Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Fiche: Europese Media Vrijheid Verordening en Aanbeveling redactionele onafhankelijkheid en transparantie mediaeigendom

[0:00:01] Goede middag. Ik opende vergadering een technische briefing van de vaste commissie voor onderwijs, cultuur en wetenschap ik al onze gasten van harte welkom en we zien uit naar jullie inbreng ook de kijkers thuis en in de zaal en ik heet mevrouw werner van harte welkom. Zullen we een mooi onderwerp is even bij de hoorns vatten. Ik geloof het afgesproken is een interactie rondje doen. Dus mag ik graag het woord aan geven om te starten.

[0:00:29] Dank om.

[0:00:31] Om deze technische briefing te mogen verzorgen over de verordering mediavrijheid zijn van het ministerie van ocw van de afdelingen, mediabeleid en internationaal beleid,

[0:00:44] maar niet alle namen oplezen voor de kijkers zie staan hier in beeld. Maar daar gaan twee van mijn collega s een presentatie voor zorgen

[0:00:52] was sinds de voorstel van de europese commissie technische briefing betekent dat er een voorstel van de commissie is dat mogelijk misschien toch niet alle vragen van technische aard kunnen beantwoorden, omdat het voorstel van de commissie is het zo goed als kan toch proberen te doen.

[0:01:08] Dus nadat ik de buren inderdaad om de vragen van technische aard te laten zijn met zijn allen kunnen bewaken of politiek, getinte of algemeen gesteld op andere plekken gesteld kunnen worden.

[0:01:20] Ik zal vragen of

[0:01:25] hoe spelt en enge welbergen. Die zullen zo de presentatie met zijn tweeën hebben in beeld dat het ongeveer een half uur de technische briefing is om eerste presentatie af te wachten alvorens. Het lijkt mij wel heel fijn.

[0:01:40] Het is nog ruim gelegenheid om vragen te stellen en te beantwoorden. Bij de collega´s zijn nauw betrokken geweest. Bij de voorbereiding van het voorstel vlaams zijn.

[0:01:54] Dan geef ik het woord aan.

[0:02:09] Eveneens dank voor deze gelegenheid om deze briefing geven.

[0:02:14] We hebben ongeveer een half uur inderdaad voor bedacht waarschijnlijk iets minder dus voldoende gelegenheid voor vragen

[0:02:20] hierbij de agenda die we voor willen stellen.

[0:02:25] Met name het tweede deel zal ik het meeste tijd in beslag nemen.

[0:02:30] De commissie heeft een veroordeling gepubliceerd mogen een aparte aanbevelingsbrieven apart

[0:02:35] behandelen,

[0:02:37] en daarnaast is er tijd voor vragen

[0:02:41] in het kort. De voorgeschiedenis is aangekondigd door de voorzitter van de europese commissie staat van de unie speech en je ziet naast een citaat over hoe men dat ziet zeg ik bij is denk ik goed als we het hebben over mediavrijheid om te beseffen dat dat is niet een beleidsterrein. Dat gaat onder meer over interne markt. Het gaat om grondrechten gaat erover menens mededingingsrecht recht. Dat zie je ook in dit voorstel terug

[0:03:06] en er is dus binnen europa verschillende bevoegdheidsverdeling. Ook tussen de commissie en lidstaten is ook niet zeg maar één partij die over dat geheel is niet een hoofdaannemer mediavrijheid om het maar even zo te zeggen.

[0:03:23] Goed. Even in algemene zin over het voorstel.

[0:03:28] Ga even citeren de voorstel beoogd volgens de commissie de gefragmenteerde nationale regelgeving benadering aan te pakken, dus fragmentatie aanpakken op het gebied van vrijheid en de pluriformiteit van de media en de redactionele onafhankelijkheid en hiermee wordt dan een gemeenschappelijke aanpak en coördinatie op eu niveau bevorderd dus weer samen

[0:03:48] en wordt de optimale werking van de interne markt voor diensten gewaarborgd.

[0:03:52] Er worden toekomstige belemmeringen voor het functioneren van aanbieders van media, diensten in de hele e u voorkomen

[0:03:58] en goed dat is aldus de commissie. Het gaat over een verordening die is in principe meteen direct van kracht als hij hier is vastgesteld. De europese verordening meteen nationaal kracht

[0:04:11] kan zijn dat er ook nog alsnog nationale wetgeving aangepast moeten worden. Dat is nu voor ons wat vroeg om te beoordelen

[0:04:17] voor vordering heeft, zoals alle wetgeving grondslag.

[0:04:20] Dat is in dit geval artikel honderdveertien van het verdrag van de werking van de unie. Dat ja dat is veel te bureaucratisch, maar dat is een bekende grondslag voor de commissie. Dat is namelijk de grondslag op basis waarvan de europese unie regels kan vaststellen die bijdragen aan de totstandkoming van de interne markt, en dan met name over het harmoniseren van nationale regelgeving, omdat hij dus die interne markt kan belemmeren.

[0:04:43] Dat is een gedeelte competentie van de commissie en de lidstaten

[0:04:46] misschien ook nog even goed algemene de baas is over de interne markt.

[0:04:51] Het gaat erom dat we in europa vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal hebben. Media is een dienst. Zie je ook in andere richtlijnen terug tussen economische dienst

[0:05:01] en dan is belangrijk zeg maar dat er die interne markt dan welk werkt volgens land van oorsprong beginsel. Dus het idee is eenmaal gevestigd binnen een land in europa moet je overal vrij kunnen ondernemen. En dan is het land waar je gevestigd bent, stelt de regels. Ierland is in deze context belangrijk herkenbaar voorbeeld en de toezichthouder in dat land houdt toezicht op namens iedereen op dat bedrijf.

[0:05:24] Je ziet eigenlijk terug dat hij

[0:05:28] de bestaande ave mediadiensten richtlijn. Dus de bestaande een regulering op het gebied van media bouwt voort op dit artikel en dit voorstel bouwt voort op die meer abby en claire zijn allebei interne markt grondslag richtlijnen en india vriendin abn. Er is al het nodige geregeld. Dus daar is ook harmonisatie van regels. Dan gaat het met name over beschermen. Minderjarig is daar doelstelling het tegengaan van haatzaaien. Dat soort laten we zeggen herkenbare media, doelstellingen en hetzelfde punt dus eenmaal in gevestigd in de unie kun je overal opereren. De nationale toezichthouders en die en die toezichthouders die werken ook samen en dat doen ze in het verband ga moest opschrijven. De european biometrics group voor audiovisuele media. Silvers is dus dat zijn alle commissariaat van de media in europa die samenwerken met namen aan dat aan dit soort dingen. Dus ik zit in het land a en ik heb een issue met een bedrijf in land b en gaat de toezichthouder het land aangaat met land bij de toezichthouder van landbouw bellen en dan gaan ze kijken of ze eruit kunnen komen.

[0:06:31] Je zult zien. Dat is eigenlijk ook hoe het in dit voorstel blijft werken. Maar dat is in beginsel de interne markt als zodanig werd

[0:06:39] kijken of ik goed ben.

[0:06:47] Ja, heel even de verschenen hoofdstuk op een rijtje begint altijd met algemene bepalingen in eindhoven met bepalingen,

[0:06:57] maar met name het derde hoofdstuk. Dat is het grootste. Zoals zullen het meeste tijd aan besteden

[0:07:02] en zoals gezegd er is een aanbeveling dat ze los document gaan we even kort doorheen zullen ook wat minder aandacht aan besteden, omdat het ook geen onderwerp meer kan zijn van onderhandelingen in europa. Commissie kan gewoon zijn aanbeveling publiceren en dan

[0:07:15] dan ligt hij er zeg maar. Dus daar kan nederland als zodanig niet aan de extra sleutel om het zo maar te zeggen

[0:07:24] hoofdstuk één

[0:07:27] onderwerp toepassingsgebied in de definities over het onderwerp en toepassingsgebied tussen. Dat is eigenlijk wat beoogd deze veroordeling tot stand te brengen en dan gaat ze naar een gemeenschappelijke regels, harmonisatie van nationale regels en twee totstandbrenging van de europese raad voor mediadiensten. Dat is denk ik ook het grootste beetje moeilijk moeilijkste doorgronden deel van deze verordeningen. Dus dat bestaande erg aan bestaande samenwerking wordt ge upgrade om het maar even populair te zeggen.

[0:07:54] Dit hoofdstuk vind je de definities van lila

[0:07:57] sla kort haar eindhoven. Even over

[0:08:01] hoofdstuk twee beschrijft je eigenlijk geeft om een uitgebreide beschrijving van de verdeling van rechten en plichten binnen die markt voor mediadiensten. Dus er zijn afnemers en er zijn aanbieders en die hebben rechten en plichten.

[0:08:15] Ik begin maar even bovenaan. Dus begint met de rechten van afnemers gaat het erom dat zijn consumenten. We hebben het met name dan ook vording gaat breder. Maar de focus van de orde ligt niet bij nieuws en informatievoorziening consumenten ervan hebben recht op een pluriform aanbod en een aanbod dat gerespecteerd is met inachtneming van de redactionele vrijheid.

[0:08:34] Kortom, dit is een proceduredebat om te zeggen nieuws dat je kan vertrouwen niet beïnvloed is

[0:08:40] artikel vier

[0:08:41] rechter van aanbieders van mediadiensten. Ja die hebben dus een interne markt hebben recht om hun eigen economische activiteiten op de interne markt uitoefenen zonder belemmeringen en uit in dat artikel twee van dit artikel vier staan er vervolgens staat dat lidstaten de redactionele vrijheid moeten eerbiedigen.

[0:09:02] Vervolgens worden er voorbeelden gegeven om het maar even zo te noemen. Dingen die een lidstaat dan waar hij zich moet onthouden. En dan gaat het over uitoefenen van invloed over redactionele beslissingen mag een lidstaat niet doen en heel specifiek onderwerp is het niet zonder grondslag installeren van spike erop apparaten van journalisten of hun familieleden moeten precies kijken. Maar dat is een onderwerp dat specifiek genoemd wordt daarin

[0:09:26] de nederlandse overheid en continu bezig zijn. Vieze leren lezen spreekt liever van binnendringing software

[0:09:31] technische aangelegenheid bij de collega s van ing

[0:09:35] en dan is er in dit artikel eindigt met een lid. Dat regelt dat lidstaten hun klachten doorgaan moeten aanwijzen, onafhankelijk orgaan waar mensen kunnen klagen, met name journalisten kunnen klagen. Dus op moment dat een lidstaat

[0:09:48] klacht, klacht. Deze lid. Deze overheid respecteert mediavrijheid niet,

[0:09:53] en op die manier wordt er dus een vorm van signalering ingebouwd.

[0:10:04] Mag ik heel even een feitelijk vraag lijkt me.

[0:10:08] Vaak worden die klachten dan ondergebracht bij een van die commissariaat ook of niet.

[0:10:14] Dat is aan de lidstaat zelf bepalen de commissie die schrijft alleen voordat er een klachten mechanisme systeem moet zijn, maar lidstaten mogen zelf bepalen waar ze dat dan beleggen.

[0:10:29] Dat brengt ons bij artikel vijf gaat het over publieke mediadiensten.

[0:10:34] Dit artikel schrijft met name de onafhankelijke functioneren van de publieke diensten voor

[0:10:40] publieke media zijn ook onderdeel van de interne markt specifiek onderdeel, namelijk het publiek onderdeel.

[0:10:46] Maar goed. Het artikel gaat specifiek over onafhankelijke benoemingen van de leden van de raad van bestuur dat het onafhankelijk moet gebeuren. Daar zijn redenen voor waarom je dat zou willen in nederland hebben natuurlijk ook moeten rekening houden. Wij hebben dan weer dat leden omroepen bestel waarbij dus weer even puzzelen is van welke benoemingen hebben we t nou precies over? Gaat het over de leden van de raad van bestuur van npo gaat het specifiek over de omroepen hebben. Dat is onze

[0:11:15] dat is ons bestel zeg maar andere landen hebben dat niet. Het artikel schrijft voor dat er voldoende financiële middelen beschikbaar gesteld moeten worden door lidstaten. Je moet aan omroep niet afknijpen om politieke redenen en liet vier van dit artikel beschrijft dat er ook toezicht moet zijn op het functioneren van zijn publieke omroep in nederland is dat is het commissariaat dat toezicht houdt

[0:11:37] op de npo en de landelijke publieke omroepen

[0:11:41] en dan zijn wij zestig artikel. Dit beschrijft de verplichtingen van aanbieders van mediadiensten.

[0:11:48] Dit is dus zowel audiovisueel, maar ook geschreven. Pers, die onder gerekend worden als je terugkijkt en definitief justitie dat er een bredere definitie is en eigenlijk zijn er twee verplichtingen die opgenomen zijn. Eerst gaat over transparantie van eigendom.

[0:12:00] Formeel gezien dus informatie beschikbaar stellen over directe indirecte eigenaars en uiteindelijk begunstigde.

[0:12:06] Dat wordt verwacht van deze bedrijven en twee is wordt verwacht gaat over redactionele onafhankelijkheid van deze bedrijven wordt verwacht dat zij passende maatregelen nemen om de eigen redactionele onafhankelijkheid in de eigen organisatie te borgen.

[0:12:23] Het is misschien goed om te melden. Ook dat hier is in het voorstel geen toezicht bepaling opgenomen.

[0:12:36] We kijken naar zijn we bij hoofdstuk. Drie. Dit is wat groter hoofdstuk gaan we eens per afdeling doen. Het is ook in mijn eigen ervaring ook het wat lastig te doorgronden hoofdstuk wordt het procedureel gaan we met ze samenwerken op verschillende manieren op verschillende onderwerpen. Nou ja dat maakt het wat ingewikkelder. Ze doen wat ze doen ons best. Maar hou er rekening mee dat de taaiste deel

[0:12:58] afdeling één bevat een artikel hier is eigenlijk geregeld dat over dit hele hoofdstuk dat het de toezichthouder in de zin van de avery. Meneer. Er is die toezicht moet houden op alles wat er in dit hoofdstuk staat dus in nederland hebben op basis van de regeling is dat commissariaat elke lidstaat heeft zijn eigen

[0:13:20] afdeling twee. Nou hier gaat het over de europese raad van mediadienst tijdens het dus koop van het voorstel is geharmoniseerde regels en het inrichten van een europese raad van mediadiensten is nu erg aan het woord dit.

[0:13:34] Je ziet verschillende artikelen links en rechts hebben we even poging gedaan om ook een gevoel te geven bij van wat was er al. En wat is nou nieuw en nogmaals, dit is ook een voorstel in principe gewoon binnen die interne markt werken dus gewoon met een land aan de land b en verzoeken en dat soort dingen. Het wordt alleen versterkt.

[0:13:52] Ik ga daar even links snel doorheen. Wat er allemaal staat

[0:13:54] dus artikel acht gaat over de inrichting. Er komt dus wordt de raad ingericht. Daar wordt de agenda er dus ook voor gewijzigd dat het enige punt dat ik het goed heb waarop de afm er gewijzigd wordt.

[0:14:06] Artikel negen gaat over de onafhankelijkheid dus ook zijn allemaal media toezichthouders moet onafhankelijk kunnen functioneren.

[0:14:13] Artikel tien gaat over de structuur hebben het bijvoorbeeld over. Dus wie zit er in die raad. En hoe gaat de besluitvorming? Wie zit er in die raad? Dat is van elk land een vertegenwoordiger van de toezichthouder dus vanuit nederland zou er iemand namens het commissariaat inzitten. En dan is het vervolgens, zodat we in de besluitvorming gaat, is het zo dat elk lid dus voor elke vertegenwoordiger. Elk land heeft een stem en de raad besluit met tweederde meerderheid.

[0:14:41] Het is zo dat er ook een vertegenwoordiger van de europese commissie deelneemt. Maar die hebben geen stemrecht,

[0:14:49] maar we zien hier verderop en meteen om elf en het secretariaat van de raad. De commissie. De europese commissie stelt een secretariaat beschikbaar

[0:14:59] dat bedoeld is om de ondersteuning van de taken van de raad.

[0:15:02] En dan komen wij artikel twaalf. Dat is een wat groter artikel. Dus nogmaals instrumenten. Een beetje. Dit is een taaie deel.

[0:15:09] Ik zal proberen om wat wat inzicht in te geven aan de rechterkant van de slijt. Je ziet u een aantal taken die er al zijn dus op basis van r. Ga dus die die letters beroep wordt al samengewerkt. Het hele land alan b verhaal. Dat bestaat al en wordt er ook al bijvoorbeeld die die toezichthouders die adviseert de commissie nu al je moet je voorstellen dat het een behoorlijk versnipperd landschap kan zijn qua regulering en daar heeft de commissie ook hulp bij nodig. Dus dat doen ze nu al

[0:15:35] en dan zijn er onder staan de nieuwe taken die gaan we ook zometeen komen terug in het voorstel. Dus gaan even los nog doorheen. Maar ik noem ze hier alvast een keer dus het coördineren van maatregelen in zakken mediadiensten worden aangeboden door buiten de unie gevestigde aanbieders en dan staat de volledige texas die zijn gericht op doel doelgroepen binnen de e. U op het punt de risico´s voor de openbare veiligheid of defensie met zich meebrengen.

[0:16:01] Dat is de eerste nieuwe taak. De tweede is uitbrengen van advies over nationale maatregelen die de interne markt raken. Dat is ook relatief nieuw. Dat doet erger nog, niet. Dus daar gaat het ook over. Als nationale lidstaten maatregelen nemen die voor de interne markt

[0:16:14] voor medische diensten van belang zijn. Dan kan een woord hierover adviseren en laatste derde punt zijn twee artikelen is ook nieuw.

[0:16:23] De moord kan advies uitbrengen in geval van marktconcentratie zijn komen we zo op terug.

[0:16:32] Noem me hebben gedaan.

[0:16:35] Er zijn afdeling drie van hoofdstuk. Drie.

[0:16:39] Hier gaat het over samenwerking tussen toezichthouders.

[0:16:47] Nogmaals, dit is allemaal eigenlijk hoe het werkt binnen de eengemaakte markt. Maar het wordt verder

[0:17:50] dan zijn we artikel veertien blijft nog even zo taai. Dit gaat specifiek over verzoek om handhaving

[0:17:58] voor de verplichtingen van videoplatform diensten. Dus dat zijn verplichtingen op basis van de bestaande richtlijn in dus nog een keer hier nog duidelijker beschreven hoe die hoe die werken. Je kan je ook voorstellen dat er dus verschillen van inzicht verschillende regelgeving kunnen bestaan tussen lidstaten, terwijl die in dit soort partijen vaak natuurlijk een breedte toegankelijk zijn en opereren

[0:19:10] en als laatste taak om er vijftien kameraad de commissie adviseren

[0:19:16] als deze uit vieze advies uitbrengt over de toepassing van dit voorstel of nationale maatregelen ter uitvoering van de meneer. Dit is eigenlijk allemaal hier zie je die dat probeerde te synchroniseren te harmoniseren van die verschillende aanpakken binnen de unie.

[0:19:30] Dan zijn wij het laatste artikel de coördinatie komt ie nog een keer. Dit artikel beschrijft een coördinatie bevoegdheid. Het gaat om coördinatie van maatregelen van nationale toezichthouders in verband met de verspreiding van en toegang tot mediadiensten, dan zijn amelia dienst die worden aangeboden van buiten de unie, maar die gericht zijn op publieke binnen de unie en dat coördinatie die kan nodig zijn als er een risico is voor de openbare veiligheid, defensie. En dan staat er mede gelet op de controle die derde landen op het media aanbod kunnen uitoefenen.

[0:20:00] Dus dat zou de derde landen zijn waarvan de overheid niet de mediavrijheid van die amateurs respecteert.

[0:20:09] Okee.

[0:20:12] Dan komen we bij een ja enigszins niet helemaal los aan het hart door een aparte afdeling. Het is groot hoofdstuk dus afdeling vier lid gaat specifiek over de digitale omgeving.

[0:20:24] Dus goedwerkende martin specifiek in de digitale omgeving en het eerste artikel regelt dat er de zogeheten zeer grote online platforms. Dat zijn zeg maar de echte grote onlangs spelers. Dat is een term uit de. Dit is toch service die recensies vastgesteld

[0:21:21] onafhankelijk nieuws is. Belangrijk was over nare dingen graag simpel te zeggen.

[0:21:26] Artikel achttien

[0:22:07] en het laatste artikel is ook een beetje los. Die beschrijft de rest van consumenten. Om haar eigen voorkeur standaard instellingen aan te passen

[0:22:16] en dan gaat het over apparaten die toegang geven tot tot audiovisuele media content apparaat of interface is

[0:22:28] dan heb ik er nog eentje die echt belangrijk is niet waar. Nog twee.

[0:22:34] We zijn bij het vijfde afdeling. Dit gaat over vereist voor een goedwerkende maatregelen en procedures voor de mediamarkt

[0:22:41] drie artikelen. De tweede en de derde gaan eigenlijk een beetje samen. De eerste is weer apart.

[0:22:48] Artikel twintig gaat over maatregelen die lidstaten nemen.

[0:22:53] Kort gezegd, schrijft dit artikel voor dat als lidstaat de maatregelen nemen die dus de werking van de interne markt raken dat hij deugdelijk moeten zijn, maar even simpel te zeggen.

[0:23:04] Dus dan moet je bijvoorbeeld denken aan dat er voldoende gemotiveerde maatregelen moeten zijn en dat die maatregelen evenredig moeten zijn. En dan kun je bijvoorbeeld denken aan het vergunningenstelsel het niet tussen onevenredig vreemd vergunningsstelsel mag zijn of slecht gemotiveerd of bijvoorbeeld regels beperkingen opleggen aan eigendom.

[0:23:25] Dat had ook niet willekeurig mag zijn om het maar even zo te zeggen

[0:23:29] en dan twintig en eenentwintig zijn dikke best samen te bezien. Die gaan specifiek over concentraties op de mediamarkt

[0:23:39] en dan gaat het ook over dat als er concentratie is dat hij zijn concentratie van verschillende bedrijven op de mediamarkt dat die impact kan hebben op de pluriformiteit van de media en op de redactionele onafhankelijkheid.

[0:23:50] Dus als bedrijf gaan fuseren, zou dat kunnen veranderen. Het artikel schrijft voor dat lidstaten materiële en procedurele regels moeten hebben om deze impact te toetsen,

[0:23:59] en dan vervolgens geeft het artikel voorschriften over waar dat soort regels zou ze moeten doen. We moeten voldoen. Dus wordt het ook een behoorlijke

[0:24:07] technisch en de benoemt. De elementen die bij een dergelijke toetsing in aanmerking moeten worden genomen. Feitelijk dit is ook een vorm van harmonisatie. U kunt u voorstellen dit gebeurt heel verschillend in verschillende lidstaten. In het artikel staat ook een verwijzing naar de concentratie richtlijn

[0:24:23] waarin is opgenomen dat in principe mededingingsrecht op één niveau, maar in alle gevallen gaat over kartelvorming of consumentenbescherming, maar op één niveau is het aan lidstaten toegestaan om daar ook specifieke belangen ook in onder te brengen, waaronder mediapluralisme. Nederland doet dat niet. Maar andere lidstaten doen dat wel. En die hebben dus dat pluralisme belang echt in het mededingings. Daar zitten en wat de commissie poogt te doen is dat is meer te harmoniseren

[0:24:49] en dat allemaal met het oog op de werking van de interne markt

[0:24:52] onbelemmerd geen gefragmenteerde regels.

[0:24:56] Maar goed. Deze toetsing op pluralisme, zoals is voorgeschreven. Die staat dus ook wordt er daarom wordt gezegd als je dat daarop toetst op die impact op pluralisme redactionele onafhankelijkheid staat dat los van die mededingings procedure.

[0:25:10] Maar goed. De commissie kan ook weer richtsnoer hierover opstellen over hoe dit deze toetsing uitgevoerd kunnen worden.

[0:25:17] Dus denk er goed om

[0:25:20] als een lidstaat een toezichthouder van een lidstaat marktconcentratie toetst hierop op de impact op pluralisme, redactionele onafhankelijkheid en het is een concentratie die interne markt kan beïnvloeden dus voldoende groter is. Dan moet het gemeld worden om de nationale toezichthouder. Dat melden aan de raad en iran brengt dan ook nog een keer een advies uit

[0:25:38] artikel tweeëntwintig in het verlengde daarvan zegt als dat niet gebeurt lidstaat niet die melding maakt als er getoetst wordt bij zijn concentratie die de interne markt raakt. Dan kan de commissie de raad apart vragen

[0:25:51] om alsnog een advies uit te brengen en eventueel in het vervolg daarvan kan de commissie zelfs ook nog zelf hun advies uitbrengen over zijn toetsing.

[0:26:03] Dan zijn we bij afdeling zes,

[0:26:06] transparanter en eerlijker toewijzing van economische middelen twee artikelen het eerst gaat over het metingen gaat geloven

[0:26:15] dat de systemen en methodes voor publiek metingen dat die moeten voldoen aan verschillende beginselen, namelijk bijvoorbeeld transparantie inclusiviteit in controleerbaarheid. Dit is opgenomen, blijkt ook uit het artikel ten bate van adverteerders of aanbieders van mediadiensten omdat die vaak onvoldoende inzicht hebben over hoe publiek metingen partijen die voor hem publiek metingen doen hoe hij dat precies doen. En hier wordt eigenlijk voorgeschreven dat dat dus meer open en inclusief

[0:26:42] en om discriminatie is ook een voorwaarde die in dat soort criteria worden daar voor voorgeschreven en over de methodes die er gehanteerd worden. Wij meten.

[0:26:53] Artikel vierentwintig

[0:26:57] is een verplichting aan overheden en dan gaat het erom dat overheden transparant moeten zijn over bestedingen die ze doen overheidsbestedingen die ze doen bij mediadienst en gaat specifiek over overheid reclame. Dat is in nederlandse context. Wat wat vreemde term. Maar goed als scholen als de nederlandse overheid campagnes heeft toevoegen. Dat soort dingen. Dat moet je zien als overheidsreclame

[0:27:17] en daar moet je dus transparant over zijn. Dat kun je niet willekeurig aan partijen geven zonder dat duidelijk is wie dat zijn

[0:27:25] dus even kijken. Ja dan hebben we het over overheden. De nationale overheden, regionale overheden gemeenten met meer dan één miljoen inwoners. Die hebben we niet in nederland. Amsterdam valt daaronder en staatsbedrijven

[0:27:37] die partijen die al die partijen moeten aan deze transparantie verplichtingen.

[0:27:45] Dan zijn we hoera

[0:27:47] de doorheen. Ja. Het is toch al vinden het zelf moeten doen ook nog steeds lange zit sta die materie. Dus dit zijn de bepalingen. In artikel vijfentwintig is geregeld dat de commissie zorg draagt voor een onafhankelijke monitoring voor de van de interne markt voor mediadienst. Die moet je voorstellen dat er nu bestaat er al zoiets als een mediapluralisme monitor die wordt uitgevoerd door onafhankelijke onderzoek consortium

[0:28:11] en er is als u zich even uit mijn hoofd in oprichting. Een media. O. Shit! Monitor. Dus dat gaat over de transparantie is. Commissie geeft aan eigenlijk academie premies onderzoekers de opdracht om dat in al die lidstaten in beeld te brengen, zodat na zodat er een op eu niveau en een beeld over ons had want dat hebben we vaker natuurlijk ook van over en weer hebben dat helemaal niet.

[0:28:30] Zesentwintig is de evaluatie zevenentwintig hadden we het al even over de aanpassing van de afm msd die nodig is om van erg aan naar boord te gaan

[0:28:39] en achtentwintig regelt werking inwerkingtreding

[0:28:43] kane

[0:28:45] bijna en het kort nog geven, zoals besproken is apart is er een aanbeveling gepubliceerd

[0:28:51] die is te leiden, tegelijk gepubliceerd met met de verordeningen en die aanbeveling gaat over redactionele vrijheid en transparantie van eigendom, herkenbare onderwerpen die ook terugkomen in de verordeningen.

[0:29:06] Het eerste deel is een vrijwillige lijst. Ik had al catalogus van maatregelen die mediadienst kunnen nemen om zijn eigen

[0:29:14] binnen een eigen organisatie de redactionele onafhankelijkheid te borgen. Tweede deel gaat over de transparantie, transparantie van eigendom. Hierin is opgenomen, hoe aanbieders dus die transparantie kunnen betrachten en ook hoe lidstaten er mee om moeten gaan en in de aanbeveling is opgenomen dat lidstaten over dat tweede deel rapporteren aan de commissie. Dus er komt jaarlijks een reportage vanuit elke lidstaat hoe dat geregeld is met die transparantie van eigendom, maar niet over het eerste.

[0:29:46] Dat was mijn vrouw.

[0:29:54] Mijn complimenten aan die persoon is exact binnen dertig minuten de kamer en volgens mij hebben we ruimte tijd voor vragen of is er een andere gasten nog een korte toelichting geven. Een van de punten verdedigen de onderling vragen perfect

[0:30:10] verwennen mag de spits aftrappen.

[0:30:13] Ja. Het is het is het is echt technische technisch koolsla ik het zomaar even zeggen.

[0:30:21] Maar goed wel heel belangrijk natuurlijk want het gaat hier over de mediavrijheid en over de onafhankelijkheid en er waren een paar dingen die bij mij onmogelijk plopte. Toen ik dit allemaal zo zal worden.

[0:30:34] Media is een dienst. Ja dat dat is het inderdaad en zeker. Je hebt in iedere

[0:30:40] en in ieder land afzonderlijk hebt natuurlijk het commissariaat voor de media

[0:30:45] en die gaan elkaar dan adviseer als ik het goed heb op het moment dat het niet. Strokes.

[0:30:52] Zij zijn de commissariaten daartoe in staat om dat om dat te doen om elkaar te adviseren. Dat is eigenlijk het eerste wat bij mij omhoog plopte bedoel als je nu kijkt naar de commissariaten die hebben best wel druk die die hebben een behoorlijke opgave school. Hoe zou bijvoorbeeld ons commissariaat van de media dan de ander

[0:31:13] het kunnen adviseren zeg maar met met de hoeveelheid die ze zelf eigenlijk al hebben.

[0:31:22] Hallo. Bergen.

[0:31:24] Het is nu al zo dat de commissie dat commissariaat van de verschillende lidstaten samenwerken in erge. Daar staat voor in de audiovisuele media. Dienst richtlijn staat een bepaling dat de nationale toezichthouders voldoende financiële middelen en kennis en expertise en mensen moeten hebben om die samenwerking tot stand kunnen brengen. Dus daar is al een basis geregeld voor mij dat dat er voldoende expertise is en dat er mensen zijn die dat kunnen doen en het overbrengen van gaan naar de europese raad van mediadiensten. Daarmee wordt ook geld vanuit de commissie toegezegd aan deze nieuwe bord. Deze nieuwe raad, waardoor er ook meer mest financiën vanuit de e. U komen en deze kunnen ook voorzien in de hulp en ondersteuning bij deze raad.

[0:32:11] Dus er moet vanuit de audiovisuele met een audiovisuele mediadienst richtlijn moeten al voldoende financiën zijn voor de nationale toezichthouders om een deel in haar te kunnen te kunnen garanderen en met deze omzetting naar de raad wordt er ook nog een financiële toezegging gedaan van de commissie. Om deze samenwerking verder te ondersteunen.

[0:32:33] Zijn coulant vandaag, mevrouw, wilt u een vervolgvraag stellen?

[0:32:36] Nou ja moet ik me ook nog een beetje afvroeg is of de ecb nog ergens een rol heeft in het hele verhaal.

[0:32:43] De de european broadcast union zeg eens is is ie nog betrokken bij bij datgene wat we wat we voor ogen hebben eigenlijk een een club die de publieke omroepen in europa vertegenwoordigen al excuses.

[0:33:00] Hebben zij een rol of het organiseren van het european songfestival?

[0:33:05] Maar ook voetbalwedstrijden en dat soort zaken meer doen natuurlijk ongelooflijk veel samen met weer de lidstaten,

[0:33:11] Vaarwel, bergen,

[0:33:12] De vordering zit niet op hem op de e u en ook niet op een rol van de ecb in de organisaties, zoals de vordering dat voor voorzien heeft. Maar u is wel een belangrijke steekwonden rusty is wel geconsulteerd in voorbereiding van de commissie op het forum schrijver van het voorstel en zal ook in de europese raad waarschijnlijk een belangrijke expert kunnen vertegenwoordigen.

[0:33:37] We doen het om zeker. Toch. Vraag. Ik weet niet wie van u. Dankt u voor uw briefing terug naar de basis. Toen ik het las en de stukken werd me eigenlijk gaandeweg niet helemaal helder. Maar dat is wel vaker met europese vorderingen. Wat we eigenlijk voor nederland betekent. Ik hoorde appreciatie kunt u daar wat meer inzicht? Wat moeten wij gaan aanpassen om hieraan te voldoen en voor zover dat mogelijk is in een technische briefing. Kunt u ook aangeven waar het om daadwerkelijk een verbetering is of is dat een politieke vraag. Maar laat ik je bij neerleggen.

[0:34:18] Mijn collega gaf aan dat een verbetering waarschijnlijk inderdaad een politiek antwoord zou behoeven waar wij voor staan met deze verordening. Er zijn een aantal voorstellen gedaan waar nederland gelukkig voldoet omdat ze in onze ogen ook logisch zijn denk ik waar media regelgeving aan moet voldoen. Dus dat hebben we al opgenomen in ons midden tweeduizend acht.

[0:34:41] Er staan een aantal onderdelen in waarvan we nog moeten onderzoeken in hoeverre deze nadere uitwerking in de mediawet of onderliggende regelgeving. Behalve eerder hadden we t al eventjes over hun klachten mechanisme voor mediabedrijven die het idee hebben dat ze in een redelijk zijn onafhankelijkheid worden aangetast of als ze worden gevolgd middels binnen binnendringt software of iets dergelijks zou zo klachten mechanisme hebben we nog niet. Het kan best zijn dat we daarvoor een bestaande partijen aan kunnen wijzen. Maar dan moeten we met andere ministeries en andere ministers ook nog over hebben waar zo klachten mechanisme het beste plaats kan vinden. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een toetsing en een toetsing over de over mediapluralisme en redelijk zijn onafhankelijkheid in het geval van media concentraties, zoals mijn collega pieter al aangaf. Daar kennen we nu nog geen toetsingsysteem voor zijn toezichtsmechanisme moet worden ingericht. Wederom kan er verschillende partijen worden gekeken. Acm doet mededingings concentratie toetsing. Al wellicht zouden zij dit kunnen opnemen, kan ook zijn dat we hier van het commissariaat voor de media gaan kijken

[0:35:44] welke welke autoriteit hiervoor aanwijzen is aan ons als lidstaat, maar er moet wel een rol voor commissariaat voor de media worden gegarandeerd in die toetsing.

[0:35:55] Dus ze zetten een enkele aspecten in die wij nog moeten omzetten. Dat is niet heel normaal voor een verordening die rechtstreeks werkend is, maar soms moet je om praktische redenen je je eigen organisatie anders inrichten om te voldoen aan die verordeningen. Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

[0:36:15] Maar ik zal altijd lastig met technische briefing ziet, doet het toch in een politieke setting. Dus ik alle begrip als jullie zeggen ik kan die vraag beantwoorden.

[0:36:23] Maar als je naar die twee elementen kijkt naar de waarborg emotionele onafhankelijkheid en de marktconcentratie of pluriformiteit zijn onafhankelijkheid gaat beïnvloeden. Als je niet kijkt naar nederland systemen hebben natuurlijk ook een fusie voorlichter kun je ongetwijfeld niks over zeggen. Maar wat wat is de afdronk die jullie hebben als deze verordening uiteindelijk werking heeft.

[0:36:44] Wat wat betekent dat voor de reis naar de vrijheid in nederland wordt verbeterd wordt verslechterd en zijn fusie per traject wat u nu voelt is met de acm gaat dat dan sneller manier. Maar wat schieten we ermee op met deze vordering.

[0:36:57] Allereerst misschien even voor de duidelijkheid. Er loopt inderdaad een fusie. Een voorstel tot een fusie wordt niet geraakt door dit voorstel omdat die al gaande was. Toen het voorstel werd geïntroduceerd is de vordering heeft geen gevolgen voor die diffusie voornamen,

[0:37:15] moet ik even nadenken wat ik vraag precies was.

[0:37:18] Over die naar die twee die de redactionele onafhankelijkheid hebben altijd zelf het idee.

[0:37:22] In alle debatten die we hebben dat we eigenlijk al.

[0:37:25] We geven dat het goed geregeld is in nederland en dan komt dit er bovenop. En wat wat verbeterd.

[0:37:33] Ja, we hebben inderdaad het idee dat het goed geregeld is in nederland. Maar we kunnen ook kijken naar voorbeelden in het buitenland. Maar ik heb gisteren begrepen in de raad werkgroep audiovisuele media in brussel, dat meerderheid van de lidstaten een dergelijke toets en kent dus wellicht is het goed als nederland ook gaat kijken hoe we dat kunnen oppakken.

[0:37:57] Dank u. Voorzitter. Volgens mij hoorde ik de eer van koetsveld me nog zeggen dat wij als land best wel heel bijzonder mediabestel hebben met met omroepen veel dertien stuks nu.

[0:38:14] Dit geldt natuurlijk voor alle lidstaten, maar we zijn best wel uitzonderlijk landje. Dus in hoeverre gaat het dus voor dit uitzonderlijke landje dan ook werken is het is het ja

[0:38:25] ik begrijp de vraag.

[0:38:28] Welbergen.

[0:38:31] We hebben hier goed naar gekeken. Inderdaad. We hebben een beetje een uitzonderlijk systeem met met alle leden verenigingen en we hebben hier ook over informeel contact gezocht met de commissie om te vragen hoe zij dat voor zich zagen en zij gaven aan dat het gaat om de hoofdorgaan isatie. Dus ik denk maar dan moeten we echt verder uitzoeken naarmate de onderhandelingen over het voorstel vorderen dat het gaat om de inrichting van de npo, de npo en wellicht de lto de lto. Maar dat het niet de onderliggende verenigingen gaat raken. Dus dat ie nog een eigen benoemingen zouden georganiseerde op de wijze waarop ze dat zelf zouden willen doen. Maar het voorstel ziet wel voor de verordening zit wel op onafhankelijk benoemingen op mbo niveau

[0:39:20] en de npo niveau en wellicht toby.

[0:39:26] Maar dat betekent dus in dan in de praktijk dat dan heb je de npo andy andy omroepverenigingen die daar die natuurlijk ook het bestel zeg als ware voor me. Want zo is ons mediabestel uiteindelijk natuurlijk opgebouwd, met als bron als kern juist die omroepverenigingen hoe die zouden die merken er helemaal niets van van deze verordeningen.

[0:39:52] Er staan ons niks aan de weg om deze vordering ook van toepassing te laten zijn op die ledenvereniging, maar voor zover ik het van de commissie begrepen is het niet bedoelt dat het zo ver gaat, maar gaat het echt om de hoofden organisatie de paraplu zeg maar van van de publieke omroep.

[0:40:13] Wilt u nog volop vraag.

[0:40:17] Ondertussen zal ik u in uw fischer geeft ook aan dat het vooral om de geschreven pers,

[0:40:28] waar we het net ook over hadden. T is eigenlijk traditioneel gezien vrij goed geregeld en geeft aan dat een aantal voorstellen uitgewerkt kunnen worden. Zolang het voorstel de uitvoering daarvan niet leidt tot een vorm van preventief toezicht en niet als impliciet vergunningssysteem functioneert. Ze missen een open einde zoals het hier is geformuleerd. Hoe zorgen we ervoor dat het ook echt gebeurt en is er een garantie op of kan het toch zijn dat we die kant op gaan.

[0:40:54] Ja. Zoals we de verordeningen lezen introduceerde het geen vergunningenstelsel of of echt toezicht direct toezicht op de geschreven pers op de inhoud van de geschreven pers. Maar we hebben dit opgenomen omdat we nog in onderhandeling situatie zitten en als er door andere lidstaten of door het europees parlement wordt geïntroduceerd, waardoor dit geraakt zou kunnen worden, waardoor er misschien toch een soort inclusief vergunningenstelsel zal komen. Daarmee wordt dit opgenomen dat we daar scherp opletten dat we dat we dat proberen te voorkomen en welgesteld dat het voorstel van de commissie zakjes als als de vordering wordt aangenomen, wordt aangenomen met kwalif met george foto system. Dus we kunnen hier niet als nederland de enige tegen zijn en de vordering tegenhouden, maar we zullen wel in de onderhandelingen scherp zijn en daar zullen we niet als enige lidstaat in staan denk ik.

[0:41:53] Speel mijn partner zodat ik de europese speelveld niet dusdanig goed ken. Als het uiteindelijk toe lijkt het wel in strijd met de grondwet. Wat is dan het effect.

[0:42:05] In principe gaat een europese verordening voor een nationale grondwet, maar als dit in dit geval. Ik denk dat als het gaat om een vergunningssysteem dat er veel meer grondwetten hier tegen het probleem zullen vormen. Dus dan dan vermoedelijk zullen meer lidstaten hier ook een blokkade vormen.

[0:42:27] Nu neem ik

[0:42:30] kom plaatsen tot mij verwennen mag.

[0:42:33] Ik ben er nog. Ik ben niet ik ben niet helemaal uit hoe deze kijk ik ik begrijp dat het

[0:42:40] dat het terecht komt bij de npo. Maar aan de andere kant als het gaat over onafhankelijkheid. Dat dat zo van wezenlijk belang is dan denk ik toch eigenlijk ook heel erg aan de onafhankelijkheid van van de omroepverenigingen? In hoeverre gaat dit hun onafhankelijkheid misschien binnen het geheel wellicht toch raken. Daar zit ik een beetje met hem stoeien. Maar het is lastig om daar antwoord op te geven denk ik. Maar dat is iedere keer weer een beetje begrip op probeert te krijgen, want juist zij zij maken natuurlijk dat dat bestel als het ware complete en dat doet u in deze deal niet die npo een beetje ontworstelen.

[0:43:21] Nee ik snap worsteling en ik snap de vraag ook alleen. Ik denk niet dat ervoor dat deze vordering daarop ziet,

[0:43:27] niet op de interne organisatie van onze publieke omroep het zitten. Deze verordening stelt een artikel voor waar waar op grond waarvan lidstaten ervoor moeten zorgen dat de benoeming van de hoofdorgaan isatie het management van een van een publieke omroep dat hij onafhankelijk gebeurt. En los daarvan ben ik het helemaal met u eens dat het heel goed zou zijn als er ook inderdaad de verhouding tussen de ledenvereniging en de npo als paraplu vereniging dat het goed onderling georganiseerd is, maar dat is niet aan. Binnen deze vordering werd er niets aan gedaan.

[0:44:09] Flauwe vraag misschien maar wat gaat de kijker dat de consument hier nou van van merken is is ie is dit in het belang van van de consument. De staf, de afnemer of

[0:44:23] ik denk dat u het antwoord op uw vraag in het derde lid is.

[0:44:28] Er staat dat de rechten van afnemers van mediadiensten dat ze recht hebben op een verscheidenheid aan inhoud op het gebied van nieuws en actualiteiten geproduceerd, met inachtneming van redactionele vrijheid van aanbieders van mediadiensten ten behoeve van het openbaar debat en eigenlijk is de rest van de verordening. Voorzitter, artikelen die erop zien dat er sneller onafhankelijkheid bestaat en dat er dat er verscheidenheid aan inhoud, mediapluralisme. Dus dat is wat de kijker als het goed is van gaat merken.

[0:45:01] Voortbouwt op dit punt een een vraag die ik eerder had over die relatie tot de grondwet. Als ik het goed begrijp, is het nu zo dat wanneer een fusie wordt bekeken dat er voor pluriformiteit geen rol speelt.

[0:45:13] In deze verordening gaat een rol spelen.

[0:45:17] Hoe verhoudt zich tot elkaar dat onze toezichthouders eigenlijk nooit daar een oordeel over mag vellen of een fusie daadwerkelijk leidt tot meer of minder pluriformiteit om allerlei redenen. En dat het nu eens los wordt gelaten en dat wel degelijk een toets gaat worden.

[0:45:37] Ja. Dit is inderdaad op dit moment zijn er nog geen regels over het toezicht over over dit soort af over de toetsing van concentratie en dan op mediapluralisme redelijk zijn onafhankelijkheid.

[0:46:48] Pure pluralisme wezenlijke invloed zijn allemaal termen nog niet echt gedefinieerd. En toch geef dat niet enorm veel onzekerheid.

[0:46:55] Dat klopt inderdaad niet gedefinieerd en dat is ook aan de lidstaten om zelf voor te vinden

[0:47:04] en en dat is ook aan de lidstaten om zelf die toetsing in te richten bij welke partij zich neerleggen bij welke toezichthouders de neerleggen en het blijft een advies. Dus het woord moet worden meegenomen in de in de overwegingen door die deur door de gene die door toezichthouder die de concentratie beoordeeld, maar het blijft een advies.

[0:47:24] Mag ik nog een vervolg om wat die vent die grant heeft in alle meiden debatten heeft ook vaak op het punt van gemaakt over de concentratie pluriformiteit en het ministerie voor mij ook een onderzoek. Daarna worden die twee meegenomen speelt een rol

[0:47:41] evengoed schat.

[0:47:43] Ja dat klopt. Hij is al langer geleden motie aangenomen ingediend door de sp

[0:47:51] de strekking ervan is het onderzoek hoe pluriformiteit gewaarborgd kan worden. Korte antwoord is dat er aan gewerkt wordt. En psv ziet hij ook dat er eerder al in juli van dit jaar is er een brief gestuurd

[0:48:04] door de staatssecretaris die gaat over persvrijheid per veiligheid. Er staat specifiek in benoemt dat aan het commissariaat gevraagd is om een onderzoeksmodel te ontwikkelen op het gebied van pluriformiteit.

[0:48:18] Kortom, laat zien hoe je dat dan onderzoekt haakt aan bij de vraag die u stelt van verschillende definities.

[0:48:25] Hij kan toch niet zo zijn dat we een term hebben die niemand snapt waar we wel beleid meegemaakt.

[0:48:30] Dus ja dat is kort gezegd het antwoord hebben.

[0:48:36] Geweldig,

[0:48:37] Ja vallen misschien een beetje in herhaling wordt. Maar dat komt natuurlijk ook omdat ik gewoon nog beter in moeten gaan duiken en zo. Maar

[0:48:44] de kernvraag is inderdaad kunnen we toch kunnen overzien wat dit nou uiteindelijk gaat opleveren. Dat is toch eigenlijk wel

[0:48:52] waar het mij om omdraait.

[0:48:59] Iedereen zit te springen. Maar mevrouw verlopen.

[0:49:01] Ik hoorde er eerlijk gezegd geen vragen

[0:49:07] is het te overzien wat het gaat wat het gaat opleveren.

[0:49:11] Maar misschien helpt het tekenend voor voor de mate van overzicht is dat het voorstel is gepubliceerd door de europese commissie en nu is het aan de lidstaten om dat voorstel gaan beoordelen en we zitten nu onder het tsjechisch voorzitterschap in en die heeft een aantal raad werkgroepen georganiseerd waarin de lidstaten vragen konden stellen over het voorstel. Dan zijn we dus nu zo langzamerhand doorheen lopen en er leven heel veel vragen bij heel veel lidstaten. Dus ik snap het nog niet helemaal over zitten. Wat waar dit toe gaat leiden, maar een primair is. Het is het de bedoeling dat er meer mediavrijheid en meer mediapluralisme ontstaat in de in de europese unie.

[0:49:58] Een bemoedigende knikje van verwennen dan in de laatste paar minuten gaat nog vragen over de aanbeveling die uiteindelijk genaamd de commissie aan de commissie kan aanbevelingen doen,

[0:50:09] maar ik begrijp ook dat er geen feedback mechanisme is dat je niet terug gerapporteerd richting de commissie. Wat je met die aanbeveling gedaan, maar de commissie vervolgens wel aangescherpte aanbevelingen kan doen. Hoe heet die feedback loop.

[0:50:23] Ja, zoals mijn heeft aangegeven. De aanbeveling die gaat aan de ene kant over redelijk zijn onafhankelijkheid dat die geborgen moet worden in mediabedrijven

[0:50:30] en dat er best specters s worden gedeeld met die aanbeveling. Daarnaast gaat de aanbeveling over de transparantie van eigendom en over dat laatste wordt ook een opdracht aan lidstaten gegeven in de aanbeveling om die informatie te verzamelen en het voorstel voor de verordening staat dan weer een bepaling op grond waarvan lidstaten moeten aanleveren aan de commissie en op die wijze kan worden gekeken in hoeverre de aanbeveling wordt nageleefd, maar de aanbeveling zit niet in naleving op op handhaving op de redactionele onafhankelijkheid,

[0:51:03] alleen knuffel

[0:51:06] transparantie. Dit soort ellende transparantie.

[0:51:11] En dan ga

[0:51:13] nog één vraag en een man die zo technisch is en ik zie dat we nog vijf minuten hebben. Ik vernam

[0:51:21] via de brightborn dat de duitse bond gaat momenteel ook bezig is met met deze deze verordening en david kennelijk vrij kritisch inzit en ook een aantal bezwaren heeft geformuleerd. Volg je me dat nou. En we spelen daarop in.

[0:51:45] We vroegen eigenlijk alles wat alle lidstaten inbrengen. We proberen zoveel mogelijk overleg te hebben met alle lidstaten over waar zij problemen zien of of hoe zij tegen het voorstel aankijken en de bondsraad heeft door de interne verdeling in duitsland tussen de bevoegdheden, tussen de federale staten en de lender hebben zij veel moeite met het voorstel omdat er een aantal dingen in staan die op op basis van de verordening op federaal niveau zouden moeten worden uitgeoefend, terwijl de lenders vinden dat zij daar de verantwoordelijkheid hebben. Dus dat is volgens mij ook terecht op de bon staat hier nu naar kijkt. Ja ze hebben ze hebben moeite met het voorstel. Dat klopt.

[0:52:23] Het staatssubsidie uit protest. Maar eigenlijk is het komen er geen lessen uit die voor ons direct nuttig of toepasbaar zijn.

[0:52:34] Ik heb toevallig eergisteren conferentie bijgewoond van de duitse een van de duitse zender en het blijkt toch dat de problemen die zij zien met deze vordering echt wel gekoppeld zijn aan de verdeling tussen federale staat een lender en dat systeem hebben wij in nederland niet en wij hebben geoordeeld. Kunt u het fiche lezen, zodat wij met subsidiariteit geen problemen.

[0:52:57] Als er verder geen vragen zijn, wil ik je graag nog. Laat ze niet in de gelegenheid zijn om nog noties met ons aandacht te geven aan u dat ze nog relevant of fred hierop of prachtige slot

[0:53:09] woorden van koorden die ons mee wil geven.

[0:53:14] Hebben wij die,

[0:53:17] en ook vooral heel fijn dat u ons de gelegenheid heeft gegeven om het voorstel toe te lichten en fijn dat u er aandacht aan geschonken en we kijken uit naar de vervolgvraag in het politieke debat denk ik.

[0:53:29] Ik weet zeker dat ze wel bij de griffie als in het parlement als meerdere plekken nauwgelet geluisterd. Fijn dat u tijd had om heen te gaan. Dan dank ik de gasten langs de kijkers. Hier maken ter ondersteuning van de griffie. De onvolprezen voor aanwezigheid en sluit de vergadering dank.