Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Arbeidsmigratie

[0:00:00] Dan open ik hierbij de technische briefing van de vaste commissie

[0:00:04] van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het onderwerp arbeidsmigratie.

[0:00:10] Van harte welkom aan onze gasten, Adrianne Kerkstra, Liese van der Voort,

[0:00:14] Christel van Hees, Bert Cornet en Sanne Smit.

[0:00:21] Tevens ook van harte welkom aan de heer Aartsen, publiek

[0:00:26] en iedereen die meeluistert, kijkt.

[0:00:31] De verzoek was om eerst de hele presentatie te doen en dan de vragen te stellen.

[0:00:38] Zeker als het meneer Aerts is die ook de vragen gaat stellen, dan zou ik hem in eerste instantie

[0:00:43] niet willen limiteren in het aantal vragen.

[0:00:45] Mag ik het woord geven aan mevrouw Van Hees?

[0:00:50] Dank u wel.

[0:00:51] Dank u wel ook voor de gelegenheid om hier vandaag deze technische briefing over arbeidsmigratie te

[0:00:56] verzorgen. U heeft me al even voorgesteld.

[0:00:59] Mijn naam is inderdaad Christel van Hees.

[0:01:02] Ik werk bij het ministerie van Sociale Zaken

[0:01:04] en ben daar hoofd van de afdeling Arbeidsvoorwaarden en arbeidsmigratie.

[0:01:08] Vandaag hebben we samen met mijn collega's die hier naast mij zitten

[0:01:12] een brede presentatie over arbeidsmigratie voorbereid.

[0:01:17] Met de volgende opzet.

[0:01:18] Ik zal eerst zelf even ingaan op het brede perspectief rondom arbeidsmigratie.

[0:01:24] Vervolgens zullen we ingaan op het beleidskader van arbeidsmigratie

[0:01:28] En aan het einde zullen we stilstaan bij de uitvoering van de aanbevelingen

[0:01:32] van het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten,

[0:01:35] onder leiding van Emil Roemer,

[0:01:37] die gericht zijn op het verbeteren van de positie van arbeidsmigranten in Nederland.

[0:01:49] Ik zei het al even, we beginnen met het bredere perspectief van arbeidsmigratie.

[0:01:54] Als we kijken naar het bredere begrip migratie,

[0:01:57] dan onderscheiden we vier motieven voor migratie.

[0:02:00] Werk, gezin, asiel en studie.

[0:02:04] Deze vormen van migratie staan natuurlijk niet op zichzelf.

[0:02:10] Bijvoorbeeld, gezinsmigratie gaat altijd gepaard

[0:02:12] met een van de andere vormen van migratie.

[0:02:15] Denk bijvoorbeeld aan de asielzoeker die zijn gezin laat nareizen

[0:02:18] of aan de expat die zijn partner laat nakomen.

[0:02:22] Maar er zijn nog meer dwarsverbanden.

[0:02:25] Denk bijvoorbeeld aan de internationale student

[0:02:28] die in Nederland studeert maar een bijbaantje heeft

[0:02:30] of de asielzoeker die tijdens zijn procedure ook nog werkt.

[0:02:36] Vandaag hebben we het vooral over migranten met het hoofdmotief werk,

[0:02:40] maar her en der maken we ook nog een uitstapje naar die andere groepen,

[0:02:44] voor zover daar ook sprake is van werk in Nederland.

[0:02:51] Dan de cijfers. Deze figuren zijn ontleend aan de staat van migratie van 2023.

[0:02:59] Dit jaar verschijnt er weer een nieuwe, die komt volgens mij ergens in juli openbaar.

[0:03:03] Het linker plaatje laat zien migranten die naar Nederland komen van landen buiten de Europese Unie.

[0:03:11] Wat je aan deze figuur ziet, is in 2020 natuurlijk de grote groep Oekraïnse vluchtelingen die naar Nederland is gekomen.

[0:03:19] En daarna zijn ook nog de groepen gezinsmigranten en arbeidsmigranten vooral aanwezig.

[0:03:26] Het ging om een groep ongeveer van over de 100.000 Oekraïnse vluchtelingen.

[0:03:33] Ongeveer 39.000 gezinsmigranten en 29.000 arbeidsmigranten.

[0:03:38] Dus allemaal van landen buiten de Europese Unie die naar Nederland zijn gekomen.

[0:03:43] Je ziet ook een flinke groei ten opzichte van het jaar daarvoor, ten opzichte van 2021.

[0:03:48] Oekraïnse vluchtelingen, dat is duidelijk.

[0:03:52] Arbeidsmigranten en gezinsmigranten zijn ook flink gestegen.

[0:03:55] Het aantal gezinsmigranten steeg met 34 procent.

[0:03:58] Het aantal arbeidsmigranten zelfs met 60 procent.

[0:04:02] De rechterfiguur laat zien de migratie naar Nederland die afkomstig is uit landen van andere Europese lidstaten.

[0:04:13] En ook die figuur laat zien dat arbeid een belangrijk motief is om naar Nederland te reizen.

[0:04:19] De grootste groep is arbeidsmigranten, dat zijn er ongeveer 38.000.

[0:04:24] Daarna gevolgd door gezinsmigranten en studiemigranten.

[0:04:27] Het is belangrijk bij deze figuur op te merken dat van migranten die van buiten Europa naar Nederland komen,

[0:04:34] daar weten we vaak het migratiemotief van omdat ze verblijfsvergunning nodig hebben.

[0:04:38] Dat is natuurlijk anders bij migranten die uit andere EU-lidstaten komen, want die kunnen vrij naar Nederland reizen.

[0:04:44] Dus wat CBS daar doet is proberen een afgeleid migratiemotief vast te stellen.

[0:04:50] Nou dat lukt vaak wel, maar niet altijd.

[0:04:52] Dus je ziet in het terechte figuurtje nog een grijs balkje,

[0:04:55] wat wil zeggen dat het migratiemotief niet goed is vastgestellen geweest.

[0:05:04] Nou, dat was een beetje het bredere beeld.

[0:05:07] Het bredere beeld van welke vormen van migratie we allemaal hebben

[0:05:11] en de duiding van de cijfers.

[0:05:14] Als je het vergelijkt, wie komt hier om te werken

[0:05:17] en wie komt hier voor studie en gezin.

[0:05:22] Als we nu even kijken naar het beleidskader,

[0:05:25] Dan onderscheiden we twee groepen binnen de Europese Unie.

[0:05:32] We hebben het vrije verkeer van personen en het vrije verkeer van diensten.

[0:05:36] En we hebben een apart beleidskaart voor arbeidsmigranten van buiten de Europese Unie.

[0:05:40] Dat vertelde ik net ook al.

[0:05:42] Het is echt verschillend of je van buiten de Europese Unie komt of van binnen de Europese Unie.

[0:05:46] Binnen de Europese Unie heb je natuurlijk vrije verkeer.

[0:05:48] Van buiten de Europese Unie heb je een actief toelatingsbeleid.

[0:05:54] Daarnaast werken we nu al ruim drie jaar aan de uitvoering van de aanbevelingen

[0:05:58] van het AJAG-team Bescherming Arbeidsmigranten.

[0:06:02] Dat heeft natuurlijk ook betekenis voor het beleidskader,

[0:06:04] dus daar zullen we ook nog op ingaan.

[0:06:08] Langs deze drie lijnen is het vervolg van de presentatie

[0:06:11] ook wat verder doorgetrokken.

[0:06:15] Dus nu zal Lisa hiernaast mij vooral ingaan op het beleidskader

[0:06:18] voor arbeidsmigratie van binnen de Europese Unie.

[0:06:28] Ja, dank. Ik zal inderdaad ingaan op het beleidskader arbeidsimmigratie binnen de Europese Unie.

[0:06:34] Belangrijkste kaders en cijfers.

[0:06:37] En dan beginnen we bij het juridisch kader.

[0:06:40] Christel noemde het net al. Het gaat dan om het vrije verkeer van personen en het vrije verkeer van diensten.

[0:06:45] Het vrije verkeer van personen is van toepassing op werknemers die vanuit een andere lidstaat in Nederland komen werken.

[0:06:52] Zelfstandigen, maar ook gezinsleden, studenten en ook personen met voldoende middelen van bestaan.

[0:06:58] Het vrij verkeer van personen maakt het gewoon mogelijk

[0:07:01] om vanuit een andere Europese lidstaat naar Nederland te komen.

[0:07:05] Dat maakt inderdaad ook dat we in principe geen migratiemotief registreren.

[0:07:10] Het is wel zo dat bij een verwacht verblijf

[0:07:11] van korter dan vier maanden registratie mogelijk is

[0:07:14] in het register niet ingezetene

[0:07:17] en bij een verwacht verblijf van vier maanden of langer

[0:07:19] is het verplicht registratie vereist.

[0:07:22] Daar zullen we later in de presentatie nog wat dieper op ingaan.

[0:07:25] Daarnaast is ook het vrij verkeer van diensten relevant.

[0:07:28] Het is relevant in verband met gedetigeerde werknemers,

[0:07:31] gedetigeerde zelfstandigen en gedetigeerde vrachtwagenchauffeurs.

[0:07:36] En hiervoor geldt dat gedetigeerde werknemers

[0:07:39] en sommige gedetigeerde zelfstandigen geregistreerd moeten zijn

[0:07:44] via het Nationaal Meldloket.

[0:07:46] En voor gedetigeerde vrachtwagenchauffeurs

[0:07:48] is er een Europees Meldloket.

[0:07:49] Ook dit komt later in de presentatie nog wat uitgebreider aan bod.

[0:07:56] Maar eerst wat cijfers.

[0:07:58] In deze tabel is te zien hoeveel intra-EU werkenden er per jaar geregistreerd zijn.

[0:08:05] Een kanttekening bij deze cijfers is dat het dus arbeidsmigranten zijn, maar bijvoorbeeld,

[0:08:09] ja, we kunnen niet helemaal achterhalen.

[0:08:12] Dit zijn in principe mensen vanuit een andere lidstaat in Nederland met een baan.

[0:08:17] Wat betekent dat ook iemand die hier misschien al twintig jaar woont en werkt nog in deze

[0:08:22] cijfers zit?

[0:08:23] Soms is het lastig om precies te bepalen wanneer iemand een arbeidsmigrant is en wanneer

[0:08:27] niet, vandaar dat hier de term werkende van binnen de EU wordt gekozen.

[0:08:35] In de linkertabel is verder te zien in

[0:08:38] welke sectoren personen vooral werkzaam zijn.

[0:08:43] Er zit een enorme

[0:08:46] enorme balk bij de zakelijke dienstverlening.

[0:08:50] Dat heeft ermee te maken dat de uitzend

[0:08:52] branche ook onder zakelijke dienstverlening valt.

[0:08:55] Uit CBS-cijfers is niet te halen in welke

[0:08:58] sectoren deze mensen dan werken, maar uit cijfers vanuit de branche weten we dat

[0:09:04] werknemers voornamelijk worden uitgezonden naar logistiek, voedingsindustrie,

[0:09:08] metaalindustrie en naar land- en tuinbouw. En aan de rechterkant hebben we een tabel

[0:09:13] opgenomen met de top vijf landen van herkomst. Dat zijn cijfers uit 2022,

[0:09:19] waarin te zien is dat de meeste arbeidsmigranten in Nederland afkomstig

[0:09:24] zijn uit Polen, Duitsland, Roemenië, België en Bulgarije.

[0:09:30] Dus dat geeft iets van een beeld aan hoe

[0:09:33] de groep arbeidsmigranten in Nederland is opgebouwd.

[0:09:40] Dan gaan we door naar detachering, een specifiek onderdeel van het Europees

[0:09:48] rechtelijke kader.

[0:09:50] Detachering houdt in een buitenlandse werkgever die in een ander land van de

[0:09:55] Europese Unie of de EER of Zwitserland is gevestigd, die in Nederland met eigen

[0:10:00] werknemers een opdracht of dienst uitvoert in Nederland.

[0:10:05] Dan zijn er drie specifieke vormen van detachering te onderscheiden,

[0:10:09] namelijk een zuivere dienstverrichting.

[0:10:12] Als bijvoorbeeld een Duits bouwbedrijf met

[0:10:14] eigen personeel een brug komt bouwen in Nederland voor een Nederlandse opdrachtgever.

[0:10:20] Andere vorm is uitzending.

[0:10:22] Daar is bijvoorbeeld sprake van als een Litouws uitzendbureau uitzendkrachten naar een Nederlands tuinbedrijf detacheert.

[0:10:30] En er kan sprake zijn van een intraconcerndetachering, als er een bedrijf met meerdere vestigingen in meerdere lidstaten actief is

[0:10:39] en er een werknemer van de ene naar de andere vestiging wordt gedetacheerd.

[0:10:42] De tabel daaronder zijn cijfers uit het meldloket waarin te zien is uit welke landen hoeveel

[0:10:54] werknemers gedetacheerd worden.

[0:10:58] We hebben daar onderscheid gemaakt tussen de EU-burgers die gedetacheerd worden en mensen

[0:11:04] van buiten de EU die via deze lidstaten in Nederland gedetacheerd zijn.

[0:11:09] Dit zijn cijfers die afkomstig zijn uit het meldloket.

[0:11:14] Kantekening daarbij is dat we wel vermoedens hebben dat daar soms iets sprake is van ondermelding.

[0:11:19] Dus het kan zijn dat de cijfers hier iets lager uitvallen dan het daadwerkelijk aantal gedetacheerde in Nederland.

[0:11:30] Verduidelijk een technische vraag zonder inleiding naar Pag.

[0:11:32] Wat is het verschil tussen een melding en een individuele werknemer?

[0:11:39] Is melding het aantal bedrijven?

[0:11:43] Voor elke detachering moet een melding gemaakt worden, maar per melding kunnen meerdere werknemers

[0:11:49] tegelijkertijd gemeld worden.

[0:11:50] Ook een werknemer kan in een jaar meerdere keren gedetacheerd worden.

[0:11:54] Die kan bijvoorbeeld in drie meldingen voorkomen, maar per melding kunnen er dan weer vijftig

[0:11:57] werknemers voorkomen of tien, lichteraan hoe groot het projectteam is.

[0:12:01] Daarom hebben we het uitgesplitst naar het aantal meldingen en het aantal werknemers.

[0:12:16] Ik ga nu iets verder in op de wet- en regelgeving rondom detachering.

[0:12:23] Het algemene principe is dat de werknemer altijd valt onder het arbeidsrecht van het

[0:12:29] gewoonlijk werkland.

[0:12:31] Maar dit kan in de praktijk wringen op het moment dat er oneerlijke concurrentie plaatsvindt

[0:12:38] op basis van arbeidsvoorwaarden.

[0:12:41] Dat er sprake kan zijn van wat we dan social dumping noemen.

[0:12:46] Dat maakt dat het nieuwe principe is dat de harde kern van het arbeidsrecht

[0:12:49] van het tijdelijk werkland, dus het werkland waarnaar de werknemer

[0:12:52] gedetacheerd wordt, van toepassing is.

[0:12:56] Dat is voor een groot deel Europees rechtelijk geregeld.

[0:12:59] En in Nederland is dat vastgelegd weer geïmplementeerd

[0:13:02] in de wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers uit de EU,

[0:13:06] de WAG-W. En de twee belangrijkste dingen die daarin geregeld zijn, is enerzijds de toepassing van

[0:13:12] wettelijke voorwaarden, dus bijvoorbeeld het wet minimumloon is ook van toepassing op gedetacheerde

[0:13:16] werknemers. En ten tweede dat de harde kern van de cao's die algemeen verbindend verklaard zijn,

[0:13:23] ook van toepassing zijn op deze werknemers. Naast de WAG-W is ook de handhavingsrichtlijn relevant.

[0:13:31] in de handhavingsrichtlijn. De handhavingsrichtlijn biedt eigenlijk handvatten voor betere handhaving.

[0:13:40] Dat heeft ermee te maken dat omdat detachering per definitie grensoverschrijdend is, handhaven

[0:13:46] vrij ingewikkeld kan zijn. De richtlijn biedt bepaalde verduidelijkingen als het bijvoorbeeld

[0:13:55] gaat om wanneer is er sprake van een postbusonderneming en daarnaast biedt de richtlijn

[0:13:59] en de mogelijkheid tot het instellen van een meldplicht,

[0:14:02] wat dus inderdaad gebeurd is om beter zicht te krijgen

[0:14:06] op het aantal gedetacheerden in het land.

[0:14:09] Het biedt ook de mogelijkheid

[0:14:10] om grensoverschrijdend gegevens uit te wisselen

[0:14:13] tussen bijvoorbeeld verschillende toezichthouders.

[0:14:18] En ook een voortvloeissel uit de handhavingsrichtlijn

[0:14:21] is de website postedworkers.nl.

[0:14:23] Dat is een website waar ook het meldloket te vinden is

[0:14:26] en daarnaast heel veel informatie voor werkgevers

[0:14:29] en werknemers, om zo te zorgen dat iedereen zo goed mogelijk op de hoogte is van alle

[0:14:34] rechten en plichten die gelden.

[0:14:39] Dan is het goed om nog even kort stil te staan bij de detachering van derde landers.

[0:14:44] In de tabel was net al te zien dat detachering niet alleen detachering van een EU-burger

[0:14:51] uit dat land kan zijn, maar ook een doordetachering van een burger uit een ander land.

[0:14:56] Het is in principe juridisch gezien mogelijk dat als je een tewerkstellingvergunning hebt

[0:15:01] in een Europese lidstaat om dan door gedetacheerd te worden naar een andere Europese lidstaat.

[0:15:08] Het is echter nooit het doel geweest van de detacheringsrichtlijn om dat in grote getale

[0:15:15] mogelijk te maken en oneigenlijk gebruik hiervan zou kunnen leiden tot omzeiling van nationaal

[0:15:21] migratiebeleid.

[0:15:21] Er is net een rapport over verschenen van adviesraad migratie, waarin ook gewezen wordt

[0:15:28] op het feit dat deze arbeidsmigranten extra kwetsbaar zijn, omdat ze ook voor een verblijfsvergunning

[0:15:32] afhankelijk zijn van de werkgever.

[0:15:36] Tot slot de mobiliteitsrichtlijn, het laatste juridische regime wat relevant is voor detachering.

[0:15:42] De mobiliteitsrichtlijn is wederom een Europese richtlijn die bedoeld is om te verduidelijken

[0:15:49] wanneer er sprake is van detachering als het gaat om de mobiliteitssector, het wegvervoer.

[0:15:55] Hier was verduidelijking voor nodig omdat het een wat ingewikkeldere sector is,

[0:15:59] omdat de sector natuurlijk per definitie mobiel is als je in vrachtwagen rijdt.

[0:16:03] Deze richtlijn verduidelijkt wanneer er wel en niet sprake is van detachering,

[0:16:07] wat dan weer relevant is, omdat als er sprake is van detachering

[0:16:12] deze chauffeurs recht hebben op bijvoorbeeld het wettelijk minimumloon in Nederland,

[0:16:16] terwijl op het moment dat er geen sprake is van detachering

[0:16:20] dat die Nederlandse regels niet van toepassing zijn.

[0:16:26] Dat denk ik voor de mobiliteitsrichtlijn.

[0:16:30] Dan tot slot over detachering.

[0:16:32] Ik wil nog even kort stilstaan

[0:16:34] bij het sociale zekerheidsaspect van detachering.

[0:16:37] De regels voor detachering in het arbeidsrecht

[0:16:39] en detachering in het sociale zekerheidsrecht

[0:16:41] zijn namelijk niet helemaal gelijk.

[0:16:43] Voor sociale zekerheid geldt dat de coördinatieverordening

[0:16:46] van toepassing is. De hoofdregel in die verordening is in principe dat je valt onder het sociale

[0:16:52] zekerheidsrecht van het land waar je werkt, maar detachering is daarop de uitzondering.

[0:16:57] Voor gedetacheerde werknemers geldt dat zij kunnen vallen onder het sociale zekerheidsrecht

[0:17:03] van het land waar ze oorspronkelijk werkten. Dit is bedoeld om werknemers te beschermen

[0:17:09] tegen een verbrokkelde opbouw van sociale zekerheid. Met een zogenoemde A1-verklaring

[0:17:15] kan iemand aantonen waar hij sociaal verzekerd is.

[0:17:19] Een A1-verklaring wordt afgegeven door het bevoegd orgaan in de lidstaat.

[0:17:23] In Nederland is dat bijvoorbeeld de sociale verzekeringsbank.

[0:17:27] En in Nederland is het ook de sociale verzekeringsbank...

[0:17:29] die handhaaft op de sociaalzekerheidswetgeving.

[0:17:32] Dus mocht er vermoedens zijn dat een bepaalde A1-verklaring...

[0:17:36] niet correct is of oneigenlijk is uitgegeven...

[0:17:39] dan kan de sociale verzekeringsbank daar onderzoek naar doen...

[0:17:43] of zustersorganisaties verzoeken die verklaringen weer in te trekken.

[0:17:49] Want dat komt dus helaas voor,

[0:17:51] dat regels rondom detectering en sociale zekerheid

[0:17:53] oneigenlijk gebruikt worden of misbruik van worden gemaakt,

[0:17:56] met als doel bijvoorbeeld om iemand verzekerd te houden

[0:17:58] in een land waar de premies lager liggen.

[0:18:01] Als dat het geval is, dan spreken we van premieshoppen.

[0:18:05] In de media wordt ook nog weleens het woord A1-constructie gebruikt.

[0:18:08] We proberen dat... We proberen premieshoppen te noemen

[0:18:11] omdat de A1-verklaring aan zich dus niet iets illegaals is.

[0:18:16] Want het kan ook perfect binnen de kaders passen

[0:18:20] dat er een werknemer met een A1-verklaring is.

[0:18:23] Maar dat bij premieshoppen is dus echt het doel

[0:18:25] om voor de werkgever zo gunstig mogelijk uit te komen,

[0:18:29] dat is niet de bedoeling.

[0:18:30] En daar kan dus onder andere de Sociale Verzekeringsbank tegen optreden.

[0:18:36] En dan is het wel zo dat om onder het sociale zekerheidsrecht

[0:18:39] van het land waar je oorspronkelijk werkte te vallen, moeten aan een aantal voorwaarden

[0:18:44] voldaan worden en dat zijn voorwaarden die te maken hebben met dat je daadwerkelijk voor

[0:18:48] een werkgever werkte, dat die band met de werkgever daar ook nog steeds aanwezig is

[0:18:55] en dat daar ook substantiële activiteiten plaatsvinden en deze voorwaarden zijn weer

[0:19:02] geschreven zodat er niet door middel van postbusondernemingen misbruik gemaakt kan worden

[0:19:09] van dit stelsel. Dat is tot nu toe het EU-gedeelte.

[0:19:19] Ja, dank u wel. Waar het vorige deel ging over arbeidsmigranten die vanuit of via

[0:19:25] andere lidstaten naar Nederland komen, zal ik wat vertellen over zogenaamde

[0:19:30] derde-landes-arbeidsmigranten die van buiten de EU of de Europees Economische

[0:19:35] Ruimte, van buiten Zwitserland, naar Nederland komen om te werken.

[0:19:41] En om te beginnen met het juridische kader ook daar, eigenlijk het grondbeginsel wat

[0:19:47] ik hier ook op de dia heb opgenomen vanuit de wet arbeid vreemdelingen is dat het een

[0:19:54] werkgever verboden is een vreemdeling in Nederland arbeid te laten verrichten zonder de werkstellingsvergunning

[0:19:59] of zonder dat een vreemdeling het bezit is van een gecombineerde vergunning voor werkzaamheden

[0:20:02] bij die werkgever.

[0:20:03] Er geldt dus altijd een vergunningplicht voor de werkgever om een werknemer vanuit Nederland in dienst te stellen.

[0:20:11] Dat beginsel kan gaan om een werkstellingsvergunning voor als arbeidsmigrant hier al in Nederland verblijven,

[0:20:18] of om andere redenen in Nederland verblijven, hier al rechtmatig verblijf hebben,

[0:20:23] of korter dan 90 dagen in Nederland verblijven.

[0:20:26] Als het langer dan 90 dagen is en ze hier nog geen recht op verblijf hebben,

[0:20:30] dan is een gecombineerde vergunning van verblijf en arbeid nodig.

[0:20:35] Dat is de vergunningplicht en daarvoor geldt een aantal voorwaarden,

[0:20:39] waarvan belangrijk is het doorstaan van de arbeidsmarkttoets.

[0:20:45] Die toets kijkt of er binnen Nederland de EU geen aanbod is dat prioriteit geniet,

[0:20:52] waar dus een werkgever eerst zich op zou moeten richten

[0:20:55] en ook wervingsinspanningen voor moet verrichten.

[0:20:57] Als dat aanbod niet beschikbaar is, dan kan diegene in de aanmerking komen voor een terwerksicheringsvergunning.

[0:21:04] Daar zijn uitzonderingen op.

[0:21:07] Bijvoorbeeld voor asielzoekers is geen arbeidsmaattoets nodig.

[0:21:12] Zij verblijven al in Nederland.

[0:21:13] Voor Oekraïnse ontheemden is in het geheel geen terwerksicheringsvergunningplicht geldend.

[0:21:19] Wel een meldplicht.

[0:21:21] Ik ga nog wat nadelen in op andere specifieke regelingen.

[0:21:28] Het doel van dit beleidskader is de bescherming van de binnenlandse arbeidsmarkt.

[0:21:33] Dat arbeidsmarkt van buiten de EU zogezegd mee beweegt met de behoefte van de arbeidsmarkt in Nederland en er ook geen verdelinging plaatsvindt.

[0:21:40] Om die reden zijn er ook voorwaarden gesteld in de wet over vreemdelingen en de uitweking in het besluit en de regeling,

[0:21:47] buaf en ruwaf over de arbeidsvoorwaarden en de arbeidsverhoudingen.

[0:21:52] Met als doel tegengaan van illegale arbeid, misstanden, uitbuiting.

[0:21:56] Voor derde landen gelden in principe dezelfde arbeidsvoorwaarden

[0:21:59] voortgekomen op beloning als die voor Nederlandse werknemers gelden.

[0:22:07] Dit noemen we het arbeid regulier.

[0:22:09] Het reguliere kader dat ook wel reflectief van aard is.

[0:22:14] Wordt alleen toegelaten als daar goede redenen voor zijn.

[0:22:17] Dat zien we zo meteen ook terug in de aantallen.

[0:22:21] Een ruimer beleidskader geldt voor kennismigranten.

[0:22:25] Goed om hierbij te zeggen dat de regelingen die daarvoor beschikbaar zijn,

[0:22:30] in de Vreemdelingenwet en in de Wet aan Bevreemdelingen genoemd worden,

[0:22:34] ook gedeelde verantwoordelijkheid van JNV en SZW zijn.

[0:22:38] De bekendste regeling is de Nationale Kennismigrantenregeling.

[0:22:44] Dat is een regeling die veel ruimte biedt voor hoog opgeleid, gekwalificeerd personeel.

[0:22:50] Met twee belangrijke voorwaarden.

[0:22:53] Eén is dat de aanvrager van een vergunning een erkend referent is.

[0:22:58] Een betrouwbare partner van de IND.

[0:23:01] Daar gelden ook wel eisen voor, maar zodra je die betrouwbare partner bent of er erkend referentschap bezit, is het makkelijker om een vergunning aan te vragen.

[0:23:10] Daarnaast moet er voldaan worden aan een salariscriterium.

[0:23:13] Er zijn eigenlijk meerdere criteria afhankelijk van de leeftijd.

[0:23:16] Voor kennismigranten van 30 jaar of ouder geldt een criterium van ongeveer 5500 euro brutto per maand.

[0:23:23] En voor kennismigranten van jonger dan 30 jaar is dat bijna 4000 euro brutto.

[0:23:29] Dat salaris moet ook marktconform zijn.

[0:23:32] Het is dus niet toeverstaan om veel minder te betalen dan wat gemiddeld is in de markt.

[0:23:36] maar ook niet meer te betalen om aan dat criterium te kunnen voldoen.

[0:23:41] En daarover geeft UFV ook advies aan de IND of dat het geval is.

[0:23:48] Dan zijn er ook nog een paar andere regelingen,

[0:23:52] ook voor specifieke groepen binnen deze categorie.

[0:23:54] Die staan hieronder op de dia ook genoemd.

[0:23:57] Voor recent afgestudeerden bijvoorbeeld geldt een lager criterium.

[0:24:02] Ook voor personeel dat bij startups werkt

[0:24:05] of voor werknemers binnen internationale concerns die tijdelijk naar Nederland worden overgeplaatst.

[0:24:14] Dit is dus een veel ruimer beleid dan het reguliere kader.

[0:24:18] Dat zien we ook terug in de cijfers over arbeidsimmigratie van buiten de Europese Unie.

[0:24:24] In de linker tabel de cijfers over de afgegeven vergunningen door het UEV.

[0:24:31] Ik hoop dat het een beetje te lezen is.

[0:24:33] Ik zal het op hoogtlijn ook even toelichten.

[0:24:36] U ziet de top 10 categorieën waarvoor vergunningen worden verleend of positieve adviezen gegeven.

[0:24:43] Bovenin de werkstudenten, met in 2023 11.030 positieve vergunningen verleend.

[0:24:53] Dat is een toename, ook ten opzichte van het jaar ervoor, die waarschijnlijk ook samenhangt met de toename van het aantal buitenlandse studenten in Nederland.

[0:24:59] Ook hier is het belangrijk op te merken dat dit derde landen zijn die hier niet primair voor arbeid naar Nederland gekomen zijn,

[0:25:05] maar wel willen werken en waarvoor dus ook een vergunning nodig is.

[0:25:12] Kennismigrant kort verblijft, dat zijn kennismigranten die hiervoor korter dan drie maanden verblijven

[0:25:16] en dus een visum van BZ nodig hebben.

[0:25:20] De asielzoeksregeling, opnieuw een groep die hier dus om andere redenen verblijft,

[0:25:24] maar daarnaast ook kan werken.

[0:25:26] Met het afschaffen van de 24-weken-eis vorig jaar en ook vermoedelijk de media-aandacht daaromheen

[0:25:33] hebben we ook een toename gezien van het aantal aanvragen, wat hier in de cijfers heel duidelijk blijkt.

[0:25:38] In 2022 waren het ruim 600 vergunningen en in 2023 zijn 2000 vergunningen afgegeven.

[0:25:46] En we zien daar ook de eerste maanden van dit jaar dat die stijging voortzet.

[0:25:51] En dan ziet u nog de regeling voor de Aziatische horeca.

[0:25:56] Die is in 2022 afgeschaft, maar er is nog wel een overbruggestegeling

[0:26:02] waardoor het nog steeds tijdelijk mogelijk is om daarvoor een vergunning aan te vragen voor verlengingen.

[0:26:07] En ook onder het reguliere kaart, dat zit u in de rij daaronder,

[0:26:10] is het ook mogelijk om als er geen aanbod beschikbaar is ook een vergunning te krijgen.

[0:26:20] Heel kort feitelijk vraagje.

[0:26:22] Die Aziatische horeca, zie ik het nou goed, zijn het er 2.500 geweest?

[0:26:31] In 2019 waren het ruim 3.000, 3119.

[0:26:35] We hebben zoveel koks.

[0:26:38] Ja, u ziet daar wel een...

[0:26:44] Die hoeven niet uit derde landen door.

[0:26:50] Ja, er is wel een afname zichtbaar, dat ziet u ook, maar nog steeds meer dan 2.000 vorig jaar.

[0:26:57] Die regeling is dus afgeschaft ook mede naar aanleiding van een reparatie van de arbeidsinspectie daarover.

[0:27:06] Rechts ziet u in de tabel het aantal beslissingen voor kennis en talent, voor kennismigranten.

[0:27:15] Ook daar een sterke toename, in ieder geval tot en met 2022.

[0:27:20] Ruim 33.000 kennismigranten.

[0:27:23] In 2023 is dat iets lager, vermoedelijk ook omdat in 2022 een inhoudeffect vanuit de coronatijd zichtbaar was.

[0:27:34] Feitelijke vraag.

[0:27:35] Feitelijke vraag.

[0:27:37] Wat is sleutelpositie internationale concern?

[0:27:41] Ja, een internationale concern, dat zijn dan werknemers die daar een sleutelpositie in vervullen, managers bijvoorbeeld,

[0:27:48] en die dan tijdelijk naar Nederland komen om hier in de vestiging werkzaamheden te verrichten.

[0:27:52] Dat is een aparte regeling?

[0:27:53] Ja, dat is een aparte regeling, ja.

[0:27:56] En ook onder overige, want ik heb er nu een paar genoemd,

[0:27:58] maar er zijn nog veel meer regelingen, ook volgens topsporters

[0:28:01] die hier een voetbalwedstrijd komen, dus heel breed,

[0:28:05] ook met veel uitzonderingen om bepaalde groepen te bedienen.

[0:28:09] Ook in de vergelijking van de cijfers ziet u dat het aantal kennismigranten

[0:28:14] hoger is dan binnen de vier reguliere kaden in Nederland komen.

[0:28:18] En kennismigranten werken vooral in de ICT-sector,

[0:28:20] zo'n zakelijke dienstverlening en handel, vervoer en horeca.

[0:28:26] Ja, dat over de absolute migratie vanuit buiten de EU.

[0:28:30] O, net te vroeg. Even terug.

[0:28:33] Ik wil nog terug. Nog de vorige, die ja.

[0:28:36] O, sorry.

[0:28:38] O, nee, je hoeft te uitdrukken.

[0:28:47] Ja, nou zou ik jullie wat meer meenemen in de aanbevelingen

[0:28:53] van het aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten.

[0:28:56] Ik dacht dus ook wel even, goed, we hebben het al veel gehad,

[0:28:58] mijn collega's ook over cijfers, maar als wij het hebben over de aanbevelingen,

[0:29:05] hebben wij ook vastgesteld van, nou ja, wat is nou de meest kwetsbare groep

[0:29:08] als we het over de cijfers hebben?

[0:29:10] We hebben daar vastgesteld dat het vooral ook goed is om te kijken

[0:29:13] naar de mensen die hier werken, die hier korter dan vijf jaar zijn

[0:29:18] en die ten hoogste 130 procent van het minimumloon verdienen.

[0:29:22] Dus ik dacht het is wel goed om te schetsen dat als je ook kijkt naar de cijfers van het CBS,

[0:29:27] dat in 2022 iets meer dan 205.000 personen waren afkomstig uit de EU 27.

[0:29:37] Dus dat is in verhouding met die 635 die eerder door mijn collega is genoemd.

[0:29:44] En het is ook wel goed om te zien dat van die groep van de 205.000 mensen,

[0:29:51] 91 personen een flexibel arbeidscontract hadden en 76% werkzaam waren als oproep- of uitzendkracht.

[0:30:01] Omdat de aanbeveling om de positie van mensen die hier werken te verbeteren niet alleen zit op de EU,

[0:30:07] heb ik ook wat cijfers toegevoegd. Wat zien we nou als het gaat om mensen van buiten de Europese Unie?

[0:30:12] Daarbij ook de belangrijke aantekening dat dat dus ook niet om mensen hoeft te gaan waarbij het doel is om te werken,

[0:30:18] maar dus ook de werkstudent kan zijn die van bijkomende aard een baantje naast zijn studie heeft.

[0:30:25] Maar daar zien we dat ongeveer 98.000 personen van buiten de EU in die doelroep vielen van naar verwachting

[0:30:33] minder dan vijf jaar in Nederland en maximaal 130 procent.

[0:30:37] En ook daar zie je dat een aanzienlijk deel dat deed op een flexibel contract

[0:30:41] en iets meer dan de helft ook op oproep of als uitzendkracht.

[0:30:46] Ik heb daarnaast ook nog een tabel toegevoegd die ook laat zien waarom dat vanaf vijf jaar

[0:30:54] je ook ziet dat de positie ook echt wel aanzinnig verbetert.

[0:30:57] We zien sowieso in meerdere opzichten dat de EU-11 vaak iets kwetsbaardere groep is

[0:31:02] dan de overige EU-landen, maar je ziet daar ook in de tabel, de twee linkertabellen gaan

[0:31:11] over EU-11.

[0:31:12] Daar zie je het verschil tussen maximaal 130 procent donkerblauw

[0:31:16] en de lichtblauwe die meer dan 130 procent verdienen.

[0:31:19] In de eerste vijf jaar, en je ziet in de vijf jaar of langer,

[0:31:24] dat dus steeds meer mensen meer dan 130 procent van het WML verdienen

[0:31:29] en dat dat hetzelfde is als je kijkt naar de overige EU-lidstaten.

[0:31:37] Dan de aanpakmisstanden.

[0:31:39] Ik dacht ook wel even goed om stil te staan

[0:31:41] bij gewoon de oorsprong van waar wij bezig zijn met de aanbevelingen.

[0:31:46] Het AJAG-team Bescherming Arbeidsmigranten onder leiding van Emile Roemer

[0:31:49] heeft gekeken naar wat zijn nou eigenlijk de misstanden

[0:31:52] op het gebied van wonen en werken van arbeidsmigranten.

[0:31:55] En die heeft ook een advies gebracht met om en nabij vijftig aanbevelingen

[0:31:59] op eigenlijk op heel veel verschillende terreinen,

[0:32:02] zoals we zo ook even kort zullen zien.

[0:32:06] Het doel van de aanbevelingen is om de in Nederland verblijvende

[0:32:10] arbeidsmigranten te zorgen dat zij voorwaardig kunnen deelnemen aan de

[0:32:13] samenleving. Het rapport heet niet voor niets geen tweederangs burgers.

[0:32:18] Het is belangrijk om uitbuiting van werknemers tegen te gaan, slechte

[0:32:21] huisvesting aan te pakken en oneerlijke concurrentie en verdringing op de

[0:32:25] arbeidsmarkt te voorkomen. En wat ook heel erg belangrijk is, je merkt

[0:32:32] arbeidsmigranten is gewoon heel breed. Het raakt aan heel veel verschillende

[0:32:35] thema's. Dus wij als SZW coördineren de aanpak als het gaat, maar we doen dit

[0:32:41] zeker niet alleen. We hebben daarom ook een interdepartementaal projectteam

[0:32:48] waar we met verschillende ministeries in zitten. Onder andere BZK opwonen,

[0:32:53] BZK op registratie, EZK, Justitie en Veiligheid, LNV, VWS en ook

[0:32:58] de Arbeidsinspectie. En daarnaast werken we ook heel veel samen met sociale partners,

[0:33:03] met provincies, met gemeenten en dergelijke om de aanpak succesvol te maken.

[0:33:13] Ik dacht ook goed om gewoon even de belangrijkste punten per thema weer te geven.

[0:33:18] We hebben ongeveer zeven thema's vastgesteld.

[0:33:21] Ik dacht ook nog interessant voor de geïnteresseerden.

[0:33:23] We hebben ook 1 december nog de jaarrapportage waar in meer detail het genoemd staat.

[0:33:29] Die ik in ieder geval ook even fysiek mee heb voor de persoon die er interesse in hebben.

[0:33:34] Maar in ongeveer zeven thema's verdeeld die kort even langs lopen.

[0:33:39] Belangrijk is eigenlijk ook wat wij altijd zeggen.

[0:33:41] Wij kunnen het wel hebben over arbeidsmigranten.

[0:33:44] Maar we doen het het liefst ook wel voor een deel met hen.

[0:33:46] Vandaar hebben we ook het netwerk sleutelpersonen opgericht.

[0:33:49] Met mensen die echt meer met de voeten in de klei zitten.

[0:33:51] Vaak ook een achtergrond hebben.

[0:33:53] Die hier als arbeidsmigrant naartoe zijn gekomen.

[0:33:56] Veel werken met arbeidsmigranten.

[0:33:58] Waarmee we dus ook vaker zitten om signalen op te halen.

[0:34:02] om bepaalde beleidsvoornemens te delen, om daar met de doelgroep zelf verder te kijken.

[0:34:09] Daarnaast is er ook in 2022 een ondersteuningsprogramma gestart,

[0:34:13] waar de VNG ook met gemeenten kijkt van hoe kunnen jullie die aanpak nou beter versterken.

[0:34:19] Daaronder is bijvoorbeeld de mogelijkheid als gemeente om beleid in één dag te doen,

[0:34:24] waar je dus integraal gaat kijken hoe kunnen wij als gemeente nou aan de slag met deze doelgroep,

[0:34:29] wat heel erg ondersteunend is.

[0:34:33] Er zijn ook meerdere handreikingen van het ondersteuningsteam beschikbaar voor gemeenten.

[0:34:39] Een ander belangrijk thema is werk.

[0:34:42] Kort samenvat gaat het ook vooral over hoe kunnen we eerlijker, gezonder en veiliger werk promoten

[0:34:47] als het gaat om arbeidsmigranten.

[0:34:49] En het belangrijkste is denk ik eigenlijk wel het nieuwe toelatingsstelsel

[0:34:53] wat geïntroduceerd wordt voor uitzendbranche,

[0:34:56] die op dit moment bij uw kamer ligt en wacht op plenaire behandeling.

[0:35:02] Daarnaast zijn er ook een aantal afspraken opgenomen in cao's...

[0:35:06] die ook moeten helpen, waaronder een introductie...

[0:35:11] van het gegarandeerd minimumloon in de eerste twee maanden van arbeid...

[0:35:15] waar ook aan gekoppeld is het geen schulden opbouwen.

[0:35:18] Dus op het moment dat iemand toch na twee weken zijn werk verliest...

[0:35:23] maar bijvoorbeeld wel schulden bij de werkgever heeft gemaakt voor bepaalde dingen,

[0:35:27] is in het CAO opgenomen dat die schuld kwijtgescholden wordt.

[0:35:31] En de afspraak dat iemand na het verliezen van huisvesting

[0:35:36] vier weken heeft om nieuwe huisvesting te vinden.

[0:35:39] En ik dacht ook wel gewoon even goed om te noemen,

[0:35:41] dit is uiteraard geen aanbeveling uit het AJAG-team,

[0:35:45] maar arbeidsmarktpakket heeft ook positieve werking als het gaat om arbeidsmigranten.

[0:35:50] Als je kijkt naar het afschrijven van het nul uren contract en de aanpak die er zit op zelfstandigen.

[0:36:00] Dan het thema registratie.

[0:36:03] Ik denk belangrijk om even ook eerst te schetsen.

[0:36:08] Op het moment dat iemand naar Nederland komt en hij heeft het voornemen om hier korter dan vier maanden te zijn.

[0:36:14] Kan die op vrijwillige basis zich melden in het register niet ingezetene.

[0:36:19] Krijgt op dat moment dan ook een BSN.

[0:36:22] En op het moment dat iemand hier voornemens is of langer dan vier maanden te blijven of

[0:36:26] langer dan vier maanden blijft, is er een verplichting om je in te schrijven als ingezetene

[0:36:31] bij de gemeente in het BRP.

[0:36:35] Maar wat we zien is dat dat toch nog niet voldoende zicht is op de doelgroep, omdat

[0:36:40] er toch wel signalen zijn dat mensen langer in het R&D zitten en we daarom niet weten

[0:36:45] waar die mensen woonachtig zijn.

[0:36:47] Gelet daarop is er ook een pakket waar we proberen die registratie op orde te krijgen.

[0:36:54] Zo is er sinds 2022 een vrijwillige registratie van contactgegevens en tijdelijke verblijfsadressen

[0:37:00] in de RNI.

[0:37:01] We zien dat dat succesvol is omdat om en nabij de 80% hier ook aan meewerkt.

[0:37:06] En die gegevens worden bijvoorbeeld ook gebruikt om op het moment dat we zien dat iemand meer

[0:37:10] dan vier maanden in die RNI blijft, om dan die contactgegevens ook te gebruiken om er

[0:37:14] op de wijze van let op, schrijf je in, in de gemeente waar je woonachtig bent.

[0:37:20] En daarnaast worden de tijdelijke verblijfsadressen ook gedeeld met gemeentes,

[0:37:24] wat voor hen ook heel erg helpt.

[0:37:27] Daarnaast is er een experiment met vijf gemeentes waarbij zij zelf ook,

[0:37:31] als zij bepaalde dingen aantreffen, de contactgegevens en dergelijke,

[0:37:36] kunnen aanpassen in het RNI.

[0:37:39] En tweede helft van dit jaar komt er ook een applicatie waarbij arbeidsmigranten

[0:37:43] zelfwijzigingen kunnen doorgeven in het RNI en zich ook kunnen voorinschrijven.

[0:37:49] Dan het thema huisvesting.

[0:37:51] Ik denk dat daar drie belangrijke thema's zijn.

[0:37:55] Eén, de kwaliteit verhogen.

[0:37:59] Ik zie hier dat wetgoedverhuurderschap weg is gevallen, maar ik kan dat natuurlijk mondeling toelichten.

[0:38:07] Het is een belangrijke wet waarbij ook de

[0:38:09] scheiding van huurovereenkomst en arbeidsovereenkomst is geïntroduceerd.

[0:38:14] Daarnaast is er per 1 januari in elke gemeente een meldpunt waarin

[0:38:19] slechte verhuurssituaties kunnen worden doorgegeven.

[0:38:23] En er zit een mogelijkheid in voor gemeenten om een verhuurdersvergunning

[0:38:26] te introduceren voor arbeidsmigranten waar ook bepaalde kwaliteitseisen

[0:38:30] aangesteld kunnen worden. Een andere belangrijke pijler is natuurlijk

[0:38:34] gewoon het realiseren van meer huisvesting.

[0:38:37] Een van de belangrijke punten daaraan is dat er nu wordt gewerkt aan de wet

[0:38:41] versterking regie op de volkshuisvesting die ervoor zorgt dat provincies en

[0:38:47] gemeenten ook een volkshuisvestingsprogramma moeten waarbij ook

[0:38:50] aandacht moet zijn voor aandachtsgroepen en daarbij zijn arbeidsmigranten

[0:38:54] expliciet benoemd zodat er ook meer zicht wordt op wat is dan de woonopgave

[0:38:59] in een bepaalde provincie in een bepaalde gemeente.

[0:39:03] Ander belangrijke is het verbeteren van huurbescherming.

[0:39:08] Er wordt nu op dit moment gewerkt aan een doelgroep contract specifiek voor arbeidsmigranten.

[0:39:13] Die dus regelt dat er betere huurbescherming is dan er op dit moment bestaat.

[0:39:19] En tot slot huisvesting.

[0:39:22] Er is nu een pilot gaande met een proef van de effectrapportage bij nieuwe bedrijvigheid.

[0:39:28] En de eerste versie wordt waarschijnlijk medio mei gepresenteerd

[0:39:34] op een congres arbeidsmigratie in groeide banen.

[0:39:37] Voelt u ook vrij om daarbij eventueel aanwezig te zijn.

[0:39:42] Die is vooral bedoeld om ook gemeenten in gesprek te laten gaan

[0:39:47] als er nieuwe bedrijvigheid komt over wat betekent dit

[0:39:51] voor de huisvestingsopgave voor arbeidsmigranten.

[0:39:54] Zodat daar van tevoren al een gesprek over plaatsvindt

[0:39:56] en dingen voor geregeld kunnen worden.

[0:40:01] Dan het thema zorg en welzijn.

[0:40:04] Rondom zorg is de toegang tot de zorg verbeterd.

[0:40:08] Zo is er geregeld dat arbeidsmigranten die onverzekerd zijn

[0:40:11] ook gebruik kunnen maken van de regeling voor onverzekerden.

[0:40:15] Daarnaast zie je dat arbeidsmigranten

[0:40:17] veelal bij dezelfde zorgverzekering zitten

[0:40:19] en die zorgverzekeringen hebben geregeld

[0:40:20] dat ook met het eindigen van je arbeidsovereenkomst

[0:40:24] en daarna gebeurt wat nog een periode is

[0:40:26] waar je nog valt onder de zorgverzekering.

[0:40:29] En in aanvulling op de aanbevelingen is er ook een plan van aanpak

[0:40:34] voor kwetsbare dakloze EU-burgers gelanceerd,

[0:40:38] die tot doel heeft om perspectief te bieden, overlast te beperken

[0:40:42] en terugkeer naar het land van herkomst ook mogelijk te maken.

[0:40:48] Ten aanzien van het thema toezicht en handhaving

[0:40:50] is denk ik de overkoepelende vooral dat er meer gehandhaafd moet worden.

[0:40:56] Dat zien we ook vooral in het uitbreiden van de capaciteit

[0:40:59] die beschikbaar is gesteld in het licht van het nieuwe toelatingstelsel

[0:41:02] en ook de modernisering van artikel 273f over arbeidsuitbuiting.

[0:41:09] En een belangrijke is de aanbeveling om meer samen

[0:41:13] en meer grensoverscheidend te werken.

[0:41:15] Dus we zien een aantal samenwerkingsverbanden

[0:41:17] die geïntensiveerd is en ook grensoverscheidend toezicht wordt versterkt.

[0:41:23] Zo is er recent een nieuw team daarop gericht met de partijen die u ziet.

[0:41:29] De arbeidsinspectie, de SVB, UWV en Belastingdienst.

[0:41:35] En dan ben ik aangekomen bij het laatste thema van de aanvelingen.

[0:41:41] Die zit op informatie en dienstverlening.

[0:41:45] In 2020 is er een website voor arbeidsmigranten gelanceerd.

[0:41:49] die in negen talen beschikbaar is, waar je eigenlijk alles over wonen en werk in Nederland moet kunnen vinden.

[0:41:57] Daarnaast is er ook in oktober vorig jaar een brief naar uw kamer gestuurd die toelichting geeft van hoe we bezig zijn met verbeterde toegang tot informatie en recht.

[0:42:08] Zo is er op dit moment een pilot van vijf punten in Brabant, de Brabants migratie-informatiepunten,

[0:42:17] die echt een centraal punt proberen te zijn waar informatie beschikbaar is.

[0:42:22] En wordt er op dit moment gewerkt naar de brede uitrol van die punten over het hele land.

[0:42:29] Daarnaast wordt er ook met het juridisch loket gekeken hoe de dienstverlening en het juridisch loket

[0:42:35] specifiek voor arbeidsmigranten verbeterd wordt.

[0:42:39] En wordt er gekeken naar laagdrempelige geseelbezechting via een rechter.

[0:42:43] zodat als het dan toch zo ver komt, die drempel ook omlaag gaat voor arbeidsmigranten.

[0:42:53] Tot slot, denk gewoon heel erg belangrijk, zoals het denk ik ook wel schetst,

[0:42:57] is dat je ziet dat er echt grote samenhang zit tussen de verschillende thema's

[0:43:01] en dat het een samenhangend pakket is waarbij het belangrijk is

[0:43:05] dat we echt wel stappen hebben gezet, maar er nog niet zijn

[0:43:08] en het ook echt belangrijk is om de aanbevelingen allemaal te implementeren

[0:43:12] En om ook een beetje zicht te krijgen op, nou ja, wat voor effect heeft dit dan mogelijk ook,

[0:43:18] starten we dit jaar met een meerjarig onderzoeksprogramma die wat inzicht biedt in de eigen ervaring van de doelgroep,

[0:43:26] hopelijk in relatie tot de aanbevelingen.

[0:43:35] Dank u wel. Veel informatie, waarvoor dank. Ook uitgebreide sheets, waarvoor ook dank.

[0:43:41] Ik kijk even naar links. Wat mij betreft gaan we gewoon steeds drie vraagjes en dan beantwoorden.

[0:43:48] en dan kijken hoeveel tempo we kunnen maken. Volgens mij hebben we er meerdere, dus kunnen we lekker snel erdoorheen.

[0:43:54] Het woord is aan de heer Aartsen.

[0:43:57] Dank en dank voor de presentatie inderdaad.

[0:43:59] Het is even meeschrijven voor de vragen.

[0:44:01] Ik heb er een hoop hoor, maar we gaan een beetje van de hak op de tak.

[0:44:05] Ik was even benieuwd, we beginnen bij de CBS-cijfers, want er zijn een hoop cijfers beschikbaar.

[0:44:11] En de cijfers die u gebruikt, hoe zijn die tot stand gekomen?

[0:44:15] is dat een pijldatum, dus op een bepaald momentum in tijd zijn er zoveel mensen niet-Nederlands

[0:44:21] binnen EU hier aan het werk. Gaat het om de Poles-administratie? Mensen blijven hier

[0:44:26] voor drie maanden, voor zes maanden, voor negen maanden. Meerdere mensen gedurend het

[0:44:31] jaar. Misschien dat u daar iets meer over zou kunnen zeggen.

[0:44:35] Mevrouw Patijn.

[0:44:38] Misschien is het blokje cijfers dan wel handig.

[0:44:41] Heel goed.

[0:44:45] Aansluitend daarop, de cijfers gaan alle kanten op,

[0:44:49] we horen cijfers van tussen 900.000 en 1 miljoen,

[0:44:51] dat is volgens mij het aantal per jaar of wat er aanwezig is nu.

[0:44:55] Fijn om die wat scherper te krijgen, maar vooral ook de cijfers over ZZP,

[0:45:01] want ik krijg ze nergens scherp, deze kreeg ik al niet scherp,

[0:45:05] maar over ZZP al helemaal niet.

[0:45:07] En ik vroeg me af hoe jullie zelf ZZP-cijfers hebben vastgesteld

[0:45:11] en of jullie vermoeden dat er nog veel meer zijn dan wat jullie hier in de cijfers hebben.

[0:45:17] En dan heb ik ook nog een vraag en dat gaat ook over die cijfers.

[0:45:20] Ik ben heel erg benieuwd van commissie, Statuscommissie, demografie.

[0:45:26] Die hadden het over een streefsaldo van 40.000 tot 60.000.

[0:45:29] Dus dan ben je heel erg benieuwd naar hoe dat saldo eruit ziet.

[0:45:33] en ik zoek ook veel cijfers, CBS, en dan zie je vaak EU en niet-EU uitgesplitst,

[0:45:39] maar bovenal, je ziet ook de re-migratie niet,

[0:45:41] en al helemaal niet verdeeld over de verschillende punten in één grafiek.

[0:45:46] Hebben jullie een bron of iets, eigenlijk is dat ook wat een beetje meneer Aartsen vraagt,

[0:45:50] waarin je de standen kan zien?

[0:45:53] En dan misschien ook nog wel een arbeidsrelatie, dat is eigenlijk ook dezelfde vraag.

[0:45:57] Wij zijn heel erg geïnteresseerd in de standen. Wat is nou echt de waarheid totaal?

[0:46:05] Ik wil hem wel eerst aftrappen.

[0:46:08] Ik denk ook eerlijkheidshalve zeggen dat het ingewikkeld is, ook voor ons wel qua cijfers.

[0:46:15] Als we het hebben over specifiek die 635 waar we het eerder over hadden, dat is gebaseerd,

[0:46:24] het CBS die vaststelt op een bepaalde pijldatum, namelijk in december 2022, als we het hebben

[0:46:31] over de cijfers van 2022.

[0:46:33] Hoeveel mensen geboren in het buitenland op dat moment

[0:46:37] die ingeschreven zijn in het BRP aan het werk waren.

[0:46:41] En dan wil ik even verduidelijken.

[0:46:42] BRP houdt ook in niet ingezetene in de RNI.

[0:46:46] Dat is heel verwarrend qua termen, maar in principe is dat waar deze cijfers

[0:46:52] op opgebaseerd zijn.

[0:46:55] En de migrantenmonitor halen wij dit uit waar veel informatie in zit.

[0:47:01] die ook beschikbaar is op de site van het CBS, waar heel veel data te vinden is.

[0:47:06] Alleen, zoals jullie zien, staat bij zelfstandigen over 2022.

[0:47:10] Het is niet bekend, omdat dat voor het CBS een jaar langer duurt

[0:47:14] voordat zij terug kunnen kijken op zelfstandigen, omdat ze dat niet

[0:47:17] uit de polisadministratie kunnen halen.

[0:47:20] Maar normaal is dat ook iets wat zij dus wel in de migrantenmonitor opleveren.

[0:47:25] Dus we zien het wel over 2021.

[0:47:36] Doen ze dat alleen in december, die peildatum?

[0:47:39] Of doen ze dat bijvoorbeeld ook in het plukseizoen of in het oogseizoen?

[0:47:45] Of bijvoorbeeld voor de Sinterklaas en Kerstmis?

[0:47:51] Doen ze dat alleen in december of ook op andere momenten in de tijd?

[0:47:54] Het kan een verkeerd tegenbeeld geven wanneer je peilt.

[0:47:59] De migrantenmonitors elke keer op december van een bepaald jaar.

[0:48:03] Die wordt niet...

[0:48:05] Wie er in heel december aan het werk waren.

[0:48:07] Dus daar zit geen... Dat is gewoon in december niet...

[0:48:13] Mevrouw Van Hees.

[0:48:14] Ja, nog een kleine aantulling.

[0:48:16] Kijk, dit zijn standcijfers.

[0:48:19] Dus wie is er in december in dit geval in Nederland aan het werk?

[0:48:23] De cijfers die ik in het begin liet zien met het bredere perspectief,

[0:48:26] dat zijn instroomcijfers in een jaar.

[0:48:28] Dus ook goed om dat onderscheid duidelijk te blijven maken.

[0:48:34] En er was ook nog de vraag over dat saldo, migratiesaldo.

[0:48:41] Ik moet eerlijk zeggen, ik kijk ook even naar mijn collega's.

[0:48:44] Maar op dit moment is dit vooral wat wij weten qua standen.

[0:48:48] We hebben dus ook al wat cijfers van instroom.

[0:48:50] Maar wij hebben volgens mij voor zover bekend nu er ook nog geen politieke keuze over is gemaakt.

[0:48:56] Niet heel specifiek al helder hoe het precies zit met het saldo.

[0:48:59] Maar ik kijk even naar mijn collega's of dat bij iemand anders is.

[0:49:05] Ik weet wel dat het migratiezalder waar de staatscommissie over spreekt,

[0:49:08] ik heb daar ook nog aparte technische briefs van gekomen,

[0:49:10] maar dat die voor alle migratiemotieven samen wordt genomen,

[0:49:15] die 40.000 tot 60.000, waarbij ze de aanvulling doen om dat te vertalen

[0:49:19] naar zaldie voor verschillende deelstromen.

[0:49:24] Hoe dat zich precies verhoudt tot de bredere migratiezaldie van de afgelopen jaren,

[0:49:29] dat is mij ook niet direct bekend, maar de staat van migratie,

[0:49:31] Ik weet dat ze daar ook wel zowel immigratie als emigratiecijfers in opnemen.

[0:49:35] En de eerste volgende verschijnt dus voor de zomer.

[0:49:40] Ik voel een verzoek aan de minister

[0:49:43] aankomen dat we dat die aanbeveling graag snel opgevolgd zien worden.

[0:49:48] Ik denk dat we nu alle vragen van ons gehad

[0:49:51] hebben en dan gaan we weer een nieuw rondje maken.

[0:49:59] Ik had nog een vraag over de registratiemogelijkheid

[0:50:04] En ook hoe dat Europees rechtelijk geregeld is, want we hebben verplichtingen vanaf die vier maanden.

[0:50:11] Terwijl mensen natuurlijk vanaf moment, vanaf dag één al, het BSN-nummer ontvangen.

[0:50:17] Welke sancties zitten erop voor zowel het individu, voor het individu wat mensen niet zich inschrijven in het BUP,

[0:50:26] terwijl ze wel voornemens zijn langer dan vier maanden te blijven, of hier al vier maanden zijn en zeg maar een jaar willen blijven.

[0:50:31] van komt. Een arbeidscontract hebben van een jaar waardoor je aannemelijk is dat ze langer dan die

[0:50:37] zes maanden blijven. En welke mogelijkheden zijn er om daar ook een koppeling met het BSN-nummer te

[0:50:44] maken? Met andere woorden, kun je als mensen zeggen ik trek mij niks aan van die verplichting

[0:50:52] om een inschrijvend BNP, kun je dan ook een sanctie of een koppeling maken met bijvoorbeeld

[0:50:57] dat het bsn-nummer wel of niet behouden.

[0:51:02] Mevrouw Partijn.

[0:51:12] Ik denk eerst misschien ook wel een hele...

[0:51:17] Tuurpolitiek, dus dan hoor ik het wel, maar is het technisch mogelijk om te zeggen...

[0:51:23] ...in het vrije verkeer van diensten en de detentieinsrichterijen...

[0:51:25] ...halen we het ter beschikking stellen van de arbeid daaruit?

[0:51:29] Dat is een technisch doel, dat moet in Europa regelen...

[0:51:31] ...want dat gaan we niet in Nederland doen, maar is dat technisch mogelijk?

[0:51:34] Is dat een hele vreemde vraag?

[0:51:38] Als het iets politieks is, hoor ik dat.

[0:51:42] En daar heb ik er ook nog stiekem een vraag over.

[0:51:47] Specifiek bij detachering.

[0:51:48] Dit wordt lekker technisch, maar dit is een discussie die ik al een keer eerder gehad heb.

[0:51:53] Die was toen ook onbeslecht.

[0:51:56] Er werden net drie categorieën van detachering gemaakt.

[0:51:59] Zuiverdienst, uitzender en interconcern.

[0:52:03] Bij mijn weten, op het moment dat er uitgezonden wordt, ontstaat er vanaf dag één een fictieve

[0:52:08] vaste inrichting en moet het bedrijf wat uitzend zich registreren in de wet Wadi als uitzendbureau.

[0:52:16] Daarmee hebben ze een vaste inrichting in Nederland en vallen er volgens mij heel veel van dat soort

[0:52:20] cijfers dan ook weg, omdat dat ook direct moet voldoen aan inleningsbeloningen en dat soort zaken.

[0:52:26] Dus hoe kijken jullie specifiek aan tegen inleningsbeloning voor uitzendkrachten vanwege het feit dat ze in principe vanuit een vaste inrichting in Nederland komen, altijd?

[0:52:46] Ik zou beginnen met de vraag over registratie.

[0:52:51] Ten eerste wil ik benadrukken, het is primair de minister van Binnenlandse Zaken die over registratie gaat, maar ik kan hem wel beantwoorden.

[0:53:01] In principe is het de persoon zelf altijd die de verplichting heeft

[0:53:05] om zich op een juiste manier in te schrijven.

[0:53:07] En er staat een verplichting in de wet BRP.

[0:53:10] En gemeenten kunnen op het moment dat zij iemand aantreffen

[0:53:14] die niet juist staat ingeschreven of helemaal niet ingeschreven staat,

[0:53:17] terwijl dat wel zou moeten, beboeten met een geldboete over het algemeen.

[0:53:24] De vraag vervolgens of er ook aan verbonden kan worden

[0:53:27] dat je de BSN daadwerkelijk ongedaan maakt,

[0:53:30] dan moet ik heerlijk zeggen dat ik daar het antwoord op schuldig moet blijven,

[0:53:35] omdat ik dat helaas niet weet.

[0:53:38] Ik weet ook niet of dat ooit onderzocht is, dus daar kan ik geen antwoord op geven.

[0:53:49] Ja, dan kan ik inderdaad even kort ingaan op de vraag of het technisch mogelijk was

[0:53:53] om het werkzinnig vergunning Europees rechtelijke eruit te halen.

[0:54:02] De ter beschikkingstelling van arbeid, omdat technisch, dat is helaas niet mogelijk,

[0:54:11] omdat het vrije verkeer van diensten zo prominente rol heeft binnen het Europese recht.

[0:54:18] Er kunnen natuurlijk wel voorwaarden aangesteld worden, die zijn er ook aangesteld,

[0:54:24] maar dat zou eventueel...

[0:54:26] Zijn er nog meer richtingen mogelijk, zeg ik even,

[0:54:30] en dan de verdere inkleuring daarvan is denk ik naar de politiek om nu op in te gaan,

[0:54:35] maar helemaal zeggen dat doen we niet meer,

[0:54:38] dat loopt tegen de Europese rechtelijke kaders aan.

[0:54:42] Een vervolgvraag van mevrouw Patijn.

[0:54:45] Is dat zo? Mag je niet binnen in Europa proberen om te kijken van...

[0:54:52] Je maakt, je haalt uit het vrije verkeer van diensten de mogelijkheid van TBA daaruit.

[0:55:01] Is dat verboden om daar, is dat echt technisch onmogelijk?

[0:55:07] Mevrouw van der Voort.

[0:55:08] Ja, voor zover we nu snel hebben kunnen nagaan, is die mogelijkheid er inderdaad niet.

[0:55:13] Ik kan wel toezeggen dat wij dat nog iets heldere proberen uit te zoeken,

[0:55:17] dat we dat misschien net via de parlementaire coördinator nog op terugkomen.

[0:55:26] Voor wat betreft de vraag over de inlenersbeloning. Gedetigeerde uitzendkrachten die dus een uitzend

[0:55:32] overeenkomst hebben met een buitenlands uitzendbureau, die hebben ook recht vanaf dag 1 op de

[0:55:35] inlenersbeloning. Dus dat is al geregeld. Dan hebben we nog tijd voor een volgend rondje.

[0:55:51] Over de kennismigratieregeling, daar had ik de vraag over het erkend referentschap.

[0:56:01] Daar zijn natuurlijk een aantal eisen voor, maar dat gaat over de werkgever met name,

[0:56:07] of degene die het aanvraagt.

[0:56:10] Hebben wij ook beperkingen van de kennismigratieregeling op landniveau?

[0:56:14] Met andere woorden, landen die misschien niet zo op Nederland lijken,

[0:56:19] Rusland, Iran, dat soort type landen, dan noem ik ze maar even neutraal.

[0:56:27] Is het gewoon simpelweg mogelijk om erkend referent te zijn

[0:56:30] en mensen uit dat soort landen naar Nederland te laten komen?

[0:56:37] Mevrouw Partijn.

[0:56:41] Dan ga ik ook maar even over de derde lander, zo mooi en netjes de blokjes af.

[0:56:49] Studenten mogen volgens mij, wat ik ervan weet, 16 uur werken en dan moet het ook op een werkvergunning,

[0:56:56] maar kunnen ook als zzp'er onbeperkt werken.

[0:57:00] En daar heb ik signalen van meegekregen dat daar misbruik van gemaakt wordt.

[0:57:07] Is dat bij jullie ook bekend, bijvoorbeeld via de arbeidsinspectie?

[0:57:13] Ja, daar heb ik er nog eentje.

[0:57:16] Er werd net even gesproken aan de eisen voor erkend referentschap.

[0:57:20] Daar zit een salariseis op en toen werd ook de melding gemaakt van ja, het UWV adviseert ook of dat maar conform is.

[0:57:24] Dat je ook niet boven of onder, dat je in ieder geval wel echt een goed salaris biedt.

[0:57:28] Mijn vraag is, hoe vaak leidt het advies van het UWV dan ook tot, nou ja, bijvoorbeeld het afwijzen van vergunningen?

[0:57:34] Mijn beeld is dat als je voldoet je eigenlijk altijd wel gewoon die vergunning krijgt.

[0:57:39] Ik ben gewoon benieuwd of die route ook echt werkt.

[0:57:47] Meneer Cornet.

[0:57:49] Ja, dank u wel.

[0:57:51] De eerste vraag of er landen worden uitgesloten bij de aanvraag van vergunning voor kennismigranten door erkend leveranten.

[0:58:00] Laat mij weten, en het is belangrijk om niet op nadrukken dat dit het beleidsterrein van primair JNV betreft,

[0:58:05] als het gaat om IND, maar worden er geen landen uitgesloten in zijn totaaliteit.

[0:58:11] En we worden natuurlijk wel nagedacht over de kennisveiligheid en maatregelen daartoe.

[0:58:16] En ik weet dat er eerder dit jaar, ik meen in februari of misschien begin maart,

[0:58:20] een brief is gestuurd naar de Tweede Kamer waarin ook over die maatregelen wordt gesproken.

[0:58:26] De tweede vraag over signalen van de arbeidsinspectie.

[0:58:31] Ik denk dat die vraag vanuit onze rol op dit moment wat lastig te beantwoorden is,

[0:58:34] omdat voor zover die signalen openbaar zijn, we wellicht over kunnen spreken,

[0:58:39] maar voor zover ze dat niet zijn, we dat ook niet kunnen.

[0:58:43] En hoe vaak er wordt afgewezen door IND naar negatief advies van de IND,

[0:58:50] dat durf ik op dit moment ook niet te zeggen.

[0:58:54] Dus daar kunnen we ook later via de parametercoördinaten op terugkomen

[0:58:57] om hoeveel gevallen dat precies gaat.

[0:59:01] Dank u wel. Dan kijk ik weer naar de heer Aartsen.

[0:59:03] Ook over de kennismigratieregeling.

[0:59:07] Waar is het salariscriterium op gebaseerd?

[0:59:12] Wat is de rationale achter het bedrag dat daarop is vastgelegd?

[0:59:17] Voor mij is dat 63.000 euro.

[0:59:23] Heel concreet, ik wil iets zeggen over de ondermeldingen in het wachtbeurenregister.

[0:59:32] En dan heb ik er nog eentje.

[0:59:35] Het werkstellingsvergunningen mag er in voorlopig verbedrijf.

[0:59:38] Kennisbiergrandregelingen, kunt u iets zeggen over de doorlooptijden die momenteel gelden?

[0:59:42] Kennisbiergrand zou een bypass, een shortcut moeten zijn.

[0:59:47] Ook daar waren geluiden over dat dat opliep, dus ook weer een paar maanden terug.

[0:59:50] Wat is het nu is het beeld dat die tijden weer een beetje gehaald worden bij de IND?

[1:00:02] Meneer Cornet.

[1:00:05] Die laatste vraag, ook dat is dus IND-JNV-beleid.

[1:00:09] Wat de doorlooptijden op dit moment zijn, weet ik niet.

[1:00:12] Ik weet wel dat die dus veel korter zijn dan een reguliere aanvraag voor een terwijlsteuningsvergunning bij URV.

[1:00:17] Juist ook omdat er vertrouwen aan de voorkant geldt en controle achteraf, waardoor die doorlooptijd ook snel kan.

[1:00:24] En ze werken met het systeem van accountleveranten.

[1:00:28] Is dat iets wat jullie wel voor ons kunnen opvragen?

[1:00:32] Ja, of wat anders wellicht via JV, maar dat...

[1:00:34] Ja, het zit niet in die commissie, dus vandaar.

[1:00:37] Super, dank.

[1:00:40] Mevrouw Kersla.

[1:00:41] Ja, dan...

[1:00:42] Ik weet niet zeker of ik de goede volgorde hanteer.

[1:00:46] Maar de hoogte van het kerstmigrantensalaris is gebaseerd op de gemiddelde CAO-lonen voor die doelgroep.

[1:00:52] En dat is vastgesteld en wordt ook jaarlijks geïndexeerd op de ontwikkeling.

[1:00:57] Ik meen dat daarover ook Kamervragen gesteld zijn.

[1:00:59] en die worden ook, de vraag was om die te beantwoorden voor het commissie-debat

[1:01:03] arbeidsmigratie en daar sleven we ook naar.

[1:01:09] Mevrouw Kerkstra.

[1:01:11] Ja, over ondermelding in het meldloket.

[1:01:14] We hebben geen specifieke cijfers, want die zijn dus juist niet gemeld,

[1:01:18] maar we hebben wel signalen, bijvoorbeeld als de arbeidsinspectie

[1:01:21] op inspectie gaat en gedetegeerde werknemers aantreft

[1:01:23] die niet gemeld zijn in het meldloket.

[1:01:25] Er is ook wel gepoogd om inschattingen te maken,

[1:01:27] maar die inschattingen zijn gebaseerd op aanname en bovenop aanname,

[1:01:31] dus specifieke cijfers hebben we niet.

[1:01:32] We zetten wel in op voorlichting, samen met de arbeidsinspectie ook,

[1:01:37] zodat we meer werknemers in beeld krijgen.

[1:01:40] En dat zien we ook over de jaren, het staat sinds maart 2020.

[1:01:43] En over de jaren zien we de aantallen ook wel omhoog gaan.

[1:01:46] Dus we zien ook dat er meer inderdaad in beeld komt,

[1:01:48] omdat er meer mensen de meldplicht naleven.

[1:01:53] Zijn we weer bij de heer Aartsen.

[1:01:55] Kijk eens aan, een hele carousel.

[1:01:57] Ik had nog een vraag over de detechering derderlanders.

[1:02:02] Is het mogelijk om eisen te stellen, bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsvoorwaarden, aan dat

[1:02:12] soort type detacheringen van derde landers?

[1:02:21] De uitkomst van de pilot die gepresenteerd gaat worden op de Migratie in Goede Banen-bijeenkomst

[1:02:29] Dat is de pilot over vestigingseisen, volgens mij.

[1:02:35] Is dat net voor of net na ons debat over arbeidsmigratie?

[1:02:40] En wij kunnen die cijfers zeker niet van tevoren krijgen.

[1:02:43] Nee, dat zal allemaal niet.

[1:02:46] Helder, daar heb ik er ook nog eentje.

[1:02:48] Misschien is de vraag aan de bekende weg,

[1:02:49] maar u liet net al dat hardcopyblauwe rapport zien, mevrouw Smit.

[1:02:54] De Roemer-commissie is natuurlijk alweer een paar jaar terug.

[1:02:58] Veel aanbevelingen.

[1:03:00] Is er ergens een goed overzicht van wat de status is van die aanbevelingen?

[1:03:05] Is dat precies dat?

[1:03:06] Helder, nou super, dan was het direct ook het antwoord.

[1:03:09] Kunt u nu de antwoorden van meneer Aerts en mevrouw Partij beantwoorden?

[1:03:15] Wat betreft gelegisteerde derde landers, de eisen die daaraan gesteld kunnen worden,

[1:03:20] dat zijn sowieso eisen die afgewogen moeten worden tegen het vrije verkeer van diensten.

[1:03:25] En daarbij is gelijke behandeling heel belangrijk.

[1:03:27] Dus de eisen die gesteld worden qua arbeidsvoorwaarden aan EU-burgers kunnen niet anders

[1:03:33] zijn dan die voor gedetacheerde derde landers, tenzij daar eventueel op EU-niveau met alle

[1:03:38] lidstaten een keuze voor gemaakt zou worden.

[1:03:43] Maar die afweging tegen het vrije verkeer van diensten is dan altijd een lastige afweging,

[1:03:49] omdat het eigenlijk een infractie is op het vrije verkeer van diensten om extra eisen op

[1:03:52] te leggen aan werknemers die gedetacheerd worden vanuit andere lidstaten tegenover

[1:03:57] werknemers die in Nederland werken.

[1:04:04] En dan misschien nog heel even over de effectrapportage bij nieuwe bedrijvigheid.

[1:04:09] Op 16 mei is het commissiedebat gepland en op 23 mei is het congres waar dus

[1:04:15] het product, de effectrapportage, met daarin dus ook meegenomen de uitkomsten

[1:04:23] van de pilot.

[1:04:24] Dus helaas is dat niet mogelijk voor het commissiedebat.

[1:04:32] Meneer Aartsen.

[1:04:36] Het meldloket, wat de nationale is voor gedetacheren, vindt daar ook controle op plaats zonder dat

[1:04:45] het verplicht was?

[1:04:48] Gebeurt dat op de arbeidsinspectie, bij uitleners of ook bij inleners?

[1:04:55] Mevrouw Partijn.

[1:04:59] Kort, daar heb ik er nog eentje.

[1:05:03] Het meldpunt malefiede verhuurders, waar u net naar verwees.

[1:05:11] Misschien meer een procesvraag en een getalvraag.

[1:05:14] Wat wordt er mee gedaan als daar wordt gemeld?

[1:05:18] En over hoeveel meldingen hebben we het?

[1:05:21] Goed geschouwd, meneer Romer heeft gezegd dat het een heel groot probleem is.

[1:05:25] Dan zou ik verwachten dat dat meldpunt bol staat van de meldingen.

[1:05:29] Dus misschien kunt u daar iets over zeggen.

[1:05:34] En stiekem toch nog een vraag van mevrouw Patijn.

[1:05:40] De complexen die gebouwd worden, dus de grotere complex voor arbeidsmigranten,

[1:05:44] dat is bijna altijd op industrieterreinen en daarmee bijna altijd shortstay.

[1:05:49] Kunnen jullie iets meer vertellen over wat er landelijk geregeld is voor shortstay?

[1:06:01] Wat de regels daarvoor zijn en wat de beperkingen daarin zijn.

[1:06:10] Over de meldplichten die in de WAG-W is opgenomen.

[1:06:13] Dat is dus inderdaad een verplichting en daar wordt ook op gecontroleerd.

[1:06:18] Dat ligt bij de arbeidsinspectie.

[1:06:19] Die kunnen dat controleren en kunnen daar ook op handhaven als blijkt uit de controles dat die niet

[1:06:26] wordt nageleefd.

[1:06:27] Inderdaad, bij zowel werkgevers als bij inleners in de meldplicht zit ook ingebouwd

[1:06:37] dat opdrachtgevers ook weer de meldplicht moeten controleren.

[1:06:40] Ook weer bedoeld zodat iedereen zich daar verantwoordelijk voor voelt.

[1:06:44] En alles dus inderdaad valt onder toezicht wat de arbeidsinspectie daarop houdt.

[1:06:53] GESPREKSLEIDER GESPREKSLEIDER De vraag over het meldpunt

[1:06:58] specifiek voor de verhuurssituaties naar aanleiding van de wet goed verhuurderschap.

[1:07:02] Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen cijfers heb.

[1:07:05] Ik denk ook dat het lastig is, want het is in principe een punt

[1:07:07] waar iedereen zich kan melden voor verhuurssituaties.

[1:07:10] Ik weet ook niet of er een soort oormerk is van dit is een arbeidsmigrant,

[1:07:15] maar ik heb die cijfers niet.

[1:07:16] Ik zou kunnen vragen aan het ministerie van Buitenlandse Zaken

[1:07:19] of zij iets meer inzicht zouden kunnen bieden,

[1:07:21] maar dat kan ik helaas op dit moment niet geven.

[1:07:26] Is mijn begrip juist dat het een meldpunt is voor degenen die daar wonen of kunnen ook

[1:07:30] gewoon buren die overlast hebben zich daar melden enzo?

[1:07:34] Volgens mij is het een vrij meldpunt waar niet per se een melding wordt afgewezen enkel

[1:07:39] omdat het niet je eigen woning is, maar de aantallen heb ik dus niet.

[1:07:45] Ik ben er erg in geïnteresseerd, dus als dat op enige manier zou kunnen, heel graag.

[1:07:48] Ja.

[1:07:50] Dan nog de vragen over de shortstay.

[1:07:53] Ik denk dat het belangrijk... Dat is ook buitenlandse zaken.

[1:07:57] Dus ik zou daar met de kennis die ik heb in ieder geval iets op kunnen beantwoorden.

[1:08:02] Ik denk dat juist een belangrijke... Een van de aanbevelingen die we doen...

[1:08:06] is juist omdat wij inderdaad de signalen hebben...

[1:08:08] dat heel vaak die shortstaycontracten worden gebruikt.

[1:08:12] Ook in situaties waar ze eigenlijk niet voor bedoeld zijn...

[1:08:16] terwijl daar dus minder bescherming op zit qua huurbescherming en dergelijke.

[1:08:23] En dat is één van de redenen juist om te kijken naar het doelgroep huurcontract.

[1:08:26] Maar we hebben ook willen kijken naar kunnen we dan ook een soort waarborgen inbouwen...

[1:08:32] dat dus die short-stay-contracten niet meer zo vrijdelijk gebruikt kunnen worden...

[1:08:37] juist door de beperktere waarborgen die er zitten aan een short-stay-contract.

[1:08:44] Als het echt gaat om wat er dan allemaal landelijk wel hangt onder een short-stay-contract,

[1:08:48] die inhoudelijke kennis zo gedetailleerd heb ik helaas zelf niet.

[1:08:52] Zou ik wel kunnen vragen aan de collega's van buitenlandse zaken.

[1:08:56] Nog een verduiling van mevrouw.

[1:08:58] Binnenlandse zaken.

[1:08:58] Nee, nee, nee.

[1:09:01] Ik zou het heel fijn vinden om, ik begrijp het allemaal niet helemaal,

[1:09:06] en ik heb toch het gevoel dat het een heel erg grote prikkel is in wat er fout gaat.

[1:09:11] Dus ik zou het heel fijn vinden om daar wat meer over te weten, ja.

[1:09:20] Volgens mij hebben we nog, dan gaan we gewoon weer.

[1:09:22] Zullen we eens een keer beginnen bij mevrouw Patijn eerst?

[1:09:30] Ik was me even benieuwd, is er vanuit de Rijksoverheid nu ook een actief terugkeerbeleid?

[1:09:37] Voor mensen die besluiten dat het hier niet meer gaat lukken, om arbeidsmigrant te zijn.

[1:09:42] Wat wordt daarvoor gedaan, wat wordt daarvoor geregeld?

[1:09:45] Welke afspraken worden daar meegemaakt?

[1:09:48] Hebben we daar überhaupt beleid op?

[1:09:53] Ik ga toch weer op de detentiegesrichtlijn

[1:09:55] en dan de drie types van detentiegen een vraag stellen.

[1:09:59] Zuiver dienstverlening, uitzenden, intraconcern.

[1:10:02] Hebben jullie getallen bij die onderverdeling?

[1:10:07] Mijn beeld is dat uitzenden...

[1:10:10] Dan kom je automatisch vanaf dag 1 via alistel via de fiscus in de administratie terecht,

[1:10:16] omdat je in principe loonbelastingplichtiger in Nederland wordt vanaf dag 1.

[1:10:21] Maar bij een zuivere dienstvereniging, een ZZP,

[1:10:23] die op een bouwplaats een muur komt stuken en daarna weer de grens over rijdt,

[1:10:27] lijkt me een stuk lastiger in te schatten.

[1:10:28] Ik ben wel benieuwd naar de getallen en ook het onderbuikgevoel

[1:10:32] bij de zuiverheid van die getallen.

[1:10:38] Mevrouw Smit.

[1:10:40] Nee, in ieder geval, als het gaat over terugkeervraagstuk,

[1:10:43] Kan ik in ieder geval iets aangeven als het gaat om, specifiek richt op het problematiek

[1:10:51] omtrend daklozen, EU-burgers, ook wel goed om te weten dat er op dit moment een pijl

[1:10:57] loopt in een aantal gemeenten voor kortdurende opvang, waar dan ook specifiek bedoeling is

[1:11:03] om hen snel in kortdurende opvang te krijgen, om dan te kijken of zo snel mogelijk gewerkt

[1:11:09] kan worden of naar terugkeer naar werk begeleiden of te kijken anders naar het terugkeer naar

[1:11:14] land van herkomst.

[1:11:16] Dus dat is iets waar specifiek ook echt naar gekeken wordt.

[1:11:19] Het zit ook voor een deel in het plan van aanpak.

[1:11:22] Dakloze EU-burgers, kwetsbare EU-burgers, waar ook dus de poot in zit van op het moment

[1:11:27] dat het gewoon echt geen perspectief meer is, hoe kunnen we dan ook kijken naar het terugkeer

[1:11:34] naar land van herkomst.

[1:11:40] Voor de vraag over het meldloket en de verschillende categorieën daar.

[1:11:44] In het meldloket zijn bij de bouw ervan best serieus keuzes gemaakt over wat wel en niet

[1:11:50] gevraagd wordt om de administratieve lasten van de melding zo laag mogelijk te houden.

[1:11:55] ZZP'ers valt sowieso onder een ander regime, want ZZP'ers valt onder de dienstenrichtlijn

[1:11:59] en niet onder de detachieringsrichtlijn.

[1:12:02] Dat betekent ook dat ze niet in alle sectoren gemeld hoeven te worden, maar alleen in bepaalde

[1:12:06] sectoren.

[1:12:06] en die cijfers zijn dus apart, dus die worden niet meegenomen in die

[1:12:09] politie 96.290 werknemers die we net zagen.

[1:12:13] Daar komen die nog bovenop.

[1:12:15] We hebben wel, we maken op dit moment geen onderscheid tussen zuivere dienstverlening

[1:12:18] en intra-concern detectering in het meldloket,

[1:12:21] maar we hebben wel sinds een paar maanden een vinkje toegevoegd voor uitzendkracht,

[1:12:25] omdat we dat onderscheid wel goed wilden maken.

[1:12:28] Die zit er nog maar een paar maanden in en in het begin zat er een groot kinderziektes in,

[1:12:32] dus daar hebben we nog niet hele betrouwbare terugkoepeling van,

[1:12:35] Maar die zal misschien deze staat van migratie en anders die daarna wel verschijnen.

[1:12:40] Maar we schatten in dat dat daar eerste inschattingen zijn dat tussen de 15 en 20 procent van die

[1:12:44] werknemers evenals uitzendkracht werkt.

[1:12:51] Meneer Aartsen, ga je winnen?

[1:12:54] Ik was even benieuwd, zou u iets meer kunnen zeggen over de positie van de herkomstlanden?

[1:13:02] Hoe staan die tegenover dit vraagstuk?

[1:13:05] En dan hebben we het over Polen, Roemenië, Bulgarije, om die landen maar even te noemen.

[1:13:10] Zijn zij blij met de huidige situatie?

[1:13:13] Zijn zij niet blij met de huidige situatie?

[1:13:15] Spreken zij Nederland op Europees stoppen daarover aan of juist niet?

[1:13:19] En wat is hun boodschap dan?

[1:13:21] Ik zoek een beetje daarvan hoe zij tegen dit vraagstuk aankijken.

[1:13:28] Je hebt gewonnen.

[1:13:32] Nou, wat ik over kan zeggen is dat natuurlijk van alles in de krant staat in Nederland,

[1:13:36] ook over wat er misgaat en dat ook gezien wordt in andere landen en dat er wel degelijk ook af en

[1:13:41] toe sprekken dan met ons plaatsvinden en ook met de minister, omdat dat natuurlijk, ja,

[1:13:47] dat vinden ze niet prettig. Dus dan is het ook om te kijken, en dan legt de minister uit wat ze aan

[1:13:52] het doen is, om de situatie in Nederland voor arbeidsmigranten te verbeteren en ook over de

[1:13:58] informatievoorziening te versterken in de landen van herkomst over rechten en plichten in Nederland.

[1:14:04] Dus er is wel degelijk aandacht voor in landen van herkomst en natuurlijk vinden ze het niet leuk

[1:14:08] als hun onderdanen in een ander lidstaat op een slechte manier behandeld worden, ja.

[1:14:17] Meneer Aartsen.

[1:14:21] Helder, we hebben heel veel vragen gesteld, wel prettig eigenlijk, weinig leden en dan veel

[1:14:27] vragen kunnen stellen. Mag ik u danken voor alle antwoorden, zeer veldend. Volgens mij gaat er nog

[1:14:31] Ik weet niet in wat voor vorm dat nou als toekomt, maar ook die uitzoekinspanningen

[1:14:36] worden bij voorbeeld geordeerd.

[1:14:38] Ja, wij zullen dat via de parlementaire coördinator naar de Kamer laten toegaan.

[1:14:43] Helemaal goed.

[1:14:44] En dan ook iedereen die luistert en meekijkt en op de tribune zit,

[1:14:49] dank voor jullie aanwezigheid.

[1:14:51] En dan sluit ik deze vergadering.