Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Initiatiefnota van de leden Dassen en Omtzigt over wettelijke maatregelen om de integriteit bij bewindspersonen en de ambtelijke top te bevorderen (TK36101) (voortzetting)

[0:00:01] Een hele goede middag, hartelijk welkom bij de vaste commissie voor binnenlandse zaken, allereerste hartelijk welkom aan de leden en ook de initiatief leden dat ze die dassen en de heer omtzigt en een speciaal welkom aan de minister van binnenlandse zaken en koninkrijksrelaties. Mevrouw bruins slot, en van harte gefeliciteerd met uw verjaardag.

[0:00:24] Wat fijn dat u nog bij ons bent voor de leden heeft het twee minuten de tijd niet om moties in te dienen. En dan ging ik met mevrouw koekoek aan u het woord.

[0:00:39] Dank u. Voorzitter spiermassa. Dus ik ga praten. De kamer gehoord. Beraadslaging overweegt een initiatiefnota een breed scala aan voorstellen doet om in een wettelijk verankeren gedragscode opnemen, verzoekt de regering om de grondslagen van de voorstellen hoofdstuk vijf van de initiatiefnemers ten aanzien van de inhoud van de gedragscode over te nemen en te werken in een westelijk voor anker de gedragscode en nader uit te werken en de anwb en gaat over tot de orde van de dag. Dankjewel. De kamer gehoord beraadslaging constateren dat de kamer. De regering ruim een halfjaar geleden achterkamertjes eenentwintig heeft opgedragen aan louis gisteren in te voeren, verzoekt de regering binnen zes maanden concepttekst voor een wetsvoorstel van lobbyregister, inclusief ik functionaris langs de lijnen van de aanvielen. Het hoofdstuk vijf van initiatiefnota de motie aanhangig te maken bij de kamer en gaat over tot de orde van de dag.

[0:01:21] Sorry. De kamer gehoord beraadslaging overweegt. Het kabinet de corruptie creek overleggen december tussen tweeëntwintig opnieuw te rapporteren over de voortgang met betrekking tot invoering van openstaande acht aanbeveling ten aanzien van integriteit en bewindspersonen constateren dat het over nederland opschoot dead of summer tweeduizend, tweeëntwintig gaat worden. Gelet op het feit dat aanbeveling tot op heden geen dat blijkens de beslissing van zestien juni duizend tweeëntwintig niet.

[0:01:43] Er zal gebeuren, verzoekt de regering om in hoofdstuk één hoofdstuk vijf van de initiatiefnota aanvulling opgenomen concrete voorstellen over te nemen en te implementeren in de kamer over vijftien december te informeren en gaat over tot de orde van de dag in de kamer gehoord eruit stijging overwegende dat het kabinet steeds grenscorrectie krekel voor dertig december duizend tweeëntwintig opnieuw dit rapporteren voortgang betrekking tot de invoering van openstaande acht aanbeveling ten aanzien van integriteit. De bewindspersonen constateren dat ook regel over nederland opschoven deadline van dertig december tussen tweeëntwintig gemist gaat worden. Gelet op het feit dat aan de aanbeveling tot op heden geen voorgeschreven en dan blijken ze beslist nodig. Zestien juni, zesentwintig ook niet afdoende zal gebeuren. Overweeg met een deel van de aanbevelingen direct kan worden aangenomen, waaronder het instellen van een verplicht lobbyregister langs de lijn van de die tassen. Het instellen van omvang toezichthouder die naleving van de integriteitsregels monitort het actief openbaar maken van financiële zaken blank bewindslieden voor een afkoelperiode freddys getreden, ambtenaren bewindspersonen het aanstellen van een vertrouwenspersoon of adviescommissie voor bewindslieden om hen te adviseren op het gebied van integriteit. Het wettelijk voor anker van integrale binnen de gedragscode voor winst personen bezoekt de regering om de hierboven genoemde voorstellen onverwijld ter hand te nemen langs de leider van de het hoofdstuk vijf initiatiefnota onderbreken voor dertig december tussen twee meer in de kamer hierover informeren over de orde van de dag.

[0:02:54] Mevrouw. Wat mij nog een vijfde motie bij gekund, maar wel even goed misschien om te zeggen dat nadat alle leden aan het woord zijn geweest. Even een korte schorsing doen zodat alles gekopieerd worden jullie allemaal de versie krijgen. Mevrouw de heer sneller,

[0:03:12] Ik probeerde mee te luisteren, maar ik hoorde onafhankelijk toezichthouder op deze regels. Nergens in de buurt en diamond over gehoord over gehad. Ook in de eerste termijn om toch nog even een debat van te maken hier. Maar we hebben het ook over gehad moet dat nou een toezichthouder zijn op meerdere dingen of moet het een specifieke toezichthouder zijn. Dus hoe bedoeld mevrouw koekoek haar motie.

[0:03:33] Mevrouw koekoeken,

[0:03:35] Je dat van de eerste, maar we hebben het over gehad. Voorkeur om een toezichthouder op dit specifieke deel te hebben namelijk samenvoegen. Dan wordt het rommelig.

[0:03:48] Dan is het woord aan mevrouw vandaag.

[0:03:50] Ik wil voorzitter, allereerst nogmaals dank voor het initiatief voorstellen. Bedankt voor het beantwoorden van de vragen aan veel punten uit de nood te onderschrijven ook en de minister gelukkig ook al moslims hebben mij bij het voldoende parallel laten lopen van breed gedragen initiatieven uit de noten en de initiatieven van de minister op dezelfde punten. En enerzijds zit het een stukje tempo. Want sommige aanbevelingen vraagt echt om snelheid omdat ze al lang liggen en dan doel ik met name op de aanbevelingen greco, maar ook wordt de discussie tot sanctiemechanisme.

[0:04:18] Tenslotte meer aandacht voor gedragscodes en meer met een. Je vraagt anderzijds ook een goede bekleding van bewindspersonen, niet alleen gedurende het ambt mag tot en met de afkoelperiode want inschattingsfout te maken is menselijk en een goede bekledingen advisering vooraf. Daarom wenselijk. Dankjewel. Voorzitter,

[0:04:34] hartelijk dank, mevrouw van dijk heeft een interruptie van mevrouw leidt,

[0:04:38] Ja. Ze vindt cda fractie ook dat bewindspersonen en hoge ambtenaren zich aan de wet moeten houden.

[0:04:48] Ik gaf ontdekt

[0:04:50] die daaromtrent ik me alvast een vervolg komen.

[0:04:53] Mevrouw reid,

[0:04:55] Waarom. Kurt cda fractie dan goed dat voelt sms jes gewist mogen worden als dat niet mag. Volgens de wet.

[0:05:02] Mevrouw duif

[0:05:05] ga je me over vragen om de inhoud. Dan was ik wel een beetje bang voor.

[0:05:10] Wat ik begrepen heb is dat enerzijds de richtlijn weleens nageleefd, maar de richtlijnen opgesteld dus volgens de wet en dan zal aangepast moeten worden zal bewindspersonen en de wet na kunnen leven en daar ook gewoon op een goede manier op aangesproken wel aan dat er op een goede manier kunnen controleren

[0:05:27] letten.

[0:05:29] Dus dan is de conclusie dat de wet die gemaakt wordt

[0:05:34] door de regering zelf samenspraak met ons die dit land in een handreiking die niet conform de wet is de regering vrijpleit van het gehandhaafd zich had zich houden aan de wet. Als het dan over integriteitsregels hebben dan boeren we niet vooruit of achteruit.

[0:05:53] Mevrouw mac.

[0:05:55] Het is niet direct een vraag. Maar dat geeft wel aan hoe belangrijk het is dat we goed aan de voorkant controleren dat wat er in een land dat dat inderdaad klopt want ik herinner me onder tafel. Morgen de gesprekken tussen wetenschappers en ambtenaren ongemakkelijk thomas. Dat was voor mij wel echt een punt van het dak moeten we echt naar de toekomst toe voorkomen.

[0:06:17] En dan is nu het woord aan.

[0:06:20] Dank u, voorzitter en dank aan de overkant voor de beantwoording vorige keer ook nogmaals dank aan de initiatiefnemers fortuin wederom agenderen hiervan. Want ik denk dat het ook gewoon goed was dat we dat debat vorige keer bergen weer gevoerd hebben, ook al was het in het voorjaar ook een keer maar blijven herhalen. Hiervan is niet alleen hopelijk een aansporing voor het kabinet om tempo te maken. Ongeveer veel tempels mevrouw koekoek net met maakte en ook uit de moties sprak, maar ook gewoon om het te laten insluipen en het af te herhalen, zoals we hopen dat het herhaalt zal worden in de ministerraad en andere gremia als als gesprek

[0:07:00] waar ik nog niet van overtuigd ben, is dat het toezicht binnen de staten generaal moet worden gehandhaafd en niet door een externe en dat die externe wel meer taken moeten hebben. Volgens mij. Dus ik weet niet of dat nou bij de wet politieke partijen pas aan de orde komen, maar er wordt in ieder geval nog nadere voorlichting gevraagd hebben begrepen.

[0:07:23] Vorige keer over hoe we dat toezicht. Nou goed kunnen inrichten. Mijn gevoelens nog steeds toch onafhankelijk buiten de staten generaal gesanctioneerd en toch meer gebundeld en verder hoop ik heel erg dat we die wetsvoorstellen snel krijgen. Want vorige keer zei de minister laatste zin. Voorzitter, dat we ze voor de zomer volgend jaar gingen krijgen en dat betekent gewoon door met de doorlooptijd die we hebben met wetgevingsproces dat we nog heel lang geen wettelijk kader zal zijn. Dus moeten we ook kijken wat we in de tussentijd dan eventueel kunnen doen om toch iets te hebben.

[0:08:02] Meneer sneller.

[0:08:03] Het wordt hier strolenberg.

[0:08:06] Dankuwel ook dronken. De initiatiefnemers is voor de beantwoording eerste termijn creëren als lynch is indienen ligt dan wordt er niet gewacht op een wetsvoorstel en minister gaf aan van nou ik zie deze nota ook als een steun in de rug. Ik hoop dat ze daarmee ook wat wind in de rug krijgt en ook stappen in gaat maken bij de begrotingsbehandeling ook aangegeven dat we willen dat tot actie worden overgegaan en we zien acties, maar we kunnen hier niet in ingaan verslappen en volgens mij is dat ook helder en duidelijk de minister overgekomen. Maar betekent dat we echt gaan houden. Ook aan

[0:08:43] de toezeggingen die zijn gedaan. Dat zijn die wetsvoorstel eind dit jaar een consultatie gaat eerste kwartaal tweeduizend, drieëntwintig integrale visie komt miss minister bezig is met het lobbyen verbod en ook onafhankelijk commissie voor instellen. Onderzoek wordt gedaan nadat register in die zin ook niet meegaan in het voorstel zoals dat door de indieners. Dan wordt gedaan, ook zeker omdat ik het best lastig vind. De eerste termijn ook over gehad en beantwoording kan als er ook op op terug dat

[0:09:11] uiteindelijk een verantwoordelijkheid neerleggen bij de mensen die lobbyist zijn om zelf een register bij te houden is er dan een mailtje een telefoontje et cetera en dat denk ik wel dat er best een ingewikkeld verhaal is dat het goed is om daar ook voorlichting over te vragen,

[0:09:28] net als over de gedragscode. Overigens.

[0:09:32] Daarnaast ben ik het met je omtzigt eens dat er een cultuurverandering moet komen en volg mij is dat ook in gang gezet en dat vraagt volgens mij ook de maatschappij van ons.

[0:09:43] Zover. Meneer strolenberg. Mevrouw leidt hem.

[0:09:47] Voorzitter, de vorige keer heb ik het erover gehad dat een beetje integriteit niet bestaat en dat het gek voelt om het te hebben over integriteit met toch ook een regering, maar ook een kamer die dat goedkeurt die integriteit als optie ziet en dat is een politiek systeem wat steeds vaker gaat schuren en afgelopen dinsdag zagen we dat heel goed bij de stemming. De integriteit handhaving van onze gedragsregels leidde tot de eerste schorsing van een kamerlid sinds mensenheugenis en tegelijkertijd wordt er een motie weggestemd door dezelfde mensen die dus voor die schorsing stemmen dat de wet dat de regering zich aan de wet moet houden en het meten met twee maten in ons politieke systeem maakt dat het politieke systeem steeds meer zichzelf erodeert. Dus ik kan heel uitgebreid gaan vragen aan de minister dan aan de indieners. Wat zij denken aan normen of wettelijke kaders of zou het voor kamerleden verbeteren. Als je je houden aan iets betekend dat je een handreiking maakt, waardoor de wet niet meer geld. Weet je welk vertrouwen heb je dan dat een cultuurverandering er inderdaad is en ook gehandhaafd kan worden en dat die gewetensvraag zou ik wel willen stellen. Ook aan de indieners, maar ook aan de minister. Want hoe kunnen we er op vertrouwen dat dat inderdaad gebeurt. Ik heb wel twee moties. Ook omdat het een initiatiefnota betreft en mijn gevoel over deze integriteit situatie waarin we inmiddels zijn beland als kamer, als controleer van de macht en de macht zelf ook geen afbreuk doen aan het initiatief twee kamerleden hebben genomen. Zichzelf voorlezen en dan hou ik het daarbij voorzitter kamer gehoord beraadslagen constateren dat de laatste aanbeveling van kreko

[0:11:32] die betrekking heeft op de procedure voor ambtsdelicten zoals vervat in artikel honderd negentien van de grondwet en de ministeriële verantwoordelijkheid en ambtsdelicten, staten generaal ministers en staatssecretarissen constateren dat de commissie focus het advies niet boven de niet boven. Maar in de wet in tweeduizend, eenentwintig aanbevelingen heeft gedaan om de regeling in zaken ambtsmisdrijven uitvoerbaar te maken, verzoekt de regering de aanbevelingen van de commissie focus om te zetten in een wetsvoorstel, teneinde de regeling inzake ambtsmisbruik werkbaar te maken en een voorstel hiervoor binnen vier maanden aan de kamer voor te leggen aan en de volgende motie is de kamer gooit de beraadslaging overwegende dat helder huid en voorspelbaarheid de risico van de beoordeling van risico op corruptie bijdragen aan de naleving van integriteitsregels verzoekt de regering een strenge en duidelijk gecoördineerde standaard methodologie op te stellen voor de beoordeling van risico op corruptie, zoals voorgesteld in de beschreven risicoanalyses in aanbeveling een design zijn te vinden in hoofdstuk vijf een initiatiefnota en onderscheid te maken tussen bewindspersonen, topambtenaren en politiek assistenten en gaat over tot oorlog.

[0:12:38] Hartelijk dank, mevrouw lijdt en ik kijk even naar de andere kant van de tafel. Ondertussen worden er vijf moties even gekopieerd. U zich daar ook zes exclusief zes moties zullen zich er ook op kunt voorbereiden hoeveel minuten

[0:12:54] kwartier.

[0:12:56] Dan is het om drie uur schorsen vergadering tot drie uur.

[0:30:19] Ik heropende vergadering voor de beantwoording van de vragen en de appreciatie van verschillende moties. Normaal is het gebruikelijk dat de leden van de initiatiefnota. Het eerste woord krijgen. Maar ze hebben aangegeven dat ze graag het eerste woord willen geven aan de minister

[0:30:39] omdat ze jarig is. Voorzitter,

[0:30:41] dankuwel en het u, mevrouw leijten en wat echter ook wel een mooi no vermiste. Zozeer mijn wereld kamers zijn eigen orde bepaalt allereerste ook ook nogmaals dank aan de initiatiefnemers voor het maken van deze initiatiefnota, omdat het mij ook wel als minister en de kamer hier breed benadrukt ook dat de urgentie van het vraagstuk een belang om stappen nu echt ervoor te zorgen dat dat maatregelen rondkomen en dat we

[0:31:14] een aantal zaken waar al heel lang over wordt gesproken gewoon af zijn en gereed zijn. Het is me duidelijk geworden dat ik nog niet snel genoeg gaat, kan ik ook gewoon concluderen uit de inbrengt die ik heb gekregen en ik doe ook heel erg met de leden, maar ook met de initiatiefnemers dat het niet alleen regelgeving is, maar zoals mevrouw van dijk bijvoorbeeld ook aangaf. Het is houding en gedrag. Dus je kan wel regels hebben. Maar als je er niet aan houdt dan dan heeft het ook geen zin. Tijdens de begrotingsbehandeling heb ik een toezegging gedaan aan mevrouw koekoek en de toezegging die kan mevrouw koekoek hebt gedaan is dat ik van de acht aanbeveling van greco echt ook nauwgezet zal aangeven waar we nu precies staan. Dus voorzitter, ik wilde eigenlijk met die toezegging beginnen.

[0:32:02] Voorzitter, de eerste aanbeveling van greco gaat over de introductie gaat over zelf assessment en met de met de introductie van het zelf assessment vindt de risico analyse plaats voorafgaand aan het ambt. Dat heb ik dus ook als bewindspersoon moeten doen. Tevens heeft kabinet met verschillende deskundigen gesproken over het integriteitsbeleid en de opbrengst van deze gesprekken wordt meegenomen. De ontwikkeling van een meer samenhangend integriteitsbeleid voor de publieke sector

[0:32:30] en die noten integriteit openbaar bestuur komt in het voorjaar van tweeduizend, drieëntwintig naar de kamer toe

[0:32:36] en dat is onze inzet om te voldoen aan de eerste aanbeveling van greco.

[0:32:42] Conform de tweede aanbeveling van greco werkt het kabinet aan gedragscode voor bewindspersonen in de gedragscode komen meerdere aanbeveling van greco terug over het instellen van toezicht en sanctiemechanisme, waar heer sneller het over had, is voorlichting gevraagd aan de afdeling advisering van de raad van state. Ik verwacht in ieder geval om wat de raad van state komt. Volg mijn november met het advies en ik wil zo snel volgend op november ervoor zorgen dat dat gedragscode rondkomt.

[0:33:15] De derde aanbeveling van greco ziet toe op vertrouwelijke begeleiding en bewustwording en het waren meerdere volg mij was ook op dat punt mevrouw van dijk die zei dat is ook van belang om te doen, maar ook volg mij de eer sneller. Wat is niet alleen tijdens maar ook naar je hand. Het kabinet in implementeert deze aanbeveling via de gedragscode. Daarin wordt onder andere vastgelegd tot regelmatig gesprekken over integriteit in de ministerraad zal worden gehouden.

[0:33:39] Het kabinet zou ook voorzien in de benoeming van een onafhankelijk adviseur integriteit bewindspersonen die ook individuele bewindspersonen vertrouwelijk kan adviseren bij integriteitsvragen de vorm waarin dit zijn beslag zou krijgen. Die wordt nog nader bezien aanbeveling. Vier van greco betreft regels over de omgang met lobbyisten. Ook deze aanbeveling implementeert het kabinet via de gedragscode. Daarnaast zijn recente regels omtrent de openbare agenda van bewindspersonen aangepast. De open state foundation. Dit staat niet in mijn letterlijke tekst, maar het gaat wel zeggen. De open state foundation heeft ons laten zien dat hij nog niet volledig helemaal perfect aan voldoen. Laat ik het zo maar zeggen. Maar nee maar het is wel heel belangrijk, want het is iets wat denk ik een jaar of tien geleden echt iedereen had gedacht agenda van bewindspersonen openbaar. Dat gaat nooit gebeuren. Maar nu gebeurt het wel. Het gebeurt nog niet netjes genoeg en de minister president heeft ook toegezegd dat we ervoor zorgen dat we voor de kerst alles op orde hebben en ik kan zeggen wij zaten rond vierenzeventig procent met ministerie dat er inmiddels hard wordt gewerkt om de open staan dus zesentwintig procent ook netjes in te vullen, zoals het ook afgesproken is. Dus dat is bezig, maar dit stond niet in mij spreekt, maar wilde ik toch even even kwijt. Dan ga ik door naar het vervolg van de toezegging.

[0:34:56] Hiermee voorziet het kabinet in meer openheid tevens het kabinet een hoogleraar gevraagd om advies of een lobbyregister hierover najaar twintig, tweeëntwintig berichten

[0:35:05] uitgangspunt. Bij deze adviesvragen is dat een lobbyregister ten aanzien van bewindspersoon op het ingevoerd zoals die ook verzocht in de motie van de dassen. De vijftig aanbeveling van greco vraagt om een verplichting tot ad hoc melden van belangenverstrengeling thuis komt en deze verplichting wordt ook opgenomen in het gedragscode misschien ook goed om te telen voor de mensen die niet dagelijks te kijken naar wat bewindspersonen doen. Hoe voelt om dit ambt mogen aanvaarden, heb ik ook al mijn nevenfuncties. Ik had er niet zo heel veel maar al mijn functies, bijvoorbeeld in de veteranendag commissie moeten opzeggen om om gewoon uberhaupt het vak van minister te kunnen vervullen. Dus op dit moment heb ik ook geen nevenfuncties. Dus dat dan aanbeveling

[0:35:49] van mevrouw van dijk

[0:35:51] naar aanleiding van het najaar. Het is nu najagen. Dus ik was een beetje op zoek naar iets meer dan gerichtere datum wanneer bepaalde zaken naar de kamer gaan komen. Want ook een stuk zat best wel vaak najaar tweeduizend, tweeëntwintig. Het voelt een beetje als

[0:36:06] ja voorzitter, dat is dus voor één januari twintig, drieëntwintig uw kamer is in aanvulling zes uw kamer is. Ik heb eerder aan de kamer ook is toegezegd door mijn ambtsvoorganger dat er een wetsvoorstel komt voor het vervolg van de functies van oud bewindspersonen en wij zitten in onze planning is omdat voor één januari tweeduizend, drieëntwintig in consultatie te brengen en hiermee implementeert het kabinet aanbeveling zes van greco. De zevende aanbeveling van grepen betreft de verplichting om periodiek opgave te doen

[0:36:42] van de financiële belangen die ontstaan tijdens het ambt en de minister president heeft kamer ook in december twintig, eenentwintig geïnformeerd over nadere maatregelen. De verplichting om opgave te doen van financiële belangen die ontstaan test antwoord ook opgenomen in de gedragscode en ik kan ook zeggen dat tijdens gesprek met formateur zijn kandidaat bewindspersonen geinformeerd over deze nieuwe maatregel dan de achtste aanbeveling in juli twintig, eenentwintig heeft de commissie fokkens haar rapport aangeboden aan de minister van justitie en veiligheid en de minister van binnenlandse zaken. De commissie fox heeft tijdens haar onderzoek ook zien hoe het beste opvolging kan worden gegeven aan de greco aanbeveling over de wetgeving omtrent onderzoek en vervolging en het voornemen is en dan kom ik in de motie bij mevrouw le leidt op terug

[0:37:29] is dat voor het eind van dit jaar een hoofdlijnenbrief aan de kamer sturen over de commissie focussen op hoe opvolging willen doen maar dat wil ik in de motie eigenlijk bij mevrouw leidt, heeft het verder met mevrouw de van gedachten wisselen over hoe zij het precies ziet de inzet van de minister van justitie en veiligheid en mij is om dat dus in voor het eind van dit jaar te doen. De grieken evaluatie betreft ook politiek assistenten dus een uitdrukkelijk onderdeel van de initiatiefnota en daarvoor hebben ook onafhankelijk deskundige advies nu aangevraagd om ook dat te wegen. Voorzitter, daarmee heb ik ieder geval de toezegging die ik aan mevrouw koekoek heb gedaan ingelost.

[0:38:10] Dan kom ik bij de moties.

[0:38:12] Mevrouw koekoek.

[0:38:15] Mijn vrouw lijdt had ook nog een

[0:38:19] mevrouw koekoek.

[0:38:21] Dank ook aan de minister. Om hier terug te komen was geen honderd. Maar misschien zou de minister willen ingaan op de beslis nota waarvan in mijn handen over gelakt niet waarvoor veel dank, maar er staat ook best wel wat in over hoe dichtbij we bij de aanvulling van krekel komen. Dus ik vroeg me af of tenminste nog even toelichten waarom het in de instantie eigenlijk zo gelakt was.

[0:38:45] Voorzitter, ontzettend bedankt dat ik mogelijkheid krijgen om dat doel te doen hadden toen rondom de beslis nota zag je bij mij ook wat verbazing dat die zo gelakt was dat wat we niet goed hebben gedaan is dat je hebt je hebt twee verschillende manieren waarop je kon wettelijke stelsels. Om het zomaar te zeggen. Dus je hebt de wet open overheid waarbij datgene wat niet over het betreffende onderwerp gaat en je hebt natuurlijk gewoon het informeren van de kamer waarbij je soms persoonlijke beleidsopvattingen lacht

[0:39:17] en we hadden het gelakt in het kader van de wet open overheid. Dus we hadden gelakt datgene waar niet dit debat over ging.

[0:39:24] Maar we hadden het natuurlijk moeten lakken met het oog op dit debat. En dan hadden die informatie had wel gewoon open en bloot moeten staan in beslist nota. Dus dat staat naar je huis te vinden in elk geval een. U heeft hem ook gezien die informatie is inmiddels beschikbaar en het enige wat ik daarover kan zeggen is dat soms gaat gewoon even niet iets goed en dan hebben we het verkeerde voor ogen en het is in die zin maakt nu alle beslist notice openbaar. Dus je ziet dat iedereen ook steeds meer gewend raakt om daar op een bepaalde manier naar te kijken en dan dank ik de kamer. Maar voor een oplettendheid en voor de mogelijkheid die ik heb gekregen om dit ook gewoon netjes recht te zetten.

[0:40:05] Voorzitter. En inderdaad en het is ook

[0:40:10] het is prettig om te zien dat de kamerleden niet alleen deze stukken goed lezen, maar ook beslist noodtas.

[0:40:18] Mevrouw, wilt u nu gaat werden appreciatie van de moties verder

[0:40:22] zien.

[0:40:25] Zal ik het aan de minister?

[0:40:27] Ik kom er gewoon op op terug. Voorzitter, dan kom ik bij de eerste motie van mevrouw koekoek.

[0:40:36] Ik wilde vragen want ze vraagt om de gedragscode in de wet op te nemen met een anwb. Ik heb net ook toegelicht dat wij ook bezig zijn om een advies, om in ieder geval het advies van voorlichting van de raad van state af te wachten. Daar. Dat wil ik ook samenpakken met de vraag hoe we het wettelijk moeten regelen. Dus mijn verzoek is eigenlijk of mevrouw koekoek deze motie wil aanhouden en dat ik in een brief straks als ik ook de reactie van de raad van state heb ook een reactie geven op op de motie

[0:41:09] frank. Huh.

[0:41:11] Ik heb gehoord dat dat goed is. Misschien dat alvast even die brief scherpt krijgen dan goed om te weten aangezien er veel belangen in die gedragscode. Het gaat om de wettelijke verankering. Het kan daarnaast een levend document samen die balans vinden een verzoek om ook in de brief op in te gaan en dan met de vraag wanneer.

[0:41:29] Voorzitter, volg mij komt de raad van state in november met voorlichting. Dus laat ik gewoon mijn best doen om het voor één januari twintig, drieëntwintig bij de camera te hebben

[0:41:38] ik een reactie op op de motor maken

[0:41:41] de motie wordt aangehouden.

[0:41:43] De tweede motie is dat gaat over het instellen van lobbyregister en de lobby functionaris, dat ook via een wetsvoorstel te doen. Ik voorzitter, we wachten nog op het advies van de hoogleraar om en ik heb ook nog niet definitief besloten of ik het wel in een wetsvoorstel wil doen of dat we het ook op een andere manier kunnen vormgeven en dat maakt dat ik de motie ontruimd. Voorzitter, door motie drie. Dat gaat om hoofdstuk vijf van de initiatiefnota alle aanbevelingen concrete voorstellen over te nemen en te implementeren. We hebben een goed een uitgebreid debat gehad, waarbij ik ook echt zien dat deze initiatiefnota en nog meer het benadrukken is van het feit dat ik en tempo maken en de urgentie en we nemen een aantal stappen extra. Alleen ik neem niet alles van de initiatiefnota over en daarom moet ik deze motie ontraden wat ik pak niet alle onderwerpen in de breedte op, zoals de initiatiefnemers. Dat hebben voorgesteld

[0:42:37] en dat geldt ook voor de vierde motie. Daar geldt dezelfde

[0:42:43] motivering voorwaarden kon ontruimd omdat ik niet alles overpak, maar ik heb ze net wel toegelicht bij de acht aanbeveling. Wat ik wel ga doen en nog een paar zaken extra ten opzichte van wat ik oorspronkelijk van plan was de motie leijtens leidt. Sorry, mevrouw luister

[0:42:59] vijf over het wetsvoorstel.

[0:43:02] U mevrouw leijten vraagt mij of ik binnen vier maanden een wetsvoorstel wil neerleggen als zij mij vraagt om binnen vier maanden een hoofdlijnenbrief naar de kamer te sturen. Dan kan ik promotie oordeel kamer maken maar dat zou ik wel vragen of zij

[0:43:16] hun geesten. Dan wil ik haar wel vragen of zij het dictum wil

[0:43:20] aanpassing. Mevrouw.

[0:43:24] Nou ik zou eigenlijk een tegenvoorstel doen.

[0:43:30] Dat is toch de beoordeling van moties dat ook een beetje zal ik maar huiselijk zeggen. Voorzitter,

[0:43:35] Van onderhandeling,

[0:43:37] De minister zei net dat zij en minister van justitie en veiligheid met een verdere reactie komen op de commissie fokkens. Dit najaar. Daar had ik mijn eerste vraag bij begrijp ik daaruit dat de minister van binnenlandse zaken de brieven mede gaat ondertekenen, want het was in het verleden namelijk niet zo.

[0:43:58] Zijn knik voorzitter, daar ga ik wel van uit op dit moment dat nederland tegen gezegd dat het anders gaat worden. Dus ik weet niet of mijn vrouw lijdt er nou mensen op gedachten gaat. Maar ik was van plan om te medeondertekenen.

[0:44:12] Dat dat is best wel in lijn met het pleidooi. Wat ik toevallig vanochtend in een vergaderingen dat de minister weet dat als oud kamerlid. Maar dat is een soort van hoe gaan we onze onze agenda vorm geven met alle kamerleden omring? Daar heb ik gezegd dat ik graag zou willen dat de commissie binnenlandse zaken juist bij dit het vervolg van dit advies meer betrokken zou zijn en dus ook de minister. Dus dat is goed ik mijn voorstel zou zijn dat ik de motie aanhoudt met het wanneer die reactie en verder vervolg op de commissie focus komt en dat ik dan kijken wat ik met de motie verder doe. Want wellicht kan hij dan ook in gewijzigde zin een deel om wetsvoorstel worden of niet. Misschien is de motie niet meer nodig omdat er in de reactie wordt gezegd we nemen alles in een wetsvoorstel over. Maar ik denk dat dat een betere positie is dan een wijzigen.

[0:45:07] Motie vijf wordt aangehouden. U wilt reageren.

[0:45:11] Het is natuurlijk niet aan mij om te reageren op het moment dat de motie wordt aangehouden, maar het is een zwaar weegt het onderwerp. Dus ik vind en het is ook iets wat wat echt een goed debat nodig is, omdat het niet alleen bewindspersonen, maar ook kamerleden raakt. Dus ik ik kan eigenlijk zelf ook wel goed vinden in het voorstel van frankrijk.

[0:45:33] Voorzitter, als ik kijk naar de motie zes gecoördineerde strategische strategie. Ik ik als ik de motie van mevrouw leidt de interpreteert dan wil ze dat aanbeveling een van de gekke wordt uitgevoerd en die aanbeveling ziet op de samenhangende strategie voor personen in de hoogste leidinggevende functie. Ik doe dat onder andere in de noten integriteit openbaar bestuur. Maar ik doe dat niet voor de topambtenaren omdat we die via de gedragscode en dergelijke uitvoeren en ook greco niet op tot ambtenaren ziet. Dus. Daarom ontraadt ik de motie omdat zij ook de topambtenaren heeft meegenomen.

[0:46:16] Mevrouw leidt wilt erop reageren.

[0:46:19] Waar het om gaat is dat

[0:46:23] en dat ze een beetje waren wat wat mijn woordvoering was een tweede termijn. Voorzitter is dat en dat is ook met deze motie zegt in als het helder en eenvoudig te zien is wat de regels zijn en dus ook de risico s zijn van wanneer en corruptie op de loer ligt. Soms gebeurt dat ook niet per se kwaadwillig of willens en wetens. Maar je zit op een belangrijke positie als bewindspersoon, topambtenaar of politiek assistent en dus werd het ook eens over netwerk corruptie gehad en en de najade. Dat begint niet als een corrupt netwerk moet wel eindigen en er is een dunne lijn. Daarom vragen we om een gecoördineerde standaard meteorologie om dit in kaart te brengen en verschillende regelingen zou niet de voorkeur hebben. Maar als dat daarop uitkomt en dat blinkt uit in helderheid en voorspelbaarheid. Waardoor die risico´s op corruptie wel helder zijn. Dan heb je het gaat ook over over creëren we nou wel of niet duidelijk.

[0:47:26] Ik heid,

[0:47:28] Daar en en ik vind ik vind om heel eerlijk te zijn die twee verschillende regimes niet zo heel praktisch. Maar als de minister dat helder op papier kan zetten naar aanleiding van die aanbeveling. Dan zou het best zo kunnen zijn dat we dat overnemen.

[0:47:45] De minister voor smit. Voorzitter, er zijn een aantal zaken die ik op dit vlak doe. Het eerder eerste is de weerbaarheid scan waar mevrouw het over heeft je vrouw lijdt gebruikt om een andere termen. Ik munt hem toch als weerbaarheid kern. Die ga ik op mezelf toepassen en de leden van de bestuursraad

[0:48:02] om echt daarmee te starten en dat ze novum. Ik vind het ook heel goed dat men de bestuursraad. Het zijn de hoogste ambtenaren binnen het ministerie dat hij dat ook samen met mij willen gaan doen als bewindspersoon.

[0:48:17] Het tweede is is dat sowieso voor ons voor de topmanagement groep is de hoogste de de ambtenaren die in in de hoogste functies schalen zitten geldt al dat ze aivd screening hebben en dat hij om de vijf jaar wordt herhaald.

[0:48:31] Dus in die zin. Maar wat ik kan doen

[0:48:38] dat in die noten integriteit openbaar bestuur of op een ander moment zit, is het een goed moment te denken waar waar dit een plek zou kunnen krijgen. Want dat is. Oh weet je dat is al staand beleid dat ze om de vijf jaar uit de top management groep wordt gescreend door de aivd

[0:49:01] mevrouw lijdt hebben.

[0:49:03] Ja ik heb het idee dat we best wel dicht bij elkaar zitten. De minister en ik aanvaard waar ik dan de minister nog het meest op zou willen aansporen is dat het gaat over die helder haar helderheid en voorspelbaarheid. Dus dat het hebben van verschillende regimes, waardoor de onduidelijkheid kan ontstaan. Van waar val je onder val je niet onder wat is een handhavings kader is dat conform de wet. Dat soort zaken dat je dat niet moet willen. En daar ziet ook die aanbeveling op dus dat dat

[0:49:37] dus ik zou de minister willen uitdoen dagen omdat dan eens op een rij te zetten hoe dat in wat zij voorstelt tegemoet komt of een invulling is van die aanbevelingen.

[0:49:50] Voorzitter, dit kan ik natuurlijk gewoon voor twintig, drieëntwintig juni in een brief uiteenzetten die dan samen oploopt met de noten integriteit openbaar bestuur.

[0:50:00] Prima appreciatie wijzigt verder niet,

[0:50:03] dan is ie wel ontraden. Maar dan dan denk ik dat we dan is het goede dat we velvet het gesprek erover gaan voeren. Dat is volgens mij ook het belang van en dan eindig ik met de oproep die

[0:50:14] u heeft een inscriptie van neerstralen weg.

[0:50:16] Ik geef ook om het goed te begrijpen. Ik snap dat deze motie dan ontraden wordt omdat we te hebben in een initiatiefnota over de gedragscode bewindspersonen en eigenlijk gaat het hierover topmanagement en ook eigenlijk gedragscode rijk. Als ik de minister dan goed begrepen wil ze eventueel wel bij de nota. Wat is het integriteit openbaar bestuur daar even op terug komen en dan zou een interessante vraag kunnen zijn en ik hoop dat ze dat zou kunnen toezeggen is dan bijvoorbeeld een screening van de aivd is dat zeg maar afdoende. Want dat is eigenlijk denk ik even in het licht van waar je dan dingen regelt. U heeft al toegezegd als het gaat om politieke assistenten gaan wij even gaan kijken hoe we dat gaan bedden in denk ik waarschijnlijk ook integriteit of in de interactiviteit koninkrijk. Maar wilt u dat voor de topmanagement dan ook nog bekijken en dan misschien ook terugkomen bij die nota op of dan een aivd screening één keer in de vijf jaar voldoende is.

[0:51:11] De minister. Voorzitter, ik ga zo ook gewoon schetsen wat er niet alleen screening, maar ook de gedragscode en welke andere zaken zijn want er zitten ook een aantal zaken over financiële belangen die dus laat ik dat stelsel gewoon uiteenzetten, wat precies is, zodat het ook overzichtelijk goed inzichtelijk wordt in dat je ook overeenkomsten en wellicht ook verschillen ziet op sommige terreinen. Dus dat wil ik zeker toezeggen. Voorzitter dan de kern en de kern is eigenlijk ook waar die ik bij alle leden horen waar mevrouw leidt ermee mij afsloot. Het staat of valt natuurlijk met de naleving en de toepassing van degene die overgaat en ook wat meerdere leden. Ook zij ook mevrouw van dijk het gesprek wat je daarover met elkaar voert in de praktijk en die verantwoordelijkheid dragen we met zen allen omdat dat uiteindelijk ook is hoe mensen tegen ons en ons handelen aankijken en ik besefte me dat niet altijd goed gaat,

[0:52:07] besefte dat er op verschillende terreinen. We stappen te zetten, hebben ook als het bijvoorbeeld gaat waar mevrouw leidt ook precies bedoelde de instructie, maar ook over deze acht voorstellen waar ik komende jaren nog veel werk hebt verzet. In ieder geval uitkijken naar debat in de kamer en de urgentie nogmaals gevoeld wordt om je te laten zien eigenlijk een gesprek wat we wat we echt heel lang met elkaar hebben in de kamer denkt dat dit de kamer al heel lang over heeft dat we nu resultaten kunnen laten zien.

[0:52:40] Hartelijk dank. Dat ga ik nu voor de beantwoording een reactie naar de leden. Wie van u mag als eerste.

[0:52:47] Dank u. Voorzitter, allereerst nog een keer. Dank aan maud en louise, leonie en andrew voor het harde werk wat zij achter de schermen gedaan hebben voor deze initiatiefnota. Dus dat is ontzettend fijn dat zij dit mee. Pieter en mij daarin ondersteunt hebben en uiteraard ook dank aan de colega s voor de eerste termijn voor de vragen voor het actieve meedenken voor de voorstellen die gedaan zijn. En dan natuurlijk aan de minister voor haar overwegend positieve reactie en ook de beantwoording richting mijn collega koekoek.

[0:53:27] Ik wil nogmaals benadrukken het belang van de voorstellen die we hebben gedaan, want ik vind het heel mooi dat de urgentie wordt gevoeld en

[0:53:36] het is alleen wel iets wat we vaak in dit huis horen dat de urgentie wordt gevoeld dat we er mee aan de slag zijn dat we nog een adviesaanvraag doen dat we er nog over nadenken dat we later met een brief komen dat we nog met het debat met elkaar willen aangaan en dat is ook wel waar mijn zorg toch wel blijft zitten want ik heb ook gezien in de anderhalf jaar dat ik hier ben en ook met deze onderwerp actief ben geweest dat er heel vaak ook weer pushback komt op het moment dat de afkoelperiode uit de circulaire verdwijnt en daarna wordt er een motie voor ingediend. Dan hoor je toch ook vanuit kabinetskringen via de media

[0:54:14] dat assad wordt doorgevoerd dat er niemand meer minister wil worden en we hebben het ook nu bij het lobbyregister gezien. Daar is toch al lang geleden een motie voor aangenomen en we wachten nog steeds op de aanvraag. Dus. Kortom, het blijft allemaal heel lang liggen en het wordt vaak ook afgezwakt naarmate het langer blijft liggen en dat is ook precies waar mijn zorg zit als ik de minister hoor. En de stappen die eigenlijk nog genomen moet worden en dat wil ik toch nog nogmaals benadrukken, want ook met de agenda s en de open state foundation heeft daar onderzoek naar gedaan. Dat loopt allemaal gewoon nog niet goed genoeg. En ik ben blij dat de minister dat erkent dat ze daar mee aan de slag wil. Maar ik hoop ook dat ze daar blijft zitten en ik denk ook dat mevrouw leidt erop terecht aanhaalt. Net met de gewetensvraag

[0:55:00] want we kunnen met elkaar hele mooie debat hierover voeren. Maar als uiteindelijk de vervolgstappen niet genomen worden. Dan komen we ook niet heel veel verder. Dus er continu aandacht en scherpt in het debat vraagt ook aan mijn collegas zullen we de komende tijd in de komende jaren moeten blijven voeren om te zorgen dat we inderdaad deze stappen vooruit maken om uiteindelijk ook te komen tot echt duidelijke regels in het belang van bewindspersonen zelf dat het helder is van waar moeten ze aan voldoen. In welk cadeau moeten handelen.

[0:55:29] Het houding en gedrag en het gesprek zou natuurlijk een continue onderdeel van. Dus ik hoop dat we daar de komende maanden met elkaar stappen in blijven zetten

[0:55:41] dan heel kort over de moties en ik begrijp dat daar ook nog iets over moet zeggen. Ja dat kan ik me natuurlijk te vinden omdat die zijn erg goed neergezet goed opgeschreven

[0:55:55] had zelf een aandeel kunnen hebben. Maar goed dus, maar ook daar zijn toch de nodige emoties weer ontraden. Ondanks dat de minister zegt dat ze voor een groot gedeelte dagen wel de nut en noodzaak van inziet naar goed. Daar zullen we nog vaker debat overgaan gaan voeren. Afsluitend dan misschien. Ik denk dat we allemaal een verantwoordelijkheid hebben in de kamer, maar ook richting het kabinet om te zorgen dat we transparant en dat we integer bestuur nastreven of eigenlijk niet nastreven dat we dat doen

[0:56:32] en ik hoop dat die dagen de komende maanden de nodige stappen in gaan zetten. Als laatste dank aan de heer omtzigt voelde de fijne samenwerking.

[0:56:44] Hartelijk dank. Meneer. Ik zie de sneller.

[0:56:48] Ik deel de zorgen van colega dassen dat het ook daadwerkelijk moet worden ingevoerd en ook het tempo. Maar als hij nou even uit zoent en kijkt wat is het kabinet in ieder geval nu wel van plan en dan kijk naar zijn eigen nota. Wat is nou iets wat is de nummer één prioriteit. Wat hem betreft waarvan het kabinet zegt nemen we niet over maar der. Dat zegt stellen wij voor zouden ze toch moeten doen.

[0:57:12] Meneer dansen.

[0:57:13] Wat de wettelijke verankering, bijvoorbeeld van de gedragscode en de lobbyregister en ik wacht ook nog steeds natuurlijk op het advies van de raad van state met betrekking tot de toezichthouder. Dat zijn voor ons wel echt wezenlijke punten waar we ook veel aandacht voor hebben gevraagd en dat is precies de zorg die net uit en er wordt advies voor aangevraagd we even stukje vooruitgeschoven en wij zeggen

[0:57:36] volgens mij willen we dit als kamer ook. Dus laten we het met elkaar invoeren. Dus dat is een van de voorbeelden.

[0:57:44] De heer omtzigt,

[0:57:46] Dankuwel. En dat laatste punt. Dat is geheel wederzijds is een prettige samenwerking en ook een manier om onze positieve voorstellen te doen. Het is altijd makkelijk zeggen wat je niet wilt is altijd ik opschrijven wat je wel wilt, kan ik uit ervaring zeggen in tweeduizend negentien deed greco de europese anti corruptie gegaan waar nederland zelf onderdeel van uitmaakt achter aanbeveling om de integriteit bij de hoogste bestuurlijke functies in de centrale overheid te bevorderen.

[0:58:12] We zijn nu drie jaar verder

[0:58:14] en eigenlijk is nog geen maatregelen opgevolgd en de afgelopen jaren is gewoon pijnlijk duidelijk geworden dat deze regels noodzakelijk zijn. Iedereen die op dit moment een energiecrisis ziet, ziet dat er twee oud bewindspersonen een zeer belangrijke posities hebben

[0:58:31] en ja dan heb je gewoon regels nodig. Het rijtje incidenten worden constant langer en langer en dit is een van de redenen voor het wantrouwen van burgers in de overheid is niet de enige zeg ik.

[0:58:45] De noodzaak van aanvullende maatregelen staat buiten kijf en de maatregelen beschermen ook de bewindspersonen zelf op het moment dat er een advies ligt,

[0:58:55] geeft dat ook hun verdediging, want de wijze waarop ministers nu soms aangevallen worden is ook niet goed

[0:59:03] en tegelijkertijd blijft en daar staat ik helemaal aan bij de heer tassen

[0:59:07] kabinet hangen in adviezen vragen van iedereen

[0:59:11] werkelijk waarvan iedereen die ik zelfs nog niet kende

[0:59:15] en dat is een tendens geworden hier in den haag. Ik zou zeggen ga regeren.

[0:59:22] Er liggen genoeg adviezen. Er liggen allerlei voorstellen van keeko van iedereen

[0:59:28] en voegt er een paar op heb je nog een zin staan over die beslist nota. Die gaat eraf is blij dat van adam

[0:59:36] gewoon ongelakte versie van krijgen en fouten herstel je en dan is het klaar.

[0:59:44] Ik had gewoon het gevoel dat ik gewoon een voorbeeld nemen. Dan neem ik even het voorbeeld van mevrouw leidt. Mevrouw laatste, die komt met het voorbeeld van de commissie fokkens. Ik loop hier al een tijdje mee zoals die langer dan een dag zijn en in januari tweeduizend zestien kwam de commissie schouten met het advies gaat. Dit is herzien deze regeling voor ambtsmisdrijven.

[1:00:10] De commissie fokkens die kwam dus vijf jaar later met een advies. Maar de commissie fokkens heeft gewoon het hele concept wetsvoorstel in de bijlage staan.

[1:00:18] Die kun je morgen indienen of je dit niet in

[1:00:21] de vorige regering zei ja, we zijn nu demissionair. Nou ik moet zeggen dat demissionair wagens. De ene dag wel het andere dag niet in handen goed gaat niet meer over.

[1:00:30] Maar dan gaan we nu nog een keer een hoofdlijnenbrief en

[1:00:34] ik zie bij deze minister wel meer urgentie dan bij de voorgangers. Dus laat daar geen misverstand over bestaan. Maar soms hack in een knoop door. Het is niet altijd het perfecte. Het hoeft ook niet precies het voorstel te zijn in deze nota staat, zeg ik maar moet gebeuren en dan wil ik één ding en dat is eigenlijk ook de antwoord op de vraag die nog niet aan mij gesteld. Maar die kwam beantwoorden. Het gaat dus niet alleen om gedragscode. Het gaat ook om toezicht op de gedragscode. Het is giga misgegaan met het toezicht op de gedragscode in de casus van nieuwenhuizen

[1:01:06] van nieuwenhuizen heeft een brief geschreven aan de formateur beloofde niet te doen. Toen ze het wel deed, kregen wij die brief niet te zien. Mocht het niet weten, heeft de minister president niet gehandhaafd en dat betekent dat je een handhaving nodig hebt en ik ben enigszins flexibel handhaaft. Maar werkelijk waar elke burger snapt dat regels gehandhaafd moeten worden. Ook voor ministers en ik verwacht ook enige urgentie bij van de kamer. Want de kamer heeft wel gehandhaafd richting een colega en laten we even heel duidelijk zijn. Een kamerlid heeft minder

[1:01:43] invloed op besluiten van miljarden of naar wie het gaat of wat dan ook dan een bewindspersoon

[1:01:50] en de meeste winst persoon gaan er uitermate tegen mij op en zullen dat nooit met die vraag te maken krijgen.

[1:01:55] Maar als je vraagt op wie zou het toezicht gehouden moeten worden bij deze regels staan bij mij bewindspersonen wel boven kamerleden dan zeg niet dat het niet geen toezicht gehouden moet worden en ik mis in deze kamer een heel klein beetje die urgentie

[1:02:10] en dan heb ik het liever over de hoe vraag dan

[1:02:15] ga iets naar achter. En maar goed we hebben een aantal data gehoord en daar kan houden. Ik zou dus de motie van mevrouw leidt. Ik wil reageren op de motie van gok. Maar ik denk dat je tassen iets waardevols over gezegd heeft.

[1:02:31] Ik vind wel dat er enige urgentie bijzit, want het vorige kabinet zei in december tweeduizend,

[1:02:37] eenentwintig.

[1:02:38] Alles ligt klaar voor de besluitvorming van het nieuwe kabinet letterlijk in een brief

[1:02:44] en een nieuw kabinet komt en zegt we gaan een jaar later hoofdlijnenbrief schrijver en dat is precies wat ik bedoel is altijd een fiche

[1:02:54] en die standaard metrologie heb die die zie ik ook heel graag. Niet alleen de auto assessment. Het probleem met auto assessment waar geen toezicht op is is dat die mensen die op zich al een vrij sterke in

[1:03:07] moreel kompas hebben dat niet zo hard nodig hebben. Maar degene die misschien net een duwtje nodig hebben

[1:03:13] om het juiste te doen want we zijn allemaal feilbaar. Hij bedoelt dat daar enig toezicht noodzakelijk. Dus ik hoop die wel te zien.

[1:03:23] Ik ben toch optimistisch om een aantal voorstellen te zien. En anders hebben wij nog genoeg tijd over naar de tassen om het initiatief wetgeving te gaan doen. De komende tijd want.

[1:03:37] Ze serieuze opmerking voorschrift terug.

[1:03:47] Voorzitter, en dus ook voor de open houding van deze minister en kamerleden en ik hoop dat we dat samen vorm kunnen geven

[1:03:56] om met net iets te doen aan het vertrouwen van de persoon zult ook veel dank aan de medewerkers die dit gedaan hebben.

[1:04:05] Hartelijk dank. Meneer omtzigt. Hartelijk dank voor de initiatiefnemers van deze nota. En ik zie m n kamer kan verder geen reacties is de minister wel een aantal keer behoorlijk geadresseerd door de heer omtzigt. Dus ik vroeg me af of we daar nog op reageren of dat u het

[1:04:20] een prettige beraadslaging zo vond. En dan laten we het hierbij

[1:04:25] vijf families. Voorzitter, ik heb thuis altijd geleerd. Uiteindelijk laat je het zien.

[1:04:31] Een prachtig einde lijkt me van deze beraadslaging voor de helderheid. De stemming over de moties die zijn die niet zijn aangehouden. Dat zijn namelijk de andere wordt op een van wind op één november aanstaande laatst nogmaals, hartelijk dank voor uw aanwezigheid en een hele fijne dag.