Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

[0:00:01] Goede morgen allemaal. Aan de orde is de procedure vergadering van onderwijs, cultuur en wetenschappen hartelijk welkom aan mensen op de tribune. De mensen die thuis digitaal meekijken. En aan de collega´s. Laten we beginnen met agendapunt

[0:00:17] verzoek bij commissie, de regeling van werkzaamheden ter informatie. Er zijn twee verzoeken

[0:00:23] het eerste bezoek van de leden peters en beertema met het verzoek om een rondetafelgesprek over verbod op mobieltjes in de klas.

[0:00:30] Kijk even rond of er voldoende steun voor is.

[0:00:34] Ik heb er een mee, want dit is ik gesuggereerd bij het debat over de onderwijsbegroting moeten we niet eerst vragen of er behoefte aan is.

[0:00:44] De heer peterson. Ik zeg het maar even. Maar ik hoorde nog niet zover want hij dacht ik ga de motie doorzetten naar die heeft het niet gehaald. Maar wat is nu de inzet van het rondetafelgesprek. Want ons land alleen maar is om bevestigd te krijgen dat de motie komen vooral moeten stemmen. Dan ben ik er niet zo voor honderd tafel. De zwarte, met name voor u pleiten geen enkel bezwaar, maar laten we dan wel een evenwichtige samenstelling van de gasten doen.

[0:01:10] Meneer peters, zoals we dat.

[0:01:12] Iedere ronde tafelgesprek doen meneer gemerkt hebben want ik heb er geen lol aan als je alleen maar tegenstanders voorstemmers hebben. Ik wilde informatie komt er wel uit en ik stel voor dat we het samen organiseren dan we het zeker. Ja.

[0:01:26] Meneer gaat ook in op de uitnodiging om het samen te organiseren.

[0:01:29] Nou, hoewel nou sorry ik zeg heel makkelijk. Ja maar ik heb er helemaal geen tijd voor. Sorry. Dus ik ik mag niet uit als ze maar maakt niet uit mevrouw. Maar u maar het antwoord op je vraag.

[0:01:43] Moet.

[0:01:44] Ik denk altijd mee en we zien het resultaat hier terug.

[0:01:48] Mevrouw pauw in aanvulling. Ik denk dat heel positief dat de opmerking van die vermeende in het debat zetje heeft gegeven om deze nuttige rondetafel tafel te organiseren. Dus ik stemmen van harte mee in. Ik sluit me aan bij zowel de heer peter zelfs van menen dat dat we naar de balans moeten kijken en voor mij is de centrale vraag is er een landelijk verbod nodig. Dat is de hamvraag. Want je kunt van alles vinden over wel of niet. Mobieltjes in de klas. Maar daar gaat het volgens mij om dus ja, ik zou dat graag gereflecteerd zien in die in die ronde tafel.

[0:02:26] Peters,

[0:02:27] Ik ga dan gewoon opzet maken die we frontpaneel je opschieten.

[0:02:32] Dat lijkt me een goed idee. Ik zie de collega´s verder ook knikken. Dat doen.

[0:02:37] Tweede verzoek is van het lied buiten een verzoek om een rondetafelgesprek te organiseren met jonge makers in de cultuursector inzake de start van carrières. Mevrouw, wilt u nog iets toelichten?

[0:02:48] Heel kort bankvoorzitter. Natuurlijk zijn de cultuur woordvoerders in de regel erg bescheiden wordt gedomineerd door het onderwijs deel van dit deze mooie commissie. Maar jullie hebben vorige week, gezien het grote collega van stringer. Ook heeft aangegeven heeft opgeroepen om vooral ook die mooie tentoonstelling in staat passage te komen bekijken. Dat is natuurlijk ten gevolge van de mooiste die we daarover eerder dit jaar hadden ingediend om een jonge makers creatieve culturele makers natuurlijk dichter bij de politiek te brengen om gevoeld creëren voor hetgeen zij in hun carrière ontwikkeling meemaken, zeker naar de kroon al jaren. En nu zijn terughoudendheid die we daarin hebben gezien naar aanleiding van de schade en de sluitingen die we hebben meegemaakt. Dat was de geest van de van de motie. En nu is het hier en het is heel goed ontvangen positief geopend met de deelname van inderdaad die tentoonstellingen van vannacht jonge makers. Het voorstel is of we dat nog een stapje verder gaan door een rondetafelgesprek. Kortbondig, misschien zelfs ook met wat onderwijswoordvoerder erbij want ze zit precies op de grensvlakken van kunst academie naar de arbeidsmarkt, en ik denk dat wij ons open te stellen voor hetgeen wat hun drijfveren zijn, maar waar ze tegenaan lopen wat ze sterk vinden in onderwijs toe leiden naar versterking van de creatieve sector. En wat er nog beter kan en waar wij dus wat dat betreft een taak hebben

[0:04:08] dankuwel. Ik kijk even rond of er enthousiasme is voor uw

[0:04:12] passievolle verhaal. Prima. Dan gaan we dat ook organiseert. Dank u wel, mevrouw. Wij hebben geen mededelingen. Bij de besluiten van de vorige vergadering zijn geen agendapunten, dan hebben we de brievenlijst.

[0:04:29] Wij gaan naar de eerste pagina

[0:04:36] pagina één op of aanmerkingen over.

[0:04:41] Dankuwel. Kijk ik krijg hier een hele mooie

[0:04:44] uitgeschreven versie paginanummers ook maar ik neem aan dat brief nummer vier op pagina een staat ook een reactie.

[0:04:50] Bij mij staat ook op pagina

[0:04:54] dankuwel verder nog een pagina één.

[0:04:58] Dan gaan we naar de tweede pagina van het begint bij nummer negen.

[0:05:06] De derde pagina begint bij zaaknummer twintig,

[0:05:10] meneer peters.

[0:05:12] Ik wil graag die brief betrekken bij het enzo we aan willen vragen, maar het komt bij agendapunt prinses.

[0:05:20] Sorry nummer twintig.

[0:05:23] Verder nog op die pagina

[0:05:25] dan pagina vijf. Die begint met nummer negenendertig,

[0:05:36] dertig. Sorry

[0:05:40] van mij.

[0:05:41] Vierendertig is ter bespreking. Mijn voorstel zou zijn omdat overgelaten aan de individuele leden.

[0:05:48] De collega´s knikken. Dus dat doen we dan de volgende pagina honderd negenendertig. En verder nog opmerkingen.

[0:05:56] Meneer van mij,

[0:05:57] Ik zou graag bij zaak drieënveertig promovendi van het promovendi netwerk de brief.

[0:06:03] We willen vragen om vooraf aan het commissiedebat een reactie van de minister op deze vliegen dit rapport

[0:06:11] te vragen.

[0:06:12] Kan dat op instemming rekenen mijn collega´s.

[0:06:15] Dan doen we dat

[0:06:16] dankuwel

[0:06:17] daar onder agendapunt drie brieven van de staatssecretaris van cultuur en media

[0:06:23] agendapunt.

[0:06:28] Je giftig nog.

[0:06:29] Rondgestuurd met aangaande twee brieven die niet op de lijst stonden van de npo van de commerciële radio vereniging. Mijn verzoek is of een reactie van ocw zouden kunnen vraagt. Dit gaat over het abonnement westerveld inmiddels ingetrokken waren hem aan het franse intensief bij betrokken waren de afgelopen tijd twee verzoek aan ocw te reageren op beide brieven kan een brief en ook de reflecteren op de eigen rol die ze zien om te komen tot een breed gedragen versteviging van het redactiestatuut. Want daar staat iedereen erachter. Alleen de wijze waarop dit ging was niet helemaal de koninklijke weg aangifte om daarmee akkoord te gaan.

[0:07:06] Daarmee kunnen de collega´s daarmee instemmen

[0:07:11] dan

[0:07:14] dan agendapunt. Drie

[0:07:16] uitvoering van de gewijzigde motie van de leider. Mijn handen zijn westerveld over de maatschappelijke en kwaliteit van de publieke omroep en omroepverenigingen blijf verborgen. Het voorstel is om dat te betrekken bij het wetgevingsoverleg van achtentwintig november jongstleden media geweest. Dus ik neem aan dat iedereen ermee instemt. Media begrotingsbeheer tweeduizend, drieëntwintig was betrokken bij het wetgevingsoverleg van achtentwintig november jongstleden over de media agendapunten vijf beleidsreactie duurzame digitale toegankelijkheid, rijkscollectie een verkenning ter bespreking. Mag ik daarover het woord geven?

[0:07:54] Heel kort. Misschien is het een goed voorstel om dat te betrekken bij de belijdster ligt in erfgoed?

[0:07:59] Ik kijk even naar de collega´s. Kunt u ermee instemmen?

[0:08:03] Bij het wetswijziging voorstel erfgoedwet, maar het is mij om het even welk van de twee.

[0:08:08] Weet je zelfs nog het daarmee eens.

[0:08:12] Dan doen we dat

[0:08:15] geen prinses reactie op verzoek commissie over de aanwijzen procedure van een lokale publieke media instelling. Het voedsel dat de dat is betrokken bij het wetgevingsoverleg van achtentwintig november jongstleden over media.

[0:08:27] Maar mij graag een schriftelijk overleg over willen maken,

[0:08:31] Ik. Kijk even rond

[0:08:33] de collega´s.

[0:08:35] Heeft u daar behoefte aan? Is dat? Prima? Geen bezwaar

[0:08:43] rondvraagt. Cultuur en media zijn geen agenda.

[0:08:46] We hebben zeven brieven van de minister van onderwijs, cultuur en wetenschap

[0:08:50] financiële impuls in hbo voor vitalisering van krimpregio s is ter bespreking. Ik kijk even naar de collega´s. Mag ik daarover het woord geven?

[0:09:02] Meneer hoop,

[0:09:04] Het lijkt me verstandig om het eindrapport af te wachten en kijken hoe bij de procedurevergadering fenomeen.

[0:09:13] Prima. Ik zie dat de collega´s in kunnen stemmen. Agendapunt acht verslag van een schriftelijk overleg over onder andere publicatie documenten inzake kovic negentien binnen het onderwijs naar aanleiding van boven en het voorstel is ter bespreking

[0:09:28] of een twee minuten debataanvragen. Middenop.

[0:09:31] Ik zou je graag een twee minuten debat voeren.

[0:09:35] Meneer vermijden, maar verder geen bezwaar.

[0:09:39] Laat ik eerst

[0:09:43] twee minuten

[0:09:44] debat na het kerstreces. Helemaal goed

[0:09:48] agenten negen de kaderbrief subsidie landelijke onderwijsondersteunend activiteiten tweeduizend dertien internationalisering tweeduizend, drieëntwintig, tweeduizend, vierentwintig. Het voorstel is het dossier internationalisering maken en onderhavige brief aan toevoegen.

[0:10:06] Kom op instemming rekenen agendapunt team. De financiële positie van het onderwijs tweeduizend, eenentwintig. Het voorstel is onder meer betrokken bij de begrotingsbehandeling agendapunt elf investeringen in nederlandse levensbeschouwelijke universiteiten en beleidsreactie evaluatie financieringswijzer anders opleidingen aan de vrije universiteit te bespreken. Ik kijk even naar de collega.

[0:10:29] Kinderen willen ook een schriftelijk overleg gehouden schriftelijke niet zo verrassend zeg dat we eraan komen. Maar vooruit.

[0:10:37] Goed. Dan gaan we dat doen.

[0:10:41] Dan gaan we naar de volgende pagina. Een agendapunt

[0:10:44] boeken en licenties in het mbo is betrokken bij de ocw begrotingsbehandeling, dertien advies kansrijk opleiden van de taskforce doelmatigheid ter bespreking. Ik kijk naar de collega´s.

[0:10:59] Dankuwel. Voorzitter, en ik zou graag willen vragen om in ieder geval de brief van de regering ook te attenderen voor het commissiedebat macro doelmatigheid in februari ingepland.

[0:11:09] Dan kunnen we dat meenemen en verder bespreken met met alles wat daar op dat onderwerp speelt.

[0:11:16] Daar is iedereen het mee eens. Agendapunt. Veertien reactie op het verzoek van het lid van baarle gedaan tijdens de regeling van werkzaamheden van achttien oktober tweeduizend, tweeëntwintig over het bericht dat studenten meer rente betalen over een studieschuld. Dat is betrokken bij de begrotingsbehandeling

[0:11:32] agendapunt vijftien verslag van een schriftelijk overleg over het effect ziet sociale veiligheid, hoger onderwijs van de inspectie van het onderwijs ter bespreking of een twee minuten debat aangevraagd worden. Ik kijk naar beneden.

[0:11:45] Ik zou graag een twee minuten debat voeren,

[0:11:48] De collega´s, mee eens dat het na het kerstreces de kerst. Gelukkig zou ik bijna zeggen.

[0:12:00] Dan kijk ik naar agendapunt zestien verslag van een schriftelijk overleg over de monitor medezeggenschap hoger onderwijs en de reactie op het rapport monitor medezeggenschap hoger onderwijs ter bespreking of twee minuten debat aanvragen.

[0:12:14] Meneer peters,

[0:12:15] Meneer van over twee minuten. Graag.

[0:12:19] Meneer van

[0:12:22] de commissie moet aan de bak.

[0:12:26] Uiteraard. We hadden net gezegd alles naar de kerst.

[0:12:30] Dan zie ik hier een punt waar geen nummer dat erbij gaan naar zeventien verslag van een schriftelijk overleg over ondersteuning voor de nederlandse deelnemers aan het europese universiteiten initiatief ter bespreking of eventueel een twee minuten debataanvragen.

[0:12:48] Ik keek naar beneden hoop en ik vrees dat er in twee minuten debat aankomt.

[0:12:51] Voorzitter, ik heb volgend jaar het goede voornemen om twee minuten debatten te voeren. Dus ik zou graag naar het chris recensie over twee minuten debat. U bent wel aardig.

[0:13:00] Weg met goede voornemens

[0:13:05] hoor ik mevrouw pauw zeggen, maar we gaan gewoon vrolijk door agendapunt achttien afschrift van de brief van de vereniging universiteiten van nederland over hoogleraren. Het voorstel om dat aan te houden tot de volgende procedurevergadering.

[0:13:19] Daar kan hij ermee instemmen. Agendapunt negentien wijziging van de begroting van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap voor het jaar tweeduizend, tweeëntwintig. Het voorstel is de limiet inbreng voor feitelijke vragen is vastgesteld. Op vijf december aanstaande is al geweest.

[0:13:37] De agendapunt twintig schriftelijk antwoorden op vragen gesteld tijdens de eerste termijn van de begrotingsbehandeling van onderwijs, cultuur en wetenschap, op drieëntwintig november tweeduizend, tweeëntwintig voorstel betrekken bij de begrotingsbehandeling is gebeurd. Agendapunt eenentwintig voorgenomen standpunt instelling plan mbo tweeduizend, drieëntwintig, tweeduizend, zesentwintig ter bespreking of er kan een schriftelijk overleg gepland die mevrouw van der woude wil nog iets zeggen bij je vorige agendapunt

[0:14:04] bij dit agenda.

[0:14:05] Dit agendapunt zou graag een schriftelijk overleg willen dat ze de antwoorden kunnen betrekken bij het wetenschaps debat begin februari.

[0:14:16] Ik zie de collega´s knikken. Dus dat gaan wij doorgeven. Tweeëntwintig ontwerpjaar werkplan tweeduizend, drieëntwintig van de inspectie van het onderwijs is om te argumenteren voor het commissiedebat van veertien december over onderzoekskaarten tweeduizend, tweeëntwintig inspectie

[0:14:33] van het onderwijs. Ik kijk even rond. Iedereen knikt

[0:14:37] dan is dat akkoord agendapunt drieëntwintig genoeg te ontvangen. Reactie op evacuatie experiment, instellingsaccreditatie op onderwijsraad advies, essentie van extern toezicht, onderdeel hoger onderwijs. Het voorstel is om te agenderen voor het commissiedebat van veertien december aanstaande over onderzoekskaarten tweeduizend, tweeëntwintig inspectie van het onderwijs

[0:14:57] akkoord. Mevrouw van der woude

[0:15:03] voorzitter, de instellingsaccreditatie is echt wel in voor ons gevonden apart dossier dat ze

[0:15:10] best complex is en ik denk dat andere debat zitten veel woordvoerders er best wel vervuilt. Het zou mijn voorstel zouden er niet bij te betrekken los te knippen en zijn eigen plek te geven.

[0:15:22] Peters.

[0:15:24] Ik lees dat ik koorts en enzo vanaf wilt. Dus dat voorlezen.

[0:15:32] Als u het leest dat u dat moet doen dan moet hij dat doen. Dus u vraagt een schriftelijk overleg. Dan zou dat voorafgaand aan een wellicht nog te plannen apart debat.

[0:15:44] Ik hoef nu geen apart debatten over, maar het zou fijn zijn als de stukken en inbreng over instellingsaccreditatie verzameld worden richting de wetgeving die eraan komt. Het is echt een hoger onderwijs dossier en echt heel specifiek en ik denk dat dat beter is voor de inhoud van het debat gaat. Het gaat niet de aandacht krijgen die het verdient als het bij deze andere debatten betrokken wordt.

[0:16:09] Ik kijk rond. Ik zie iedereen in stemmend knikken. Meneer peters houdt het voorstel over.

[0:16:16] Ik wil nog wat informatie over de sigaar schriftelijk overleg vragen en binnenkort met die antwoorden kan betrekken bij de debatten, zodat iets later is denk ik niet dat het grote probleem is, maar

[0:16:27] gaan nog niet.

[0:16:28] Dat lijkt me prima. Collega instemmend knikken dankuwel.

[0:16:31] Dan pakken we agenda vierentwintig en agenda vijfentwintig samen bespreken.

[0:16:37] Meneer ook.

[0:16:40] Ik zou toe willen voegen aan dossier veiligheid op school en voor die beide punten terzijnertijd moet even kijken, kunnen we later over hebben om daar een commissiedebat.

[0:16:50] Ik zie het voorstel zou een noodoverleg kunnen zijn, begrijp ik.

[0:16:55] U heeft liever een commissiedebat, commissiedebat.

[0:17:00] We organiseren agendapunt zesentwintig reactie op het verzoek van het lid van waarde gedaan tijdens de regeling van werkzaamheden op één november tweeduizend, tweeëntwintig over het bericht ook laatste verwijt aan haga lyceum van tafel. Geen wanbeheer bereiking betrekken bij het dossier ontwikkelingen rond de stichting islamitisch onderwijs

[0:17:18] kan voorzien.

[0:17:22] Ik wist niet dat we nog zo n dossier hadden. Maar dat mag wat mij betreft wel ik ik heb dat al een keer eerder gezegd. Ja. Naast toezicht handhaving iets in die geest iets breder want niet per school dossier hieraan houden.

[0:17:36] Dus dat is mijn suggestie.

[0:17:39] Ik had nog staan. Er dossiers waren volgens mij schuldig voor scholden voor persoonlijk onderwijs ziet het dan ook allemaal bij hem binnen hetzelfde dossier. Dat lijkt mij wel de beste.

[0:17:56] Iedereen kan ermee instemmen dat we het dossier governance,

[0:18:01] toezicht en handhaving

[0:18:05] zevenentwintig nieuwe bekostiging, systematiek i en throat voorstel is ter bespreken. Ik kijk even rond meneer peters.

[0:18:14] Heb ik zelf n groot schip zo een schriftelijke vragen over stellen. Ik heb er geen haast mee zit op iets langere termijn

[0:18:21] omdat hier nu staat zeker niet te snel geen kleine betreft. Maar wel schriftelijke brengen.

[0:18:25] Mevrouw pauw, ik sluit me daarbij. We zouden graag schriftelijk overleg willen om de problematiek inzichtelijker te maken, maar ook geen geen haast.

[0:18:36] Mag ik uw handen omhoog? Prima. Dan gaan we dat doen. Agendapunt achtentwintig verslag van een schriftelijk overleg over de updatet leraar strategie primair en voortgezet onderwijs volgens het om te agenderen voor het commissiedebat van vijftien december aanstaande over leraren, leraren opleiding.

[0:18:54] Dat is akkoord.

[0:18:57] Neem aan de andere brief die erbij staat agendapunt negenentwintig verslag van een schriftelijk overleg over de uitwerking verzuim aanpak. Het voorstel is ter bespreking of een debat aanvragen meteen naar beneden

[0:19:13] durft niet te zeggen. Of.

[0:19:15] Ik zou toch graag een twee minuten.

[0:19:18] Meneer van mening,

[0:19:20] Daar heb ik geen bezwaar tegen. Maar ik zou eigenlijk eerst een brief van de minister willen hebben want ik begrijp dat hij de wet gaat aanpassen en ik zou graag een brief ontvangen met de nieuwe inzet voor de wet

[0:19:33] voordat we wat dan ook kan bespreken. Dat mag van mij twee minuten debat zijn, maar het kan ook.

[0:19:42] Het kan ook groter worden. Maar voorlopig twee minuten lot is prima, maar graag eerst een brief over de nieuwe inzet van de wet.

[0:19:51] Collega meestal eerst een brief en daarna gaan we kijken of we twee minuten debat gaan inplannen

[0:19:56] agendapunt n

[0:19:59] dertig nog verslag van een schriftelijk overleg over scholen aan slag, aan de slag met subsidie basisvaardigheden te bespreken.

[0:20:09] Ik durf niet te zeggen of er kan van.

[0:20:13] Het voor kennisgeving aan te nemen.

[0:20:15] Mag ik u voorstellen. Maar ik kijk naar beneden. Hope zo hoopvol. Die dacht ik.

[0:20:20] Twee minuten af.

[0:20:30] Eenendertig minuten en dat zou interessant zijn agendapunten eenendertig examens tweeduizend, drieëntwintig ter bespreking. Ik kijk naar de collega´s

[0:20:44] schriftelijk overleg. Een schriftelijk overleg kan dat op instemming rekenen agendapunt tweeëndertig samen voor beter onderwijs, duidelijkheid over kwaliteit vorstseizoen seizoen te argumenteren voor het commissiedebat van veertien december in zaak onderzoekskaarten tweeduizend, tweeëntwintig inspectie van het onderwijs.

[0:21:01] Ik kan dat op instemming rekenen.

[0:21:03] Dan doen we dat agent drieëndertig uitvoering van de motie van de leden dassen en paternotte over het bieden van een maaltijd op school expliciet als optie toevoegen aan de investering in de schooldag. Het voorstel is om de aangekondigde nadere informatie af te wachten dat de collega´s daarmee eens zijn agendapunt vierendertig

[0:21:21] voortgang masterplan basisvaardigheden voor het funderend onderwijs, aldus ter bespreking. Kijk naar college.

[0:21:29] Een schriftelijk overleg,

[0:21:31] Ik wil een schriftelijk overleg. Meneer.

[0:21:33] Prima. Ik dacht stop het in een museum in april ofzo commissiedebat maar schriftelijk overleg van tevoren is ook prima.

[0:21:41] Iedereen weet dat een agendapunt vijfendertig openbaarmaking rapporten s v p o capelle.

[0:21:48] Het voorstel dat de betrekken bij twee minuten debat over

[0:21:52] als akkoord agendapunt zesendertig updatet aanpak verouderde schoolgebouwen. Het voorstel is dat al betrokken is bij het commissie van één december over onderwijshuisvesting, funderend, onderwijs agendapunt zevenendertig nadere informatie over de motie van de leden van co over sociale partners oproepen om meer belonen van meer uren werk te betrekken in de cao onderhandelingen volgens omdat desgewenst te betrekken bij de stemming over de motie ingediend bij de begrotingsbehandeling. Dat is inmiddels gebeurd.

[0:22:23] Agendapunt achtendertig emancipatie een opdracht voor ons allen. Dat is betrokken bij het wetgevingsoverleg van vijf december negenendertig is de emancipatiemonitor tweeduizend, tweeëntwintig. Dat is ook betrokken bij hetzelfde wetgevingsoverleg

[0:22:39] agendapunt veertig voortgang. Nederlandse inzet en gender gelijkheid s, s, rvr en gelijke rechten van beter iq plus personen in de e. U is betrokken bij het wetgevingsoverleg van vijf december over emancipatie. Dan gaan we naar het onderwerp europa agendapunt eenenveertig werkprogramma van de europese commissie voor tweeduizend, drieëntwintig. Het voorstel is ter informatie.

[0:23:03] De agendapunten tweeënveertig antwoorden op vragen van de commissie over onder andere de geadopteerde agenda spoeldraad negenentwintig november tweeduizend, tweeëntwintig. Het voorstel is betrokken bij schriftelijk overleg over de jsf raad van achtentwintig en negenentwintig november

[0:23:20] agendapunt meneer dat ons tweeënveertig was tweeënveertig.

[0:23:25] Voorzitter, mijn verzoek is om te betrekken bij het eerstvolgende commissiedebat sport.

[0:23:33] Ik hoor links van mij was akkoord gaan dat doorgeven

[0:23:38] geen drieënveertig lijst van de e. U voorstellen ocw ter informatie,

[0:23:47] de brieven van adviesraad bewindspersonen. Er zijn geen agendapunt agendapunten vierenveertig tot de missie activiteiten die al gepland staan.

[0:23:59] Ik mis nog steeds het afscheid van de rivier twee februari.

[0:24:03] Die moeten we er wel een dikgedrukt bijstellen.

[0:24:07] De glitters.

[0:24:08] Ik heb het eruit gehaald. Ze heeft het er zelf uitgehaald. Maar als wij met zijn allen vinden dat het moet dan moet het er gewoon in het belangrijkst is dat het nieuwe agenda staat. Daar hebben we allemaal een persoonlijke mail

[0:24:21] de gekregen.

[0:24:23] Ik zag mevrouw

[0:24:26] voorzitter, even over het geplande commissiedebat wetenschapsbeleid. Ik ben voornemens, gezien de hoeveelheid onderwerpen die worden aangedragen voordat het debat om extra spreektijd aan te vragen, maar worden er zoveel dat ik misschien wel. Misschien moet het gewoon een noodoverleg zijn quote hier vast in de week leggen dan kom ik er mee dat ik dat officieel mag vragen want dat mag je volgens mij niet maar dit agendapunt.

[0:24:50] Dat klopt. Maar hij zit in de wijk gelegd. En ik zie de collega´s

[0:24:54] niet opspringen. Dat dat niet kan afwachten wanneer de hoop schijnbeweging. Maar volgens mij volgens mij. Ik kijk nog even naar links moet dat officieel op een ander moment want we hebben nog een hele strenge gearriveerd.

[0:25:05] Ik kan onderzoeken of er een datum op

[0:25:07] ga zoeken. De griffier gaat zoeken voor een datum voor noodoverleg. Dan hebben we kerstmis s

[0:25:16] geen punt vijfenveertig aanhangige wetgeving, ocw,

[0:25:22] exclusief initiatief wetgeving ter informatie.

[0:25:26] Dan gaan we naar agendapunt zesenveertig. De technische briefing over advies aan kwaliteit van wetenschap.

[0:25:34] We vonden

[0:25:35] mevrouw van der woude

[0:25:38] voorzitter, hierzo

[0:25:41] een ronde tafel over willen, dan zal ik het verzoek voldoen

[0:25:45] en in één moeite door verdien. Daarna zou ik dat niet hoeven

[0:25:48] ook geen technische briefing

[0:25:49] dankuwel.

[0:25:51] Kijk even naar mijn collega, meneer.

[0:25:54] Wij hebben beide onderwerp geen behoefte aan een technische briefing honderd tafel altijd interessant, maar dat is iets anders.

[0:26:04] Dus geen technische briefing. Wat ons betreft.

[0:26:07] Een andere collega collega´s.

[0:26:09] En geld voor mij ook voor mij hoeft het niet zo nodig. Dus als we die onder tafel doen denk ik wel goed om te inventariseren hoe groot draagvlak voor is. Maar dat kunnen we dan zien.

[0:26:21] Ik kijk nog even met een schuin ook naar de griffier moet apart aangevraagd worden bij deze

[0:26:27] als iemand mee wil helpen.

[0:26:30] Misschien kan mevrouw van der woude nog een maatje zoeken om dat samen mee te organiseren.

[0:26:39] Ja dat zal ik doen zijn hier weinig mensen aanwezig. Dus ik en mijn collega van het cda is er ook niet de andere collega. Die zou ik dat vragen.

[0:26:50] Dan kom ik er op terug komt erop terug. Hartstikke goed.

[0:26:54] Achtenveertig dossier plan van aanpak persvrijheid en pers veiligheid. Het plenair debat is komen te vervallen. Wil iemand hier nog

[0:27:02] iets over zeggen want het is ter bespreking

[0:27:05] meneer van mij.

[0:27:07] Wij hadden graag een plenair debat gezien, maar blijkbaar is er op dit moment geen meerderheid voor weet ik verder niet, maar toch willen we wel graag een commissiedebat.

[0:27:16] Ik kijk naar de collega s zodat akkoord

[0:27:20] dan gaan organiseren.

[0:27:23] De rondvraag staan geen overige agendapunt. Mevrouw

[0:27:29] de brief van de minister over erkennen. Hun waardering heeft hij uitgestoken advies afwachten.

[0:27:36] Dat is prima maar

[0:27:37] dan zou ik wel graag die brief hebben voor het wetenschaps.

[0:27:44] Dan gaan we doorgeven

[0:27:46] agendapunt negenenveertig herinvoering basisbeurs stelsels. Vergeleken voorstel is ter informatie geen vijftig.

[0:27:55] Het voorstel van wet van het lid van maine tot wijziging van de leerplichtwet negenhonderd negenenzestig. De leerplichtwet werd

[0:28:03] de wet op primair onderwijs. De wet primair onderwijs. Best de wet op expertisecentrum werd voortgezet. Onderwijs tweeduizend twintig en enkele andere wetten in verband met de verankering van het leerrecht is ter informatie.

[0:28:14] Dan ben ik door de agenda.

[0:28:18] Ik kijk nog even rond

[0:28:20] eenmaal andermaal. Dan sluiten we deze vergadering wens ik u een fijne dag.