Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering commissie voor Infrastructuur en Waterstaat

[0:00:00] Morgen? Welkom bij de procedurevergadering van de commissie infrastructuur en waterstaat. We hebben een volle agenda,

[0:00:11] maar we hebben voldoende tijd om het te doen

[0:00:14] dat gezegd hebbende agendapunt is. De regeling van werkzaamheden hebben drie punten. Het eerste is van de heer van der molen van het cda en stelt voor om een technische briefing te organiseren met het planbureau voor de leefomgeving over het rapport toegang voor iedereen met een vraagteken analyse

[0:00:31] tussen haakjes om de bereikbaarheid van voorzieningen en banen in nederland. Mag ik het woord geven. Wie is dat er een technische briefing.

[0:00:40] Weet je al.

[0:00:43] Instemmend knikken

[0:00:45] en de vvd ook laten we het cda een meerderheid voor. Dan gaan we dat zo doen.

[0:00:57] En failliet gaan.

[0:01:00] We hebben er de en ik neem aan dat heer van de molen hoopvolle resultaten aangevraagd

[0:01:06] in de gauwigheid, zo ook als vier geteld.

[0:01:10] Een voorstel van mevrouw van ginneken van d zesenzestig commissie wel duurzaam vervoer twee februari naar voren te halen en in te plannen in december uiterlijk begin.

[0:01:18] Januari,

[0:01:20] De coureurs vvd.

[0:01:23] Verzoek was duidelijk niet veel reactie. Ik weet dan de vorige keer de planning in december gewoon knap was. Dat is dat is dat dat wat mij doet huiveren.

[0:01:34] Ik heb geen moeite met januari omdat we ook hadden gezegd. December januari vorige volgen de procedure vergaderingen. Toen werd het net twee februari. Ik denk wat maakt die twee dagen uit. Maar als ze toch toch tot januari dan prima.

[0:01:50] De griffie zegt dat het eventueel mogelijk is in de laatste week voor het reces vijfde week van vijftien december. Dus als als dat onder voorbehoud heel groot voorbehoud.

[0:02:00] Decor. Nou kijk wat dan dan je gaat zeker twee minuten badhuis volgen uit een duurzaam vervoer commissiedebat jaar. Dan sta je in de nacht voor het kerstreces heeft niet veel zin. Dan heb ik nog liever op twee februari.

[0:02:15] Twee minuten. Dat kan ook na het reces. Mevrouw figuurlijk.

[0:02:19] Ik snap de opmerkingen van heer koerhuis van hij staat op twee februari twee dagen eerder gaat niets opleveren. Vandaar dat ik in mijn verzoek schreef uiterlijk begin januari. Dus dat zie ik als een mogelijkheid omdat ik denk dat het belangrijk is dit op tijd te doen. Juist ook omdat de twee minuten debat nog dingen gaat opleveren. Misschien impact zouden moeten hebben op de voorjaarsnota en we moeten op tijd zijn. Dus vandaar mijn verzoek.

[0:02:45] Dat verzoeken steunen,

[0:02:48] Ik zie steun en een aarzeling. Dus mag ik het zo opvatten dat we de griffie vragen om te kijken of het eerder kan worden ingepland,

[0:03:01] zodat de zorg van die mevrouw ging ik uit met het oog op de voorjaarsnota dat daaraan tegemoet kan worden gekomen. Mag ik dat zo open formuleren?

[0:03:11] Dan gaan we

[0:03:13] naar het derde verzoek ook van mevrouw van ginneken stelt voor volgend jaar februari of maart op basis van het verslag schriftelijk overleg nationaal toekomstbeeld fiets een commissiedebat, actieve mobiliteit, wandelen en fietsen in te plannen. Wilt u dat nog toelichten?

[0:03:33] Ik denk dat het belangrijk is om goede follow up te geven, hebben onlangs vragen gesteld over het toekomstbeeld fiets. Ik denk dat het goed is dat we daar de antwoorden op hebben gekregen een debat erover te voeren.

[0:03:47] Ik kijk rond. Ik zie instemmend tot neutraal. Wel daar vier leden nodig. Dus dat is wel misschien goed om nog eventjes.

[0:03:59] Rond te vragen.

[0:04:04] Een meerderheid van de aanwezig.

[0:04:06] Oh nou dan hebben we een meerderheid. Dan gaan we de commissie vraagt de griffie vragen om dat zo zo weer binnen.

[0:04:14] Ik kon niet aanmelden voor de regeling van werkzaamheden, maar ik vind het belangrijk om hieraan te geven in plaats van mij. De rondvraag hebben gisteren stemming gehad over de hoofdrailnet concessie over naar aanleiding van het debat over is gevoerd en ik zou graag de staatssecretaris zullen vragen om voor het commissiedebat spoor is op vijftien december gepland te reageren op de moties die ontraden zijn, maar wel aangenomen zijn in de kamer. Dat was een flinke lijst, namelijk zullen we doorgeleiden.

[0:04:41] Ja, mevrouw vergeten.

[0:04:44] Ik heb nog samen met zijn mevrouw de graaf. Een hele hoop punt voor wat we niet op tijd hebben aangemeld voor de regeling ik nu dan maar even neerleggen.

[0:04:55] Wij zouden graag een rondetafelgesprek en een commissiedebat willen gaan plannen op het bestuursakkoord toegankelijkheid dat vorige week getekend is

[0:05:07] kappen.

[0:05:07] Dat wij even bij de rondvraagt nog gekund, maar laten we het nu bespreken. Wie mag ik het woord geven

[0:05:22] geen steun vanuit de vvd.

[0:05:25] Voorzitter, waarom geen steun. Ik vind dat we dat prima zouden kunnen besteden betrekken. Bij onder andere commissie spoor ik alle andere debatten over openbaar vervoer, dus dat zou mijn.

[0:05:34] Dat is onze afweging

[0:05:47] gesloten worden.

[0:05:48] Voorgesteld wordt dus het ov taxivervoer te gaan inplannen over toegankelijkheid,

[0:05:55] maar het voorstel om een ronde tafel gesprek dan te organiseren. Is daar dan ook geen geen meerderheid voor eraan wel instemmend.

[0:06:06] Het is belangrijk om daar voldoende en we hebben natuurlijk al een aantal partijen die dit voorstellen hiervandaan.

[0:06:13] Ik wil u vragen, mevrouw. U wilt een toegankelijkheid debat voeren omdat dat is wat integraliteit dan niet versnipperd raakt over de verschillende verkeersmobiliteit. Als ik het goed begrijp dat je het echt vanuit

[0:06:26] en toegankelijkheid vanuit de persoon zelf van hoe ervaart die de de diverse verkeersmobiliteit mobiliteit moet ik het zou begrijpen dat zou ik van harte te steunen.

[0:06:37] Naar de bestuursakkoord. Toegankelijkheid richt zich op openbaar vervoer en toegankelijkheid van de insteek van het debat. Dus ik vind ook in het algemene sportdebat het niet zo goed passen omdat het ook over andere vormen van openbaar vervoer gaat de suggestie om een rondetafelgesprek te doen en dan het ov taxi debat in te plannen. Met dit op de agenda vind ik wel een aardige suggestie die de griffie doet. Het zou kunnen werken. Maar rondetafel vinden we wel belangrijk om te doen.

[0:07:11] Inmiddels.

[0:07:12] Iedereen die kan zelf bepalen. Volg mij wilt zijn haar inbreng is bij een bepaalde bad. Ik snap dat je een taxi debat natuurlijk ook. Maar goed daar doen we dan formeel geen sporen onderwerpen. Wat ons betreft prima om daarbij te betrekken. Ik hoef niet per se de voorafgaande.

[0:07:26] Tafel voor te hebben.

[0:07:29] Een constateert dat er op dit moment geen meerderheid voor is. Misschien komt de kist zien dan wordt het weer anders. Maar dan moet u even aanhouden en wellicht van tevoren georganiseerd dat er voldoende mens zijn als u dit wilt

[0:07:43] doorzetten, dan zijn we weer koerhuis.

[0:07:47] Er stond vanochtend een artikel in de krant. Brussel neemt besluit over krimpt schiphol niet. Nederland stond in de telegraaf

[0:07:54] en met de interviews van de hoogste luchtvaart ambtenaren in brussel. Ik zou graag een reactie omwille van van de minister.

[0:08:03] Geleide, waardoor we hebben meteen ook een beetje rondvragen te pakken. Maar dat dat past hier goed. Ja. Als we hiermee de regeling van werkzaamheden hebben afgerond gaan naar de brievenlijst

[0:08:16] en die doek per pagina

[0:08:19] pagina één.

[0:08:23] Pagina.

[0:08:24] Vooraan.

[0:08:45] Ja, ik herhaal het even een microfoon niet aan. Graag reactie op de brief. Nummer drie voor het commissie.

[0:08:54] Dan ga ik naar pagina twee

[0:08:57] decoratie.

[0:08:59] Reactie van minister op brief zestien.

[0:09:04] Dan ga ik naar

[0:09:05] pagina drie

[0:09:12] pagina vier.

[0:09:19] Tot shirts

[0:09:20] pagina vijf.

[0:09:24] Dan was dit agendapunt,

[0:09:27] Voorzitter,

[0:09:30] Bijna vijf brief vierenveertig.

[0:09:33] Ook een reactie van de staatssecretaris.

[0:09:34] Op de brieven dankuwel.

[0:09:37] Vallen,

[0:09:40] dan gaan we naar agendapunt drie. Dat zijn de uitnodigingen

[0:09:46] zijn er drie. De eerste is van het pbl om een aanbod om een technische briefing over de ind relevante onderdelen van het klimaat en energieverkenning te organiseren, al dan niet gecombineerd met de resultaten van een nieuwe emissie ramingen luchtkwaliteit.

[0:10:01] Mevrouw vergeten.

[0:10:04] Ik heb een aanbod mooi voorbij de onderwerpen. Maar ik zou wel twee verschillende onderwerp zijn ze misschien willen losknippen in twee aparte technische briefings en de technische briefing over de plannen voor het commissiedebat duurzaam vervoer.

[0:10:25] Ik zie daarvan steun in ieder geval weer vooraan.

[0:10:30] Ik wou.

[0:10:31] Mijn interesse meldpunt voor deze briefing,

[0:10:36] Die haverkort.

[0:10:38] Als we toch over de planning ook gaan praten. Ik ben ook een en een stukje in missieramingen luchtkwaliteit zou wel fijn zijn als we dat hebben voor de milieuraad van dertien december.

[0:10:46] Ik weet niet of ik nooit vreselijke mogelijk schade kan de.

[0:10:52] De helft aangegeven dat de briefing op zijn vroegst in februari kan worden gepland, dus over dat onderdeel.

[0:10:59] We zullen eens,

[0:11:01] We zullen ze moeten knippen, dan zal dat later kunnen plaatsvinden, maar we zullen er eens op de uitnodiging ingaan

[0:11:10] dan agendapunt. Vier uitnodigende frisdranken water en sappen vereniging en de nederlandse brouwers voor werkbezoek in zaken circulariteit. De verpakkingen en het voorstel is om over te laten aan individuele fracties. Ik zie dat dat wordt overgenomen. Agendapunten vijf uitnodiging cbr voor een carpool op eenentwintig of vierentwintig

[0:11:31] november overlaten aan individuele leden. U gaat vandaag. Oh. Ik hoop dat u rijbewijs.

[0:11:40] Doe de hartelijke groeten en ik hoop dat u rijbewijs mag houden.

[0:11:46] Dan gaan we over naar de wet en regelgeving agendapunt zes

[0:11:53] nota. Naar aanleiding van het verslag inzake wijziging van de wet tijdelijke tolheffing, blankenburgverbinding via vijftien voorstel aanmelden voor plenaire behandeling bierkoeler.

[0:12:04] Kijk dat is hartstikke goed. Er is alleen ministerie heeft contact opgenomen dat richard ook regelgeving invoeren voor de vrachtwagen heffing en daar willen ze gaan testen. De systemen in in maart.

[0:12:18] Dus komt dat de eerste kamer na ons kon was het verzoek om t uiterlijk in januari je behandeld te krijgen

[0:12:26] in de tweede kamer.

[0:12:28] Nou dan zullen we met die opmerking doorgeleiden naar de plenaire griffie. Als er inderdaad een meerderheid voor is de heer vandaan.

[0:12:35] Voorzitter van sgp mij gevraagd het volgende mededelen. Dat ligt nog een uitspraak van de raad van state en misschien is het verstandig om een plenair debat

[0:12:45] daarna te doen.

[0:12:48] Ik kan toelichten gaat over de blankenburgtunnel en de a vijftien

[0:12:56] de a vijftien wedstrijd leggen op. Ze wachten heel belangrijk voor de stikstof discussie want daar wordt het eerst kijken of de vijfentwintig kilometer afkap stand gaat houden. Dus dit hele project is in onzekerheid. Dus misschien is het goed om even die waterstaat.

[0:13:12] Dat is het verzoek. Ik leg het er maar even.

[0:13:16] Ja alleen weten ook wanneer dan die uitspraak wordt verwacht. Want dat is wel belangrijk in verband met de die koerhuis maakte.

[0:13:27] We kunnen misschien dan de volgende keer bespreken. Dan ga ik even achter de datum.

[0:13:32] Ik weet met een andere pet. Dat dat niveau in november nog een brief van de minister van nature stikstof wordt verwacht over dit soort zaken. Dus dat is misschien iets anders dan de raad van state. Maar daar zal ook worden ingaan op die vijfentwintig km grens.

[0:13:46] Ik denk dat dat de opmerkingen in lijn met elkaar zijn en laten we dat zo doorgeven. Anders dan is het misschien goed als mevrouw van esta zelf nog even op.

[0:13:56] Wel terugkomt.

[0:13:59] Dan het tweede voorstel hier. Dat is een nota naar aanleiding van het verslag

[0:14:05] en voor een betrekken bij de wetsbehandeling,

[0:14:11] ook de nota van wijziging. Ik neem aan dat je ermee instemt.

[0:14:16] Een zeven nota naar aanleiding van het verslag inzake de wijziging van de wet wegvervoer goederen werd personenverkeer voor tweeduizend en de wet op de economische delicten ten behoeve van de aanpassing van het ontwikkeling, wegvoer sector en het voorstel is om het aan te melden voor plenaire behandeling.

[0:14:34] Ik zie daartegen geen bezwaar. De tweede voorstel, ook de nota naar aanleiding van het verslag daarbij te betrekken

[0:14:41] en glimmend acht voorganger ontwerpbesluit inzake een wijziging van het reglement rijbewijzen in verband met het invoeren van het elektronische identiteitsbewijs. Het voorstel is om dit voor kennisgeving aan te nemen.

[0:14:54] Dat zou doen.

[0:14:55] Negen voorgang ontwerp wijzigingsbesluit, verzegeling of afvoerleiding toilet plezier vaartuigen

[0:15:05] voor kennisgeving aannemen, is het voorstel,

[0:15:10] maar ik zou toch de fractie van d zesenzestig verzonken om dit te agenderen.

[0:15:19] Dat doe ik bij deze het verzoek komen

[0:15:22] te agenderen. Voorzitter,

[0:15:25] Ja. Een schriftelijk overleg lijkt me inderdaad goed

[0:15:32] dan agendapunt team

[0:15:42] tien en elf. Die zijn die samenhangen worden met elkaar worden bekeken. Dus dat is een reactie op het verzoek van de commissie over wijzigingen van de bijlage bij het internationaal verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen

[0:15:55] en wijziging van de bijlage bij het internationaal verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen niet geheel toevallig dat die bij elkaar horen. Het voorstel is betrekken bij de behandeling van de wijziging van de bijlage bij het protocol van negentien, zevenennegentig tot wijziging van het internationaal verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen

[0:16:16] en dat is agendapunten onder herinner. Ik geef u een herinnering dat we hier een brief hadden gevraagd omdat we niet zo goed konden beoordelen waar het over ging. Die brief ligt inmiddels en het voorstel is om het nu voor kennisgeving aan te nemen.

[0:16:31] Hiervan.

[0:16:33] Dank u, voorzitter

[0:16:36] en eens met de voorstellen. Het is wel zo dat we in de commissie debat af pvv hebben afgesproken dat de minister ons

[0:16:45] informeert als er een verdrag gewijzigd. En wat de minister haar voorstel is gewoon één keer per jaar een soort veeg brief te doen

[0:16:54] en dan zou ik niet wat we hebben afgesproken. Dus het verzoek is eigenlijk om de minister te verzoeken het verzoek van de commissie te honoreren en per verdrag even te zeggen joh. Wat is hier aan de hand. Wat is er gewijzigd?

[0:17:06] Et cetera,

[0:17:10] Lijkt me een redelijk verzoek. Dan zullen we dat zo doorgeven. Geen andere opmerkingen. En dan gaan we naar agendapunt.

[0:17:17] Twaalf,

[0:17:19] De wijziging, wijzigingsbesluit, genetisch gemodificeerde organismen en milieubeheer en forces voor kennisgeving aannemen.

[0:17:29] Zie daartegen geen bezwaar

[0:17:32] dan

[0:17:33] het blok infrastructuur en mobiliteit. Nummer dertien opvolging advies van geel omgevingsraad schiphol agenderen voor het commissiedebat luchtvaart vijfentwintig januari

[0:17:46] veertien overschrijding kansen, handhavers, punten schiphol ook agenderen voor het commissiedebat luchtvaartfan in januari.

[0:17:53] Je graag een schriftelijk overleg aanvragen.

[0:17:57] Schriftelijk overleg

[0:17:59] zal worden georganiseerd. Agendapunten vijftien resultaten. Een eenenveertigste

[0:18:04] ik kauw assemblee. Ook dit agenderen voor het luchtvaart debat vijfentwintig januari

[0:18:11] hiervandaan.

[0:18:13] Daar is we hebben een luchtvaartverdragen net afgerond. Volg mij deze week en misschien is het verstandig om even die antwoorden af te wachten en dus deze brieven aan te houden

[0:18:28] tot die antwoorden binnen zijn

[0:18:32] waarschijnlijk ik als ik het zo zie

[0:18:35] zij die antwoorden er wel voor vijfentwintig januari.

[0:18:39] Mag ik dan voorstellen dat u dat we het wel besluiten om het daar te agenderen, maar nog terug willen komen dat u dat doet.

[0:18:49] Agendapunt zestien instemmen vervoersplan tweeduizend, drieëntwintig vriezen. We arriveren

[0:18:58] voor het nog te plannen. Commissie openbaar vervoer en taxi.

[0:19:03] Ik zie dat er geen bezwaar en ik zou het ook willen

[0:19:06] agenderen voor het commissiedebat.

[0:19:13] Nou ik fout bij de commissie dat maritiem hebben over de vage de maar ik weet niet in hoeverre dit dit drie raakt.

[0:19:21] Maritiem is beter dan we hadden gelijk

[0:19:26] agendapunt zeventien reactie op de motie van het lid van oirlo verblijft naar aandacht voor de financiële situatie van taxichauffeurs ook agenderen voor het commissiedebat openbaar vervoer. Een taxi

[0:19:37] achttien transitie vangnet. Ov tweeduizend, drieëntwintig toekomstbeeld ov ook hier dit argumenteren dat ook voor een taxi

[0:19:46] negentien contourennota mobiliteit visie neer voor het noodoverleg meert achtentwintig november

[0:19:54] twintig evaluatie plof middensluis terneuzen

[0:19:59] agenderen voor het noodoverleg meert op achtentwintig

[0:20:03] november tweeduizend tweeëntwintig,

[0:20:06] eenentwintig, zeventien voortgangsrapportage thema s en een voorstel zijn twee voorstellen inbreng datum voor het stellen van feitelijke vragen vijftien november

[0:20:19] akkoord en het andere voorstel sandyford commissie dat spoor vijftien december

[0:20:25] dan

[0:20:27] de staf zal ten behoeve van het commissiedebat notitie opstellen waarvoor alvast bedanken.

[0:20:34] Tweeëntwintig halfjaar een rapportage ns en prorail tweeduizend, tweeëntwintig commissie spoor agenderen. Het voorstel

[0:20:42] drieëntwintig update derde kwartaal verkeersleiders prorail agenderen voor de commissie dat spoor

[0:20:49] kort

[0:20:50] agent vierentwintig beveiligd vertrek trein naar verenigd koninkrijk. Ook commissiedebat spoor

[0:20:57] vijftien december

[0:21:00] vijfentwintig reactie op verzoek commissie over de gebiedsontsluitingsweg dertig kilometer per uur. Ook dit argumenteren voor de commissie dat verkeersveiligheid en wegen op zes december.

[0:21:09] Het wordt nog een drukke paar maanden

[0:21:13] agendapunt zesentwintig opzet beleids doorlichting hoofdstuk twaalf, artikel veertien wegen en verkeersveiligheid,

[0:21:22] commissie, wat verkeersveiligheid en zes december,

[0:21:27] en ook hier de staf heeft de opzet van het beleid zonlicht begrotings artikel veertien wegen en verkeersveiligheid bekeken en heeft geen opmerk zevenentwintig verslag schriftelijk overleg over update verzorgingsplaats van de toekomst

[0:21:40] voorstel is om te agenderen van commissie dat verkeersveiligheid en wegen

[0:21:44] de koerhuis.

[0:21:47] Ik zou hier graag een tweede s oogwonden over willen hebben is zoon

[0:21:51] zo apart onderwerp. Los van verkeersveiligheid die verzorgingsplaatsen. Ik zou dat niet bij dat debat willen doen. Ik had ook heel veel vragen de eerste en vonden

[0:21:59] niet helemaal goed beantwoord. Ik zou graag een tweede ronde.

[0:22:05] Dat mag u dat

[0:22:10] kunt u daarbij ook het andere voorstel behandelen. De reeds gegeven vragen kunt u daarop doorvragen

[0:22:17] agendapunt achtentwintig stand van zaken van de openstaande toezegging over de tijdelijke subsidieregeling verduurzaming, binnenvaartschepen agenderen voor de commissie dat maritiem acht december.

[0:22:40] Misschien kunnen we verzoeken dat hij rood werd er voor acht december is, want we hebben het

[0:22:45] commissiedebat maritime.

[0:22:48] Dat lijkt me een redelijk verzoek en daar is geen bezwaar tegen. Dus dat zo doorgeleiden

[0:22:54] het kopje water en milieu dertig reactie op verzoek over uitstoot zeer zorgwekkende stoffen door bedrijven

[0:23:01] agendeert voor het commissiedebat, externe veiligheid, zesentwintig januari.

[0:23:05] Ja. En ook graag bij debatten zijn gezondheidseffecten agenderen als dat kan.

[0:23:11] Zal ook worden garandeert, eenendertig reactie op verzoek commissie op het artikel chemiefabriek klooster waarschijnlijk maandenlang teveel gif

[0:23:19] en voor zes, acht minuten commissie. Wat paesa vast en gezondheidseffect op eenentwintig december

[0:23:25] tweeëndertig stand van zaken vies adviesaanvraag raad van state sancties, milieucriminaliteit,

[0:23:31] achmea voor nog plannen, commissiedebat, vergunningverlening, toezicht en handhaving.

[0:23:37] Drieëndertig voorgenomen acties hield op het schendt. Grensoverschrijdend transport was verdacht afval

[0:23:46] naar denver er in belgië gebeurt, wordt nog te plannen. Commissiedebat, vergunningverlening, toezicht en handhaving, en ik denk dat ik al weet wat mevrouw voorstellen.

[0:23:57] Wij zijn net zo graag willen agenderen voor het commissiedebat, pfaster gezondheidseffect dat gepland staat op eenentwintig december.

[0:24:04] Ik neem aan dat weer haverkort hetzelfde wilde voorstellen

[0:24:07] zal daar worden garandeert. Dan gaan we naar het bloc

[0:24:11] europa.

[0:24:16] Daar staat een hele rij voorstellen. Bergen met vierendertig, vijfendertig en dan gaan we even doorheen.

[0:24:26] Vierendertig

[0:24:30] of je precies. Daar wordt verwezen naar de punt vijfendertig. Dan wordt het weer makkelijker.

[0:24:36] Dat kan in één keer. Dus daar staan allemaal voorstellen. En als daar niemand iets over te zeggen heeft, gaan we nu naar vijfendertig.

[0:24:45] Want die voorstellen vergen mogelijk wat meer

[0:24:48] beraadslaging. Het eerste voorstel onder vijfendertig binnen de staatssecretaris verzoek om het servische tijdig voor het commissiedebat milieuraad op dertien december aan de kamer te sturen.

[0:24:59] Daar bent u ermee akkoord. Tweede voorstel is om een gesprek te plannen met de heer zinken fiches, de eurocommissaris voor milieu eventueel

[0:25:08] een videogesprek van te maken.

[0:25:11] Ik zie daar ook instemming van de commissie,

[0:25:15] dan moeten er ook zijn, zeg ik er best streng bij voorstel

[0:25:21] derde voorstellen behandel voorbehoud in te stellen bij dit voorstel,

[0:25:26] die ervan eraan.

[0:25:28] Voorzitter,

[0:25:29] Eens met het voorstel en groenlinks echt vroeg mij dat ik melden dat zij er ook belang aan hechten dat dat voor water is dus eens groenlinks ook eens met voorstellen.

[0:25:40] Ja ik zie daar instemming. Dus dan wordt het ook zo besloten het voor zes om een of meer rapporteurs

[0:25:48] te benoemen op dit voorstel. U mag wordt overgegeven.

[0:25:52] Afkorting.

[0:25:54] Voorzitter, ik wil me graag aan een saboteur op dit dossier.

[0:25:58] Dat wordt met dank genoteerd, mevrouw.

[0:26:01] Een collega geeft mij gevraagd haar te melden voordat rapporteurs kan.

[0:26:06] Kijk nou daar hebben we twee uitstekende rapporteurs die ongetwijfeld ook goed met elkaar kunnen vinden op dit onderwerp.

[0:26:16] Dan gaan wij naar

[0:26:20] dan zijn we eigenlijk hier.

[0:26:22] Doorheen.

[0:26:25] Als hier

[0:26:27] geen verdere opmerkingen over zijn

[0:26:30] agendapunt zesendertig de uitvoerbaarheid toets tent die verordeningen en onderhandelings in z n voorstel om het te agenderen voor commissie dat transportraad

[0:26:41] akkoord zevenendertig voortgangsbrief ten

[0:26:45] spoorvervoer.

[0:26:47] Het voorstel agenderen commissiedebat transportraad ook akkoord achtendertig verslag schriftelijk overleg, informele transportraad

[0:26:55] en de vraag is of er een wens is om het twee minuten debat hierover te voeren.

[0:27:00] Ik zie dat dat niet het geval is.

[0:27:04] Dan gaan we agendapunt negenendertig verslag van informele transportraad, twintig, eenentwintig oktober praag agenderen. Voor wat transportraad drieëntwintig november.

[0:27:14] Geen punt veertig rechtshulp publieke confrontatie, bodem gezondheid, de bodems in de e. U beschermen duurzaam en herstellen

[0:27:23] en dat forces om te agenderen voor het commissiedebat milieuraad op dertien december tweeduizend tweeëntwintig.

[0:27:33] Dat is akkoord en ikzelf volgen missie fnv willen voorstellen

[0:27:41] dan

[0:27:44] agendapunten eenenveertig tot en met hem en vijftig.

[0:27:49] Die zijn allemaal al geagendeerd.

[0:27:54] En als er niemand meer iets over heeft. Dan ben ik inmiddels bij agendapunt tweeënvijftig en dat is ter informatie,

[0:28:01] evenals agendapunt drieënvijftig,

[0:28:05] de geplande commissie activiteiten

[0:28:08] en agendapunt

[0:28:10] vieren vijftig de ongeplande plenaire debat

[0:28:18] agendapunt vijfenvijftig stand van zaken, aanhangige wetgeving.

[0:28:23] Ook dat ter informatie

[0:28:27] voordat we gekomen

[0:28:29] naar een besloten gedeelte dan zijn we nu bij de rondvraag

[0:28:34] is er nog iemand die daar het woord wil voeren.

[0:28:37] Dat is niet het geval.

[0:28:39] Dan sluit ik het openbare gedeelte van deze vergadering geschorst voor een kort moment.