dat ze niet echt overvallen gaan worden. Maar dat gaan we dan zien wat wat er voorgesteld gaat worden en zo gaan we dit jaar veel gestructureerder zijn we al bezig om mijn voelsprieten uitzetten. Wat kan erop op nederland afkomen.

[0:29:44] Dankuwel.

[0:29:45] Wordt vervolgd. Heel kort. Als ik het goed begrepen worden we daar dus nog voor de kop over geïnformeerd van als er eventuele plaatjes van andere landen aankomen of als nederland

[0:29:55] gevraagd is om mee te doen met een pledge en eventuele eigen plekjes die nederland nog ter tafel brengen.

[0:30:01] Nikkel en minister dit boek kan zeggen. Maar kijk wat het antwoord is.

[0:30:05] Precies. Dus ik denk dat daar daar de minister erop gaat zitten maar ambtelijk gaan het zeker zo regelen dat hij er valt op dat de politiek een besluit kan nemen huwelijk afgestemd op de kamer is de minister.

[0:30:15] Dankuwel. De heer erkens van de ggd.

[0:30:17] Dank je hiervoor voor heldere presentatie. U refereerde in de inleiding al kort na de energiecrisis op de achtergrond een grote rol speelt. Hierin kunnen misschien wat meer over vertellen hoe je verwacht dat ook de dynamiek op de top zelf hierdoor beïnvloed zal worden, met name ook landen buiten de europese unie.

[0:30:33] De oppervlakken,

[0:30:37] Het zou het zou absoluut een grote rol. Net net zozeer ook de voedselprijzen hoog zijn en zorgt dat dat wereldwijd men men kijkt ook naar de oorlog in oekraïne van hoe kunnen we wel mee omgaan. En daar zie je dat de informatie strijdt al als zijn werk doet. Dus dat mensen zeggen nee hij is rusland geprovoceerd of rusland de agressor geweest of is de zijn wapenleveranties de steun van oekraïne. De verlenging van het conflict et cetera. Dus iedereen kijkt toch naar hoe kan dat conflict opgelost worden. En hoe kunnen we dit probleem minder hebben? Dit zal de spanning in het algemeen doen toenemen en dus ook de polarisatie binnen de gesprekken ook verhogen. Maar het feit dat allemaal bij elkaar zijn. Kun je ook je verhaal kwijt. Dus hopelijk kunnen we daar ook een beetje zijn werk doen om onze kant van het verhaal of dat elke vrouw van oekraïne zelf rondvliegt te brengen.

[0:31:28] Dankuwel. Korte vervolgvraag.

[0:31:30] Ja heel cools verwacht die net als bij de vorige top van je aangaf van china in de laatste maanden ter discussie stelt dat dat weer een rol ingenomen gaat worden door rusland waarschijnlijk sowieso maar door china of in dit geval weer.

[0:31:42] Nou de de voorzitter gedaan hebben naar glasgow die helemaal niet positief bij de bij de multilaterale ontwikkelingsbanken zagen we al dat een aantal vraagtekens zetten tijdens de g twintig had ik dat ook in de onderhandelingen. En nu in in kinshasa de piek op voor de volgende ronde voor de klimaattop daar namens hem iets gematigder omdat andere landen erbij waren. Ik denk dat ze een pittige, pittige tegenstander worden tijdens deze top. Maar de vraag is hoe voorbereid en hoe hoe duidelijk gaan zodat gaan zodat inzetten. Vorige in glasgow waren ze niet zo goed voorbereid hadden de instructies van van beijing waren niet zo helder. Dus ik heb het gevoel dat ze zich toen een beetje voelde dat ze de achtergesteld waren in wat voor positie konden innemen en daarna niet blij waren met met de uitkomsten van van glasgow. Ik denk dat ze nu beter voorbereid in deze top komen en dat is niet dat dit in de lijn. Wat wij zouden willen.

[0:32:39] Dankuwel

[0:32:40] wiggum is christus. Dank dank aan

[0:32:45] heren en dame voor de heldere presentatie. Mijn vraag is eigenlijk dezelfde als van collega erkens me dan eigenlijk binnen de e u wat wat doet de energiecrisis en de energiewende in duitsland die bijvoorbeeld behoorlijk onder druk staat. Wat doet hij met de positiebepaling van uzelf op de kop.

[0:33:05] Binnen de e u op dit moment natuurlijk ontzettend ingewikkelde discussies lopen over hoe we omgaan met de stijgende energieprijzen en waar we onze energie vandaan halen voor de komende winter is,

[0:33:15] maar het leidt ook tot in ieder geval beseft dat we meer moeten doen aan het opschalen van investeringen in hernieuwbare energie.

[0:33:26] Dus ik denk dat per saldo er een.

[0:33:31] Ik wilde zeggen een positief verhaal te vertellen is dat we kunnen uitleggen waar we mee bezig zijn. Ik denk dat we misschien op een aantal vlakken dat dat beter moeten doen.

[0:33:39] Het lijkt er in ieder geval niet toe dat we minder ambitieus zijn

[0:33:45] dus in die zin drukt de oorlog in oekraïne.

[0:33:52] Hoe tragisch en verschrikkelijk ook wel de goede kant op. In de zin dat het

[0:33:57] het besef doet rijzen dat we door middel van investeringen in hernieuwbare energie ook

[0:34:03] meer energie onafhankelijker worden van partijen als rusland.

[0:34:09] Dank u. Korte vervolgvraag in is.

[0:34:13] Oké. Bauke van d zesenzestig.

[0:34:16] Dankuwel. Voorzitter en dank voor de presentaties. Mijn vraag gaat over klimaatfinanciering die honderd miljard. We zijn er nog niet en blijf op drieëntachtig teken. Maar in verre weten ontwikkelende landen ook bij het geld te komen en in hoeverre zou de vn daar een rol kunnen spelen in de vorm van bijvoorbeeld een loket, want er zijn er zijn een hoop ontwikkelende landen die alleen al de hulpvraag formuleren moeilijk vinden. Dus kan de vn daar een rol bij spelen.

[0:34:46] Danku.

[0:34:49] Hele goede vraag, want we hebben neigen ernaar. Zelfs in dit soort presentaties om het volume te hebben. Maar de toegankelijkheid is minstens net zo belangrijk. Want als het volume omhoog gaat, moet ook toegankelijkheid

[0:35:02] nog veel beter worden zeker ook voor meer lokale gemeenschappen en niet op nationaal niveau. Wat wat voor discussie daarover worden in de marge van de onderhandelingen gevoerd, maar vooral als het gaat gij me als board member van het vormt, maar ook in de discussies die wij hebben in onze eigen programmering bij buitenlandse zaken voor wat betreft onze eigen klimaatfinanciering schelden. Van hoe zorgen we ervoor dat we ervoor waken dat

[0:35:34] toegankelijkheid zo goed mogelijk is als je kijkt wat voor rol kan de vn spelen. Ik weet dat bijvoorbeeld de undersecretary cerwyn hart van de sgm. Die is een initiatief gestart. Dat heet adaptation. Pijplijn xl er beter. Doel van dat initiatief specifiek om samen te werken onder de vn vlag in samenwerking met partijen, zoals jedi, maar ook het klein met frank om op landen niveau ook de hoeren samen te brengen van hoe kunnen we die pijplijn nou zo goed mogelijk ontwikkelen die toegang daarmee ook vergroten. Dus het is een discussie die speelt binnen i know you will see v vn breed om de toegang te vergroten

[0:36:15] tot toegang te vergemakkelijken, moet ik zeggen tot klimaatfinanciering, maar het is een

[0:36:20] is een enorme uitdaging. Ook omdat veel klimaatfinanciering schuilt er zeker van nederland besteden we via multilaterale kanalen waar je

[0:36:30] moeilijker is om goed op te sturen.

[0:36:35] Dankuwel

[0:36:36] vervolgvraag.

[0:36:38] Dan moet u dan niet meer aandacht naar uit gaan en en is het niet een rol voor nederland lijkt soms is het handig om onder de radar te houden. Maar ik ben opzoek naar welke rol kan nederland spelen om dit beter te regelen.

[0:36:52] Ik denk wat nederland kan doen in elk geval een voortrekkersrol nemen in de verschillende initiatieven die er nu al worden genomen. Dus ik noem dit de pijplijn. Er is ook een onder britse voorzitterschap opgezet, coalitiekeuze taskforce om xtc klaar met finance met hetzelfde doel om die toegankelijkheid te verbeteren en vooral ook heel belangrijk is en ik denk dat we dat als nederland goed doen

[0:37:16] het in gesprek te blijven gaan met ontwikkelingslanden en de fiets van waar loop je tegenaan. Waar liggen de uitdagingen waar kunnen we onze procedures op aan te passen, zodat het beter tegemoet kunnen komen en die dialoog voeren via verschillende kanalen via die app deze champions groep aanstaande maandag gaan we met een hele groep landen in gesprek. Om te kijken hoe juist daarop ook een verbeterslag kunnen maken.

[0:37:45] Dankuwel die hammelburg voor een vraag van d zesenzestig.

[0:37:49] Dankuwel. Voorzitter en dank alle drie ook voor voor de heldere presentatie en veel succes gewenst. De komende dagen weken met het werk dat hij verricht en reflecterend op het eerdere antwoord van de vraag van mijn collega zou ik zeggen dat er een grote vrees is dat de klimaatfinanciering wereldwijd ook via geopolitieke. Op basis van geopolitieke overwegingen wordt uitgekeerd en dat sommige landen dan echt het onderspit zullen delven. Dus mijn vraag zoek om daar aandacht aan te geven voor wat betreft inzet in nederland. Maar dit is meer iets voor de minister. Mijn vraag gaat over wat wat u zegt over de macht van china in het hele schouwspel de no time beoefent landen die zullen zeker ook gezien het conflict in oekraïne toch zeer geneigd zijn om hem voorzichtig standpunt in te nemen. Dat betekent dat de ambities omlaag gaan en dat de aarde gewoon simpelweg verder zal opwarmen als resultaat daarvan. Wat hebben we nodig om die ontwikkelen van ontwikkelende landen toch aan onze zijde te winnen. Wat zijn de echte obstakels die wij kunnen breken, zodat deze landen maar even zo te zeggen aan onze kant zullen staan en een hogere ambitie op tafel zullen leggen. Samen met ons.

[0:38:59] Allereerst het voldoen aan de afspraken afspraken in parijs akkoord was er vooral om honderd miljard per jaar beschikbaar te stellen voor voor ontwikkelingslanden en dat hebben het niet gehaald. Dus dat dat wordt ook gebruikt als een als een britse kamp verdund en het wordt ook uitgemolken door landen als china. Om te zien. Kijk eens. China vult zich dan als ontwikkelingsland wil het

[0:39:21] een het land is die nu de grootste uitstoot is historisch de derde grootste uitstoter en per capita meen ik in de top top dertien, veertien zit wereldwijd dus eigenlijk geen excuus heeft om niet mee te doen aan die mee te financieren. Maar die gebruikte het heel goed in de industrie systeem rivaliteit onder andere op te jagen.

[0:39:40] Dus dat is ik denk dat het een eerlijk verhaal wat het pad is om de doelen te halen die honderd miljard de toegang te vergroten. Inderdaad dat mensen ook zien het effect ervan. En ook een stem te geven aan de aan de small ellende belt me steeds de liefste wel op countries en de boel steeds zeggen maar de mensen het ergste effect hebben die dan streng op ons kunnen zijn, maar ook streng op de op de op de andere grote uitstoters binnen de g twintig dieetkamp kant van china staan onder hen ook op hun verantwoordelijkheid aan te spreken. Zo zie je bijvoorbeeld dat een land als de malediven india aanspreekt zijn kleine broertje zegt kom op. Wees nou niet zo zo zuur op de anderhalve gaat. We hebben je nodig, want wij verliezen onze eigen land ermee en dan is veel sterker. De malediven indiaan aanspreken van nederland in die aanspreekt. Dat soort banden daar daar gaan we in dialoog gaan kijken. Vandaag zouden kunnen optrekken.

[0:40:32] Danku.

[0:40:34] Dan heb ik zelf nog een vraag van de partij van de arbeid in het verlengde hiervan dit natuurlijk op zevenentwintig

[0:40:42] de zevenentwintigste nog steeds. Dat werd net gezegd in de presentatie halen we het doel van anderhalve graad niet of veiliger klimaatverandering binnen veilige limiet te houden waar we zevenentwintig jaar geleden mee begonnen. Maar wat is er dan en dan wordt er wordt er gezegd de grote uitstoters moeten het voortouw nemen. Maar hoe

[0:40:59] wat is nou de strategie erachter om het deze keer wel te laten lukken dat die grote uitstoters inderdaad die extra stap naar voren zetten dat die anderhalve graad echt binnen bereik komt

[0:41:09] of niet binnen bereik dat we dat ding gaan halen.

[0:41:14] Dat is natuurlijk de vraag waar wij dagelijks mee worstelen in in ons werk niet helemaal weg te zakken in een depressie.

[0:41:25] Maar

[0:41:28] ik denk dat ik wat ik net al zei, er komen geen hele grote prijs moment meer aan volgend jaar telescoop achtentwintig hebben de eerste global stopteken zal veel aandacht

[0:41:38] uitgaan. Naar hoever zijn we op weg naar het doel.

[0:41:42] En wie doet wat

[0:41:45] voor ons is het heel belangrijk om te laten zien dat we zelf het goede voorbeeld geven, zodat we daarmee anderen ook aan kunnen spreken op hun verantwoordelijkheid.

[0:41:54] Maar de kop is ook niet niet van kop tot koop. Het is een doorlopende proces waarbij landen blijft aanspreken op hun verantwoordelijkheid.

[0:42:05] Datzelfde geldt voor de grote uitstoters is. Het gebeurt niet alleen in sharm el sheikh tijdens de klimaattop, maar ook

[0:42:12] op het moment dat wij bilaterale gesprekken hebben. We hebben geen onderdeel van een klimaatgezant en netwerk die ook onderling afstemmen. Wie gaat wanneer op bezoek bij welk land en welke boodschappen neem je mee.

[0:42:25] Dus op die manier proberen we dat gesprek gaande te houden en op verschillende momenten druk te zetten.

[0:42:33] Ik ga zaterdag vlieg ik naar zuid korea om in de board van green claim van te zitten en ga ik meteen een bilateraal gesprek voeren met michael mijn counterparts in zuid korea om ook aan te spreken wanneer jullie komen uit faseren. Curly financiering van kolen in het buitenland stoppen. Ik heb ook gehoord dat in vietnam actief hebben gezegd dat kolen deel van de energietransitie is dat ze juist code moet opschalen en dan moet fraseren. Dus daar wil ik meer van horen. Daar spreken we elkaar op aan. Dus we hebben geen grote stok om mee te slaan, maar wel een papier om mee te wapperen en dat is dan toch die soft power om elkaar aanspreken op op mogelijkheden.

[0:43:07] Dankuwel. Ik heb nog een tweede vraag dus snel door de tweede ronde dan halen we die haal ik die misschien nog mevrouw keurig heeft uw tweede vraag.

[0:43:15] Dankuwel voorzitter over een heel ander onderwerp, namelijk over de participatie van maatschappelijke organisaties vanuit human right watch en verschillende andere mensenrechtenorganisaties heel veel zorgen uitgesproken over de participatie van egyptische ngos in egyptische klimaatactivisten. Hoe wordt hiermee omgegaan om toch te zorgen dat het echt een inclusieve top is waar ook hun stemmen.

[0:43:40] Vermoord, kunnen worden.

[0:43:44] Dat is een heel belangrijk onderwerp en ook vrij gevoelig onderwerp. In juni waren we in in cairo,

[0:43:53] waarbij de ambassade ook

[0:43:55] bijeenkomst belegd met een aantal vertegenwoordigers, ngos, zoals wij ze kennen, maar die niet door de egyptische overheid erkent worden

[0:44:02] en daarbij het is dit vraagstuk ook opgeworpen.

[0:44:06] We hebben hem een aanbod gedaan als er als er geen andere manieren zijn voor jullie. Dan willen we graag meedenken om te kijken of of wij jullie toegang kunnen verschaffen tot de kop.

[0:44:16] Dat is niet allemaal zonder risico s voor die partijen zelf want op het moment dat de koop plaatsvindt.

[0:44:23] De media van de wereld

[0:44:25] schijn een lichtje op wat daar gebeurt, dan zal er niet veel gebeuren. Maar

[0:44:29] we willen zeker weten dat er na afloop van de kop voldoende aandacht is voor de situatie waarin die partijen verkeren. Dus het is op dit moment een onderwerp waar we waar we mee bezig zijn en kijken wat we kunnen betekenen.

[0:44:44] Dankuwel dingen.

[0:44:46] Daar zit een hele korte vragen over die honderd miljard drieëntachtig miljard wordt nu gehaald. Waar zitten de landen die de financiering wel halen en waar zit de landen die het niet halen en ik had ook nog het verschil van een troostende artikel over deels worden het publiek mijn deels zit ook private zaak. Hoe zit daar die verhouding in drieëntachtig miljard.

[0:45:11] Over landde. Ik denk dat als ik dat mag zeggen. Ander trump heeft de vs bogden aandeel niet geleverd. Feit is dat die jongen miljard. Er is nooit bepaalt welk land welk aandeel heeft in die honderd miljard doelstelling. Dus dat maakt het lastig om nu te zeggen van ja het is een collectieve doelstelling welke landen hebben dan onvoldoende gepresteerd. Die berekening is nooit gemaakt. Maar als je terugkijkt denk ik wel dat we als e u samen met jou. Een derde een. De vs en dan de rest dat wel een van de verklaringen is waarom we niet hebben gehaald. Ik moet het antwoord schuldig blijven over exacte percentage van walters publiek en private. Het is wel zo dat het een gecombineerd doel is. Dus publiek private financiering tellen mee voor die honderd miljard doelstelling. En wat ik nog wilde zeggen is dat de honderd miljard is maar een heel klein deel van alle klimaatfinanciering zoals die vloeit over de wereld. Het is de klimaatfinanciering zoals wij hem mogen meetellen. Volgens de oeso duck hoe wij berekenen. Maar er gaat veel meer geld op het gebied van klimaat ook tussen overheden instanties over de wereld. Dus ik denk dat het vooral belangrijk is ook voor deze kop. En daar zetten we ons ook als u en als nederland om te kijken hoe kunnen we nou alle financiële stromen in lijn brengen met parijsakkoord en in die zin dat volume nog tot in de meerdere miljarden opschalen, zodat we ons ook niet teveel vastpinnen op die honderd miljard doelstelling. Los van het feit dat we die gewoon zo snel mogelijk moeten halen.

[0:46:50] Welkom bij ze.

[0:46:52] Dankuwel

[0:46:54] hier ergens.

[0:46:56] Vorig jaar waren er voor mij ook een aantal letters kent getekend, onder andere met namibië voor de productie van waterstof en windparken.

[0:47:03] Er zijn ook plannen voor dit soort deals gaan sluiten op deze koppel. Nu nog implementaties van groot belang wordt erover nagedacht.

[0:47:11] Het loopt eigenlijk krijgen constant nederlandse een van de van de landen wereldwijd die de meeste baljuwschap op groene waterstof heeft gesloten

[0:47:19] en is echt een markt die nog gevormd word ik verwacht er moeten nog kijken of het allemaal gaat lukken. Maar dat er van studenten stappen maken met australië om om stappen te maken en ik verwacht dat je voor iets tijdens de kop gaan doen of dat nou een een eindstuk is of een stap in het proces. Dat moeten we kijken of aan beide kanten klaar voor zijn. Maar die gesprekken lopen op hoog niveau mister objecten en zijn counterpart in in australië en zo gaan we door. Dus we zijn we zijn positioneren ons heel sterk op die op die markt.

[0:47:51] Dankuwel nu geen bus van de tweede vraag.

[0:47:55] Ik las op de fiets bij schade en verlies dat ze ook de discussie aangaan over recent wetenschappelijke inzichten bredere implicatie in het financiële vraagstuk.

[0:48:06] Wat gaat precies de inzet van de nederlandse delegatie. Daarbij zijn en welke rol speelt daarbij.

[0:48:34] Dank u wel.

[0:48:36] Dat is wel heel erg gedetailleerd en ik denk dat wij probeert een beetje stap voor stap te benaderen. We willen in eerste instantie vooral ervoor zorgen dat er een

[0:48:48] dat de ruimte komt omdat gesprek met elkaar aangaan

[0:48:52] en ik verwacht ook niet dat dat gesprek tijdens deze coup wordt afgerond.

[0:48:56] Dus een van de belangrijke onderwerpen zal zijn. Wat gaan we allemaal bespreken tijdens zijn agenda onderwerp

[0:49:04] en dat geld daar gaat het wat mij betreft gaat het over alle onderwerpen die net opnoemt.

[0:49:12] Maar nogmaals, dit is

[0:49:14] dit is onze inzet en we zijn een van de vele partijen zullen eerst alle handel binnen europa daarvoor op elkaar moeten krijgen en vervolgens

[0:49:22] de rest van de wereld.

[0:49:24] Dank u wel. Meneer bauke vanochtend fedora.

[0:49:27] Ja. Dankjewel. Voorzitter, misschien hier nog heel even doorgaan dan de honderd miljard. Die is voor gaat zien adaptatie niet voor schaduw verlies of er over welk bedrag hebben we het als we

[0:49:38] alle schade en verlies zouden compenseren we er een beeld van

[0:49:42] heel nieuwsgierig.

[0:49:46] Ik denk niet dat daar een beeld voor is. Je weet wat voor reputatie hebben ook in het adaptation capri poort is probeert te identificeren via het voor arrestatie uberhaupt over welk geld is nodig om alle maatregelen te treffen die nodig zijn. Het gaat over. Ik weet niet welk bedrag triljoen je daaraan moet koppelen. Misschien wel om dat te compenseren. Dat is financierings discussie benny passie. Ook de vraag.

[0:50:15] Dat zijn niet bedragen die in de context van de unit passie kunnen worden gemobiliseerd. Dus de hele discussie over losse stuk

[0:50:24] voor een deel moet die benieuwd je plezier gevoerd worden en ook lessen leren uitdienen, zoals met het cetera wat we hebben opgezet. Maar voor een deel ook

[0:50:34] partijen van

[0:50:37] binnen het vn systeem of uberhaupt. Hoe gaan we die discussie aanvliegen. En precies een plek omdat

[0:50:45] om dat te doen en hoe dat soort bedragen vervolgens gecompenseerd moeten worden dat nog

[0:50:51] de allergrootste vraag denk ik.

[0:50:54] Jij lost last van de omvang van het bedrag. Want ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat het enorm is, hangt ook af van de vraag hoe je los en dames definieert. Een van de recente inzichten is dat het niet alleen gaat om economische verliezen, maar ook om niet economische verliezen.

[0:51:13] Hoe waardeer je het verlies van religieuze instellingen? Hoe ga je om met

[0:51:22] kleiner worden van hem

[0:51:24] je kustlijn trek terug. Dat betekent ook dat je economische zone kleiner wordt. Wat doen we daarmee hebben we helemaal geen afspraken over gemaakt en dat zijn oplossingen voor. Maar die zijn niet zo eenvoudig uit te drukken, denk ik

[0:51:38] in dollars.

[0:51:39] Maar je maakt er wel een belangrijk onderdeel uit van debat met elkaar moeten voeren.

[0:51:44] Dank u wel, mevrouw. Kunt u de microfoon uitzetten?

[0:51:48] Hammelburg tweede.

[0:51:49] Dankuwel. Voorzitter, ik wil verder ingaan op de uitzonderingen die worden besproken als het gaat over de implementatie van de afspraken die we in glasgow hebben gemaakt

[0:52:00] over het vergroenen van onze handelsinstrument instrumentaria bijvoorbeeld decaf, maar we hebben natuurlijk heel veel.

[0:52:06] Die discussie speelt nu binnen de europese unie verschillende landen denken daar anders over en die uitzonderingen die worden bijvoorbeeld gebruikt om te zeggen dat het beslag wordt gelegd voor de afspraken op ontwikkelingslanden,

[0:52:17] niet te groot magazijn, maar ook op werkgelegenheid in bepaalde sectoren die waarvan de impact heel groot zou kunnen zijn en tegelijkertijd wil je ervoor zorgen dat je als europa het voortouw neemt de zorg te bieden die anderhalve graad blijft. Daar zit spanning op. Kunt u wat meer zeggen over de discussie die nu op europees niveau daarover speelt. Welke kant dit uitgaat.

[0:52:39] Ik moet u het antwoord schuldig blijven op dit specifieke punt en ik weet niet of dat gaat over spreekt over de de taxonomie wetgeving of specifiek over de fnv wetgeving.

[0:52:50] Het laatste wat betreft het laatste zijn dat ik een bilaterale gesprekken binnen de groep landen die die verklaring hebben ondertekend.

[0:52:58] Wat betreft nederland krijgt u nog n brief als het goed is voor de kop begint

[0:53:04] over hoe wij als nederland vormen.

[0:53:08] Dankuwel. Dan heb ik nog een allerlaatste korte vraag en vertelde net over dat de maladiven het broertje india aanspreekt. Broertje, broer india aanspreekt op. Doe eens wat meer

[0:53:19] wordt de e u of nederland ook aangesproken door andere landen over hey. We verwachten meer actie van jullie hier op hierop. Want anders gaan we de doelen van

[0:53:29] die chuck hier niet halen.

[0:53:31] Kop op niet. Die gaat heb ik het gevoel dat dat we daadwerkelijk gezien worden als leader. Dus europa blok degene die het echt het hoogste ambitie ook daadwerkelijk naar de implementatie daarvan ook goed ontwikkeld heeft. Ook per lidstaat is iedereen

[0:53:46] daarmee bezig in nederland nu eindelijk ook heel solide met dit kabinet. Dus ze worden op mitigatie en het is de vraag hoe je niet nog meer doen want dat betekent andere wellicht wat minder moeten doen want ze hebben veel meer problemen denkt aan india intern. Er zijn zo veel armoede, energiecrisis. Ga zo maar door dat ze zeggen ja ik weet niet hoe wij de de aandacht voor het mondiale klimaat als prioriteit hebben. Dus die kijken dan europa. En eigenlijk eerste first hoeven te zijn en meer maurits berger. Dus we willen liever liever dat wij sneller nog verder verdergaan ze daar worden we zeker op aangesproken en en wij spreken hun beurt weer amerikaan. Dus we spreken elkaar aan op hoge ambitie en met de landen als india, zuid afrika, vietnam, indonesië. Sommigen willen wel maar kunnen niet dus dan kijken we niet alleen met geld, maar ook met met kennis en kunde van het bedrijfsleven kunnen we een verschil maken om hen te helpen om daadwerkelijk die ambitie een serieuze stap te kunnen maken.

[0:54:46] Dankuwel. We komen er aan het einde van deze technische briefing over kop zevenentwintig dank aan de genodigden voor de heldere presentatie en alle antwoorden en dank aan de leden en ook dank aan de kijkers.

[0:54:56] De bezoekers hier op de tribune en aan de griffier uiteraard en ondersteuning. En dan sluit ik deze technische briefing.