Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Eurogroep/Ecofin-Raad

[0:00:00] Dit commissiedebat. Volgende week vergaderen de ministers van Financiën uit Europa met elkaar op acht en negen november en dat noemen ze de Eurogroep en Ecofinraad en het is goed gebruiken dat wij in de week voorafgaand daarvan met de woordvoerders in onze kamer in onze tweede kamer over spreken om de betreffende bewindspersonen een boodschap mee te geven. Dat zal ook het doel van de avond namens het kabinet is die er vuil brief staatssecretaris van belastingen bij ons aanwezig en die neemt mede waar voor de minister van Financiën heb ik mij laten vertellen

[0:00:37] van de zijde van de kamer heet ik welke manier hij namens de VVD die er een dynamische groep van Haga die erna Nijboer namens de partij van de arbeid die elkaar naam socialistische partij, mevrouw van dijk, namens het CDA mevrouw bühne om namens voelt en heer Hammelburg namens D zesenzestig. Wij hebben voor dit overleg ongeveer drie uur ingepland. Dat betekent dat u in indicatieve spreektijd heeft van vier minuten en het aantal interrupties. Laten we dat vaststellen. Op twee keer twee in eerste termijn van de kamer en twee keer twee in de eerste termijn van zijde van het kabinet. Als niemand nu opmerkingen of vragen heeft meneer Nijboer.

[0:01:17] Voorzitter, want ik kwam hier eigenlijk voor een debat met minister Hoekstra. Dus het is mij de de staatssecretaris prima in staat om inhoudelijk antwoord te geven. Wat gaat natuurlijk ook boven politieke zaak

[0:01:27] en we hebben net een miljoenennota afronding gehad waar de minister niet was. Ik ga nu naar een Eurogroep waar die echt een leidende rol heeft gespeeld van Italië moeten stevige voorwaarden hebben en dat heeft ook consequenties voor Nederland. Daar wil ik graag ook de minister die uitspraak heeft gedaan om kunnen bevragen. Daarom zit ik in het Parlement,

[0:01:45] dus ik vind het nogal bevreemdend dat ik hier nu zitten en dan ineens hoor. De minister komt niet opdagen bij een debat waar die hij echt de hoofdrolspeler ook in ieder geval wat de inbreng van de pvda fractie.

[0:01:58] Dus ja.

[0:01:59] Het zal allemaal wel met de informatie de ik neem aan dat met de informatie te maken heeft. Maar ja ik ben niet aan het formeren. Ik ben gewoon missionair Kamerlid met een heleboel andere dus ik heb eerlijk gezegd niet zoveel begrip voor hoe dit nu nu in één keer zo ziet.

[0:02:13] Voor elkaar,

[0:02:15] Voor de. Ik deelde het gevoel wel een beetje en misschien kan de staatssecretaris ook toelichten

[0:02:20] of hij dan gaat met die raden in Brussel of hoe hij dat dan dit debat in

[0:02:26] zijn volledigheid gaat communiceren met de minister of dat we hier of hadden we gewoon net zo goed schriftelijke inbreng kunnen leveren.

[0:02:36] Een vrouw bordeaux.

[0:02:37] Volledig eens. Ik zou het eigenlijk ook gewoon willen weten want ik had ook een boel vragen die je toch wel gewoon aan de minister zijn, met alle respect voor de staatssecretaris is de minister die steeds naar in naar naar Brussel afreist dus.

[0:02:53] En ik begrijp uw punten heel goed tegen en tegelijkertijd spreekt het kabinet had hem met een mond. Dus wat dat betreft gaat het kabinet over zijn eigen afvaardiging, maar daarmee doe ik niet tekort zeg maar aan wat u daarover stelt. Want dat kan ik heel goed begrijpen. Ik kijk even naar de staatssecretaris of hij daar een korte reactie op wil geven. Voorafgaand aan deze vergadering.

[0:03:15] Voor zich neemt deel namens het kabinet aan dit debat. Ik hoor bij de leden helemaal niet dat ze het fijn feit dat ik hier ben. Maar ze vinden het feiten. Heer Hoekstra er niet is. Ik kan natuurlijk. Ik zal ik kan en zal alle boodschap aan heer Hoekstra meededen. Zo zal ik die zijn wel eens vervangen in in de Eurogroep en Ecofin. Ik weet dat volgende week aan de orde zal zijn. Dat zou zomaar kunnen vanwege de informatie en dat is niet de reden dat ik hier zit vanavond vrienden. Het was het verder aan de leden om daar al van te vinden wat ze daarvan vinden wij vinden het kabinet niets van elkaar verzekeren dat als ik zo'n debat voeren en daar komen specifieke boodschap gericht aan. Heer Hoekstra uit dat ik hier natuurlijk aan hem zal doorgeven.

[0:03:55] Een reactie van meneer Nijboer. Nog.

[0:03:58] Jij kijkt verhinderd kanker. Als er een persoonlijke reden is heb je altijd begrip en debat verzetten. Maar ik wil gewoon dit debat met minister van Financiën voeren. Dus als dat niet vandaag kan dan dan heb ik liever morgen of overmorgen. Maar ik vind het geen manier van doen om zeg maar in te en bespreking die ook anders gepland kunnen worden, kunnen ook drie uur geschorst kan gewoon de Parlement worden gekomen om die voorrang te geven voor de parlementaire controle. Dus zit ik hiervoor.

[0:04:25] Nu. Hij.

[0:04:27] Ja. Ik stel mijn vragen altijd aan het kabinet en ik mag toch hopen dat de antwoorden van staatssecretaris en de minister altijd dezelfde zijn. Het zou toch vreemd zijn dat er verschillende antwoorden komen. Voor mij maakt het niet uit met wie ik spreek, spreek met kabinet en daar heb ik vraag aan.

[0:04:40] Geef woord,

[0:04:42] Ja kijk. Het kabinet is demissionair en is aan de onderhandelen over een nieuw regeerakkoord. Dus de belangen kunnen ook uiteenlopen en het gaat om politieke afwegingen. Het is niet zo dat we zonder meer kunnen stellen dat

[0:04:55] het kabinet helemaal met hun mond spreken als van formeren zijn er misschien wel alle dingen uit.

[0:05:01] Keihard ook nog serveren.

[0:05:04] Dat is het belangrijkste voor ze. Als ik met deze staatssecretaris spreekt dan wil ik er vanuit uitgaan dat precies dit debat zich ook vertaalt naar de inbreng in die Raad. Daar is dit debat voor

[0:05:15] dus of de staatssecretaris moet toezeggen dat hij gaat

[0:05:18] dat hij nu al toezegt dat hij gaat deelnemen aan die raden

[0:05:22] en omdat hij namelijk ook dat mandaat heeft gekregen van de Parlement, omdat hij dat zo heeft besproken dat dat kan ik me nog voorstellen.

[0:05:30] Ik maak het randje af. Inderdaad, mevrouw.

[0:05:34] Ik heb eigenlijk een vraag over want het blijft natuurlijk nog wel een nieuw Kamerlid van de nieuwe fractie zou het dan eigenlijk. Want vorige keer kon de minister er niet bij zijn. En toen was het op tijd aangekondigd dat de staatssecretarissen een zou vervangen is dat is dat niet hoe het eigenlijk hoort bij of verbaas ik me nou over iets wat misschien helemaal niet verbazing is voor de andere maar even gewoon puur ter tafel van hoe is dit normaal of niet.

[0:06:00] Meneer Hammelburg had ook zijn vinger.

[0:06:02] Ja voorzitter gewoon nog even een hele simpele vraag. Ook staatsrechtelijk volgens mij voor wie het debat over de inzet van het kabinet met het kabinet gaat niet over individuele personen, maar met het kabinet. Als dat nog even bevestigd kan worden, dan zou ik zeggen. Dan kunnen we dat nu prima met deze staatsssecretaris doen.

[0:06:22] Wat zegt u? Meneer?

[0:06:23] Voorzitter, ik heb het voorstel gedaan om het debat met de minister te voeren, anders ik ga niet deelnemen aan een debat.

[0:06:29] Het is echt.

[0:06:31] De afspraak dat het kabinet over de eigen afvaardiging gaat ziet erop welke extra bewindspersonen in het kabinet komen. De eerst verantwoordelijke bewindspersoon is altijd in de Commissie of in de kamer aanwezig, tenzij ziekte of weet ik veel wat of de eerste vervanging regelen, maar het is niet zo dat het kabinet maar kan kiezen bij welke wet als je is die indien je bent wie de komt. Dus als dat de nieuwe beleidslijn wordt van de coalitievorming van de. Ze mogen wel sturen wie ze willen en wie er een keer zin heeft om te komen

[0:06:59] of in de tijd voor. Dat is niet zo. De minister is verantwoordelijk voor de Eurogroep die hoort hier gewoon te zijn. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat het niet zo is. Behalve bij ziekte en die Eurogroep gaat toch door of dat de staatssecretaris zelf gaat om dat kan maar niet om agenda technische redenen hebben nog nooit meegemaakt en ik vind dat we als Parlement. Je moet accepteren. Zeker niet met die nieuwe bestuurscultuur, waar iedereen het over heeft. Dit gaat de verkeerde. Dit is een verslechteren. Ik heb het negen jaar nog nooit meegemaakt in de richting van mevrouw kunnen komen en ik ga dus ook niet in debat met de staatsschuld. Die vind ik verder prima capabel. Die gaat er allemaal mooie antwoorden. Dan gaat mijn debat en niet over mijn debat gaat de politiek hypotheekrenteaftrek of niet? Wat vindt de WD. Hoe zit dat? Dat wil ik beter kan de staatssecretaris heeft helemaal niks mee van doen met daar zit ik niet voor

[0:07:40] en daar hoort ook zo in een Parlement.

[0:07:43] Dus als de minister niet kan komen. Niet vanavond of niet. Op een ander moment dan dan heb ik hier niks te debatteren. Maar dat vind ik wel ja dat is wel een minderheid van de kamer. Ik heb mijn negen zetels met negen zetels.

[0:07:53] Die dan wordt gebruuskeerd.

[0:07:55] Ja. En kijk volgens mij moeten we gaat iedereen over zijn eigen deelname een debat. En zoals u al heel terecht zegt meneer Nijboer wilt u ook van de VVD dingen weten. Dus we zitten hier met een debat om met het kabinet om een opdracht mee te geven. Maar het is mijn ervaring dat we elkaar in debat gaan. Dus het is uw keuze of u wel of niet aanwezig bent. Ik ben het eens met als je iets verwachten dan het is fijn zeg maar om in de samenwerking zoals we als kamer met het kabinet omgaan. Dat verwachtingen duidelijk zijn en kunnen worden waargemaakt. Maar dat blijkt vanavond om redenen niet zo te zijn. Dat is vervelend en tegelijkertijd, zoals ik al gezegd de bespreek. Het kabinet met een mond en kunnen we staatssecretaris Vijlbrief gewoon aan de tand voelen zoals we dat gewend zijn en u dat ook bent en zou ik gewoon willen overgaan tot de start van dit commissiedebat. Mevrouw Bruno.

[0:08:48] Toch zit het me niet helemaal lekker want ik merk gewoon. Hij krijg ik zie dus dat de heer Hoekstra bepaalde dingen zegt over de hervormingen die ook met Europa te maken hebben en hij maakte uitspraak daar in in de media dat die nu op de formatietafel liggen. Dus dan spreekt hij heeft twee petten. Dus het blijft voor mij natuurlijk toch een beetje bevreemdend dat hij vanuit de ene pet als voorman van het CDA spreekt, wat absoluut van invloed is natuurlijk gewoon hoe de voortgang op op het indienen van plannen verloopt.

[0:09:19] Ik wil ook gewoon de minister. Dan kunnen bevragen en ook gewoon weten of dat er iets vanuit de politieke formatie er vertraging veroorzaakt. Ik wil juist zo zuiver mogelijk erin staan en ik vind dit niet bevredigend dat hij er niet is. Dat vind ik gewoon echt niet bevredigend.

[0:09:36] En dat begrijp ik alleen. Het is dit is even de situatie zoals die is en het zullen ook doorgeven zeg maar aan.

[0:09:45] Posted. Ik heb een voorstel gedaan om de minister alsnog te verzoeken hier te komen dan wel de debat te verplaatsen tot het moment dat de minister wil komen. Morgen of overmorgen.

[0:09:52] Dat is mijn ordevoorstel dat ik graag voelen.

[0:09:55] Nou dan gaan we dat voorleggen aan de Commissie. Ik ga even een rondje maken. Meneer Heijne.

[0:09:59] Geen steun in de de. Het kabinet gaat ook naar die Ecofin dus van uitstel is is wordt dan afstel en dat zou ik niet willen laten gebeuren. Dus laten we gewoon debat voeren.

[0:10:10] Frame,

[0:10:13] Op formele gronden geef ik die een Nijboer gelijk.

[0:10:16] De steun voor het voorstel van meneer Nijboer. Meneer elkaar.

[0:10:20] Externe tonen voorstel ook voorzitter, mevrouw van dijk,

[0:10:24] Ik heb nog wel een vraag van inderdaad. Ik wil ook dat een goede boodschap meegegeven gaat worden voor voor die vergadering en liever met de inderdaad de betreffende persoon over gaat, is het in te plannen

[0:10:38] is het in te zorgen dat er alsnog een de de bombardementen plaatsvindt voordat de ik of in plaats van

[0:10:42] want van afhankelijk van die vraag. Ze steunt de u het

[0:10:46] de hoek.

[0:10:50] Ik geef het randje af maken. Mijn vagina.

[0:10:54] Na heel wat Inge van dijk zegt

[0:10:59] ik liever de minister. Maar als het niet op tijd is dan deze verhogen.

[0:11:04] Meneer Hammelburg.

[0:11:06] Ja. Voorzitter, gezien de drukte van agenda in de korte termijn lijkt het me goed om om het vanavond gewoon door te laten gaan. Dus ook gewoon zeggen geen steun en ik wil wel inderdaad vermelden dat en daar kan ik de heer Nijboer dan wel vinden dat het wel de bedoeling is dat je in principe gewoon altijd met de juiste bewindspersoon het debat aangaat. Maar dat er omstandigheden kunnen zijn, waardoor dat soms gewoon niet gebeurt en daarin heb ik een andere analyse dan nu Nijboer dus geen steun op dit moment omdat de geen de hartstikke vol is en we hier nu met z'n allen zitten de ondersteuning hier ook zit de staatssecretaris. Hier zit de ambtenaren hier zitten en meeluisteren zou ik vanavond gewoon door willen gaan.

[0:11:41] Meneer Omtzigt. Het ordevoorstel is dus of commissiedebat al dan niet plaatsvindt,

[0:11:46] Ik zou voorstellen om het debat drie minuten te schorsen.

[0:11:50] Even de camera's uit te doen en even te checken of het mogelijk is om later in de week

[0:11:56] dus in de lijn van wat het CDA voorstelt

[0:11:59] om nog een debat te organiseren en dan ook even in vermeld te nemen

[0:12:04] wat er precies de reden is

[0:12:07] in principe vind ik wel dat we als kamer. Dat hoeft niet altijd een openbaarheid

[0:12:11] die in te horen waarom. Een minister die naar bepaalde vergadering gaat niet met de kamer over kan overleggen. Daar kunnen geldige reden voor zijn op hem niet verkeerd, maar die mogen we dan wel kennen.

[0:12:22] Ik schors eventjes voor drie minuten zette de camera uit alsjeblieft.

[0:29:21] Welkom terug. Ik probeer even samen te vatten waar we nu staan zeg maar op dit punt van orde. Allereerst is er een algeheel gevoel van ongemak en irritatie met betrekking tot ontbreken van de minister van Financiën bij dit debat. Hoe plezierig het ook is dat staatssecretarissen is hadden we gewoon graag de minister je gehad. Dus dat zullen we ook schriftelijk aan de aan het kabinet laten weten en vervolgens ligt de keuze voor zeg maar omdat het eigenlijk schier onmogelijk is. Nee zeg maar gerust onmogelijk om voor volgende week maandag alsnog een debat met de minister te voeren om het op te knippen en dan het zei deze week een schriftelijke ronde te doen in aanloop naar de Ecofin Eurogroep. Het zei het Commissie debat van vanavond daarvoor te gebruiken en in ieder geval morgen de procedurevergadering even met elkaar af te stemmen. Wanneer we de minister aan de tand voelen over zijn politieke uitspraken met betrekking tot de Europese plannen.

[0:30:20] Ik ga u vragen of uw schriftelijk of fysiek vanavond verder wil dat de daar ga ik even inventariseren hoe de stemmen zich liggen. Meneer Heijne.

[0:30:29] Ja, nogmaals ik en mijn vrees is dat van uitstel afstel komt en dat lijkt me onwenselijk. Dus Vandaar dat dat mijn voorstel zijn om gewoon een debat te voeren.

[0:30:36] Een frame.

[0:30:38] Ik ga voor de schriftelijke.

[0:30:40] Meneer Nijboer.

[0:30:42] Voorzitter, het is goed dat u namens de Commissie de gevoelens overbrengt dat de minister gewoon bij debatten moet zijn. Dat is ook mijn opvatting en ik had eigenlijk alleen maar vragen aan de

[0:30:52] minister. Dus ik kan leven met een schriftelijk overleg met uw collega's niet beletten om.

[0:30:56] Mondelinge vragen.

[0:30:57] Dat te stellen, want we moeten dat debat met de minister gewoon hebben over over de uitspraken die hij heeft gedaan vandaag. En ook over de hypotheekrenteaftrek en dat soort zaken hebben we toch echt bij nodig en dat moeten we op korte termijn.

[0:31:11] Bij elkaar.

[0:31:13] Voorzitter, aangezien het de minister van Financiën is die naar de Raad zal gaan. En aangezien het ook de minister van Financiën is die vandaag politiek gevoelige uitspraken heeft gedaan en hij de op dit moment niet bij is, lijkt het mij het beste om dit overleg schriftelijk te voeren, maar wel dan ook volgende week plenair met een voortzetting van het schriftelijk overleg nu al aan te kondigen dat we daarmee verder gaan en daar

[0:31:34] zeker de minister van Financiën bij verwachten en zodat we daarover die politiek gevoelige uitspraken die niet ter besluitvorming voorliggen in Brussel dat we daar verder over kunnen spreken met de minister van Financiën.

[0:31:47] Helder Dankuwel mevrouw van dijk.

[0:31:49] Ik sluit me daarbij aan. Dankjewel.

[0:31:51] Bij de woorden van meneer al keiharde vermoed ik Dankuwel mevrouw buurman,

[0:31:57] Wordt het vier op een rij vijf voor een rij en vrij wilde ze ook op die manier. Dus.

[0:32:03] Sluit me wel helder meneer Hammelburg.

[0:32:05] Voorzitter onthouden van stemming,

[0:32:10] Ik sta in D zesenzestig grap kunnen maken.

[0:32:19] Inderdaad dit als dit wel zo uitloopt.

[0:32:22] Slip of the Town. Meneer.

[0:32:25] Geintjes. Altijd.

[0:32:26] Voegt zich bij de meerderheid. Ja. Ik vroeg me.

[0:32:28] De meerderheid en ik maak nogmaals de opmerking dat ik me ook al de hele ondersteuning die mensen hier niet zien. Die zijn er ook zitten mensen ook bij mij op kantoor nog mee te werken en en ik vind dat we daar ook echt rekening mee moet houden. Mensen werken keihard.

[0:32:42] Dank voor deze toevoeging. Denk dat er plezier is voor mensen om die waardering te horen. Meneer Omtzigt.

[0:32:48] Voorzitter, ik vind het goed dat u dit aangeeft aan de minister dat hij gewoon hier moet zijn.

[0:32:54] Zeker gezien de briljante uitspraken en

[0:32:57] het feit dat ze het nu in Europa hebben over de hypotheekrenteaftrek

[0:33:01] en de zelfstandigenaftrek als voorwaarde voor het gebruik van steun uit het publiek verweer museum vindt dus bijna zes miljard.

[0:33:09] De Europese gelden die die voor Nederland gereserveerd zijn

[0:33:13] politieke dan dat wordt het niet als de uitspraken over gedaan worden. Helemaal

[0:33:17] dus dan is het buitengewoon merkwaardig om een minister afwezig te zien.

[0:33:21] Echter bestaan er nog wat andere dingen op de agenda, dus ik kan mij voegen indien hier de meerderheid zou zeggen dat we er nu over spreken, ook omdat ikzelf als eenmansfractie wel kan zeggen dat ik op een ander tijdstip met de minister wil maar op dat moment geen plek in mijn agenda heb en dan niet op komt dagen dat ik ook een beetje onbeleefd naar de rest.

[0:33:39] Ook helder. Ik ga even tellen.

[0:33:55] Ja dat is een ingewikkelde dat zetels tellen en stemmen tellen en en de en dat de tweede grote partijen in de aanwezig zeg maar de swing. Foto is.

[0:34:05] Ja. Nee. Voorzitter, er zit een tweede lid.

[0:34:14] Vandaag.

[0:34:15] Zo kon ik alleen maar vier minuten. Voorzitter. Nee maar voorzitter en laat ik niet flauw doen dan doe ik het gewoon schriftelijk.

[0:34:23] Daarmee concludeer ik dat u het met mij eens bent dat wij een brief naar de minister schrijven namens de Commissie dat wij dit commissiedebat, zoals vanavond is ingepland.

[0:34:35] Ja dat is niet opschorten of schorsen maar gewoon geen verdere doorgang laten vinden. Maar dat omzet in een schriftelijke ronde, waarbij ik u ga vragen om daarvoor morgen twee uur uw inbreng op te leveren, zodat wij ook het ministerie kunnen vragen om daar vrijdag uiterlijk een reactie op te geven, zodat u weet wat er volgende week besproken wordt en ik vermoed dat we morgen in de positief gaan nog even verder spreken over hoe verder in fysieke vorm met elkaar. Mevrouw Bruno.

[0:35:06] Van een praktische vraag. Vorige week was de VWS begroting en werd gevraagd vanwege het korte tijd pad. Wat was om mijn inbreng tijdig te delen, zodat de vragen die in de inbreng zaten alvast snel konden worden beantwoord. Het zou mij het schelen met het aanstaande coronadebat. De inbreng die hier zit met alle vragen om die integraal te mogen delen in plaats van dat ikzelf nog een keer alle vragen eruit haal. Dus dan verschuif ik het werken als het ware over de schutting mag dat.

[0:35:35] De griffie vindt er wel wat op hoor ik ja dat mag. Als u dat wel even officieel naar de staf mailt dan is dat het handigste manier om zich dat ook nog een vinger.

[0:35:45] En voorzitter,

[0:35:49] het is wel als het antwoord vrijdag komt is er geen geen mogelijkheid om een motie indienen als je hier nog iets wilt vragen.

[0:35:55] Ik zat eigenlijk net te vinden om morgenochtend om negen uur de inbreng te leveren en dan het antwoord. De dag erop om negen uur. En als ze dan iemand op op donderdag stemming wil want ik vermoed zomaar dat we gaan stemmen over de Krona dingen. Dan kan het daaraan toegevoegd worden.

[0:36:09] Dan zal ik me inhouden voor deze keer met aantal vragen.

[0:36:14] Ja nee, ik meen ik ook omdat ik mijn tekst niet uitgeschreven heb. Maar ik ga me inhouden.

[0:36:19] Die bijzin die bij is. Mooi voor deze keer negen uur is niet heel is voor de meeste mensen in Nederland een heel normaal begin start van de dag. Maar hier zitten we meer op tien uur. Dus dan zet ik hem op tien uur. Dus als u morgen voor tien uur uiterlijk tien uur uw inbreng mailt dan gaan wij het ministerie vragen om donderdag voor tien uur ook op te reageren

[0:36:46] en is geen regeling van werkzaamheden. Meer dan moet dan even expliciet donderdag dus ze zijn volgens mij is volg mij vanmiddag besloot inderdaad tot een stemming is om zijn donderdag. Maar dat is dan moeten we nog wel af. Apart bijgevoegd worden. Moet iemand daar ook nog even de kamer ondervragen.

[0:37:04] Ja precies ja dan moet iemand nog een tweeminutendebat vragen donderdagochtend via de regeling van werkzaamheden. Er moet dan eventjes.

[0:37:14] Ja beetje onbevredigend is het wel voor iedereen. Maar goed dat hebben we al geconstateerd. Ik Dank de mensen die inderdaad fijn dat meneer Hammelburg daar nog even aan herinnert. Al die mensen die dit hebben voorbereid en zitten te wachten op alle pittige vragen die u allemaal klaar heeft liggen. Dank voor de aanwezigheid, maar het is nog niet klaar. Want we hebben een schriftelijk overleg hierover

[0:37:38] en en voorzitter.

[0:37:40] Maar als eenmansfractie. Ik heb vanavond de begroting laten schieten.

[0:37:44] Dus het is me gewoon even wat wat dat betekent

[0:37:47] en dat mag in die brief gewoon medegedeeld worden. Want op die manier. Ik bedoel ik maak je echt een dit is een belangrijk debat.

[0:37:53] Commissiedebat is net zo belangrijk als primair als plenaire er een is niet zou zijn, zou het rapport.

[0:37:58] Helder

[0:38:00] en ik denk ook dat het goed is de ik voel ook de naar om zeggen dat zowel kleine fracties als grote fracties. Iedereen is keihard aan het werk, want elke stem is er een, zoals we met elkaar al geconstateerd hebben. Dankuwel voor de voorbereiding en ik hoop u snel toch weer elders.

[0:38:17] We zien.