Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Rapport 'Goede zaken. Naar een grotere maatschappelijke bijdrage van ondernemingen' van WRR

[0:00:11] Goedemiddag allemaal.

[0:00:13] Bij de technische briefing over het rapport Goede Zaken...

[0:00:16] naar een grotere maatschappelijke bijdrage van ondernemingen van het WRR.

[0:00:21] Als eerste heet ik welkom aan onze rechterzijde de heer Hesselsman...

[0:00:27] en, zeg ik dat verkeerd op, andersom.

[0:00:30] Mevrouw Hesselsman en meneer Boot.

[0:00:32] Fijn dat jullie hier ons deze technische briefing willen verzorgen.

[0:00:36] Ik heet ook welkom de gasten op de tribune...

[0:00:40] En van de commissie, de heer Thijssen van GroenLinks en PVDA,

[0:00:44] mevrouw Seedijk van Nieuw Social Contract, mevrouw Vermetelen van PVV

[0:00:48] en mevrouw Martens van VVD.

[0:00:51] En ik ben zelf Arend Christeman, ook van de VVD.

[0:00:54] Nu hebben we een presentatie van ongeveer tien minuten, kwartiertje.

[0:00:58] Het voorstel is om deze eerst...

[0:01:00] En mevrouw Van Dijk van het CDA komt ook nog binnen, ook welkom.

[0:01:03] Een presentatie doen van ongeveer tien minuten, kwartiertje,

[0:01:05] en dat wij daarna de vraag gaan stellen.

[0:01:07] Dus dat is een beetje het idee.

[0:01:09] Mocht je echt direct een vraag moeten stellen, dan kan het.

[0:01:11] Maar het voorstel is om eerst aan jullie het woord te geven voor de presentatie.

[0:01:14] Ga je gang.

[0:01:19] Yes, dankjewel.

[0:01:22] Ja, ik wil graag beginnen met deze rookmelder.

[0:01:28] Ja, ik neem aan dat jullie allemaal wel zo'n rookmelder hebben hangen...

[0:01:33] in jullie huizen, in jullie kamers, hier, in dit gebouw.

[0:01:38] Dit is eigenlijk een voorbeeld van waar ons rapport over gaat.

[0:01:41] Het is een kernproduct gemaakt door een bedrijf en het biedt een oplossing voor een maatschappelijk

[0:01:47] probleem.

[0:01:48] Hoeveel branden zijn er wel niet voorkomen dankzij dit soort rookmelders?

[0:01:54] Dat is wat wij zien.

[0:01:55] In het bedrijfsleven zitten ongelooflijk veel oplossingen voor maatschappelijke problemen.

[0:02:01] Oplossingen die we keihard nodig hebben, want we staan voor grote opgaven.

[0:02:05] Opgaven op het gebied van de arbeidsmarkt en gezondheid.

[0:02:09] We zitten in een obesitas-pandemie en dan zie je dat er bedrijven zijn die hun recepten

[0:02:14] aan het aanpassen zijn voor de eiersalade, voor de soepen, waardoor ze gezonder worden,

[0:02:18] waardoor er minder vet, minder zout, minder suiker in zit.

[0:02:23] Opgaven rond ons verdienvermogen, waar gaan we in de toekomst ons geld mee verdienen?

[0:02:27] En dan zie je bedrijven die enorm geavanceerde zadenveredelingsinnovaties hebben of bezig

[0:02:33] zijn met het recyclen van batterijen en schaarse grondstoffen.

[0:02:38] Opgaven op het gebied van klimaat.

[0:02:40] Dan zien we dat de bedrijven bezig zijn met het maken van landbouwrobots, waarmee we op

[0:02:45] een manier kunnen omgaan met ons land, waardoor we minder bestrijdingsmiddelen nodig hebben.

[0:02:49] Dat soort oplossingen zijn er volop, maar wat constateert de WRR in dit rapport?

[0:02:56] Ze worden onderbenut.

[0:02:58] De kracht van dat bedrijf blijft nu onderbenut en dat heeft voor een deel te maken met het

[0:03:04] overheidsbeleid waar u overgaat.

[0:03:07] Wat wij zien is dat nu de overheid de neiging heeft om met haar beleid

[0:03:12] gevestigde ondernemingen uit de wind te houden.

[0:03:15] Met fiscale regelingen, met subsidies en ook met mild meebewegend toezicht.

[0:03:23] Wij noemen dat pemperen.

[0:03:25] En wij zien dat dit pemperen die vernieuwing die we zo hard nodig hebben tegenhoudt.

[0:03:33] Zowel van de vernieuwenden als van de gevestigde bedrijven.

[0:03:36] Daarom is ook de hoofdboodschap van ons rapport een omslag in het beleid richting bedrijven,

[0:03:43] een omslag van pemperen naar het uitdagen en motiveren van bedrijven om met die maatschappelijke

[0:03:48] opgaven aan de slag te gaan.

[0:03:53] Laten we duidelijk zijn, bedrijven, en ik ga even jou citeren Arnoud, zijn geen moeder

[0:04:00] Theresa.

[0:04:01] Het gaat er ons ook om dat bedrijven gewoon goed zaken kunnen doen, goed zaken kunnen

[0:04:07] doen met die maatschappelijke oplossingen.

[0:04:10] vanuit hun kernactiviteiten, dus met het product zelf, zo'n rookmelder,

[0:04:14] maar ook met de manier waarop die producten worden gemaakt.

[0:04:18] Of het nou gaat over de werknemers die daarbij betrokken zijn.

[0:04:22] Worden die goed betaald? Worden ze geschold? Wordt er in ze geïnvesteerd?

[0:04:26] De manier waarop die producten op de markt worden gebracht,

[0:04:29] met gerecyclede verpakkingen.

[0:04:32] En wat wij hebben gemerkt, en dit komt ook heel erg voort uit de vele gesprekken die we hebben gevoerd,

[0:04:36] met tal van verschillende bedrijven,

[0:04:38] Dan moet je echt nagaan, de kleinste bedrijven, de startups in de chemie, maar ook de multinationals

[0:04:44] in de levensmiddelenindustrie, de verzekeraars, de bouw, het MKB, de familiebedrijven.

[0:04:50] Elke keer spraken we die bedrijven over al die opgaven en dan gaven zij ook aan, wij zitten

[0:04:56] daar zelf ook mee.

[0:04:58] Wij willen die opgaven aanpakken, want wij willen ook gezonde werknemers.

[0:05:02] Wij willen ook energie besparen, maar we lopen tegen obstakels aan.

[0:05:08] In ons rapport lopen door een aantal van die obstakels heen.

[0:05:14] Daar hebben we uitgebreid naar gekeken, ook op basis van uitgebreide literatuur, op basis

[0:05:18] van beleidsevaluaties en dus de bedrijven zelf.

[0:05:21] En wat zij ook zelf aangaven, was op de eerste plaat hoezeer zij nu merken dat het te gemakkelijk

[0:05:27] is om schade af te schuiven op de samenleving, bewust dan wel onbewust.

[0:05:33] Die rookmelders en de verpakkingen daarvan, het is goedkoper om dat met nieuw plastic

[0:05:40] te maken dan met gerecycled plastic.

[0:05:42] Het is goedkoper om ze te laten maken of te laten inpakken door telkens nieuwe flexkrachten,

[0:05:49] uitzendkrachten, dan vast personeel waarin je investeert.

[0:05:52] De prikkels in de markt staan verkeerd, werken averechts.

[0:05:57] Waar bedrijven ook tegen aanlopen, is de consument.

[0:06:00] Dat bent u en dat ben ik ook.

[0:06:03] En dan zien we dat soms eerlijkere, duurzamere, gezondere producten die zijn in de aanbieding.

[0:06:09] Denk maar aan de supermarkten, dan zie je zo'n vers groentepakket in de aanbieding.

[0:06:14] Maar ik ga dan toch voor de diepvriespizza, want ik heb geen tijd, ik heb haast.

[0:06:20] Mijn kind zeurt en op vrijdag is dit nou eenmaal wat we altijd eten.

[0:06:23] Dus we zitten in onbewuste patronen als consumenten, die doorbreek je niet zomaar.

[0:06:29] En dan een belangrijke obstakel dat we zien, zit bij de overheid.

[0:06:32] Bij beleid dat wiebelt.

[0:06:34] Wiebert.

[0:06:36] Dan weer welsteun, dan weer niet.

[0:06:38] Incoherentie.

[0:06:40] En wat ik net al noemde.

[0:06:41] Beleid van de overheid dat gevestigde ondernemingen uit de wind houdt.

[0:06:47] We zagen dat bijvoorbeeld in de chemische industrie.

[0:06:49] Dan spraken we met grote multinationals.

[0:06:51] Die zijn bezig met elektrificatie.

[0:06:53] Die hebben daar de plannen voor op de plank liggen.

[0:06:55] En ze weten ook hoe belangrijk dat is.

[0:06:57] Ook voor hun eigen toekomst.

[0:06:59] Maar ze wachten er mee.

[0:07:00] Want er komt misschien subsidie.

[0:07:02] We zagen het ook bij bedrijven die schoonmaakproducten maken en die nu daar nog vervuilende stoffen

[0:07:10] in gebruiken, die ook slecht zijn voor onze huid, onze handen, maar die vanwege meebewegend

[0:07:15] toezicht daar gebruik van kunnen maken.

[0:07:17] Ook al zijn er al andere alternatieven, maar die nieuwe alternatieven hebben geen kans

[0:07:21] van slagen, want die ervaren concurrentienadeel, juist omdat we deze activiteit blijven pemperen.

[0:07:30] Een ander obstakel dat we bij die overheid ook zagen, is dat de overheid niet altijd

[0:07:34] ...het oog heeft voor de realiteit waar bedrijven mee te maken hebben.

[0:07:38] Dit is ook een hele belangrijke, want dan zien we bijvoorbeeld...

[0:07:41] ...dat overheden een moreel appel doen richting bedrijven.

[0:07:44] Bijvoorbeeld richting de supermarkten van...

[0:07:47] ...ga nou eens wat minder snoep proberen te verkopen aan de kinderen.

[0:07:51] Heel mooi, iedereen me eens, maar het gebeurt niet.

[0:07:53] Waarom niet? Er zit een verdienmodel in.

[0:07:55] Ja, doet de ene supermarkt het, ja, dan gaat de andere het ook doen.

[0:07:59] Helaas.

[0:08:01] Wat we dus merken, is hoezeer er wel van alles en nog wat gebeurt.

[0:08:07] Er zijn heel veel mooie vernieuwingen die we in de samenleving zien vanuit het bedrijfsleven.

[0:08:11] Maar het zit ook vast. Het komt onvoldoende van de grond.

[0:08:15] Juist ook omdat we zo blijven vasthouden aan het bestaande, heeft het nieuwe onvoldoende kans.

[0:08:24] Wat te doen? We doen een aantal aanbevelingen.

[0:08:29] De eerste belangrijke aanbeveling die wij doen is laat nou de goede zaken lonen.

[0:08:36] Dat betekent ook dat wat we niet wenselijk vinden voor onze samenleving,

[0:08:42] dat we dat zakelijk onaantrekkelijk maken.

[0:08:45] Deze aanbeveling gaat ook heel erg over duidelijke regulering voor bedrijven,

[0:08:51] zodat bedrijven weten waar ze aan toe zijn.

[0:08:53] Wat ons opviel in alle gesprekken die wij voerden met bedrijven,

[0:08:56] was dat zij zelf vaak ook aangeven, weet je, als we iets niet meer willen,

[0:09:01] dan hebben we soms liever dat er een heffing op komt,

[0:09:03] liever dat er een verbod of een verplichting komt.

[0:09:06] Ook al vinden we het niet leuk, dan komt de zaak wel in beweging.

[0:09:10] En we hebben dat ook gezien in ons onderzoek,

[0:09:13] dat door de tijd heen dit succesvol is gebleken.

[0:09:17] Vroeger zaten er CFK's in onze koelkasten,

[0:09:20] die veroorzaakten een gat in de ozonlaag, huidkanker.

[0:09:23] We hebben daar succesvol als overheden ook internationaal normen opgezet.

[0:09:27] En toen bleek dat bedrijven konden gaan vernieuwen

[0:09:30] en dat de koelkasten konden komen zonder CFK's.

[0:09:32] We hebben dat eigenlijk op tal van terreinen gedaan.

[0:09:37] Het werkt alleen als je daar ook echt regie op houdt op de handhaving en de toezicht.

[0:09:42] Dus niet een regel bedenken en daar vervolgens niet op handhaven.

[0:09:47] Een tweede aanbeveling die wij doen, gaat over de financiële steun, waar we het al eerder

[0:09:52] over hadden.

[0:09:53] En daarvan zeggen wij, wees daarin terughoudend.

[0:09:56] Dat betekent niet dat wij afwijzend staan tegen elke vorm van steun richting het bedrijfsleven.

[0:10:03] Wij zien ook dat het soms nodig is om een zetje te geven.

[0:10:08] Maar, zeggen wij, zorg dan dat dat tijdelijk is.

[0:10:12] Zorg ervoor dat bedrijven er niet afhankelijk van worden.

[0:10:15] De meeste ondernemers die wij spraken, die benadrukten dat ook.

[0:10:18] Wij staan liever op eigen benen.

[0:10:22] Ten slotte, voor die grote maatschappelijke veranderingen waar we voor staan,

[0:10:25] daar heb je ook grote investeringen voor nodig.

[0:10:28] Die moeten niet alleen van de overheid komen en ook niet alleen van het bedrijfsleven,

[0:10:32] maar gezamenlijk, publiek, privaat.

[0:10:34] wat de overheid wel kan doen en waar echt potentieel in zit, in het inkoopbeleid.

[0:10:40] Als gemeenten overal in Nederland hun fietspaden gaan aanbesteden, gaan aanleggen met duurzaam beton,

[0:10:48] dan komt daar een markt voor.

[0:10:50] Almere doet het al.

[0:10:52] Daarna zeggen we, ontwikkel een publiek-private investeringsbank,

[0:10:58] waarin we al die verschillende fondsen die we hebben, bundelen.

[0:11:03] en ook de kennis en inzetten voor lange termijn opgaven.

[0:11:08] En daarmee ga ik afsluiten met de concrete beleidsimplicaties voor u,

[0:11:14] om mee aan de slag te gaan, en dan zeggen we dus op de eerste plaats,

[0:11:17] als er nou nieuwe stuinregelingen komen voor bedrijven,

[0:11:20] zet daar dan scherp criteria op en hou daar ook aan vast.

[0:11:26] En als een regeling niet werkt, kijk ook hoe je hem kunt gaan afbouwen geleidelijk.

[0:11:31] Ook hier, bedrijven moeten weten waar ze aan toe zijn.

[0:11:34] InvestNL, Nationaal Groenfonds, wat er nog van over is,

[0:11:38] breng het samen in één publiek-private bank.

[0:11:42] En tenslotte die duidelijkheid voor het bedrijfsleven.

[0:11:47] Ongelooflijk belangrijk.

[0:11:49] En soms dus ook liever een harde nee dan een wijfelende ja.

[0:11:55] Arnoud.

[0:11:58] Nou, ik moet zo snel mogelijk naar vragen en opmerkingen.

[0:12:01] Misschien even twee dingen.

[0:12:02] We hebben met 150 ondernemers gesproken.

[0:12:05] En niet met de grachtengordel.

[0:12:07] We hebben gesproken met mensen die daadwerkelijk in de modder staan.

[0:12:11] Ook veel internationale bedrijven.

[0:12:13] Dokterondernemingen van Amerikaanse bedrijven.

[0:12:15] Uiteindelijk trouwens een buitengewoon positief beeld over Nederland.

[0:12:18] Dus laten we onszelf niet de grond in praten.

[0:12:19] Wat de neiging is de laatste tijd.

[0:12:24] Maar gebruik die kracht van bedrijfsleven.

[0:12:26] En die kracht van bedrijfsleven gebruiken betekent dat je ze de juiste prikkels geeft.

[0:12:31] En al onze aanvelingen hebben te maken met de juiste prikkels.

[0:12:34] En bedrijven kunnen en zullen heel veel oplossingen verzinnen als je de juiste prikkels geeft.

[0:12:40] De rol van de overheid is inderdaad duidelijkheid en consistentie.

[0:12:43] En dan moet je ook mechanismen verzinnen om jezelf aan de masten te binden.

[0:12:47] Een fonds op zichzelf was niet een voldoende mechanisme.

[0:12:50] Het stond toch te dicht bij de politiek.

[0:12:53] Een investeringsbank met een hele duidelijke missie, waar je een paar bestaande organen in samenvoegt...

[0:12:59] Laten we alsjeblieft niet telkens nieuwe speeltjes creëren.

[0:13:02] Samenvoegen van bestaande organen kan een stuk effectiever zijn.

[0:13:06] Dat betekent dat je, en zeker in de publiek-privaat-aandeelhoudingsstructuur,

[0:13:10] betekent dat je een grotere aan-de-mast-bind-effect hebt

[0:13:13] en daarmee die consistentie over de tijd afdwingt.

[0:13:17] En die consistentie over de tijd is precies hetgeen

[0:13:19] waar de hele discussie de afgelopen week over ging,

[0:13:23] dat je op een donderdagavond, donderdagnacht,

[0:13:27] niet zomaar spelregels kunt veranderen.

[0:13:29] Dat zal geleidelijk moeten zijn, consistent moeten zijn en voorspelbaar moeten zijn.

[0:13:33] En daar moet je een bindje aan de mastmechanismen voor verzinnen.

[0:13:38] En dat is niet één, dat zijn er verschillende.

[0:13:44] Dank u wel voor uw toelichting.

[0:13:46] Ik wil nog welkom weten de heer White van GroenLinks PvdA en de heer Dassen van Volt.

[0:13:51] Iedereen van ons kan een vraag stellen, ik stel voor dat we het omst de beurt doen.

[0:13:56] Het is een technische briefing, dus geen politieke vragen stellen.

[0:14:00] Ik kan me voorstellen dat dit rapport niet eens is opgeroepen.

[0:14:02] dus vragen graag over het inhoud van dit rapport.

[0:14:05] En dan wil ik als eerst het woord geven aan meneer Tijzen.

[0:14:10] Dank voorzitter en dank aan onze gasten voor dit super waardevolle rapport en de presentatie.

[0:14:15] Ik ben het met heel veel eens dat we niet moeten pemperen, maar moeten normeren en beprijzen

[0:14:18] en dat die bedrijven essentieel zijn voor die grote maatschappelijke opgave.

[0:14:22] Dus helemaal eens.

[0:14:25] En toch, als ik zit waar ik zit, dan hoor ik soms ook wat bedrijven zeggen zo van ja,

[0:14:30] Maar als dat gebeurt, dan wordt toch onze concurrentiekracht in vergelijking met het buitenland,

[0:14:35] wordt dan toch wel heel erg nadelig beïnvloed.

[0:14:37] En dan of krijgen we te horen dat ze vertrekken, of ze vallen gewoon om.

[0:14:40] Daar hebben we vorige week ook nog een debat over gehad.

[0:14:42] En mijn vraag aan de WRR is daarom, hoe moeten we daar nou mee omgaan?

[0:14:47] Want als we zomaar stoppen met pemperen, noemt u het, en gaan nomeren en beprijzen,

[0:14:52] zeggen dan niet al die bedrijven, nou, geluk Nederland, we gaan nergens anders heen.

[0:14:58] Beleid moet voorspelbaar zijn.

[0:15:01] betekent dat je, als je zaken wilt veranderen, dat op een voorspelbare manier moet doen.

[0:15:06] Hetzelfde als de discussie over hoger loongebouw,

[0:15:09] wat we allemaal jarenlang gezegd hebben dat het moet komen, hoger loongebouw.

[0:15:12] Je zult dat geleidelijk moeten doen, kunnen ondernemers zich aanpassen

[0:15:15] en ondernemers die zich kunnen aanpassen, daar zijn ze goed in.

[0:15:19] Ondernemers kunnen niet tegen beleid van vandaag op morgen.

[0:15:22] En dat geldt hier ook.

[0:15:24] En het argument, als je geleidelijk beleid hebt, ik noem maar even iets,

[0:15:27] Iets wat op zichzelf niet direct wel ter discussie staat,

[0:15:32] maar waar jullie, de politiek, de laatste tijd niks aan veranderd heeft,

[0:15:37] is de innovatiebox, ja?

[0:15:39] Als je zegt, uiteindelijk is de innovatiebox iets

[0:15:43] wat terechtkomt op een wijze bij ondernemers die het kunnen veroorloven

[0:15:46] een hele afdeling te hebben, hoe je daar zo optimaal mogelijk gebruik van maakt,

[0:15:50] en nieuwe ondernemers kunnen daar gebruik van maken,

[0:15:53] want die hebben die afdelingen niet, die hebben die mogelijkheid niet

[0:15:55] en die marktpositie niet,

[0:15:56] dan is uiteindelijk de innovatiebox misschien geen goed instrument.

[0:16:01] Zul je niet van vandaag op morgen moeten afschaffen, dat zul je geleidelijk moeten doen.

[0:16:04] Dat kan niet. En geleidelijk, en dan speelt er nog een tweede iets mee,

[0:16:08] en ik denk dat het bedrijfsleven daar ook nadrukkelijk tegenaan loopt,

[0:16:11] namelijk als je gaat zeggen, we gaan die innovatiebox afbouwen,

[0:16:15] en tegelijkertijd ga je zeggen, je gaat dat geld wat het oplevert gebruiken voor iets heel anders,

[0:16:20] dan heb je het over een lastenverzwaring van het bedrijfsleven,

[0:16:23] waar je politiek voor kunt zijn, misschien iemand,

[0:16:25] Maar dat is een andere doelstelling dan het beleid effectief maken.

[0:16:29] Dus je zult die dingen aan elkaar moeten trekken.

[0:16:31] Dus op het moment dat je zegt, we gaan aftrekposten verminderen, want daar komt het eigenlijk

[0:16:34] op neer met de innovatiebox, dan betekent dat lagere belastingtarieven.

[0:16:38] Als je vervolgens zegt, we willen ook lastenverzwaring hebben, dat is een andere discussie.

[0:16:43] En die zul je aan elkaar moeten trekken.

[0:16:45] Het bedrijfsleven is niet tegen voorspelbaarheid.

[0:16:48] Het bedrijfsleven ziet heus wel in dat allerlei faciliteiten willekeurig terechtkomen.

[0:16:52] Ik ben zelf betrokken bij sommige bedrijven waarvan ik weet dat elke innovatie hun zoveel geld oplevert

[0:16:58] dat er geen enkele reden is om dat belastingtechnisch te faciliteren.

[0:17:03] En dat zul je als politiek moeten realiseren.

[0:17:07] Het fiscaal plaatje is vaak te makkelijk om aan te draaien.

[0:17:10] En eigenlijk ons advies is, ga nou niet via die weg het bedrijfsleven tegemoetkomen,

[0:17:18] want dat is niet nodig.

[0:17:22] Als ik nog één ding aan toe mag voegen.

[0:17:24] Kijk, het gaat hier ook om ons toekomstig verdienvermogen.

[0:17:26] Waar gaat het bedrijfsleven z'n geld mee verdienen?

[0:17:30] Dat gaat zijn met die grote opgave.

[0:17:32] Want die spelen niet alleen in Nederland, die spelen overal.

[0:17:34] En je ziet dus nu ook al dat landen overal aan het kijken zijn van...

[0:17:38] hey, kunnen wij juist met bepaalde normen die vernieuwing uitlokken?

[0:17:42] Ik noem even een voorbeeld van Duitsland, waar ze hebben gezegd van...

[0:17:46] Wij stellen hier als verplichting dat fosfaat gerecycled moet worden.

[0:17:52] Dan zie je dus dat een bedrijf dat daar een goede uitvinding op heeft gedaan, die kijkt

[0:17:56] nu naar Duitsland.

[0:17:57] Dat bedrijf heeft overigens hier in Nederland, met start-up money zoals we dat heel goed

[0:18:01] kunnen in Nederland, daar heel mooi van start mee gegaan.

[0:18:04] Maar die kan hier nu niet echt floreren, omdat wij nog niet zo'n soort verplichting kennen,

[0:18:09] maar wel in Duitsland.

[0:18:10] Dus het kan ook soms zijn dat juist bepaalde normen nog steeds belangrijk geleidelijk opbouwen,

[0:18:16] maar dat die dus juist die vernieuwingskracht loskrijgen waarmee we ons geld kunnen verdienen.

[0:18:25] De heer Wojt.

[0:18:27] Dank voor de presentatie tot zover.

[0:18:31] Ik was even benieuwd.

[0:18:34] We hebben heel duidelijk ook gesteld dat alle ondernemingen een sociaal-maatschappelijke taak ook hebben

[0:18:41] in het socialer maken van hun bedrijven, van hun ondernemingen.

[0:18:48] Toch signaleren we, tot op heden, dat de inclusiviteit als je het hebt over

[0:18:53] de positie bijvoorbeeld van vrouwelijke ondernemers,

[0:18:57] als wel van ondernemers met een migrantachtergrond,

[0:19:00] dat dat nog niet voldoende op orde is.

[0:19:04] En ik ben even benieuwd, wat is jullie visie hierop?

[0:19:08] En hoe kunnen we ervoor gaan zorgen?

[0:19:09] Wat zouden wij kunnen gaan doen om hier wat betere slagen in te gaan maken?

[0:19:17] Ja, laat ik je misschien even voorzet geven.

[0:19:19] Kijk, er is niks mis mee dat de overheid bepaalde normen stelt.

[0:19:25] Ook op dit punt van inclusiviteit.

[0:19:28] Dat zijn legitieme politieke keuzes.

[0:19:31] En bedrijven kunnen daar meer uit de voeten als zij die opdracht hebben.

[0:19:36] Ik denk dat wat trans, dat zie je trans vaak, wat natuurlijk het meeste helpt op dit moment is die hele geweldige krapte op de arbeidsmarkt.

[0:19:46] Het is zo evident dat bedrijven die inclusiviteit hebben en daarhalve een betere positie op die arbeidsmarkt,

[0:19:56] dat die een direct financieel rendement zelf zien van hun betere gedrag.

[0:20:02] Dus ik ben absoluut niet...

[0:20:04] Zelfs als baas van politieke voorkeuren kun je daar meer of minder voor zijn.

[0:20:08] Hele duidelijke normering van die overheid.

[0:20:11] Ik hoop dat u niet hoeft te gaan stemmen.

[0:20:13] Dus ik ben er absoluut niet op tegen.

[0:20:15] Maar dat zijn politieke keuzes.

[0:20:17] Maar gelukkig hebben bedrijven nu een grotere noodzaak om dat te doen.

[0:20:22] En bepaalde verslagen die ze al moeten maken op allerlei punten.

[0:20:26] Hoe zij staan, grotere bedrijven met name, staan in de maatschappij.

[0:20:29] Want grotere bedrijven hebben maatschappelijke verantwoordelijkheid.

[0:20:31] Als je groter bent, heb je maatschappelijke verantwoordelijkheid.

[0:20:34] Die druk is aan het toenemen.

[0:20:36] Dus ik zie daar wel het glas half vol.

[0:20:41] Ik kan nog een leuke toevulling doen.

[0:20:43] We noemden al even dat inkoopbeleid. Daar zit ook iets, hè?

[0:20:46] Dus we hebben aan de ene kant...

[0:20:48] Ja, kan je met normen daar iets mee doen? Absoluut.

[0:20:51] Maar met inkoopbeleid kunnen we ook veel voor elkaar krijgen.

[0:20:55] En wat we nu zien, er zijn allerlei...

[0:20:57] Er zijn heel veel initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord inkopen,

[0:21:00] maar veel blijft ook nog een beetje hangen.

[0:21:02] Dus dan hebben we wel van tevoren en vooraf worden er voorwaarden gesteld.

[0:21:05] Bijvoorbeeld op het gebied van social return, of dat je bijvoorbeeld bij bouwprojecten moet

[0:21:10] zorgen dat je werknemers met afstand tot de arbeidsmarkt ook erbij betrekt.

[0:21:13] Maar vervolgens wordt eigenlijk niet goed meegekeken, tijdens de contractfase, hoe dat ook uitwerkt.

[0:21:19] Daar zit nog ook, ja maar even laaghangend fruit te noemen, daar zitten echt nog heel

[0:21:23] veel kansen waarmee we ook dit soort mechanismen in de markt verder kunnen stimuleren.

[0:21:30] Ik vind altijd, misschien is het het laatste wat ik nu...

[0:21:33] U wilt misschien nog doorvragen.

[0:21:37] Het is een van de belangrijkste vraagstukken die we hebben.

[0:21:41] Allerlei tweedelijke en driedelijke in de maatschappij.

[0:21:44] Dat kunnen we ons gewoon niet veroorloven.

[0:21:46] Niet alleen economisch gezien, maar ook sociaal gezien niet.

[0:21:48] Op allerlei manieren. En dat zit allemaal aan elkaar vast.

[0:21:52] Dus helemaal eens.

[0:21:54] Ik sta altijd verbijsterd dat juist overheidsbedrijven...

[0:22:00] Kijk naar Schiphol. Zo gigantisch de mist in kunnen gaan.

[0:22:04] Als dit het geval was met betrekking tot arbeidsmarktbeleid.

[0:22:08] Dus ik vraag me dan eigenlijk, daar komt uw vraag gedeeld ook voor,

[0:22:12] wat is het klimaat, de cultuur die daar de ruimte voor geeft?

[0:22:15] Dus het is niet alleen regeltjes, het zijn vele knoppen waar we aan moeten draaien,

[0:22:19] dat er een soort cultuuromslag is.

[0:22:22] En dat is lastig, want er zijn heel veel knopjes

[0:22:25] en dan moet je met een momentum iets in werking stellen

[0:22:27] dat je een cultuuromslag hebt.

[0:22:28] En dat is voor politici lastig, dat is voor mij lastig, want er is niet één knop waar je aan kunt draaien.

[0:22:34] Maar ik denk dat bepaalde punten, gewoon puur normering...

[0:22:37] Kijk even waar die arbeid vandaan kwam en op welke manier die arbeid binnen Schiphol tot stand kwam.

[0:22:43] Via buitenlandse type uitzendbureautjes.

[0:22:45] Dat is evident dat daar iets fout zit in de hele normering.

[0:22:52] Mevrouw Sederijk.

[0:22:54] Ja, voorzitter. Ik wil jullie ook van harte bedanken voor deze introductie.

[0:23:01] En ik ben ontzettend blij met een pleidooi waarvoor we weer met elkaar met het bedrijfsleven nadenken

[0:23:07] over het oplossen van de problemen in Nederland in plaats van over het geld.

[0:23:12] En mag ik wat meer en waarom moet het wat minder?

[0:23:17] Ik wil eigenlijk nog even doorvragen op de vraag van de heer Thijssen, want we zien

[0:23:24] We zien wel om ons heen de grote subsidiepotten in Frankrijk,

[0:23:30] en in Duitsland en in de VS, om over China nog maar niet te spreken.

[0:23:36] Ja, dat is toch best wel lastig als je daarmee moet concurreren.

[0:23:41] Het goede nieuws is...

[0:23:43] Als ik mag? Ja, sorry.

[0:23:46] Kijk, het goede nieuws is dat grosso modo subsidische landen niet sterker hebben gemaakt.

[0:23:53] Kijk naar Frankrijk. Frankrijk is de laatste dertig jaar zo'n 1% punt per jaar achterop geraakt.

[0:23:59] Als je denkt dat ze een soort happier leven hebben gevonden en minder economisch gedreven,

[0:24:03] dus ze hebben een rustiger leven waardoor ze gelukkiger zijn.

[0:24:05] Nee, ze zijn gezakt op de happiness index en de United Nations Human Development Index van 8 naar 28.

[0:24:12] En Nederland staat nog steeds 8 en stond 8 op die index.

[0:24:16] Dus laten we het typische argument van andere landen gooien, hoeveel het geld er naartoe.

[0:24:22] En daarom laten we het belang daarvan niet overschatten.

[0:24:26] Voorspelbaar beleid is wat telt.

[0:24:28] We hebben gesproken met allemaal dochterondernemingen van Amerikaanse bedrijven.

[0:24:32] En al van die bedrijven zei ons hoofdkantoor...

[0:24:35] ...de eerste vraag die men stelt op het moment dat we dat willen uitbreiden in Europa...

[0:24:38] ...of de eerste opmerking is, kijk maar naar Nederland.

[0:24:41] Dat is het eerste land waar men naar kijkt.

[0:24:43] Dat kwam terug in al die gesprekken van Amerikaanse dochterondernemingen...

[0:24:46] ...met hun hoofdkantoor in Amerika.

[0:24:48] Nederland is het eerste land waar men naar kijkt.

[0:24:50] Voorspelbaarheid van beleid, openheid.

[0:24:52] inderdaad onze ligging, zijn zoveel belangrijker dan of er een subsidiepot ergens staat.

[0:25:00] Ik zou u ook van harte willen aanbevelen om het rapport dat vandaag is verschenen van het CPB te

[0:25:05] lezen over de publieke projectfinanciering. Wat daar ook weer uit blijkt, en dat zagen

[0:25:11] wij ook in ons onderzoek, is dat subsidies zeker voor reeds winstgevende bestaande bedrijven weinig

[0:25:20] extra uitmaakt. Het kan wel wat doen, maar subsidies als ze al effectief zijn, zijn ze

[0:25:26] eerder effectief voor de jongeren, vernieuwende bedrijven en dan dus als zo'n tijdelijk setje.

[0:25:31] Maar die grote potten, vanuit ons onderzoek zien we ook, het is vaak veel effectiever

[0:25:36] als je die duidelijkheid geeft via normeren en beprijzen of als je bepaalde doelen wil

[0:25:41] bereiken dan dat je met overal een potje dat neerzet die vooral toch bij bepaalde partijen

[0:25:47] Dat is misschien ook wel nog één leuke om mee te geven.

[0:25:51] We spraken met veel mensen in de MKB en we kregen daar soms echt letterlijk te horen...

[0:25:55] subsidies? Nou, daar rennen wij heel hard voor weg.

[0:25:59] Omdat het vaak zulke complexe processen zijn...

[0:26:04] waar veel ondernemers ook helemaal niet de tijd en de capaciteit...

[0:26:09] of de lust voor hebben om daar naar te kijken.

[0:26:12] Moeten we daar dan als overheid ons belastinggeld insteken?

[0:26:16] Ja, misschien even als... Want onze motivatie van dit rapport was ook

[0:26:20] om de hele communicatie tussen bedrijfsleven en overheid,

[0:26:23] om dat te herstellen.

[0:26:24] Het modder gooien zwarte pieten heeft helemaal geen enkele zin,

[0:26:27] want we hebben één samenleving,

[0:26:28] en daar zijn bedrijven een essentieel onderdeel van,

[0:26:30] politiek is een essentieel onderdeel, et cetera.

[0:26:33] En dus de wijze waarop we over het bedrijfsleven spreken,

[0:26:38] is misschien wel veel, ik weet het honderd procent zeker,

[0:26:41] veel belangrijker dan of je weer een nieuwe subsidiepot klaarzet.

[0:26:46] Dus dat is echt...

[0:26:47] En ik kan, zoals u, ik kan altijd bedrijven aanwijzen waar je echt zegt dat het rotte appels zijn.

[0:26:53] Dat had niet gemogen.

[0:26:54] En die mogen aangepakt worden.

[0:26:56] Maar dat geldt natuurlijk niet voor het bedrijfsleven als geheel.

[0:27:02] Mevrouw van Metelen.

[0:27:03] Heeft u een vraag?

[0:27:07] Nou, ik was het nog even aan het overwegen over het een en ander.

[0:27:12] Ja, ik zit toch een beetje in een...

[0:27:15] Kijk, enigszins ben ik het echt wel eens dat je bedrijven niet moet pemperen.

[0:27:19] Ik denk dat heel veel bedrijven helemaal niet gepemperd worden, maar keihard werken om boven

[0:27:24] water te blijven en dat er inderdaad bedrijven zijn die te makkelijk zijn geholpen.

[0:27:29] Laten we het daarop houden.

[0:27:31] Tegelijkertijd zien we wel nu dat er echt een probleem is en dat er in heel veel bedrijven,

[0:27:36] dus overwegen om te vertrekken, mits ze geholpen worden.

[0:27:42] Ik vind het lastig.

[0:27:44] En ik begrijp wat u zegt, maar wat is nou vanuit jullie echt een visie over hoe we dit dan moeten aanpakken?

[0:27:50] Want we zitten wel een beetje, denk ik, in een soort van padstelling op dit moment van hoe we dit dan moeten doen.

[0:28:01] Ik denk, kijk, bij ons staat heel duidelijk.

[0:28:04] Overheid en de politiek, die hebben een rol.

[0:28:08] En de regierol en de faciliterende rol in termen van infrastructuur.

[0:28:14] Denk even aan de energienetwerken.

[0:28:15] Maar kijk eigenlijk even naar op zichzelf een project wat ik omschreven heb

[0:28:20] als een Calimero-project, Beethoven-project.

[0:28:24] Daar zitten elementen in die natuurlijk heel goed zijn.

[0:28:28] Dat je gaat investeren in de onderwijskapaciteit in dat gebied,

[0:28:32] om binnen dat hele ecosysteem, wat niet alleen ASML is, he.

[0:28:36] ASML is één bedrijf. Zorg nou even dat dat uiteindelijk niet weer iets wordt

[0:28:42] wat een soort kleffe deken wordt en allerlei andere initiatieven tegenhoudt.

[0:28:46] Dus kijk naar het hele ecosysteem.

[0:28:48] Maar het is cruciaal dat je investeert in onderwijskapaciteit...

[0:28:52] in dit geval rond Eindhoven.

[0:28:53] Dat is natuurlijk cruciaal. En dat gaat niet alleen over de universiteit.

[0:28:57] Daar gaat juist ook heel veel, wat in ons onderzoek heel druk naar voren komt...

[0:29:01] juist meer technische opleiding op lager...

[0:29:04] Gelukkig gaan we straks die termologie helemaal in de kant gooien.

[0:29:08] Iets meer handvaardigheden zijn cruciaal.

[0:29:11] Cruciaal dat je dat onderwijssysteem faciliteert.

[0:29:14] En natuurlijk moet je de infrastructuur in termen van wegenbereikbaarheid,

[0:29:18] daar zul je in moeten investeren.

[0:29:20] Tegelijkertijd zeg ik, als je naar een land als geheel kijkt en je kijkt naar die ecosystemen,

[0:29:24] dan is het onmogelijk om dat te ontwikkelen op een wijze waarop je geen fricties hebt.

[0:29:33] Natuurlijk is het voor mensen die gewend zijn goedkoop te wonen in die omgeving,

[0:29:38] Ik kom zelf vandaan. Ik kom zelf uit Eerssel, bij Eindhoven.

[0:29:41] Acht kilometer afstand van Veldhoven.

[0:29:43] Ik ben de afgelopen woensdag nog langs gefietst, door het hele gebied gefietst.

[0:29:46] Afgelopen woensdag. Ja, vorige week woensdag.

[0:29:50] Natuurlijk, huizenprijzen zijn verhoogd.

[0:29:52] Het wordt veel moeilijker om daar een huis te kopen.

[0:29:54] Allicht omdat daar een economisch wonder is ontstaan, een ecosysteem is ontstaan.

[0:29:58] En dan moet je als overheid natuurlijk ook zeggen, dit is een succes.

[0:30:02] En ja, dat heeft consequenties die ook gedeeltelijk nadelig zijn.

[0:30:06] In wezen niet voor het klimaat, want de type bedrijvigheid daar is eigenlijk hetgeen wat

[0:30:13] je zou willen hebben, toch?

[0:30:14] Laat ik eerlijk zijn.

[0:30:15] Maar natuurlijk zijn er fricties.

[0:30:17] In Silicon Valley en de Verenigde Staten is het ook moeilijk om een huis te kopen.

[0:30:20] Austin en Texas komt op omdat men daar ruimte heeft en het nieuwe technologische hub komt

[0:30:28] bij Austin.

[0:30:29] Want Silicon Valley zit te krap in zijn vestje.

[0:30:33] En dat zul je moeten accepteren, dat die frictie ook daar gaat bestaan.

[0:30:38] Dus als je denkt dat economische ontwikkeling en economisch succes, wat cruciaal is ook

[0:30:43] voor de welvaart van een land, wat toevallig eigenlijk in dat gebied ontstaan is, heeft

[0:30:48] ook toevalligheid, heeft met fietsen te maken, hoe fiets dat is, dat dat geen fricties is.

[0:30:52] Natuurlijk geen fricties.

[0:30:53] En die zul je niet allemaal kunnen oplossen.

[0:30:56] Ja, daar is een afweging.

[0:31:00] Ja, dus visie, dus investeer in die randvoorwaarden voor Nederland.

[0:31:06] En misschien ook wel om nog één ding mee te geven over de weglekaffecten, waar u ook op duidt.

[0:31:12] Wij hebben daar naar gekeken en wat ons elke keer weer opvalt is hoe ongelofelijk lastig het is om die in te schatten.

[0:31:18] Dus wij zagen ook in ons onderzoek, we hebben gekeken naar weglekaffecten rondom CO2-heffingen.

[0:31:23] En dan zien we eigenlijk, nou ja, in ieder land daar speelt wel wat.

[0:31:26] Dus bedrijven gaan misschien weg uit Nederland, maar waar gaan ze dan naartoe?

[0:31:31] Uberhaupt zien we dat bedrijven inderdaad echt niet zo heel snel vertrekken,

[0:31:36] ondanks alle waarschuwingen die we horen.

[0:31:38] En dat ze daarbij vooral kijken naar andere zaken,

[0:31:41] dus dan een subsidie, dan een fiscale regeling.

[0:31:45] Het telt misschien allemaal een beetje mee,

[0:31:46] maar veel belangrijker is, zoals Arnout ook zegt,

[0:31:49] die infrastructuur, die beroepsbewolking als onderwijs.

[0:31:52] Dus visie, laten we daarin investeren.

[0:31:58] Ja, wou je nog een aanvulling geven, of niet?

[0:32:00] Ja, ik kan nog een foto pakken.

[0:32:02] Oké, dan mevrouw Martens heeft u een vraag.

[0:32:07] Ja, dank voorzitter.

[0:32:09] En ook dank dat u hier bent.

[0:32:13] Er is ongetwijfeld ontzettend veel werk hierin gegaan.

[0:32:17] Ik ben wel een beetje zoekende naar hoe ik dit niet politiek ga maken, kan ik wel heel eerlijk zeggen.

[0:32:22] Dat vind ik moeilijk op dit moment, maar ik ga hard mijn best doen.

[0:32:25] Omdat ik wel een aantal technische vragen heb.

[0:32:27] Dus ik hoop dat we het daarbij kunnen houden.

[0:32:31] Ik wil toch wel benadrukken dat ik het woord pamperen...

[0:32:35] zowel een abstract begrip vind, door iedereen anders in te vullen...

[0:32:39] als een vrij negatieve lading heeft.

[0:32:42] Ik ben benieuwd waarom jullie hebben gekozen, of u heeft gekozen...

[0:32:45] om nu het woord pamperen te gebruiken.

[0:32:47] Omdat het zowel kan worden gebruikt om bedrijven hier te houden...

[0:32:50] als om te zorgen dat bedrijven bijvoorbeeld verduurzamingsopgaves gaan uitvoeren.

[0:32:56] Dus waarom u dan hier kiest voor het woord pamperen?

[0:33:01] Een volgend punt is...

[0:33:02] Ik wil graag één...

[0:33:03] Oh ja, sorry, ik had nog één korte vraag.

[0:33:05] Eén korte vraag, ja, dan hebben we iedereen gelijk hier.

[0:33:08] We hebben het over voorspelbaar beleid en helemaal mee eens.

[0:33:14] En volgens mij is dat iets waar we het heel veel over hebben gehad de afgelopen tijd.

[0:33:17] Wat je daar ook van mag vinden.

[0:33:20] Maar ik hoor vooral specifiek voorspelbaar beleid.

[0:33:23] Als het gaat om subsidies, wel of niet lang doorlopen of intrekken, maar ik heb u nog niet

[0:33:27] of ik lees ook onvoldoende terug dat er daar andere zaken spelen als het gaat om voorspelbaar

[0:33:32] beleid, namelijk de fiscale maatregelen die we elk jaar nemen.

[0:33:35] Dus nog los van de inhoud, hoe weegt u mee over wat voor termijnen we dat soort besluiten

[0:33:42] zouden moeten nemen om aan de andere kant het gevoel te brengen, ongeacht of iets verhogen

[0:33:47] of verlagen, dat het stabiel beleid is?

[0:33:50] Ik ben gewoon zoeken naar over wat voor soort termijn jullie ons zouden aanraden om dit soort besluitvorming te nemen.

[0:33:58] Oké, eh, ja.

[0:34:02] Even het woord pumperen.

[0:34:07] Het is buitengewoon wenselijk, menselijk, niet wenselijk, menselijk, buitengewoon menselijk,

[0:34:15] dat het bestaande in periodes waar er geen lawaai is, het bestaande altijd domineert.

[0:34:22] Ik heb tien jaar in de SER gezeten als groenlid.

[0:34:26] De bestaande partijen zitten aan tafel.

[0:34:29] Het bestaande zit aan tafel.

[0:34:31] Het nieuwe zit niet aan tafel.

[0:34:33] Het bestaande heeft er belang bij...

[0:34:35] om de regels toch een beetje naar een eigen hand te kunnen zetten.

[0:34:39] Dit is geen veroordeling van bedrijfsleven.

[0:34:42] Het is een menselijk... Het is gewoon menselijk.

[0:34:46] Als wij elkaar elke dag tegenkomen...

[0:34:48] dan gaan we onbewust meer rekening houden met elkaar...

[0:34:51] dan we rekening houden met iemand die we niet tegenkomen.

[0:34:54] Dat is de kern van het woord pemperen, dat die neiging er is.

[0:34:59] En dan kun je naar specifieke instrumenten kijken.

[0:35:03] En dat geldt eigenlijk voor heel veel instrumenten.

[0:35:06] Niet heel veel, hoe je nou kijkt, et cetera.

[0:35:09] Met allerlei instrumenten.

[0:35:11] Daar kun je naar kijken en dan kun je de vraag stellen...

[0:35:13] ...zijn die instrumenten toegankelijker...

[0:35:15] ...voor iets wat al relatief groot en bestaand is of iets wat nieuw is.

[0:35:20] En bijna altijd zijn generieke instrumenten...

[0:35:24] relatief generieke instrumenten, veel makkelijker toegankelijk

[0:35:27] voor iets wat al bestaat, wat bepaalde omvang heeft,

[0:35:30] wat een beleidsafdeling heeft.

[0:35:31] Meestal hebben ze ook altijd beleidsambtenaren zelfs in dienst genomen.

[0:35:35] Vandaar dat we niet met beleidsambtenaren

[0:35:36] en stafmedewerkers van bedrijven wilden spreken.

[0:35:39] We wilden met de lijn spreken, met de mensen die het voor het zeggen hadden.

[0:35:42] En niet de staf, want die praat precies hetzelfde taal

[0:35:44] als beleidsmedewerkers in ministeries.

[0:35:46] Je krijgt de tranen van je ogen, waar ze allemaal voor mooie dingen willen.

[0:35:49] Wij wilden weten, wat betekent dat voor jullie gewoon opereren als onderneming?

[0:35:53] Hoe wil je opereren als ondernemer?

[0:35:55] Wij wilden dat begrijpen.

[0:35:56] En vanuit die kracht van bedrijven kijken naar hoe je het bedrijfsleven meer in lijn brengt met maatschappelijke doelstellingen.

[0:36:04] Dat was de hele bedoeling.

[0:36:05] Het woord pamper is dus een puur menselijk iets.

[0:36:07] Je komt het dus overal tegen.

[0:36:09] Als je echt goed kijkt, kom je het overal tegen.

[0:36:11] Mijn mooiste voorbeeld...

[0:36:12] Kijk, dit is heel vervelend. Ik heb er in Buitenhof ook een keer kritiek gehad op een minister die suggereerde dat het bedrijf maar dicht moest.

[0:36:20] Maar Tata Steel is natuurlijk een voorbeeld van waar gepamperd of gepemperd is.

[0:36:25] Dat is natuurlijk zo.

[0:36:29] Op elk vlak is daar gepemperd.

[0:36:32] En dat was niet gebeurd als het een heel klein bedrijfje was, maar omdat het een groot bedrijf was.

[0:36:35] Met allerlei belangen, allerlei lobbykrachten, et cetera.

[0:36:38] En dat zul je moeten onderkennen.

[0:36:40] En dat heeft twee consequenties als je teveel pempert.

[0:36:42] Eén, het bedrijf zelf gaat niet tijdig vernieuwen.

[0:36:47] De voormalige baas van dat bedrijf heeft mij een keer gezegd dat ze in de jaren negentig

[0:36:53] kregen ze een paar mensen uit India op bezoek.

[0:36:56] En die vroegen zich af, die waren geschokt, er zaten geen roetfilters op de torens van

[0:37:00] Hoogovens toen het nog heette.

[0:37:02] Zelfs in India zaten er roetfilters op.

[0:37:05] En wat zei die voormalige baas tegen mij een paar jaar geleden?

[0:37:07] Die zei ja, het kost een paar honderd miljoen en dat vonden wij heel veel geld.

[0:37:13] Dus dat is het pamper.

[0:37:15] Dus het laatste wat wij willen, is het bedrijfsleven veroordelen.

[0:37:19] Dus het is eigenlijk meer een veroordeling van hoe je als maatschappij

[0:37:24] je zet naar hetgeen wat bestaat.

[0:37:27] En dat is in een periode met grote veranderingen

[0:37:29] met name een extra groot probleem.

[0:37:31] En zeker als het gaat om al die vraagstukken

[0:37:33] die te maken hebben met de gezondheid van de samenleving

[0:37:35] in hele brede zin.

[0:37:39] Fiscaal beleid, voorspelbaarheid, termijnen.

[0:37:43] Nou, gedeeltelijk heeft het te maken met waar we het waarschijnlijk allemaal over eens zijn.

[0:37:47] dat als je wil dat bedrijf investeren in een bepaalde richting...

[0:37:51] Kijk even, pensioenfondsen die een paar miljard ter beschikking stellen...

[0:37:54] ...voor infrastructuur, laten we even zo noemen...

[0:37:57] ...die hebben een bepaalde voorspelbaarheid nodig...

[0:37:59] ...dat ze weten dat ze ergens aan investeren...

[0:38:00] ...wat nog steeds onderdeel van overheidsbeleid is morgen.

[0:38:04] Dus wat is het mechanisme om te zorgen dat je dat niet elke keer gaat veranderen?

[0:38:09] Het is moeilijk om daar een termijn aan te koppelen.

[0:38:11] Maar gevoelsmatig weten we allemaal wat hier bedoeld wordt.

[0:38:14] De overheid kan zich nooit aan de masse binden...

[0:38:16] door de democratie buiten werking te stellen de komende 25 jaar,

[0:38:19] want we weten precies wat we moeten doen de komende 25 jaar.

[0:38:23] Dus we zetten de democratie buiten werking, want het zou kunnen veranderen.

[0:38:26] Dat kan natuurlijk niet.

[0:38:27] Maar het is wel nodig dat er bouwzakelijke elementen in...

[0:38:32] En het voorbeeld wat wij noemden over de investeringsbank,

[0:38:36] niet om een nieuw instituut op te creëren,

[0:38:38] maar om bepaalde zaken die bestaan effectiever te maken, investNL,

[0:38:42] en de neiging om bepaalde fondsen apart te zetten,

[0:38:45] zoals bijvoorbeeld een nationaal groeifonds.

[0:38:47] InvestNL kan een hele belangrijke rol vervullen

[0:38:50] als je dat mandaat iets vergroot,

[0:38:52] juist in het consequent kunnen uitwerken van transitieopgaven

[0:38:56] waar het bedrijfsleven, inclusief pensioenfondsen,

[0:38:59] want er zijn ook private instellingen, in kunnen investeren.

[0:39:02] En dat zorgt voor grotere voorspelbaarheid.

[0:39:05] Want je kunt geen greep doen uit een publiek-private bank.

[0:39:08] Je kunt een greep doen uit een nationaal groeifonds,

[0:39:11] maar niet een greep doen uit een publiek-private bank.

[0:39:14] Dus het is heel lastig om daar echt termijnen aan te koppelen.

[0:39:17] Fiscaal beleid in termen van belastingtarieven, ik denk dat u...

[0:39:20] Of dat u, ja.

[0:39:22] U had u aan het zeggen jeur.

[0:39:24] Alsjeblieft zeg ook jeur tegen mij, anders wordt het ingewikkeld.

[0:39:26] Natuurlijk, fiscaal beleid dat wijzigt.

[0:39:29] En politieke partijen hebben verschillende ideeën over hoe zwaar en hoe je het bedrijfsleven moet belasten.

[0:39:36] Dus dat wijzigt over de tijd.

[0:39:39] Maar doe alsjeblieft één ding.

[0:39:41] Doe het op een manier die voorspelbaar is.

[0:39:43] We hebben eigenlijk niet gehoord, van al die buitenlandse bedrijven met buitenlandse link,

[0:39:49] dat het fiscaal klimaat in Nederland in het algemeen, of de lasten in Nederland, zo verschrikkelijk

[0:39:55] hoog zijn.

[0:39:56] Dus het is niet zo dat we heel ver van een optimum afzitten.

[0:39:59] Laat ik het zo formuleren.

[0:40:03] Mevrouw Van Dijk.

[0:40:04] Dank je wel, voorzitter.

[0:40:06] Ik dacht bij in de wad te leggen aan iets heel anders, bij pemperen.

[0:40:10] Maar goed, ik denk dat ik goed geluisterd heb en ik vond wel één ding interessant.

[0:40:14] Je gaf aan, het bestaande zit bij elkaar aan tafel.

[0:40:17] Daar kan ik me echt wel iets bij voorstellen.

[0:40:18] Als je altijd met elkaar, over elkaar en over dezelfde dingen praat,

[0:40:21] krijg je altijd dezelfde soort uitkomsten.

[0:40:23] Zou dan één van de aanbevelingen eigenlijk niet moeten zijn,

[0:40:26] zet ook andere dimensies aan tafel op het moment dat zo'n gesprek gevoerd wordt.

[0:40:29] Want die mis ik dan.

[0:40:30] En waarom zeg ik het ook?

[0:40:31] Ik ben ook gewoon iemand vanuit de praktijk.

[0:40:34] Ik ben wethouder geweest, woningbouwopgave.

[0:40:36] Nou, dan heb je altijd de omwonenden en de partijen die iets wil bouwen.

[0:40:41] Maar zet maar eens een aantal woningzoekenden bij die mensen aan tafel

[0:40:43] en je krijgt een totaal ander gesprek.

[0:40:45] Dus eigenlijk miskende aanbeveling als ik u pleidooi hoor.

[0:40:50] U heeft helemaal gelijk.

[0:40:53] Misschien was het niet te specifiek geweest, ja.

[0:40:55] Je kunt altijd iets verzinnen waarmee je iets niet opgeschreven hebt.

[0:41:00] Maar het horen van verschillende stemmen.

[0:41:03] Ja, ik noemde het voorbeeld van de SER.

[0:41:06] Als er ten ene maal een organisme, wat ook getracht heeft onder kinputters en de voorgangers,

[0:41:12] om daar trouwens wel ruimte voor in te bouwen,

[0:41:15] Laten we niet doen alsof niemand hier aan gedacht heeft.

[0:41:19] Ook dit rapport, alles wat in dit rapport staat,

[0:41:21] laten we niet doen alsof wij de eerste zijn die het bedacht hebben.

[0:41:24] Maar hopelijk hebben we wel een bepaalde richting gegeven

[0:41:27] en een soort consistentie gegeven.

[0:41:30] Maar u heeft helemaal gelijk, het meer bij elkaar kunnen zetten

[0:41:33] van verschillende geluiden, is cruciaal.

[0:41:35] Je ziet dat bepaalde bedrijven het ook opgepikt hebben.

[0:41:38] Een aantal van die grote consultors, die ook vaak negatief in het nieuws zijn,

[0:41:42] die hebben vaak ook jongere groepen.

[0:41:43] Banken hebben jongere groepen, die organiseren juist voor hun jongeren in de organisatie

[0:41:50] een soort platform om te zorgen dat hun geluid gehoord wordt.

[0:41:53] Dus er zijn mechanismen om hiervoor te zorgen.

[0:41:57] Maar onthoud wel, de menselijke neiging bestaat, om hetgeen wat bestaat ken je, dus het blijven

[0:42:01] trucjes eigenlijk om anderen aan tafels te krijgen.

[0:42:05] Dus het valt niet perfect op te lossen.

[0:42:08] Hier zit ook al een kans voor u als Kamerleden om meer transparantie te eisen.

[0:42:14] Nederland staat niet echt bekend om z'n allermeest transparante openheid over wie er hoe lobbyt.

[0:42:22] Wij geven dit ook aan in ons rapport.

[0:42:25] Wij zijn niet alleen maar negatief over lobby, lobby heeft ook gewoon een bepaalde rol, maar

[0:42:30] we moeten wel weten wie er wanneer bij wie en waarom aan tafel zit en daar zijn heel

[0:42:36] wat stappen in te zetten.

[0:42:40] Meneer Dalsen.

[0:42:42] Dank voor het rapport.

[0:42:43] Leuk ook om te horen dat de heer Boot uit Eerssel komt.

[0:42:46] Ik kom zelf uit Knexel.

[0:42:47] Dat ligt aan de andere kant van de brug.

[0:42:50] Gemeente Eerssel tegenwoordig.

[0:42:51] Gemeente Eerssel tegenwoordig.

[0:42:52] Daar hebben we lang tegen geprotesteerd.

[0:42:54] Maar het is er destijds doorgekomen.

[0:42:56] En die hoedanigheid wil ik A.S.M.L. natuurlijk enorm zien groeien daar.

[0:42:59] Dank voor het rapport.

[0:43:00] Ik heb een vraag over de investeringsbank.

[0:43:05] Omdat ik dat heel interessant vind.

[0:43:07] Andere landen hebben dat ook.

[0:43:08] Frankrijk, Duitsland. Ik vroeg me af hoe geef je zo'n bank dan op de beste manier vorm. Dat je ook dus

[0:43:15] zorgt dat het voor de langere termijn de juiste investeringen gaat doen. En ik vroeg me ook af

[0:43:21] hoe je daar dan in voorkomt dat, wat je nu toch ook gedeeltelijk ziet, dat al die banken ook weer

[0:43:27] met elkaar gaan concurreren op bepaalde investeringen. Of dat je daar juist een Europese component aan

[0:43:34] moet toevoegen dat je ook projecten in een Europees verband financieert.

[0:43:37] Ik was even benieuwd of u daar wat meer duiding aan kon geven.

[0:43:43] Ja, dank.

[0:43:45] Er zijn een aantal ook een aantal, het was een heel aantal partijen die het woord

[0:43:50] investeringsbank in hun partijprogramma hebben staan, wat niet betekent dat duidelijk

[0:43:54] is wat men met investeringsbank bedoelt.

[0:43:56] Het zal tussen partijen ook tussen partijen ook verschillen.

[0:44:00] Wat we hebben het genoemd in dit rapport.

[0:44:02] Het is trouwens, in een eerder stuk is het wel een keer uitgewerkt.

[0:44:08] Ik zie toevallig hier een overzicht, het heeft toevallig voor me liggen.

[0:44:11] We hebben het een keer op 7 augustus 2021, een paar jaar geleden, uitgewerkt in Financieel Dagblad.

[0:44:19] Hoe het in elkaar zou kunnen zitten.

[0:44:22] Op zich is dat wel interessant, want dat gaat over InvestNL, dat gaat over het Groeifonds.

[0:44:26] Het gaat over of je in de aandelenhouderstructuur, of je in de aandeelhouderstructuur van die bank,

[0:44:31] of je daar publiek en privaat samen wil laten komen,

[0:44:35] of, zoals in sommige landen, is het een helemaal publieke bank,

[0:44:38] eigenlijk zoals BNG eigenlijk, even zonder wat BNG precies doet,

[0:44:42] is het dus een honderd procent overheidsbank

[0:44:44] en de activiteiten die die bank doet kunnen publiek en privaat zijn.

[0:44:49] Wij hebben op zich een voorkeur

[0:44:52] om het publiek-privaat in die aandeelhouderstructuur te verankeren,

[0:44:56] omdat dat een duidelijke onafhankelijkheid geeft van die overheid,

[0:44:59] maar tegelijkertijd is de overheid voor de helft aandeelhouder van die bank.

[0:45:03] Dus het is niet iets wat losstaat, puur en alleen in de private sector staat.

[0:45:09] We hebben daar voorkeur voor, omdat die afstand tot de overheid...

[0:45:13] een beetje consequent beleidt over de tijd.

[0:45:15] Want we hebben het over grote investeringen.

[0:45:18] Bijvoorbeeld, dit is altijd het standaard voorbeeld...

[0:45:20] maar het is ook gedeeltelijk door gebrek en kennis.

[0:45:22] We gebruiken vaak in mijn geval de waterstofinfrastructuur.

[0:45:27] Dat zijn grote investeringen.

[0:45:29] En daar moeten bepaalde commitments zijn om dat uit te rollen.

[0:45:32] Want je wil ook dat het gebruikt wordt.

[0:45:33] En dat betekent dat bedrijven zich erop moeten kunnen instellen dat het er komt.

[0:45:37] Dus dat vereigst een commitment.

[0:45:39] En dat zijn projecten die op zichzelf waardevol kunnen zijn.

[0:45:42] Die zullen economisch zelfs ook rendabel kunnen zijn.

[0:45:45] Maar bedrijven zullen dat nooit alleen kunnen verwezenlijken.

[0:45:47] Want je hebt die gemeenschappelijke sprong nodig dat het er komt.

[0:45:51] Geen enkel bedrijf in de veel kan het aanleggen.

[0:45:53] Het is gemeenschappelijk.

[0:45:54] Dat is de regierol.

[0:45:54] En in dit geval zou de regiehal in dat geval eigenlijk vertegenwoordigd worden door de publiek-private

[0:46:00] investeringsbank.

[0:46:01] Dus onze grote voorkeur hier is de publiek-private bank te koppelen aan een duidelijke missie.

[0:46:09] Het is niet de bedoeling om daar de BNG in te stoppen, alles en nog wat, en weer creëren

[0:46:13] een soort massa-overheidse investeringsbank die op het moment dat die bestaat op zoek

[0:46:18] gaat naar zijn eigen winstmodel, om het even te noemen.

[0:46:23] Dus het zou cruciaal zijn om het te koppelen aan die maatschappelijke regieopgave, die wij

[0:46:29] zien op allerlei punten, dus daarop te richten.

[0:46:33] Dus het invullen van de missie van die bank is cruciaal.

[0:46:37] Wij geven de voorkeur aan publiek-privaat in de aandeelhoudingsstructuur, maar als de

[0:46:42] politiek besluit, we doen het wel, maar zoals InvestNL eigenlijk is, 100% publiek in de

[0:46:48] aandeelhoudingsstructuur, maar we geven het wel een grotere missie, want InvestNL heeft

[0:46:51] ...een hele beperkte missie, waardoor een groeifondsachtige activiteiten...

[0:46:57] ...en niet puur onderzoek, want dat komt wel ergens anders terecht...

[0:47:01] ...maar de regieactiviteiten bij NFS en NL liggen...

[0:47:04] ...en het is honderd procent publiek, aandeelhouderschap...

[0:47:07] ...dan zullen wij niet zeggen dat dat het falen van de politiek is.

[0:47:10] Onze voorkeur gaat uit naar publiek-privaat.

[0:47:13] Ik denk dat een betere garantie biedt op consequent beleid over de tijd...

[0:47:16] maar als het 100% publiek is, dan is dat in wezen waarvoor gekozen wordt.

[0:47:22] En je zult die missie dus heel nadrukkelijk moeten invullen.

[0:47:25] Je moet uitkijken met buitenlandse voorbeelden,

[0:47:27] want al die buitenlandse voorbeelden hebben een eigen geschiedenis,

[0:47:30] eigen rol in de maatschappij.

[0:47:32] Dus je kunt...

[0:47:34] Dus kijk daar...

[0:47:36] Kom niet met één voorbeeld wat zegt dat moet het worden.

[0:47:40] Dat kan niet.

[0:47:41] Het zou een verbetering zijn ten opzichte van het bestaande landschap,

[0:47:44] Want InvestNL en het Groeifonds zitten elkaar eigenlijk in de weg.

[0:47:49] En voor zover ze elkaar niet in de weg zitten, is er een behoefte aan een investeringsbank

[0:47:55] met betrekking tot grote investeringsprojecten in het land, die ook pensioenfondsen geruster

[0:48:00] maakt op het investeren in infrastructuur.

[0:48:08] De Europese investeringsbank was trouwens geweldig enthousiast op de wijze waarop we

[0:48:14] het in 2021 hadden opgeschreven.

[0:48:16] Want die misten in Nederland een aanknopingspunt.

[0:48:19] In veel landen heeft de Europese investeringsbank een aanknopingspunt, in Nederland hebben ze

[0:48:23] geen aanknopingspunt.

[0:48:25] En hebben ze dus faciliteiten, ik noem maar even Arbi Namro, Arbi Namro en de Europese

[0:48:29] investeringsbank, die hebben dan gezamenlijk een project, maar de Europese investeringsbank

[0:48:33] is naar een aanknopingspunt in Nederland aan het zoeken en dat hebben ze niet.

[0:48:36] Dus daar ligt een voor de hand liggende rol bij een dergelijke investeringsbank.

[0:48:42] Dus als je met de Europese investeringsbank praat, dan zullen ze meteen zeggen, buitengewoon

[0:48:47] Dat is gewoon een goed idee, want we hebben geen economisch punt in Nederland.

[0:48:52] Top, dank u wel.

[0:48:53] En dan heb ik zelf nog een vraag.

[0:48:54] Ik ben ook zelf een beetje zoekende naar dit rapport...

[0:48:57] en naar een grotere maatschappelijke bijdrage van ondernemingen.

[0:49:00] Ik heb zelf nog een onderneming...

[0:49:02] en dan denk ik dat die maatschappelijke bijdrage van die onderneming enorm is.

[0:49:05] Vooral die met de winkelstraten.

[0:49:06] Denk aan de sponsoring van het lokaal.

[0:49:08] Dat mis ik hier een beetje.

[0:49:09] Als ik jullie verhaal zou horen...

[0:49:10] denk ik dat het eigenlijk helemaal niet goed gesteld is...

[0:49:12] met de maatschappelijke bijdrage van ondernemingen.

[0:49:16] Jullie hebben gesproken met 150 belanghebberen, zeg maar.

[0:49:20] Zit er misschien een klein beetje een onderscheid te maken in die bijdrage van onderneming,

[0:49:23] dat we het hier over een specifiek aantal bedrijven hebben?

[0:49:26] Want volgens mij is, wat ik al zeg, de maatschappelijke bijdrage van onze onderneming juist enorm groot.

[0:49:31] En willen we nu naar die volgende stap toe.

[0:49:33] Misschien kunt u het iets uithelpen, toevoegen?

[0:49:37] Ja, dat is trouwens ook de reden dat we het economische bestaansrecht van bedrijven,

[0:49:42] De economische bijdrage, die staat nadrukkelijk centraal juist in het begin al, de economische

[0:49:47] bijdrage.

[0:49:48] En de economische bijdrage is een maatschappelijke bijdrage natuurlijk, werkgelegenheid is een

[0:49:56] maatschappelijke bijdrage.

[0:49:58] Ontwikkelingsmogelijkheden, die bieden aan mensen dat ze zinvol werk hebben, is een maatschappelijke

[0:50:02] bijdrage.

[0:50:03] Het feit dat je bedrijf hebt betekent dat de lokale ROC kan floreren, of de lokale universiteit

[0:50:10] kan floreren.

[0:50:11] Dus we hebben dat nadrukkelijk genoemd.

[0:50:14] Dus die bijdrage die is er, maar we hebben gezegd begin eigenlijk met die bijdrage.

[0:50:19] Eigenlijk is dat ons rapport.

[0:50:20] Begrijp waar een bedrijf bestaat en dat is nadrukkelijk die economische bijdrage en die

[0:50:25] directe economische spin-off en vervolgens is de vraag op al die belangrijke punten

[0:50:30] die wij, maatschappelijke opgaves die wij hebben, hoe kun je het bedrijfsleven daar beter op

[0:50:34] aansluiten?

[0:50:35] En dat is eigenlijk wat de twee stap die wij maken.

[0:50:40] Dank u. We hebben nog tien minuten ongeveer.

[0:50:44] Ik stel voor dat we gewoon één vraag stellen achter elkaar door.

[0:50:48] En dat jullie die even verzamelen.

[0:50:49] En dat hebben jullie ongeveer na een minuut of acht voor de beantwoording.

[0:50:52] Meneer Thijssen, is u nog iets te binnen geschoten in uw afwezigheid?

[0:50:57] Als ik nog heel even mag nadenken, want ik heb net een procedurevergadering voor gezeten.

[0:51:00] Maar dan sluit ik af met mijn laatste vraag.

[0:51:02] Dan vraag ik aan uw laatste vraag. Meneer Waid.

[0:51:04] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:51:05] Ik wilde nog even refereren aan volgens mij een uitspraak die u...

[0:51:09] Ik weet niet wie van de twee dat gedaan heeft, maar ik hoorde in ieder geval wel een uitspraak

[0:51:13] omtrent het elektrificeren, dus dat ondernemers eigenlijk een soort van in de wacht gingen

[0:51:21] vanwege mogelijke afhankelijkheid omtrent subsidies.

[0:51:25] Nou ben ik benieuwd.

[0:51:26] We hebben natuurlijk echt wel gewoon een opgave.

[0:51:28] We hebben echt een transitie te doorlopen als je het hebt over verduurzaming, maar ook

[0:51:34] op het geval van digitalisering binnen ondernemerschap.

[0:51:38] En ik ben even benieuwd, wat is jullie zinswijze?

[0:51:42] Want aan de ene kant willen we toch dat die transistie gaat plaatsvinden

[0:51:47] en willen we dat ondersteunen.

[0:51:49] Anderzijds lijkt het wel alsof door die ondersteuning de voortgang stagneert.

[0:51:55] Tenminste, dat meen ik te begrijpen.

[0:51:58] Misschien dat ik dat verkeerd maak, maar dat hoor ik dan even graag.

[0:52:02] Mevrouw Sedek, als het kan, echt heel kort, ja?

[0:52:04] Ja, ik heb een hele korte vraag.

[0:52:05] Ik wilde heel graag nog wat horen over het toezicht

[0:52:07] wat jullie noemden, waar en hoe kan dat beter en onafhankelijker?

[0:52:18] Ik ben heel kort, ik heb geen vraag.

[0:52:22] Een vraag in aanvulling op wat al eerder gesteld is.

[0:52:26] Het voelt of het leest alsof dit rapport geschreven is vanuit de Nederlandse bril.

[0:52:31] Dus ook als je het hebt of wel of niet, subsideren en ondersteunen.

[0:52:35] En ik mis daar toch een beetje wat er gebeurt als de landen om ons heen dat wel doen.

[0:52:42] En hebben jullie aanbevelingen voor ons om te zorgen dat we toewerken naar dat gelijke speelveld?

[0:52:48] Mevrouw van Dijk?

[0:52:49] Ja, het is een beetje een specifieke vraag, dus ik kijk of u aan het toe kunt komen.

[0:52:53] Ik ben ook wel een beetje op zoek naar de rol voor MKB-financiering

[0:52:56] binnen zo'n bank, als we het dan toch over hebben.

[0:52:58] Meneer Dassen?

[0:53:00] Nou, we hadden het net natuurlijk ook over de innovatiebox.

[0:53:03] En ik vroeg me af van, inderdaad, die geeft nu veel geld uit aan de gevestigde belangen.

[0:53:10] Booking.com en ASML zijn natuurlijk de grote bedrijven die daarvan profiteren.

[0:53:14] Maar als je dat nou iets versoberd en het vervolgens wel meer gericht ook maakt op startups, op mkb,

[0:53:21] zou dat dan een goede suggestie zijn?

[0:53:22] Of is eigenlijk uw aanbeveling van nou, versober en verder niet teveel aan doen?

[0:53:28] Meneer Thijssen.

[0:53:30] Ja, in verlengde van wat ook net al uitgevraagd.

[0:53:32] We hebben vorige week een debat gehad over een papierfabriek die in Groningen failliet is gegaan,

[0:53:36] ook omdat er een verschil zit in energiekosten met bijvoorbeeld de buurlanden.

[0:53:42] En ja, wat moeten we daar nou mee?

[0:53:44] Of moeten we dat maar gewoon laten gebeuren?

[0:53:46] Want dan gaan de banen ook weg.

[0:53:49] Dus toch nog, ja, of u daar iets meer over kunt uitweiden,

[0:53:53] hoe u dat dan ziet, hoe we daarmee om zouden moeten gaan.

[0:53:55] Ja, en daarop aanvullen.

[0:53:57] U hebt het zelf begonnen over, dat is hetzelfde als die recyclbare kunststof,

[0:54:00] wat veel duurder is, daar begon u zelf over.

[0:54:02] We hebben best wel wat lastige opgaves.

[0:54:10] Ik neem er even een paar.

[0:54:12] Ik wil graag over allemaal in discussie natuurlijk.

[0:54:17] Afwachtend beleid.

[0:54:20] Op het moment dat het bedrijfsleven weet...

[0:54:25] dat er een pot geld klaar staat om ze uit te kopen...

[0:54:30] dan gaan ze niet zelf vernieuwen.

[0:54:32] Dan gaan ze wachten.

[0:54:33] Dus dat is heel logisch gedacht vanuit die bedrijven.

[0:54:37] Dus dat is één heel groot bezwaar tegen het klaarzetten van potten geld.

[0:54:41] Maar wat speelt er, als je naar de boeren kijkt, is dat er natuurlijk niet tijdig geacteerd is,

[0:54:46] waardoor je verkeerd zit en je wil snel wijzigen.

[0:54:48] En als je snel wil wijzigen, ben je bijna gedwongen, even niet genoeg wetend van dat dossier,

[0:54:54] om rare maatregelen te nemen zoals uit te kopen.

[0:54:56] Terwijl je natuurlijk gewild had dat je de prikkels goed had gelegd 20 jaar geleden,

[0:54:59] En dan hadden die boeren zelf de keuzes gemaakt om iets anders te gaan doen.

[0:55:03] Dus dat element speelt.

[0:55:06] Dus die frictie speelt.

[0:55:08] Let erop, prikkels goedleggen is dus cruciaal, want anders kom je in die rare situatie terecht

[0:55:12] dat je moet gaan uitkopen en ben je twee keer geld kwijt.

[0:55:14] Want eerst heb je je gesubsidieerd om het verkeerde te doen en daarna moet je nog gaan uitkopen.

[0:55:19] Dus let op dat dat niet met het volgende beleid gebeurt.

[0:55:23] Toezicht gaat Marten daar even iets over zeggen.

[0:55:25] Ja, die Nederlandse bril.

[0:55:29] Ja, als wij iets niet hebben, of tenminste in ieder geval ik het niet heb, is het een Nederlandse bril.

[0:55:34] Al mijn activiteiten zijn internationaal.

[0:55:36] En ik ben verbijsterd eigenlijk hoe vaak ik in organen hoor...

[0:55:43] Ik was jaarlang voorzitter van de bankraad, dat die banken riepen...

[0:55:47] Oh, maar hogere kapitaaleisen, dan hebben we geen level playing field.

[0:55:51] Het is echt een onderschatting van de kracht van Nederland...

[0:55:59] ...en het belang van allerlei vestigingsfactoren...

[0:56:02] ...om het te richten op één financieel aspect.

[0:56:06] Dus één pot geld wat een land ergens klaarzet...

[0:56:11] ...dat is één elementje in het grote geheel...

[0:56:13] ...waarbij dat grote geheel van voorspelbaarheid...

[0:56:16] ...en inderdaad toch bepaalde mate van het serieus nemen van bedrijven...

[0:56:20] geen modder gooien, zoveel belangrijker is.

[0:56:25] En dat blijkt ook, want kijk naar hoe Nederland...

[0:56:28] Pak het economisch succes van Nederland over de laatste dertig jaar.

[0:56:33] Er zijn weinig Nederlanders die naar een ander land in Europa willen verhuizen.

[0:56:36] En er zijn echt heel weinig bedrijven die naar een ander land in Europa willen verhuizen.

[0:56:40] Maar als je het leven onmogelijk maakt...

[0:56:42] door plotseling een wijziging en door een klimaat te creëren...

[0:56:45] waardoor men zich inderdaad niet meer welkom voelt...

[0:56:47] Ja, dan zet je dat in werking.

[0:56:51] Want dat is de kracht van Nederland.

[0:56:53] Ik blijf erbij.

[0:56:55] Ik blijf er echt bij.

[0:56:57] En dat bleek ook uit al onze interviews.

[0:57:00] Voorspelbaarheid, het feit dat we een open overheid hebben.

[0:57:03] Er is toegankelijke overheid.

[0:57:06] Het is een open land.

[0:57:07] En open in alle betekenissen.

[0:57:09] Niet corrupt.

[0:57:10] Hogere kwaliteit van het ambtenarenapparaat.

[0:57:13] Letterlijk, we kunnen natuurlijk altijd klachten hebben over alles nog.

[0:57:15] Dat heb ik ongetwijfeld vaak ook.

[0:57:16] Maar grosso modo zitten alle dingen in Nederland gewoon heel goed in elkaar.

[0:57:21] Onderschat dat belang alsjeblieft niet.

[0:57:23] MKB-financiering.

[0:57:25] Toch even één waarschuwing voor de investeringsbank.

[0:57:27] Stop er niet alles in wat bestaat.

[0:57:30] Die BMKB-faciliteiten die binnen economische zaken zitten, die lopen echt goed, die BMKB-faciliteiten.

[0:57:35] Ga die niet in de investeringsbank stoppen.

[0:57:38] Dus ben terughoudend met wat je in de investeringsbank stopt.

[0:57:41] Die BMKB-regeling is ook niet voor transities bedoeld.

[0:57:43] Elk land heeft dergelijke regelingen, is succesvol, grosso modo, laat die bestaan zoals die bestaan.

[0:57:52] Een minuut.

[0:57:55] Toezicht.

[0:57:56] Het belangrijkste wat wij daarover zeggen is dat de overheid zelf aan tafel zit.

[0:58:01] Wij zien nu dat de overheid de neiging heeft op allerlei terreinen, en we noemen toezicht een beetje te laten versnipperen,

[0:58:07] met allerlei kleine bijvoorbeeld omgevingsdiensten, en dat er veel zelfregulering is van bedrijven,

[0:58:13] Het kan op allerlei terreinen goed gaan, maar als die overheid niet een vinger aan de pols houdt,

[0:58:18] dan gaat het mis.

[0:58:19] Dus daar zitten onze belangrijkste aanbevelingen op.

[0:58:22] Ik race er nu doorheen, maar ik geef u straks ook een boekje op.

[0:58:25] Die laat ik even hier liggen.

[0:58:26] Daar kunt u nog meer over vinden.

[0:58:27] Ik wil nog één ding zeggen over wat ik hier elke keer hoor.

[0:58:30] Wat doen we dan met dit bedrijf en wat doen we dan met dat bedrijf?

[0:58:34] Dames en heren, we hebben duizenden miljoenen bedrijven.

[0:58:37] We kunnen als overheid ons niet met elk bedrijf individueel bezighouden.

[0:58:41] Dat moeten we niet willen.

[0:58:41] Dat willen bedrijven zelf ook niet.

[0:58:43] Dus, waar hebben bedrijven het meeste aan?

[0:58:46] Ja, maar ik wil dit...

[0:58:47] Het gaat niet specifiek om bedrijven als voorbeeld gebruiken.

[0:58:51] Ja, ja.

[0:58:53] Nee, maar Oost-Groningen, want er is een hele specifieke problematiek in Oost-Groningen,

[0:59:00] hoge jeugdwerkloosheid in Oost-Groningen.

[0:59:02] Dat betekent dat je regionaal wel degelijk dingen moet gaan doen,

[0:59:05] met het oog op die hoge jeugdwerkloosheid.

[0:59:08] En dan zul je daar, op dat punt,

[0:59:09] zul je waarschijnlijk anders met bestaande bedrijvigheid ook omgaan,

[0:59:12] dan dat je normaaliter gedaan zou hebben.

[0:59:16] Ik denk wat onze belangspunt hierbij is, dat wij zien van uiteindelijk wat goed is voor bedrijven

[0:59:24] is niet altijd goed voor onze samenleving. Maar wat goed is voor onze samenleving is uiteindelijk

[0:59:30] goed voor bedrijven. Om dat als afstuit te gebruiken. Ik wil mevrouw Hesselmans en de meneer Boot bedanken

[0:59:38] voor jullie toelichting hier en de tijd nemen om onze vragen te beantwoorden. Ik wil de mensen op de

[0:59:43] tribune bedanken en de mensen die thuis hebben gekeken en de mensen van de commissie bedanken,

[0:59:46] de geveerbranken voor het moog maken en dan wens ik jullie nog een fijne middag

[0:59:51] en als je dat zo bent een fijn paasweekend straks.