Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

[0:00:00] O, C en W. Fijn u allen ook in zo'n grote getale te zien.

[0:00:05] Ik zou ook zeggen, de kop is eraf voor deze commissie.

[0:00:07] De begroting is geweest.

[0:00:08] We hebben gisteren met een heel aantal van u onze collega's, Britse collega's, ontvangen.

[0:00:14] Ook dank voor diegenen die daarbij aanwezig konden zijn.

[0:00:18] En we hebben aanstaande dinsdag nog met elkaar ook een kleine spoedcursus, zou ik willen noemen, vanuit de Griffie.

[0:00:26] En een informele kennismaking.

[0:00:28] Dus ook daar hoop ik vele van u te zien.

[0:00:32] Want anders zijn we weer alleen maar aan het werk.

[0:00:34] Wat we natuurlijk hier altijd zijn.

[0:00:35] Het is ook goed om elkaar wat beter te leren kennen.

[0:00:38] We beginnen deze procedurevergadering met de regeling van werkzaamheden.

[0:00:42] En daar hebben we twee verzoeken.

[0:00:44] Eerste verzoek van de heer Seder en mevrouw Van Zanten.

[0:00:47] Om een ronde tafelgesprek te organiseren over thuiszitters en thuisonderwijs.

[0:00:52] Volgens goed gebruik hebben wij dan een soort voormat.

[0:00:56] Om een soort...

[0:00:57] Een format, om het naartoe te lichten.

[0:01:00] Die is iets wat summier, zeg ik wel, met alle respect voor de inzet ingevuld.

[0:01:05] Dus ik kijk even naar de heer Seder.

[0:01:08] Wat is wijsheid?

[0:01:09] Zullen we nog per e-mail ook een inventarisatie doen om vooral...

[0:01:13] Of zegt u, ik pak het terug in een soort voorbereidingsgroep.

[0:01:17] Hoe gaan we het aanpakken?

[0:01:18] Ja, voorzitter. Mijn... Het verzoek ligt er.

[0:01:21] Ik denk dat het belangrijk is. Er zijn veel kinderen die thuis zitten.

[0:01:23] Het is een probleem dat ook complex is.

[0:01:25] Dus ik denk dat het ook wel noodzaak is om met elkaar erover te praten.

[0:01:27] Maar ik zou het heel graag willen doen in een voorbereidingsgroepje.

[0:01:30] Dat ik ook denk dat er vanuit de expertise is hier ook de juiste mensen...

[0:01:35] ervaringsdeskundigen et cetera kunnen laten aanschuiven.

[0:01:37] Dus dat heb ik zo gedaan.

[0:01:38] Juist ook omdat ik heel graag een voorbereidingsgroepje zou willen formeren.

[0:01:42] Om het zo mogelijk te maken.

[0:01:45] Perfect. Dus dan kijk ik even naar de leden.

[0:01:46] Iedereen akkoord dat we dit op dit thema rond de tafelgesprekken inrichten.

[0:01:51] Ik zie geknik al om.

[0:01:52] En wie stelt zich beschikbaar om met de heer Seder, en ik neem haar ook aan...

[0:01:56] ...met mevrouw Van Sloten.

[0:01:58] Met die twee leden in de voorbereidingsgroep deel te nemen.

[0:02:03] Ik zie veel enthousiasme.

[0:02:04] De heer De Kort, mevrouw Puiperlink.

[0:02:06] Nou, dan hebben we er al vier. Ik denk dat dat voldoende is.

[0:02:11] Daarmee komt dan de voorbereidingsgroep op een later moment terug...

[0:02:14] ...met een specifiekere invulling.

[0:02:18] En ter overvloede zeg ik ook even richting de heer Seder.

[0:02:22] Die brief over passend onderwijs komt in het tweede kwartaal.

[0:02:25] En we hebben eind van het jaar wedstrijd...

[0:02:27] ...een wetsvoorstel over thuisonderwijs.

[0:02:29] Dus dat even ook in het licht van de planning die u voor u ziet.

[0:02:33] Dan gaan we naar het tweede verzoek. Dat was van het lid Puiperlink.

[0:02:37] Zij vraagt om een feitelijke vragenronde over de brief van de minister...

[0:02:41] ...voor primair voortgezet onderwijs met als titel...

[0:02:44] ...openbaarmaking en de consequenties, uitkomsten, herstelonderzoek, PVO.

[0:02:49] En de antwoorden te ontvangen voorafgaand aan het commissiedebat...

[0:02:52] ...toezicht en handhaving.

[0:02:54] En ter toelichting.

[0:02:56] Deze brief die hier genoemd is, staat vandaag niet op de procedurevergadering.

[0:02:59] Die kwam later, maar omdat, ik begrijp goed uw verzoek...

[0:03:02] ...dat commissiedebat komt er snel aan.

[0:03:06] Dus vandaar dat we via de regeling dit verzoek nu doen.

[0:03:09] Dus over een brief die niet op de agenda staat, wel is ontvangen.

[0:03:14] Kunt u daarmee instemmen? Dat is het geval.

[0:03:17] Dan komt dat via de Giffie naar u toe.

[0:03:21] Want dat zal dus ook op korte termijn zijn.

[0:03:23] Daarmee hebben we de regeling van werkzaamheden afgerond...

[0:03:25] ...en gaan we naar de brievenlijst.

[0:03:27] Eerst de brievenlijst van particulieren.

[0:03:29] Ook nog even voor de volledigheid.

[0:03:31] We noemen daar geen namen.

[0:03:32] Als u over een brief een vraag of opmerking heeft...

[0:03:36] ...graag het nummer noemen.

[0:03:38] Pagina 1, dat is zaak 1 tot en met zaak 9.

[0:03:41] Iemand daarover?

[0:03:44] Nee, dat is niet het geval.

[0:03:45] Pagina 2, zaak 10 en 11.

[0:03:48] Iemand daarover? Niet het geval.

[0:03:50] Daarmee is de brievenlijst particulieren afgedaan.

[0:03:52] Dan gaan we naar de brievenlijst van organisaties.

[0:03:57] Van zaak 1 tot en met zaak 7...

[0:03:58] ...hebben we zaak 1 een bespreekpunt.

[0:04:01] Dat is een aanbod van de Algemene Rekenkamer...

[0:04:03] ...om een technische brieving te verzorgen...

[0:04:06] ...over het onderzoek naar het beleid van gelijke kansen in het mbo.

[0:04:09] Wenst u daar als commissie op in te gaan op deze uitnodiging?

[0:04:13] Ik zie geknikt, de heer Stultiens.

[0:04:15] Ja, knikt.

[0:04:16] Dus daar...

[0:04:20] Het is helemaal van ons apropos.

[0:04:23] We gaan in op de uitnodiging van de Rekenkamer.

[0:04:26] In de ochtend op 14 februari.

[0:04:28] En dat zal zijn in de ochtend op 14 februari.

[0:04:30] Dat komt en tegelijkertijd wordt hier chocola uitgedeeld.

[0:04:35] Dus dat deel ik, dat ga ik nu gewoon verspreiden.

[0:04:38] We doen het zo.

[0:04:40] Dit is nieuw.

[0:04:41] Dit is nog in nagedachtenis van onze mooie bezoek met de Britten gisteren.

[0:04:50] Het chocola is nog overgebleven.

[0:04:52] We plannen dat in. 14 februari in de ochtend.

[0:04:55] Iemand anders over pagina 1.

[0:04:57] Zaak 1 tot en met zaak 7.

[0:04:58] Niet het geval.

[0:05:00] Pagina 2.

[0:05:01] Zaak 8 tot en met zaak 18.

[0:05:04] Daar bespreken we zaak 18.

[0:05:07] Dat is een uitnodiging voor een kennismaking met media voor educatie, vak en wetenschap.

[0:05:14] Wenst u op deze uitnodiging als commissie in te gaan?

[0:05:19] Zo niet, dan kan dat ook individueel.

[0:05:22] Dat wil ik ook maar gezegd hebben.

[0:05:23] Maar als we dit als commissie doen, dan hebben we vier leden en een voorzitter nodig.

[0:05:28] De heer Paternotte.

[0:05:29] Lijkt ons wel interessant, maar onze voorkeur is om dit aan individuele leden over te laten.

[0:05:34] Ja, ik zie geknik, dus dan is het aan u om op deze uitnodiging in te gaan.

[0:05:40] Iemand anders op pagina 2, zaak 8 tot en met zaak 18?

[0:05:45] Ja, mevrouw Van der Velde.

[0:05:48] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:05:51] Punt... Even kijken.

[0:05:52] Volgens mij punt... Of in ieder geval de uit...

[0:05:56] Dan ben ik hem even kwijt of punt 14 nou wel of niet die uitnodiging van de gemeente Maastricht...

[0:06:02] Ja, 14.

[0:06:03] Daar zouden wij op zich wel graag op in willen gaan, want het is natuurlijk hartstikke mooi om toch die...

[0:06:08] ...streek ook te bezoeken in het kader van streekcultuur.

[0:06:12] Alleen de tijdstip had ik wat vragen bij, maar dat is vast wel af te stemmen mochten meer mensen het eens zijn met dit werkbezoek.

[0:06:19] Ja, dus u staat natuurlijk vrij om op elke uitnodiging in te gaan.

[0:06:23] En de vraag ligt dan voor of we dit als commissie doen, dus of we daar inderdaad vier leden en een voorzitter voor...

[0:06:30] ...ja, hiervoor zijn te plannen.

[0:06:32] En dan is ook nog eens logistiek is dit natuurlijk altijd iets ingewikkelder.

[0:06:35] Ik zie al aan gezichten, zullen we het houden bij individueel te bezoeken, maar goed en ook mooi dat u daar aandacht voor vraagt.

[0:06:44] We gaan naar pagina 3, dat is zaak 19 tot en met zaak 26 met een aantal bespreekpunten.

[0:06:51] Dat is ook logisch in dit moment van ons werk.

[0:06:56] Zaak 19 is een verzoek van de Nederlandse UNESCO-commissie om een kennismakingsgesprek.

[0:07:01] Ook hier de vraag, doen we dit in commissieverband of individueel?

[0:07:05] Waarbij we wel terug zouden komen op een heel aantal...

[0:07:08] Die notitie staat erop, maar dan wordt deze dus niet in meegenomen, anders hadden we dat achtergezet.

[0:07:13] Ja, oké, dus dit is dus los van wat we al gaan doen als commissie met een heel aantal stakeholders te spreken.

[0:07:21] Is dit iets voor commissieverband of individueel?

[0:07:25] Individueel, ja, dan doen we dat individueel.

[0:07:27] Met dank voor de uitnodiging natuurlijk.

[0:07:30] Zaak 20.

[0:07:32] Wens de commissie in te gaan op de uitnodiging van Hofstaat, de Public Affairs, voor een kennismakingbijeenkomst.

[0:07:37] Of wens de commissie dit aan hoofdlaat en individuele leden?

[0:07:40] Welke individueel?

[0:07:43] Zaak 21.

[0:07:44] Dat is een brief van de regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld.

[0:07:51] Wens de commissie in te gaan op het aanbod van deze regeringscommissaris voor een technische briefing over de ontwikkelingen in de aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld.

[0:08:01] Wens de commissie dit aan op de uitnodiging van de uitnodiging van seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld.

[0:08:02] Heer Stuultiet?

[0:08:04] Graag, wat ons betreft.

[0:08:07] Ik zie de heer Paternotte, de heer Deen.

[0:08:09] Ik geef u een overweging om dit ook even in samenspraak te doen met de commissie JNV.

[0:08:15] Oh, dit zijn allemaal volgcommissies, ja.

[0:08:17] SZW, JNV en VWS, ja.

[0:08:20] Daar hebben we ook zeker genoeg leden, als we dat met zoveel commissies delen.

[0:08:25] Oké, dat wordt gepland.

[0:08:26] Zaak 22.

[0:08:28] Dat is een uitnodiging van het commissariaat voor de media.

[0:08:31] Voor een kennismakingsgesprek.

[0:08:34] Wens u dit in commissieverband te doen?

[0:08:38] Ja, is dat een ja op deze vraag?

[0:08:40] Wens u dit in commissieverband te doen?

[0:08:42] Ja?

[0:08:42] Oké, dat gaan we plannen.

[0:08:46] En dan wordt even de datum geïnventariseerd, vooral ook om daar voldoende leden bij aanwezig te hebben.

[0:08:52] Zaak 23.

[0:08:54] Dat is een uitnodiging van Curio voor een werkbezoek met betrekking tot het beroepsonderwijs.

[0:09:02] In Etten-Leur.

[0:09:04] Doen we dit in commissieverband?

[0:09:06] Ik zie daar een nee.

[0:09:08] Met veel dank, wat ik al gezegd heb, voor deze uitnodiging.

[0:09:12] Laten we het aan de individuele leden om hier te komen kijken.

[0:09:18] Zaak 24.

[0:09:18] Dat is een brief van de gemeente Maastricht.

[0:09:22] Dat is een werkbezoek, erfgoed en cultuur voor iedereen.

[0:09:26] Oh, dat is dezelfde.

[0:09:28] Oh, deze bedoelde u juist.

[0:09:30] Ah ja, oké.

[0:09:31] Dat was dus 24.

[0:09:32] Daar is dus over besloten.

[0:09:34] Dat doen we individueel.

[0:09:36] Dan gaan we naar pagina 4 van de brievenlijst organisaties.

[0:09:42] Zaak 27 is een uitnodiging van de Algemene Onderwijsbond.

[0:09:48] En die staat op de notitie die we nog gaan bespreken.

[0:09:52] Het is een speeddate en dit is uitgebreid.

[0:09:56] Oké, maar we beginnen met de speeddate.

[0:09:59] Die komt zo terug in het voorstel.

[0:10:02] En als dat follow-up dan gewenst is, dan zien we dat daarna.

[0:10:08] Daarmee hebben we die brievenlijsten afgedaan.

[0:10:11] En gaan we naar de brieven van de staatssecretaris van OCNW.

[0:10:16] Agenda punt 4 zit ik.

[0:10:18] Dat is het ontwerpbesluit tot wijziging van het besluit vaststellingsbeleidsregels.

[0:10:23] Dat is toch ook...

[0:10:26] Ontwerpbesluit tot wijziging van het besluit vaststellingsbeleidsregels.

[0:10:30] Instandhoudingssubsidie, woonhuis, rijksmonumenten.

[0:10:32] In verband met een verhoging van het subsidieplafond.

[0:10:36] Nou, ik haal op, want die mensen thuis denken...

[0:10:37] Wat is dit?

[0:10:40] Het voorstel.

[0:10:41] Wenst één der leden dit controversieel te verklaren.

[0:10:43] Dat is niet het geval.

[0:10:45] Dan is het voorstel om deze brief voor kennisgeving aan te nemen.

[0:10:49] Ook dat nog.

[0:10:50] Al dus besloten.

[0:10:51] Agenda punt 5.

[0:10:52] Het definitief besluit op het verzoek NPO tot intrekking van de voorlopige herkenning ongehoord Nederland.

[0:10:59] Iemand dit controversieel wil verklaren.

[0:11:01] Dat is niet het geval.

[0:11:02] Dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor het nog te plannen commissiedebat Media.

[0:11:07] Ja, al dus besloten.

[0:11:09] Agenda punt 6.

[0:11:09] De stand van zaken uitwerking visiebrief lokale publieke omroepen.

[0:11:14] Iemand die dit controversieel wil verklaren.

[0:11:16] Dat is niet het geval.

[0:11:17] Dan is het voorstel om deze ook te agenderen voor het nog te plannen commissiedebat Media.

[0:11:22] Ja, akkoord.

[0:11:23] Agenda punt 7.

[0:11:24] De stand van zaken van een aantal moties en toezeggingen met betrekking tot cultuur.

[0:11:28] Iemand die dit controversieel wil verklaren.

[0:11:30] Dat is niet het geval.

[0:11:30] Dan ook zullen we deze brief agenderen voor het nog te plannen commissiedebat Media.

[0:11:36] Agenda punt...

[0:11:37] Sorry.

[0:11:39] Media...

[0:11:40] Oh, sorry.

[0:11:40] Commissie debat cultuur.

[0:11:42] Agenda punt 8.

[0:11:43] De nazendingstukken bij Mediabegrotingsbrief 2024.

[0:11:47] Ja, dit is, lijkt mij, al desgewenst betrokken bij de begrotingsbehandeling van OCW.

[0:11:53] Daarmee afgedaan.

[0:11:54] Agenda punt 9.

[0:11:55] De uitvoering van de motie van het lid Van Strien over het opzetten van een garantiefonds...

[0:12:00] voor de 14 bevrijdingsfestivals.

[0:12:03] Iemand die dit controversieel wil verklaren.

[0:12:05] Dat is niet het geval.

[0:12:06] Dan had deze brief betrokken kunnen zijn geworden bij de OCW-begrotingsbehandeling.

[0:12:12] En is daarmee afgedaan.

[0:12:14] Akkoord.

[0:12:14] De rondvraag op Cultuur en Media.

[0:12:18] Nee, niemand.

[0:12:20] Dan gaan we naar de brieven van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

[0:12:24] Agenda punt 10.

[0:12:25] Het verslaghoudende lijst van vragen en antwoorden in zaak de wijziging van de begrotingsstaten.

[0:12:31] De najaarsnota.

[0:12:35] Het voorstel is om deze te betrekken bij het plenaire debat over de najaarsnota.

[0:12:40] Dat is akkoord.

[0:12:41] Agenda punt 11.

[0:12:44] Beleidsmatige mutaties na de najaarsnota.

[0:12:46] Ook deze brief is het voorstel om die te betrekken bij het plenaire debat over de najaarsnota.

[0:12:51] Ik zie mevrouw Martens.

[0:12:53] Ja, dank voorzitter.

[0:12:54] Er zijn hier financiële beslissingen genomen.

[0:12:56] En ik zou graag een feitelijke vragenronde willen kunnen stellen.

[0:13:06] Oké.

[0:13:06] Maar dat behoeft denk ik een toelichting.

[0:13:08] Want dat is een ingewikkeld volg.

[0:13:09] We hebben namelijk over de najaarsnota gestemd voor het kerstreces.

[0:13:13] En wat zijn dan nu nog deze brieven die dan...

[0:13:16] Oh, die zijn ook nog van voor het kerstreces.

[0:13:19] Oh, dus deze brieven zijn voor het kerstreces geweest.

[0:13:21] En vervolgens hebben we op de laatste donderdag voor het kerstreces gestemd.

[0:13:24] Daarmee is het allemaal afgedaan.

[0:13:26] Dit is dus allemaal afgedaan.

[0:13:28] Mevrouw Martens.

[0:13:31] Ja, dank voorzitter.

[0:13:32] Met alle respect.

[0:13:32] Dat het is afgedaan betekent natuurlijk niet dat ik er geen vragen over zou kunnen stellen.

[0:13:36] Volgens mij.

[0:13:40] Ja, mevrouw Martens.

[0:13:41] U kunt overal vragen over stellen.

[0:13:42] Behalve dat we niet meer de antwoorden ook kunnen betrekken bij de afweging voor de besluitvorming.

[0:13:48] Dus dan zou ik...

[0:13:49] Dan kunt u op elk moment vragen stellen over wat er ook voor beleidsmatige activiteiten of inzet is geweest.

[0:13:56] Maar het is dus niet meer relevant voor de besluitvorming over die najaarsnota.

[0:14:03] Ik zie meneer Pater nog te knikken.

[0:14:06] Het is even aan u.

[0:14:07] Ik zou...

[0:14:13] We laten het daarbij.

[0:14:16] Agenda punt 12.

[0:14:18] Ombreken de informatie in de tweede subletoren begroting van het ministerie van OCW.

[0:14:25] Ja, ook dit zijn dus allemaal eigenlijk hele wat verouderde brieven.

[0:14:29] Die is dus betrokken bij het plenaire debat over die najaarsnota waarover is gestemd.

[0:14:34] Agenda punt 13.

[0:14:35] Het verslag houdende lijst van vragen en antwoorden in zaken.

[0:14:41] De vaststelling van de begrotingsstaten voor het jaar 2024.

[0:14:44] Dit is betrokken bij de begrotingsbehandeling die vorige week plaatsvond.

[0:14:49] Agenda punt 14.

[0:14:50] De schriftelijke antwoorden op de vragen gesteld tijdens de eerste termijn van de begrotingsbehandeling.

[0:14:53] Die zijn ook betrokken bij de begrotingsbehandeling die vorige week plaatsvond.

[0:14:58] Agenda punt 15.

[0:14:59] Idem dito.

[0:15:00] De uitvoering van de motie samenwerkingsafspraken ambtsopleidingen vu.

[0:15:05] Ah, sorry.

[0:15:05] Deze...

[0:15:07] Daar moeten we eerst van besluiten of het wel of niet controversieel is.

[0:15:11] Dat is niet het geval.

[0:15:12] En dan is het voorstel om deze brief te hebben betrokken bij de begrotingsbehandeling die vorige week plaatsvond.

[0:15:21] Ik doe het gewoon.

[0:15:22] Agenda punt 16.

[0:15:24] De 10% middelen landelijke prioriteiten.

[0:15:26] Iemand die deze brief controversieel wil verklaren.

[0:15:29] Dat is niet het geval.

[0:15:31] Dan is ook het voorstel dat deze brief is afgedaan.

[0:15:35] Mag ik het zo zeggen?

[0:15:37] Ja.

[0:15:39] Agenda punt 17.

[0:15:40] De reactie op het amendement omzicht over het versoberen van de 30% regeling en diverse moties en toezeggingen op het gebied van studiefinanciering.

[0:15:49] Iemand die dat controversieel wil verklaren.

[0:15:51] Dat is niet het geval.

[0:15:52] Het voorstel is dat deze brief is afgedaan.

[0:15:54] Ter kennisgeving.

[0:15:57] Agenda punt 18.

[0:15:58] De derde voortgangsbrief IT-traject doorontwikkelen applicatie landschapbekostiging bij DUO.

[0:16:03] Iemand die deze brief controversieel wil verklaren.

[0:16:05] Dat is niet het geval.

[0:16:07] Dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor het nog te plannen commissiedebat DUO.

[0:16:14] Dan agenda punt 19.

[0:16:16] Update uitwonende beurs.

[0:16:18] Iemand die deze brief controversieel wil verklaren.

[0:16:21] Dat is niet het geval.

[0:16:22] Dan is het voorstel om deze brief voor kennisgeving aan te nemen.

[0:16:25] Akkoord.

[0:16:27] Agenda punt 20.

[0:16:28] De verzamelbrief moties en toezeggingen in het kader van de toekomstverkenning.

[0:16:34] Vandaag is het 2040.

[0:16:35] Voor middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en wetenschap.

[0:16:40] Iemand die deze brief controversieel wil verklaren.

[0:16:43] Niet het geval.

[0:16:44] Dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor het nota overleg toekomstverkenning vervolgonderwijs.

[0:16:49] Die is gepland op 4 maart.

[0:16:51] Aanstaande akkoord.

[0:16:53] Agenda punt 21.

[0:16:54] De bekostiging en bekostigingsvarianten van het hoger onderwijs.

[0:16:58] Iemand die deze brief controversieel wil verklaren.

[0:17:00] Dat is niet het geval.

[0:17:01] Dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor datzelfde nota overleg toekomstverkenning.

[0:17:08] Vervolgonderwijs van 4 maart.

[0:17:10] U ziet daar ook nog een korte toelichting in de note.

[0:17:15] Lezenswaardig.

[0:17:15] Agenda punt 22.

[0:17:17] Versterking medezeggenschap hoger onderwijs.

[0:17:19] Iemand die deze brief controversieel wil verklaren.

[0:17:22] Dat is niet het geval.

[0:17:23] Dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor het ongeplande commissiedebat hoger onderwijs.

[0:17:27] Al dus besloten.

[0:17:28] Agenda punt 23.

[0:17:30] Het dossier.

[0:17:32] Promo vendi.

[0:17:33] Dat is dus wat we eerder hebben besproken.

[0:17:35] Dat we dossiers die nog bij de griffie liggen.

[0:17:40] Dat we die eigenlijk opruimen hiermee.

[0:17:42] Dit zijn meerdere.

[0:17:43] Dit is een monitor arbeidsvoorwaarden.

[0:17:46] Deze stukken is de vraag of u die controversieel wil verklaren.

[0:17:49] Dat is niet het geval.

[0:17:51] Dan voegen we die toe aan het commissiedebat wetenschapsbeleid.

[0:17:55] Dat zijn dan dus nog wat eerdere brieven.

[0:18:00] Datzelfde geldt dus voor de zaken die u daarna ziet.

[0:18:03] Dat is een aantal brieven van nog voormalig minister van Engelshoven.

[0:18:09] Agenda punt 24.

[0:18:10] De reactie op de motie van de leden Van der Molen en Inge van Dijk.

[0:18:16] Over het initiatief nemen om landelijke afspraken te maken over hoe om te gaan met top-upbeurzen.

[0:18:22] Iemand die dit controversieel wil verklaren.

[0:18:25] Dat is niet het geval.

[0:18:26] Dan is het voorstel om dit te agenderen voor het ongeplande commissiedebat wetenschapsbeleid.

[0:18:33] Agenda punt 25.

[0:18:35] De beleidsreactie op het KNAW-advies.

[0:18:38] Waarde van wetenschap.

[0:18:39] Iemand controversieel.

[0:18:41] Dat is niet het geval.

[0:18:42] Dan is het voorstel om deze brief toe te voegen aan het nog te plannen commissiedebat wetenschapsbeleid.

[0:18:49] Agenda punt 26.

[0:18:50] Het overleg met rectoren en universiteiten over wetenschappelijke integriteit en onafhankelijkheid.

[0:18:56] Iemand controversieel.

[0:18:59] Dan gaan we deze ook toevoegen aan het commissiedebat wetenschapsbeleid.

[0:19:02] Agenda punt 27.

[0:19:04] Uitvoering motie van het lid van de Woude.

[0:19:06] Over zelfcensuur in wetenschap en hoger onderwijs.

[0:19:09] Iemand controversieel.

[0:19:11] Niemand.

[0:19:12] Dan voegen we die toe ook aan het nog te plannen commissiedebat wetenschapsbeleid.

[0:19:17] Agenda punt 28.

[0:19:19] Reactie op het rapport investeren in de basis van adviescommissie starters en stimuleringsbeurzen.

[0:19:26] Iemand controversieel.

[0:19:27] Niet het geval.

[0:19:28] Dan agenderen we deze ook voor het nog te plannen commissiedebat wetenschapsbeleid.

[0:19:33] Agenda punt 29.

[0:19:37] Uitstel informeren over de financiering van het onderzoekslaboratorium genaamd Highfield Magnet.

[0:19:45] Wauw.

[0:19:49] Iemand die dit controversieel wil verklaren.

[0:19:52] Niet het geval.

[0:19:54] Dan is het voorstel om deze brief voor kennisgeving aan te nemen.

[0:19:57] Agenda punt 13.

[0:19:58] Toezichtingen.

[0:19:59] Jonge onderzoekers en erkennen en waardering.

[0:20:02] Iemand controversieel.

[0:20:03] Niet het geval.

[0:20:05] Dan is het voorstel om deze brief voor kennisgeving aan te nemen.

[0:20:11] De voortgang.

[0:20:12] Agenda punt 31.

[0:20:13] Voortgang.

[0:20:14] Verbeteragenda.

[0:20:15] Passend onderwijs.

[0:20:17] MBO.

[0:20:17] Iemand controversieel.

[0:20:19] Niet het geval.

[0:20:20] Dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor het nog te plannen commissiedebat MBO.

[0:20:26] Akkoord.

[0:20:27] Agenda punt 32.

[0:20:28] Monitor integrale veiligheid MBO.

[0:20:31] 2023.

[0:20:32] Iemand controversieel.

[0:20:33] Niet het geval. Ook deze brief zullen we agenderen voor het nog te plannen commissiedebat MBO.

[0:20:39] Agenda punt 33. Verbeteren van het binnenstudieadvies in het MBO.

[0:20:44] Iemand controversieel. Niet het geval.

[0:20:46] Dan zullen we deze brief toevoegen aan de agenda van het nog te plannen commissiedebat MBO.

[0:20:51] Agenda punt 34. Voortgang van het algoritmeregister OCW.

[0:20:57] Iemand controversieel. Niet het geval.

[0:21:00] Dan is het voorstel om deze brief voor kennisgeving aan te nemen.

[0:21:06] Agenda punt 35. De vergelijking arbeidsvoorwaarden onderwijs.

[0:21:10] Iemand deze brief controversieel. Niet het geval.

[0:21:14] Dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor het commissiedebat leraren op 28 februari.

[0:21:20] Aanstaande. Akkoord.

[0:21:22] Agenda punt 36. Het wetsvoorstel. Wijziging van de wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek...

[0:21:28] in verband met het schrappen van de grondslag voor...

[0:21:31] kwaliteitsbekostiging in het hoger onderwijs.

[0:21:35] Wenst iemand dit wetsvoorstel controversieel te verklaren?

[0:21:38] Niet het geval.

[0:21:40] Dan is het voorstel om de inbrengdatum hier vast te stellen op vrijdag 9 februari.

[0:21:48] Yes. Akkoord.

[0:21:51] Agenda punt 37. Het besluit tot wijziging van het uitvoeringsbesluit WEB...

[0:21:57] in verband met het instellen van een afzonderlijk landelijk beschikbaar budget...

[0:22:02] en rijksbijdragendeel voor de basis beroepsopleiding.

[0:22:06] Iemand die deze brief controversieel wil verklaren?

[0:22:10] Niet het geval.

[0:22:12] Dan is het voorstel om deze voor kennisgeving aan te nemen.

[0:22:16] Akkoord.

[0:22:17] Dan komen we bij de brieven van de minister voor primair en voortgezet onderwijs.

[0:22:25] Agenda punt 38. Dat zijn de staatsexamens voortgezet onderwijs 2023.

[0:22:31] Iemand controversieel? Niet het geval.

[0:22:34] Dan agenderen we deze voor het ongeplande commissiedebat examen.

[0:22:37] Namens in het voortgezet onderwijs.

[0:22:39] Akkoord.

[0:22:40] Agenda punt 39. De reactie op het verzoek van de commissie...

[0:22:44] over het afschaffen van de verplichte ouderbijdrage in internationale onderwijs.

[0:22:48] Iemand controversieel? Niet het geval.

[0:22:51] Dan is deze daarmee afgedaan.

[0:22:55] Akkoord.

[0:22:57] Agenda punt 40. De schoolkostenmonitor en scenario's vrijwillige ouderbijdrage.

[0:23:03] Iemand controversieel? Mevrouw Pijpling.

[0:23:05] Nou, niet zozeer controversieel.

[0:23:06] Maar we hebben dinsdag in de Kamer de motor...

[0:23:08] een motie aangenomen waarin we gaan kijken onder welke omstandigheden het haalbaar is...

[0:23:13] om die vrijwillige ouderbijdrage af te schaffen.

[0:23:15] Dus ik kan me voorstellen dat we hier een schriftelijk overleg van maken.

[0:23:22] Dat kan. Kijk even rond.

[0:23:24] U kunt ook eerst de reactie van de kabinet op die aangenomen motie afwachten.

[0:23:27] Dan hebben we weer een brief die we hier dan vervolgens bespreken.

[0:23:31] Maar het is aan u, de heer De Kort.

[0:23:34] Ja, dat zou wel mijn voorkeur hebben, voorzitter.

[0:23:36] Dat onderzoek, dat is inderdaad, dat gaat er komen.

[0:23:39] Laten we dat afwachten.

[0:23:40] En dan...

[0:23:40] Nou, dan zouden we...

[0:23:41] Dan zouden we daarna een schriftelijk overleg kunnen plaatsvinden.

[0:23:44] Kijk even rond, de heer Paternotte.

[0:23:46] Ik weet niet meer of er tijdens de regeling al een brief was gevraagd van het kabinet over de uitvoering.

[0:23:49] Maar ik zou net zeggen, laten we inderdaad een brief vragen om te kijken wat het kabinet ermee gaat doen.

[0:23:52] En op basis daarvan kijken of een schriftelijk overleg nodig is.

[0:23:55] Dus het voorstel van de voorzitter eigenlijk.

[0:23:58] Ja, ook akkoord van mevrouw Pijpling.

[0:24:00] Dan doen we dat zo.

[0:24:02] En die mevrouw Pijpling, had u in de regeling ook een reactie gevraagd op die aangenomen motie?

[0:24:08] Nee, en dat komt omdat in de stukken stond ook wel...

[0:24:11] Het was ook een van de opties waar de minister zelf mee kwam.

[0:24:14] Dus vandaar dat ik niet nader heb doorgevraagd.

[0:24:17] Maar het voorstel hier is prima.

[0:24:19] Zullen we dan wel vanuit de griffie juist op die aangenomen motie een reactie expliciet vragen?

[0:24:27] Voor zover dat al niet gebeurt.

[0:24:31] Agenda punt 41.

[0:24:32] De actieprogramma Digitale School.

[0:24:35] Iemand die het controversieel wil verklaren is niet het geval.

[0:24:39] Dan is het voorstel om dit te...

[0:24:42] ...agenderen voor het nog te plannen commissiedebat Digitalisering in het Onderwijs.

[0:24:45] Akkoord.

[0:24:47] Agenda punt 42.

[0:24:49] Het is een verslag van een schriftelijk overleg over de resultaten examens voortgezet onderwijs 2023.

[0:24:56] En een reactie op het verzoek van de commissie over het afnametijdstip in 2024 van het VWO-examen Nederlands.

[0:25:06] Iemand die het controversieel wil verklaren, daar moet ik mee beginnen, niet het geval.

[0:25:11] Eh...

[0:25:11] ...is het dan aan u om dit voor kennisgeving aan te nemen of een twee-minuten-debat aan te vragen?

[0:25:17] Nou, laat ik zo zeggen, wenst iemand daar een twee-minuten-debat over aan te vragen, dat is niet het geval, dan nemen we dit voor kennisgeving aan.

[0:25:25] Agenda punt 43.

[0:25:28] Tegemoetkomen reiskosten praktijkonderwijs.

[0:25:31] Iemand controversieel, niet het geval, dan is dat voorstel dat voor kennisgeving aan te nemen dus reeds afgedaan.

[0:25:38] Agenda punt 44.

[0:25:39] De verzamelbrief moties en toezeggingen primair.

[0:25:42] En voortgezet onderwijs.

[0:25:44] Iemand controversieel, niet het geval, ook hier het voorstel om het voor kennisgeving aan te nemen, CQ, reeds afgedaan.

[0:25:51] Akkoord.

[0:25:52] Agenda punt 45.

[0:25:54] De publicatie van het inspectierapport Klein Amsterdam Stichting Leren in de Tussenruimte.

[0:25:59] Iemand controversieel, niet het geval, ehm, dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor het nog te plannen commissiedebat Toezicht en Handhaving.

[0:26:08] Akkoord.

[0:26:09] Agenda punt 46.

[0:26:10] De ontwikkelingen.

[0:26:11] Stichting Islamitische Scholen Amsterdam.

[0:26:13] Iemand controversieel, niet het geval, dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor het nog te plannen commissiedebat Toezicht en Handhaving.

[0:26:22] Adres besloten.

[0:26:24] Agenda punt 47.

[0:26:25] Ook een verslag van een schriftelijk overleg over de reactie op het verzoek van de commissie om een afschrift van de brief VO-raad en sectorraad praktijkonderwijs over de entreeopleiding in het praktijkonderwijs.

[0:26:36] Eh, hier ook de vraag.

[0:26:39] Wenst een der leden een twee minuten debat?

[0:26:41] Mevrouw Pijpeling?

[0:26:41] Ja, dat zou van onze kant wel, eh, wij vinden dat wel wenselijk, ja.

[0:26:46] Oké.

[0:26:47] Nou, dat, eh, daarmee is die aangevraagd met eerste spreker, eh, mevrouw Pijpeling.

[0:26:53] Eh, agenda punt 48.

[0:26:56] De rectificatie bij de stukken Kamerbrief Lerarenstrategie van 15 december 2023.

[0:27:02] Iemand controversieel, niet het geval, dan is het voorstel om deze te agenderen voor het commissiedebat Leraren van 28 februari aanstaande.

[0:27:12] Agenda punt 49.

[0:27:13] De kabinetsreactie op de commissiebrief met het verzoek om reactie op brieven met vertrekking tot een deltaplan lerarentekort.

[0:27:20] Iemand controversieel.

[0:27:21] Oh, niet controversieel.

[0:27:23] En dan, eh, ja, ik kom bij u, mevrouw Pijpeling.

[0:27:26] Dan is het voorstel om dit te agenderen bij het commissiedebat Leraren op 28 februari.

[0:27:32] Maar ik zie dat mevrouw Pijpeling hier opmerking over wil maken, mevrouw Pijpeling.

[0:27:38] Eh, dank voorzitter.

[0:27:39] Eh, misschien is het wel goed.

[0:27:41] Om dat vooraf te laten gaan aan een feitelijke vragenronde.

[0:27:48] Dat kan.

[0:27:51] Ja, feitelijke vragen over deze brief.

[0:27:53] En dan dus nog, en dan wilt u die antwoorden voor 28 februari.

[0:27:57] Dus het is, eh, koordag.

[0:27:59] Maar, eh, dat zal dan dus, ja, zo kort mogelijke termijn worden uitgezet door de Giffie.

[0:28:05] Wilt u iets over zeggen, meneer Patemont? Ik zie u.

[0:28:08] Ik dacht even, want er zit nog een reces tussen.

[0:28:10] Dat kan het voor het ministerie wat lastig maken.

[0:28:12] Maar dan wordt het inderdaad snel weer ingepland, ja.

[0:28:16] Dat gaan we doen.

[0:28:18] Dan komen we op agenda punt 15.

[0:28:20] Dat is een verslag van een schriftelijk overleg over onder andere de centrale aanmeldweek in 2024.

[0:28:26] Iemand die dit controversieel wil verklaren, dat is niet het geval.

[0:28:29] Iemand die hier een twee minuten debat over wil aanvragen, dat is ook niet het geval.

[0:28:33] Daarmee voor kennisgeving aangenomen.

[0:28:35] Agenda punt 51.

[0:28:37] Het is ook een verslag van een schriftelijk overleg over de stand van zaken betreffende de subsidieregeling programma school en omgeving.

[0:28:44] Iemand die dit controversieel wil verklaren, dat is niet het geval.

[0:28:47] Iemand die hier een twee minuten debat over wil aanvragen, dat is ook niet het geval.

[0:28:52] Daarmee is dit afgedaan.

[0:28:54] Agenda punt 52.

[0:28:56] Op het onderwerp emancipatie.

[0:28:58] Dat is de actualisatie moties en toezeggingen emancipatiebeleid.

[0:29:02] Iemand die dit controversieel wil verklaren, dat is ook niet het geval.

[0:29:06] Dan is het voorstel om dit voor kennisgeving aan te nemen.

[0:29:09] Akkoord.

[0:29:10] Agenda punt 53.

[0:29:12] Europa zijn we.

[0:29:13] De voortgang van de onderhandelingen verordening 2.

[0:29:16] Mediavrijheid.

[0:29:19] Het voorstel is om dit te agenderen voor een schriftelijk overleg over de informele OJCS-raad.

[0:29:26] Die vindt plaats op 16 februari.

[0:29:30] Ja.

[0:29:31] Akkoord.

[0:29:32] Dat komt ook op de mail naar u toe.

[0:29:35] Agenda punt 54.

[0:29:37] De prioriteringsexercitie van het commissiewerkprogramma in 2024.

[0:29:42] Daar is een stafnotitie voor gemaakt.

[0:29:46] Die zit bij de stukken.

[0:29:47] Ik kijk even naar de griffier.

[0:29:51] Daar is eigenlijk één beslispunt.

[0:29:53] Maar ik dacht, is het aardig om dat nog toe te laten liggen?

[0:29:56] Of spreekt het voor zich?

[0:29:57] Kan dat door de EU-adviseur?

[0:29:59] Ik kijk even rond.

[0:30:00] Is er behoefte aan een toelichting?

[0:30:02] Of zullen we dat dinsdag, als we überhaupt iets langer bij de griffier stilstaan, ook?

[0:30:06] Want het is wel, zeg ik even als ervaringsdeskundige, het is interessant wel om iets goed te begrijpen.

[0:30:14] Hoe ook de Europese processen.

[0:30:15] Die zijn al wat verder van je bedshow bijna letterlijk.

[0:30:18] En ingewikkeld, maar wel interessant.

[0:30:21] Dus het is ook denk ik goed om daar dinsdag bij stil te staan.

[0:30:25] Want dan hebben we ook nog steeds tijd om dan die Europese prioriteiten te inventariseren.

[0:30:33] Laten we dat zo doen.

[0:30:34] Dus we krijgen daar dinsdag een toelichting op.

[0:30:36] En daarna is er nog voor u dus gelegenheid om aan te geven wat volgens u de prioriteiten zouden moeten zijn.

[0:30:43] En daar helpt deze notitie bij.

[0:30:47] Ik kijk even ook naar de overkant.

[0:30:51] Ja, akkoord.

[0:30:52] Mooi.

[0:30:54] Agenda punt 55.

[0:30:56] Dat is de consultatie Europese Commissie.

[0:31:00] Een brief van de regering voor kennisgeving aannemen.

[0:31:03] Akkoord.

[0:31:05] Agenda punt 56.

[0:31:06] De FIJS aanbeveling leermobiliteitsmogelijkheden.

[0:31:11] Ook deze is het voorstel om te agenderen voor dat schriftelijke onderwerp.

[0:31:16] Overleg over de informele OJCS-raad.

[0:31:18] Akkoord.

[0:31:19] Agenda punt 57.

[0:31:22] Dat is het overzicht van de nieuw gepubliceerde EU-voorstellen op het beleidsterrein van OCW ter informatie.

[0:31:30] Dan komen we bij de brieven van de adviesraden en andere bewindspersonen.

[0:31:34] Agenda punt 58.

[0:31:35] Dat is de aanbieding Publicatie Evaluatie Onderwijsraad 2019-2022.

[0:31:42] Voor u voor kennisgeving aannemen.

[0:31:45] Dat is akkoord.

[0:31:47] Agenda punt 59.

[0:31:48] De aanbieding van het advies de toekomst van de frisistiek.

[0:31:53] Van de KNAW.

[0:31:57] En dit is dan ook voor kennisgeving aannemen.

[0:32:00] Ja, terecht punt.

[0:32:05] En inderdaad betrekken we bij het commissiedebat, kunt u betrekken desgewenst bij het commissiedebat, wetenschapsbeleid.

[0:32:11] Wat nog gepland gaat worden.

[0:32:13] De rondvraag.

[0:32:15] Overig.

[0:32:17] Nee?

[0:32:18] Dat is niet het geval.

[0:32:21] Dan zijn we bij een aantal stafnotities.

[0:32:25] Agenda punt 60.

[0:32:27] Dat is de stafnotitie van de ongeplande commissiedebatten ter bespreking.

[0:32:33] Heb ik die voor me?

[0:32:38] En daar zit natuurlijk altijd even in wat doen we wanneer en hoe passen we het allemaal in de agenda.

[0:32:45] We hebben drie concrete beslispunten.

[0:32:48] Het commissiedebat media.

[0:32:51] Daar is het beslispunt van of u wenst te wachten op stukken om dit commissiedebat nu uit te stellen.

[0:32:58] Of wilt u het reeds geplande commissiedebat van 29 februari juist laten staan.

[0:33:04] En dan, zoals we dat doen, later in het jaar alsnog een commissiedebat media.

[0:33:09] Ik kijk, ik ga even iedereen langs.

[0:33:11] De heer Paater nog.

[0:33:12] Ja, het zijn op zich nog best belangrijke stukken, secretaris Yvonne van Geelrapport, die er dan aankomen.

[0:33:17] Dus ons voorstel zou zijn ofwel daarop te wachten of even het kabinet te vragen wanneer we die kunnen verwachten.

[0:33:23] En dan het commissiedebat later in te plannen.

[0:33:26] Maar wel in principe nog voor het mei-reces was ons idee.

[0:33:31] Oké, dus u zegt uitstel en dan voor het mei-reces.

[0:33:34] De heer Soepoer?

[0:33:35] Eens, ik zie geknik.

[0:33:37] Mevrouw van der Velden?

[0:33:38] Ja, ons voorstel zou ook zijn om uit te stellen, maar niet per se voor het mei-reces.

[0:33:44] Dat plaats te laten vinden.

[0:33:46] Ja, dus het mei...

[0:33:47] U zegt het kan nog...

[0:33:48] Nog later wat mei-reces, oké.

[0:33:50] De heer Stultins?

[0:33:52] Wij sluiten ons aan bij de woorden van Paternotte.

[0:33:55] Mevrouw Martens?

[0:33:56] Ja, dank.

[0:33:57] Ook graag wachten op de brieven.

[0:33:58] Het heeft voor ons geen extreme haast.

[0:34:00] En misschien een extra voorstel om cultuur en media eventueel bij elkaar te voegen.

[0:34:03] Maar dat gooi ik graag in de groep.

[0:34:09] Oké, is er voldoende steun voor het voorstel?

[0:34:12] Dat wil ik even geïnventariseerd hebben van de heer Paternotte.

[0:34:15] Om te zeggen, 29 februari annuleren we.

[0:34:19] We zoeken een moment voor het mei-reces.

[0:34:23] Dat heeft geen steun van de fractie van de PVV, van vier leden hier aanwezig.

[0:34:28] Anderen...

[0:34:28] Kijk even naar de linkerkant.

[0:34:30] Heeft dat steun dus?

[0:34:31] Dus uitstel, vragen wanneer die brieven komen.

[0:34:36] Met de insteek, graag voor het mei-reces alsnog plannen.

[0:34:39] Ja, dat zie ik hier geknik.

[0:34:42] Dan is het tweede verzoek.

[0:34:43] Kunnen we media en cultuur samenvoegen?

[0:34:46] Dat is een verzoek van...

[0:34:47] Het is altijd interessant als je een verzoek doet.

[0:34:49] Dat er altijd nieuwe verzoeken in een reactie op verzoek komen.

[0:34:53] Wenst u die twee onderwerpen in één commissiedebat te bespreken?

[0:34:57] Dat is eigenlijk de concrete vraag van mevrouw Martens.

[0:35:00] Daar zie ik daar links op geknik.

[0:35:01] De heer Stultings?

[0:35:03] Wat ons betreft geen steun daarvoor.

[0:35:07] Geen steun.

[0:35:08] En aan deze zijde de heer Paternotte?

[0:35:09] Op zich geen bezwaar.

[0:35:11] Er ligt nog een apart beslissingspunt om twee commissiedebatten cultuur eventueel samen te voegen.

[0:35:15] Daar zouden we sowieso wel voor zijn.

[0:35:17] Op zich geen bezwaar tegen het voorstel van mevrouw Martens.

[0:35:19] Maar het zijn wel vaak verschillende woorden.

[0:35:21] Dus ik kan me voorstellen dat het niet voor elke partij even handig is.

[0:35:27] Anderen hierop?

[0:35:30] Steun om het samen te voegen.

[0:35:32] Maar dan gaan we dus media met...

[0:35:35] Sorry, dan moet ik misschien nog even terug naar de orde.

[0:35:38] Een beslispunt twee is namelijk een beslispunt om het commissiedebat vernieuwing van het cultuurbestel ook te bespreken in het commissiedebat cultuur.

[0:35:50] Dus eigenlijk hebben we daar twee commissiedebatten cultuur al bij elkaar gevoegd.

[0:35:54] En de vraag is nu...

[0:35:56] Stemt u daarmee in?

[0:35:57] Laat ik dat eerst even vaststellen.

[0:35:59] Daar zie ik breed instemming op.

[0:36:03] Dus dat doen we, beslispunt twee.

[0:36:05] En dan is dus nog steeds de vraag...

[0:36:06] Gaan we dan dat bredere debat cultuur samenvoegen met het debat media?

[0:36:12] Ik hoor daar behalve...

[0:36:15] Zeg ik het goed van de leden?

[0:36:17] Sorry, dat moet ik even preciezer vragen.

[0:36:19] Steunt u het voorstel om het brede commissiedebat cultuur samen te voegen met het commissiedebat?

[0:36:25] Media.

[0:36:25] Geen steun van de heer Stultiens.

[0:36:29] Steun aan deze kant.

[0:36:30] Dat was uw voorstel.

[0:36:32] En aan deze kant steun.

[0:36:34] Oké, dan gaan we dat...

[0:36:35] Er wordt dus dan een groot debat cultuur en media.

[0:36:39] Commissiedebat of een nota-overleg dan?

[0:36:41] Omdat het zo groot wordt.

[0:36:42] Ja, laten we proberen een lang commissiedebat te doen.

[0:36:46] Gewoon een middagje.

[0:36:49] Een middagje in een zaaltje.

[0:36:51] Ja.

[0:36:52] Nee, dank.

[0:36:53] Prettig.

[0:36:55] Dan beslispunt drie.

[0:36:56] Dat is natuurlijk de...

[0:36:58] Ja, dat is natuurlijk de hoofdvraag.

[0:37:01] De gereserveerde commissiedebatten die u allemaal heeft kunnen zien staan.

[0:37:06] Met ook de stukken die daaronder zitten.

[0:37:08] Kunnen die dus definitief gepland worden?

[0:37:10] En dan ontvangt u daar ook de convocatie op.

[0:37:13] Meneer Stultiens?

[0:37:15] Er is zojuist een blokje vrijgekomen volgens mij in de agenda.

[0:37:19] Dat zouden we graag willen opvullen met het ongepland debat over passend onderwijs.

[0:37:23] Op verzoek van mijn collega Westerveld.

[0:37:25] Want die anders dreigt weer verder naar volgt geschoven te worden.

[0:37:28] En we zouden hier jaarlijks over willen praten met deze commissie.

[0:37:32] Dus het verzoek om toe te voegen past onderwijs aan dit lijstje.

[0:37:42] Oké, het enige inderdaad wat sympathiek voorstel.

[0:37:45] Het is wel een andere bewindspersoon.

[0:37:47] Dus ook al past het in onze agenda.

[0:37:49] Hoeft dat toch niet aan de zijde van de bewindspersoon te zijn.

[0:37:51] Want het zou dan gaan.

[0:37:52] Het lege blokje waar we het over hebben is dus die van 29 februari.

[0:37:57] Maar ik begrijp dat u zegt.

[0:37:59] Kunnen we kijken naar een commissie.

[0:38:01] Een commissiedebat passend onderwijs.

[0:38:03] Op een niet al te lange termijn.

[0:38:06] Er komt een grote brief in Q2.

[0:38:08] Over dit onderwerp.

[0:38:09] Ah ja.

[0:38:11] De G4 verluistert mij in dat er een brief komt.

[0:38:15] Over passend onderwijs in het tweede kwartaal.

[0:38:17] Dus dan zou het voor de hand liggen dat we een datum reserveren voor de zomer.

[0:38:22] Is dat wat u wilt?

[0:38:22] Ja, dat is helemaal akkoord.

[0:38:25] Oké, dan kijk ik even naar deze kant.

[0:38:27] Zijn er opmerkingen, vragen, suggesties over het voorstel.

[0:38:31] Wat op pagina 17 staat.

[0:38:33] Van de in te plannen commissiedebat.

[0:38:36] De heer Paternotten.

[0:38:37] Ja August, veel dank voor de stafnotitie.

[0:38:39] Twee voorstellen.

[0:38:41] Eerste is om het ongeplande commissiedebat wetenschapsbeleid.

[0:38:44] Om dat te verbreden naar onderzoeksbeleid.

[0:38:46] We hadden bij de begroting twee mooie amendementen.

[0:38:48] Van de leden De Hoop en Soep Boer.

[0:38:50] Over electoraten en proctoraten.

[0:38:51] Die horen natuurlijk ook bij het publieke middelen voor onderzoek.

[0:38:55] Dus om daar een breed debat onderzoeksbeleid van te maken.

[0:38:58] Dat is het eerste voorstel.

[0:38:59] Wilt u dan ook het tweede ook?

[0:39:00] Dank u wel.

[0:39:01] Misschien wel.

[0:39:03] Is dat wat de leden betreft akkoord?

[0:39:06] Ja?

[0:39:07] Dan is dat wetenschaps- en onderzoeksbeleid.

[0:39:10] Dank u wel.

[0:39:11] En uw tweede voorstel?

[0:39:12] Tweede voorstel.

[0:39:14] Er staat nu geen enkel commissiedebat MBO.

[0:39:17] Ons voorstel zou zijn om dat toe te voegen aan het debat hoger onderwijs.

[0:39:20] En dat kan wat ons betreft ook worden samengevoegd met het debat DUO.

[0:39:23] Dat hoeft wat ons betreft geen apart debat te zijn.

[0:39:25] Dus dan zouden we zeggen een commissiedebat vervolgonderwijs.

[0:39:29] Of hoger onderwijs.

[0:39:30] Of MBO.

[0:39:30] En dan ergens op de datum die er nu voor voorgesteld wordt rond 22 mei.

[0:39:38] Oké.

[0:39:38] Dan gaan we...

[0:39:39] Die haal ik ook even uit elkaar.

[0:39:41] Ik begin even met het combineren van het debat DUO en hoger onderwijs.

[0:39:47] Zijn de leden daarmee akkoord?

[0:39:49] DUO en hoger onderwijs?

[0:39:51] Ik zie wat gefrons.

[0:39:53] Het wordt hard nagedacht.

[0:39:57] DUO en hoger onderwijs wordt dus samengevoegd.

[0:40:02] Tweede verzoek is of MBO, het onderwerp, het dossier, MBO dan ook toegevoegd zou kunnen worden aan dit debat.

[0:40:13] De heer Soepoer?

[0:40:14] Ja, ik zou hier niet vol kunnen zijn.

[0:40:17] Ik zou echt graag een apart MBO-debat voeren.

[0:40:20] Ook gezien de aangekondigde rond de tafel die we de volgende procedurevergadering in gaan brengen.

[0:40:25] Dat zou daar mooi aan vooraf kunnen gaan.

[0:40:27] En dan kunnen we ook een echt los debat over het MBO voeren, zou mijn voorstel zijn.

[0:40:31] Dus geen steun.

[0:40:32] Oké, ik kijk even naar die kant.

[0:40:34] Mevrouw Martens?

[0:40:35] Ja, dank voorzitter.

[0:40:36] Ik sluit me aan bij de woorden van de heer Soepoer.

[0:40:38] Ik denk dat het streven van de heer Pattenot een langetermijn doel moet zijn.

[0:40:41] Maar de uitdagingen in het MBO zijn op dit moment echt een apart debat waard wat ons betreft.

[0:40:46] De heer Stilteens?

[0:40:47] Daar kan ik me bij aansluiten.

[0:40:49] Zou ik me wel voorstellen om dan voor de zomer ook een debat over het MBO in te plannen.

[0:40:53] Nu we toch weer een blokje hebben vrijgespeeld, zou dat goed zijn.

[0:40:55] Dit heb je net opgevuld.

[0:40:57] Ja, maar een nieuw blokje.

[0:40:58] Nu is DUO is gevallen.

[0:41:00] Nu mijn tweede voorstel.

[0:41:01] Als het al zo keihard verworpen was, wilde ik hetzelfde voorstel inderdaad doen.

[0:41:06] Sorry, de heer Van der Hoef?

[0:41:07] Ja, sluit ons aan bij de woorden van de heer Soepoer.

[0:41:11] Oké, dus daarmee hebben we besloten dat DUO en hoog onderwijs wordt één commissiedebat.

[0:41:17] We hebben een apart debat MBO.

[0:41:19] En dat plannen we logisch in na die ronde tafel, zeg ik even richting de heer Soepoer.

[0:41:26] Anderen op dit overzicht.

[0:41:30] Het is altijd een huzarenstuk, joh.

[0:41:31] Met allemaal...

[0:41:32] Met allemaal gepland te krijgen.

[0:41:35] Daarmee stellen we dit vast en krijgt u ook per mail die convocaties.

[0:41:41] Dan zijn we bij agenda punt 61.

[0:41:43] Dat is de stafnotitie van het voorstel van de netwerkbijeenkomst van de commissie OCW.

[0:41:48] Daar hebben we het in de eerste procedurevergadering over gehad.

[0:41:52] Dat wij een aantal stakeholders of organisaties uitnodigen om kennis mee te maken.

[0:41:59] Daar heeft u een aparte stafnotitie voor gekregen.

[0:42:02] En het voorstel is eigenlijk een vraag aan u.

[0:42:06] Stemt u in met dit voorstel om kennis te maken met deze organisaties rondom het beleidsterrein van OCW?

[0:42:12] En heeft u nog suggesties?

[0:42:14] De heer Seder.

[0:42:15] Ja, voorzitter.

[0:42:16] Het ziet er goed uit.

[0:42:17] Ik zou wel willen vragen om de organisatie VGS toe te voegen.

[0:42:21] Die zit toe op reformatorisch onderwijs.

[0:42:23] Daar gaat het hier best vaak over in de Kamer.

[0:42:25] Zou gek zijn om niet kennis te maken.

[0:42:27] Dus dat was voor mij een opvallende afweziger.

[0:42:30] Waarbij ik denk dat het wel goed is.

[0:42:32] Om die erbij te hebben.

[0:42:34] Dank voor de suggestie.

[0:42:36] Anderen?

[0:42:36] Kijk even naar die kant.

[0:42:37] Dan kom ik hier.

[0:42:38] De heer Paternotte.

[0:42:39] Ja, ook uitstekend initiatief.

[0:42:41] Veel dank daarvoor.

[0:42:42] Nog niet eerder meegemaakt.

[0:42:43] Maar heel goed.

[0:42:44] We dachten misschien is het goed als we het aan het einde van de dag doen.

[0:42:46] Zodat het goed kan aansluiten op het einde van de dag.

[0:42:49] En we dachten nog aan de Nationale Jeugdraad.

[0:42:55] Geen spel tussen te krijgen hoor.

[0:42:57] Ja, er staat hier borrel.

[0:42:59] Maar goed, ik dacht dat kan natuurlijk niet.

[0:43:02] De Nationale Jeugdraad.

[0:43:03] En gezien de discussie over internationalisering, NUFIC.

[0:43:09] De Nationale Jeugdraad en NUFIC.

[0:43:12] En inderdaad...

[0:43:14] Sorry, laat ik eerst even inventariseren.

[0:43:16] Welke organisatie?

[0:43:17] De heer Deel.

[0:43:18] Ja, dank u wel voorzitter.

[0:43:19] Ja, dit is een mooie opzet.

[0:43:21] Vinden wij in ieder geval een goede zaak.

[0:43:24] Om zo bijeen te komen met speeddates.

[0:43:26] Ook leuk gevonden.

[0:43:28] Ik begrijp uit de vraag van de heer Seder en de heer Paternotte.

[0:43:32] Is het de bedoeling dat wij ook organisaties gaan uitnodigen.

[0:43:35] Of, nou dat proef ik nu wel een klein beetje.

[0:43:38] Van kunnen wij daarmee aankomen.

[0:43:41] Of zijn dit organisaties die zich hebben aangemeld bij ons.

[0:43:44] Dat vind ik wel belangrijk om te weten.

[0:43:46] Want anders gaan wij daar ook naar kijken.

[0:43:49] Nee ja, terechte vraag de heer Deel.

[0:43:51] Maar dit is dus, vind ik zelf ook in mijn beeld.

[0:43:55] Ook een unieke actie vanuit de Giffie.

[0:43:57] Om een heel aantal organisaties tegelijk uit te nodigen.

[0:44:00] En als u zegt nou de meeste één die voor iedereen relevant is.

[0:44:03] En interessant is.

[0:44:04] Dan nodigen we de Giffie.

[0:44:05] Die van harte uit.

[0:44:07] Maar we zitten nu op 75 tot 100 organisaties.

[0:44:09] Dus dat is gigantisch.

[0:44:13] En het staat u eigenlijk vrij om zelf met iedereen in gesprek te gaan.

[0:44:17] Maar dit zijn eigenlijk de algemene brede partners.

[0:44:21] Met wie we dan op die middag spreken.

[0:44:24] Is dat voldoende?

[0:44:26] Ja, dat is voldoende.

[0:44:27] Dus hieruit maak ik ook op.

[0:44:29] Dat de organisaties die de heer Seder aankaart en de heer Paternotte.

[0:44:32] Hier niet worden toegevoegd.

[0:44:35] Nee.

[0:44:36] Ja.

[0:44:36] Zij doen dus de suggestie om die nog wel toe te voegen.

[0:44:40] Dan zouden wij ook nog even moeten kijken.

[0:44:42] Of wij suggesties hebben om organisaties misschien toe te voegen.

[0:44:45] Maar dan laat ik dat schriftelijk weten.

[0:44:47] Oké.

[0:44:48] Maar dat kan.

[0:44:49] Maar wilt u dat dan inderdaad, laten we zeggen, binnen een week doen.

[0:44:52] Omdat het zo'n ongelofelijke organisatie is.

[0:44:55] Logisch.

[0:44:55] Zeker.

[0:44:56] Dank u wel.

[0:44:57] Want de planning is dus tussen, zag ik dat goed, voorjaar en meireces.

[0:45:01] Dus we doen dit in het vroege voorjaar.

[0:45:04] Zoals dat dan heet.

[0:45:05] En ik in de tijdstip.

[0:45:07] Zoals de heer Paternotte ook suggereerde, kan ik me iets bij voorstellen.

[0:45:12] We gaan ook waarschijnlijk, kijk even naar de griffier.

[0:45:14] Is het dan de instinct om dit op een maandag te organiseren?

[0:45:18] Omdat die kamerdagen daar minder geschikt voor zijn.

[0:45:23] Dus dan gaan we dus een maandag deze sessie doen.

[0:45:28] Want meneer Soeber, u kijkt moeilijk.

[0:45:32] Ja, ik kijk moeilijk omdat het niet de reguliere kamerdag is.

[0:45:36] En het daarom juist lastig is om sommige kamerleden hier ook echt heen te krijgen.

[0:45:39] Dus ik zou toch de oproep willen doen om het gewoon op een dinsdag, woensdag of op een donderdag te doen.

[0:45:43] En misschien zoals de heer Paternotte zegt, aan het einde van een dag.

[0:45:47] Mogelijk gepaardgaand met een niet-alcoholische versnapering.

[0:45:51] Mogelijk hier in de hal of Nieuwspoort of ergens anders.

[0:45:55] Maar gewoon aansluitend aan het bestaande programma.

[0:45:58] Nee, ik kan me heel goed deze oproep voorstellen.

[0:46:02] Maar het punt is dat er plenair altijd in een week iets doorheen neemt.

[0:46:06] En dit is zeg maar zo'n groot evenement.

[0:46:09] Ook een vrij uniek groot evenement.

[0:46:11] Wil ik maar zeggen dat we risico's op dat dit dan toch eruit fietst.

[0:46:16] Of omdat we met elkaar plenair iets moeten doen.

[0:46:18] Of omdat er mensen niet kunnen door de Kameragenda.

[0:46:21] Dus op die maandag is in ieder geval de agenda van de Kamer.

[0:46:29] Fiets ons niet in de wielen.

[0:46:31] Zeg je dat?

[0:46:31] Fiets ons niet in de wielen.

[0:46:33] Rijd ons niet in de wielen.

[0:46:36] Vandaar.

[0:46:36] Maar laten we dus met elkaar.

[0:46:37] Het is ook nog even.

[0:46:38] We hebben nog geen datum vastgesteld.

[0:46:41] Dus ik zou eigenlijk vooral ook de Griffie willen aanmoedigen met dit goede werk door te gaan.

[0:46:45] En dan kijken we nog TCT even precies naar de logistieke invulling.

[0:46:53] Maar ik vind het mooi.

[0:46:54] Ik vind het ook mooi om te zien of dit werkt.

[0:46:57] En of het ook iets is wat dan wellicht ook weer voor andere commissies een mooi voorbeeld kan zijn.

[0:47:01] Dus we zijn daar ook wel nu.

[0:47:04] Ja.

[0:47:05] Weer iets nieuws aan het ontdekken.

[0:47:08] Agenda punt 62.

[0:47:09] Dat is de stafnotitie mentale gezondheid van jongeren en studenten.

[0:47:15] Dat is een van de thema's uit onze kennisagenda.

[0:47:20] En de vraag is, u heeft daar dus ook een aparte notitie van gekregen.

[0:47:23] We hebben het hier in de vorige periode al vrij uitgebreid over gehad.

[0:47:29] Ook de wens om hierop door te gaan is toen uitgesproken om dat ook te verbreden.

[0:47:34] En nu we weer met allerlei nieuwe leden zitten, is dus de vraag wie daar in de voorbereidingsgroep zou willen zitten om dit kennisthema eigenlijk verder uit te diepen.

[0:47:44] En dan betekent dat concreet, maar daar gaan we natuurlijk dinsdag nader op in, dat met hulp vanuit de staf zijn er allerlei producten mogelijk om met elkaar voor te bereiden.

[0:47:55] En dat wordt dan hier weer besproken.

[0:47:57] En daar gaat dan ook vaak weer reactie van een bewindspersoon op worden gevraagd.

[0:48:00] En dan bouwen we zo'n thema op.

[0:48:03] De heer C. daar hierop.

[0:48:06] Ja, dat zou ik nog even willen meedoen.

[0:48:09] De heer Stultien.

[0:48:10] Ja, ook graag.

[0:48:12] En aan die kant Jet, twee leden is voldoende voor die voorbereidingsgroep.

[0:48:16] Dus daarmee gaan we dit weer voortzetten.

[0:48:20] Agenda punt 63, dat is de uitnodiging voor de dag van de publieke dienstverlening.

[0:48:25] Die is op 5 juni aanstaande, ter bespreking.

[0:48:30] De vraag is dus, dat is dus een kamerbrede dag van de publieke dienstverlening.

[0:48:34] En we nodigen op die dag alles.

[0:48:35] Allerlei uitvoeringsorganisaties of anderen ook partners uit om overal weer met elkaar in gesprek te gaan.

[0:48:44] En aan u de vraag welke onderwerpen u zou willen bespreken die natuurlijk op het terrein van OCW liggen.

[0:48:51] En wie naast de heer C. er wil deelnemen aan de voorbereidingsgroep.

[0:48:57] Ik kan me voorstellen dat nu voor de onderwerpen dat dat misschien nog een inventarisatie per mail meer voor de hand ligt.

[0:49:03] Maar is er iemand die nu al wel graag...

[0:49:06] met de heer C. er dit wil voorbereiden?

[0:49:09] Dat is wel aanbevelingswaardig.

[0:49:12] Nee?

[0:49:13] Ja.

[0:49:15] Nee meneer C. er, ik doe echt mijn best.

[0:49:20] Nou, dat zal toch niet.

[0:49:22] Is het niet persoonlijk?

[0:49:26] Oké.

[0:49:27] Dan meneer C. er.

[0:49:29] Staat u er nog even alleen voor?

[0:49:31] Nou, ik doe wel mee.

[0:49:32] Nou, meneer de Kort.

[0:49:36] Wat fijn.

[0:49:37] Meneer de Kort en de heer C. er.

[0:49:39] U zit in de voorbereidingsgroep.

[0:49:41] En als u per mail, zullen we dat per mail ook even expliciet uitvragen,

[0:49:46] onderwerpen of thema's heeft die u interessant vindt om te bespreken.

[0:49:50] Volgens mij zijn er genoeg.

[0:49:51] Agenda punt 64.

[0:49:53] Dat is de evaluatie van de beleidskeuzes uitgelegd.

[0:49:57] Dat is een brief van de voorzitter van de Commissie van de Rijksuitgaven.

[0:50:00] Een van onze collega's.

[0:50:04] En...

[0:50:06] Het voorstel is...

[0:50:07] Dat de bewindspersonen...

[0:50:09] Middels een brief worden verzocht...

[0:50:12] Om eigenlijk het advies van de voorzitter van de Commissie van de Rijksuitgaven op te volgen.

[0:50:19] En dat is...

[0:50:21] Die stafnotitie ziet u...

[0:50:24] Dan ziet u inderdaad een voorbeeld van zo'n brief.

[0:50:27] En de vraag, en nu stemt u in...

[0:50:28] Dat we inderdaad in lijn met de voorzitter van de Commissie van de Rijksuitgaven...

[0:50:35] Ook onze bewindspersonen...

[0:50:37] Die op OCW-terrein ook vragen om daar opvolging aan te geven.

[0:50:41] Ja? Ik zie geknik.

[0:50:43] Dan zullen we dat doen.

[0:50:45] Dan agenda punt 65.

[0:50:47] Dat is een afschrift van de brief van de Onderwijsraad aan de minister van OCW.

[0:50:52] Met betrekking tot de toekomstverkenning middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en wetenschap.

[0:50:59] Het voorstel is op deze te betrekken bij het nota-overleg toekomstverkenning vervolgonderwijs.

[0:51:05] Die staat op 4 maart aanstaande.

[0:51:07] Akkoord.

[0:51:09] En dan hebben we agenda punt 66.

[0:51:11] Een uitnodiging van de Onderwijsraad voor een gesprek en een kennisbijeenkomst.

[0:51:19] En deze Onderwijsraad staat natuurlijk ook op de...

[0:51:22] Ja, dat kan ook. Die kunnen niet ontbreken.

[0:51:24] Dus mijn voorstel zou zijn, die komen bij die grote netwerkbijeenkomst langs.

[0:51:29] En u gaat de Onderwijsraad zeker ook vaker zien rond specifieke thema's.

[0:51:35] En dat we dan starten met...

[0:51:38] Die brede bijeenkomst van al onze partners.

[0:51:42] Akkoord. Ja?

[0:51:43] Dan mijn agenda punt 67.

[0:51:47] Overzicht van de geplande activiteiten.

[0:51:49] Nou, daar hebben we het ook net uitgebreid over gehad.

[0:51:51] Dat is wel een prettig overzicht.

[0:51:53] Agenda punt 68.

[0:51:55] Overzicht van de ongeplande activiteiten ter informatie.

[0:51:59] Agenda punt 69.

[0:52:00] Ter informatie de aanhangige wetgeving van OCW.

[0:52:04] En agenda punt 70.

[0:52:05] Ter informatie de dossiers.

[0:52:07] Die we dus ook bij de debatten die nu gaan komen zullen toevoegen.

[0:52:11] En daarmee die dossiers opruimen.

[0:52:15] Agenda punt 71 tot slot.

[0:52:17] Dat zijn de debatten en de 30 leden debat op OCW terrein.

[0:52:20] Ook, dat is er nu eentje.

[0:52:22] De 30 leden debat over de fraudebestrijding door DUO.

[0:52:27] Daarmee is het heus waar.

[0:52:28] Zijn we aan het eind gekomen van deze procedurevergadering.

[0:52:32] Ik dank u allen hartelijk.

[0:52:35] En hoop elkaar dan dinsdag te zien.

[0:52:39] Bij het toelichten van een griffie en nog nadere informele kennismaking.

[0:52:42] Ik sluit hiermee deze vergadering.