Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Procedurevergadering commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
[0:00:03] Hierbij open ik de procedurevergadering van de vaste kamercommissie voor landbouw, natuur en voedselkwaliteit, en welkom iedereen.
[0:00:12] Ik praat wat langzamer onder de leden nog in de gelegenheid te stellen om zich te installeren, want ik ga over naar de regeling van werkzaamheden en daar zijn twee verzoeken van mevrouw van der plas.
[0:00:24] Het eerste is een voorstel om een ronde tafelgesprek te organiseren over de geestelijke gezondheid. Zelfdoding in de agrarische sector
[0:00:31] wil mevrouw van der plas nog ondersteunende woorden voor haar bezoek aan de commissie richten. Dat is het geval. Wordt allemaal mevrouw van der plas.
[0:00:39] Ja nou kijk we weten allemaal dat het een geestelijke leed zeg maar aan de keukentafel hebben het vaak over. Dat had enorm eens. Ik ben afgelopen week al op bezoek geweest bij een hendry zelfmoordpreventie was een algemeen werkbezoek. Maar tijdens het werkbezoek werd daar ook aangegeven dat ook bij een lijn een toename te zien van het aantal agrariërs met geestelijke problemen en zij hebben daar ook zorgen over. Dus het leek me eigenlijk gewoon goed om daar een ronde tafel gesprek over te organiseren om nou eens goed in beeld te kunnen krijgen. Ook van instanties, maar ook van agrarische organisaties van boeren zelf om daar een goed beeld van te krijgen en te kijken wat we daar verder mee kunnen in het in het beleid.
[0:01:32] Die van de collega´s. Mag ik het woord geven? Mevrouw vestiging,
[0:01:36] Dankuwel, voorzitter en opzicht kunnen we dat verzoek best steunen. Alleen valt suïcidepreventie onder de commissie vws. Dus ik wilde voorstellen om het daar onder te brengen.
[0:01:46] Eerder gedood.
[0:01:49] Dexter steun van vestigingen, wat dat betreft.
[0:01:52] Niets hiervan was met een bordje valstar heeft. Maar u weet van kampen hebben en niet wordt nu geregeld.
[0:01:58] We doen het met zijn tweeën. Dus.
[0:02:01] Prima, om.
[0:02:01] Die naam verder. Voorzitter, ik ik begrijp de behoefte van collega van der plas, want die zorgen bereiken ook onze fractie vanuit de sector.
[0:02:12] Tegelijkertijd voel ik ook wel voor het voorstel van colega vestiging, want het beleid valt valt toch echt onder het ministerie van volksgezondheid. Dus ik zou collega van der plas ook willen voorstellen om het voorstel te doen in de commissie vws, zodat hij desgewenst ook wat breder kan worden gekeken van van welke welke groepen gaat nog meer die op dit moment in die kwetsbare positie verkeren
[0:02:36] dan het streek strikte in het in het landbouwcommissie debat landbouw en de fnv commissie.
[0:02:44] Mevrouw clements. Voorzitter, eigenlijk eens met voorgaande spreken belangrijke onderwerp, maar niet voor deze commissie, maar voor de commissie vws.
[0:02:52] Nou, mevrouw van der plas, ik concludeert dat er geen steun is voor het verzoek in deze commissie. Er zijn een aantal woorden gericht om alle andere commissie doen. Ik concludeer dat we verzoekt om wel de verre van vws commissie als het daar behandeld wordt en ermee ingestemd wordt om elf uur als voedselcommissie te hanteren op dit onderwerp.
[0:03:15] U mag er niets op zeggen.
[0:03:19] Ja kijk dit is een hele specifieke groep met een hele specifieke problematiek. Wat hierachter zit weet ze ook allemaal alle regelgeving de openingsprijs het inkomen noem alles maar op. Dus kijk ik kan het wel bij vws inbrengen. Maar wat vws zegt is van ja maar dit is alleen agrariërs. Dus dan gaan we niet doen. Dan gaan we het gewoon helemaal over de ggz hebben en daar hebben we het er al heel vaak over.
[0:03:48] Daarom wil ik jou specifiek omdat dit zou een specifieke doelgroep betreft
[0:03:53] en je ook ziet in de cijfers dat het aantal zelfdodingen oploopt. Bull de laatste weken heb ik weer van een aantal mensen vernomen dat een familielid zichzelf van het leven heeft beroofd. En ik vind dat wel echt een heel groot probleem en ik vind dat we als commissie en een vee hebben daar ook wel een beetje een verantwoordelijkheid in om dat probleem echt goed te erkennen in deze sector. Dus ik vind het wel jammer dat het allemaal vws wordt verwezen. Want dan jouw fazanten het denk ik een beetje. Dus nogmaals mijn verzoek om de misschien nog even goed over na te denken
[0:04:30] om het rondetafelgesprek toch in deze commissie te houden.
[0:04:34] Kijk even rond of er behoefte is om hierop te reageren. Dat is niet het geval. Dan kan ik niet anders concluderen dan dat ik geconcludeerd hebt
[0:04:43] en ik denk dat niemand heeft gezegd dat ze het geen belangrijke onderwerp vonden
[0:04:47] en gaan dan naar de tweede verzoek van mevrouw van der plas dat een voorstel om een onafhankelijk onderzoek in te stellen naar een subsidietraject over meervallen. Wilt u dat ook nog van ondersteunende woorden verzinnen maar gewoon plassen.
[0:05:13] In tweeduizend vier werd het bestaan subsidie project van
[0:05:18] ik hou van zon aquafarm voor het kweken van tilapia als consumptie is vergroot met drie komma zes miljard euro subsidiegeld. Het geld was afkomstig uit europa en provincie noord brabant en de regio, eindhoven en de eigenaar van zon. Aquafarm zat zelf in de commissie die adviseren over de voorwaarden en binnen de projecten periode werd er omgeschakeld naar een andere vissoort meerval. Dit terwijl deze vis expliciet was uitgesloten in de subsidievoorwaarden.
[0:05:44] Mag ik u even onderbreken? Staat ook in de begeleidende documenten hebben de collega´s kunnen lezen. Oké. Het is de bedoeling dat u een paar zinnen ontbijt om een extra ondersteuning te geven. Anders wordt het een inbreng van.
[0:05:56] Die er nauwelijks wat van mij horen ik er eigenlijk meer voor de kijkers thuis die meekijken met deze procedurevergadering en misschien niet altijd alle documenten bij de hand hebben.
[0:06:07] Maar goed. Ja dat dan is mijn verzoek denk ik duidelijk om hier een onafhankelijk onderzoek in te stellen.
[0:06:15] Geef aan heer groot als een microfoon uitzetten. Mevrouw van der plas,
[0:06:19] Sorry.
[0:06:21] Jij, voorzitter, het lijkt me meer iets voor voor wellicht schriftelijke vragen voor boeren, burgerbeweging dan voor een commissie onderzoek. Gelet.
[0:06:31] Vrij lang geleden is.
[0:06:33] Concludeer geen steun van abonnementen,
[0:06:36] Voorzitter, we hebben als als commissie hebben een paar kennis themas waar we dieper op de inhoud ingaan en waarin we onderzoeken doen of andere instrumenten inzetten om ons verder te verdiepen in een bepaalde kwestie. Daar valt deze kwestie niet onder. Dus ik vind ook de suggestie van d zesenzestig om hier wat schriftelijke vragen over te stellen. Goede. We moeten onze onderzoekscapaciteit zuinige mee omgaan.
[0:06:59] Concludeerde ook geen steun nog andere leden niets over willen zeggen. Dat is niet het geval onvoldoende ondersteuning. Mevrouw van der plas
[0:07:06] wordt niet gehonoreerd door de commissie. Dan ga ik over naar de brievenlijst pagina één zaak één tot en met zes mevrouw vestigen.
[0:07:17] Dankuwel. Voorzitter, ik zou graag de minister in reactie willen vragen zaaknummer. Zes.
[0:07:26] Dat wordt door voldoende ondersteunt. Dat is het geval. Dan gaan we een rapport beeindigen van de veehouderij lessen uit vijfentwintig jaar van gemaakt door pbl voorleggen aan het kabinet,
[0:07:40] aldus besloten op de rest van de voorstellen dan pagina twee zaak zeven tot en met vijftien meneerdegroot.
[0:07:47] Hiervoor. Ik had graag een reactie van de minister op nummer vijftien en dat is een brief van de vogelbescherming met betrekking tot de oproep om het scheur verbod in vogelrichtlijn gebieden te handhaven.
[0:08:00] Iemand bezwaar tegen. Dat is niet het geval dan geleide voor dit verzoek door het kabinet, mevrouw van der plas,
[0:08:09] Ja bij brief nummer twaalf des levens betrekken bij te zijner tijd te voeren. Commissiedebat, visserij en dan speelt natuurlijk ook al behoorlijk wat in de rij en voor zover ik heb kunnen zien is dat commissiedebat nog niet gepland en ik wilde vragen of we dat kunnen proberen om dat misschien zo snel mogelijk en het liefst voor het eind van het jaar nog plannen.
[0:08:37] U loopt vooruit op de agenda, want dit is punt vijfentwintig worden. Dus ik zou zeggen hou dat even vast en dan gaan we bij agendapunten vijfentwintig daar even verder over hebben.
[0:08:48] Mike concluderen voor de rest dat we conform de voorstellen hebben vastgesteld dan pagina drie zaak zestien tot en met tweeëntwintig niemand dan is dat ook onze toen vormde voorstellen vastgesteld.
[0:09:03] Dan ga ik over naar de uitnodigingen. We hebben een verzoek van animal rights tot aanbidding van een petitie stop dodelijke experimentele experimenten op honden en katten. Dat zou gepland kunnen worden op dinsdag één november wel voldoende animo voor. Ik zie je van mijn vestiging knikken en verkopen. Dan gaan we dat organiseren.
[0:09:25] Dan hebben we een uitnodiging van big girl, guennec voor een werkbezoek en voorstel overlaat aan individuele leden dan mee ingestemd en laten dat over aan leden. Dan ga ik over naar wet en regelgeving
[0:09:38] en allereerst dat ontwerpbesluit houden een wijziging van besluit gebruikt meststoffen en het besluit activiteiten leefomgeving in verband met uitvoering, personen, actieprogramma, nitraatrichtlijn en het voorstel is dit voor kennisgeving aan te nemen, aldus besloten agendapunt zes ontwerpbesluit tot wijziging van het besluit houders van dieren in verband met ons voorzien in de grondslag van de regels over nood en alarmeringssystemen ook het voorstel voor kennisgeving aan te nemen. Leden zijn daarmee akkoord dan agendapunt zeven europese overeenkomst tot bescherming voor kleine huisdieren. Ook dit voorstel is voor kennisgeving aannemen leden stemde er mee in. Dan ga ik over naar een verslag houden. Een lijst van vragen en antwoorden inzake de wijziging van de begroting van het ministerie van landbouw, natuur en voedselkwaliteit. Dat is de incidentele superster begroting inzake de provinciale uitvragen stikstof en de legalisatie opgaan van de pas melders. Het voorstel betrekken bij de verdere behandeling van het wetsvoorstel leden zijn daar ook mee eens en andere voorstellen dat het aanmelden voor plenaire behandelen.
[0:10:36] Mevrouw vestigingen,
[0:10:38] Jij voorzitter hebben een aantal plenaire debatten binnenkort. Wat mij betreft hoeft dit niet per se een planeet behandeling te zijn. Maar als ik een andere fracties die dat wel wil dan uiteraard. Wat mij betreft hoeft dat niet.
[0:10:49] Dat is duidelijk erbij zullen zich verder gereisd. Geen opmerkingen instemmend geknik en dan gaan we aanmelden hamerstuk en als iemand dat niet wil dan weten ze daardoor route voor te vinden om dat weer te ontrafelen.
[0:11:01] En dan gaan we over naar de stukken van de minister van landbouw, natuur en voedselkwaliteit allereerst antwoorden op de overige vragen van de commissie over de geannoteerde agenda. Landen, viscerale is visserijraad van zesentwintig september en dat voorstel verkenningsschepen aan te nemen, vooral vestiging.
[0:11:15] Voorzitter, ik zou je graag een twee minuten debat aanvragen.
[0:11:20] Dat is uw recht. Dus dat zullen we doorgegeven
[0:11:23] dan het volgende agendapunt gemeenschappelijk landbouwbeleid. Twintig, drieëntwintig, twintig, zevenentwintig voorstel stagneert schriftelijk overleg en visserijraad, wat op veertien november staat. Ik heb een abonnement op uw vestiging.
[0:11:37] Jij dankuwel. Voorzitter, ik zag inderdaad. Het is ingepland als een schriftelijk overleg voor de navo raad en volgens mij is het verstandig om dit als een commissiedebat. Dus ik vroeg me af waarom dit zo is.
[0:11:55] Daar is iets mee en we hebben ondersteuning van onze europees.
[0:11:59] Liason.
[0:12:26] Ik haal even een akkoord, maar een hele duidelijke toelichting. Minister is in het buitenland willen we dan een commissiedebat persoonlijk voeren zullen verder naar voren moeten halen. Is er een agenda bekend en we weten wat dat dan betekent had altijd over alles. Behalve de agenda met deze woorden. Mevrouw, kunt u dan instemmen met het schriftelijk overleg over pesticiden te huur in dat u kijkt alleen aanbod.
[0:12:50] Ja ik vind het wel ingewikkeld. Laten we ervan uitgaan dat de minister het belangrijk vindt om in de tweede kamer aanwezig te zijn op het moment de tweede kamer een debat plaatsvinden. Het geheel is een van de belangrijke onderwerpen op de agenda staat goed. Ik zou toch een verzoek aan de minister om even naar de agenda kijken of het nodig is om in het buitenland te zijn. En anders moeten zijn.
[0:13:15] Ik kijk even de leden aan ons, zodat we ons steunen.
[0:13:19] Voorzitter, raam op thema s als kunstmestvervanger s. Nieuwe gewasbeschermingsmiddel is volgens mij hartstikke belangrijk dat onze minister de nederlandse belangen in het buitenland goed behartigd. En natuurlijk moeten we vaak met hem minder bad gaan als dat kan maar voor deze ene keer kan wat de vvd betreft hij het goede werk voor nederland voor onze sector doen in het buitenland. En dan zullen we hem via het schriftelijk overleg ook de noodzakelijke vragen voorleggen.
[0:13:47] Een rode met.
[0:13:51] Ik moet keuzes maken. Bent u voor of tegen het verzoek van mevrouw vestiging. Anders kan ik geen meerderheid vaststellen.
[0:13:57] Neem me niet kwalijk voor natuurlijk.
[0:13:59] Mevrouw van der plas,
[0:14:02] mevrouw van der plas, voor meneer de groot,
[0:14:06] Ik weet echt niet waar de zijn.
[0:14:10] Is is.
[0:14:11] Dit is vrij simpel verzoek of ie nog een keer extra agenda.
[0:14:14] Ik hoor dat wil ik wel steunen.
[0:14:18] Nou we gaan extra onderzoek doen en we zien de uitkomsten met belangstelling tegemoet.
[0:14:24] Dan gaan we over naar een volgende agendapunt dat rapport remkes. Wat wel kan uit de impasse en aanzet voor perspectief. Einde citaat.
[0:14:35] Het voorstel is desgewenst betrekken. Bij het debat over het advies van de heer remkes wordt planning gehouden. Volgens mij
[0:14:43] een groot zegt ter kennisgeving. Nou ik neem aan dat het gewoon gaan betrekken bij dat debat is de kern van het debat eerder gebeld, maar ik zie ik zie aan de ander aan de nonverbale houding dat het een grapje was voordat de luisteraars en de kijkers denken wat gebeurt er nou.
[0:14:58] We gaan over naar het volgende agendapunt motie en toezeggingen op het gebied van gewasbescherming. Het voorstel geagendeerde commissie wat gewasbescherming dat wordt gesteund, gaan we dat doen. Verslag, landbouw en visserijraad
[0:15:09] voor zesentwintig september het voorstel agenderen of het schriftelijk overleg mogelijk schriftelijk overleg,
[0:15:14] landbouw en visserijraad
[0:15:16] let ook mee akkoord dan de antwoorden op vragen commissie over geadopteerde agenda ook agenderen voor het schriftelijk overleg landen visserijraad
[0:15:25] ook mee akkoord dan de kamp af vergadering over gewasbeschermingsmiddelen voorstel zal voor het schriftelijk overleg over akkoord. Dan zijn we aangekomen. De stukken van de minister van natuur en stikstof allereerst uitstel van de toezegging van psv visie over het voorstel voor een veroordeling in zaken natuurherstel het voorstel voor kennisgeving aan te nemen.
[0:15:45] Meer geweld,
[0:15:47] Ik zou toch wel willen weten wanneer we dit kunnen verwachten. Wat is een realistische deadline die we eventueel zouden kunnen meegeven. Nee,
[0:15:57] Alsjeblieft.
[0:15:59] Het is een uitstelbrief,
[0:16:01] Met de is.
[0:16:04] Oké dan.
[0:16:06] Ik ga nog even goed door colega stop garandeert dat er al een antwoord zou zijn. Maar goed ik kijk rond riffen kampen.
[0:16:15] Je hebt voorzitter van inderdaad die dat fiche. Dat is vrijdag gedeeld met de kamer en dat is bepaald niet mals. Zal ik maar zeggen. Want kabinet is echt heel kritisch op die verordeningen mijn ogen terecht en volgens mij als de gang van zaken juist hebt dan is er een bal.
[0:16:32] Voor we gaan weer even onderbreken pluspunt eenenveertig van de agenda. We hebben gewijzigd gisteren verwijzen agenda gekregen. Eenenveertig gaat hierover zou zeggen.
[0:16:42] Hou even vast. Ik hou hem vast voor zitten want ik heb letten.
[0:16:46] Vooral deze concludeerde voor kennisgeving aannemen dan agendapunt zeventien en nederlandse inzet bij de negentien tiende conferentie van de partijen bij het cites verdrag en voorstel agenderen of het schriftelijk overleg dat wordt gesteund jaarverslag. Twintig, eenentwintig staatsbosbeheer agenderen van het commissiedebat, wat gepland staat. Op acht november moet ook voldoende ondersteunt.
[0:17:07] Dan hebben we nog stukken van andere bewindspersonen reactie op het verzoek van klaver tijdens de regeling van werkzaamheden van zeventien september de aanstelling van de nieuwe minister voor ellen van lhv het voorstel voor kennisgeving aan te nemen,
[0:17:21] want er is besloten afscheidsbrief aan te komen, besluit houdende benoeming van de heer
[0:17:25] uitermate tot minister van landbouw, natuur en voedselkwaliteit over kennisgeving aannemen, want besloten aandachtspunten bij de ontwerpbegroting is begrotingshoofdstukken.
[0:17:34] Even kijken wat is dat veertien van het ministerie van landbouw
[0:17:40] ontslaan en desgewenst betrekken. Bij de begrotingsbehandeling van lhv wordt ook ondersteund. Gaan we zo doen dan de publieke consultatie, eu regelgeving, genetisch gemodificeerde organismen het voorstel te agenderen van schriftelijk overleg. Landen. Visserijraad wordt voldoende ons
[0:17:56] dan de overige stukken brief van de vaste commissie landbouw, natuur en voedselkwaliteit over juridisch advies met betrekking tot glyfosaat houdende middelen en voorstel agendeert van commissiedebat, gewasbeschermingsmiddelen op twintig oktober.
[0:18:09] Jammer. Dan gaan we contessina comfort en is het stuk daaraan toegevoegd
[0:18:15] dan overzicht nieuw gepubliceerde u voorstellen op het terrein van lhv. Het voorstel besluiten comfort een voorstel op de lijst zal weer verder gekeken heeft dus allemaal voor kennisgeving,
[0:18:27] aldus besloten
[0:18:29] dan overzicht activiteiten. We zijn nu aanbeland bij agendapunt vijfentwintig waard. Mevrouw van der plas, iets wilde meedelen over althans verzoek aan de commissie of commissiedebat visserij
[0:18:43] kunnen we die gaan inplannen. Want dat was het verzoek. Ja dan gaat de griffie kijken. Ik weet niet of dat dit jaar nog gaat lukken
[0:18:50] en gezien de zaal bezetting is meestal aan het eind van het jaar. Maar goed we gaan een poging wagen.
[0:18:56] Dan gaan we dat doen. Andere punten nog op dit onderwerp en dat is niet het geval. Dan gaan we over naar de staf notitie van het werkbezoek aan.
[0:19:05] Hoelang moet het weer.
[0:19:08] De griffier fluistert me in de commissie bot van de visserij. Hoeveel uur zullen we daar vooruit trekken?
[0:19:16] Twee uur.
[0:19:17] Drie uur, vier uur.
[0:19:20] Wie biedt er minder bitter meer?
[0:19:23] Geloof,
[0:19:25] Ik zit even te aarzelen, want we hebben eigenlijk best wel kort geleden zoon commissiedebat gehad over visserij en ik zie nu dat er een stuk op de agenda staat.
[0:19:34] Dus misschien kunnen we toch nog een keer terug laten komen om dan met elkaar over hebben van ja je kunt gaan inplannen, maar maak niet teveel haast zou ik zeggen. Dan komen er misschien nog wat meer stukken op de agenda. En dan kunnen we het ook hebben over de tijd die we nodig hebben.
[0:19:50] Ik kijk maar van abonnementen aan.
[0:19:53] Jij ben het wel mee eens. Een stuk een stuk vier uur bespreken. Dat lijkt mij wel ja.
[0:20:00] Andere leden die hier iets over te zeggen. Dan concludeer ik dat wel gaan inplannen. Maar dat dat dan begin volgende mevrouw van der plas.
[0:20:12] Ja kijk dit.
[0:20:14] We hebben het één keer in jaren hebben we volgens mij en visserij debat en de problemen in de visserij die zijn ook gewoon
[0:20:24] die zijn echt weggaan.
[0:20:26] Die zijn
[0:20:27] wanneer.
[0:20:29] Niet onderling. De griffier fleischman in woon. Jij kunt gewoon uw verhaal.
[0:20:35] Nou ja goed. Lang verhaal. Kort. Ik pleit er wel voor om een gewoon nog dit jaar te houden. De vissers die het ontzettend moeilijk. Het speelt ontzettend veel op het gebied van europese regelgeving en mijn pleidooi sam hoeft hier niet per sé vier uur. Maar ik wil wel voor het eind van het jaar nog aandacht geven aan de visserij in een commissiedebat.
[0:20:57] Ik heb een compromisvoorstel zover dat compromis. We hebben namelijk op zes juni. Dat laatste debat gehad en dat fluistert griffier meer dan vrij recent nog. Maar we hebben ook een commissie in bad landbouw en visserijraad en in het verre verleden was dat wel eens het geval dat dit soort visserij onderwerpen daar ondergeschoven werden en daar volwaardig behandeld werden. Dus dat compromis voor staan. Ik zie geknik. Dus we gaan deze stad. Dit ene stuk van de agenda gaan we onderbrengen bij de landbouw en visserijraad van zeven december.
[0:21:26] Ja, dan al de abonnement.
[0:21:30] Voorzitter, nog even over dit agendapunt activiteiten. De plenaire debatten is het nu zo dat de begroting van landbouw, natuur en voedselkwaliteit naar december verplaatst wordt en dat op de plek van de begroting. Het debat over het rapport remkes gevoerd wordt.
[0:21:45] Dan zult u echt plenair de griffier even moeten vragen hebben wij geen inzage in
[0:21:50] en die gaan daarover
[0:21:51] dus het moet echt bij de griffier even daardoor licht opsteken hoe het nou gepland staat,
[0:21:55] Voorzitter, maar weet u dan hoe de stand van zaken is want ik ben mijn regeling van werkzaamheden geweest in de plenaire zaal waar dit verzoek gedaan werd en waar waren ze wachten op.
[0:22:05] Het is plenaire. Dat is niet een commissie waar wij overgaan. Kijk, ik wil best voor u de planning, de griffier bellen en de doorbellen. Maar u weet de weg zelf ook.
[0:22:13] Nou ik dacht misschien is er iemand die er meer van weet. Maar kennelijk niet.
[0:22:17] Dat is niet het geval. Dus u moet zich even vervroegen bij de plenaire griffin. Om precies te weten.
[0:22:22] Dan gaan we over naar de staf notitie werkbezoek. Brussel
[0:22:27] beslist punt is. Kan de commissie ermee instemmen het werkbezoek aan brussel door te schuiven naar begin twintig, drieëntwintig. Dat heeft ermee te maken dat een aantal leden zich afgemeld en ook een van de eurocommissarissen niet meer beschikbaar is voor een gesprek en indien de commissie instemmen met het voorstel zal door de stad naar een nieuw geschikte datum worden gezocht en zal deelname opnieuw per email worden geïnventariseerd. Dat is voldoende. Ja dan gaan we dat
[0:22:53] zo doen.
[0:22:54] Dus we gaan een verschuiven en er wordt een nieuwe datum gezocht dan een voorstel voor een rondetafelgesprek over kris kras op de bespreking en het verzoek is eigenlijk of de commissie kan instemmen met het voorstel wat mevrouw van der plas en de boswijk samen hebben opgesteld.
[0:23:14] Hiervan!
[0:23:16] Voorzitter, wil ik dat het te vroeg is en dat dit straks bij de inventarisatie komt. Maar ik denk toch wel dat het belangrijk is dat ook een afvaardiging van in ieder geval de europese commissie of de efsa aanwezig is en ik weet niet goed waar je dan de efsa bijvoorbeeld onder zou kunnen schaden omdat de wetenschap naar wellicht een wetenschap, maar dat er in ieder geval de mij naar mijn weten hangt daar toelating voortdurend steeds op vast. Dus ik zou daar wel eens wat vragen willen stellen.
[0:23:44] Maar vooral vestiging,
[0:23:47] Voorzitter, ik wilde vooral een pleidooi voor het vinden van een balans in het aantal genodigden. Ik zie dat bij kopje thee, boeren en tuinders en belangenorganisaties vijf genodigd. De andere drie. Ik zou willen pleiten om een balans te houden.
[0:24:02] Nog iemand anders over dit voorstel. Dat is niet het geval. Dan concludeer ik dat commissie instemt met het voorstel en dat separate emile iemand inventarisatie. Andere fracties worden gevraagd suggestie voor genodigden aan te leveren en hij komt dan weer terug hier op de procedurevergadering en dan kunnen we kijken of de balans is en of er aan toegevoegd is, aldus besloten dat de staf notitie invulling rondetafelgesprek voortgang gebied processen hebben we twee beslist punten,
[0:24:34] of tenminste de commissie kan instemmen met de voorgestelde invulling voor het rondetafelgesprek over de voortgang van het gebied processen.
[0:24:43] Dat is het geval. Dan hebben we dat vastgesteld. De tweede beslissend gaat de commissie akkoord met de genodigden te verzoeken, een beschrijving van het gebied besef aan te leven in plaats van precision peper.
[0:24:53] Dat is ook het geval bij deze vastgesteld.
[0:24:57] Dan gaan we over naar rechts geagendeerde secu betrokkenen stukken. Dat is agendapunt negenentwintig tot en met zevenendertig. Ik wilde dat m n klap doen ze daarmee instemmen. Dat is het geval zijn. De voorstellen
[0:25:11] is geagendeerd of betrokken bij dan heb ik nog een aantal nagekomen agendapunten appreciatie rapporten, remkes. Wat wel kan uit de impasse en aanzet voor perspectief. Het voorstel betrekken bij het plenaire debat over het advies van een kus
[0:25:26] dat wordt ondersteund. Volgende agendapunt analyse mogelijke effecten piekbelasting aanpak ook betrekken bij plenair debat. Over het advies van de heer remkes wordt ook ondersteund verzamel brief natuur agenderen van commissiedebat. Natuur staat gepland op acht november
[0:25:41] ook mee akkoord. Dan zijn we aangekomen bij het bbc fisher verordering natuurherstel hiervan.
[0:25:47] Je hebt. Voorzitter, ik zie je dat voorstel is om te leren voor commissiedebat natuur. Volgens mij is dat mooi. Alleen even de vraag want ik meen dat er een behandel voorbehoud is gemaakt en dat colega boswijk rapporteur is of dit in de tijd in relatie tot de onderhandelingen inrichting van de europese commissie, of het is allemaal netjes in de tijd past op deze manier. Als dat zo is dan hij lijkt.
[0:26:10] Prima. Ik zie.
[0:26:12] De ambtelijke ondersteuning instemmend geknipt. Dus dat zal goed moeten komen. Nog andere opmerkingen op dit punt niet het geval. Mevrouw van der plas,
[0:26:25] Ja kijk.
[0:26:27] De voorgestelde maatregelen die dan aanstaande zijn die rare natuurlijk ook al het andere alle andere sectoren bijvoorbeeld woningbouw infrastructuur
[0:26:42] en ik wilde voorstellen of als ze dit bij het commissiedebat natuur betrekken.
[0:26:49] Dat is dan ook de minister van wonen en de minister of staatssecretaris van ing hierbij kansrijke gaat over iets meer dan
[0:26:59] alleen agrarische sector.
[0:27:02] Er is een verzoek om meerdere bewindspersonen uit te nodigen. Kijk even rond mevr abonnement.
[0:27:08] Ja vind ik een goed idee.
[0:27:10] In kampen.
[0:27:12] Je voorzitter me dan zou ik wel even willen nadenken hoe we die afvaardiging voor ons zien want ik kan me wat voorstellen bij de minister van van vrouwen, maar ook voorbij. De minister van van klimaat bijvoorbeeld.
[0:27:26] Dus ik ik zie een bredere afvaardiging voor mij dan vanuit het kabinet als we gaan verbreden
[0:27:33] die zeer welkom zouden zijn. De minister van ind. Want je hebt het over een enorm grote impact zou ook kunnen voorstellen dat we zeggen in deze fase van het proces. Fiche is natuurlijk geschreven en ondertekend door de minister voor natuur en stikstof namens het gehele voltallige kabinet wat we nu zeggen oké, laten we nou voor het eerst nu eerst een debat voeren, omdat het een brede natuurdebat is met de minister voor natuur en stikstof. Maar dat we wel op enig moment zeggen van ja, laten we dan ook nog eens een keer een breder debat voeren waar waarin het kabinet een bredere afvaardiging is.
[0:28:04] Ik concluderen dat u dan zegt althans tegenvoorstel om dit bij een je gewoon alleen met de minister van stikstof te behandelen voor. Ja precies. Maar ik ga natuurlijk over het commissiedebat natuur. Dat ligt nu voor hele grote.
[0:28:20] Ja. Het lijkt me goed om het voor nu de raad met de minister van natuur stikstof te bespreken.
[0:28:25] Waarom vestiging?
[0:28:27] Voor nu ook alleen minister van natuur en stikstof.
[0:28:31] Dan is het de verhoudingen duidelijk. Dan gaan we dit voorstel agenderen van de commissie natuur. En daar wordt vooralsnog alleen minister van de stikstof
[0:28:42] bij verwacht en op een later moment gaan we er weer over spreken, verwacht ik dan het volgende visie verloor de ring betreffende een natuurherstel. Ook attendeert voorstellen stagneert of commissie, wat natuur op acht november.
[0:28:55] Beleggers zijn daar mee akkoord dan reactie verzoek commissie overbelicht van lto.
[0:29:01] Dat bericht was mogelijk meer ammoniakuitstoot bij een ster beter leven, kip en voorstel te agenderen. Commissiedebat, landen, klimaat en voedsel, dat op twintig oktober staat ge agendeert. Mevrouw vestiging,
[0:29:12] Voorzitter, ik zou dit stuk graag willen betrekken bij de commissie over dieren in de veehouderij.
[0:29:19] Dan gaan we dat ook betrekken bij dieren in een verhelderen.
[0:29:23] De opvolging signaal verslechtering, brandveiligheid bij toepassing fijnstof reduceren. Een technicus voorstel attendeerde de commissie wat dieren in de veehouderij wordt op tien november stad gaat net college stemmen daar ook mee in. Dan ben ik aangekomen. De rondvraag, mevrouw.
[0:29:40] Voorzitter, maar ik ben eigenlijk spijtoptant voor agendapunt vijfentwintig. En dus even terug naar de planning van alle activiteiten. Ik krijg net te horen van de assistent van de minister dat ze inderdaad klopt dat wij de begroting begin december behandelen en dat daarvoor in de plaats van de begroting dat wij een debat voeren over het commissie remkes rapport.
[0:30:01] Nu is het zo dat op acht november staat een commissiedebat natuur gepland en de heer de groot en ik zijn dan afgevaardigde van de tweede kamer in de eerste kamer om de wet over de waterschappen te verdedigen. Dus mijn voorstel zou eigenlijk zijn omdat commissiedebat natuur te verplaatsen naar acht december en dan staat er een commissiedebat stikstof problematiek geagendeerd, maar dat is in dezelfde tijd dat wij ook over de begroting spreken en nadat wij al een debat hebben gevoerd over de commissie remkes.
[0:30:34] Van kampen.
[0:30:36] Voor zover ik kan me er iets bij voorstellen. Maar dan gaan we zie ik vanuit de onvolprezen ondersteuning van de griffier dat we dan echt in de knel komen met de onderhandelingen op het gebied van de verordeningen natuurherstel
[0:30:47] en dat is wel zo. N grote torpedo die op ons afkomt dat ik daar niet geen voorstander van zou zijn.
[0:30:55] Groot,
[0:30:57] Jij bent het voorstel van werknemers mede namens d zesenzestig, omdat we beiden in de eerste kamer zullen zijn. Maar misschien om de kamer tegemoet te komen dat het toch nog een andere datum gevonden kan worden, maar niet achter.
[0:31:14] Mevrouw feesten,
[0:31:16] Jij voorzitter commissiedebat natuur is al een keer uitgesteld. Ik zou het liever niet willen uitstellen naar december. Maar ik vind het fijn als mijn collega´s erbij aanwezig kunnen zijn. En ik begrijp goed dat ze in de eerste kamer moeten zijn bij voorstel zou zijn om dan toch naar een andere datum te kijken. Maar dan wel in dezelfde week als die van acht november.
[0:31:35] Mevrouw van der plas,
[0:31:36] Ja. Daarom wil ik me graag bij aansluiten als colega aan de eerste kamer moet er dan een beetje flauw om te zeggen dat gaan we niet doen. Maar ik vind het nest, mevrouw vestiging, wel belangrijk dat commissiedebat zo snel mogelijk wordt gehouden. Inderdaad het liefste niet.
[0:31:53] De rivier. De griffier gaat proberen om een andere datum te vinden of de commissie bootmonteur. Als dat niet lukt, dan komt het vanzelf weer terug op de agenda
[0:32:02] en de rest laten we even staan zal staat. Volgens mij
[0:32:08] zal ligt allemaal nog een procedurevergadering mama.
[0:32:11] Leef voor u nagekeken.
[0:32:13] In voorkwam bezorgd.
[0:32:15] Deze muziek. Nou ik zou toch echt willen benaderen. Ik hecht niet aan een week een datum of een specifiek moment. Ik vroeg me alleen dat mitchell, maar niet in in
[0:32:27] het onderhandelingsproces van van de verordening difficult teert. Dan kan ik met iedere datum leven.
[0:32:34] De volgende procedure is op negen november. Dus dat zal ons niet helpen. Ik stel voor dat we een andere datum gaan probeerde zoeken. Lukt dat niet komen. Mahdavi eenmaal procedure uit kon brengen. Eenmaal procedure niet uit te gaan van extra procedure gaan beleggen.
[0:32:48] Het is altijd gezellig met uw leden. Zowel het zo doen. Gaan we dat zou dan nog iemand anders iets voor de rondvraag groter.
[0:32:55] Misschien nog een suggestie. Maar dan weet ik niet of iedereen daar even gelukkig mee is. Maar de stad natuurlijk nog wel een debat op tien november commissiedebat hier in de veehouderij. Met andere minister zie zeeniveau aan mijn rechter buurvrouw dat het daarin viel niet in goede aarde valt, maar wellicht.
[0:33:17] Ik heb blijkbaar mijn conclusie. We gaan zoeken naar een andere datum. Deze ga ik niet op me afhalen als voorzitter niemand.
[0:33:25] Vooral met voorzitter. Het was allemaal bedoeld vroeg mij om mee te denken en maakt ons niet uit wanneer. Maar dus veel succes voor de griffier,
[0:33:34] Ondersteunende worden richting de griffier bank. Voor een belangrijke werk sluit ik deze.
[0:33:40] Commissievergadering,