Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Aanbieding jaarverslag over het jaar 2023 van de Nationale ombudsman
[0:00:00] Ik heropen aan de orde is de aanbieding van het jaarverslag over het jaar 2023
[0:00:05] van de Nationale Ombudsman.
[0:00:07] Ik heet de Nationale Ombudsman, de heer Van Zutphen, van harte welkom in ons
[0:00:11] middenfijn u weer te zien.
[0:00:13] Tevens een hartelijk woord van welkom aan de Kinderombudsman, mevrouw Kalverboer, de
[0:00:18] Algemene Directeur, mevrouw Van Essen en andere medewerkers vandaag aanwezig.
[0:00:22] Zoals ieder jaar zal de Nationale Ombudsman hier vandaag het jaarverslag aanbieden.
[0:00:27] Niet alleen het jaarverslag van het Nationale Ombudsman, maar ook dat van de Kinderombudsman
[0:00:32] en de Veteranenombudsman zijn altijd een bijzonder moment waarmee de bijzondere band tussen de
[0:00:37] ombudsmannen en de Kamer wordt onderstrepen.
[0:00:39] Laten we niet vergeten dat de Nationale Ombudsman een hoog college van staat is.
[0:00:44] Ik geef graag het woord aan de ombudsman.
[0:00:53] Dank u wel, meneer de voorzitter.
[0:00:54] Het is inderdaad altijd weer een mooi moment om hier als ombudsman, als Nationale Ombudsman, maar ook
[0:00:58] als Kinderombudsman en Veteranenombudsman de gelegenheid te krijgen om datgene wat wij over het
[0:01:03] afgelopen jaar hebben gezien, geschreven, geadviseerd, aanbevolen en ook wel opgelost aan u te presenteren.
[0:01:10] Het jaarverslag 2023 van de Nationale Ombudsman, de Kinderombudsman en de Veteranenombudsman.
[0:01:15] Ik ben blij dat ik de kans heb om daarbij een paar woorden te zeggen over wat er in dat rapport staat
[0:01:19] en wat we op dit moment het allerbelangrijkste vinden in ons werk en wat ongetwijfeld ook een
[0:01:24] relatie heeft met uw werk.
[0:01:26] Inderdaad, een parlementaire ombudsman is toch wel een hele bijzondere situatie en ook een belangrijke
[0:01:32] manier waarop mensen die tussen de overheid, de wal en het schip beklemd raken, ook bij
[0:01:40] u onder de aandacht te brengen.
[0:01:42] Ik wil een paar dingen zeggen over herstel en hersteloperatie, maar ook over herstel van vertrouwen.
[0:01:47] Er is een kopje over het vergisrecht en mensbeelden.
[0:01:51] En ik sluit dan vervolgens af over dat herstel van dat vertrouwen en wat er mogelijk is nu
[0:01:57] al op dit moment.
[0:01:59] Ik denk dat, als ik terugkijk samen met Margriet de Kalverboer op het afgelopen jaar, er twee
[0:02:03] rapporten naar boven komen die heel belangrijk zijn, of twee onderwerpen, beter gezegd.
[0:02:09] Het eerste is een rapport over hersteloperaties.
[0:02:11] De Nationale Ombudsman heeft een rapport geschreven onder de titel Herstel een vak apart.
[0:02:16] Het heeft gekeken naar tien hersteloperaties, naar tien rampen over een lange periode, beginnend
[0:02:23] bij de vuurwerkramp in Enschede tot en met recente zaken als de watersnood in Limburg, wat daarvan
[0:02:29] te leren valt en welke patronen wij daar hebben gezien.
[0:02:31] Een vergelijkbaar rapport heeft de Kinderomrotsman gemaakt, dus het gaat over het vertrouwen
[0:02:35] van kinderen in de overheid.
[0:02:37] Daarnaast hebben de Kinderomrotsman en ik samen het rapport gemaakt de crisis voorbij.
[0:02:42] Het was een belangrijk rapport, vinden wij zelf en gelukkig ook anderen.
[0:02:46] De essentie daarvan is dat het over de crisisnoodopvang gaat, wat eigenlijk door het handelen van de
[0:02:51] overheid zelf de crisis in ontstaat.
[0:02:53] Niet alleen maar het handelen van de overheid, maar er is ook een belangrijke bijdrage geweest in de
[0:02:58] manier waarop de overheid bereid is geweest of niet bereid is geweest om die crisis aan te pakken.
[0:03:03] Onze conclusie was eigenlijk op dat moment, en dat is nog niet echt veranderd, dat als het gaat over
[0:03:07] de crisisnoodopvang, wat eigenlijk een soort van basis van wat er nodig is in Nederland aan respect
[0:03:13] voor mensen die hier zijn, omdat ze hier een goed heenkomen zoeken in de vorm van een verblijfsrecht
[0:03:20] vanwege een vluchtelingenpositie, dat daar nog wel wat aan te doen valt.
[0:03:25] We zien het overigens vaker in onze praktijk dat het handelen van de overheid niet alleen maar in
[0:03:29] de situaties waarin het gaat over asiel of vreemdelingen, maar op allerlei andere manieren
[0:03:33] ook. De manier waarop de overheid zaken regelt, heeft voor mensen grote implicaties en soms ook
[0:03:39] complicaties. U weet het, we hebben ons al bij herhalingen uitgelaten en ook ingelaten met
[0:03:44] herstellenoperatie naar de toeslagenschandaal, maar het gaat ook over Groningen en wat daar
[0:03:48] op dit moment gebeurt.
[0:03:52] Eigenlijk, als je het aan de mensen vraagt en je vraagt hoe je dat vindt dat de overheid dat doet,
[0:03:56] dan wordt er vaak gezegd dat dat eigenlijk geen manier is van doen.
[0:03:59] Waar het ons net om gaat, en zo heet ook ons ja-verslag, is dat het juist wel een manier van doen is.
[0:04:03] Dat burgerperspectief is een bepaalde manier van doen.
[0:04:05] Het is een manier van doen waar burgers heel veel profijt van kunnen hebben en waarbij u ook een
[0:04:09] belangrijke rol hebt te spelen om ervoor te zorgen dat iedereen tot die essentiële overheidsfuncties
[0:04:15] en voorzieningen toegang heeft.
[0:04:18] Een ander aspect in die rapporten, en met name de hersteloperaties en het rapport over het
[0:04:22] vertrouwen van kinderen, gaat over het kunnen leren van eerdere situaties.
[0:04:26] Dat blijkt buitengewoon beperkt te zijn.
[0:04:28] Iedere keer maar weer opnieuw in het rapport over die hersteloperaties constateren we eigenlijk
[0:04:32] dat leren van eerdere fouten meer toeval is dan wijsheid.
[0:04:36] Dat zou toch echt anders moeten?
[0:04:38] Dat is natuurlijk een van de aanbevelingen.
[0:04:39] Zorg er nou voor dat die wijsheid die is opgebouwd bij die hersteloperaties weer wordt gebruikt bij
[0:04:44] de volgende herstellenoperatie, zodat burgers daar eigenlijk eerder en beter profijt van hebben.
[0:04:50] Een van de lessen is ook — die hebben met z'n allen getrokken, de drie ombudsfuncties zou ik
[0:04:55] eigenlijk moeten zeggen — dat als je te snel begint met het uitvoeren van het herstel, dan sla je een
[0:05:00] essentiële vraag over, namelijk de vraag aan de burger wat je nodig hebt, wat je zelf kan en wat
[0:05:06] die overheid dan nog kan doen en wat die overheid dan gaat beloven.
[0:05:09] Een van de zaken die iedere keer weer in alle rapporten naar boven komt, is eigenlijk dat er
[0:05:13] te veel wordt beloofd, wat vervolgens niet kan worden waargemaakt, waardoor het vertrouwen
[0:05:18] eigenlijk opnieuw wordt beschaamd.
[0:05:19] Je zou dat ook wel de ramp na de ramp kunnen noemen.
[0:05:24] Dus het jaarverslag heet burgerperspectief een manier van doen.
[0:05:28] En eigenlijk echo dat na wat we in 2015 schreven.
[0:05:32] Burgerperspectief een manier van kijken en we moeten van kijken naar doen.
[0:05:35] Dat is eigenlijk de boodschap.
[0:05:36] We hebben nu gekeken.
[0:05:37] We weten wat er aan de hand is en het is nu echt wel tijd voor handelen en voor verandering.
[0:05:42] Niet meer beloven dat je kunt waarmaken.
[0:05:45] Dat is eigenlijk het hele eierreet.
[0:05:47] Vertel het eerlijke verhaal.
[0:05:49] De maatregelen die je voorstelt als overheid — ik gebruik het woord overheid, maar u begrijpt
[0:05:53] dat het over al die overheidsorganisaties gaat, overigens inclusief uzelf als wetgever — moeten
[0:05:59] daadwerkelijk de problemen van burgers adresseren, oplossen en niet vooruitschuiven.
[0:06:04] Daarvoor is nodig — dat heb ik al eerder bepleit, ook samen met anderen — dat het mensbeeld van
[0:06:09] die overheid moet veranderen, van het frauderende mensbeeld naar een ander mensbeeld.
[0:06:15] Ik zal straks wel iets over zeggen hoe ik daar nu tegenaan kijk.
[0:06:18] Maar het beeld dat de overheid van zichzelf heeft, dat moet ook aangepast worden.
[0:06:23] Kijk naar jezelf als overheid.
[0:06:25] Wat kunnen wij wel beloven en waarmaken en waar zijn de grenzen?
[0:06:29] Ongelooflijk belangrijk voor het vertrouwen van mensen in het werk van de overheid is
[0:06:32] dat ze weten waar ze aan toe zijn.
[0:06:37] Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het bestaansminimum, zowel in Nederland als in Caribisch Nederland.
[0:06:44] En we moeten vooral nadenken over een van de grote thema's van de conferentie afgelopen
[0:06:48] week over de toekomstige generaties.
[0:06:51] Want alles wat we doen, heeft impact op iedereen die nu al geboren is en jong is, maar zeker
[0:06:54] ook op al diegenen die nog niet geboren zijn en zeker geboren zullen gaan worden.
[0:06:58] Dus dat moet erbij betrokken worden als we nagaan over hoe we kunnen leren, wat de oplossingen
[0:07:02] zijn en welke maatregelen genomen moeten worden.
[0:07:04] Dat is niet een pleidooi exclusief van de kinderenombudsman.
[0:07:07] Het is zeker ook haar pleidooi, maar het is zeker ook mijn pleidooi om het leefbaar te houden in
[0:07:12] Nederland en in de wereld breder dan dat.
[0:07:17] Het gaat er dus om dat mensen de overheid daadwerkelijk weer gaan voelen als een essentieel
[0:07:23] onderdeel van hun bestaan, waarbij wetten en regels op dit moment — dat is een van de belangrijke
[0:07:28] boodschappen uit ons jaarverslag — al heel veel ruimte bieden om aan de slag te gaan.
[0:07:36] We hoeven niet te wachten op nog meer wetten, regels, beleid en uitvoeringsmaatregelen.
[0:07:43] Dat de wetten in de weg staan om het goede te doen, is in heel veel gevallen een veronderstelling
[0:07:48] die niet klopt.
[0:07:50] En toch wordt er nog heel vaak en heel veel door middel van bureaucratische instrumenten
[0:07:55] oplossingen gezocht voor de problemen.
[0:07:58] Dus nieuwe wetten, nieuwe regels, nieuwe kaders, nieuwe hardheden, analyses en dat soort zaken.
[0:08:03] Problemen vragen over een snelle oplossing.
[0:08:05] Mijn betoog is dat dat nu al in heel veel situaties kan.
[0:08:07] Als u overgaat tot wetgeving, dan is het ongeveer 420 dagen de termijn die nodig is om van het
[0:08:13] indienen van een wetsvoorstel hier tot een uiteindelijke wet hier in werking.
[0:08:16] Dan hebben mensen al anderhalf of twee jaar last van de problemen.
[0:08:20] Dus laten we alsjeblieft kijken of wij gelijk hebben — laat ik dat maar zo voorzichtig formuleren — dat
[0:08:26] wat nu al kan, ook inderdaad moet worden gedaan en dat dat meer is dan we eigenlijk denken, misschien
[0:08:34] Dat het kan, is ook gewoon bewezen door overheden in de praktijk.
[0:08:38] Ik heb al heel vaak gesproken over de gemeente Vaals en de manier waarop zij participatie
[0:08:43] in de wetenschappelijke ondersteuning mogelijk maken met een bewegingsmakelaar die echt luistert
[0:08:46] naar inwoners en van deur tot deur gaat, en de mensen in Meers naar de watersnood, die
[0:08:50] daar hebben gekeken naar wat iedere individuele huishouden nodig had.
[0:08:53] Maar het gaat al verder terug.
[0:08:54] De Enschede'se vuurwerkramp, in dat rapport dat we hebben geschreven, is een voorbeeld waarbij
[0:08:59] blijkt dat als je echt naar mensen luistert en met ze aan de slag gaat en vraagt wat je nodig hebt,
[0:09:03] wat we kunnen bieden en wat daar dan de uitkomst van is, dat er echt successen worden geboekt.
[0:09:07] Maar we kunnen ook denken aan 1.700 opvangplaatsen in Arnhem en we kunnen ook denken aan het UWV dat
[0:09:12] eigenhandig op eigen initiatief boetes intrekt, omdat het misschien wel beboetbaar gedrag was,
[0:09:19] maar de informatie waar het om ging allang beschikbaar was.
[0:09:22] Dat zijn de manieren die al nu al mogelijk zijn en die we echt moeten uitbuiten en uitnutten als
[0:09:27] Het is het voorbeeld voor hoe mensen snel geholpen kunnen worden als het misgaat
[0:09:31] tussen burger en overheid. Nog iets over het vergisrecht.
[0:09:37] Eigenlijk vind ik dat vergisrecht niet nodig.
[0:09:40] Ik vind het ook een beetje gek om daar over een recht te spreken,
[0:09:44] want er is al zoveel ruimte in de uitvoering
[0:09:47] om die betrouwbare overheid tegenover de mensen te zijn.
[0:09:51] We zouden toch gewoon kunnen zeggen
[0:09:52] goh, weet je, ik mis nog een formuliertje of ik mis nog een kopietje.
[0:09:55] Stuur het even op.
[0:09:56] In plaats van te zeggen je hebt kennelijk een vergissing gemaakt.
[0:09:59] Dus nu heb je één keer het recht om dat formuliertje alsnog na te sturen.
[0:10:02] Daar gaat het toch niet om.
[0:10:03] Het gaat er toch uiteindelijk om dat dat is de manier van doen waar we het over hebben.
[0:10:09] Dat is dus dienstbaar zijn aan de samenleving gebaseerd op vertrouwen.
[0:10:15] Dat is de rol die de overheid zou moeten spelen.
[0:10:18] En dan krijgt u burgers weer mee.
[0:10:19] Dan krijgt u het vertrouwen terug.
[0:10:21] Dat is, denk ik, heel belangrijk in de komende tijd.
[0:10:24] We praten er allemaal over hoe dat vertrouwen terugkomt.
[0:10:26] Het is nog niet zo lang geleden dat er opnieuw een peiling is geweest dat het nog niet op het niveau is,
[0:10:32] laat ik het eufemistisch uitdrukken, wat we zouden wensen.
[0:10:34] Dus daar zit het wat mij betreft in.
[0:10:36] Wees dienstbaar als overheid.
[0:10:38] Het dienstbaarheidsbeginsel zou je er zelfs bestuursrechtelijk nog bij kunnen betrekken,
[0:10:42] maar wees dienstbaar aan de samenleving.
[0:10:44] Die dienstbaarheid is gebaseerd op vertrouwen, vertrouwen in de burger.
[0:10:48] Zorg ervoor dat burgers in het vroege stadium niet in de knaal komen.
[0:10:52] Proactief. We hebben het al vaak van ons gehoord en van anderen ook.
[0:10:55] Proactief handelen.
[0:10:56] Niet alleen goed in het ophalen van geld en andere informatie bijbeursen, want dat kan
[0:11:01] de overheid heel goed, maar gebruikt die talenten ook om te gaan brengen waar het nodig is.
[0:11:07] Een aantal voorbeelden zijn er al.
[0:11:08] We hebben het wel eens gehad over de aanvullende voorziening inkomens voor ouderen met een te kleine
[0:11:13] AOW. Maar kent die dan ook automatisch toe, dan verdwijnt de noodzaak om er een loket tussen te zetten.
[0:11:21] Dus het is een overheid die doet wat nodig is en die weet wat nodig is en die weet waar de mensen
[0:11:25] zijn in de samenleving die dat nodig hebben.
[0:11:27] Daar is dat recht op persoonlijk contact heel erg nodig, maar misschien is dat vergisrecht
[0:11:33] wel belangrijk om vast te leggen dat op die manier de overheid behoort te functioneren.
[0:11:38] Maar ook dat wetgevingstraject zal nog wel even duren, dus ik zou zeggen dat u zo alvast
[0:11:42] de overheden erop aan kunt spreken dat wat nu al mogelijk is, ook moet worden gebruikt
[0:11:47] en toegepast.
[0:11:48] Persoonlijk contact, geen symptoombestrijding.
[0:11:52] En laten we zeggen dat je je wel vaker dan één keer mag vergissen.
[0:11:55] Het lijkt nu alsof het maar één keer mag, maar vergissen is menselijk.
[0:11:59] Niet niet iedere dag zeven keer.
[0:12:01] Dat begrijp ik ook wel, want dan moet je nagaan denken.
[0:12:03] Maar laten we vooral de manier van doen die van belang is ons eigen maken.
[0:12:11] In de tien hersteloperaties die zijn onderzocht, zagen we dat de focus al ligt
[0:12:14] snelheid op handelen uit het werken van bestaande systemen, waardoor persoonlijk
[0:12:17] contact achter blijft, naar de achtergrond verschuift.
[0:12:20] We duiken meteen het systeem in en dat die stap die zetten we te snel,
[0:12:24] Want dan sluiten we niet aan bij de behoeften en de actuele situatie van de burgers om wie het gaat.
[0:12:30] En de overheid maakt te weinig gebruik van de kennis, ik zei het u al, en de ervaring die
[0:12:34] al in al die andere en eerdere hersteltrajecten is opgedaan.
[0:12:37] En burgers willen duidelijkheid.
[0:12:38] Geen duidelijkheid is funest voor het vertrouwen.
[0:12:42] Ik kom tot een afsluiting.
[0:12:45] Herstel van vertrouwen is waar uw Kamer nu en al wat langer voor staat.
[0:12:49] En daarvoor zijn een echt verhaal en echte oplossingen nodig.
[0:12:53] Niet oplossingen voor problemen van de overheid, maar oplossingen van problemen van de burgers.
[0:12:59] Het is eigenlijk aan u om de elfde ramp te voorkomen.
[0:13:05] Ik ga u niet ongevraagd vertellen of plannen werken of niet, en al die niet haalbaar zijn
[0:13:08] of uitvoerbaar, anderen zijn daarvoor eerst aan de beurt.
[0:13:11] Wat ik wel ga doen, is kijken wat deze plannen daadwerkelijk gaan betekenen in de levens
[0:13:14] van mensen.
[0:13:17] Juist voor groepen die in een kwetsbare positie verkeren.
[0:13:20] Wij zullen in de gaten houden of de overheid daar is en blijft voor mensen die haar het
[0:13:25] hartst nodig hebben.
[0:13:26] Want die vallen in onze ervaring meestal tussen wal en schip.
[0:13:30] Zo kijk ik overigens ook naar het hoofdlijnenakkoord en de uitwerking daarvan, die nog moet komen.
[0:13:35] Wij blijven signalen uit de praktijk van burgers delen met uw Kamer en we gaan ervan uit dat
[0:13:39] uw Kamer er scherp op blijft om die signalen om te zetten in een voor burgers behoorlijk
[0:13:44] handelende overheid.
[0:13:45] We hebben al heel wat signalen aangeleverd die liggen te wachten op actie.
[0:13:50] Pak onze rapporten en die van collega-instellingen er nog maar eens bij en ga aan de slag.
[0:13:55] Het is aan u om er scherp op te zijn dat overheidsgedrag echt verandert.
[0:14:00] dat het perspectief van alle burgers, kinderen en veteranen geborgen is in wat de overheid doet.
[0:14:06] Het is gewoonweg een manier van doen, zoals die hoort en past in onze
[0:14:10] democratische rechtsstaat en rule of law.
[0:14:13] Ik bied u graag onze jaarverslag aan.
[0:14:30] Hartelijk dank.
[0:14:30] Namens de Kamer wil ik u bedanken voor het jaarverslag.
[0:14:35] Wij dromen een belangrijke spiegel voor ons allemaal, denk ik.
[0:14:39] Ik heb meegeschreven en u zei dat het leren van fouten in de praktijk vaak een kwestie
[0:14:43] van toeval en niet van wijsheid.
[0:14:45] Dat vind ik iets dat we ons allemaal te harten moeten nemen.
[0:14:49] U zegt ook dat de echte ramp vaak te veel beloven is.
[0:14:53] Dat vind ik ook iets waarvan we goed moeten onthouden.
[0:14:59] U gebruikt veel het woord burgerperspectief.
[0:15:03] Ik denk dat dat ook iets is waar we iets mee kunnen als Kamerleden.
[0:15:07] Uit uw jaarverslag en uw toelichting spreekt een grote toewijding en bevlogenheid ook van
[0:15:13] de Kinderombudsman en al die medewerkers van de organisatie van de Nationale Ombudsman.
[0:15:18] Voordat alles, zijn wij u enorm erkendelijk.
[0:15:21] Het jaarverslag van de Nationale Ombudsman zal ik in handen stellen van de Commissie voor Binnenlandse
[0:15:26] Zaken, met dien verstand dat het werk van de Kinderombudsman besproken zal worden in de
[0:15:30] Commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
[0:15:32] Het werk van de Veteraanombudsman zal worden doorgeleid naar de Commissie Defensie.
[0:15:38] Daarmee sluit ik de aanbieding van het jaarverslag van de Nationale Ombudsman af.
[0:15:42] Ik dank u nogmaals en ik dank iedereen die hierbij betrokken is geweest.
[0:15:47] Ik schors enkele minuten.