Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Procedurevergadering commissie voor Buitenlandse Zaken
[0:00:04] Dames en heren, welkom bij deze procedure vergadering van de commissie buitenlandse zaken noot voor de kamerleden. Er is een herziene agenda toegestuurd in verband met de toevoeging van twee punten nummer dertien en drieëntwintig meegekregen heeft dat we zijn aangekomen in de agenda.
[0:00:23] Op het moment van versturen van deze waren er geen punten voor de regeling van werkzaamheden aangemeld. Deze twee partijen. Dus dan gaan we door naar de brievenlijst.
[0:00:33] Ik wil daar graag uw aandacht op pagina één hebben veroorzaakt. Nummer drie in het voorstel is te bespreken met de commissie in gesprek.
[0:00:40] De organiseren met de c a fae voor een nadere toelichting op het vies. De commissie van advies inzake een rechterlijke vraagstukken.
[0:00:49] Heeft u die behoefte om hier een gesprek over te organiseren.
[0:00:56] Ik vond het advies opzeggen voor zich spreken.
[0:01:00] Beekmans sluiting.
[0:01:02] Ceder,
[0:01:04] Het zal doen,
[0:01:06] Dan gaan we laten weten dat er geen gesprek
[0:01:10] nodig is. Verder op pagina één.
[0:01:15] Dan gaan we naar pagina twee, waarbij uw aandacht voor zaak dertien, vijftien en zestien zijn drie verzoeken voor plannen van een bijzonder procedure. Als u dit wilt doen dan neem ik graag namens welk lid dit op wil gaan pakken.
[0:01:32] Ze moet naar de kamer komen. Dus als u hier een opmerking heeft dertien december willen oppakken of laten we gaan
[0:01:43] dan gaan we naar zac vijftien.
[0:01:45] Dat betreft de cia marseille delegatie. Naar mijn vrouw en mensenrechtenactivist uit nepal geen bijzondere procedure zak. Zestien,
[0:01:57] een bijzondere procedure met betrekking op het verzoek van de community benelux.
[0:02:03] Laten we deze drie gaan.
[0:02:05] Maar dan heb ik uw aandacht nodig veroorzaakt. Negentien vraagt de commissie de adviesraad internationale vraagstukken wil verzoeken om een toelichting te geven op het advies.
[0:02:15] Nog een advies die gestuurd is. Wilt u deze toelichting hebben.
[0:02:19] Sjoerdsma voorzitter, misschien dat we dan ook nog een ander advies ligt van de hiv, wat niet kan worden toegelicht vanwege mijn ziekte van de voorzitter,
[0:02:29] misschien dat we een gesprek zouden kunnen inplannen, waarbij de adviezen worden toegelicht.
[0:02:34] Er is geknik vanuit de griffie. Ik zie het knick vanuit de leden. Dan gaan we dit gesprek eerder gekend gesprek
[0:02:43] invulling geven zijn er vele punten op pagina twee
[0:02:48] niets. Dan gaan we naar pagina drie. Ook hier uw aandacht voor zaak drieëntwintig
[0:02:55] verzoek van het ministerie van buitenlandse zaken namens de gehele delegatie, libische parlementsleden om een gesprek met betrekking tot de situatie in libië in te plannen. Heeft u de behoefte om hierop in te gaan?
[0:03:07] Sjoerdsma.
[0:03:09] Ja, voorzitter, gelet op de enorme gastvrijheid die wij altijd ons mogen ontvangen. Als wij op reis gaan leek het me goed om dit in te plannen. Maar ja
[0:03:19] misschien dat we het kunnen openstellen. Ook voor commissies die ook aanraken. De bureau s commissie bijvoorbeeld.
[0:03:25] Ing bijvoorbeeld. Ja dat kan zeker de opmerking maken hebben volgende week een afvaardiging van de georgische van georgië.
[0:03:35] Waarbij vijf parlementsleden en vijf,
[0:03:40] Andere leden meekomen. Er zit hier een delegatie van tien. Ik vind in dit soort gesprekken verdedigen evenredig aanwezig moeten zijn op het moment dat wij zeggen ja, dit gaan we doen dan wil ik graag dat er leden zijn die zeggen ik kon ook vanuit deze commissie.
[0:03:54] Dus dat moeten we gaan inventariseren. Gaan we inventariseren dankuwel
[0:03:58] verder opmerking pagina drie
[0:04:02] geen opmerkingen.
[0:04:04] Dan gaan we verder.
[0:04:08] Vergeet de activiteiten van je.
[0:04:11] Meneer brekelmans. Ik vond dit laatste opmerking voorzitter relevant. Misschien
[0:04:18] kan dat ook in de procedure al aan worden gegeven, want we hebben best wel verschillende delegaties keek soms komt er maar één of twee parlementsleden en ik vind het wel verschil maken ook of het er tien zijn of thee is gewoon in de in de procedure dat ook aangeven dat ze dat weten.
[0:04:38] Als we dat weten we op deze procedurevergadering met de griffie hebben we deze opmerking geconstateerd en daar zal niet meer over na gestuurd worden met betrekking tot georgië. Maar goed om dit wat meer standaard mee te nemen. De procedure
[0:04:51] gelijkwaardigheid zeker ook in andere landen wel wat misschien wat meer gewaardeerd dan wij dat zelf belangrijk vinden. Heb ik gemerkt.
[0:04:58] Dan gaan we naar agendapunt drie. Ik heb twee opmerkingen hierbij.
[0:05:03] Ten eerste er is per ongeluk een e mail gestuurd om het gesprek met een delegatie uit parlement van georgië af te zeggen dat was die was geannuleerd. Dat was een fout. Het gesprek gaat gewoon door. Komende dinsdag van twee tot drie
[0:05:19] een opmerking bij
[0:05:22] het debat. Commissiedebat raadt buitenlandse zaken van acht december.
[0:05:29] Daar heeft u gezegd dat willen we combineren met het commissiedebat afghanistan, maar dit is alleen mogelijk als deze commissie ermee instemt dat de minister van defensie er niet bij is vanwege buitenlandse reis. Ik snap dat het lastig is. Maar ik wil graag uw uitspraak daarover. Als dat niet kan dan gaat ie gaat buitenlandse zaken gewoon door gaan. Een ander moment zoeken voor afghanistan. Maar dat gaat wel op de lange termijn dan pas plaatsvinden. Uw opmerkingen hierover neerschoot.
[0:06:03] Voorzitter, gelet op gelet op de aard van wat heb ik daar geen bezwaar tegen.
[0:06:08] Uw collega zijn daarmee eens brekelmans. Ja dan gaat het debat gewoon door
[0:06:12] buitenlandse zaken, inclusief afghanistan met de minister van buitenlandse zaken uitstekend gaan we dat doen verder opmerkingen. Drie keer zeker.
[0:06:22] Ik weet niet of dit de juiste weg is vandaag een bijzondere procedure aanzien van west papoea begreep dat ik formeel nog een deelnemers moeten aan aanmelden, skate of dat hierin formeel kan zielige picnicken zou het formeel nog mevrouw op bitcoin willen aanmelden voor de bijzondere procedure die vanmiddag plaatsvindt, uur.
[0:06:44] Ik neem aan dat er al contact is geweest met de griffie dat meneer weet dat hij vanmiddag moet komen. Dat klopt. Voorzitter. Hartstikke goed. Verder opmerkingen bij drinken
[0:06:55] geen opmerkingen. Dan gaan we naar heer brekelmans.
[0:06:59] Gesprek met de sintesti tijdens het vragenuur wel even en misschien ook een risico om vooraf.
[0:07:07] We zijn ons bewust van het risico. Er is er was geen andere plek. De agenda moeten kijken hoe de dinsdag leven. Maar donderdag is de voortzetting van een begroting buitenlandse zaken dus mondelinge vragen op buitenlandse zaken worden niet doorgelaten op dinsdag. Dat geeft extra ruimte
[0:07:23] dankuwel.
[0:07:25] Dan gaan we naar agendapunt vierde brief van de bewindspersoon actualisering van de jaren twintig, tweeëntwintig ter bespreking
[0:07:35] is dat akkoord? Woonakkoord. Prima. Dan gaan we naar gent een vijf stand van zaken sanctie naleving agenderen voor de commissie bad. Op acht december over de accords akkoord gaan we naar de prinses.
[0:07:49] Een voorstel is de modernisering van de nederlandse sancties stelsel,
[0:07:54] waarbij we moeten bespreken. De vraag of de commissie de staf wil verzoeken om voor de volgende procedurevergadering een aantal behandelingen in kaart te brengen, waarbij er vanuit de kamer is gevraagd om wat vroeger in het wetstraject aan de orde kunnen komen met betrekking tot zeker als wat lastiger wetsvoorstellen betreft. De vraag is wil deze commissie dat dit wetsvoorstel
[0:08:15] je breekman.
[0:08:18] Dat lijkt me wel verstandig. Zeker omdat hij je ziet ook het aantal volgt commissies dat er onder staat
[0:08:25] vrij complex is en veel middenterrein raakte als het daarover nagedacht worden hoe we dat het beste kunnen doen. Dat lijkt me heel verstandig.
[0:08:31] Dan zal het verzoek aan de staf gedaan worden. Dankuwel. Dan gaan we naartoe gingen toen ze in een kamerbrief over sabotage van de north stream één en twee commissiedebat erbij zitten. Op acht december akkoord.
[0:08:43] Akkoord gaan acht meerjarig departementale informatie plan b. Twintig, drieëntwintig, twintig, vierentwintig is reeds betrokken bij een debat over de erwin van negen november.
[0:08:54] De stand van zaken verkenning, erkenning genocides met andere e. U lidstaten voor het commissiedebat acht december akkoord akkoord gaan een team feministisch buitenlandbeleid
[0:09:04] desgewenst betrokken bij een debat over de begroting buitenlandse zaken van negen november akkoord.
[0:09:09] Je kunt elf
[0:09:10] voortgangsrapportages nationaal actieplan duizenddriehonderdvijfentwintig, vijfentwintig vrouwen, vrede en veiligheid agenderen voor te voeren. Noodoverleg mensen hun recht. Hun beleid vindt het wel een goede plek. Hartstikke goed door twaalf reactie op het vroeg commissie over berichtgeving in de media dat de boycot van russische olie industrie die ineffectief of zelfs contraproductief zijn schadelijk voor de nederlandse economie en het prijsniveau van olieproducten in nederland en daarbij aan te geven wat de verwachtingen van het kabinet ten aanzien van mogelijke paaskip op olieprijs agenderen voor de commissiedebat acht december van het akkoord prima naar dertien open strategie strategische autonomie
[0:09:48] aanhouden in afwachting van de door de commissie gevraagd een notitie canada. Iemand antwoord geven.
[0:09:56] Prima. Dan gaan we dat doen. Gaan we naar de verdragen toe agendapunt veertien
[0:10:00] maatregelen en twintig, tweeëntwintig tot uitvoering van het verdrag inzake op antarctica voor kennisgeving aannemen akkoord
[0:10:09] vijftien verdrag tussen het koninkrijk der nederlanden en de zwitserse bondsstaat in samenwerking met betrekking tot
[0:10:15] verkeersovertredingen
[0:10:17] voor kennisgeving aannemen. Akkoord gaan we naar europa nummer zestien geadopteerde aan generaal buitenlandse zaken van veertien november is reeds geagendeerd. Zeventien antwoorden op vragen commissie over onder andere de geadopteerde agenda raadt buitenlandse van veertien november agenderen van acht december
[0:10:36] naar achter
[0:10:37] programma agendapunt
[0:10:40] werkprogramma van de europese commissie voor twintig, drieëntwintig. Deze te bespreken zijn er voorstellen uit het programma die de commissie ten behoeve van de prioriteiten als prioriteit wil bestempelen?
[0:10:50] Kunt u dat hier aangeven? Mag ik het woord geven?
[0:10:58] Geen prioriteiten?
[0:11:00] Geen prioriteiten.
[0:11:02] Dan is dat niet anders dan gaan we naar negentien stagnatie. De analyse van de vn stemming oorlog in oekraïne
[0:11:10] is betrokken bij schriftelijk overleg desgewenst geen sjoerdsma.
[0:11:17] Ik vond het zelf. Meestal heeft het zelf ook eerder gedaan, maar dit was eigenlijk best wel nuttig
[0:11:23] om die dingen te zien en ik vroeg me eigenlijk af. Maar ik weet niet of dit de plek is. Maar ik zou het wel interessant vinden om een stagnatie te krijgen over de verschillen in de in de sanctiepakket van de e u en de vs en het vk,
[0:11:39] zowel op de personen lijst als op welke sectorale sancties zijn ingesteld, hebben we ook wel eens een keer eerder zelf gedaan en toen kwam ik er achter dat er grote discrepantie zaten daartussen dus de slagen van marinopoulos poulson niet op de europese lijst, en wel op de amerikaanse lijst bijvoorbeeld en ik weet niet of daar capaciteiten of tijdverlies. Maar mocht dat zo zijn, zou ik dat zeer interessant vinden.
[0:11:59] Ik zag er drie leden van de knikken. Dus volgens mij is die mogelijkheid er ook leden van de commissie knikker gaan wij uitzitten.
[0:12:07] Dankuwel gaan we naar de kennisagenda op een strategisch.
[0:12:12] Even zeker brekelmans. We hebben dit ook wel eens in een debat aan. Minister gewoon deze vraag zal niet zij die overzichten die hebben wij ook. Dus het is gewoon een feitelijke analyse. Het is niet politiek. Je kunt connie drielijst naast elkaar leggen ze misschien om een paar dagen werk te besparen, kunnen het ook bij buitenlandse zaken uitvragen.
[0:12:31] Voor deze effectieve toevoeging het schilderwerk.
[0:12:34] Dan gaan we naar agendapunt twintig kennisagenda reflectie op een strategische autonomie gesprekken organiseren met de auteurs van infecties op een strategische autonomie is die behoefte om dat gesprek te organiseren.
[0:12:46] Ik zie daar geknik
[0:12:49] om het te organiseren agenda eenentwintig verslag van de zitting twintig, tweeëntwintig vierde deel van de parlementaire vergadering van de raad van europa ter informatie.
[0:12:58] Maar dan gaan we naar agent tweeëntwintig initiatiefnota van lady sjoerd, sjoerdsma en paulusma excuus over de toegang tot abortus elementen regelmatig schuurman.
[0:13:09] Abortus is een mensenrecht voorstel is dat zijn er drie onder de gebruikelijke route van een initiatiefnota volgen. Een kabinetsreactie vraagt een initiatiefnota inbreng datum vast te stellen voor de feitelijke vragen en vervolgens een auto overleg te voeren met de initiatiefnemers en de minister van buitenlandse zaken, uiteraard van de kabinetsreactie zich voegen in dit voorstel. Uitstekend moeten hun inbreng datum nu voorstellen voor de feitelijke vragen of we gaan we na de kabinetsreactie was uitstekend.
[0:13:40] Dan gaan we naar agendapunt drieëntwintig en daar heb ik ergens
[0:13:46] dat zijn de openstaande schriftelijk verzoek aan bewindspersonen.
[0:13:50] Een twee drie onderwerpen een appel gestuurd moet worden. Heeft u verder nog opmerkingen over drieëntwintig.
[0:13:58] De heer brekelmans niet helemaal maar ik dacht dat ik over twee en drie al iets had gelezen over eu thailand in maleisië
[0:14:08] in een fiche of in een eerdere brief.
[0:14:12] Lijkt hij niet van op de hoogte. Je wordt gecheckt. Maar waarschijnlijk krijgt u nog meer informatie dan
[0:14:18] dan gaan we naar agendapunt eens rondvragen.
[0:14:23] Is er een rondvraag voor deze commissie.
[0:14:26] Ik weet niet hoe het zit met de capaciteit van de staf, maar ik zou wel geinteresseerd zijn.
[0:14:32] De notitie die iets dieper induikt in de sancties
[0:14:38] tegen iran zijn vanaf tweeduizend zestien gebouwd in het kader van de nucleaire deal. Tegelijkertijd zijn beperkt wat sancties toegevoegd vanwege de mensenrechtensituatie in combinatie met leveranciers en rusland. Maar ik vroeg me af wat is de actuele stand van zaken kan er nog het nodige bij of raakt dat echt aan die nucleaire deal
[0:15:02] en ik zou daar wel iets meer over willen weten wat de situatie slechter en er is misschien meer nodig. Maar ik weet niet wat er nog kan en wat de consequenties zouden zijn van bepaalde sanctie bepleit.
[0:15:15] Als daar iets zou kunnen komen, zou ik fijn vinden. Ik hoor prima hier liggen. Daar is ruimte voor de brekelmans.
[0:15:25] Ja ik vind het een goeie vraag. Graag daar ook in meenemen hoe de amerikaanse secundaire sancties doorwerken. Dus kijk even als er in de praktijk namelijk ertoe leidt dat er eigenlijk geen enkele techniek technologiebedrijf zakendoen met iran. Want dan heb je die secundaire sancties van de vs achter je broek. Dan heeft het wat minder zien dat wij daar ook voor sector. Alles hangt aan toevoegen. Dus ga ik dat ook meenemen.
[0:15:49] Analyse.
[0:15:52] Ga verder toevoegingen. De ruimte bij de griffie heb begrepen niet. Dan gaan we het zo doen. Dan gaan we besloten als er verder geen rondvraag is.