Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Wet minimumbelasting 2024
[0:00:04] Goede middag. Twaalf uur, van harte welkom bij een technische briefing
[0:00:12] over de wet minimum belasting
[0:00:15] twintig, vierentwintig ook wel bekend
[0:00:17] onder de naam pijler twee pillen twee pillen toe.
[0:00:23] We hebben een uur de tijd voor deze technische briefing en ik ben blij dat vanuit de kant van het ministerie van financiën een aantal dat zijn allemaal heren zijn aangeschoven vandaag. Ik stel ze heel kort even aan u voor de heer tuk, de heer van veen, de heer andriesse, de heer zoete, de heer salehi, de heer moest de heer van den heuvel, en tot slot de heer maatoug en die zal ons meteen meenemen in een presentatie die die is voor bereid
[0:00:56] vanuit de kant van de kamer heet u graag welkom. De heer m mulder, namens de pvv, de heer ephraim, namens de groep van haga, de heer alkaya namens de sp en de heer van der ree, namens de fractie van groenlinks. Ik vervang zelf vandaag aan de voorzitter. Mijn naam is idsinga namens de vvd. Als mijn collega's het goedvinden, zal ik ook een aantal vragen gaan stellen. Ook welkom natuurlijk aan de mensen op de publieke tribune en de mensen thuis die eventueel ook naar deze bijeenkomst te kijken.
[0:01:31] Alledrie zegt de heer mulder. Ik denk niet ik denk dat het er veel meer zijn is een zeer boeiend zeer boeiend onderwerp. Ik stel voor dat wij gaan beginnen met de presentatie en die duurt ongeveer vijfentwintig minuten heb ik me laten vertellen. En dat we daarna in in blokjes van kamerleden een aantal vragen aan u en u gaan stellen en ik zou graag dan het woord geven voor de aftrap aan de heer maatoug
[0:01:57] dankuwel.
[0:01:59] Dank voor de mogelijkheid om in een technische briefing te verzorgen over het wetsvoorstel minimumbelastingen tweeduizend, vierentwintig inderdaad ook wel bekend
[0:02:07] als pijler twee willen in deze technische briefing. Deze materie behandelen langs vier blokken. Het eerste blok zal algemeen zijn. Daarin gaan we in op de ratio totstandkoming en ook over de mechanic van van deze regels. In het tweede blok gaan we in op de formeel rechtelijke aspecten. Derde blok zullen we stilstaan bij een aantal cijfermatige voorbeelden om de werking te kunnen illustreren van dit wetsvoorstel.
[0:02:35] Tot slot gaan we in een blok vier op de werkstromen die momenteel nog lopen op het niveau van de oeso,
[0:02:42] de pijler twee. Dat is een wetsvoorstel wat eigenlijk tot stand gekomen is op internationaal niveau, namelijk op niveau van het inclusief framework. In het inclusief februari organiseert de oeso nemen landen aandeel die zowel lid zijn van doen, zoals niet die werk op gelijke voet met elkaar samen en op dat niveau zijn afspraken gemaakt over herziening van het internationale belastingstelsel. Die herziening is gestoeld op twee pijlers, pijler één, een pijler twee pijlen één ziet op een verdeling van heffing slechts te staten. Daar gaat dit wetsvoorstel niet over. Dit festival gaat over pijler twee, twee zijn afspraken gemaakt door een wereldwijde minimum belasting die gemaakt zijn van de oeso.
[0:03:23] Het heeft twee doelstellingen aan de ene kant het verminderen van de prikkel van het verschuiven van winsten naar laag plezier jurisdicties en anderzijds het voorkomen van een race naar de bodem. Dus het verzorgen van een ondergrens in de minimumbelastingen tarieven stad op vijftien procent aan die regels zijn tot stand gekomen op het niveau van illegaal vuurwerk en die regels op twintig december tweeduizend, eenentwintig gepubliceerd en dat inclusief frame kan zelf geen bindende wetgeving opstellen en heeft daarom ook oeso model regels gepubliceerd die landen dan kunnen implementeren in de nationale wetgeving. Ten aanzien van die regels geldt dat landen niet verplicht zijn om pijler twee te implementeren, maar wel verplicht zijn te accepteren dat andere landen heffen over lage lasten, groep entiteiten in een staten
[0:04:11] en die regels op niveau van pilot. Wij zijn tot stand gekomen door met name gecoördineerde aanpak afspraak te maken over de grondslag
[0:04:20] afspraken gemaakt over het tarief en landen die uiteindelijk voor kiezen om pijler twee te implementeren dienen dus ook in overeenstemming te doen met de afspraak die gemaakt zijn in het inclusief februari. De redenen daarvan is dat die pilot twee regels een integraal coördineert geheel zijn en die zorgen uiteindelijk ook voor dat niet dubbel wordt geheven over hetzelfde inkomens bestanddeel. Dus die pijlen twee regels zorgen voor allocatie van de heffing en zorgt ook voor een bepaalde rangorde. Dat is ook wel van belang omdat uiteindelijk het bestrijden van belastingontwijking en afspraken maken over een minimum van belasting ontwijking gaat uiteindelijk verder dan de nederlandse grenzen. De europese grenzen. Maar dat is verder een wereldwijde aanpak. Dus die gecoördineerd heid ziet er hier nog eens terug
[0:05:08] op tweeëntwintig december tweeduizend, eenentwintig heeft de europese commissie een richtlijnvoorstel publiceert en in het richtlijnvoorstel van de
[0:05:17] europese commissie woorden die pijlen twee regels die je dus in dat inclusief framework. Uiteindelijk zijn afgesproken ook opgenomen. Daarnaast heeft het richtlijnvoorstel ook nog aanvulling gedaan en die zien we met name op om ervoor te zorgen dat die pilot tweedaags europees rechtelijk houdbaar zijn.
[0:05:34] Dat is wel van belang om hier te noemen. Maar die richtlijn heeft uiteindelijk een jaar geduurd totdat hij uiteindelijk is vastgesteld uiteindelijk op vijftien december tweeduizend tweeëntwintig overeenstemming bereikt over de europese richtlijn voor de implementatie van pilot twee, wat wel van belang is om hier te noemen is dat die richtlijn zeer beperkte beleidsruimte laat voor nationale lidstaten is onder andere werd te maken met die gecoördineerde aanpak voor zorgen dat inkomen niet dubbel wordt belast allocatie mechanisme en de rangorde bepalingen,
[0:06:07] ondanks het feit dat er zeer beperkte beleidsruimte is voor nationale lidstaten onder pijler twee andere manier vorm te geven, was er wel ruimte om op het aantal elementen keuzes te maken binnen die zeer beperkte beleidsruimte die geboden is, zijn er een aantal keuzes gemaakt en de eerste keuze die het kabinet genomen is in dit wetsvoorstel is door pilot twee als een separate heffing zweth te introduceren richtlijn boter mogelijkheid om pijler twee eventueel een werd vennootschapsbelasting te incorporeren. We hebben voor gekozen om dat in een separaat separate heffing zweth te doen. Een belangrijke reden daarvan is dat vanuit werd technisch oogpunt dat makkelijker is en ook relevant is stad bij de twee conceptueel ook niet past binnen de vennootschapsbelasting. Dat komt omdat pijler twee uitgaat. Het vertrekpunt de financiële jaarverslag geving dat het vertrekpunt gaat die site van de fiscale grondslag, maar meer van de commerciële grondslag en bovendien is bij de twee separate heffing zweth. Ook past ook in lijn met de basisgedachte van twee, namelijk een bij heffing bovenop de bestaande uw winst belasting. Wat is de eerste cursus die gemaakt is. Er wordt een aparte heffing zweth. De tweede keuze die gemaakt is om bij twee vorm te geven als een aangifte belasting. Dan zullen we zo meteen een tweede blok bij de formele wettelijke aspecten nadere bij stilstaan.
[0:07:32] Maar wat we hier ook zien is juist het woord. Het uitgangspunt van de financiële verslaggeving als vertrekpunt te hanteren. Belastingplichtige tot die geeft ook veel makkelijker toegang hebben dat ook een overweging bij de aangifte belasting.
[0:07:45] Een punt waar ik nog wel even bij stil staan is dat die afspraak die gemaakt zijn om wereldwijd vijftien procent minimumniveau af te spreken om te heffen uiteindelijk landen nog zelfde mogelijkheid hebben om zelf vijftien procent te hebben voordat een ander land in de structuur over je eigen winsten gaat dus in de richtlijn is een keuze mogelijkheid opgenomen om een binnenlandse bij heffing in te voeren. En nederland heeft van deze keuze gebruik gemaakt. Dan gaan we zo meteen wat uitvoeriger bij stilstaan bij moment dat je zo'n binnenlandse bij heffing implementeert zorgen dat uiteindelijk ook voordat je eigen belastingopbrengst beschermd. Want je het zelf eerst tot vijftien procent en je voorkomt daarmee uiteindelijk ook dat een andere entiteit in de groep gaat want zo werken de regels, maar zullen we zo meteen
[0:08:33] wat langer bij stilstaan.
[0:08:37] Een andere keuze die gemaakt is. Dat ziet op een maatregel ook die oordeel van het wetsvoorstel onder belasten winst maatregelen. Een vangnet bepaling zal ik zo meteen wat meer over vertellen. Maar ten aanzien van die bepaling ontstond ook een keuze om die vorm te geven als een aftrekken beperkingen in de wet op de vennootschapsbelasting was een aparte bij heffing en ook hiervoor geldt dat om dezelfde argumentatie eigenlijk geen meer leent voor separate heffing. Zweth is het interesseert van aftrek beperkingen in de vennootschapsbelasting eigenlijk complex en bovendien zorgen uiteindelijk voor dat je voorkomt dat pijler twee over verschillende heffing zweth. Der verspreid wordt door ons centraal in de separate heffing zweth te implementeren. En die pijn heffing voor de onder belastingdienst. Maar welke om bij heffing de aan te merken zorgen er uiteindelijk voordat je ook in de separate bij heffings wet houdt
[0:09:25] een andere keuze die genomen is is om de pijn wedstrijd ging ook van toepassing laatste zijn op de bes eilanden die onderzoek van het nederlands stelsel
[0:09:36] toevoeging van de bes eilanden zit niet in dit wetsvoorstel, maar eens onderdeel van het pakket belastingplan tweeduizend, vierentwintig tussen zal,
[0:09:43] als er flankerende maatregel aanzien van dit wel worden meegenomen
[0:09:47] in het belastingplan.
[0:09:49] Tot zover de keuzes. Uit deze keuze blijkt dat de nationale ruimte om af te wijken zeer beperkt is, maar binnen de ruimte die er nog wel zijn. Deze keuzes in ieder geval gemaakt
[0:10:04] don naar de internetconsultatie. En wanneer bij stilstaan dat de internetconsultatie. Goed. Dat zien wat signalen uit de praktijk zijn naar willen we bij deze tijd ook nog wat
[0:10:15] over zeggen. Allereerst is het van belang om te constateren dat wij geconstateerd hebben op het moment
[0:10:21] dat er nog geen akkoord was over de europese richtlijn. Dus op moment van de consultatie was er nog geen akkoord over de richtlijn. We hebben wel geconstateerd omdat dat omwille van het wetgevingsproces voordelig is omdat je op die wijze een kan zien wat uit de praktijk komt en twee. Het wetsvoorstel kan verbeteren op basis van de waardevolle bijdrage die ze op internetconsultatie krijgen vanuit de praktijk. Dus dat was voor ons ook reden om.
[0:10:46] De consulteren,
[0:10:48] De consultatie op vijf december en op vijftien december kwam uiteindelijk dat akkoord. Dus tien dagen later werd uiteindelijk een akkoord bereikt over het richtlijnvoorstel. Ik wil drie punten noemen als het gaat om de internetconsultatie aandacht voor gevraagd is en de eerste is de complexiteit. Daar is daardoor veel verschillende belangstellenden aandacht voor gevraagd en die complexiteit in dit wetsvoorstel zit op verschillende vastzetten. Belangrijk onderdeel van die complexiteit zit hem met name in die grondslag die dus anders is dan de fiscale grondslag. Maar eigenlijk ook anders is dan de grondslag voor de financiële jaarrekening. Dat komt ook omdat je die grondslag voor de financiële jaren ook nog eens moet corrigeren om uiteindelijk tot een pijler twee grondslag te komen en dat ook nog eens met heel veel landen tegelijk afspraken over maken, leidt ertoe dat dat complexe aangelegenheid is
[0:11:40] op het moment dat hij consulteren was. Richtlijn is nog niet. Was er nog geen overeenstemming over gekomen en de complexiteit die ik net noemde is uiteindelijk ook geadresseerd op het niveau van de oeso. Ook daar is de complexiteit van dit wetsvoorstel tenminste van de minimumbelastingen geadresseerd en dat heeft uiteindelijk geleid dat de oeso ook safe harbers regels heeft ontwikkeld, veilige haven regels heeft ontwikkeld om uiteindelijk de complexiteit te verminderen. Die komen in de kern op neer dat de een niet te gedetailleerde berekeningen hoeven te maken. Maar uiteindelijk een eenvoudige berekening kunnen maken
[0:12:14] op basis van data die belastingplichtige al heb ik kan u kan ik we zullen zo meteen wat meer vertellen over de veilige haven regels en ook hier zagen werd voordat die veilige haven regels uiteindelijk daar was pas overeenstemming over bereikt gedurende tenminste nadat de concentratie was gesloten. Dus we hebben uiteindelijk de regels geïncorporeerd in het wetsvoorstel. Dus dat ze onderdeel ook van dit wetsvoorstel die veilige haven regels
[0:12:39] een ander element. Wat ook naar voren gekomen is, met name het punt van ja, hoe gaan we om met interpretatie verschillen tussen landen geschillen beslecht ging daarvoor geldt dat er binnen de oeso nog een werkzaam. Voorlopig gaan we in het vierde blok wat nader bij stilstaan in dat kader is dat ook wel goed om te vermelden dat de belasting zijn expertise team heeft of rechts voor pilot om juist bij dit soort vraagstukken een belangrijke rol in te kunnen spelen
[0:13:05] dat voor wat betreft de internetconsultatie duurde zes weken. We hebben uiteindelijk de reacties verwerkt en een weergave van de reactie uit internetconsultatie opgenomen in de consultatie. Paragraaf
[0:13:21] pijler twee. Het doel en de reikwijdte. Het doel van pijler twee is toch een prikkel verminderen dat landen in winstwaarschuwing laag belastingen, restricties en onderste grens stellen aan belastingconcurrentie tussen staten. Als we kijken naar de rapporten van de oeso rondom paps en dan het over plebs. Één punt. Nul ons hele belangrijke variabele in die rapporten dat de winst moest worden belast, waar de waarde wordt gecreëerd. Wat we zien maar pijlen tweeën stad dat nu in een stap verder gaat, want het is dus niet alleen maar voldoende dat de winst wordt belast waar de waarde wordt gecreëerd. Maar dat moet ook nog eens vijftien procent zijn. Dus het is echt een
[0:13:56] extra dimensie die is toegevoegd en de reikwijdte van beide twee. Die ziet op multinationals met een omzet van zevenhonderdvijftig miljoen dat ze grens die ook is opgenomen in bij kan u kanker reporting.
[0:14:11] Wij verwachten dat circa drieduizend nederlandse groepen die met nederland raakvlakken hebben uiteindelijk onder het bereik van dit voorstel zullen gaan vallen en
[0:14:20] de heffing zal eigenlijk beperkt tot circa twee, honderd enkele onder de belasting plichten die echt in bij heffing in nederland
[0:14:28] invullen dat aanzien van
[0:14:31] dat doel en de reikwijdte. Dit zijn allemaal de grens is dus tarief afgesproken afgesproken op het niveau van de. Hoezo.
[0:14:42] Ja, waar over wordt bij de vng na bij de twee.
[0:14:48] De bepaalt dus een effectief plas in vijftien procent en de heffing geschiedt aan de hand van het breuk.
[0:14:53] Dat is de betrokken belasting die gedeeld wordt er uiteindelijk door het kwaliteit netto kwalificeert inkomen zoals we dat noemen en voor beide elementen uit die breken geldt dat er wordt aangesloten bij de financiële jaarverslag geving van groups en die tijd. Dat is uiteindelijk leidt het uiteindelijk een moeder entiteit. Die jaar verslaggeving is daarin leidend tot betrokken belasting is de belasting die volgt uit jaarverslag geving. Het kwalificerend inkomens, dat inkomen uiteindelijk ook bepaald wordt in de financiële jaarverslag en waar ook
[0:15:23] correcties op voor gemaakt.
[0:15:26] Een paar percentages vijftien procent op het moment dat het effectieve tarief uitkomt. Op elf procent leidt dat tot een heffing van vier procent,
[0:15:38] zoals gezegd, de commerciële jaarrekening is het uitgangspunt dertig kwalificeert het inkomen. Dat is uiteindelijk onderdeel van de breuk en op dat net een kwalificerend inkomen kan inkomen op basis van reële aanwezigheid. Op basis van succes kan het voor een beperkt deel worden verminderd. Dus dat is dan niet in de pijler twee grondslag
[0:16:04] dan naar de hoofdlijnen van pijler twee en als we kijken naar de tweedehands liever dat die maatregelen onderverdeeld zijn in drie bij heffingen eigenlijk. Ik heb afkorting op de site gezet omdat dat ook afkortingen zijn die ook gebezigd worden
[0:16:24] in de praktijk en de eerste matig de inkomen, inclusief als we kijken naar die inkomen inclusief is dat een soort c acht bepaling. Maar die zorgen dat eigenlijk voordat een moeder vennootschap.
[0:16:35] Uiteindelijk kan heffen over een laag belaste toch te vennootschap dat ze een heffing vanuit hun moeder land uiteindelijk een moeder en die kan heffen over een dochter die lager belast is. Dat is eigenlijk de inkomen, inclusief maatregel panden straks een voorbeeld. De tweede maatregel zo kwalificeerde bindels erbij dat als die matig waarvan ik net zei moment
[0:16:54] dat een ander land feitelijk zetten over jouw winst zou willen effe heb dezelfde mogelijkheid om zelf vijftien procent te heffen
[0:17:01] voordat het moederland op bijvoorbeeld op basis van die in kom ik over de winsten gaat er vanuit nederland heeft voor gekozen
[0:17:07] om die maatoug implementeren dat ze kon feit domestic top op tekst kwalificeren de binnenlandse bij heffing. Dat leidt er uiteindelijk toe dat in situaties waar bijvoorbeeld in nederland onder de vijftien procent effectief. Onder de vijftig procent zit er uiteindelijk een bij heffing kan plaatsvinden op grond van pijn. Ik zal zometeen wat meer zeggen wanneer dat zich kan voordoen. Dat hangt ook met de fiscale faciliteiten die er zijn en die derde maatregelen die onder belasten winst maakt de vangnet bepaling tussen moment dat er in de groep structuur al land zit, wat
[0:17:37] niet meedoet met een pijler twee dus geen inkomen, inclusie maatregel en ook nog een land in de structuur zit ie zelf ook geen kwalificeerde binnenlandse wijzigingen hebt dan is er een mogelijkheid dat je vanuit een zusje vennootschap eigenlijk nog kan gaan bij dus een soort vangnet bepaling om ervoor te zorgen dat uiteindelijk de pilot werving nog wel wordt geëffectueerd in de groep. Dus dat is onder belasten winst maatregel en zoals gezegd die afspraken die gemaakt zijn op toe op niveau van de oeso, inclusief framework. Die zorgt dus echt voor een bepaalde rangorde en aan allocatie tussen al die drie maatregelen. Dus dat betreft echt een mechanisch geheel van maatregelen die uiteindelijk tot een wijziging leiden.
[0:18:22] Ik behandel heel even in het kort de drie maatregelen. De eerste maatregel die inkomen, inclusief maatregelen, want als een maatregel die uiteindelijk de moeder vennootschap kan heffen over een land waar die een belang in heeft een laag belasting jurisdictie moment dat zeker in het laatje lager belast is dan kan de moeder vennootschap daar dan over gaan bij heffen of het verschil tussen het effectieve belastingtarief en het minimumbelastingtarief dus in het voorbeeld in zeker ook tien procent. Dan kan de bv. De in conclusie maatregelen toepassen en daar dan uiteindelijk
[0:18:58] vijf procent over heffen want wel goed om te weten is van ja, hoe wanneer komt dit dan uit. Eindelijk voor de in conclusie maatregel tot toepassing op cijfer nationale situaties om dat
[0:19:10] de afspraken onderdeel zijn van de richtlijn en de richtlijn dient europese ook toepassing binnenlands situaties. De inkomen in crisismaatregel in nederland in binnenlands situaties niet voorkomen dat we in binnenlandse bij heffing introduceren. En die binnenlandse heffing komt erin voor. Dus we gaan dan had ik al zelf heffen over vijftien procent. Een situatie waarbij moeder vennootschap in het buitenland zit die zo'n inkomen inclusie matig
[0:19:37] geïmplementeerd zou die dan kunnen bij even over een nederlandse dochter dat antwoord daarop is. Nee, omdat nederland zelf die minimum belasting gaat heffen op grond van de binnenlandse bij heffing en de mechanic in die regels op moment dat het land in dit geval nederland zelf als toch al vijftien procent. Heeft u uiteindelijk niet effectief kan heffen door hun moeder vennootschap. De situatie van de in conclusie maatschappij, met name zal worden toegepast, zijn. De situaties waarin uiteindelijk nederland de moeder vennootschap is en een laag lost dus die onder nederland hangt dan zal nederland daar dus vijf procent over kunnen heffen als die inkomen inclusie maatregel.
[0:20:16] Wat wel goed is om te beseffen is dat hij uiteindelijk uitgaat bij de uiteindelijke moeder in de groep. Dat is het niveau waar je uiteindelijk de inkomen inclusie bij heffing op toepast. Ik zei net iets over de complexiteit. Maar de complexiteit zit bijvoorbeeld ook in dit plaatje. Want op het moment dat staat. Ik zie bijvoorbeeld niet meedoet
[0:20:34] dan zorgt pilot werd uiteindelijk voordat je een schakel lager gaat kijken namelijk naar een moeder daaronder ook weer ervoor te zorgen dat daarbij heffing wordt geëffectueerd dus pijler twee kijk dan naar een schakel daaronder op het moment dat staat x bijvoorbeeld geen
[0:20:51] in conclusie heffing heeft toegepast
[0:20:55] dan de kwaliteit in de binnenlandse bij heffingen die kwalificeerde binnenlandse
[0:20:59] bij heffing is uiteindelijk wat ik net vertelde dat ze bij heffing die geschikte moment dat op moment dat je in nederland onder die vijftien procent effectieve minder belasting schiet dat kan zich in specifieke situaties voordoen bijvoorbeeld zienswijze sprake van een belastingfaciliteiten waardoor je effectief fiscaal onder de vijftien procent zit. Uiteindelijk kan dat ook leiden tot een bij heffing in nederland en dat is ook daar ook een onderdeel van de raming dat we aanzien van die situaties ook een opbrengst genereren de kwaliteit in de balans erbij. Dus eigenlijk is dat een regel die zegt voordat een ander land vijftien procent kan verzorgen uiteindelijk zelf voordat je vijftien procent kan.
[0:21:38] Tot slot dan nog de onderbewuste winst maatregel. Ja dat is echt een vangnet bepaling en ik heb ook een plaatje opgenomen en dat is echt een situatie waar je dus in een structuur zit bijvoorbeeld staat. Ik zie het voorbeeld geen pijlen. Twee implementeert het laag prostitutie ook geen pilot te implementeren. In die situatie kan je geen inkomen, inclusie maatregel toepassen omdat haar moeder entiteit geen pilot heeft ingevoerd, waardoor zorgen die regels uiteindelijk toch voor dat je op niveau van de bv en de duitse vennootschap wel kan heffen als je onderbewuste winst maatregelen vanuit de zusje vennootschap kan heffen over ziggo en duitsland en nederland zouden sollicitatie kunnen heffen. En daar zal uiteindelijk een verdeelsleutel ook in opgenomen en die sluit aan bij werknemers en materiële activa.
[0:22:27] Tot zover dit blokje.
[0:22:29] Ja ik zie toch wel wat brandende vragen. We hadden in eerste instantie afgesproken dat we het einde zouden doen. Maar ja volgens mij. Gelet op de grote hoeveelheid informatie die over ons worden uitgestort. Misschien toch goed om even te inventariseren wie op dit onderdeel alvast een brandende vraag en ik zie in ieder geval de heer alkaya. Ik kijk even verder rond
[0:22:50] ephraim. Ook de heer van der lee. Ja dan beginnen we bij de heer alkaya.
[0:22:55] Dagvoorzitter en dank alvast voor deze voor dit eerste deel. Mijn vraag is wat wat zou de motivatie van zo'n land kunnen zijn om dan niet zelf tot vijftien procent te heffen. Hebben ze daar een bepaalde reden voor in de praktijk of zij dat in de praktijk alleen maar landen die dat akkoord niet hebben ondertekend. Door iedereen die dit akkoord heeft ondertekend, zal toch liever zelf bij heffen dan dat ze dat dan een ander land overlaten.
[0:23:20] We gaan even verder met de vragen inventariseren. De heer van der lee had ook een vraag.
[0:23:24] Ja ik kan me voorstellen.
[0:23:27] Dat zeker in het begin nog heel veel landen pijler tweeëneenhalf niet geintroduceerd hebben dat europa, voor zover ik weet redelijk voorop loopt
[0:23:35] is dat ook een verwachting dat het aantal landen dat meedoet groeit of is dezelfde stad moment
[0:23:42] en ik vroeg me even af in de tijd zeg maar wanneer de afrekening plaatsvindt omdat de datum van jaarverslagen verschilt. Er moet nog een herberekening plaatsvinden.
[0:23:52] Hoe zit dat in de tijd.
[0:23:54] Dankuwel. Meneer heeft een vraag. Ik heb drie korte vragen.
[0:24:00] Driekwart aftrekbaar.
[0:24:01] De kosten kunnen verschillen tussen landen kun je toch via transfer pricing en zoon van textiel fashion opzetten.
[0:24:07] De tweede is de binnenlandse bijeffect kan dan toch ook internationaal verschillen maakt dat tekst fashion eventueel mogelijk en de derde is zijn groenlinks in nederland dus verder niet meer zinvol of mogelijk.
[0:24:16] Dankuwel. Tot zover deze inventarisatie van vragen. Kijk even naar de heer toe.
[0:24:24] Dank dank voor de vragen in eerste plaats wat wij zien is dat landen eigenlijk die bijvoorbeeld ook zelf geen winstbelasting het uiteindelijk wel. Die wonen vijftien procent wel een binnenlandse bij heffing introduceert kijk naar alle implementatie traject ondersteunen. We hebben geen volledig beeld, maar we zien wel de mechanica ontstaan wat landen dan wel naar vijftien procent gaan heffen omdat je uiteindelijk je belastingopbrengst daarmee niet beschermd. Dus dat is al een ontwikkelingen die we zien antwoord op vraag van de heer vleugels gaat om de landen in de raad. We zien in de wel de ontwikkeling dat steeds meer landen zich ook aansluiten bij pijn twee, maar ook wetgevingstraject echt op gang komen. We lopen als nederland voorop. We zijn het eerste land wat wetgeving het parlement gebracht heeft. Maar thuisland heeft bijvoorbeeld een internetconsultatie loop van mij hield afgesloten zou zijn er meerdere landen eigenlijk die eigenlijk al bezig met het implementatie van pijler twee. Dus dat is wel een ontwikkeling die we ons heen zien als het gaat om de tijd raakt aan het van de formele aspecten. We hebben in een sluit opgenomen. Een tijd balk waar je kan zien wie wanneer wat moet doen als het gaat om het invullen van de aangifte en aanleveren. Dus dat kunnen behandelen en andersom aan de hand van sluiten. Inzichtelijk.
[0:25:39] De.
[0:25:40] Maken.
[0:25:42] Meneer stelde een aantal
[0:25:45] drie korte vragen in de eerste plaats als het gaat om trend vergrijzing zit er wel mechanisme om daar juist bij het bepalen van het inkomen verschillen te voorkomen zitten wel mechanisme in als het gaat bijvoorbeeld om kosten die in het ene land als kosten worden gehanteerd. Een ander land als opbrengst zitten daar ook weer mechanisme zin om daarvoor te corrigeren omdat je dan ons heel makkelijk daar weer in die tussen de verschillen kan inspelen is een zeer terechte vraag is ook een punt wat ook geadresseerd op het niveau van de oeso waar het uiteindelijk ook regels voor zijn ontwikkeld. De binnenlandse bij heffing. En dat raakt ook aan de vraag van van meneer kaya zit in het eerst. Maar we zien dus dat landen die bij te implementeren eigenlijk ook die binnenlandse bij uitzondering dan ook die binnenlandse bij het implementeren. Dat doen ze uiteindelijk voor belangrijk op de manier zoals je hebt heeft onderschreven. Een niveau dient dat ook zo te geschieden. Dus op die wijze zorgen uiteindelijk voor wat er in binnenlands op gecoördineerde wijze plaatsvindt. Een andere manier natuurlijk om je winstbelasting zelfs vijftien procent te verhogen, waardoor je uiteindelijk effectief ook op vijftien procent uit.
[0:26:49] Dus er zijn er twee manieren die laatste vraag heb ik niet helemaal goed opgeschreven. Dus misschien dat groenlinks groenlinks. Ja. Nee zeer zeer terechte vraag. En als we kijken naar de reactie op de internetconsultatie. Dan is de praktijk denk ik ook wel zeer terechte opmerkingen gemaakt om trend geschillen beslecht ging hoe gaan we om als er een interpretatieverschil met tussen land, x en land y en besluit me allereerst aan bij de oeso model regels en toelichting daarover geschreven. Maar ik noemde net al het expertise van de belastingdienst en geluk zijn collega's van de expertise aanwezig
[0:27:27] dat perspectief. De belasting werd ook heel belangrijke rol in spelen door heel laagdrempelig. Uiteindelijk was getoetst aan te geven dan concreet naar de groenlinks
[0:27:36] in de uitvoerings toets. Bij dit wetsvoorstel is rekening mee gehouden met het geven van zekerheid vooraf in het kader van van pijler twee. Dus dat zit onderdeel van de uitvoering toetsen en daarmee ook juist
[0:27:48] partij toch aan de voorkant zekerheid te geven.
[0:27:53] Dankuwel, de heer.
[0:27:54] Veen stak zijn hand op.
[0:27:56] Als ik nog een aanvulling geven misschien wel belangrijk om te zeggen dat binnen het oeso global implementation framework wordt ook nagedacht over geschil, voorkoming en beslechting. En daar maakt zekerheid gaf ook een onderdeel vanuit.
[0:28:13] Goed als de binnenlandse bij heffing in nederland zich dertien procent is in een ander land is die achttien procent is interessant om het de in principe in de laagste belaste land mijn minste laten vallen, en dan kan ik mijn tenzij pricing van goede diensten, integraal tot een eindje komen. Of wordt het nu ook uitgebannen.
[0:28:29] Die me toch graag een korte reactie, zodat we daarna weer verder kunnen.
[0:28:33] Dat is de mechanica van de regels. Zo dat op moment dat je in het land zit onder de vijftien procent zit dat ander land zodat je binnenlandse bijeffect. Maar nogmaals balans blijft zul je dus eigenlijk vond die ervan oeso. Dat zal vijftien procent zijn, maar in uw voorbeeld als je dan op dertien procent zit inmiddels erbij van dertien procent zit dan heb een moederland vennootschap mogelijkheid om twee procent hierbij te heffen uiteindelijk over die omdat je onder weer eigenlijk laag belast bent en dat verschil van twee. Daar worden door moederland. Zo werkt in negentien van de regels.
[0:29:02] Dankuwel. Dan stel ik voor dat we even doorgaan naar blokje. Twee. Anders wordt het een.
[0:29:07] De hele korte vraag en had ik heb er moeten aanmelden. U had zich moeten schuldig maar heel kort dan elke pijler twee zou in nederland betrekking hebben op ongeveer drieduizend groepen wettige klopt het nou dat ik hoorde dat uiteindelijk maar om twee honderd gaan die hier van gebruik gaan maken of aangifte gaan doen. Dus we hebben het in totaal over tweehonderd.
[0:29:32] Groepen.
[0:29:33] Drieduizend of twee, honderd. De heer veen gaat daarop reageren.
[0:29:39] We hebben dat in dat aantoont dat een uitvoerings toets opgenomen. Dat is gebaseerd op kantoor reporting. Dat is dezelfde populatie als die hier speelt dus meer dan zevenhonderd vijftig miljoen aan geconsolideerde groups opbrengsten.
[0:29:51] Ik zal sluiten ook iets over zeggen en kan reporting hebben in dat ongeveer twee, honderd bedrijven die hier in nederland en landen rapport indienen, maar er zijn in totaal iets van ruim drieduizend actief en de overige rapporten ontvangen via de internationale gegevensuitwisseling joris multinational hebt u dient de us in en die wordt via internationale gegevensuitwisseling nederland uitgewisseld.
[0:30:16] Dat antwoord op uw vraag helder dankuwel.
[0:30:19] Dan stel ik voordat we verder gaan. Een blokje. Twee. De formele aspecten.
[0:30:24] Hierna nog drie blokken hebben de formele aspecten. We zullen een blok drie nog nader ingaan op de wijze hoe de regels uitwerking? Tenslotte, hoezo werkstromen?
[0:30:32] Vindt u het woord even aan mijn collega's omtrent de formeel rechtelijke aspecten.
[0:30:38] Dank.
[0:30:38] Mag ik weer het woord nemen?
[0:30:41] De formele aspecten. Je hebt
[0:30:47] enkele formele aspecten. Ik wil het graag hebben over erbij heffing informatie aangifte en de belastingaangiften. Mijn collega, de heer andriessen, zoals ik iets over de aangifte zeggen.
[0:30:57] Ik zal eerst beginnen met de bij heffing informatie aangifte.
[0:31:00] Het is goed om onderscheid maakt tussen die twee termen. Want het zijn twee totaal verschillende onderdelen van pallets twee
[0:31:08] eerst eens de bijeffect informatie aangifte en dat is eigenlijk een informatiepakket in dat informatiepakket wordt de pijler twee bij heffing berekend en geadopteerd wereldwijd.
[0:31:23] Het is goed om te weten dat de de vorm van dit informatiepakket wordt binnen de oeso vastgesteld. Dat is een van de werkstromen in het klopt. Implementation framework waar ze trekt ook meer over verteld zal worden
[0:31:34] en bedrijven hebben vijftien maanden de tijd om zo'n bij heffing informatie aangifte in te dienen en voor het eerste verslagjaar is dat iets langer is achttien maanden na afloop van het verslagjaar
[0:31:47] het net al even over hoeveel bedrijven in nederland zouden indienen. Dat zou er waarschijnlijk iets van twee, honderd de overige ontvangen via internationale gegevensuitwisseling
[0:31:55] op het moment dat een bij heffing informatie aangifte niet in nederland ingediend wordt, moeten de nederlandse groepsidentiteit een notificatie doen bij de belastingdienst
[0:32:06] waarin ze aangeven
[0:32:08] waar in welk ander land zeg erbij heffing informatie ingediend wordt en de naam van die van die indiër.
[0:32:17] Verder is het ook belangrijk dat
[0:32:21] dat er sancties zijn voor de niet doen van notificatie is een sanctie een boete van een bestuurlijke boete van maximaal de vierde categorie
[0:32:31] de boete voor het niet indienen van der bijl heffing informatie aangifte is hoger, namelijk moet van de zesde categorieën hoogste categorie die er is. Volgens mij is dat ook gebaseerd op eerdere informatie uitwisseling richtlijnen. Wij vinden dat als nederland belangrijk dat we aan onze internationale verplichtingen kunnen voldoen. Dus als de hoogste niveau kunnen opleggen.
[0:32:49] Wel de opmerking erbij dat het alleen kan in gevallen van opzet of grove schuld voor de rechtsbescherming bezwaar en beroep sluit zich aan bij de heer.
[0:32:58] Ik nu het woord aan mijn collega's.
[0:33:03] Ik ga jullie wat vertellen over enige deel waar niets voor is geregeld in de richtlijnen. Dat is namelijk goede in nederland uiteindelijk tot het afdragen van belasting komt.
[0:33:12] Collega's me toe gaf al aan dat het vormgegeven wordt een aangifte belasting. Dat houdt in dat de belastingplichtige aangifte indient en dan ook gelijk bij die aangifte belasting afdraagt
[0:33:23] dat zij gelijk op het grote verschil met een aanslag belasting. De andere soorten die we kennen dan dient de belastingplichtige aangifte in en dan wordt er een aanslag vastgesteld door de inspecteur en pas bij het opleggen van een aanslag moeten belasting betaald worden.
[0:33:39] Bij deze is er dus geen tussenkomst van de inspecteur. Dus kan gelijk als er aangifte wordt ingediend. De belasting betaald worden
[0:33:46] en wij vonden dat de meest passende heffings methodiek omdat dit gaat om een belasting waar heel veel internationale informatie voor nodig is en de belastingplichtige naar de beste toegang toe heeft.
[0:33:58] De termijn voor het indienen van die aangifte is zeventien maanden en dat sluit aan bij het verhaal over de bij heffing informatie aangifte. Het informatiepakket. Daar is de termijn vijftien maanden voor een normale jaar
[0:34:11] en uit dat pakket blijkt eigenlijk hoeveel belastingen betaald moet worden in welk land. Dus dan is er na de termijn van de bij heffing informatie aangifte is er nog twee maanden over voor belastingplichtigen om dan het aangifte formulier in te vullen en de belasting te betalen.
[0:34:30] Ik zou ik heel even kort nog.
[0:34:32] De toelichten, omdat er net ook al wat vragen waren over de termijnen het plaatje op de site is het overgangsjaar. Dus dit zijn de verlengde termijnen die gelden voor het eerste verslagjaar waarover een multinational.
[0:34:44] De.
[0:34:45] Minimum belasting moet betalen. In dit geval is het verslagjaar tweeduizend, vierentwintig
[0:34:51] aflopend. Op één januari tweeduizendvijfentwintig blijkt dat het overzicht dat er anderhalf jaar is voor het indienen van der bijl heffing informatie aangiftes. Dus je moet aan eind juni worden ingediend
[0:35:00] en dat dan twee maanden daarna de aangifte en de betaaltermijn voor deze vennootschap verloopt de stad komt effectief neer op eind augustus van regulier jaar zou dat betekenen dat er vijftien maanden na het einde van het verslagjaar der bijl heffing informatie aangifte moet worden ingediend, zodat het eind maart dat dan twee maanden daarna eind mei betaald moet zijn
[0:35:24] voor alle overige formele aspecten. De dingen die wij kennen in het nederlandse fiscale recht zoals belastingen rente boetes en dat soort dingen wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de regels die wij daarvoor kennen in de algemene wet inzake rijksbelasting,
[0:35:41] maar er wordt een groot wordt een afwijking gemaakt ten aanzien van de termijnen. Dus bijvoorbeeld voor de belastingrente geldt dat de belasting renteteller pas gaat lopen nadat de aangifte termijn verstrijkt om dat een belastingplichtige niet eerder in staat is om aangifte te doen en te betalen. Dus dan zou het onredelijk zijn om dan al belastingrente te gaan rekenen.
[0:36:05] Er geldt ook een spleet die verplichting. Dat komt erop neer dat als een belastingplichtige een fout maakt in de aangifte dat hij die dan uit eigener beweging moet corrigeren. Daar gelden ook sancties voor
[0:36:17] de naheffing termijn is met een zelfde termijn verlengd als de termijn die geldt voor de aangifte, zodat er vijf jaar is na verloop van de aangifte termijn
[0:36:27] om na te heffen
[0:36:31] en verder nog belangrijk. Om op te merken geldt er een hoofdelijke aansprakelijkheid voor groep vennootschappen op basis waarvan de groep vennootschappen aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de te betalen belasting van een andere groep vennootschap,
[0:36:45] Ik stel voor dat wij snel doorgaan met blokje drie hoofdlijnen van het wetsvoorstel. Ik denk dat het dat het tempo een beetje moeten moeten opvoeren. Als we ook nog wat ruimte voor vragen willen overhouden.
[0:37:00] Vertellen hoe de bij heffing berekend wordt op hoofdlijnen. Dus en groep die onder de reikwijdte van pijler twee valt, dient per jurisdictie waar die actief is te bepalen of er een heffing verschuldigd is en er zijn vijf stappen. Voor
[0:37:16] de eerste drie stappen zal ik ook omwille van de tijd niet meer bespreken omdat die al besproken zijn in het eerste deel
[0:37:24] dus stap vier is
[0:37:27] de heffing berekenen hoe berekeningen erbij heffing
[0:37:31] de heffing wordt berekend door de over wenst die een stap drie wordt berekend te vermenigvuldigen met het bij heffingspercentage
[0:37:39] en dat is het bedrag dat bij geven dient te worden
[0:37:43] en wie dan gaat bij is. Afhankelijk van de situatie van de stap vijf en dat zal ik aan de hand van een aantal voorbeelden toelichten.
[0:37:52] Dus we zien hier een multinationale groep nl. Eelco is een nederlandse entiteit in nederland gevestigd en heeft een moeder entiteit die in het buitenland is gevestigd en eelco is lager belast, want het effectieve belastingtarief is tien procent en haag over wenst is tweeduizend.
[0:38:12] Dus in dit geval is er bij heffing tweeduizend verkeer en bij heffingspercentage. Het bij heffingspercentage is het minimumbelastingtarief van vijftien procent minder. Het effectieve belastingtarief en dan kom je uit op een heffing van honderd
[0:38:26] en in dit geval gaat nederland over die honderd bij heffen omdat wij een en onze wetsvoorstel en binnenlandse bij heffing hebben toegevoegd, waardoor wij zelf kunnen bij in plaats van de moeder entiteit
[0:38:39] die een dertien geval in het buitenland is suggestie
[0:38:43] dan nu een voorbeeld van een inkomen en inclusie bij heffing.
[0:38:47] Wij hebben nu een nederlandse moeder entiteit. Je houdt twee dochters vennootschappen en een ander en een andere staat co twee en drie zijn gevestigd in in laag belaste jurisdictie. Het effectieve belastingtarief is tien procent
[0:39:05] en co twee heeft een overwint van duizend en drie en overigens van tweeduizend
[0:39:15] en in dit geval bedraagt de inkomen en inclusie bij heffing honderdvijftig. Dat is de overwinning van beide entiteiten vermenigvuldigd met het bij heffingspercentage van vijf procent
[0:39:26] en in dit geval mag nederland bij heffen
[0:39:29] als uiteindelijke moeder entiteit wel op basis van de veronderstelling dat in de staat waar die dochters gevestigd zijn geen binnenlandse bij heffing van toepassing, want en binnenlandse bij heffing heeft prioriteit
[0:39:43] en erbij heffing. Die ziet op co twee is vijf tegen en die van drie, honderd en dat is dan omdat ze
[0:39:53] het bedrag van overigens verschil tussen die twee entiteiten
[0:39:58] en dan de laatste. We hebben weer een multinationale groep
[0:40:03] staat a en b hebben geen pijler twee maatregelen implementeert
[0:40:08] en b is een laag belaste entiteit. Het effectieve belastingtarief is tien procent en we haag over wenst is duizend
[0:40:17] omdat staat a en b geen pijler twee maatregelen geïmplementeerd hebben, zullen zij niet bij heffen of er komen. Dus dat zal in dit geval geen inkomen en inclusie maatregel of binnenlandse bij heffing toegepast worden. En dan venten onder belasten winst maatregel die is van toepassing als vangnet en dit geval mag nederland bij heffen over pico en dat is best bijzonder want dan een dochter gaat dan bij heffen over haar moeder. Dat is heel bijzonder dat dat zie je alleen binnen thailand, twee
[0:40:51] en die onder belasten winst bij vingers vijftig. Dus dat is de over mensen. Maal bij heffingspercentage van vijf procent.
[0:41:00] Is
[0:41:02] peter. Jan.
[0:41:06] Hij doet het zo te zien.
[0:41:10] De uitzonderingen.
[0:41:14] Er is nooit iets complex als het met uitzondering meer complex kunnen maken
[0:41:18] en dat betekent ook dat nederland tijdens de de onderhandelingen op het niveau van de oeso en inclusief framework altijd de inzet heeft gehad. Laten we het zo eenvoudig mogelijk houden.
[0:41:32] Maar wou toch een paar uitzonderingen waar we denk ik wel blij mee moeten zijn en dat zijn de uitzonderingen die ervoor zorgen dat het minder complex wordt voor de multinationals om de berekeningen te maken of op een andere manier het toch leidt tot minder administratieve lasten, maar daarmee ook tot minder uitvoeringskosten voor de belastingdienst en de belangrijkste uitzondering. Daarvoor is de minimum uitzondering en die komt er kort gezegd op neer dat de berekeningen niet gemaakt hoeven te worden als in een heel land. Dus dan gaat het over alle vennootschappen die in dat ene land gevestigd zijn en maar uit welk land waar die multinationals zit als ik dat ene land de omzet minder dan tien miljoen is en de winst minder dan een miljoen is en omzet en winst. Dat zijn de commerciële cijfers. Dus we gaan hier niet naar de fiscale kant kijken. Maar we zitten hier op commerciële niveau niveau ook wat bij de counter bij country reporting gerapporteerd wordt.
[0:42:40] Een tweede uitzondering waar we als nederland uiteindelijk toch denk ik blij mee moeten zijn dat die er is is er ook een die het toch weer een slagje eenvoudiger maakt en dat is als multinationals aan het opstarten zijn
[0:42:56] en niet in een land, maar in de tweede of een derde land zich gaan vestigen, dan is de uitzondering er der bijl heffing. De eerste paar jaar nog niet gaat aangrijpen totdat ze uiteraard over de grenzen heen gaan en wat is die grens die grenzen enerzijds opstartende fase mag je niet meer dan in zes landen zitten als multinational
[0:43:19] en in de vijf landen waar je aan het uitbreiden bent mag de gezamenlijke omzet niet meer dan vijftig miljoen zijn.
[0:43:27] Dus daar zit de de tweede uitzondering die we hebben de volgende die kijkt.
[0:43:35] Wij komen.
[0:43:37] Denk ik verreweg de belangrijkste administratieve lasten en daarmee ook uitvoeringskosten verminderen. De regeling die we hebben in nederlands noemen we de veilige haven regelt
[0:43:51] in de engelstalige literatuur hebben het steeds over safe harbor of safe harbor.
[0:43:55] Dus.
[0:43:58] Dit is
[0:43:59] een product wat
[0:44:01] nadrukkelijk wereldwijd
[0:44:03] dus op, inclusief framework niveau onder auspiciën van de oeso is is afgestemd, zodat we ook wereldwijd over dezelfde regel praten en land kan niet zelf bepalen of hij er iets anders van maakt. Dit zijn dit zijn de afspraken en design op vijftien december tweeëntwintig voor de tijdelijke zeven harbers gemaakt tijdelijk in de zin van de komende paar jaar, zodat de landen allemaal de tijd krijgen om te implementeren en de multinationals de tijd krijgen om op een vereenvoudigde wijze namelijk aan de hand van de accountant bij country reporting cijfers in plaats van de de meer
[0:44:46] complexe methode vanuit huisvesting berekeningen moeten maken. Ze ze toch een op een snelle manier kunnen bepalen of ze een effectieve belastingdruk hebben van minder dan vijftien procent of meer dan vijftien procent. En als er minder hebben. Dan gaan ze wel vervolgens vol in de in de complete berekening die berekening is er alleen op gericht om te kijken van je
[0:45:15] kom je effectieve boven het minimum tarief uit
[0:45:18] deze regels. Die zijn in december tweeëntwintig
[0:45:22] pas vanuit de oeso bekend geworden.
[0:45:25] Maar ze zitten wel in het wetsvoorstel. Wat twee weken geleden hier ingediend is.
[0:45:32] De
[0:45:34] derde sluit met de bijzondere heden die een in het technische verhaal zitten. Dat zijn de bijzondere bepalingen kort op een rijtje.
[0:45:46] Waarom zitten er een aantal bijzondere bepalingen in? Dit zijn? Dit zijn nadrukkelijk dus geen uitzonderingen, maar dit zijn wel belangrijke
[0:45:55] bepalingen om te zorgen dat die wereldwijd per land
[0:46:00] de effectieve belastingdruk op dezelfde manier blijven berekenen en dat betekent dus ook dat we daarmee voorkomen dat er arbitrage mogelijkheden onderling plaats kunnen gaan vinden.
[0:46:15] Dat betekent dat je een aantal een aantal vennootschappen met een bijzonder karakter hoeft niet per definitie een ander dan het normale wereldwijd aanvaarde winst winstbelasting heffingssystemen hebben. Daar moet je die moet je uit de jurisdictie dus uit de landen berekening halen en dan moet je een aparte berekening opzetten en dat geldt met name voor beleggings is in entiteiten, maar ook voor de de
[0:46:48] entiteiten die onder die fiscale neutraliteit regimes en uit deze dienst belastingstelsels vallen. Dus daar moet je een aparte heb je een aparte en bijzondere bepalingen voor nodig
[0:47:00] hebben we ook een bijzondere bepaling voor
[0:47:03] voor vaste inrichtingen.
[0:47:05] Daar zit ook weer dezelfde achtergrond aan om de effectieve belastingdruk op een op de juiste manier wereldwijd te kunnen berekenen worden. Voor deze voor deze maatregelen wordt de vaste inrichting als als een entiteit, als een de actief op de plek van activiteiten aan dat land toegerekend
[0:47:25] alleen omdat we bij de berekeningen uitgegaan van de accountants cijfers zeg maar even gemakshalve de uien is die die het begrip vaste inrichting niet kennen we het fiscaal wel kennen hebben een apart aparte definitie op te nemen om voor de effectieve belastingdruk
[0:47:43] de dat we bij die vaste inrichting wordt ook in het juiste land toe te rekenen. Dat is de achtergrond achter die bijzondere bepaling.
[0:47:51] Te. Ik denk je meteen door kunnen naar de werkstromen van de oeso omwille van de tijd is misschien ook wel goed want dan behandelen ook nog de zaken die nog lopen in de oeso. Dan zien we uiteindelijk ook dat de nationale wetgeving hebben maar dat
[0:48:06] europees recht leggen, maar dat de oeso ook nog volop in ontwikkeling is misschien goed om daar nog even bij stil te staan.
[0:48:11] Dan dan pak ik die die ook nog eventjes zoals gezegd de de oeso heeft in december eenentwintig, twintig, eenentwintig modelwetgeving roze afgeschoten via het inclusief frame work in maart tweeëntwintig heeft de oeso daar de toelichting op op gepubliceerd en die regels die hebben de nodige vragen opgeleverd vanuit de praktijk, zowel landen die willen implementeren als vanuit de multinationals.
[0:48:48] Daarnaast waren er toen de oeso in in december eenentwintig de regels publiceerde waren er sowieso nog een aantal open eindjes en daar is de oeso. Vorig jaar in twintig, tweeëntwintig aardig mee bezig geweest en dat heeft ertoe geleid dat een aantal van de punten die hier staan voor een deel al ingevuld zijn en voor een deel nog steeds openstaan dan snel langslopen. De geschilbeslechting. Het eerste punt daarvan hebben we net alvast al aangegeven. Dat is een onderwerp waar hoezo niveau en wereldwijd aan gewerkt wordt en nog steeds gewerkt.
[0:49:25] Wordt.
[0:49:27] Administratieve richtsnoeren ter verduidelijking van de regels. De eerste set aanvulling op de toelichting is in februari van dit jaar publiceert en hebben we voor zover mogelijk ook al meegenomen in de toelichting op het wetsvoorstel. De volgende set die duidelijk meer duidelijkheid of of nadere invulling van de op van de toelichting gaat geven. Die wordt van de zomer ergens in juli verwacht.
[0:50:02] Hetzelfde geldt ook voor de informatie aangifte. De heer van veen die gaf heeft er net ook korter wat over verteld wat er precies in die informatie aangifte aangifte moet komen te staan. De verwachting is dat begin juli dat dat stuk gepubliceerd wordt
[0:50:21] veilige haven regel een deel al gepubliceerd. Tijdelijke veilige haven regel in december ook de de contouren van een permanente en toe. Zo is op dit moment nog druk bezig om te kijken of er al een paar permanente veilige haven regels zijn te publiceren
[0:50:41] en tegelijkertijd loopt maar dat is iets wat wat met name voor de vervoer voor de ontwikkelde landen geld aan ontwikkelingslanden geldt voor een aantal landen die achter ons aan hobbelen dat er technische bijstand vanuit de oeso meegegeven gegeven wordt
[0:51:00] en daarmee ik dat was er dan door deze punten sta ik ook open voor te vragen.
[0:51:07] Hartelijk dank. Dit was niet het einde van het presentatie stuk. Ik ga eens even rondkijken. In de tussentijd wil ik ook nog had ik net nog niet gedaan. De heer grinwis en de heer hammelburg van harte welkom heten. Die had het net helemaal aan het begin niet genoemd in mijn introductie rondje. Ik kijk even rond misschien even als men ik zie toch ik begin gewoon bij meneer hammelburg en dan lopen we zo het rijtje dankuwel.
[0:51:31] Want ik kan dit heel veel dank voor deze presentatie verhelderd. Weer een heleboel toch in korte tijd. Ik heb een vraag over de geschillenbeslechting en wat er tijdpad voor is voor voor hardmaken van die afspraken. Misschien heb ik dit gemist of want het was een overload aan informatie, maar de vraag is op het moment dat wij een werd implementeren. Andere landen zijn er nog mee bezig in die overgangsperiode en dan kom je ongetwijfeld op geschillen terecht en wil je ook voorkomen dat het uit de hand loopt. Dus hoe en wanneer. Wat is tijdpad.
[0:51:59] Dankuwel. Meneer hammelburg. Ik kijk verder
[0:52:03] één.
[0:52:05] Alle aanwezigen. Dank voor een presentatie er duidelijk in het verleden zijn afspraken gemaakt met grote multinationals. In kader van vestigingsbeleid
[0:52:15] blijven. Die afspraken staan voor overruled een overschreven door de nieuwe wetgeving met de belasting pijler twee.
[0:52:23] Dankuwel. Meneer kaya namens sp.
[0:52:27] Dankuwel. Voorzitter, dank aan de hollandse gasten twee korte vragen allereerst wat heeft was de invloed op onze fiscale regelingen? Zijn er fiscale regelingen die aangepast kan worden. Hierdoor. We hebben het gisteren uitgebreid over alle fiscale regelingen gehad. Maar
[0:52:44] ik vraag me gewoon af of dit daar nog enige invloed op heeft en de tweede dus de binnenlandse bij heffing heeft prioriteit boven de
[0:52:52] in commissie maatregelen. Als ik het goed goed begrijp, wat betekent dat voor nederland in de praktijk. Wij gaan er toch niet op aan. Laat ik een ander land gaat bij terwijl wij dat ook hadden kunnen doen is wordt het beleid hier in nederland dat als het kan dat nederland op zichzelf gaan bij.
[0:53:08] Dan wel
[0:53:10] meneer lee.
[0:53:12] Het verlengde van de vraag van mevrouw kaya. Ik ben ook wel benieuwd. Inderdaad. Wat betekent dit voor als nog meer belasting zouden willen heffen en bestaande aftrekposten wordt het voor een deel verrekend en voor een deel niet toe. Hoe gaat het er ongeveer uitzien en is het zo dat we in het begin. Als wij snel zijn toch wat meer kunnen incasseren. Maar dat het in de loop van de tijd dan mogelijk
[0:53:33] wordt verminderd om het andere landen.
[0:53:37] Bijgaande,
[0:53:39] Dankuwel
[0:53:40] meneer grinwis christenunie. Ja. Dankuwel voor de presentatie en
[0:53:47] specifiek de vraag ook voor het algemeen gesteld of de fiscale regelingen. De meest in het oog springende is de innovatiebox met een tarief van een nacht negen procent. Hoe wordt in de in deze afsprakenset omgegaan en welke ruimte is er voor dit soort uitzonderingen of en waar ligt aan de ondergrens. Ik ben wel benieuwd. En ook heb ik een vraag over de reikwijdte van het enigszins wordt gezegd groep in onze familie zevenhonderdvijftig miljoen anderzijds die uitzonderingen. Welke welke vrijheden zijn hier nog en welke kunnen verschillen ontstaan tussen het ene land te implementeren. Een andere land.
[0:54:29] Dank u wel. Ik heb als u mij toestaat zelf ook nog twee vragen die die komen ook voor uit voort uit het rapporteurschap. Wat ik samen met heer nijboer heb het mogen doen. Eentje is dat de belastingdienst die heeft de uitvoering als zeer uitdagend ooit ooit geclassificeerd geldt ook voor
[0:54:51] de bedrijven die er mee te maken krijgen die het natuurlijk ook moeten moeten uitvoeren. Wat is dat terug over terugkomen vanuit ten consultatie. En hoe kijkt u tegen die beide aspecten aan zowel aan de kant van de belastingdienst als de kant van het bedrijfsleven. Dat is een vraag. Tweede vraag is dat is dan sluit ik me aan bij de heer hammelburg. Dat zitten op het ontbreken van een proces van geschillenbeslechting arbitrage.
[0:55:14] Hoe hoe gaat zich dat uiteindelijk vertalen in in de regelgeving.
[0:55:20] Wie mag ik het woord geven.
[0:55:21] Ik ik.
[0:55:23] Meneer. Maar ik moet er even bij zeggen ik krijg net door. We hebben we zouden dit tot één uur doen. We hebben maximaal tien minuten uit looptijd gekregen van van de griffier. Dus
[0:55:33] als de leden ermee in kunnen stemmen. Prima. Dan gaan we gaan van start.
[0:55:39] Een aantal vragen gingen over de fiscale faciliteiten en innovatie.
[0:55:44] Werd genoemd.
[0:55:46] Maar er zijn er meer.
[0:55:49] De binnenlandse bij heffing leidt er uiteindelijk toe dat we in de nederlandse situatie kunnen bij bij multinationals die gebruikmaken van die faciliteiten omdat ze effectief onder de vijftien procent kunnen komen. Dat leidt
[0:56:01] praktisch gezien tot een bij heffing. Dus dat kan zich bijvoorbeeld voordoen op het moment dat een belastingplichtige allemaal innovatiebox voordelen heeft. Ik zeg er wel bij dat de vraag van zo'n faciliteiten gebruik kunt maken natuurlijk ook van belang is dat je reguliere winst die onder die van steeds wilder en winst die niet van toepassing. Indien mix zou het dan moeten bezien. Dan zou je best kunnen dat je gebruik maakt van een faciliteiten. Maar alsnog boven de vijftien procent in hoe dan ook dat er ook rekening mee gehouden. De raming kan het ertoe leiden dat je in een illustratie kan gaan bij over het aanzien van specifieke faciliteiten. De vraag of je die
[0:56:40] faciliteiten moeten aanpassen. Dingen meer een politieke vraag met de politieke weging. Maar het is inderdaad wel zo dat je kon leiden dat die faciliteiten onder de vijftien procent komen en dat je nog het beierse. Overigens vraagt de raad van state in haar advies ook aandacht voor deze materie merkt er wel expliciet op dat dat losstaat van de hele binnenlandse bij heffing. Maar dat dat eigenlijk los aan dit wetsvoorstel er ook aandacht behoeft. Dus dat zijn ten aanzien van die was faciliteiten. Meneer van der leven vroeg ook over de snelheid. De afspraken die gemaakt zijn. Dat geld gewoon inwerkingtreding datum.
[0:57:24] Dat is eenendertig december tweeduizend, drieëntwintig. Even los van een aantal uitzonderingen en dat is ook de datum waarin richtlijn geïmplementeerd moeten worden. Het feit dat we de eerste zijn wil niet zeggen dat de rest niet mee komt, want anders voldoe je niet aan de richtlijn verplicht is. Waar verwachten wel dat
[0:57:41] uiteindelijk landen ook die datum zullen gaan halen. De andere vraag is kan je nou verschillen krijgen en dat is wel hoe ik het terug aan het begin van mijn verhaal is dat die afspraken in het inclusief framework dusdanig gedetailleerd zijn juist ook om die verschillen te voorkomen. Die regels schrijven bepaalde zaken voor en die leidt tot een bepaalde rangorde tot een bepaalde locatie en op moment dat je de oeso regels op mijn aantal stenen er uiteindelijk ook in om die regels conform de oeso model regels
[0:58:17] te implementeren,
[0:58:22] dan is er nog een vraag gesteld over de uitvoerbaarheid. Ik denk dat ik daar zo het woord geven aan als vinden en geschillenbeslechting. Daar wil ik dansje of meer over vertellen. Maar misschien is goed om dat punt
[0:58:35] van de uitvoeren.
[0:58:36] Mijn vraag,
[0:58:41] Is het de vraag op dit specifieke onderdeel vraag ik aan de heer van leeuwen of is het een totaal nieuwe vrouw zo. Ik realiseer me dat.
[0:58:48] Dat hangt samen met beide onderwerpen en het is meer dat heel kort. We zagen dat de opbrengst in eerste instantie hoger werd geschat en verlaagde heeft dat te maken met de vereenvoudigingen die tot stand zijn gekomen of staat er helemaal los.
[0:59:02] Bij het staat er los van die vraag gisteren ook gesteld in het debat. Dat heeft te maken met de berekeningswijze die uiteindelijk gewoon is veronderstelling zijn gehanteerd bij de raming. Een ander punt in het coalitieakkoord was voor pijler twee acht miljoen geboekt en voor c twee, honderd miljoen. Maar goed. Doordat je pijlen. Twee minuten. Wat in feite een soort c is. Hou je tweehonderd zestien dan weer niet op het hele samenstel is altijd heeft dat er eigenlijk een andere uitkomst geleid.
[0:59:31] Verder.
[0:59:32] Dan heb ik nog een vraag of er uitvoerbare geef ik het collega's verwarrend wordt en geschillenbeslechting.
[0:59:38] Als vinden dankuwel.
[0:59:42] Vraag is gesteld naar de administratieve lastendruk daarmee corresponderende uitvoeringslasten voor de belastingdienst. Inderdaad hebben wij in de uitvoerings toets als oordeel afgegeven dat
[0:59:52] de uitvoeringslasten naar verwachting een aanzienlijke zal zijn, maar wel zou ik graag willen benadrukken dat ons oordeel een ongeclausuleerd oordeel is. Dus wij vinden dit voorstel of de maatregelen van werking treden gewoon uitvoerbaar en ook goed uitvoerbaar. We hebben risico's benoemt, maar die worden gemitigeerd doordat wij die risico's op de werving opgave en de ondersteuning opgave doordat hij gefaseerd kunnen werven en ook gefragmenteerd en gefaseerd in de tijd die ondersteuning kunnen laten bieden. In de kern betekent dit voorstel voor de belastingdienst dat wij die binnenland pardon die bij heffing ter informatie aangifte en de notificatie moeten verwerken die bij onze informatie aangifte, moeten we vervolg ook nog internationaal uitwisselen en wij moeten de voldoening aangifte kunnen verwerken en dat zijn met name it aspecten en vervolgens hebben wij ook nog het handhavings gedeelte en dat
[1:00:51] communiceert heel erg of dat correspondeert heel erg met auto administratieve last. En inderdaad tijdens de internetconsultatie.
[1:00:57] Dan zou je misschien iets dichter bij de microfoon excuses. Nee, het is te doen.
[1:01:03] De de waar was ik inderdaad tijdens de internet ontstaan naar voren gekomen dat de administratieve lastendruk een aanzienlijke zal zijn en dat heeft dus te maken met het uitvoeren van berekeningen en het juist vaststellen van de overheveling van de heffing bevoegdheid. Mijn collega jan heeft een aantal uitzonderingen genoemd die brengen verlichting. Daarom werd ook verzocht in de internetconsultatie en aan die verzoeken wortels in zeer belangrijke mate tegemoet gekomen
[1:01:34] en verder is ons uitgangspunt. Daarop steunt ons uitvoerbaarheid oordeel ook wel dat deze doelgroep die in omvang beperkt is en goed bekend is bij de belastingdienst
[1:01:46] zodanig professionals dat zij die administratieve lasten druk kan absorberen en ook goed en dat
[1:01:56] zorgt ervoor dat wij als overzien eigenlijk inderdaad tot het oordeel gekomen dat wij dit goed kunnen uitvoeren, samen met een belastingplichtige en het expertise team dat op dit moment wordt opgestart, zal zich ook richten op niet alleen voorlichting, maar inderdaad die verlening van zekerheid vooraf.
[1:02:19] Ook als vinden. Ik denk dat we ook nog een vraag over geschillen beslecht ging hadden.
[1:02:25] Een.
[1:02:27] Dank geschillenbeslechting en voorkoming is goed om te zeggen dat is een van de vijf werkstromen binnen dat hoezo loop implementatie fair work de oeso heeft het ook geconsulteerd. Dus er is een consultation paper gepubliceerd. De consultatie liep op drie februari ditjaar af.
[1:02:46] Daar zijn. Ik geloof zesentachtig reactie op gekomen. Die zijn op dit moment wordt die verwerkt door de oeso en eigenlijk wachten wij als
[1:02:55] staat dit mensen waarvoor een nieuw voorstel en wij geschil voorkoming kun je denken aan bijvoorbeeld multilaterale risicoanalyses zekerheid vooraf bij geschil. Beslechting worden ook een aantal voorstellen gedaan. Er wordt bijvoorbeeld nagedacht over een multilaterale conventie waardoor landen dus een geschillen kunnen oplossen.
[1:03:19] Sorry.
[1:03:21] Work in progress hammelburg
[1:03:26] zijn alle vragen daarmee beantwoord. Ik zie nog een vinger van de heer alkaya. Ik kijk verder nog even rond.
[1:03:32] Alleen de heer.
[1:03:34] Voor zover ik vroeg ook of het beleid wordt dat als nederland binnenland kan bij heffen dat we dat ook altijd gaan doen. In principe.
[1:03:40] Goed. Wilde ik niet. Urban antwoord is. Ja. Dus wij voor die binnenlandse bij heffing uiteindelijk in dat leidt dus uiteindelijk toe dat we altijd wel vijftien procent. Daarmee voorkomen we dus uiteindelijk dat hun moederland feit. Dat klopt.
[1:03:54] Zou ik nog een aanvulling.
[1:03:56] Een aanvulling,
[1:03:58] De uitvoerings toets is op dit punt namelijk ook ingegaan en is benoemd dat de verwachting is dat de naam de groot die restrictie is ook binnenlands zullen wij heffen en dat dat ertoe zal leiden dat de administratieve lastendruk en de handhavings opgave voor de verschillende belastingdiensten zal afnemen, zullen afdeling pardon.
[1:04:21] Ik zie verder geen vragen aan de kijk nog een keer rond. Nog steeds geen vragen
[1:04:27] en ik wilde u de heren van de van het ministerie van financiën heel hartelijk danken voor het
[1:04:35] beantwoorden van onze vragen en het geven van een van een duidelijke presentatie ook veel werk zit er waarschijnlijk in het ongelooflijk dikke pakket. Wat wij nog allemaal door moeten ploegen met z'n allen hier en dan gaan we zeker doen en ik wil ook de kamerleden bedanken mensen thuis mensen op de tribune. En dan sluit ik deze vergadering dankuwel.