Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Rapport “Bouwstenen voor het asielbeleid en het asielstelsel”

[0:03:51] Goedemorgen. Ik open deze technische briefing bij de Vaste Kamer Commissie voor Justitie en Veiligheid

[0:03:55] over het rapport Bouwstenen voor het asielbeleid en het asielstelsel van ABD Top Consult.

[0:04:01] Ik heet van harte welkom mevrouw Hendricks, de heer Paul en mevrouw Kloosterman.

[0:04:05] Ik ga hen zo vragen om zichzelf te introduceren en ons wat te vertellen over het rapport.

[0:04:11] Daarna is het de beurt aan de Kamer om vragen te stellen, om technische vragen te stellen.

[0:04:16] Dus niet politieke vragen, die bewaagt u voor de staatssecretaris.

[0:04:20] En dan gaan we kijken naar de...

[0:04:22] Ik zie de heer Brekelmans alweer inpakken.

[0:04:24] Die denkt, nou, laat dan maar.

[0:04:30] Nogmaals van harte welkom.

[0:04:31] Fijn dat jullie er zijn.

[0:04:32] En dan geef ik u het woord.

[0:04:34] Ik denk, meneer Paul.

[0:04:36] Dank u wel, voorzitter.

[0:04:38] Mijn naam is Harry Paul.

[0:04:39] Ik werk bij ABD Top Consult.

[0:04:40] Dat is een kleine onafhankelijke unit...

[0:04:42] die opdrachten voor het Rijk doet binnen het Rijk.

[0:04:47] Interim en advies.

[0:04:48] Nou, dit was een adviesopdracht.

[0:04:50] Ik ben daarin ondersteund door Inge Hendriks en Reina Kloosterman,

[0:04:54] die onderdeel waren van het secretariaat.

[0:04:57] En wat ik nu wilde doen, is heel kort de context schetsen,

[0:05:01] heel kort u meenemen op de hoofdbevindingen die we hebben.

[0:05:04] Ik denk dat dat zo'n tien minuten duurt.

[0:05:06] En dan zijn wij heel graag bereid om uw vragen te beantwoorden.

[0:05:11] Het rapport wat we vandaag bespreken, dat is het resultaat

[0:05:14] van de fundamentele heroriëntatie, asielbeleid en asielstelsel.

[0:05:18] Die is aangekondigd in een brief van 26 augustus 2022.

[0:05:25] Dat heeft een tijdje geduurd en toen is er vervolgens een aanpak beschreven

[0:05:29] in een brief van 23 december van datzelfde jaar.

[0:05:34] In die aanpak waren een aantal belangrijke dingen.

[0:05:37] Het moest van buiten naar binnen.

[0:05:38] Dus we moesten ook heel nadrukkelijk de partners buiten erbij betrekken.

[0:05:43] Dat zijn onder andere de ketenpartners, maar ook de mede-overheden,

[0:05:46] het maatschappelijk middenveld en de wetenschap.

[0:05:49] En dat bleken er heel veel te zijn.

[0:05:53] En wat we ook hebben meegekregen,

[0:05:55] we moesten heel nadrukkelijk het perspectief van de uitvoering meenemen.

[0:05:59] Met als doel om te komen tot een robuuster beleid en stelsel.

[0:06:03] Wat we gedaan hebben, is in deze herorientatie alles opgehaald.

[0:06:08] We hebben dus al die groepen bevraagd, gekeken wat er was,

[0:06:11] wat er gedaan was aan eerder onderzoek, eerder rapporten.

[0:06:15] En al die bevindingen die we hebben opgehaald,

[0:06:17] hebben we op een gegeven moment ook weer geverifieerd

[0:06:19] bij alle gesprekspartners en bij het onderzoek.

[0:06:21] Vervolgens hebben we,

[0:06:23] en dat is onze eigen verantwoordelijkheid uiteraard,

[0:06:25] onze conclusies en aanbevelingen geformuleerd.

[0:06:28] En dat hebben we gedaan in drie domeinen.

[0:06:32] En die hebben we bouwstenen genoemd.

[0:06:35] De uitgeschreven tekst is natuurlijk het rapport,

[0:06:38] daarnaast zit er een infographics erbij,

[0:06:40] Die heb ik ook nog een keer los voor u uitgedeeld, die ligt voor u.

[0:06:43] En die loop ik nu even kort langs.

[0:06:47] Eigenlijk zijn de drie domeinen die we willen behandelen...

[0:06:49] ...het beleid en de wettelijke kaders, inclusief het internationale deel.

[0:06:53] Het tweede betreft de uitvoering. Hoe doen we dat in Nederland?

[0:06:57] En het derde is het onderdeel participatie door de asielzoekers.

[0:07:02] Het is altijd een dagstand.

[0:07:04] We hebben op een gegeven moment onze rapport afgerond...

[0:07:06] ...maar tegelijkertijd zie je dat het aantal rapporten...

[0:07:09] over dit onderwerp nog dagelijks groeit.

[0:07:13] In de technische toelichting kunnen we daar eventueel nog op toegaan.

[0:07:17] Nou ja, als u vragen over heeft, kunnen we dat wel iets in de context meenemen,

[0:07:20] want we houden het nog wel een klein beetje bij.

[0:07:24] Als we nu even de drie domeinen langslopen,

[0:07:29] dan is de eerste constatering die wij doen,

[0:07:31] dat er natuurlijk uiteraard heel veel over verschillende soorten migratie

[0:07:33] gesproken wordt, over asielmigratie, kennismigratie, arbeidsmigratie.

[0:07:37] Er wordt ook over de samenhang gesproken, ook vanochtend en gisteren met het Cultureel Planbureau-rapport.

[0:07:44] Maar wat wij merken is dat er geen samenhangend lange termijn beleid op migratie is.

[0:07:50] Dat is er gewoon niet.

[0:07:52] Dat betekent dat er heel veel ad hoc onderwerpen allemaal besproken worden, terwijl er wel degelijk samenhang is.

[0:07:59] Ze doen ook beroep op dezelfde voorzieningen, deels.

[0:08:02] Nou, dat is dus de eerste aanbeveling.

[0:08:04] Zorg dus bij het uitwerken van beleid voor solide plannen.

[0:08:07] Die term komt bij de WRR vandaan, Herr Grip, maar ook hoe die plannen moeten worden uitgevoerd

[0:08:13] en wat dat betekent voor die partijen.

[0:08:17] Het tweede, het Nederlandse asielbeleid, is grotendeels uitvoering van Europese reogeving.

[0:08:22] Wij hebben, dat geef ik zeker toe, op een aantal punten afwijkingen, maar die zijn beperkt

[0:08:29] als je kijkt naar het grote geheel.

[0:08:30] En als je dus stappen wil zetten om het asielbeleid te wijzigen,

[0:08:34] dan moet je dat toch vooral internationaal doen.

[0:08:36] En Nederland moet daar in EU-verband ook op inzetten.

[0:08:39] Dus als je dingen wil regelen, doe het dan vooral in EU-verband.

[0:08:43] En daarmee geven we ook aan dat nationale maatregelen,

[0:08:48] in onze opinie, en we hebben ook dat proberen te staven

[0:08:52] door te kijken of we daar materiaal voor konden vinden,

[0:08:55] nationale maatregelen slechts marginaal effect hebben.

[0:08:58] We hebben ook een aantal internationale gesprekken gevoerd

[0:09:01] waaronder met de Europese Commissie, ook de adviseur Van der Leyen

[0:09:04] en nog een aantal andere mensen.

[0:09:06] En we merken eigenlijk dat er in Europa twee bewegingen zijn.

[0:09:11] Enerzijds de wens om de irreguliere migratie te stoppen

[0:09:15] of in ieder geval te verminderen.

[0:09:17] En anderzijds de behoefte om wel via reguliere kanalen

[0:09:21] voldoende arbeidsmigranten binnen te halen.

[0:09:26] Vandaar de aanbeveling om ook legale routes te ontwikkelen.

[0:09:29] Enerzijds voor degene die hulp nodig hebben.

[0:09:31] We kennen al het instrument hervestiging, maar dat is op dit moment heel beperkt van inzet.

[0:09:36] En anderzijds dus routes voor legale arbeidsmigratie.

[0:09:40] En dit hangt natuurlijk weer samen met, wat ik al eerder noemde, de visio beleid.

[0:09:46] Omdat de EU niet de enige is die met deze problematiek worstelt, is er een vergelijkende landenstudie gedaan.

[0:09:52] Dat is dit lijvige rapport dat hier staat, dat heeft Klingendael voor ons uitgevoerd.

[0:09:58] en daarin wordt ook de situatie in de VS, Canada, Australië, Nederland en Denemarken met elkaar vergeleken.

[0:10:07] Ten slotte doen we ook de aanbeveling om partnerschappen verder te ontwikkelen,

[0:10:12] zowel bilateraal, er zijn de afgelopen tijd best wel voortgangen op Gerbeest,

[0:10:16] maar ook als de Europese Unie.

[0:10:19] Daar zitten veel haken en ogen aan, dat weten we ook allemaal, dat kunnen we ook allemaal in het nieuws volgen,

[0:10:23] Maar voor ons is het toch een aangewezen weg om te kijken wat kan er daar gebeuren om de

[0:10:29] situatie hier te beïnvloeden.

[0:10:32] En het heeft natuurlijk ook uit te maken met terugkeer.

[0:10:37] Dan kom ik op het puntje uitvoering en ik ga daar ook een beetje uitvoerig op in, omdat

[0:10:43] dat wat ons betreft een toch wel sterk onderbelicht punt is.

[0:10:47] Het asieldossier staat eigenlijk al jarenlang in de crisisstand.

[0:10:53] Daardoor worden ook allerlei wettelijke verplichtingen en termijnen niet gehaald, maar onze aanbeveling

[0:10:58] is, neem toch alsjeblieft die wettelijke normen als uitgangspunt.

[0:11:03] De volgende aanbeveling is om wetgevingsadviezen, raad van staten, uitvoeringstoetsen door de

[0:11:10] organisatie zelf, financiële doorrekeningen en ketentoetsen, dus niet alleen voor de organisatie,

[0:11:15] maar ook wat het voor de keten betekent, de basis te laten zijn voor de politieke besluitvorming.

[0:11:19] En dat is het op dit moment niet.

[0:11:23] Toch is het noodzakelijk om te voorkomen dat de keten steeds verder vastdraait.

[0:11:28] Bij de voorstellen die wij de afgelopen tijd gezien hebben, ontbreekt gewoon deugdelijke

[0:11:32] uitvoeringstoetsen en financiële doorrekening.

[0:11:35] Van de voorgestelde maatregelen is het beoogde effect niet altijd helder, terwijl ze wel tot

[0:11:43] verdere verstopping van de asielketen kunnen leiden en daarmee tot hogere kosten.

[0:11:46] Wat ons betreft zou effectief beleid om dat te bereiken je vooraf dus het doel moeten

[0:11:53] toetsen, de kosten en het effect, en ook de keteneffecten.

[0:11:59] Vandaar het advies om op dit moment niet over te gaan tot de invoering van het twee-statenstelsel,

[0:12:05] omdat het structurele beoogde effect op het aantal asielzoekers onzeker is, de uitvoering

[0:12:14] zwaar wordt belast, waaronder de IND en COA, de rechtelijke macht en de juridische ondersteuning,

[0:12:20] en de kosten sterk zullen stijgen.

[0:12:22] Ik wijs in dit verband even op een grafiek, die 6-1, daarin staat de ontwikkeling van

[0:12:29] de kosten van de opvang.

[0:12:31] De kosten van de opvang in 2015 waren 2 miljard lager bij hogere instroom en als we op dit

[0:12:41] dan zullen dus die opvangkosten, maar ook de andere kosten in de keten,

[0:12:46] dus wat ons inschatting betreft zeer sterk stijgen de komende jaren.

[0:12:51] Dan praat je dus niet over miljoenen, maar dan praat je over honderden miljoenen.

[0:12:57] De regering en het parlement, en dat wil ik ook benadrukken,

[0:12:59] hebben dus uiteraard de politieke verantwoordelijkheid voor het beleid,

[0:13:03] maar ook de verantwoordelijkheid voor de uitvoering.

[0:13:06] En die er ook recht op heeft dat maatregelen die voorgesteld worden,

[0:13:09] ook getoetst worden op effectiviteit en kosten.

[0:13:13] Daarbij willen we ervoor pleiten om de asielketen op een asielcrisis...

[0:13:18] op een aantal punten gewoon bestuurlijker aan te pakken.

[0:13:20] Door bijvoorbeeld tussen rijk en provincies gewoon af te spreken...

[0:13:24] dat je om de beurt aan de beurt bent voor een asielzoekeraanmeldcentrum.

[0:13:30] Deze keten heeft geen backup, deze keten is uitermate kwetsbaar...

[0:13:35] en door gewoon ook meerdere aanmeldcentra te hebben...

[0:13:40] ...wordt het geheel ook gewoon veel minder kwetsbaar.

[0:13:46] Dat kun je ook via bestuurlijke afspraken of wat ons blijft doen.

[0:13:50] Regionale samenwerking kan je ook doen...

[0:13:53] ...door de koppeling met woningbouw en arbeidsmarktontwikkeling.

[0:13:57] En een laatste punt op dit onderwerp hebben we gezien...

[0:14:00] ...dat de uitvoeringsorganisaties erg individueel worden aangestuurd.

[0:14:05] IND, COA.

[0:14:07] En dat betekent dat maatregelen op de IND altijd gelijke effect hebben op het COA.

[0:14:12] en andersom. En dat zou wat ons betreft gewoon inzichtelijk moeten worden gemaakt, ook voor

[0:14:21] de rechtspraak bijvoorbeeld en de ondersteuning. En hier en daar zeggen wij, zou er ook wat

[0:14:26] meer ruimte voor de organisatie zelf moeten zijn om zaken te regelen. Ik kom bij het laatste

[0:14:31] punt, de participatie van de asielzoeker. De vele verhuizingen zorgen behalve voor grote inefficiëntie

[0:14:39] in de keten en voor hoge kosten ook voor veel stress bij de asielzoekers.

[0:14:45] Door asielzoekers op regionaal niveau te plaatsen in de regio waar ze later

[0:14:49] mogelijk status houden worden, kan veel winst verkregen worden die zich

[0:14:52] later terug betaalt, zoals betere participatie,

[0:14:56] minder gezondheidsproblemen, et cetera.

[0:14:58] Nu volgt de asielzoeker de procedure en doordat we ontkoppelen

[0:15:02] kan meer rust in de keten worden gebracht.

[0:15:07] Dat kan ook betekenen dat degene wiens aanvraag niet kansrijk is

[0:15:11] op inwilliging op plekken kan worden geplaatst waar al vroeg kan worden gestart met het werken aan terugkeer.

[0:15:18] Wij vinden het ook belangrijk om de asielzoeker meer autonomie te geven.

[0:15:22] Elke asielzoeker heeft een mobiel, heeft door hier te komen laten zien dat hij initiatief kan nemen.

[0:15:29] Daar praat ik niet over iedereen, de meest kwetsbare hebben dat doenvermogen niet, maar de meeste wel.

[0:15:34] En in die procedure nemen wij die autonomie grotendeels af.

[0:15:37] Ik ben echt geschrokken van het no-show percentage van de IND.

[0:15:42] Dat is 20 procent.

[0:15:43] Dat betekent dat 1 op de 5 afspraken tot inefficiëntie leidt.

[0:15:49] En dat heeft te maken met niet opkomen dagen.

[0:15:53] De asielzoeker is net verhuisd en allemaal dat soort dingen.

[0:15:56] En door eigenlijk zowel naar die verhuizingen te kijken...

[0:15:59] als de asielzoeker meer autonomie te geven...

[0:16:02] kun je in wat ons bereft daar ook nog wel wat aan doen.

[0:16:07] Een belangrijke aanbeveling betreft ook om eerder in te zetten op activering en participatie,

[0:16:12] inclusief deelname aan het arbeidsproces.

[0:16:14] Een recente studie van het SEO, die u ook ongetwijfeld zou kennen, laat zien dat daar een enorme

[0:16:20] winst te halen valt.

[0:16:22] Dan wordt er echt gesproken over miljarden per jaar.

[0:16:29] Vroegtijdige participatie, ik noemde het al, vermindert het gezondheidsrisico en geeft

[0:16:34] arbeidsverbetering en ook maatschappelijke integratie die verbetert.

[0:16:38] Je zou dan ook, zoals ik al zei, onderscheid kunnen maken tussen kansrijke en kansarme mensen met een kansrijke of kansarme aanvraag.

[0:16:47] Hier wil ik het bij laten. Ik beantwoord graag uw vragen.

[0:16:51] Dus wat ons betreft is er vooral inzet op Europees beleid.

[0:16:57] Tegelijkertijd zorgen dat je in Nederland de zaak gewoon op orde hebt.

[0:17:01] Daar worden op dit moment miljarden aan uitgegeven die wat ons betreft ook gewoon te maken hebben

[0:17:08] met inefficiëntie in de uitvoering en niet alleen met de hoge instroom en tegelijkertijd

[0:17:16] zou je ook het maatschappelijke rendement kunnen verhogen, zowel voor de asielzoekers

[0:17:21] zelf als voor de maatschappij door beter in te zetten op participatie.

[0:17:25] Nou, dit is het samengevat en wij beantwoorden graag uw vragen.

[0:17:34] Dan dank ik u heel hartelijk voor deze toelichting of inleiding.

[0:17:38] Er zijn ongetwijfeld vragen.

[0:17:41] Wij zijn met z'n zevende, zes zitten er al daar.

[0:17:44] En ik zal zelf ook een vraag stellen, dus ik denk dat u dat aankunt.

[0:17:47] Ik ga de leden vragen om kort en bondig te formuleren.

[0:17:50] En er is maximaal één feitelijke toelichtende vraag te stellen.

[0:17:54] Allereerst de heer Brekemans van de VVD.

[0:17:59] Dank voor het onderzoek en de presentatie.

[0:18:05] De heer Paul zegt heel sterk dat nationale maatregelen geen effect hebben, in tegenstelling

[0:18:10] tot het Europees niveau.

[0:18:13] Mijn vraag zou zijn, gegeven dat dit onderzoek is naar alle aspecten gekeken, hoe bijvoorbeeld

[0:18:18] wordt verklaard dat de instroomaantallen tussen Europese landen zo groot verschillen?

[0:18:22] Om dan even één voorbeeld te pakken, Denemarken lijkt qua economie best op Nederland.

[0:18:28] Hoe kan het dan dat de instroom daar maar een fractie is van in Nederland,

[0:18:31] als die stelling waar zou zijn?

[0:18:33] Dank u wel. De heer Van Dijk, SGP.

[0:18:37] Allereerst dank, ook voor de puntige en bondige toelichting.

[0:18:40] De vraag die ik als eerste had willen stellen,

[0:18:41] het sluit wel heel erg aan bij die van mijn VVD-collega.

[0:18:46] Instroom beperkt afhankelijk internationaal Europese maatregelen.

[0:18:51] En ook mijn vraag is, bundelen we alle nationale ruimte?

[0:18:54] Het viel me juist vanochtend op, daar komt ook mijn vraag vandaan.

[0:18:56] in België het aantal asielaanvragen 9% gedaald.

[0:19:01] En ik zag de maatregelen als alleenstaande mannen worden gewoon niet meer toegelaten in AZC's en dergelijke.

[0:19:06] En mijn vraag is, komt dat omdat een land als België zich dan toch niet helemaal houdt aan die verdragen en aan wetten, et cetera?

[0:19:14] Of benutten wij zelf niet alle nationale ruimte?

[0:19:18] De heer Veldkamp, NEC.

[0:19:20] Ja, hartelijk dank. Ik heb eigenlijk veel te veel vragen voor kort interventie.

[0:19:23] Maar laat ik er iets uitpakken.

[0:19:25] Het rapport tot fundamentele heroriëntatie komt uit op bouwstenen.

[0:19:30] Dat getuigt van een zeker realisme, maar misschien ook wel heel grote bescheidenheid.

[0:19:34] Die zie ik ook in vrij beschrijvende zinnen.

[0:19:37] Als overigens wordt het Dublin-systeem, werkt het niet naar behoren.

[0:19:41] Ja, dat weten we.

[0:19:43] Maar zijn er dan haakjes waarin je dat wel beter in de toekomst kan laten werken?

[0:19:48] Ook misschien voorbij het Euraziele Migratiepact.

[0:19:51] Ik waardeer altijd realisme.

[0:19:53] Maar ik mis ook op die internationale component soms bepaalde gegevens.

[0:19:58] Bijvoorbeeld over external processing gaat het rapport lang in over op Rwanda.

[0:20:02] Maar heel kort maar op Italië en Albanië.

[0:20:06] En daar mis ik bij de vermelding dat in de zomer van 2018 de Europese Raad...

[0:20:11] toch ook opriep tot het instellen en inrichten van ontschepingsplatforms.

[0:20:15] Het is volgens mij niet relevant om dat in zo'n context te vermelden.

[0:20:19] en zo kan ik een heel aantal voorbeelden melden.

[0:20:23] Wat heeft u, wat heeft de heer Paul en zijn team het eigenlijk gebracht

[0:20:29] van de ambitie tot de bescheidenheid in ieder geval op het Europese internationale terrein?

[0:20:36] De heer Seder, ChristenUnie.

[0:20:38] Dank u wel, dank u voor de inhoud, dat spreekt voor zich.

[0:20:41] Ik heb een vraag niet zozeer over de inhoud zelf, maar over het proces en de opdracht.

[0:20:46] De fundamentele asielheroriëntatie is volgens mij na een akkoord met de gemeente in de zomer van 2022 tot stand gekomen.

[0:20:58] Daarbij zouden de bouwstenen zijn die volgens die afspraak ook met de gemeente gemaakt zouden zijn.

[0:21:04] Vervolgens is het rapport er.

[0:21:10] Ik denk dat u een persoonlijk feit wil maken.

[0:21:18] Mijn vraag daarover is, want we zitten hier nu met die bouwstenen.

[0:21:24] Mijn vraag is even hoe u de opdracht ziet in het licht van die afspraak toen.

[0:21:33] En dan heb ik het niet over de politieke afspraak met de Kamer,

[0:21:36] want daar gaat u niet over, maar wel over hoe met de gemeente.

[0:21:41] Dus ik zou even willen vragen welk gewicht en in hoeverre dat in het proces,

[0:21:45] volgens u, deze bouwzijnen nu opgepakt zouden moeten worden.

[0:21:48] Mevrouw Pot, D66.

[0:21:50] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:21:52] En dank voor het heldere rapport en de fijne presentatie.

[0:21:57] Ja, ik voeg me af in het licht van wat u vertelt

[0:22:00] over de Europese regelgeving en het belang van een aantal dingen Europees doen,

[0:22:06] hoe u kijkt naar iets wat in deze Kamer steeds weer de kop opsteekt, de opt-out.

[0:22:14] Dank u wel. Mevrouw Piri, GroenLinks BV.

[0:22:17] Ook namens mij dank voor een helder rapport.

[0:22:20] Fijn om deze discussie in de Kamer ook wel eens gebaseerd op feiten te hebben.

[0:22:25] En mijn vraag zou zijn, er staan denk ik heel veel zaken in het rapport

[0:22:30] die draagvlak ook verhogen. Als je nog specifiek kijkt naar, u noemde het heel kort, het onderscheid

[0:22:37] wat je zou kunnen maken tussen kansrijk en kansarm, waar ziet u daar kansen voor om dat

[0:22:42] op een goede manier te doen binnen uiteraard de rechtsstatelijke kader? Tot slot nog één vraag

[0:22:49] van mij, niet als voorzitter, als SP-Kamerlid. Er wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van

[0:22:57] van legale migratieroutes en dat te bevoerdigen.

[0:23:00] Daar tegenover staat vaak het ontmoedigen van de irreguliere migratie,

[0:23:06] de gevaarlijke overtocht.

[0:23:08] Wat zijn nou effectieve methodes?

[0:23:11] Misschien ook kijkend naar andere landen,

[0:23:14] om dat binnen de rechtsstatelijke kaders te doen.

[0:23:16] Dus dan heb ik het niet zozeer over het meer uitnodigen van vluchtelingen.

[0:23:19] Dat is denk ik helder.

[0:23:20] Maar juist dat wat er tegenover staat, het

[0:23:22] verminderen van de gevaarlijke overtochten.

[0:23:27] Dat waren de zeven vragen.

[0:23:29] Ik hoop dat u het allemaal bij heeft kunnen houden.

[0:23:32] En ik ga u, meneer Paul, het woord geven.

[0:23:34] En u mag natuurlijk de vragen verdelen als u dat wilt over collega's.

[0:23:37] Dat laad ik aan u.

[0:23:38] Gaat uw gang.

[0:23:41] Dank voor deze vragen.

[0:23:44] Kijk, ik heb niet gezegd dat nationale maatregelen geen effect hebben.

[0:23:48] Ik heb gezegd dat ze beperkt effect hebben.

[0:23:51] Omdat wij zien, en er zijn ook wel rapporten voor,

[0:23:55] dat de eerste keuze wordt gemaakt om naar Europa te gaan.

[0:23:58] En binnen Europa, en dan is er zeker verschil,

[0:24:02] dat komt zo even op Denemarken,

[0:24:04] dan zie je dus dat eigenlijk de omstandigheden een beperkte rol spelen,

[0:24:10] heel vaak spelen een netwerkende rol.

[0:24:14] Wij zijn echt op zoek gegaan, stel dat je nou een soberder opvang hebt,

[0:24:18] of je doet verminderde rechtsbijstand, allemaal dat soort dingen.

[0:24:24] Nou, daar heeft ook de heer Van Zwol al eerder een rapport over geschreven.

[0:24:28] En zo zijn er heel veel rapporten waarvan wij zeggen...

[0:24:32] ...ik sluit niet uit dat het een beperkt effect heeft...

[0:24:35] ...maar de echte grote verschillen moet je daar niet in zoeken.

[0:24:39] En tegelijkertijd, en dan kom ik ook een beetje op de situatie...

[0:24:42] ...zoals in Brussel bijvoorbeeld, ja, daar leven op dit moment...

[0:24:45] ...duizenden mensen op straat, die geven ook gewoon veel overlast.

[0:24:49] En dan is even de vraag, ja, wat wil je als land?

[0:24:53] Ja, rechtelijke uitspraken of niet, daar wordt gewoon gezegd, die vangen wij niet op.

[0:24:58] Ja, dat is een keus.

[0:25:01] En of dan die 9% daling daarmee te maken heeft, dat zou zomaar kunnen.

[0:25:08] En tegelijkertijd zien wij dat de hoge instroom in Nederland, die we op dit moment hebben, relatief gezien niet stijgt.

[0:25:16] Als je dat vergelijkt met waar zit Nederland in de ranking van de landen.

[0:25:19] Dus alle landen hebben te maken met hoger instroom.

[0:25:22] Alle landen hebben te maken met meer alleenstaande asielzoekers die komen.

[0:25:25] En dat is dus niet alleen in Nederland.

[0:25:27] Er zit zeker verschil tussen.

[0:25:30] Maar nogmaals, ik zeg ook niet dat het geen effect heeft,

[0:25:32] maar de echte grotere effecten, daarvan zeggen wij toch moet je in de EU zijn.

[0:25:38] Als het gaat over Denemarken,

[0:25:40] nou, zoals we weten heeft Denemarken een opt-out bedongen in 2993.

[0:25:46] Nou, die mogen daar anders mee omgaan.

[0:25:49] Wij merken zelf dat daar in de praktijk ze ook wel tegen het EVRM aanlopen.

[0:25:56] Ze hebben duidelijk minder asielzoek, dat is zeker waar.

[0:25:59] Maar daarmee is ook gewoon de houding en de communicatie...

[0:26:03] en de uitstraling als land heeft gewoon een enorme effect.

[0:26:06] Dus wat wil je als land uitstralen wie je bent?

[0:26:09] Dat zegt het Klingendaalrapport ook.

[0:26:11] Dus zeg maar gewoon...

[0:26:13] Natuurlijk is Denemarken gebonden aan het EVRM...

[0:26:16] Maar tegelijkertijd door eigenlijk te zeggen, dit willen wij niet, dat heeft zeker effect.

[0:26:23] Die opt-out, als je op dit moment voor een opt-out zou gaan,

[0:26:30] dat betekent dus dat je ook niet meer meedoet met het asieldebat.

[0:26:35] Dus dat betekent ook dat als je de hervorming van het Europese asielbeleid wil hebben,

[0:26:41] dat je daar dan ook niet meer mee doet.

[0:26:42] En het tweede is, er zullen meer landen zijn die wensen hebben.

[0:26:47] Dan hoeven we alleen maar naar de Oost-Europese landen te kijken.

[0:26:50] Dus dat betekent dat het bouwwerk wat nu opgebouwd is qua solidariteitsmechanisme...

[0:26:56] dat valt dan uiteen.

[0:26:58] En het is even de vraag of het middel dan niet erger is dan de kwaal.

[0:27:03] Sowieso gaat zo'n onderhandeling meerdere jaren duren.

[0:27:06] En je plaatst jezelf bij het spel...

[0:27:08] terwijl je wel een aantal andere verdragen gehouden bent.

[0:27:17] Ja, er is ook een opmerking gemaakt over dingen als Dublin en het ambitienniveau en zijn we

[0:27:23] niet te bescheiden.

[0:27:26] Ja, er zijn weinig onderwerpen die op dit moment zoveel bestudeerd, gerapporteerd en

[0:27:33] bekeken worden als het asielbeleid.

[0:27:35] En dan zie je toch dat de stappen die gezet worden, dat zijn voorzichtige stappen.

[0:27:42] Hoewel het EU-pact het beste mailleuren stap is...

[0:27:45] waar ook nu weer in het Europese parlement vragen over zijn.

[0:27:50] Maar waar wel steeds nadrukkelijker een voedingsbodem voor komt...

[0:27:56] is voor de innovatieve methodes.

[0:28:00] U noemde zelf even Italië en Albanië.

[0:28:04] Maar goed, dat valt eigenlijk nog helemaal onder het Europese recht.

[0:28:07] Dat is de externe processing.

[0:28:11] Waarin Italië probeert de hele asielprocedure naar Albanië te verplaatsen.

[0:28:16] Dus we kregen de vraag, wat doe je dan met mensen die afgewezen worden?

[0:28:18] Dat is nog echt een black box.

[0:28:22] Als het gaat over derde landen, dan is dat weer een heel andere methodiek.

[0:28:27] Door bijvoorbeeld Rwanda in te schakelen, die dan ook de verantwoordelijkheid overneemt van een land.

[0:28:33] Dat is dus wel een duidelijk verschil.

[0:28:36] Kortom, dit is een dermate complex dossier...

[0:28:39] waarin je dus gewoon moet kijken wat doe ik nationaal, wat kan ik nationaal...

[0:28:43] en waar wil je als EU op inzetten?

[0:28:45] En wij denken dat dat, zeg maar, toch in een Europese verband een aantal dingen doen...

[0:28:51] het meeste effect zal hebben.

[0:28:53] Waarbij ik dus, en dan kom ik toch even terug op bij de heer Brekelmans...

[0:28:56] niet uitsluit dat nationale maatregelen echt wel effect kunnen hebben.

[0:29:01] Alleen daarvan wil ik benadrukken...

[0:29:03] en dat kan ik echt niet genoeg benadrukken,

[0:29:05] doe het dan alleen maar met een goede uitvoeringstoets,

[0:29:08] waarbij je echt een schatting hebt van de effecten,

[0:29:10] ook een schatting hebt van de kosten

[0:29:13] en ook een schatting hebt van de effecten op de keten.

[0:29:16] En de afgelopen jaren hebben we dus een explosie gezien van de kosten,

[0:29:20] die echt richting van 1,5 miljard opvang naar 3,5 miljard opgang gaan.

[0:29:25] En als op dit moment door maatregelen die een beperkt effect hebben,

[0:29:29] zeg ik maar even,

[0:29:30] ertoe leiden dat mensen veel langer over de procedure doen,

[0:29:33] veel langer in het koor zitten,

[0:29:36] dan vind ik wel dat je bij die maatregelen die prijs moet overwegen.

[0:29:43] En daar geld is niet gratis.

[0:29:46] Dat was het misschien wel.

[0:29:48] Maar nu niet meer.

[0:29:50] En ik ben er echt van geschrokken.

[0:29:52] De inefficiëntie.

[0:29:54] Ik bedoel, er gaan taxi's van Middelburg naar Ter Apel dagelijks.

[0:29:58] Dus het is echt met cruiseschepen, hotels, het is natuurlijk dweilen met de kraan open.

[0:30:05] En als dat alleen maar verergert, doordat die keten verder op slot raakt,

[0:30:10] dan zijn de maatschappelijke kosten, denk ik, heel erg hoog.

[0:30:14] Dan kom ik ook eigenlijk op het puntje van VNG en ik betrek er ook een beetje het IPO bij.

[0:30:20] We hebben zeer veel contact gehad met VNG, die hebben ook geparticipeerd in werkgroepen.

[0:30:25] Wat je op dit moment ziet, is dat het COA en ook het Rijk schakelt heel veel één op één met gemeentes.

[0:30:33] Terwijl wij zeggen van, kan daar niet landsdeliger of via provincies dingen worden gedaan?

[0:30:39] Nou, ik heb daar ook het IPO proberen te benaderen.

[0:30:41] Die hadden daar in het begin nog niet zoveel oren naar.

[0:30:45] Die beginnen ook wel een beetje te realiseren dat met de spreidingswet zij ook een bepaalde taak krijgen.

[0:30:50] En wat wij eigenlijk zeggen is...

[0:30:54] Nou ja, stel dat je nou een convenant weet af te sluiten...

[0:30:57] tussen rijk, gemeente en provincie door te zeggen...

[0:31:01] eens in de tien jaar ben je zolang aan de beurt voor een aanbouwcentrum...

[0:31:05] regel het gewoon politiek, ambtelijk via een akkoord...

[0:31:10] maar laat de uitvoering dan gewoon...

[0:31:11] dan hoeft niet iedere keer zo'n onderwerp op de politieke agenda te staan.

[0:31:15] Ik weet dat het misschien wensdenken is...

[0:31:18] Maar ik ben echt geschrokken over de kwetsbaarheid van Ter Apel.

[0:31:22] Wat de meeste mensen niet weten is dat er van de zomer ook nog een heidebrand in de buurt was.

[0:31:26] Nou, op het moment, stel dat er een keer wat gebeurt en Ter Apel komt plat te leggen, dan is de boel helemaal ontregeld.

[0:31:33] Elk normaal proces wat je in de uitvoering doet, heeft een backup.

[0:31:38] En dat heeft de asielketen gewoon niet of nauwelijks.

[0:31:43] Ik pleit dus voor om, en dan kom ik ook een beetje op het puntje van die participatie en integratie.

[0:31:49] als mensen nou veel minder verhuizen, door de koppeling tussen de procedure

[0:31:56] en de plaatsing gewoon wat meer los te koppelen.

[0:32:01] In Duitsland is het zo, daar heb je de koningstijnen-sluissel,

[0:32:04] mensen komen binnen, die worden gewoon toegedeeld aan een lender,

[0:32:08] nou zijn die lenders ongeveer net zo groot als Nederland,

[0:32:10] maar goed, dat wordt toebedeeld, en die zijn dan verder verantwoordelijk.

[0:32:14] Wat je dus zou kunnen doen, is dat je een zekere doorplaatsing krijgt

[0:32:20] van kansrijke mensen.

[0:32:22] En dat je dat eigenlijk gewoon aan die regio overlaat.

[0:32:26] Met de huisvesting, maar ook met participatie,

[0:32:30] maar ook met de koppeling met arbeid.

[0:32:32] Ik wil toch benadrukken dat...

[0:32:35] Ik vind dat een onderbelicht punt.

[0:32:38] Ik kom er zo even met de vraag van de heer Van Hispen ook nog op terug.

[0:32:46] Daar laten we gewoon ontzettend veel liggen.

[0:32:48] En doordat we permanent met de mensen aan het showen zijn,

[0:32:52] daar worden ze niet beter van. Het kost een hoop.

[0:32:55] En het bevordert integratie zeker niet.

[0:32:59] Ik noemde net al even kansarm, kansrijk.

[0:33:02] Dat is natuurlijk een...

[0:33:06] Ja, wat zou ik zeggen? Een concept...

[0:33:08] dat ook eigenlijk nu in de Europese Unie gehanteerd gaat worden...

[0:33:11] met die buitengrenzen.

[0:33:13] Ik denk dat het ook in Nederland gewoon meer uitgewerkt kan worden...

[0:33:17] door degenen die geen rechten hebben, gewoon snel te beslissen...

[0:33:21] ook snel proberen te werken aan terugkeer.

[0:33:27] En dan is natuurlijk de vraag van stel dat er nou toch een paar tussenzitten...

[0:33:32] Ja, ik wil er niet teveel over nummers praten, want het zijn mensen...

[0:33:36] die echt kansarm zijn, maar die wel geplaatst zijn, die zijn gaan werken...

[0:33:41] dan merken wij zelf wel dat het actief blijven van mensen wel heel erg belangrijk is...

[0:33:46] om überhaupt met hen in gesprek te zijn, ook over terugkeer.

[0:33:49] Dus ze jarenlang niks laten doen, is ook niet bevorderlijk voor terugkeer.

[0:33:57] Als het gaat over legale migratie en arbeid, dat is een beetje een onontgonnen terrein voor Nederland.

[0:34:09] Natuurlijk zijn er mogelijkheden, de 24-weken-eis is vervallen, we hebben de meedoen balies.

[0:34:15] Maar de algemene houding is toch, laten we terughoudend zijn, om ze te laten werken.

[0:34:23] terwijl landen zoals Frankrijk met name en Spanje ook enorme hoeveelheden arbeidsmigranten hebben.

[0:34:30] Bij ons komen ze meer uit Oost-Europa.

[0:34:34] En tegelijkertijd kan je ook zeggen, ja, de mensen in de asielketen zijn hier.

[0:34:38] Dus waarom zou je heel veel mensen binnenhalen als er een aantal mensen hier zijn?

[0:34:43] Of dat aanzuigende werking heeft, want dat is dan de angst.

[0:34:52] Ja, je zou wat mij betreft via pilots wel een aantal dingen kunnen proberen.

[0:34:58] Dat is ook precies waar de schoen wringt.

[0:35:03] Stel, je zet de poort open voor arbeidsmigratie, legale routes.

[0:35:09] Vermindert dat dan ook de inreguliere migratie?

[0:35:13] Vermindert dat dan ook de dodelijke routes?

[0:35:17] Daar zijn wel onderzoeken naar, maar dat staat ook nog in de kinderschoenen.

[0:35:20] Terwijl, daarom is ook onder andere dit rapport met de situatie in de Verenigde Staten geschreven,

[0:35:26] die natuurlijk daar ook al lang mee worstelen, met de grens van Mexico.

[0:35:31] Dus kortom, ik zou ervoor willen pleiten dat op dat terrein ook gewoon beleid gemaakt wordt.

[0:35:38] Dus dat er gewoon, ja, en ook misschien hier en daar gewoon wat geprobeerd wordt.

[0:35:43] en niet alleen uit angst wordt gezegd, dat willen we niet.

[0:35:48] Dit is wat mij betreft de eerste ronde.

[0:35:52] Ja, die opt-out, ik dacht dat ik er iets van gezegd had van Denemarken,

[0:35:57] dat op het moment dat je dat dus wilt,

[0:36:03] jezelf ook buitenspel plaatst, er ook niet meer meedoet,

[0:36:07] en dan zal Nederland, daar moet het verdrag voor worden opengebroken,

[0:36:12] Dan zullen andere landen daar ook gebruik van willen maken.

[0:36:18] En dan is er toch wel de vrees dat dat solidariteit...

[0:36:22] wat we nu moeizaam aan het opbouwen zijn binnen de Europese Unie...

[0:36:25] weer weg is.

[0:36:26] Ik heb hier ook uitvoerig met Klingendael over gehad.

[0:36:30] Vandaar dat wij op een gegeven moment tot dat advies zijn gekomen.

[0:36:35] Ik hoop dat ik de vragen een beetje meegenomen heb.

[0:36:38] Ik zie heel veel mensen knikken, dus volgens mij wel.

[0:36:41] Dank daarvoor in de eerste ronde.

[0:36:42] Ik kijk naar de leden.

[0:36:43] En dan is er weer ruimte voor een vraag per persoon.

[0:36:46] De heer Brekeman schat op gang.

[0:36:49] Ja, ik heb nog een vraag over de uitvoeringstoetsen.

[0:36:53] Want ik ben het eens dat je voor maatregelen natuurlijk in kaart moet brengen...

[0:36:59] wat zijn daar de effecten van op de keten, wat zijn de kosten.

[0:37:03] Alleen we weten ook dat de opbrengsten voor één specifieke maatregel...

[0:37:06] zijn heel moeilijk te definiëren, want je kunt niet zeggen...

[0:37:09] er zijn misschien wel honderd factoren die invloed hebben op asiel, pak je er eentje uit.

[0:37:13] Ja, dat is gewoon de aard van asiel.

[0:37:14] Dan kun je niet precies zeggen dat levert het op.

[0:37:16] Dan wordt het heel snel subjectief of wordt het een soort van samenraapsel van subjectieve

[0:37:23] meningen.

[0:37:23] Er wordt net gedaan dat dat objectief is.

[0:37:26] Tegelijkertijd is er wel, zo'n uitvoeringstoet kost veel tijd, ook een noodzaak om snel maatregelen

[0:37:32] te nemen.

[0:37:33] Dus gegeven die realiteit zou mijn open vraag zijn hoe moeten we met die weerbarstige praktijken

[0:37:40] in het asieldomein omgaan.

[0:37:41] Dank, voorzitter. Er zijn een aantal hele grote vragen voorbijgekomen.

[0:37:47] Ik wou een hele concrete nu stellen.

[0:37:50] In uw rapport viel mij op de echt brede wens om te komen tot kleinschalige AZC's.

[0:37:56] Kleinschaligheid, dat is bekend, komt allemaal niet van de grond.

[0:38:01] En mijn vraag is, wat kwam u daarover tegen uw onderzoek?

[0:38:04] En natuurlijk de vervolgvraag, hoe kan het uitkomen van die breedgedeelde wens

[0:38:08] toch dichterbij worden gebracht?

[0:38:12] Over de brede innovatieve partnerschappen heb ik gelezen dat u voorbeelden hebt waar dit goed werkt

[0:38:19] of goed wordt gepoogd.

[0:38:21] Ik zie dat u hierbij aantekent dat er voldoende ODA-middelen voor nodig zijn en dat daarvoor de

[0:38:27] bijdrage van het ODA van asielopvang kan worden gemaximaliseerd om schommelingen op te vangen.

[0:38:32] Hebt u daarbij percentages in gedacht?

[0:38:38] U gaf net aan dat je ook moet kijken naar de mensen die hier al zijn, ook in verhouding

[0:38:45] tot arbeidsmigratie.

[0:38:47] Het valt niet binnen de asielstelsel, maar we hebben hier ook wel vaak een discussie

[0:38:49] over de vele mensen die via reguliere migratie hier terecht zijn gekomen.

[0:38:55] Er zijn ook kinderen die geboren en getogen zijn.

[0:38:57] Het gaat om tienduizenden.

[0:38:59] Ze vallen niet binnen het asielstelsel, maar ze vallen ook niet binnen het reguliere migratiestelsel

[0:39:03] en gaan hier naar school, onderwijs en woorden achter, maar verdwijnen wel de illegaliteit in.

[0:39:08] Ik vroeg me even af of u in het licht van wat u net zei over mensen die hier al zijn,

[0:39:12] die ook de Nederlandse taalkapaciteiten en onderwijs gevolgd hebben,

[0:39:18] of u daar nog in het licht van wat u met de gesprekken die gevoerd heeft,

[0:39:21] daar ook nog iets over kunt zeggen wat een nuttige weg gevoerd waard zou zijn.

[0:39:25] Mevrouw Pot.

[0:39:27] Ja, voorzitter.

[0:39:28] De commissie zei het al heel even toen ze binnenkwamen,

[0:39:30] Maar het heeft natuurlijk niet stilgestaan tijdens de ontwikkeling van dit rapport en sinds het

[0:39:37] uitbrengen daarvan. Er zijn natuurlijk best een aantal onderzoeken en rapporten weer verschenen.

[0:39:42] Het is misschien een beetje een grote vraag, maar ik vroeg me wel af, heeft u daarin dingen gezien

[0:39:47] waarvan u zegt, oh, dat is inderdaad heel erg misschien wel in lijn of misschien wel botsend of

[0:39:51] schurend met wat wij hebben ontdekt?

[0:39:55] Mevrouw Pirie.

[0:39:59] Eigenlijk in aanvulling op mevrouw Pot wil ik heel specifiek ook een reflectie op de staatscommissie van Van Zwol.

[0:40:08] Want uiteraard als je het hebt over gematigde groei kijk je natuurlijk met name op waar je het meeste invloed op hebt.

[0:40:14] En deze commissie is denk ik ook duidelijk op asiel.

[0:40:16] Als je invloed op hebt is het vooral Europees.

[0:40:19] en tegelijkertijd zegt ook in de voorbeeld de staatscommissie natuurlijk je kunt niet

[0:40:24] of laat ik het zo laat ik het neutrale formuleren als je 70 80.000 instroom per jaar hebt dan kom

[0:40:30] je in 2050 wel uit op een bepaald bevolkingsaantal dus hoe kijkt u als u kijkt op uw terrein op het

[0:40:39] terrein waarop gekeken is op asiel naar de aanbevelingen van de staatscommissie van

[0:40:47] Dan ikzelf nog een vraag. Ik stel nu een vraag over het onderdeel, over de pijnlijke participatie.

[0:40:54] U heeft gezegd, nu volgt de asielzoeker eigenlijk de procedure. En dat is niet logisch.

[0:40:59] Dus meer breng de procedure nou naar de asielzoeker. Dat klinkt voor mij heel logisch.

[0:41:05] En nou is mijn vraag, weet u hoe het komt dat dat tot nu toe nog niet is gebeurd?

[0:41:12] Tot wat voor weerstand leidt dat dan?

[0:41:16] Dat waren opnieuw zeven vragen. Ik geef u het woord, meneer Paul.

[0:41:22] Dank. Dank daarvoor.

[0:41:24] Ja, de heer Brekemans raakt wel een kernpunt over die uitvoeringstoetsen.

[0:41:28] Hoe doe je dat dan? Ik heb bijvoorbeeld, ik moet me niet klagen nemen,

[0:41:32] even de brieven gepakt over het omkeren van de bewijslast,

[0:41:36] want dat is net naar de Kamer is gegaan.

[0:41:38] En daarin staat, oké, die en deze moeten worden opgeleid

[0:41:41] en dit zal verwerkt worden in de kostprijs van 2025.

[0:41:44] Er staan een paar zinnetjes in, meer niet.

[0:41:47] Kijk, ik heb ook uitvoerig natuurlijk met COA, IND gesproken.

[0:41:50] Wat er heel vaak opvalt, is dat het beleid op de een wordt genomen,

[0:41:55] maar de effecten op de ander niet worden meegenomen.

[0:41:58] Dus heel beperkt.

[0:42:01] Ik heb ze wel eens uitgedaagd.

[0:42:04] Laten we dan toch even het voorbeeld nemen van het Twee Statenstelsel.

[0:42:07] Stel dat dat, dat zou zomaar kunnen,

[0:42:09] dat de voormerende partijen daar met een voorstel gaan komen.

[0:42:14] dan zou het mogelijk zijn.

[0:42:16] En ik heb ook tegen ze gezegd,

[0:42:17] waarom schakelen jullie niet PwC of KPMG,

[0:42:20] bedik het allemaal in, en zegt gewoon,

[0:42:22] maak binnen een maand

[0:42:24] een quickscan

[0:42:26] op de uitvoeringskosten van de keten.

[0:42:30] Want ik merk zelf natuurlijk houdendheid bij die organisaties.

[0:42:33] Ja, het is complex, het is moeilijk,

[0:42:34] het hangt allemaal samen, dat is allemaal waar.

[0:42:37] Maar een aantal dingen op hoofdlijnen

[0:42:38] kun je gewoon wel berekenen.

[0:42:41] Op het moment dat je

[0:42:43] twee staatsstelsels zou invoeren.

[0:42:45] En het is ooit in 2000 afgeschaft,

[0:42:48] onder andere vanwege de hoeveelheid rechtszaken en beroep.

[0:42:51] Nou, dat is allemaal bekend. Die cijfers zijn er allemaal nog.

[0:42:54] Hoeveel... Dus, oftewel...

[0:42:56] Wat betekent dat voor de rechtelijke macht?

[0:42:58] Wat betekent dat voor juridische ondersteuning?

[0:43:00] Dat is allemaal uit te rekenen.

[0:43:02] En dat is ook weer geen hogere wiskunde.

[0:43:05] Dus... En ik merk zelf al dat heel veel kleine dingetjes

[0:43:08] ook weer één grote maken.

[0:43:10] Dus al die kleine dingetjes, en ik ben, misschien moet ik dat toch in alle openheid maar zeggen,

[0:43:15] ook wel een beetje geschrokken dat die organisaties erg op zichzelf werken.

[0:43:20] Er is veel overleg, er is veel contact, maar...

[0:43:25] En misschien ben ik dan een beetje scherp, daar bent u ook een beetje de debat aan,

[0:43:29] door natuurlijk af en toe gewoon individuele maatregelen op individuele organisaties te vragen,

[0:43:34] dan zou toch eigenlijk ook het keteneffect worden meegenomen.

[0:43:37] Dat is echt een onderschatte factor.

[0:43:45] En nogmaals, ik denk dat daar winst te behalen valt,

[0:43:49] zowel voor de organisatie zelf als op de keteneffecten.

[0:43:53] En als ze het zelf niet kunnen, ja, ik zou zeggen schakel een bedrijf in.

[0:43:58] Kijk, als het gaat over de kosten, misschien moet ik toch even van mijn hart maar geen moordkaal maken,

[0:44:05] dan wordt er nu een dwangsom voor Ter Apel voor 15.000 per dag.

[0:44:12] Dat is natuurlijk drie cijfers achter de comma met wat we per dag uitgeven aan opvang, et cetera.

[0:44:20] Dus symbolisch is het een belangrijk bedrag, maar feitelijk is het natuurlijk zeer gering.

[0:44:28] En ik zou er toch voor willen pleiten om meer inzicht te hebben in de kosten.

[0:44:33] De kosten en de effecten.

[0:44:35] En dan moet u gewoon de afweging maken.

[0:44:37] Stel dat het beoogde effect een paar honderd mensen minder is.

[0:44:41] Dat kan.

[0:44:43] Terwijl het vele, vele miljoenen gaat kosten.

[0:44:47] Dan moet u gewoon die afweging maken.

[0:44:48] Maar dan moet u het wel doen op basis van die informatie.

[0:44:50] Dat is eigenlijk wat ik bepleit.

[0:44:54] Als het gaat over de kleinschalige AZC's.

[0:44:56] Daar schrijven we ook een aantal dingen in.

[0:44:58] Dat is wel de wens van de gemeente.

[0:45:00] Dat is echt wel een omslag bij het COA.

[0:45:04] die natuurlijk ook een zekere schaalgrootte willen hebben,

[0:45:07] dan kun je ook gewoon daar de voorzieningen voor hebben,

[0:45:09] dan kun je ook de beveiliging op afstemmen, et cetera.

[0:45:14] Ik denk, en dat wordt ook wel beschreven,

[0:45:16] het draagvlak, zowel bij de keuze van de kleinschalige locaties,

[0:45:21] om daar de burgerbevolking mee te nemen,

[0:45:23] als inrichting, is echt wel een richting die we op moeten.

[0:45:27] En je bespaart ook wel een aantal kosten,

[0:45:29] omdat in een aantal gevallen ook de beveiliging gewoon echt minder hoedt,

[0:45:31] omdat er gewoon minder aan de hand is.

[0:45:33] Dus als je dan toch met gemeenten een langdurige relatie op gaat bouwen,

[0:45:39] wat waarschijnlijk via die spreidingswet of die mechanismen...

[0:45:45] Je merkt nu al dat er effecten beginnen te komen, gemeentes die worden wat productiever.

[0:45:53] Daarvan zeggen wij, het is echt een beweging die je door moet zetten.

[0:45:59] Dan is even de vraag, je kunt zelfs ervoor pleiten om een aantal taken en voorzieningen over te halen naar de gemeente.

[0:46:06] Dat kan ook, maar pas dan wel op dat het geen ratje toe wordt en dat er wel een zekere vorm van kwaliteitsborging en bewaking overblijft.

[0:46:17] Dan zou het COA eigenlijk een soort regieorganisatie gaan worden, wat ook kan.

[0:46:22] Maar tegelijkertijd heb je natuurlijk altijd nog wel de eerste aanmelding en dat soort dingen.

[0:46:25] Dus, ja, nogmaals, het is, denk ik, een ontwikkeling die beter is voor draagvlak,

[0:46:34] die beter is voor de stabiliteit de lange termijn

[0:46:37] en ik denk ook beter is voor de asielzoekers zelf.

[0:46:43] De brede partnerschappen, ja, daar zijn...

[0:46:49] Ik praat even niet bewust over migratiedeals.

[0:46:52] Dat is eigenlijk toch wel een...

[0:46:53] Ik zou bijna zeggen, migratiedeelsten, daar is ook veel nieuws van geweest.

[0:46:59] Het langjarig investeren in landen...

[0:47:02] ...het langjarig investeren in opvang of bescherming in de regio...

[0:47:07] ...is gewoon van belang.

[0:47:10] En er zijn natuurlijk de afgelopen jaren...

[0:47:14] ...best wel goede ontwikkelingen geweest in relatie met Marokko.

[0:47:18] En tegelijkertijd zien wij dat die hele regio zeer instabiel is.

[0:47:23] Zeker West-Afrika en Oost-Afrika en een aantal van die regio's.

[0:47:29] Dus dat is echt een lange termijn investering die je, denk ik, deels moet doen bilateraal

[0:47:37] op basis van de problematiek die voor jou het meest prangend is.

[0:47:41] En tegelijkertijd zul je voor een aantal dingen ook dat via de EU moet doen.

[0:47:44] Dan kom ik even op de ODA-gelden.

[0:47:47] Ik laat ook in diezelfde grafiek zien hoeveel oordaggeld er heen gaat.

[0:47:57] Als je zegt, ik vind partnerschappen belangrijk.

[0:48:00] Ik vind eigenlijk belangrijk dat de bescherming in de regio moet plaatsvinden.

[0:48:04] Ik wil voorkomen dat er mensen hierheen komen.

[0:48:07] Dat kan ook beleid zijn.

[0:48:09] Dan moet je wel zeggen, ja, maar ga ik dan vervolgens mijn oordaggeld daarvoor gebruiken?

[0:48:13] Dat jojoot nu mee met de opvang.

[0:48:17] Daar zit ook een grafiek van in en je zou dat bijvoorbeeld kunnen maximeren.

[0:48:20] Zweden heeft dat, dacht ik, op zeven of acht procent gemaximeerd.

[0:48:23] En het is altijd een politieke keus, want ook de opvang van Oekraïners hadden wij uit de ODA-gelden kunnen betalen.

[0:48:30] Dat is ook een politieke keus geweest om dat niet te doen.

[0:48:33] Ik denk terecht, maar kortom, alles is een keus.

[0:48:38] En wat ik denk, wat ik vooral wil bepleiten, is stabiliteit.

[0:48:48] Stabiliteit, want ik weet dan ook van de OS, van buitenlandse zaken,

[0:48:52] die vinden met name die fluctuaties en dan komt er in de loop van het jaar moet er

[0:48:56] opeens 400 miljoen bezuinigd worden of dat soort dingen zijn denk ik gewoon niet goed.

[0:49:01] Dus ik pleit in het geval voor stabiliteit.

[0:49:08] De vraag van de heer Seder over de illegaliteit en de kinderen die hier geboren zijn,

[0:49:13] daar hebben we eerlijk gezegd zeer beperkt naar gekeken.

[0:49:15] We weten dat er problematiek te spelen is.

[0:49:17] En we hebben ook wel met een aantal NGO's gesproken die daarmee te maken heeft.

[0:49:23] Maar ja, ook hiervan zeggen wij, daar zou meer beleid op gevoerd kunnen worden.

[0:49:29] Wat ons bijvoorbeeld opvalt, en dat is denk ik ook wel een verschil...

[0:49:33] ...wij zijn in Duitsland geweest en in Duitsland...

[0:49:35] ...daar zijn al die mensen dus gewoon geregistreerd.

[0:49:38] Alle mensen die niet zijn toegelaten of afgewezen, die zijn nog geregistreerd.

[0:49:43] Die krijgen ook nog een deel van de uitkering.

[0:49:45] Kortom, dat is een heel ander systeem.

[0:49:48] Die mensen zijn niet in beeld.

[0:49:49] In Nederland zijn ze zeer beperkt in beeld.

[0:49:51] Wel als ze op school zitten en dat soort dingen.

[0:49:54] Maar ook hiervan zeggen wij, ontbreekt denk ik gewoon een stuk beleid.

[0:50:02] Als het gaat over de rapporten die verschenen zijn.

[0:50:06] Misschien moet ik oppassen dat ik niet alleen die rapporten lees die mij goed uitkomen.

[0:50:09] ...maar de rapporten die verschenen zijn van het CO en het CPB...

[0:50:14] ...die onderschrijven eigenlijk wel onze lijn.

[0:50:16] En dat zijn ook best stevige werken.

[0:50:22] Dus ja, ik heb eigenlijk tot nu toe niet gezien waarvan ik denk van...

[0:50:26] ...oh, dat hebben we verkeerd gezien.

[0:50:27] Je kunt van mening verschillen, dat is zeker waar...

[0:50:30] ...maar die rapporten hebben ons niet tot andere inzichten geleid.

[0:50:35] De reflectie op de staatscommissie.

[0:50:39] Nou, ik vind dat ze een knap werk hebben gedaan...

[0:50:41] Gewoon door in feite toch iets aan te geven, een richting aan te geven,

[0:50:45] van als we zo doorgaan, dan wordt het wel heel erg knijpen.

[0:50:50] Tegelijkertijd een stuk vergrijzing, dus ze komen dan op een richtvertal.

[0:50:54] Nou, dan is even de vraag, ga je dat richtvertal dan doorvertalen

[0:50:58] naar de soortenmigratie? Dat is ook weer ingewikkeld.

[0:51:00] Daar is eerder een rapport van de Adviesraad Migratie over verschenen.

[0:51:05] En tegelijkertijd is de mogelijkheid om asielmigratie te beïnvloeden

[0:51:10] wel kleiner dan de andere soorten migratie.

[0:51:13] En als ik...

[0:51:16] Dus daar doet de staatscommissie ook geen uitspraak over.

[0:51:19] Die hebben bijvoorbeeld wel gezegd, en dat vond ik wel interessant,

[0:51:22] je kunt ook in Brussel bepleiten om de Nederlandse situatie wat meer

[0:51:26] onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld bevolkingsdichtheid,

[0:51:29] met die verdeelskleutel dan.

[0:51:31] Nou, dat is al jaren geprobeerd, tot nu toe niet gelukt.

[0:51:34] Maar goed, frappez du jour, dus je zou op een gegeven moment wel dat kunnen gebruiken.

[0:51:42] Ja, ik denk ook, als het gaat over de verschillende soorten migratie, ook hiervan zeggen wij breng het gewoon met elkaar in verband.

[0:51:48] Maak daar beleid op. Wat de een wel beïnvloedt is het ander niet.

[0:51:54] Wat wij natuurlijk zien is dat arbeidsmigratie, je kent een hele andere wereld.

[0:51:59] Ook hele andere spelregels, hele andere economische spelregels dan asielmigratie.

[0:52:03] Maar je zult het toch met elkaar in verband moeten brengen.

[0:52:05] En daar doet de staatscommissie een eerste aanzet voor,

[0:52:08] maar dat moet wel verder worden uitgewerkt.

[0:52:15] Dan nog iets over de...

[0:52:19] Ik ben even uw vraag kwijt.

[0:52:20] Ik heb staan proceduren, asielzoeken en weerstand maar.

[0:52:24] Ja, dat ging over het onderdeel participatie.

[0:52:29] Nu volgt de asielzoeker de procedure.

[0:52:31] En als ik het goed begrijp, zegt u, draai dat om.

[0:52:33] En mijn vraag was, waarom gebeurt dat nog niet?

[0:52:35] Wat is daar nou op tegen?

[0:52:36] Wie heeft daar weerstand tegen?

[0:52:37] Ja, dank. Het is gewoon historisch zo gegroeid.

[0:52:43] En op het moment dat een keten klem zit...

[0:52:47] is het heel moeilijk om veranderingen door te voeren.

[0:52:50] Dus iedereen is aan het overleven.

[0:52:52] En de ruimte reflectie om te zeggen...

[0:52:54] nou, laten we nou eens een flinke transformatie inzetten.

[0:52:57] Dat is lastig.

[0:52:59] Vandaar dat wij op een aantal punten ook bepleiten om rust in die keten te brengen.

[0:53:04] En meer stabiliteit.

[0:53:05] maar wat wel zou kunnen, is door die asielzoeker gewoon meer verantwoordelijkheid te geven.

[0:53:11] Ik zal een voorbeeld noemen.

[0:53:13] Iemand vraagt asiel aan, maar moet zelf de initiatief nemen

[0:53:17] om een afspraak met de IND te maken.

[0:53:20] Krijgt twee keer een oproep, maar reageert niet.

[0:53:24] Ja, dan zou je kunnen zeggen, oké, dan komt u weer achteraan.

[0:53:27] Of dan wijzen we u af, of ik ga geen protocol hier schrijven,

[0:53:32] maar je zou ook op een gegeven moment gewoon wat harder en strenger kunnen zijn.

[0:53:37] Nu worden er, wij spreken, aangeklopt, een bliedje bezorgd, mensen verschijnen niet,

[0:53:43] oké, nog een keer proberen.

[0:53:45] Kortom, je kunt ook op een gegeven moment zeggen, asielzoeker,

[0:53:49] u bent hier gekomen, daar heeft u heel wat moeite voor moeten doen,

[0:53:53] dan kunt u ook wel de moeite nemen om in die procedure wat meer zelf te doen.

[0:53:59] Maar nogmaals, dat kan je dus niet alleen als COA besluiten,

[0:54:03] dat kan je niet alleen als IND besluiten, dat zul je als keten moeten besluiten.

[0:54:07] En vandaar, iedere keer komen er bij ons toch te woorden, keten terug, kosten, eigen verantwoordelijkheid, ja.

[0:54:18] En dat zijn toch een aantal, ja, ik zou bijna zeggen, no-regret-maatregelen.

[0:54:24] Kijk, wij zijn bewust weggebleven van...

[0:54:30] ...ik vind het te veel of te weinig. Dat staat nergens in het rapport.

[0:54:34] Er staat alleen in, als je wat wilt, hou je hier dan rekening mee.

[0:54:41] En wij denken zelf dat er veel winst te halen valt ook in de keten.

[0:54:49] Nou klinkt dat eigenlijk als een hele mooie afsluiter, waarvoor heel veel dank.

[0:54:53] Maar er zijn nog enkele minuten.

[0:54:55] Dat betekent dat alleen de beste vragen nog gesteld mogen worden.

[0:55:00] We kunnen niet allemaal nog een vraag stellen.

[0:55:02] We gaan ze dan ook invragen en dan verzoeken we om meteen te antwoorden.

[0:55:05] De heer Seder heeft de beste vraag.

[0:55:08] We hebben heel veel rapporten over asiel en bouwstenen.

[0:55:11] We hebben natuurlijk ook politieke meningen en verkiezingsprogramma's.

[0:55:15] Het loopt allemaal door elkaar heen en er staan soms haaks op elkaar, soms niet.

[0:55:18] Ik vraag me even af of u kunt aangeven waarom dit rapport in wezen verschilt ook van de eerdere rapporten...

[0:55:27] die misschien ook door andere instanties zijn opgesteld.

[0:55:30] Ik ben benieuwd of u zou kunnen toelichten waarom dit rapport, ik wil niet zeggen het het beste is, dat wil ik niet zeggen.

[0:55:36] Maar waarom...

[0:55:38] Nee, maar waarom...

[0:55:40] Waar in de methodiek misschien wel een groot verschil zit...

[0:55:43] ten aanzien van andere rapporten...

[0:55:44] en hoe we dat ook zouden moeten wegen...

[0:55:46] om uiteindelijk ook tot politieke keuzes te komen.

[0:55:48] Dus ik ben even benieuwd of u daar iets zou kunnen zeggen over de methodiek.

[0:55:51] Ook in vergelijking met anderen.

[0:55:52] Niet dat die voor u beter is of slechter...

[0:55:54] maar of u daar het verschil in zou kunnen duiden.

[0:55:58] Nou ben ik opgevoed met...

[0:56:01] de woorden van Salomo die zeggen...

[0:56:02] laat een ander uw prijs zijn, niet uw eigen mond.

[0:56:05] Maar...

[0:56:09] We hebben enorm geworsteld met het woordje fundamenteel.

[0:56:14] Wat is fundamenteel?

[0:56:15] Is dat een totaal nieuw stelsel ontwerpen?

[0:56:18] Is dat zeggen van out of the blue gaan we een soort business redesign doen?

[0:56:23] En wij hadden tegelijkertijd de opdracht om van buiten naar binnen te werken.

[0:56:28] Wat wij toen gedaan hebben is gewoon mensen bevraagd van wat vindt u belangrijk?

[0:56:32] Waar zijn uw zorgen? Wat zijn uw kansen?

[0:56:34] Dat hebben we allemaal verzameld.

[0:56:37] En daar kwam dit, deze onderwerpen uit.

[0:56:41] Vervolgens hebben we bij al deze onderwerpen bekeken, wat is er van bekend?

[0:56:45] In rapporten, in onderzoeken, we hebben ook de wetenschappers erbij betrokken.

[0:56:50] En dan op een gegeven moment moet je dat gaan wegen.

[0:56:53] En moet je daar toch komen tot conclusies en aanbevelingen.

[0:56:57] En u mag best wel weten dat wij op een gegeven moment ook gezegd hebben van ja.

[0:57:01] Dit is denk ik het eerste rapport wat over alles gaat.

[0:57:04] Hoewel de legaliteit nog heel beperkt is.

[0:57:08] Maar het is in die zin een redelijk overzicht van de recente rapporten.

[0:57:12] Tot een bepaald moment, want er zijn er alweer nieuwe verschenen.

[0:57:15] Dus de samenhang wordt beschreven.

[0:57:17] De samenhang tussen nationaal en internationaal.

[0:57:19] Tussen uitvoering en beleid.

[0:57:21] Tussen participatie.

[0:57:24] Die dingen worden beschreven.

[0:57:27] En het is een zo getrouwe mogelijke weergave...

[0:57:32] van ook de dingen waarvan wij denken dat er perspectief voor verbetering zit.

[0:57:40] En die zit hem dus deels op beleid, maar deels moet dat beleid nog gemaakt worden.

[0:57:45] Maar die zit hem ook in de uitvoering en die zit hem ook in de participatie.

[0:57:49] En daarom, als u die infographic ziet, dan ziet u drie hokjes, maar onderaan draaien ze in elkaar.

[0:57:59] Dus dat wordt een koorts.

[0:58:03] Vandaar dat wij op een gegeven moment zeggen...

[0:58:04] die dingen zijn niet allemaal losverkrijgbaar.

[0:58:07] Je zou het echt in samenhang moeten bezien.

[0:58:08] En wat wij dus echt merken, is dat er heel veel ad hoc...

[0:58:13] ontzettend veel ad hoc dingen worden besloten.

[0:58:18] En ja, ik denk dat het ook een kans is...

[0:58:20] om daar gewoon toch wat structureler naar te kijken.

[0:58:30] Een mooi besluit. Zijn we kapot? Ik ben het daar mee eens.

[0:58:33] Ik wil u allen drie, mevrouw Hendriks, de heer Paul en mevrouw Kloosterman, heel hartelijk bedanken voor uw komst,

[0:58:40] uw lijvige rapport en de beknopte toelichting hierbij hierover vandaag.

[0:58:45] Heel hartelijk dank, ook aan alle ondersteuning vandaag en de belangstelling.

[0:58:49] En dan sluit ik hierbij deze technische briefing. Dank u wel.