Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering commissie voor Buitenlandse Zaken

[0:00:00] Ik open de procedurevergadering voor de Tweede Kamercommissie Buitenlandse Zaken.

[0:00:05] Iedereen hartelijk welkom uiteraard.

[0:00:08] We beginnen met de regeling van werkzaamheden.

[0:00:10] En ik geef het woord aan de heer Boswijk om een punt wat hij voor ons voorstelt toe te lichten.

[0:00:17] Ja, dank u wel voorzitter.

[0:00:18] Ja, op zich het voorstel spreekt denk ik wel voor zich.

[0:00:21] We hebben al veel debatten gehad over de bevroren Russische goede.

[0:00:26] En natuurlijk sinds een paar weken dat het rendement op de goede wordt ingezet...

[0:00:31] om de schade die Rusland aanricht in Oekraïne te vergoeden.

[0:00:36] Wij hebben natuurlijk hele discussies gehad, collega Brekoms heeft daar al moties over ingediend...

[0:00:40] om het hele bedrag in te zetten.

[0:00:42] Daar wordt heel moeilijk over gedaan.

[0:00:45] En mijn voorstel is om een ronde tafel te organiseren...

[0:00:47] om specialisten uit de bancaire sector op dit thema eens te vragen...

[0:00:54] wat zij zien als mogelijkheden en bedreigingen op dit vraagstuk.

[0:00:58] En ik denk dat het een ronde tafel van max twee uur zou zijn.

[0:01:02] En dat zou mooi zijn als dat nog voor de zomer zou kunnen worden ingepland.

[0:01:07] Dat is mijn voorstel.

[0:01:11] Wil iemand over het woord?

[0:01:13] Meneer Brekkemans.

[0:01:15] Van Maartensteen.

[0:01:17] Mag ik nog een vraag stellen?

[0:01:19] U spreekt over specialisten uit de bankerische sector.

[0:01:22] Ik kan me voorstellen dat u daar zinnige dingen over kunt zeggen.

[0:01:24] Maar zouden we ook niet gewoon specialisten uit het internationaal

[0:01:27] richt moeten raadplegen?

[0:01:28] Ja, akkoord ook van uw kant om dat ook in hoge schouw te nemen.

[0:01:34] Nou, dan is de conclusie.

[0:01:35] Lijkt mij dat dat wordt ingestemd met het voorstel van de Boswijk om zo'n

[0:01:42] rondetafelgesprek te gaan organiseren.

[0:01:49] De brievenlijst particulieren.

[0:01:52] Ja, meneer Brekelmans.

[0:01:54] Misschien nog even één ding om toe te voegen.

[0:01:57] Ik heb niet voormocht dat het ook in het verzoek zit, maar bijvoorbeeld Estland is hier altijd druk mee.

[0:02:01] We hebben een voorstel gedaan.

[0:02:04] De Britten zijn hier druk mee, ook op EU-niveau.

[0:02:07] Het is misschien ook goed om te kijken, als we zo'n ronde tafel doen, dat we bijvoorbeeld de helft

[0:02:11] internationaal doen om daarvan te leren wat er al is bedacht en dat we de helft de Nederlandse gast

[0:02:16] spreken, om te kijken hoe dat past in de Nederlandse context.

[0:02:19] U constateert dat dat ook instemming krijgt, dus dan voegen we dat ook nog toe aan de scoop

[0:02:27] Ik neem aan, er komt nu een voorbereidingsgroep, daar zit ik dan in, misschien samen met collega

[0:02:35] Brekelmans dat we dit samen oppakken, is dat vervolgdaan of komen wij met een voorstel?

[0:02:40] Dat is prima, dat lijkt mij heel goed, laten we het dan maar zo afspreken.

[0:02:44] Brievenlijst particulieren, iemand daarover?

[0:02:48] Brievenlijst organisaties, iemand daarover?

[0:02:56] Daar is nog wel de vraag, bij het bezoek van de Jakarta Regional People's Representative Council,

[0:03:05] die dus naar Nederland komt, die willen een bezoek ook aan onze commissie afleggen.

[0:03:13] Het is onschreven, als ik het goed begrepen heb, als een courtesy visit.

[0:03:18] En de vraag is of er iemand is die dat wil voorzetten.

[0:03:25] Meneer Brekemans?

[0:03:28] Sorry, ik kan even afglijden.

[0:03:30] Nee, dat geeft niet.

[0:03:31] Brievenlijstorganisaties, punt 1.

[0:03:36] Het voorstel is om een bezierendere procedure te plannen en dan raast ook meteen de vraag of er iemand is die dat wil voorzetten.

[0:03:44] En zoals gezegd, het is aangekondigd als een courtesy visit, want rond de ingang bij deze commissie gaat men dan allerlei andere organisaties bezoeken in Nederland.

[0:03:55] Zo is het.

[0:03:59] Als we geen persoon hebben die deze zaak wil trekken, dan kan het niet doorgaan.

[0:04:08] Dan zal dat het bericht zijn dat we daar geen gelegenheid voor hebben op dit moment.

[0:04:14] Dat kan ook.

[0:04:17] Dan is dat de conclusie.

[0:04:19] Dan gaan we door naar de geplande activiteiten van de commissie.

[0:04:24] Zijn daar opmerkingen of vragen over?

[0:04:28] Dat is zo te zien niet het geval.

[0:04:33] Dan ga ik door naar agenda punt 5.

[0:04:38] Uitnodiging van de ambassade van Georgië namens de Commissie voor Buitenlandse Zaken van het Georgisch Parlement

[0:04:44] voor een bezoek van onze commissie aan Georgië.

[0:04:49] Ik stel voor dat we dat straks even bespreken bij agenda punt 22, waar het gaat over de

[0:04:56] inventarisatie van het vervolg van ons reisprogramma.

[0:04:59] Dat doen we dan in het besloten gedeelte.

[0:05:03] Dan gaan we door naar de brieven van de bewindspersonen, verantwoordingstukken 2023.

[0:05:09] Die stukken zijn dus gisteren aangeboden.

[0:05:12] Die zijn allemaal al geagendeerd voor inbreng van feitelijke vragen op 23 mei.

[0:05:20] Ik zie geen betwaar daartegen.

[0:05:22] Dan ga ik door naar het volgende punt, dat is agenda punt 7.

[0:05:27] Een brief behelzende uitzel, toezending, kabinetsreactie op het advies, consequenties op

[0:05:31] lange termijn van het oprichten van een alternatief tribunaal om de misdaad van agressie te berichten

[0:05:36] en andere mogelijkheden om de Russische president Poetin te berichten, van de Commissie van

[0:05:42] Advies in Zaken Volkenrechtelijke Vraagstukken.

[0:05:45] De vraag is even of we dit controversieel moeten verklaren.

[0:05:47] Dat is niet het geval.

[0:05:49] Kunnen we dan dit stuk voor kennisgeving aannemen?

[0:05:54] Ja, dat antwoord is ja.

[0:05:56] Agenda punt 8.

[0:05:58] Een brief van de minister van Buitenlandse Zaken.

[0:06:02] Ook hier is weer even de vraag of het controversieel moet worden verklaard.

[0:06:07] En vervolgens is dan het voorstel, als het niet controversieel zou zijn, om het te agenderen

[0:06:11] voor een commissiedebat op 23 mei over de RBZ.

[0:06:17] Ik hoor geen bezwaar tegen deze voorstellen, dus dan concludeert het maar dat het niet

[0:06:25] controversieel wordt geacht.

[0:06:27] Nederland is niet uitgenodigd door voorzitter Brazilië voor de G20.

[0:06:31] Dat is dan een puntje dat daarin staat.

[0:06:34] We zouden dat kunnen agenderen voor het commissiedebat RBZ op 23 mei.

[0:06:41] Dan ga ik naar agenda punt 9, een brief van de minister over het verslag van de NAVO Foreign

[0:06:47] Ministers Meeting op 3 en 4 april, Uw jongste leden.

[0:06:50] Ook hier is weer de vraag of het controversieel is.

[0:06:53] Als ik geen bezwaar hoor, ga ik ervan uit dat het niet controversieel is.

[0:06:58] Dan is het voorstel om dit te agenderen voor het commissiedebat NAVO op 4 juli aanstaande.

[0:07:04] Dat is, denk ik, ook akkoord.

[0:07:09] Dat was nog een brief.

[0:07:10] Toestemming, ambtelijke ondersteuning voor een werkbezoek aan Suriname en Brazilië.

[0:07:14] Dat kunnen we voor kennisgeving aannemen, want het werkbezoek is al afgewikkeld.

[0:07:18] Als er geen opmerkingen zijn, laten we het daarbij.

[0:07:21] Agenda punt 11, antwoord op vraag van de commissie over onder andere de reactie op het verzoek van

[0:07:26] de commissie over de kabinetsinzet ten aanzien van de ministeriële vergadering van de Raad van

[0:07:32] 16 en 17 mei in Straatsburg en het terugbleek op het afgelopen jaar.

[0:07:37] Ook hier wil ik de vraag of het controversieel moet worden verklaard.

[0:07:40] Dat is niet het geval, zo te zien.

[0:07:43] En dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor het eerst volgende,

[0:07:47] nog te plannen, commissiedebat, Raad van Europa.

[0:07:51] Akkoord.

[0:07:52] Dan ga ik door naar agenda punt 12.

[0:07:56] De brief van de minister van Buitenlandse Zaken,

[0:07:59] De beantwoordingvraag van de Commissie over Humanitaire Europe Angaza via Airdrops.

[0:08:04] Is die brief controversieel?

[0:08:06] Moeten we die controversieel beschouwen?

[0:08:08] Dat is niet zo.

[0:08:10] En dan komen we bij de vraag of het akkoord is om dat te betrekken bij het

[0:08:14] meerderheidsdebat over de situatie in Gaza dat we vanavond gaan houden.

[0:08:19] Dat is goed.

[0:08:20] Dan gaan we dat al dus insteken.

[0:08:22] Agenda punt 13, een brief over de mensenrechtenrapportage 2023 en het resultaat

[0:08:29] in kader mensenrechten, democratie en internationale rechtsorde.

[0:08:34] Ook hier is weer de vraag of dat controversieel is te verklaren.

[0:08:38] Dat is niet zo.

[0:08:41] Dan is deze brief al geagendeerd voor de inbreng van feitelijke vragen

[0:08:45] mensenrechtenrapportage van 15 mei.

[0:08:48] Hij zou ook nog kunnen worden geagendeerd voor het nota-overleg

[0:08:51] Mensenrechtenbeleid op 17 juni.

[0:08:54] Ik denk dat dat ook logische voorstellen zijn.

[0:08:58] Dus dan concluderen we dat, aangezien ik geen bezwaren hoor.

[0:09:03] Dan gaan we naar agenda punt 14, kwartaalrapportage EU-wetgevingsonderhandelingen

[0:09:09] over het eerste kwartaal 2024.

[0:09:12] Het voorstel is om dit te agenderen voor het commissiedebat op 23 mei over de raad

[0:09:17] buitenlandse zaken.

[0:09:19] Akkoord zie ik.

[0:09:20] En dan komen we bij het verslag raad buitenlandse zaken 22 april.

[0:09:23] Ook weer agenderend is het voorstel voor datzelfde commissiedebat RBZ op 23 mei.

[0:09:29] Ook daar is geen bezwaar tegen, dus dan doen we dat.

[0:09:32] Dan kom ik bij agende punt 16, een brief van de minister over een periodieke update van

[0:09:38] de Europese vredesfaciliteit.

[0:09:41] Ook die is volgens het voorstel te agenderend voor het commissiedebat op 23 mei over de RBZ.

[0:09:48] Maar er zijn nog twee andere voorstellen, namelijk het organiseren van een technische briefing

[0:09:53] zoals de minister in die brief waar we nu over praten heeft aangeboden.

[0:09:59] En het voorstel is ook nog om, en dat komt ook, dacht ik, uit de brief van de minister,

[0:10:03] om een werkbezoek te organiseren aan de EPF-afdeling,

[0:10:08] European Peace Facility-afdeling, van EDO in Brussel.

[0:10:13] Ik kijk even hoe daarover gedacht wordt.

[0:10:17] Meneer Brekeman zag aan de punt 16.

[0:10:23] Dus commissiedebat RBZ.

[0:10:26] Technische briefing wordt door de minister aangeboden.

[0:10:29] en een werkbezoek aan EDO, EF, de afdeling die over de European peace facility gaat.

[0:10:38] Ik denk persoonlijk dat deze briefing nuttig is.

[0:10:43] Hoef ik niet per se hiervoor naar Brussel.

[0:10:46] We hebben onlangs al een bezoek aan Brussel gebracht waarin we ook deze thema's hebben besproken.

[0:10:51] Dus ik heb daar persoonlijk nu geen behoefte aan.

[0:10:54] Mag ik dan concluderen dat u wel akkoord bent met het agenderen voor het commissiedebat op 23 mei

[0:11:02] over de RBZ en dat we het aanbod van die minister voor een technische briefing graag aanvaarden?

[0:11:09] Dan zal de G4 dat verder regelen.

[0:11:13] Dan komen we bij agenda punt 17, het verslag van een werkbezoek aan de Oekraïne, het verslag van een

[0:11:19] werkbezoek van een delegatie van de vaste commissies voor buitenlandse zaken en voor Europese zaken aan

[0:11:24] Oekraïne van 1 tot en met 2 april jongsleden.

[0:11:28] Het voorstel is om dat ter informatie tot u te nemen en daar kunt u mee instemmen.

[0:11:34] Dan hebben we nog agenda punt 18.

[0:11:35] Dat gaat om een viertal openstaande schriftelijke verzoeken aan bewindspersonen.

[0:11:40] Is daar nog iets over te zeggen?

[0:11:42] Dat is niet het geval. Dan wachten we rustig af wanneer de brieven verder binnenkomen.

[0:11:47] Agenda punt 19, dat is een stafnotitie ten behoeve van de inbring feitelijke vraag

[0:11:52] voor de superlatorenbegroting Buitenlandse Zaken van 17 mei.

[0:11:56] U kunt dat als u wilt betrekken bij die inbringfeitelijke vragen, natuurlijk.

[0:12:01] Ik denk dat daarmee voldoende gezegd is.

[0:12:03] Dan krijgen we agenda punt 21.

[0:12:05] Dat is weer even een nieuw iets, want daar gaat het over hoorzittingen met kandidaatbewindspersonen.

[0:12:14] Ik lees maar even voor wat er staat.

[0:12:16] Tijdens de stemmingen van 19 maart heeft de Kamer ingestemd met de uitvoering van openbare

[0:12:20] hoorzittingen met kandidaatse bewindspersonen in overeenstemming met de aanwijzingen in de handleiding.

[0:12:26] De handleiding is een stuk van de commissie voor de regeling van de werkzaamheden.

[0:12:32] Dat betekent in de praktijk het volgende.

[0:12:34] De hoorzittingen vinden plaats voorafgaand aan de beediging van het kabinet.

[0:12:38] Zowel ministers als staatssecretarissen, kandidaten dus, worden gehoord en die

[0:12:45] hoorzittingen vinden plaats per departement.

[0:12:47] Dat betekent dus dat er één hoorzitting plaatsvindt met de kandidaatbewindspersonen

[0:12:52] van dat departement.

[0:12:55] Die kandidaatbewindspersonen krijgen elk vier minuten spreektijd om zichzelf te introduceren.

[0:13:00] Daarna kunnen aanwezige Kamerleden één vraag stellen in de volgorde waarin zij aan tafel

[0:13:05] zitten.

[0:13:06] Dat gebeurt dan telkens in clusters van ongeveer vier Kamerleden, waarna de beantwoording volgt

[0:13:11] door de kandidaten.

[0:13:16] Er kunnen meerdere Kamerleden van één fractie deelnemen, staat er dan, maar we moeten wel

[0:13:23] begrijpen dat maar één persoon per fractie vragen kan stellen in de vraagrondes.

[0:13:29] Dus als er meerdere leden uit één fractie aanwezig zijn, dat mag natuurlijk, dan mag

[0:13:35] slechts één van hen vragen stellen aan de kandidaat-bewindspersonen.

[0:13:40] Het is dus goed om er aan tevoren af te spreken, onderling wie dat zal doen.

[0:13:47] De Kamerleden interrumperen elkaar niet en houden ook geen inleidingen om tot een vraag te komen

[0:13:53] en gaan ook geen vragen herhalen.

[0:13:57] Het voorzitterschap van een hoorzitting schurende de gehele hoorzitting in handen van de fungerende commissievoorzitter

[0:14:02] die deze rol niet combineert met het woordvoorderschap.

[0:14:06] En dat betekent voor onze commissie, omdat ik wel het woordvoorderschap voor mijn fractie doe,

[0:14:11] dat ik dus deze hoorzitting niet zal voorzitten.

[0:14:16] De G4 gaat op zoek naar iemand anders die dat zou kunnen en willen doen.

[0:14:21] Het moet wel iemand zijn die lid van onze commissie is, maar die geen woordvoerder is.

[0:14:26] Nou, dan krijgen we nog de mededeling dat het de bedoeling is om de vaart erin te houden

[0:14:31] en dat dus al die hoorzittingen die er gehouden moeten worden met al die kandidaatbewindspersonen

[0:14:36] in een tijdsbestek van vijf werkdagen moet worden afgewikkeld.

[0:14:40] Dat betekent van maandag tot en met vrijdag, want het gebeurt allemaal in de Torbekkerzaal.

[0:14:46] Voorafgaand in de oorzitting ontvangt de Kamer een motivatiebrief en een cv van de kandidaat

[0:14:52] bewindspersonen en van het uitspreken van een oordeel of stemming over de kandidaat bewindspersonen

[0:14:57] na afloop van de oorzittingen zal geen sprake zijn.

[0:15:01] Dat zijn regels die zijn afgesproken, waar de Kamer ook mee heeft ingestemd in die stemming

[0:15:08] op 19 maart en daar moeten we ons aan houden.

[0:15:14] Levert het nog vragen of opmerkingen op?

[0:15:16] Nee, dat is niet het geval.

[0:15:18] Dan gaan we naar de rondvraag.

[0:15:21] Meneer Brekmans nog iets voor de rondvraag?

[0:15:22] Ook niet? Ja, ik ook niet.

[0:15:24] Dus dan gaan we naar het besloten gedeelte en dat gaat over de bespreking van de inventarisatie

[0:15:29] van het vervolgrijsprogramma van deze commissie.