Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

MIRT-onderzoeken Lelylijn en Nedersaksenlijn

[0:00:05] Goedenavond allemaal.

[0:00:07] Mensen, westenmensen op de tribune.

[0:00:10] De mensen thuis die dit mogelijk volgen, van harte welkom.

[0:00:14] Natuurlijk welkom aan mijn collega's, maar zeker een bijzonder welkom aan de ambtenaren van het ministerie van INW.

[0:00:23] Tenminste, ik neem aan allemaal nee.

[0:00:26] Dan maak ik gelijk wel een fout.

[0:00:27] Dan kijk ik even goed op mijn blaadje.

[0:00:31] Nee, dat staat er ook niet bij.

[0:00:41] Mevrouw Spulman, welkom. U bent namens welke organisatie?

[0:00:46] En ik ben werkzaam bij de provincie Drenthe.

[0:00:49] Haartstikke goed. En excuus, dit had ik even niet scherp.

[0:00:52] En de andere twee heren wel vanuit het ministerie. Haartstikke goed.

[0:00:55] Welkom aan de heer Lechner en welkom aan de heer Aardink.

[0:00:58] En vanuit de Tweede Kamervracties van dit gremium zijn aanwezig.

[0:01:05] Ik noem ze even op. Ik zag net de heer Pierik nog.

[0:01:08] Die heeft ons even verlaten, maar die komt...

[0:01:12] Die is naar huis gestuurd, horen we hier.

[0:01:15] Door iemand die ik zometeen zal opnoemen.

[0:01:18] Dan hebben we mevrouw Vedder van het CDA.

[0:01:21] De heer Olge van Dijk van Nieuw Sociaal Contract.

[0:01:24] De heer De Hoop van GroenLinks PvdA.

[0:01:27] Mevrouw Van der Plas namens BBB.

[0:01:30] En dan hebben we de heer Heutink namens de PVV.

[0:01:32] En ook nog de heer Mamenga namens D66.

[0:01:34] En ikzelf ben nu voorzitter en als ik een vraag stel, dan doe ik dat in mijn hoedanigheid als lid van de ChristenUnie-fractie.

[0:01:42] Nou, de tijd gaat door, dus laten we maar snel van start gaan.

[0:01:44] Deel 1 staat in het teken van de Lelylijn.

[0:01:46] Daar gaat de heer Aarnink, denk ik, een presentatie over geven.

[0:01:50] Ik stel voor dat we daarna even de mogelijkheid geven om de Lelylijn te knippen en te scheren met wat vragen.

[0:01:57] En vervolgens gaan we door naar deel 2, de Nederzakse lijn.

[0:01:59] En ik zal een beetje zorgen dat we aan beide lijnen evenveel aandacht geven.

[0:02:04] Tot zover en een graag het woord aan de heer Aarnink.

[0:02:09] Goedemiddag allemaal.

[0:02:10] Goedenavond trouwens is het inmiddels.

[0:02:12] Dank voor de uitnodiging.

[0:02:13] Ik ga niet het vaal houden over de ledenlijn en ook niet over de nederzakselijn.

[0:02:17] Ik ben directeur openbaar voer en spoor.

[0:02:18] En jullie hebben het verzoek gedaan aan het kabinet om een toelichting te geven op deze twee projecten.

[0:02:23] Ik sprak daar met mijn bewindspersoon over, met staatssecretaris Heinen.

[0:02:27] Zij deed het verzoek aan mij om dat toe te lichten.

[0:02:29] Maar ik dacht een technische briefing door de directeur openbaar voer en spoor.

[0:02:32] Dat is toch een beetje erg ingewikkeld.

[0:02:33] Ik was bang dat ik alle technische vragen niet zou kunnen beantwoorden.

[0:02:37] En wij werken heel intensief samen met partijen in Noord-Nederland aan beide projecten.

[0:02:43] Vandaar dat Stijn Lechter hier is als projectleider van het projectteam.

[0:02:48] Met onderzoek naar de Lelylijn.

[0:02:50] Hij is ook ambtenaar van INW, maar hij werkt voor dat project.

[0:02:54] Hij is dus uitgeleend aan dat project.

[0:02:56] En Margriet Speulman is hier, die werkt normaal.

[0:02:58] Die wordt betaald, staat op de loonlijst van de provincie Drenthe.

[0:03:01] Maar werkt voor het project Neder-Saxelein.

[0:03:02] en wij werken samen met de andere overheden, met de provincies, gemeenten en waterschappen in die regio,

[0:03:07] aan die projecten, aan die midden te onderzoeken.

[0:03:11] En wij dachten het vanuit het departement dat het passend zou zijn dat de twee projectleiders de toelichting zouden geven,

[0:03:17] dus die geven we allebei tien minuten toelichting op, eerst op de Lelylijn, dan op de Neder-Zakselijn,

[0:03:20] en daar is ruimte voor vragen.

[0:03:22] Mochten er dan vragen zijn die overstijgend zijn, verder gaan, dan de Lelylijn of de Neder-Zakselijn,

[0:03:28] bijvoorbeeld over de middenspelregel, zo is die eigenlijk, dan zou ik daar antwoorden over kunnen geven.

[0:03:31] Maar als het gaat over de projecten, dan geven Stijn en Magid

[0:03:34] in principe de antwoorden op de vragen.

[0:03:36] Dus dat zou mijn aftrap zijn.

[0:03:39] Prima, meneer Aardig. Laten we het zo doen.

[0:03:42] Voordat ik de heer Legner dan het woord geef om iets te stellen over het Lelydijn,

[0:03:47] meld ik nog even dat ook collega Veldman van de VVD-fractie is aangeschoven.

[0:03:52] Aan u het woord, meneer Legner.

[0:03:54] Dank u.

[0:03:57] Zoals meneer Aardig al zei, mijn naam is Stijn Legner.

[0:04:00] Ik ben projectdirecteur van het project De Lederlijn.

[0:04:03] Dat ben ik sinds 7 december 2022.

[0:04:07] Ik woon in Amsterdam, maar ik ben opgegroeid in Oost-Groningen.

[0:04:11] En ik maak eigenlijk zelf ook nog geregeld de gang naar het noorden...

[0:04:18] om daar ook mijn familie op te zoeken die daar nog woont.

[0:04:22] Dus in die zin is voor mij een heel bekend tracé.

[0:04:28] Allereerst, voordat ik over de Lederlijn begin, iets over het Deltaplan.

[0:04:32] En dat is eigenlijk de kapstok van de twee projecten waar u vandaag iets over hoort.

[0:04:38] En daar zit dus naast de Nederlandse Akselerende Lederlijn, zit daar ook nog het onderzoek

[0:04:44] naar het bestaande spoor in, wat u vast wel kent van de media-uitingen bij Meppelsvolle.

[0:04:54] Maar daar maakt dit dus allemaal onderdeel van uit.

[0:04:59] Project Ladyline.

[0:05:05] 7 december 2022 hebben wij de opdracht gekregen om een project te gaan doen...

[0:05:11] waarbij we aan het eind van dit jaar onze beslisinformatie op tafel leggen.

[0:05:15] En dat zit in de zogenaamde MIRT-systematiek.

[0:05:20] Daar zal ik verder niet mee vermoeien.

[0:05:22] maar wij hebben de opdracht gekregen om een onnuttige beslisinformatie op tafel te leggen

[0:05:28] waarbij de vraag aan de orde komt, is het de moeite waard

[0:05:30] om de volgende stap te zetten voor dit project?

[0:05:36] Mijn opdracht, een opdracht van mijn team,

[0:05:38] is om te zorgen dat wij voldoende inhoudelijke informatie op tafel leggen.

[0:05:44] En onze opdracht is niet om te zorgen voor de dekking, dat zegt het maar even bij,

[0:05:49] maar op het moment dat je de stap zou willen zetten naar de volgende fase,

[0:05:52] dan heb je wel, volgens de MIR-spelregels, 75 procent van je verwachte investering heb je nodig.

[0:05:59] Maar maken we wel een raming.

[0:06:01] Dus binnenkort verschijnt die raming en dan kunnen we dus uitrekenen hoeveel we nog tekortkomen.

[0:06:07] Want er is natuurlijk 3 miljard gereserveerd door het huidige kabinet.

[0:06:14] En ja, dus dat is de opdracht.

[0:06:17] En op het moment dat wij dus die stap nemen van de voorbereidingsfase naar de verkenningsfase,

[0:06:23] dan is er dus inhoudelijk, moet de vraag beantwoord zijn, is het de moeite waard om verder te gaan

[0:06:30] met de leedlijn?

[0:06:31] En twee, is het gelder?

[0:06:36] In kort bestek, de onderdelen die wij in dit project doen, wij zijn een MIRT-onderzoek,

[0:06:44] wat eigenlijk gaat over het verkeer en vervoer, kort gezegd.

[0:06:48] Maar we zijn daarnaast ook een NOVEX-gebied.

[0:06:51] Nederland kent 17 NOVEX-gebieden en dit is het 17e NOVEX-gebied.

[0:06:58] En ik zeg wel eens grappend, we zijn het langste NOVEX-gebied van Nederland.

[0:07:03] Dat klopt overigens ook echt.

[0:07:05] Dus naast die bereikbaarheid en infrastructuur houden wij ons dus bezig met de NOVEX, met de gebiedsontwikkeling.

[0:07:11] en daarmee zij kunnen zeggen dat je een optimale mogelijkheid hebt om een integraal project te doen.

[0:07:19] En dat is niet altijd gebruikelijk.

[0:07:22] Dan ziet u in geel het aspect brede welvaart.

[0:07:25] We hebben de bestuurlijke opdracht meegekregen om uitdrukkelijk te kijken wat de effecten zijn

[0:07:30] van de aanleg van de ledenlijn op het gebied van brede welvaart.

[0:07:36] Daar kom ik zo nog even kort op terug.

[0:07:37] Dan zit in dit project ook participatie met bewoners en andere partijen.

[0:07:47] We hebben begin vorig jaar daar een zogenaamde participatieve waarde-evaluatie voor gedaan.

[0:07:54] Daar vertel ik u zo ook iets meer over.

[0:07:56] En tenslotte, de internationale component, de opdracht is om een onderzoek te doen naar

[0:08:03] de leedlijn in Nederland, maar wat is er eigenlijk mogelijk op het gebied van internationaal?

[0:08:09] En dan komt ook uiteraard natuurlijk het onderdeel tentie naar voren toe.

[0:08:16] Wij proberen tussen al die sporen, die projectsporen,

[0:08:20] proberen wij een integrale afweging te maken voor de leedlijn, met daarbij als

[0:08:23] hoofdvraag, is het de moeite waard om die volgende stap te zetten?

[0:08:29] Zoals ik al zei, wij zijn eigenlijk meteen begonnen vorig jaar met een met het

[0:08:34] bevragen van bewoners van Nederland, wat vindt u, stel dat de leenlijn er komt,

[0:08:41] wat vindt u dan belangrijk? Dus we hebben geen, geen referendum gehouden.

[0:08:45] Het leek ons in dit stadium geen goed plan, maar we hebben wel gevraagd

[0:08:48] wat vindt u belangrijk? En daar hebben 13.000 of 11.000 mensen aan meegedaan,

[0:08:55] waarvan 7.000 in de operapleging en 3.000 uit een panel. En daar komt eigenlijk,

[0:09:02] Daar komen deze acht dingen uit.

[0:09:05] En het meest opvallende vonden wij dat de verschillen tussen mensen die buiten het noorden wonen

[0:09:14] en mensen die in het noorden wonen, dat die verschillen eigenlijk best heel erg meevielen.

[0:09:17] Dus je zou kunnen veronderstellen dat de mensen in het noorden daar misschien anders tegen aankijken.

[0:09:21] Maar dat bleek niet zo te zijn.

[0:09:25] En het bleek ook dat vooral de rust en de ruimte, die in het noorden zo kenmerkend is,

[0:09:35] dat die heel erg gewaardeerd wordt.

[0:09:36] Dus stel dat de leelijn wordt aangelegd, doe dat dan met respect voor de rust en de ruimte.

[0:09:45] We hebben deze uitkomsten, die hebben we niet in de lagen gedonderd,

[0:09:52] Maar daarvan hebben we gezegd, laten we nou eens kijken hoe dat nou matcht met onze oorspronkelijk geformuleerde doelen.

[0:10:00] En dat bleek eigenlijk uit dat wij hadden namelijk drie doelen.

[0:10:03] Ontsluiting van de woningbouw, versterking van de economie en verbindingen met dat achterland Duitsland mogelijk maken.

[0:10:12] Nou, daar hebben wij nu uiteindelijk deze doelstellingen van gemaakt.

[0:10:16] Dus we hebben eigenlijk gekeken hoe ver we de doelen van het project kunnen verrijken

[0:10:20] ten opzichte van de doelen die we oorspronkelijk hadden.

[0:10:24] En daar hebben we dus als randvoorwaarde aan toegevoegd

[0:10:26] dat we, als je die lijn aanlegt,

[0:10:28] dat het behoud van rust en ruimte daar dus een belangrijk element in is.

[0:10:33] En uiteindelijk zijn de oorspronkelijke doelen,

[0:10:35] die staan er nog steeds, maar die zijn smarter geformuleerd.

[0:10:38] Dus je zou kunnen zeggen dat we eigenlijk best

[0:10:40] een breed geformuleerde projectdoelstelling hebben.

[0:10:44] Dus het is niet zo dat we hem alleen maar aanleggen

[0:10:46] om bijvoorbeeld sneller te zijn,

[0:10:49] om sneller tussen de Noordelijke Randstad en de Noorden te zijn,

[0:10:53] maar ook om meer dingen te bereiken.

[0:10:59] Dan had ik het al even over de brede welvaart.

[0:11:03] In dit project zijn we, denk ik, vrij uniek, of lopen een beetje voor

[0:11:08] op het implementeren van brede welvaart in een project.

[0:11:12] Ik merk nu dat het wel best veel navolging verdient,

[0:11:15] maar hoe doe je dat nou?

[0:11:17] Het is natuurlijk in de beleidswereld nogal een populair onderwerp,

[0:11:23] maar wij proberen eigenlijk te kijken wat de betekenis is van die leenlijn

[0:11:31] voor mensen die, niet alleen de mensen die in die trein gaan zitten,

[0:11:35] maar ook mensen die daar niet in gaan zitten,

[0:11:37] mensen die daar wat verder weg van wonen.

[0:11:39] Dus zowel de directe als de indirecte effecten.

[0:11:43] En dat plaatje wat u hieronder ziet, die laten wij ook vaak zien

[0:11:46] als we in de regio zijn.

[0:11:50] Dus het gaat ook gewoon om Garrold in Urk en Gea in Vlagwedde.

[0:11:55] En niet alleen...

[0:11:57] Dus ook mensen die misschien wel helemaal niet in die trein zitten.

[0:12:00] Wat is de betekenis voor hun? Wat kan de betekenis zijn voor hun?

[0:12:07] Dan het bereikbaarheidsspoor.

[0:12:10] Je ziet daar een aantal lijnen op de kaart.

[0:12:14] we hebben van onze bestuurders hebben wij meegekregen dat er een bestuurlijke

[0:12:19] voorkeurs wens is om de route te laten lopen door de polder.

[0:12:23] En daarmee bedoel ik tussen Lelystad, Drachten, Heerenveen, Groningen en Leeuwarden.

[0:12:30] Tegelijkertijd onderzoeken wij toch meerdere alternatieven.

[0:12:35] En dat doen we eigenlijk A, om onszelf niet in een soort tunnelvisie te laten duiken.

[0:12:43] Maar twee, doen we het ook omdat we graag goed willen uitleggen waarom we de keuzes maken.

[0:12:48] Daarmee is niet gezegd dat de keuzes die we maken aan het eind van deze fase definitief zijn,

[0:12:54] want in een volgende fase gaan we dat vaak toch nog een keertje over doen.

[0:12:58] En dan is er ook inspraak voor de bevolking.

[0:13:02] In dat onderzoek kijken we naar infrastructuur, naar OV-ontsluiting,

[0:13:05] ook naar kosten, zoals ik al zei, en naar vervoerwaardes.

[0:13:11] Dan dat Novex-ontwikkelperspectief.

[0:13:14] Zoals u ziet, die blauwe route, dat is het zogenaamde hypothese-tracé.

[0:13:20] Wij kijken voor de gebiedsontwikkeling, dus dan heb je het over woningbouwontwikkeling,

[0:13:26] werkgelegenheid, natuurontwikkeling.

[0:13:27] Kijken wij naar deze route.

[0:13:31] En daarbij gaan we ervan uit dat wij bundelen langs de huidige snelwegen.

[0:13:37] en dat is daarmee ook het oude tracé van de Zuiderzeelijn,

[0:13:42] zoals dat 20 jaar geleden al is onderzocht.

[0:13:45] Dus daar wijken we in die zin niet van af.

[0:13:48] Wij gaan er daarbij van uit dat het noorden een aantal kernkwaliteiten heeft,

[0:13:53] maar ook een aantal uitdagingen.

[0:13:55] Deze lijn leg je niet aan voor vijf jaar, maar die leg je echt voor decennia lang aan.

[0:14:01] Dus het gaat ook om de uitdagingen die dit land waarschijnlijk heeft

[0:14:06] tussen nu en 30, 40 jaar.

[0:14:12] Daarvoor zijn wij in maart naar buiten gegaan.

[0:14:17] Misschien heeft u daar iets over gehoord of gelezen.

[0:14:19] Met de zogenaamde NOVEX-denkrichtingen.

[0:14:21] Dus we hebben het debat gestart over wat voor soort Noordelijk Nederland

[0:14:26] wil je nou zijn als die lelijnen komt?

[0:14:28] En wil je dan meer een 30-minuten-samenleving zijn of zeg je eigenlijk dat je veel meer

[0:14:34] een internationale topregio bent?

[0:14:36] Nou, daar vindt nu het debat over plaats en ik nodig u van harte uit om daar ook aan mee

[0:14:43] te doen.

[0:14:45] Ik merk dat het veel interesse wekt.

[0:14:50] We hadden vorige week donderdag een bijeenkomst met 130 bestuurders, indrachten, wethouders,

[0:14:56] dus burgemeesters, gedeputeerden, statenleden en zeer veel interesse.

[0:15:02] En ook merk ik dat mensen dat debat dat komt vanzelf.

[0:15:11] Dan de planning voor dit project.

[0:15:15] Dus ik ga naar een afronding toe.

[0:15:17] Het eerste moment waarop wij

[0:15:20] naar buiten gaan in een Rijksregio omgeving is het BO-Leven omgeving.

[0:15:26] Dat staat gepland op 19 juni.

[0:15:28] Dan willen we de uitkomsten van het bereikbaarheidsonderzoek met u delen.

[0:15:32] En op het BOMert van 6 november 2024, dan willen wij de onderzoeksresultaten op tafel

[0:15:40] leggen met daarbij de hamvraag, is het de moeite waard om de volgende stap te zetten.

[0:15:46] Dan naar de allerlaatste.

[0:15:50] Wij zouden u heel graag uitnodigen om op werkbezoek te komen naar de leedlijn of in ieder geval

[0:15:56] naar een gedeelte van dat tracé.

[0:15:58] Nou, mocht dat zo zijn, dan kunnen ze zich bij mij melden.

[0:16:03] En als u interesse heeft in de nieuwsbrief, dan kan dat via onderstaande website.

[0:16:11] Dat was mijn verhaal.

[0:16:15] Dank, meneer Legge, voor de presentatie en voor de uitnodiging.

[0:16:19] Ik denk dat we even, gewoon het in tweeën doen, dat we nu even een rondje vragen ophalen.

[0:16:24] Ik denk dat als we allemaal kort één vraag stellen en dan in één keer reageren...

[0:16:31] Dan moet ik wel even bijhouden dat meneer legt, maar ik denk dat het handelst is.

[0:16:35] Dus dan begin ik bij de heer Heutink.

[0:16:38] Ja, bedankt voor de presentatie en toelichting.

[0:16:42] De vraag die ik heb, dat gaat over de dienstverlening die dan op die eventuele ledenlijn gaat komen en het beslismoment.

[0:16:49] We zien natuurlijk in het hele land dat NS problemen heeft met dienstverlening.

[0:16:53] We gaan er maar even gemakselen vanuit dat ook als de ledenlijn er zou komen,

[0:16:57] dat die op wordt genomen in het HRN.

[0:16:59] Wordt er in het beslisdocument ook gekeken naar of NS hier wel kan leveren?

[0:17:05] Want we zien in de rest van Nederland dat het ook moeilijk is.

[0:17:07] Als we dan die grote spoorlijn toe gaan voegen, lukt het dan wel?

[0:17:10] Wordt die afweging meegemaakt in dat beslisdocument?

[0:17:14] Dank. Ja, ik denk dat we het snelst even de vraag kunnen ophalen,

[0:17:20] gezien het feit dat we maar een uurtje hebben.

[0:17:22] De vraag over de NS is volgens mij helder.

[0:17:23] Mevrouw Van der Blas.

[0:17:25] Ja, dank u wel en dank voor uw toelichting.

[0:17:30] Natuurlijk, BBV is hartstikke voor bereikbaarheid in de regio's.

[0:17:35] Dus wat dat betreft is de Lelylijn daar letterlijk en figuurlijk een mooie aansluiting op.

[0:17:40] Wij maken ons wel zorgen over wat het betekent.

[0:17:43] U noemt het zelf al, de rust en de ruimte wordt zeer gewaardeerd in het noorden.

[0:17:49] Er wordt ook gezegd dat het Ladyline goed is om het bij elkaar te brengen van regio's in Nederland.

[0:17:56] Maar er bestaat wel ook veel zorgen bij mensen in het noordoosten.

[0:18:00] Dat gaat leiden tot een soort van nieuwe Randstad.

[0:18:03] Dat mensen bijvoorbeeld die op de Zuidas werken, hun huizen hier in de Randstad voor een miljoen kunnen verkopen

[0:18:09] en daar een mooie boerderij kunnen kopen of een andere woning kunnen kopen.

[0:18:14] waardoor de jongeren in de dorpen eigenlijk geen woning meer kunnen kopen.

[0:18:19] Dus dat eigenlijk de Randstad gaat wonen in het Noordoosten,

[0:18:22] gaat werken in Amsterdam-Zuid als geen onderdeel wordt van de samenleving daar.

[0:18:29] En nou ja, mijn vraag is eigenlijk van hoe kijkt u daar tegenaan?

[0:18:33] Wordt daar over nagedacht en wordt daar ook met bewoners over gesproken?

[0:18:37] Wat de gevolgen daarvan kunnen zijn?

[0:18:40] Heldere vraag. Volgens mij komt zo meteen het antwoord. Dan de heer De Hoop.

[0:18:46] Dank, heer Legner, dat u deze bijdrage aan ons wilde leveren en ook zo snel naar het verzoek van de Kamercommissie.

[0:18:55] Mijn vraag gaat voor een deel over de participatie. U schetst het traject.

[0:19:00] En tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat er ook bij heel veel mensen voorafgaand aan dit traject ook al eerder heel veel verwachtingen zijn gewekt.

[0:19:07] over de Zuiderzeelijn, waar volgens mij in de jaren 80 al over werd gesproken,

[0:19:12] in 2005, 2007, ook weer ook naar aanleiding van het fonds van de aardgasbaten,

[0:19:17] waar eigenlijk maar een heel klein deel naar Noord-Nederland toe is gegaan.

[0:19:21] En als je dan kijkt naar de participatie en het vertrouwen van mensen in die regio,

[0:19:26] wat denkt u dat dat zou doen als er nu opnieuw,

[0:19:31] na die eerdere pogingen van de Zuiderzeelijn,

[0:19:33] uiteindelijk die Lelylijn toch weer niet zou komen?

[0:19:35] Wat denkt u dat dat doet met de mens waarmee u gesproken heeft?

[0:19:41] Dank, meneer De Hoop. Meneer Van Dijk.

[0:19:43] Ja, dank voorzitter. Ook dank voor de toelichting op de Lelylijn.

[0:19:46] Ook voor NEC is het heel belangrijk om te kijken naar ontsluiting van de regio...

[0:19:50] en ook naar brede welvaart. Dus mooi dat dat zo goed in het project zit.

[0:19:53] En tegelijkertijd ook wel wat vragen nu over het proces.

[0:19:57] Er wordt helder geschetst wat de hoeken van het speelveld zijn.

[0:20:00] De verschillende varianten tegelijkertijd.

[0:20:01] Ook dat je nu kiest qua ontwikkelmogelijkheden...

[0:20:04] voor die gebundelde variant die dus ook eerder in beeld was.

[0:20:06] maar toch even terug naar dat speelveld en die variant over de Afsluitdijk.

[0:20:11] Eerder, bij de Zuiderzeelijn, is er ook een oostelijke variant in beeld geweest,

[0:20:14] de Hanselijn Plus. Ik was gewoon heel benieuwd of dat hier ook in dit kader,

[0:20:16] als hoek van het speelveld, niet als de oplossing,

[0:20:19] maar als hoek van het speelveld, ook is meegenomen.

[0:20:22] Dus bestaantraject, maar juist richting Zwolle en dan een stukje nieuw

[0:20:25] richting Hooggeveen. En daar eigenlijk ook een vervolg.

[0:20:29] Ik lees ook in de brief dat als uit de...

[0:20:31] We focussen nu op die gebundelde variant, maar als uit de meerverkenning blijkt

[0:20:34] dat een ander tracé alternatief logisch gelijkt,

[0:20:38] dat je daarvoor dan weer aanvullend onderzoek moet doen.

[0:20:40] Dus ik heb graag even het gevoel

[0:20:42] hoe die andere hoeken van het speelveld dan toch nog mee worden genomen

[0:20:45] en of er inderdaad een kans is dat er toch een andere variant uit naar boven komt.

[0:20:50] Heldere vraag. Dan gaan we naar mevrouw Vedder.

[0:20:54] Dank. Ik wilde graag aandacht vragen voor het deltaplan van het noorden,

[0:20:58] waarin door een rijk en regio op een goede manier wordt gebouwd aan toekomstperspectief.

[0:21:04] En ik ben benieuwd hoe de doorkijk die daar wordt neergelegd,

[0:21:09] hoe dat wordt meegenomen in de meertanalyse van Lelylijn en misschien ook wel Neder-Saxe-Lijn

[0:21:15] en hoe zich dat verhoudt tot de MKBA-systematiek bijvoorbeeld.

[0:21:21] Kunnen we die toekomstige bewegingen voldoende meenemen in die meertanalyse?

[0:21:30] Dank. Dan gaan we naar de heer Bamenga.

[0:21:32] Ja, dank voor de toelichting. Het wordt zeer gewaardeerd.

[0:21:38] Ik zag dat u in ieder geval gebruik heeft gemaakt

[0:21:40] van de participatieve waarde-evaluatie.

[0:21:44] Misschien dat u daar wat meer over kan vertellen.

[0:21:46] U heeft natuurlijk een aantal punten laten zien die eruit zijn gekomen,

[0:21:50] maar ik vraag me af of er ook dingen eruit zijn gekomen

[0:21:53] die u nu van tevoren totaal niet kon verwachten

[0:21:56] of in ieder geval die heel erg verrassend waren.

[0:22:00] en waar u in ieder geval wat mee kunt richting de toekomst.

[0:22:07] Dank, dan gaan we naar collega Veldman.

[0:22:11] Dank je wel en bedankt voor de toelichting.

[0:22:13] Ik ben wel benieuwd of het stuk Lelystad Amsterdam hierin ook beschouwd wordt

[0:22:18] en vooral de vraag, is daar ook nog het een en ander nodig

[0:22:23] om de Lelylijn te kunnen realiseren en of dat wordt meegenomen in het onderzoek

[0:22:28] of niet ook qua kosten, zodat je eigenlijk een heel totaal plaatje krijgt.

[0:22:33] Dank.

[0:22:37] Dank. Dan nog een vraagje van mij.

[0:22:41] Ja, over de kosten kan volgens mij nog niets gezegd worden,

[0:22:45] anders had u het vast wel gedaan.

[0:22:46] Dus mijn vraag gaat over de...

[0:22:51] Nou ja, bijvoorbeeld, we hebben de Vogel- en Habitatrichtlijn,

[0:22:54] er speelt een discussie over de natuurherstelverordening.

[0:22:57] En in hoeverre zit dat, een aanleg van de Lelylijn,

[0:23:00] al of niet in de weg? Wat is daar naar gekeken in het meerdenonderzoek?

[0:23:04] Nou, dat waren denk ik de vragen tot nu toe, van NS tot natuur.

[0:23:10] En dan is het nu aan u, meneer Legner, om te kijken of u er chocola van kunt maken.

[0:23:16] We gaan er chocola van maken.

[0:23:19] Meneer Heutink, de dienstverlening van de NS nemen wij nu niet mee in dit stadium.

[0:23:27] Dus wij weten natuurlijk ook helemaal nog niet of de NS dit gaat rijden.

[0:23:31] Dus dat is misschien een beetje het flauwe antwoord.

[0:23:36] Maar we zijn eigenlijk in dit stadium vooral bezig met vragen die daar nog niet over gaan.

[0:23:42] Dus op het moment dat je een startbesluit zou nemen, dan wordt dat natuurlijk steeds relevanter.

[0:23:48] Maar zelfs dan, in de verkenning, als je daarmee begint, dan is het waarschijnlijk ook nog niet...

[0:23:56] want je besteedt het dan nog steeds niet aan.

[0:24:01] Mevrouw Van der Plas, wordt het een nieuwe Randstad, denken wij daarover na?

[0:24:05] Jazeker denken wij daarover na.

[0:24:06] Wij hebben aan TNO de vraag gesteld of zij voor ons kunnen uitzoeken wat de effecten zijn van de komst van de leelijn,

[0:24:16] ook voor wat betreft de, dat is dan eigenlijk meer de kwantitatieve onderbouwing daarvoor.

[0:24:24] Dus hoeveel mensen gaan er daadwerkelijk in het noorden wonen,

[0:24:28] maar blijft bijvoorbeeld wel een woning hebben in de Randstad.

[0:24:33] Uit ons onderzoek wat wij hebben gedaan op het gebied van wonen en economie,

[0:24:39] daar blijkt wel uit dat mensen over het algemeen geneigd zijn om niet heel erg ver te gaan verhuizen.

[0:24:44] Dus de grote vraag is natuurlijk wel in hoeverre dat zo is.

[0:24:47] Ik heb daar op dit moment de antwoorden niet op, maar wij onderzoeken dat zeker.

[0:24:51] Maar we gaan daarnaast ook nog in focusgroepen gaan wij aan mensen vragen

[0:24:57] wat zij nou eigenlijk van die komst van de leelijn vinden.

[0:25:00] Dus daar kunnen we die vraag natuurlijk ook nog eens een keer neerleggen.

[0:25:03] Of dat een zorg is die bij hen ook leeft.

[0:25:07] Nou ja, en dat gecombineerd met het kwantitatieve gedeelde

[0:25:11] kunnen we daar volgens mij in november een prima antwoord op geven.

[0:25:14] Of dan hebben we dat al.

[0:25:19] Ja, zou u dan ook daarin willen meenemen?

[0:25:21] Want ik snap dat mensen niet, die wonen het liefst dicht bij huis,

[0:25:25] Maar de lonen in Amsterdam-Zuidas en die in Noordoost-Nederland zijn natuurlijk wel aanzienlijk verschillend,

[0:25:33] waardoor het voor mij logisch zou lijken dat mensen denken, ja weet je, blijf lekker daar wonen,

[0:25:37] ik kan goedkoop leven in Noordoost-Nederland.

[0:25:39] Dus mijn vraag is of die ook die specifieke dingen daarin wil meenemen in de vraagstelling aan mensen.

[0:25:47] De vraag die wij aan TNO hebben gesteld is ook om aan te geven wat de effecten zijn op bijvoorbeeld de grond,

[0:25:53] de huizenprijzen, etcetera. Dus ik weet niet of dat dan...

[0:25:57] Het Zuidas is natuurlijk veel aantrekkelijker om daar te blijven werken.

[0:26:03] Ja, want wij hebben ook nog een wetenschappelijk adviesteam.

[0:26:08] En daarin wordt wel opgebracht de vraag van, het zou wel eens een interessante

[0:26:16] vestigingsplaatsfactor kunnen zijn voor mensen die bijvoorbeeld...

[0:26:18] waarbij de één in Amsterdam werkt en de ander in Groningen.

[0:26:21] En dan zou een mogelijk woonplaats het Noorden kunnen zijn.

[0:26:25] maar of dat echt om grote aantallen gaat, is mij helemaal de vraag.

[0:26:30] De heer Van Dijk, of de Hansenlijn plus ook in...

[0:26:35] De heer Hoop had een vraag over de teleurstelling.

[0:26:38] Sorry, ja, nee, ik ben, sorry, ik ben de heer Hoop, heb ik overgeslagen.

[0:26:43] Ja, u vraagt eigenlijk de vraag wat als het er niet komt.

[0:26:51] Ja, dat is een, dat zou een soort, in mijn glazen bol,

[0:26:54] Ik merk wel in alle gesprekken die ik in het noorden heb...

[0:26:59] merk ik wel dat er uiteraard mensen zijn die hem ook niet willen.

[0:27:04] Die zijn er ook.

[0:27:06] Maar ik merk in ieder geval heel veel enthousiasme...

[0:27:08] voor het feit dat hij leider is.

[0:27:10] En voor sommige mensen die er wat verder van afstaan...

[0:27:12] die denken al dat de besluit genomen is.

[0:27:15] Dat is natuurlijk niet zo.

[0:27:18] Ik kan me voorstellen dat dat tot een hoop teleurstelling leidt.

[0:27:24] Ja, dat kan ik me heel goed voorstellen, ja.

[0:27:30] Dan de heer Van Dijk over de Hanselijn Plus.

[0:27:35] Die zit niet in de drie routes die wij nu onderzoeken.

[0:27:42] Wij hebben wel in het Delta-plan, hebben we natuurlijk het derde project Bestaanspoor.

[0:27:47] En wij proberen natuurlijk wel Bestaanspoor, Lelylijn...

[0:27:50] en overigens ook Neder-Zakzenlijn met elkaar in verband te brengen.

[0:27:58] En dan de vraag over hoe kansrijk zijn de andere routers.

[0:28:03] Ja, daar zou ik ook vooruit lopen op de uitkomsten die wij in mei en juni willen gaan presenteren.

[0:28:12] Ja, we hebben nog steeds op dit moment wel de veronderstelling dat de meest aannemelijke route de route door het midden is.

[0:28:19] Maar goed, theoreet zou het kunnen dat een van de andere routes ook kansrijk is.

[0:28:26] Voorzitter, één technische vraag.

[0:28:28] Ik ben nog even ingedoken.

[0:28:30] In 2006 lag die op tafel, omdat de NS dat het meest aantrekkelijke vond om te rijden.

[0:28:35] Ook vanuit vervoerswaarde, wat natuurlijk maar één aspect is, zeg ik er ook meteen bij.

[0:28:39] Maar het gaat niet alleen over bestaansspoor.

[0:28:41] Het stukje bij Diemen extra, het was echt een best wel een grote lus nog nieuwspoor.

[0:28:45] Tussen Zwolle en Hogeveen.

[0:28:47] Dus het is niet helemaal te vatten met de variant bestaansspoor, in mijn ogen.

[0:28:51] Vandaar ook de vraag of, ja, ik heb er toch wel behoefte aan om er nog iets van te weten

[0:28:56] waarom die niet is meegenomen, want die zo nadrukkelijk op tafel lag in 2006.

[0:29:02] Daar zou ik dan nog even op moeten terugkomen, of Wino zou me daarin...

[0:29:06] Ik denk dat dat een goede vraag is en de vraag is vooral ook of het speelveld breed genoeg

[0:29:10] is.

[0:29:10] Dus dat is de vraag die veilig op tafel is.

[0:29:12] Ik zit ook in de stuurgroep ter begeleiding, dus ik zal die vraag meenemen en vragen, want

[0:29:18] want het is juist heel erg belangrijk in zo'n mid-onderzoek

[0:29:19] om zo breed mogelijk te kijken.

[0:29:22] We hebben in de stuurgroep ook discussie gehad

[0:29:23] over de Valiant onder afsluitdijk, waarvan heel veel mensen zeiden

[0:29:26] ja, dat is toch onzin om dat te onderzoeken.

[0:29:28] Maar het is juist heel erg belangrijk in zo'n mid-proces

[0:29:30] dat je aan de voorkant zo breed mogelijk de zaken verkent.

[0:29:33] Dus daarom is het ook heel goed, en dus de aanvullende vragen hier.

[0:29:36] Nu is echt het moment om ze te stellen om te kijken of de breedte pakken.

[0:29:40] Dus dan nemen die een ontvangst en dan betrekken we die bij het project.

[0:29:44] Helder. En volgens u, meneer Leggeman.

[0:29:48] Mevrouw Verder stelt de vraag hoe de inbedding in het Deltaplan is.

[0:29:56] Met die denkrichtingen zijn wij onlangs naar buiten gegaan.

[0:29:59] Daarmee lopen we in die zin wel een beetje voor de muziek uit.

[0:30:03] Dus je zou kunnen zeggen dat het Deltaplan van het Noorden...

[0:30:07] Daar leveren wij een bijdrage aan natuurlijk.

[0:30:10] Dat is natuurlijk vrij belangrijk, omdat we een vrij groot project zijn met een vrij groot invloedsgebied.

[0:30:15] En wij stellen daar natuurlijk ook de vraag aan de orde van wat voor een soort groei wil je?

[0:30:21] En daar zitten ook aantallen woningen en werkgelegenheidsaantallen aan vast.

[0:30:25] En daar valt dus nog iets in te kiezen.

[0:30:29] En ik hoop ook dat wij als project met de uitkomsten een bijdrage kunnen leveren

[0:30:33] aan de bouw van de verdere uitbouw van het Deltaplan van het Noorden.

[0:30:38] Dan uw vraag over de MKBA-systematiek.

[0:30:42] Die vraag wordt me eigenlijk ook heel vaak gesteld.

[0:30:44] In 2003-2004, toen het project Zuiderzeelijn er was,

[0:30:51] was de MKBA-systematiek een vrij gangbare systematiek

[0:30:57] om te bekijken of ze de moeite waard waren.

[0:31:01] Inmiddels hebben we dus daaraan toegevoegd

[0:31:04] de discussie over de brede welvaart.

[0:31:07] Dit project had toen de tijd een negatieve MKBA.

[0:31:12] Er is nu geen reden om te veronderstellen dat die MKBA ineens boven de 1 is.

[0:31:20] Dus dat gaan we ook niet in deze fase breken.

[0:31:22] In de volgende fase zijn we verplicht om dat volgens de spelregels in ieder geval verplicht om dat te doen.

[0:31:28] Maar wij zien eigenlijk nu meer nut in vooral de effecten onderzoeken van wat het betekent voor de brede welvaart.

[0:31:35] of wat het betekent voor mensen.

[0:31:38] En dat rekensommetje komt eigenlijk uit het bereikbaarsonderzoek naar voren

[0:31:42] over vervoerwaardes, snelheid, etcetera.

[0:31:49] De heer Bamenga vraagt of er nog iets meer te vertellen is

[0:31:53] over de participatieve waarde-evaluatie,

[0:31:56] waarin de verrassende uitkomsten.

[0:32:02] Ik denk dat het belangrijkste, het meest verrassende,

[0:32:05] vonden wij dat je zou kunnen veronderstellen

[0:32:09] Dus dat het Noorden erg positiever of energieker inzit.

[0:32:15] Maar we merkten eigenlijk dat ook mensen die dus niet uit het Noorden komen...

[0:32:19] ...verrassend positief reageren op deze intelligente enquête, noemen wij het weleens.

[0:32:30] Ja, en wat misschien ook nog wel belangrijk is...

[0:32:32] ...wij hebben ze de vraag gesteld wat voor een doelen ze belangrijk zouden vinden...

[0:32:36] ...om te bereiken met dit project.

[0:32:38] En daar kwam eigenlijk uit dat er heel veel doelen zijn die men belangrijk vindt.

[0:32:42] Dus het is niet zo dat mensen alleen maar het project willen omdat ze een snelle route willen

[0:32:47] of dat er woningen worden gebouwd, maar ze denken er echt veel meer mee te bereiken.

[0:32:52] En dus dat vraagstuk over de inpassing in de natuur, die viel ons eigenlijk het meeste op.

[0:33:00] Voor de rest hebben we nog een ontstellende schat aan suggesties en vragen gekregen

[0:33:05] die we eigenlijk nu nog aan het analyseren zijn.

[0:33:10] Mevrouw Veldman vraagt of Lelystad Amsterdam mee is genomen in het bereikbaarste onderzoek.

[0:33:17] Komen die resultaten zeker op tafel, dus wij gaan inzichtelijk maken wat de effecten zijn op het bestaande net.

[0:33:23] Dus het wordt zeker meegenomen.

[0:33:26] En wij hebben ook het voornemen om bij de raming niet te stoppen bij Lelystad en bij Groningen, maar ook nog iets verder te kijken.

[0:33:36] Dan de heer Gimbis, wij hebben bij het project alle natuurgebieden die er zijn in kaart gebracht

[0:33:46] en ook soms verdiepingen in het onderzoek aangebracht, dus daar komt absoluut informatie

[0:33:52] over naar voren, dus ook natuur en natuurinpassing en ecologische gebieden worden meegenomen.

[0:34:03] Dank. Het is denk ik ook een mooi tijdstip om over te stappen van de Lelylijn naar de Neder-Zakselein.

[0:34:09] Mochten er nog nabranders zijn, dan kunnen we straks aan het eind in een veegrond kijken of er nog vragen zijn aan de heer Legner.

[0:34:16] Dan geef ik graag het woord aan mevrouw Spulman voor haar presentatie over de Neder-Zakselein.

[0:34:23] Goedenavond. Ik ben Margriet Spulman en ik mag namens Rijk en Regio projectleider zijn van dit mooie initiatief.

[0:34:29] En ik wil u bedanken vanavond dat ik u mag bijpraten over ons MIT-onderzoek Nederzakselijn.

[0:34:36] Voordat ik de diepte inga, wil ik toch nog even graag de contexten schetsen van ons MIT-onderzoek.

[0:34:43] We zijn integraal onderdeel, zoals Stijn al heeft gezegd, van het Deltaplan voor Noordelijk Nederland.

[0:34:48] Dat plan is in 2022 opgesteld.

[0:34:52] En ongeveer tegelijkertijd was er een groep enthousiaste ondernemers en inwoners uit de regio

[0:34:57] die vond dat de Neder-Saxelijn aangelegd moest worden, en liever vandaag dan morgen.

[0:35:02] Hierop heeft de staatssecretaris de stichting Neder-Saxelijn samen met de regio uitgedaagd

[0:35:07] om te komen met een bidboek.

[0:35:09] Dat bidboek is in november 2022 aangeboden aan zowel de staatssecretaris als de Tweede Kamer.

[0:35:16] Daar kunt u nog de foto van zien.

[0:35:18] De Tweede Kamer heeft toen besloten om 1 miljoen euro ter beschikking te stellen

[0:35:23] voor een haalbaarheidsonderzoek.

[0:35:25] De regio heeft zelf ook een half miljoen bijgedragen en medio 2023 zijn we daar, konden we daarom

[0:35:31] starten of een opdracht verlenen voor het MIR-onderzoek.

[0:35:34] We zijn inmiddels driekwart jaar verder.

[0:35:37] U bent bijgepraat via een brief van de staatssecretaris en vanavond zitten we dus hier voor de technische

[0:35:43] briefing.

[0:35:46] Wat is de Nederzakse lijn?

[0:35:48] Nou ja, het woord, ik neem aan dat jullie in de brief hebben gelezen, maar ik wou dat

[0:35:53] toch nog even zijn toelichten aan de hand van het logo, want het is de verbinding tussen

[0:35:58] Groningen en Twente en die wordt gesymboliseerd door de vorm van de L en het woord lijn.

[0:36:03] De trein staat midden in het woord Nederzakse en dat staat er eigenlijk voor dat de trein

[0:36:08] en het spoor niet op zichzelf staan.

[0:36:10] Het is geen doel, maar het is een vliegwiel voor de brede ontwikkeling die we als regio

[0:36:14] zien.

[0:36:16] En tot slot de ei, dat is een grapje van de ontwerper, die heeft gedacht ik maak er een

[0:36:20] lachend gezichtje van, want het is een project van onderop.

[0:36:23] de regio wil het. Dus dat is eigenlijk even in het kort wat de Nederzakse lijn is qua gevoel.

[0:36:31] Verder is het een lijn van ongeveer 180 kilometer waarvan 150 kilometer al gerealiseerd is. Dat

[0:36:39] ligt er al. Om te komen tot een eindbeeld is er een facering aangebracht. De eerste fase is het

[0:36:46] stuk Cuforn-Neuenhaus, of eigenlijk M-Reine, dat is een stuk spoor wat op dit moment gereactiveerd

[0:36:56] gaat worden.

[0:36:58] De Trijk heeft onlangs nog 15 miljoen beschikbaar gesteld, de provincie Drenthe 10 miljoen en

[0:37:03] Duitsland 40 miljoen, waarmee de trein eind 2026 ook gaat rijden en de Nederstrakse lijn

[0:37:09] uiteindelijk zo wordt aangetakt op het Duitse hoofdnet, het hoofdspoornet.

[0:37:14] Dan komen we bij fase 1.

[0:37:16] Dat is een stuk van vijftien kilometer.

[0:37:17] Dat is het stuk tussen Veendam en Stadsknaal, op dit moment in een planstudiefase.

[0:37:24] Regio heeft daarvoor 65 miljoen beschikbaar gesteld en het Rijk 85 miljoen, waarmee het

[0:37:32] project in principe gerealiseerd zou moeten kunnen worden.

[0:37:35] Er wordt op dit moment toegewerkt naar een projectbesluit.

[0:37:38] En dan tot slot de tweede fase.

[0:37:39] En dat is het stuk waar eigenlijk de mid-onderzoek van de Neder-Saks-lijn over gaat.

[0:37:43] Dat is het stuk tussen Emmen en Stadskanaal.

[0:37:46] 29 kilometer, het ligt er nog niet, maar dat is eigenlijk waar we ons op focussen.

[0:37:52] En tegelijkertijd ook nog, wat is eigenlijk nog meer nodig op deze totale lijn om te komen

[0:37:58] tot een optimale treinverbinding.

[0:38:04] Even kort, wie zit er allemaal, wie bemoeit zich er allemaal mee?

[0:38:08] Wie zijn de opdrachtgevers?

[0:38:09] Vanuit het Rijk zit het ministerie van EZK, BZK en INW aan tafel.

[0:38:14] Drie provincies, Groningen, Drenthe en Overijssel.

[0:38:18] En twaalf gemeenten, vijf Groningse, drie Drentse en vier Overijsselse.

[0:38:23] We hebben vorig jaar zomer opdracht verleend aan een breed consortium van zes gerenommeerde bureaus,

[0:38:32] die samen elk hun eigen specialisme inbrengen om dit onderzoek tot een geheel te brengen.

[0:38:39] Deze hebben jullie net ook al gezien, dus die sla ik snel over.

[0:38:46] Ons MIT-onderzoek bestaat uit drie werkpakketten.

[0:38:50] Brede welvaart en ruimte, spoor en participatie.

[0:38:54] Via deze drie blokken wordt integraal en interactief samengewerkt.

[0:38:59] Soms even los van elkaar om vaart te maken...

[0:39:03] ...en daarna wordt het huiswerk met elkaar geconfronteerd op maakdagen...

[0:39:06] ...en vindt verdieping en bijsturing plaats.

[0:39:09] In totaal zijn er zes maakdagen gepland...

[0:39:11] waarin deze drie onderdelen bij elkaar komen.

[0:39:15] Dus dat is een vrij complex proces met heel veel disciplines

[0:39:20] en heel veel opdrachtgevers en opdrachtnemers aan boord.

[0:39:27] En waarom doen we het eigenlijk?

[0:39:28] Dit is even de doelstellingen van de Neder-Zaksenlijn.

[0:39:31] Dat zijn de hoofddoelstellingen.

[0:39:33] Het eerste is dat we de sociaal-economische structuur

[0:39:35] van Noord-Oost-Nederland willen versterken.

[0:39:38] En daarbij is ook nadrukkelijk gezegd, we moeten rekening houden

[0:39:41] dat de regio is niet één.

[0:39:43] We hebben stukken die hebben hele krachtige punten en we hebben ook regio's die wat minder

[0:39:50] sterk zijn en de doelstelling is om elkaar een soort synergie te kweken.

[0:39:57] Verder willen we de spoorse bereikbaarheid verbeteren, zowel regionaal door de Missing

[0:40:01] Link aan te leggen tussen Emmen en Stadsknaal, maar ook nationaal door een extra alternatief

[0:40:06] te bieden voor de bereikbaarheid richting Noord-Nederland en internationaal via MRI

[0:40:15] aan te takken op het Duitse hoofdweerspoornet. Een andere doelstelling is een impuls te bieden

[0:40:22] voor samenwerken en verbinden. We zitten niet zozeer te wachten op voordelen voor één sector

[0:40:32] of voor één kern, maar het is net juist de bedoeling dat er samenwerking en synergie plaatsvindt,

[0:40:37] waardoor het vliegwiel ook echt gaat draaien voor de brede welvaart.

[0:40:41] Dus we moeten elkaar helpen en een-en-een-drie proberen te maken.

[0:40:45] Verder, een ander punt is het verduurzamen van het mobiliteitssysteem.

[0:40:49] In Noord-Oost-Nederland is toch vooral auto georiënteerd.

[0:40:52] Dus een spoorlijn aanleggen is één, maar hoe zorgen we er ook voor

[0:40:56] dat het onderliggend mobiliteitssysteem daar ook is toegespitst?

[0:40:59] Dus ik denk ook aan de bussen, deelmobiliteit, doorfietsroutes,

[0:41:03] allemaal dat soort zaken.

[0:41:05] En net als bij wat Stijn ook al zei, randvoorwaarden is wat ook blijkt vanuit de regio, we willen

[0:41:10] de ruimtelijke kwaliteiten behouden en versterken.

[0:41:16] In het MID-onderzoek hanteren we een werkwijze van ontwerpend onderzoek.

[0:41:21] Dat wil zeggen dat we eerst aan de hand van documenten en cijfers een beeld gaan schetsen

[0:41:28] van de regio, dat verrijken we met ruimtelijke onderleggers.

[0:41:33] Vervolgens gaan we, ja, al ontwerpend onderzoeken.

[0:41:38] Dat is in één proces verweven.

[0:41:40] En daar komen we tot oplossingen.

[0:41:43] En die oplossingen worden weer getoetst aan onze doelstellingen.

[0:41:47] Maar niet alleen aan onze doelstellingen.

[0:41:48] We gaan tegelijkertijd ook via participatie kijken wat de buitenwereld ervan vindt wat wij hier met elkaar bedacht hebben.

[0:42:02] Op dit moment, als we kijken naar de brede welvaart...

[0:42:05] want dat is uiteindelijk waar we het voor doen...

[0:42:07] en dat is niet eenvoudig, want wat Stijneke al zei...

[0:42:10] het is niet iets wat al op de plank ligt...

[0:42:12] oh, en zo doe je een onderzoek.

[0:42:14] Het is iets wat we al lerenden in kaart moeten proberen te brengen.

[0:42:20] We hebben zes hoofdopgaven gedefineerd.

[0:42:23] De eerste is werk en opleiding.

[0:42:28] Het tweede is zorg en vergrijzing.

[0:42:31] De derde zit op voorzieningen en ontgroeningen.

[0:42:35] De vierde zit op wonen en ruimtelijke ontwikkeling.

[0:42:40] Ik heb drie studerende dochters.

[0:42:44] De vijfde zit op landschap en klimaat en het zesde op mobiliteit.

[0:42:49] Het voert op dit moment nog te ver om daar helemaal op in te gaan, want dit is iets waar

[0:42:53] we de komende weken of maanden verder gaan uitwerken.

[0:42:56] En dat het complex is en dat heel veel dingen met elkaar samenhangen, is al duidelijk.

[0:43:02] Dus werk en wonen en ruimtelijke kwaliteit, dat is dingen die toch wel vaak samen met elkaar hangen.

[0:43:13] Dan komen we bij de werklijn spoor- en stationsgebieden.

[0:43:19] Hierbij kijken we specifiek, wat ik net al zei, naar de missing link tussen Emmen en Stadskanaal,

[0:43:23] Maar ook naar de totale verbinding, wat is nodig om te zorgen, kunnen zorgen, dat de treinen met een bepaalde frequentie, met een bepaalde snelheid kunnen gaan lijden.

[0:43:33] Zodat het ook echt een alternatief is voor de auto.

[0:43:37] Samen met de gemeente kijken we naar de stationsgebieden.

[0:43:41] Wat gebeurt daar al?

[0:43:43] Veel stationsgebieden liggen er al en dan zien we dingen gebeuren.

[0:43:46] En wat zou er nog extra kunnen gebeuren als die plus op de Nederzakse lijn wordt gezet?

[0:43:56] Wat ik net al zei, het is een project van onderop, dat betekent dat participatie een belangrijk

[0:44:02] onderdeel vormt.

[0:44:03] In tegenstelling tot bij de Lelylijn hebben we niet vooraf een onderzoek gedaan, of een

[0:44:09] participatie PWE, maar gaan we kijken, op verschillende manieren, gaan we onze plannen

[0:44:16] toetsen en kijken wat er in de samenleving leeft.

[0:44:19] We hebben bijvoorbeeld gesprekken met individuele gemeenten, van wat voor plannen hebben jullie

[0:44:25] al? Wat ligt er al op de plank? En wat zouden jullie extra kunnen doen qua woningbouw, qua

[0:44:31] economie of misschien onderwijs of toerisme als de Nederst-Zaxelijner komt? Op de maakdagen

[0:44:39] hebben alle opdrachtgevers, alle opdrachtnemers en ook de stichting Nederst-Zaxelijners er

[0:44:44] vaak bij. Gaan we kijken wat we met elkaar hebben verzameld. We gaan bijsturen en verdiepen.

[0:44:51] Verder hebben we per stakeholdersgroep sleutelfiguren waarmee we gaan praten over de ontwikkeling

[0:44:59] op het gebied van onderwijs, zorg, toerisme en ook de ondernemers.

[0:45:05] Langs een vierde poot zijn de jongerenraden, want we hebben gemerkt dat jongeren zich in

[0:45:11] het gebied wel degelijk zorgen maken over wat gebeurt er met onze regio en wat willen

[0:45:16] wij eigenlijk hoe de regio eruit ziet.

[0:45:18] Er komen tot nu toe hele leuke innovatieve ideeën uit, dus het is altijd goed om dat

[0:45:23] ook hierbij te betrekken.

[0:45:26] En tot slot hebben we medio april een Duitslanddag georganiseerd, dat is ook op verzoek van onze

[0:45:33] Duitse Oosterburen.

[0:45:34] Die hebben ook gezegd wij vinden het ook heel belangrijk dat een nette sakslijn wordt aangelegd

[0:45:38] en wij willen ook graag aan jullie vertellen en laten weten waarom wij wat de meerwaarde

[0:45:45] is vanuit ons bezien.

[0:45:47] En daarvoor zijn vervoerders, maar ook bestuurders en ondernemers uitgenodigd.

[0:45:56] Tot slot, proces en planning.

[0:45:59] Waar zijn we nu mee bezig?

[0:46:00] Waar staan we in het proces?

[0:46:01] We zijn op dit moment bezig om de opgaveatlas te vullen.

[0:46:05] Dus welke brede welvaartsopgaven liggen er in de regio?

[0:46:08] We hebben op 19 april een stuurgroep waarin wij de opgaven voorleggen en willen vaststellen.

[0:46:15] In de periode mei en juni willen we deze uitwerken in denkrichtingen.

[0:46:23] Dus welke spoorse oplossingen leveren een bijdrage aan welke opgave?

[0:46:27] Deze willen we graag bespreken met de staatssecretaris in het bol van juni 2024.

[0:46:35] Uiteindelijk werken we toe naar een integraal ontwikkelingsperspectief.

[0:46:40] Dan hopen we antwoord te geven op welke denkrichting de beste integrale bijdrage levert aan dit

[0:46:47] onderzoek, inclusief een raming van de kosten.

[0:46:50] Deze willen we graag bespreken en ter besluitvorming voorleggen in het

[0:46:55] BOMIT van november 2024.

[0:47:01] Kort even samengevat.

[0:47:04] We willen met dit onderzoek nut en noodzaak aantonen.

[0:47:08] We willen een overzicht bieden van de oplossingsrichtingen voor de opgave.

[0:47:12] We willen een ontwikkelperspectief opstellen, inclusief raming.

[0:47:15] en deze ter besluitvorming voorleggen in het BO-mid 2024.

[0:47:20] Het is een complex proces, maar alles loopt volgens planning

[0:47:25] en we hopen dit ook voor te kunnen leggen.

[0:47:28] Wat ik u tot slot nog wil meegeven is dat we bezig zijn met een mooi proces.

[0:47:34] Er gebeurt iets in de regio.

[0:47:36] Er worden economische verbindingen gelegd, nu al, sociale allianties gesloten

[0:47:40] en we zien jongeren echt innovatief nadenken over wat ze met de regio willen.

[0:47:45] En ja, zoals u op de foto's kunt zien, de Nederstdakse lijnen verbindt.

[0:47:51] Dank voor uw aandacht.

[0:47:52] Ja, heel mooi. Dank u wel voor de heldere presentatie.

[0:47:56] En dat het een project is waar heel veel zich bij betrokken voelen.

[0:48:00] Dat hebben we bijvoorbeeld gezien bij die petitie die hier werd aangeboden

[0:48:03] met zeer veel mensen uit heel verschillende gemeenten uit die regio.

[0:48:08] Dus, dank.

[0:48:09] Dan gaan we nu door, let op de tijd, naar een snelle vraagronde.

[0:48:13] En ja, zullen we de voorgeordens andersom doen?

[0:48:17] Dan overval ik natuurlijk mevrouw Veldman.

[0:48:20] Nee, nee, nee, nee.

[0:48:26] Zo letterlijk moet u mijn woorden niet nemen.

[0:48:28] We beginnen bij mevrouw Veldman en dan gaan we via de heer Mamenga.

[0:48:31] Dan komen we uiteindelijk uit bij de heer Huiting.

[0:48:34] Uit Enschede, inderdaad.

[0:48:37] Dank u, voorzitter. Wat een eer als je als laatste binnenkomt.

[0:48:40] Maar het is voor mij een heel duidelijk verhaal.

[0:48:42] En een aantal van ons, deze commissie, zijn afgelopen vrijdag ook op werkbezoek geweest

[0:48:46] en hebben eigenlijk het hele tracé van de Neder-Zakzewijn afgelegd met ook verschillende

[0:48:53] verhalen vanuit de participatiehoek, dus met zowel ondernemers als onderwijs.

[0:49:00] Ik vind dat eigenlijk een heel mooi gegeven en daar hebben we volgens mij een hele mooie

[0:49:06] dag met elkaar beleefd in de zin van veel informatie tot ons gekregen en nu ook deze

[0:49:12] Dus ja, voor mij, ik heb heel veel informatie in afloop.

[0:49:15] Ik ben echt helemaal ondergedompeld.

[0:49:17] Heb ik tot mij genomen, dus ik laat het hier even bij.

[0:49:19] Bedankt voor de toelichting.

[0:49:23] Oké, dat is een helder compliment.

[0:49:24] Ik denk dat vele zich daarbij aansluiten, die daarbij aanwezig konden zijn.

[0:49:28] Dan ga ik naar de heer Bamenga.

[0:49:29] Hebt u een vraag?

[0:49:31] Ja, dank u wel voor een nader uitleg hierover.

[0:49:35] Heel erg blij wederom om te zien de participatie.

[0:49:38] wat hiermee gecreëerd wordt.

[0:49:43] Vraag over economische verbinding, daar begon uw verhaal ook mee.

[0:49:46] Sociaal-economische waarde versterken.

[0:49:53] Kunt u wat concreter voorbeelden geven op welke manier dat uiteindelijk tot stand komt?

[0:49:59] Heel tof vraag. Mevrouw Vetter.

[0:50:03] Ik sluit me aan bij de warme woorden over het werkbezoek van vrijdag.

[0:50:07] Ik was benieuwd, mevrouw Spulman, een groot deel van het tracé ligt er natuurlijk al.

[0:50:14] Als we het over de Nederstakse lijn hebben, bekruipt mij altijd het gevoel van...

[0:50:18] laten we niet een kans liggen door met dat kleine stukje spoor te realiseren...

[0:50:22] dat hele tracé op te werken naar een lijn die veel meer potentie heeft...

[0:50:30] voor de economie en brede welvaart.

[0:50:33] Kunt u daar iets over schetsen, over hoe zich dat verhoudt, zeg maar,

[0:50:36] het investeren in die laatste 30 kilometer versus de potentie van de sporen die er nu liggen?

[0:50:44] Dank, de heer Van Dijk.

[0:50:46] Ja, dank. Het genoegen was ook aan mijn kant.

[0:50:48] Ik mocht er ook bij zijn vrijdag. Het was erg enthousiasmerend.

[0:50:51] Mijn vraag gaat een beetje in het verlengde, denk ik, van mevrouw Verder.

[0:50:54] Het eerste stukje daar is geld voor te beginnen gesteld.

[0:50:57] Daar zit budgetspanning, begrijpen wij, met een station wat misschien wat verder weg moet worden gelegd

[0:51:01] dan wat nu is bedacht.

[0:51:03] Dat zagen wij in ieder geval vrijdag.

[0:51:05] En mijn vraag is eigenlijk, stel nou dat we niet tot besluitvorming komen in het Meert,

[0:51:08] in die samenhang met dat laatste stukje.

[0:51:11] Hoe moet ik dat dan zien?

[0:51:12] Want die budgetspanning heeft te maken met dat station,

[0:51:14] maar dat heeft ook te maken met het daadwerkelijk wel aanleggen van het nieuwspoor

[0:51:17] op die laatste dertig kilometer.

[0:51:18] Dus hoe kan je los besluiten?

[0:51:20] Eigenlijk is dat een beetje de vraag.

[0:51:23] Heldere vraag. Dan gaan we naar de heer De Hoop.

[0:51:25] Dank mevrouw Speelman voor uw kundige presentatie.

[0:51:29] Ik was ook vrijdag bij het werkbezoek.

[0:51:33] Fantastisch, als je Melle Mulder een keer spreekt, dan kun je niet meer niet voor de Nederzakse lijn zijn.

[0:51:38] Zo enthousiast is die man.

[0:51:39] Echt fantastisch.

[0:51:40] Mijn vraag gaat over de samenwerking met Duitsland.

[0:51:43] Het valt mij op dat hier ook vanuit dat grensgebied, de Duitse kant,

[0:51:47] heel veel interesse is voor de Nederzakse lijn.

[0:51:49] Er ook geld voor vrijgemaakt wordt.

[0:51:52] Kunt u dat enthousiasme verklaren en ook uitleggen waarom het juist voor hen zo belangrijk is?

[0:51:56] En dan wil ik toch stiekem heel kort een vraag aan de heer Legner, ook over Duitsland, stellen.

[0:52:01] Want bij de Lelylijn zien we af en toe toch iets minder enthousiasme dan we hopen vanuit de Duitse kant, ook bij de Tenty.

[0:52:07] Zou u daar ook iets van context bij schetsen en wat daar misschien extra nodig is vanuit onze zijde?

[0:52:12] Die gaan we echt voor het laatst. Het wordt echt haasten.

[0:52:15] Dus mevrouw Van der Plas.

[0:52:17] Ja, dan sluit ik mij gewoon aan bij de vraag van de heer De Hoop, ook vanwege de tijd.

[0:52:23] Dank, mevrouw Van der Plas. Dan de heer Heutink.

[0:52:25] Ik word toch altijd een beetje zenuwachtig als ik budgetspanning hoor en het gaat toch wel om geld.

[0:52:35] Alleen, we worden hier ook verwacht dat we met elkaar iets gaan besluiten,

[0:52:39] dat we een standpunt innemen.

[0:52:41] Maar behalve het eerste stuk, fase 1, dat het 85 miljoen voor het Rijk kost,

[0:52:47] heb ik nog geen beeld van welke kant het nou opgaat in fase 2.

[0:52:52] Ik snap dat de raming er nog niet is en dat het moeilijk is om het nu te vertellen.

[0:52:56] Maar ik zou het wel fijn vinden dat we weten welke richting het opgaat.

[0:52:59] Kost het tientallen miljoenen? Kost het honderden miljoenen?

[0:53:03] In welke denkorde moeten we denken?

[0:53:05] Dat is op zich wel heel erg relevant in deze periode van de politiek.

[0:53:10] Of in miljarden, dat noemt u nu niet.

[0:53:12] Maar dat zou ook nog kunnen.

[0:53:13] Dat hoop ik dan niet.

[0:53:14] Maar helder. Mijn laatste vraag is over het tracé zelf, het omrekende stukje.

[0:53:21] Mevrouw Vedder had het over de 29 kilometer...

[0:53:24] waarmee je eigenlijk een heel tracé van 180 kilometer tot extra waarde kunt brengen.

[0:53:30] Zijn daar nog tracékeuzes te maken in die 29 kilometer...

[0:53:35] of is dat eigenlijk wel helder, omdat er eigenlijk nog een oud lichaam is...

[0:53:38] waar je gewoon evident de boel gaat aanleggen?

[0:53:42] Of zijn er nog echt keuzes in te maken?

[0:53:45] Dat waren denk ik de vragen.

[0:53:46] Dus aan u het woord, mevrouw Speelman.

[0:53:49] En sterkte om het in vijf minuten te doen, maar haast u niet.

[0:53:54] Oké.

[0:53:57] Even kijken.

[0:53:58] Dan begin ik bij meneer Bamaga.

[0:53:59] Die had een vraag over participatie.

[0:54:05] En in hoeverre dit de sociaal-economische waarden kan versterken.

[0:54:13] of we daar goede voorbeelden van hebben.

[0:54:16] Nou, bijvoorbeeld op de bezoek van de Tweede Kamer werden allerlei mensen ook bij elkaar gezet

[0:54:24] en die hebben wat verteld daarover.

[0:54:27] En aan de tafel waar ik toevallig ook bij mocht zijn en waar ik zat,

[0:54:32] zag ik dat twee ondernemers elkaar, die elkaar niet kenden, elkaar vonden

[0:54:37] en iets besloten om samen te gaan doen op het gebied van waterstof.

[0:54:43] En dat zagen we voor ons neus gebeuren en dat was gewoon heel mooi.

[0:54:47] Datzelfde geldt ook voor sociaal.

[0:54:49] Je ziet mensen uit Almelo ineens denken,

[0:54:52] hé, wat ze daar in Stadsknaal doen, dat is ook wel interessant.

[0:54:55] Misschien kunnen wij ook zo'n voorbeeld volgen.

[0:54:57] Dus eigenlijk wat je doet, is je brengt verschillende mensen bij elkaar.

[0:55:01] En vooral in dit proces, in dit traject.

[0:55:03] En we zien daar gewoon, ja, mooie dingen ontstaan.

[0:55:06] Ik vind het lastig om daar een waardeoordeel aan te geven, maar dat zien we eigenlijk aan

[0:55:11] de loopband gebeuren.

[0:55:13] We hebben deze zaal, begrijp ik, iets langer dan tot zeven uur, een kwartiertje langer.

[0:55:17] Dus neemt u rust om de antwoorden te geven.

[0:55:22] Oké, mooi.

[0:55:23] Dank je wel.

[0:55:26] Mevrouw Vedder vroeg over welke investeringen gemoeid gaan met het laatste stukje van de

[0:55:34] 30 kilometer? Of niet helemaal? Nee? Help mij even.

[0:55:40] Ja, de hefboom eigenlijk de functie van slechts 30 kilometer en je brengt 180 kilometer tot waarde.

[0:55:45] Dat was geloof ik vrij vertaald de vraag.

[0:55:48] Ja, dat is iets wat we zien gewoon. Het is er nu niet.

[0:55:59] En we zien wel, dat is eigenlijk een voorbeeld van wat er net ook gebeurde.

[0:56:04] Mensen uit Emmen willen graag met de trein naar Groningen.

[0:56:08] Mensen uit Stadsknaal willen graag met de trein naar Almelo of naar Enschede.

[0:56:13] En het is niet zo dat mensen altijd van Groningen naar Enschede willen,

[0:56:16] maar we zien eigenlijk dat de ontsluiting van dat laatste stukje het mogelijk maakt

[0:56:22] om ook de onderlinge verbindingen langs die lijn te realiseren.

[0:56:27] En dan of het nou om onderwijsinstellingen gaat,

[0:56:29] Er zijn iets van tien mbo-instellingen, ook daar langs het tracé,

[0:56:34] tien ziekenhuizen, hbo-instellingen en twee universiteiten.

[0:56:37] Dat is eigenlijk wel de grote meerwaarde van het dichteren van het laatste stukje.

[0:56:46] Dan had meneer Van Dijk iets over de budgetspanning van fase 1.

[0:56:53] Kan je dat los besluiten?

[0:56:57] Ik vind dat wel een lastige vraag.

[0:57:00] Want het is natuurlijk...

[0:57:02] fase 1 maakt onderdeel uit van de Neder-Zakse lijn.

[0:57:06] En...

[0:57:10] Ja, het gaat er vooral om, denk ik...

[0:57:13] Ik was ook bij het werkbezoek van...

[0:57:16] gaan we door tot de huidige station...

[0:57:18] of maken we er een tweede station bij?

[0:57:21] En dat tweede station, en in principe is de scope van het eerste fase...

[0:57:25] is gewoon tot aan het huidige station.

[0:57:27] En wat wij in de Neder-Zakse lijn met onderzoek doen...

[0:57:30] is kijken of het misschien toch ook handig is om er nog een ander station bij te maken

[0:57:37] of om te kiezen voor een ander station.

[0:57:39] We proberen werk met werk te maken en we proberen ook vaart te maken.

[0:57:43] En hoe eerder duidelijk wordt dat het geld er is, hoe makkelijker ook de keuze.

[0:57:52] Er is nog geen indicatie van het verschil tussen beide varianten

[0:57:57] nu te geven, omdat er nu 170 miljoen, wat is het, 150 miljoen beschikbaar is en wat een andere variant zou kosten?

[0:58:07] Nee, die ramingen die laten nog op zich wachten, die hoop ik voor de zomer te hebben.

[0:58:17] Dan heb ik een vraag van meneer De Hoop over de samenwerking met Duitsland, waarom die zo geïnteresseerd zijn.

[0:58:23] Nou, wat we vooral horen is wij zien kansen en mogelijkheden voor de nettersactische economie aan beide zijden van de grens.

[0:58:30] Ze willen de Duitsers hebben vanaf het begin af aangezegd, het initiatief komt ook vanuit Duitsland,

[0:58:35] het is niet vanuit ons, het komt... Wij willen graag naar Nederland toe. Nou, prima. Waarom dan?

[0:58:42] Onderwijs, toeristische voorzieningen en winkelen in zowel Emmen, Groningen als Enschede. Dat is

[0:58:51] wat we horen. Nou, mevrouw Van der Plas had volgens mij dezelfde vraag. Meneer Heutink,

[0:59:00] over de budgetspanning heb ik... Wilt u daar nog... Ja, wat kost dit? Ja. Ik moet u helaas

[0:59:10] het antwoord schuldig blijven. Op dit moment. Nou meneer Huiting, bij mijn weten zijn er eerder

[0:59:19] indicaties geweest van om en nabij de 1 miljard voor de hele... In het Deltaplan voor Noordelijk

[0:59:25] Nederland staat een bedrag opgenomen van 1 miljard. Ja oké, maar daar kan ik wel wat mee,

[0:59:29] Dank u wel.

[0:59:35] Misschien nog even de toelichting.

[0:59:38] Misschien nog even de toelichting hoe dat werkt met de spelregels.

[0:59:42] Wij proberen voorzichtig te zijn met in mid-onderzoeken iedere twee maanden, drie maanden een nieuwe raming af te geven.

[0:59:49] Het is gebruikelijk om een ontwerp te maken en dat ontwerp, en dat is dus waar we een voorkeursbesluit,

[0:59:54] of eigenlijk in dit geval een startbeslissing, om daar een raming bij te doen en niet allerlei tussenstappen te zetten.

[1:00:00] Want anders word je op een gegeven moment ziek door de boom en het bos niet meer.

[1:00:02] De vraag is heel evident.

[1:00:03] Wij stellen hem ook heel vaak als bestuurders.

[1:00:05] Wij willen graag weten wat het gaat kosten.

[1:00:06] Ik begrijp hem heel goed.

[1:00:08] Maar rustrijden uit de regelmaat is in dit soort langjarige trajecten echt heel erg van belang.

[1:00:12] Dus dat maakt dat we heel erg terughoudend zijn met tussentijds raming en melden.

[1:00:16] Een helder oproep tot rustrijden uit de regelmaat en ik noem hem dus voor eigen rekening.

[1:00:21] Ja, voorzitter, met uw welnemen.

[1:00:23] Kijk, de vraag is natuurlijk derhalve relevant dat we weten in wat voor ondergrond we praten.

[1:00:28] We pinnen het niet vast op dat getal.

[1:00:31] Maar het is wel belangrijk dat we weten...

[1:00:33] in ieder geval in wat voor ondergroten we kunnen gaan denken.

[1:00:36] En daarom denk ik ook die vraag.

[1:00:38] Vanwege de tijd gaan we door naar de laatste vraag.

[1:00:40] Die kan ook nog als impact hebben op de totale som.

[1:00:42] Namelijk, welk tracé wordt het nou precies?

[1:00:47] Ja, het lijkt simpel.

[1:00:49] 29 kilometer, dus je trekt gewoon een streep rechtdoor.

[1:00:52] Maar ook in de tweede fase zijn nog verschillende tracékeuzes mogelijk.

[1:00:57] En die worden meegenomen op dit moment.

[1:01:00] en we hopen daar ook in het bol voor 2024 meer duidelijkheid over te hebben.

[1:01:06] Dus het is niet één keuze, er zijn meerdere.

[1:01:10] Helder, dank mevrouw Spulman.

[1:01:12] En ja, nou het is ongeveer gewoon binnen de tijd gelukt, dus fantastisch.

[1:01:17] Ik zie dat toch iemand nog een beetje wil smokkelen met één klein vraagje, dat is de meneer De Hoop.

[1:01:22] En ik denk dat ik daarmee iedereen heb gecovered.

[1:01:25] Dus meneer De Hoop, nog een korte vraag?

[1:01:27] Het was de vraag die ik stiekem tussendoor gesteld had aan de heer Legner over Duitsland

[1:01:31] en het TEN-team met de Lelilijn.

[1:01:33] U hebt helemaal gelijk.

[1:01:34] Meneer Legner, aan u het laatste inhoudelijke woord.

[1:01:38] Meneer Arning die gaat de vraag van mij beantwoorden.

[1:01:40] Dat is echt onze Duitsland-specialist.

[1:01:43] Nou, dat zeker niet.

[1:01:45] Wat je ziet is voor beide lijnen is belangstelling in Duitsland.

[1:01:48] Waarbij er wel een verschil is tussen de situatie in Nederstrakse lijn en Lelilijn.

[1:01:52] De ledenlijn, daarvan zou je kunnen zeggen dat die ook concurreert met de Wunderlinie,

[1:01:57] waar we ook gesprek over aan het voeren zijn.

[1:02:01] Mede naar aanleiding van de discussie in Europa over de tentieverordening, en daar afhankelijk

[1:02:06] van beschikbaarheid van Europese middelen vanuit het CEF-fonds, hebben wij intensief

[1:02:11] contact gehad met de Duitse collega's, zowel op länderniveau als op federaal niveau.

[1:02:17] En we hebben met elkaar afgesproken om juist te kijken wat de potentie zou kunnen zijn

[1:02:23] voor de ontwikkeling van Noord-Duitsland, Bremen, Hamburg en ook verder richting Scandinavië.

[1:02:30] Om daar nadrukkelijk naar te gaan kijken, zodat we zeker weten dat als we de keuze gaan maken

[1:02:34] om de redelijn aan te leggen, dat die nodig red is ten opzichte van wat er in Duitsland

[1:02:38] gaat gebeuren.

[1:02:39] Als je kijkt naar bijvoorbeeld het dossier Betuwe-route, wat ik ook in portofijl heb,

[1:02:44] Daar zijn we nu volop bezig om de Betonroute aan te sluiten op het Duitse netwerk.

[1:02:48] De Betonroute draait al sinds 2003 in Nederland.

[1:02:51] We zouden toch echt moeten leren van besluiten destijds

[1:02:56] dat het verstandig is om meteen grensoverschrijdend goed te gaan kijken.

[1:03:00] En dat maakt naast de reden vanuit Europees verband

[1:03:03] dat ook we het van groot belang vinden om te kijken hoe de Duitsers hier ook inzitten.

[1:03:08] En we hebben dus concrete afspraken gemaakt over een gezamenlijk onderzoek daarnaartoe,

[1:03:12] samen ook met de Denen.

[1:03:13] Dank. Mevrouw Van der Plas had toch nog een vraag te goed, dus die krijgt echt de laatste vraag.

[1:03:19] Ja, sorry, want ik zag dat we inderdaad best wel op tijd nog waren.

[1:03:23] Maar ik had eigenlijk nog één vraagje over de Lelylijn.

[1:03:26] En dat gaat over de Lelylijn of erin voorzien wordt dat de Lelylijn ook langs Eelde Airport gaat lopen.

[1:03:36] Vanwege de Oost-West-verbinding.

[1:03:39] Eelde Airport is heel waardevol om open te houden.

[1:03:41] Niet alleen omdat Corendon af en toe naar Alanya vliegt, maar zeker ook alle andere activiteiten,

[1:03:48] bijvoorbeeld UMCG, UMC Groningen maakt veel gebruik van Groningen Airport voor transplantaties

[1:03:55] en dergelijke.

[1:03:57] En daar is een sterk Eelde Airport ook voor nodig om ook die andere activiteit te kunnen

[1:04:00] blijven doen.

[1:04:02] Meneer Legner, zit Eelde Airport in het middenonderzoek?

[1:04:08] Wij zijn die drie routes aan het beoordelen.

[1:04:13] Mij komt dat op tafel te liggen.

[1:04:17] Er is bij mijn weten geen route die echt Eelbe aandoet.

[1:04:23] Dus het antwoord daarop is nee.

[1:04:26] En dan is het natuurlijk ook nog de vraag...

[1:04:28] in hoeverre je de beslissing voor route...

[1:04:34] We zouden moeten laten afhangen daarvan.

[1:04:36] Maar hij zit nu niet in...

[1:04:38] Bij mij weet het tenminste, ik kijk eventjes...

[1:04:41] Naar Bas?

[1:04:44] Ja.

[1:04:45] Komt hij in buurt van het zuidelijke tracé?

[1:04:47] Het zuidelijke tracé is het tracé door Drenthe.

[1:04:52] En dat is één van de routes die wij onderzoeken als hoeken van het speelveld.

[1:04:57] Maar het is niet zo dat hij er echt naast ligt.

[1:05:00] Dat is nu niet zo.

[1:05:04] Dank ook voor dit antwoord.

[1:05:07] Beste mensen, ik denk dat het een mooie tijd is om er een eind aan te breien.

[1:05:11] We danken mevrouw Speulman en de heer Legne voor hun mooie en duidelijke presentatie.

[1:05:16] We danken ook de heer Aning voor zijn aanwezigheid.

[1:05:19] En ook dank aan mijn collega's.

[1:05:20] We gaan aanstaande donderdag met elkaar in debat,

[1:05:23] althans niet iedereen kan er zijn vanwege de plenaire agenda,

[1:05:26] maar we gaan met elkaar in debat over de strategische keuzesbereikbaarheid.

[1:05:29] dan kan er natuurlijk ook over dit onderwerp gesproken worden.

[1:05:32] Maar logisch moment gezien,

[1:05:34] Bol, het bestuurlijk overleg,

[1:05:37] zal zijn bij het volgende debat over het MIRT in juni.

[1:05:40] Ik weet de datum niet uit mijn hoofd, maar in juni

[1:05:42] gaan we hier logisch gewijs weer verder op door

[1:05:44] en kan er ook aandacht worden besteed aan de leden en de zakjeslijn.

[1:05:48] En dat gezegd, hebben we. Dank ik u allen voor uw aanwezigheid

[1:05:50] en wens ik iedereen een genoegelijke avond en een smakelijke maaltijd.

[1:05:53] Bij deze gesloten.