Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Raad voor Volksgezondheid en Samenleving: advies 'Applaus is niet genoeg' (digitaal)

[0:00:01] Goed.

[0:00:02] Goedemorgen.

[0:00:06] Goedemorgen.

[0:00:07] Goedemorgen.

[0:01:28] Goedemorgen. Ik open deze digitale technische briefing. Welke wordt georganiseerd door de vaste Kamercommissie voor volksgezondheid, welzijn en sport

[0:01:36] aan de orde is. De aanbieding van het advies Aqaba is niet genoeg en er wordt gedaan door de Raad voor de volksgezondheid en samenleving. Er zal een korte introductie gegeven worden door mevrouw jet Bussemaker en vervolgens een presentatie in een beantwoording gedaan door. Ik zie staan meneer Kramer en mevrouw Ouwehand. Maar ik zie als ik goed kijk hieronder hanief er vissers en hof

[0:02:01] en Kramer.

[0:02:03] Daar heb ik denk ik niet onze gasten geïntroduceerd. De Kamerleden die inmiddels hebben ingelogd zijn. Mevrouw van een heel van de VVD, mevrouw van der laan van D zesenzestig, mevrouw van den berg van het CDA, meneer van Houwelingen voor forum voor democratie, mevrouw Paul Verweij van jaar eenentwintig en meneer Henk van de SP. Mijn naam is Fleur Agema. Ik ben fungerend voorzitter van de Commissie VWS totdat er een nieuw kabinet zit en mijn voorstel is om te beginnen met de presentatie van mevrouw Bussemaker. We hebben gepland staan tot elf uur. We kijken wel hoe ver we komen qua vragen. Ik geef toe het aan mevrouw Bussemaker.

[0:02:38] Ja. Dankjewel. Aangenaam advies en Vlaams is niet genoeg aan een Commissie kunnen toelichten. Dat doen we als inderdaad raadsleden van volksgezondheid en samenleving, behalve ikzelf Jan Cremer en Ageeth Ouwehand waar we worden ondersteund door medewerkers van onze staf. Dat zijn Jan Luuk hof Marlies, vissers en Marlies Harry ver. Vandaar dat zij ook in beeld aanwezig zijn. We hebben dit advies in februari gepresenteerd. En als het goed is. Heeft u ook voor de zomer nog een keer van ons gekregen in de zomer goed naar in in aantal publicaties van ons heeft gekregen en wij vinden dit een buitengewoon urgent probleem zijn dan ook blijkt dat we vandaag de kans krijgen om het toe te lichten. Misschien is het goed en dan straks ook even de presentatie via de sluit om aan te geven dat dit een onderdeel is van de werkagenda van de rvs, die bestaat uit vijf opgave verschillen in de samenleving, gezonde en sociale leefomgeving grenzen aan genezen en verbeteren schuurt en stil

[0:03:49] en dus het thema zorgen in een krappe arbeidsmarkt.

[0:03:53] Kijk niet naar de medewerkers die de slijterij presenteren.

[0:03:57] Dat gaat lukken

[0:04:00] ik ondertussen even door met de presentatie

[0:04:05] en de achtergrond is eigenlijk de structurele personeelstekorten die in de zorg bestaan, want de sector heeft te maken met structurele tekorten die alleen maar blijven toenemen. En als we even naar de volgende sites gaan dan kunnen we dat kunt u dat ook zien

[0:04:22] in Nederland komen in tweeduizend, tweeëntwintig, tachtigduizend medewerkers tekort, waarvan zestigduizend in de verpleging in de thuiszorg en in de toekomst waar nu een op de zeven mensen in de zorg werkt is dat in tweeduizendveertig, een op de vier. Dat is ook een gevolg van de groeiende zorgvraag, zoals de serre vaststelt. Twee. Er presenteert vandaag ook een alarmerend advies over de houdbaarheid van de zorg en eigenlijk zich dus ook het zelfde als het gaat om de arbeids markt ligt een probleem aan de aanbodzijde ligt ook een probleem aan de vraagzijde omdat de vraag naar zorg maar blijft toenemen. Tegelijkertijd hebben we te maken met een zeer hoog ziekteverzuim en present. Ook deze week nog meer cijfers totdat verder toeneemt. Een toenemende vergrijzing onder zorgverleners dus meer dan twintig procent is vijfenvijftig plus en zo de zorg op gegeven moment verlaten en een heel groot aantal deeltijd werkers wat het ook lastig maakt om de roosters goed te vullen.

[0:05:28] Dus toekomstige personeelsschaarste is eigenlijk een gegeven is onvermijdelijk stellen wij, en daarom is het behoud van zorgverleners, zorgverleners een opgave, een grote en urgente opgaven voor een nieuw kabinet. Toen wij onze visie presenteerde in februari zeiden we dat het niet kon wachten op een nieuw kabinet. En toen wisten we nog niet dat het misschien ook nog langer zou duren dan we toen konden bevroeden voordat een nieuw kabinet zit, maar dit is een buitengewoon urgent probleem en nogmaals ook twee er ook de zeer en ook de Commissie werken in de zorg hebben dat vastgesteld. We moeten dus ook kijken hoe we enerzijds hoe we erkennen dat het een groot probleem is anderzijds dat het vraagt om een andere zorgvraag omgaan met zorgvraag in de toekomst. Er zijn wij ook mee bezig. Daar zult u nog van horen. Zijn we de advies bezig over hoe je anders kan zorgen. Formele, informele zorg op elkaar af kan stemmen, maar ook moet er veel meer gebeuren en daar gaat dit advies vooral ook over hoe we de zorgverleners die we hebben kunnen behouden. Want maar liefst veertig procent van de medewerkers verlaat de zorg in korter dan verlaat de zorg binnen twee jaar en het aantal zzpers is enorm gestegen en de doorstroom is klein. Dat helpt niet om tot goede oplossingen te komen. De focus voor onze Raad ligt uit bij de een driehoek

[0:07:03] over de knelpunten die ontstaan bij zorgverleners wat ervaren zij als snel plaatsen in mijn praktijk, maar ook wat is de verantwoordelijkheid van werkgevers, zorgverleners en systeem partijen in het verminderen van de uitstroom in de zorg en het behouden van personeel en ook tevreden personeel. Wij stellen vast dat het probleem alleen in die driehoek is op te lossen. Dus niet bij een van de punten. Dat kan nooit voldoende zijn. Moet echt een driehoek gaan dat gezegd hebbende gaan we verder de diepte in in het adviescentra. Het stokje graag over aan collega Jan Cremer raadslid en hoogleraar bij de Radboud ziekenhuis moet ik zeggen.

[0:07:47] En u het woord meneer Kremer.

[0:07:50] Dank u wel, mevrouw Agema. Ik zal wat dieper ingaan op het het advies zelf hoe het tot stand gekomen is, is het is begonnen met een. Het is een gevraagd advies. Dat is wel belangrijk. Wij hebben vaker gevraagd advies van VWS en ook eentje overigens van de van de kamer. Maar dit is gevraagd advies van de minister

[0:08:10] en de focus lag bij dit advies op de rol van de werkgevers is de vraag bij goed werkgeverschap. Wat dat kon bijdragen. En wat dan. Enerzijds de dieper liggende oorzaken zijn. Waarom dat niet goed van de grond komt en wat eventuele aangrijpingspunten zijn om beter en slimmer om te gaan met goed werkgeverschap om dit probleem te tackelen.

[0:08:34] Wij zijn aan de slag gegaan en hebben dan werkwijze die gekozen die overeenkomt met werkwijze die we vaker hanteren en dat is dat we op zoek gaan naar knelpunten en goede voorbeelden

[0:08:47] en in dit geval dus knelpunt met het werk van zorgverleners. We hebben daar dankbaar gebruik gemaakt van het kader goed werken dat erg heeft beschreven in het advies betere Erik.

[0:09:02] We hebben uitgebreide desk research gedaan. Literatuuronderzoek gesprekken met experts met focus groep met werkgevers met zorgverleners. We hebben workshops georganiseerd hebben onze jongeren netwerk is erbij betrokken en en ook heel duidelijk goede voorbeelden die zeker zijn opgehaald

[0:09:24] en we hebben de focus gelegd op groepen waarvan wij bij de eerste inventarisatie vonden dat daar de druk hoogste op is en dat zijn verzorgenden, verpleegkundigen en huisarts in het voordeel van deze keuzes. Ook dat het verschillende opleidingsniveaus heeft en dat ook verschillende zorg context erbij betrokken worden van verpleeghuis, ziekenhuis en huisarts

[0:09:52] de knelpunten die de

[0:09:53] tegenkwamen leidde tot deze belangrijke conclusie

[0:09:57] dat dat eigenlijk het probleem op dit moment om anders waarderen en erkennen van zorgverleners en daar gaan we nu verder op in wat wat wat die niet tekent.

[0:10:11] En als ze eerst zijn jets ook al weten. Dat is niet alleen aan werkgevers. Maar dan moet je breder in die driehoek bekijken ook werkgevers koepels roept organisatie zorgkosten verzekeraars, toezichthouders

[0:10:23] en ook de rijksoverheid zijn aan zet. Werkgevers kunnen niet in hun eentje

[0:10:29] en van de andere kant ook wel heel veel gebeuren en is heel belangrijk dat er een goed perspectief voor zorgverleners komt op een zinvolle loopbaan waarbij onderwerp presteert worden te maken hebben met werktijden, scholing, maar ook zeggenschap soort oost je eigen professionaliteit in te vullen.

[0:10:54] Het tijd voor reflectie en herstel dat geld bredene misschien nog wel met een extra aandacht voor mensen die nachtdienst werken onder je naam in het ziekenhuis beeld ziet dat de kruk ook steeds.

[0:11:05] En dus ook vertrouwen en bekwaamheden van zorgverleners zelf om hun werk te doen omdat zij ook met ja met Poetin de klaar staan en zien wat het belang van tekst is

[0:11:18] en eerder specifiek hebben iets gezegd over salarisverhoging bezorgde Ikea dat we daar een heel groot acuut meldpunt zien, waarbij ik werk in de zorg ook extra moet lonen en dan ook deze ook economische zelfstandigheid onder druk staat

[0:11:35] en dat hebben eigenlijk die knelpunten en oplossingsrichtingen in deze driehoeken

[0:11:40] identificeert en die zal dadelijk als paar om alle andere de is door haar worden gelikt. Maar de eerste is passende arbeidsvoorwaarden. Dus en daar hoort natuurlijk voldoende passend loon bij, maar ook ontwikkelen, ontwikkelen, mogelijkheden, loopbaan perspectief en groei.

[0:11:59] Een tweede betekenisvolle zeggenschap hebt is dat ook ruimte komt voor voor inbreng van zorgverleners in hun eigen werk. Check op tijd op patiënt en dus ook dat herstel van het werk

[0:12:14] en we zien ook die een een nieuwe professionaliteit komen waarbij samenwerking heel erg belangrijk is en we zien ook dat zorgverleners daar energie en passie uithalen en en zingeving in uw werk uithalen in die samenwerking en misschien ook belemmeringen voor die samenwerking tussen verschillende zorgprofessionals, zorgorganisaties en maar ook met toezichthouders, organisaties en daar doen wij ook aanbevelingen over om dat ook aan te doen aan samenwerking meer ruimte te bieden.

[0:12:43] Ik weet niet of inmiddels al aan de hand is.

[0:12:47] Want die ik geloof. Ik heb afgesproken. Wil jij verder als kan ik het overnemen tot aan tot Ageeth.

[0:12:56] Allebei goed. Jet is prima.

[0:12:59] Reageer maar door

[0:13:01] van zit. Een nieuw

[0:13:03] Sorry.

[0:13:04] U was. U was klaar met ik.

[0:13:07] Klaar.

[0:13:09] Dan geeft de wordt dan nog wel Bussemaker.

[0:13:12] Mevrouw Bussemaker Ouwehand die niet toe zou lichten. Maar die heeft moeite om om in te loggen. Dus laat ik verder gaan en verliezen we verder geen geen tijd. En als mevrouw Ouwehand in is. Dan ga ik ervan uit dat ze zich meldt en dan kan zij het overnemen.

[0:13:30] Dus eigenlijk op die drie onderdelen die de heer Cremer net passende arbeidsvoorwaarden allereerst wat wat dieper in en wij stellen vast dat het belangrijk is dat de sector overstijgt. De afspraken komen over arbeidsvoorwaarden van verpleegkundigen en verzorgenden in caos. Dat is niet het geval. Dat is niet per sector in de zorg en sector. Ogenschijnlijk stijgende afspraken zouden de rijksoverheid en sociale partners in staat stellen om start verlaat salarissen van gezorgd en de I say gericht te verbeteren. Nu lopen die mee met meer ruimte in de Olga voor alle salarissen alle beroepen in de sector. Dus wij zeggen met deze groep verpleegkundigen en verzorgenden. En daar zit ze grootste problemen zorgt dat er ook aparte arbeidsvoorwaarden voor mogelijk worden om betere afspraken te maken over werktijden, zeggenschap en scholing. Ten tweede moeten werkgevers met zorgverleners gesprek aangaan over loopbaan en contract uitbreiding. Dat is een kwestie van cultuur en doen. Dat zegt ook de missie werken in de zorg. Maar wij zeggen ook werkgevers moeten bespreken met individuele zorgverleners, maar vooral ook de rijksoverheid en de nza. Die kunnen contract uitbreidingen bevorderen met passende financiering bijvoorbeeld een vergoeden van niet patiënt gebonden, uren

[0:14:47] en werkgeversorganisaties en vakbonden die kunnen verankeren dat er concrete afspraken komen over budget en tijd voor opleidings en scholingsmogelijkheden in caos en dat is weer in lijn met het als vies van een Chief Officer Bianca buurman. Dus je ziet dat een aantal van onze aanbevelingen. Heel goed aansluiten bij wat anderen al gezegd hebben dat het ook aankomst opdoen.

[0:15:12] Tenslotte, zorgverzekeraars die kunnen duurzame inzetbaarheid van personeel bevorderen door bij de bekostiging van zorg ook mee te nemen en te beschouwen als onderdeel van heuvel. Dus niet alleen het leveren van zorg, maar ook meer aandacht voor de duurzame inzetbaarheid van personeel over de passende arbeidsvoorwaarden dan ten tweede element was betekenis volle zeggenschap. Dat is een groot en herhaald probleem geuit door zorgmedewerkers het gevoel van gebrek aan erkenning voor de zorg die zij verlenen, en daarom zeggen wij dat het wenselijk is dat er een wetswijziging in de WK GGZ komt. De oog is dat in lijn met het voorstel van leden en en Veldman en dat de invloed van zorgverleners op het primaire proces als element van zorg moet toenemen dat ook de IGZ toezicht moet houden.

[0:16:16] We moeten borgen dat zorgverleners worden betrokken bij besluiten over mijn vak inhoud en beroeps ontwikkeling. Daar hebben we ook eerdere met kader van een advies over de wet biggen al het nodige over gezegd werkgevers die zouden moeten stimuleren dat de regie van zorgverleners op de werkvloer vergroot wordt onder andere door scholing door verpleegkundigen die kunnen participeren op gelijke voet met de medische staf in het management en verpleegkundigen die meer dan nu deel uitmaken van van raden van bestuur is de invloed van verpleegkundigen op het management en sturing te vergroten. En tenslotte ook de zorgverleners van het hier ziet u dus ook weer de driehoek systemen werkgevers en zorgverleners die ook zelf ontwikkelingen volgen in een organisatie en beroepsgroep en op dat op landelijk niveau organiseren en daarmee ook meedenken over de grond van hun beroepsgroep in de organisatie. Dat vraagt dus ook het nodige van van de beroepsorganisaties dan als het gaat om betekenisvolle zeggenschap en check even alle hand is nog niet gelukt om in te loggen.

[0:17:27] Dus ga ik nog even door met het vervolgen van betekenisvolle zeggenschap. De rol van werkgevers is daar heel groot en er liggen ook nog veel mogelijkheden om daar de praktijk te verbeteren, onder andere door aan te sluiten bij initiatieven die al genomen zijn, zoals het potentiële pakken. Daar probeert men een hele concrete manier te onderzoeken wat er wat medewerkers stimuleert om te blijven werken en om ook om meer uren te gaan werken.

[0:18:01] Dat vraagt niet alleen niet alleen de organisatie. Vraag maar vraagt echt aan individuele werknemers wat zij nodig hebben om een vertrek te voorkomen en ook wat er voor hen nodig is om meer uren te werken. Dat kan betekenen dat de werktijden kan om de in roostering gaan kan ontwikkeling gaan van kennis, et cetera

[0:18:26] werkgevers kunnen stimuleren om jezelf te roosteren door teams met het opleiden te faciliteren, zodat een cultuur ontstaat waar teamleden met elkaar afspraken maken. Werkgevers kunnen contracten voor zorgverleners uitbreiden. Tijd voor het verbeteren van zorgproces en tijd voor reflectie op het eigen handelen. Het is een grote herhaaldelijk gehoorde wens van zorgmedewerkers dat ze tijd willen hebben om te reflecteren op wat ze doen wordt vaak gezegd die tijd is er niet. En op korte termijn levert dat de winterstop en op lange termijn levert dat verliezen omdat zorgmedewerkers gefrustreerd raken ziek worden of de een andere baan gaan zoeken.

[0:19:07] Werkgevers en zorgverleners die moeten samen realiseren tot er een ook een andere manier van verantwoording komt. Nu zijn zorgverleners ontzettend veel tijd kwijt met het verantwoorden van zaken die ze zelf als niet zo belangrijk en nuttig ervaren. Maar die moeten omdat externe organisaties daarvoor vragen

[0:19:30] in de gaten heeft er drie jaar geleden al een adviezen over uitgebracht, anders verantwoorden, verantwoorde meer betekenisvolle verantwoording en dat zou ook in dit kader van personeelstekort een belangrijk advies blijven zorg ervoor dat de zorg, zorgverleners de verantwoording die ze moeten afleggen dat die aansluit bij hun professionele verantwoordelijkheid en dat er wederzijds vertrouwen tussen betrokken partijen is vroeger nog maar misschien ten overvloede toe dat als er minder tijd aan verantwoording worden besteed er meer tijd overblijft voor intrinsieke zorg en zorgverlening

[0:20:12] dan de het derde thema. Dat is genoemd. Het vruchtbare samenwerking. Daar constateren we dat er ook meer regionale samenwerking moet komen dat werkgevers gestimuleerd moeten worden om die samenwerking met regionale partners ook op te zoeken en een aantal werkgevers toe dat anders zijn. Een paar mooie voorbeelden onderhandelen in regio Rotterdam. Maar dan gaat het er ook echt om domein. Overstijgende samenwerking vraagt afstemming met zorgverzekeraars. Want die moeten meedenken over financieringswijze het afstemmen van contract afspraken met zorgorganisaties die samenwerken en het zou dus ook betekenen dat een verlies van een Genk bij een organisatie uit moeiteloos over zou gaan in een in het contract bij een andere organisatie waar men misschien meer op op de plek is zonder dat dat beschouwd wordt als het het afpakken of concurrentie tussen organisaties dus veel meer samenwerken sluit aan bij een eerder advies van ons over de acute zorg dat we echt van een deelbelang naar een gezamenlijk belang moeten

[0:21:26] dan de zorgverzekeraars en de externe toezichthouders, zoals de nza en de autoriteit consument en markt die meer zouden kunnen stimuleren om de samenwerking in de eerste lijn vorm te geven door middel van passend toezicht

[0:21:42] en de beroepsorganisaties die zich richten op zijn samenwerking met andere beroeps groepen. Ik wil bij dat punt ook nog even verwijzen naar de recente ontwikkelingen over het tumult dat een tijdje terug naar aanleiding van de verpleegkundige is ontstaan dat het belangrijk is dat het zorgveld zou moeten besluiten dat niet alleen het diploma leidend is, maar dat het vooral moet gaan om de competenties en ervaring die meetellen bij verpleegkundige de functie differentiatie en dat is van belang, zodat we daarmee ook een punt kunnen zetten achter de het gedoe rond de twee a drie jaar geleden en het aan zou sluiten bij alle wensen ook andere sectoren te komen tot veel meer leven lang ontwikkelen en dus ook het waarderen van de competenties die mensen in de praktijk opdoen. Tenslotte zorgopleidingen die zouden meer dan aandacht kunnen besteden aan interdisciplinair teamwerk in de zorg. Je zou bijvoorbeeld gezamenlijk kunnen opleiden. Het verzorgenden en verpleegkundigen en ook opleiding veel meer in de praktijk. Ook daar zie je wel goede voorbeelden van Market gekeurd allemaal nog maar mondjes maat

[0:23:03] Concluderend

[0:23:06] tenslotte nogmaals de grote oproep om het gedeelde verantwoorden als gedeelde verantwoordelijkheid te zien. Wij zien dat ook in de maatschappelijke debatten toch nog wel vaak naar een van poten van de driehoek wordt verwezen, terwijl onze overtuiging is dat het alleen met diverse maatregelen in de samenwerking in die driehoek gaat gaat lukken en dat probleem van gebrek aan personeel. De uitstroom van personeel is een enorm acuut probleem nu en ook in de toekomst. Ik verwijs nog maar even naar het rapport van vandaag dat hetzelfde zegt als wij in ons rapport aangegeven hebben en dat werkgevers hun verantwoordelijkheid moeten nemen door meer te doen om aantrekkelijk werk, leer en ontwikkeld klimaat te bieden dat zorgverleners en beroepsverenigingen ook zelf een hebben om mee te denken en aan te geven wat zij nodig hebben en de systeem partijen die moeten bijdragen aan een klimaat van van goed werk, zowel op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Denk aan het startsalaris, arbeids, duur en financiering van zorg, zodat ook

[0:24:21] uit.

[0:24:22] Mooi.

[0:24:24] Ik denk dat dit mijn afronding is en als het goed is, is mevrouw Ouwehand nu via de telefoon aangesloten. Klopt dat?

[0:24:38] Mevrouw?

[0:24:41] Nee dan. Maar dit was niet voor onze presentatie. Ik hoop dat zij zo aansluit om in ieder geval ook nog een aantal vragen van van uw leven te kunnen beantwoorden. En anders zullen Jan Cremer en ik dat samen met met de stafleden doen.

[0:24:56] Oké. Hartelijk Dank, mevrouw Bussemaker en meneer Cremer. In ieder geval zullen we bijdrage betrekken bij het commissiedebat dat we op dertien oktober zullen voeren over de arbeidsmarkt. Ik ga inventariseren hoeveel vragen leveren bij mijn collega's en aangezien ik ze niet allemaal voor mijn neus en in beeld heb ga ik weer even hetzelfde lijstje af zoals net en dan begin ik bij mevrouw van een helft van de VVD.

[0:25:21] Ja. Dankjewel. Alle allereerst Bedankt voor de presentatie. En ja ik heb al eerder gelezen. Ik heb nog geen twee jaar antwoord van dat was een soort samenvatting van en er komt natuurlijk veel overledene komt ook veel overeen met wat in de praktijk gezien heb ik kan nog wel even vragen over. Er wordt heel veel gepraat over verpleegkundigen en verzorgenden en dat snap ik ook nog eens de grootste seizoen. Ik ben blij dat dat de de initiatiefwet zoals door Mr meet feltman hand is overigens nu verlies willen geven genoemd hebben die betrokken is. Mama kijk je tegen aan zeggenschap ook van andere groepen in en of er gekeken is naar voorbeeld samenwerking die er al zijn is alvast keek eens zijn. Maar ik maak mezelf uit Zeeland en ik zie wel dat er weinig gekeken wordt naar een andere partijen zal ook beter doen dat tegen voor mij als eerste.

[0:26:21] Mevrouw Bussemaker of meneer Kramer vraag aan mevrouw Bussemaker.

[0:26:24] Meneer,

[0:26:26] meneer,

[0:26:30] Dit zijn belangrijke vragen.

[0:26:35] Gelegd. Inderdaad op de en verpleegkundige omdat de en en de huisarts het zodat we daar de grootste problemen zagen maar gewoon gelijk. Ons advies geldt ook voor andere beroepsgroepen en juist de samenwerking tussen die beroepsgroepen en tussen over naderhand oppikt en uw zonen, maar ook met de allemaal op versie Engels en we hebben goede initiatief van precies die we hebben genoemd en en besproken die als mooie voorbeelden kunnen dienen.

[0:27:03] Dankuwel mevrouw van der laan van D zesenzestig,

[0:27:08] Ik had geen verdere vragen Dankuwel voor de presentatie.

[0:27:12] Mevrouw van den berg, namens het CDA,

[0:27:15] Jij dacht nog wel eens instantie heeft altijd geleerd. Het aanpassen van het structuur is geen enkele garantie dat de ook gaat, zowel ook na de analyse zich niet meer redden belemmering meer waardoor wifi wordt samengewerkt. Blijkbaar anders verantwoordelijk er ook weinig meegesleurd. Veertig procent van de administratie wordt besteed. We praten ook over dingen als autonomie en zeggenschap zaken die in andere sectoren opleiding al twintig jaar geleden zijn regelt. Waar zit volgens u nou de echte probleem mond gaat over beloning. Dit zijn cao s waar vakbonden ook aan tafel zitten. Ik zie

[0:28:07] waar zit nu ergens in de cultuur probleem dat ondanks alle inspanningen en rapporten hier eigenlijk geen stap vooruitzien.

[0:28:17] De laatste jaren.

[0:28:19] Mevrouw Bussemaker of meneer Kremer.

[0:28:22] Ik kijk even eens, mevrouw Bell XL haar wagen als ze ook eens naar te antwoorden via de telefoon. Deze vraag en haar doorspelen.

[0:28:34] Mevrouw. Goedemorgen, Goedemorgen. Hartelijk welkom. Fijn. Ja. Excuses voor alle druppels. Maar mijn organisaties fort Nox als het gaat over beveiliging. Dus ik dus moeilijk aan te haken. Maar fijn dat het zo kan ik heb de discussie van groot deel kunnen volgen als het gaat over cultuur, denk ik dat de ja. Uit de situatie terugkomen van lang geleden, waarbij zeker verpleging en verzorging meer liefdadigheid was en iets voor vrouwen niet getrouwd en met alle alle alle in zeggen dat alle aandacht voor patiënten en dat de samenleving dat ook zo zag de zorg was een roeping denkt dat we daar heden ten dage nog steeds een beetje last van hebben als het gaat over cultuur en dat dat ook niet heeft bijgedragen aan de emancipatie en de professionalisering van de beroepsgroep is. Vandaar dat we ook in dit advies zeggen dat

[0:29:36] ook de beroepsgroep zelf iets te doen heeft zich moet moet manifesteren als een beroepsgroep die er toe doet en die een belangrijke positie in het hele zorgveld heeft dan is het afgelopen jaar ook wel gebleken. Er zijn steeds meer aan tafel komen ook BV VWS. De de zijn Chief Officer aangesteld en dat is prima. Dus dat is heel goed binnen de eigen beroepsgroep en de eigen beroepsgroep zal ook wat meer moeten leren elkaar op te zoeken en samen een stem te hebben op het veld is enorm gedeeld op heeft zowel kunnen zien. Rondom de biggen werd destijds mensen die wel niet waren afgehaakt aangehaakt en dat gebeurt allemaal in het publieke gezicht ze een klein publiek. Dat doet de stem van met name die beroepsgroep geen goed. Dus Vandaar ook dat wij hebben advies zorg dat je in een goed verenigd dat je goed laat horen en dat je strategisch het spel meespeelt en dat speelt ook wel in ons advies dat ook aangegeven dat VWS de artsen zitten er uitzien lobby om het maar even heel zakje te zeggen is enorm sterk en dat vraagt dus ook iets van VWS om net zoals de eveneens bijvoorbeeld goed aan tafel zitten. Ook de VVN een even grote stem heeft. Dat zegt ook niets over ziekenhuizen. Je ziet nu dat verpleegkundige adviesraden. Ik zeg altijd die a moeten ze weg waren. Laten we dat gewoon een verpleegkundige Raad net zoveel inbreng heeft als een medisch straf conferentie die vaak veel meer bij de besluitvorming is betrokken, en niet zozeer adviseren Raad van bestuur. Dat vraagt dus iets van organisaties. Maar dat vraagt ook iets van de beroepsgroep om die positie te organiseren en misschien wel gewoon ook de eisen. Dus zeg maar niet al te veel blijven hangen in het het moet voor ons geregeld worden. Anderzijds is dat wel nodig, want zeker moet je mensen leren en faciliteren dat ze die medezeggenschap ook goed invullen en gebruiken,

[0:31:28] maar het vraagt wel dat het

[0:31:33] het vraagt wel dat het van beide kanten inspanning en cultuur is zeker een ding wat speel en zou mooi zijn als we ook vanuit de overheid daar wordt geholpen om cultuur te doorbreken en ze veel meer een gelijkwaardige positie met andere partijen aan tafel te geven

[0:31:49] is dat een beetje een antwoord op uw vraag.

[0:31:51] Dankuwel. Dat is mijn duidelijk, mevrouw van den berg.

[0:31:57] We kunnen hier nog heel lang over praten. Voorzitter, maar dat gaan we niet doen. Dus dat houden voor de.

[0:32:03] Dankuwel. Dan gaan we naar mevrouw Paul Verweij van jij eenentwintig.

[0:32:09] Dagvoorzitter. Maar ik heb geen aanvullende vragen en ik wil alle sprekers hartelijk bedanken voor hun inbreng.

[0:32:15] Dankuwel. De heer Henk is inmiddels naar de zorg manifestatie over de salarissen bij de Hofvijver. Ik denk dat een aantal collega's daar ook naar toe zijn. Dus Vandaar dat we aan het begin meer leden ingeschakeld hadden dan op dit moment leeft er nog een brandende vraag bij een van de leden voor een tweede ronde

[0:32:35] kan iemand z'n hand opsteken als iemand nog vragen stellen, mevrouw van den berg en u het woord.

[0:32:41] Dan dan een want er was een opmerking van Bussemaker. Die was me uit het hart gegrepen dat niet diploma leidend moet zijn, maar de verantwoordelijkheid die de bijbehorende competenties kunt u daar misschien nog wat over vertellen want ik zou ook graag te koop nu eigenlijk al jaren in een

[0:33:04] catch Twente. Volgens mij zoals dat noemen. We komen geen steek verder, terwijl de denk ik wel behoefte is juist dat dit

[0:33:10] verlost.

[0:33:12] En de vraag is volgens Ouwehand, mevrouw Ouwehand.

[0:33:16] Of nee laat mevrouw hand

[0:33:22] mevrouw Dankuwel. Daarvoor zit ook een belangrijke belangrijke opmerkingen die gemaakt wordt. Het ervaring speelt een hele grote rol. We moeten anders gaan kijken naar de zorg sowieso en bekwaamheden en bevoegdheden dat nog eens heel goed evalueren, want we zitten vrij strak in het pakken als het daar over gaat en daardoor beperken we ook de inzet van verpleegkundigen en verzorgenden en andere beroepsbeoefenaren in de zorg. Dus het zou heel mooi zijn als we daar met elkaar op de debatten over kunnen aangaan en kijken naar wat de cliënt patiënt nodig heeft en kijken wat wat de bekwaamheden zijn in plaats van dat steeds te koppelen aan bevoegdheden. Dus dat is ook precies een advies wat een tijd geleden ook hebben gezegd. De B van bekwaamheid is uitermate van belang. Dus het zou mooi zijn als we daar misschien wel gezamenlijk in kunnen optrekken om daar eens wat meer aandacht voor te vragen.

[0:34:17] Dankuwel.

[0:34:19] Ik kijk naar mijn collega's zijn er nog vragen

[0:34:21] die nog leven. En nee. Zijn er nog na branders bij de aanbieders. Mevrouw Bussemaker.

[0:34:28] Ja.

[0:34:28] Daarna branden van werknemer.

[0:34:32] Dankuwel. Mevrouw de voorzitter,

[0:34:34] we hebben veel aandacht geschonken in dit advies, want dat ons ook de vraag van hoe kunnen we nou mensen behouden voor de zorg.

[0:34:41] Maar mevrouw Bussemaker had het ook al over de de grootheid de complexiteit, maar ook de accuraatheid van dit dit vraagstuk en ik zou willen benadrukken dat het ook belangrijk is om ook verder te kijken naar hoe we onze gaan met gezondheidsvraagstukken en welke antwoorden daarbij horen, en dan wil ik verwijzen naar onze werkagenda die mevrouw Bussemaker beginnen toen ik de die was dat ons betreft ook steeds actueler. Juist door het personeels en schaarste. We moeten doen wat ze nu doen om mensen te behouden. Daar gaat dit advies over. Maar er is veel meer werk aan de winkel om problemen met particulieren en in die zin zou ik willen verwijzen naar onze werken waar we nu ook maakt

[0:35:25] mee aan de slag zijn

[0:35:26] in die zin is misschien ook goed om dat te zeggen. Dus in dit beurt dat de kamer ons ook om advies kan vragen gebeurt acute zorg. Dat hebben niets met mevrouw van den berg heeft daar een hoofdrol in gespeeld. En als om dit thema andere vragen zijn, dan staan er meer.

[0:35:47] Dankuwel,

[0:35:48] mevrouw Bussemaker nog. Ten slotte.

[0:35:51] Nee, mijn collega's een vrouw aan mevrouw Ouwehand en in de game. Maar inderdaad best zijn altijd vragen van. Ook. Als u naar aanleiding van deze illustratie op benaderen moment toch nog meer vandaag misschien een een opmerkingen naar aanleiding van mevrouw van den berg. Het herken ik zeer de discussie over structuur en cultuur die die elkaar ook steeds meer sites beïnvloeden. Men zegt dat het dan elders moet gebeuren. Wetswijzigingen zou kunnen de WK GGZ, maar ook de wet pech, maar ook stimuleringsprogrammas om en verdeling van geldstromen als het gaat om bijscholing onderzoeks programma's denk ook aan middelen die VWS heeft zonder B heeft over de verdeling naar beroepsgroepen en de emancipatie functie van verpleegkundige gemak benadrukt ook nog maar een keer de rol van verzorgenden die die onmisbaar zijn in de zorg en die ook als het gaat om doorontwikkeling door leren economische zelfstandigheid waar nog een verbeterslag mogelijk is, maar open uitnodiging aan uw Commissie als Commissie een individueel om voor mogelijke vragen ons ook vooral te benutten Dankuwel, mevrouw.

[0:37:07] Dank u wel, mevrouw Bussemaker en ik ik Dank met deze namens de Commissie heel hartelijk de Raad voor volksgezondheid en zorg voor de nadere toelichting en de technische briefing over het advies Aqaba niet genoeg wat zij hebben opgesteld naar aanleiding van de verzoek van de minister van volksgezondheid en sport was ik al zei. Op vijftien oktober hebben wij een debat over de arbeidsmarkt in de zorg en we zullen natuurlijk uw rapport daarbij betrekken. Ik Dank de aanwezige Kamerleden en ik Dank de leden van de Raad van de

[0:37:36] volksgezondheid en samenleving Dankuwel. Ik sluit met deze de technische briefing.

[0:37:42] Dankjewel. Tot ziens.