Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Handhavingsbeleid bij de Belastingdienst

[0:00:34] Dan gaan we beginnen met deze technische briefing bij de vaste Kamercommissie voor Financiën.

[0:00:40] De briefing gaat over handhaving bij de Belastingdienst en daarom heet ik meneer Vlot, meneer Rambaran

[0:00:46] en meneer Roks van de harte welkom om ons die technische briefing te gaan geven.

[0:00:53] Namens de Kamer zitten hier meneer Stiltjens namens GroenLinks PvdA, mevrouw Van Eyck namens

[0:00:58] de VVD, meneer Ittinga namens NSC en meneer Van Baarle namens DENK.

[0:01:02] Ik verwacht meneer Vlot dus van de PVV ook nog, daarom staat zijn bordje er, dus die zal ze er wel

[0:01:08] aan schuiven. De audiovisuele ondersteuning laat ons een beetje in de steek, dus vandaar dat iedereen

[0:01:17] een papieren versie heeft van de presentatie die u heeft voorbereid. Ik ga u zo de gelegenheid geven

[0:01:22] om die presentatie te geven en daarna is er, neem ik aan, ruimte voor vragen van de Kamerleden.

[0:01:29] Mag ik u het woord geven als regisseur van uw kant, meneer Vlot?

[0:01:33] Zeker, dank u wel. Ook hartelijk dank voor de uitnodiging. Wij doen het altijd graag om

[0:01:40] toelichting en informatie te geven. We hebben ook het verzoek van een werkbezoek van u ontvangen,

[0:01:43] daar zijn we druk mee bezig om dat voor te bereiden. Op alle andere manieren die wij kunnen verzorgen

[0:01:50] bieden wij graag aan om informatie te geven, toelichting te geven. Misschien nog even over

[0:01:56] de scoop waar wij ons op voorbereid hebben en wat ons betreft de technische briefing zou zijn,

[0:02:01] is dat in 20 oktober heeft onze staatssecretaris u een brief gestuurd over het handhavingsbeleid

[0:02:05] bij de Belastingdienst. Daarin hebben we deze technische briefing ook aangeboden. Dat is de

[0:02:11] scoop waar wij ons op hebben voorbereid, wat ook de scoop is waar wij op kunnen reageren. Dat

[0:02:17] veld is wel heel breed en daarom hebben we het nu voor gekozen om bij deze technische briefing

[0:02:20] ons te concentreren op het MKB. Dus daar zitten de pointen van de presentatie die wij nu gaan geven.

[0:02:29] En vooraf misschien nog een andere opmerking. We zitten in de voorbereiding voor een commissiedebat,

[0:02:33] zoals u weet, volgende week donderdag. Nog voor het weekend komt er heel veel informatie naar u toe

[0:02:39] vanuit onze kant. Dus op sommige punten zullen wij nog even melden dat wij onze formele informatie

[0:02:47] van de staatssecretaris afwachten en daar niet op in kunnen gaan. Dus dat kan soms voorkomen

[0:02:49] dat we zo dicht op de actualiteit zitten dat dat soms even het gesprek raakt. Maar dan zal ik mijn

[0:02:54] vinger opsteken en dan weet u dat er nog iets aankomt waar u dan komende donderdag met de

[0:02:59] staatssecretaris over in debat kan. Dat waren mijn vooropmerkingen. En dan gaan de collega's

[0:03:04] naast mij zichzelf voorstellen. Ik ben Teus-Jan Vlotteraar, als directeur bestuurlijke en

[0:03:07] politieke zaken bij de Belastingdienst. Goedemorgen allemaal. Mijn naam is Wikas Rammeren en verantwoordelijk

[0:03:16] voor de uitvoerde-in-handhaving-strategie.

[0:03:20] Als meneer Vlottere even zijn microfoon uitheft, ja. Meneer Roks?

[0:03:28] Ja, mijn naam is Berrie Roks. Ik ben algemeen directeur bij de directie midden- en kleinbedrijf

[0:03:34] van de Belastingdienst. Helder. En wie van u begint met de presentatie? Meneer Rammeram.

[0:03:40] Ja, dat ben ik inderdaad. Dank u wel. Ik zei het al, verantwoordelijk voor de uitvoerde-in-handhaving-strategie.

[0:03:47] Daar wil ik u graag over informeren. En daarbij ingaand op wat de reden is achter de strategie,

[0:03:52] wat de strategie betekent voor de invulling van handhaving, welke uitdagingen we hebben

[0:03:56] als Belastingdienst en welke resultaten dit oplevert. Ook wil ik stilstaan bij enkele

[0:04:00] begrippen om zo het theoretische kader van de uitvoerde-in-handhaving-strategie neer te

[0:04:04] zetten en daarmee het speelveld alvast voor te bereiden voor het verdiepen van de handhaving

[0:04:09] vanuit midden- en kleinbedrijf.

[0:04:13] Ik wil graag beginnen op slide 4, de doelstelling en het beleid van een Belastingdienst. U ziet

[0:04:19] daar een schematische weergave en rechtsbovenin inkomsten of het genereren van inkomsten voor

[0:04:25] financiering van het overheidsbeleid. Dat is het doel en dat zijn de taken die de Belastingdienst

[0:04:31] uitvoert om dat doel te bereiken, een financieel gezond Nederland. De basis daarvoor is solide,

[0:04:36] eenvoudige en fraudebestendige wetgeving. Daar zal ik ongetwijfeld nog een paar keer op terug

[0:04:43] gaan komen. Simpel gezegd is het zo dat als de belastingplichtigen de wetgeving begrijpen,

[0:04:48] is het ook eenvoudiger om aanslagen op te leggen en hebben we minder discussie met de

[0:04:52] belastingplichtigen. In de Rijksbegroting is hierover het volgende opgenomen. Doeltreffende

[0:04:57] en doelmatige uitvoering van de wet en regelgeving dragen bij aan de bereidheid van

[0:05:02] burgers en bedrijven om hun wettelijke verplichtingen ten aanzien van de Belastingdienst

[0:05:06] na te komen. Dit noemen we compliance. Die bereidheid daar zal ik straks ook een paar

[0:05:10] keer op terugkomen. In het bevorderen van die compliance hebben wij als Belastingdienst een

[0:05:15] rol uiteraard en denk dan aan passende dienstverlening, adequaat toezicht en opsporing

[0:05:20] en het inrichten en uitvoeren van efficiënte en massale processen. Dat brengt me ook bij de

[0:05:26] volgende slide, slide vijf. Dat gaat over de uitvoerings- en handhavingsstrategie. Wat ik

[0:05:34] daarover wil zeggen is dat wij een focus hebben op het investeren in en het makkelijk maken om

[0:05:44] wet en regelgeving na te leven. Met andere woorden wij willen graag compliance bevorderen en daarin

[0:05:50] zeggen wij ook heel bewust, dat doen we ook met de focus op de periode voordat de aangeeft is

[0:05:55] ingediend. Proactief en preventief handelen. De reden hiervoor is dat wij zowel vanuit

[0:06:01] gedragswetenschap en vanuit de eigen ervaring zien dat het effect van het focussen op het

[0:06:06] voorkomen van fouten en het ondersteunen van de belastingplichtigen bij het nakomen van hun

[0:06:11] wettelijke verplichtingen een veel groter effect heeft dan een focus op het achteraf corrigeren

[0:06:16] van fouten. En bovendien is het ook kostenefficiënter. Daarbij mag gezegd zijn we gaan

[0:06:22] uit van het vertrouwen dat burgers en bedrijven hun verplichtingen willen nakomen en daarmee weer

[0:06:26] de link met compliance. Nog iets meer over de gedragswetenschappen. De gedachte erachter is

[0:06:34] dat het effectiever is om oorzakenanalyses te doen. Wat is de reden dat er fouten worden gemaakt in

[0:06:40] aangiftes? Wat voor type fouten zijn het? En nou in de praktijk blijken het vaak onbedoelde fouten

[0:06:46] te zijn. Daar zal de heer ook zo meteen ook meer op inpin gaan. In onze strategie is dus belangrijk

[0:06:50] om de onderliggende oorzaken te achterhalen en daarop in te zetten. Kortom structurele problemen,

[0:06:58] oplossingen te voorkomen. Daar kom ik ook op terug in de uitvoeringhandhavingstrategie. Wat

[0:07:03] ik daar ook bij gezegd wil hebben is dat we uiteraard ons ook realiseren dat de bereidheid

[0:07:07] van burgers zich niet altijd vertaalt in goede aangifte. Dat kan komen wanneer er sprake is van

[0:07:12] complexiteit in wet en regelgeving. Wanneer zij dat zo ervaren. Ook wanneer sprake is van grote

[0:07:18] gebeurtenissen in iemands leven. Denk aan een echtscheiding, een overlijden, maar ook een

[0:07:22] faillissement. Dan kan het eventueel lastig zijn om aan de verplichtingen na te komen. Dat noemen

[0:07:29] wij verminderd doenvermogen. Ik zei het al, het komt terug in de uitvoeringhandhavingstrategie op

[0:07:35] sluit vijf. Van boven naar beneden heeft dat vier pijlers. Ten eerste willen wij een omgeving

[0:07:40] creëren waarin het maken van fouten zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het voorbeeld waar

[0:07:45] u aan kunt denken is de vooraf ingevulde aangifte, waarin de looninkomsten alvast zijn ingevuld,

[0:07:50] zodat daar geen fouten mee gemaakt kunnen worden. De tweede pijler is het makkelijk maken om

[0:07:55] belasting te kunnen betalen, rechtengelden te kunnen maken en eventueel gemaakt de fouten zelf

[0:08:00] te kunnen corrigeren. Ik noemde net al de online aangiftevoorziening, maar ook goed om te melden

[0:08:06] is dat wij aan die voorkant waar ik het een paar keer over zal hebben, bijvoorbeeld de vijfduizend

[0:08:11] standaardbrieven die de belastingdienst hanteert, begrijpelijker proberen om te zetten in begrijpelijker

[0:08:17] tekst. Dat doen we aan de hand van burgerpanels en aan de hand van een taalscan. Dan hebben we het

[0:08:24] tijdig signaleren als burgers en bedrijven vastlopen in het systeem en daar passend op reageren. Wat ik

[0:08:31] daarover kwijt wil is dat tijdig reageren, dat we daar veel energie in steken. We hebben bijvoorbeeld

[0:08:37] sinds 2022 begonnen met het trainen van de medewerkers op het ontwikkelen van, als het

[0:08:42] ware, een extra antenne, wanneer lopen de burgers en bedrijven vast en dan gaan we mee door met het

[0:08:47] geven van die trainingen. Dat doen we dit jaar weer met 800 medewerkers en uiteindelijk willen

[0:08:50] we circa 4.500 medewerkers die direct contact hebben met belastingplichtigen daarop trainen.

[0:08:56] Ook hebben wij de zogenaamde stellateams ingericht. Dat zijn teams die helpen om mensen die te maken

[0:09:02] hebben met vermoedelijk meervoudig problematiek beter te helpen dan de standaarddienstverlening

[0:09:08] die we daarvoor ingericht hebben. Nou en als dan toch blijkt dat er fouten worden gemaakt in de

[0:09:13] aangifte hebben wij uiteraard de vierde pijler, het achteraf corrigeren en de snelhetsherstel

[0:09:18] afdwingen. Nou u kent de boekenonderzoeken en u kent de aangiftecontroles. Deze manier van werken

[0:09:26] vergt ook dat we als belastingdienst relevante informatie hebben. Ik noemde net al de vooraf

[0:09:31] ingevulde aangifte. Dat helpt ons om in staat te zijn om aan de voorkant fouten te voorkomen,

[0:09:37] gemak te bieden, de mensen de belastingplichtigen effectief te informeren en daar waar er toch

[0:09:42] fouten worden gemaakt die fouten te corrigeren. Nou de onderhande slide staat ook te bedoelen

[0:09:48] door burgers en bedrijven centraal te stellen. We stellen dus niet de venomschap belastingcentraal

[0:09:52] of de inkomstenbelastingcentraal, we stellen de belastingplichtigen centraal. We werken zoveel

[0:09:56] mogelijk samen met private en publieke partners en we werken in de actualiteit wat zoveel inhoudt

[0:10:02] als u doet nu aangifte over 2023 en niet over 2018. Dat brengt me bij de volgende slide. Deze

[0:10:11] uitvoering handhavingstrategie komt terug in de werkzaamheden van de belastingdienst. Dat noemen

[0:10:16] wij beleidsinstrumenten. Op die slide 6 komt ook het woord handhaving terug, maar die is uitgesplitst

[0:10:24] in een drietal activiteiten. In de volksmond is vooral bekend toezicht. Dan hebben we het over

[0:10:32] de bekende voorbeeld de controlemedewerkers die extra informatie opvragen over een aangifte om

[0:10:39] die beter te kunnen controleren. Of medewerkers die bedrijfskantoorbezoeken afleggen, boeken

[0:10:45] onderzoeken doen. Dat type voorbeelden. Ook zult die op de hoogte zijn van het feit dat een fraude

[0:10:49] aanpak hanteren. Kortom strafrechtelijk onderzoek door de fiat. Wat in de volksmond minder breed

[0:10:56] bekend is dat we ook dienstverlening onder handhaving scharen. Dienstverlening komt neer

[0:11:01] op het bieden van het gemak en het helpen voorkomen van fouten. Dat is enerzijds om de wet- en

[0:11:06] regelgeving na te helpen leven en anderzijds om recht en gelden te maken. Voorbeelden daarvan zijn

[0:11:11] dat wij samenwerken met welzijns- en oudere organisaties. Dat wij het videobellen geïntroduceerd

[0:11:19] hebben. Het live chatten. Dat we een kernteam jongeren hebben opgericht waarmee we via social

[0:11:23] media proberen hen beter te bereiken. Als ook de wat bekendere voorbeelden van de belastingtelefoon

[0:11:30] en de balies die wij daarvoor hebben. Wat ik eerder al zei, een belangrijke gegeven is dat we kunnen

[0:11:37] beschikken over solide, eenvoudige en fraudebestendige wetgeving. Ik zei het al zo even,

[0:11:43] eenvoudige wetgeving draagt eraan bij dat er minder discussie is over de manier waarop een

[0:11:48] belastingaangifte ingevuld zou moeten worden. Betekent ook dat we sneller in staat zijn om

[0:11:52] aanslagen op te leggen en minder discussie hebben over bezwaarberoep en dat soort zaken. Wat ik niet

[0:12:00] gezegd is overigens uitvoering. Uitvoering dat is bewust ook een dikkere pijl in deze weergave.

[0:12:05] Dat komt omdat de meeste werkzaamheden van de belastingdienst besteed worden aan de uitvoering.

[0:12:11] En dan kunt u denken aan het implementeren van wet en regelgeving. Kunt u ook denken aan het

[0:12:15] inrichten van massale processen. Bijvoorbeeld het doen tot uitnodigen van aangifte. U kunt denken

[0:12:23] aan het opleggen van aanslagen, het innen van aanslagen, het uitbetalen van aanslagen. Maar ook

[0:12:27] het behandelen van bezwaarberoep en allerlei verzoeken afhandelen. Dat type werkzaamheden

[0:12:32] valt onder de uitvoering. Dat brengt me bij de volgende slide. Dan die werkzaamheden van de

[0:12:39] belastingdienst. Daarvoor beschik wij over een groot aantal instrumenten. Ik heb dat al een

[0:12:45] aantal voorbeelden genomd. Wat goed is om te melden, elk instrument heeft een eigen doel. Het

[0:12:52] helpen voorkomen van fouten, het informeren van de mensen. Maar het heeft ook z'n eigen effect. Dus

[0:12:58] het kan ook zijn corrigeren van fouten. Daar waar wij een focus hebben op voorkomen van fouten. En

[0:13:04] elk instrument heeft ook een eigen inzet van mensen en middelen. Dat zal ik straks nog wat

[0:13:08] meer toelichten. Het geldt ook voor het bereik wat die instrumenten van de belastingdienst hebben.

[0:13:13] Die instrumenten die zetten wij in wat wij noemen een handhavingsmix. En die stemmen wij af op onze

[0:13:19] doelgroepen. Daar zal de heer Rok zometeen nog iets meer over vertellen. En dat sluit vervolgens ook

[0:13:24] weer aan bij de uitvoering in handhavingsstrategie. Met andere woorden, het helpen voorkomen van fouten

[0:13:30] versus het corrigeren van fouten en fraudebestrijding. De bovenste pijl, daarvan zei ik al, ik kom daarop

[0:13:37] terug. Hoe donkerder die is, hoe meer inzet van mensen en middelen die pijl vergt. Of de inzet

[0:13:42] van die instrumenten vergt. De onderste pijl, hoe donkerder die is, hoe meer burgers en bedrijven

[0:13:49] we daarmee kunnen bereiken. Een voorbeeld is dat de website van de belastingdienst, die staat ook

[0:13:54] bewust aan de linkerkant, daarmee helpen het voorkomen van fouten, het bieden van gemak en het

[0:13:59] effectief informeren, heeft een groot bereik en het vergt minder inzet van mensen en middelen. Aan

[0:14:04] de rechterkant ziet u bijvoorbeeld fraudeonderzoek. En daarvoor geldt eigenlijk exact het omgekeerde,

[0:14:10] waarin we vaak één of enkele belastingplichtige bereiken met een grote inzet van mensen en

[0:14:15] middelen. Ik noemde net het woord handhavingsmix, dat komt neer op het inzetten van meerdere

[0:14:20] instrumenten tegelijk. Fraudeonderzoek is een bekend instrument. Die vindt u ook terug aan

[0:14:29] de rechterkant, uitgevoerd door de fiat. Tegelijkertijd spreken we van een mix, omdat we ook

[0:14:33] bewust handhavingscommunicatie vervolgens inzetten over de resultaten van een fraudeaanpak. En daarmee

[0:14:39] bereiken we vervolgens niet alleen één of enkele belastingplichtige, maar een grote groep

[0:14:43] belastingplichtigen, die vervolgens daaraan ook het gevoel van rechtvaardigheid daarin terug zien

[0:14:48] komen. Het naleving, de naleving ervaren, met andere woorden. Misschien ook goed om te zeggen,

[0:14:56] die instrumenten zijn geen doel op zich. Handhaving is geen doel op zich. Uitvoering is geen doel op

[0:15:02] zich. Waar het om gaat, is die eerste slide, het bevorderen van compliance en het borgen van de

[0:15:07] inkomsten die noodzakelijk zijn voor een financieel gezond Nederland. Brengt me bij de volgende slide.

[0:15:22] U heeft me al een aantal keer horen zeggen dat in de uitvoering- en handhavingstrategie het

[0:15:27] belangrijk is om fouten te voorkomen, gemak te bieden, effectief te informeren en daarbij nodig

[0:15:33] te helpen om fouten te corrigeren. Dat doen we met onze strategie, ook vanuit de gedachte burgers-

[0:15:39] en bedrijvencentraal en werken vanuit vertrouwen. Deze strategie, die hanteren wij al een aantal

[0:15:44] jaren. En ik zou willen zeggen, deze strategie die kan, die strategie die werkt en die is ook

[0:15:49] nodig. Dat die strategie kan, heb ik proberen uit te leggen aan het feit dat wij gedragswetenschappelijk

[0:15:55] onderzoek gebruikt hebben voor het formuleren van het beleid, maar ook op basis van eigen ervaring.

[0:16:01] Daarnaast zien wij ook in het jaarlijkse onderzoek, wat wij de fiscale monitor noemen,

[0:16:05] dat de belastingmoraal, die ook belangrijk is op een schaal van 1 tot 5, gemiddeld genomen tussen de

[0:16:10] 4 en de 4,3 scoort. Dus dat is een belangrijke basis. Wat we ook zien is dat de belastingpopulatie

[0:16:17] blijft groeien. Dat betekent dus ook dat je je slim moet organiseren als de belastingdienst zijnde.

[0:16:23] En daar helpt die uitvoering van de handhavenstrategie ook bij. Dat die strategie werkt, dat weten we

[0:16:28] overigens ook. We evalueren de inzet van onze instrumenten. Ik noemde net al het uitvoeren

[0:16:33] van onderzoeksanalyses. Ik ga straks ook een voorbeeld geven waaruit blijkt dat het niet

[0:16:43] alleen belangrijk is om aan de voorkant gemak te bieden, maar dat het ook belangrijk is om te

[0:16:48] beschikken over eenvoudige wetgeving. Ook is het belangrijk om aan de voorkant te beschikken over

[0:16:53] goede informatie, gevalideerde informatie. Per saldo willen we hiermee bereiken, met deze uitvoering

[0:16:59] handhavingstrategie, ten eerste dat we minder fouten hoeven te corrigeren. Ten tweede dat de

[0:17:03] fouten die rasteren, dat we daar analyses op doen en vervolgens kunnen inzetten op het voorkomen van

[0:17:07] die fouten. En ten derde uiteraard dat we belemmeringen opwerpen om fouten bewust te maken,

[0:17:13] of de randen van de wet op te zoeken. Ik zei het al, ik ga een voorbeeld geven. Slide 9. Hierin

[0:17:20] ziet u de resultaten van de steekproeven die wij doen, in dit geval de directieparticulieren,

[0:17:26] en daarin ziet u dat de naleving bij de directieparticulieren gestegen is vanaf 2008

[0:17:31] tot aan 2022. Wat hierin opvallend is, of in ieder geval noemenswaardig is, is dat in de periode

[0:17:39] 2008 een tweetal wijziging heeft plaatsgevonden. Ten eerste heeft er een wijziging plaatsgevonden in

[0:17:46] de manier waarop er omgegaan wordt met zorgkostenaftrek. In feite is de aftrek van zorgkosten

[0:17:54] en verkleind en vereenvoudigd qua wetgeving. Dus die vereenvoudiging van wetgeving zien we terug

[0:18:01] in het bevoording van compliance. Wat we ook zien is dat in deze periode de vooraf ingevulde aangifte

[0:18:08] is ontstaan, waarin langzamerhand steeds meer gegevens beschikbaar kwamen vanuit banken en

[0:18:14] verzekeraars, kwalitatief goede informatie die wij vooraf konden invullen, en we zagen dat het

[0:18:19] gebruik van de vooraf ingevulde aangifte is toegenomen. Met andere woorden, dat heeft een

[0:18:24] positief effect gehad op compliance. Deze vereenvoudiging van wetgeving en het kunnen

[0:18:30] beschikken over gevalideerde kwalitatief goede informatie, dat is denk ik ook een goed punt om

[0:18:35] het woord over te dragen aan de heer Berrirox. Ik pak het stokje over. Ik ga u meenemen in de

[0:18:49] vertaling van de uitvoerings- en handhavingsstrategie naar de uitvoeringspraktijk. Misschien is het goed

[0:18:57] om iets te zeggen over de directie MKB. De directie MKB behandelt veel aangifte. We doen

[0:19:07] heffingswerkzaamheden bij de directie MKB. Dat betekent dat we aangifte beoordelen. We voeren

[0:19:12] boekenonderzoeken uit. We werken samen met externe overheidspartners. Dan moet u vooral denken aan

[0:19:19] samenwerking met politie, openbaar ministerie en met gemeenten in het kader van de RIEC-verbanden

[0:19:26] die er zijn in Nederland. Dat zijn de regionale informatie- en expertisecentra. Binnen de directie

[0:19:33] MKB behandelen we ook de ANBI's, de Algemeen Nutbehoogende Instellingen, de stichtingen en

[0:19:41] verenigingen. De deurwaarders hebben een plek binnen de directie. We hebben taxateurs die

[0:19:47] objecten taxeren als een inspecteur vraagt om advies met betrekking tot een ongeroerde zaak.

[0:19:55] Dus er is een scala aan werkzaamheden die plaatsvinden binnen de directie. Hier heeft

[0:20:01] u een overzichtsplaat op slijt 10. Ik denk dat het goed is om aan te geven dat er veel variatie en

[0:20:08] type is als het gaat over ondernemers. Ik heb u net iets verteld over de werkzaamheden die

[0:20:13] allemaal plaatsvinden, maar ook zien we een grote variatie in type ondernemers. Van kleine

[0:20:18] ondernemers tot grote, van starters tot ervaren ondernemers tot stakende ondernemers. We zien

[0:20:25] ondernemers die fiscaal en financieel en administratief goed onderlegd zijn en we zien

[0:20:31] er die daar zelf minder toe in staat zijn. We hebben een grote diversiteit aan branches en

[0:20:37] rechtsvormen. Eigenlijk komen alle belastingmiddelen lopen door de directie heen en we zien ook dat

[0:20:43] de doelgroep heel volatiel is. Dus er is een groot verloop ook in de doelgroep en de doelgroep is

[0:20:49] enorm groot. We praten toch al snel over 2 miljoen ondernemers. Die omvang en die variatie van die

[0:20:58] doelgroep die maakt het eigenlijk onmogelijk om op een klassieke manier, noem ik het dan maar even

[0:21:04] zo, om op een klassieke manier toezicht uit te voeren door middel van te controleren en te

[0:21:09] corrigeren en mogelijk te bestraffen. Ik neem u graag mee naar slijt 11, want ik denk dat het

[0:21:17] die klassieke manier ook niet nodig is en daar is volgens wetenschappelijk onderzoek is er namelijk

[0:21:25] ook geen noodzaak voor. Ik ga zo deze plaat aan u toelichten. 30 jaar wetenschappelijk onderzoek

[0:21:32] ligt er eigenlijk aan de grondslag waardoor wij zeg maar als Belastingdienst effectiever en

[0:21:38] efficiënter ons werk kunnen uitvoeren. Ik ben zelf drie jaar geleden begonnen als directeur

[0:21:47] van MKB en toen was die uitvoerings- en handhavingsstrategie er vanzelf al, maar ik

[0:21:54] heb wel besloten om een aantal onderzoekers ook aan te trekken binnen de directies om echt

[0:22:00] planmatig die handhavingsaanpak in te vullen, want dit kost gewoon ook tijd. Het is groot en

[0:22:08] omvangrijk en je wordt natuurlijk trefzekerder op het moment dat je echt naar homogene groepen

[0:22:14] aan het kijken bent en ik heb net iets gezegd over de variatie en de type ondernemers die er

[0:22:19] binnen MKB zijn en dan begrijpt u misschien ook wel dat dat tijd kost om ook echt zeg maar in te

[0:22:26] zoomen in die doelgroepen. Toch hebben we een beleidstheorie ontwikkeld en die vindt u op

[0:22:32] slide 11 en die beleidstheorie geeft eigenlijk een koppeling tussen de instrumenten die we te

[0:22:37] beschikking hebben en daarbij het beïnvloeden uiteindelijk van de beleving van belastingplichtigen.

[0:22:45] Dat noemen wij dan met een mooi woord compliance bevorderende factoren, maar eigenlijk zijn dat

[0:22:52] belevingsindicatoren. We proberen daarmee de houding te beïnvloeden, de ervaring te beïnvloeden en

[0:22:59] uiteindelijk kom je bij gedrag en gedragsbeïnvloeding doen wij via drie lijnen. We proberen het gedrag te

[0:23:07] beïnvloeden via de gelegenheid, de motivatie en de capaciteit. Nou ja capaciteit gaat dan met name

[0:23:14] een heel belangrijk onderdeel daarin is de kennis en uiteindelijk beïnvloeden dan daarmee de

[0:23:21] vrijwillige naleving. Want dat is dan toch ook de strategie van de Belastingdienst dat belastingplichtigen

[0:23:26] uit eigen beweging hun verplichtingen kunnen nakomen. Als we nog even inzoomen op op die

[0:23:32] gekleurde blokjes, die compliance bevorderende factoren of die beïnvloedingsfactoren, dan weten

[0:23:41] we in ieder geval vanuit wetenschappelijk onderzoek ook dat vertrouwen in de Belastingdienst enorm

[0:23:45] belangrijk is om naleving na te komen. Dat ook gemak creëren enorm belangrijk is om naleving

[0:23:55] na te komen. Wil dat zeggen dat wij geen repressief toezicht nodig hebben? Ja zeker wel. Er moet ook

[0:24:01] een ervaring zijn tot de pakkans is. Dat heeft te maken gewoon met het rechtvaardigheidsgevoel wat

[0:24:06] je ook moet beïnvloeden. Als belastingplichtigen beïnvloed worden op hun rechtvaardigheidsgevoel

[0:24:14] dan hebben zij zekerheid, een mate van zekerheid ook over tot nou ja daar waar misstanden zijn dat

[0:24:20] die ook aandacht krijgen van de Belastingdienst. Wat ik daar nog over wil zeggen is er is nog geen

[0:24:29] wetenschappelijk onderzoek die zegt van wat is nou de juiste mix en die mix kan natuurlijk

[0:24:34] verschillen naarmate je inzoekt op een bepaalde homogene groep binnen de totale populatie van

[0:24:40] ruim 2 miljoen ondernemers. Dus dat is ook zeg maar de opgave die ik voor mijzelf en mijn directie

[0:24:47] zie om zeg maar verder onderzoek te blijven doen om steeds beter te weten van waar zetten we nou

[0:24:54] tref zeker welke instrumenten in. Ik neem u mee naar slijt 12. Wij sluiten met onze handhavingsaanpak

[0:25:06] bij mkb in ieder geval aan bij het hoge niveau van de compliance die er is. En omdat die compliance

[0:25:13] hoog is en omdat die voor ons heel belangrijk is, is het ook essentieel om die goed te monitoren.

[0:25:21] Dus we moeten continu eigenlijk zien wat gebeurt er nou in de wereld van de belastingplichtige

[0:25:28] en dienstnaleving. En dat doen we eigenlijk met twee instrumenten. Dat zijn ook wetenschappelijk

[0:25:35] verantwoorde instrumenten. Ik heb net iets verteld dat er binnen mkb een aantal onderzoekers werkzaam

[0:25:39] zijn. Maar deze onderzoeken die worden uitgevoerd als enerzijds de fiscale monitor en anderzijds de

[0:25:46] steekproef ondernemers, dat wordt uitgevoerd door onderzoeken buiten de directie. De fiscale

[0:25:52] monitor wordt uitgevoerd door collega's van de directie innovatie en strategie. En de steekproef

[0:25:57] ondernemingen wordt uiteindelijk geanalyseerd door de directie vaktechniek. En bij die fiscale

[0:26:06] monitor daar vragen we echt via een vragenlijst uit bij belastingplichtigen hoe hun houding en

[0:26:14] hun ervaring is ten opzichte van de belastingdienst. En in deze slide ziet u dat na een dip in 2022 het

[0:26:26] vertrouwen weer iets is gegroeid in 2023. En daarbij zou ik heel voorzichtig willen zeggen dat het erop

[0:26:34] lijkt dat de investering van de meerjarenvisie, die onder meer luidde bouwen aan vertrouwen,

[0:26:41] hopelijk zijn effect heeft. En ik heb ook binnen mijn eigen directie die visie vertaald in eigenlijk

[0:26:48] een overzichtelijke slogan dat we zeggen wij werken aan een basispositie van vertrouwen. Dat betekent het

[0:26:55] vertrouwen naar onze omgeving, naar de ondernemer, de fiscaal dienstverlener, dat is de accountant of

[0:27:01] de belastingadviseur, maar even zo goed naar onze vakmensen in de organisatie. En dat is eigenlijk het

[0:27:08] kompas voor het handelen binnen mkb. In die fiscale monitor wordt veel meer uitgevraagd. Ik laat u

[0:27:16] nog één slide zien die denk ik toch ook belangrijk is voor de wil om de regels na te leven. Dat is

[0:27:25] eigenlijk de belastingmoraal. En we zien ook dat in Nederland de belastingmoraal hoog is. In dit

[0:27:33] geval gaat deze fiscale monitor over ondernemers en dat de bereidheid om uiteindelijk regels na te

[0:27:40] leven en ook vinden dat je je deel bijdraagt aan het functioneren van de overheid in brede zin. Laat

[0:27:50] zien dat dat hoog is ook bij ondernemers in Nederland. Dan op slide 14 dan maken we de stap

[0:27:58] van wat hebben we nou voor inzichten vanuit de beleving van belastingplichtigen. Dan kijken we

[0:28:03] echt naar en wat zien we dan uiteindelijk in het gedrag van belastingplichtigen. Dus hier toetsen we

[0:28:10] eigenlijk de werkelijkheid. Het is denk ik goed om te zeggen dat het zowel in de fiscale monitor als

[0:28:19] in de steekproef van ondernemingen laat gewoon een stabiel beeld zien over de beleving van

[0:28:24] belastingplichtigen, maar ook de bereidheid om regels na te komen. Wij toetsen dat dan ook de

[0:28:29] in de steekproef. Ik ervaar het zelf zo dat die hoge naleving een kostbaar bezit is voor ons als

[0:28:39] belastingdienst, maar ik denk ook voor ons als overheid totdat het kostbaar bezit is en dat we

[0:28:45] daar heel zuinig op moeten zijn. In ieder geval voel ik dat zelf zo dat de verplichting op ons

[0:28:51] rust om die naleving op het niveau te houden en waar mogelijk te verbeteren. Uit die steekproef

[0:28:58] ondernemingen ziet u dan ook op slijt 14 een analyse van de oorzaken waarom belastingplichtigen

[0:29:09] misschien op dat moment niet aan de regels hebben kunnen voldoen. Dan ziet u uit de analyse die we

[0:29:15] daarop hebben uitgevoerd dat dat voor een deel te maken heeft met doelbewust niet aan regels willen

[0:29:20] voldoen, maar je ziet dat het overgrote deel gaat over het onbewust niet voldoen aan regels.

[0:29:29] En dan zit het meer in slordigheden, onwetendheid, vergissingen, etcetera. Die steekproef nogmaals,

[0:29:37] dat is een objectief en systematisch onderzoek, dat doen we al vele jaren door de jaren heen,

[0:29:42] dus daar kunnen we ook gewoon een goed beeld op bouwen. Ik ga u meenemen naar slijt 15.

[0:29:56] We zien dat het merendeel van de ingediende aangifte blijkt het dus juist te zijn

[0:30:02] en van de gecorrigeerde aangifte blijkt het overgrote deel een onbedoelde fout te betreffen.

[0:30:09] En deze bevindingen die ondersteunen wat mij betreft de handhaversaanpak van MKB. Zijn we klaar?

[0:30:16] Nee, we zijn nooit klaar. We zullen altijd moeten blijven onderzoeken, want onze omgeving is ook

[0:30:21] altijd in beweging. Er ontstaan nieuwe regels, er komen nieuwe belastingplichtigen. Wij zullen

[0:30:27] altijd rekening moeten houden met een omgeving die verandert. Dus zeg maar onze handhaversaanpak

[0:30:34] is nooit klaar en wij moeten daar ook op blijven investeren. Maar goed, wat is het beeld? Op slijt

[0:30:41] 15 ziet u het beeld dat de tijdige en correcte naleving hoog is en dat heeft ook voor een

[0:30:48] belangrijk deel te maken met de deskundige fiscaal dienstverleners die we hebben.

[0:30:53] Wij zien dat in het MKB segment dat 70 procent van de ondernemers laten zich ondersteunen door

[0:31:00] een adviseur voor de inkomensheffing. 40 procent van de ondernemers laten zich ondersteunen voor

[0:31:08] de omzetbelasting. En dan geldt altijd nog wel dat bij het opstellen van de jaarrekening uiteindelijk

[0:31:15] alsnog de adviseur er naar kijkt. En bij de verenigdschapsbelasting liggen die cijfers

[0:31:20] zelfs nog hoger. Dan gaat het echt over 75 procent en in de loonheffing gaat het zelfs over

[0:31:25] 35 procent dat er gebruik wordt gemaakt van een fiscaal dienstverlener. En dat heb ik zelf ook in

[0:31:32] de richting die ik voor MKB heb uitgewerkt ook aangegeven dat ik enorm belangrijk vind om te

[0:31:39] steunen ook op de kwaliteit die er is bij fiscaal dienstverleners. En daarnaast hebben we een

[0:31:45] samenleving die toch in hoge mate gedigitaliseerd is en dat is ook zeker behulpzaam. De inzet voor

[0:31:54] MKB eigenlijk naar de komende tijd toe, de komende jaren toe, is toch verder die samenwerking met

[0:32:02] die fiscaal dienstverlener, de accountant, de belastingconsulent te intensiveren en de

[0:32:09] samenwerking met de softwareleveranciers verder handen en voeten te geven. Dat heeft echt te maken

[0:32:14] met die hoge mate van digitalisering. Als wij in staat zijn om een, ik noem het maar even in het

[0:32:21] goed Nederlands, een secure chain te creëren, een onafgesloten keten waarin in de software gebruik

[0:32:28] wordt gemaakt van standaarden en normatiek en wij kunnen verder met adviseurs spreken over hun

[0:32:36] kwaliteitssysteem, dan hebben we van daaruit gewoon positieve voorinformatie waarin we rekening kunnen

[0:32:42] houden bij de keuzes van de aangiftes die we wel of niet zouden moeten behandelen. En we zetten

[0:32:49] voorzien op dienstverlening. Ik vind het zelf een heel aardig voorbeeld om hier te noemen. Links

[0:32:53] onderin ziet u misschien wat weggedrukt in de slide de Goede Start Belastingdienst, maar ik vind

[0:33:00] dat echt een succes wat door de collega's binnen de directie MKB zelf is opgepakt. Het is ook een

[0:33:05] initiatief van medewerkers zelf en daar is een forum ontwikkeld. Dus u moet zich voorstellen u

[0:33:13] kunt gewoon naar een digitale omgeving. U kunt daar als startende ondernemer heel veel informatie

[0:33:18] vinden. U kunt ook een chat opstarten met een van de collega's die dan u gaat helpen als startende

[0:33:26] ondernemer om met uw vragen te beantwoorden. Als die vragen wat ingewikkelder worden en eigenlijk

[0:33:33] niet meer in een chat passen, dan is er de mogelijkheid om op te schalen naar videobellen.

[0:33:39] En als dat videobellen ook niet meer lukt, dan wordt de startende ondernemer uitgenodigd bij het

[0:33:45] ondernemersplein van de Kamer van Koophandel. En daar is de Belastingdienst dan ook aanwezig. Dus wij

[0:33:50] werken ook in dit kader intensief samen met de Kamer van Koophandel. En die verwijzen ook

[0:33:56] startende ondernemers naar de Belastingdienst. En ook het succes van dat forum is denk ik ook

[0:34:05] met name ingegeven in coronatijd. Toen was het toch moeilijk om dat fysieke contact op gang te

[0:34:11] brengen. In het verleden deden we veel voorlichting in het land en we zien nu eigenlijk dat we maandelijks

[0:34:17] 10.000 startende ondernemers via een webinar kunnen verwelkomen en ze op die manier kunnen

[0:34:22] meenemen over waar zij aan moeten denken op het moment tot zij de onderneming starten.

[0:34:29] Ik ga denk ik afronden. Het is zo dat ik heb veel gezegd over het beeld wat we hebben van

[0:34:38] ondernemers, dat het meer een deel bereid is om hun verplichtingen na te komen. Ik heb ook in

[0:34:44] oktober 2021 gezegd dat ik het heel belangrijk vind dat wij met veel waardering naar ondernemers

[0:34:50] kijken. Die zijn de ruggengraat van onze economie. Het overgrote deel is werkzaam binnen het MKB,

[0:34:58] hetzij als ondernemer, hetzij als werknemer. Die MKB ondernemer die heeft daarnaast een

[0:35:07] hele sociale en maatschappelijke functie. Ik denk dat dat belangrijk is om te noemen.

[0:35:13] En ook die fiscale dienstverlening is enorm belangrijk, want die wil ook die ondernemer

[0:35:17] binnen het speelveld houden en ook zekerheid voor die ondernemer creëren. Wij zullen ook

[0:35:23] daarom doorzetten om de komende jaren te blijven investeren in die kant van de digitalisering en

[0:35:30] de samenwerking met de buitenwereld. Het is denk ik goed om daarbij aan te geven dat daar echt

[0:35:36] kansen liggen. Daar kan misschien uw Kamer u ook een rol in vervullen. U moet zich voorstellen dat

[0:35:44] het op dit moment nog steeds in Nederland mogelijk is om een kassa te kopen met een afroommodule.

[0:35:49] Nou, dat zou je denk ik niet moeten willen. En tegelijkertijd is het denk ik ook belangrijk

[0:35:56] te zeggen... Ik heb veel gezegd over die beweging naar de voorkant. Ik vind het ook belangrijk om

[0:36:00] te zeggen dat de Belastingdienst niet naïef is en dat wij zeker ook aandacht hebben voor

[0:36:08] ondermijning die er kan plaatsvinden, constructiebestrijding. En daar zijn wij

[0:36:13] zeker ook al let op. Dank u wel. En meneer Roks, als u de microfoon uitzet,

[0:36:20] dan ga ik inventariseren welke vragen er leven bij de leden. Doe ik even in twee blokjes,

[0:36:29] zo te zeggen. De eerste drie haal ik even vragen op en dan vraag ik aan meneer Vlot om te regisseren

[0:36:35] wie de antwoorden gaat geven. En dan de volgende twee en zo proberen we zoveel mogelijk informatie

[0:36:40] van u mee te krijgen. Want het is geen debat. Je kunt gewoon vragen stellen en dan met de

[0:36:47] informatie kan u dan volgende week een debat voeren. Meneer Stiltjes. Ja, ik zal me inhouden hoor. Ik

[0:36:51] heb twee vragen. De eerste gaat over slide 13, over de belastingmoraal en ook het vertrouwen.

[0:36:57] Dat zie ik op zich mooie cijfers. Hebben jullie ook een langere tijdlijn terug? Want dit is de

[0:37:01] afgelopen drie jaar. Hoe geldt dit bijvoorbeeld de laatste decennia? En hebben jullie vergelijking

[0:37:06] met andere landen? Want dit komt op zich goed over, maar we hebben bijvoorbeeld voorbeelden van

[0:37:09] onder ons heen waar het hoger of lager is. Dat was eigenlijk vraag 1 of anderhalf. En de volgende

[0:37:17] vraag over slide 14, dat is over de oorzaak van de onjuistheden. Dat vond ik erg inzichtelijk en

[0:37:22] nuttig. Hebben jullie ook dergelijke staatjes voor andere belastingen en andere doelgroepen dan het

[0:37:27] MKB of bijvoorbeeld de erfbelasting is op alle andere terreinen? Ik ben benieuwd of je daar

[0:37:32] vergelijkbare resultaten zou zien. Meneer Flotters. Ja, voorzitter. Ja, dank u wel. Mocht een vraag

[0:37:39] die ik stel al eerder beantwoord zijn, terwijl ik er niet was, dan hoor ik het graag. Ik was iets te

[0:37:43] laat. Excuus daarvoor. Maar ik heb drie vragen. De eerste vraag gaat over slide 12. Nou, gemiddeld

[0:37:49] vertrouwen, vrij duidelijk. Alleen we zien in 2022 een dip. En ik vroeg me af waar komt die dip

[0:37:54] precies vandaan? In 21 was het vertrouwen 3,3, 23,3,5. Dat is een significante stijging. Maar waar

[0:37:59] komt precies die dip in het midden in 22 precies vandaan? Dan de tweede vraag. Die gaat meer over

[0:38:04] de schaarste ICT capaciteit en de personele capaciteit. Daarin wordt gesteld dat er wordt

[0:38:10] uitgekeken naar toch moderne tooling, zoals het hierin staat, met betrekking tot handhaving. Alleen

[0:38:17] dat is dan op korte termijn niet mogelijk in verband met ICT tekorten. Alleen het kan natuurlijk,

[0:38:22] juist moderne tooling, kan natuurlijk een enorme bijdrage leveren aan het tekort aan personeel.

[0:38:26] Want je kunt bepaalde dingen automatiseren. Dus hoe verhouden die twee zich tot elkaar?

[0:38:31] En een derde vraag gaat over de professionele handelingsruimte en de menselijke maat en het

[0:38:36] maatwerk. Dan vroeg ik me af, hoe wordt er omgegaan met jurisprudentie? Hoe wordt er omgegaan met

[0:38:41] casuïstiek in concrete rechtelijke uitspraken en de toepassing van bepaalde rechtsbeginselen en

[0:38:49] uitspraken van de rechter? Want er wordt hier wel gesteld dat er een casusdialoog is,

[0:38:53] waarin leidinggevende en medewerkers casuïstiek met elkaar bespreken. En dan vroeg ik me af,

[0:38:57] hoe ziet die doorwerking er in de praktijk uit? Is daar een leermoment van? Is daar een briefing van?

[0:39:02] En komt er na iedere uitspraak ook een reflectie of een evaluatie? Graag daar een reactie op.

[0:39:06] Dank u wel, voorzitter.

[0:39:07] Dank u wel. Mevrouw Van Eyck.

[0:39:09] Ja, een andere vraag in aanvulling op hetgeen wat hier vooral gesteld is. Compliance betekent ook

[0:39:15] tijdig betalen. En hoe is het inzicht wat betreft tijdig betalen? En we hebben gisteren een

[0:39:22] presentatie gehad van het rapport van de Algemene Rekenkamer in relatie tot coronabelastingsschulden,

[0:39:27] waarbij er ook een hele grote groep ondernemers is die al betalingsachterstanden had voor corona.

[0:39:33] En is daar inzicht in? En is daar enige overlap of samenhang met de naleving op het gebied van wet

[0:39:40] en regelgeving? Dat is mijn eerste vraag. En mijn tweede vraag gaat over de fiscale

[0:39:44] dienstverleners. Er zijn ontzettend veel confinanten gesloten. En het werken vanuit

[0:39:50] vertrouwen, met name ook met de inzet van die fiscale dienstverleners, juich ik heel erg toe.

[0:39:55] Hoeveel terrein is daar nog te winnen? En hoe gaan we daar, of hoe gaat u daar op inzetten?

[0:40:06] Ja, meneer Roks. Meneer Roks. Ik doe zo meteen de tweede, anders wordt de lijst zo lang.

[0:40:17] Zal ik, ja, je ziet het af en toe niet branden. Ik denk even, kijk even naar mijn buurman,

[0:40:24] dat de eerste vragen misschien wat meer op het terrein liggen. Maar ik zou mijn vragen er even

[0:40:32] uitpikken, ja? Dus ik begin dan eerst maar even over de dip in 2022 van de heer Flotters. Ja,

[0:40:43] de dip van 2022, die wordt naar alle waarschijnlijkheid beïnvloed door het

[0:40:50] feit dat we natuurlijk in een bepaalde periode van 2020-21 niet al te goed in het nieuws terecht

[0:40:56] zijn gekomen, rondom onder andere de fraudesignaleringsvoorziening. En natuurlijk

[0:41:01] toch ook als het gaat over de periode van corona. Dat zijn mogelijke oorzaken die effect hebben

[0:41:08] gehad op de dip als het gaat over het vertrouwen in de overheid. Ja, hoe verhoudt het zich met

[0:41:18] moderne toeling en het ICT-tekort? Kijk, het is zo dat de prioritering als het gaat over de

[0:41:27] IV-portfolio, want maar zo te zeggen, daar is hier eerder ook een technische briefing over geweest,

[0:41:33] dan is het zo dat daar een bepaalde prioriteit in zit. Dat betekent dat er aandacht is voor het

[0:41:38] onderhoud en beheer van de systemen. De boel moet wel blijven draaien, om het maar zo te zeggen. Dan

[0:41:44] hebben we vervolgens te maken met wetgeving, die moet geïmplementeerd worden. En dan gaat het over

[0:41:50] van ja, de oude technologie die wordt toegepast, die moet uitgefaseerd worden, omdat gewoon de

[0:41:56] kennis daarvoor niet meer aanwezig is. En dat heeft prioriteit boven vernieuwing. Nou, denk ik toch zelf,

[0:42:03] als het gaat over met name dan even het MKB en de lijn die ik hierin heb proberen te trekken,

[0:42:09] als het gaat over de digitalisering en de mogelijkheden die ik zie om toch echt voor

[0:42:15] in de keten nog winst te boeken. Dat zit heel erg in de samenwerking met softwareleveranciers en

[0:42:23] zeg maar ook het ja toch het komen tot een minimale eisen set aan de software die gebruikt wordt. En

[0:42:31] dat betekent dat dat niet zoveel effect heeft op onze eigen IV-portfolio. Dan over de jurisprudentie

[0:42:39] en de toepassing daarvan. Daar kan ik alleen iets zeggen over hoe dat gaat in mijn eigen directie.

[0:42:44] Misschien wil mijn collega Rambaran daar zometeen nog in algemene zin iets zeggen. Maar we hebben

[0:42:51] een sterk vak technisch netwerk. Dat is van ouds al zo. Dat is een erfenis die ik heb gekregen en

[0:43:00] waar ik heel dankbaar mee ben. Want zeg maar op iedere locatie in ieder team zitten gewoon

[0:43:06] vak technische coördinators of vak technische aanspreekpunten. En die zorgen eigenlijk voor

[0:43:12] de doorvertaling ook van jurisprudentie op de werkvloers zodat dat ook wordt toegepast.

[0:43:18] En ik denk het hele nuttige, dat mag ik ook zien in de werkbezoeken die ik zelf afleg,

[0:43:23] zeg maar het hanteren van de casusdialoog. Nou ik heb zelf een keer mee mogen doen op een locatie

[0:43:29] om dat te ervaren. Ook aan de hand van een fiscaal vraagstuk is echt wat het heel erg behulpzaam is

[0:43:35] om de verschillende invalshoeken bij zo'n bespreking aan de orde te hebben. Dus de invalshoek

[0:43:41] van de inspecteur zelf, maar ook de invalshoek van de beleidsadviseur, de invalshoek van de

[0:43:47] AVG deskundigen, de invalshoek van de politiek of de media. De invalshoek niet te vergeten bovenal

[0:43:54] de perceptie van de burger zelf. En dat is denk ik heel nuttig om met elkaar ook in complexe

[0:44:01] situaties tot een afgewogen oordeel te komen. Ja de tijdige betalen en de inzichten en de overlad

[0:44:09] met de naleving. Als het gaat over het, ik weet niet in welke mate en welke details er inzichten

[0:44:17] zijn over de tijdige betaling. Ik denk dat we heel veel inzichten hebben overigens hoor. En ik ga

[0:44:25] kijken even naar collega Vlot, daar zal ook richting het commissiedebat denk ik nog wel

[0:44:31] informatie over komen. Dus er is echt wel veel informatie over wie hebben de betaald,

[0:44:37] wie hebben de niet betaald. Over waar wordt wel tegemoet gekomen aan de regeling, waar wordt die

[0:44:42] nog niet naar gekomen. Is er sprake van een vertraging in de afspraken ja of nee. Dat soort

[0:44:48] inzichten zijn er echt wel. Ik heb natuurlijk gisteravond ook gekeken naar het nieuwsuur en

[0:44:53] ik heb geprobeerd om ook nog wat informatie te krijgen over kunnen we inzicht hebben in wie

[0:44:58] willen betalen en wie willen niet betalen. Dat wordt wat ingewikkelder, want dan ga je echt ook,

[0:45:04] ja dan ben je bezig met verwerking uiteindelijk van persoonsgegevens. En dat vraagt natuurlijk

[0:45:10] dat daar ook gewoon waarborgen onder liggen. Hoeveel, uw vraag mevrouw van Eijk was nog,

[0:45:19] hoeveel terrein is er nog te winnen in de samenwerking met de fiscale dienstverlener?

[0:45:24] Ik hoor uw vraag zo dat u met name inzoomde op de confinante voor de koepelorganisaties. Ik denk

[0:45:32] dat er nog veel terrein te winnen is. Als het goed is staat de teller op dit moment op 215.000

[0:45:39] aangesloten ondernemers. En ik begeef me nu denk ik op wat glad ijs, maar ik schat zomaar in dat

[0:45:47] achter de koepels en zeg maar hun leden en het aantal ondernemers wat zij bedienen is mijn

[0:45:55] grove inschatting, is dat we dan toch richting de 800 tot een miljoen ondernemers gaan. En daar is

[0:46:04] dus zeker nog terrein te winnen. Dank u wel. En als u dan weer de microfoon uitzet, dan heeft

[0:46:12] meneer Ramaran denk ik nog een paar antwoorden. Ja, veel vragen is de heer Roxal op ingegaan.

[0:46:17] Misschien nog even goed over de belastingmoraal. De vraag was, hebben we dan ook een beeld bij

[0:46:22] langer de tijd terug in? De fiscale monitor zet wel uit vanaf 1994. Dus we hebben al langer een

[0:46:30] beeld van de belastingmoraal. En ja, dat klopt. Hij is al langer stabiel tussen de 4 en 4,3. Even

[0:46:36] voor de beleving. Belastingmoraal is een vraag die we uitzetten aan de hand van stellingen. Zoals

[0:46:44] je nu is, sinds 2021 hanteren we negen stellingen. Vragen als het betalen van de belasting is het

[0:46:50] juiste om te doen. Nou, dat type stellingen hebben we aan de hand waarvan belastingmoraal wordt

[0:46:54] opgebouwd. Dus ja, we hebben een beeld en die is al langer stabiel. Ik zal even kijken of er nog

[0:47:00] andere vragen zijn waar ik nog een aanvulling zou kunnen doen. Jurispredentie, menselijke maat. Nou,

[0:47:07] daar heeft de heer Roxal het een en ander over geroepen. Ik zou in algemene zin willen aanvullen.

[0:47:13] Ja, daar hebben we specifiek ook loketten voor ingericht waar de medewerkers terecht kunnen met

[0:47:17] hoe moeten wij deze zaak interpreteren. Welke ruimte hebben wij daarin om daarmee om te gaan. Kortom,

[0:47:26] daar is zeker ruimte voor. Daar bieden we ook trainingen aan, workshops, themassessies. Dus

[0:47:31] in algemene zin, daar wordt veel en actief aandacht aan besteed. Meneer Stilteens wilde

[0:48:10] hiermee omgaan. Duidelijk dat goed naar aanleiding van uw verhaal. Zal ik die vraag proberen te

[0:48:18] beantwoorden? Kijk, er is natuurlijk veel publiciteit in vakbladen, et cetera. Dus

[0:48:23] de medewerkers hebben natuurlijk ook ruimte om te werken aan hun eigen kwaliteit en die kwaliteit

[0:48:29] op het niveau te houden, de vakkennis op het niveau te houden. Dus er zit een lijn in van

[0:48:35] eigenlijk de vakman of vrouw op de kantoren die ergens tegenaan lopen en eigenlijk zegt van ja,

[0:48:43] hier wil ik toch eens met mijn vaktechnisch coördinator het gesprek over hebben en wat

[0:48:47] hier de betekenis van is voor ons werk. En we hebben natuurlijk ook de andere kant,

[0:48:53] dat die van bovenaf de organisatie in komt, waarbij het vaktechnisch netwerk zelf al zegt,

[0:48:58] ja, maar dit is echt zo belangrijk. Dit is goed dat dit echt in de heart of minds van onze mensen

[0:49:03] komt te zitten en dan komt hij ook via die kant eigenlijk. Dus ja, het zijn twee manieren om dat

[0:49:09] vraagstuk op tafel te krijgen met elkaar. Meneer Vlot? Ja, misschien nog even twee punten even

[0:49:16] aan te vullen nog. Misschien nog even de vraag van mevrouw Van Eyck, want u vroeg eigenlijk naar

[0:49:20] de samenhang volgens mij tussen invorderingsmoraal en nalevingen. Ja, die vragen hebben wij hier in

[0:49:26] ieder geval nu niet paraat, maar kunnen wij wel denk ik even nog noteren om op een ander moment

[0:49:32] daarvan in ieder geval informatie te voorzien. Over de corona-invordering, zullen we zeggen,

[0:49:37] ontvangt u voor het weekend nog een brief van de staatssecretaris, dus daar komt nog heel veel

[0:49:41] informatie over. Maar ik denk niet dat de vraag over die samenhang tussen invorderingsmoraal en

[0:49:47] naleving, want u zocht naar het verband, of naar de correlatie, dat die daarin zit,

[0:49:51] maar dat komen we op terug. En misschien nog even over die interacele cijfers, die zijn natuurlijk

[0:49:55] wel interacele cijfers, die zijn bij de OESO bekend, maar die hebben wij hier op dit moment

[0:49:58] niet paraat, dus dat is tekenen. Ja, zullen we de volgende roepen?

[0:50:02] Ja, dan ga ik eventjes inderdaad doorvragen bij meneer Ittiga en meneer Van Baarle of daar nog

[0:50:08] vragen leven. Zeker, dank voor uw komst en dank voor de toelichting. Ik lees in het jaarplan 2024

[0:50:19] van de Belastingdienst dat uit de steekproef blijkt dat het overgrote deel van de gecontroleerde MKB

[0:50:28] ondernemers ongeveer 70 procent hun aangifte op tijd juist en volledig indient. Nou, dat is goed

[0:50:34] nieuws. Aan de andere kant, tegelijkertijd, betekent dat 30 procent dat niet doet. Dan hebben we het

[0:50:40] over toch 600.000 ondernemers, als ik goed tel. En het beeld van de controlemenenwerkers is dat

[0:50:49] er dan voornamelijk onbewuste fouten worden gemaakt door gebrek aan kennis of oprechte

[0:50:55] vergissingen. Nou, het plaatje wat u net liet zien over de omzetbelasting bevestigt dat beeld.

[0:51:02] En dan is mijn eerste vraag, zit daar ook het probleem? Zit hem dat in die omzetbelasting? Is

[0:51:07] dat middel met name waar de grootste fouten worden gemaakt? Dat kan ik me niet voorstellen,

[0:51:11] want dat is een terugkerende verplichting. Of zit het ook in andere middelen, zoals de

[0:51:20] vennenschapsbelasting, loonbelasting en noem het maar op. Er zijn ondernemers,

[0:51:23] ik krijg het er ook mee te maken. En dan is eigenlijk mijn vervolgvraag aan u. Wat heeft

[0:51:32] het nou nodig om die 70 procent richting de 100 procent te krijgen? Want als je kijkt naar

[0:51:38] grote ondernemingen, maar ook naar particulieren, daar ligt die compliance veel hoger. Die ligt zo

[0:51:44] een beetje tegen de 100 procent aan, wat denk ik ook zeer wenselijk zou zijn. Nou, punt. Dat in

[0:51:51] eerste instantie. Heb ik straks nog een vervolgvraag. Meneer Van Baarne heeft hier ook vragen. Ja,

[0:51:57] dank u wel. Voorzitter, ook vanuit mij dank voor de presentatie. Pagina 10 van de brief die bij

[0:52:04] de stukken zit, gaat het om inzicht en opzettelijke non-compliance. Dan lees ik de zin het inrichten

[0:52:10] van een gewaarborgd proces om systematisch mogelijke fraudefenomenen in beeld te brengen. Volgens mij

[0:52:16] raakt dat aan risicoclassificatie, risicoprofilering, risicomodellen. En ik zou graag willen vragen of

[0:52:24] u mij wat zou kunnen vertellen over dat gewaarborgde proces. Dus hoe werkt dat? Het inbouwen van die

[0:52:30] waarborgen, de ontwikkeling van die risicoclassificatie modellen, van het proces, de toepassing ervan en

[0:52:37] ook het toezicht erop. Dus zou u mij kunnen meenemen hoe dat proces en die elementen in

[0:52:44] deze strategie passen en hoe dat functioneert? Ja, meneer Roks. Ja, dank u. Ja, dank voor de

[0:52:57] vragen. Ja, er zitten eigenlijk twee ledigen. Als ik u goed begrijp, meneer Eertsinga, vraagt u

[0:53:06] over van, nou, manifesteert die oorzaaksanalyse met name op de omzetbelastingen, manifesteert

[0:53:14] zich dat ook op de andere middelen? Ik denk dat we kunnen zeggen dat die ook op de andere

[0:53:23] middelen gelden. En daar zullen natuurlijk verschillen in zitten, omdat ik zojuist al

[0:53:27] heb gezegd dat het aantal zelfdoeners, om het maar zo te zeggen, binnen de omzetbelasting het

[0:53:33] allergrootste is. Dus er zullen wat verschuivingen zijn. Die informatie hebben we, heb ik nu niet

[0:53:39] paraat, maar die is er. Uw tweede vraag was van, ja, het is inderdaad, het zou mooi zijn als we wat

[0:53:48] meer zouden bewegen met het nalevingstekort richting de cijfers van particulieren. En dat

[0:53:54] begrijp ik heel erg goed dat u dat vraagt. U vraagt ook van wat is daarvoor nodig? Nou kijk,

[0:54:00] het zou mooi zijn als we binnen MKB, net als bij particulieren, naar zoveel mogelijk voor

[0:54:04] ingevulde aangifte kunnen komen. Want in de cijfers die collega Rambaran liet zien,

[0:54:10] als het ging over die trend in die steekproef, zie je natuurlijk ook naarmate zeg maar die informatie

[0:54:16] aanwezig is binnen de Belastingdienst, dat die ook leidt tot een hogere non-compliance, omdat we

[0:54:21] het al hebben voor ingevuld. En volgens mij is dat nou precies de beweging die we ook binnen MKB

[0:54:26] moeten inzitten. Die zit natuurlijk op een ander niveau, omdat ik denk niet wil dat de hele

[0:54:32] administratie van de ondernemers via het domein van de Belastingdienst gaat lopen, zeg maar. Ik

[0:54:37] weet niet of dat nou echt wenselijk zou zijn. Ik weet ook niet of wij op zo'n enorme bult van

[0:54:41] gegevens moeten willen zitten. Maar die zit er wel in om de onderzoek toch met elkaar aan te gaan van

[0:54:48] willen wij met elkaar gewoon minimale eisen stellen aan zeg maar de fiscaal dienstverlener. Ik kan

[0:54:54] morgen als ik wil een bordje op mijn deur timmeren en zeggen ik ga u helpen en ik zou daarmee hele

[0:55:00] ongewenste effecten kunnen teweegbrengen. En die zitten er echt in door echt in die administratieve

[0:55:08] keten waarvan ik zei die zover gedigitaliseerd is echt met elkaar te gaan zoeken naar van en welke

[0:55:13] standaarden kunnen daar nou in worden opgenomen zodat je weet, je blijft altijd afhankelijk van

[0:55:18] de primaire vastlegging, maar dat je na die primaire vastlegging echt een onafgesloten keten hebt.

[0:55:24] En dan helpt het niet meer hebben van afroom module daar ook in. En dat is de weg die we

[0:55:30] echt opgaan. Dat is wel monniken werken, maar die gaan we wel aan omdat daar wat ons betreft

[0:55:35] echt de kans ligt. En ja, dan als u het goed vindt ga ik naar de vraag van de heer Van Balen.

[0:55:45] Ja, die systematische inzichten daar vroegen u om. Ja, het is nodig om die te hebben omdat

[0:55:55] in de doelgroep die we hebben van twee miljoen ondernemers wil je natuurlijk dat je die ondernemers

[0:56:00] aandacht geeft die het ook nodig hebben. Dat kan van twee kanten betekenen. Dat kan betekenen dat

[0:56:06] je zicht wil hebben op waar zit de kwetsbaarheid, waar zitten de mensen die het niet kunnen en die

[0:56:12] wil je helpen. En daar zit natuurlijk het hebben van inzicht in van waar, waar zien we dat het

[0:56:18] gewoon fout gaan. En dat zou ook met een beetje bijsturing zou dat kunnen helpen om de goede

[0:56:25] pad op te krijgen of eventueel door daarop op in te grijpen. Nou, zoals u weet ligt het signalen

[0:56:34] proces bij de Belastingdienst stil. Volgens mij in de stukken voor het commissiedebat daar staat

[0:56:42] iets in over hoe we dat weer gewaarborgd aan het opstarten zijn. Dat gebeurt vanuit het programma

[0:56:49] heet PFMI. Dat staat voor programma fiscale melding en informatiestromen. Daar is een blauwdruk

[0:56:56] ontwikkeld. Die is ook als het gaat over uw vraag van ja, maar hoe borg je dat nou ook in proces?

[0:57:03] Zo'n blauwdruk die wordt natuurlijk ook getoetst door onze kadersteller. De directie informatie

[0:57:10] voorziening en data beheersing. Dat is onze kadersteller, dus eigenlijk onze second line

[0:57:15] of defense. Die beoordelen daarop of die stukken natuurlijk voldoende zijn. Zo'n blauwdruk. En

[0:57:24] daarover vindt natuurlijk ook de afstemming met functionaarse gegevensbescherming plaats.

[0:57:30] En de waarborgen zitten dan in het maken van een DPIA daarop en het opnemen daarvan in een

[0:57:37] verwerkingsregister. Dat is in algemene zin eigenlijk de stappen die we zetten. Maar dat

[0:57:44] geldt even zoveel voor andere inzichten die je wil verkrijgen. Dat dat pas kan op het moment dat

[0:57:51] het helder is van wat is de rechtsgrond daarvoor. En hebben we inderdaad het proces zo ingericht

[0:57:58] dat de waarborgen daarvoor geregeld zijn. Misschien daar tegenaan. Ik ben hier ook wel

[0:58:06] geweest met de technische briefing over FSV bijvoorbeeld. Dat heeft natuurlijk ons afgelopen

[0:58:10] jaren heel veel geleerd als Belastingdienst. Van hoe je om moet gaan met gegevens en hoe je moet

[0:58:16] kijken naar gegevens. Ik denk dat Barry refereert natuurlijk ook al aan dat het borgen, het waarborgen,

[0:58:22] die processen, dat zit met name op de AVG, maar dat zit ook op vaktechnische specialismen. En

[0:58:29] een tweede punt is denk ik van dat we heel erg geleerd hebben dat je selecteert op fiscale

[0:58:34] kenmerken. Dus dat je zoekt naar de homogeniteit van groepen en daarin beoordeelt van wat zijn nu de

[0:58:39] triggers waarom mensen onjuiste aangifte indienen. En waar zit dat dan op? En dan komen we weer terug

[0:58:47] bij het punt van natuurlijk ook in de presentatie zit van is dat dan doelbewust of juist niet? Nou

[0:58:52] en daar zijn wij denk ik heel erg aan het zoeken op dit moment ook als Belastingdienst van hoe we

[0:58:58] dat op een goede manier inrichten. We hebben natuurlijk al eerder aangekondigd, ook al ik

[0:59:01] denk al in 2021, dat we een waarborgen kader hebben. Dat hebben we inmiddels ook naar de Kamer

[0:59:05] toegestuurd. Dat zijn we nu aan het implementeren. Nou zijn er heel veel stappen die we daar aan het

[0:59:10] zetten zijn. Kijk en dat is één kant, dat is eigenlijk denk ik de vraag van hoe wij zelf omgaan

[0:59:14] met allerlei informatie die naar ons toe komt als Belastingdienst. En een ander aspect, en dat is

[0:59:19] natuurlijk ook belangrijk om wel even in te leggen in dit kader, is er komt natuurlijk ook heel veel

[0:59:24] informatie over fraudefenomenen, over onderwijdende criminaliteit, over allerlei andere signalen van

[0:59:31] andere diensten waarmee wij samenwerken. En dat is een hele andere manier van weer met fraude en

[0:59:37] met fraudefenomenen omgaan. Daar kan Barry misschien nog wat over vertellen van hoe met name MKB enorm

[0:59:42] wil inzetten op onze samenwerking met politie, met OM, om juist die fraudefenomenen via die kant ook

[0:59:48] te horen. En we hebben natuurlijk uiteindelijk onze eigen field die in beeld komt zodra wij

[1:00:25] collega's bij MKB werkzaam zijn op het gebied van de externe overheidssamenwerking. Dat gebeurt

[1:00:32] zeg maar vanuit elf kantoren in het land. MKB is gevestigd op twintig plekken, dat doen we op elf

[1:00:39] plekken, dat is gekoppeld aan, die elf plekken zijn gekoppeld aan die RIEC-verbanden, dus de

[1:00:45] regionale informatie- en expertisecentra. Daar werken we heel erg nadrukkelijk samen. En ik denk

[1:00:50] ook goed dat dat benoemen is als het gaat over de ervaring in de maatschappij van het optreden. Ik

[1:00:57] weet niet of u het nog kan herinneren, het was denk ik Ultimo 2023 dat er een inval was op een

[1:01:04] bedrijventerrein in Amsterdam. En daar worden natuurlijk 800 ondernemers geraakt op zo'n

[1:01:11] moment. Nou, die 800 staan niet in onze staartjes van een aantal boeken, onderzoeken of bedrijfsgesprekken,

[1:01:18] maar er gaat natuurlijk wel zeker een preventieve werking ook naar uit, dat wij daarin ook zichtbaar

[1:01:24] zijn. Meneer Van Baarden heeft een aanvullende vraag. Ja, een verhelderende vraag. Wat precies

[1:01:36] bedoeld wordt met dat de signalering is gestopt, dat is natuurlijk de aanleiding van wat we gezien

[1:01:42] hebben in de FSV, maar moet ik daaruit begrijpen dat alle vormen van risicoclassificatie, modellen

[1:01:48] en profilering, dat dat gestopt is? Hoe moet ik dat precies zien in alle geledingen van de handhaving

[1:01:55] en het toezicht? Ja, daar wil ik wel wat op zeggen. Nee, dat is niet zo, want kijk, ik denk dat voor

[1:02:04] velen gewoon bekend is de behandeling van de aangifte inkomensheffing. Daar komen er miljoenen

[1:02:10] van binnen en die gaan natuurlijk door een selectiemodule, zoals we dat noemen, en dan

[1:02:16] is het de vraag van, nou, heeft iemand voor het eerst een huis gekocht en is er een hypotheek

[1:02:20] afgesloten? Nou, zou dat aanleiding zijn om naar die aangifte te kijken? Dan gaat die aangifte naar

[1:02:28] een van de collega's in het land, om het maar zo te zeggen, en er gaan natuurlijk heel veel aangiftes

[1:02:33] vervolgens ook worden geautomatiseerd afgedaan. Als het gaat over de omzetbelasting, dan hebben

[1:02:41] we daar een model op de carousel gehouden, dus daar houden we in de gaten van zijn netwerken,

[1:02:46] ja of nee, en zien we daarin dat er mogelijk een ploffer is en dat er uiteindelijk belasting

[1:02:53] wordt onttrokken. Zo'n model loopt. We hebben een model op de omzetbelasting op de negatief norm,

[1:03:02] dus op het moment dat iemand aangifte omzetbelasting doet, dan kijken we ook naar patronen over

[1:03:11] zitten daar nou mogelijke risico's in en moeten we zo'n aangifte wel of niet behandelen. Wat

[1:03:18] Thuys-Jan ook aan heeft gegeven, daar hanteren we natuurlijk het waarborgenkader in wat ontwikkeld

[1:03:25] is. Ik heb er zelf net iets over gezegd over die waarborgen. Over de omzetbelasting is het natuurlijk

[1:03:30] al best wel eens een keer wat gewisseld ook. Kan dat model aan of kan dat model niet aan? Dat is

[1:03:38] ook voor ons een zoektocht, omdat het gewoon ook een heel nieuw vakgebied is. We zien dat we

[1:03:46] in ieder geval op die modellen hebben we echt op bedrijfsregelniveau gekeken, bijvoorbeeld in

[1:03:50] de omzetbelasting, of het daar wel echt gaat over fiscale kenmerken, zoals door mijn collega Flot

[1:03:57] is gezegd, zodat we echt de deskundigen zeg maar op bedrijfsregelniveau zo'n model laten nalopen

[1:04:03] van ja, moeten daar gewoon bedrijfsregels uit, ja of nee. Ik denk dat even als toelichting.

[1:04:11] Meneer Itzinger had ook nog een verhelderende vraag.

[1:04:14] Ja, dank voor de antwoorden. Ik wil even terug inzoomen op die omzetbelasting. Ik heb gelezen

[1:04:22] ook in de vakbladen dat landen als Spanje en Italië, die worstelen ook met name de compliance,

[1:04:32] maar ook wel fraudegevallen natuurlijk. Er wordt ook veel gefraudeerd, zeker internationaal,

[1:04:36] met omzetbelasting. Sinds een paar jaar hebben Spanje en Italië een digitale rapportageverplichting

[1:04:46] hebben ze ingevoerd, waarbij, als ik het goed begrijp, niet alleen onderling, dus tussen de

[1:04:51] bedrijven zelf als ze elkaar factureren, digitaal moet worden gerapporteerd, maar dat er ook een

[1:04:56] rapportage richting de belastingdienst plaatsvindt, automatisch op real-time basis. En dat heeft daar

[1:05:04] tot best wel spectaculaire resultaten geleid. Is dat nou ook iets waar wij als Nederland wat meer

[1:05:12] naar zouden moeten kijken? Of we dat ook niet zouden moeten invoeren? Want ja, 30% non-compliance,

[1:05:17] als ik dat leg op het bedrag van 123 miljard, dat is heel extreem, weet ik. Maar ja, dat is best veel.

[1:05:25] Nou, dank voor deze vraag. Dit doet het hartkloppen van menig deskundige in de organisatie,

[1:05:32] denk ik, dit soort vragen. Ja, overigens is het denk ik goed om te zeggen, u spreekt over 30%

[1:05:39] non-compliance, maar er is sprake van 30% die te laat of een onjuiste aangifte doet. Als het echt

[1:05:47] gaat over het fiscale belang, dus als het heeft over belastinggeld, dan is de non-compliance,

[1:05:55] of wat wij weten aan positieve naleving, is zo'n beetje door de jaren heen 96% bij MKB. Dus dat

[1:06:03] vooraf. Ik denk als het gaat over uw vraag, er zijn veel contacten ook internationaal vanuit

[1:06:10] de belastingdienst om te kijken hoe gebeurt het in andere landen? Hoe kunnen we daarop aansluiten?

[1:06:16] Ik denk dat een van de belangrijke ontwikkelingen is, die er plaatsvindt,

[1:06:23] is echt het vraagstuk over hoe gaat de belastingdienst op in het ecosysteem van

[1:06:28] de ondernemer? Dus er zijn belastingdiensten in elders in de wereld, die hebben het over de best

[1:06:35] services, is no services, dat je eigenlijk de belastingdienst niet nodig hebt omdat,

[1:06:40] toch dat gesloten systeem. Wat u vraagt, of die digitale rapportage, of dat via de belastingdienst

[1:06:46] moet lopen, dat is natuurlijk ook een beetje een politieke vraag. Willen we dat in Nederland? Dat

[1:06:54] heeft misschien ook te maken met de culturele achtergronden van landen. De maat waarin de

[1:07:01] overheid zeg maar zo dichtbij is in het leven van de ondernemer. Dus ik denk niet dat die vraag in

[1:07:10] eerste instantie door mij beantwoord zou moeten worden. Ik kijk even of er nog vragen zijn waar

[1:07:18] antwoord op nodig is om een debat volgende week met de staatssecretaris van Belastingdienst te doen.

[1:07:23] Ik zie daar geen, nee. Dan dank ik de heren hartelijk voor hun presentatie en toelichting

[1:07:30] en antwoorden op onze vragen. En uiteraard alle informatie die daarmee naar ons toe is

[1:07:34] gekomen. En volgende week donderdag hebben wij een commissie debat met de staatssecretaris

[1:07:37] van Belastingdienst. Dank u wel.