Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Leefbaarheid en veiligheid
[0:00:00] De hier niet eens weg te slaan, geloof ik gisteren vier uur lang over klimaat en wonen s avonds nog even over het stembiljet en en alle frisheid is er gewoon weer eerder gearriveerd, zodat ik nog een beetje vecht tegen het slaaptekort vanwege het debat van gisteren. Maar naja voordat je dan weer eens voordat je weer eens ergens thuis bent gaan met de trein naar mevrouw Bergman aan de orde is leefbaarheid en veiligheid
[0:00:27] een vijf onderwerpen op de agenda.
[0:00:31] Ik stel voor vier minuten per fractie en dan gaan we als eerste les naar de koelkast van de fractie van de VVD het woord is aan hem.
[0:00:41] Ik wilde eigenlijk drie doen. Dus ik kon er goed mee weg.
[0:00:44] De koelkast is aan het woord.
[0:00:46] Voorzitter, het debat van vandaag gaat inderdaad over leefbaarheid en veiligheid een belangrijk debat. Dat is ingepland op verzoek van VVD en SP.
[0:00:53] We weten al langer dat één op de drie Nederlanders woonoverlast in de buurt ervaart. Dit is een groot probleem.
[0:00:58] We zien dat sinds de coronacrisis meer Nederlanders thuiswerken probleem is is waarschijnlijk nog groter geworden. Ziet de minister dit terug in de cijfers begrijp dat het kort dag is. Kan u Miss Mister anders een update van de cijfers toezeggen.
[0:01:10] Corporaties zijn belangrijke spelers om woonoverlast aan te pakken en moeten hierbij over gegevens kunnen beschikken. Een aanpak voor een crimineel die woonoverlast veroorzaakt, is anders dan voor een ggz-patiënt.
[0:01:20] Bij werkbezoeken hebben burgemeester mij verteld dat zij hier tegenaan lopen omdat ze vaak informatie van de politie en de GGD krijgen en die niet mogen delen met corporaties. Ik heb hierover eerder vragen gesteld. Tijdens behandeling van de woningwet
[0:01:32] kunnen corporaties niet structureel deelnemen aan de zorg en veiligheidshuis
[0:01:36] begrijp dat dit gevoelig ligt door de APG corporaties mogen nu wel deelnemen aan mondelinge overleggen. Maar ze mogen niet schriftelijk vastleggen.
[0:01:44] Ze kunnen hier dus niets mee doen.
[0:01:46] Dit is toch onwerkbaar?
[0:01:48] Bij werkbezoek heb ik ook gemerkt dat huurders vaak niet weten bij wie ze terecht kunnen bij woonoverlast. En nu moeten ze terecht bij gemeenten kunnen ze niet terecht bij de huurcommissie vraag ik de minister de minister heeft tijdens de behandeling van de woningwet een onderzoek toegezegd om samen met de autoriteit woningcorporaties Aedes en de VNG te kijken naar een wettelijke grondslag voor corporaties voor gegevens deling en verwerking. Wat is de stand van zaken van dit onderzoek?
[0:02:13] Voorzitter, we hebben vijf jaar geleden de wet aanpak woonoverlast ingevoerd om huurders aan te pakken. Die woonoverlast plegen. Wat is de stand van zaken van deze wet? Hoe zijn burgemeester en wethouders wonen bekend met deze wet. Hoe vaak is deze wet ingezet? Wat zijn de concrete resultaten?
[0:02:30] Ik heb tijdens de behandeling van de Airbnb werd ook een abonnement op deze wet aangenomen gekregen om ook verhuurders aan te pakken van wie huurders zoals Airbnb toeristen woonoverlast plegen
[0:02:41] Hoessein burgemeester en wethouders wonen bekend met dit abonnement
[0:02:45] zien tot tijdens de coronacrisis. Het aantal happy en be toeristen is afgenomen, maar dat dit nu weer toeneemt. We kunnen dus beter goed voorbereid zijn.
[0:02:55] Voorzitter, ik heb al eerder Kamervragen gesteld over de twaalf procent van de corporaties aangeeft. Dat woonfraude wordt gepleegd bij toewijzing van sociale huurwoningen.
[0:03:03] Klopt het dat corporaties gegevens niet kunt kunnen controleren van aspirant huurders omdat corporaties geen toegang hebben tot de Pip, de basisregistratie personen en de Belastingdienst
[0:03:12] kan de minister toezeggen dat corporaties die toegang wil krijgen.
[0:03:16] Voorzitter, we zien dat in grote steden opkopers woningen opkopen in bestaande appartementencomplexen om bijvoorbeeld arbeidsmigranten te huisvesten als een zwakke VVD is gaat leefbaarheid en veiligheid in de buurt hard achteruit voor nieuwbouw kunnen gemeenten hiervoor al een woonplicht invoeren en voor bestaande bouw kunnen gemeenten straks de opkoop bescherming invoeren. Ik heb een motie aangenomen gekregen om de positie van de VVD te versterken
[0:03:40] en de minister die de minister vraagt opties in kaart te brengen. Wat is de stand van zaken van deze motie?
[0:03:48] Voorzitter, tot slot, leefbaarheid en veiligheid is ook terug te zien in de staat van woningen. Daarom ben ik blij met het volkshuisvesting fonds en ook blij dat de landelijke bijdrage voor tachtig procent naar koop en particuliere huurwoningen gaat,
[0:04:00] kan niet missen. Mij vertellen wat dit fonds met leefbaarheid en veiligheid heeft gedaan in de buurt. Wat zijn de concrete resultaten
[0:04:07] valt me overigens verbaasd is dat in de oude sloop nieuwbouw regeling voor sociale huurwoningen. De landelijke bijdrage tussen de vijftien en vijfentwintigduizend euro per woning was en dat de landelijke bijdrage nu drieënzeventigduizend euro per woning is geworden.
[0:04:21] Klopt het dat dit verschil groot is en hoe komt dat Dankuwel.
[0:04:27] Prima Dankuwel. Mevrouw Beckerman van de fractie van SP.
[0:04:32] Dank u wel. Voorzitter, honderdduizend sociale huurwoningen zijn verdwenen in minder dan vijf jaar tijd en alleen in Rotterdam, al is het plan om dertien een half duizend betaalbare woningen te laten verdwijnen om plaats te maken voor minder maar veel duurdere woningen en zoals Edwin dobber nog even bewoner van de bijna volledig gesloten. Twee bos buurt het verwoorden. We moeten wijken voor rijke mensen uit de werkende klasse worden een buurt en wijk een stad uitgejaagd om plaats te maken voor meer vermogende
[0:05:04] gemengde buurten en wijken worden nu gedwongen gerealiseerd door hele volkswijken te slopen en bewoners uit huis te plaatsen. Maar in Kralingen
[0:05:13] nog geen extra sociale huurwoningen
[0:05:16] en eergisteren werd door de minister mijn schriftelijke vragen beantwoord over gezinnen die door versie uit de tweemaal buurt verdreven worden en ik stelde daar de vraag
[0:05:24] wat vindt u van de stelling van de speciale rapporteurs van de Verenigde Naties dat het woonbeleid van Vestia nationaal programma, rotterdam-zuid. De woonvisie van het gemeentebestuur van Rotterdam kan leiden tot dakloosheid
[0:05:36] en het antwoord. Voorzitter was wat ons betreft echt heel wereldvreemd. De minister zegt in Rotterdam is een grote behoefte
[0:05:44] in midden het hoge segment woning segment woningen, terwijl de sociale vooruit juist kan afnemen. Gezien het feit dat de omvang van de sociale doelgroep een stuk kleiner is dan de sociale voorraad, ook bij een afname van de sociale voorraad door bijvoorbeeld de aanpak van de tweetal buurt zou er nog dus voldoende sociale vooruit blijven
[0:06:02] om de behoeften van de sociale doelgroep te voorzien.
[0:06:06] Ik geloof bijna niet dat dit een serieus antwoord is, maar het staat er echt met stalen gezicht, zegt de minister dat de sociale voorraad in Rotterdam prima kan afnemen. Voorzitter, en ik wilde dus hebben over die Rotterdam werd bijzonder slechte discriminerende en overbodige wet die door ons land. Waar is de de wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek. De Rotterdamwet. Deze wet is discriminerend
[0:06:30] en heeft aan alle kanten gefaald.
[0:06:33] Wat de SP betreft is het een gedrocht en wij stemden net als groenlinks als enige ook tegen de invoering en uit het rigo-rapport. Wat vandaag op de agenda staat, blijkt eigenlijk ook dat de wet niet fatsoenlijk te evalueren valt
[0:06:45] Rigo stelt het beperkte zicht. Op de effecten wordt deels veroorzaakt door een gebrek aan systematische monitoring. De gemeente die de w B en G GP toepassen hanteren elk hun eigen indicatoren en bronnen om effecten te monitoren, waardoor resultaten niet vergelijkbaar zijn.
[0:07:02] Bovendien wisselt de kwaliteit van de monitoring sterk per gemeente. Voorzitter,
[0:07:08] ik wil aan de minister vragen hoe zij hier tegenaan kijkt, kan deze wet die zeer sterk ingrijpt op de vrije vestiging keuze van mensen wel doorgang vinden wanneer de effecten eigenlijk niet meetbaar zijn.
[0:07:20] Welke opdracht is nou precies aan Rigo gegeven om deze wet te evalueren
[0:07:25] voldoet het volgens de minister aan een goede eisen of de aan de eisen van een goede evaluatie.
[0:07:31] Welke mensen zijn er geïnterviewd? En wat zijn de aangereikte kaders voor evaluatie van deze wet. Het Europese hof heeft als voorwaarde voor uitvoering van deze wet duidelijk gesteld dat de wet goed en met regelmatige evalueert moet worden.
[0:07:46] Een verleden verlenging van de termijn van gebiedsaanwijzing is volgens de SP dan ook echt onwenselijk. Hoe kijkt de minister hier naar.
[0:07:54] Een vraag van de heer.
[0:07:57] Dankuwel. Voorzitter, ik begrijp de zorgen van mevrouw Beckerman honderd procent. Met een vraag die ik heb mevrouw Beckerman is heeft zij kritiek specifiek op de situatie
[0:08:10] activiteiten in Rotterdam zelf of over
[0:08:13] de gehele Rotterdam werd wat ik spreek ook heel veel wethouders en ik ben ook zelf raadslid geweest in Breda voorbij die principes een aantal principes van de Rotterdamwet ook helpen om wijken te verbeteren. Dat is ook iets wat de SP wil
[0:08:27] en volgens mij heeft de SP ook voor het volkshuisvesting fonds gestemd en daar zitten ook wel elementen in ontwijken te verbeteren. Ook stukje herstructurering. Dus ik hoor echt oprecht graag van mevrouw Beckerman of ze kritisch op het instrument zelf of alleen over wat er in Rotterdam allemaal slecht gaat
[0:08:43] wat beter kan, moet ik zeggen.
[0:08:45] Voorzitter, eigenlijk zou ik bijna een wedervraag willen stellen. Ik weet dat dat niet mag. Maar wat ik wat ik echt heel lastig vind bij D zesenzestig is dat D zesenzestig altijd vooraan zal staan
[0:08:55] om tegen discriminatie te zijn, discriminatie van vrouwen bijvoorbeeld. Maar zodra het op discriminatie van klasse gaat wat deze Rotterdamwet doet,
[0:09:05] zegt D zesenzestig zich. Ja. Het is goed voor een wijk. Voorzitter. Nee. Wat SP betreft. We waren tegen de invoering van deze wet blijven tegen deze wet en dat geldt voor alle gemeenten die een toepassen en op alle gemeenten die een nog geen willen
[0:09:21] toepassen.
[0:09:23] Voorzitter, ik had oprecht gewoon een vraag uit interesse. Dus ik ik wil ook een van Beckman meedenken dus echt als het gaat over discriminatie is iedereen tegen discriminatie. Dat moeten we hier elkaar niet willen toespelen. Maar
[0:09:37] mevrouw Beckham kan toch niet doos zijn voor de de goede aspecten van wat er gebeurt rondom de Rotterdamwet een raadsleden wethouder die zeggen zijn echt elementen in die wet die ons verder helpen die mensen ook verder helpt die wijk ook verbeteren is. Hoe kijkt mevrouw Beckman daartegen?
[0:09:56] Mijn voorzitter,
[0:09:59] het lijkt alsof klasse discriminatie veel makkelijker mag dan welk ander disk naast ook. Stel dat ik hier zou gaan beweren dat vrouwen veel minder uren werken veel vaker in deeltijd werken. Dus dat we ze maar moeten gaan weren, zodat ze meer uren gaan werken. Deze zestig zou de als eerste zijn die zegt je mag vrouwen niet discrimineren. Waarom
[0:10:20] mag je wel discrimineren op klasse en die wet is ingevoerd
[0:10:25] met een middel discriminatie op basis van klasse om een hoger doel te bereiken.
[0:10:33] Dat was al het idee. We vinden het erg om te discrimineren. Maar doel is iets anders.
[0:10:39] Maar dat doel halen we helemaal niet. Dat doel wordt niet gehaald. Enige wat we nu doen is. We zetten het middel in
[0:10:46] discriminatie op klasse en we hebben geen idee of we dat toe halen al de meeste onderzoeken zeggen behalen doel niet en sommigen zeggen het zou kunnen. Maar we kunnen het niet monitoren. Dat is het resultaat. Dat is het resultaat na zoveel jaren Rotterdamwet Dankuwel en als u zegt en daar ben ik het mee eens dat we overal goede gemengde wijken willen
[0:11:06] dan moet u dus stoppen
[0:11:09] met het uitknijpen van de corporaties, waardoor er zoveel woningen verdwijnen. Dan moet u zorgen dat er meer betaalbare woningen komen overal prima discriminatie. Als middel en als doel steunen wij niet.
[0:11:23] Tactiek voor. Ja dat dacht ik al een beetje de antwoorden mogen gewoon kort en puntig. De vraag ook, zoals de heer Kurhaus. Nu gaat demonstreren.
[0:11:29] Dank u wel. Voorzitter, ik hoor mevrouw Beckerman plaat pleiten voor voor vrije vestiging van van huurders.
[0:11:36] Ja dat kan niet. De sociale huurwoningen zijn wachtlijsten voor heb je huisvestingsvergunningen voor nodig. Blijkt mevrouw Beckerman hier voor meer vragen.
[0:11:43] De huurwoningen,
[0:11:46] Voorzitter, mevrouw Beckerman, pleit voor meer betaalbare sociale huurwoningen, kort en puntig en ik kan er nog aan toevoegen dat het de VVD en de VVD beleid is dat dat onmogelijk maakt.
[0:12:01] Ja nee dan komt ze terug op haar eerder eerdere standpunt dat ze pleit voor voor vrije vestiging. Voorzitter, dat dagen later mevrouw Beckerman, ook ik heb trouwens wethouders gesproken die zijn heel blij met die Rotterdamwet. Dus ik ik herken het beeld van van mevrouw Beckham vraag. Mevrouw bruin. Mijn vraag is mevrouw Beckham klaagt over te weinig sociale huur in Rotterdam dan de wij vragen wat is dan dat percentages sociale huur in Rotterdam. Hoe groot is die doelgroep minus dat recht heeft op sociale huur. Minister deelde dan in sociale koop zit in eigenlijk. Vraag hoe groot moet het percentage sociale huur dan dan dan zijn in Rotterdam.
[0:12:36] Voorzitter en allereerst even terugkomen op vrije vestiging. Voorzitter is grappig want de heer koelhuis maakt die altijd een nummertje van dat de SP zou hebben sociale huur zou hebben gebouwd op de Zuidas en dat het belachelijk was. Mijn partij pleit er inderdaad voor om overal voldoende sociale huur te bouwen dan over het percentages in Rotterdam en voor de rest van Nederland. Voorzitter, ik haal de niet voor niets het forse. Het voorstel voorbeeld aan van Edwin dobber
[0:13:03] die uit zijn wijk gesloopt wordt, omdat de aandeel sociale huur moet afnemen
[0:13:08] en die nu nergens anders terecht kan. Voorzitter, u weet mijn partij pleit in theorie altijd voor en minimaal veertig procent bij nieuwbouwprojecten. Maar in Rotterdam moet dat percentage hoger zijn en moeten we zorgen dat mensen die uit hun woning gesloopt worden ook terug kunnen keren.
[0:13:26] De Koenders voorstellen. Mijn vraag is heel simpel en mevrouw Beckerman mag ook hierop terugkomen. Mevrouw Bergman klaagt over te weinig sociale huur in Rotterdam. Dus mijn vraag is wat is het percentages sociale huur. En hoe hoog moet het percentage sociale huur worden
[0:13:40] en niet voor nieuwbouw voor de stad,
[0:13:43] Voorzitter,
[0:13:43] Ik heb daar wel vaker het voorbeeld aangehaald. Kijk dat ligt eraan of je het over nu of over een utopisch wereldbeeld hebt. Mag ik als ik mijn voorbeeld mijn ideaal mag noemen. Voorzitter, dan zou dat zeker op wegen naar zeventig, tachtig procent. Voorzitter, en ik weet dat mensen hiervan schrikken. Nee zeker. Ik vind het voorbeeld nog zo. Mag ik het antwoord.
[0:14:04] Hoi. Ik van een.
[0:14:07] Ik heb vaak het voorbeeld aangehaald van de stad Wenen en het is misschien wel interessant. Ook voor de mensen hier links van mij in stad Wenen mag bijna iedereen. Behalve de topinkomens in een sociale huurwoning wonen
[0:14:19] en u lacht erom als ik zeggen. Percentage van zeventig procent. Maar weet u wat zo mooi is aan de stad Wenen. Er zijn geen achterstandswijken. Waarom niet? Omdat iedereen
[0:14:30] via een heel laag inkomen hebt of een hogere middeninkomens door elkaar heen woont, en daarom zeg ik als wij echt dit ideaalbeeld mogen schetsen, dan zou dat misschien wel zeventig procent kunnen zijn, zoals in de stad Wenen waar geen enkele achterstandswijk is en als dat de doel is, hoorde de heer boulakjar ook zeggen als het doel is geen achterstandswijken. Ga eens naar Wenen. Laten we misschien wel dat werkbezoek wat we al eerdere plannen als Commissie maar eens gaan doen.
[0:14:57] De Kurhaus. Afrondend,
[0:14:59] Volgens jou wat nu komt de aap uit de mouw. De SP Wilders eigenlijk heel Nederland heel Rotterdam en de sociale huurwoning hebben we hebben we zitten.
[0:15:06] Ik wilde ze eigenlijk een heel heel Rotterdam en heel Nederland in de sociale huurwoning hebben zitten als je gewone huizenkoper bent middenklasse bent MKB. Je bent moet je dus gewoon de stadhuis van de SP. Dat dat genoteerd is.
[0:15:20] Nou, voorzitter,
[0:15:22] laten we serieus als het is een serieus antwoord en serieus.
[0:15:25] Onderwerp. U heeft het nu.
[0:15:28] Ik geloof dertien jaar geprobeerd met een Rotterdamwet. Het doel is niet gehaald. Als u anders wil beweren, zult u mij toch echt de resultaten moeten laten zien en dat een individuele wethouder het een leuk speeltje vindt is prima. Mijn voorstel is om het anders te doen. En ik wees naar een situatie een plek waar het anders kan namelijk Wenen geen achterstandswijken
[0:15:50] en ja ik denk dat we toch het voorstel weer opnieuw uit de kast moeten halen om daar als community is te gaan kijken
[0:15:55] wij boeken een werkbezoek in. Nou dat is een kijk dat is mooi. Ik ga naar dertig seconden. Ik weet het. Ik ga naar die afronding in Capelle aan den ijssel zegt de gemeente over de Rotterdam met een eenduidige relatie tussen de toepassing van de Rotterdam met en leefbaarheid is niet aan te geven en Verenigde Naties zoeken naar het nut en noodzaak van deze wet en maakt zich bovendien ernstige zorgen over discriminatoire karakter van de wet. Wat vindt de minister vraagt via de voorzitter van deze VN brief en kans is specifiek ingaan op de onderdelen die gaan over de Rotterdamwet. Voorzitter, tot slot, er is nog zoveel onduidelijkheid over de effecten van deze wet en ook over de conclusies van de toch wat gebrekkige evaluatie in. Het lijkt mij goed idee om als Commissie te besluiten om hier langer op door te gaan en de rondetafelgesprek te organiseren, zodat we ook andere experts en betrokkenen kunnen horen
[0:16:45] wat de SP betreft, moeten we hier mee stoppen. Dankuwel Dankuwel.
[0:16:48] Mevrouw bromet van de fractie van groenlinks,
[0:16:51] Voorzitter, ik wou mijn inbreng vandaag beginnen met het schetsen van hoe een ideale wijk eruitziet en ik dacht eigenlijk aan een straat vlakbij mij in de dorpen. De kievitstraat. Maar ik ga eerst even over Wenen beginnen want ik was van de zomer in Wenen en daar heb ik ook echt even gelet op al die gebouwen die daar stonden er hangen ook plakkaten op van de corporaties die ze neergezet hebben en het deed mij weer heel erg denken aan de woningbouwverenigingen van vroeger die in Amsterdam had waar mijn oma en opa ook woonde en ik vind het een goed idee om daar te gaan kijken om te kijken hoe je ook met sociale huurwoningen om kan gaan. Maar hoe ziet zo'n ideale wijk eruit vroeger. Volgens mij is daar groen aanwezig en twee weken geleden hebben wij hier ook de nota groen in de stad behandeld. Die ging daar heel erg over. Het is er veilig. Het is een gemengde wijk waar mensen uit verschillende klassen samenwonen, maar ook mensen met problemen, bijvoorbeeld omdat ze uit GGZ komen of dement zijn waar het gezellig is, waar de straten goed onderhouden zijn waar buren elkaar kunnen helpen en waar de wijkagent beschikbaar is als je een desondanks toch nog nodig hebt
[0:17:58] en de afgelopen tien jaar is er eigenlijk zoveel bezuinigd op op op de openbare ruimte op de manier waarop deze deze wijken tot wasdom kunnen komen. De corporaties hebben geen geld meer om in te steken in de gemeentes hebben ook geen geld meer voor.
[0:18:15] Het was een van de redenen waarom groenlinks vorig jaar eenmalig geregeld heeft dat er vierhonderdvijftig miljoen beschikbaar kwam voor wijken en leefbaarheid en de plannen die ingediend zijn door diverse gemeenten bewijzen dat er een enorme behoefte aan is en sterker nog, er zijn veel meer plannen ingediend omdat er geld geld beschikbaar was en ik had vorige week nog even een paar burgemeesters uit oost Groningen aan de telefoon die echt mooie plannen hadden gemaakt. Maar die buiten de boot vallen en dat is natuurlijk super treurig als bestuurders iets willen weten dat het nodig is en er gewoon nergens geld voor te krijgen is.
[0:18:53] Ik heb daarom ook een paar vragen aan de minister. Wat is de staat van de wijken in Nederland eigenlijk. Hoe staat het ervoor na die tien jaar bezuinigen.
[0:19:04] Wat gaat er met die wat wat gaan die vierhonderdvijftig miljoen die nu is uitgegeven. Wat gaan die nou doen voor die wijken die uitgekozen zijn en hoe gaan we om met de gemeentes die dat geld niet hebben gekregen.
[0:19:16] En waarom is er in de begroting geen geld opgenomen om deze aanpak te continueren is die niet goed of zijn er is niet belangrijk genoeg. En tenslotte
[0:19:30] wat gaat de minister doen aan het tekort aan wijkagenten dat er is de gemeente die die die die smeken om meer geld en kan de minister daar iets aan doen.
[0:19:41] Dankuwel voor Kathmann van de partij van de arbeid.
[0:19:45] Dank u. Voorzitter, een paar maanden geleden nam Henk verrek me mee naar Aurora in Heerlen.
[0:19:52] Henk is gemeenteraadslid in Heerlen. En hij is wijkverpleger en Aurora klinkt misschien een beetje als een pretpark. Maar dat is het niet. Aurora is eigenlijk een wijkaanpak zoals je dat overal in Nederland zou moeten willen
[0:20:02] en Aurora is ook een appartementencomplex van een woningbouwcorporatie en er wonen vierhonderd mensen en het staat eigenlijk symbool voor een hele samenleving waar mensen meedoen geactiveerd worden gewaardeerd worden en waar het niet uitmaakt wie je bent waar je vandaan komt en wat je doet en wat je niet doet
[0:20:19] en dat appartementencomplex. Het moest worden opgeknapt en in heerlijk kozen er voor. We gaan dit niet alleen maar fysiek. Doe maar wat gaan combineren met een sociale en culturele aanpak
[0:20:28] en met een kunstenaars collectief dat wereldwijd bekend staat om een Street Art zijn eigenlijk de bewoners de boel gaan opknappen om van een thuis een kunstwerk te gaan maken.
[0:20:38] En eigenlijk wil ik iedereen oproepen om te gaan kijken en je kan ook nog tot half november mee klussen met de bewoners en met de kunstenaars.
[0:20:47] Meneer Eerdmans gaat zich inschrijven.
[0:20:50] Ik was al ingeschreven.
[0:20:51] En op het gebouw staat nu de tekst en het is echt heel prachtig in het hart van elke winter leeft een trillende lente en bewoners hebben dat ook zelf uitgekozen en voor hen staat dat symbool voor de nieuwe start van de flat. Het maakt ze ook heel erg trots op hun wijk en dat waren ze niet want als je in Heerlen zei ik woon in die Aurora flat. We gingen alle wenkbrauwen fronsen en dacht iedereen zo lekker wonen daar maar niet heus. En dat is dus niet meer want hier is nu heel erg trots op eigenlijk het allergrootste kunst gebouw van Europa. Want dus ook gewoon een trekker gaat worden
[0:21:24] en het mooie is ook nog eens dat mensen hebben direct inspraak gehad op wat er daar gebeurde in indirecte leefomgeving. Ze hebben schouder aan schouder meegewerkt aan het verbeteren van hun directe leefomgeving
[0:21:35] en er zitten ook nog leerwerktrajecten bij. Dus er is ook nog aan wijk banen gedacht.
[0:21:40] En waarom zeg ik dit nou dit is eigenlijk omdat hier alles samenkomt vaar naar eigenlijk leefbare wijken voor staan om waar waar die leefbare wijk voor staat
[0:21:55] voordat betere en fijnere leven. Je hebt dan goede huizen nodig. Maar je hebt ook die groene omgeving nodig. Wat mijn buurvrouw zei en ook die baan in de buurt, maar helaas zien we dat heel veel wijken achteruit kachelen en dat een fijne wijk steeds minder vanzelfsprekend is één miljoen Nederlanders wonen in een wijk waar het niet goed gaat en wat betekent dat nou eigenlijk concreet dat mensen eigenlijk minder vaak werk hebben. Ze voelen zich onveiliger en ze gaan eerder dood en het is dus hoog tijd dat we gaan investeren in deze wijk en vooral in de mensen die er wonen een aanpak waar alle problemen in deze wijk in één klap opgelost worden
[0:22:28] en dat gaat natuurlijk niet over één nacht ijs en dat is ook gewoon de vraag van de lange adem en geduld. Die hebben we hier vaak niet in den Haag. Want we denken dat morgen alles beter is. Dat is onrealistisch. Dat helpt niemand. En echt geduld beloond en dat zien we ook in sommige successen die we zien in het nationaal programma rotterdam-zuid, bijvoorbeeld in Rotterdam
[0:22:51] en volgens partij van de Art moeten niveau twee dingen direct gebeuren om die miljoen mensen in kwetsbare wijken te helpen en een volgens mij wel heel vaak gezegd die verhuurdersheffing die moet heel snel de af zodat corporatie kunnen doen waar ze voor het leven geroepen zijn heel veel betaalbare huizen en bestaande woningen verbeteren en twee het volkshuisvesting fonds moet verlengd worden, zodat gemeentes kunnen blijven investeren in wijken
[0:23:13] gemeentes konden het volkshuisvesting fonds ook heel goed vinden. Dat werd net ook al even aangestipt veruit overschreven en ik heb daar een aantal vragen over want ik heb ook begrepen dat de gemeente den Haag een plan heeft ingediend om flink te investeren in den Haag zuidwest en ze baalt daar dus ontzettend dat ze geen geld hebben gekregen omdat de problemen nou juist zo aansluiten op waar dat volkshuisvesting fonds voor is opgericht. Eigenlijk deed ik al de boksers en erkent de minister ook dat deze wijk verbeterd moet worden. En kunt u uiteenzetten waarom de geen middelen zijn gekomen eigenlijk voor den Haag zuidwest, maar niet alleen in den Haag zuidwest zijn de problemen zoals ik al zei, één miljoen Nederlanders leven in een kwetsbare wijk en volgens onze burgemeester en wethouders zijn er plannen ingediend voor die zestien kwetsbare wijken voor deze wijk liggen de plannen bij BZ in het programma levert de veiligheid. Het is goed. Als plannen voor integrale aanpak voor lange termijn vastleggen is een vraag beginnen.
[0:24:08] Met die plannen? Wanneer gaan we beginnen van mevrouw Beckerman.
[0:24:12] Voorzitter? Ik zit
[0:24:14] de ademloos te luisteren. Heeft u van.
[0:24:16] Ik stel een vraag. Ik wil leggen.
[0:24:20] Maar ik wilde even kunnen vragen kunnen worden.
[0:24:24] Ik zit eindeloos luisteren over uw verhaal over Heerlen
[0:24:30] thuis. Mijn partij toevallig de gooi zit in college en u.
[0:24:33] Die aanpak.
[0:24:35] En nu vervolgens komt u
[0:24:38] met de Rotterdam de
[0:24:40] die precies het tegenovergestelde zou doen in deze flat. U zegt deze arme bewoners van op neergekeken wordt. Die voelde zich nu
[0:24:47] die voelen zich nu goed omdat de aandacht voor ze is.
[0:24:51] Hoe kan die twee nou verenigen in Rotterdam waar de mensen als Edwin
[0:24:56] jaren in de haven gewekt uit hun huis gejaagd
[0:24:59] vanwege zijn discriminatoire wet
[0:25:03] dat nou verenigen. Vindt u niet. Dat is mijn vraag dat Edwin dobber juist ook zo'n fantastische plek verdient, zoals mensen in Heerde wel krijgen.
[0:25:14] Voorzitter, bij worden hier woorden in de mond gelegd, want ik Vereenigde niet de aanpak in Aurora met het nationaal programma rotterdam-zuid. Als je kijkt naar het hele programma nationaal rotterdam-zuid. Dat dat veel omvat. Het is een helemaal niet over de Rotterdamwet gaat want die gaat ook op andere plekken in Rotterdam. Ik woon zelf in een wijk trouwens waar de Rotterdam met op van toepassing is. Ik had het over het nationaal programma Rotterdam Zuid waar we nu wel degelijk zien dat al die kinderen die in de steek zijn gelaten. Op die scholen daar nu veel beter scoren veel meer aandacht krijgen dan wat ze hiervoor kregen en ik heb het over al die wijk banen die dankzij dat nationaal programma zijn gecreëerd. Ik heb het woord Rotterdam met die in mijn mond genomen. Ik had het over het nationaal programma rotterdam-zuid, maar wel beter zien dat de sociaal economische positie van heel veel bewoners op Zuid is verbeterd in de afgelopen jaren.
[0:26:01] Ja voorzitter.
[0:26:03] Als je aan bewoners wegjaagt dan krijg je inderdaad een gemiddeld hoger inkomen. Maar dan laten we dan heel specifiek zijn
[0:26:10] is de pvda dan inmiddels voor afschaffing van de Rotterdamwet.
[0:26:17] Nogmaals, ik heb het woord Rotterdam de die je noemt genoemd. Je ziet op Rotterdam, Zuid dat dat het dus beter gaat met de sociaal economische positie. De sociaal economische component van de Rotterdam met heel lastig want ik woon zelf in een wijk waar de stoer Rotterdamwet op van toepassing is. Die wijk was onleefbaar. Toen ik daar vroeger woonde, mocht ik niet in mijn eigen straat fietsen van mijn ouders omdat gewoon onleefbare super gevaarlijke smerige wijk was waar niemand wilde wonen. En als ik nu zie dat mijn kinderen gewoon veilig buiten kunnen spelen. Dan zie ik dat er dus goede componenten zijn alleen leveren wel een andere wereld waar je ziet dat als mensen niet meer vrije keuze hebben om zich te vestigen uit economisch oogpunt dat er dan ook geen ander plekje meer voor ze is dus ik denk dat we dat punt van de Rotterdamwet. Misschien moeten herbezien. Maar de Rotterdamwet is groter dan alleen maar het discriminatoire sociaal economische component heeft ook degelijk zitten er veiligheidsaspect bij zeker hoe een in Rotterdam de toepassen.
[0:27:09] De Eerdmans.
[0:27:14] Het zal een wordt wel lang, terwijl een Rotterdamse onder ons hier vandaag zit een beetje gemeenteraad van Rotterdam te spelen in den Haag.
[0:27:20] Maar we missen een is weer van Baarle bedenken. We denken aan een. We denken aan. Maar misschien mede namens hem de volgende bijdrage van ja, eenentwintig voorzitter, leefbaarheid en veiligheid is mijn middel nemen denk ik altijd
[0:27:36] ja ik kom inderdaad uit de leefbaar familie. Mevrouw Beckerman. En daar daar staan deze thema's hoog, hoog in het vaandel. En dat is ook goed dat we erover spreken. Ik las de oproep van vijftien gemeentes wordt ook in de brief van minister nog herhaald van van van steden die zeggen we willen ook een nationaal herstelplan hebben en dat wordt dan ook leefbaarheid en veiligheid genoemd onorthodoxe oplossingen me out of the box denken ik vind het prachtig vind ook een compliment aan leefbaar Rotterdam de plek waar het en de stad en de plek waar begonnen is en waar Rotterdam werd gemaakt is. Er zijn dus grote problemen belangrijke onderwerpen waarin we eigenlijk elke week wel iets lezen over ondermijnende criminaliteit of zijn steekpartij geweld. Het is zijn het zijn opgepakt. De problemen in in wijken in Rotterdam en dat geldt dus ook voor andere steden waar maar dit waar dit pakket een oplossing voor voor kan bieden waar het altijd over gratis. De eenzijdige samenstelling en dan denk ik, mevrouw Beckerman niet dat arme mensen wijk wordt uitgedaagd, want juist de middenklasse de wijk worden uitgejaagd. Zowel koopman net al zei dat dat een halt is toegeroepen met de Rotterdamwet blijkt ook uit de stukken van van de minister. Hoe daar tegenaan wordt gekeken, zowel kwantitatief als kwalitatief gaat om een balans tussen arm en rijk diverse wijken afgewogen mixen die die met elkaar tot een leefbare stad kan maken. Ik wou ook op wijzen flats
[0:28:55] in Rotterdam. Ik woon zelf in oost. Maar dat geldt ook voor andere steden waarin er gewoon mensen worden geplaatst met een rugzak met problemen en psychiatrische achtergronden niet zozeer dat ze met politie in aanraking zijn gekomen. Ze vallen buiten die hebben artikel negen, maar wel degelijk of artikel tien. Maar we hebben wel degelijk problematisch zijn en dat wordt soms bij elkaar gestopt in een in een flat en dat zie ik voor me al gebeuren en daar maak ik me wel zorgen over veel oost-europese mensen komen daar te zitten en het fluctueert heel snel in en uitstroom. Kortom, wat doen we daarmee Henk las iets over huismeesters ben ik groot voorstander van zal ook geinteresseerd in mijn tijd als wethouder. Maar dat labelen van van flats om misschien zeggen van dit is een flat voor vijfenvijftig plus kan dat nog weer dat voor zo'n zestig labelen. Om dit tegen te gaan. Of ziet u andere oplossingen dan die Rotterdamwet. Ik had er nog. Ik ben positief over en de minister gelukkig ook blijkt ook uit de stukken. Wat wat ik wilde vragen was. Waarom zeggen wij er worden andere gemeentes doen het nu ook met wijken die worden ook genoemd in brief. Maar ik zie beeld. Amsterdam, den Haag en Utrecht toch geen kleine gemeentes naam de top drie tot vier van Nederland. Die hebben daar helemaal geen gebruik van gemaakt. Tot nu toe is dat de is de reden voor kunt dat aangeven dan privacy. Ik merk heel sterk dat privacy een belangrijk argument zal het belang van inwoners hem mensen loper tegen. Nou mijn buurvrouw net ook zegt kan kan dat duiden waar de de is een balans tussen. Maar het is toch vreemd dat dat mensen schreeuwen om maatregelen dat niet krijgen omdat er wordt gedacht aan die die privacy van diezelfde bewoners en het dicht zetten van kansarme beroepsopleiding en smeer iets uit het en pairs het programma van rotterdam-zuid. Er wordt toch geklaagd over opleiding waar mensen worden opgeleid. Jongeren zonder enig perspectief. Dat blijft een hardnekkig punt kunt u daar nog op ingaan. Ik noem het het vmbo. De opleiding business juridisch. Ja dat schijnt dan echt iets zijn voor die kids. Om te gaan. Maar daarna is de kans om een op een baan vrijwel nul. Voorzitter, we zien dat positief werkt ook door de mensen die zelf in de wijk wonen. Hoe die hoe die Rotterdamwet uitpakt. Dus daar moeten we denk ik ons ons goed op blijven oriënteren en de aanwas van aandachtsgroep we ook nog aan de orde stellen, zijn de statushouders.
[0:31:10] Daar hoor ik wel heel weinig over weten dat het probleem is met vijfentwintigduizend statushouders die we eigenlijk geen huis kunnen geven. Mensen gemeenten hebben de handen in het haar
[0:31:19] in en tegelijkertijd zal er heel veel mensen in de wachtrij in Landsmeer is de wachttijd geloof ik tweeëndertig jaar. Als je sociale huurwoning wil hebben. Kortom, wat hoe gaan we dit nou keren. We komen met een crisis nu een crisis noodopvang met nieuwe asiel zoekers. De de stroom komt pas nu op gang, zeggen we eigenlijk. Kortom, wat ziet u nou als oplossing om dit heel erg nijpende probleem te keren. Dankuwel en tot nee nee nee. Jawel Jawel,
[0:31:45] De woonoverlast,
[0:31:47] Even mijn tweede termijn,
[0:31:49] Dat kan ik nu tweede termijn verwerken.
[0:31:51] Jij mag dat nu ook verwerken. Want u bent.
[0:31:54] Ik ben door de tijd een de heleboel.
[0:31:56] De laatste vraag. Een vraag aan een solisten
[0:31:58] dat nieuwe dat plan van die gemeentes vijftien gemeentes. Dat moet gedekt worden. Ik ben niet van de lijn altijd geld bij. Maar het kan wel helpen. Moet dat niet in het huidige de komende begroting staan. Dat was mijn vraag. Dan ga ik tot slot tweede termijn verder.
[0:32:11] Ja goed.
[0:32:11] Dan hadden we het spannend met zo ja, dan blijven de kijkers hangen de boulakjar van D zesenzestig. Dank u.
[0:32:17] Wel. Voorzitter, allereerst
[0:32:20] het voorstel van mevrouw Beckerman over ronde tafelgesprek kan ik ondersteunen ook het werkbezoek aan Wenen, mits de als zei ik als openbaar vervoer woordvoerder met de trein gaan en de medewerker beleidsmedewerker vroeg vroeg of hij ook mee. Mocht de beleidsmedewerker. Goed goed. Voorzitter, ik ben blij dat het thema vandaag op de agenda staat een onderwerp binnen mijn portefeuille wonen waar mijn hart toch sneller van gaat kloppen binnen de thema komt heel veel samen huisvesting goed onderwijs, gezondheid, veiligheid, maar ook maatschappelijke stabiliteit, zaken die raken aan het fundament van vrijheid en kansen gelijkheid.
[0:32:55] Voorzitter, ik ben zelf ook opgegroeid in een wijk met uitdagen een wijk waar veel gastarbeiders gezinnen woonden en opgroeit in een sociale huurwoning met negen personen.
[0:33:03] En waar niet altijd plek was om je huiswerk te
[0:33:07] later heb ik als jeugd professor in kwetsbare wijken gewerkt en ben ik als politicus veel op werkbezoek geweest in wijken in Nederland en in het buitenland in Meppel leerde ik van de aanpak van burgemeester Bart Somers die met zijn aanpak in tweeduizend zestien de best de titel beste Major of the World
[0:33:22] zijn inzet liet zien dat je de dat je
[0:33:25] want als je je wijk of stad de goede richting op wil sturen en zaak is van de lange adem en van koopman refereert ook al
[0:33:31] niet projectmatig gevallen in een zak geld zonder idee maar langjarige investeren in kwetsbare wijken Mechelen verandert daardoor in vijftien jaar tijd van een gouden onveilig stad in een referenties referentie stad voor heel België.
[0:33:45] Voorzitter, vitale wijken hebben vitale samenwerking nodig. Coalities van inwoners, onderwijs, bedrijven en woningbouwcorporaties. Samen moeten we deze opgave,
[0:33:54] voorzitter van de Rotterdamwet
[0:33:58] uit de evaluatie komt naar voren dat de gemeente die deze wet inzetten hier
[0:34:02] redelijk tevreden zijn. Tegelijkertijd blijkt dat er alleen op basis van de cijfers in Rotterdam concreet iets te zeggen valt over de resultaten. Tot zover. En wat ons betreft dat het geeft de minister zelf ook geluk gaan, moeten we voorzichtig zijn met dit soort maatregelen. We moeten een goede balans bewaken
[0:34:19] tussen leefbaarheid in het uitsluiten van mensen in bepaalde wijken, mevrouw Beckham,
[0:34:23] en ook een geeft aan
[0:34:25] dat in in deze ingewikkelde keuze integraal beleid vereist is een aandacht voor de mensen centraal moet staan.
[0:34:33] Mijn vraag aan de minister. Hoe kan zijn. Hoe omgewisseld het kwantificeren? Ook is ervoor zorgen dat er meer cijfermatig inzicht gegeven kan worden in de resultaat. En hoe borgt de minister dat de menselijke maat voldoende wordt meegenomen in de lastige.
[0:34:48] De beslissingen van de Eerdmans,
[0:34:51] Blij met genuanceerder verhaal van
[0:34:53] van mijn mijn buurman hierover bent u bent dus van mening dat die Rotterdamwet hebben de artikelen acht, negentien dat die dus wel degelijk een positieve werking hebben op achterstandswijk in in steden.
[0:35:04] Ja. Voorzitter, de Rotterdamwet is
[0:35:08] destijds in in in het leven geroepen voor specifiek Rotterdam.
[0:35:12] Er was er nogal wat aan de hand in Rotterdam.
[0:35:15] Ik denk wel dat je moet meebewegen moet meebewegen in welke tijd leven nu wat zijn de uitdagingen op dit moment als het gaat om kansen gelijkheid bredere integrale aanpak. Dus wat ik al zei in Rotterdam heeft het gewerkt. Maar je zult als Rotterdam
[0:35:30] ook wel moet ik in die ogen niet moeten sluiten voor wat het betekent als het gaat om kansengelijkheid dus integrale benadering. Zoals ik zeg liet ook zien wat in Merkel liet ook zien wat er nodig is. Ja maar positieve elementen vanuit de Rotterdamwet zijn dan zeker. Absoluut. Dat zeggen de mensen in die steden ook gewoon zelf.
[0:35:49] The hitmans Afrondend
[0:35:52] volg de boulakjar centrum.
[0:35:55] Voorzitter, ik ben blij dat we samen met pvda en groenlinks vorig jaar met het volkshuisvesting fonds leefbaarheid hebben kunnen verbeteren. Gemeenten konden investeren in hun buurt en in de toekomst van hun inwoners.
[0:36:07] Ik ben zelf van de school dat alleen een zakgeld niet de oplossing is. Want als je niet met alle betrokkenen partijen de uitdaging aanpakt, zullen de resultaten echt achterwege blijven
[0:36:16] en het blijkt ook uit de brief van de minister dat het vaak nog ingewikkeld is om leefbaarheid, maar ook extra herstructureren van wijk ook samen bijvoorbeeld met particuliere eigenaar op te pakken.
[0:36:27] Welke mogelijkheden ziet de minister naast aangegeven? Expertisecentrum
[0:36:31] om alle partijen bij deze belangrijke opgave te betrekken.
[0:36:35] Voorzitter, we hebben het vaak gehad over snelle huisvesting voor
[0:36:40] spoedzoekers, onder andere tijdelijke woonvormen en transformatie kunnen op korte termijn tot meer woningen voor deze groep komen.
[0:36:46] Het is goed dat er met Aedes en VNG afspraken zijn gemaakt om tot honderdvijftig duizend sociale huurwoningen en tienduizend flats woningen te koop. Toch zijn hiervoor nog belemmeringen, waaronder onvoldoende locaties. Hoe staat met uitvoering van deze afspraken. En wat kan de minister met betrokken partijen doen om belemmeringen rond de boel locaties voor tijdelijke woningen weg te nemen. Dankuwel.
[0:37:05] Om twee uur gaan we luisteren naar de antwoorden van de minister geschorst. Tot die tijd.
[1:08:02] Toewijzing inzet moet kunnen onderbouwen dat het noodzakelijk is dat dat proportioneel is ten opzichte van de keus voor instrument en daar heeft het Europese hof zich ook over uitgelaten. Dus we hebben dus wat dat op dat punt
[1:08:15] de steun van het Europese hof. Dus die is niet discrimineert, niet omdat het de onderbouwing leidt dat het een proportionele inzet is van het instrument
[1:08:25] en bovendien dus ook effectief is en bovendien verwijst naar ook uitlatingen van bestuurders van Schiedam Dordrecht, et cetera dat ze echt zien dat het het verschil maakt.
[1:08:38] De heer Eerdmans die vroegen waarom sommige gemeenten en ook grote steden de datum niet inzetten. Dus ik een vraag die ik moeilijk kan beantwoorden, want de gemeenteraad besluiten om wel of niet een aanvraag in te dienen. Ik besluit daar niet over de ministerie kan voorlichting geven over de mogelijkheden die de wet biedt, kunnen ook zorgen dat ervaringen worden gedeeld van de gemeenten die een wel inzetten, maar gemeenten moeten zelf beslissen of zij een voor hun specifieke situatie van toepassing zouden willen verklaren of niet. En Amsterdam, Utrecht den Haag hebben dat tot nu toe niet gedaan.
[1:09:12] Dan nog een specifieke vraag. Mevrouw Beckerman op dit onderdeel. Voorzitter, nog een paar vragen de VN brief waar mevrouw Beckerman aan refereerde de die die beantwoording van die brief. Die is in nauwe samenwerking gebeurd met gemeente Rotterdam met Vestia de corporatie ook zij hebben natuurlijk heel nadrukkelijk gezegd er is geen sprake van discriminatie van de zeker, hoewel eigenlijk op geen enkele grond door zeker niet ook mensen met een migratieachtergrond gediscrimineerd zouden worden. En u kent verder de correspondentie die daarover is geweest.
[1:09:50] Dan wilde ik in dit
[1:09:53] onderdeel ook nog iets zeggen over Wenen voor Beckerman die
[1:09:58] noemt dat vaak het voorbeeld van van Wenen en ik begrijp inmiddels dat ook andere dat een aantrekkelijk aantrekkelijk stad is het sowieso maar aantrekkelijk voorbeeld vinden in Nederland. We hebben te maken met schaarste van de voorraad. De sociale huur voorraad en je wilt de voorraad. Je wilt een vergroten. Maar je wilt de voorraad ook gewoon op een goede manier verdelen, namelijk zo dat de mensen met de laagste inkomens een betaalbare woning hebben. Daar gaat het uiteindelijk natuurlijk om de Oostenrijkse systeem is gewoon een ander systeem dan het Nederlandse. Zij geven subsidies, zowel aan publieke als aan private partijen hebben een ander stelsel wat eronder ligt. Het stelsel staat inderdaad ook ook voor hogere inkomens. Dus het is niet alleen maar gericht op op de laagste inkomens en dat leidt weer tot een verdelingsvraagstuk
[1:10:45] en ook daar laat ik mij vertellen.
[1:10:49] Maar de werkbezoek moet ik nog helemaal specifiek uitwijzen natuurlijk, maar ook daar bestaan wachtlijsten. Ook daar is het probleem van van schaarste en ook daar is er vanuit gemeenten specifiek beleid om kwetsbare groepen en doelgroepen te kunnen huisvesten
[1:11:03] en tot slot een want de van Beckerman zegt dan ook altijd verwijst naar Wenen, dan zouden wij gewoon de inkomensgrens omhoog moeten doen. Daar hebben we natuurlijk heel vaak over over gedebatteerd. Maar het verhogen van de inkomensgrens. Even los van alle problemen die dat verder met zich meebrengt in Europa. Dat betekent eigenlijk alleen maar dat meer mensen in aanmerking komen voor een corporatiewoning die er niet zijn en daarmee is het dus geen oplossing voor de laagste inkomens.
[1:11:28] Voorzitter, dit was mijn eerste onderdeel.
[1:11:31] Ik parkeer geniet ervan zou ik zeggen. Genieten, zou ik zeggen zijn indrukken zich. Ik ga even die kant langs hier Eerdmans.
[1:11:40] Even de opmerkingen over steden bepalen hetzelfde. Ik herinner mij als Rotterdam. Ik ga mijn buurvrouw. Wij moesten volg mijn verzoek bij BZK neerleggen. Als wij de Rotterdamwet wilden uit te breiden.
[1:11:50] Dus dat was toch een vanuit beest kan wel een dwingende invloed.
[1:11:57] Dat we elkaar goed begrijpen. Het verzoek komt uit de gemeente zelf. En de goedkeuring moet voor gegeven worden door BZK.
[1:12:05] En dan twee vraagjes had ik liggen over de Rotterdamwet de privacy verse belang van inwoners dus privacy inwoners versus het belang dat ze hebben bij bij die bij Rotterdam met uitvoering en het dicht zetten van kansarme beroepsopleidingen.
[1:12:17] In dat kader die beroepsopleiding. Dat is op dat laatste punt. Ik hoorde die vraag en toen dacht ik ja daar heb ik geen verstand van. Dan moet ik natuurlijk naar mijn collega van OCW dus wellicht dat in de loop van de middag ik nog een antwoord daarop krijg. Dat heb ik nu nog niet voor wat betreft privacy gegevensuitwisseling. We hebben bij de stedelijk bij die zestien stedelijke vernieuwingsgebieden hebben we navraag gedaan naar de knelpunten. Die heer koerhuis had ook vragen over gegevensuitwisseling. Het blijft echt wel een heel ingewikkeld punt. Het keert ook steeds terug. Ik begrijp ook dat u er aandacht voor vraag vraagt hem. Er zijn er echt mee aan de slag. Samen met de gemeente naar aanleiding van de uitvraag die gedaan is bij de gemeente. Dus een punt heeft onze aandacht.
[1:13:00] Vrouw, bromet,
[1:13:02] Voorzitter even over Wenen. Want de redenatie van de minister gaat uit van het systeem zoals het in Nederland is en als je dat dan zou aanpassen op onderdelen. Dan zou het helemaal vastlopen. Daar ben ik ook wel eens met de minister. Maar volgens mij geven wij het voorbeeld omdat het hele systeem ontmoet. Dus ja. In Wenen worden er subsidies verleend voor de bouw van huurwoningen en in Nederland moeten de corporaties belasting betalen. Dat is meer dan het omgekeerde.
[1:13:30] Als je de inkomensgrens gaat verhogen wat groenlinks ook zou willen dan moet je zorgen dat er meer woningen beschikbaar komen omdat anders de wachtlijsten voor mensen die nu een de lagere inkomens zitten helemaal niet meer aan de beurt komen. Dus het gaat niet om een aspect eruit halen en dat toepassen. Nee, het gaat om het hele systeem om.
[1:13:50] Nee, Dank voor de voor de verheldering.
[1:13:54] Ik wilde alleen maar verduidelijken dat er natuurlijk verschillen zijn. Dus. En inderdaad het systeem wat wij hebben dat kun je ook anders doen als je opnieuw zou beginnen, zou het misschien ook anders doen waar we hebben geprobeerd de afgelopen periode vanuit dat systeem wet en regelgeving aan te passen en ook de de verhuurdersheffing eigenlijk weer in te zetten, waardoor korting te geven op verhuurdersheffing bij nieuwbouw bij verduurzaming. Dat zijn volgens mij allemaal aspecten die ook een vrouw met een groenlinks aanspreken. We hebben nu sinds de algemene beschouwingen weten welke manier van structureel deel van de verhuurdersheffing eraf hebben. Dat geeft echt ruimte per direct ook aan de woningbouwcorporaties voor voor de investering en dus voor het bouwen van meer woningen. Wat denk ik een doel is van van ons allemaal en en nog verdergaande stappen. Er is een er is een inhoudelijk onderdeel van de formatie gestart. Dus we kijken natuurlijk allemaal met spanning naar wat er gebeurt en we hopen natuurlijk op een brede en constructieve samenwerking in de kamer op het hele dossier.
[1:14:50] Beckerman.
[1:14:52] Breedte en kosten.
[1:14:53] Die genoemd wordt. Dan moet ik natuurlijk wel.
[1:14:55] Ik zeg nee.
[1:14:58] We beginnen meteen met te lachen. Voorzitter, ik weet niet wat ik verkeerd doe. Voorzitter.
[1:15:02] Even over.
[1:15:03] Wanneer Rotterdamwet. Want ik het
[1:15:07] delen we volgens mij wel echt een breed en constructief, namelijk dat we allemaal willen dat elke wijk leefbaar en veiligheid veilig is het middel.
[1:15:18] Dat is waar wij grote problemen mee hebben. Een voorzitter dan heel concreet. De minister zegt nou ja, het mag van het Europese hof. Nou dat is niet helemaal waar. De Europees hof heeft gezegd het mag zolang je dit regelmatig en goed evalueert. En ik vind die rigo-rapport. Ik heb daar moeite mee. Ik heb daar ook enkele vragen over gesteld en zou de minister vragen via de voorzitter nog op terug kunnen komen, want dit is wel een heel lastig te lezen rapport wat eigenlijk de minister zegt is allemaal heel positief. Maar dat is niet helemaal wat Rigo, concludeert en we weten niet wie heeft er nou meegedaan aan die kwalitatief een meeting? Welke vragen zijn die mensen gesteld zijn? De verslagen van die interviews komen de resultaat van alle gemeenten over een het allemaal erg onduidelijk.
[1:16:04] Ik misschien komt dat omdat we gezegd hebben dat onderzoeksrapport geeft aanleiding tot reactie geeft ook mogelijkerwijs aanleiding tot wetswijziging. Maar dat hebben we eigenlijk overgelaten als demissionair kabinet aan het volgende kabinet. Ik wil de kamer heel graag inzicht geven in alle achterliggende feiten, voor zover dat nog verbeterd kan worden, maar we hebben dus er zijn eigenlijk gestopt als demissionair kabinet bij het doen van suggesties voor voor aanpassing.
[1:16:31] Voorzitter, als ik dat dan een klein beetje als toezegging. Zo mag horen. Want ik zou daar echt wel heel graag inzicht in willen want ik vind het lastig aan de ene kant snap ik dat kabinet zich maar we zijn demissionair. Maar ik hoor de minister het ook zeggen dat is de richting die we willen inslaan met gemeente. Dan denk ik nou dat klinkt niet heel demissionair. Dat klinkt alsof er een richting bedacht is. En ja, als SP willen we gewoon dat artikel acht, negen en tien stoppen. Dus ja. Als u toch al een richting wordt ingeslagen. Dan moet ik daar enigszins zenuwachtig van. Dus mag ik het horen als een toezegging dat wij al die stukken krijgen en dat de kamer ook nog echt de kans krijgt om zich daar over te buigen.
[1:17:08] Nou ik daar waar het ging over een richting die wilde inslaan. Was het alleen maar het verbeteren van de monitoring in overleg met de gemeente. Dat is nog niet een beleidsmatige koerswijziging of iets dergelijks en maar ik ben graag bereid. Ik zet mevrouw Beckerman graag toe om even te kijken naar wat de kamer nou precies heeft aan informatie en of daar nog iets aanvullend bij ons is dat weet ik gewoon eerlijk gezegd niet. Dat moet gewoon even naar kijken.
[1:17:32] Prima. Gaan we het volgende blokje?
[1:17:34] Dagvoorzitter en dat gaat over de vragen over het volkshuisvesting fonds viel mij op dat de woordvoerders al spraken over de dat hebben we dan gedaan die ruim vierhonderd miljoen. Maar het is dat ze moeten er nog beginnen want zo snel gaat het daar ook weer niet. Ik ben heel blij met het fonds nogmaals Dank ook aan partij van de arbeid, groenlinks en anderen die dit mogelijk hebben gemaakt, want dit maakt het gewoon mogelijk om echt in die in die woningkwaliteit nu die leefbaarheid van met name die zestien stedelijke vernieuwingsgebieden, maar ook in de grenzen en krimpregio's aan de slag te gaan. We hebben er was inderdaad een overweldigen belangstelling. Na achtenveertig inschrijvingen geloof ik. Er zijn er twintig gehonoreerd en daarmee is al het geld eigenlijk ook gewoon ingezet. Er worden meer dan twintigduizend woningen mee geherstructureerd. Dus het is gewoon stevig overvraagd, maar we kunnen er ook wel echt wat wat mee doen.
[1:18:35] Ik ja. Dit is de ook dit is uiteraard denk ik aan een volgend kabinet. Tenzij het toch allemaal nog heel erg lang gaat duren. We hebben ook nog een begrotingsbehandeling. Maar goed we hebben in ieder geval dus de de eerste beschikbare middelen hebben we nu kunnen we kunnen toekennen en dat vind ik echt wel een hele hele belangrijke stap. We gaan eigenlijk wel vanaf begin af aan al starten met het monitoren en bijhouden hoe dit gaat en wat er nodig is. We zullen ook nog een soort reflectie laten uitvoeren op de de regeling van het van het fonds. Ik dacht dat die koerhuis had een aantal vragen kan ik daar ook bij betrekken.
[1:19:18] Misschien voor de volledigheid van koopman die vroegen naar een specifiek project in den Haag zuidwest de we hebben gewoon een Commissie gevraagd toetsingscommissie gevraagd om alle aanvragen te beoordelen. Dat leidde tot een positief advies voor meer plannen dan uiteindelijk konden toekennen. Dus er zijn ook prioritaire gebieden af van dus het gebied is prioritair, maar niet alles kon worden toegekend. Dus Hopelijk komt er inderdaad een vervolg op.
[1:19:48] Dus je hebt zeg maar aanvragen die wel positief zijn beoordeeld, maar uiteindelijk ik gewoon niet gered hebben in de ranking en je hebt ook aanvraag met een negatief advies omdat de plannen onvoldoende
[1:20:01] heel in het algemeen vroeg mevrouw bromet. Wat is nou eigenlijk de staat van de wijken in Nederland. We hebben we meten dat eigenlijk door de staat van de woningmarkt hebben de leef barometer. Dus we weten dat het over het algemeen eigenlijk best goed gaat met de leefbaarheid in Nederland. Maar we weten dus ook zal er een wijk zijn waar die leefbaarheid achteruit achteruitgaat en waar een wat ik in het begin ook zei echt een concentratie is van problemen voor mensen en daar waar die het meest onder druk staat, is de die bevinden zich echt in die in die zestien grote stedelijke vernieuwingsgebieden en in de grenzen en de krimpregio's is de we hebben eigenlijk best een kaart van Nederland waar je kunt aanwijzen waar de grootste problematiek is en dat was ook de reden om dat volkshuisvesting fonds zo te te richten dat je dat het daar aangeeft waar het ook het ergste is. Overigens hebben die zogenaamde leefbaar om meter. Maar die wordt op dit moment ook herijkt
[1:20:56] en we zullen in november van dit jaar al een verdere analyse hebben ook op wijkniveau onze kamer natuurlijk graag over informeren.
[1:21:05] De heer boulakjar, die vroeg hoe we nog zouden kunnen verbeteren.
[1:21:10] De betrokkenheid van van eigenlijk. Alle partijen die die hiervoor nodig zijn. We hebben inderdaad dat expertisecentrum weer noemde het zelf al
[1:21:21] en de de het expertise centrum. Die is ook weer betrokken geweest bij die toetsingscommissie, wiens advies we uiteindelijk hebben overgenomen. Ik zou me wel kunnen voorstellen. Ook als je door zou gaan met het volkshuisvesting fonds dat je ook aan dit punt van de betrokkenheid van andere partijen naast expertisecentrum dat je daar nog eens heel goed naar kijkt. Maar goed dat is dus afhankelijk van het feit of er een besluit valt voor een vervolg daarvan
[1:21:45] dan nog een paar punten rond de huisvesting van aandacht groepen waren niet heel veel vragen maar toch wel een paar.
[1:21:52] Dat is een volgend onderdeel voorzitter. Dus ja dan krijg ik even of er behoefte.
[1:21:56] Natuurlijk symfonie bromet.
[1:21:59] Voorzitter, de minister zegt we weten waar de probleem probleemwijken zitten. We hebben het geld goed besteed, denken we. Maar we hadden niet genoeg om alle plannen te honoreren en Hopelijk komt er een vervolg op en dan is mijn vraag waarom staat er in de begroting helemaal niks?
[1:22:16] De reserveert voor het vervolg.
[1:22:19] Voorzitter, misschien mag ik even twee antwoorden. Ik ga ook iets zeggen over het volkshuisvesting. Ik ik mijn antwoorden gingen over het volkshuisvesting fonds voor die zestien gebieden gebeurt natuurlijk veel meer dan dat. Want we hebben ook andere instrumenten, zoals de woont deals. De woningbouw impuls, de regio deals programma's vanuit Jane v. Die gaan over preventie en ondermijning en ook dat dat is dat is nou echt integraal beleid de ook dat probeer daar zo gericht mogelijk in te zetten. Dus dat is best een enorme klus, maar daarmee lukt het wel om ook die middelen daarvoor vrij te maken en ook de zorgen voor die integrale aanpak en ik vind het heel belangrijk dat die ook meerjarig kan worden voortgezet, maar het is dus een bredere aanpak dan alleen het inzetten van het volkshuisvesting fonds, hoewel dat volkshuisvesting fonds daar wel een grote en belangrijke bijdrage aan kan leveren dan de vragen over de over de begroting.
[1:23:10] We hebben dat dat weet een vrouw met. We hebben ook bij de algemene beschouwingen troonrede et cetera gezegd kabinet is demissionair. Op een aantal onderdelen doen we desalniettemin voorstellen ook op het gebied van wonen en volkshuisvesting met tien keer honderd miljoen, maar niet op alle onderdelen en dat komt omdat we, terwijl wij juist demissionair doen wat we kunnen en wat wat er moet er natuurlijk ook informatie gaande is en het aan de kamer is en aan de fracties is om ook daar besluiten te nemen. Dus we hebben natuurlijk niet alles kunnen doen in die begroting omdat het kabinet demissionair is de de volkshuisvesting fonds is net we hebben dat net deze zomer hebben die middelen kunnen toekennen. Een vervolg zou volgend jaar zijn. Ik hoop van harte dat het onderdeel uitmaakt van de gesprekken.
[1:24:04] Dan gaan we door naar volgende blokje.
[1:24:07] De huisvesting van aandachtsgroep voorzitter, misschien. Ik geloof niet dat een van de Kamerleden eraan heeft gerefereerd. Maar ze kennen denk ik wel het rapport een thuis voor iedereen. Dat heb ik naar de kamer gestuurd van de zomer en dat is een eigenlijk best indrukwekkend rapport met voorstellen voor een integrale aanpak, aanpak voor de helft van de huisvest problemen van verschillende aandacht, aandachtsgebieden.
[1:24:33] Vorige week heb ik met een aantal collega's en verschillende bestuurders van de medeoverheden en ook Aedes gekeken naar dat rapport en die aanbevelingen en hoe we daarmee verder zouden moeten gaan. Ook hier speelt ons natuurlijk klein beetje parten dat het kabinet demissionair is, maar willen toch in ieder geval klaarliggen. Ook voor voor het volgende kabinet en we hadden al eerder afgesproken om middelen ter beschikking te stellen, net als in tweeduizend twintig weer vijftig miljoen voor passende woon en verblijfsruimte voor deze groepen. Dus we hebben het van de daklozen tot de arbeidsmigranten, et cetera en gemeenten kunnen daar dus op intekenen. Hij is opengesteld, dacht ik vanaf eind deze maand
[1:25:16] de kleine VWS en arbeidsmigranten was nog een specifieke vraag van de heer koerhuis en ik heb de werkgroep modernisering appartementsrecht Nederland gevraagd een advies over de versterking van de VNV uit te brengen en dat advies verwacht ik voor het eind van het jaar.
[1:25:37] De heer boulakjar had het over de mensen met een rugzak rugzakje die ergens worden geplaatst. Nou ja dat raakt heel erg aan het punt wat we net bespraken. Juist die kwetsbare buurten kan dat leiden tot een stapeling van problemen. Er is nooit een oplossing voor dat zijn echt maatwerkoplossingen. Nou daar heb ik net ook over gehad. De rol van corporatie ook heel belangrijk te krijgen. Steeds meer te maken ook met kwetsbare groepen die weten ook steeds beter hoe ze er mee om moet gaan. Het was niet de heer boulakjar was hier Eerdmans. Oké Dank. Ja dat is wel best een groot verschil. Maar goed. Het onderwerp is wel belangrijk. Dus daar loopt eigenlijk een traject wat zowel met zeg maar de gemeente politie zorg en welzijnsinstellingen en maar ook de woningbouwcorporaties. De Woonbond om elkaar goed te informeren, goed te leren van van elkaars ervaringen en lokaal kun je kun je daar natuurlijk ook gewoon afspraken over maken bijvoorbeeld prestatieafspraak omdat om dat probleem te proberen op te lossen.
[1:26:41] Voorzitter, dan ga ik naar de leefbaarheid en veiligheid.
[1:26:45] Eerdmans,
[1:26:47] We willen nog even over de statushouders gehad die gemeenten worden verplicht door u om mensen met een status te huisvesten. Dat loopt inmiddels tot vijfentwintig duizend statushouders die een woning moeten krijgen en dat dat niet krijgen want die zijn er niet. Die woningen. Hoe gaat u daar nou mee om. In plaats van lapmiddelen de hoe denkt u dat het probleem te keren en die vraag wordt gesteld, want er zijn gewoon geen woningen voor.
[1:27:10] De de statushouders zijn een van de groepen waarvoor je het inderdaad heel moeilijk is.
[1:27:15] Ik meen overigens dat er ook nog weer een apart debat over gepland is. Maar ik kan natuurlijk altijd proberen een antwoord te geven op de vraag van
[1:27:23] de heer voelt, want we zitten hier nu toch deed. Het is wel urgent en het is bekend dat hebben we de staatssecretaris van justitie en veiligheid en ik ook gezegd we hebben de provincies gemeenten opgeroepen om te helpen om dit samen op te pakken. Dat zijn ze aan het doen via landelijke en provinciale regietafel. Er is een achterstand en die die moeten we inlopen en dat is gewoon veel lastiger in de huidige woningmarkt omstandigheden dan het was, maar desalniettemin zullen deze groep, net als andere aan als groepen. Daarna moeten we wel zorgen voor de huisvesting. Maar dat zal niet makkelijk zijn.
[1:28:02] De coureurs.
[1:28:03] Wist je dat aansnijdt staat de debat ook aangevraagd door de heer Eerdmans, maar we lezen ook allemaal dat het water aan de lippen staat bij gemeenten en dat de taakstelling eigenlijk niet meer uit te voeren is. Maar ik zie toch aan de andere kant provincies tegen eigen, met name de provincie noord-holland om dan statushouders op kosten van gemeenten in hotels te gaan plaatsen. Ja dat lijkt me toch niet de bedoeling. Als we zien wat voor wat voor tekorten aan woningen hebben tot gemeenten het gewoon echt niet lukken en dan ook nog een provincie noord-holland die de op de rem staat en twee tenminste naar aanleiding van Kamervragen op het gebied van woningbouw. Dat zou dan zou het toch jaar de omgekeerde wereld zijn dat dat de provincie noord-holland op kosten van gemeente statushouders gaat huisvesten in in hotels vragen minister.
[1:28:49] Ik moet zeggen dat ik niet op de hoogte ben van plannen van de provincie noord-holland om statushouders in hotels te vestigen. Maar ik neem het dan aan van oké. Ja
[1:28:59] ik weet het niet. Dan zal ik dan ook naar kijken. Ik overleg met provincies en met gemeenten over huisvesting van statushouders en hoe we dat samen kunnen oplossen.
[1:29:08] Ja maar toch graag een reactie van de minister. Wat ik ja ja ik vind het erg als we statushouders ouders gaan gaan huisvesten in hotels. Ja ik vind het altijd al niet eerlijk dat staatshoofden voorrang krijgen op sociale huurwoningen. Maar dat we ook nog in hotels gaan huisvesten zou ik echt echt erg vinden. Ik kijk naar wist ik weet niet of ze dat dat de de dat deelt in een reactie als provinciestad gaan doen dat het toch wel dat het toch niet de bedoeling.
[1:29:38] Ik net al antwoord op gegeven. Het staat niet op de agenda vandaag, dus we moeten niet een statushouders debat ervan gemaakt.
[1:29:47] Nou voorzitter ik nogmaals ik wist dit niet. Ik hoorde het. Ik vind dat provincie gemeenten hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor alle aandacht groepen, maar zeker ook voor de statushouders.
[1:29:59] Ik heb zelf gezegd. Soms zijn er onorthodoxe mogelijkheden of oplossingen nodig. Wellicht is dit zo'n onorthodox mogelijk, maar het is sowieso een tijdelijke. Dus het is kan natuurlijk nooit een permanente oplossing zijn
[1:30:11] leefbaarheid en veiligheid. Dat is dus jij begon. Ik heb er net al iets over gezegd omdat ik schetste dat we voor de zestien vernieuwingsgebieden meer doen. Alleen het volkshuisvesting fonds en maar dat de en dat programma dat heet leefbaarheid en veiligheid. Dat is al in tweeduizend negentien gestart hebben kamer ook over geïnformeerd. Dat zijn die zestien gebieden waar het rijk allianties mee is aangegaan. En als je gewoon kijkt naar al die verschillende middelen die we daarvoor hebben ingezet. Ik noemde net al een aantal daarvan om regio envelop volkshuisvesting fonds, woningbouw impuls et cetera, et cetera. Dan heeft dat in de afgelopen jaren al geleid tot investeringen. Noem het maar even een investering. Want dat vind ik het ook echt van zee. Meer dan zevenhonderd miljoen in die in die zestien gebieden en dan heb ik tel ik niets mee. De korting die woningbouwcorporaties hebben gekregen op een verhuurdersheffing als zij daar zijn gaan bouwen of verduurzamen en we hebben ook de oproep van die zestien, burgemeesters ter harte genomen omdat we zagen dat inderdaad de impact van corona en de een lockdown dat dat juist daar voor die kwetsbare groepen grote gevolgen had en we proberen ook nog steeds te kijken hoe je maatschappelijk goed rendement krijgt. Dat staat eigenlijk allemaal in die reportage in de kamer heeft gekregen. We hebben ook geprobeerd te leren uit het verleden uit het buitenland. En wat precies de behoeften zijn in die specifieke gebieden
[1:31:40] en eigenlijk leidt allemaal tot de conclusie dat je het langjarig moet volhouden omdat je integraal beleid moet voeren dat er echt aandacht nodig is. Bestuurlijke aandacht aandacht van de professionals die daar werken. Want wat je eigenlijk wilt is gewoon perspectief bieden voor kinderen en jonge mensen die in die wijken wonen dat ze het allerbelangrijkste. Dus we zijn begonnen.
[1:32:05] Maar we moeten ook nog gewoon een hele tijd volhouden.
[1:32:10] De vraag van het geld van mevrouw moment heb ik gekomen antwoord
[1:32:15] de voor voor de toekomst. Dus we hebben dus een aantal van die of we hebben de stad programma en we hebben een aantal
[1:32:24] bronnen waar de middelen uitkomen. We denken wel dat het nodig is om daar in de toekomst meer middelen voor vrij te maken en ik ga ervan uit dat we daar begrotingsbehandeling, maar ook
[1:32:34] aan de formatietafel en dus voor het nieuwe kabinet
[1:32:38] dat er nog verder over gaat worden gesproken.
[1:32:41] Er was ook een specifieke vraag. Dag voor vrouw met over wijkagenten heb natuurlijk even bij de collega's van ING moeten checken die over de wijkagenten gaat.
[1:32:50] We hebben bij de miljoenennota structureel middelen vrijgemaakt voor de aanpak van ondermijning en met name de tweeëntachtig miljoen voor preventie. Die is belangrijker. Die helpt ook juist om de jongeren in die buurten in die kwetsbare wijken te behoeden voor het afglijden van criminaliteit en daarbovenop hebben natuurlijk ook nog de motie Hermans van daar zitten ook middelen in en die middelen zullen ook gaan naar wijkagenten en en boa's en ik ben het gewoon ook eens dat we zien in buurten waar een koppeling is van wijkagenten, boa's en vaak ook mensen uit de wijk zelf die als vrijwilliger ook op straat zijn met de wijkagent of in overleg met de wijkagent zich op straat laten zien dat dat echt een verbetering geeft voor het gevoel van veiligheid van van mensen. Veel van de werkbezoeken die ik heb gebracht. Dat zien
[1:33:41] gebeuren.
[1:33:44] Voorzitter, de laatste punt gaan over woonoverlast en een aantal overige vragen
[1:33:50] van de leven
[1:33:57] woonoverlast. Ik dacht dat weer coureurs was die erover begon. Ik denk dat we moeten kunnen constateren dat de wet aanpak woonoverlast meerwaarde heeft en dat die wordt toegepast als laatste middel om een gedragsaanwijzing op te leggen aan huurders en ook aan eigenaar bewoners de tussentijdse evaluatie die is medio vorig jaar al uitgebracht is al best wel een tijdje geleden. Dus daarna natuurlijk ook wat een ander gebeurd. Ik wil echt ook de gemeente en het centrum voor criminaliteitspreventie en veiligheid complimenteren. Die hebben zich enorm ingespannen op dit onderwerp. Zeker in coronatijd was dat belangrijk omdat te continueren. Was dit niet makkelijk. Zeker in het begin. We zijn nu allemaal een beetje vergeten. Maar in die begintijd van corona was was het heel lastig. Niemand wist precies hoe je er nou mee om moest gaan. Ze hebben heel veel extra werk verricht en dat hebben ze eigenlijk ontzettend goed georganiseerd. Ook wetende dat via allerlei fysieke ontmoetingen eigenlijk niet meer konden in die tijd. En toch zijn ze erin geslaagd om daarmee door te gaan naar sinds één januari van dit jaar heeft de wet een bredere toepassing mogelijkheid gekregen om verhuurders aan te spreken. Dat heeft denk ik. De slagkracht ook versterkt dat centrum voor criminaliteitspreventie en wordt ook gesubsidieerd en dat helpt denk ik heel erg. De aanpak ligt natuurlijk in principe bij gemeenten. Maar ik vind het inderdaad vanuit soort van stelsel verantwoordelijkheid belangrijk dat het departement daar ook maximaal aan meedoet.
[1:35:26] De cijfers dan ik kan dat lang of kort toen ik begin met de korte variant. Dan kijk ik wel of de heer courgettes nog meer wil weten de zijn circa tachtig casussen in uitvoering. Bij het CNV
[1:35:42] buurtbemiddeling zien we ongeveer twintigduizend in tweeduizend twintig en dat is een stijging met tweeduizend ten opzichte van het jaar ervoor en een volledige evaluatie. Die zal volgend jaar worden uitgevoerd.
[1:35:57] En dan zullen we natuurlijk zien welke resultaten dat oplevert,
[1:36:00] kunnen huurders bij woonoverlast terecht bij de huurcommissie in principe moeten ze bij een gemeente zijn de gemeente die die is ook in die wijk die kan ook bemiddelend optreden. Die hebben vaak buurt bemiddelings teams. Maar de gemeente is dus de handhavende instantie bij woonoverlast. Dat is de huurcommissie niet. Ik vind het niet de huurcommissie niet de meest logische plek daarvoor
[1:36:26] de gegevensverwerking komt er nog even op terug omdat de koerhuis daar nog een specifieke vragen over had. Ik heb daar ook inderdaad in een wetgevers overleg in maart jongstleden iets over gezegd want ik had hem toegezegd om te onderzoeken welke knelpunten woningbouwcorporaties ervaren bij het delen van gegevens.
[1:36:44] Ik heb ook toegezegd om te bekijken hoe woningbouwcorporaties grip kunnen houden op de wijk. En inderdaad binnen die wettelijke taak die overlast zouden kunnen tegengaan. Ik ben die toegang zeg ik niet vergeten zijn er volop mee bezig. Ik ga de kamer op zo kort mogelijke termijn nog een brief sturen waarin op deze punten wordt ingegaan.
[1:37:02] Toezegging zal daarmee gestand worden gedaan.
[1:37:06] De tijdelijke locaties voor flex woningen. Ik dacht weer boulakjar was die daar naar vroeg
[1:37:14] die zijn nou een die tijdelijke en flex woningen zijn noodzakelijk onderdeel denk ik van de aanpak en de oplossing van de woningnood de zijn verschillende instrumenten waarbij het ministerie van BZK daaraan kan bijdragen. De stimuleringsaanbod flex wonen. De crisis en herstelwet om die langere exploitatie methode mogelijk te maken in overleg met de gemeente het expert team
[1:37:38] dat gemeente ondersteunt in de zoektocht naar locaties die daarvoor geschikt zijn. En daarnaast is op dit moment een locaties zogenaamde locatie scan in ontwikkeling van het kadaster. Op allerlei manieren proberen we dat te bespoedigen en te verhelpen.
[1:37:56] De taskforce nieuwbouw woningbouwcorporaties die is inderdaad eind vorig jaar kijkt weer naar de boulakjar. Die stelde die vraag in tweeduizend twintig samen met Aedes VNG hebben we die taskforce opgericht en die is dus die is er om te helpen bij het realiseren van honderdvijftigduizend nieuwe sociale huurwoningen en ook tienduizend flex woningen en daar komt binnenkort een voortgangsrapportage van de taskforce en ook daarover zal ik graag de kamer. Dit najaar nog informeren
[1:38:23] en tot slot, voorzitter voegt weer blokje er nog aan mij of het Rijksvastgoedbedrijf mogelijkheden ziet om snelle woonruimte te realiseren. We zijn inderdaad wel mee gestart om het Rijksvastgoedbedrijf dat niet alleen maar vastgoedbezit, maar ook grond en partner te laat zijn in gebiedsontwikkeling, bijvoorbeeld in Flevoland waar het Rijksvastgoedbedrijf veel de grondbezit kijken we naar mogelijkheden om dat omdat inzet voor woningbouw en hetzelfde geldt voor tijdelijke woningen flex woningen. Daar hebben we ook het Rijksvastgoedbedrijf voor ingezet en ook hiervoor geldt. Voorzitter, zoals bij alles wat ik daar een kamer zal rapporteren over de voortgang.
[1:39:10] Dank u.
[1:39:10] Daar zien we dan naar uit.
[1:39:13] Vraagt nog van decoratie.
[1:39:15] Dankuwel. Voorzitter,
[1:39:17] de minister zei dat ze met het onderzoek voor de wettelijke grondslag voor corporatie voor gegevens tering en verwerking zo kort mogelijk met een met een met een brief komt de vraag me af wat voor datum hangt ongeveer aan vast aan voor kort mogelijk en een voor de helderheid. We spelen twee dingen een het de aanpak van van woonoverlast dat ze gegevens kunnen delen met politie en GGZ, maar ook de aanpak van woonfraude
[1:39:40] dat dat ze gegevens kunnen kunnen krijgen van de BP en de belastingdiensten verhelderend. Dat dat dat over dat pakket hebben en dan wat een wat wat er dan bedoeld wordt met zo kort mogelijk.
[1:39:52] De brief waar ik op doelde. Die wil ik proberen voor het herfstreces nog te sturen. Maar dat gaat om het eerste deel waardeer coureurs over sprak over tweede deel. Dat zal nog iets meer tijd kosten. Dat zit nog niet in die brief.
[1:40:04] Over de tweede deel heb ik heb ik al Kamervragen gesteld. Deadline komt dichterbij. Dus dat zal wel eigenlijk rond hetzelfde tijdstip komen.
[1:40:13] Prima.
[1:40:14] Heel goed.
[1:40:15] Tot zover de termijn van de regering.
[1:40:18] Als we niet uitkijken, zijn we een uur eerder klaar dan begroot. Wat wat moeten we met al die tijd doen denk ik. Dan vallen we dreigen een gat te vallen.
[1:40:24] Maar gelukkige,
[1:40:26] Gelukkig. En wanneer koerhuis de tweede termijn het woord is aan de Koreaans.
[1:40:32] Ja. Dank u wel. Voorzitter, ben blij met de beantwoording van de minister. Ik ga nog eventjes doorheen. Ben ik heel eerlijk. Nee ik ben tegen bij het laatste blokje al aanbeland van mij dan want ik had het over het volkshuisvesting fonds. Het was eigenlijk een hele simpele vraag geen minister zegt van ja Commissie dit en dat maar uiteindelijk. We keren wel drieënzestigduizend euro per woning uit onder de sloop onder sloop nieuwbouw en ik vraag me echt af. Want uiteindelijk wordt het wel uitgekeerd. Dat is besloten om uit te keren en en waarom is dat zo veel hoger dan de sloop nieuwbouw regeling van van vijftien tot vijfentwintigduizend euro per woning vinden we als controleur van de ging best wel recht op hebben om te weten waarom die kosten zijn gestegen
[1:41:14] en dan dan dan tot slot over de tijdelijke huisvesting van statushouders in hotels. Het is dat ter sprake kwam de miste weet van mij. Ik kan ik kreeg die voorrang op sociale huurwoningen al niet uitgelegd. Maar eens hotels krijg ik al helemaal niet uitgelegd waarom statushouders in hotels moeten worden gehuisvest. De minister sprak. Dat zou een van de orthodoxe maatregelen kunnen zijn die een provincie zou kunnen gebruiken. Ik zou graag willen dat ze die van tafel haalt.
[1:41:39] Onorthodox.
[1:41:42] Ja, zeer christelijk hotel.
[1:41:47] Mevrouw Beckham.
[1:41:49] Voorzitter, ik wil graag een tweeminutendebat aanvragen,
[1:41:54] ook omdat ik
[1:41:56] denk dat we de minister zegt terecht. Wij zijn demissionair. Maar de kamer is natuurlijk wel degelijk missionair.
[1:42:04] Ik denk dat we toch nog enkele stappen moet zetten. Nog een keer over die Rotterdamwet zoals hij in de volksmond heet de minister zegt het is proportionele inzet dus geen discriminatie.
[1:42:18] Nou ja, het is wel uitsluiten op basis van klasse op basis van inkomen en die mensen hebben wel degelijk een probleem
[1:42:28] en dat is denk ik wel waar we tegenaan lopen. Kijk je kunt we zijn hier allemaal voor die leefbare en veilige wijken.
[1:42:35] Maar als we zien dat het aantal daklozen verdubbeld is in de afgelopen tien jaar.
[1:42:41] En als we zien dat aantal sociale huurwoningen afneemt en als we zien dat de wachtlijsten tweeëntwintig jaar zijn dan geven die mensen wel inderdaad een heel groot probleem. Voorzitter, en daarom dus ons verzoek voor een tweeminutendebat, en ik zal met commissieleden het voorstel doen voor
[1:42:57] een werkbezoek en ook nog een ronde tafel gesprek hierover.
[1:43:04] Dank u wel, mevrouw bromet.
[1:43:06] Voorzitter hebben in deze Commissie eigenlijk best vaak debatten over onderwerpen die gaan over de woningmarkt gisteren over het klimaatakkoord en de bebouwde omgeving vandaag over leefbaarheid in de wijken. Maar het gaat eigenlijk toch ook steeds over het enorme tekort dat er is aan woningen aan betaalbare woningen.
[1:43:24] Ja, we kunnen dan steeds hele kleine stapjes doen. Vierhonderdvijftig miljoen hier voor een jaar en een potje daar. Maar er zijn echt hele grote stappen nodig om de woningmarkt weer op gang te maken te brengen en ik ik maak me zorgen over een coalitieakkoord, want ik ben bang dat dat weer.
[1:43:43] Gerommel. In de marge wordt.
[1:43:46] Dank u wel, mevrouw koopman.
[1:43:49] Eigenlijk geen vragen aan de minister, maar wel aankondiging mag dat ook in de techniek.
[1:43:53] Dat hangt ervan af wat de veel.
[1:43:56] De papier en stukken en onderzoeken terug van wat is nou een fijne wijken. En hoe willen we eigenlijk dat ook zeker zestien aandachtsgebieden eigenlijk al die één miljoen mensen in wat voor wijk moeten ze daarna gaan wonen. Dat is een wijk met een fijn huis om in te wonen en een veilige en gezonde wijk en dan komt erachter vaker met werk in de buurt en die invulling van hoe dat nou concreet gaan doen. Die wijk banen die die mis ik vaak nog. Dus het is eigenlijk een aankondiging om te kijken hoe gezamenlijk tot meer focus daarop kunnen komen.
[1:44:28] Want wat kondigt u dan aan.
[1:44:29] Ik kom daar nog wel met een voorstel via een bepaalde weg.
[1:44:33] Spannend, spannend, de heer, aan de heer Eerdmans,
[1:44:40] Ja ik vind ook ik vind ook spannend. Voorzitter, ik
[1:44:43] ik ben benieuwd naar aankondiging van aankondiging. Neem een tweede termijn richt zich eigenlijk op het ten eerste het ondersteunen van de heer koerhuis bij het punt van hotels. Ik denkt dat het echt een uitzichtloze toestand is rond de huisvesten van statushouders. Het het het gepropt. Het het worstelen ermee. De gemeentes is werkelijk waar u blijft toch die dwingende taakstelling houden. Dat is werkelijk bedoel die gemeente helemaal kopje onder en er is geen oplossing. Anders dan dat je de denk ik toch de instroom beperkt. Maar goed daar gaan we het later in het grote woon debat migratie woondebat, gaan we daar verder over hebben. Mijn punt richt zich puur op woonoverlast. En dan wel de skaeve huse. Voorzitter, dat heb ik gemist dat die woorden Deens voor overigens voor rare huizen bekend. De oplossing voor het probleem van notoire extreme overlast veroorzakers waar u mee te maken heeft. Heeft u ook goed omschreven is verplaatsen van probleem hebben gaan mensen huizen uit te komen ergens anders weer terecht. Dus het verplaatst zich, zoals kernfusie oplossing is in Rotterdam ook gedaan dat dat mensen daar tot rust komen en een woon gedrag bijstellen en ook met zorg erbij kunnen veranderen van in woon gedrag en dat is echt wel iets om over na te denken zou dat een idee is om landelijk uit te rollen, want de overlast is tot nul gedaald
[1:45:55] in de portieken. De flats waar die mensen vandaan waar ze vandaan zijn gehaald en het is ook tot nul gedaald in de omgeving van de skiverhuur zand hebben bij het vliegveld gedaan. Rotterdam en daar was de eerste bewoners allemaal geprotesteerd. En toen hebben ze hebben ze toch de tijd gegeven en dat blijkt dat mensen daar helemaal geen hinder van hebben. Dus skaeve huse Tilburg, Rotterdam echt goede kansen. Graag een reflectie of dat iets is voor voor landelijk.
[1:46:18] Dat is een Dankuwel.
[1:46:19] Ze spreken van de zijde van de camera's, de Bullock.
[1:46:22] Ja. Dank u wel voor het. Ik zal het kort houden blij weer met de antwoorden beantwoording van de minister en ook een aantal toezeggingen om het voortgangsrapportages te komen nog meer
[1:46:33] levenswerk. Nogmaals, de ondersteuning van van Beckman voor het rondetafelgesprek een bezoek aan Wenen. Ik had gehoopt dat ze dan even twee minuten debat nog even verder konden.
[1:46:44] Misschien.
[1:46:46] Dus laten we eerst een ronde tafelgesprek hebben en misschien dat we binnen een paar weken naar Wenen kunnen gaan en volgens het debat. Maar dat laat ik even over mevrouw Beckerman mevrouw de minister sprak ook over de rol van vrijwilligers en buurtpreventie. Ik heb er zelf ook heel veel goede ervaring meegedaan maar schoot me te binnen dat we
[1:47:05] pijlers van het die over buurt rechters die ook een aandeel zouden kunnen hebben in dit soort conflicten. Dus mijn vraag is hoe staat het daarmee lopen die en wat levert dat op Dankuwel. Voorzitter,
[1:47:18] De coureurs nog.
[1:47:19] Ja is interessanter D zesenzestig komt met ideeën voor buurt rechters om woonoverlast aan te pakken. Hoe kijkt de de deze zes dan tegenaan de om op bijvoorbeeld de huurcommissie erbij te betrekken.
[1:47:31] Precies de dat was door mijn worsteling van als als mensen geen aanspraak kunnen maken of de de gang naar de huurcommissie niet kunnen maken. Dat lijkt misschien wel een rolstoel voor machines voor een buurtwerker. Dus ik wacht even op de beantwoording kom ik later op de.
[1:47:48] Tot zover de termijn van de kamer kan de minister reeds antwoord geven. We schudden de schorsen.
[1:52:43] Het woord is aan de minister.
[1:52:48] Dank u. Voorzitter, ik loop even de de nog aan mij gestelde vragen langs. Allereerst heer koerhuis die nog terugkwam in het eerste termijn waar hij het heeft over drieënzeventigduizend euro per woning onder de volkshuisvesting voor geen sessies fonds. Ik maak even een kanttekening of een sterretje bij die drieënzeventigduizend kunnen ik niet zo één twee drie plaatsen. Maar in het algemeen
[1:53:13] kan het inderdaad kloppen dat het hoger is dan alleen maar de sloop kosten
[1:53:17] uit uit andere vergelijken of waar hij het al mee. Vergelijk. Maar dat komt omdat het onderdeel is van het bredere doel zie dit geld is niet alleen maar het open en zeg maar de de de harde kant. Maar het gaat ook over de investering in de leefomgeving in den brede. Het is eigenlijk een onderdeel van gebiedsontwikkeling. Ik vermoed dat dat de verklaring is van het verschil tussen de twee bedragen die de heer koerhuis noem. Ik ga nog even goed kijken of we zijn drieënzeventigduizend euro kunnen plaatsen.
[1:53:47] Decoratie? Dit staat gewoon op eveneens als je volkshuisvesting in toets bij boel dan volkshuisvesting fondsen dan dan komt zo'n plaatje. Daar staat hij daar staat die in op de eigen website van de minister. Ja ik vind het nogal een verschil tussen ze dat als ze dat na de zou worden toelichten waar het grote verschil vandaan komt wel en waarom het eerst wel voor vijftien tot vijfentwintigduizend konden nu niet als ik dat kan opvatten als een toezeggingen daar een brief of of of toelichting voor komt voor de begroting. Wat gaat toch om om veel geld.
[1:54:17] Nee maar ik heb net een antwoord gegeven. Dus ik hoop dat heer koerhuis. Ja. Ik ben hier om antwoorden te geven. Het antwoord is dat de ook gaat naar de gebiedsontwikkeling dus niet alleen naar de harde kant niet alleen naar de kosten sloop onrendabele top voor de bouw van nieuwe woningen. Dat was het andere cijfer. Want die koerhuis hanteerde dit is hoger. Want we investeren in de leefomgeving in den brede. Daar is het hele programma ook op gestoeld. Dus dat is de verklaring daarvoor
[1:54:43] dan het tweede punt van de heer koerhuis. De de hotels voor de statushouders.
[1:54:51] Nogmaals, ik heb ik ben hier niet over geïnformeerd door de provincie of iets dergelijks. Maar de provincies hebben natuurlijk wel een rol. Ik ben niet geïnformeerd door noord-holland in een rol in het interbestuurlijk toezicht inderdaad ook op de taakstelling meer Eerdmans had het ook over en daar horen zij dat horen zij te doen. Gemeenten horen dus ook op tijd maatregelen te treffen als dat in dit geval een onorthodoxe maatregel is in de vorm van een hotel. Dan is dat blijkbaar nodig. Ik ga er dan van uit dat de gemeente en provincie daar gewoon zelf zorgvuldige afweging hebben gemaakt.
[1:55:28] De koelkast,
[1:55:29] Dus dat beweert dat de minister eigenlijk wel ruimte laat dat ook de gemeente daarover toch toch een zeggenschap heeft dat niet. De provincie dat eenzijdig kan opleggen dat statushouders uit een taakstelling op kosten van die gemeente in de in hotels worden worden geplaatst van nogmaals gemeentes kunnen vaak ook niks doen aan het woningtekort. En dat is iets wat we niet van van vandaag op morgen hebben opgelost.
[1:55:55] We proberen in Nederland altijd in goed overleg
[1:55:57] weg uit te komen.
[1:56:00] Maar de toezicht houdende rol ligt wel bij de provincies en uiteindelijk maar dat proberen we natuurlijk altijd te vermijden, kunnen de provincies zouden de provincies over kunnen gaan in de plaats stellen. Maar dat proberen we natuurlijk te vermijden. Voorzitter, dus en ik zie ook dat gemeenten echt enorm hun best doen om oplossingen te vinden.
[1:56:18] Dankuwel. Voorzitter, jammer dat de minister is die toezichthouder van de provincies en hier vallen een oproep in ieder geval van mijn kant en ik denk ook meerdere partijen je minister spreekt alstublieft provincies daarop aan
[1:56:30] dat dat dat we dit nog toch niet gaan doen we dit krijgen we gewoon niet uitgelegd bij de mensen thuis.
[1:56:35] Ik heb de rijks heren. Dat zijn de commissaris van de koning erop aangesproken dat zij moeten helpen bij het vinden van oplossingen voor huisvesting van statushouders. Daar heb ik ze op aangesproken en dat zij onorthodoxe oplossingen hebben, niet moeten schuwen en hebben commissaris ook gehoor aan gegeven Jaap Smit valt hier in Holland heeft ook echt die oproep gedaan. Heel expliciet.
[1:56:54] Eerdmans,
[1:56:55] Islam toch echt helemaal nergens op. Want kijk wat u doet gemeente huis doet wat de minister doet is huisvesting regelen. Maar dat is niet noodopvang hotels zegt zelf wel. Dat is geen dat is geen huis. Dat is een land. Dat is een van de gaan van noodopvang naar noodopvang en kost dat ons hotel hotelrekeningen kun je veel beter zeggen. Laat ze dan inderdaad in een opvang blijven. Dat lijkt me in ieder geval goedkoper in plaats van symbool oplossing van we leggen het net alsof we het bij de gemeente leggen. Dan gaan ze naar hun huizen wonen, terwijl het hotels zijn waar ze tijdelijk maar kunnen gaan zitten. Laat ze dan alsjeblieft in de opvang bij het COA blijven want het kost ons echt minder geld. En dan geven dat draai niet de mensen een rad voor ogen alsof we die mensen gehuisvest hebben. Dat is gewoon pertinent niet waar. School heeft een eekhoorns volledig gelijk is pertinent onzin.
[1:57:39] Meneer de voorzitter. Ik ben meteen ook gezegd de een de ik ken de situatie niet. Maar als het zo zou zijn dat er mensen in hotels worden ondergebracht die status hebben dus mensen die gewoon in Nederland zullen blijven dat ik al is dat natuurlijk geen permanente oplossing. Dat kan alleen maar een heel tijdelijke oplossing zijn. Overigens is het niet gratis. Als mensen heel lang in koolhaas blijven of in azcs blijven zitten. Integendeel, dat is een hele dure oplossing. Daar zou en zou het niet moeten willen dat willen we ook niet uit elkaar. We willen heel graag dat mensen uit de azcs gaan ook omdat we dan weer normale opvang hebben voor mensen die nog geen status hebben in Nederland.
[1:58:11] Maar daar loopt het systeem nu wat vast op dit moment.
[1:58:15] Nou als als u begint met uw collega's. De minister beginnen als u begint de moeder in plezier aan door de sneller zo lastig debatteren. Maar dat dat als de minister begint met uw collega boekers te wijzen op het feit dat twintig procent van de mensen helemaal niet in die asielprocedure hoort te zitten, namelijk de veiligelanders die bezetten de koala's. Laten we daar dan mee starten. Weet je dat is het begin van de oplossingen niet het eind. Dus dan moet je ook bij de bron durven zijn. Dat is dat we veel te veel mensen in ons procedures hebben zitten die er helemaal niet in thuishoren. Als je daar nou eens gaat. Mensen gaat terugdringen terugduwen. Dan schiet het beter op.
[1:58:49] Dan wordt het toch een asielzoekers debat vreselijke de minister.
[1:58:53] J. Voorzitter, precies en dat moeten we niet niet willen. Daar zijn andere debatten.
[1:58:56] Volgens mij. Voorzitter.
[1:58:58] Maar heel yoghurt. Volg mij begrijpen elkaar ook verkeerd, want het nieuws is niet dat er
[1:59:03] mensen met de status. Volgens mij in de en nieuws was toch dat het COA. Een verzoek heeft gedaan aan recreatieparken en hotels om tijdelijk locaties te regelen voor mensen die in het COA zitten in ieder geval zijn we nu aan debatteren over nieuws wat we niet allemaal kennen. Dus misschien goed om een brief te vragen en dit door te schuiven naar debat. Wat ik dacht meneer Eerdmans had aangevraagd.
[1:59:27] De minister van de wil ik wel snel door naar een volgende onderwerp.
[1:59:30] De vraag van mevrouw Beckham was ook mijn vraag. Maar de heren waren heel overtuigd dat het ging over statushouders Sorry koerhuis was dat dus laten we ik ik wil ook blijven bij mijn constatering dat ik niet geïnformeerd bent over dit geval. Dus kan er inderdaad niet op reageren. Mevrouw Witteman heeft een twee minuten debat aangekondigd. Ik hoorde ook spreken over
[1:59:49] hoorde ook spreken over de mogelijkheid voor een ronde tafel. Wat de kamer uiteraard helemaal zelf overgaat. Maar wat ik zeer zou toejuichen en waarbij ik dan hoop dat de kamer ook inderdaad kijkt naar gemeenten die het bijvoorbeeld hebben gebruikt voor huisvesting van bepaalde groepen die zich graag in de gemeente willen hebben. De onderwijs, politieagenten et cetera en en de als ik een suggestie mag doen ook mensen uitnodigen die juist in die sectoren werkzaam zijn onderwijzers. Die zien hoe het verbeterd in de klas de jeugdzorg naar de de wijkagenten. Ik denk dat dat dat echt heel relevant kan zijn, omdat ook van zelf te horen. Maar nogmaals, dat is maar een suggestie. Want dat is niet aan mij.
[2:00:28] Mevrouw Beckerman die die de investeert op het punt van de discriminatie op op klasse en en inkomen de en ik Perzisch hier dan ook want ik geef toe. Je maakt wel onderscheid. Maar dat is een gemotiveerd onderscheid en de en een en een heel goed en grondig gemotiveerd onderscheid en dat de wet dwingt dat ook af. Hè dus op het moment dat dat onderscheid objectief gerechtvaardigd is. Dan mag je dit doen en dan hebben we wel de steun ook van het Europese hof. Je moet dat wel steeds toetsen en daarbij zijn die evaluaties belangrijk en ze is die effectmeting belangrijk wanneer je ernaar vroeg en overigens, want ik heb mevrouw Beckman toegezegd om goed te kijken naar welke informatie heeft de kamer nou precies gekregen. Ik kan melden dat het voorwerk ook voor de het rapport van Rigo en de aanbeveling Rigo. Doe je ook gedaan door Pieter tops op basis van lokale evaluaties. Ik ga nog even precies kijken hoe het in elkaar zetten zorgen dat de kamer er goed over wordt geïnformeerd
[2:01:31] dan even kijken. Ja, mevrouw de met die is bang voor gerommel in de marshals gaat over de woningmarkt beter gezegd, de volkshuisvesting. Nou daar zijn we allemaal bij. Dat zou niet mogen. Dit is een heel belangrijk maatschappelijk probleem. Volgens mij vinden we het allemaal dat het hoogste prioriteit heeft en houdt dus. Maar nogmaals, ook daar hoop ik dat groenlinks samen met de partij van de arbeid helpt het de goede kant op te duwen.
[2:02:02] De aankondiging van van koopman heb ik ook gewoon kennis van gedaan ook heel benieuwd en benieuwd. De skiën vieze die ken ik inderdaad. Het is in Rotterdam maar ook andere Tilburg doet het ook. Ik vind het eigenlijk een mooie aanpak. Volgens mij is er niets wat gemeente in de weg staat aan het kopiëren van die aanpak of zich laten inspireren door die aanpak. Ik vind het ook wil het ook graag meenemen in programma's die wij hebben en samen met de gemeente uitvoeren. Dus ik zou ook kijken inderdaad in in het in het de hele aanpak leefbaar en veiligheid of er nog iets meer. Hiermee kunnen doen. Ik ben blij dat die Eerdmans mij heeft helpen herinneren
[2:02:42] en tot slot, de heer boel over de buurt rechters zit ik weer een klein beetje op een stoel van collega's Grapperhaus. Maar ik begrijp dat hij op vier oktober een brief heeft gestuurd naar de kamer die noemde ik net ook al. Ik neem aan dat het dezelfde brief is dat die brief ook ingaat op het thema justitie in de wijk.
[2:02:58] Daarbij zou het wellicht kunnen worden betrokken, maar ik zal in ieder geval zorgen dat deze opmerking wordt doorgegeven aan het ministerie van JNVB.
[2:03:07] Voorzitter, daarmee kom ik aan het eind van mijn beantwoorden heel goed.
[2:03:11] Dank Dank Dank. Ik lees nog even een paar toezeggingen.
[2:03:15] Voor.
[2:03:16] Een toezegging richting mevrouw Beckerman. De minister onderzoekt welke informatie verder beschikbaar is aangaande de evaluatie van de Rotterdamwet.
[2:03:23] In deze nog in dient deze nog niet eens gezonden naar de tweede kamer zal dat alsnog gebeuren
[2:03:29] richting mevrouw bromet in november tweeduizend, eenentwintig ontvangt de tweede kamer een analyse op wijkniveau over de staat daarvan
[2:03:38] dan richting de heer boulakjar. Dit najaar wordt de tweede kamer geïnformeerd over de werkzaamheden van de taskforce nieuwbouw, woningcorporaties.
[2:03:48] Iedereen lijkt het daarmee eens te zijn. Ik Dank de minister de Kurhaus.
[2:03:51] Ja, we was niet kon ze nou een brief over over statushouders die huis gevestigd gehuisvest worden in hotels. Nee nee. Waarom tussen keek heb ook rondgestuurd was de NOS. Een paar weken geleden die dat bericht over noord-holland. Het ligt op tafel en minister zegt ook ligt op tafel lag. Jij doet het theoretisch weg.
[2:04:09] U gaat u gaat lekker verder praten in uw app groep kunt een heel weekend vooruit trekken en ik wens u veel succes met dan kan de minister wederom voor haar aanwezigheid hier. Er komt een tweede minutendebat aangevraagd door mevrouw Beckerman. Dan praten we vrolijk verder. Ik sta deze vergadering.