Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Voortzetting van het commissiedebat Circulaire economie

[0:00:00] En we gaan beginnen met blokje vier

[0:00:02] omdat mevrouw vanessa ons helaas moet verlaten die andere dringende verplichtingen. Dus de staatssecretaris begint dadelijk mijn blokje vier en ik sta er volgt op het einde van ieder blokje. De vragen stellen een beetje wat rust in het debat ook te creëren. Meneer gaan verkocht. U bent het er niet mee eens.

[0:00:18] Nee ik ben het er mee eens.

[0:00:21] Ik wou wel even nog een controlevraag. Vier uur. Uiteraard staatsssecretaris prima dat we een blokje vier beginnen als ik me niet vergis, dan is ook een blokje afvalbeheer en ik had tijdens mijn inbreng een aantal vragen over afval een bijzonder gesteld, maar ook om vervolgens binnen een nationaal programma circulaire economie een plekje te geven blokje nbc afgerond. Dus ik toestond maar even staan, zal de afvalbeheer op mijn vragen ingaat en dan zien we wel hoe.

[0:00:50] Staatssecretaris kennende gaat het helemaal goed komen. Zeven uiteraard meegeluisterd. Maar als hij ons toestaan. Vanavond beginnen we

[0:00:57] ten behoeve van mevrouw van esma blokje vieren. Eerst.

[0:01:00] Daarvoor mijn toestemming.

[0:01:02] De jubelstemming bij deze zoontje is wel bedankt voor uw zie daniel ook namens mijn vrouw en ik en ik stel ook voor dat we een beetje de de interrupties vier per fractie moet voldoende kunnen zijn en kijken hoe we de tijd uitkomen. Mevrouw de staatssecretarissen, nu het woord.

[0:01:19] Dankuwel. Voorzitter, ze eerst nog even de blokjes. Eerste blokjes verpakkingen plestic zijn statiegeld,

[0:01:27] tweede blokje upc en textiel derde blokje afvalbeheer, met hopelijk de antwoorden op de vragen van de haverkort en daarna nog een blokje om

[0:01:41] mevrouw busje gevraagd of de gecycled doelstelling voor drankenkartons niet ambitieuze kan en aan de doelstelling ligt een onderzoek ten grondslag en daaruit blijkt dat vijfenvijftig procent recycling en twee duizend dertig al een ambitieuze doelstelling s. Huidige recyclingpercentage ligt op eenendertig procent en daarmee worden de recyclingpercentage voor kunststof, verpakkingen en drankkartons en twintig, dertig gelijkgetrokken en ontstaat ook een gelijk speelveld voor verpakkingen van verschillende materialen. Overigens meten we dat percentage op een kritische manier. We kijken naar recycling van de hele verpakking. Dus ook het plastic en het aluminium en andere landen telt doorgaans alleen de papieren fractie mee en het recyclingpercentage. Dus we zijn al strenger op dat punt en als ontwikkelingen in de toekomst aanleiding datum geven. Dan kan ik de doelstelling uiteraard herzien.

[0:03:12] Dan had frank van es een vraag gesteld over hoe ik kan voorkomen dat door statiegeld een verschuiving optreedt richting drankenkartons er meer zwerfafval en is de staatssecretarissen bereid daarover in gesprek te gaan met zwerfgranaten en de plastic soup surfer. Ik stel nu een gecycled doelstelling voor drankenkartons en om een gelijk speelveld te creëren en en breder zijn ook verschuivingen te voorkomen

[0:03:37] uit zwerfafval monitor waar ook de gegevens van de zwerver nazorgen en worden meegenomen, blijkt op dit moment geen verschuiving naar drankenkartons als de cijfers toch zo n verschuiving zouden gaan aantonen. Dan zal ik aanvullende maatregelen overwegen en daarbij kan ook invoering van statiegeld. Wat mij betreft een optie zijn ministerie onder onderhoud. Goed contact met de zwerfgranaten en de plastic soup surfer en ook andere milieuorganisaties uiteraard over de ontwikkelingen van zwerfafval en ik heb ook al regelmatig wel getroffen. Maar mocht er aanleiding toe zijn. Dan ben ik altijd graag bereid om het gesprek aan te gaan. Maar zoals gezegd, ook ambtelijk hebben, zijn goede contacten en wordt kennis die zij ter beschikking hebben met ons gedeeld. Dan had meneer thijssen nog een vraag over

[0:04:26] het feit dat eenendertig procent van de troon drankenkartons, maar wordt gerecycled en dat is erg weinig. Onlangs de ambitie om naar vijfenvijftig procent te gaan en of er geen statiegeld aanpak mogelijk is, heb ik al op geantwoord op de vraag van mevrouw van s

[0:04:40] dan meneer haven gekocht die vraagt of ik bereid ben om in gesprek te gaan met het afvalfonds om te bereiken dat de inwoners ook op andere verkooppunten blikjes en flesjes kunnen inleveren, bijvoorbeeld op stations of tankstations of en sportkantines tieners naast supermarkt maken ook tankstations deel uit van de strategie van het afvalfonds en ns en prorail die hebben toevallig vandaag ook nog de eerste statiegeld automaten geplaatst op het centraal station in utrecht en daarmee gaan ze ook starten met een geleidelijke uit school op negenenveertig andere stations. Dus dan zie je dat het wel iets meer in het straatbeeld. Ook gaat verschijnen.

[0:05:20] Sportkantines kunnen een inzamelbak krijgen, waarbij de op breng stan ten goede komt van het goede doel bijvoorbeeld en ik ben zeker bereid om mijn gesprekken met het pak het bedrijfsleven de wens voor verdere uitbreiding ook nog te benoemen, maar het is wel aan het bedrijfsleven om te zorgen voor een laagdrempelig systeem dat eenzaam als doelstelling van negentig procent uiteindelijk ook behaald.

[0:05:45] Mevrouw hagen, die vroeg of ik kan toezeggen dat geleerde lessen en noodzakelijke wet en regelgeving rond statiegeld geld op blik wel opvolgen. De producenten verplichting voor statiegeld op blikjes gaat en vanaf eenendertig december. De evaluatie van de regeling voor het statiegeld systeem. Die is voorzien in tweeduizendvierentwintig. Dan hebben we een jaar de tijd gehad om te zien hoe het ook in de praktijk werkt en daarin zullen we uiteraard dan ook leren lessen betrekken.

[0:06:12] Mevrouw muziek vraagt.

[0:06:16] Oh ja, of uit de rechtszaak rond statiegeld. Niets blijkt dat de regelgeving te vrijblijvend is. Ik deel die mening niet de deadline. Die is glashelder vastgelegd. Dat heb ik ook meerdere malen zo gecommuniceerd. Het ligt vast en de wet en het is nu aan de ilt om erop te handhaven. Ilt heeft daar ook nog een brief over gestuurd dat ze ook voornemens zijn dat te doen en dan laat juist zien dat het niet vrijblijvend is

[0:06:42] dan hadden mevrouw van es en mevrouw bush league en vraag of dit gaat over

[0:06:49] en samuel percentages, mevrouw van es en mevrouw beslist. Die hebben beide gevraagd naar de informatie over de eenzame percentages van kleine flesjes

[0:07:23] zeg je.

[0:07:25] Ja. En als we zo n gedetailleerd overzicht hadden gewild. Dus per maand en per soort fles. Dan hadden we dat en de wetten ook moeten we voor anker gaan

[0:08:11] bijna door de vragen voorzitter van hagen die hand nog gevraagd of ik bereid ben en greenes te maken van goed te recyclen verpakkingen.

[0:08:38] Dan is de vraag van mevrouw van s of plastic verpakkingen om groente en fruit gaan verbieden. Ja dat is iets waar ik wel actief naar kijk ik heb onderzoek laten uitvoeren naar de functies van plastic verpakkingen om verse groenten en fruit en de alternatieven die er beschikbaar zijn. Daarbij is ook gekeken naar de mogelijke gevolgen van voedselverspilling en de vervanging van plastic door andere materialen. De opvolging. Die wil ik eerst oppakken en europees verband. Ik verwacht dat de europese commissie ook voorstellen zal doen en de nieuwe verpakkingen wetgeving die eind deze maand uit gaat komen. Dus het gaat nu allemaal vrij snel. Maar als dat onvoldoende is of dat daaruit blijkt dat het niet lukt omdat daar ook en te krijgen. Dan ga ik zeker ook kijken naar mogelijkheden om op nationaal niveau actie te ondernemen

[0:09:27] verkocht aan meneer thijssen hadden nog gevraagd of ik en het embc kan opnemen dat supermarkten en brandon s een plastic verpakkingen moeten gaan verminderen of er nog meer beleid komt voor pike plestic voor bedrijven via herziening van de verpakkingen richtlijn zal ik volop en op reductie van onder andere plastic verpakkingen. Dat doen we via het tegengaan van overmatig verpakken

[0:09:50] en ook via meer herbruikbare verpakkingen die doelen die zullen ook terugkomen en het nationaal programma circulaire economie. Ik ben niet van plan om nog meer een beleid voor piek plestic te maken want er zitten allerlei haken en ogen aan. Zo is vervanging van plastic door ander materiaal niet altijd per se duurzamer en een norm voor een aantal stuks plastic vind ik daar om iets te bot instrument.

[0:10:15] Meneer haven gekocht die vraagt wat ik kan doen aan de verduidelijking van de definitie van een single hughes plestic onmogelijke probleem en uitvoering en kostenstijging te voorkomen. Producenten gaan voor voedsel verpakkingen per weggooien eenheid, zoals een plastic snoepwinkel een bijdrage betalen voor de val zwerfafval kosten

[0:10:35] en dat is in lijn met het doel van de regelgeving om de impact van plastic producten op het milieu te verminderen.

[0:10:41] De kosten prikkel, die ervan uitgaat voor producenten. Die zal er aan bijdragen dat andere verpakkings keuzes zullen gaan worden overwogen en het ontmoedigt ook het overmatig gebruik van plastic voedselverpakkingen.

[0:10:52] De definitie zelf die is niet problematisch. Maar ik zie wel dat er onduidelijkheden zijn over wat er nou precies wel aan wat er nou precies niet onder valt

[0:11:16] zijn er toch meer

[0:11:17] van z n tijd.

[0:11:22] Mevrouw mulder, die vraagt of jij zegt het afvalfonds bepaalt welke gemeenten welke vergoeding krijgt en uiteindelijk betalen dus de inwoners kan bijvoorbeeld rijkswaterstaat geen rol spelen bij het bepalen van eisen aan kwaliteit en de tarieven

[0:11:36] voor de uvv. Uw privé verpakkingen zijn de goede en intensieve contacten tussen het afvalfonds en gemeente. Die zijn ook met elkaar in gesprek over vergoedingen

[0:11:46] en dat kader hebben ook afspraken gemaakt over welke vervuilingsgraad acceptabel is en afval of niets aan wat er dan vervolgens betekent voor de vergoedingen

[0:11:55] en dat zijn zeker niet altijd gemakkelijk. De gesprekken met de partijen die zette zich er hard voor hem om steeds opnieuw weer eruit te komen. Tegelijkertijd geven de partijen aan de huidige situatie niet bevredigend te vinden en het kader van het traject ingezet om het instrument upc verder te versterken en te verbeteren. Is dat ook iets waar we expliciet naar kijken en dergelijke rol voor rijkswaterstaat ligt bij overigens niet direct voor de hand. Wat ons betreft

[0:12:24] meneer haven gekocht nog een vraag over of ik bereid ben de regie te nemen op de afvalmarkt om samen met bedrijven. De drie miljoen ton plastic afval uit de afvalstroom te halen.

[0:12:34] Ja dat doe ik eigenlijk al. Dus ik vind het belangrijk dat zoveel mogelijk plastic gerecycled worden. In eerste instantie is natuurlijk aan de markt, maar de rijksoverheid die is er wel voor om voor de juiste centjes te zorgen en te zorgen dat regelgeving recycling ook stimuleren

[0:12:50] verlicht

[0:12:52] en dat doe ik door een markt voor is die te versterken, zodat meer plastic gerecycled wordt en minder wordt verbrand en ook wordt geëxporteerd.

[0:13:01] Meneer verkocht die vraagt ook of ik me herkent het beeld dat de industrie tegen uitdagingen aanloopt, zoals vrij verkeer van afval en of ik bereid ben om dat zo vorm te geven dat het gebruik van plastic uit het buitenland eenvoudig mogelijk wordt voor bedrijven. Ja. Ik herken het en ja dat soort afvaltransport moet eenvoudiger worden. Daar werken we ook aan bij de herziening van de europese regels voor afvaltransport zal ik ook, en op het vergemakkelijken van afvaltransport wel voor hoogwaardige verwerking binnen de e u. Ik krijg eraan om dat te benadrukken omdat we ook voorbeelden hebben waarin er op een bepaalde manier wordt geëxploiteerd die absoluut onwenselijk is. Daar hebben we het de vorige vergadering ook al over gehad

[0:13:44] en op digitalisering, zetten we ook en wat de lasten voor ondernemers verder verlicht en daarnaast ga verkennen of asia. Welke aanvullende maatregelen nog verder bij kunnen helpen.

[0:13:56] Dan had mijn vrouw haar nog een vraag over de bijdrage van een plastic tasjes aan europa. Die komt nu uit algemene middelen en de consument betaalt driedubbel bij aanschaf en via de afvalstoffenheffing en via afdrachten. Algemene middelen kan dat niet anders. Via de afvalbeheer bijdrage betaalt de sector via het afvalfonds al voor het inzamelen en het verwerken van plastic verpakkingen

[0:14:21] en gemeenten betalen voor het verbranden van restafval via de afvalstoffenbelasting is ook een afdracht aan de schatkist en burgers betalen daarmee in feite ook niet.

[0:14:32] Maar het is wel goed.

[0:14:33] Om te blijven kijken of de prikkels en de kosten voor niets gerecycleerde verpakkingen en het uwv systeem nog beter kunnen

[0:14:41] dan vroeg mevrouw van es nog of ik even kijken.

[0:14:47] Blijf belasting opnieuw fossiel plestic pas in de besluitvorming over aanvullend klimaat beleid. Dat komt pas in het voorjaar twenty drieëntwintig en komt dat nu wel of niet. Ja, ik wil niet vooruitlopen op de besluitvorming op dit moment werkt aan een voorstel voor een belasting op plastic in combinatie met stimulerende maatregelen en ik vind die combinatie met name heel erg belangrijk. Dat voorstel wordt nog uitgewerkt en het kader van maatregelen voor een ambitieus klimaatdoel van circulaire economie

[0:15:17] en hun besluit volgt pas en de voorjaarsnota van twenty drieëntwintig, samen met de andere aanvullende klimaatmaatregelen. Dus het is nog niet besloten of de terug daadwerkelijk voorkomt.

[0:15:28] Kijk even ademhalen.

[0:15:31] Ik je een paar minuten blijven allereerste vragen, mevrouw. Ik ga het rijtje af

[0:15:39] na binnenkomst van van de vingers. Mijn was het eerste.

[0:15:43] Voorzitter, als eerst even een punt van orde.

[0:15:46] We gaan van links naar rechts door alle onderwerpen heen. Ook al is het een blokje vragen zijn bij mij anders gesteld is het misschien mogelijk als we het volgende blok je wel in het moment en kunnen interumperen. Want ik merk nu dat het ik heb al drie verschillende uiteenlopende vragen. Dus kan het wel alledrie oplepelen. Wat stelt u voor qua orde. Want ik denk dat het heel ingewikkeld wordt ook lastiger te volgen.

[0:16:11] We zijn eigenlijk een orde sorry vragen

[0:16:15] misschien voor het volgende blok. Je mag het dan.

[0:16:18] Over het algemeen. Als het bij een onderwerp blijft. Nu waren er veel onderwerpen ze de beste altijd voor de rust en een debat. Als we het zo doen zoals ik had voorgesteld als nu blijkt dat dit zo loopt, kunnen we dat best doen. Zeker zijn om een paar leden hier en als u dat zowel en ik zie iedereen een stem. Een knikje. Mevrouw mulder. Dus kunnen we dat gewoon.

[0:16:38] Doe zoals hij zegt.

[0:16:40] We vragen.

[0:16:41] Ik heb een.

[0:16:44] Ja. Nou de vragen wil ik wel doen.

[0:16:48] Kijk, ze zijn binnengekomen door bepaalde volgorde wil ik me wel een beetje inhouden. Want anders voelt een beetje raar want want iemand moet als iemand snellers en niemand steekt een vinger op hem moet hij wel ook de eerste kans krijgen vind ik wel maar u was toevallig de eerste lus en dit ene tel ik niet eens een interruptie was al naar een voorstel. Dus je hebt nog vier interrupties vanaf nu alstublieft.

[0:17:07] Per blokje. Mag ik hopen.

[0:17:10] Oké. Dat wordt dan wel een hele uitdaging.

[0:17:15] Allereerst dan eventjes beginnende bij de vraag over de betaling van de algemene middelen over het bedrag dat wordt betaald in europa met betrekking tot classic dat op de markt komt. Mijn vraag was eigenlijk klopte dat het uit de schatkist komt en naar europa gaat. Als ik het goed heb begrepen is daarop het antwoord. Dus ja, dat we ook nog aan europa een apart bedrag.

[0:17:34] Stellen.

[0:17:35] Want dat kon ik niet helemaal herleiden.

[0:17:38] Mevrouw de staatssecretarissen,

[0:17:45] Het klopt dat afdragen aan europa en ze doen ook de meeste lidstaten het.

[0:17:51] Ik heb nog meer.

[0:17:53] De schutter komt dadelijk tweedehands. Mijn vrouw van mij

[0:17:57] vooral van mensen bent beurt.

[0:18:01] Ik dacht dat ze me vandaag veel vragen had over we gaan één voor één.

[0:18:08] Ze heeft niet heel fijn want ze kan vanaf hier stellen. Maar in ieder geval eentje is nu gepasseerd schreef een brief aan mijn vrouw. Max.

[0:18:16] Dan ga ik

[0:18:18] welke vraag moet dat eerst doen. Ik vind wel goed want ik ga gewoon eerste vraag stellen. Oké. Voorzitter, maakt niet uit. Ik ga eerst fase volg mij ook een vraag voor mij over die inzamel percentages voor kleine plastic flesjes is het antwoord wat ik hoor dat antwoord. Dat kende ik al. Mijn vraagstelling was precies anders geformuleerd. Ik bedoelde meer en komt anders gewoon nog een keer de vraag. Toen erkent staatssecretaris dat die zwerfafval cijfers geen totaaloverzicht geven in hoeveel plastic flesjes weer worden ingeleverd. En dus gerecycled worden.

[0:18:52] Daar ben ik naar op zoek en erkent de staatssecretaris anders ook dat die eenzame percentages voor kleine plastic flesjes

[0:18:58] wel degelijk een aanvulling kunnen zijn op die zwerfafval cijfers dat we ze niet hebben. Dat weet ik. Volgens mij heeft het bedrijfsleven ze wel maar dat is n ander verhaal. Maar ik wil op zijn minst die erkenning horen dat we dus nu in dat opzicht niet het totaal

[0:19:14] deelt hebben en dat moeten we nog maar gaan uitzoeken hoe we dat dan weer geregeld krijgen. Dat vindt dan weer een ander verhaal. Maar mijn vragen waarom is meer daarop geduld staan.

[0:19:24] Voorzitter, maar daar is die doelstelling van negentig procent ook voor bedoeld, maar we moeten natuurlijk kijken hoe we alle informatie zo goed mogelijk beeld hebben die beschikbaar is. Dus dat dat herken ik wel maar we hebben bepaalde zaken. Nou eenmaal ook niets afgesproken. Dus als we alles helemaal precies hadden willen weten dan hadden we dat ook als voorwaarden moeten stellen. Maar die doelstelling van negentig procent die je zonet opgericht. Om ervoor te zorgen dat jaar dat we daar naartoe werken.

[0:19:56] Mevrouw van es en je kunt al die vragen afvuren. Want in mijn kantoor meer.

[0:20:02] En dat was wraak.

[0:20:05] Dan was ik nog wel benieuwd. En die wilden nog terugkomen op die op het feit dat het afvalfonds nu die dwang die eigenlijk een dwangsom al heeft opgezet opgelegd van die achtentwintig miljoen hebben ook al begrepen dat afvalfonds daartegenin verweer zal gaan en ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre deze stadsritjes na vertrouwen heeft dat bij toch zeker de rechtszaak die er aan gaat komen. Hoeverre dat die statiegeld wetgeving overeind zal blijven staan. Hoeverre weten we nu al? Dat gaat lukken of niet? Prestatie. Dat is mijn vraag.

[0:20:39] Voorzitter, kijk, we hebben wetgeving en het leven geroepen. Vervolgens hebben wij gegeven. Op basis van die wetgeving hebben we ook afspraken. Eenendertig december verloopt de deadline en daarna heeft al aangegeven op basis van de wetgeving dat ze gaan handhaven. Het staat natuurlijk iedereen in nederland vrij om bezwaar om beroep aan te tekenen tegen welke uitspraak dan ook, als er een escalatie mogelijkheid juridisch is. Ik heb er vertrouwen in dat dat wij gesteund zullen worden. Uiteindelijk en de aanpak die er door ons wordt voorgesteld omdat er ook wet en regelgeving onder ligt. We weten allemaal dat er ook al een hele lange aanloop is geweest om te komen tot een statiegeldsysteem. We weten ook dat het allemaal vrij lang geduurd heeft voordat een ei gelegd is. En nou ja, het is uiteindelijk aan de sector zelf om te leveren. Daar staan ze nu voor aan de lat en het staat hen ook vrij om hoger beroep aan te tekenen. Maar ja dat ja, dat zo werkt het nou eenmaal m n intenties

[0:21:47] de steen s.

[0:21:49] Dank u. Voorzitter, dank voor het antwoord. Ik ben wel benieuwd. En misschien is dat niet meer een soort reflectie op wie ik eigenlijk zou willen vragen aan deze staatssecretaris. Want ik merk wel misschien. We hadden volg mij een keer een één keer een commissiedebat circulaire economie waar we het niet over statiegeld en een systeem hebben gehad en volgens mij waren we toen allemaal heel trots. Maar volgens mij moeten we erkennen dat we bijna elk een circulaire economie de band weer opnieuw het hebben over over dingen die niet goed gaan of dingen die beter hadden gekund of dingen die en ik ben wel benieuwd naar de reflectie van deze staatssecretaris op dat systeem. Wat nu staat. Vind jij dat het goed gaat, houden we. Je had het juist zijn er fouten in geslopen had het beter gekund gezien. Ik merk dat ik zo graag een soort vooruit wil een keer een circulaire economie debat wil hebben waar we andere onderwerpen zouden kunnen hebben dan het vragen van inzamel cijfers tot het overgaan tot dwang tot drankenkartons. Maar echt een keer met elkaar kunnen zeggen. Het systeem staat. Het is mooi en we kunnen door en ik ben wel benieuwd of die reflectie kan worden gegeven.

[0:22:54] De voorzitter.

[0:22:55] Het is natuurlijk een vrij nieuw systeem voor een deel sommigen sommige gevallen hebben we al heel erg lang een statiegeldsysteem voor andere producten is het wat nieuwer. Ik had laatst ook toevallig iemand die iets ouder is en die realiseerde zich helemaal niet dat er op die kleine flesjes dat er nu statiegeld opzet. Dus mensen moeten ook voor een deel natuurlijk aan wennen. Maar uiteindelijk gaan de doelstellingen aantonen of het goed gaat of niet. En ik snap wel dat we een vinger aan de pols moeten houden en dat moet ook moeten gaan evalueren. Om te kijken van moeten sector nog aanvullende maatregelen nemen om het nog beter te doen. Maar de doelstellingen die staan en uiteindelijk zullen ze op moeten gaan leveren. Want dat is de afspraak zoals we die met elkaar gemaakt hebben. Dus ja ik weet dat ambitie is bij mevrouw van s om het nog beter nog sneller te doen. Maar het is natuurlijk wel zo dat het ook voor een deel een beetje vallen en opstaan en leren is, maar de beweging is wat mij betreft op een positieve manier nu in gang gezet.

[0:24:03] Dus ja.

[0:24:05] Vooral van zijn laatste interruptie,

[0:24:07] Mijn laatste ruzie was eigenlijk meer een vrouw. Ik had nog een vraag gesteld over verzend, materialen. Ik ging er vanuit dat het bij het onderdeel verpakkingen zou zijn zou zitten over de enorme hoeveelheid onnodige verzetsmateriaal. Maar misschien is hij in het kopje overige beland.

[0:24:24] Dat kan ik me ook goed voorstellen en ik ik moet er nu helaas vandoor maar beleidsmedewerker luistert mee. Dus het is ook prima. En ik ga nu niet de orde van het debat en mapjes door elkaar heen husselen. Dat vind ik onterecht. Wat mij betreft. Dus dan. Dank je hartelijk en dan hoor ik het antwoord later dankuwel.

[0:24:42] Bedankt, mevrouw vanessa ze toch niet aanwezig bent geweest en heel veel succes. Je bent ontheven van die verplichtingen verder

[0:24:48] en het team. Dat is wel belangrijk om de staatssecretaris sprak men ook meer eisen aan van de pvda. Maar die worden ook inderdaad waargenomen door een fantastisch team zoals we alle kamerleden goede beleidsmedewerkers en mijn persoonlijke assistente. Dus die volgen anders zijn dan ook. Dat geldt ook voor u heel veel succes veilig.

[0:25:07] Eigenlijk wilde ik naar mevrouw mulder helemaal haverkort. Maar we vragen dat hier nog specifiek even een punt verlaat dat ik.

[0:25:14] Ja. Voorzitter wil ondanks mijn vrouw vanessa nu de vergadering verlaat haar toch bij vallen, want het punt wat ik eigenlijk maakte over het statiegeld gaat met name over de paus het de heren vanuit tegen de ingang per één januari in wat ik vroeg eens of daar geleerde lessen uit getrokken worden.

[0:25:31] Daarin refereert staatsssecretaris nu aan de evaluatie voor twintig, vierentwintig. Maar ik mag toch hopen dat de staatssecretaris. Als blijkt dat het dat dat deze statiegeld niet genoeg geborgd is in de wetgeving dat daar een directe aanpassing opkomt en dat we niet gaan wachten tot een evaluatie. Dat is even de kanttekening die ik

[0:25:50] wil maken bij de beantwoording van die vraag,

[0:25:53] mevrouw de voorzitter, wordt

[0:25:56] tegen de last onder dwangsom die wordt opgelegd. Wij hebben met elkaar wetgeving in het leven geroepen. Die zegt vanaf eenendertig december moet het systeem in werking zijn en daar is verder niet heel veel spaans aan. Dus dat is gewoon wat er moet gebeuren en feiten en de ilt legt nu een dwangsom op en tegen de dwangsom gaat de sector en beroep dat dat staat hen vrij nederland. Maar ik denk niet dat wij heel veel andere dingen kunnen doen dan heel duidelijke wetgeving maken met haar en vastgelegd regels zoals wij ze redelijk en billijk op. Natuurlijk vinden en vervolgens is het aan jou om daarop te handhaven en zij mogen dan een beroep aantekenen hebben ze dus ook gedaan.

[0:26:44] Hoewel ze beantwoordde mijn vrouw wilde dollar verkocht.

[0:26:51] Ja. Voorzitter, de staatssecretaris heeft antwoord gegeven op de positie van gemeente en de kosten die gemeenten maken op moment dat iets wordt afgewezen en mijn vraag is of de staatssecretaris bereid is om voor het twee minuten debat. Wat wij ongetwijfeld gaan krijgen hierover toch zeven met de betreffende gemeenten nog zeven om tafel gaan, zodat het ook volstrekt helder is welke problematiek daar ook speelt en wat oplossingsrichtingen daarvoor zijn want anders zie ik me wel genoodzaakt om een motie over in te dienen en dat zou ik wel graag willen voorkomen als er dan een duidelijke brief ligt. Dus als die toezegging kan worden gedaan en dat ging specifiek ook hier over gemeenten in twente zou ik graag de toezeggingen van de staatssecretaris daarover ontvangen nog voor twee minuten debat.

[0:27:36] Wat voor blok is over de toezegging of een motie.

[0:27:40] Ik hou meer van toezeggingen dan voor moties. Neem mij de sector is sowieso heel goed. Gemeenten zijn sowieso goed aangeraakt. Maar we zullen nog een laatste check doen. Dus ik hoop dat dat dan aanleiding is voor mevrouw mulder. Om geen motie in te dienen. Ik wilde trouwens nog heel even richting mevrouw hagen laat weten dat hij tegen mij vorige week heeft laten weten dat ze de dwangsom voorlopig nog opschorten om eerste bezwaren. Heel goed te bestuderen. Die zijn gedaan door de sector.

[0:28:13] Dus dan maar het is ook een onafhankelijk orgaan. Dus die gaan over de eigen manier van handhaving en toezicht houden.

[0:28:23] Geweldig,

[0:28:24] Ik hoor een toezegging. Maar dan

[0:28:26] moet er een brief zijn. Dus zegt zij dat dan ook toe dat die brief ook voor twee minuten bad komt.

[0:28:32] Ja dat zeg ik toe.

[0:28:34] Ze op onze rivier geen dankjewel voor de toezeggingen van de staatssecretarissen naar huis gekocht.

[0:28:42] Voorzitter, dank dank aan de staatsssecretaris voor de beantwoording van dit blokje troepen mij twee vragen op en ik stel voor dat team. Maar tegelijkertijd stel want ze hebben allebei te maken met het woord vanilla

[0:29:34] en de tweede. Wanneer gaat over het antwoord. Wat de staatssecretaris gaf in relatie tot het eenvoudiger maken dat bedrijven plestic kunnen verwerken en ik ben heel blij met de antwoordt dat het inderdaad ook in de beleving van de staatssecretaris eenvoudiger moet worden dat het in europa eenvoudiger moet worden dat dat betekent als we die hoogwaardige recycling met elkaar gaan doen dat. Dat betekent dat het over grenzen dat transport vereenvoudigd moet worden. En als ik het goed heb geluisterd en zij de staatsecretaris iets over hoogwaardige verwerking in de e. U en ook daar zou ik graag een brief ontvangen met een motie met de naam even zeggen. De redenatie van het ministerie van staatssecretaris op dit punt hoe zij dat voor zich ziet en dan met name op welke termijn we daar wat van van mijn ouders kunnen zien.

[0:30:27] Daarna verkocht hij twee mobieltjes. En dat kan hij ook toezeggingen moties.

[0:30:32] Ik denk dat zit natuurlijk ook wel. En nbc en ik wil met alle liefde en plezier brieven schrijven aan toezeggen. Maar ik wil ook vooral niet teveel dubbel werk doen.

[0:30:46] Sorry.

[0:30:48] Verduidelijk. Ja. Nee. Als de staatssecretaris aangeeft dat het tweede punt in het nbc zitten waar we de vorige keer van gezegd hebben dat nationaal programma circulaire economie komt ergens eind januari begin februari is dat voor mij voldoende op dit punt die andere is voor de kerst en ik hoop dat dat wel.

[0:31:02] Ik zal deze toelichting,

[0:31:04] Dat ging over de single hughes plestic zijn. We bespreken dat op dit moment met de sector en ik heb er alle vertrouwen in dat we voor het eind van het jaar daar ook duidelijkheid over kunnen geven en haar verkocht vroeg om daar dan ook een update van te ontvangen. Voorzitter, aan die zeg ik graag.

[0:31:23] De kamer is veelal ticket. Momenteel gefeliciteerd, mevrouw league. Er komt er nog eentje bij me.

[0:31:30] Jij bent wel voorzitter is een verduidelijkende vraag, want de staatssecretaris is inderdaad ingegaan op recycling capaciteit. Dat was wel een deel van mijn vraag eens even kijken of het op een ander moment terug komt want die vragen was onderdeel van mijn vragen over luiers over de uwv luis is opgesplitst. Oké dan wacht ik daarop.

[0:31:48] De secretaris zei ook voor de mensen thuis. Dat komt nog dus voor de duidelijkheid.

[0:31:53] Staatssecretaris dankuwel. Het volgende.

[0:31:55] De verkenner was asfalt niets.

[0:31:57] Dat is en textiel.

[0:31:59] Ja precies ja. Te.

[0:32:02] De luiers die volgden

[0:32:05] dan had mijn vrouw haar en vragen over hoe opvolging s gegeven aan de motie hagen

[0:32:11] om peter pan als bij uwv een volwaardige plek aan tafel te geven. We zijn aan het kijken welke verbeteringen mogelijk zijn voor upc als beleidsinstrumenten, zoals ook toegezegd. Naar aanleiding van de motie bekijken, onder andere naar de rol van gemeenten en hoe zij ook ondersteund kunnen worden en we zijn nu bij de verschillende relevante stekeligste beleeft de problemen in kaart aan het brengen. Ik wil niet vooruitlopen op de uitkomsten. En wat het vraagt aan eventuele verankering, want daarvoor is het nog te vroeg. Na afloop van het proces wil ik verbetervoorstellen doen aan de kamer daar in de eerste helft van volgend jaar over informeren dan een verhagen. Een vraag over of ik kan verklaren waren ambities uw textiel op zijn gebaseerd

[0:32:56] voor de privé textiel heeft een gedegen aan onafhankelijk onderzoek plaatsgevonden voor het stellen van doelstellingen. Het uitgangspunt is dat de doelstellingen haalbaar, realistisch en ambitieus zijn op basis van dat onderzoek en gesprekken met alle partijen uit textiel keten zijn de doelstellingen voor recycling en hergebruiken opgesteld. Die doelstellingen die gelden vanaf tweeduizendvijfentwintig en die lopen op en de tijd en binnen vijf jaar na de invoering van de uwv vindt een evaluatie plaats en op basis van die evaluatie kijken we of de doelstellingen moeten worden

[0:34:49] teveel mixen hebt waardoor recyclen

[0:34:52] een stuk lastiger wordt gemaakt en dat is vaak ook met product design te maken

[0:34:57] of product gebruikt.

[0:34:59] Dan had mijn vrouw. Haar vraag dreigde of ik er zorg voor dragen dat bij de uwv voortextiel de vergoeding toereikend is voor gemeenten en recyclers en verwerkers. We overleggen als ministerie met alle partijen uit de textiel keten of de invoering van de uwv voortextiel met producenten, maar ook met gemeenten met inzamelaars met verwerkers met maatschappelijke organisaties. De producentenorganisatie voor textiel die is inmiddels opgericht en die is ook in gesprek met gemeenten en met inzamelaars, maar ook met verwerken zijn, maar bijvoorbeeld kringloopwinkels over hoe het systeem eruit gaat zien en welke afspraken kunnen worden gemaakt. Dus die gesprekken die lopen de gesprekken tussen de partijen die zijn uiteindelijk aan de partijen zelf en via het netwerk overleg circulair textiel blijven me met alle partijen in gesprek en houden we als ministerie ook een vinger aan de pols.

[0:35:54] Mevrouw hare, die vroeger nog naar de stand van zaken rond de misstanden bij zien.

[0:36:00] Ja die misstanden die in de kleding industrie actueel zijn door uitbuiting van arbeiders en chinese fabrieken en specifiek bij zien. Ik vind die berichten. Net zoals mijn vrouw haar heel zorgwekkend. Ik werk met minister voor buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking al samen aan het beleidsprogramma circulair textiel. Ik heb toegezegd tijdens de milieuraad van negentien oktober om een overzicht te maken met de acties van alle departementen en ook wat er allemaal wel en niet mogelijk is voor het aanpakken van misstanden en de kleding industrie. Ik hoop dat ik die brief verwacht eigenlijk dat ik die brief voor het eind van het jaar nog naar de kamer kan sturen.

[0:36:41] Mevrouw haar vroeg ook nog goed gaan met de ontwikkeling van tweedehands voor kleding. Ja, we zien de afgelopen jaren een sterke autonome groei van die tweedehands kledingmarkt. Daar dragen online platforms aan bij maar je ziet ook dat grote traditionele winkels tweedehands kleding gaan verkopen. Uit onderzoek dat mijn voorganger heeft laten uitvoeren, blijkt dat vier op de tien nederlanders wel eens tweedehands kleding koopt en dan zijn voorspellingen dat in tweeduizenddertig de tweedehandsmarkt is verdubbeld en ik wilde heel graag dat tweedehands kopen. Ook de norm wordt op dit moment loopt er een campagne in utrecht en leiden waar consumenten kennis kunnen maken met hoe leuk tweedehands kleding s en ik wil blijven inzetten op het stimuleren van tweedehands kleding aan die campagne die wordt uitgebreid geëvalueerd en ik ga begin volgend jaar ook bepalen hoe die gedrags en ze wordt vervolgd en misschien nog even een leuk verhaal toen ik het project een leider bezocht. Daar was een marktkoopman die een oude grote winkelpanden nu ook een combinatie deed van nieuwe kleding en tweedehands kleding en zag er is geen brood in. Maar hij zei dus van ja tot mijn grote verrassing blijkt dat heel veel mensen interesse hebben ook andy tweedehands kleding en hij zei ik zie dat mijn eigen enkel nu aan het verschuiven is na die tweedehands kleding. Dus zolang er ook nog door mensen en door ondernemers beroemd en wordt gezien. Dan wordt dan komt er natuurlijk nog extra versnelling en dus dat kan ik alleen maar heel erg aanmoedigen dan ook mevrouw bush league nog een vraag over wanneer de pvv komt die gelden voor luiers. Dus daar is ie al. Ik dacht type of griekse zat maar blijkbaar niet het traject om te komen tot een mpv voor luiers en incontinentiemateriaal is onlangs gestart.

[0:38:35] We zullen en de voorbereiding ook zeker ruim de tijd nemen om mijn betrokkenen in gesprek te gaan, zodat ze zich kunnen voorbereiden. Op dit moment denken we aan inwerkingtreding en tweeduizendzesentwintig

[0:38:47] en dan had mevrouw moest ik ook nog gevraagd of ik zet op grootschalige recycling capaciteit voor luiers zijn als subsidieregelingen beschikbaar, ook voor recycling capaciteit, voor luiers en incontinentiemateriaal

[0:39:00] en het coalitieakkoord aangekondigde stimuleringsprogramma, ontwikkeling en opschaling. Recycling zal aan een verdere impuls geven aan de wordt op dit moment nader uitgewerkt.

[0:39:12] Mevrouw de staatssecretaris is trouwens geen schimmel toe. Want ik heb een jeugdtrauma van wollen truien en wollen sokken en zo dus ik heb me ik mijden als de pest. Maar ik weet wel mijn vraag is een groot ambassadeur van tweedehands kleding ook ik weet dat ze mij ook wel proberen aan te zetten om zelfs tweedehands snickers en zo te kopen. Dus probeerde ze vorige week nog vragen u vast een hoop vragen denk ik,

[0:39:35] Voorzitter u

[0:39:38] omdat dan meteen te beginnen bij de uwv textiel die alsnog moeten ingaan. Ik vroeg specifiek is ze verduidelijking. Vraag niet de nieuwsvraag. Voorzitter naar de wetmatige eigenlijk verankering van die tweedehandsmarkt. Want mijn bereiken signalen dat die tweedehands tweedehandsmarkt juist uit de uwv textiel gefietst is klopt dat. Dat is eigenlijk meer mijn vraag want dan kunnen we allemaal campagne starten. Maar daarmee is nog niet in inzet en dat brengt me dus ook meteen bij de tweede vraag. U zegt ja. De ketenpartners moeten maken onderling met elkaar in gesprek. Maar in mijn betoog heb ik ook een heel duidelijk pleidooi gehad. Juist voor die duurzame pioniers die koplopers. Sorry. Via de voorzitter, de staatssecretaris die verwacht toch niet dat dit soort kleine duurzame spelers kunnen opboksen tegen de grootmachten van de fast fashion.

[0:40:27] Dus er is echt meer begeleiding nodig. Meer sturing vanuit vanuit de staatssecretarissen dan bent u het met mij eens en ik hoop dat u het aanbod aanneemt om met die duurzame pioniers in gesprek te gaan want dan lig ik u graag de nummers van deze mensen en u sprak over een onderzoek van plastick en daarvan ben ik heel erg benieuwd. Per wanneer dat dan is en of daar ook de mechanische chemische recycling en daardoor afwegingen mee kan nemen. Want als we ergens op inzetten dan graag de meest duurzame.

[0:41:03] Mevrouw de staatssecretaris,

[0:41:05] Voorzitter, op de eerste

[0:41:06] wil ik even een tweede termijn terug komen als je dat goed vindt als het gaat om duurzame pioniers. Dan is het zo. Ik kan haar wel gerust stellen. Voorzitter, we hebben veel contact ook vanuit het ministerie met duurzame pioniers. Ook ik persoonlijk heb er al een heleboel mogen ontmoeten en het is geweldig om te zien wat ze allemaal doen. Lukt het hem altijd en alle omstandigheden om het zelf allemaal te financieren aan de voorkant neemt niet altijd. Lukt het altijd niet. Nee dat is ook niet waar. Hè. Dus je hebt ook ondernemers die hun businessmodel hebben dat wat minder begeleiding of zelfs geen financiering van overheidswege vraagt die vinden bijvoorbeeld misschien ook wel geld via het bedrijfsleven of crowdfunding of wat dan ook, maar uiteraard willen wij duurzame pioniers betrekken. Ik denk zelfs wel te kunnen stellen dat iedereen die zich op dit moment begeeft en zeg maar het zetten van stappen binnen die circulaire economie zichzelf als pionier man beschrijven want we zijn in nederland al best een eindje op weg. Maar we zijn bij lange na nog niet maar ik beloof mevrouw haken dat ook de duurzame pioniers altijd betrokken zullen blijven gesteund zullen worden. We hebben allerlei stimuleringsprogramma s om die woorden niet alleen maar via de landelijke overheid gedaan, maar er zijn ook een heleboel activiteiten op provinciaal en gemeentelijk niveau. Ik kan me herinneren dat ik circulaire economie en portefeuille had toen ik wethouder in maastricht was en we hadden ook stimuleringsprogramma s op lokaal niveau net om die verbinding te maken tussen meer gevestigde bedrijfsleven en die pioniers. Want vaak heeft het gevestigde bedrijfsleven ook de kennis en kunde en het enthousiasme van die pioniers heel hard nodig om zelf ook een versnelling erop te kunnen zetten

[0:43:03] en dan die laatste vraag of diep verschillende manieren mechanische chemische recycling kan worden meegenomen, kom ik dadelijk een tweede termijn ook even bij mevrouw hagel terug.

[0:43:13] Staatssecretaris van maastricht wordt nog steeds gemist. Want dat weet ik natuurlijk. Ze zijn er vrij en zaken textiel uvv geen vragen. Dan gaan we het volgende boek zal wel afvalbeheer en ik kon op een blokje verkoopt geloven.

[0:43:32] Ja voorzitter eens even kijken en vraag haar. Maar er zijn nog wel de nodige voor mevrouw hagen, die vraagt aan mij of ik bereid ben om tot een of twee standaardmodellen te komen die zorgen voor de meest efficiënte manier van inzamelen. Ik deel het belang van efficiënte afval, inzameling. En daar wordt ook hard aan gewerkt door gemeenten die daarin ook de bevoegdheid hebben, mede vanwege het aansluiten bij de lokale context. Tegelijkertijd zien gemeenten en ook wij dat dan nog zeker winst te behalen is en het nationaal programma circulaire economie nemen we daar ook een aantal dingen mee. Dus bijvoorbeeld nog beter en efficiënter organiseren van de afval inzameling, waarbij ik ook het gesprek aan wil gaan of er verdere standaardisering en dat wil ik ook koppelen aan naderen en vulling van het voorkomen van het verbranden van recyclebare materialen. Want dat is gewoon doodzonde dat je dingen verbrandt. Als we nog

[0:44:30] wade hebben en gebruikt kunnen worden met acties in de hele keten kunnen we daar samen op belangrijke stappen gaan zetten. Daar ben ik van overtuigd.

[0:44:41] Ik heb het toegekend. Dus die mag ook tussendoor vragen stellen officiële ze die laatste vragen om voor gevulde koek. Kunt u er misschien eentje bij krijgen.

[0:44:51] Lotus koekjes terug hoorde ik laatst.

[0:44:55] Ik ben goed op de hoogte voor de extra vragen. Voorzitter, waar het met name om gaat is dat ik eigenlijk gewoon een stok achter de deur hebben voor de gemeenten die op een gegeven moment gewoon aan het einde van hun latijn van inzameling zitten en daarvan is het. Ik zie elke keer weer gemeenten die nieuwe modellen optuigen omdat ze eigenlijk gewoon niet rond gebruikt kijken en ik heb het al eerder gevraagd is niet de eerste keer dat ik het vraag blijft gewoon volhardend doen. Ik wil gewoon duidelijkheid hebben over nascheiding, bronscheiding dichter al dan niet. En wat het beest. Wat het beste systeem is in het belang van de grondstoffen, maar zeker ook in belang van van de gemeente en daarmee haar inwoners.

[0:45:32] Fraude, de staatssecretarissen.

[0:45:36] Ja. De bevoegdheid ligt bij de gemeentes en wij doen wel alles heel erg samen en in goede samenspraak. Maar door. Dat ligt ook al best wel heel erg veel onderzoek. Maar ik kan wel beloven. Dat gaan we gewoon doen en dan nationaal programma circulaire economie dat we aandacht hebben voor de beste systemen die er zijn, maar het is ook zo dat we ja. Ik ben heel erg van de subsidiariteit. Dus je regelt het op het laagste daartoe geschikt niveau en vaak weet de gemeente heel goed zelf waar ook wat voor hen de beste manier is om met mijn eigen afval, inzameling en te gaan. Als je bepaalde soorten bedrijvigheid hebt dan kan het misschien zijn dat een ander systeem voor jou beter werkt. Maar ik snap ook wel dat heilige behoefte heeft om zo efficiënt mogelijk in te richten en daar willen we ook met dat nationaal programma weer vervolgstappen in gaan zetten. Dus het is goed dat ze ons daar scherp op houdt en dat zal ze hopelijk dan ook terugzien en dat nbc.

[0:46:40] Zijn verder want kan die.

[0:46:43] Er komt een combi vraag van haven gekocht en hagen. Ze vragen of ik bereid ben om en en p c en landelijke en samuel sorteren en verwerkings strategie op te nemen die aantoonbaar leidt tot lagere kosten en een hogere opbrengst en of ik daarbij rekening kan houden met regionale verschillen voor die vroeg aanvullend of ik bereid ben om een nationale visie op afvalverwerking en recycling neer te leggen.

[0:47:07] Ik deel het belang van een efficiënte afval inzameling. En daar wordt ook hard aan gewerkt door de gemeente die erin zoekt de bevoegdheid hebben net ook al aangegeven het daarmee kunnen ze dus ook beter aansluiten bij de lokale context en tegelijkertijd zien we dat de winst te behalen. S. Dus we nemen het mee en we zullen met de hele keten samen belangrijke stappen gaan zetten.

[0:47:28] Meneer gekocht.

[0:47:33] Ik hoor bij de staatssecretaris zegt

[0:47:36] ik had me voorgenomen om dit niet interrumperen. Want ik was dolblij blij met wat ook de lijn van van d zesenzestig net was.

[0:47:44] Maar beide woorden. We nemen het mee wil ik toch geprikkeld of getriggerd moet ik zeggen om wel nog vervolgvraag stellen, want we nemen het mee eens zo vrijblijvend

[0:47:56] en ik deel met de staatssecretarissen conclusie dat de gemeenten de bevoegdheid zeker nog de verplichting hebben om afval op een efficiënte manier in te zamelen, maar we weten ook dat elk jaar aan het einde van het jaar bij het vaststellen van de belasting verordeningen. De discussie weer tot wanhoop in al die gemeenteraden lijdt omdat de afvalstoffenheffing weer gestegen is en de invloed van de gemeenteraadsleden en de wethouders in dit land op die inzamel sorteren en verwerking strategie eigenlijk heel erg klein is en daarom had ik de staatssecretaris gevraagd of ze bereid is meer regie te nemen. Dus ik hoop en ik hoop dat ze dat ook wil bevestigen. Als we straks dat een nationaal programma circulaire economie zien dat we ook echt daarin kunnen lezen dat er een optimale inzamelt verwerkings instructeur strategie is dat dat daadwerkelijk leidt tot een hogere opbrengst van hen bruikbare grondstoffen en dat dat ook daadwerkelijk leidt op termijn snap best dat er een overheen gaan. Maar dat het ook daadwerkelijk leidt tot lagere kosten voor onze inwoners, omdat we meer grondstoffen uit de keten hem gaan gebruiken als dat de essentie is van we nemen het mee. Dan zal ik mijn interruptie intrekken

[0:48:59] en als dat niet zo is dan ga ik graag nog even het gesprek aan over wat wat we nemen het mee dan precies betekent.

[0:49:05] Van de staatssecretaris.

[0:49:07] Voorzitter, ik

[0:49:08] we proberen aan te geven. Dat is dat gemeenten zelf het beste en staat zijn. Dat moet in principe moeten moeten liberale moeten aanspreken dat zij ook zelf kunnen kiezen voor de juiste systeem. Wat wij moeten doen als overheid is zorgen dat ze inzichtelijk hebben wat alle opties zijn om vervolgens ook zelf het beste model te kiezen wat daarbij past en dat mag zeker van ons verwacht worden, want het is in ons aller belang dat we toewerken naar een circulaire systeem en daarvoor kan het soms zijn dat voor de ene gemeente een ander systeem beter werkt dan voor een ander. Maar ik zal het wat steviger aanzetten nu want anders dan krijg je dadelijk nog een extra interruptie van de haverkort aan mijn broek dat meenemen wel iets steviger is dan dat. Dus we staan gewoon in het programma concrete aanbevelingen over hoe gemeenten om kunnen gaan met hun afval verwerking en vervolgens moeten ze zelf dan wat mij betreft daar een bepaalde keuzes maken als er uiteindelijk wel behoefte is om dat nog steviger aan te zetten. Dan hoor ik dat ook graag. Maar ik denk dat het gewoon belangrijk is ook in het belang van snelheid en efficiëntie en kostenbesparing dat elke gemeente zelf kan kijken welk systeem mix van toepassing is en het beste werkt.

[0:50:26] Verkocht.

[0:50:27] Voor een deel de conclusie dat gemeenten zelf moeten kijken en gemeentes zijn ook verschillende ene gemeente veel hoogbouw en andere gemeenten heeft grote afstanden tussen boerderijen bijvoorbeeld.

[0:50:37] Het is daarover geen misverstand. Maar ik hoop echt ik hoop dat de staatssecretaris dat nog kan bevestigen dat hij optimale strategie ook in dat nationaal programma circulaire economie leidt tot lagere kosten voor inwoners, een hogere opbrengst van hergebruikte grondstoffen. Als die twee criteria daarin meegenomen worden. Dan dan ben ik tevreden.

[0:50:58] Vooral staatssecretaris. Voorzitter, dat is natuurlijk ons streven

[0:51:02] en we hopen natuurlijk dat uiteindelijk ook iedereen en ziet dat een circulair systeem niet altijd hoeft te betekenen dat het daarmee ook standaard duurder is. Sterker nog, je ziet dat bedrijven die al langer circulair werken ook aangeven van het is ook nog eens een keer een heel interessant businessmodel.

[0:51:23] Dus ik hoor wat meneer haverkort zegt.

[0:51:28] U kunt u mag beantwoorden vervolgen.

[0:51:31] Oké dan had meneer nog een vraag of ik bereid ben de eenzame sorteren en verwerking van particulieren en bedrijfsafval te stroomlijnen, zodat ook daar efficiency behaald word ik deel het belang van efficiency bij de inzameling van afval. Ik wil wel wijzen op de zorgplicht die gemeenten hebben voor de inzameling van huishoudelijk afval. Dat doen gemeenten goed en vanuit het rijk worden gemeenten gesteund bij het kiezen van een passend inzamelsysteem. We zien steeds meer privé is ontstaan waarbij producenten het product afval van huishoudens en bedrijven en zamelen. Denk bijvoorbeeld aan de upc voor verpakkingen. Die gaat ook vanaf één januari volgend jaar voor bedrijfsafval gelden. Dat is een vorm van stroomleiding door producenten wordt dan ook gekozen voor de meest passende aan efficiënte en effectieve manier van eenzaam.

[0:52:19] Meneer haverkost, vraagt ook of ik en het nbc bereid ben om hem op te nemen om sorteer aan verwerkingsbedrijven van elkaar te laten leren. Ja. Ik ben zeker bereid om samen met de afvalsector te werken aan efficiënte inzameling en ook aan slimme sorteer techniek.

[0:52:37] Daar wordt ook hard aan gewerkt door en met veel van die stakeholders. Want het doel om te voorkomen dat recyclebaar afval wordt verbrand wordt breed gedeeld.

[0:52:47] Dan had ik ook nog een vraag over of ik mogelijkheden zien om de einde afval status voor plastic afval eenvoudig op te heffen, zodat haar sneller rendabel wordt.

[0:52:58] Ja ik hoor ook vaak dat het toekennen van een einde afval status voor bedrijven. Belangrijk is en ik zie ook dat er in de uitvoering winst te behalen valt.

[0:53:07] Daar werk ik ook aan. Samen met de decentrale overheden met omgevingsdiensten omdat beter en duidelijker en uniform te maken.

[0:53:17] Specifiek voor plastic afval ben ik betrokken bij het opstellen van een europese einde afvalverordening en andy veroordeling kon een criteria om te bepalen wanneer plastic afval, geen afvalstoffen s en zo venten ook uniformering plaats tussen lidstaten en kan plastic afval, gemakkelijker de grenzen open, want het was een andere wens van de vervroegd.

[0:53:38] Meneer thijs had me gevraagd of ik bereid ben te onderzoeken of er een goede aanpak ontwikkeld kan worden om productstroom aan de voorkant van de kind centraal te stellen.

[0:53:48] Ja dat doen we ook. We kijken naar productontwerp op europees niveau wordt gewerkt aan een nieuwe eco design veroordeling en die gaat het mogelijk maken om eisen te stellen aan bijvoorbeeld recital baarheid van producten, het gebruik van recyclaat, efficiënt, materialen, gebruikt, repareerbaarheid en ook andere duurzaamheid en circulariteit eisen. U bent daarover per se vieze ook schriftelijk geïnformeerd en er is een schriftelijk overleg geweest.

[0:54:17] Ik had gehoopt koffie.

[0:54:20] En zo. Meneer de voor je. Vergeet het beste elftal komt eraan. Kom op.

[0:54:27] Daarnaast zal ook veel van de sectorale product regelgeving worden herzien. Dan kunt u denken aan verpakkingen of autowrakken of batterijen en ook daar is juist veel aandacht voor aan de voorkant van de keten.

[0:54:41] Dan had meneer thijssen nog een vraag over of vergoed en zicht krijgen en het nbc op de afvalstromen en de milieu impact daarvan en het buitenland. Mijn beleid is erop gericht om de milieu impact van afval te verminderen en dat betekent dus minder afval, minder storten aan verbranden en meer recycling. De afvalstoffenbelasting die z n prijs op het verbranden en storten van alle afval in nederland. Want we willen dat alle afval, zowel nederlandse als geïmporteerd afval gelijk wordt behandeld is juist vanwege de milieu impact in nederland en de e. U verplicht alle lidstaten die storten terug te dringen en zoveel mogelijk in te zetten op recycling. Dat dragen we aan bij want recycling wordt in nederland niet belast ook niet van buitenlands afval

[0:55:28] dankuwel

[0:55:29] en dan had meneer thijs nog een vraag over het nbc eerder afval doelstellingen voor vijf, honderd kilo per hoofd van de bevolking hoopt dat in de loop van de jaren naar beneden gaat. Helaas is ook eerder gebleken dat het heel moeilijk is om te sturen op afval. De doelstellingen per inwoner. Ik wil me wel blijven inzetten op meer preventie, zodat minder afval ontstaat. Dat gebeurt bijvoorbeeld met circulaire ambacht cent. Ga met kringloopwinkels met single plastic regelgeving

[0:55:58] en ook met de herziening van de verpakking verpakkingen richtlijn, en daarmee zal ik sturen of minder onnodige verpakking.

[0:56:06] Mevrouw poeslief vroeg nog of u bereid bent een grijze fase van één tot twee weken te verkennen wapen afgedankte producten nog geen afval status kijken krijgen, zodat toch nog kan worden gekeken of het kan worden hergebruikt. Ik ben het helemaal mee eens dat het ontzettend zonde is als producten die nog goed zijn onnodig op de milieustraat eindigen. Een invoering van een dergelijke grijze fase. Die is juridisch geen optie. Maar ik denk ook niet dat die nodig is, bijvoorbeeld door het controleren of schoonmaken van de spullen kan de afval status ook weer voorvallen en mijn moeder geen via de regeling voor circulaire ambacht centra heel erg aan bij gemeenten om bruikbare spullen aan de pols van mooiere straten te selecteren voor hergebruik. Je hebt al vaker dat je dan draai je koffiezetapparaat neer kunt zetten. Als je overstapt van een diego naar een special ofzo. En hij doet het wel nog en dat leidt ertoe dat mensen daar dan ook weer. Ja vervolgens gebruik van kunnen maken. Dus of ze kunnen het zelf meenemen of een kringloop haalt het op.

[0:57:07] Dat moet wel aan wetgeving worden voldaan. En dan moet je ook geen risico s zijn voor mens en milieu. Maar ik vind het punt van mevrouw moest slikken of er meer mogelijkheden van hergebruik vind ik wel heel belangrijk punt, want ik wil best toezeggen dat ik nog eens beleidsmatig kijken hoe en milieustraten op kringloopwinkels hoe ik die nog nog meer kan ondersteunen.

[0:57:26] En dan wordt als supergoed werk je daar. Je ziet ook dat asscher als bij zijn zoon mooie straat komt dat er mensen heel hard werken om te kijken. Per product. Het gaat allemaal letterlijk door een handen. Voorzitter, kunt u wel eens gaan kijken bij ons in het zuiden en parkstad zit een geweldig

[0:57:46] waar je dus ook waar mensen de hele dag kijken of producten nog een tweede leven kunnen krijgen en vervolgens over onderdelen van producten kunnen worden gebruikt, zeer de moeite waard. Anders misschien leuk om eens met de commissie een bezoek aan te brengen.

[0:58:02] Mevrouw mulder voegt nog als het niet lukt met de sector als geheel.

[0:58:07] Mevrouw, ik wil graag terugzien,

[0:58:09] Dankuwel voorzitter bewaren, non verbale zeiden ik dacht.

[0:58:13] Wel wel.

[0:58:15] Nee klopt. Eerst dacht ik wel en toen dacht ik niet want ik was blij met de toezegging. Want ik ken inderdaad ook aantal casussen waar het goed gaat en daarom stelde ik ook de vraag van wat kan de staatssecretaris doen om dit zeg maar over de gemeentes heen meer mogelijk te maken want ik heb ook casussen gezien waarbij het een tijdje kom dan binnen de gemeentelijke grenzen. Op een gegeven moment werd beperkt en ik zou willen vragen of ze dus in de toezegging die zojuist gaf ook kan meenemen wat die beperkingen dan zijn en wat er dan vanuit nationaal niveau kunnen doen om het makkelijker te maken op gemeentelijk niveau.

[0:58:46] Heel terecht kennisdeling is een ontzettend belangrijk punt. Er zijn een aantal koplopers zijn ook per gemeente soms verschillende dingen waar mensen heel erg goed en zijn qua recital s recycling of hergebruik of van bepaalde product groepen dus een zeer terechtkunt en voor zover die afstemming en kennisdeling nog niet goed op punt is vind ik dat wij daar wel ook als landelijke overheid een rol kunnen nemen om ervoor te zorgen dat dat wordt verbeterd. Dus ik laat dat even in kaart brengen en dan kom ik daar nogal ook bij mevrouw basilicum terug.

[0:59:22] En ik zal zeker komen. Immers ook een parkstad limburg zal zeker een keertje op bezoek als geheel als kamerlid.

[0:59:30] Water dus. Maar de hartelijke groeten. Zoals mevrouw de staatssecretaris

[0:59:33] caliban, mevrouw mulder, die had nog een vraag. Als het niet lukt met de sector als geheel kan ik dan maatwerk afspraken maken om tot een afval. Wat voor verbranding te komen.

[0:59:44] Ja inderdaad. Als, zoals mevrouw mulder aangaf de gesprekken met de sector over de uitvoering van haar motie die verlopen moeizaam en onwel tot een nsa te komen voor een afval pad voor verbranding kunnen de maatwerk afspraken zeker een interessante optie zijn. Ik zal het oppakken met mijn collega van ez k, en ik ben het ook eens dat we daarbij moeten kijken naar aspecten zoals werkgelegenheid na energielevering aan de europese dimensie, zoals ook de motie van mevrouw mulder is meegegeven.

[1:00:16] Mevrouw mulder had ook nog een vraag over bodem als ze een steeds groter probleem. Moore en bedrijven die willen zo weinig mogelijk bodem als overhouden is dat ook iets waar ik naar kijk vraagt.

[1:00:26] Ja. Bodem als ze zijn natuurlijk het product van afvalverbranding, het weg bewegen van verbranding naar hoogwaardige recycling is daarom het allerbelangrijkste instrumenten om bodem als te verminderen. Dus ja ik zie dat zeker als een factor en de inzet en redenen voor onze bredere en z n aanzien van verbranding en recycling.

[1:00:46] Dat was het einde van dit blok, blokje voorzetten.

[1:00:49] Verwonderlijk dat geen vrijheid om beveiligd

[1:00:52] alsjeblieft.

[1:00:53] Ja. Voorzitter, dat zit hem even op pocket governance punten bij de uwv ook in de eerste termijn nogal een grote gesprek met mekaar over met name met colega van de vvd en ik ben benieuwd of zij met het cda vindt dat de gemeente ook een formele positie zouden moeten krijgen nu perfect

[1:01:17] uw privé. Dat is uitgebreid.

[1:01:19] Door recente worden gedaan voor de mensen eerste.

[1:01:22] Je hebt helemaal gelijk hem uitgeschreven in de eerste termijn. Ik heb hem toen ook uitgebreid genoemd. En nu val ik toch weer in de afkorting. Maar de uitgever.

[1:01:31] Het gebeurt ook vrij gemakkelijk, maar niet iedereen is ter zake deskundige verlaten.

[1:01:35] Voorzitter, ik zeg toe om naar begin volgend jaar terug te komen want ik wil graag dat we zorgen dat we alles zorgvuldig stap voor stap doorlopen. Dus ik heb daar even nog wat tijd voor nodig. Maar ik zeg wel toe dat we daar op terug komen. Begin volgend jaar

[1:01:51] met een brief. Voorzitter,

[1:01:57] dan komen we sowieso met verbetervoorstellen. Dus ik weet niet of de man een officieel stuk is of dat het een briefje vorm s. Maar dan komen er verbeteringen voorstellen commandant uw kant op.

[1:02:08] Alweer een toezegging

[1:02:10] kom langs langzamerhand rook uit het plannetje van de rivier. Want die moeten allemaal monteren. Goed. U bent tevreden.

[1:02:18] Nou kijk

[1:02:20] de staatssecretaris kan het meenemen in in haar plannen in het nationaal plan en dat komt volgens mij ergens begin februari dan eind januari naar de kamer dat henk van yale

[1:02:31] mr asfalt. De eerste ministerraad. Wat de staatssecretaris in de eerste termijn vorige week had aangegeven

[1:02:42] als dat niet. Daarin staat dan wil ik daar wel graag een afzonderlijke brieven over.

[1:02:47] Dat is prima pap.

[1:02:50] Wanneer de rivier

[1:02:51] houdt het allemaal prima bij

[1:02:54] dan die zo. Kom binnen. Mevrouw. Geweldig.

[1:02:58] Dan gaan we nu naar het blokje en daarna komen er zitten ook de luiers van een vrouw moest liet mij geloven.

[1:03:05] Er was.

[1:03:06] Nee voorzetsel, maar wel nog vragen over menstruatie.

[1:03:13] Dan hebben we alle materialen gehad. Zo meteen. Oké, mevrouw haken die vraagt hoe ik de rol van hoe ik de rol op mijn pak van coördinerende chef en het kabinet op het gebied van circulaire economie zag zegt buiten de microfoon een belangrijke stap. Dat is dat ik eind januari kon met het nationaal programma circulaire economie en daarmee hebben wij natuurlijk ook een belangrijke verantwoordelijkheid en ik zal vervolgens twee keer per jaar op bilaterale gesprekken voeren met collega bewindspersonen van andere departementen om ook te bezien of er bijgestuurd moet worden. Ik zal ook de voortgang monitoren en daarbij zal het baby al een belangrijke rol spelen met de publicatie van de i c. Ik krijg zal ik nog even uitgelegd waar die afkorting voor staat. Op basis daarvan stuur ik dan weer een actualisatie van het nationaal programma circulaire economie aan de kamer

[1:04:12] en daarin zullen dan ook de benodigde staat aan maatregelen en doelen en die nodig worden dan ook periodiek aangescherpt. We staan hier ben ik niet alleen chef c. Maar daarmee is ook deze commissie op verschillende momenten in staat om bij te sturen om aan te geven of ze vinden dat we op schema liggen en kan ook daar waar mogelijk aangescherpt en iets wat ik niet verwacht afgezwakt worden.

[1:04:45] Maar dat zal alleen aan de commissie zijn want dat is niet mijn ambitie en ik denk ook niet die van de commissie een beetje kennende voorzitter, dan had meneer thijssen nog een vraag over of er jaarlijks net kunnen ophalen en kunnen bepalen of op koers zetten naar een circulaire economie. Ik wil twee jaarlijks op basis van integrale c rapportage van het pbl bekijken hoe de voortgang s op nationale doelen,

[1:05:10] aangezien de werking van instrumenten op nationaal niveau vaak meer tijd neemt dan één jaar zal jaarlijkse monitoring weinig extra inzicht opleveren ten opzichte van twee jaar seks op productgroep niveau is in sommige gevallen wel mogelijk jaarlijks voortgang te monitoren. Dan moet je denken aan het bijvoorbeeld op het niveau van textiel en plastic verpakt.

[1:05:32] Mevrouw vanessa nog vraag wat de stand van zaken is met betrekking tot een motie over het terugdringen van verzend materialen van e commerce verpakkingen. De status die vraag was

[1:05:41] over had voordat ze wegging.

[1:05:43] Dat wordt op verschillende fronten gewerkt aan de kwestie die zij en de motie aankaart en de nieuwe europese verpakkingen wetgeving die eind deze maand komt, wil ik vol inzetten, inzetten op het terugdringen van lawrence, ruimte en verzend verpakkingen en ook op het stimuleren van herbruikbare verpakkingen. Want er is niets zo vervelend dat je m een snoepje online besteld en dat het vervolgens in een doos van een meter bij een meter wordt bezorgd. De sector die gaat ondertussen ook naar aanleiding van de motie aan de slag met verpakkingen die beter op maat zijn met minder materiaal en ook minder uitstoot en de logistiek

[1:06:20] ook gerecyclede materialen, zowel in karton als een plastic verpakkingen en daar waar het niet nodig is te kiezen voor geen extra veel zandverpakking en de is ook een verkenning van een systeem van herbruikbare verpakkingen en de markt en volgens mij moeten we ook nog aanvullend gekeken naar ja zeg maar het materiaal waarvan de verpakkingen is gemaakt.

[1:06:42] De partijen uit de sector komen in januari samen en ik zal de camera dan vervolgens verder over informeren.

[1:06:49] Even kijken. Dan had meneer haverkort nog een vraag over het vervangen van erkende maatregelen van asfalt centrales verzekert dat ze niet langer circulair asfalt kunnen produceren. Is dat dat bij mij bekend.

[1:07:04] Hij vroeg ook nog naar de grote consequenties die dat zou hebben voor het onderhoudsprogramma van komend jaar bouwend nederland die spreken zelfs van belgische toestanden kan ik zorg kan ik die zorgen wegnemen en dat circulair circulair asfalt gewoon beschikbaar blijft.

[1:07:22] Er wordt op dit moment door rijkswaterstaat deels grotendeel gebruik gemaakt van asfalt, dat als gevolg van onderhoud vrijkomt en direct bruin bruikbaar is zonder bewerking en asfalt centrale. De circulaire activiteiten zoals het recyclen van asfalt. Die dienen niet belastend zijn voor milieu of de gezondheid. Dan hebben we het ook vaker en de commissie over gehad.

[1:07:41] Het blijkt dat normoverschrijdend imessage kunnen optreden bij het recyclen van asfalt.

[1:07:47] Het investeren om te hoge emissies tegen te gaan. Dat is een onderdeel van het pad naar een circulaire economie. Het doel van een circulaire economie wordt nadrukkelijk verbonden aan het doel van een niet toxische samenleving. Het is primair de verantwoordelijkheid van de bedrijven om aan de gestelde norm en de wet en regelgeving te voldoen en versoepeling van die immense norm. Dat lijkt mij ook gelet op de gezondheidsrisico s voor omwonenden omwonenden niet wenselijk. Er zijn asfalt centrales die wel voldoen aan de normen technische aanpassingen doorvoeren om aan de norm te voldoen. Dat lijkt mij dus ook de wenselijke optie. Ik heb overigens ook al eerder richting uw commissie aangegeven dat hij voornemens waren om dit te gaan doen. Ik heb toen aangegeven dat ik verwachtte dat we dat rond één januari zouden gaan doen. We zijn nu twee maanden eerder. Dus ja

[1:08:44] dat is antiek lijkt mij dat positief. Maar ja, ik

[1:08:51] wilden dus ook al op wijzen dat het sowieso zou zijn gebeurd. Alleen dan twee maanden later. Nu hebben we nog twee maanden naar voren kunnen halen, maar ook in het belang van de gezondheid.

[1:09:01] Meneer gekocht.

[1:09:03] Voorzitter, niemand kan tegen het belang van de gezondheid zijn. Dus dat dat standpunt daarover geen misverstand. Maar we krijgen wel zorgen vanuit de sector gedeeld en het lijkt wel alsof er in de beleving zoals het ministerie beleefd wordt in de sector alsof er nog wat verschil zit. Los van het feit dat we een paar maanden eerder die ik kende maatregel intrekken en dat is natuurlijk in in de doorlooptijd van het nemen van technische maatregelen om de installaties aan te passen. Maar heel kort tijd

[1:09:39] en dat verschil van inzicht zit volgens mij op het feit van hoe zit het nou met die overschrijding. Welke van de dertig asfalt centrales verdomme wel en welke niet is daar hetzelfde beeld over en dan ben je wanneer je daar niet aan voldoet. Welke ingrepen moet je dan nemen om vervolgens te komen tot wel schone herbruikbare circulaire asfalt centrales.

[1:10:06] Ik kom zo tot mijn vraag. Maar het is wel van belang omdat we in de telegraaf schrijft de belgische toestanden. Maar we weten ook dat pak hem beet vijfentachtig procent van onze inwoners nog steeds gebruik maakt van de auto en rijdt heel vaak over asfalt.

[1:10:18] We hebben vandaag plenair een kleine vijftig moties over het spoor met elkaar besproken. Dus dit dit gaat wel ergens over.

[1:10:27] Vraag is is de staatssecretaris nog in staat om voordat we tot grote problemen leiden om nog eens een keer het gesprek aan te gaan met de sector van bouwend nederland over de sector.

[1:10:39] Om te kijken dat daar helderheid is over die twee punten. In hoeverre is nou het volksgezondheidsproblemen daadwerkelijk beheerst door de huidige maatregelen eraf te halen. En wanneer gaan omgevingsdiensten meter. Waar gaan ze dan meter. Welke stoffen zijn dat dan zijn de normen die daarbij horen ook echte normen die die ongezondheid met zich meebrengen. Zit daar misschien nog ruimte en al was het. Maar we hebben ook schriftelijke vragen over gesteld college coureurs en ik alvast maar

[1:11:11] de zorgen die daar leven. Maar die ook uiteindelijk leiden tot mogelijke gedoe voor wegbeheerders. Dat wil niemand vroeg mij om nog ns weg te kunnen nemen. Dat zou dat zou meegaan.

[1:11:23] Staatssecretaris.

[1:11:24] Voorzitter, ik ben altijd graag bereid om met bouwend nederland nog een keer het gesprek te laten voeren om ze nog eens een keer uit te leggen waarom wij doen wat we doen en wat dan ook vervolgens daar de gevolgen van zijn vol voor de sector.

[1:11:41] Die toezegging doet staatssecretaris kan die vraag beantwoorden.

[1:11:47] Even kijken. Voorzitter, meneer haverkort had gevraagd of ik het knvb onderzoek naar hem schoon en betaalbaar alternatief voor vul me middel voor kunstgrasvelden mede mogelijk wil maken en met knvb wil komen tot een lijstje van milieuvriendelijke bruikbare korrels vol plezierig bespeelbaar kunstgras.

[1:12:05] Ik werk samen met de minister voor langdurige zorg en sport en met de sportbonden, waaronder de knvb aan hun duurzaamheid, label om de aanleg van niet duurzaam nieuwe velden uit te faseren. En daar worden de maatregelen ook en meegenomen en ik heb samen met de minister voor langdurige zorg en sport. Het streven dat kunstgrasvelden en tweeduizenddertig bij voorkeur, gin en schoolmaterialen ook meer bevatte. Het is het beste voor milieu als nieuwe velden in elk geval niet langer gebruik maken van het synthetische en strooi materiaal en de europese commissie, synthetische en schema materialen opgenomen en een restrictie voorstel over opzettelijk toegevoegde microplastics en en dit voorstel is een verbod opgenomen op marktplaats in van synthetische en schoolmaterialen met een overgangstermijn van zes jaar en daar ben ik ook positief over.

[1:12:59] Even kijken. Meneer thijssen.

[1:13:01] Leg haar verkocht officieel precies nemen. Inderdaad want u bent nu dory interruptie mama vragen ook ik heb gezegd dat je ook gezien de compacte samenstelling dat iedereen dan een extra vraag die gaat hem niet gebruiken.

[1:13:15] Mijn laatste punt. Volgens mij de rest doe ik wel een tweede termijn als dat nog hoog zijn en dank voor het uitgebreide antwoord en ik vroeg alleen maar of ze nog even in gesprek. Wou staatssecretaris met de knvb om het onderzoek wat de knvb graag wil wil starten en die willen helemaal niet wachten totdat het twee duizend dertig is die willen graag op korte termijn daar wat aan doen en ik ik heb zo maar vermoeden dat het over een klein beetje geld gaat. Dus als we daar vanuit ind. Wij kunnen faciliteren. Dan dan zou in ieder geval daar op korte termijn wellicht al vooruitlopend op de europese ambities ruimte kunnen ontstaan. Dat was dat was de hoofdvraag.

[1:13:50] De staatssecretaris.

[1:13:53] Ja voorzitter, meneer verkocht weet dat ik af en toe

[1:13:59] woorden gebruiken om om te proberen te duiden. Wat wat uiteindelijk een goed antwoord is waarvan ik hoop dat hij daar tevreden mee eens. Maar ja dan zal ik het kort houden. Ja. Ik ben graag bereid om met de knvb daarnaar te kijken. Sterker nog, dat doen we al. Wij doen dat onderzoek samen.

[1:14:20] De staatssecretaris had eroverheen zal vermeld dat ze daarmee samenwerking met de kamer.

[1:14:25] Ik zal nog beter luisteren voor dankuwel.

[1:14:29] Volmondig. Ja. Voorzitter, dank want staatssecretaris begon over microplastics en dat onderwerp ben ik al mee bezig denk ik. Sinds tweeduizend twaalf, tweeduizend dertien omdat er make up en overal weg te krijgen. Precies. Vandaag bij dit debat hebben komt tno met een onderzoek naar buiten over microplastics en gaat het ook nog eens een keer over restanten van autobanden. Dus vandaar dat ik even er toch op aanslagen dat ik hoop dat in die brief die de staatsecretaris dan ook gaat sturen over dit onderwerp wat ze met de knvb zeg maar sneller wil zijn, wil ze misschien ook op die andere vlakken van microplastic sneller zijn dat tno rapporten wil ze vast wel een reactie opgeven zo te horen is ze daar al heel goed mee bezig. Dus daar ben ik ook blij om dat te horen. Maar ik zou die dat nog wel graag in een brief terug zien hoe we dat nog meer kunnen terugdringen, want dit is echt het zit al in onze longen concludeert ook tno. Dus dit is echt niet. Oké.

[1:15:27] Volgens voorzitter de microplastics. Dat is natuurlijk echt een ontzettend belangrijk thema. Ook de komende tijd steeds meer in de gaten en ook en de greep zullen moeten krijgen op sportvelden is het ook nog een keer het verhaal dat natuurlijk daar mensen gewoon op voetbal of hockey of wat ze allemaal voor sport daarop doen en daar waren ook nog wel wat vragen en eerste instantie van hoe zit dat dan met de gezondheid van mensen. Dus dat en dan heb je ook nog eens een keer de milieu effecten van dingen die dan microplastics die bijvoorbeeld ook vier kogels en het milieu terecht kunnen komen. Dus en gezondheid en milieu. Nou ik heb het onderzoek inderdaad even kocht ge zien maar ik heb het nog niet helemaal kunnen duiden. Maar dat zijn gewoon enorme uitdagingen. Ik was een tijdje geleden en ik praat altijd graag een voorbeelden. Voorzitter, weten jullie inmiddels van me. Maar ik was bij een bedrijf en op chemelot campus die zich specialiseert en circulaire autobanden. Ik schrik me elke keer weer een hoedje. Als je dan hoort hoe ontzettend veel autobanden wereldwijd per jaar worden gedumpt en je hebt gewoon hele berg en letterlijk en ze dan laat je zand overheen. En als je dat weer graaf. Dan liggen daar gewoon ik weet niet hoeveel autobanden honderd ja. Ergens krijg je dan dus dat die autobanden gaan voor vergane. En dan komen dus die stukjes plastic die komen en het milieu terecht en en uiteindelijk ook en ons systeem. Dat wil je gewoon voorkomen. Dus ik geloofde ook en dat we zeker moeten kijken van hoe volkomen met aan de ene kant, maar het allerbeste om het te voorkomen is om ervoor te zorgen dat we gewoon uberhaupt geen afval meer hebben. Maar dat neemt niet weg dat we nu ook al een enorm probleem hebben want ik leef ook niet. Terwijl ik en de illusie dat we pech volgende week en circulaire economie met zen allen hebben gerealiseerd. Dus ik deel de zorg van mevrouw mulder heel erg. We moeten zorgen dat we het beter gaan doen op het goed in kaart hebben en ook bekijken welke maatregelen kunnen nemen. Maar ik denk ook dat

[1:17:34] en dat heb ik me zeker gerealiseerd toen ik in indonesië was en daar de discussies had over die plastic soep die we met zijn allen aan het organiseren zijn. Het is echt gewoon niet. Oké. Als je ziet hoeveel afval wij en onze rivieren en en onze zeeplanten en dat gebeurt niet alleen in indonesië. We moeten zorgen dat we dat wereldwijde aanpakken. Maar laten we dan eens beginnen met op zijn minst kijken hoe we dingen in europees verband op een fatsoenlijke manier kunnen regelen. En natuurlijk alles wat in nederland nog aanvullend kunnen doen. Dat moeten we ook niet nalaten. Maar het heeft gewoon zo weinig zin als nederland alleen maar het braafste jongetje van de klas zijn. Ik heb liever dat we zorgen dat we onze kennis die we hebben zoveel mogelijk delen. Want dan is de impact die wij als nederland als volg vechten hebben is vele malen groter.

[1:18:28] Van alle drie extra interruptie,

[1:18:30] Interruptie.

[1:18:31] Voorzitter, dank is de staatssecretaris bereid haar reactie op tno rapport naar de kamer te sturen en dat we daar een toezegging dat vandaag over krijgen dat dat gedaan wordt. En dan ook dat hele knvb verhaal ook mee te nemen als ze dat eerder willen doen, zou mij dat ook een lief ding waard zijn. Dan pas in twee duizend dertig keer.

[1:18:55] Voorzitter,

[1:18:56] eind deze maand komt er een europees beleid pakket ook voor microplastics. Dus ik zou het ook kunnen meenemen en het servies. Want ik wil ook wake of hoe gek we zijn met zijn allen heel erg ambitieus, maar er zit hier een team op circulaire economie, wat ook nog een nationaal programma moet gaan maken. De komende maanden en ik wil ook proberen te voorkomen dat we dingen teveel dubbel doen. Dus ik zou het graag een advies willen meenemen als dat oké is.

[1:19:26] Kunt u

[1:19:27] beantwoording van gezwollen?

[1:19:29] Oke dan had meneer thijssen nog een vraag over de actieagenda batterijen die superbelangrijk. Maar is dit nou de aanpak die nodig is

[1:19:37] en de verduurzaming van de energie en mobiliteit sector spelen batterijen inderdaad een hele belangrijke rol. De actieagenda batterijen die samen met de topsectoren opgezet en een expert groep van bedrijven en kennisinstellingen. Dan hebben ook twee consultatie sessies met gezamenlijk meer dan honderd aanwezige plaatsgevonden. Het actieplan plan schets niet alleen maar doelen voor de komende jaren, maar ook voor twee duizend dertig en samen met mijn collega van economische zaken en klimaat en met de batterijen sector werk ik aan een achtjarige voorstel voor mogelijke indiening en de derde ronde van het nationaal fonds om onderzoek en innovatie op batterijsystemen verder te stimuleren en ik denk dat we daarmee als nederland op de goede weg zijn, maar we zullen we oog moeten blijven houden voor de dynamiek en technologie en en ook met de praktijk

[1:20:29] dan meneer haven komt nog gevraagd of ik kan aangeven wanneer we toegezegde overzicht over de grondstofstroom kunnen ontvangen. De brief met het onvoorzichtig is op eenentwintig oktober s die u gestuurd. Meneer verkocht auto nu heel vrolijk en de lucht. Maar fijn dat u met ons heeft ontvangen. Mevrouw haar, die vraagt of de tweedehandsmarkt wordt geraakt door de wet op heling en of ik daarover en overleg kan treden met ing. Ja dat is inderdaad het terrein van mijn collega van jnvb. Ik heb begrepen dat de oplossingen zijn gevonden. Ook in overleg met de branche vereniging bkr en met de v d. Om het werkbaar te maken voor de kringloopzaak. Toch. Dat houdt bijvoorbeeld en dat om niet volstrekte goederen bestemd voor doorverkoop alleen geregistreerd. Hoeveel woorden als ze individueel te identificeren zijn. Dus dat is dan bijvoorbeeld een fiets met een vrienden

[1:21:21] en er is gestreefd naar een goede balans tussen de wens om leerlingen en witwassen en vermogensdelicten tegen te gaan en ook wel het ontzien van die tweedehands handel. Ik blijf daar wel over en contact op met mijn collega van je. Om ervoor te zorgen dat we niet het kind met het badwater weggooien. Dan had mijn vrouw haar genoeg. Een vraag over restproduct schapenwol als isolatiemateriaal

[1:21:45] voor de waardering van de milieu effecten van een product. Zoals isolatie wol, is de producent verantwoordelijk om een zogeheten levenscyclus analyse of van aziaten doen. Dat geldt ook voor het toerekenen van milieueffecten van restproducten en vervolgens kunnen producenten dit en de nationale milieu database laten vastleggen, zodat met het product kan worden gerekend voor de milieuprestaties van bijvoorbeeld woningen en voor zover ik weet, zijn er nog geen alias voor een dergelijk product gemaakt, maar naarmate de milieuprestaties eisen en de bouw regelgeving scherpe bocht wordt het spel meer de moeite waard voor de producent om een duurzaam product op te laten nemen. Andy nationale milieu database en mijn collega val van volkshuisvesting. Hugo. De jonge die stuurt de kamer binnenkort ook nog een brief met zijn beleid voornemens voor circulair bouwen en daarin gaat die ook en op die overkoepelende milieuprestaties ijs op

[1:22:39] bouwregelgeving.

[1:22:42] En dan had mevrouw bush league voorzet dan nog een vraag over de alternatieven menstruatieproducten of ik die kans stimuleren. Ja dat hoort bij het domein van het ministerie van szw en vws. Ik zal het verzoek aan de collega´s van szw doorgeven. En dan ben ik er doorheen voor z n eerste termijn.

[1:23:06] De staatssecretaris. Een interruptie van mijn vrouw vragen.

[1:23:11] Voorzitter, ik heb er nog meer mee dan verder in tweede termijn even met betrekking tot hoe het geld voor het product autobanden. Het gaat vooral

[1:23:26] je identificeert zich met autobot met de tweedehandsmarkt, zodat we allemaal weer wat water, met name om gaat, is het natuurlijk die aziaat zijn jaren kunnen producenten willen doen. Maar het is wel zo dat in binnen onze wetgeving onze normen, onze regelgeving zoon product dus gewoonte niet gaat, waarbij een product als afval banden gezien wordt of afgebonden autobanden gezien wordt als een volwaardig gerecycled product. Zodra het rubber granulaat is. Ziet u dat hier precies het mis is wat we nog moeten aanpassen in wet en regelgeving, zodat we daadwerkelijk de circulaire economie komen. Zolang we dat zien als een volwaardig circulair gerecycled product, wat in ons milieu terecht komt en wol. Wat een dier. Wat een dierlijk circulair producten is gewoon weer opgaat in de natuur. Als er niet volwaardig product en verbranden. Dan zit er dus nog veel mis en dat is wat ik probeer aan te tonen met het stukje wol en of u daar een analyse op heeft. Dus ik begrijp die aziatische. Ik weet hoe het werkt. Alleen als we naar een circulaire economie willen, dan moeten we dit soort producten groepen analyseren en zien waarom dit niet haalt en niet wint van bijvoorbeeld glaswol. Wat een enorm vervuilend product is.

[1:24:35] Ik zal heel eerlijk zeggen dat ik het helemaal met mevrouw haar eens bent kijk het is natuurlijk zoals je naar een circulair systeem wil dan wil je dus net zorgen dat je dat je op zijn minst alles wat je in de keten brengt dat dat dagboek blijft en dat het nooit afval wordt en als op bepaalde producten zijn, zoals schapenwol dan lijkt het mij heel erg logisch dat hij een bepaalde status kunnen krijgen, zal er ook vast aan veiligheid moeten worden gekeken en allemaal dat soort zaken. En en toepasbaarheid en levensduur. Want je wil ook niet om de haverklap gebouwen opnieuw moeten isoleren als een andere meer duurzame circulaire oplossingen mogelijk zijn. Maar ja als dat zo is dat die ruimte er nu niet voldoende is. Dan ga ik daar gewoon naar kijken want ik vind het ook belangrijk dat we natuurlijk alle manieren die we kunnen bedenken om circulair te zijn en te bouwen, bijvoorbeeld of te isoleren dat we die ook zoveel mogelijk gebruiken, zeker als het om die elk product gaat dus helemaal eens met mevrouw hagen kocht om.

[1:25:41] Dankjewel arrestatie.

[1:25:44] Hoeveel moesten er nu wel of geen vreugde was de enige die nog vragen over wat kunnen we na de tweede termijn? Nogmaals bedankt voor de beantwoording van de tweede termijn van de kamer stelsel moet binnen een minuut. Anderhalve minuut moet het kunnen lukken vragen de tijd loopt.

[1:26:03] Voorzitter, voorzitter, op dit moment lopen we vijftien jaar achter op circulair beleid zou hebben we de laatste horen zeggen en toevoegen we vandaag weer dat het realistisch en haalbaar moet zijn en ik heb daar toch wel mijn zorgen over met name omdat niet die duurzame pioniers daadwerkelijk aan tafel zitten bij de uwv dient niet als eerste bevraagd worden, terwijl het wel de spelers zijn die laten zien dat circulair al lang kan en ik heb daar echt vragen over. Ik wil nogmaals op het hart drukken van de staatssecretaris dat ze met die spelers echt in gesprek gaat en daarin de ambities leidend leidt zijn laat zijn en niet juist de gevestigde orde,

[1:26:38] want op dit moment zien we een uvv waarbij producenten de gevestigde orde bepaald en uiteindelijk betaalt en dat blijkt nu maar weer bij die verpakkingen. De inwoner drie keer middels het aanschaf van het product middels de afvalstoffenheffing bij gemeenten en zo blijkt dus nu ook weer aan het eu fonds voor al het plastic op de markt gebracht wordt. Maar volgens mij is er nog veel te behalen. En wat ik heel graag zou zien in het nationaal programma. Voorzitter, om het gewoon vooral mee te geven, hoeft niet nu beantwoord worden dat we kijken per productgroep wanneer noemen we nou gerecycled? Wanneer is het gerecycled? Wanneer is het circulair, maar ook wat is de einde afval staat tussen de busje raakte het ook al even aan. Wat betekent dat. En wat heeft dat te maken met dat we het nog een keertje rond kunnen krijgen. En u triggerde me toch weer in de plastic soep. Bent u bereid om echt ook op europese maar ook nationaal zeker nationaal niveau. Aangezien we koploper zijn als het braafste jongetje van de klas in het in de export van plestic. Bent u bereid om gewoon te werken aan een totaalverbod van export van plastic.

[1:27:42] Ik ben daar niet toe bereid, maar ik zal het doorgeleiden naar de staatssecretarissen alsjeblieft.

[1:27:48] We vragen namens democraten zesenzestig volkspartij voor vrijheid en democratie haven.

[1:27:54] Ja. Voorzitter, dank ik zo benieuwd hoe dat exportverbod met plestic van plastic afval zich moet houden tot de vrije verkeer van plastic om het vervolgens te kunnen recyclen. Maar heel benieuwd hoe de staatssecretaris daarop gereageerd. Voorzitter, dank dank aan de staatssecretaris voor de beantwoording in de eerste termijn van de vele vragen die ook van mijn zijde gesteld zijn en ook dank voor de antwoorden die ik kreeg toen ik daar op sommige punten nog wat over doorvroeg twee dingen staan voor mij nog open en het eerste is een detail dat gaat over de toezeggingen die de staatssecretaris deed over de komst van de europese einde afvalverordening die waar ze mee bezig is. Ik vroeg me af of de staatssecretaris kan delen wanneer zij verwachten die naar de kamer te kunnen sturen wanneer dat mogelijk uit europa komt met een fiche nam een tweede gaat over dat grondstoffen overzicht waarvoor dank je. Ik had het in mijn eerste termijn niet genoemd. Anders dan met de vraag of het nog kwam. Het was er inmiddels. Dat is hartstikke fijn. En daarmee hebben we voor de helft van de oorspronkelijke vraag, namelijk inzicht gaat over de hoeveelheden van verschillende afval grondstoffen nog geen inzicht hebben over de bijbehorende kosten van en daarvan zegt staatssecretaris ook dat het ingewikkeld is omdat niet bekend is, omdat het bedrijf gegevens zijn in sommige gevallen.

[1:29:22] Maar ze zegt ook dat we er wel aan werken. Dan moet ik citeren door meer transparantie in de keten en de kwaliteit van de in te zamelen materiaalstroom te verbeteren en het gebeurt als samen met gemeenten inzamelen en verwerken werkers en dat wordt dan een soort maatwerk traject kwaliteit genoemd en ik ben benieuwd hoeveel van die trajecten de afgelopen periode met elkaar hebben doorlopen en welke resultaten daaraan uitkomen en ik snap ook dat staatssecretaris niet nu op termijn gelijk op in kan gaan. Maar dat zou eventueel schriftelijk willen zien of dat het betrokken wordt bij het nationaal programma circulaire economie, omdat juist die transparantie ook de financiële transparantie heel erg helpt bij het verhogen van de opbrengst van de grondstoffen en het verlagen van de kosten. Voorzitter, tot zover.

[1:30:10] En we vragen die riep me even tussendoor dat ze graag en twee minuten debat aanvragen seth gaat naar de griffier plenaire.

[1:30:21] Ze staat genoteerd, mevrouw ik namens groenlinks.

[1:30:26] Dankuwel. Voorzitter, ik begon mijn betoog vorige week over het belang van die grondstoffen transitie, ook al dat het zo n belangrijk onderdeel zou zijn van de circulaire economie juist ook om de klimaat crisis aan te pakken en ook weer de noodzaak om beleid te maken dat bijt en waar sprake is van dwang en drank zoals geciteerd door die nijpels. Ik was dan ook blij met de reactie van de staatssecretaris toen ze zei we kijken nog te vaak met een lineaire bril naar de circulaire economie is daarover ook in gesprek is met pabo ook fijn toezegging dat ze verder gaat onderzoeken of de grondstoffen strategie apart worden beoordeeld of onderdeel wordt van het circulaire programma dan de doelen van de circulaire economie. We zullen toch blijven hameren op meer concrete doelstellingen en afrekenbare doelen. Daar komen we elkaar nog vast op tegen. Ik ben blij met de toezegging over mij goed dat het niet per se mogelijk meteen is om een grijze fase in te stellen voor die afijn de afval straat maar wel te kijken naar hoe gemeenten ondersteund kunnen worden om daar meer ruimte voor te ontwikkelen. De vraag over de menstruatieproducten wordt doorgeleid. Dus ik ben heel erg benieuwd wat daar uit gaat komen en dan tot slot, voorzitter statiegeld ik net als pleger van s. Bijna elke debat begin ik er ook over en ik heb dit bewust heeft geen interruptie gedaan want ik dacht wat kan ik nog meer zeggen en ik zeg nu heel even heel eerlijk. Dus ik ga heel erg afwachtend tenminste heel vol spanning. Ga je kijkt naar wat er allemaal uitkomt. Maar ik hoop ook net als collega hagen dat we vooral elkaar leren van hoe dit proces is verlopen, want het heeft ondertussen heel veel onrust onduidelijkheid teweeg gebracht en ik hoop dat we dat in het vervolg kunnen voorkomen. Dankuwel.

[1:31:59] Hermans. Groenlinks,

[1:32:01] agnes mulder, namens christen. Democratisch appel.

[1:32:05] Ja. Mooie christendemocratische peil. Voorzitter, danken aan de staatssecretaris voor de toezeggingen gaat lijstje zo goed controleren. Wat de griffier voor de voorzitter. Natuurlijk heeft opgesteld dat het er allemaal goed staat. Ja, we zijn gewoon heel erg benieuwd naar het nationaal programma en ik hoop toch wel dat de aarde grondstoffen strategie ook in zit en ik hoop ook dat de geopolitieke effecten van grondstoffen grondstoffen strategie. Daarin zit want anders hebben we mooi los van elkaar. Prachtig mooie doelen, maar we hebben gewoon straks problemen met bepaalde materialen en natuurlijk zijn alle materialen belangrijk en zeker die grote bulk materialen. Maar het zit hem veel vaker in die materialen die gewoon veel zeldzamer zijn machine gewoon toch wel heel veel controle over heeft. Dat zijn de zaken. Daarom moeten we ook hier op letten in in dit beleid. Daarop. Ik ook altijd de minister van buitenlandse zaken toe op om dat weer goed af te stemmen met de staatssecretaris die erover gaat. Maar ik blijf hierop duwen, duwen sleuren en trekken net zolang totdat we het voor elkaar hebben.

[1:33:10] Wel naar ons cda dus kocht ze voor enkele minuten maximaal vijf minuten. Mijn zo. Achttien zullen we als twee drie minuten. We zullen zo maximaal achttien herstarten zou geven voor een sanitaire stop van het water worden gerecycled worden.

[1:33:25] Alsjeblieft.

[1:39:23] We gaan verder met het commissiedebat circulaire economie en de laatste termijn van de staatssecretaris. En dan gaan we nu luisteren. Dan zullen we dadelijk komt de toezeggingen doornemen als de staatssecretarissen.

[1:39:36] Dankuwel voor zitten. Er waren nog een paar jaar dan zijn best wel veel opmerkingen gemaakt. Eerlijk gezegd, ook in tweede termijn nog een aantal vragen,

[1:39:43] mevrouw hage, die vroeg nog honderd twee dagen waarom tweedehands uit de uwv textiel is gehaald. De tv textiel gaat over textiel dat nieuw op de nederlandse markt wordt gebracht en op die manier wordt één kledingstuk. Één keer meegeteld bij de doelstelling voor recycling en hergebruik en dat zijn eigenlijk twee soorten tweedehands kleding

[1:40:02] die ring.

[1:40:03] Dus bijvoorbeeld kleding die door een consument vindt het ofzo, zowel doorverkocht aan een al aan een andere consument die meer gaat dragen.

[1:40:10] En je hebt kleding die.

[1:40:12] Kleding container wordt afgedankt en dina sortering en een tweedehandswinkel beland en volgens mij zijn het gewoon zo meer tweedehands kleding. Want je hebt ook bijvoorbeeld hele mooie vintage zaken

[1:40:24] dus de uwv textiel die gaat niet over de eerste vorm van tweedehands omdat de uwv gaat over textiel dat de afval fase is beland en voor dat textiel biedt een oplossing.

[1:40:36] Dan vraag ik nog een vraag over het onderzoek naar plastic textiel wanneer dat gaat lopen

[1:40:41] en of ik ook wel kijken naar mechanische chemische recycling. Het onderzoek naar product eisen voor textiel. Dat gaat binnenkort van start en ik verwacht dat het medio tweeduizend, drieëntwintig tot afgrond dat onderzoek dat gaat over product eisen zoals die ook straks en de nieuwe economie en het nieuwe eco design raamwerk kunnen worden gesteld. Het gaat daarmee over de design fase en niet rechtstreeks over mechanische chemische recycling. Maar natuurlijk is de recital baarheid van textiel ook heel erg belangrijk. Dus in die zin krijgt het wel plekken in het onderzoek.

[1:41:15] Vragen heeft daarom vragen.

[1:41:16] Ja. Nog even over tweedehands markt. Voorzitter, uiteraard. U gaf de staatssecretaris gaf zelf aan dat ze een koopman had gesproken die dan dus nieuw textiel met met tweedehands textiel verbindt en dat daar hele mooie resultaten zijn. Precies. Dat is wat de uwv wel zou kunnen behartigen, namelijk die producenten dat ze hun eigen tweedehands textiel wat ze weer innemen ook weer op een bepaalde plek in de markt brengen en dat is heel belangrijk dat dat goed geborgd is en ik hoop dat dat dus ook geborgd blijft

[1:41:47] dat blijft werd

[1:41:51] dan had mijn vrouw haar nog een vraag over het plastic afval naar landen buiten de e u.

[1:41:57] Het allerbelangrijkst vind ik dat als afval exploiteren dat het ook op een hoogwaardige manier wordt verwerkt

[1:42:04] en daarbij moeten we ook eerlijk en zien dat er op dit moment nog niet voldoende capaciteit is om al ons afval binnen de u op een hoogwaardige manier te verwerken. En zolang we binnen de e u onvoldoende capaciteit hebben heeft export voor hoogwaardige van werking buiten de e. U de voorkeur boven laagwaardige verwerking of storting van afval binnen de e u.

[1:42:24] Maar dan moet je dus wel gericht sturen op de verwerking buiten de e. U die voldoet aan onze eisen voor een milieuverantwoorde verwerking en dat dat nu nog altijd niet goed en niet in alle gevallen goed gaat dan laat het voorbeeld van de plastic soup foundation en indonesië natuurlijk maar al te goed zien. Maar daar ligt ook bijvoorbeeld een rol voor de ilt. Dus die heb ik toen ook aangesproken haven. Let op want we hebben signalen dat en dan hebben jullie heb ik jullie heb. Sorry. Voorzitter heb ik de commissie ook nog niet zolang geleden over bericht. De aanstaande herziening van de europese verordening overbrenging afvalstoffen die beoogd een nog verdere aanscherping de export van afval buiten de u tot een minimum te beperken en die alleen toe te staan als we gericht kunnen sturen op milieuverantwoorde verwerken

[1:43:16] en dan ben ik nog heel even aan het kijken want we van hagen die duwde een aantal keren op het belang van die pioniers. Ik vraag me af of ze concreet de pioniers en gedachten heeft daarbij wellicht kansen mij dat dan nog eens even doorgeven en dan kan ik kijken dat er sowieso eens even vanuit het ministerie contact met die pioniers wordt gezocht. Voor zover zijn nog niet op een goede manier in beeld zijn, maar het blijft natuurlijk ook heel erg belangrijk

[1:43:42] dat we ons niet alleen op pioniers focussen want we willen natuurlijk net die combinaties op een goede manier maken. Maar daar hebben we het volgens mij ook al eerder in het debat vanavond over gehad. Dan vroeg mevrouw haar nog wanneer iets gerecycled is en wanneer is er iets circulaire en komt er duidelijkheid over ook en dat is hem nou dat gaan we meenemen en het programma.

[1:44:06] Even kijken. Dan vroeg meneer haven gekocht nog na de komst van de afvalverordening. Wanneer komt dat naar de kamer? Zodra die gepubliceerd wordt, zal ik zorgen dat hij ook naar de kamer wordt gestuurd. Dat lijkt nu het eerste kwartaal van tweeduizend, vierentwintig te worden.

[1:44:22] Wacht heel even. Ik dacht dat u dacht dat ik al klaar.

[1:44:27] Ga rustig verder dankuwel

[1:44:30] dan de kosten voor afvalstoffen. Ja daar vroeg de haven komt naar maatwerktraject en en zichtbaar en het gaat om private informatie. Dus dat maakt het heel ingewikkeld om daar een heel uitgebreid gebeuren van te maken. Maar ik kan wel toezeggen dat we dagen en het programma circulaire economie wel aandacht voor zullen hebben.

[1:44:52] Ja. En volgens mij had mevrouw poeslief niet echt meer. Vraag me. Die had een aantal constateringen.

[1:44:58] Mevrouw mulder, die vroeg nog naar het grondstoffen beleid dat ze primair bij bzk zitten

[1:45:07] en die sturen ook een brief over grondstoffen beleid,

[1:45:10] maar over de grondstoffen strategie pardon. Maar het is wel van belang dat wij natuurlijk ook en onze circulaire en circulaire programma de grondstoffen strategie bespreken en het kader van de circulaire economie die we met zen allen zo graag willen, zoals we hier zitten.

[1:45:33] Hartelijk bedankt voor de beantwoording zijn verder geen vragen, maar ik eventuele toezeggingen voorlezen als de leden ook zeker de staatssecretaris even meeluisteren of alles goed is geformuleerd. De kamer wordt schriftelijk geïnformeerd over de vragen van machtige grondstoffen strategie komt of dat deze onderdeel zijn van het nationaal programma circulaire economie.

[1:45:56] Voorzitter, ik had t iets anders tussen aangegeven. Dus komt vanuit het karaoke die grondstoffen strategie. Dus dat is niet iets wat wat ik ga aannemen, want het gaat is t k ongetwijfeld op enig moment en de tijd doen wat ik wel toezeggen is dat we ervoor zorgen dat de zeg maar de de grondstoffen strategie en relatie tot circulaire economie aan ons programma dat dat erin verwerkt.

[1:46:22] Mevrouw moseley heeft.

[1:46:24] Ja, heel kort. Voorzitter, dankuwel ook de staatssecretaris voor de toezegging. Wat ik zou willen vragen is of zij daarin dan het rapport van de sociaal economische raad kan meenemen. Een heel expliciet wordt gezegd wat de rol zou kunnen zijn van dit ministerie juist ook omdat interdepartementale vast te kunnen houden.

[1:46:42] De staatssecretaris heeft. Dank u wel, mevrouw de kamer ontvangt in januari volgend jaar een nationale programma circulaire economie als januari volgend jaar niet lukt. Laat de staatssecretaris aan de kamer schriftelijk weten aan de uiterste deadline voor het programma is de tweede week van februari.

[1:47:03] Ja, we hebben gezegd

[1:47:05] dat het nationaal programma s. Ik heb vertellen.

[1:47:14] Maar goed ik heb gezegd dat ik het programma zo snel mogelijk aan de kamer toe komen.

[1:47:21] Maar dat het ook zo is dat ik het traject wel op een goede manier moet verlopen. Dus dat betekent dat had ik wel eerst door de ministerraad moeten hebben gekregen. Dus om zo scherp te stellen dat het tweede week van februari uiterlijk komt. Ja ik bedoel ik wilde nastreven, zullen we dat toch nog bij.

[1:47:40] Er was onderweg naar aanleiding van een vraag van mevrouw van s daarom vandaag dat ook zo hoort dat wel zo aangepast, zoals u het hebt geschreven

[1:47:48] voor het twee minuten debat is aangevraagd door mevrouw en dus die gaat ook aan zekerheid grenzende waarschijnlijk de eerste spreker worden gemeld. Voor twee minuten debat wordt de kamer geïnformeerd over de problemen in het kader van afvalverwerking die spelen bij gemeenten en specifiek die in twente en de oplossingsrichting hierbij was naar aanleiding van me.

[1:48:09] Vraag mevrouw mulder.

[1:48:28] Ja, dat heb ik toegezegd. Ik ben het wel met u eens zou hebben. Ook laatste als ministerie hebben een convenant getekend of een of of ding een stukje tekent het convenant is wel lastig dat we geen lastig geboren proberen te gebruiken en ik moet zeggen dat ik wel opmerken aan mezelf ook aan aan wanneer de commercie dat we best nog een keertje een slag kunnen maken over het gebruik van moeilijke woorden.

[1:48:53] Want ik kan me voorstellen dat als je als je gewoon geinteresseerd iemand zit te kijken dat je de halve tijd denkt waar hebben ze het nou precies over en dat kan dat kan taalgebruik een hele belangrijke rol in spelen. Dus daar kunnen we nog wel eens goed. Dan zal ik nog eens goed over nadenken.

[1:49:09] Dat zal ik heel sympathiek konden kijken ook vaak met name hebben die ook vaak tijden hoogbejaarde mensen die weten vaak absoluut niet waarovergaan. En ik vind ook dat we met die mensen soldaat rekening moet houden. Mevrouw foto staatssecretaris

[1:49:22] begin volgend jaar komt de staatssecretaris met verbetervoorstellen voor de uitgebreide producenten verantwoordelijkheid. Hierin, of in een aparte brief zal de staatssecretaris ingaan op de vraag of gemeenten een plek krijgen in die brief.

[1:49:37] Volgend jaar voorzitter.

[1:49:39] Dank je wel.

[1:49:41] In het begin schreef hij over het eu voorstel aan zaken plestic dat eind deze maand naar de kamer komt, zal ook een reactie worden opgenomen op het tno rapport over een microplastics en wordt ingegaan op het knvb onderzoek naar milieuvriendelijke rubber, milieuvriendelijk rubber granulaat. Dat was verkocht en mulder samen.

[1:50:01] Deal

[1:50:05] en nog even over die vorige toezegging. Gemeenten hebben al natuurlijk in de privé. Dus het is een beetje een rare verzoeken een rare toezegging. Maar volgens mij gaat het met name en verduidelijk het even. We hebben het al eerder gehad over die zorgplicht en de rol van gemeenten en een plek aan tafel, namelijk de ketenpartners liggen ook al verschillende moties is als jullie dan samen kan voegen dan

[1:50:23] is iedereen gelukkig denk ik.

[1:50:28] De zorgplicht heeft de staatssecretarissen logo gratis bijvullen.

[1:50:31] Ja. Het gaat ook over de governance. Hoeveel invloed heb je er dan ook nog op want als jij een partij afval hebt en en vervolgens wordt daar een bepaalde prijs aangehangen. En jij gaat daar helemaal niet over of er is ook niet een derde die daarover meekijkt. Ja dan vind ik dat problematisch want vervolgens wordt er dan heel veel afval nog gerecycled kan worden. Dat wordt niet gerecycled. Dat wordt niet uitgezocht en dan gaat het de verbrandingsoven in. Dus het zit aan twee kanten eigenlijk verkeerd en je hebt er totaal niks over te zeggen en ik vind dat raar dat die rekening dan vervolgens miljoenen extra voor die gemeenten die dan op het bordje komen van de gemeente. Daar zit mijn probleem.

[1:51:11] Je bent een mooie mevrouw mulder, maar zeggen net geen engelse woorden te gebruiken. Die stopte om er eentje tot essent en nuon zij je vergeven ze laat op de avond

[1:51:21] vroeg. Er is nog een toezegging. De kamer zal worden geïnformeerd over de wijze waarop gemeenten hun beleidsmatig ondersteund kunnen worden rondom een grijze fase van afval in het kader van afvalverzameling, milieustraat, een kringloop.

[1:51:39] Dan zijn we klaar. Zijn er nog nabranders geen uitbehandeld uit ramona wandelstuk vragen iedereen tevreden. Dan dank ik de mensen allereerste op de publieke tribune. De mensen die thuis gekeken en geluisterd. Staatssecretarissen team leden van de staten, generaal, onze griffiers en ook zeker onze collega van dienstverslagen redactie onze trouwe camera die hierdoor vliegensvlug als vandaag allemaal hartelijk bedankt behouden thuiskomst smakelijk eten voornamelijk en een gezegende avond. En ik sluit het commissiedebat.