Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

EU-Mercosur handelsverdrag, specifiek in relatie tot de gevolgen voor de Nederlandse en Europese agrarische sector

[0:00:02] Van harte welkom allemaal bij deze technische briefing van de Vaste Commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

[0:00:09] Het gaat vandaag over het EU-merkensuurhandelsverdrag en specifieke relatie tot de gevolgen voor de Nederlandse en Europese agrarische sector.

[0:00:19] De technische briefing wordt verzorgd door ambtenaren van het ministerie van Buitenlandse Zaken en ook van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

[0:00:27] Ik heet de mensen uit de publieke tribune van achter. Welkom ook de mensen die thuis

[0:00:30] kijken en luisteren via het digitale kanaal. Natuurlijk ook de ambtenaren van het ministerie

[0:00:34] van Buitenlandse Zaken en NLV. Dat is de allereerste meneer Jacobs, die is directeur

[0:00:39] internationale marktordening en handelspolitiek. Die gaat ook dadelijk spreek uitraden als eerste.

[0:00:44] Dan de heer Klaassen, plaatsvervangend directeur. Mevrouw Wolbers, die is hier als beleidsmedewerker

[0:00:50] van het ministerie van Buitenlandse Zaken. En dan zijn er ook nog twee ambtenaren van het

[0:00:54] van het ministerie van Land, Natuur en Voedselkwaliteit,

[0:00:56] mevrouw Groenenboom,

[0:00:58] senior beleidsmedewerker, en de heer

[0:01:00] Van der Sommen, ook senior beleidsmedewerker.

[0:01:02] Allemaal van harte welkom.

[0:01:03] En dank dat u hier aanwezig wil zijn, om ons

[0:01:08] kenniskunde

[0:01:08] en ervaringskundigheid te delen.

[0:01:11] Ik stel aan de leden

[0:01:12] voor, we gaan dadelijk beginnen met

[0:01:13] de hele presentatie van

[0:01:16] alle mensen, die duurt

[0:01:18] plusminus een half uur. En we

[0:01:19] laten het in tegenstanding tot de andere keer, we laten het

[0:01:21] helemaal doorgaan en pas daarna kom ik bij u uit.

[0:01:25] En dan gaan we beginnen met één vraag per fractie.

[0:01:27] En dan kunnen we kijken hoeveel rondes er nog over zijn, want we verwachten nog wel wat opkomst als het goed is.

[0:01:33] Dus ik geef graag eens eerste woorden aan meneer Jacobs namens het ministerie van Buitenlandse Zaken.

[0:01:37] Alsjeblieft. Dank u wel, voorzitter.

[0:01:40] En dank voor de uitnodiging en voor het feit dat u ons alvast heeft geïntroduceerd.

[0:01:45] Dat scheelt wat spreekteksten naar mijn kant.

[0:01:50] We zijn fijn dat we in de gelegenheid zijn om een technische briefing te geven over een mogelijk

[0:01:55] EU-Mercosur-akkoord.

[0:01:57] Zoals u weet, wordt er nog onderhandeld.

[0:02:00] We focussen vandaag op de handelskant en, zoals u al aangaf, op de landbouwperspectieven daarin.

[0:02:06] Maar ik zou graag willen benadrukken dat dit akkoord uiteraard een breder akkoord is.

[0:02:11] Het akkoord is bedoeld om de relatie met Latijns-Amerika en met de vier Mercosur-landen,

[0:02:15] Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay te verstevigen en te verdiepen.

[0:02:21] De EU is met deze Latijns-Amerikaanse landen op veel terreinen gelijk gestemd.

[0:02:26] Het gaat om regio's die multilaterale samenwerking, een internationale rechtsorde gebaseerd op regels, ook belangrijk vinden.

[0:02:34] Democratieën. Het waarom is dus niet alleen economisch waar we het vandaag vooral over zullen hebben, maar ook geopolitiek.

[0:02:45] Op economisch terrein kan dit akkoord een bijdrage leveren aan het Europese economische concurrentievermogen,

[0:02:53] bijvoorbeeld door de diversificatie van handelspartners, door het vergroten van exportkansen voor goeden en diensten

[0:02:58] en bijvoorbeeld door de samenwerking op grondstoffen.

[0:03:01] Daarnaast worden er in dit akkoord ook afspraken gemaakt over duurzaamheid,

[0:03:06] bijvoorbeeld in de context van ontbossing Amazone.

[0:03:10] Het is een technische briefing, dus we proberen ons aan technische vragen en antwoorden te beperken.

[0:03:17] Wellicht dat u daar als voorzitter ook enigszins op zou kunnen letten.

[0:03:21] Ik probeer dat zelf natuurlijk ook een beetje in de gaten te houden.

[0:03:24] We hebben een PowerPoint-presentatie, die is gedeeld.

[0:03:27] En voor die PowerPoint-presentatie wil ik graag het woord geven als eerste aan Dirk Klaas.

[0:03:33] Meneer Jacobsen, is het mogelijk dat we hier een hand-out van krijgen, de leden?

[0:03:40] Ja, die hebben we nu niet bij, maar we hadden graag vrij de presentatie.

[0:03:43] Die kunnen die naast sturen naar onze grafieren, als het liefde wil?

[0:03:46] Als het liefde nu het woord.

[0:03:47] Uiteraard.

[0:03:49] Ja, ik zal aftrappen.

[0:03:51] We hebben een vrij lange presentatie voorbereid met meer dan 20 slides.

[0:03:56] Maar er zijn er een aantal die kunnen, denk ik, heel snel.

[0:03:58] En een aantal, daar gaan we wat langer bij stilstaan.

[0:04:02] De agenda van de presentatie.

[0:04:04] Nou, we gaan heel kort wat zeggen over handelspolitiek algemeen.

[0:04:07] Dan gaan we het zeggen over moderne handelsakkoorden.

[0:04:10] We gaan even stilstaan bij de huidige situatie, EU-Mercosur.

[0:04:14] Iets zeggen over de onderhandelingen, wat langer stilstaan bij de inhoud

[0:04:18] van het EU-Mercosur-onderhandelaarsakkoord uit 2019.

[0:04:24] Dan het onderzoek van Wageningen.

[0:04:26] Dat is verricht naar die uitkomst van 2019

[0:04:28] en wat dit verdrag zou kunnen betekenen voor de Nederlandse economie.

[0:04:33] Iets over wat er nu loopt rond vervolgonderhandelingen eigenlijk.

[0:04:39] Iets ook over de besluitvormingsprocedures binnen de EU,

[0:04:43] over handelsakkoorden.

[0:04:44] En dan tot slot terug naar de leden van de commissie voor jullie vragen.

[0:04:52] Nou, handelspolitiek algemeen, deze slide zit er eigenlijk met name even in,

[0:04:56] omdat alle handelsakkoorden die de EU sluit,

[0:05:00] voortbouwen op de bestaande afspraken in de wereldhandelsorganisaties.

[0:05:03] Dus je kunt niet het een loszien van het ander.

[0:05:08] Handelspolitiek is een exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie.

[0:05:11] Dat is al bijna 70 jaar zo.

[0:05:14] Dat betekent dus dat de actoren die het handelsbeleid bepalen...

[0:05:18] ...dat zijn de Europese Commissie, de Raad, de lidstaten...

[0:05:21] ...waarom natuurlijk Nederland, en het Europees Parlement.

[0:05:25] En of het dan gaat om handelsakkoorden of wetgevingen...

[0:05:30] ...handelsgevolgen.

[0:05:32] In het begin zijn dit de drie Europese actoren die het beleid bepalen.

[0:05:37] Dus dat is een belangrijk stukje, denk ik, achtergrondinformatie.

[0:05:40] En dan kort even iets over de Wereldhandelsorganisatie.

[0:05:43] Want alle afspraken die wij maken in bilaterale akkoorden...

[0:05:47] ...zijn allemaal gebaseerd op die multilaterale afspraken.

[0:05:50] Dus de WTO, de pilaar van het multilaterale handelssysteem...

[0:05:56] ...met afspraken tussen alle aangesloten landen.

[0:05:59] Dat zijn inmiddels praktisch alle landen.

[0:06:01] En de EU is daar natuurlijk lid van als handelsblok.

[0:06:05] Afspraken over marktoegang, maar ook over diensten, aanbestedingen...

[0:06:08] ...subsidies, intellectueel eigendom en zo verder.

[0:06:11] Twee hele belangrijke principes in de WTO zijn het Most Favoured Nation-principe.

[0:06:16] Dus in het beginstel moet je alle andere landen gelijk behandelen.

[0:06:19] Dus als wij toestaan dat auto's uit Brazilië op onze markt komen...

[0:06:25] ...moeten we in het beginstel ook hetzelfde toestaan...

[0:06:27] en op dezelfde voorwaarden voor auto's uit, noem maar iets, Zuid-Korea.

[0:06:32] Het andere belangrijke principe is het nondiscriminatieprincipe.

[0:06:37] Dus in beginsel landen gelijk behandelen

[0:06:42] en ook producten van andere landen op je eigen markt

[0:06:45] in beginsel hetzelfde behandelen als je eigen producten

[0:06:48] met wel natuurlijk de mogelijkheid om een tarief te heffen,

[0:06:52] zoals dat is vastgelegd in de WTO.

[0:06:56] Iets over die WTO-importtarieven.

[0:07:00] In beginsel hebben alle WTO-leden een tariefschema, zoals dat zo mooi heet.

[0:07:04] Dat betekent dat we ons buitentarief hebben vastgelegd, of in ieder geval ons maximale

[0:07:09] buitentarief hebben vastgelegd voor alle andere landen die hun producten op de Europese markt

[0:07:14] willen brengen.

[0:07:17] En eigenlijk even heel kort door de bocht.

[0:07:20] Europa heeft relatief lage tarieven op industriële goederen, gemiddeld 4,3 procent,

[0:07:27] en relatief hoge tarieven op landbouwproducten.

[0:07:31] Twaalf procent is het gemiddelde, maar dat is nog een wat vertekend beeld,

[0:07:36] wat met name rond de gevoelige producten, dus rundvlees, pluimveeproducten, suiker,

[0:07:43] gelden relatief hoge tarieven.

[0:07:47] Ik heb in de slides een praktijkvoorbeeld opgenomen.

[0:07:52] Dan zie je dat als er rundvlees bijvoorbeeld wordt geïmporteerd uit Argentinië tegen het WTO-tarief.

[0:07:58] Er zit een heel complex systeem achter.

[0:08:01] Maar komt erop neer dat daar 76 procent extra betaald moet worden aan importheffingen.

[0:08:08] En er staat nadrukkelijk wat zijn de tarieven die zouden zijn geweest.

[0:08:13] want vaak zijn die tarieven zo hoog dat in dit geval het vlees uit Argentinië niet geïmporteerd wordt

[0:08:19] omdat de tarieven de import simpelweg tegenhouden.

[0:08:24] De tarief is te hoog om te kunnen concurreren op de Europese markt.

[0:08:28] Dus dat is belangrijk om in het achterhoofd te houden

[0:08:31] dat we voor ieder product een buitentarief hanteren.

[0:08:35] Excuses, meneer Klaassen.

[0:08:37] Ik moet heel even een paar minuten schorsen wegens een technisch probleem.

[0:08:40] Excuses ervoor. Komen we zo terug.

[0:08:42] Ja.

[0:18:28] U kunt nu weer verdergaan met de technische briefing, met speciale dank aan de technische

[0:18:32] dienst en de bodendienst van de Tweede Kamer, daar staat de generaal, want bedankt voor

[0:18:35] jullie snelle actie en hulp, dank u wel daarvoor.

[0:18:38] U kunt nu weer teruggaan naar meneer Klaas en u kunt nu het toog vervolgen vanaf hier,

[0:18:42] want we gaan natuurlijk niet terug, als het goed is.

[0:18:45] Ja, dank u wel voorzitter.

[0:18:47] Nou ja, kern van wat was gezegd, hebben ze EU relatief hoge tarieven op landbouwproducten

[0:18:53] en relatief lage tarieven op industrieproducten.

[0:18:56] Deze slide ga ik even met de augmenteit overslaan.

[0:18:59] Dit zijn, zeg maar, zo'n mooie opsomming uit de recente Kamerbrief.

[0:19:02] Waarom sluiten we nu moderne handelsakkoorden

[0:19:05] in aanvulling op die WTO-afspraken?

[0:19:08] En het idee is eigenlijk om met specifieke handelspartners verder te gaan.

[0:19:12] Dat gaat van lagere kosten voor import en het fastideren van handel

[0:19:17] tot het diversifieren van handelspartners,

[0:19:21] maar ook natuurlijk het maken van afspraken over arbeid, milieu en klimaat.

[0:19:26] De quotes kunt u gewoon nalezen.

[0:19:29] Die agenda van bilaterale handelsakkoorden van de EU,

[0:19:32] nou, die is best uitgebreid inmiddels.

[0:19:36] Hier een aantal landen waar recent bilaterale handelsakkoorden mee zijn gesloten.

[0:19:41] Chili is de meest recente toevoeging aan dat rijtje,

[0:19:45] maar er zijn recent ook akkoorden gesloten met onder andere Vietnam,

[0:19:48] Het ZK uiteraard, Japan, CETA met Canada.

[0:19:54] Dus dit is een bredere agenda dan alleen maar de onderhandelingen

[0:19:57] met de Mercosur-landen.

[0:20:01] Wat staat er nou in die moderne handelsakkoorden?

[0:20:03] Nou, die zijn vrij uitgebreid en dat gaat over van alles mag wat,

[0:20:08] van goederenhandel tot afspraken over douane, over soms investeringen,

[0:20:14] niet met de Mercosur-landen, over handel in diensten,

[0:20:17] overheidsaanbestedingen, intellectueel eigendom,

[0:20:20] gezinnenbestichting, nou, dat is een lange lijst aan onderwerpen.

[0:20:24] We gaan er zo een aantal uit pikken voor het Mercosur-akkoord.

[0:20:29] Het Mercosur-handelsblok, nog even een kaartje met de vier landen

[0:20:34] in Latijns-Amerika die samen het handelsblok Mercosur vormen,

[0:20:37] Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay.

[0:20:40] Het lidmaatschap van Venezuela is opgeschort,

[0:20:42] Dus het doet niet mee in de zin van het verdrag waar we het nu over hebben.

[0:20:49] En Bolivia is in het toetredingsproces.

[0:20:52] Een bevolking van 270 miljoen mensen en een BBP dat een stuk hoger is dan het Nederlandse,

[0:20:59] maar een stuk kleiner dan het Europese BBP.

[0:21:04] Even wat highlights van de huidige handel tussen Nederland en Brazilië.

[0:21:07] Dan zie je al een beetje dat aan de importkant met name de landbouwproducten opvallen

[0:21:14] en aan de exportkant natuurlijk met name de industrieproducten.

[0:21:19] Dat beeld zie je ook een beetje bij de huidige handelstromen tussen Nederland en Argentinië.

[0:21:27] En dan wat korter wat informatie over Uruguay en Paraguay.

[0:21:31] Dat zijn uiteraard weer veel bescheidender handelstromen, want veel kleinere economieën.

[0:21:38] Misschien kort nog even iets over grondstoffen om nog even te benoemen.

[0:21:43] Het zijn natuurlijk hele belangrijke landen ook in het kader van de import van grondstoffen.

[0:21:49] Brazilië valt met name op als wereldwijd verreweg de belangrijkste producent van niobium en

[0:21:57] Argentinië is een belangrijke lithium producent.

[0:22:02] Nou, de Mercosur-onderhandelingen over dit akkoord zijn gestart in 2000.

[0:22:08] Er is heel lang onderhandeld met horten en stoten, zoals u kunt zien.

[0:22:13] In 2019 werd er een onderhandelaarsakkoord aangekondigd.

[0:22:17] Toen waren de onderhandelaars van de commissie en van de Mercosur-landen het eens over het handelsdeel van de mogelijk akkoord.

[0:22:22] Ongeveer een jaar later was er ook overeenstemming op hoofdlijnen over het politieke deel, het

[0:22:29] samenwerkingsdeel van een mogelijk akkoord.

[0:22:33] Ietsje later verscheen de Sustainability Impact Assessment van de London School of Economics,

[0:22:39] ingehuurd door de Europese Commissie.

[0:22:41] In januari kreeg de Kamer de resultaten van de studie van Wageningen Universiteit naar

[0:22:47] de effecten van het mogelijke akkoord.

[0:22:50] En vervolgens is er natuurlijk veel discussie ontstaan in Europa.

[0:22:55] Veel zorgen rond duurzaamheid met name.

[0:22:59] Dat kwam natuurlijk ook door de op dat moment toenemende ontbossing

[0:23:02] in Brazilië met name.

[0:23:04] En dat heeft ertoe geleid dat de Europese Commissie heeft aangegeven...

[0:23:06] ...nou goed, het is ons duidelijk dat wij nadere afspraken moeten maken

[0:23:08] over duurzaamheid, over milieu, over arbeid.

[0:23:11] En dat zijn onderhandelingen die momenteel nog steeds lopen.

[0:23:15] Dus in maart 2023 is er een voorstel gedaan aan de Merkense landen

[0:23:17] En de besprekingen daarover, die lopen, as we speak, door.

[0:23:22] En onze verwachting is ook dat die niet zullen worden afgerond.

[0:23:26] In ieder geval niet voor de EP-verkiezingen.

[0:23:28] Dus dan zitten we al snel in de zomer op zijn vroegst.

[0:23:34] De inhoud van dat handels, van dat onderhandelaarsakkoord

[0:23:37] over het handelsdeel, nou, lijkt erg op de indruksopgave

[0:23:41] van die andere moderne handelsakkoorden.

[0:23:44] Veel natuurlijk afspraken over handel in goederen.

[0:23:46] Dat is toch vaak de kern.

[0:23:49] Een heleboel andere afspraken.

[0:23:50] Wij lichten er een paar uit.

[0:23:52] De handel in goederen, de sanitaire en vitosanitaire maatregelen.

[0:23:56] Dus met name gaat het dan over voedselveiligheid,

[0:23:59] handel en duurzame ontwikkeling en geschilderbescherming.

[0:24:01] Ook een beetje indachtig dat dit een gecombineerde commissie,

[0:24:05] WHOS en Landbouw is.

[0:24:05] Dus wat focus met name op de voor landbouw meest relevante onderwerpen.

[0:24:11] Nou, handel in goederen.

[0:24:12] Wat is er nou in de kern afgesproken?

[0:24:16] Eigenlijk liberalisering van tarieven over en weer.

[0:24:19] De EU liberaliseert volledig de tarieven voor industriële goederen uit de Mercosur-landen.

[0:24:25] Dat is voor de EU relatief pijnloos, omdat wij natuurlijk...

[0:24:29] Onze industriële sector is in principe gewend aan mondiale concurrentie.

[0:24:34] Dus dat is niet iets wat voor de EU heel moeilijk is om op te doen.

[0:24:37] En we liberaliseren 82% van de landbouwproducten.

[0:24:40] Dat is voor de EU natuurlijk een stuk ingewikkelder.

[0:24:43] omdat de Mercuzulanden echt agricultural powerhouses zijn

[0:24:47] en er stevige concurrentie wordt verwacht van de Mercuzulanden.

[0:24:53] Omgekeerd liberaliseren de Mercuzulanden 90% van hun industriele goederen.

[0:24:58] Dat is voor de Mercuzulanden een grote concessie.

[0:25:03] Zij hanteren hele hoge tarieven op import uit Europa.

[0:25:06] Er staan een paar voordeelden.

[0:25:08] Machines 14 tot 20%, chemicalieën 18%.

[0:25:12] Het zijn natuurlijk ook voor Nederland hele belangrijke exportsectoren waar de Mercosur-tarieven

[0:25:17] uiteindelijk helemaal uitfazeren.

[0:25:21] De Mercosur-landen die liberaliseren een heel groot deel van hun landbouwtarieven.

[0:25:27] Dat is voor hun dan relatief weer wat makkelijker, maar ook de Mercosur-landen hebben een aantal

[0:25:31] sectoren die gevoelig zijn, bijvoorbeeld kaas.

[0:25:35] Daar is een kwotum over en weer afgesproken om de onderlinge concurrentie toch heel erg

[0:25:41] te beperken. Nou, die EU-liberalisering van landbouwproducten, die is met name waar het

[0:25:49] gaat om de gevoelige producten, dus producten die concurrentiegevoelig zijn in Europa, dus

[0:25:55] denk aan gruntvlees, denk aan zuivel, denk aan pluimveeproducten, is zeer beperkt en

[0:26:01] is vormgegeven in de vorm van quota. En die quota, daar komt zo een tweede sheetje over,

[0:26:06] Die quota zijn eigenlijk...

[0:26:08] Het betekent dat voor een bepaald volume gaan de tarieven enorm naar beneden.

[0:26:12] Maar die volumes zijn natuurlijk heel erg beperkt.

[0:26:14] Waardoor de concurrentie voor onze eigen landbouwproducenten, voor onze boeren, in beginsel heel beperkt blijft.

[0:26:20] Dat is het achterliggende idee van het werken met die quota.

[0:26:25] Dus de EU heeft quota voor pluinveervlees, rundvlees en suiker, onder andere.

[0:26:30] Er zijn ook een aantal andere.

[0:26:32] En overigens, weerzijnde quota voor melkpoeder, kaas en zuigelingenvoeding.

[0:26:39] Misschien goed om even te noemen, de eieren in schaal, waar dus de EU een stukje van de

[0:26:48] markt naar openstelt voor de merkense landen, maar wel met een voorwaarde, namelijk dat deze

[0:26:53] producten, deze eieren, voldoen aan EU-dierenwelzijn-eisen zoals wij die in de EU hanteren.

[0:27:00] Dat is eigenlijk een voorbeeld van een productiestandaard die hier geldt,

[0:27:04] koppelen aan markttoegang die wij dan onder dit akkoord zouden geven

[0:27:08] aan de merken zullen landen.

[0:27:10] En uiteraard bedoeld om dierenwelzijn en dierwaardigheid te garanderen.

[0:27:16] Hoe zien die kwartellen eruit? Hier is altijd veel discussie over.

[0:27:20] Ze zijn best moeilijk te lezen op deze afstand, zie ik nu.

[0:27:25] Ik hoop dat ik ze zelf een beetje uit mijn hoofd ken.

[0:27:27] Dat gaan we nu merken.

[0:27:31] Je hebt ze nou...

[0:27:33] Even spieken.

[0:27:36] Een hele belangrijke, waar er veel discussie over is geweest, is het kwotum voor rundvlees.

[0:27:40] Het gaat om een extra kwotum van 99.000 ton rundvlees uit de vier Merkelsjoel-landen.

[0:27:49] Die tegen een verlaagd tarief van 7,5% op de Europese markt mogen komen.

[0:27:54] Om dit in perspectief te plaatsen, dit is ongeveer anderhalf procent van de totale EU-consumptie.

[0:28:03] En ook ongeveer anderhalf procent van de totale EU-productie, die dus echt vele, vele malen

[0:28:09] hoger is dan het quotum dat onder het akkoord gegeven wordt.

[0:28:15] We hebben ook nog even, voor de goede orde, de huidige import- en exportcijfers van rundvlees

[0:28:20] opgenomen.

[0:28:21] En dan kun je ook zien dat de EU op dit moment een netto-exporteur is

[0:28:26] van rundvlees en ook dat die volumes relatief veel klein zijn

[0:28:32] als je dat afzet tegen de totale productie en consumptie van rundvlees

[0:28:37] in Europa en overigens ook in de Mercosur-landen,

[0:28:41] want Brazilië en Argentinië produceren samen zo'n 15 miljoen ton rundvlees.

[0:28:45] En daarvan komt dus ook maar een zeer klein percentage op de Europese markt.

[0:28:54] Hetzelfde geldt eigenlijk voor pluimveevlees, dus een quotum van 180.000 ton tegen nul tarief.

[0:29:00] Ook dit is dus een percentage van iets meer dan 1%, zowel van de Europese consumptie als de Europese productie.

[0:29:08] En ook hier zie je dat de EU meer exporteert dan importeert.

[0:29:13] dus op dit moment een netto exporteur is van deze producten.

[0:29:16] En dat overigens ook blijft, ook met dit akkoord.

[0:29:20] Nou, en suiker, de derde die we in het oorspring het kwotum hebben opgenomen hier...

[0:29:27] waar dus een bestaand kwotum naar een nultarief gaat...

[0:29:30] en een extra kwotum wordt geopend voor Paraguay specifiek.

[0:29:33] En ook hier hebben we even voor de goede orde...

[0:29:35] de totale productie- en consumptiecijfers opgenomen.

[0:29:39] Nu ga ik over naar de collega's van LNV om dit weer in wat breder perspectief te plaatsen.

[0:29:45] Magreet, aan jou.

[0:29:49] Ja, dankjewel.

[0:29:52] In februari is de studie over de cumulatieve impact van aankomende handelsakkoorden verschenen,

[0:29:59] wat het Joint Research Center van de commissie heeft verricht.

[0:30:04] Dat onderzoek kijkt ook naar de Mercosur-landen, dus het gaat om een tiental aankomende akkoorden,

[0:30:11] zoals we dat dan noemen, namelijk Australië, Chili, India, Indonesië,

[0:30:15] Malaisië, Mercosur, Mexico, Nieuw-Zeeland, Filipijnen en Thailand.

[0:30:21] En het gaat dus om het onderzoeken naar de impact op de handel, op de landbouwsector.

[0:30:28] En als studiemethode zijn er twee scenario's voor gebruikt.

[0:30:33] Een zogenaamd conservatief scenario, waarbij de liberalisering 97 procent is

[0:30:40] en een gedeeltelijke tariefverlaging van 25 procent voor overige producten.

[0:30:45] En een ambitieus scenario, wat volledige liberalisering zou zijn van 98,5 procent...

[0:30:53] en gedeeltelijke tariefverlaging van 50 procent van de overige producten.

[0:30:58] Die studie kijkt dus niet naar non-tarifaire maatregelen.

[0:31:01] Dus die kijkt niet naar SPS.

[0:31:04] Die kijkt niet naar geografische aanduidingen...

[0:31:07] ...die bijvoorbeeld via een akkoord beschermd kunnen worden.

[0:31:10] Het model gaat ook uit van een projectie in 2032.

[0:31:16] En voor een aantal akkoorden is een schatting gemaakt...

[0:31:21] ...op basis van die scenario's dus.

[0:31:24] En voor een aantal akkoorden waar een politiek akkoord lag...

[0:31:29] ...bijvoorbeeld zoals op Mexico en Mercosur...

[0:31:33] ...zijn de actuele gegevens zoals die in het politiek akkoord staan...

[0:31:37] gebruikt om de studies verder te kunnen onderzoeken.

[0:31:43] Dan komen we bij de bevindingen.

[0:31:45] Als je kijkt naar overal, dan zou er een evenwichtige toename van zowel export als import zijn en

[0:31:53] zou de handelsbalans lichtjes stijgen.

[0:31:56] Dat zou voor de landbouw- en voedingssector 25 miljoen dan wel 311 miljoen zijn.

[0:32:02] Dat is een verschil tussen conservatief en ambitieus scenario.

[0:32:06] De export zou kunnen stijgen na die tien onderzochte akkoorden, naar de landen die daaronder vallen.

[0:32:17] Dat loopt uit 1 van 27 procent, 3,5 miljard euro, tot 38 procent, 4,8 miljard euro in ambitieus.

[0:32:25] Wat zijn dan de sectoren die met name van deze akkoorden zou kunnen profiteren?

[0:32:31] Dat is zuivel, 780 miljoen varkens, vlees 566 miljoen, wijn en andere dranken en verwerkte

[0:32:41] landbouwproducten.

[0:32:47] Als je dan kijkt naar de importkant, dan zou dat gaan om 11 procent stijging, dan wel 14,5

[0:32:56] procent, 3,5 versus 4,7 procent, waarbij dan de grootste stijging kan worden toegeschreven

[0:33:03] aan de Mercosur-landen, en dat ziet dan onder andere op röntgvlees, 432 miljoen, en pluimvee.

[0:33:12] En daar weerstelt het nogal in het scenario, of dat je met het ambitieuze scenario te maken

[0:33:18] hebt, of met het conservatieve, en dat heeft ermee te maken dat als alles op een ambitieus

[0:33:23] scenario zit, dat de handelstromen verschuiven en dat een ander land in een gat kan springen,

[0:33:28] et cetera.

[0:33:29] Dus dat wisselt wat tussen 2.61 in ambitieus en 2.71 in conservatief.

[0:33:35] Als je dan kijkt naar de overal bevindingen van de studie, geeft die aan dat de akkoorden

[0:33:43] nieuwe commerciële kansen zouden kunnen openen voor EU-exporteurs, dat diversificatie van

[0:33:50] handelstromen leidt tot vergroting van de weerbaarheid van de voedselvoorzieningsketens en tenslotte

[0:33:56] dat de huidige aanpak van de EU om de gevoelige sectoren systematisch te beschermen met tariefcontingenten

[0:34:04] een goede aanpak is.

[0:34:06] In de Annex staan trouwens hele nuttige tabellen.

[0:34:09] Ik kan het u absoluut aanraden.

[0:34:10] Als je naar de studie kijkt en denkt hoe het nu precies zit in die tabellen achteraan,

[0:34:16] dan kan je precies zien wat de huidige balans is en hoe die zou kunnen veranderen met die

[0:34:22] akkoorden in welke scenario's.

[0:34:27] Dan gaan we door naar mijn collega.

[0:34:33] Ja, wat staat er in het onderhandelsakkoord op het gebied van voedselveiligheid, dier- en plantgezondheid?

[0:34:42] Daar gaat deze sheet over.

[0:34:45] In principe is de bovenste ook de meest belangrijke.

[0:34:49] De stelregel is dat alle import in de EU moet voldoen aan de voedseleisen die wij afgesproken hebben met de Europese lidstaten onderling.

[0:34:56] en daar wordt eigenlijk elke keer de basislijn neergelegd.

[0:35:02] Dat wordt ook duidelijk omschreven in het akkoord.

[0:35:07] Daarnaast heeft de Europese Commissie de mogelijkheid om zelf te kijken

[0:35:11] of de landen ook daadwerkelijk voldoen aan de afspraken die gemaakt zijn.

[0:35:16] Dat doen ze via het HFAA, dat is de Health and Food Analysis and Audits.

[0:35:23] De club van Santé F in het Brusselse.

[0:35:28] Wat zij doen, is dat zij gaan kijken op locatie hoe de voedselautoriteit, de plaatselijke competente

[0:35:36] autoriteit erin volstaat om de controles uit te voeren die nodig zijn om die garanties

[0:35:42] te kunnen geven.

[0:35:44] Dat gaat niet alleen in het kantoor, dat gaat ook echt ter plaatse.

[0:35:49] Een van de punten die ook heel prominent in het akkoord staat, zoals het nu, is de regionalisatie.

[0:35:56] Wat je daarmee wil zeggen is het feit dat je het recht voorbehoudt om een regio als gevoelig

[0:36:02] voor een bepaalde diaziekte te verklaren en dat je daarbij mogelijkheid houdt om buiten

[0:36:09] deze regio, vanuit de vrije gebieden, toch producten te blijven exporteren of importeren.

[0:36:17] Dat is voor Nederland of Europa van belang, met name vanwege de vogelgriep en Afrikaanse varkenspest,

[0:36:25] om specifiek te zijn.

[0:36:28] Ook heel duidelijk staat transparantie benoemd.

[0:36:32] Wat daarmee gezegd wordt, is dat je afspreekt met elkaar van hoe zorgen we ervoor dat we elkaar blijven informeren,

[0:36:37] zodat je een inschatting kan maken van risico's die vanuit een bepaald product of vanuit een bepaalde regio zou kunnen gaan ontstaan.

[0:36:45] Daar worden termijnen voor afgesproken, waarbinnen je in ieder geval elkaar moet op de hoogte gebracht hebben van veranderingen in status.

[0:36:54] Het voorzorgsbeginsel staat ook in dit hoofdstuk benoemd en is van belang, omdat je kan zeggen van op het moment dat je het als importeur of als verdragspartner niet vertrouwt,

[0:37:06] Dan mag je zeggen, ho, stop, ik vind iets eigenlijk niet fijn, ik wil daar nadere informatie over

[0:37:14] voordat ik de deur openzet.

[0:37:17] En dan kan je dat gewoon doorgeven aan de competente autoriteit van het desbetreffende land, die

[0:37:22] van informatie kan voorzien, die het doen besluiten om te zeggen, oké, nu vertrouw ik het wel

[0:37:27] weer.

[0:37:29] Om het systeem dan een beetje uit te leggen wat er gebeurt aan importcontrollers in Nederland

[0:37:34] en in Europa in het algemeen, is dat de goederen die komen naar Europa

[0:37:39] bij de buitengrens gecontroleerd worden.

[0:37:43] Van tevoren worden in Nederland, in ieder geval door de douane,

[0:37:48] de documenten gecontroleerd of die conform zijn,

[0:37:51] of de juiste certificaten erbij zijn, of de vinkjes gezet zijn

[0:37:55] dat een bepaald product ook zou moeten voldoen

[0:37:57] aan wat we afgesproken hebben.

[0:37:59] En vervolgens komt die bij de NVWA, die uitvoert

[0:38:04] Of die controleert of inderdaad het product voldoet, die controleert in een centrale database

[0:38:11] volgens welke productcategorie de keuringen uitgevoerd moeten worden of de inspecties

[0:38:16] uitgevoerd moeten worden.

[0:38:18] De inspecties worden uitgevoerd en pas als alles conform bevonden wordt, dan wordt een

[0:38:24] product toegelaten binnen de EU.

[0:38:27] Dat kan ik teruggeven aan mijn buurman.

[0:38:32] Ja, dank je wel.

[0:38:33] Er staat ook nog een stukje in over dialogen.

[0:38:37] Dat hangt dan als subcomité onder het SPS-deel.

[0:38:43] Daaronder kunnen werkgroepen worden ingesteld die allerlei topics bespreken, waaronder dierenwelzijn,

[0:38:49] dierwaardigheid, AMER, gentechnologie.

[0:38:54] Nou, wat doen ze daar?

[0:38:56] Vooral het uitwisselen van informatie en kennis om wederzijds begrip te vergroten.

[0:39:02] Wat doen ze niet?

[0:39:03] Daar moeten we wel heel duidelijk over zijn.

[0:39:06] Ze passen geen wetgeving aan.

[0:39:08] Voor aanpassing van wetgeving geldt een eigen EU-traject in de EU.

[0:39:14] De inzet van de EU is om bij deze comités te zorgen dat de productiestandaarden omhooggaan.

[0:39:19] In Mercosur duldt bijvoorbeeld ook de EU-wet- en regelgeving over het voetlicht te brengen

[0:39:24] en toe te lichten.

[0:39:25] Daarbij worden vooral belangen als duurzaamheid, dierenwelzijn en dierbaarheid benadrukt.

[0:39:30] Dan pak ik hem weer over.

[0:39:36] Een ander heel belangrijk hoofdstuk in het akkoord...

[0:39:39] ...is het hoofdstuk over handel en duurzame ontwikkeling.

[0:39:43] Met als uitgangspunt dat handel duurzame ontwikkeling moet bevoerderen...

[0:39:47] ...en niet ten koste moet gaan van arbeidsomstandigheden en het milieu.

[0:39:50] Er zijn een aantal algemene afspraken gemaakt.

[0:39:54] Dus we komen van een wegs to the bottom, staat bijvoorbeeld in dit hoofdstuk.

[0:39:59] Er zijn een aantal materiële verplichtingen opgenomen...

[0:40:03] die hangen eigenlijk allemaal vast aan de effectieve implementatie

[0:40:09] van multilaterale afspraken en standaarden.

[0:40:11] Dus het gaat om de effectieve implementatie

[0:40:15] in het hele verdragsterritorium, of in het territorium van de verdragspartijen,

[0:40:20] van in ieder geval de fundamentele conventies

[0:40:24] van de internationale arbeidsorganisaties.

[0:40:26] Dus dan gaat het om de standaarden rond kinderarbeid, dwangarbeid,

[0:40:32] ...de gelijke behandeling van mannen en vrouwen, de vakbondsrechten.

[0:40:36] Dat zijn allemaal dingen die via dit hoofdstuk dus worden beschermd...

[0:40:39] ...en waar ook duidelijke en harde verplichtingen zijn voor de verdragspartijen.

[0:40:44] Hetzelfde geldt voor de internationale of de multilaterale milieuakkoorden...

[0:40:48] ...dus de biodiversiteitsconventie, het Parijs-Klimaatakkoord...

[0:40:52] ...maar ook de akkoorden rond de illegale handel in diersoort en illegale houtkap.

[0:40:58] Allemaal akkoorden waar de partijen zich verplichten...

[0:41:00] om die effectief in de hele jurisdictie te implementeren.

[0:41:06] En daarom, daar kom ik zo even op,

[0:41:08] is het ook een geschillenbeslechtingssysteem aan vast.

[0:41:14] Heel belangrijk, net zoals bij het SPS-hoofdstuk,

[0:41:17] is ook hier heel expliciet opgenomen het voorzorgsbeginsel.

[0:41:19] Dus partijen kunnen altijd maatregelen nemen

[0:41:22] ter bescherming van het milieu en ter bescherming van arbeidsrechten.

[0:41:27] Als ze daar goede redenen voor hebben, waarbij het EU-uitgangspunt geldt,

[0:41:33] je hoeft geen sluitend wetenschappelijk bewijs te hebben,

[0:41:35] je moet voldoende redenen hebben om naar beschermd optreden te kunnen verantwoorden,

[0:41:41] het voorzorgsbeginsel.

[0:41:44] Dat komt ook hier terug.

[0:41:47] Dan iets over de geschillenbeschichting van het mogelijke verdrag.

[0:41:50] Dit is de algemene geschillenbeschichting.

[0:41:53] Die geld is in principe voor het hele handelsteel.

[0:41:57] En dat is een systeem waarbij partijen, als ze het ergens over oneend zijn...

[0:42:01] ...als de ene partij vindt dat de andere het verdrag niet goed nakomt...

[0:42:05] ...is het altijd een systeem van constaties, poring tot bemiddeling.

[0:42:09] Als dat allemaal niet werkt, dan kan er een arbitragepanel worden ingesteld.

[0:42:14] Nou, daar wordt uiteraard dan een proces georganiseerd met zittingen en zo verder.

[0:42:18] en uiteindelijk is er een bindende uitspraak van dat arbitragepanel.

[0:42:23] De partij die de klacht indient en die meent dat de tegenpartij zich onvoldoende houdt

[0:42:27] aan die uitspraak, kan uiteindelijk ook tegenmaatregelen nemen,

[0:42:31] bijvoorbeeld door bepaalde tariefpreferenties, die worden gegeven, weer in te trekken.

[0:42:37] Dan is er specifieke en wat andere geschillenbeslechting

[0:42:41] voor de afspraak over handel en duurzame ontwikkeling.

[0:42:45] Ook die beginnen met consultaties tussen de verdragspartijen.

[0:42:48] Indien zij het niet eens worden, is er de mogelijkheid om een panel van experts in te stellen.

[0:42:55] Ook daar geldt natuurlijk een systeem van onderzoekszittingen en zo verder.

[0:43:01] Uiteindelijk komt dat panel met een rapport en met aanbevelingen.

[0:43:06] En vervolgens is het aan de verdragspartijen om aan te geven hoe ze die aanbevelingen willen implementeren.

[0:43:12] Dat moet ze in principe binnen 90 dagen doen.

[0:43:16] Dus dat even over de geschillenbeslechting.

[0:43:20] Dan hebben we een blokje over...

[0:43:22] Nou, wat zijn dan de effecten voor de Nederlandse economie?

[0:43:26] En het is in sterke mate gebaseerd op de studie...

[0:43:29] ...die is gedaan door Wageningen Universiteit samen met Ecoris.

[0:43:32] Die studie is inmiddels drie jaar oud.

[0:43:35] Er ligt een motie, motie Kamminga om de studie te updaten.

[0:43:39] Dat zijn we momenteel aan het doen. We zijn in gesprek met Wageningen...

[0:43:42] We hopen dat we voor het eind van het jaar de studie door Wageningen kunnen laten updaten.

[0:43:48] We verwachten alweer geen hele grote veranderingen in de uitkomsten.

[0:43:52] Maar goed, dus even op hoofdlijnen.

[0:43:54] Dit zijn de bevindingen van Wageningen.

[0:43:57] Bescheiden de Nederlandse economische groei, dus een hoger BNP uiteindelijk,

[0:44:01] vijftien jaar ongeveer na inwerking, training of toepassing van het verdrag.

[0:44:07] Met een specifiek inzoemend op Nederlandse boeren

[0:44:10] Een gemiddeld positief effect voor de agrarische bedrijven van ongeveer 200 euro per bedrijf per jaar.

[0:44:19] En vervolgens zie je wel verschillen tussen sectoren.

[0:44:22] Dus je ziet dat vakjesbedrijven, vleeskuikenbedrijven, spluinveebedrijven er stevig op vooruit gaan.

[0:44:30] Er is een klein negatief effect voor melkveebedrijven en akkerbouwbedrijven.

[0:44:36] ...en een wat groter negatief effect voor vlees- en veebedrijven.

[0:44:42] En waar zit dan de grote groei voor de Nederlandse economie?

[0:44:46] Die windstrijd is natuurlijk vooral aan de industriële kant...

[0:44:49] ...dus we zien ook hele grote stijgingen in de verwachte export...

[0:44:52] ...van met name machines en geneesmiddelen.

[0:44:56] We hebben even deze grafiek gelicht uit de studie van Wageningen...

[0:45:02] ...en dan zie je vrij, denk ik, overzichtelijk...

[0:45:05] van waar, nou, dit zijn allemaal balkjes met de verwachte veranderingen

[0:45:12] in de handelsbalans.

[0:45:13] En dan zie je op machines en op geneesmiddelen

[0:45:15] dat die handelsbalans enorm gaat stijgen,

[0:45:18] dus dat de export veel meer groeit dan de import.

[0:45:21] En je ziet veel bescheidenere balkjes eigenlijk op alle andere productcategorieën

[0:45:25] met ook een wat wisselender resultaat.

[0:45:29] Dat even over Wageningen.

[0:45:30] Nou, dan heel kort nog even over de lopende onderhandelingen.

[0:45:36] Die gaan met name over additionele duurzaamheidsafspraken.

[0:45:39] En eigenlijk is de kern hier dat de commissie probeert...

[0:45:42] ...met de Mercosur-landen op al die onderwerpen...

[0:45:44] ...die in het duurzaamheidshoofdstuk staan, dus het Parijsakkoord...

[0:45:48] ...ombossing, biodiversiteit, naderen en meer specifieke afspraken te maken...

[0:45:52] ...die dan een bindend onderdeel worden van het gehele verdrag.

[0:45:55] En heel belangrijk, hier is ook goede afspraken...

[0:45:58] ...over de actieve betrokkenheid van het maatschappelijk middenveld aan beide kanten.

[0:46:03] Heel kort nog iets over de besluitvorming.

[0:46:08] Er zijn inmiddels behoorlijk veel Kamervragen beantwoord.

[0:46:13] Stelders van die vragen zullen inmiddels bekend zijn met het mantra...

[0:46:16] de aard van een akkoord wordt bepaald door de uiteindelijke inheid van het akkoord.

[0:46:21] Als een akkoord alleen maar onderwerpen bevat die in de Europese competentie zitten...

[0:46:26] dan is het een EU-only akkoord.

[0:46:27] Als een akkoord ook onderwerpen zijn opgenomen

[0:46:30] die nog onder de lidstatencompetenties vallen,

[0:46:34] dat geldt met name dan voor afspraken over...

[0:46:37] ...naar de meer politieke afspraken,

[0:46:40] non-proliferatie van massavernietigingswapens bijvoorbeeld,

[0:46:43] dan maakt dat het akkoord gemengd.

[0:46:46] Een Ioni-akkoord vereist uiteindelijk goedkeuring van de Raad,

[0:46:49] dus van de lidstaten en van het Europese parlement.

[0:46:52] Een gemengd akkoord moet ook, om in werking te kunnen treden,

[0:46:55] ook de nationale ratificatieprocedures te lopen

[0:46:58] in ieder geval de lidstaten.

[0:47:01] En daar wilden wij het bij laten en zeer benieuwd naar jullie vragen.

[0:47:05] Wacht, ik dank voor uw presentatie.

[0:47:07] En alle vijf, of alle vier de sprekers.

[0:47:10] Mevrouw Wolders is er niet naar woord gekomen.

[0:47:12] Het gaat vast nog gebeuren.

[0:47:14] Ik ga met de vragenronde beginnen.

[0:47:15] Er zijn natuurlijk twee commissies hier inwezig

[0:47:17] en daardoor ook vaak twee personen per fractie.

[0:47:20] Maar ik wil toch iedereen beginnen met één vraag per woordvoerder.

[0:47:23] Meneer Van Kampen spreekt namens de Volkspartij van Vrijheid en Democratie.

[0:47:27] Hij kwam als laatste, maar hij gaat als eerste zitten.

[0:47:30] Excuses daarvoor, mevrouw voorzitter, met enig schaamrood op de kaker.

[0:47:33] Dank voor uw presentatie. Ik heb nog even aan de eerdere sheets bekeken.

[0:47:38] Een genuanceerde, technische toelichting op hoe zo'n akkoord er nou uit zou kunnen zien.

[0:47:44] En mijn vraag gaat eigenlijk over wat je toch vaak hoort, wat we toch vaak lezen in debatten.

[0:47:49] Zorgen die bijvoorbeeld bij boeren heel erg leven, van ja, dan wordt er zo'n handelsakkoord gesloten.

[0:47:52] En dan komen er straks allemaal producten die niet voldoen aan de standaarden waar wij en onze spullen wel aan moeten voldoen, komen dan de markt op.

[0:48:00] En die drukken ons eruit.

[0:48:01] En u heeft het over eigenlijk, als ik het goed begrijp, hele beperkte financiële gevolgen die dat betekent voor individuele veehouders.

[0:48:09] Maar hoe luistert u nou met uw kennis en expertise naar dergelijke argumenten als u die hoort?

[0:48:15] U mag zelf kiezen wie de vraag gaat beantwoorden.

[0:48:18] Dus dan moet u zelf wel even uitkomen.

[0:48:20] Ik weet niet wie hem gaat beantwoorden.

[0:48:21] Meneer Jacobs.

[0:48:23] Wilt u een aantal vragen tegelijkertijd laten stellen, of zullen wij het per vraag...

[0:48:26] Nee, we doen het per vraag, alsjeblieft, ja.

[0:48:28] Oké, top.

[0:48:34] Nou, ik denk, hè...

[0:48:37] Ik beperk me even tot de technische kanten natuurlijk hiervan.

[0:48:42] Zorgen natuurlijk, hè, die...

[0:48:46] Techniek begrijp ik natuurlijk heel goed, hè, dus er leven heel veel zorgen.

[0:48:50] Tegelijkertijd, ik denk wel dat het belangrijk is om toch wel te relativeren

[0:48:54] wat is nou het effect van een handelsakkoord.

[0:48:57] Die zijn toch vrij beperkt en we hebben natuurlijk een bredere agenda van handelsakkoorden.

[0:49:04] Dus ik denk dat het wat makkelijker voor mij om te zeggen dan aan de keukentafel wellicht bij een boerenbedrijf.

[0:49:11] Maar je zou toch naar de agenda als geheel moeten kijken van die handelsakkoorden.

[0:49:14] Dus het akkoord met Japan heeft hele grote winsten opgeleverd voor de Nederlandse landbouwexporten bijvoorbeeld.

[0:49:23] Dus je ontkomt er denk ik niet aan dat als je echt inzoomt op één specifiek akkoord

[0:49:29] en dan één specifieke sector en dan één specifiek bedrijf,

[0:49:31] ja, dan zal altijd, het kan nooit voor iedereen, hoe zou ik dat zeggen,

[0:49:36] dus je moet toch proberen te kijken, nou ja, wat is die bredere agenda?

[0:49:39] En wat is uiteindelijk het belang dat Nederland en ook zeker onze agrarische sector

[0:49:43] heeft bij handelsafspraken?

[0:49:48] En ik heb daar eventjes bij laden misschien een reden, maar voor de standaard,

[0:49:51] Ik denk ook heel belangrijk, dat is ook van de heer Van der Sommer gezegd,

[0:49:55] voedselveiligheid, die standaardlijk wordt hier in de EU bepaald.

[0:49:58] Daar wordt gewoon niet aan getoren, daar wordt niet over onderhandeld

[0:50:00] met andere landen, dus de voedselveiligheid is wat die is.

[0:50:05] Als het gaat over dingen als milieuafspraken, arbeidsrechten,

[0:50:09] ja, dan zoeken wij natuurlijk heel erg in die akkoorden naar

[0:50:12] wat zijn nou de multilaterale afspraken

[0:50:13] en hoe kun je die nou effectief, de effectieve handhaling bevorderen

[0:50:17] via akkoorden.

[0:50:20] Je moet hier ook wel realistisch zijn dat uiteindelijk ook ieder land natuurlijk eigen wet en regelgeving heeft.

[0:50:25] Dus wij hebben in de EU zijn we zeer graag in ons eigen right to regulate.

[0:50:29] Dat geldt natuurlijk ook voor andere landen.

[0:50:31] Dus wij kunnen niet tot in detail aan andere landen voorschrijven van zo en zo moeten we dit nu gaan inrichten.

[0:50:36] Dat is ook gewoon de realiteit.

[0:50:39] Dank u wel voor de beantwoording.

[0:50:40] Mevrouw Kampen, tevreden? Dan gaan we naar meneer Pierik van de BBB.

[0:50:45] Voorburg, meneer.

[0:50:45] Dank voor de mooie uiteenzetting over het Merkensuurverdrag.

[0:50:52] Ik wil een beetje voortbeduren op de vraag die de heer Van Kampen ook stelde.

[0:50:56] De ongelijke productiestandaard heeft effect op de handelsrelaties die we met de Merkensuurlanden hebben.

[0:51:07] We zien dat er al ongeveer 23 jaar is onderhandeld over het Merkensuurverdrag.

[0:51:12] Ik heb er een paar opgeschreven dat er nog verder onderhandeld moet worden over diergezondheid,

[0:51:17] voedselveiligheid, arbeid, dierwelzijn, klimaat, milieu, geotechnologie, voorzorgsbeginsel.

[0:51:22] Als er nog zoveel te onderhandelen valt, als er nog zoveel moet gebeuren, twee vragen van

[0:51:28] wat is dan de verwachting?

[0:51:29] Wanneer komt dat akkoorder of komt het er überhaupt niet?

[0:51:33] En wat voor dingen moeten er gebeuren om uiteindelijk toe te werken naar die gelijke productiestandaarden?

[0:51:43] Ja, ik zal even starten en dan gaat mevrouw Poesmans mij zo aanvullen.

[0:51:50] Misschien eerst, een aantal dingen zijn wel degelijk gewoon vastgelegd.

[0:51:53] Dus het voorzorgsbeginsel staat niet in de discussie,

[0:51:56] dat staat gewoon in zwart of witte in de tekst, dat blijft er ook in staan,

[0:51:59] anders komt er denk ik geen akkoord, zo simpel is het.

[0:52:03] Er zijn er een aantal aspecten, met name die duurzaamheidsafspraken,

[0:52:06] die worden momenteel verder uitgewerkt en dan gaat het echt heel erg over...

[0:52:10] We hebben in die tekst van 2019, daar zitten een aantal duidelijke afspraken in.

[0:52:15] Maar die afspraken kunnen concreter, die kunnen meer granulair...

[0:52:21] ...met specifieke doelen waar de partijen zich over en weer aan verbinden.

[0:52:25] Dat is waar die onderhandelingen nu over gaan.

[0:52:29] Hoe dat dan precies gaat landen, dat durf ik niet helemaal te voorspellen.

[0:52:33] Hangt natuurlijk echt af van de mood music in die onderhandelingen.

[0:52:39] En of daar wel of niet op korte termijn een resultaat komt,

[0:52:43] nou, dat is na 25 jaar een hele dappere ambtenaar die zich daar aan een uitspraak gaat wagen.

[0:52:49] Wat wij weten op dit moment is dat de hoofdonderhandelaar van de Europese Commissie,

[0:52:56] volgens mij, as we speak, weer afreist richting de regio.

[0:52:59] Maar dat zal zich nog een aantal keer gaan herhalen.

[0:53:02] Dus we verwachten nu eens geen uitkomst van die onderhandelingen voor de EP-verkiezingen.

[0:53:06] wellicht wel vrij snel daarna.

[0:53:08] Maar goed, nogmaals, dat is heel erg koffiedik kijken.

[0:53:11] Ja, en het gelijke speelveld is, zoals ik al zei...

[0:53:14] ...wet- en regelgeving zal altijd anders zijn in andere landen.

[0:53:18] Wat we wel proberen, is toewerken naar meer gelijke productiestandarden.

[0:53:26] Multilateraal, door daar afspraken over te maken...

[0:53:29] ...maar dus ook in bilaterale akkoorden, door daar afspraken over te maken.

[0:53:32] Dus dit akkoord is wel bedoeld als een bijdrage, als een steentje...

[0:53:36] dat bouwwerk van betere afspraken over productiestandarden.

[0:53:39] Dan geef ik hem even aan mevrouw Groenebroem voor wat concrete voorbeelden, denk ik.

[0:53:45] Ja, echt.

[0:53:46] Er staat ook een concreet voorbeeld in de tekst en dat is dus die eieren in schaal.

[0:53:53] Die moeten voldoen aan de EU-eisen of daaraan gelijkwaardig.

[0:53:59] Daarnaast zijn er ook nog eisen die gesteld worden door de EU.

[0:54:03] Dat staat dan niet in dit politieke akkoord, maar dat zijn eisen die dus wel gelden.

[0:54:09] Dat gaat over slacht.

[0:54:15] Dat is de verordening uit 2009.

[0:54:19] En de dieren moeten geschikt zijn voor vervoer overeenkomstig EU-voorschriften.

[0:54:24] Dus ook dat is een punt dat sowieso geldt.

[0:54:27] En meneer Klaassen zei het net ook al, er zijn natuurlijk ook een aantal andere eisen die gelden.

[0:54:33] En zo wordt er op een aantal trajecten gewerkt aan dit soort elementen.

[0:54:41] Iets dergelijks staat ook in het rapport van de commissie van twee jaar geleden ongeveer,

[0:54:46] over EU-standaarden, hoe moet je daarmee omgaan met derde landen, hoe kijk je daarnaar.

[0:54:53] Daaruit blijkt uit dat rapport dat er een aantal voorwaarden zijn waaraan voldaan moet worden

[0:55:00] om dat te kunnen doen.

[0:55:04] Daarbij kijkt de Commissie bijvoorbeeld ook naar de Dierenwelzijnswetgeving, die dus nog

[0:55:09] niet volledig uit is overigens, maar dat even terzijde.

[0:55:13] Daar heeft de Commissie ook van gezegd dat we ook naar import gaan kijken, maar dat moet dus wel

[0:55:17] onder bepaalde voorwaarden, dus het moet WTO-conform zijn.

[0:55:20] Dat rapport is wel een aanrader voor deze en genen, misschien om het nog even te pakken.

[0:55:31] Ook nog een ander concreet voorbeeld is bijvoorbeeld de ban op twee neonichtimide.

[0:55:37] Dat is een zogenaamde autonome maatregel die aan al die vereisten moet voldoen om WTO-conform

[0:55:42] te zijn.

[0:55:43] Dus dat zijn wel dingen waaraan andere landen moeten voldoen, maar niet in dit akkoord.

[0:55:49] Dat waren een paar voorbeelden.

[0:55:53] Mevrouw Teunissen.

[0:55:55] Ze spreekt namens de Partij voor de Dieren.

[0:55:57] En ze heeft al zo'n vraag over het dierenwelzijn.

[0:55:59] Ja, dat klopt, voorzitter.

[0:56:02] Ik wil graag even voortbouwen op de vragen van mijn collega.

[0:56:08] Kijk, wat mij opvalt is dat er over de prijzen enorm gedetailleerde afspraken zijn gemaakt.

[0:56:14] En heel veel onderhandeld is de afgelopen jaren.

[0:56:16] Maar als het gaat over dierenwelzijn en ook over klimaat, dan blijven die afspraken nu nog heel vaag

[0:56:22] en juist niet concreet.

[0:56:25] Mijn vraag gaat over die WTO-conformiteit.

[0:56:30] Is het nou zo dat je als EU niet zomaar productiestandaarden mag opleggen aan een ander land?

[0:56:36] Mag dat überhaupt?

[0:56:39] Want naar mijn idee mag dat dus niet.

[0:56:41] ...en heb je dus altijd te maken met andere productiestandaarden die een land kan voeren...

[0:56:46] ...bijvoorbeeld als het gaat om pesticidegebruik, als het gaat om dierenwelzijnseisen...

[0:56:51] ...en kun je daar eigenlijk heel beperkt maar invloed op uitoefenen? Klopt dat?

[0:56:56] Meneer Klaas.

[0:56:59] Ja, dit is een vraag die ik kan niet met ja of nee beantwoorden, vrees ik.

[0:57:04] Omdat het uitgangspunt in de WTO is...

[0:57:08] Je mag 100% je eigen productstandaarden toepassen op producten die op je markt komen.

[0:57:14] Dus als het gaat om voedselveiligheid of andere veiligheidsvereisden, bijvoorbeeld.

[0:57:18] Of etiketering, dat soort zaken.

[0:57:21] Als het gaat om hoe iets is geproduceerd, dan geldt als uitgangspunt...

[0:57:25] ...dat ieder land daar zelf over gaat...

[0:57:27] ...en dat je dus niet inderdaad producten buiten je markt houdt...

[0:57:30] ...omdat je nou eenmaal vindt dat dat niet op een goede manier is geproduceerd.

[0:57:34] Maar er zijn best wel wat...

[0:57:38] Er zijn toch een aantal uitzonderingsgronden in de WTO.

[0:57:41] En daar wordt dan ook wel gebruik van gemaakt om in hele specifieke en goed onderbouwde gevallen te zeggen...

[0:57:46] ja, hier gaan we toch eisen stellen aan de manier waarop een bepaald product tot stand is gekomen.

[0:57:52] En over het algemeen kun je makkelijker voldoen aan die rechtvaardigingsgronden...

[0:57:58] als je dat bijvoorbeeld ophangt aan een multilaterale afspraak.

[0:58:01] Dus op het moment dat je zegt van nou, we hebben de Parijs-klimaatafspraken

[0:58:05] en we hebben afspraken mondiaal over het tegengaan van ontbossing,

[0:58:10] dan heb je in beginsel, kun je sneller een goed onderbouwd verhaal bouwen

[0:58:14] in de WTO om te zeggen, ja, we gaan nu toch producten toetsen

[0:58:18] op bijvoorbeeld het niet hebben van ontbossing in de waardeketing.

[0:58:22] Dus ontbossingverwoning is een voorbeeld van EU-wetgeving

[0:58:25] waarbij we dus wel producten toetsen op productiestandard

[0:58:28] op de wijze van productie.

[0:58:29] ...maar zoals ik zei, je moet dat wel kunnen onderbouwen in de WTO...

[0:58:33] ...om eigenlijk om protectionisme te voorkomen.

[0:58:37] En dat werkt beter als je het kunt ophangen...

[0:58:39] ...aan een duidelijk, breed, multilateraal gedeeld doel...

[0:58:42] ...en ook kunt laten zien, ja, dat doen we dus proportioneel en gericht...

[0:58:45] ...met ook echt dit doel in ons achterhoofd, met hem.

[0:58:51] En dus dat is, denk ik, wel heel belangrijk.

[0:58:52] Dus het kan wel, maar je moet heel gericht en zorgvuldig uit de werk gaan.

[0:58:58] En dan is het misschien ook wel goed om daarbij te zeggen dat je...

[0:59:02] En dat is eigenlijk wat we proberen met die duurzaamheidsbehoofdstukken,

[0:59:04] dat we proberen om in aanvulling op WTO-afspraken

[0:59:08] en in aanvulling op onze eigen wet- en regelgeving

[0:59:10] ook afspraken te maken met de landen zelf

[0:59:13] over het verhogen, het voldoenen aan productiestandarden

[0:59:16] en het verhogen van productiestandarden.

[0:59:18] Dus die bilaterale verdragen is eigenlijk een manier

[0:59:20] om constructiever met derde landen afspraken te maken

[0:59:24] over productiestandarden.

[0:59:27] Die in het begin, om even weer terug te gaan naar de ontbossingsverordening,

[0:59:31] die geldt alleen voor producten die op onze markt komen.

[0:59:33] De afspraken die je maakt over het duurzaamheidshoofdstuk,

[0:59:35] die gelden voor de hele jurisdictie.

[0:59:39] Dus die gelden voor al het rundvlees dat wordt geproduceerd

[0:59:41] in Brazilië en Argentinië.

[0:59:43] En de ontbossingsverordening geldt alleen maar voor het rundvlees

[0:59:45] dat op onze markt komt.

[0:59:46] Dat is natuurlijk maar een heel klein percentage

[0:59:47] van de totale productie in die landen.

[0:59:49] Dus in principe zijn dit elementen die met elkaar kunnen samenwerken.

[0:59:55] Vroeger wilde hij er nog iets aan toevoegen, maar dat leek te geven op.

[0:59:58] Dan gaan we naar meneer Van...

[0:59:59] Dan heeft de non-verbale communicatie van u er iets anders uitgezonden.

[1:00:05] Meneer Van Houwelingen, Forum voor Democratie.

[1:00:08] Dank voor uw presentatie.

[1:00:10] Ook aanvuld hierop misschien.

[1:00:12] Er werden net een paar voorbeelden gegeven van...

[1:00:13] Ik noem even Conferentie, waar de EU probeert om die standaarden gelijk te trekken.

[1:00:18] Daar is de uitgebreid over gegaan.

[1:00:19] Daar zit enorm veel verschil over.

[1:00:20] en dan gaat om klimaat, dierenwelzijn, productie, arbeidsvoorwaarden.

[1:00:25] En waar verwacht u, als u nu naar het verdrag kijkt, waar zullen de grote verschillen blijven bestaan?

[1:00:30] Want je kunt het natuurlijk nooit helemaal gelijk trekken.

[1:00:32] Als een boer hier mens wil uitrijden, moet hij al zeven formuleringen invullen.

[1:00:35] Dat is een enorme verschil.

[1:00:36] Dus waar zitten nu de grote verschillen en blijven ze zitten?

[1:00:40] En wat betekent dat dan ook voor de concurrentie die onze boeren daarvan ondervinden?

[1:00:44] Want die moet natuurlijk wel aan al die eisen voldoen.

[1:00:50] Meneer Klaas.

[1:00:51] Ja, ik zal een kleine af...

[1:00:54] Kijk, ik denk dat het wel belangrijk is om toch te beginnen met...

[1:00:58] het feit dat de uitgangspunten heel verschillend zijn.

[1:01:00] Dus het is hier bijvoorbeeld koud en regenachtig, het is in Argentinië niet.

[1:01:04] Dus er zullen altijd verschillen zijn in hoe wij...

[1:01:08] in de eisen en de standaarden die wij bijvoorbeeld aan de dierhouderij stellen.

[1:01:13] Er is natuurlijk een reden dat in Nederland er uitlooptijden zijn.

[1:01:16] Omdat we natuurlijk stallen hebben waar in principe onze koeien...

[1:01:20] in de winter instaan.

[1:01:22] Dat kan in Argentinië natuurlijk heel anders uitzien.

[1:01:26] Als je dan kijkt naar de specifieke conferentieëllen,

[1:01:30] dan zijn het toch met name daar waar wij proberen om eigenlijk te zeggen...

[1:01:37] Een bepaalde marktoegang maken wij conditioneel aan bepaalde eisen.

[1:01:41] Dus het gebied wat ook op de slide staat van die eieren,

[1:01:45] Daar zitten voorwaarden aan dat de dierenwelzijn van de dieren die

[1:01:52] je eigenlijk produceren in beginstel gelijk is aan die van de eeuwen, dus het zijn hele

[1:01:56] concrete voorbeelden van waar kun je proberen om dat gelijk te trekken.

[1:02:02] Ja en wat natuurlijk wel blijft staan is, het is in ieder geval een beetje een herhaling,

[1:02:06] het zijn andere landen met andere wet- en regelgeving, ander klimaat, veel langere

[1:02:11] afstanden, dus andere geografie, enzovoort.

[1:02:15] Dus dat zijn de verschillen, die gaan niet verdwijnen, maar die zijn ook niet per se

[1:02:18] funest voor de concurrentiepositie van onze boeren, omdat er natuurlijk

[1:02:21] verschrikkelijk veel factoren zijn die die concurrentiepositie bepalen,

[1:02:24] van transportmogelijkheden, opleiding, infrastructuur, subsidies.

[1:02:30] Dus ja, het is verschrikkelijk moeilijk om dat één op één...

[1:02:35] Dank u wel. Mevrouw Dromert, GroenLinks, PvdA.

[1:02:40] Voorzitter. Ik zou bij de slide die genummerd is, nummer vijf, de inhoud van het onderhandelingsakkoord

[1:02:47] willen vragen hoe het zit met die verschillen tussen de afspraken in het eerste stukje,

[1:02:54] dus de sanitaire en vitosanitaire maatregelen.

[1:02:57] Daar staat dat alle import in de EU moet voldoen aan de EU-voedselveiligheidseisen.

[1:03:02] Dat lijkt me een eis die afgesproken is.

[1:03:04] Maar daaronder staat een kopje over het dialoog.

[1:03:07] Daar staan hele andere onderwerpen genoemd, die er wel zijn, zoals Gent, technologie, et cetera.

[1:03:13] Ik vroeg me af hoe dat zich tot elkaar verhoudt.

[1:03:15] Waarom zijn er wel afspraken gemaakt, zoals ze geformuleerd zijn in het eerste kopje?

[1:03:23] Zijn die anderen onder het kopje dialoog gebracht?

[1:03:25] Wat gaat dat opleveren?

[1:03:27] Kunnen die dan verplaatsen naar die eerste eisen?

[1:03:31] Kun het eisen worden of blijft het een soort vrijblijvend gesprek?

[1:03:35] Mevrouw Groen en Blom, of niet?

[1:03:38] Nee, mevrouw Van der Som.

[1:03:40] We kunnen het bijna samen doen.

[1:03:45] De SPS staat op een gegeven moment, wat er echt altijd zal moeten blijven gelden.

[1:03:49] En los daarvan heb je dialoog waarbij je erkent dat je verschillen hebt en waarbij je naar streeft

[1:03:55] om in ieder geval een gelijkgestemdheid te krijgen.

[1:03:59] Als dat een antwoord is op uw vraag.

[1:04:02] Mevrouw Van Met.

[1:04:03] De vraag is of dit het resultant is van het onderhandelaarsakkoord.

[1:04:11] Het is niet gelukt om die eisen voor dierenwelzijn en Gent-technologie, al was het al geprobeerd

[1:04:16] in die eerste categorie, te krijgen.

[1:04:18] Mevrouw Groenendal.

[1:04:23] Het zijn echt twee hoofdstukken.

[1:04:26] Je hebt inderdaad het SPS-hoofdstuk.

[1:04:28] Ik kan het inmiddels bijna dromen, nummer zes, en daarna komt het een stuk over dialogen.

[1:04:33] De inzet van die twee hoofdstukken, de basis, is denk ik ook wat verschillend.

[1:04:38] In de SPS gaat het ook echt meer over het afspreken van hoe je met elkaar communiceert,

[1:04:44] hoe je informatie uitwisselt.

[1:04:46] Echt meer een technisch verhaal is dat.

[1:04:50] Het dialogenverhaal heeft denk ik toch wel meer te maken ook met achtergrond ook.

[1:04:57] Dus ook hoe ga je dierenwelzijnstandaarden omhoog krijgen.

[1:05:03] Dat is dus wat over dierenwelzijn in het Onderhandelaarsakkoord is afgesproken.

[1:05:09] Dat zijn dus twee verschillende aspecten.

[1:05:14] Mevrouw Hirsch namens GroenLinks, Partij van de Arbeid.

[1:05:18] Dank u wel, ook voor de presentatie.

[1:05:20] Ik heb een vraag die samenhangt met een streven binnen Europa, maar ook zeker binnen ons beleid

[1:05:29] op het gebied van handel en internationale samenwerking.

[1:05:33] Voedselzekerheid is niet iets wat vastgelegd is in internationale verdragen.

[1:05:37] Dat heeft wel te maken met de manier waarop lokaal voedsel kan worden geproduceerd.

[1:05:42] Dat is soms in tegenstelling met grote handelstromen, ook in Zuid-Amerika.

[1:05:49] Daar zou ik heel veel over willen vragen, maar eigenlijk gaat de vraag over.

[1:05:53] Stel nou dat er een land is dat voedselzekerheid wil bevorderen.

[1:05:58] Dat zou maar Brazilië kunnen zijn of Argentinië, waar het nu niet heel goed gaat.

[1:06:03] Er zijn twee geschillenbeslechtigingssystemen.

[1:06:06] Ik vraag mij af waarom die twee systemen nodig zijn.

[1:06:09] Aan de ene kant hebben we een geschillenbeslechtiging als het gaat over duurzaamheid.

[1:06:15] Deze, dus die is gewoon de geschillenbeslechtering, en dan hebben we een verschillende als het

[1:06:21] gaat over duurzaamheid of duurzame ontwikkeling, waar voedselzekerheid onder valt.

[1:06:26] Kunt u mij uitleggen waar het verschil precies in bestaat en hoe met name afspraken op handel

[1:06:34] en duurzaamheid handhavenbaar zijn?

[1:06:37] Dat zie ik nu niet terug in het lijstje met beschrijving.

[1:06:41] Meneer Klaassen.

[1:06:44] Ja.

[1:06:46] Nou, en misschien...

[1:06:48] Dus de algemene beschilling

[1:06:50] voor het handelsdeel,

[1:06:52] ja, voor de

[1:06:53] klassieke handelsafspraak,

[1:06:55] dat gaat natuurlijk heel vaak over

[1:06:58] hele concrete situaties.

[1:06:59] Bijvoorbeeld, we spreken af

[1:07:01] nou, quotum

[1:07:03] hoeveelheid x rundvlees mag

[1:07:05] tegen een verlaagd tarief op de markt

[1:07:07] van de andere partij.

[1:07:09] Op een of andere manier gebeurt dat niet of lukt dat niet.

[1:07:12] Nou, dan kun je de vaststellen in geschillen beslechten.

[1:07:13] God, het gebeurt niet.

[1:07:15] Ik heb hier een heel concreet en heel makkelijk uit te rekenen nadeel.

[1:07:19] Dat kan dan in een arbitrage worden vastgesteld.

[1:07:21] En dan kun je dus ook heel gericht daar een tegenmaatregel op loslaten.

[1:07:24] Namelijk, voor ongeveer hetzelfde bedrag aan gemiste import...

[1:07:29] ...ga ik dan ook weer mijn marktoegang beknotten.

[1:07:32] Dat is zeg maar het klassieke systeem van handhaving in de handelsakkoorden...

[1:07:36] En bij handelsafspraken in de WTO werkt het ook ongeveer zo.

[1:07:41] Die duurzaamheidsafspraken zijn eigenlijk nieuw.

[1:07:44] Dat is een relatief recente innovatie, zeg maar.

[1:07:49] Maar dit systeem werkt minder goed, omdat het veel moeilijker is om te zeggen...

[1:07:53] ...goh, als de ILO-conventie zoveel niet in het hele verdragsteritorium...

[1:07:59] ...of in het hele territorium van de verdragspartij wordt nageleefd...

[1:08:02] ...hoeveel schade ondervindt dan de tegenpartij?

[1:08:05] Dat is veel moeilijker om daar natuurlijk een concreet sommetje op te maken.

[1:08:10] Dus vandaar dat er een ander systeem in zit.

[1:08:13] En wat daar ook speelt, is dat heel veel landen ook simpelweg niet bereid zijn...

[1:08:20] ...op dit punt om verdergaande afspraken te maken dan die er nu zijn.

[1:08:23] Dus wat er in dit akkoord staat, waar geschillenbeslechting is...

[1:08:26] ...voor de merkenslanden was dit al een behoorlijk lastige pil om te slikken.

[1:08:32] Dus er zit zowel een systemische reden achter.

[1:08:33] Het is gewoon, je bent een ander soort afspraak aan het handhaven.

[1:08:37] Dus je hebt ook een andere vorm van geschilbeslechting.

[1:08:39] Maar het heeft ook gewoon te maken met het feit dat het relatief nieuw is...

[1:08:42] ...dat de EU hier ver voorloopt op andere landen.

[1:08:47] En het voor andere landen best lastig is om dit te slikken.

[1:08:50] Er zit vrij eerst ook af het algemeen...

[1:08:52] ...is dit een van de punten die pas op het laatst in de onderhandelingen beslecht wordt...

[1:08:55] ...omdat het vaak een hele lastige pil is om te slikken.

[1:09:00] Ik ga niet mee in de stelling, dit is dus niet te handhaven...

[1:09:03] Jawel, het is wel degelijk een volwaardige vorm van handhaving en geschillenbeslechting.

[1:09:08] Er komt een rapport, dat is openbaar, waarin heel duidelijk staat...

[1:09:12] ...dit en dit doet die verdragspartij niet goed.

[1:09:16] Wel voor de beantwoording.

[1:09:18] Mevrouw Zederk, in uw sociaal contract.

[1:09:21] Misschien nog even doorvragen op die geschillenbeslechtiging.

[1:09:25] Bij de WTO heb ik geleerd dat de beroepsmogelijkheid altijd belangrijk is.

[1:09:31] Waarom... Ja, hoe zit dat in deze geschillenbeslechtiging?

[1:09:34] Is er buiten dit verdrag een beroepsmogelijkheid, of waarom is het bij de WTO wel belangrijk en hier niet?

[1:09:43] Meneer Klaassen.

[1:09:47] Alleen moet ik heel eerlijk bekennen dat ik even zit te twijfelen of hier een beroepsmogelijkheid in zit of niet.

[1:09:52] Dat zou ik echt even moeten nakijken.

[1:09:54] Dat is een hele scherpe vraag.

[1:09:58] En ja, daar hangt natuurlijk ook het antwoord op deel twee van de vraag vanaf.

[1:10:04] Dus ik zou dat, ja, dat zou ik even apart op terugkomen.

[1:10:08] En wanneer komt u daar op terugkomen?

[1:10:10] Gaat u iets nasturen of komt u daar later op terug nog vandaan?

[1:10:18] We proberen het nu even op te zoeken.

[1:10:20] Dank u wel.

[1:10:21] Meneer Holman, Nieuws Sociaal Contract.

[1:10:23] Dank u wel, voorzitter.

[1:10:25] U begrijpt, we hebben over de vooronderstelling dat handel, internationale handel goed is.

[1:10:31] En dat is de reden waarom je dan misschien een contract stuurt.

[1:10:35] Ja, waarom is iets goed?

[1:10:36] Waarom zou je eieren uit Zuid-Amerika naar Europa doen?

[1:10:40] En waarom zou je varkensvlees van Nederland naar de rest van de wereld sturen?

[1:10:46] Dat is een beetje waanzin.

[1:10:48] Ik kan me voorstellen als je Lely, als je een melkrobot over de wereld stuurt,

[1:10:53] heel hoogwaardig, dat het zinvol is.

[1:10:57] Ik kan me ook nog voorstellen dat je een fles hoogwaardige Malbec wijn uit Argentinië,

[1:11:01] die ik heel lekker vind, dat je die naar Nederland doet.

[1:11:04] Maar ik kan, ik vind het waanzin dat je uit Zuid-Afrika of Zuid-Amerika wijn koopt,

[1:11:11] waar de boer minder dan anderhalf euro per liter wijn krijgt, die uitgemolken wordt,

[1:11:16] die uitgerongen wordt, dat je die de hele wereld over transporteert

[1:11:20] om hiervoor vijf euro in de Lidl neer te leggen.

[1:11:23] Dus zijn we niet een beetje heel waanzinnig bezig

[1:11:26] om eens twintig jaar te praten over wat we aan het optuigen zijn,

[1:11:29] wat bij de tijdsgeest van nu eigenlijk niet meer vanuit duurzaamheid CO2 te verantwoorden is.

[1:11:38] Meneer Klaassen.

[1:11:42] Ja, ik moet zeggen, ja, ik vrees dat we hier wel echt de grenzen afgaan van het politieke.

[1:11:47] Dus dat iets wel of geen waanzin is, is een vraag die vind ik lastig te beantwoorden.

[1:11:52] Voelt u zich vrij om te antwoorden?

[1:11:54] Ja, ik voel me ook vrij om niet te antwoorden.

[1:11:56] Ja, precies.

[1:11:57] Ja, maar die waarschuwing, die waarschuwing wij dan afgeven,

[1:12:00] Maar dan moeten we natuurlijk verwakenen dat het niet inderdaad de politiek gaat worden.

[1:12:05] Zeker zeker, uw collega gaat u redden, meneer Holman.

[1:12:08] De vraag is, wat zijn nou de drie belangrijkste redenen waarom we dit echt moeten doen?

[1:12:14] Meneer Klaassen.

[1:12:17] Nou ja, ik denk toch betere afspraken met een hele belangrijke regio.

[1:12:22] Die waren dus gewoon economisch belang.

[1:12:26] Ik denk toch de strategische afhankelijkheden en het diversifiëren van afhankelijkheden

[1:12:33] en van handelspartners, dat is denk ik de tweede.

[1:12:40] Ja, en toch drie, toch bouwen aan internationale afspraken met middelslateraal, maar ook bilateraal

[1:12:47] met andere partners, op een toch breed palet aan onderwerpen.

[1:12:51] Dankjewel.

[1:12:52] Meneer Ram, Partij voor de Vrijheid.

[1:12:54] Dank u wel en bedankt voor de presentatie.

[1:12:58] Ik heb even een vraag in zijn spoor.

[1:13:01] Er is in de Europese Unie een voorlopig record gesloten op maatschappelijk verantwoord ondernemen

[1:13:07] in de inkoop.

[1:13:09] Die heeft een ketenverantwoordelijkheid die internationaal uitstrekt.

[1:13:13] Maar om het maar even plat te slaan, als je Argentijnse biestek koopt in de Albert Heijn

[1:13:17] of de Jumbo, moeten dadelijk de Albert Heijn en de Jumbo volledig die hele keten kunnen

[1:13:22] verantwoorden op duurzaamheid, milieu, klimaat, circulariteit, de hele internationale keten.

[1:13:28] Maar dat staat haaks op wat u zegt als het gaat om het handelsakkoord, want we kunnen

[1:13:33] geen dingen opleggen aan andere landen, want ze staan daar vrij in.

[1:13:39] Tegelijkertijd komt deze wetgeving vanuit Europa eraan, waarbij we indirect toch via de inkoop

[1:13:47] allerlei voorwaarden stellen aan die landen.

[1:13:49] Hoe verhoudt dat met elkaar?

[1:13:51] Wij zijn niet echt een groot voorstander van die MVO, vooral duidelijkheid,

[1:13:56] maar ja, dit heeft wel impact op zo'n handelsakkoord.

[1:14:00] En hoe kijken dan de Mercosur-landen daartegen aan tegen dit soort wetgeving?

[1:14:05] Klaas.

[1:14:07] Twee vragen, maar ik kan ze altijd wel beantwoorden.

[1:14:09] De eerste vraag, dus hoe werkt dit nou?

[1:14:14] De EU kan de bedrijven in de EU, in de eigendirectie, plichten opleggen.

[1:14:19] Dat is wat er gebeurt met de IMVO-wetgeving, met de CS triple D.

[1:14:22] Dus die wet, die geldt voor bedrijven die actief zijn in Europa.

[1:14:27] Punt.

[1:14:29] Dat wil zeggen dat een Braziliaans bedrijf dat produceert in Brazilië...

[1:14:33] ...en exporteert naar China, in beginsel niet gebonden is...

[1:14:36] ...aan de CSO, die aan de Europese IMVO-wetgeving.

[1:14:39] Dat is het verschil met een verdragsafspraak...

[1:14:41] ...waar je over en weer een afspraak maakt en dus elkaar bindt in een verdrag.

[1:14:47] Dus dat is een ander aangrijpingspunt.

[1:14:51] Hoe kijken andere landen aan tegen de CEEE?

[1:14:55] Ik denk niet dat het een geheim is, dat geldt natuurlijk wel wat breder

[1:14:59] voor de Europese wetgevingsagenda, dat geldt ook wel voor de ombodsvervoerdering.

[1:15:03] Er zijn veel vragen bij derde landen, dus wij, maar zeker ook de Europese Commissie,

[1:15:10] is veel in overleg met diplomaten van andere landen over de vraag

[1:15:14] wat staat daar precies in, hoe gaat dat werken, wat betekent het voor ons,

[1:15:18] Die zit wel of in het handelsverstoerend.

[1:15:20] Er is behoorlijk veel dialoog gaande en er zijn zeker zorgen bij derde landen.

[1:15:24] Dat klopt.

[1:15:27] Mevrouw Nijhoff-Leeuw, ook Partij voor de Vrijheid.

[1:15:30] Eigenlijk een verduidelijkende vraag om het even scherp te krijgen.

[1:15:35] Ik hou me even bij de pluimveehouderij.

[1:15:37] Als de eieren uit Argentinië vandaan komen, daar kunnen we niet dezelfde eisen stellen als hier.

[1:15:45] Dus ze mogen daar nog wel in legbatterij geproduceerd worden.

[1:15:53] Mevrouw Groeneman, neemt u gezien de tijd.

[1:16:05] Altijd goed om even de tekst er toch nog bij te pakken.

[1:16:11] Voor die eieren in schaal, daar is dus specifiek iets voor afgesproken.

[1:16:16] Dat staat dan weer in een tariefschema.

[1:16:20] En daar wordt dus ook gewerkt met bepaalde hs-codes, de codes waarop geïmporteerd wordt.

[1:16:25] Dus dan kan je precies zien welke producten dat dan zijn.

[1:16:29] En voor die specifieke codes vallend onder 0407...

[1:16:34] ...en dan komen er een x-aantal waar ik u niet mee zal vermoeien...

[1:16:37] ...maar die moeten dus worden voorzien van een certificaat...

[1:16:42] ...dus van gelijkwaardige standaarden als de standaarden die gelden in de EU.

[1:16:49] Dus dat is ook echt specifiek gekoppeld aan EU-wet- en regelgeving...

[1:16:53] op een bepaald onderwerp.

[1:16:58] En daaruit...

[1:16:59] Ja, daar moet dan dus aan voldaan worden.

[1:17:03] En...

[1:17:05] Ja, dat wordt dus ook gecontroleerd.

[1:17:07] Dat is misschien ook nog wel belangrijk om te zeggen.

[1:17:09] Dus er is niet alleen dat

[1:17:10] er aan voldaan moet worden, maar er is ook een

[1:17:12] certificate of compliance en dat wordt dus ook

[1:17:15] gecontroleerd of dat dat

[1:17:16] is ingevuld. En dan kom

[1:17:18] ik weer bij mijn collega over

[1:17:20] de importcontroles, maar daar hangt dat dan mee

[1:17:24] Ik wil voor de beantwoording.

[1:17:26] Frans Poet, Democrate 66.

[1:17:28] Of was er iets niet duidelijk, mevrouw Nijhoff?

[1:17:31] Als er iets niet duidelijk was, moet u het gewoon zeggen, hoor.

[1:17:34] Het is voor mij nog geen ja of nee, een heel verhaal.

[1:17:37] H.S. Koorts ken ik, importeer zelf ook niet, ik weet...

[1:17:39] Maar is het nu een ja of nee?

[1:17:41] Mogen ze een lichtbatterij...

[1:17:43] Gewoon klikplaat, want dan wordt het voor mij duidelijk wat daar precies onder valt.

[1:17:47] Mogen er eieren uit de landen uit een lichtbatterij komen?

[1:17:50] Dat is de concrete vraag.

[1:17:52] Ik ga dit even nazoeken voor de zekerheid.

[1:17:54] Daar komt u ook dadelijk nog op terug.

[1:17:57] Mevrouw Pot, Democrata66.

[1:18:00] Ja, voorzitter.

[1:18:01] Nou, dat heeft u netjes getimed, zo de laatste vraag.

[1:18:04] Om, wat is het, bijna vijf voor zes.

[1:18:07] Even kijken.

[1:18:09] Mijn indruk is dat we allemaal een beetje rond hetzelfde punt cirkelen.

[1:18:13] Maar ik ga het toch ook nog even doen.

[1:18:15] Want volgens mij is het wel goed om het heel scherp te hebben.

[1:18:18] Als ik nu naar de Albert Heijn ga...

[1:18:21] dan ligt daar bij mij in Albert Heijn ook al biefstuk uit Argentinië.

[1:18:26] Dus waar het gaat om die standaarden vroeg ik me af,

[1:18:30] is het nou zo dat als we straks zo'n handelsakkoord met Mercosur hebben,

[1:18:35] dat dan de biefstukken die er eigenlijk nu toch al liggen,

[1:18:40] dan eigenlijk onder scherpere standaarden vallen

[1:18:42] dan de biefstukken die ik nu tegenkom?

[1:18:45] Meneer Klaassen.

[1:18:48] Ja, absoluut.

[1:18:50] Er ligt nu ook biefstuk uit Argentinië in de supermarkten.

[1:18:52] Dat is natuurlijk niet heel erg veel.

[1:18:55] De import nu is zo'n 200.000 ton, plusminus, uit deze vier landen.

[1:19:03] En dat wordt dan misschien 250.000, misschien 300.000 ton.

[1:19:05] Dat blijft natuurlijk een relatief klein percentage van de totale rundvleesconsumptie.

[1:19:10] Dus je vindt Argentijns biefstuk in de supermarkt, maar niet per se heel veel.

[1:19:19] De productstandaarden gelden voor ieder stukje geïmporteerd vlees.

[1:19:25] Dus voedselveiligheid, dit verdrag doet daar niks aan af.

[1:19:29] Hij probeert daar wel iets aan toe te voegen, maar doet niks af aan de EU-standaarden gelden vol stop.

[1:19:35] Dus het moet volledig voldoen aan de Europese voedselveiligheidsstandaarden.

[1:19:41] Zijn er dan hogere productiestandaarden?

[1:19:46] Ja, in de zin van dat we met dit vertrag ook scherpere afspraken maken met deze landen

[1:19:51] over bijvoorbeeld het tegengaan van ontbossing, wat een grote zorg is rond de rundvleesproductie.

[1:19:55] Dus ik zou zeggen in die zin ja, als die...

[1:20:00] Dank u wel. Nu Dien die nog terug te komen op twee vragen.

[1:20:03] Allereerst de vraag van mevrouw Zeedijk. Kan die al beantwoord worden of niet?

[1:20:08] Die kan beantwoorden. Er is geen beroepsprocedure in de geschilbeslechting.

[1:20:15] Ja, maar dan komt ook de moeilijkere vraag, waarop was het verschil?

[1:20:19] Het is natuurlijk, ik denk wel een belangrijk verschil met de WTO is dat dit akkoord bouwt voort op die WTO-afspraken.

[1:20:24] Dus die WTO-afspraken zijn vaak toch wel veel fundamentele van aard.

[1:20:26] Dus geschillen in de WTO kunnen in principe in beginsel wat fundamentele zijn

[1:20:33] En als het echt gaat over de principes van het handelsrecht,

[1:20:36] dan je het toch vaak zult zien onder een bilateraal handelsakkoord.

[1:20:38] Het zal toch iets eerder zijn, echt specifiek over nou,

[1:20:41] is die maaktoegang nu wel of niet volledig gegeven.

[1:20:45] Maar goed, maar nogmaals, ik vind het een terechte observatie.

[1:20:48] En de vraag van mevrouw Nijhoff over de legbatterijeieren.

[1:20:53] Mevrouw Groenenboom.

[1:20:55] Ook daar komt een half ja, half nee antwoord op, vrees ik.

[1:21:00] Als je kijkt naar de wetgeving in de EU,

[1:21:02] Dan zijn de kooien natuurlijk uitgefaseerd.

[1:21:06] Maar gaat het erom onder welke categorie, dat zegt u net zelf ook, onder welke HS-code

[1:21:13] die eieren ingevoerd worden?

[1:21:15] Als het dus inderdaad gaat om die productcategorieën zoals ze staan vermeld in die annex, onder

[1:21:23] die codes moet er inderdaad voldaan worden aan de EU-wetgeving.

[1:21:26] Worden ze ingevoerd onder een andere code, of gaat het om een WTO-RHO,

[1:21:32] dat is weer een ander tak van sport, dan zou dit dus niet gelden.

[1:21:39] Dank u wel. Hartelijk dank.

[1:21:49] Het staat trouwens de leden altijd vrij. Vroeger was het ongebruikelijk

[1:21:53] toen ik hier begon om direct contact te hebben met ambtenaren,

[1:21:56] maar er is een aantal jaar geleden, en mede ook onder mijn druk,

[1:21:59] is er besloten dat dat wel kan en mag. Dus je kan ook altijd contact zoeken

[1:22:04] bilateraal met ambtenaren, dat mag vandaag de dag allemaal.

[1:22:07] Dus we leven niet in Noord-Korea. Dus zeg maar allereerst, de heren Jacobs en

[1:22:13] Klaas en ook mevrouw Groeneboom, mevrouw Wolbers en ook meneer van der

[1:22:16] Sommen, hartelijk dank voor uw presentatie en het delen van uw

[1:22:19] kennis en uw ervaringsdeskundigheid. Kom veilig weer thuis, ook de mensen op

[1:22:23] de publieke tribune zijn aardig uitgedund, maar de braakman zit er

[1:22:26] altijd nog als trouwe gast. Dienstverslagger, de actie, de Kamerbode

[1:22:28] Maar dan ook, ik wil toch speciaal de technische diensten bedanken die ons vandaag uit de brand hebben geholpen.

[1:22:33] En alle leden van de Tweede Kamer, daar staat de generaal onze gevier, hartstikke bedankt.

[1:22:38] Ik sluit deze technische briefing en allemaal een behouden thuiskomst en een gezegende avond.