Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

[0:00:00] Deze procedurevergadering van de vaste commissie van

[0:00:04] onderwijs, cultuur en wetenschap. Welkom allemaal. En natuurlijk ook de mensen die op een andere manier volgen. We hebben een hartstikke volle agenda gelijk beginnen met de commissie regeling van de werkzaamheden. Een apart document wat is toegestuurd en het eerste verzoek van het lid werner om de staatsssecretaris te verzoeken om voorafgaand aan het commissiedebat, lokale, regionale en streekomroep van achtentwintig juni. De evaluatie van de pilot versterking, lokale journalistiek door samenwerking aan de kamer te sturen.

[0:00:35] Dat lijkt mij een helder verzoek iedereen daarmee akkoord,

[0:00:40] aldus besloten tweede verzoek van het lid van der woude. Goedemorgen. Om de minister van onderwijs, cultuur en wetenschap te herinneren aan het verzoek van de commissie van vierentwintig maart jongstleden. Om een reactie op het advies strategisch samenspel wil de kracht van nederland en de eu van meer impact op onderzoek en innovatie van arbeid. De heer appel

[0:01:02] aan minister dijkgraaf.

[0:01:05] Dat lijkt mij ook heel logisch, mevrouw van der woude behoefte aan een toelichting.

[0:01:13] Ik weet niet of mensen daar behoefte aan hebben, kunnen we wachten al een tijdje op

[0:01:19] hoor. Ik vind het geven niet een onredelijke appel wat u stuurt dan natuur toch lang

[0:01:25] zullen we doorgeleiden verzoek. Het tweede verzoek van mevrouw van der woude

[0:01:31] sorry.

[0:01:33] Om de ministers van

[0:01:35] ocw, zowel dijkgraaf en wiersma te herinneren aan het verzoek van de commissie van drieëntwintig maart jongstleden om een reactie op het advies actief in europa van de onderwijsraad.

[0:01:47] Nou hetzelfde.

[0:01:49] Volgens mij een logisch

[0:01:52] om daarop te repareren, repareren. Dat duurt vrij lang verzoek van het lid peters om stil te staan bij de spreektijd tijdens het wetgevers overleg over de slot het jaarverslag twee, twintig, tweeëntwintig en staat van het onderwijs, twintig, drieëntwintig het regio van zesentwintig juni aanstaande aanleiding is dat diverse vragen die de leden hebben gesteld tijdens het commissiedebat kansen gelijkheid in het funderen, het onderwijs van zeven juni jongstleden nog beantwoord moeten worden. Ik denk meneer peters, dat het goed is om daar nog even een paar zinnen aan te wijden van wie er niet bij.

[0:02:24] Kijk voor wie er niet bij waren. Een debat was een op zich een prima debat. Het liep alleen uit. En nou eigenlijk willen de meeste vragen beantwoord. Behalve

[0:02:33] in grote lijnen die van de pvv die van het cda. Er was, kunnen er van alles van vinden. Heel vervelend.

[0:02:39] Maar dan wordt dat toegevoegd aan het die beantwoording van die vragen wordt toegevoegd aan die aan die slot werd en dan heb ik net zo veel spreektijd een interruptie. Een andere en ik heb ze keurig zitten. Mijn interruptie zit te wachten tot er mijn vragen beantwoord zouden worden. Maar dat ging dus niet door want er was geen tijd meer voor en dan heb ik vind ik vervelend. Vandaar dat ik daar aandacht voor wil en eens kijken of daar mensen genetisch aan over na te denken wat daarmee zou kunnen.

[0:03:05] Dus

[0:03:08] ik begrijp wat u zegt meneer peeters. Ik zat ook dat debat voor. We hebben op de op iets onderaan deze commissie regeling de spreektijden van het regio neergezet en dat zijn er altijd spreektijden, zoals ook anders dan de normale debatten. Ik zit zelf ook het regio voor op zesentwintig juni. Dus ik kan me voorstellen dat er enige coulance richting de heer peeters als ook de heer beertema dat we daar dat we dat met elkaar afspreken. Maar dan kijk ik ken mij ook is. Dan gaan dan krijgt u een interruptie meer over. U krijgt een halve minuut meer. Maar we gaan er niet een hele.

[0:03:45] Ik wil geen misbruik maken van iets wat ik gewoon heel redelijk vraag. Dus ik ga er nooit misbruik maken maar ik vond het gewoon een vervelende situatie als ik spaanse op en dan krijg je een tijd om dan vind ik het aardig als ik op de antwoorden van een esther op de vragen die in het vorige debat ook een interruptie kan plegen die me niet

[0:04:02] fijn. Maar misbruik daarbinnen hiervan en beertema spreek even naast hem ook niet.

[0:04:09] Voorzitter, ik mag peters altijd graag spreken. Dus als er een minuut van forum af kan een naar het cda daar zodat zeggen.

[0:04:17] Kijk eens.

[0:04:19] Oké. Daarmee aldus besloten en we zien het de zesentwintigste. Daar gaan we, zoals we ook hier wel gewend zijn met

[0:04:30] begrip voor de positie maken we er een mooi debat van. U heeft nog een verzoek leerplicht peters om de minister van onderwijs, cultuur en wetenschap te verzoeken om een reactie te geven op het rapport van de inspectie van onderwijs over verwarring en veelvoud juridische organisatie van instellingen voor hoger onderwijs.

[0:04:46] Dit rapport staat op de concept agenda van de procedurevergadering van de commissie van negenentwintig juni. Dus we zouden we er over komen te spreken. Maar u zegt eigenlijk dat ik wil het er nu al over hebben we de heer peter.

[0:04:59] Nou ik had gemist, zeg ik eerlijk. Ik had ingediend kwam ik erachter dat het zoals die verwarring was ook aan mijn kant. Dus ik schrap deze.

[0:05:08] Oké dan komen we daar volgende pvv op terug akkoord dan als laatste verzoek van het lid l je senior om de commissiedebatten, mbo en basisvaardigheden, mbo. Die staat op dertien september van dit jaar te combineren met de positie en zeggenschap van studenten in het mbo. Die staat op zevenentwintig september van dit jaar om die samen te voegen. Dus en dan beide te laten plaatsvinden op eerst genoemde datum dertien september er zin in.

[0:05:35] Ja ik heb achter de schermen samen met onze geweldige griffier gekeken en de puzzel proberen te maken. Maar volgens mij hebben we echt een tekort aan zalen. Dat is wel problematisch. Ik had hem liever op zevenentwintig september gehad. Maar volgens mij kan dat niet maar ik zou wel willen vragen om dan ook een minuut extra spreektijd toe te voegen bij het debat van npo basisvaardigheden, juist omdat de twee commissiedebatten gaat samenvoegen tot één maar dat die niet minuten wel aandacht kan worden gegeven aan medezeggenschap.

[0:06:02] Er staat nu vijf uur voor dit voor dit commissiedebat is. Dat betekent spreektijd per persoon van zes minuten.

[0:06:11] Dank u. Ik denk dat dat wel voldoende is.

[0:06:15] Dat lijkt mij dat lijkt mij ruim.

[0:06:17] Voorzitter, u kent mij zes minuten is sommige sommige dossiers nog steeds te weinig.

[0:06:23] Akkoord met dit voorstel, aldus besloten. Dan hebben we nog een aantal aanvullingen op deze agenda op initiatief van de griffie.

[0:06:32] Het rapport in de schijnwerpers van beerenschot over de groeipotentie van de culturele sector in relatie tot maatschappelijke opgave

[0:06:39] is dertien juni opgeleverd in het kader van het kennis thema groeipotentie, potentie, culturele en creatieve sector als een voorbereidings groep. De heer van strien en mevrouw buiten zaten daarin dat allemaal dit dit fraaie

[0:06:56] dat bij de stukken en de vragen die eigenlijk deze procedurevergadering voorliggen of de commissie mee akkoord gaat dat dit rapport openbaar wordt gemaakt

[0:07:09] en secundair of dan de commissie een kabinetsreactie vraagt dit rapport die we dan wat het voorstel is om die begin oktober te ontvangen, zodat we dan dat de commissie dit rapport met kabinetsreactie kan betrekken bij het wetgeving overleg cultuur. Dat staat op zes november. Dus even voor deze marsroute met elkaar gaan lopen.

[0:07:33] Ja, helemaal zoals je het ook zelf had

[0:07:36] is één en al enthousiasme aan deze kant.

[0:07:39] Ja. Voorzitter, sluit me bij aan heel erg enthousiast en zo enthousiast zelfs dat we hebben gezegd van. Het zou een beetje gehaast zijn als we het gesprek organiseren. Iets meer rust inbouwen om dan vervolgens ook nog een kennis activiteiten aan toe te voegen door middel van een er te g of een gesprek zoals we eerst hebben gepoogd in deze maand

[0:08:01] helder

[0:08:02] van deze drie punten zijn de leden akkoord. Dan wordt dit rapport openbaar kabinetsreactie voor begin oktober en dan geheel op het wetgevers overleg zes november. Dan hebben we ook op de commissie regeling ter bespreking een notitie over de mentale gezondheid van jongeren ook een van onze kennis thema's. Er zit een voorbereidings groep van mevrouw van der laan, de heer peters, meneer kwint en de heer de hoop.

[0:08:30] Dat is een apart document. En wat ik daar even bij wil zeggen als u dit echt diep graven inhoudelijk wil bespreken. Dan moet dat even in het besloten deel omdat het ook

[0:08:42] over koste gaat. Die delen we niet in openbaarheid. Ik kom bij.

[0:08:48] Maar de algemene notie of u akkoord gaat met de voorgestelde aanpak. Die zou ik in deze commissie bv in het openbare deel met u willen bespreken, mevrouw van der woude,

[0:09:00] ik zou willen voorstellen om onze even de tijd te geven dit ook echt te kunnen lezen. Het is vrij. Laat ik of ik heb het per abuis. Maar volgens mij is dit gisteren eind van de dag gekomen. Ik heb het gewoon niet kunnen lezen. Ik kan me er echt geen oordeel over vormen. Dus ik zou het heel graag. Volgende week bespreken weet niet eens bij wie dit van ons hoort. Dus of het uberhaupt van mij is

[0:09:23] oké. Volgens mij kunnen we op de pvv van negenentwintig juni zetten

[0:09:28] iets vertraging met

[0:09:32] want ik begrip voor. Het is ook een groot thema. Laten we het netjes behandelen. Komt dit terug op de procedurevergadering? Mevrouw van der woude eens over twee weken. U zei volgende week. Maar dan wordt dat negenentwintigste. Dan hebben we ook op de commissie bv. Een aantal

[0:09:53] wat oudere zeg ik met alle respect brieven

[0:09:58] die we over van staatssecretaris van onderwijs, cultuur en wetenschap die we ook bespreken. Beide agendapunten negen en tien. Dus ik denk dat we het dan gewoon daar gaan doen. Dat is de beleidsreactie op het advies van de raad van cultuur over archeologisch, archeologisch bij de tijd het advies zelf chronologie bij de tijd en de beleidsreactie op het rapport beheer van de rijkscollectie door ministeries en college van state die drie

[0:10:29] documenten zou ik agendapunt negen en tien willen behandelen en heren, als vierde brief. Dat is nog een brief van de vorige bewindspersoon op verantwoordelijk voor cultuur, de minister van onderwijs, cultuur, wetenschap, mevrouw van engelshoven, die

[0:10:48] brief. Daar is het voorstel van de brief voor kennisgeving aan te nemen. Daarmee hebben we dan ook weer

[0:10:54] en denk ik een dossier opgeschoond zoals we dat zouden doen

[0:11:00] conform ons besluit strategische procedurevergadering. Nou dat komt dus terug gaan we terug naar de agenda

[0:11:07] en agendapunt tweede brieven lijst

[0:11:13] ook een apart document.

[0:11:15] En.

[0:11:16] Met enorm service van de griffie.

[0:11:20] Het is het allemaal prachtig gebundeld dus zaak één tot en met zes. Dat zijn allerlei brieven van derden die u desgewenst kan betrekken bij het commissiedebat, zorg en onderwijs. Dat is al geweest van eenendertig mei. Dat geldt ook voor zaak zeven tot en met elf.

[0:11:38] Ook

[0:11:40] had kunnen worden betrokken bij het commissiedebat,

[0:11:46] zorg en onderwijs, eenendertig mei zaak. Even kijken hoor.

[0:11:52] Schriftelijk overleg.

[0:11:53] Sorry verwarring alom schriftelijk overleg toekomst bindend studieadvies. Ik zie het zaak dertien tot en met zaak tweeëntwintig.

[0:12:06] Die gaan allemaal over kansen gelijkheid in het funderen, het onderwijs en we ook over gesproken. Zeven juni jongstleden

[0:12:17] zaak vijfentwintig. Dat zijn allemaal al geweest. Zaak vijfentwintig tot met zaak zevenentwintig.

[0:12:26] Dat zijn een aantal brieven die kunt betrekken bij het wetgeving overleg

[0:12:30] over de slot. Het jaarverslag staat van het onderwijs zesentwintig juni aanstaande van een over bijzaak sorry bladzijde. Vier. Ik ga mijn eigen methode.

[0:12:42] De chaos chaos.

[0:12:47] We gaan het gewoon het methode doen. Het lukt me niet. Sorry bladzijde één wie over zaak één tot en met zaak zeven bladzijden, twee. Wie over zaak acht tot en met zaak zestien

[0:13:00] bladzijde drie. Wie over zaak zeventien tot en met zaak vijfentwintig el yassini

[0:13:07] zijn de brieven.

[0:13:11] Zaak vierentwintig de brief van de mbo-raad te worden over het ten behoeve van het commissiedebat internationalisering hoger. Onderwijs gaat ook over internationalisering op mbo-niveau, en ik zou deze brief ook graag willen betrekken bij het commissiedebat. Mbo basisvaardigheden.

[0:13:29] Ja dat kan

[0:13:32] andere over

[0:13:34] want ik zou anders graag bij. Ook debat in

[0:13:38] en goed dat goed dat u dat nog even

[0:13:41] expliciteert

[0:13:43] bladzijde vier zaak zesentwintig zaak vijfendertig, mevrouw van

[0:13:48] bij zaak negenentwintig. Daar staat aan de minister van aan dijkgraaf. Maar het is voor minister wiersma

[0:13:57] zullen we dat zullen we inderdaad

[0:14:00] wijzigen, en wel die vragen

[0:14:05] andere andere opmerkingen pagina vier zaak zesentwintig tot en met zaak vijfendertig

[0:14:14] meneer peters.

[0:14:17] Vraag negenentwintig. Volgens mij wat examen frans, onder wie meneer wiersma. De vraag en bij dertig. Ik was met twee dingen tegelijk reactie van een zou ik graag een reactie willen

[0:14:27] frank dertig per brief. Dertig.

[0:14:31] Dat staat er ook meneer.

[0:14:34] Niet nog een keer te vragen. De twee dingen tegelijk.

[0:14:37] Mevrouw van der laan had inderdaad al op gewezen dat bij negenentwintig over wiersma ging dus negenentwintig en dertig wordt een reactie van minister wiersma gevraagd

[0:14:48] en eenendertig, ook zoals het er staat, mevrouw van der laan

[0:14:52] over eenendertig. Daar is het voor mij niet nodig om een reactie te vragen aan minister van desgewenst te betrekken bij het bij de behandeling van de wet

[0:15:04] wenst een der leden die reactie van minister dijkgraaf op zaak. Eenendertig.

[0:15:10] Meneer peter,

[0:15:11] Dan mag ik wel zeggen doe mag.

[0:15:16] Ik zie geknikt dus een informatieverzoek

[0:15:19] geleiden door dat dus over pagina vier kan een pagina vijf zaak zesendertig tot en met zaak veertig iemand daarover mevrouw water.

[0:15:27] Ja. Dank voorzitter zijn twee punten eentje betreft de brief

[0:15:30] van de jan van eijck academie

[0:15:33] en daaropvolgend taskforce. Culturele creatieve sector staat bij beide desgewenst te betrekken bij het ongepland commissiedebat over cultuur. Ik denk dat dat nog een omissie is wat ik zou voorstellen om dat toe te voegen aan het reeds geplande commissiedebat uitgangspunten brief nieuwe culturele infrastructuur, want daar passen allebei maar dat misschien is

[0:15:57] akkoord.

[0:15:59] Dus andere pagina

[0:16:01] vijf nederlandse. Ik zag.

[0:16:04] Die graag een kabinetsreactie willen op stuk veertig de brief van ongehoord nederland.

[0:16:11] Oké. En wat hier moet even met elkaar over hebben, want deze brief. Daarin wordt ook gemeld dat er nu beroep wordt ingesteld. Dus de vraag is of een lopende zaak een minister kan reageren. Het is goed gebruik dat niet te doen. Maar er is wel moet dan moet even de griffier meer helpen. Er is nog een actie van de staatssecretarissen om terug te komen naar aanleiding van het debat wat we hebben gehad over ongehoord nederland en wellicht dat deze brief in die reactie kan worden meegenomen.

[0:16:43] Ik zeg ik zou kunnen zijn betrekken bij de brief van staatssecretaris, staatsssecretaris inzake het proces besluitvorming ongehoord nederland die na de zomer zo'n beetje komt.

[0:16:53] Als dat zou kunnen. Heel fijn dankuwel.

[0:16:55] Ja dat zullen we doorgeleiden waarbij dus ik dan wel vast een winstwaarschuwing geven dat er dus lopende procedure kabinet

[0:17:05] terughoudend zal zijn

[0:17:09] en dat ook ze ook. Dat zou ik ook graag zo willen houden.

[0:17:15] Even kijken komen we bij agendapunt drie de brief van de staatssecretaris van onderwijs, cultuur en wetenschap

[0:17:21] agendapunt. Drie is de voortgangsrapportage over persvrijheid en pers veiligheid. Daar hebben we het al over gehad in plenaire debat van één juli jongstleden

[0:17:30] agendapunt vier. Het verslag van een schriftelijk overleg inzake de reactie op het verzoek van de commissie over het rapport een brede kijk op financiering van cultuur en ondernemen. Het voorstel is om dit voor kennisgeving aan te nemen

[0:17:45] weten

[0:17:47] dagvoorzitter. Er staat ook bij van of er een twee minuten z'n moeten worden aangevraagd. Daar zelf hebben we geen behoefte aan, maar voorstel om het ook toe te voegen aan de uitgangspunten commissie

[0:17:57] dat culturele infrastructuur.

[0:18:01] Daar hebben we het vaak over gehad als we een kijk we hebben of een commissiedebat een schriftelijk overleg. Dus u kunt het natuurlijk in een commissie, want overal over hebben. Dus het staat u als u op een antwoord terugkomt hier uit. Dan komt u daar gewoon op terug. Dat mag maar voor de orde ook weer voor de ondersteuning. Aan de kant van de minister

[0:18:20] is het niet gebruikelijk om een verslag van een schriftelijk overleg weer te attenderen van commissiedebat, want dan is eigenlijk de enige mogelijkheid nog plenaire afronding, tenzij onderwerpen wat u natuurlijk wat u aan het hart gaat op een andere manier ook weer in dat debat

[0:18:34] brengt. Dat. Staat u natuurlijk vrij weer wat geleerd. Voorzitter, dus ik ben het helemaal met u eens.

[0:18:41] Ik wil jaar. Ik begrijp namelijk ook goed, maar de orde is ook een groot goed agendapunt vijfde visie brief lokale omroepen. Het voorstel is om deze te agenderen voor het commissiedebat, lokale regionale streek, omroepen van achtentwintig juni aanstaande akkoord

[0:19:00] agendapunt zes de appreciatie van de motie van het lid sjoerdsma over de digitale diensten coördinator op één augustus op gericht en operationeel hebben.

[0:19:10] Die is al betrokken bij de stemmingen over de moties ingediend bij het debat over de persvrijheid en pers veiligheid agendapunt zeven voortgang arbeidsmarktbeleid, culturele en creatieve sector. Het voorstel is om deze deze brief te agenderen voor het wetgevers overleg van de ocw begroting onderdeel cultuur. Dat staat op zes november

[0:19:29] aanstaande

[0:19:32] agendapunt acht de lijst van vragen en antwoorden inzake het eindrapport beleid doorlichting erfgoed. Het voorstel is om deze brief te agenderen voor het commissiedebat erfgoed van eenentwintig juni aanstaande

[0:19:50] en dan kijk ik ook even naar een was met een schuin oog naar agendapunt. Negen en agendapunt tien. Daar staan twee nog te ontvangen brief op die inmiddels zijn ontvangen. Die zijn afgelopen maandag ontvangen. Dat gaat over de beleidsreactie op de beleids doorlichtingen, erfgoed en evaluatie van de erfgoed werd en bij tien de brief inzake de verkenning van een financiering monumenten zorg afgelopen maandag ontvangen. Dus als we dat hier in de pvv met elkaar vast te stellen dat we die brieven toevoegen aan het commissiedebat erfgoed van eenentwintig juni

[0:20:30] akkoord. Oké dan gaan we naar de rondvraag op cultuur mening.

[0:20:36] Kijk even naar

[0:20:38] naar rechts.

[0:20:41] Nee.

[0:20:43] Komen we bij de brieven voor van sorry. De minister van onderwijs, cultuur en wetenschap agenda.

[0:20:50] Sorry

[0:20:51] dan kom ik dus inderdaad bij dat commissie. Sorry goed zegt bij het commissiedebat erfgoed van eenentwintig juni, waar we net die drie documenten aan hebben toegevoegd

[0:21:01] voegen we hierbij dus ook toe die drie brieven die we op de commissie regeling hebben genomen. Dus dan komt er even een net nieuwe convocatie dat het dat het allemaal nog snappen en ook de mensen, de heer niet zijn. Maar dat hebben we aldus besloten, mevrouw van der graaf.

[0:21:19] Voorzitter, zo voor de nabrander, maar zou uit punten onder agendapunt vier. Misschien nog terug mogen komen op de volgende procedurevergadering. Want ik heb die antwoorden nog niet tot we kunnen nemen. Ik heb al meter schriftelijk overleg met dan kan ik dan even beoordelen of ik het misschien toch wenselijk zou vinden om het tweeminutendebat aan te vragen.

[0:21:42] Dat

[0:21:43] kan me voorstellen

[0:21:45] ja

[0:21:46] dan agendapunt vier komt terug.

[0:21:49] We hebben dus daarmee het commissiedebat erfgoed afgerond komen bij de brief van de minister van onderwijs, cultuur en wetenschappen agendapunt elf. Dat is het verslag van een schriftelijk overleg inzake investeringen in nederlandse levert van levensbeschouwelijke universiteiten. Ik zie en de beleidsreactie op de evaluatie financieringswijze anders opleidingen aan de vrije universiteit meneer peters,

[0:22:14] Daarover wel tweeminutendebat,

[0:22:19] Meneer peter, tweeminutendebat, mevrouw van der woude.

[0:22:23] Ik zou meneer peters in overweging willen geven, want dit gaat over investeringen in in bepaalde domeinen. We gaan in het najaar het ook over de toekomst verkenning hebben

[0:22:34] om gewoon een goed debat daarover te hebben daarbij te betrekken. Maar goed als hij dat niet wil heeft, staat het natuurlijk vrij om dit te doen. Maar dat was een gedachte die in me opkwam, komt de hele grote herziening van het stelsel in het najaar als het goed is. Ik vind dat er dat ze ook ruimte moeten in

[0:22:52] plannen in ruime om het daar ook goed over te hebben en het niet weg proppen. Ergens in ander debat.

[0:22:59] Meneer peters,

[0:23:01] Yilmaz schriftelijk overleg vinden wij een normaal debat eigenlijk of niet. Dus ik heb. We hebben daar gewoon schriftelijke dan twee minuten debat.

[0:23:10] Wenst u dat nog voor of na het reces. Want het een stuk voor het reces al dringen geblazen.

[0:23:17] Ik zie wel uw houding denk ik dat het na het reces wordt na het reces.

[0:23:23] Oké,

[0:23:24] komen we bij agendapunt twaalf uitstel

[0:23:28] reactie op de motie van het licht lid omtzigt over het ontwikkelen en handhaving van heldere normen over de voor de onderwijstaal nederlands. Het voorstel is om deze dit uitstel voor kennisgeving aan te nemen

[0:23:41] en de reactie komt voor het commissiedebat internationalisering hoger onderwijs hebben vandaag

[0:23:49] agendapunt dertien aan het inspectierapport sturen op blijvende veiligheid in het hoger kunst en mode onderwijs voor voor het gesprek. Het voorstel is om deze brief te agenderen voor een nog de plannen commissiedebat, mentale gezondheid, jongeren

[0:24:04] en studenten

[0:24:06] akkoord en het vervolg daarop bespreken we dan volgende pvv en de hand van het kennisnemen agendapunt veertien adviesrapport, burgerschapsonderwijs in een veranderende samenleving. Het voorstel is om deze te agenderen voor het commissiedebat, mbo en basisvaardigheden van dertien september

[0:24:26] zin in.

[0:24:27] Ja. Dankuwel. Voorzitter, en dit is voor burgerschap in het mbo best een heel groot dossier. Ik zou ook graag dat beleidsreactie van de minister willen afwachten, dan zou ik hem eigenlijk als het mogelijk is en met goedkeuring van deze vaste kamercommissie een terug op de pvv willen zien. Na de zomer, zodat ik zelf ook een afweging kan maken of ik dat in het mbo debat. We hebben of dat we daar een schriftelijk overleg of iets anders voordoen.

[0:24:50] Nee zeker dat die beleidsreactie komt sowieso hier op de pvv is dan dan is het een moment om het. Wij hebben om het met elkaar te hebben met die beleidsreactie omwille gaan.

[0:25:01] Zin in. Ja. Dankuwel. Voorzitter, natuurlijk staat het iedereen vrij om in het commissiedebat mbo zelf bepaalde onderwerpen aan te gooien, maar ik zou juist deze niet willen agenderen voor het mbo debat, omdat ik denk dat die discussie ook veel breder en groter moet worden gevoerd ze niet gedaan of een overmaken kunnen houden of dat er een klein dossier maken. Even tijdelijk. Er komt er dus ik zie de griffier schudden maar iets in die richting dat we dus wel het de juiste aandacht geven die het verdient.

[0:25:26] Wij maken dus geen dossiers meer anders. Deze zetten we nog vooralsnog bij dat mbo aan basisvaardigheden. Als die beleidsreactie komt gaan we met elkaar bespreken hoe we met de beleidsreactie omgaan. En als dat niet in dit debat doen dan gaat zowel de beleidsreactie als het onderliggende rapport naar een ander debat. Dan hebben we wel zijn. We raakten we niet kwijt en komt het sowieso terug de beleidsreactie akkoord agendapunt vijftien. Dat is dus het dossier mbo. Dat zijn ze een hele trits aan stukken waar die u kunt meenemen

[0:25:59] in het commissiedebat mbo op dertien september

[0:26:05] agendapunt zestien het dossier governance en het mbo

[0:26:09] het hetzelfde voorstel. Dit kan het geagendeerd worden voor het commissiedebat. Sorry, de positie en zeggenschap van studenten op zevenentwintig september. Dit is nu ook naar dertien september is

[0:26:21] agendapunt zeventien publicatie documenten naar aanleiding van wob-verzoek inzake instroom internationale studenten. Het voorstel is een lid voor kennisgeving aan te nemen. Akkoord agendapunt achttien lijst van vragen en antwoorden over het jaarverslag van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap en het voorstel is om deze uiteraard te agenderen voor het regio over het jaarverslag van zesentwintig juni aanstaande

[0:26:50] agendapunt. Negentien verslag houdende lijst van vragen en antwoorden. Over de slot werd ook deze

[0:26:57] zal worden geagendeerd wetgeving overleg tenslotte, het jaarverslag zesentwintig juni aanstaande agendapunt twintig. Tot slot ook lijst van vragen en antwoorden over het rapport resultaten verantwoordingsonderzoek. Ook dit stuk zal worden geagendeerd voor het regio, tenslotte, het jaarverslag en staat van het onderwijs, zesentwintig juni aanstaande agendapunt eenentwintig de integrale aanpak sociale veiligheid in het hoger onderwijs en wetenschap. Het voorstel is om deze te agenderen voor het commissiedebat hoger onderwijs. Dat staat op elf oktober aanstaande mevrouw van der woude

[0:27:32] twee dingen hierover punt één begrijp ik dat er een commissiedebat mentale gezondheid, jongeren studenten wordt gepland.

[0:27:40] Ik zou me kunnen voorstellen dat dit. We willen natuurlijk over hebben. Maar dat hij daar goed zou passen

[0:27:47] en dan heb ik er nog wel een wens bij want ik er is nog een motie van mijn uitvoering of studenten zich vrij voelen zich te uiten

[0:27:57] of ze zelf censuur ervaren die uitvoering van die motie die motie dateert van november tweeduizend, eenentwintig.

[0:28:06] Het zou ik begrijp dat de uitkomsten dit najaar komt. Die zou ik er dan ook graag bij betrekken

[0:28:11] en ik weet niet hoever die nu is, maar we wachten er nu twee jaar op zijn ze vast wel bijna af.

[0:28:17] Ja,

[0:28:19] mevrouw van dat dat het commissiedebat mentale gezondheid staat nog niet gepland. Dus we kunnen dat we kunnen dus dit veranderen in een nog te agenderen voor een nog te plannen commissiedebat. Dat kan of we later nog meer hoger onderwijs, elf oktober staan en en dan kunnen we op het tweede punt een appel vragen naar de uitvoering van de motie die u noemt.

[0:28:43] Dat wil ik even op beide punten als voorstel terugleggen.

[0:28:48] Appel heb ik al aantal keren gedaan. Dus het denk dat er dan specifieke zou moeten zijn voor welke debatten we het graag willen hebben. De uitkomst en ik begreep zelf net. Dat was niet mijn mijn punt dertien dat er een

[0:29:02] dat er besloten is dat er een commissiedebat mentale gezondheid komt. Dus dat is niet mijn voorstel, maar dat is al besloten.

[0:29:09] Ik heb maar er is nog geen datum. Dus we hebben een aantal nog. We hebben al commissiedebatten met een datum en we hebben commissiedebatten op de rol staan nieuwe dan nog moeten plannen, maar het is het is aan u zeg maar. Laten we even het knippen. Dus dit is een brief van minister dijkgraaf en het is gewoon aan u onder welke debat plaatsen die

[0:29:30] en ik hoor u zeggen dan liever onder die mentale gezondheid. Nou, aldus besloten

[0:29:38] wat mij betreft kan hier ook gewoon blijven staan.

[0:29:41] Oké dan gaan we even kijken.

[0:29:43] Of al een datum. We kunnen misschien heroverwegen

[0:29:46] meerdere zich kop op een andere datum. Het andere commissiedebat, maar ik vind het ook niet misplaatst van

[0:29:53] van de waarde.

[0:29:55] Ik ben najaar wel echt goed ruimte kunnen hebben het over de toekomst verkenning en de hele herziening van het hoger onderwijs als het kunnen hebben. Dus dat is goed. Maar dan ga ik daar apart weer ruimte krijgen we nog een debat termijn mij betreft. Maar daar kom ik dan volgende pvv op terug.

[0:30:10] Dus moeten we erover stemmen.

[0:30:14] U ben is stelt voor om dit deze brief niet op het commissiedebat hoger onderwijs te attenderen, maar op een andere commissie nog de plannen commissiedebat mentale gezondheid. Dat is uw voorstel toe

[0:30:25] als dat commissie de wat er komt. Ja

[0:30:28] die komt er waren er is alleen nog geen datum.

[0:30:31] Daar is mevrouw van der laan

[0:30:34] het daar niet mee eens.

[0:30:36] Dan moeten we toch even even de ronde maken wat we gaan doen met deze brief.

[0:30:41] Voorzitter, een een ordevoorstel doen. We hebben natuurlijk net de bijlage van de mentale gezondheid uitstel dat over twee weken. Misschien kunnen we deze discussie daar ook over wanneer de commissie het wel of niet eens is met procesvoorstel en dat we dan kunnen kijken of er dan snel tot een datum kunnen over het commissiedebat. Ik wil gewoon niet dat het heel lang gaat duren. En daar zit daar zit ik mee in mijn maag.

[0:31:09] Kijk dat kennis thema wat we dus over twee weken bespreken dat daar de lijn daarvan is is dat voor het onderzoek gaan uitzetten. Dus dat gaat sowieso al even duren.

[0:31:24] Dus we kunnen deze brief. Volgende dat kunnen we doen. We zetten we gaan over twee weken ga ik om deze brief terug op de pvv. Dan is het nog geen nog steeds geen elf oktober. Dus we hebben nog tijd. Mevrouw van der woude.

[0:31:36] Ik begrijp mevrouw van der laan wel waar dan de deal die ik kan aanbieden is. Kijk als als dit in de commissiedebat land waarin wij vier, vijf minuten spreektijd hebben

[0:31:47] de commissiedebatten tot nu toe de probeer je echt aandacht te geven aan onderwerpen. Vervolgens wordt het elke keer

[0:31:55] verdund omdat er acht verschillende ogen hoger onderwijs is gewoon echt heel groot thema en ik vind niet dat er altijd recht doen aan

[0:32:02] dit onderwerp wel mevrouw van der laan denken goed bespreken

[0:32:05] en ik verwacht dus ook dat het grootste deel van de commissiedebatten je daar te attendeert daarover ga. Daar heb ik geen problemen mee maar dan wil ik een ander moment om het uitgebreid over de toekomst verkenning te kunnen hebben en dat moment zie ik nu niet. Dus als dat als we dat met elkaar kunnen vaststellen dat we daar een goed debat over willen over de toekomst verkenning en daar iets voor inruimen. Dan kunnen we nog even bespreken welke vorm krijgt

[0:32:27] dan

[0:32:29] dus dat daar ook een ze misschien zelfs een regio zijn voor nota of weet ik veel

[0:32:35] als er ruimte moet zijn om een wet gaat de regio zeg maar als de nota te gaan commissiedebat. Het ligt eraan wat er voorligt. Ik stel voor dat u deze brief terug laten komen. De volgende pvv. En als u als u een plannen heeft zeg maar wil ik zeggen wanneer hoe het najaar er uit moet zien op hoger. Onderwijs is duidelijk commissie regelingen eigenlijk het meest geschikt voor dan en dat is ook weer voor griffier voor de andere. Dan hebben we even zo'n wat langere doorkijk en een appel op uitvoering motie waarvan u zegt heb ik al vaker gedaan. Dus daar kunnen we een termijn voor voor aan vast koppelen van van september. Maar dan heeft u dat in ieder geval voor dat het najaar begint is heel is duidelijk over welke motie het gehaald. Oké. Maar dat komt goed. Dus we gaan op die specifieke motie van van engelshoven.

[0:33:31] Daar gaat nu een reactie van onze kant op worden gevraagd te ontvangen. September dankuwel

[0:33:37] dan agendapunt tweeëntwintig het toekomst bindend studieadvies

[0:33:43] dat voorstel. Oh ja dat is het. Mevrouw. Er was een twee minuten debat aangevraagd op het nog te ontvangen verslag van het schriftelijk overleg, maar dat schriftelijk overleg hebben we dus die antwoorden we nog niet ontvangen en mevrouw van der woude wil nog op reageren. Mevrouw van der bijl,

[0:34:03] ik heb geen tijd gehad om mijn exacte bewoording terug te kijken. Vorige keer een volgens mij was het zo dat ik een iso hebben aangevraagd

[0:34:09] en dat te speculeren over de beantwoording daarvan voor een eventueel te plannen tweeminutendebat dat ik daarmee doordat te zeggen het op dat moment aanvroeg was mij niet duidelijk. Dat was niet de bedoeling. Want ik wil altijd eerste antwoord te zien en ze inhoudelijk wegen dus bij deze en er zijn ambities voor intussen voor ronde tafel. Maar

[0:34:30] mevrouw van der graaf.

[0:34:34] Mevrouw van der huidige hind, de binnen de. Ik merk dat wij als fractie wel heel erg behoefte hebben aan een rondetafelgesprek over het bindend studieadvies en ik zou eigenlijk willen voorstellen of een voorbereidings groep zouden kunnen vormen vanuit de commissie en dat het misschien al lukt om voor de volgende pvv een voorstel neer te kunnen leggen, zodat in de zomer uitnodigingen kunnen worden verstuurd en na de zomer erg ronde tafel gesprek kan plaatsvinden over dit onderwerp.

[0:35:07] Oké. Mag ik u dan de suggestie doen om dat in de commissie regeling van de volgen van de volgende pvv te vragen. Als u daar dan kunnen we dat hier met elkaar over besluiten. En dan liggen namelijk ook de antwoorden van het schriftelijk overleg. Die liggen er is die staan standaard op de agenda van de pvv. Ze gaan nu een soort van een beetje uit van wat er nog al vooruitlopend op wat er aankomt. Ik zou willen voorstellen antwoord dat volgende pvv. Ik hoor u zeggen ik wil graag ronde tafel daarover.

[0:35:40] Even voor de goede orde. Het hangt voor mij niet samen met iets rondom het schriftelijk overleg. We weten dat dat er ook een wets voorstel naar de kamer nog moet komen, is het is iets. Het is een onderwerp wat gewoon nog aandacht gaat krijgen. De christenunie is gewoon behoefte aan dat wij rondetafelgesprek te organiseren en ik grijp agenda tweeëntwintig en drieëntwintig aan om

[0:36:04] om dat te vragen. Mijn voorstel is om een voorbereidings groep te doen, waarbij we misschien voor de volgende procedurevergadering alle voorstel zouden kunnen hebben liggen dat de voorbereidingen worden getroffen voor de zomer. Maar we kunnen na de zomer laten plaatsvinden. Dat is wat ik nu nu vragen.

[0:36:22] Dat maar sorry dan kom ik bij mevrouw van waarom. Ik zeg je dus terug dat we daar alle begrip ook ruimte voor is en dat formaliseren we dan via een verzoek op de commissie regelingen. Wat u wat u dan al met collega's in voorbereiding heeft gedaan, lijkt mij zeer behulpzaam hebben we dat dat kunnen we hier nu niet bij dit agendapunt besluiten. Dat is een verzoek in de commissie regeling van de waarde.

[0:36:48] Ik wilde eigenlijk zeggen dat ik het voorstel steunen en graag meedoen in de voorbereiding

[0:36:51] maar perfect. Dat zijn we dus als je dat al kan voorbereiden met elkaar en formaliseren dat via de commissie regeling volgende keer doen we dat op een

[0:37:01] de netten en dan kan de griffie helpt, terwijl er zal rollen we dat daarna uit agendapunt vierentwintig, mevrouw. Sorry,

[0:37:10] mevrouw verlaan over de vorige punt.

[0:37:12] Ja inderdaad. Het voorstel komt dus terug op de regeling ook en dan hebben we het over de aanpak en al of niet steunen.

[0:37:21] Ik er en ook we ook altijd de komt altijd een mail inventarisatie commissiebreed naar aanwezig op de ronde tafel en uiteindelijk het hele voorstel ronde tafel stellen we ook hier vast in een pvv

[0:37:35] mevrouw van misschien.

[0:37:37] Ik nog een poging zichtbaar als dat als het wordt gesteund zeg maar de gedachte zeggen daar zit eens even mijn aarzeling. Als we als we nu zeg maar voorbereidingen daarvoor zouden kunnen treffen en op de volgende pvv een voorstel neer kunnen leggen. Dan kun je erover besluiten en dan kunnen voorbereidingen worden getroffen als voor de volgende pvv ik dezelfde vraag nog een keer zou moeten herhalen en we dan pas kunnen gaan starten met de voorbereidingen. Dan kan er voor de en mijn punt is dan dan kun je daar pas over besluiten na de zomer. Want dan hebben een procedurevergadering na de zomer staan, zou ik het zo voor om omdat de toetsen. Wat ik ook prima vindt is is dat we daar nu zeg maar dan inventarisatie voor de voorbereiding groep over zouden starten via een eenmaal procedure.

[0:38:27] Nee ik begrijp me goed. Volgens mij kan het ook allemaal. Dus als we volgende een volgende keer op dit besluit van honderd taal via de commissie pvv hebt. U heeft in de tussentijd met collega's van der woude via dat forum. Wat wat we hebben. Heeft u een voorstel voor genodigden. Dat kunnen we bespreken een besloten deel. We praten nooit over mensen en het openbare deel kan iedereen dan iets over zeggen. In een pvv. Heb je ook die stukken gewoon allemaal vooraf gekregen en dat is een dat dan hebben we geen tijd verloren hebben we wel het proces netjes ingericht met elkaar

[0:39:00] agendapunt. Dankuwel agendapunt vierentwintig uitvoering van de motie van het lid omtzigt over het ontwikkelen en handhaven van heldere normen

[0:39:07] voor de onderwijstaal nederlands. Het voorstel is om dit te agenderen voor het commissiedebat internationalisering hoger onderwijs, dat vandaag plaatsvindt agendapunt vijfentwintig nog te ontvangen brief inzake niet-financiële informatie in de begroting twintig, vierentwintig en volgende jaren. Het voorstel is om dit te betrekken bij de bij de begrotingsbehandeling van twintig, vierentwintig en agenderen voor het wetgevers overleg van zesentwintig juni, die al is ontstaan. Dat vind ik ook heel verwarrend in mijn dus we hebben dan moet ik gewoon zelf even. We hebben het hier wel eens over nog te ontvangen. Stukken vind ikzelf ingewikkeld, maar er is inmiddels ontvangen.

[0:39:47] Dus deze brief inzake er niet-financiële informatie in de begroting die is ontvangen en die gaan we dus toevoegen aan de stukken van het debat van aanstaande maandag

[0:40:01] week.

[0:40:02] Oh sorry. Zesentwintig juni. Het wga

[0:40:09] agendapunt zesentwintig reactie op moties en amendementen die zijn ingediend. Tijdens de meest recente begrotingsbehandeling zou recente die begrotingsbehandeling het wetgevers overleg begroting te onderzoeken, wetgevers, overleg, cultuur, wetgeving, over de media, wetgevers overleg, emancipatie en het voorstel is om deze brief te agenderen voor het wetgevers overleg slot, het jaarverslag staat het onderwijs van zesentwintig juni aanstaande akkoord dan agendapunt zevenentwintig nog te ontvangen antwoorden inzake het verslag schriftelijk overleg. Die brief is gisteren ontvangen om zes uur

[0:40:48] en ook deze brief. Dat zijn de moties en amendementen die zijn ingediend wordt onderdeel cultuur, media en emancipatie die brief. Het voorstel om dat toe te voegen aan het regio slot, het jaarverslag en de staat van het onderwijs akkoord.

[0:41:06] Meneer peters.

[0:41:08] Ik zeg we hebben wel vragen gesteld, maar ik zeg ik mijn collega's die is niet bij die tenslotte het volgens mij zo zou de mogelijkheid bestaan om een twee minuten debat als als we dat zouden willen alsnog in te voeren.

[0:41:19] Nou ja, we zouden minder tweeminutendebat hebben. Dus de ideale wereld bespreken we dit met z'n allen het regio en aan de afloop van het regio is er de gelegenheid om moties in te dienen.

[0:41:32] Dus ja dat zou ik zou ik toch van zeggen. Kan dat kan dat even in goede afstemming binnen ieders fractie

[0:41:39] zou gaan. Maar ik ga er niet over mijn doe een suggestie

[0:41:44] meneer. Peter, denkt u nog even. Denkt u er nog even over na

[0:41:54] agendapunt achtentwintig de brieven van de minister voor primair en voortgezet onderwijs,

[0:42:02] de agendapunt achtentwintig is een nazending beslist nota bij de kamerbrief over de voortgang van een beleidsagenda informeel onderwijs. Het voorstel is een deze brief desgewenst te betrekken bij het plenaire debat over het bericht dat de minister voor primair en voortgezet onderwijs religieuze weekend scholen onder het toezicht van de onderwijsinspectie was.

[0:42:22] Wij stellen akkoord agendapunt negenentwintig de bekostiging, nevenvestiging en speciaal onderwijs.

[0:42:30] Het voorstel is om is reeds betrokken bij het commissiedebat, onderwijs en zorg van eenendertig mei jongstleden agendapunt dertien, dertig. Sorry. De reactie op het verzoek commissie over een burger brief met opmerkingen en notities met betrekking tot haven onderwijs op het iso voor kennisgeving aannemen

[0:42:49] aan kort agendapunt eenendertig de lijst van vragen en antwoorden over de reactie op het verzoek van de commissie over het bericht continue rooster kon continue rooster op de basisschool schaadt eetgedrag kinderen. Deze brief is reeds betrokken bij het commissiedebat kansen, gelijkheid in het funderen, het onderwijs agendapunt aan tweeëndertig voortgang moties, aanvullend onderwijs

[0:43:14] voorstel. Deze is ook reeds betrokken bij het commissiedebat kansen, gelijkheid zeven juni agendapunt drieëndertig wijziging van de wet op het primair onderwijs en de wet voortgezet onderwijs, de wet tijdelijke nieuwkomers, voorzieningen in het onderwijs. De procedurevergadering van één juni is reeds besloten om de inbreng datum vast te stellen op dertien juni. Dus dat is ook geweest om twee uur

[0:43:40] en ook graag aandacht voor de nood om de inwerkingtreding van het wetsvoorstel voorafgaand aan het nieuwe schooljaar in beeld te houden, verzoekt de minister de behandeling ervan uiterlijk twintig juni twintig, drieëntwintig af te ronden, waarbij wij wel zeggen we kijken uit naar beantwoording.

[0:43:57] Ja

[0:43:58] dat is agendapunt vijfendertig.

[0:44:01] Ja dat vind ik ook ingewikkeld. Dus wij worden het woord ons tot spoed gemaand. Vervolgens wachten wij op die antwoorden. Ik hoop ook dat ministerie meekijkt. We doen en ons zal het niet liggen. Maar

[0:44:15] ja

[0:44:16] goed, mevrouw van der laan

[0:44:18] dankuwel. Voorzitter inderdaad een koppeling tussen drieëntwintig en vijfendertig en een vraag aan aan de griffie. Wat nou het snelst. Hierin is is aan de regio het snelst een plenaire debatten hadden we zien. We lezen natuurlijk ook dat de inwerkingtreding van het wetsvoorstel onder druk staat.

[0:44:34] Ik vermoed de regio

[0:44:36] en dat hebben we al met potlood dan in de agenda.

[0:44:39] Want.

[0:44:42] Het is wat er vandaag. Dan moeten wel met elkaar zouden moeten doen.

[0:44:47] Wat niet wat ik echt vind dat we dat eigenlijk juist niet moeten doen. Maar gelet op het spoed karakter van deze wet zouden we dan nu een potlood wel een regio in de agenda's moeten zetten in afwachting van een nog te ontvangen antwoorden op de vragen.

[0:45:03] Kijk in de regel. Doe je ga je naar naar aanleiding van ontvangen stukken plengen in hoe verder. Maar dit is dit kan bijna niet anders. Als we inderdaad een spoedeisend karakter dan het om het alvast een potlood te zetten. Mevrouw paul.

[0:45:19] Dat lijkt me inderdaad verstandig, ook gezien de volle agenda's. Ik zeg er ook bij dat afhankelijk van de antwoorden het wat mij betreft ook een hamerstuk kan zijn. Dus dat wacht ik af. Dus ik hoop dat ministerie inderdaad meekijkt en zo snel mogelijk doorkomt met de antwoorden. Want die zijn voor ons bepalend.

[0:45:36] Ja. Dank.

[0:45:38] Ja maar dan denk ik ook juist. Gelet op die logistiek van zalen zetten we een regio in potlood. En als we als we als dat niet nodig is dan doen het af als hamerstuk.

[0:45:49] Daarmee hebben we drieëndertig, vierendertig en vijfendertig behandelen. Mevrouw.

[0:45:52] Van de graaf en misschien wel goed om een beetje een indicatie te hebben van wanneer dat dan ongeveer zou kunnen want er zijn nu gewoon nog meerdere debatten die gepland staan in de ocw agenda. Er zit nog een erfgoed debat aan te komen. Dat is volgende week zou je zou dat een moment een tijdslot kunnen zijn, dan zouden we voor erfgoed misschien net even iets meer tijd kunnen nemen om dat te behandelen.

[0:46:20] Ik heb niet alle cultuur wordt verder zijn weg.

[0:46:24] Belangrijk,

[0:46:30] Er zitten nog nog een aantal debatten zijn ingepland, achtentwintig en negenentwintig.

[0:46:36] Bij het wordt allemaal. Ik hoor wat u zegt en ik zit even in overleg met de griffier om zo snel mogelijk die duidelijkheid te geven wanneer in ieder geval zou kunnen. Dus het is allemaal

[0:46:50] gewoon heel vervelend, maar we doen allemaal ons best agendapunten zesendertig. De resultaten van de tweede ronde meer ruimte voor nieuwe scholen voorstel is om deze brief te agenderen voor het wetgevers overleg over de slot, het jaarverslag

[0:47:07] en er staat van het onderwijs en zesentwintig juni aanstaande akkoord agendapunt zeventien, dertig brief van het lid paternotte inzake overnemen, overname van een vereniging van het initiatiefvoorstel ter informatie

[0:47:20] agendapunt achtendertig antwoorden op vragen commissie van der veen honderd over het thema lerarentekort

[0:47:27] en deze brief

[0:47:29] zullen we ook attenderen wordt regio slot het jaarverslag en de staat van het onderwijs. Zesentwintig juni aanstaande komen bij europa

[0:47:36] agendapunt negenendertig. Dat is de vies raad aanbevelingen digitaal onderwijs en digitale vaardigheden

[0:47:43] attenderen voor het schriftelijk overleg op dertien september tweeduizend, drieëntwintig over de

[0:47:49] informele cs raad van achttien en negentien september

[0:47:53] kort

[0:47:56] agendapunt veertig, veertig verslag van een schriftelijk overleg

[0:48:00] over de geannoteerde agenda s raad onderdeel jeugd van vijftien mei.

[0:48:07] Het verslag en het voorstel is

[0:48:11] agenderen voor het zo ok akkoord

[0:48:18] komen bij de brief van de adviesraden en andere bewindspersonen agendapunt eenenveertig lijst van vragen en antwoorden inzake het rapport resultaten verantwoordingsonderzoek twintig, tweeëntwintig bij het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen ook deze brief agenderen voor het regio slot het jaarverslag zestien mei aanstaande

[0:48:40] en dan komen we bij agendapunt tweeënveertig dat zo broodnodig zeg ik ook richting mevrouw van der graaf overzicht van alle commissie activiteiten die we nog hebben, ook met drieënveertig commissie activiteiten agendapunt vierenveertig de dossiers van wij hebben besloten om

[0:48:57] wanneer het uitkomt om die dan ook op te ruimen en toe te voegen aan commissiedebatten op dat thema agendapunt vijfenveertig dossiers, agendapunt zesenveertig, de aanhangige wetgeving van ocw agendapunt zevenenveertig te informatie. De debatten en dertig leden debat op ocw terrein en dan agendapunt achtenveertig. Daar hebben we

[0:49:20] en zoals we in de vorige pvv hebben afgesproken, hebben we convocatie van drie commissiedebatten opgenomen. Het commissiedebat vervolgonderwijs, het commissiedebat hoger onderwijs bij negenenveertig en bij agendapunt vijftig het commissie wat mbo en basisvaardigheden mbo. Op. Dat laatste punt hebben we dus via de regeling gezegd dat er ook de positie en zeggenschap van studenten in het mbo aan wordt toegevoegd. Dus dat wordt een debat

[0:49:49] een groter debat dan nu. Dus dan de punten onder de vijftig genoemd. Maar je ziet is daar hadden we de vorige vorige pvv hadden we daar ook met elkaar discussie over

[0:50:00] dat het commissiedebat vervolgonderwijs. Daar is een brief niet geagendeerd.

[0:50:06] Het commissie hoger onderwijs zijn vele brieven geagendeerd. Dus daar zit iets van een disbalans in ieder geval in aantal. Ik wil los van de inhoud. Dus dat wilden we hier wel inzichtelijk maken en leidt dat

[0:50:20] bij één der leden tot

[0:50:21] opmerkingen of suggesties. De heer peter.

[0:50:25] Als er een brief staat kan je dan niet gewoon hoger onderwijs erbij en scheelt dat tijd. Of ben ik me

[0:50:33] plaats.

[0:50:35] Meneer peters stelt voor om de brief die nu bij commissiedebat vervolgonderwijs staat om die toe te voegen aan het commissiedebat hoger onderwijs. Dan maken we dan inderdaad dan zijn we een commissiedebat

[0:50:47] zijn. We hebben we minder en dan is er wel weer een brief op die al lange lijst met brieven.

[0:50:53] Dankuwel misschien een heel klein beetje beter. Een heel klein beetje meer tijd dan dat ik dan ook zeker weet dat alle vragen beantwoord worden.

[0:51:01] Mevrouw van der woude

[0:51:03] een reactie hierop.

[0:51:05] Ik vind dat er al te veel brieven zitten die in dat het is echt een gigantische scope voor dat commissie. Ik ben hier niet per se tegen, maar onder voorwaarde dat we met elkaar tot een oplossing komen voor het bespreken van de toekomst verkenning. Die gaat over alle financiering stromen in het hoger onderwijs verhouding tussen hbo who

[0:51:26] motie ben daar gaan we

[0:51:30] daar kom ik erop terug dan volgende bv

[0:51:32] om die kon dat zal de commissie dan weer te ontlasten.

[0:51:37] Oké. Dus wat we vandaag hebben besloten is die brief die nu bij agendapunt achtenveertig staten die voegen we toe aan het commissie wat hoger onderwijs aan de onderwerpen van agendapunt negenenveertig. Volgende pvv komt mevrouw van der woude met het verzoek om een apart commissiedebat toekomst verkenning hoger onderwijs begrijp ik u goed en dan gaan we dat commissiedebat hoger onderwijs even naast het al bestaande commissiedebat hoger onderwijs wat meer op negentien onder alle brief honderd negenenveertig staat te gaan. We kijken hoe

[0:52:09] wat we waarin bespreken

[0:52:12] of dat we een debat dat dan gaan we gewoon met elkaar kijken hoe we daarmee omgaan. Maar dat komt dankuwel. Dan hebben we dus acht, negen en vijftig. Daarmee besproken. Eenenvijftig.

[0:52:26] Dat is ook al vooruitkijkend de ocw begroting van volgend jaar twintig, vierentwintig en daar hebben we een marsroute met een aantal regio's begroting, onderzoek en gemaakt. Meer de planning hoe we daarmee omgaan, waarbij we dus apart regio, cultuur, apart regio, media, apart regio emancipatie en dan al die stappen voorafgaand aan met schriftelijke vragenronde. Oh sorry, apart regio. Wetenschapsbeleid

[0:52:57] stemt u

[0:52:59] hiermee in met dit voorstel?

[0:53:03] Ja.

[0:53:04] Agendapunt tweeënvijftig besluitvorming adviesaanvraag inzake het werkprogramma onderwijsraad is een aparte startnotitie, notitie

[0:53:15] en

[0:53:18] het voorstel is om via het presidium een adviesaanvraag bij de onderwijsraad in te dienen om in het werkprogramma van twintig, vierentwintig, twintig, vijfentwintig de volgende onderwerpen op te nemen gaat om advies over de positie van de beroepsgroep leraren en w advies over onderwijs en armoede. Stemt u in met deze twee voorstellen of wilt u nog andere advies aanvragen opnemen in het werkprogramma,

[0:53:45] Ik stem ermee in.

[0:53:47] Dankuwel

[0:53:52] agendapunt drieënvijftig. Het vaststellen van een delegatie een werkbezoek aan polen in het kader van mbo vaardigheden. Wij hebben een heel aantal mensen zich voor opgegeven. Hartstikke fijn

[0:54:04] moet.

[0:54:05] Daarmee is de delegatie vast gesteld hebben we ook een delegatieleider niet nog niet is, dan kunnen we in meneer gezinnen.

[0:54:18] Zijn bosch is beter dan mijn tak, tak jungle. Voorzitter, dat zouden wij nu kunnen bespreken, maar ik zie ook dat er een delegatie vergadering wordt georganiseerd na goedkeuring van het presidium. Het is mij om het even, maar het is wel belangrijk dat wij een delegatie straks ook gewoon met het werkbezoek joris als een aan de slag gaan. En via geleden heb ik de eer gehad om ook al naar het buitenland bezoek voor your skills te gaan. Dus dat is ook wel fijn om die ervaring mee te nemen naar collega's die dat voor het eerst doen en ze daarbij te helpen en te ondersteunen.

[0:54:53] Maar ik dank in ieder geval voor voor de bereidheid. Ik stel voor dat we dat niet delegatievergadering doen. Dat is wel zo netjes bij de rondvraag. Iemand voor de rondvraag,

[0:55:05] mevrouw paul.

[0:55:06] Dankuwel. Voorzitter, ik heb een praktische vraag. Ik weet niet of ik dat ergens uit het stuk had kunnen halen. Maar ik zou graag inzichtelijk willen welke tweeminutendebatten er nog uitstaan? Voor vwo

[0:55:19] heb ik even niet scherp hoef ik niet nu uiteraard te horen. Maar dat zou ik eigenlijk wel.

[0:55:24] In in het vizier willen nemen dan ook op op de agenda bij inderdaad alle inzicht in wat nog lopend is dit ook een van de dingen wat prettig is om inzicht te hebben we dankuwel. Dank

[0:55:37] andere. Nee. Nou dan was hard werken wens u een fijne dag nog vandaag en dank voor aanwezigheid sluit hierbij de vergadering.