Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Digitale infrastructuur en economie
[0:00:00] Ik kijk van harte welkom aan iedereen die hier in de zaal is.
[0:00:02] Van harte welkom de minister en mijn collega Kamerleden.
[0:00:07] De spreektijd staat volgens mij op vier minuten.
[0:00:10] Ik denk dat we gezien de tijd wel weer ruim kunnen zijn in het aantal interrupties.
[0:00:16] Als u zichzelf maar wel een beetje in de hand houdt en dan grijpen we vanzelf wel in waar nodig.
[0:00:23] En dan is als eerst het woord aan mevrouw Rijkhofsky van de VVD.
[0:00:30] Het is goed dat dit debat plaatsvindt, want Nederland beschikt ook over de beste digitale
[0:00:35] infrastructuur in Europa en niet voor niets zijn ook verschillende fintechbedrijven gevestigd
[0:00:41] in Nederland.
[0:00:42] En worden onze sterke netwerken ook gebruikt, bijvoorbeeld om grote wetenschappelijke onderzoeken
[0:00:47] uit te voeren.
[0:00:49] De deeltjesversnelling staat in Zwitserland, maar de resultaten daarvan worden weer in
[0:00:52] Nederland onderzocht, omdat we van die sterke stabiele verbindingen hebben.
[0:00:56] En zelfs onze oerhollandse bloemenveiling heeft zich gedigitaliseerd
[0:00:59] vanwege de betrouwbaarheid van het online veilen in Nederland.
[0:01:04] Helaas, en dan kom ik bij mijn eerste punt, voorzitter.
[0:01:07] Helaas leunen we nog wel te veel op investeringen
[0:01:11] die in het verleden zijn gedaan.
[0:01:13] Dus de Nederlandse digitale handelsroute staat onder druk.
[0:01:17] En dan gaat het om zeekabels, datacenters, de lijst is eindeloos.
[0:01:21] En hier speelt soms ook gewoon beeldvorming een rol.
[0:01:26] ook door de Tweede Kamer.
[0:01:28] Als er ophef ontstaat over het wel- of niet plaatsen van datacenters, dan kan dat ook door
[0:01:32] de markt gezien worden als dat Nederland blijkbaar even moet overslaan.
[0:01:36] Dus het is alles bij elkaar.
[0:01:37] Daarom vind ik het terecht dat de industrie collectief de noodklok heeft geluid in het FD, ik denk
[0:01:43] twee weken geleden.
[0:01:44] Tijdens een ronde tafel vorige week werd ons ook verteld dat ons digitale knooppunt onder
[0:01:48] druk staat en daarmee ook ons vestigingsklimaat.
[0:01:55] Als het dan gaat om de aanleg van nieuwe zeekabels, zit ik hier niet om meteen allemaal geld te regelen.
[0:02:04] Ik weet dat de minister ook enorm veel heeft gedaan met de sector om te kijken wat er nodig is om
[0:02:10] misschien die aftakking van die Van Noordkabel te regelen.
[0:02:13] Maar er zijn weer schepen die bezet zijn.
[0:02:16] Maar ik zou hier toch nog één keer willen vragen of in ieder geval aandringen om door te gaan met het
[0:02:23] in gesprek blijf te zijn met deze sector, om toch te kijken, kunnen we toch niet ergens nog iets doen?
[0:02:30] Zijn er nieuwe projecten die we kunnen oppakken?
[0:02:32] Nou, blijf gewoon doorgaan met het gesprek met deze sector, want het blijft belangrijk om te investeren
[0:02:38] in onze knooppunt, zodat we dat uiteindelijk niet gaan verliezen.
[0:02:41] Dan een tweede punt gaat over de cyberveiligheid van onze kranjewelen, onze high-tech topbedrijven
[0:02:49] die wereldwijd geavanceerde technologie maken, want de AIVD heeft ook deze week in een jaarverslag
[0:02:57] gewaarschuwd dat de dreiging van cyberaanvallen en spionage acuter wordt, dus er moet sneller
[0:03:03] gereageerd worden op dreigingen op aanvallen.
[0:03:07] Daarom zou ik de minister willen vragen of zij kan kijken naar het opzetten van een kring van bedrijven
[0:03:14] die dichter en nauwer samenwerken met de diensten, zodat acute dreigingsinformatie sneller gedeeld kan worden.
[0:03:23] Ik weet dat er al een hoop is gebeurd met het opzetten van het DTC.
[0:03:27] Er vinden ook allerlei samenvoegingen plaats.
[0:03:29] Er wordt ook al veel informatie gedeeld door de nieuwe wet Digitale Weerbaarheid Bedrijven.
[0:03:34] Dus ik weet dat er al een hoop plaatsvindt.
[0:03:36] Waar het mij om gaat, is dat die digitale dreiging, als die echt acuut is,
[0:03:41] dus je moet binnen zoveel minuten, binnen zoveel uur kunnen reageren,
[0:03:45] dat dan gewoon de telefoon gepakt kan worden, dat er ook met de niet vitale bedrijven,
[0:03:49] dat er dan ook vertrouwen is en durf is om dan ook informatie te delen
[0:03:54] die misschien eigenlijk ook geheim is en tot nu toe niet gedeeld wordt
[0:03:59] of te laat of te algemeen.
[0:04:01] Dat zou bijvoorbeeld kunnen door mensen bij die bedrijven, de AIVD, te screenen.
[0:04:07] Het is voor mij geen heilige graal.
[0:04:08] Ik kijk alleen naar het buitenland en ik zie dat het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde
[0:04:11] Staten op die manier ook heel nauw met bedrijven samenwerken.
[0:04:15] Het gaat me vooral om die kring van bedrijven.
[0:04:18] Als daar het screenen van AIVD-personeel voor nodig is, dan graag.
[0:04:21] Bij deze geef ik in ieder geval vanuit de VVD aan, doe het.
[0:04:26] U heeft onze steun.
[0:04:27] Is er nog iets voor nodig om dat wettelijk te veranderen?
[0:04:29] Of kan dat gewoon bij deze geregeld worden?
[0:04:31] Want er is ook een wet veiligheidsonderzoeken.
[0:04:34] Is al naar de Kamer, komt naar de Kamer.
[0:04:36] Misschien is het daarmee ook al afgedaan.
[0:04:38] Even kijken.
[0:04:39] Dan als laatste, voorzitter, wil ik het hebben over de cloud.
[0:04:43] Want om dus verder te werken aan onze
[0:04:45] Nederlandse en Europese soevereiniteit,
[0:04:47] is het ook belangrijk dat we alternatieven
[0:04:50] hebben voor producten en diensten.
[0:04:53] GAIA-X
[0:04:53] was een Europees cloud-initiatief.
[0:04:56] Leek uiteindelijk toch wel duur en wat
[0:04:57] politiek te worden is misschien niet uiteindelijk het geworden dat wat het van tevoren beloofd was.
[0:05:03] Tijdens de ronde tafel heeft een van de spreeksters heeft aangegeven, je zou ook naar een systeem kunnen
[0:05:08] van een soort bijenkorf-cloud, dat juist verschillende initiatieven aan elkaar koppelt. Ik ben niet
[0:05:13] technisch genoeg om dit helemaal goed te kunnen doorvroegten, maar het klonk vrij interessant.
[0:05:19] Er zit de minister hier ook wat in en sluit het ook aan op lopende projecten, of moeten we dan
[0:05:24] echt vanaf scratch beginnen. Dat was het. Dank wel voor uw bijdrage. Dan is het woord aan de heer
[0:05:32] Valise van de PVV. Ja, voorzitter, dank voor het woord ook aan mevrouw Rijkoski voor de mooie
[0:05:38] bijdrage. Mijn bijdrage, ja, moesten beperken tot vier minuten, dus ik heb getracht om het ook
[0:05:44] daar binnen te houden. De fractie van de PVV vindt het uitermate zorgelijk om te vernemen dat het
[0:05:49] wereldwijde marktaandeel op het gebied van Europese bedrijven in de sector digitale technologie in
[0:05:54] amper tien jaar tijd gehalveerd is.
[0:05:56] Digitale innovatie vindt een toenemende plaats buiten Europa...
[0:06:00] terwijl Nederland toch op de derde plaats van Europa staat...
[0:06:03] en er twee semi-Nederlandse bedrijven in de top vijftig...
[0:06:05] van meest innovatieve bedrijven ter wereld staan.
[0:06:08] In uw brief refereert u aan een top twintig...
[0:06:10] waarvan twee bedrijven uit Europa, kunt u nagaan.
[0:06:14] Voorzitter, het beeld dat digitale technologie wordt ingezet...
[0:06:18] voor geopolitieke krachtmeting...
[0:06:19] waarbij knelpunten in de digitale toeleveringsketend...
[0:06:23] als drukmiddel worden gebruikt of misbruikt, moet ik zeggen,
[0:06:26] maakt dat Nederland kwetsbaar is.
[0:06:28] Bij diverse stukken, debatten en briefings vernemen we al dat wordt ingezet
[0:06:31] op een gelijk speelveld op Europese niveau.
[0:06:33] En dit maakt dat de Nederlandse positie nog kwetsbaarder wordt.
[0:06:37] Nederland heeft immers een geweldige infrastructuur, digitale infrastructuur,
[0:06:41] en dat moeten we vooral zo willen houden.
[0:06:43] Door het creëren van een gelijkwaardig speelveld
[0:06:45] komt de Nederlandse toppositie in gedrang.
[0:06:47] Vraag aan de minister hoe wordt voorkomen dat Nederland het kind van de rekening wordt
[0:06:52] als we al onze technologische voorsprong met het spreekwoordelijke badwater weggooien.
[0:06:58] En dan, voorzitter, we lezen over een integraal beleidskader
[0:07:01] dat er vijf prioriteiten zijn.
[0:07:03] Netwerktechnologie, waar de strategische afhankelijkheid
[0:07:05] van enkele cloudaanbieders als aandachtspunt in het oog springt, is er één van.
[0:07:09] En dat brengt ons meteen bij de tweede, cloud.
[0:07:12] De Europese markt wordt bijna volledig gedomineerd
[0:07:14] door private partijen buiten Europa.
[0:07:16] En dat brengt risico's met zich mee, want hoe borgen we het behouden
[0:07:19] van controle en toegang tot gevoelige en beschermde gegevens.
[0:07:25] En dan hebben we nog de IPCEI,
[0:07:27] de Important Projects of Common European Interest, CES,
[0:07:31] Cloud Infrastructure and Services.
[0:07:34] Een belangrijk digitaal initiatief voor Europa,
[0:07:36] waar meer dan honderd bedrijven en onderzoeksorganisaties
[0:07:38] uit twaalf lidstaten samenwerken
[0:07:40] om een zogenoemd Multi-Provider Cloud Edge Continuum te bouwen,
[0:07:44] met als doel een volledig nieuwe Europese gedecentraliseerde
[0:07:47] software-infrastructuur
[0:07:48] voor het geavanceerd gebruik van computerbronnen
[0:07:50] op het gebied van cloud en edge. Een hele mond vol.
[0:07:54] Voorzitter, vraag aan de minister. Komt deze in Nederland?
[0:07:59] AI is ook een beleidsprioriteit en het was zeer positief om te vernemen
[0:08:02] dat er ook gekeken wordt naar de kans om deze techniek in te zetten
[0:08:05] voor het gebruik door semi-overheidsinstellingen,
[0:08:07] om zodoende de werkdruk wat te verlichten
[0:08:09] opdat kerentaken weer adequaat kunnen worden uitgevoerd.
[0:08:12] We zien dan ook uit naar een verslag over hoe dergelijke inzet van AI
[0:08:15] eruit zal kunnen komen te zien.
[0:08:16] en kan de minister hier al een termijn aankoppelen?
[0:08:20] Natuurlijk brengt de AI ook risico's mee,
[0:08:22] maar Nederland kan een relevante speler zijn op het wereldtoneel
[0:08:25] in zaken deze technologie.
[0:08:27] En dit omdat wij een sterk wetenschappelijk onderzoekfundament
[0:08:30] hebben op het gebied van AI.
[0:08:33] Voorzitter, hoe wil de minister ertoe zorgdragen
[0:08:35] dat Nederland haar toppositie behoudt?
[0:08:37] Wat gaat de minister doen om ervoor te zorgen
[0:08:39] dat onze kennis en expertise niet wegvloeit, maar juist hier blijft?
[0:08:44] Tijdens de coronapandemie bleek maar weer
[0:08:46] hoe goed onze digitale infrastructuur was, aangezien we in no-time over konden op digitale
[0:08:51] alternatieven, juist vanwege onze robuuste digitale infrastructuur. Een infrastructuur
[0:08:56] die onze economie 24,2 miljard euro per jaar oplevert, aldus de stukken, volgens berekeningen
[0:09:01] van Ecoris. Om over de maatschappelijke bijdragen nog maar te zwijgen. En voorzitter, dan kom
[0:09:07] ik bij het einde van mijn betoog. In relatie tot cybersecurity lazen we dat Nederland verkent
[0:09:11] of vanuit de Navo Diana Challenge Secure Information Sharing
[0:09:16] in ons kikkerlandje een High Assurance en Cryptographic Accelerator
[0:09:20] gevestigd kon worden.
[0:09:21] Nou, in de woorden van mevrouw Kapman, super interessant.
[0:09:26] En kan de minister een update geven wat daar nu de stand van zaken is?
[0:09:31] En dan sluit ik daarmee mijn betoog.
[0:09:32] Dank u, voorzitter.
[0:09:35] Dan dank u voor uw bijdrage.
[0:09:37] En dan is het woord aan heer Sjiks Dijkstra van NSC.
[0:09:40] Ja, dank u wel, voorzitter.
[0:09:41] Ik verwacht dat mijn inbreng op veel vlakken zal aansluiten
[0:09:43] bij die van mijn twee voorgangers.
[0:09:45] Want vandaag wil ik het graag hebben over het belang van strategische autonomie
[0:09:48] op het gebied van digitale infrastructuur.
[0:09:50] En dat wil ik graag aan de hand van drie punten doen.
[0:09:52] Cloud, kabels en AI.
[0:09:54] Laat ik beginnen met cloud.
[0:09:56] Om ook aan te sluiten bij mijn voorgangers.
[0:09:58] Klingendaal is vorige maand in opdracht van de AIVD
[0:10:01] met een uitstekend rapport gekomen over soevereiniteit in de cloud.
[0:10:04] En de conclusies zijn helder.
[0:10:06] Nederland, maar eigenlijk heel Europa,
[0:10:08] is op het vlak van vitale cloud infrastructuur
[0:10:10] te eenzijdig afhankelijk van Amerikaanse marktpartijen.
[0:10:14] Ik en vele leden van deze commissie die maken zich daar zorgen over.
[0:10:18] Weet ook dat mevrouw Katman en ik momenteel bezig zijn met een initiatiefnota
[0:10:22] met aanbevelingen over hoe we in Nederland een adequater niveau van
[0:10:25] autonomie in de cloud kunnen bereiken.
[0:10:27] Maar ik heb vast de volgende vragen aan de minister over het gebruik van
[0:10:30] cloud-infrastructuur bij de overheid, waarbij ik mij ervan bewust ben dat
[0:10:34] dit eigenlijk ook deels buiten haar portefeuille valt.
[0:10:37] Maar de staatssecretaris van BZK kon vandaag helaas niet aanwezig zijn.
[0:10:41] Dus wie weet kan het ook via een brief.
[0:10:44] Heeft de minister actuele gegevens van het aantal rijksoverheidsdepartementen
[0:10:47] dat inmiddels is overgestapt op een cloud-oplossing?
[0:10:51] Welk deel daarvan maakt gebruik
[0:10:53] van één van de drie grote Amerikaanse hyperscalers?
[0:10:56] Wat zijn de totale kosten?
[0:10:58] Dat het Rijk op jaarbasis kwijt is aan licenties voor cloud?
[0:11:01] En welke eisen in de aanbestedingsaanvragen maken
[0:11:03] dat Nederlandse of Europese cloudaanbieders
[0:11:05] ofwel niet in aanmerking komen,
[0:11:07] ofwel consequent niet de aanbesteding kunnen winnen.
[0:11:10] Dan wat betreft zeekabels.
[0:11:12] De zeekabels die hier in Nederland aanlanden
[0:11:13] zijn essentieel voor onze strategische autonomie
[0:11:15] en onze positie als internetknooppunt.
[0:11:18] Tegelijkertijd horen we ook wel veel zorgen om ons heen
[0:11:20] dat onze positie aan het verzwakken is
[0:11:22] en dat noodzakelijke vernieuwing of vervanging hierin achterblijft.
[0:11:26] Vier vragen daarover.
[0:11:28] Heeft het kabinet een zeekabelstrategie?
[0:11:31] Welke ambities zijn er vanuit het kabinet
[0:11:32] om in de toekomst nieuwe zeekabels in Nederland aan te laten landen?
[0:11:35] Hoe ziet het kabinet de positie van de Caribische delen van het Koninkrijk in deze kwestie?
[0:11:39] Waar zitten de kwetsbaarheden en risico's in de staat van de Nederlandse zeekabelinfrastructuur?
[0:11:44] En voorzitter, dan mijn laatste punt.
[0:11:46] Elke regio telt, ook als het gaat om innovatiekracht.
[0:11:49] Het kabinet steekt veel geld in operatie Beethoven
[0:11:51] om de regio Eindhoven en de Brainport te versterken in hun unieke positie.
[0:11:55] Maar we moeten ook de andere regio's niet vergeten.
[0:11:58] Laten we daarbij kijken naar de technologieën waarmee we sterk kunnen staan.
[0:12:01] Als AI-startups, skill-ups, grote bedrijven en kennisinstellingen de krachten bundelen,
[0:12:06] op technologisch vlak toonaangevend worden en tegelijkertijd geworteld zijn in een regio,
[0:12:10] kan dat bijdragen aan de brede welvaart van die regio en profiteren de bewoners daar ook
[0:12:14] van.
[0:12:14] Zo heeft een consortium in de regio Groningen bijvoorbeeld de ambitie om een AI-hub te bouwen
[0:12:19] en op termijn een Europese koploperspositie op AI te verwerven.
[0:12:22] Ook hiervoor is stabiele digitale infrastructuur een vereiste.
[0:12:26] Daarbij kunnen ze gebruikmaken van de supercomputingkracht die vanuit Europa onder de EuroHPC-verordening
[0:12:30] beschikbaar zal worden gesteld, maar er is ook eigen infrastructuur nodig.
[0:12:34] Staat dit initiatief of andere initiatieven voor regionale AI-hubs
[0:12:38] op de radar van de minister?
[0:12:39] Wat is er qua infrastructuur en andere middelen nodig
[0:12:41] om als Nederland een economisch-strategische positie
[0:12:43] op AI te verwerven in lijn met de Nationale Technologiestrategie
[0:12:46] en de regio te versterken, vraag ik de minister.
[0:12:50] Dank u wel.
[0:12:52] Dan dank ik u voor uw bijdrage.
[0:12:54] En dan vraag ik even aan mevrouw Rijkhofsky van de VVD
[0:12:56] of zij de voorzittersrol over wil nemen, zodat ik mijn bijdrage kan doen.
[0:13:04] Dank u wel, voorzitter.
[0:13:06] Dikke kabels, de datacentra waar mijn favoriete series worden gestreamd en de glasvezelsprietjes
[0:13:12] in de voortuin.
[0:13:14] Vandaag hebben we het over de ingewikkelde werkelijkheid achter digitalisering en ik zit
[0:13:17] hier wel een beetje met een digitale knoop in mijn maag.
[0:13:20] Want ik maak me enorm zorgen over onze afhankelijkheid van big tech.
[0:13:24] We moeten zelf de regie houden over overheidssystemen en infrastructuur.
[0:13:27] Als zelfs een deel van de systemen achter het .nl-internetdomein naar de Amazon-cloud verdwijnt,
[0:13:33] hebben we een gigantisch probleem.
[0:13:35] Daar heb ik vier vragen over, waarvan er twee al door de heer Sjeks Dijkstra zijn gesteld.
[0:13:39] Dus ik zal me tot die andere twee beperken.
[0:13:41] Dat is of we een duidelijke exitstrategie hebben voor ogen om op termijn over te schakelen naar
[0:13:45] Nederlandse en Europese alternatieven.
[0:13:48] En de volgende vraag is welke rol pakt Nederland als grootste IT-opdrachtgever in het stimuleren
[0:13:52] en lanceren van nationale en Europese cloud- en applicatieleveranciers?
[0:13:56] en gebeurt dit voldoende?
[0:13:58] En ook deze twee vragen met de wetenschap dat de staatssecretaris
[0:14:02] laten weten dat ze hier niet kon zijn.
[0:14:03] Dus als vragen niet volledig beantwoord kunnen worden,
[0:14:07] dan is dat natuurlijk helder. Waarom?
[0:14:09] Dan ook de zeekabels.
[0:14:11] Nederlands is trots om digitaal knooppunt te zijn.
[0:14:14] Maar we varen nog steeds op de infrastructuur die we 20 jaar geleden hebben aangelegd.
[0:14:19] Die oude internetkabels worden langzaam maar zeker uitgefaseerd.
[0:14:22] Er ligt met de Far North Fiber Zeekabel nu een gouden kans
[0:14:25] die we met beide handen moeten aangrijpen.
[0:14:28] Daar ook een aantal vragen over.
[0:14:30] Zeekabels laten we aan de vrije markt,
[0:14:32] maar er is al in 25 jaar geen enkele kabel aangeland in Nederland.
[0:14:36] Wat zegt dat volgens de minister?
[0:14:38] Waarom zou het de markt deze keer wel lukken?
[0:14:40] Staat Nederland niet zwakker dan andere Europese landen
[0:14:43] die wel publiek investeren in onderzeeze internetkabels,
[0:14:46] zoals Frankrijk en Denemarken?
[0:14:48] Wat is de rol van het ministerie binnen de Zeekabelcoalitie?
[0:14:51] En wat is de gezamenlijke ambitie van de coalitie?
[0:14:54] en hoe gaat de minister daarop sturen?
[0:14:56] Kan de minister zich committeren aan het aanleggen van de Nederlandse aftakking van de Far North Fiber
[0:15:01] en zo snel mogelijk met Marktpartij een plan bedenken om dit gezamenlijk te financieren?
[0:15:06] Kan de minister ook per brief een stand van zaken geven over de studie naar zeekabels in het Caribisch gebied?
[0:15:12] En dan, de meeste dingen zijn al aangestipt, maar de A van arbeid in het kopje die mist ik nog.
[0:15:18] Dus bij deze.
[0:15:19] Als overheid hebben we ook een enorme macht om de markt te sturen.
[0:15:22] Naast regulering doen we dat ook door als partner, klant en werkgever actief deel te nemen aan
[0:15:27] de digitale economie.
[0:15:28] Die kans pakken we nog niet altijd.
[0:15:31] Vooral nu projecten uit de Human Capital Agenda ICT ten onder dreigen te gaan met het Nationaal
[0:15:36] Groeifonds.
[0:15:37] Welke opvolging wil de minister geven aan de regionale samenwerkingen uit de Human Capital
[0:15:41] Agenda ICT?
[0:15:43] Welke mogelijkheden ziet de minister om projecten die effectief en schaalbaar zijn te behouden?
[0:15:47] Hoeveel geld kan zij structureel inleggen?
[0:15:49] Ook moeten we niet vergeten dat de overheid de grootste ICT-werkgever is.
[0:15:54] Is de minister bereid om naast het faciliteren van de agenda, ook zelf een actieve deelnemer
[0:15:58] te worden in het overleg?
[0:16:00] En hoe kan de minister dit vormgeven?
[0:16:02] Groene en digitale banen zijn nu vooral groene en digitale plannen, maar waar blijft het
[0:16:07] geld om deze losse projecten uit te rollen?
[0:16:09] Ik ga eerlijk zijn, het structureel behouden van die regionale samenwerking gaat wat kosten.
[0:16:15] De verwachting is zelfs 80 tot 120 miljoen per jaar.
[0:16:17] Maar we zijn nu veel duurder uit als we niks doen.
[0:16:21] We plakken nu overal experimentjes en pilots op, maar dat zijn pleistertjes op een bloedende
[0:16:25] wond.
[0:16:26] Het tekort is nu, dus investeren moet ook nu.
[0:16:30] Dank u wel, voorzitter.
[0:16:41] Nou, dan doen we het eventjes zo, denk ik.
[0:16:43] Dan heb ik het woord zojuist teruggekregen en dan zie ik een interruptie van mevrouw Rijkhofsky
[0:16:47] van de VVD.
[0:16:49] Ja, dank.
[0:16:50] Dank ook aan mevrouw Katma voor haar inbreng, want ik hoor wederom dat ik in het debat,
[0:16:56] Ik denk maandag hebben we ook een debat met elkaar gezeten.
[0:16:58] Ook weer een aantal voorstellen.
[0:17:00] Er moet financiële dekking komen.
[0:17:02] We moeten meer investeren. Dit en dat. Dat ben ik ook helemaal met haar eens.
[0:17:05] Alleen, het lastige aan ons werk is juist dat je niet alleen iets moet vinden,
[0:17:09] maar dat je dan ook het potje en het geld erbij moet trekken.
[0:17:12] Er moet ergens anders ook geld vanaf.
[0:17:14] Dus waar wil mevrouw Katman dan geld vandaan halen om deze voorstellen te dekken?
[0:17:20] Als we het bijvoorbeeld hebben over die schrijnende tekorten in die digitale banen, dan zie je
[0:17:27] dat als we daar goed in gaan investeren dat het ons ongelooflijk veel gaat opleveren.
[0:17:31] Want wat we nu als overheid kwijt zijn aan inhuur, dat is gigantisch, dat is echt gigantisch.
[0:17:37] En daar moeten we mee stoppen, want dat houden we op de lange termijn gewoon niet vol, al
[0:17:41] dat geld.
[0:17:41] Dus het vraagt inderdaad wel om een voorinvestering om dan later goedkoper uit te zijn.
[0:17:46] En dan weet mevrouw Rijkovski ook dat ik dekkingen heb waar haar partij de VVD het vaak niet zo
[0:17:53] mee eens is.
[0:17:54] Ik vind dat je gewoon sowieso, en dan hebben we het bijvoorbeeld over echt hele grote multinationals
[0:18:00] die ongelooflijk veel winsten maken, over bijvoorbeeld de rug van onze mooie infrastructuur
[0:18:05] in Nederland.
[0:18:06] Nou, die mogen best meer bijdragen en dan kunnen we ook meer potten maken waar we zulke
[0:18:11] soort goede plannen uit kunnen betalen.
[0:18:12] Maar het vraagt ook gewoon om een voorinvestering wat later gaat opleveren.
[0:18:17] En wat betreft de investering in de zeekabels, het gaat hier over een bedrag van 80 miljoen
[0:18:21] euro.
[0:18:22] En de vraag is niet, overheid, leg even gelijk dat geld op tafel, de vraag is ook, kijk
[0:18:27] naar plannen, kan je dat in gezamenlijkheid met Europa doen, wat kan de markt wel nog
[0:18:32] zelf voorduit in het zakje doen.
[0:18:35] Het vraagt ook om, zou je gewoon de financiering kunnen faciliteren, hoe werkt het met garanties.
[0:18:39] En dan moet ik ook eerlijk gezegd hebben, een kilometersnelweg aanleggen kost serieus 100 miljoen euro.
[0:18:46] Doe mij dan even gewoon een kilometersnelweg minder en ga voor die zeekabel.
[0:18:49] Want ik denk dat dat voor het toekomstig verdienvermogen van Nederland een stuk beter is.
[0:18:56] Ja, dank. Met dat laatste punt kan ik me helemaal bij aansluiten.
[0:18:59] Al het voorgaande qua dekkingen niet.
[0:19:02] Dus we zullen zien waar we op uitkomen.
[0:19:06] Dan zie ik verder geen interrupties.
[0:19:09] Dan kijk ik even naar rechts naar de minister.
[0:19:11] hoeveel tijd ze nodig denkt te hebben voor de beantwoording en hoe lang we gaan schorsen.
[0:19:16] Dan schorsen we 25 minuten, dat is tot kwart voor twee.
[0:47:40] We gaan weer van start met het debat Digitale Infrastructuur en Economie.
[0:47:45] En het woord is aan minister Adriaenssens voor de beantwoording.
[0:47:51] Dank u voorzitter.
[0:47:52] En ook goed dat we dit debat voeren zoals het door uw commissie is gememoreerd.
[0:47:56] De digitale infrastructuur is wel de basis waarop we onze toekomstige economie bouwen.
[0:48:02] En nou ja, daar moeten we niet denken dat dat vanzelf goed gaat, want dat is zeker niet zo.
[0:48:07] Dat vraagt onze aandacht, dat vraagt ook een plan en dat vraagt ook inderdaad om investeringen.
[0:48:11] Ik heb in januari een foto aangeleverd aan uw Kamer, de staat van de digitale infrastructuur,
[0:48:17] van hoe ziet het er nu uit.
[0:48:19] En dat is eigenlijk een integrale benadering, want je kunt praten over de digitale infrastructuur,
[0:48:23] maar dat is zowel de zeekabel als de aanlanding op land,
[0:48:28] dan vervolgens een datacenter als ook een cloudfaciliteit.
[0:48:32] Het heeft allemaal met elkaar te maken.
[0:48:34] En als je te veel in het een investeert, maar je hebt het andere niet georganiseerd,
[0:48:37] dan gaat het ook niet goed.
[0:48:38] Dus we moeten zorgen voor die integrale benadering.
[0:48:42] En vervolgens gaat het over de toepassingen.
[0:48:43] En ik was recent nog bij het Mobile World Congress in Barcelona.
[0:48:47] En dat is wel mooi en interessant ook om te zien.
[0:48:50] Je ziet dat allerlei bedrijven aan de slag gaan met applicaties,
[0:48:53] met de toepassingen van die structuur die wij aanbieden.
[0:48:55] En ik realiseerde me wel dat dat wel de manier is
[0:48:58] om ook meer mensen mee te nemen
[0:49:00] in wat het belang is van de digitale infrastructuur.
[0:49:03] Want de toepassingen begrijp je vaak wel.
[0:49:05] Dan denk je, oh, dat kan het voor mij opleveren.
[0:49:07] Maar als we het hebben over zoiets ingewikkelds als een datacenter,
[0:49:10] dan is dat voor de meeste mensen een beetje ver van wetshow,
[0:49:13] behalve dat het een grote blokkendoos is die in de weg staat.
[0:49:15] Dus we zullen daar, denk ik, ook moeten helpen
[0:49:18] om dit over de bühne te brengen.
[0:49:20] Ook daarom is het goed dat we dit debat hebben.
[0:49:24] We werken er hard aan en daar wil ik een paar voorbeelden noemen als introductie, want het
[0:49:28] geeft ook enigszins een antwoord aan de heer Siks-Dijkstra, die vroeg wat doen we nou eigenlijk
[0:49:31] allemaal.
[0:49:34] Bijvoorbeeld stimuleren we de nieuwe zeekabels met de Zeekabelcoalitie, en dat is echt wel
[0:49:38] een versnelling, zeg maar, een intensivering van wat we daarvoor deden, en ook het nieuwe
[0:49:43] cloudaanbod.
[0:49:44] Dat doen we met GaiaX en met de IPCI Cloud Infrastructure & Services, die ook al genoemd
[0:49:48] is.
[0:49:49] en we investeren ook met het ontwikkelen en het uitrollen
[0:49:52] van de nieuwste netwerktechnologie door middel van de aankomende 5G-veiling
[0:49:56] en het groeifondsproject rondom 6G, de Future Network Services.
[0:50:00] En ook versterken we de digitale infrastructuur door regels op te stellen
[0:50:04] die de sector betrouwbaarder, eerlijker, veiliger maken,
[0:50:08] want dat is ook een belangrijke voorwaarde.
[0:50:10] Dat doen we vooral met Europese regels, zoals de Data Act, de AI Act
[0:50:14] en de Gigabit Infrastructure Act.
[0:50:17] En ik vind het heel belangrijk dat we ons dus niet blind staren
[0:50:20] op die afzonderlijke onderdelen van die digitale infrastructuur,
[0:50:23] maar dus steeds ook die samenhang van regulering,
[0:50:27] het investeren in infrastructuur en de toepassingen blijven zien in samenhang.
[0:50:31] Het is een ecosysteem.
[0:50:34] En onze internetkabels en aansluitnetwerken kunnen nog zo goed werken,
[0:50:38] maar zonder goede clouddiensten, zoals gezegd, de datacenters,
[0:50:41] hebben we geen toegang tot de gegevens.
[0:50:43] Dus, voorzitter, het belang daarvan is volgens mij heel duidelijk aangegeven, ook in hoofdlijnen
[0:50:48] net voor u geïntroduceerd, wat wij daaraan doen, zoals ook te lezen in de staat op de
[0:50:55] digitale infrastructuur.
[0:50:56] En dan zou ik eigenlijk willen overgaan naar het beantwoorden van de vragen.
[0:51:02] En daar heb ik een aantal blokjes gemaakt, voorzitter.
[0:51:05] Ik heb de digitale infrastructuur, algemene en veiligheid.
[0:51:09] Dan heb ik de digitale infrastructuur, cloud en cloudgebruik.
[0:51:14] zeekabels, de arbeidsmarkt en andere onderwerpen, waaronder AI.
[0:51:20] Dan zal ik beginnen met de digitale infrastructuur algemeen en veiligheid.
[0:51:27] De volgorde is misschien enigszins willekeurig, maar dan begin ik met het antwoord op de vraag van de heer
[0:51:32] Valliers. Dat was namelijk nog een specifieke vraag, daarom zeg ik dat over de cybersecurity, het NAVO
[0:51:37] Diana High Assurance en Cryptographic Accelerator, of we dat konden vestigen.
[0:51:41] Dat is wel eens een hele mond vol.
[0:51:43] Xcelerate kon bevestigen in Nederland en wat de stand van zaken is.
[0:51:46] U bent goed op de hoogte.
[0:51:48] Voorzitter, de heer Van Lies is goed op de hoogte, zeg ik via u,
[0:51:51] want eind vorig jaar zijn de drie Nederlandse start-ups geselecteerd
[0:51:55] om innovaties te ontwikkelen voor de NAVO.
[0:51:57] En ik geloof dat ze ongeveer een ton per project krijgen,
[0:52:01] want er zijn dus ook subsidies voor beschikbaar gesteld.
[0:52:05] Maar voor de stand van zaken, daarvan moet ik toch verwijzen
[0:52:07] naar de minister van Defensie, want het valt onder haar regie.
[0:52:11] Maar het is ook meegenomen in de DOSA,
[0:52:14] dus in de digitale open strategische autonomiestrategie die wij hebben.
[0:52:19] En dan zit het in de actielijn op crypto.
[0:52:21] Dus wij proberen wel die samenhang te bewaken.
[0:52:25] Een vraag van mevrouw Rijkhofsky, voorzitter,
[0:52:27] over het snel en gedetailleerd delen van acute dreiging informatie.
[0:52:32] Enorm belangrijk.
[0:52:33] En dan vroeg zij met name om daar ook de Nederlandse high-tech bedrijven in te betrekken
[0:52:38] en sneller te informeren.
[0:52:40] Helemaal eens met de ambitie. Ik onderschrijf dat volledig.
[0:52:43] Het is ook een van de ambities om snel die informatie te delen.
[0:52:46] En ik herken ook echt de urgentie.
[0:52:50] Het is ook onderdeel van de doorontwikkeling van het landelijk dekkend stelsel van de
[0:52:53] cybersecurity samenwerkingsverbanden en het programma Cyclotron.
[0:52:59] Binnen dat programma wordt samengewerkt in een kring van hoogwaardige bedrijven
[0:53:03] om die informatie actueel en tactisch ook te delen met elkaar.
[0:53:08] en de veiligheidsdiensten werken daarin ook samen.
[0:53:12] De integratie aan de andere kant van Digital Trust Center,
[0:53:14] National Cyber Security Center en het Computer Security Incident Response Team
[0:53:18] voor digitale diensten, die gaan wij samenvoegen
[0:53:20] en gelukkig krijgen we dan één naam, hoop ik.
[0:53:23] Dat valt daar natuurlijk ook onder om te zorgen
[0:53:25] dat we zowel vitale als niet-vitale bedrijven
[0:53:27] snel kunnen informeren over dreigingen.
[0:53:30] We verkennen overigens ook wanneer een screening van personeel behulpzaam is
[0:53:33] om die informatie te delen.
[0:53:37] U ontvangt binnenkort een brief van de minister van Justitie en Veiligheid over de doorontwikkeling
[0:53:43] van het landelijk dekkend stelsel van cybersecurity-samenwerksverbanden, want zij heeft er nogal wat, dus zij
[0:53:49] zal daarover een brief sturen aan de Kamer.
[0:53:53] U heeft een interruptie van mevrouw Rijkhofsky van de VVD.
[0:53:57] Dank, voorzitter.
[0:53:58] Ik kan dan via de brief van de minister van Justitie en Veiligheid of misschien via een
[0:54:03] andere route, dat we op een gegeven moment ook een update krijgen over die doorontwikkeling van
[0:54:07] het cyclotron. Volgens mij is het een beetje een doorontwikkeling van het Kik, wat het eerst was,
[0:54:12] juist om ervoor te zorgen dat die acute dreigingsinformatie snel gedeeld kan worden.
[0:54:15] En daar waren nodig AFJD-personeel ook gescreend.
[0:54:19] Maar het gaat er met name om die kring van bedrijven en die hechtere samenwerking,
[0:54:24] zoals nu ook in het Verenigd Koninkrijk gebeurt.
[0:54:27] Ik denk dat we dat meenemen in de Nederlandse cybersecurity-strategie en de voortgangsrapportage.
[0:54:33] En ik spreek... Ja, en dat komt in het najaar.
[0:54:36] Dan zal ik het daarin expliciet meenemen, ook met de aandachtspunten van mevrouw Rijkoski.
[0:54:44] Voorzitter, nog specifiek een vraag van de heer Valieze...
[0:54:47] ...hoe we zorgen dat we onze technologische voorsprong behouden.
[0:54:53] De vraag was meer geformuleerd hoe zorgen we het niet weggooien.
[0:54:55] Maar volgens mij willen we behouden en delen we dat als vertrekpunt.
[0:54:59] Ik heb het belang daarvan aangetoond, daar is uw hele commissie ook van overtuigd.
[0:55:03] Dus dat ga ik hier niet herhalen.
[0:55:05] We hebben de Nationale Technologiestrategie geïntroduceerd
[0:55:09] in het begin van dit jaar en dat is echt een enorme stap voorwaarts
[0:55:12] om ons expliciet te committeren aan bepaalde technologiestrategie
[0:55:17] voor de verschillende technologieën die we daarin noemen.
[0:55:21] En cyber is daar onder andere in meegenomen.
[0:55:26] En per technologie is ook aangegeven wat er voor nodig is om in 2035
[0:55:31] leidend te zijn, leading te zijn op die strategie.
[0:55:34] En dat is in ieder geval de lijn die we daar hebben.
[0:55:40] En overigens verder investeren we ook enorm veel in onderzoek en innovatie.
[0:55:44] En dat doen we met verschillende projecten.
[0:55:47] Bijvoorbeeld via het Groeifonds investeren we in AI.
[0:55:50] Dat doen we met 204 miljoen via AI-Net.
[0:55:54] En daar is overigens 44 miljoen van voorwaardelijk toegekend.
[0:55:57] Er is ook 203 miljoen euro voor de ontwikkeling van netwerktechnologie, ook via het Groeifonds.
[0:56:03] En met de Ipsi-cloud gaat er 70 miljoen om voor de ontwikkeling van de cloud-technologie in Nederland.
[0:56:12] Daarnaast voorzien we in een agenda-doza, zoals bekend, ook met een analysekater en prioritering
[0:56:18] voor de belangrijkste afhankelijkheden en hoe we daarmee om moeten gaan.
[0:56:22] Want per afhankelijkheid is ook weer een actie geformuleerd.
[0:56:25] Hoe we daarmee aan kunnen werken om die afhankelijkheden te verminderen.
[0:56:30] Dat in antwoord op de heer Valise, voorzitter.
[0:56:35] Dan heeft de interruptie van de heer Van Liessen.
[0:56:37] Voorzitter, dank voor het woord.
[0:56:38] Dan hoor ik dat over het groeifondsverstaan.
[0:56:41] Natuurlijk, in die stukken heb ik ook gelezen dat er al wat bedragen staan genoemd.
[0:56:44] Dan is de vraag of die al gereserveerd zijn, gezien het groeifonds on hold staat op dit moment.
[0:56:51] Dat was eigenlijk mijn vraag.
[0:56:56] Voorzitter, dat is inderdaad een terechte vraag, want je hebt bij het groeifonds drie soorten toekenning.
[0:57:01] Als ik het even zo mag zeggen.
[0:57:02] Je hebt de definitieve toekenning, dat op basis van wat er is afgesproken betaald wordt.
[0:57:07] dan is het eigenlijk een juridische verplichting,
[0:57:09] omdat het ook al geleverd wordt, dan wordt het betaald.
[0:57:12] Je hebt een voorwaardelijke toekenning,
[0:57:14] dan moet er nog een aantal voorwaarden worden voldaan
[0:57:16] voordat dat bedrag beschikbaar gesteld wordt.
[0:57:19] En er zijn reserveringen.
[0:57:20] De reserveringen, dan moet er nog het een en ander gebeuren,
[0:57:22] dat verwachten we wel, maar dat is nog meer een soort bestuurlijk commitment
[0:57:26] dan een juridische verbinding.
[0:57:28] En als we het hebben over het AI-netprogramma,
[0:57:32] dan is daarvan 44 miljoen voorwaardelijk.
[0:57:36] Als we kijken naar de ontwikkeling van 6G, de netwerktechnologie,
[0:57:40] daarvan is 61 miljoen toegekend en er is een reservering gemaakt van 142 miljoen.
[0:57:47] Dus daar moet nog wel het nodige gebeuren om dat ook daadwerkelijk betaalbaar te kunnen stellen.
[0:57:53] En naar de cloud-ipsize, een andere soort financiering, die is toegezet.
[0:58:05] Het volgende blokje, voorzitter, dan ga ik naar cloud en cloud gebruik door de overheid,
[0:58:11] Het was een vraag van mevrouw Rijkowski.
[0:58:14] Hoe we het kabinet aankijken tegen de suggestie van de bijkorf voor de cloud?
[0:58:21] Hoe we dat kunnen stimuleren?
[0:58:23] Een idee van Klingendael, als ik het goed heb.
[0:58:25] Zoals u aangaf, voorzitter, mevrouw Rijkowski aangaf net, het is duidelijk dat de markt op dit moment niet goed functioneert.
[0:58:33] Er is toch een bepaalde mate van marktfalen dan wel de winner takes it all.
[0:58:37] Dus we moeten wel opletten wat we doen.
[0:58:39] En in algemene zinnen zijn we ook te afhankelijk.
[0:58:42] Daar zijn we met elkaar volgens mij heel erg bewust van,
[0:58:44] dat we daar een grote uitdaging hebben, want het gaat over enorm veel geld
[0:58:47] en de voorsprong accelereert ook in bepaalde maten.
[0:58:51] Dus hoe haal je dat in, dan wel vind je niches
[0:58:54] waarin je jezelf een belangrijke positie geeft in die ontwikkeling.
[0:59:00] Daarom hebben we ook verschillende initiatieven
[0:59:02] die zich richten op het stimuleren
[0:59:03] van meer Nederlands- en Europese aanbod van clouddiensten.
[0:59:06] En een voorbeeld is inderdaad de dataverordening
[0:59:09] om de regulering goed te maken voor delen van data,
[0:59:12] toegang daartoe, het uitwisselen daarvan,
[0:59:16] het versterken van de operabiliteit,
[0:59:18] waar bijvoorbeeld ook de IPSAI is genoemd en Gaia-X.
[0:59:21] Maar het is ook heel belangrijk voor een goed functionerende markt
[0:59:24] dat vraag en aanbod bij elkaar komen.
[0:59:26] En het is daarom ook goed dat er vorige week een ronde tafel is geweest,
[0:59:29] dat u ook daar kennis van heeft kunnen nemen wat daarvoor nodig is.
[0:59:32] En het idee van de bijkorf vind ik eigenlijk wel een heel interessant initiatief.
[0:59:36] Dus ik ben ook wel bereid om die mogelijkheid nader te bekijken.
[0:59:40] En om te kijken of dat een aansluit op onze aanpak.
[0:59:43] Om met die creativiteit misschien te kijken of we die positie steviger kunnen maken.
[0:59:47] Dus die toezegging wil ik wel graag doen, voorzitter.
[0:59:52] De heer Valise vroeg expliciet naar wat de IPSAI CIS betekent voor onze digitale infrastructuur.
[0:59:57] Die IPSAI beoogt, dat is het Europese project waarin je samenwerkt in Europa aan bepaalde
[1:00:03] ontwikkelingen, die beoogt een nieuwe generatie innovatieve en duurzame en veilige cloud-oplossingen
[1:00:08] in Europa te ontwikkelen en daarmee dus die Europese waardenketen te versterken.
[1:00:14] Dat moet dan zorgen voor ontwikkeling van gegevensverwerkingscapaciteit, voor software, voor instrumenten voor delen
[1:00:21] van gegevens waarmee we dus ook nieuwe dienstverleningen kunnen opzetten.
[1:00:25] En daar komen ook investeringen in Nederlandse cloud-infrastructuur uit voort.
[1:00:31] Die komen daarin voor, want het kan ook betekenen dat we nieuwe...
[1:00:35] Het zou daaruit kunnen volgen.
[1:00:36] Het zou kunnen betekenen dat we nieuwe datacenters in Nederland zouden moeten neerzetten.
[1:00:40] Dus we moeten ook heel goed die samenhang in de gaten houden.
[1:00:44] U vroeg specifiek hoe we dat in Nederland dan gaan, hoe dat in Nederland gaat neerslaan.
[1:00:50] Er zijn een aantal landen die meedoen, Frankrijk, Duitsland en Nederland onder andere.
[1:00:56] Er zijn twee consortia vanuit Nederland en er is een project van LeaseWeb, die zijn goedgekeurd.
[1:01:02] En dat zijn dan bedrijven als Spiritus, BetterBe, Derens Nederland, Eurofiber, Stichting Nationale
[1:01:06] Beheersorganisatie, Internet Providers is aangesloten, TNO, Universiteit Twente, Infosupport,
[1:01:13] 13D-net, BIT, Amsix en LeaseWeb uiteraard, zoals ik het noem.
[1:01:21] En die hebben ruim dus inderdaad 71 miljoen staatssteun ontvangen, toegezegd gekregen.
[1:01:26] Dus daarmee slaat het wel degelijk neer in Nederland.
[1:01:31] Cloud gebruik bij de overheid en de kritieke digitale infrastructuur.
[1:01:36] Een vraag van mevrouw Katman, welke rol Nederland pakt.
[1:01:40] Ja, soms herhaal ik mezelf een beetje, maar we stimuleren en lanceren nationale en Europese
[1:01:45] clouden en applicatieleveranciers.
[1:01:48] Het stimuleren van die initiatieven, dat gebeurt dus al, zoals met GAIA-X en de IPSEI.
[1:01:55] Ja, en zoals gezegd is de overheid natuurlijk ook een hele belangrijke speler als het gaat
[1:02:00] over de aanbestedingen in het IT-landschap.
[1:02:04] Dat is correct.
[1:02:04] En daarom moeten we ook goed kijken naar de goede besteding van die middelen.
[1:02:10] En departementen zijn dus ook aan de zet, zeg maar,
[1:02:15] om de aanbestedingsregels daar goed te volgen.
[1:02:17] En wij moeten dat ook weer goed controleren.
[1:02:21] En de CIO van het Rijk, die evalueert momenteel het cloudbeleid,
[1:02:27] en zal daarop ook in een volgende herziening,
[1:02:29] want zo'n beleid, als je dat evalueert, dan stel je het ook weer bij
[1:02:32] naar aanleiding van wat je hebt aangetroffen.
[1:02:35] Je zal ook aandacht hebben voor het inkopen van de cloud-diensten
[1:02:37] in relatie tot onze strategische autonomie en de risicovolle afhankelijkheden.
[1:02:42] Dus we hopen daarmee steeds beter cloud-beleid te ontwikkelen.
[1:02:48] U heeft een interruptie van de heer Valise van de PVV.
[1:02:52] Ja, voorzitter, dank voor de woord.
[1:02:53] Is er al zicht op wanneer die evaluatie toegezonden wordt aan de Kamer?
[1:02:59] Het ministerie van Binnenlandse Zaken gaat erover
[1:03:02] en eind van het jaar heb ik begrepen dat dat komt.
[1:03:05] Het gaat dus over de evaluatie van het Rijkscloudbeleid.
[1:03:08] Even voor alle helderheid.
[1:03:13] Het cloudgebruik bij de overheid in kritieke digitale infrastructuur.
[1:03:16] Vraag van mevrouw Katman of we een duidelijke exitstrategie hebben
[1:03:21] om op termijn dus over te schakelen
[1:03:23] naar Nederlandse en Europese initiatieven.
[1:03:27] In het Rijksbrede Cloudbeleid is opgelegd
[1:03:31] dat we een exitstrategie moeten hebben voor uitbestedingen
[1:03:34] ten behoeven van het materieel publiek cloudgebruik.
[1:03:37] Het is eigenlijk een randvoorwaarde dat je een exitstrategie hebt.
[1:03:40] En de departementen en de bedrijven zijn dus zelf verantwoordelijk
[1:03:44] voor het opnemen van een exitstrategie
[1:03:45] in hun overeenkomsten met de cloudleveranciers.
[1:03:49] Dat betekent dan niet dat het QQ moet, überhaupt moet,
[1:03:53] maar wel dat er moet worden nagegaan of het wenselijk is.
[1:03:56] Dus er moet een risicoanalyse worden gemaakt.
[1:03:59] En dus daar waar risicovolle afhankelijkheden zijn,
[1:04:02] is het belangrijk dat je wel een exitstrategie opneemt.
[1:04:07] U heeft een interruptie van de heer Sjiks-Dijkstra van NSC.
[1:04:11] Dank, voorzitter. Een vraag aan de minister over die exit-strategie.
[1:04:16] Is in het Rijksproject de cloud-beleid ook opgenomen
[1:04:20] binnen hoeveel tijd ze weg zouden moeten zijn bij een cloud-provider?
[1:04:23] En is wel eens in de praktijk ook de proef op de som genomen
[1:04:26] om daadwerkelijk ook uit te treden uit bijvoorbeeld een commerciële cloud-provider
[1:04:30] en hoelang dat duurt en welke mogelijke raafvoorhanden daar nog gaan zitten?
[1:04:37] Voorzitter, voor alle helderheid, het is verplicht om een strategie te hebben op exit
[1:04:41] en niet om een verplichte exit te hebben.
[1:04:43] Dus op het moment dat je een analyse maakt van wat de risico's zijn,
[1:04:47] dan hoort daar dus ook een strategie bij een plan hoe je die risico's kan mitigeren.
[1:04:51] En daarbij hoort dus ook een gepast, stel dat er een hele grote afhankelijkheid is,
[1:04:56] dat je daar ook het tijdpad op aanpast.
[1:04:58] Dus het is echt op maat dat de departementen daar een invulling aan moeten geven.
[1:05:04] of dat voldoet, moet natuurlijk dan getoetst worden door de CIO van het Rijk,
[1:05:08] of dat Rijksbrede Cloud-beleid ook op deze wijze goed wordt geïmplementeerd.
[1:05:13] En dat zit dus in die evaluatie die eind van dit jaar naar uw Kamer komt.
[1:05:18] En ik begrijp nu dat in Q2 de eerste resultaten van het onderzoek beschikbaar zijn
[1:05:23] en in Q4 een herzieningsvoorstel.
[1:05:26] Dus dat even voor de fine-tuning.
[1:05:33] Voorzitter, een vraag van de heer Valise.
[1:05:37] ...hoe we controle houden over gevoelige en beschermde gegevens.
[1:05:42] Ik ben het helemaal met u eens dat we gevoelige gegevens goed moeten beschermen...
[1:05:47] ...en dat staatsgeheime informatie, dat is bijna een no-brainer...
[1:05:50] ...natuurlijk niet in een public cloud gezet kan worden...
[1:05:52] ...ongeacht de herkomst van de cloud provider.
[1:05:55] En voor bijzondere persoonsgegevens geldt natuurlijk ook gewoon de AVG...
[1:05:59] ...geldt de algemene regelgeving.
[1:06:01] En ook deze gegevens mogen niet zomaar in de public cloud worden geplaatst.
[1:06:06] Een vraag van de heer Siks-Dijkstra, voorzitter, is of de overheid een actueel overzicht heeft
[1:06:13] van de kosten van de overstap naar een cloudprovider, het gebruik van de Amerikaanse hyperscalers
[1:06:20] en dergelijke.
[1:06:21] Nee, we hebben geen centraal overzicht, dat hebben we niet.
[1:06:24] Zoals gezegd zijn de departementen zelf verantwoordelijk voor de applicaties die ze gebruiken en hoe
[1:06:31] ze met de risico's omgaan.
[1:06:33] Er geldt wel voor materieel publiek cloud gebruik een departementale registratieplicht.
[1:06:39] En dat is op basis van het Rijksbrede Cloud Beleid 2022.
[1:06:44] U heeft een interruptie van de heer Siegst Dijkstra van NEC.
[1:06:47] Dank voorzitter.
[1:06:49] De overheid heeft wel een subdepartement wat strategisch leveranciersmanagement Microsoft, Amazon, Google is.
[1:06:57] Is het ook niet iets voor die partij om ook bij te houden wat zijn nou de totale kosten en hoe verhoudt dat zich tot elkaar?
[1:07:02] maar dan lijkt me toch dat een centraal overzicht randvoorwaardelijk is
[1:07:06] om strategisch leveranciermanagement uit te voeren?
[1:07:09] Ik begrijp de vraag heel goed, voorzitter.
[1:07:12] Ik denk dat ik deze even opneem met mijn collega.
[1:07:15] Ik weet wel dat er al eerder door uw Kamer is gevraagd
[1:07:17] wat überhaupt de kosten zijn die gepaard gaan met ICT in de hele brede zin.
[1:07:22] Ik weet wel dat dat een hele exercitie is om dat zichtbaar te maken
[1:07:26] door de wijze waarop wij dat registreren.
[1:07:28] Maar uw Kamerlid vraagt nu naar een hele gerichte kostenopgave.
[1:07:34] En mij lijkt toch wel dat daar enige logica in zit.
[1:07:37] Dus ik zal dat opnemen met de staatssecretaris.
[1:07:45] Dan kom ik bij de zeekabels, voorzitter.
[1:07:50] Een aantal van uw leden, VVD, GroenLinks, PvdA en NSC, vroegen met name naar de aftakking
[1:07:59] van de Far North Fiber-kabel en zo snel mogelijk met de Marktpartij een plan bedenken om dit
[1:08:05] gezamenlijk te financieren.
[1:08:07] Misschien even over de zeekabels in algemene zin.
[1:08:10] Er zijn tussen 2019 en 2024 vier nieuwe zeekabels aangelegd in Nederland, en dat gaat in de
[1:08:18] eerste plaats via private financiering.
[1:08:21] Maar het kan natuurlijk wel mogelijk zijn dat we op enig moment over publieke financiering
[1:08:26] zouden moeten praten. Zoals ook al aangegeven in dit debat gaat het wel over hele grote bedragen.
[1:08:33] Er werd een bedrag genoemd, de GroenLinks-PvdA, van 80 miljoen als we het hebben over de aftakking
[1:08:38] Far North van Ierland naar Nederland. Maar dat is misschien al eerder 100, 150 miljoen. Het is even
[1:08:44] moeilijk om daar een goede inschatting van te maken. Ik kijk zeker naar wat andere landen doen op dat
[1:08:51] En het is ook belangrijk dat we daar voor onze positie als digitaal knooppunt, Nederland
[1:08:57] als digitaal knooppunt, dat we niet achterblijven.
[1:08:59] Ik ben met twee sporen bezig om te kijken hoe we dat beter kunnen doen.
[1:09:03] Allereerst de Europese cofinanciering via Connecting Europe Facility.
[1:09:09] En met de Zeekabelcoalitie en het Far North Consortium zijn we aan het kijken naar het
[1:09:13] indienen van een aanvraag voor de volgende ronde van dit Europese fonds.
[1:09:17] wat volgens mij al sinds 2014 bestaat en nu weer een nieuwe ronde openstelt.
[1:09:23] Het consortium is door ons ministerie in contact gebracht,
[1:09:29] tweede actielijn, met InvestNL,
[1:09:32] om te kijken wat er mogelijk is ook met andere vormen van financiering
[1:09:38] die ook in creativiteit net werden genoemd.
[1:09:40] Het hoeft niet alleen maar over subsidies te gaan,
[1:09:42] het kan ook over leningen gaan, het kan ook over garanties gaan,
[1:09:45] het kan over allerlei vormen van financiering gaan
[1:09:47] En we hebben het over infrastructuur, dus in beginsel moet dat zijn waarde opleveren.
[1:09:51] Dus ik denk ook dat met die blik er door InvestNL gekeken zal worden naar deze aanvraag.
[1:09:57] Ik begrijp wel dat zij nu op dit moment in afwachting zijn van meer informatie
[1:10:01] om ook daadwerkelijk dat gesprek goed te kunnen voeren.
[1:10:08] Hoe we ons...
[1:10:10] Wat was eigenlijk het verlengde van de vragen over de zeekabels,
[1:10:14] hoe Nederland zich verhoudt tot andere Europese landen
[1:10:16] met betrekking tot het publiek investeren.
[1:10:18] Ik herken het beeld dat de omringende landen recent actief beleid hebben gevoerd
[1:10:22] voor het aanlanden van zeekapels, dus dat signaal dat herken ik.
[1:10:27] En in sommige gevallen ook door middel van publieke financiering of door garanties.
[1:10:32] Zoals gezegd, denk ik dat het goed is om met het oog op het toenemen van het belang
[1:10:36] dat wij ook op een creatieve manier kijken naar wat wij kunnen doen.
[1:10:43] En de GroenLinks, PvdA en NSC vroegen ook nog naar de gezamenlijke ambitie.
[1:10:50] Wat ik daar al over gezegd heb ten aanzien van die twee lijnen die lopen,
[1:10:54] denk ik dat het ook goed is om te noemen
[1:10:58] dat we de Zeekabelcoalitie ook coördineren,
[1:11:03] dat we een coördinator voor de coalitie hebben aangetrokken
[1:11:05] en dat we die ondersteunen, ook via het Nederlands, het NFAJ,
[1:11:10] en dat we doelen hebben opgesteld met de coördinator
[1:11:12] voor het jaarplan van de Zeekabelcoalitie.
[1:11:15] En aan de hand daarvan evalueren we dus ook de voortgang
[1:11:17] van die zeekabelcoalitie en de acties die daar lopen.
[1:11:22] Dan een vraag van mevrouw Rijkhofsky en mevrouw Katman.
[1:11:25] Welke andere infrastructurele projecten ik met interesse volg en wat de plannen zijn
[1:11:32] om het hele Koninkrijk te voorzien van een goede verbinding?
[1:11:35] Maar ik denk ten aanzien van het eerste dat ik het nodig al heb aangegeven,
[1:11:39] maar ten aanzien van Caribisch Nederland is het belangrijk dat we ons inzetten
[1:11:43] voor een hoger voorzieningenniveau al daar.
[1:11:47] en daarvoor laat ik op dit moment een onderzoek doen naar de knelpunten en de opties voor zeekabels
[1:11:52] die de eilanden kunnen ontsluiten. En ik verwacht de resultaten daarvan nog dit jaar aan uw Kamer te
[1:11:58] kunnen toeleiden. Een vraag van de heer Sjiks-Dijkstra over de kwetsbaarheden en de risico's
[1:12:07] van de zeekabels. Het is inderdaad zo dat datakabels fysiek kwetsbaar zijn, bijvoorbeeld
[1:12:14] voor kabelbreuken door visserij of ankers.
[1:12:18] En sinds eind jaren 90 tot nu toe zijn er ook meerdere kabelbreuken geweest.
[1:12:22] Ik geloof zo'n 45 in de nu nog actieve kabels in de Noordzee.
[1:12:28] Dat lijkt heel veel, maar het heeft nooit significant impact gehad
[1:12:31] op de gebruikers van de telecommunicatiediensten.
[1:12:34] En kabels, nou ja, is een beetje no-brainer,
[1:12:37] want kabels in een kanaaltunnel hebben uiteraard geen last van de kabelbreuken
[1:12:41] die door dit soort oorzaken ontstaan.
[1:12:43] De impact van een enkelvoudige kabelbreuk blijkt beperkt tot de reparatiekosten en de reparatieduur
[1:12:50] en dat is voor de eigenaar en dat wordt gemiddeld binnen 10 tot 15 dagen hersteld.
[1:12:56] Een storing ten gevolge van een kabelbreuk op land of door uitval van optische netwerkapparatuur
[1:13:01] bij een aanlangspunt wordt meestal binnen 24 uur verholpen.
[1:13:07] De eigenaren van de onderzeese kabels hebben meerdere maatregelen genomen om de kabelbreuken
[1:13:12] te voorkomen, onder andere door gebruik te maken van een verbeterde en een diepere aandecht
[1:13:17] van de kabels en actievere monitoring van het bewegen van schepen in de buurt van de onderzeese
[1:13:23] datakabels.
[1:13:28] Voorzitter, dan heb ik de vragen beantwoord als het gaat over de zeekabels.
[1:13:36] Dan kom ik bij de arbeidsmarkt.
[1:13:39] Welke opvolging wil ik geven aan de regionale samenwerking uit de Human Capital Agenda ICT?
[1:13:46] Het is echt een intensief programma van het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen,
[1:13:51] de regio's en EZK.
[1:13:52] Het stimuleert de kennisuitwikkeling en ook de samenwerking in de regio's, ook de plek waar het
[1:13:58] moet gebeuren.
[1:14:00] En daar wordt vooral gewerkt aan de opschaling van succesvolle om- en
[1:14:04] bijscholingsinitiatief.
[1:14:05] En daar zijn er echt wel wat, make it work, IT Academy Noord-Nederland en dergelijke.
[1:14:11] En elke regio kent zijn eigen economische structuur, zijn onderwijs en zijn specifieke
[1:14:14] behoeftes en daar ligt dus ook die verantwoordelijkheid.
[1:14:17] Het ministerie van Economische Zaken ondersteunt de Human Capital ICT-agenda
[1:14:22] met ongeveer 7 ton per jaar.
[1:14:25] En momenteel wordt er in elke provincie geanalyseerd hoe groot de vraag is naar
[1:14:29] ICT'ers en er wordt op basis daarvan één overkoepelende aanpak gemaakt.
[1:14:36] En eigenlijk was dit bedoeld voor de vierde ronde van het Groeifonds, maar
[1:14:39] nog even de vraag hoe zich dat gaat ontwikkelen.
[1:14:44] En in het verlengde daarvan, voorzitter, het is natuurlijk niet een kwestie van plannen.
[1:14:48] Het gaat natuurlijk echt over activiteiten.
[1:14:50] Het gaat over het opzoeken van de knelpunten, maar het gaat ook over het om- en het bijscholen.
[1:14:55] En ik denk dat het toch goed is om een aantal activiteiten te noemen die lopen, programma's
[1:15:00] die hier lopen al, want er gebeurt al echt heel veel.
[1:15:05] Via het Groeifonds investeren we maximaal 210 miljoen in de opschaling van de publiek-private
[1:15:13] samenwerking als het gaat over de samenwerking voor het beroepsonderwijs, met name gericht op ICT.
[1:15:19] En dan gaat het over activiteiten om de instroom te verhogen, om te zorgen voor leerlijnen,
[1:15:26] doorlopende leerlijnen en om het MKB beter te betrekken. Met name daar ligt wel een uitdaging.
[1:15:33] Ook investeert het groeifonds zo'n ongeveer 351 miljoen, daarvan is overigens ruim 205 miljoen
[1:15:40] voorwaardelijk toegekend, in het tech-kwadraatvoorstel.
[1:15:45] En dat heeft tot doel om alle kinderen in het primair
[1:15:48] en het voortgezet onderwijs in aanraking te laten komen
[1:15:51] met technologie, ICT, techniek, in de brede zin, daar begint het.
[1:15:57] En mijn collega van sociale zaken, minister van ZW,
[1:16:00] die investeert jaarlijks 48 miljoen in de SLIM-regeling,
[1:16:03] waarschijnlijk wel bekend, en dat is echt gericht op het stimuleren
[1:16:06] en het leren en ontwikkelen binnen het MKB.
[1:16:08] En via de regeling Versterking Aansluiting Beroepsonderwijscolom van OCW
[1:16:13] is weer 150 miljoen beschikbaar voor aansluitende opleidingsroutes
[1:16:18] voor toptekortsectoren zoals ICT.
[1:16:22] En misschien ook nog wel het noemen waard is dat we de maatregel als de wet NLQF
[1:16:27] hebben die recent is aangenomen in uw Kamer, die ook gaat helpen.
[1:16:32] Want die gaat de competenties van de publieke functies vertalen naar de private functies
[1:16:37] zodat je makkelijker een overstap kan maken,
[1:16:41] dat je meer mobiliteit krijgt.
[1:16:44] Mevrouw Katman vroeg in dit verband ook dat we niet...
[1:16:47] Vroeg aandacht voor het feit dat we niet moeten vergeten
[1:16:49] dat de overheid ook de grootste ICT-werkgever is
[1:16:53] en of we ook zelf een actieve deelnemer kunnen worden
[1:16:56] in het overleg rondom de Agenda Groene en Digitale Banen.
[1:17:01] En dat is een terecht punt.
[1:17:03] Wij zijn als werkgever ook betrokken
[1:17:05] en dat is een verantwoordelijkheid dan van de staatssecretaris
[1:17:08] van Binnenlandse Zaken. Ik weet eigenlijk niet expliciet hoe dat wordt vormgegeven, maar
[1:17:12] dat zal ik aangeven. Dan maak ik het bruggetje naar AI, Artificial Intelligence. Hoe zorgen
[1:17:27] we dat we in koppositie blijven? Ik vrees dat wij niet echt een koppositie hebben als het
[1:17:31] gaat over AI, maar we moeten zeker ons best doen om daar de nodige inhaalslagen te maken.
[1:17:37] Dat is waarschijnlijk op het gebied van toepassingen dan de meest aangewezen weg. Het is een van
[1:17:45] onze prioriteiten in de nationale technologiestrategie en ook in de agenda digitale, de DOSA-agenda.
[1:17:52] En ik heb een aantal initiatieven al genoemd, zoals AI-Net, waar dus ruim 200 miljoen wordt
[1:17:59] uitgegeven om te zorgen dat we de knelpunten oplossen, dat we oplossingen realiseren, maar
[1:18:04] ook dat we kijken naar scholing.
[1:18:06] Ik weet wel dat het voor de bedrijven en de organisaties is aangesloten, dat het vaak
[1:18:12] iets is waar ze ook hun eigen ambities hebben liggen, maar dat het vooral de uitdaging is
[1:18:15] om het bredere mkb te gaan bereiken als het gaat over AI.
[1:18:19] En dan heb je het ook over hoe gaan dit soort bedrijven om überhaupt met hun data.
[1:18:23] Hebben ze dat überhaupt gedigitaliseerd?
[1:18:25] Realiseren ze zich wat ze daarmee kunnen bereiken
[1:18:27] en wat het AI voor hen kan betekenen?
[1:18:29] Dus bij sommige bedrijven zitten we al heel ver in de AI-toepassingen.
[1:18:32] Dan gaat het over efficiënties die worden doorgevoerd of nieuwe toepassingen.
[1:18:36] Maar bij andere bedrijven is het echt nog het bewustmaken
[1:18:39] van wat AI of überhaupt data governance kan betekenen.
[1:18:43] Dus ik denk dat we voor de volle breedte de aandacht moeten hebben,
[1:18:46] want een van mijn grote zorgen is dat we het niet bijhouden,
[1:18:49] dus dat is belangrijk, maar aan de andere kant ook dat het verschil te groot wordt.
[1:18:52] En daar moeten we, denk ik, ook alert op blijven,
[1:18:54] want iedereen zou moeten meekunnen doen in deze snelle ontwikkeling die plaatsvindt.
[1:19:00] En belangrijk daarbij is inderdaad ook de vraag van het NRC
[1:19:02] over de AI-faciliteit Groningen, of dat op het Netvlieg zit.
[1:19:05] Ja, degelijk, die is bekend.
[1:19:08] SURF en AI-Net werken dat project uit en ik ben echt heel benieuwd,
[1:19:12] Maar ik realiseer me ook heel goed dat dat hoge kosten...
[1:19:16] Een computersuperrekencapaciteit gaat over heel veel geld, honderden miljoenen.
[1:19:22] En die rekenkracht is echt wel een van de basisvoorwaarden...
[1:19:25] ...om überhaupt AI die ontwikkeling te laten doormaken.
[1:19:28] Dus ik hecht daar heel veel belang aan.
[1:19:30] Maar we zullen denk ik wel als parlement in een brede, als politiek in een brede...
[1:19:34] ...daar keuzes voor moeten maken om dit mogelijk te maken.
[1:19:40] Ja, daar doen we het nodige, ook dat we verkennen naar de meerwaarde van zo'n faciliteit, maar
[1:19:46] ook naar de modellen die je daarmee kan ontwikkelen.
[1:19:48] Maar ik denk dat, in algemene zinnen blijf ik toch maar even bij de basis, dat als we
[1:19:53] die...
[1:19:53] We hebben nu Snellius, we hebben een supercomputer staan die vooral bedoeld is voor onderzoek,
[1:19:58] maar als je veel breder AI de kans wil geven, dan zullen we daar echt in moeten durven investeren.
[1:20:03] Dan een vraag van de heer Valise over of ik een termijn kan koppelen aan een verslag over de inzet van AI
[1:20:12] door semi-overheidsinstellingen om de werkdruk te verlichten.
[1:20:16] We hebben een overheidsbrede visie op generatieve AI en daarin worden de kansen van generatieve AI
[1:20:22] als productietool onderstreept, ook voor overheden en semi-overheidsorganisaties.
[1:20:28] Mijn collega bij BZK werkt momenteel in het kader van deze visie aan een inventarisatie
[1:20:32] en dus ook een monitor van de initiatieven en ontwikkelingen en het gebruik op het gebied
[1:20:38] van die generatief AI door overheden en semi-publieke organisaties.
[1:20:42] Ik begrijp ook dat uw Kamer eind 2024, dus eind dit jaar, zal informeren over deze uitkomsten.
[1:20:51] Dan ben ik door de vragen heen, voorzitter.
[1:20:55] Ik kijk even naar links of dat klopt.
[1:20:57] Zijn alle vragen beantwoord?
[1:20:58] Ja, dat klopt.
[1:21:00] Dan zijn we toe aan de tweede termijn.
[1:21:02] En dan is het woord aan mevrouw Rijkowski van de VVD.
[1:21:06] Ja, dank voorzitter.
[1:21:07] En dank ook voor de twee toezeggingen.
[1:21:09] Eentje ging over de Bijenkorfcloud en de andere ging over die kring van bedrijven en het samenwerken.
[1:21:16] Lopende het debat kreeg ik ook nog wat steunbeduigingen van bedrijven in mijn inbox.
[1:21:20] Dus fijn dat dat aan alle kanten het plaatje dan weer helemaal rond is.
[1:21:25] En ik denk dat wat hier vooral belangrijk is in het debat, wat ofnaf de zeekabels gaat,
[1:21:31] over die samenwerking, et cetera, dat er al een hoop kan gebeuren op het moment dat er goed wordt
[1:21:36] samengewerkt. Bedrijfsleven, overheid, wetenschap, nou ja, surf dan weer met de kabels en dat wil ik
[1:21:42] toch nog even benadrukken, samen staan we sterker. Verder geen tweede termijn en geen verdere vragen.
[1:21:47] Dank u voor uw bijdrage. Dan het woord aan de heer Verliesen van de PVV.
[1:21:52] Ja, voorzitter, dank voor het woord. Mooie woorden ook van mevrouw Roojkowski en straks ook in
[1:21:58] bijdragen van de heer Dijkstra.
[1:22:00] En natuurlijk mevrouw Kapman.
[1:22:04] Hartelijk dank voor de beantwoording.
[1:22:05] Het was een helde beantwoording.
[1:22:06] De vragen zijn daarmee goed beantwoord.
[1:22:09] Ik heb geen aanvullende vragen meer hierover.
[1:22:11] Ik kijk uit naar die rapportages die je al in z'n toeren zegt.
[1:22:15] Waar we er in het eind van het jaar nog een aantal van krijgen.
[1:22:18] Verhelderend ook de kijk van de minister op de verschillende ontwikkelingen.
[1:22:23] Maar nee, dank voor de beantwoording.
[1:22:27] Dat hoort aan de heer Sjiks-Dijkstra van NSC.
[1:22:30] Dank voorzitter en mooi dat de heer Van Liesen op voorhand mijn bijdrage al kan waarderen.
[1:22:34] Ik dank de minister ook voor haar beantwoording en ik heb geen verdere vragen.
[1:22:39] Dan vraag ik aan mevrouw Rijkowski van de VVD of zij even de voorzitterrol over wil nemen.
[1:22:45] Dank, dan ga ik voor een tweede termijn naar PvdA GroenLinks. Gaat u gang.
[1:22:49] Ja en dan constateer ik volgens mij dat er geen twee minuten debat nog is aangevraagd.
[1:22:52] Dat had ik nou niet verwacht. Dat wil ik bij deze wel graag aanvragen.
[1:22:56] Al dank ik de minister echt van harte voor de beantwoording, daar ben ik heel blij mee.
[1:23:01] Maar toch vind ik dat wij als Nederland ons meer moeten committeren aan die zeekabels.
[1:23:06] Het is eigenlijk gewoon een maatschappelijk probleem en ook een veiligheidsprobleem aan het worden,
[1:23:10] dat wij het volstrekt normaal vinden dat als je een snelweg aanlegt en helemaal als die door een tunnel moet,
[1:23:15] dan kost een kilometertje al snel honderd en soms zelfs tweehonderd miljoen.
[1:23:19] Het gaat hier om een aftakking van iets wat cruciaal is voor het toekomstig verdienvermogen,
[1:23:24] maar ook onze digitale economie, die 80 miljoen kost.
[1:23:26] En dat wij dat niet volstrekt normaal vinden,
[1:23:29] eigenlijk nog normaler dan die kilometer snelweg, dat vind ik problematisch.
[1:23:34] En daarom wil ik dat twee minuten debat aanvragen
[1:23:36] om te kijken of we daar een motie over in kunnen dienen.
[1:23:40] En dan ook nog een vraag over die AI-faciliteit,
[1:23:43] want ook daar wil ik de minister bedanken voor haar beantwoording
[1:23:45] en ook de urgentie die zij ziet.
[1:23:47] En daarom zou ik het toch fijn vinden,
[1:23:49] want ook hier zit urgentie bij die financieringsregelingen.
[1:23:53] Er gaat ook weer een kool open waar we toch weer geld uit Europa kunnen krijgen en kunnen overkijken.
[1:23:59] Hoe kunnen we dat dan allemaal regelen met de markt en met Europees geld?
[1:24:01] Hoe krijgen we die puzzel gelegd?
[1:24:03] Maar we moeten wel inzicht in die financieringsregelingen hebben.
[1:24:06] Het zou mij dus een liefding waard zijn als er een brief naar de Kamer kan komen, hopelijk al
[1:24:11] binnen drie weken, waarin die financieringsregelingen staan en waarin misschien ook wat meer uitgelegd
[1:24:17] krijgt wat de minister kan doen of gaat doen om die AI-faciliteit naar Nederland te halen.
[1:24:23] Dat was het, voorzitter.
[1:24:31] Dan geef ik het woord weer terug aan mevrouw Katman-Ohm, voorzitter.
[1:24:35] Dank u, voorzitter. En dan kijk ik even naar rechts.
[1:24:37] Ja, dan kunnen we direct over tot de beantwoording van de twee termijnen.
[1:24:40] Dat lukt wel, voorzitter.
[1:24:42] Dank.
[1:24:45] Het is wel mooi dat we met elkaar bouwen.
[1:24:47] Dat is echt wel een heel mooie manier van samenwerken.
[1:24:51] En ik denk dat dat ook wel heel erg helpt.
[1:24:55] Zeker ook omdat het over keuze vermiddelen gaat.
[1:24:57] Dat we daar met elkaar een goede gesprek over hebben.
[1:24:59] Ten aanzien van de vraag, want er is eigenlijk dan één vraag over of ik binnen een bepaalde tijd
[1:25:05] de financieringsregelingen op een rijtje kan zetten en kan delen met uw Kamer, wil ik graag doen.
[1:25:09] Omdat volgende week wel een recesweek is, zou ik dan eigenlijk vier weken willen nemen.
[1:25:14] Dan hebben we de drie werkweken.
[1:25:19] Dan dank ik de minister voor de beantwoording.
[1:25:21] Ik kijk nog één keer naar links.
[1:25:23] Volgens mij hebben we echt alles beantwoord gekregen.
[1:25:26] Dan gaan we over naar de toezeggingen.
[1:25:31] Dan heeft het lid Katman van GroenLinks Partij van de Arbeid een twee-minutendebat aangevraagd.
[1:25:36] In de volgende voortgangsrapportage van de NLCS, die in het najaar met de Kamer wordt gedeeld,
[1:25:41] zal worden ingegaan op de verschillende punten genoemd door het lid Rijkowski van de VVD met
[1:25:46] betrekking tot de samenwerking en het delen van informatie bij acute dreigingen bij bedrijven.
[1:25:52] De minister van EZK zal een onderzoek over de zeekabels in het Caribisch gebied dit jaar
[1:25:55] met de Kamer delen.
[1:25:56] De minister van EZK zal het idee van de bijenkorf-cloud, om het maar even zo te noemen hoe mooi het wordt,
[1:26:03] naden onderzoeken.
[1:26:04] Dan is nog wel even de vraag op welke termijn en in welke vorm krijgen we dat richting de Kamer?
[1:26:16] We nemen het mee in de evaluatie van de Rijksbrede Cloud-belang.
[1:26:23] Dan noteren we dat.
[1:26:25] De minister van EZK zal in samenwerking met de staatssecretaris van BZK de gevraagde kostenopgave
[1:26:31] van het lid Siks-Dijkstra van NEC op het gebied van het departementale gebruik van de cloud
[1:26:36] nader onderzoeken.
[1:26:37] Ook hier is de vraag in welke vorm en welke termijn kan de Kamer dat verwachten?
[1:26:48] Wij moeten het nu voor BZK beantwoorden, daarom denken we even, als wij even mogen opzoeken.
[1:26:57] Ja, dat mag.
[1:27:01] De minister van EZK zal binnen vier weken een brief met de Kamer delen over de financieringsregelingen
[1:27:09] over de AI-faciliteit. Dan waren dat de toezeggingen en dan sluit ik de vergadering.
[1:27:19] Of we wachten nog heel even op het opzoeken.
[1:27:24] Nou, ik krijg nu door, maar ik weet niet of dat het antwoord is op de goede vraag.
[1:27:27] Dus we zitten nu in zo'n appwisseling waar ik niet meer weet welk antwoord waarbij hoort.
[1:27:31] Maar daar staat Q4, dus ik denk dat ik dat wel kan toezeggen, maar misschien is het eerder.
[1:27:38] Dan kijk ik naar uw gesprek.
[1:27:39] Dan nemen we het in ieder geval daarin mee en zoveel eerder als mogelijk.
[1:27:44] Ik zie een knikje.
[1:27:47] Ja.
[1:27:48] Het is niet een heel tevreden knikje, maar we accepteren het.
[1:27:53] Dan dank ik de minister van Harten voor de beantwoording.
[1:27:56] Ook de bodem voor de goede zorgen van ons allen.
[1:27:59] En dan sluit ik de vergadering.