Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Rapport: Hoe Tata Steel Nederland te verduurzamen?

[0:00:00] Dames en heren, welkom aan deze tafel, welkom op de publieke tribune en zij die thuis voor

[0:00:06] de buis zitten mee te kijken, welkom allemaal.

[0:00:09] Ik zal onze gasten als eerste voorstellen, de heer Weijers en de heer Blom, die zullen

[0:00:15] dadelijk aftrappen met de vergadering over het rapport Hoe taart dat stil Nederland te

[0:00:21] verduurzamen.

[0:00:22] Aan mijn linkerzijde zitten de heer Ran en mevrouw Van Metelen van de PVV, de heer Thijssen

[0:00:28] van GroenLinks Partij van de Arbeid, de heer Gabriels van de GroenLinks Partij van de Arbeid,

[0:00:34] mevrouw Zeedijk van NSC, het lid Kostic van de Partij van de Dieren en de heer Erkens van de VVD.

[0:00:41] Dan weet u in ieder geval wie aan deze kant zit. En naast mij zit de gevier.

[0:00:46] En dan weet u wie er allemaal hier zit.

[0:00:49] En dan zou ik graag aan de heer Weijers, heb ik begrepen, vragen of hij de aftrap wil doen.

[0:00:55] Fijn, dank u wel. Dank dat u in deze drukke tijden

[0:00:58] toch ook nog aandacht hebt voor dit soort dossiers.

[0:01:01] Misschien goed om even

[0:01:04] te beginnen met de context van waar we het hier over hebben

[0:01:09] rondom Tata.

[0:01:11] Dat heeft te maken met het feit dat de

[0:01:13] Nederlandse overheid zich gecommitteerd heeft aan CO2-doelstellen, met name een

[0:01:17] reductie in 2030 van 55 procent ten opzichte van het niveau van 1990.

[0:01:24] Om die doelstellingen te halen,

[0:01:27] zal de veel CO2-uitstoot door de industrie vroeger moeten vergroenen.

[0:01:32] De industrie is verantwoordelijk voor ongeveer een derde van de totale uitstoot.

[0:01:36] En met vroeg bedoelen we hier

[0:01:38] sneller dan de tijdslijnen die het bedrijfsleven zelf zou gebruiken

[0:01:42] als ze dat zouden doen op basis van de CO2-prijzen,

[0:01:46] de Europese CO2-prijzen en de marge die ze kunnen verdienen met groen staal.

[0:01:52] Voorbeeld, Tata Group heeft als doelstelling om in 2045 neutraal staal te kunnen maken.

[0:02:00] Maar Nederland en ook andere Europese landen willen dat naar voren halen, willen die uitstoot

[0:02:06] van CO2 eerder fors verlagen en de Nederlandse overheid wil door middel van maatwerkafspraken

[0:02:11] met de 15 grootste CO2-uitstoters die versnelling en vervroeging vormgeven.

[0:02:21] Kata Stil Nederland heeft de plan aangeleverd om 5 megaton in eerste fase te vergroenen.

[0:02:29] En de minister heeft ons gevraagd, toen dat voorstel op tafel lag, even een stap terug

[0:02:33] te nemen en eigenlijk te zeggen van, hoe verhoudt dit zich nou tot alternatieve routes om die

[0:02:38] vergroening te realiseren?

[0:02:40] En wees zo vriendelijk om daarbij een zo objectief mogelijk beoordelingskader te ontwikkelen

[0:02:46] dat verschillende maatschappelijke lenzen bevat,

[0:02:49] om zo op een goede manier de verschillende routes te kunnen af te wegen

[0:02:54] en ook te bepalen wat het handelingsperspectief van de overheid is in die verschillende routes.

[0:03:02] Wat wij gedaan hebben, is allereerst de Europese staalmarkt in kaart te brengen,

[0:03:07] met name de vraag van hoeveel staal gaan we consumeren in Europa de komende decennia

[0:03:12] en hoeveel maken we daar zelf van en hoeveel zullen we importeren.

[0:03:16] En vervolgens hebben we ook gekeken naar de vraag, hoe in zo'n markt, hoe positioneert

[0:03:22] Nederland zich daarin, en met name ook Tata Steel natuurlijk, is dat dan, als daar nog

[0:03:27] een optie is om staal te produceren, en die is er, zijn daar dan voldoende aanknopingspunten

[0:03:33] om ook in die andere omgeving concurrerend te kunnen opereren.

[0:03:38] Daarna hebben we meerdere routes in kaart gebracht om die CO2 in Tata Steel Nederland

[0:03:45] terug te brengen.

[0:03:45] We hebben vijf hoofdroutes uiteindelijk in kaart gebracht, die we langs zes lenzen hebben

[0:03:52] gescoord.

[0:03:53] Die vijf routes zijn in de eerste plaats geen maatwerkovereenkomst, met andere woorden laat

[0:03:58] de CO2-prijs en de premie op groen staal zijn werk doen, maar verder geen interventies door

[0:04:06] de overheid.

[0:04:07] Dan in de tweede plaats de door Tata Steel zelf voorgestelde route, waarbij de eerste

[0:04:11] de helft van de productie voor 2030 overgaat van kolen als brandstof naar aardgas en dan

[0:04:17] later naar groene waterstof.

[0:04:20] Vervolgens hebben we als derde optie de door Tata voorgestelde route met twee grote aanpassingen,

[0:04:26] namelijk een versnelling van de aanpak van overlast en gezondheid rondom Tata, maar ook

[0:04:34] een breder perspectief, met name in verband met de ruimte die vrijkomt, kun je een breder

[0:04:40] perspectief en meer perspectief voor die omgeving creëren door allerlei nieuwe activiteiten

[0:04:45] daar ook van de grond te krijgen.

[0:04:47] Dan is er een vierde optie bekeken waarbij we het hebben over alleen een elektrische boogoven.

[0:04:53] Dat betekent eigenlijk dat je de eerste stappen van de waardeketen van het staal maken, die

[0:04:57] haal je eruit.

[0:04:59] Je importeert een halffabrikaat en je produceert op die manier staal.

[0:05:04] En dan heb je het over de zogenaamde HBI, al dan niet in een combinatie met schroot.

[0:05:11] En er is een eigen variant daarbinnen ook, dat je helemaal naar schroot gaat.

[0:05:15] En de laatste variant die we bekeken hebben, is Tata Steel gedwongen sluiten.

[0:05:22] En deze vijf routes, die hebben we vervolgens proberen te scoren, zo zorgvuldig mogelijk,

[0:05:28] op basis van alle informatie, op zes lenzen.

[0:05:30] De eerste, wat is de bijdrage aan de mondiale CO2-reductie?

[0:05:35] De tweede plaats, wat is de impact op gezondheid en overlast voor de omwonenden?

[0:05:41] In de derde plaats, toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie.

[0:05:44] Wat is daar de impact van?

[0:05:46] De vierde plaats, wat betekent dit voor de levensvatbaarheid van het bedrijf?

[0:05:51] In de vijfde plaats, wat is de mogelijke impact

[0:05:54] op de benodigde publieke middelen die daarvoor nodig zijn

[0:05:57] om die route te realiseren?

[0:05:58] En ten slotte, wat is de impact van deze route op het maatschappelijk draagvlak?

[0:06:05] Onze conclusies zijn eigenlijk vier conclusies die eruit komen.

[0:06:09] In de eerste plaats, er is geen, niet één optimale route.

[0:06:15] Verschillende routes scoren verschillend op de verschillende lenzen.

[0:06:20] Het is een klassieke afweging tussen verschillende grootheden en dat is een politieke afweging.

[0:06:25] En om het misverstand te voorkomen, wij hebben dus ook geen advies gegeven.

[0:06:28] We hebben zoveel mogelijk inzicht geprobeerd te geven

[0:06:31] in de plussen en de minnen van de verschillende varianten.

[0:06:34] Maar het zijn uiteindelijk politieke afwegingen

[0:06:36] hoe je bijvoorbeeld publieke middelen, gezondheid,

[0:06:40] economische dimensies tegen elkaar afweegt.

[0:06:42] Dat is de eerste conclusie.

[0:06:44] Tweede plaats, wat je ook doet,

[0:06:46] reductie van de overlast en impact op de gezondheid van omwonenden

[0:06:49] moet in ieder scenario een belangrijke plek hebben.

[0:06:53] Als je dat niet doet, is er eigenlijk geen oplossing.

[0:06:56] Derde plaats, snelheid is geboden. Deze discussie loopt al heel lang.

[0:07:02] Er zijn verschillende varianten op tafel geweest.

[0:07:06] In Europa gebeurt er al van alles op dit gebied.

[0:07:09] Het heeft ook te maken met beschikbaarheid van kapitaalgoederen, prijzen.

[0:07:13] Dus snelheid is geboden voor een keuze, maar ook de uitvoering.

[0:07:17] Dan begint het eigenlijk pas.

[0:07:21] Anders kom je in de problemen.

[0:07:22] En ten slotte, deze routes, zeker routes 2, 3 en 4, veronderstellen allemaal dat je

[0:07:32] additioneel beleid hebt om een competitief energiesysteem voor de toekomst te ontwikkelen.

[0:07:38] Met andere woorden, als je niet zorgt dat de infrastructuur op orde is, dat de netwerken

[0:07:42] op orde zijn, als je niet voldoende snel je windparken en zonneparken aanlegt, dan wordt

[0:07:48] het heel lastig om concurrerend te zijn.

[0:07:50] Dat zijn eigenlijk de hoofdconclusies van onze studie en het is aan u uiteindelijk om politieke

[0:07:57] afwegingen daar binnen te maken en we zijn heel graag bereid om vragen over ons rapport

[0:08:01] te beantwoorden.

[0:08:03] Nog één opmerking daarover, als het vragen zijn die betreffen of de onderhandelingspositie

[0:08:10] van de staat of als ze van invloed zijn of de vraag te beantwoorden gaan ze over bedrijfstrouwelijke

[0:08:16] informatie, dan kunnen we ze alleen beantwoorden in het besloten deel van deze vergadering.

[0:08:23] Ik dank u wel, heer Wijers.

[0:08:25] De heer Bloem, voor de toevoeging.

[0:08:29] Nee, op dit deel niet. Ik kom graag straks terug in het begin van het besloten gedeelte.

[0:08:35] Kijken dan, dank u wel. Dan is dat helder.

[0:08:37] Dan wil ik gaan beginnen met de heer Ram, voor een eerste vraag.

[0:08:43] We doen gewoon een rondje, gewoon allemaal één vraag.

[0:08:45] En dan gaan we ze dan zo vervolgens af.

[0:08:48] Ja, ik heb een wat algemenere vraag of er gekeken is naar een alternatief

[0:09:00] om die CO2-reductie te realiseren, bijvoorbeeld door carbon credits te kopen

[0:09:06] in de Amazone bijvoorbeeld, of te kijken of er op andere manieren

[0:09:11] CO2-productie versneld kan worden gezocht bij de reductie van de uitstoot van auto's.

[0:09:21] Het zijn een aantal dingen waar ik een vraag af had.

[0:09:31] Wat vindt u prettiger, gelijk beantwoorden of het rondje?

[0:09:35] Ja?

[0:09:38] Heer Blom?

[0:09:40] Dank.

[0:09:44] De optie die u noemt als eerste, het kopen van carbon credits, die valt wat ons betreft

[0:09:51] eigenlijk onder route 1.

[0:09:52] Dan is er dus geen maatwerkafspraak en dan zal Tata Steel zelf moeten bekijken

[0:09:56] hoe zij omgaat met de CO2-beprijzing waar ze mee te maken krijgen,

[0:10:01] de premie op groenstijl, en een onderdeel daarvan zou kunnen zijn

[0:10:04] dat ze er dan voor kiest, inderdaad, om carbon credits te gaan kopen.

[0:10:09] Maar die zit dus onder optie één, wat ons betreft.

[0:10:12] En we hebben niet gekeken of er voor de overheid andere mogelijkheden zijn

[0:10:15] om, zeg maar, de CO2 te reduceren.

[0:10:17] We hebben gekeken puur naar de vraag

[0:10:19] Hoe zit dat rondom Tata en de productie van staal, schuine streep groen staal?

[0:10:24] Dus dat is denk ik het korte antwoord op uw vraag.

[0:10:28] Dank u wel.

[0:10:29] Dier Tijssen.

[0:10:34] Dank u wel voor uw rapport en ook aanwezigheid in de presentatie vandaag.

[0:10:39] Ik weet niet of deze vraag kan in het openbare gedeelte, maar we gaan het maar gewoon proberen.

[0:10:42] Het gaat over scenario vier.

[0:10:44] Daar bent u vrijstellig in dat dat niet tot een levensvatbare staalfabriek leidt.

[0:10:50] En ik mis de onderbouwing daarvoor.

[0:10:52] Ja, ik snap dat gewoon niet zo en ik zie namelijk ook dat in Zweden bijvoorbeeld veel groene

[0:10:59] stroom en groene waterstof goedkoop geproduceerd kan worden of in Spanje of misschien in woestijngebieden

[0:11:03] elders in de wereld en dat we op die manier inderdaad die HBI, dat ruwe ijzer, kunnen

[0:11:07] importeren.

[0:11:08] Maar waarom zouden we dat niet kunnen importeren en dan wel een levensvatbare fabriek kunnen

[0:11:11] hebben in IJmuiden?

[0:11:16] Zullen we hier een oplossing met z'n tweeën gaan we deze vraag beantwoorden.

[0:11:21] Er zitten een aantal interessante complexe dimensies in.

[0:11:23] In de eerste plaats, wij zeggen dus niet dat het geen begaanbare route is,

[0:11:25] voor de goede orde.

[0:11:27] We scoren het op een aantal gebieden,

[0:11:29] scoort het minder goed dan andere oplossingen naar onze mening.

[0:11:32] En de belangrijkste, het scoort dus op het gebied van gezondheid en milieu,

[0:11:36] scoort het absoluut beter dan andere opties.

[0:11:39] Laat daar helemaal geen misstand over zijn.

[0:11:40] Niet helemaal, omdat de oplossing met HBI en schroot

[0:11:45] leidt ook weer tot andere vormen van overlast en vervuiling.

[0:11:49] Maar per saldo is dat zeker zo.

[0:11:52] Het probleem zit op een aantal gebieden. In de eerste plaats verwachten wij niet dat

[0:11:59] er in 2030 een liquide markt zal zijn voor HBI. Voor groene HBI zeker niet. Voordat er

[0:12:07] voldoende productie plaatsvindt in de wereld, kan dat nog een hele periode duren. Dit zijn

[0:12:16] industrieën die heel kapitaal intensief zijn. Dus voordat iemand beslist om zo'n fabriek

[0:12:21] neer te zetten en te gaan produceren en dan ook nog eens een keer te exporteren en niet

[0:12:26] zelf te gebruiken, is het heel onzeker dat je daar nu op zou kunnen varen.

[0:12:35] Dus dat is één argument.

[0:12:36] Het tweede argument is dat wij begrepen hebben dat die HBI kan maar tot zo'n ongeveer 50%

[0:12:44] worden bijgemengd in zo'n boogoven.

[0:12:49] De rest kan alleen maar bestaan uit groot.

[0:12:51] En als je dat doet, heb je een aantal negatieve effecten.

[0:12:56] Voor een aantal markten ga je staal produceren, wat niet voldoet aan de eisen.

[0:13:02] En dat zijn helaas juist ook een paar van de meer attractieve segmenten.

[0:13:08] Er komt ook nog bij dat als je dit soort grondstoffen gaat kopen, als je ze al kan krijgen dus,

[0:13:16] Zul je een deel van de toegevoegde waarde die je nu realiseert, die zul je moeten laten

[0:13:19] aan de fabrikant van die activiteiten, dus je krijgt druk op je marge.

[0:13:24] En tenslotte is het zo dat door het productieproces wat je gebruikt, produceer je ook minder met

[0:13:32] je capaciteit.

[0:13:32] Met andere woorden, je neemt vrij grote risico's na onze analyses over de dimensie, is dit

[0:13:41] een viable product.

[0:13:43] En ten slotte heeft het ook negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid, want je verliest zeker

[0:13:47] 3.000 arbeidsplaatsen.

[0:13:49] Dus daar scoort het slecht, maar op andere gebieden scoort het goed.

[0:13:55] Wij hebben gezegd ook in het rapport dat we niet uitsluiten dat voor een fase 2 misschien

[0:14:01] is die liquiditeit van die HBI-markt een stuk verder ontwikkeld, dan kun je die afwijzing

[0:14:09] opnieuw maken.

[0:14:09] Dan hou je overigens nog wel steeds de andere nadelen.

[0:14:15] Ja, dank. Wat mij betreft is dit eigenlijk het hele verhaal.

[0:14:20] Je zou nog een niveau dieper ernaar kunnen gaan kijken en laat ik dat heel kort één punt nog noemen.

[0:14:25] Ik denk dat de, zeg maar de gunstige economics van HBI, als die geproduceerd worden dus op plaatsen waar energie goedkoper is,

[0:14:34] dat we daar nog wel tegen moeten afzetten, dat je inderdaad daarna goedkoper geproduceerd hebt.

[0:14:38] Er komen wel opslagkosten bij, er komen transportkosten bij,

[0:14:42] er komen heropwarmingskosten bij.

[0:14:43] Je zult dus weer meer energie moeten gebruiken,

[0:14:45] omdat je koude HBI in plaats van al warme DRI zal moeten gaan opwarmen.

[0:14:50] Dus ook die voordelige economics vallen voor een behoorlijk deel ook weer weg

[0:14:55] voordat je ze uiteindelijk in de boog overhebt.

[0:14:58] Maar goed, ik denk dat de belangrijkste argumenten

[0:15:00] eigenlijk in het eerste deel van het antwoord zaten.

[0:15:03] Dank u wel. Hele korte vervolgvraag.

[0:15:08] Ja, want dat gaat... Ik snap...

[0:15:10] Ik heb nog wel meer vragen, maar één vraag over dat die liquide markt daar nog niet is.

[0:15:14] Dat snap ik, want het is natuurlijk een ontzettend kip-ei verhaal van wie wil dit hebben en wie gaat het investeren?

[0:15:20] En wat we natuurlijk zien is dat als we echt groen staal willen hebben in IJmuiden,

[0:15:23] dan zal de overheid er vrij stevig in moeten stappen.

[0:15:25] Dus waarom kan de overheid niet met een bedrijf, met Tata zeggen wij gaan zo'n HBI-faciliteit ergens in een woestijn bouwen

[0:15:32] en we gaan het naar IJmuiden halen en we gaan op die manier die markt op gang helpen.

[0:15:37] Maar we gaan ook zorgen dat in ieder geval die HBI wel onze kant op komt.

[0:15:41] Dat is wat ik experts ook hoor zeggen, van ja, er moet een doorbraak komen.

[0:15:44] En dit is ook een rol die de overheid zou kunnen pakken.

[0:15:49] Heeft u daar naar gekeken?

[0:15:50] Ik snap deze gedachte.

[0:15:52] Ik denk dat als je dat al zou doen, dat je een paar jaar verder bent voordat je iets

[0:15:56] van een concreet resultaat zou hebben.

[0:15:58] En daar kom je toch ook een beetje tegen de conclusie van, er moet nou echt wat gaan gebeuren.

[0:16:03] Anders ga je out of control in dit hele proces.

[0:16:06] en dat snap ik ook heel goed.

[0:16:07] De bewoners, de omgeving, die wil ook resultaten zien.

[0:16:12] Ik kan mij voorstellen, en ik sluit het ook niet uit,

[0:16:14] dat op een gegeven moment, misschien wel op Europees niveau,

[0:16:16] het hoeft niet alleen maar Tata te zijn,

[0:16:17] er kunnen meer fabrikanten zijn,

[0:16:19] dat die het initiatief nemen om zoiets op te zetten,

[0:16:21] gezamenlijk in Noord-Afrika of in Spanje.

[0:16:25] Maar voordat je dat allemaal voor elkaar hebt,

[0:16:27] dat is nu niet in je handelingsvermogen.

[0:16:29] Dat is visionair, en het is ook helemaal niet zo'n gek idee,

[0:16:34] Maar dat is dan wel iets voor fase 2.

[0:16:38] Zou ik zeggen.

[0:16:39] Zouden wij zeggen.

[0:16:41] Het punt is, we hebben ons natuurlijk...

[0:16:43] Even kijken of het waar is.

[0:16:44] Nee, dat is zeker.

[0:16:45] Nee, volledig eens.

[0:16:47] Ik denk dat vooral de 2030 deadline daar gewoon eigenlijk dat niet toelaat.

[0:16:51] Die route.

[0:16:52] Dus inderdaad, op langere termijn zou dat prima kunnen.

[0:16:55] Dit krijg je niet gerealiseerd voor 2030.

[0:16:58] Heer Gabrias.

[0:17:00] Had u ook een vraag.

[0:17:01] Ja, dat is een ingewikkelde...

[0:17:05] En als ik deze vraag misschien niet mag stellen,

[0:17:07] omdat die misschien te politiek is, dan hoor ik het heel erg graag.

[0:17:08] Ik wil geen fouten maken daarin.

[0:17:12] En die gaat eigenlijk over het achterstallig onderhoud van de fabriek.

[0:17:15] Het is een vrij oude fabriek.

[0:17:17] En dat in relatie tot bepaalde uitstoot en levensvatbaarheid.

[0:17:24] Het is bekend dat door de ouderdom van de fabriek de uitstoot hoger is.

[0:17:29] En kunt u iets zeggen over de relatie tussen levensvatbaarheid

[0:17:34] van welk scenario dan ook in relatie tot dat achterstallige onderhoud

[0:17:39] en eventuele maatwerkafspraken.

[0:17:41] Moeten die maatwerkafspraken, ja die vraag kan ik denk niet stellen,

[0:17:44] moeten die gaan over het oplossen van het achterstallige onderhoud

[0:17:48] of moeten die gaan over het vergroenen en het sneller CO2 vrij maken van de fabrieken?

[0:17:53] Misschien moet ik u de vraag stellen, want die laatste was misschien wat politiek.

[0:17:58] Misschien moet ik u dan de vraag stellen, wat kunt u zeggen over het achterstallige onderhoud

[0:18:02] in relatie tot de economische levensvatbaarheid van de fabriek...

[0:18:06] als we daarin niet investeren als overheid?

[0:18:09] Dazelfde.

[0:18:15] Ja, u gaf zelf aan dat dit inderdaad een complexe vraag is.

[0:18:20] Vooral omdat we het hebben over een samenspel...

[0:18:23] van allerlei verschillende onderdelen van de fabriek.

[0:18:26] Zo is Hoog Over Zeven net volledig gereviseerd.

[0:18:29] Dus die is helemaal, zeg maar, up-to-date.

[0:18:32] Het hangt er heel erg vanaf over welk onderdeel van de fabriek je eigenlijk spreekt.

[0:18:38] Er zijn dus stukken die zijn net gereviseerd en helemaal up to date.

[0:18:41] Er zijn andere stukken die zijn inderdaad al langer,

[0:18:44] zeg maar sinds zij de laatste revisie gehad hebben.

[0:18:47] Dus daar zou je van kunnen zeggen, daar wordt het ook binnenkort waarschijnlijk tijd voor een revisie.

[0:18:52] Dus ik vind het een hele ingewikkelde vraag om daar één antwoord op te geven.

[0:18:55] Het is een mix van verschillende onderdelen.

[0:19:01] Ik denk, als je kijkt naar hoe de fabriek op dit moment opereert,

[0:19:06] dan zijn ze qua CO2-uitstoot per ton staal bijzonder goed.

[0:19:10] Dus het is niet zo dat het leidt tot een soort van lagere performance.

[0:19:14] En ook op de kostencurve staan ze vrijwel aan de linkerkant.

[0:19:17] Dus ik vind niet dat er vanuit de operationele performance aanwijzingen zijn

[0:19:22] dat er echt een achterstallig onderhoud is.

[0:19:26] Nou, nogmaals, er zullen ongetwijfeld onderdelen aan te wijzen zijn

[0:19:31] waar onderhoud nodig is, en misschien zelfs wel hoog nodig.

[0:19:36] Maar dan ga je het over specifieke onderdelen, denk ik, hebben van het hele fabriekscomplex.

[0:19:42] Eén ding aan toevoegen, ik heb nog wat verschillende staalfabrieken rondgelopen.

[0:19:48] Ik weet niet wanneer de laatste keer is dat er überhaupt in Europa een nieuwe staalfabriek is gecreëerd.

[0:19:53] Je moet zich realiseren, heel veel van die fabrieken zijn al heel lang in operatie.

[0:19:58] en die ondergaan permanent vernieuwingsprocessen.

[0:20:05] In het plan wat nu voor ligt gaat die KGF 2, die zou dan zo snel mogelijk dicht moeten gaan.

[0:20:10] Dat is ook de oudste. De andere die is volgens allerlei standaarden nog steeds in redelijk goede conditie.

[0:20:17] Die kan nog een tijd door. Dus het wordt achterstallig onderhoud.

[0:20:21] Ik ben geen regulator, dus ik weet niet wanneer iets wordt gedefinieerd.

[0:20:25] Het is achterstallig onderhoud.

[0:20:26] Het zijn gedeeltelijk gewoon inderdaad oude fabrieken waar permanent in wordt geïnvesteerd

[0:20:32] om aan alle eisen te voldoen.

[0:20:35] Maar dat hoeft niet noodzakelijkwijs te betekenen dat er sprake is van grootschalig achterstallig

[0:20:40] onderhoud.

[0:20:41] Maar nogmaals, dat is aan de Omgevingsdienst om dat uiteindelijk te beoordelen natuurlijk,

[0:20:45] niet aan ons.

[0:20:47] Dank u wel.

[0:20:47] Mevrouw Zederk.

[0:20:50] Ja, ik had nogal een vraag over die lenkensvatbaarheid, om daar wat dieper op in te gaan, van de verschillende

[0:20:55] alternatieven.

[0:20:56] Ik probeer te begrijpen wat nou precies het probleem hier is.

[0:21:01] Is het de investering die het probleem is, of is het de winst op de lange termijn

[0:21:06] en de winstmarges op de lange termijn en hoe hangen die met elkaar samen?

[0:21:11] En gerelateerd daaraan, als je kijkt naar de balanspositie van Tata Steel,

[0:21:17] dan staan daar inderdaad een enorme hoeveelheid equipment

[0:21:20] en kapitaalgoed op de balans.

[0:21:23] en die investeringen, hoeveel van die nieuwe capex die dan nodig is,

[0:21:29] hoe staat dat in verhouding tot wat er op dit moment op de balans staat?

[0:21:32] Hoeveel gaat daarvan weg en hoeveel moet daar dan nieuw bij?

[0:21:36] Heeft u daar een inzicht over?

[0:21:40] Ik vrees dat deze onder de categorie vertrouwelijk onderdeel past

[0:21:44] om hem goed te kunnen beantwoorden.

[0:21:46] Sorry.

[0:21:46] U neemt de woorden uit mijn mond.

[0:21:49] Heel goed, heel goed.

[0:21:50] Nee, heel goed.

[0:21:51] Het is wel gewoon, de cijfers zijn gewoon beschikbaar.

[0:21:55] Het staat gewoon in het jaarverslag van Tata, dus...

[0:21:58] Ja, maar niet hoe je ze interpreteert.

[0:21:59] Oh, oké.

[0:22:00] Ja.

[0:22:03] Het lid Kostis.

[0:22:05] Ja, dank u wel.

[0:22:06] En dank voor uw komst.

[0:22:08] Ik heb heel veel gelezen over uw onderzoek, maar u nog niet of niet.

[0:22:13] Ik heb wel een aantal vragen, maar ik kijk even of de voorzitter er nog meer toe laat dan één.

[0:22:16] Dus ik begin gewoon met één.

[0:22:19] Nou ja, u weet zelf, de gezondheid speelt een nogal cruciaal rol.

[0:22:23] Sterker nog, de Tweede Kamer heeft zich hier meer en maar over uitgesproken dat die afspraken

[0:22:28] met Tata gekoppeld moeten worden aan die gezondheid, omdat dat eigenlijk centraal is.

[0:22:32] En dan vraag ik me af, als ik het rapport lees over een aantal gezondheidsclaims, dus de

[0:22:39] reducties van de waarschijnlijke stoffen die Tata zegt te hebben behaald, alle cijfers

[0:22:46] over de uitstoot, die komen eigenlijk alleen maar van Tata.

[0:22:51] Dat is een van de knelpunten die we als Tweede Kamer ook hebben.

[0:22:54] Dus ik vroeg me af, op welke manier heeft u nog onafhankelijk kunnen

[0:22:59] kijken of de claims van Tata Steel daarin kloppen?

[0:23:08] Wij zijn in de eerste plaats geen specialist op het gebied van het

[0:23:12] meten van gezondheidseffecten, maar wat wij gedaan hebben, zijn alle

[0:23:15] bronnen die er beschikbaar zijn, dat is niet alleen van Tata, maar die

[0:23:17] ook van het RIVM. Alles wat er beschikbaar is, hebben wij nagekeken. Maar ook wij hebben

[0:23:24] kunnen vaststellen dat er een belangrijk deel, maar zo zit er de vergunningverlening ook

[0:23:30] in elkaar, dat een belangrijk deel van de informatie wordt aangeleverd, moet worden aangeleverd

[0:23:34] door degene die de vergunning heeft. En we hebben ook onszelf wel de vraag gesteld, is

[0:23:40] het nou wel zo handig om dat zo in elkaar te steken? Want dat leidt tot een situatie waarbij

[0:23:45] er veel achterdocht is over of die cijfers het nou wel de werkelijkheid vertegenwoordigen,

[0:23:52] of ze wel volledig zijn. Daar heeft die commissie, hoe heet die commissie ook alweer? De gezondheidscommissie

[0:24:05] die ook een rapport heeft gemaakt, die heeft daar ook op gewezen. Het zou handig zijn,

[0:24:11] Het zou aanbevelingswaardig zijn als er A, meer moderne technologie werd gebruikt bij

[0:24:17] het vaststellen van allerlei emissies en waardes en B, als daar meer transparantie over zou

[0:24:23] bestaan.

[0:24:23] Ik ben het volstrekt met u eens en het lijkt me ook verstandig om daar een gesprek over

[0:24:28] te voeren, ook met Tata, want als er veel overlast is en als er rapporten verschijnen

[0:24:37] als zo van de RIVM, dan zou ik ook een soort gevoel van onrust en sceptisch hebben over

[0:24:46] bepaalde dingen.

[0:24:47] Dus ik denk dat iedereen erbij gebaat is als dat zo objectief mogelijk en met de meest

[0:24:51] moderne technologie zou kunnen worden vastgesteld.

[0:24:54] Maar dat is toegankelijk niet de situatie en het is ook nooit de eisen geweest van de overheid

[0:24:59] in het vergunningsverleningssysteem, voor zover wij kennen.

[0:25:03] Maar we hebben dus niet alleen maar gegevens van Tata gebruikt, we hebben ook alle gegevens

[0:25:06] die beschikbaar zijn, vanuit het RIVM en andere bronnen gebruikt.

[0:25:12] Helder. Tiërre Kents.

[0:25:15] Ja, dank. Een van de onderdelen van de discussie die we vaak hebben...

[0:25:19] over strategische industrieën die voor duurzaamheid zorgen...

[0:25:21] is er een industrie die je in de toekomst ook nodig hebt.

[0:25:24] Zou je misschien wat kunnen reflecteren op de staalmarkt in Europa...

[0:25:28] en ook het belang van die strategische autonomie in de staalindustrie?

[0:25:31] Wat zou er gebeuren als je inderdaad jezelf besluit...

[0:25:34] dat Nederland geen staalindustrie te hebben?

[0:25:40] Ja, met alle vormen van plezier, laat ik het proberen enigszins kort te doen.

[0:25:48] We hebben gekeken naar een aantal zaken.

[0:25:52] Ten eerste hebben we gekeken naar de staalmarkt in Europa.

[0:25:55] En het is op dit moment zo dat we in de orde grote 150 tot 160 megaton staal maken.

[0:26:03] En alle projecties die we daar rondomheen hebben, die zeggen dat de consumptie naar

[0:26:08] staal toch nog 1 tot 2 procent per jaar zal blijven groeien in de jaren die voor ons liggen.

[0:26:16] We verbruiken, we consumeren in Nederland ongeveer 6 megaton van die 150, 160.

[0:26:23] Dus dat is vrij weinig, omdat het het meest natuurlijk gebruikt wordt in allerlei andere

[0:26:26] industriele processen.

[0:26:27] Dus het is ook zo dat de landen waar je meer industrie, zware industrie ziet, daar zie

[0:26:32] je ook vooral de consumptie daarvan.

[0:26:34] Maar ook in Nederland gebruiken wij dus 6 megaton ongeveer.

[0:26:39] Als we nu kijken naar...

[0:26:43] Een staal is mondiaal een redelijk regionale markt.

[0:26:46] Dus wat regionaal gemaakt wordt, wordt ook regionaal geconsumeerd.

[0:26:50] Het is een product wat wel een klein beetje geëxporteerd wordt

[0:26:53] tussen de verschillende regio's, maar dat is zeer beperkt.

[0:26:56] Vanuit Europa wordt er een kleine 10, 15 procent geëxporteerd op dit moment.

[0:27:02] Maar je ziet ook dat de exporterende landen buiten Europa,

[0:27:05] Als ik het over de grote landen heb, dan praat je over China, Rusland.

[0:27:08] Ja, dan kom je al snel bij partijen terecht waarbij je kunt afvragen of je die als leverancier wilt hebben.

[0:27:14] Want vandaag zijn ze misschien leverancier.

[0:27:17] Nou ja, of ze dat morgen nog zijn, dat is erg de vraag.

[0:27:19] Dus we zijn inderdaad in de studie die we gedaan hebben, komen wij tot de conclusie dat we zeggen er is in ieder geval voor een groot deel.

[0:27:27] Dat zal niet voor honderd procent misschien zijn, maar voor een groot deel toch zeventig procent.

[0:27:31] 70% plus verwachten wij dat de productie van het in Europa geconsumeerde staal ook in Europa

[0:27:38] zal plaatsvinden, vanwege economische argumenten.

[0:27:42] Dat heeft ook te maken met het feit dat we hier naar groenstaal toe moeten en dat waarschijnlijk

[0:27:45] nog niet gemaakt wordt buiten Europa, maar ook vanwege een autonomieperspectief.

[0:27:49] Dus geldt dat voor 100%?

[0:27:51] Dat is altijd moeilijk te claimen, maar voor het overgrote deel in ieder geval wel.

[0:27:56] Dat is een beetje de korte samenvatting van, denk ik, het antwoord op die vraag.

[0:28:02] Dank. Ik wilde wel een vervolgvraag opstellen, want dan kijk je dus naar het geheel over

[0:28:09] Europa en dat staat ook in het rapport geschetst. Daarnaast wordt er ook gekeken naar Nederland,

[0:28:13] wat hebben wij als Nederland nodig? Maar de relatie daartussen, daar ben ik nog wat benieuwder

[0:28:17] naar. Er werd eerder ook gezegd, in Spanje is er in de toekomst, als je kijkt naar de

[0:28:23] duurzame economie is er goedkopere zonne-energie te krijgen.

[0:28:29] In Zweden meer waterkrachtenergie.

[0:28:32] En als we dan kijken naar wat dat voor Nederland betekent en enorme opgaven,

[0:28:36] bijvoorbeeld op waterstof, die hiervoor nodig is.

[0:28:38] Als je het kijkt vanuit een Europees industriepolitiek hoogpunt,

[0:28:43] waarom is het dan nodig dat wij dat hier op deze manier zouden doen?

[0:28:50] Is het strikt nodig?

[0:28:51] Je zou kunnen zeggen, waarom zou je het doen?

[0:28:53] Maar je zou ook kunnen zeggen van als je kijkt naar hoe op het ogenblik die staalindustrie in elkaar zit,

[0:28:59] dan is Tata, de Hoogovens, een van de meest kostenefficiënte producenten van Europa.

[0:29:09] Ik geloof dat dat wel publieke informatie is. Ik denk dat ze dat zelf ook wel communiceren.

[0:29:13] Dus als je zo'n kostencurve maakt, dan zitten ze helemaal aan de goede kant.

[0:29:18] En ze zijn dus ook, wat Frans Blom net al zei,

[0:29:20] Ze zijn ook degene die per ton productie een van de laagste emissies heeft.

[0:29:27] Dus het is eigenlijk een bedrijf met een hele goede uitgangspositie, die onder bepaalde

[0:29:35] condities, als je die transitie maakt en als je ervoor zorgt dat Nederland de slag maakt

[0:29:40] naar een veel groener energiesysteem, gegeven de ligging en gegeven de contacten met de

[0:29:51] klanten.

[0:29:52] Veel van die staalbedrijven zijn typische ingenieursclubs die zoveel mogelijk staal

[0:29:58] produceren en hebben weinig gevoel wat de klant nodig heeft.

[0:30:01] Dit bedrijf heeft traditioneel beter contacten met de interessante segmenten van de staalindustrie,

[0:30:09] Dat is de verpakking, dat is de automotief en bepaalde hoogwaardige bouwsegmenten.

[0:30:16] Dus die heeft een hele goede uitgangspositie.

[0:30:19] Dus gaat Nederland ten onder of Europa ten onder als we het niet doen?

[0:30:26] Nee, absoluut niet.

[0:30:27] Maar als je kijkt naar is dit een logische plek, ook binnen Europa, om een staalbedrijf

[0:30:33] te hebben als je staalproductie wilt handhaven?

[0:30:37] Absoluut.

[0:30:37] Onder die condities.

[0:30:43] Als ik nog even mag dubbelklikken op de vraag over de energiekosten,

[0:30:49] die zat volgens mij ook verpakt in uw vraag.

[0:30:51] Die zijn niet lager op andere plekken in Europa.

[0:30:55] Zeker, die zullen inderdaad in Zuid-Europa lager zijn dan in Noordwesten-Europa waar wij zitten.

[0:31:01] We moeten daarbij ergens niet vergeten dat op dit moment wordt er ongeveer een procent of 7, 8 van

[0:31:07] de staalproductie in Europa, die zit in Spanje en in Scandinavië.

[0:31:12] zal dat groeien ontegenzeggelijk, maar dat wordt natuurlijk nooit meer dan 15%, misschien 20%.

[0:31:18] Want ook de hoeveelheid energie daar is eindig, de goedkope energie.

[0:31:22] En als je dan toch kijkt in de band waar wij opereren,

[0:31:26] dan zijn alle landen die verder weg zitten van de Noordzee,

[0:31:29] hebben een minder goede uitgangspositie op energiekosten dan Nederland.

[0:31:32] Want die zitten eenvoudig weg, verder weg, dus die hebben een hoge transportkost.

[0:31:35] Dus iedereen die van wind op zee zijn energie zal moeten halen,

[0:31:38] doet het in principe minder goed dan dat Nederland het zou moeten doen.

[0:31:42] Als, en daar refereer ik graag naar het laatste punt van Hans Weijers,

[0:31:46] als wij inderdaad op orde krijgen dat wij onze energietransportkosten,

[0:31:50] dus gewoon onze infrastructuur,

[0:31:52] niet duurder maken dan van onze omringende landen.

[0:31:57] Dus het zal heel erg afhangen van krijgen we het voor mekaar

[0:32:00] om inderdaad een concurrerend energienetwerk in Nederland te bouwen.

[0:32:05] Maar de basisenergiekosten, die zouden hier lager moeten zijn dan de landen om ons heen.

[0:32:12] Eenvoudig weg vanwege de ligging.

[0:32:14] Dank u wel, gaan we het doen.

[0:32:19] Hetzelfde vraag. Ik wou gewoon het rondje weer maken.

[0:32:24] Ja, we hebben tot half. En er is tot nu toe één vraag voor het gesloten deel gesteld.

[0:32:32] Maar hebben we niet een presentatie in het besloten gedeelte nog?

[0:32:35] Vandaar dat ik mijn vragen ook niet stel voor het besloten gedeelte, voor de informatie gedeeld wordt.

[0:32:42] Hoe lang duurt die ongeveer?

[0:32:45] Ik denk een minuut of zes.

[0:32:46] Een minuut of zes. We kunnen nog een rondje maken.

[0:32:50] Maar dan hebben we geen ruimte meer voor vragen in de besloten gedeelte waarschijnlijk.

[0:32:57] We hebben nu toch één briefing van zestig minuten met de heer Blom en de heer Weijers.

[0:33:01] En dan is er ook een besloten gedeelte bij waar we ook nog vragen kunnen stellen, toch?

[0:33:03] Dus vandaar dat ik zeg, als we dan een volle ronde doen, hebben we daar geen ruimte meer.

[0:33:11] Zijn er nog brandende vragen die nu nog...

[0:33:24] U zegt vrij snel dat de vraag naar staal zal stijgen en uit Zuid-Europa zal wel wat meer

[0:33:30] staal komen, maar dat is beperkt.

[0:33:31] Ik ben net in Zweden geweest met een werkbezoek met deze commissie en daar zie ik in het noorden

[0:33:35] dat er beperkte waterkracht is.

[0:33:37] Maar als ik kijk hoe groot Spanje, Italië, Griekenland en hoeveel zonnestroom daar kunnen

[0:33:40] opwekken. Dan ben ik wel benieuwd als we nou echt durven iets anders te denken.

[0:33:46] Ten eerste durven we te denken van we gaan zorgen dat we minder staal nodig hebben.

[0:33:49] Niet 150 megaton, maar minder. En we gaan echt gebruik maken van die zonne-energie

[0:33:54] die gewoon volgens mij wel vier keer zo goedkoper is dan wat we op de Noordzee

[0:33:56] kunnen. Weten we dan wel zeker dat dit de plek is waar we staal moeten maken

[0:34:00] in Europa? Weten we zeker dat we hier die miljarden moeten investeren? Of gaan

[0:34:04] we gewoon nat? Staat er daar een groen staalfabriek? Worden we helemaal weg

[0:34:07] geconcureerd door Spanje? Dus heeft u daar getallen over en analyses over

[0:34:11] van dat dit overheidsgeld, de miljarden die we hier misschien wel in gaan steken, dat het goed besteed

[0:34:18] geld is. De korte vraag van lid Koets, even wachten. Was hij aansluitend aan deze vraag of een andere?

[0:34:28] Ja, dan gaan we gewoon door naar de heer Bijers. In andere woorden wat Frans Blom net zei. Kijk,

[0:34:35] Er zal zeker meer staal uit die gebieden gaan komen, uiteindelijk.

[0:34:42] Een nieuwe staalfabriek bouwen, dat zijn enorme investeringen.

[0:34:46] Die gaan in eerste instantie de lokale markten bedienen.

[0:34:50] Als je dan kijkt naar welke bedrijven er binnen de huidige groep van bedrijven een relatief

[0:34:58] goede uitgangspositie hebben, dan zou je kunnen redeneren, als we tenminste doen wat we net

[0:35:03] over hadden op het gebied van je energiebeleid, dan heeft dat bedrijf wat aan zee ligt, wat

[0:35:08] een hele sterke positie heeft in een aantal segmenten, heeft een goede kans om te overleven

[0:35:13] in die wereld, omdat er anderen zijn in Duitsland, in België, in Frankrijk, die minder die positie

[0:35:19] hebben. Dus er zal zeker capaciteit verdwijnen. Wat we nog niet genoemd hebben, Seabam, zal

[0:35:24] ook consequenties hebben voor de exportpositie van staal uit Europa. Dus dat gaat ook negatieve

[0:35:30] consequenties hebben. Dus er zal zeker capaciteit verdwijnen. Maar als je Europees kijkt, zou

[0:35:38] het niet onlogisch zijn om in ieder geval een deel van die capaciteit vanuit deze locatie

[0:35:44] te bedienen.

[0:35:49] Het lid Crossies nog? Een korte brandende vraag.

[0:35:55] Ik moet echt even rustig dit soort dingen doen, voorzitter. Dit is pas mijn tweede vraag

[0:35:59] en ik had toch wel iets meer verwacht van deze briefing.

[0:36:02] Maar goed.

[0:36:03] We hebben maar een uur met het besloten gedeeld.

[0:36:07] Ja, oké.

[0:36:09] Wat ik net merkte in de beantwoording, ik wilde een aantal andere vragen stellen,

[0:36:13] maar ik werd toen getriggerd door wat er net werd gezegd

[0:36:16] over de voordelen van Tata Steel hier houden.

[0:36:20] Want Tata zou meest kostefficiënt zijn

[0:36:23] En ze zouden het laagste uitstoot hebben vergeleken met andere Europese staalbedrijven.

[0:36:32] Maar dat is nou juist het punt.

[0:36:34] De hele bezwaren tegen Tata op dit moment gaan niet over die uitstoot waar u het over

[0:36:39] heeft.

[0:36:39] Dat gaat namelijk alleen maar over CO2.

[0:36:41] De uitstoot waar de omwonenden het over hebben, burgers het over hebben, dat gaat over die

[0:36:47] schadelijke stoffen.

[0:36:48] En er is een rapport van de Europese Milieuagentschap, geloof ik, die heeft aan al die industrieën

[0:36:54] gekeken in Europa en die zegt juist dat Tata Steel daarin als een van de slechtste scoort,

[0:36:59] als het gaat om die gevaarlijke stoffen.

[0:37:02] Dus ik ben benieuwd, hoe heeft u zulke zaken überhaupt meegewogen?

[0:37:09] Dat is een van de aspecten dat ik mis in uw rapport, evenals uw verwijzing net naar de

[0:37:17] arbeidsmarkt en de mensen die zullen worden ontslagen als ze zo'n bepaalde scenario kiezen.

[0:37:22] Tegelijkertijd hebben we een hele brede arbeidsmarkt op dit moment waarin juist vraag is naar arbeid

[0:37:28] hierin.

[0:37:31] Waarom reflecteert u daar niet wat meer op als u toch wijst op de voordelen en nadelen

[0:37:37] van het besteden van belastingen?

[0:37:40] In de hoofdconclusies die ik net heb samengevat in mijn introductie hebben we gezegd dat als

[0:37:47] Als je niet oplossingen realiseert in deze maatwerkcontext voor de milieu- en overlastproblemen,

[0:37:54] dat er geen goede optie is. Dat is nummer één.

[0:37:57] Dus we hebben dat nadrukkelijk meegenomen in ons rapport.

[0:38:01] We hebben ook gezegd, er is niet één goede oplossing.

[0:38:06] Ik ben het met u eens dat er een gespannen arbeidsmarkt is en je kunt bredeneren,

[0:38:11] dat er voor die mensen, als je het bedrijf zou sluiten, of dat je een stuk ervan zou sluiten,

[0:38:16] dat de mensen uiteindelijk wel werk zullen vinden.

[0:38:19] Maar goed, je vernietigt wel 3000, zeker 3000 banen,

[0:38:24] met alle sociale implicaties van die.

[0:38:26] Het is wel een dimensie die we hebben aangereikt

[0:38:29] en die u moet meewegen uiteindelijk in uw afwegingen.

[0:38:35] En dat dus CO2, dat we de CO2 daar steeds over hebben,

[0:38:40] ja, dat was het begin van het hele traject namelijk,

[0:38:42] dat de overheid wil de CO2-emissies verlagen.

[0:38:45] Daar gaan die elemaatwerken afspraken over in de eerste plaats.

[0:38:49] Dus dat is niet zo gek dat we daar wat aandacht aan besteden.

[0:38:54] Geen aantwoording van de heer Romp, dat is prima.

[0:38:56] Dan schors ik nu de vergadering.

[0:38:59] Dan gaan we over tot het besloten gedeelte.

[0:39:02] En dan verzoek ik het publiek deze zaal te verlaten.