Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering (hybride)

[0:00:50] Goede middag. Ik open een vergadering van de vaste Kamercommissie voor digitale zaken. Dit is de procedure vergadering van woensdag vijftien september. Het is hybride zoals dat heet. Dat is wel mooi voor de Commissie digitale zaken. Natuurlijk zijn mensen hier live aanwezig. Die kunnen heel makkelijk mijn aandacht vragen en er zijn mensen aanwezig op het scherm digitaal. U kunt ook heel makkelijk mijn aandacht vragen. Ik zal proberen overal ogen en oren te hebben. We hebben

[0:01:21] met de regeling van werkzaamheden en dan geef ik graag het woord aan mevrouw van Ginneken als eerste aanvrager van een verzoek dat zij samen namens de lid busje likt en Simons. Zo doen.

[0:01:38] Dankuwel. Voorzitter en de eerste aanvulling is dat ik dit ook namens mevrouw rajkovski doe. Wij willen graag een debat over het handelsregister, de kamer van koophandel context en wij willen daar graag een apart debat over voeren, graag zo kort mogelijk nadat de regering heeft gereageerd op de internetconsultatie rondom de datum visie voor de kamer van koophandel, maar niet later dan een december. Want we vinden het wel urgent genoeg om het hoe dan ook over te hebben en graag ook niet alleen handelsregister, maar ook de u gisteren in de context van dit debat.

[0:02:17] Meenemen.

[0:02:23] Ik ik stel stel ik vast dat u meerderheid heeft. Dat is zo dus ik hoef geen rondje te maken in die zin qua leden is de meerderheid. Maar daar zitten we wel met het volgende en dat is ook een beetje nieuw aan het instrument van van de regeling van werkzaamheden agendeert een commissiedebat zonder stukken

[0:02:43] over de actualiteit

[0:02:44] en ik denk dat het wel goed is dat we goed bekijken wanneer dat dan plaatsvindt en met welke stukken en als die stukken er niet zijn hoe we daarmee omgaan, want dit is natuurlijk een verplaatsing van een actualiteitendebat in de plenaire zaal naar Commissie debatten. Dat is de wens om een minder drukke plenaire agenda te hebben. Dus volgens mij moeten we dat mogelijk maken,

[0:03:07] maar we hebben wel wat nodig om besluiten te nemen hier over wat met wie en manier en dan zijn er verschillende opties. Dus dat we dus een strak verzoek doen om een kabinetscrisis. En dan gewoon zeggen een week later is dat debat

[0:03:26] dat we bijvoorbeeld de antwoorden op schriftelijke vragen agenderen. Dat heeft wel een besluit van de Commissie nodig en als we een debat voeren zonder stukken, dan is dat ook een expliciet besluit moet het een exclusief besluit zijn van ons als Commissie en dan zouden we dus moeten vaststellen met wie en Hoelang in welke spreektijd. Maar ik geef daarover heb je vast heeft er vast over nagedacht. Weer even een balletje terug.

[0:03:51] Voorzitter, ik zie als het gaat om stukken twee mogelijkheden inderdaad de kabinetsreactie op internetconsultatie van het

[0:04:01] van de datum visie van de kamer van koophandel of als die te lang uitblijft. Vandaar dat ik ook die deadline van één december noemde, dan zouden we wat mij betreft de debat kunnen baseren op de antwoord op schriftelijke vragen die ik samen met collega's Simons ook gesteld hebben.

[0:04:17] Dan zijn er volgens mij meer schriftelijke vragen mogelijk onder andere ondergetekende heeft schriftelijke vragen en en u zegt het gaat over meer dan alleen de schriftelijke vragen die gesteld zijn, dus laten we, gezien de meerderheid vaststellen dat we een commissiedebat gaan voeren, maar laten we het nog even vaststellen dan wanneer we dat moeten doen en wat er dan op de agenda staat, en ik zou graag van u willen weten, verzoeken wij om een kabinet brief

[0:04:42] voor datum X en welke moet het dan zijn want de data visie van de kamer van koophandel is natuurlijk geen kabinetscrisis.

[0:04:50] Nee. Voor zover ik begreep was het kabinet al voornemens een reactie te gaan sturen op die internetconsultatie over die data visie. Maar het is misschien goed om vanuit de Commissie dat de toetsen en daar dan ook het verzoek aan te koppelen omdat voor één december te doen,

[0:05:07] dan zouden we daar debat ook op kunnen baseren.

[0:05:11] En dan zou ik eigenlijk het voorstel willen doen dat wij de volgende keer terug laten komen hoe het kabinet voornemens is hiermee om te gaan, zodat wij ook wijze kunnen besluiten en ik denk dat het ook goed is dat wij met elkaar bespreken. Wat doen we of en en dus ook daarover nog een besluit nemen. Wie nodigt we dan uit.

[0:05:31] En hoe spreektijd zijn is daarvoor nodig

[0:05:36] want de data visie

[0:05:40] is is wel heel breed onder mijn shirt en het hangt natuurlijk voornamelijk onder staatssecretaris van economische zaken, mevrouw van Weerdenburg,

[0:05:50] Ja. Dank u. Voorzitter, ik zie ook niet helemaal natuurlijk sympathie voor het onderwerp. Maar ik zie helemaal niet helemaal wat nou een apart commissiedebat over deze zaak ook gezien de volgens mij gisteren aangenomen motie en de uitspraak van de ANP die er al ligt. Dus ik zie niet waar we een heel commissiedebat van mee zouden kunnen vullen. En u zei net dat er een meerderheid is voor het verzoek. Maar ik weet niet hoe dat

[0:06:17] hoe we dat dan optellen.

[0:06:19] Dat gaat dat gaat toch.

[0:06:22] Via de aanwezige leden,

[0:06:29] Dan heet dat dan dan moeten we het even te inventariseren. Ik weet ik weet niet beter dan dat het gaat op basis van zetels.

[0:06:37] In de zeventien zetels van de aanwezig.

[0:06:39] Inzet van de aanwezige leden,

[0:06:41] We zijn nu met.

[0:06:55] Deze een bij meerderheid van aanwezige leden en dat is vastgesteld. Maar goed ik vind het u relevante vraag stelt en het lijkt me goed dat de de aanvraag geschreven op reageren.

[0:07:05] Ja. Het is inderdaad een zeer relevante vraag. Dit verzoek komt voort uit de vaststelling dat die in heel veel debatten waar het niet centraal staat, waar bescherming van persoonsgegevens niet centraal staat, dit onderwerp wel ter sprake komt.

[0:07:21] Ik denk dat het goed is als wij vanuit design, want het is tenslotte toch ook ons terrein hier dit debat over voeren en dan ook een integraal debat en en niet alleen kijken naar journalisten. Om het maar even zo te zeggen. Maar na wat is nou de manier waarop de kamer van koophandel omgaat met persoonsgegevens. Wat vinden we daarvan? En wat vinden we ervan dat de verantwoordelijke staatsssecretaris naja moeite heeft om de moties, want er zijn inmiddels meerdere moties

[0:07:50] aangenomen die de staatssecretarissen tot actie dwingen, maar het lukte statssecretaris niet om dat nou helemaal zo te doen dat wij als kamer tevreden zijn. Dus ik vind dat dat ook rechtvaardigt dat we na een apart debat over voeren.

[0:08:05] Willen we ja. Dank voor dat antwoord zou het dan niet mooier passen in een van tot tot nu toe nog ongeplande commissiedebatten die we al hebben staan in een van de thema's.

[0:08:19] Ja dat is natuurlijk altijd de de vraag wat we daarmee gaan doen met die zes debatten. Volgens mij als u voorzitter zijn, zou dat ook kunnen. Tegelijkertijd hebben we het verzoek gekregen met het nieuwe Reglement van orde in de commissies om de druk op de plenaire zaal af te halen en ik vind dat we daar ook naar moeten luisteren ook naar moeten handelen

[0:08:38] en ook daarbij kan het zijn dat u geen steun geeft aan het debat, maar er wel een meerderheid voor is. Dus ik wil eigenlijk dat een beetje laten liggen waar ik graag een besluit op wil nemen is dat gaan dit commissiedebat organiseren. We vragen de stand van zaken brief

[0:08:55] voordat debat en we willen voor het volgende procedure vergadering van de regering weten wanneer die stand van zaken brief er is.

[0:09:01] Mevrouw van Ginneken hadden het erover dat er veel onderwerpen bijgevoegd moesten worden.

[0:09:06] De het uw ogen gisteren ik.

[0:09:08] Ik weet niet of het Uber register aan ons overgedragen is vanuit de Commissie Financiën. Daar krijgen we dan ook allerlei grens gevallen op. Laten we dat maar gewoon aangaan. Het zou ons helpen als het in ieder geval duidelijk wordt wat er op de agenda komt, zodat als ze het commissiedebat hebben, wat nog wel eens het eerste zou kunnen zijn van onze Commissie dat die in ieder geval netjes en ordentelijk verloopt en dat dat niet is. Dat staat niet op de agenda of dat is niet voorbereid en dat hebben we natuurlijk in eigen hand en zo zou ik eigenlijk willen concluderen,

[0:09:37] maar niet nadat ik de eer aan mijn huis wordt gegeven. Want die zag ik ook nog met zijn met met een woord melding.

[0:09:45] Kok kocht. Voorzitter, mevrouw overwinning gezicht voor in december kunnen ze misschien even toen ik de de urgentie die er zo achter zit, want naar de begrotingsperiode in dus.

[0:09:57] Na de de urgentie is tweeledig. Er is heel veel maatschappelijke verontwaardiging over het feit dat privé adressen van

[0:10:04] kwetsbare beroepsgroepen

[0:10:08] op straat liggen, zal ik dan maar even zeggen tussen aanhalingstekens

[0:10:12] en daarnaast lopen deze professionals. Deze mensen lopen ook daadwerkelijk een veiligheidsrisico. Dus dat verklaart. Wat mij wel. Dat is wat mij betreft de reden van de urgentie. Voorzitter,

[0:10:27] Heel kort laat spelen. Want volgens mij is dat juist allemaal aan de orde geweest in het in het debat en volgens mij ook nog een, twee minuten. Wat de komen ook voor ons weer emoties aan dus.

[0:10:35] Maar er is een meerderheid dus.

[0:10:38] Dan neem je dan de kennis. We gaan het.

[0:10:41] Op deze manier concluderen het komt nog terug en ook echte oproep aan de aanvragers. Wat er dus een hoop zijn om hier op een verantwoordelijke manier mee om te gaan en het ook goed te vullen. Goed af te stemmen dat we geen dubbelingen krijgen en dat we niet achteraf zitten met dit was teveel voor de bühne. Want ik snap het onderwerp en het belang en noem allemaal op. Dat snapt volgens mij iedereen, maar we zijn natuurlijk nog een beetje zoekende naar de relevantie van onze Commissie en dat kunnen we juist heel goed neerzetten. Maar dat kan ook mislukken. Als we dat niet goed neerzetten. Dus ik ga ervan uit dat dat goed komt. Want zo ken ik mevrouw van geen ik ook. Maar ik vind het belangrijk om dit nu af te ronden te besluiten dat we dit commissiedebat gaan houden. Volgende keer weten we wat de regering ons gaat leveren. En wanneer kunnen we daarna ook besluit nemen wanneer we gaan inplannen. En Hoelang en met welke bewindspersonen.

[0:11:30] Ja. Dank u. Voorzitter, ik vroeg me wel even behoefte om inderdaad te reageren op het verzoek om het niet voor de bühne te doen. U kent mij goed. Voorzitter, zo steek ik niet in elkaar. Vandaar dat ik ook de relatie wilde leggen naar de naar de datum visie en het register om integraal te kijken naar hoe gaan we om met veiligheid in het economische verkeer of zekerheid in het economische verkeer en veiligheid van van de mensen die daar in opereren. Dus Vandaar dat ik het ook integraal wil bekijken.

[0:11:58] Ik hoorde ik ga de agendapunt nu echt afsluiten. We gaan naar agendapunten twee de brieven lijst. Dan ga ik naar pagina één ter bespreking is zaak indirect worden uit. Er wordt een deze brief aangehouden tijdens de vorige procedurevergadering en de vraag is gaan wij de brief schrijver uitnodigen voor rondetafelgesprek

[0:12:22] kunnen we ook bespreken bij agendapunt drieënzestig. Want dan gaat het over de rondetafelgesprek

[0:12:28] misschien beter zaak twee ter bespreking. We hebben een uitnodiging gekregen voor een werkbezoek met betrekking tot digitalisering aan de autoriteit consument en markt

[0:12:40] doen we dat als Commissie of doen we laten we dat over aan

[0:12:44] individuele leden de ze komen van ronde rondetafelgesprek.

[0:12:50] Helaas voor.

[0:12:51] De als hij kon van ronde tafel gesprekken zal ik dit overlaten aan individuele leden.

[0:12:56] Ik zie geen knippen. We laten dat over aan individuele leden

[0:13:00] fracties iemand nog een pagina in één tot en met acht

[0:13:06] iemand op pagina twee, negen tot en met zeventien

[0:13:12] me van.

[0:13:14] Ja. Het gaat over de brief onderwerp en negen.

[0:13:21] Ik zit te denken. Misschien kan het ook bij drieënzestig, maar in ieder geval de briefschrijvers die vragen een beetje urgentie, ook gezien de tijdlijn van de de HEMA de ESA besluitvorming. Ik weet niet of misschien rapporteurs

[0:13:35] iets over kunnen zeggen of dat of die haast gerechtvaardigd is.

[0:13:40] Daar gaan we nu niet in voegen dat agendapunt de staat bij het voorstel desgewenst betrekken bij het gesprek met mevrouw vistuig. Volgens mij is dat een goed voorstel,

[0:13:52] want als we nu even een stand van zaken op rapporteurschap gaan bespreken, gaat de agenda uit de pas lopen.

[0:14:00] Het lid Leijten zijn nu voorzitter heeft onder de zestien het verzoek om een reactie op de brief van het Rathenau instituut en wij zouden die reactie op die zeven aandachtspunten ook het liefst ontvangen bij de beantwoording op de vragen die we afgelopen vrijdag hebben gesteld naar aanleiding van de richtlijn

[0:14:23] hebben gekregen. Dus het gelijktijdig te beantwoorden. Ik zie geknipt.

[0:14:29] Dan sluit ik agendapunt twee af. Gaan we na agendapunt.

[0:14:33] Drie,

[0:14:34] De brieven van bewindspersonen en dat is toestemming voor deelname aan een ronde tafelgesprek. Dat is voor kennisgeving aannemen. Dan gaan we naar agendapunt vier. Dat is Europa

[0:14:44] en EU signalering ten behoeve van schriftelijk overleg van tien december in zaken van de fiches. Die hebben we allemaal betrokken agendapunt vijf

[0:14:54] de planning en werkzaamheden van de Commissie. Volgens mij is dat ter informatie

[0:14:59] en dan zijn we al bij overig

[0:15:03] de staf notitie van de overdracht van de dossiers.

[0:15:08] Dit voorstel is voor kennisgeving aannemen.

[0:15:12] Heeft u het allemaal kunnen bestuderen. Dat is dus het werk van nou laat maar zeggen voor de zomer.

[0:15:19] Er komen dingen op onze agenda's te staan

[0:15:24] en we hebben natuurlijk

[0:15:28] de vraag gaan wij nemen over wat er is binnengekomen, doen we dat gewoon zo per hamerstuk willen we dingen terugsturen. Kom zo bij en willen wij nog ergens

[0:15:44] een discussie over voeren

[0:15:46] en dat laatste zou ik willen voorstellen dat op het moment dat wij in overleg gaan dat we dat gewoon doen via de ambtelijke lijn en als het nodig is dat de voorzitters van commissies met elkaar bellen en dat op het moment dat het echt spannend begint te worden ik u daarvan op de hoogte stellen

[0:16:04] en dus de mandaat van u vraag om dat te doen. Samen met de ondersteunen in de staf

[0:16:12] en we moeten even kijken naar

[0:16:15] commissiedebatten gaan we dat doen

[0:16:17] met wie wanneer hoe.

[0:16:19] Maar ik zag in ieder geval mevrouw basiliek die er iets over wilde zeggen.

[0:16:23] Dank u. Voorzitter, Dank aan de griffie ook voor de document. Ik heb een vraag en dat is misschien iets wat tekstueel even niet helemaal klopte of waar ik over het hoofd gezien op pagina twee bij het kopje justitie en veiligheid staat dat gezichtsherkenning en biometrie en toezicht

[0:16:40] dat daarvan de stukken niet worden overgedragen

[0:16:44] en op bladzijde zeven staan

[0:16:48] die thema's.

[0:16:52] Wel.

[0:16:53] Als overgedragen en ik vroeg me af hoe dat zit. Want ook als ik kijk naar de brief agendapunt zesendertig. Daarin staat ook dat ze zijn overgedragen. Dus ik vroeg me af.

[0:17:03] Nou ja goed.

[0:17:04] Wat hier staat.

[0:17:06] Overgedragen aan de handige stukken.

[0:17:09] Ze zijn nog geen concrete stukken onder ons. Die heeft Commissie justitie van dat

[0:17:17] duidelijk Dank.

[0:17:18] Dit de dit is niet te horen. De zijn dossiers niet overgedragen, maar soms stukken wel.

[0:17:25] Dit zijn precies van die grens verkenningen waarbij wij willen dan dat staf dat oplost van hoe gaan we dat doen? Wie wordt dan hoofdcommissie wordt voor Commissie moeten we dat niet omdraaien?

[0:17:36] Is daar een gesprek over nodig van de commissievoorzitters of regelen we dat ambtelijk en als daar echt een politiek conflict wordt in de zin van eigendom van commissies. Dan vroeg ik daarop dus het mandaat en zal ik altijd terugkomen als het nodig is, zal ik gewoon eventjes uit. Ja meneer.

[0:17:55] Even voor de duidelijkheid op pagina twee staan de tabel met de de drie, vier, vijf commissies

[0:18:02] de thema's die dag staan die zijn toch allemaal overgedragen en er volgen nog een aantal stukken die nog niet zijn overgedragen. Duizend mensen mijn conclusie.

[0:18:10] Er is geen discussie meer over deze thema's.

[0:18:12] Dacht ik.

[0:18:15] Dit zijn de thema's die de Commissie via een brieven aan ons hebben overgedragen en dat zijn soms zijn dat onderwerpen. Soms zijn dat ook concrete stukken.

[0:18:33] Ik denk dat ik maar gewoon langs de punten gaan lopen als er vragen zijn dan kunt u die stellen bij die punten en ouders in het hoofd. Als u ergens een

[0:18:41] debat over wil, dan kunnen we dat nog besluiten. We hebben eerder gezegd dat we het liefst debat gaan voeren langs de zes onderwerpen die wij natuurlijk als Commissie tot ons domein hebben gezien, maar het kan en het kan natuurlijk zijn dat een onderwerp al rijp is voor behandeling met voldoende stukken erin. Maar het kan ook zijn dat je zegt een stuk is voldoende om dat te behandelen. Maar kijk er op die manier naar. We hebben wat richtlijnen als het gaat over als er een debat gehouden wordt met het aantal spreken minuten. Maar dan kom ik dan vanzelf wel bij u op terug. Mocht u een debat willen de ontvangen door reacties commissies overdracht overgedragen dossiers overgedragen aan de Commissie die zijn

[0:19:26] acht binnenlandse zaken.

[0:19:32] Dat is

[0:19:34] kijken hoor. Ter bespreking nood is. Dus dat zou fijn zijn.

[0:19:39] De agenda kent een bepaalde opbouwen beginnen met de eerste brieven die we hebben ontvangen van de commissies en vervolgens komen daar ook alle aanhangige stukken die zijn overgedragen

[0:19:53] aan bod

[0:19:54] en eerst behandelen we de brieven waarbij stukken daadwerkelijk zijn overgedragen en daarna volgen nog een aantal commissiebrieven

[0:20:03] van commissies die die zij als volgt Commissie hebben aangemerkt op verschillende dossiers.

[0:20:11] Agendapunt? Acht ter bespreking. Dat vind ik nogal ingewikkeld. Wat bespreken we daar precies.

[0:20:16] Dit is de brief van de Commissie, Commissievoorzitter binnenlandse zaken.

[0:20:21] Dus het dus ter kennisgeving eigenlijk. Ja dan gaan we naar negen. Want dat gaat over inhoudelijk ter bespreking geven. Nee dat is de wijziging van de algemene wet bestuursrecht in verband met herziening van afdeling twee punt drie in de in die wet wet modernisering, elektronisch bestuurlijk verkeer en de vraag is nemen we dit voortaan over en zo ja,

[0:20:43] dan is het wetsvoorstel inmiddels aan gemeld voor plenaire behandeling

[0:20:51] agendapunt.

[0:20:53] De wet digitale overheid de eerste ook van binnenlandse zaken. Eerste vraag is nemen we dat over.

[0:21:00] Dan is het goed om te weten dat we daar voor de inbreng datum op het verslag hebben op zeven oktober aanstaande om twaalf uur.

[0:21:11] Jazeker, mevrouw probeerde me.

[0:21:13] Is er ook een mogelijkheid om die inbreng later misschien net na het herfstreces te plannen is er haast bij.

[0:21:19] Dit is een novelle op een eerdere een wet die is gekomen naar aanleiding van de behandeling in de eerste kamer. Ik weet niet of de haast zit. Er stond al een inbreng van binnenlandse zaken. Volgens mij voor de eind deze zomer. Eigenlijk zou ik het liefst willen laten staan.

[0:21:40] Ik zie mensen knikken.

[0:21:43] Gaan we naar elk voorstel van wet van het lid Verhoeven

[0:21:49] de wet Zero deze afwegingsproces. Ja dat is de vraag of wij dat overnemen

[0:21:55] en dan hebben we eigenlijk niet zo heel veel te doen want het gaat over de aan de indiener om dit wetsvoorstel al dan niet in stemming te brengen. Agendapunt twaalf

[0:22:04] afwegingskader ICT opdrachten en goede software ontwikkelen. Goede voorbeelden software ontwikkeling

[0:22:11] nemen we deze over.

[0:22:14] Ik zie geen bezwaar. Dan is het behandel voorstel agenderen voor het ongeplande commissiedebat digitaliserende overheid

[0:22:24] zie geen bezwaar reactie op het bureau ICT toetsing bit over het programma AZ next

[0:22:32] nemen deze brief over

[0:22:36] dan agenderen voor digitaliserende de overheid

[0:22:40] veertien visie brief digitale identiteit

[0:22:46] neem je deze brief over? Lijkt me ook logisch agenderen voor het commissiedebat digitaliserende over vijftien voortgang innovatie budget digitale overheid

[0:22:57] nemen deze brief over doen we

[0:23:01] dan gaat hij ook naar het ongeplande commissiedebat digitaliseren en de overheid zestien voortgangsrapportage digitale toegang

[0:23:08] overnemen

[0:23:10] geen bezwaar. Kijk af en toe ook eventjes naar het scherm naar mevrouw koopman moet ik natuurlijk niet vergeten. En dan gaat ie ook naar het ongeplande commissiedebat digitaliserende overheid agendapunt zeventien

[0:23:23] aanbieding van de brief van nationale ombudsman over de

[0:23:28] burger is geen datasets nemen we het over

[0:23:33] dat doen wij en dan agenderen we die bij

[0:23:37] een het gesprek wat we hebben met de nationale ombudsman en twee bij het commissiedebat digitale grondrechten en data ethiek

[0:23:45] achttien voortgang en algoritme

[0:23:49] nemen we die over

[0:23:51] ja, dan is het voorstel die te agenderen bij grondrechten en data ethiek.

[0:23:57] Zie ook geknik negentien rapport aandacht voor algoritmes

[0:24:02] neem die over

[0:24:04] ja. Nee, betrekken we in ieder geval bij ons gesprek wat al gepland is met de algemene Rekenkamer en die voeg het toe aan het op het commissiedebat digitale grondrechten en daad ethiek twintig voortgang informatieveiligheid bij de overheid nemen we dat over.

[0:24:23] Ja dan doen we dat bij het ongeplande commissiedebat online veiligheid, cyber security

[0:24:31] eenentwintig voortgang diverse toezeggingen ICT informatiebeveiliging binnen de Rijksdienst

[0:24:37] nemen we de over. Ja dat is het voorstel omdat de agenderen bij het online veiligheid en cyber security

[0:24:47] tweeëntwintig, een nieuwe

[0:24:49] die strategie. Rijk tweeduizend, eenentwintig, tweeduizendvijfentwintig ter bespreking of we dat overnemen. Zeker. En dan agenderen we dat bij het commissiedebat digitaliserende overheid

[0:25:01] drieëntwintig aanpak uitvoering publiek middel in het bedrijven domein

[0:25:08] nemen we die over die nemen we over en dan is het voorstel betrekken bij de behandeling van de wijziging van de wet digitale overheid.

[0:25:21] Die staat dus net gepland op de op zeven oktober vierentwintig antwoorden op vragen van de Commissie inzake de voorbereiding

[0:25:31] op de uitvoering. De motie liet Marijnissen CS over het voorstel hoe binnen overheidsinstelling vervuilde data worden opgeruimd

[0:25:39] brief van de regering ter bespreking over het overnemen.

[0:25:43] Volgens mij moeten we dat doen en dan is dat ge agendeert bij digitaliserende overheid.

[0:25:50] Mevrouw muziek.

[0:25:52] Ik heb daar een vraagje over. Want volgens mij valt het zou dit binnen twee van onze thema's kunnen vallen. Dus rivaliserend overheid en digitale grondrecht en ethiek. Het gebruik van de data en hoe we daarmee omgaan als het misgaat en puur praktisch. Ik hoor dat we vrienden flink wat brief hebben voor digitale overheid en misschien kunnen we deze dan bespreken bij digitale grondrechten en ethiek.

[0:26:16] Ondanks het ook. Daar raakt het kan allebei,

[0:26:18] Dan staat het op het moment dat we het debat hebben allebei de agenda's en dat betekent ook dat tussen de bewindspersoon die komt dat ook heeft voorbereid en in principe op kan antwoorden en wij daar vragen over kunnen stellen. Dus volgens mij kunnen we ook beslissen dat we dat aan beide dossiers toevoegen. Dat zullen we wel vaker voorkomen, denk ik met onderwerpen dat ze in meer meer

[0:26:38] zullen we dat doen.

[0:26:40] Kort.

[0:26:42] Zesentwintig antwoord. Nee. Vijfentwintig economische zaken. Dat is de overdracht.

[0:26:45] Dan ga ik naar zesentwintig antwoorden op vragen van de Commissie op de geannoteerde agenda formele telecom gaat vier juni

[0:26:55] eens even kijken.

[0:26:57] Er is een informeren.

[0:27:15] De vraag is nemen wij de telecom raden over.

[0:27:20] Dat lijkt me logisch. Dan moet ik u melden dat er extra informele telecomraad gepland is op veertien oktober. Daarvoor is het gebruikelijk dat we altijd de mogelijkheid hebben om de regering te bevragen op hun inzet.

[0:27:33] Dat doen we via een schriftelijk overleg en daarvan zou dan de inbreng zijn op zes oktober. En dat geeft dan ons ook de mogelijkheid om

[0:27:44] de even kijken, kunnen de het kabinet verzoeken de beantwoording op het schriftelijk overleg van de visjes inzake kunstmatige intelligentie voorafgaand aan het schriftelijk overleg te doen toekomen. Dat lijkt me logisch om omdat te vragen. Maar dan weten jullie wel dat dat dus met het overnemen op de agenda staat dat schriftelijk overleg en dat we dus voortaan dan de telecomraad op onze agenda staan

[0:28:09] en voor mensen die nieuw zijn is Europese raden ook als het vakcommissies zijn worden altijd voorafgaande Kamerdebat om de Nederlandse inzet te bespreken. Dus die worden gewoon automatisch gepland hoeven we niet een besluit op te nemen. We kunnen wel een besluit nemen om om te zetten in een schriftelijk overleg

[0:28:28] zevenentwintig verslag formele telecomraad vier juni. Die nemen we over want we nemen de telecom raden over en dan kan die geagendeerd worden voor het commissiedebat. Wat er op vierentwintig november dan ook is voor de officiële telecomraad en het lijkt me ook dat we bij het schriftelijk overleg kunnen agenderen. Achtentwintig voortgang beschikbaarheid vaste digitale connectiviteit

[0:28:55] nemen we die over.

[0:28:57] Ik zie geen bezwaar. Dan gaan we die agenderen bij het ongeplande commissiedebat, digitale infrastructuur en economie,

[0:29:05] negenentwintig voortgang. Dit stil crasht Center

[0:29:10] ter bespreking over overnemen.

[0:29:14] Dan willen we die gaan plannen bij de online, veiligheid en cyber security dertig,

[0:29:24] de heer amhaouch,

[0:29:25] Heel kort procedureel vraagje. Want ik zie een aantal van die agendapunten die komen terug. Die staan ook in die lijst. De in de in de startnotitie. Een aantal zie ik niet een lijst terug staan en bijvoorbeeld de voortgang zichtbaar digitale connectiviteit Digital Center.

[0:29:40] Waarom staan die niet in de

[0:29:45] zien ter verduidelijking.

[0:29:47] Dat zijn brieven die onder een een kopje horen. Dus we hebben bepaalde

[0:29:53] onderwerpen dossiers overgedragen gekregen en daar vallen dan brieven onder en die brieven die bespreken we allemaal apart.

[0:30:02] Dit gaan we misschien nog wel een keer doen.

[0:30:06] De nieuwe Commissie,

[0:30:08] Dat ze georganiseerde chaos. Laat maar zo noemen. Even kijken hoor. Wat had ik nou gehad. Dertig jaar gaan we eenendertig SC actuele kwesties klassieke afweging een verkenning naar convenant van Nederlandse digitalisering beleid brief van de regering van eenendertig mei

[0:30:28] nemen we die over

[0:30:30] ja.

[0:30:31] En dan

[0:30:33] wat doen we hiermee

[0:30:37] hier hangt mee samen. Tweeëndertig, drieëndertig.

[0:30:46] We kunnen dit toevoegen. Het is een beetje ter bespreking omdat het

[0:30:52] omdat het eigenlijk om iets nieuws gaat. Het zou kunnen vallen onder digitale grondrecht of data ethiek. Het is ook allemaal nog vrij recent. Dus we zouden ook kunnen zeggen we doen gewoon losse over die drie brieven en dan heb ik er dus ook over tweeëndertig update voortgangsrapportage Nederlandse digitalisering strategie

[0:31:09] drieëndertig diezelfde update, maar dan voor dit jaar dat we die integraal bespreken in een apart commissiedebat

[0:31:17] zou ook kunnen, kunnen. We zouden ook kunnen zeggen dat parkeren we even wachten. Een nieuw kabinet af zou kunnen.

[0:31:25] Maar het valt niet echt net ergens onder een van onze kopjes gaan we natuurlijk vaker voor voert voorkomen zijn vrij recent stukken

[0:31:36] en visies

[0:31:38] iemand een gedachten over of zeggen van dit gaan.

[0:31:41] Voor zou je ik hou niet van.

[0:31:44] Mevrouw Hartman,

[0:31:46] Maar ik denk dat dat dit misschien wel wat u als tweede voorstelde handig is om een nieuw kabinet af te wachten. Nogmaals, ik hou er niet van want we wachten al zolang en de Nederlandse digitalisering strategie. Daar is het eigenlijk niet wachten. Maar dit ook heel erg te maken met de bewindspersoon die het gaat doen. Komt er een minister van digitale zaken of niet. Geen idee. Dus dat zou mijn voorkeur hebben. Maar ik weet niet hoeveel een manier is om een toch te bespreken en het een beetje af te wachten. Maar wij kunnen we niet op twee van twee walletjes eet hier.

[0:32:22] Mevrouw van Weerdenburg zag ik ook.

[0:32:25] Ja, ik sluit me daarbij aan. Het zou zonde zijn als we dat nu met met een bestaande minister of staatssecretaris bespreken en dan twee weken later is er nieuwe die minister dichter aan de zaken dus eens.

[0:32:37] Of die minister digitale zaken de komt het apart of ergens ondergebracht. Dat zullen we nog zien. Dan stel ik het volgende voordat wij deze drie brieven geweld op een bepaalde manier geclusterd in ons dossier digitale grondrechten en date ethiek hangen maar met de kanttekening dat we dat dus ook los kunnen bespreken als het gaat over beleid strategie. Maar goed op het moment dat er een nieuw kabinet is, zullen we waarschijnlijk toch wel een inhoudelijk strategie debat voeren en dan moeten we vanzelf. Even kijken wat daar wat we daar agenderen. En dan zou ik dus ook hiermee gemunt agendapunten eenendertig, tweeëndertig, drieëndertig willen afsluiten.

[0:33:20] Ik zie geen bezwaren. Dan gaan we na vierendertig voortgang rood met digitaal veilige hardware en software nemen we deze over.

[0:33:29] Dan gaat hij naar de online, veiligheid en cyber security vijfendertig voortgang Dutch cruise Center nemen we over hebben al eerder gedaan en dan gaat ie ook naar de online, veiligheid en cijfers

[0:33:44] zesendertig komen bij Financiën. Dat is een brief.

[0:33:48] Geen.

[0:33:49] De geen aan stukken

[0:33:53] zevenendertig zijn brief

[0:33:58] en daaronder valt achtendertig de convenant de gaat over justitie en veiligheid en over overige stukken

[0:34:08] achtendertig gouverneur van cyber security stelsel de beveiliging van de vitale infrastructuur. Die nemen we over neem ik aan. Ik zie geen bezwaren. En dan gaat die naar de onaanvaardbaarheid en cyber security negenendertig uitkomsten, verkenning, wettelijke bevoegdheden, digitale weerbaarheid en beleidsreacties op de dossier rapporten

[0:34:25] nemen we over en dan gaat ie ook naar online veiligheid en cijfers

[0:34:31] veertig recente ontwikkelingen rond de hek van een Amerikaans bedrijf Amerikaanse solar wind

[0:34:40] nemen we over gaat ook naar online veiligheid en cyber security resultaat van al via eenenveertig resultaat van voor afgaande raadpleging inzake boel

[0:34:53] brief van juni. Die nemen we over

[0:34:57] en dan is het voorstel die te

[0:35:00] hangen in het ongeplande commissiedebat online, veiligheid en cyber security

[0:35:05] tweeënveertig

[0:35:08] C rapport evaluatie van de opbouw en meetbaarheid van de Nederlandse cyber security agenda de en C s a

[0:35:14] nemen we over en ook deze zal worden

[0:35:20] Elia geagendeerd op de agenda komen voor het commissiedebat nog de plannen, commissiedebat online, veiligheid en cyber security drieënveertig reactie op verzoek Commissie over het rapport. Amnesty International over massasurveillance. Deze is interessant nemen we die over.

[0:35:38] Dat is zo dan is die eerder bij de Commissie justitie en veiligheid controversieel verklaard, maar wij kunnen ook controversieel verklaren.

[0:35:49] Wij gaan we dat doen

[0:35:52] of later een controversieel.

[0:35:56] Later,

[0:35:58] Waar hangen we onder das ook een goeie vraag

[0:36:06] parkeren omdat die controversieel is, houden een controversieel.

[0:36:11] Ik zie iedereen knikken. Nou oké, mevrouw koopman nog iets wijs te zeggen.

[0:36:16] Wel goed idee.

[0:36:18] Denk ik ook met digitale overheid en ik denk dat als we een controversieel verklaren dan en er is al eerder misschien een debat dan een kabinet

[0:36:29] over de digitale overheid. Dan kunnen we dit dus niet erbij pakken. Dat lijkt mij een gemiste kans. Dus voor mij hoeft het niet per se.

[0:36:41] Ja.

[0:36:41] Wel eerlijk te zijn. Zit uw voorzitter, als lid er ook zo in. Wij hebben we hebben we kunnen altijd op het moment dat we gaan plannen kijken wat willen we wel niet bespreken en ik vind het wel relevante reactie ook als het gaat over discussies over Arie en noem allemaal op we ondertussen toch ook over spreken zijn met elkaar, maar kunnen het ook gewoon even parkeren even over nadenken en de volgende keer terug laten komen.

[0:37:09] Mevrouw koffie. Ja. Dank. Dat vind ik ook goed. Wat mij betreft dat wat wel niet controversieel is, zou ik gewoon over willen nemen is niet alleen bij deze brief, maar ook bij alle andere voorstellen.

[0:37:19] Ik denk dat dat gewoon voor nu het handigst is. Anders gaan we de hele discussie kunnen we alle brieven wel over gaan doen die in alle andere commissies ook al heeft plaatsgevonden.

[0:37:28] Maar goed wij zijn de eigenstandige Commissie. Dus ik wij kunnen ook zeggen we hoeven deze reactie niet. Hè dus ik vind wel dat we de eigen afweging moeten maken of dit wel of niet controversieel is en gezien het feit dat wij volgens mij verstandig omgaan met het plannen van debatten en al zeggen van nou de strategie bespreken we met de nieuw kabinet. Dan hoef je niet per sé iets op de controversiële lijst te hebben staan en toch zeggen van gaan er terughoudend mee om en controversieel betekent echt dat je het niet mag bespreken en dat iemand die het dus wel bespreekt op een op een een of andere plek daarover dus ook eigenlijk niet het woord mag voeren en de vraag is of je dat wil als als Commissie dat dat zo blijft en ik ken de afwegingen niet zoals die bij justitie en veiligheid zijn gewisseld, maar ik zou eigenlijk niet met controversieel stukken in een nieuwe Commissie omwille gaan lijkt mij het meest zinvol. Maar goed die er allemaal als je wilt nog iets.

[0:38:17] Voorzitter, ik stuur wel de gedachtegang van record ski even de de baseline. We nemen gewoon overal zoals die ook een andere commissies is vastgesteld, controversieel of niet controversieel en mocht er aanleiding zijn. Dat geldt voor alle stukken.

[0:38:29] Dan kan de Commissie ten allen tijde zeggen oké. We vinden nu toch een nieuwe situatie en we willen het de controversiële afhalen. Als er weer een meerderheid voor is. Anders gaan we voor elk punt gaan we die discussie voeren. Dat zou ik nu niet doen. Mensen is mijn gedachten.

[0:38:42] Mevrouw Bush,

[0:38:44] Dank u. Voorzitter, ik zou eigenlijk daar niet in mee willen gaan, want in principe stukken komen niet controversieel bij een Commissie en wij gaan dan nu voortbouwen op andere samenstellingen en constructies van andere commissies en die leidend laten zijn voor ons werk hier. Dus ik zou willen zeggen dat in principe stukken niet controversieel zijn juist andersom en dat we als Commissie kijken in deze huidige samenstelling wanneer dat wel of niet eens binnen de agenda die we met z'n allen aan bepaalde zijn.

[0:39:24] Nee.

[0:39:27] Ik stel.

[0:39:28] Vast dat er op meerdere onderwerpen ook stukken controversieel zijn verklaard en later weer van de controversiële lijst af zijn gehaald omdat het beperkingen oplevert en ik zou

[0:39:39] inderdaad de schone lei principe liever hanteren dan dan controversieel overnemen, maar ik zag dat mevrouw van Ginneken daarover iets wilde zeggen.

[0:39:49] Dank u. Voorzitter, ik sluit me aan bij mijn collega's aan huis en dan ga ik of skiën. Ik denk dat het goed is om in de gevallen die nu voorliggen de de status controversieel te handhaven. Dat zeg ik niet om, met als belangrijkste argument dat het door de vorige Commissie zo gelabeld is. Want ik volg ook heel erg. Het idee dat we daar zelf een oordeel over kunnen

[0:40:09] vellen. Maar als je kijkt naar welke stukken liggen daar dan voor. Dan heeft het mijn voorkeur om zo controversieel te houden.

[0:40:21] Ik kijk even naar haar aanwezige leden

[0:40:26] verder. Want dan is er een meerderheid om het controversieel te houden. Ik stel wel vast dat dit een brief van december is en dat de pas in juli is verklaard dat die controversieel was vlak voordat hij onze kant op ging en dat vind ik eerlijk gezegd ook gek.

[0:40:40] Ik zou echt ook als uw voorzitter nog los van als als onderdeel lid. Ook zou ik willen zeggen wij beginnen met een schone lei en wij besluiten hoofdstukken behandelen, ongeacht hoe andere commissies ermee omgingen. We laten ook de structuur van de dossiers die ze daar hadden los. We hebben onze eigen zes dossiers. Dus ik vind eigenlijk vanuit dat perspectief het overnemen is het eerste besluit en dan hoe gaan we het behandelen is tweede besluit en qualitate qua controversieel verklaren overnemen, zou ik zou ik zeggen hoeft niet. Maar goed. Deze meerderheid om deze controversieel over te nemen. Dan komt u op een aparte lijst gaan we niet toevoegen aan een aan een debat. En dat betekent dus ook dat ik uw voorzitter, als het voorkomt in een debat zal af als hierover spreekt want dat is het slot wat de kamer dus zichzelf oplegt en dat

[0:41:29] moet je ook willen mevrouw Weerdenburg.

[0:41:31] Voorzitter voor de handelingen dan ik ben het daar mee eens. Dus ik sluit me aan bij de voorzitter,

[0:41:42] We gaan door agendapunt vierenveertig Raadsconclusies over rechtmatige toegang tot versleuteld bewijs.

[0:41:49] We nemen een over die is controversieel

[0:41:53] ook verklaard op negen juli vlak voordat hij naar ons ging.

[0:41:57] Jongens ik vind dat echt. Ik vind het echt raar. Ze dragen het over een onze. Ze leg het slot. Maar goed laten we. Het is goed. Officieel behoudens controversieel. Het is net besloten blijft niettemin

[0:42:09] raar. Dat geldt voor vijfenveertig, zesenveertig, zevenenveertig. Die gaan op de pont officiële lijst. Als er een nieuw kabinet is gaan we kijken hoe we daarmee verder gaan achtenveertig samenhangend inspectierapport cyber security

[0:42:22] nemen we die over

[0:42:26] agenderen voor het ongekende ongeplande commissiedebat online, veiligheid en cyber security negenenveertig beleidsreactie cyber security beeld Nederland een een, twintig, eenentwintig voortgangsrapportage de en C is a

[0:42:41] overnemen

[0:42:44] online veiligheid en cyber security gaat hiernaartoe vijftig reactie op de jaarrapportage functionaris gegevensbescherming van de passagiersinformatie eenheid Nederland nemen we die over

[0:42:57] agenderen voor het commissiedebat digitale grondrechten en data ethiek,

[0:43:01] eenenvijftig de brief van volksgezondheid, welzijn en sport. Dat brengt ons op tweeënvijftig voortgang incident cool. Apple Framework

[0:43:13] ter bespreking overnemen.

[0:43:16] We hebben eerder is die over dragen. En toen hebben we volgens mij

[0:43:21] even geparkeerd. Nu nemen we een over en dan gaat ie naar de digitaliserende al overheid. Dan gaan we naar drieënvijftig vertrouwelijke inzage in GGD, GGD ouders reportage. Deze hebben we eerder ook geparkeerd. Als we nu overnemen. Dan gaat ie naar digitaliserende overheid

[0:43:40] vierenvijftig incident boel Apple vreemde Krona melder die hebben ook eerder geparkeerd

[0:43:45] nemen die over dan gaat ie naar digitaliseren. De overheid

[0:43:49] dan vijfenvijftig reactie op het lid Kreuger over een duidelijk pakket eisen privacy bij design

[0:43:55] hebben we niet geparkeerd. Nee die hebben we overgedragen gekregen nemen die over.

[0:44:01] Dan gaat ie naar digitaliseren. De overheid dan zesenvijftig voor vorige commissies

[0:44:09] buitenlandse zaak zevenenvijftig.

[0:44:15] Dat is de brief van

[0:44:18] acht, vijf, acht vragen brief van onderwijs tegen vijftig brieven sociale zaken ter kennisgeving ziet. Er zitten geen stukken onder de geldt. Ook voor defensie geldt ook voor landbouw geldt ook voor rijksuitgaven brengt mij op

[0:44:33] de rondvraag.

[0:44:37] Excuus voor zitten. Dat ging heel hard.

[0:44:41] Van sommige commissies hebben we wel een uitgebreidere brief met een tabel ontvangen en ik dacht die komt ook wel in ons lijstje ter bespreking. Want daar heb ik wel wat opmerkingen over maar.

[0:44:52] Welke wil je graag bespreken?

[0:44:54] Nog heel even die van justitie. Dat is dan stuk zevenendertig. Dat is dat uitgebreide belletje van de Commissie justitie en veiligheid.

[0:45:05] Daar staat bijvoorbeeld pagina zes onder thema zus dataverzameling door de overheid.

[0:45:12] De Commissie justitie en veiligheid wil daar het voortouw houden. Maar ja ik vind dat een beetje te gaan over verzameling verwerking persoonsgegevens door je in veel organisaties. Dat kunnen we eigenlijk niet helemaal los zien van privacy en eigenlijk is op de vorige voorgaande pagina bij cybercrime. Ik ik zie nu nog even niet hoe we cybercrime ook los kunnen trekken van cyberveiligheid. Maar

[0:45:38] ik weet niet of we daar nu iets over moeten besluiten. Maar ik wilde het maar even gezegd hebben.

[0:45:45] Ik denk dat dit precies die twijfelgevallen zijn, waarvan ik u eigenlijk aan het begin mandaat vroeg. Het lijkt me goed tussen de even doorgeeft dat we daarover gaan spreken en die samenhang bezien en dat we daar dan op terugkomen als daar helderheid over is want er zijn al meerdere onderwerpen waarbij je dit soort dingen kunt afvragen bijvoorbeeld de algoritmes onder Financiën. Wij nemen algoritmes overal over bij Financiën worden. We volgen Commissie volgens mij moeten we gewoon eens over hebben hoe we dat dan kunnen doen. En toch die stukken goed kunnen agenderen. Als wij dat willen bespreken.

[0:46:21] Daarop had ik een soort van mandaat gevraagd.

[0:46:27] Oké kijk rond heel goed.

[0:46:29] Dan ga ik terug naar komt na

[0:46:40] oké dan is er niets voor de rondvraag. Dan gaan we naar het besloten gedeelte en dan sluiten we.