Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

[0:00:00] Goedemorgen, welkom in de procedurevergadering OCW aan de commissielijden de Griffie,

[0:00:08] de Publieke Tribune, de Bode en ook eventueel mensen thuis.

[0:00:12] Dank voor uw aanwezigheid.

[0:00:15] We gaan beginnen.

[0:00:17] We beginnen met de regeling van werkzaamheden.

[0:00:20] Er zijn twee verzoeken binnengekomen.

[0:00:22] De eerste is van de heer Pater Notte voor een WGO.

[0:00:27] Ik heb begrepen dat dit komende dinsdagavond al ingepland kan worden, van half zeven tot tien uur.

[0:00:38] Ik zie dat de heer Paternotten er niet is, maar zijn fractiegenoot mevrouw Rodekerk wel.

[0:00:45] Dus dit is het voorstel.

[0:00:47] Eerst even de vraag of de commissie daarmee akkoord kan gaan.

[0:00:51] Geen bezwaar.

[0:00:52] Oké, hartstikke goed.

[0:00:53] En dan even toch via mevrouw Rodekerk de vraag om in de toekomst dit soort afspraken via de

[0:00:58] Griffiple-Nair te laten lopen, omdat er echt heel veel diensten ook bij betrokken zijn.

[0:01:03] Dat is niet richting u, maar...

[0:01:05] Dat geef ik door aan mijn collega.

[0:01:07] Dat is goed, hartstikke bedankt.

[0:01:09] Dan het tweede verzoek bij de regeling.

[0:01:14] Ja, half zeven, tien uur.

[0:01:16] Hij zal vast ook via Parlis tot u komen.

[0:01:20] Dan het verzoek van lid Seder om behalve SLO ook de wetenschappelijke curriculum commissie

[0:01:26] uit te nodigen voor de technische briefing.

[0:01:28] Kan de commissie daarmee instemmen, ondanks zijn afwezigheid?

[0:01:33] Ja, eigenlijk is er als er een niet zijn, moet je hem doorschrijven of een ander lid moet

[0:01:37] het verzoek overnemen.

[0:01:38] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:01:40] Met uw goedvinden zou ik graag uit naam van de heer Seder een verzoek indienen om bij

[0:01:46] bij de technische briefing over de curriculum-herziening ook de wetenschappelijke curriculum-commissie

[0:01:52] uit te nodigen?

[0:01:53] Ja, dank.

[0:01:55] Heel goed, ik denk dat we hier allemaal inhoudelijk hele goede zaken in zien.

[0:02:01] En ja, regels zijn er niet voor niets, maar dank even aan NSC om even in te springen.

[0:02:07] Oké, dat waren de twee verzoeken.

[0:02:09] Dan is er ook een aanvullingagenda op initiatief van de Griffie en dat gaat over het voorstel

[0:02:13] van de rapporteurs, de leden Stultjes en Van der Velde.

[0:02:17] En dan eerst aan hen de vraag of zij een toelichting willen geven.

[0:02:23] Geen? Luuk?

[0:02:24] Ja, dat kan heel kort.

[0:02:25] Volgens mij, we willen vooral volgen waar we al bij bezig waren de afgelopen jaren.

[0:02:30] We volgen ook de richtlijnen van de methode Duizenberg.

[0:02:33] Dus de vraag terugkijken, krijgen we als Kamer en als land waar voor ons geldt.

[0:02:37] Dit is wat we met veel dank aan de

[0:02:39] ondersteuning in deze korte tijd kunnen opleveren namens de commissie.

[0:02:45] Heel goed. Dank voor die toelichting.

[0:02:47] Ik kijk even naar de commissie.

[0:02:50] Gaat u akkoord met de voorgestelde uitwerking van het begrotingsonderzoek?

[0:02:55] Dat is de vraag. Ik zie geknik.

[0:02:57] In ieder geval geen geschut.

[0:02:59] Dan bij deze vastgesteld.

[0:03:02] En dan komt dat terug.

[0:03:06] Ik weet niet precies welk moment, maar dat komt terug.

[0:03:08] Hartelijk dank ook aan de rapporteurs.

[0:03:11] Dat was de regeling van werkzaamheden.

[0:03:14] Dan gaan we naar de brievenlijsten.

[0:03:16] We beginnen met de lijst particulieren.

[0:03:20] Dat is één pagina.

[0:03:22] Zaken 1 tot en met 7 zijn daar zaken die door een van de commissieleden aan de orde moeten worden gesteld.

[0:03:34] Niet? Dan volgen we de voorstellen zoals ze hier op de lijst staan.

[0:03:39] Dank u wel.

[0:03:40] Dan gaan we naar de brievenlijst van de organisaties.

[0:03:43] Dat zijn een paar meer pagina's.

[0:03:45] Ik doe het even per pagina.

[0:03:47] We beginnen met zaak 1 tot en met 6.

[0:03:49] De voorstellen kunt u erbij lezen.

[0:03:51] Akkoord daarmee?

[0:03:53] Ja, pagina 2, zaak 7 tot en met 13.

[0:03:58] Ook akkoord met de voorstellen.

[0:04:01] Pagina 3, zaak 14 tot en met 22.

[0:04:04] Daar nog andere wensen bij de genoemde voorstellen?

[0:04:08] Niet, dank u wel.

[0:04:09] Dan gaan we naar pagina 4, zaak 23 tot en met 33.

[0:04:14] Bij zaak 23, helemaal bovenaan bij de pagina, wordt er een nieuwe datum voor gezocht in verband

[0:04:23] met de overlap op Plenair.

[0:04:26] Bij inkomsten was de 21ste geannuleerd en er wordt een nieuwe datum gezocht.

[0:04:31] Dan de pagina 35 tot en met 43.

[0:04:37] Bij pagina 35 wijst u nog even op dat ter bespreking staat of de commissie in wenst te gaan op de

[0:04:44] uitnodiging om deel te nemen aan het werkbezoek van de Tweejaarlijkse WorldSkills te Lyon komende september.

[0:04:51] Daar moet de commissie even een uitspraak over doen.

[0:04:56] Wie heeft daar een voelkeur of een reactie?

[0:05:00] Bij geen reactie zou ik zeggen dat de commissie daar niet op heen is gegaan.

[0:05:05] Is dat in juiste conclusie?

[0:05:08] Ja? Oké, dan gaan we ze vriendelijk bedanken.

[0:05:11] Dan de opmerkingen op pagina 6, de laatste, op stuk nr. 44 tot met stuk nr. 46.

[0:05:16] Daarbij zijn er nog geen opmerkingen.

[0:05:18] Ook daar conform de voorstel, met dank.

[0:05:23] Dan vervolgen wij de agenda met agenda punt 4.

[0:05:27] Dat zijn de brieven van de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

[0:05:31] Daar gaat het over de intrekking van de archiefwet 1995 en de vervanging door een nieuwe archiefwet.

[0:05:37] Het voorstel is aanmelden voor de plenaire behandeling en een ambtelijke

[0:05:41] technische briefing organiseren.

[0:05:44] Akkoord? Ik zie geknik, dank u wel.

[0:05:47] Dan meteen een rondvraag bij Cultuur en Media.

[0:05:50] Zijn er vragen bij dit onderwerp?

[0:05:53] Niet? Dan gaan we door met agenda punt 5.

[0:05:56] De kop daarboven zijn de brieven van de minister van OCW.

[0:06:01] Agenda punt 5, werkwijze kansrijk opleiden binnen SBB.

[0:06:05] De eerste vraag is of u dat wenst controversieel te verklaren.

[0:06:09] Dat is niet het geval.

[0:06:11] Het voorstel is om de brief te agenderen voor een nog ongepland commissiedebat-MBO-akkoord, zie ik.

[0:06:19] Agenda punt 6, verslag van een schriftelijk overleg over voorkomen van niet medisch noodzakelijke

[0:06:24] non-consensuele behandelingen interseks met kinderen.

[0:06:28] Wenst u dit controversieel te verklaren?

[0:06:31] Ik zie geen reacties.

[0:06:33] Dan is het voorstel om dit verslag de kennisgeving aan te nemen.

[0:06:38] Het kan ook gekozen worden voor het aanvragen van het twee-minutendebat.

[0:06:41] Ik kijk even rond of daar behoefte aan is.

[0:06:43] Nee.

[0:06:48] Vervolgens is er ook een brief van de regering.

[0:06:51] Dat is nog agenda punt zes.

[0:06:53] Die brief wordt betrokken bij het schriftelijk overleg.

[0:06:56] Dat is ook betrokken.

[0:06:58] Ja, dank u wel.

[0:06:59] Agenda punt zeven.

[0:07:01] Een reactie op verzoek van de commissie om toestemming voor gesprek over de staat van het onderwijs

[0:07:06] en om het verzoek om ronde tafelgesprek thuiszitters en thuisonderwijs.

[0:07:10] Wens iemand van de commissie dit controversieel te verklaren?

[0:07:13] Dat is niet het geval.

[0:07:16] Dan is het voorstel om de brief op kennisgeving aan te nemen.

[0:07:21] Agenda punt 8, de wijziging van de begrotingsstaten van het ministerie van

[0:07:24] Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen voor het jaar 2024.

[0:07:28] Dat is een wijziging samenhangende met de voorjaarsnota.

[0:07:31] Wens iemand van de commissie dit controversieel te verklaren?

[0:07:34] Dat is niet het geval.

[0:07:36] Dan is het voorstel om de inbrengdatum voor het stellen van feitelijke vragen, die is

[0:07:42] reeds vastgesteld op 17 mei.

[0:07:44] Dat is ook al geweest, inderdaad.

[0:07:46] Agenda punt 9, signalen van mogelijke misstanden met diplomas in de zorg.

[0:07:50] Wens iemand van de commissie dit controversieel te verklaren?

[0:07:53] Dat is niet het geval.

[0:07:56] Dan is het voorstel om deze te agenderen op het wetgevingsoverleg op 10 juni aanstaande.

[0:08:04] Agenda punt 10, de planning, behandeling, wetsvoorstel, afschaffen, grondslag,

[0:08:09] kwaliteitsbekostiging en hoger onderwijs.

[0:08:10] We hebben het daar net bij de regeling van de werkzaamheden over gehad.

[0:08:15] Dus toch nog even een formele vraag, mensen.

[0:08:18] Iemand van de commissie heeft het controversieel te verklaren.

[0:08:20] Dat is niet het geval.

[0:08:22] Dank u wel.

[0:08:22] Dan hebben we het al gehad over de behandelingen.

[0:08:26] Agenda punt 11. Reactie op de motie van de leden Krul en Peters over een plan voor het

[0:08:31] tegengaan van studieschulden.

[0:08:33] Iemand die dit controversieel wil verklaren?

[0:08:36] Niet het geval.

[0:08:37] Het voorstel is de brief te agenderen voor het commissiedebat Duo en hoger onderwijs van

[0:08:42] 12 juni aanstaande.

[0:08:44] Agenda punt 12. De beleidsreactie staat van het onderwijs 2024.

[0:08:49] Wenst iemand dit controversieel te verklaren?

[0:08:51] Niet het geval.

[0:08:52] De inbrengdatum ligt ook al achter ons.

[0:08:57] De reactie op de vraag van het lid Stultjens, gedaan tijdens het notaoverleg van 15 april 2024 in

[0:09:03] zakenfinanciering, ontheemde uit Oekraïne.

[0:09:06] Wens een van de leden dit controversieel te verklaren?

[0:09:09] Dat is niet het geval.

[0:09:10] Ik zie dat bij de heer Van der Hoef zijn microfoon aanstaat.

[0:09:18] Het voorstel is om de brief voor kennisgeving aan te nemen.

[0:09:23] Uitvoering van de motie van het lid van de Laan over een verkenning naar een markering

[0:09:27] van bewerkte advertenties.

[0:09:29] Iemand die dit controversieel wil verklaren?

[0:09:32] Dat is niet het geval.

[0:09:34] Ook deze brief ter kennisgeving aannemen is het voorstel.

[0:09:39] Stages in het mbo, hbo en wo.

[0:09:41] Wenst een van de leden dit controversieel te verklaren?

[0:09:44] Dat is niet het geval.

[0:09:46] Dan wordt ook deze brief geagendeerd voor ons wetgevingsoverleg op 10 juni.

[0:09:53] Uitvoering van de motie van het lid de Kort CS over vaart maken met het wetsvoorstel en twee nieuwe

[0:09:59] paardenopleidingen inrichten die opleiden tot gespecialiseerde lesbevoegdheden en van de gewijzigde

[0:10:05] motie van het lid Soeboer over naast de gehanteerde klokurennorm ook een maximumlesurennorm van 24

[0:10:10] lesuren per week opnemen in de CAO van het voortgezet onderwijs.

[0:10:14] Het is een van de leden om dit controversieel te verklaren.

[0:10:18] Dat is niet het geval.

[0:10:19] Het voorstel is om deze brief voor kennis aan te nemen.

[0:10:25] De nood kunt u even lezen.

[0:10:27] De vaart maken.

[0:10:29] Dat gaat dan over het najaar 2024.

[0:10:31] Wordt er een hoofdlijn, een notitie met een tijdpad naar de Kamer gestuurd?

[0:10:35] Ja.

[0:10:40] In de klas deed ik dan toch degene die zijn vinger opstak.

[0:10:43] Mevrouw Roodekerk.

[0:10:47] Dank voorzitter en de heer Soeboer.

[0:10:51] In de brief over de splitsing van de PABO wordt geschetst dat dit een complex is dat vier jaar duurt

[0:10:58] en dat er ook vanuit het veld veel over wordt gewisseld.

[0:11:02] Ik vroeg me af of het mogelijk is daar een SO over te beleggen en dan daar ook nog wat nadeelvragen

[0:11:08] over te kunnen stellen en met elkaar over te kunnen wisselen.

[0:11:12] Het verzoek van het lid Rodekerk voor een schriftelijk overleg.

[0:11:16] Kan de commissie daarmee instemmen?

[0:11:20] Ja, nou goed.

[0:11:21] Wij waren sowieso van plan om met het SGP en BBB vandaag vragen te stellen.

[0:11:25] Mijn SO is prima.

[0:11:26] Maar ons standpunt zal niet wijzigen, zal ik dan vast meegeven.

[0:11:31] En daar heeft u natuurlijk alle recht toe.

[0:11:33] Maar dan komt er een schriftelijk overleg.

[0:11:35] De heer Soeboer.

[0:11:38] Ja, goed.

[0:11:39] We hebben de brief gelezen.

[0:11:40] En ik moet heel eerlijk zeggen, het was nog niet echt voldoende voor mij.

[0:11:45] Voor nu akkoord, maar we blijven het wel heel scherp volgen, zou ik hier willen zeggen.

[0:11:50] Ja, prima.

[0:11:52] Oké, dan gaan we naar agenda punt 17.

[0:11:55] Rapportage burgerbrieven 2023 van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

[0:11:59] Wil een van de leden dit controversieel verklaren?

[0:12:02] Dat is niet het geval.

[0:12:05] Het voorstel is de brief te agenderen ook voor het wetgevingsoverleg op 10 juni.

[0:12:10] Agenda punt 18.

[0:12:11] Verslag van een schriftelijk overleg over het vierlandenoverleg OCW.

[0:12:16] De vraag is of een van de commissieleden dit controversieel wil verklaren.

[0:12:20] Dat is niet het geval.

[0:12:22] Ook dit verslag is het voorstel om verkennisgeving aan te nemen.

[0:12:26] Er kan natuurlijk ook gekozen worden voor het aanvraag van het twee-minuten-debat.

[0:12:30] Ik kijk even om mij heen.

[0:12:32] Nee.

[0:12:34] En de brief die daaronder nog wordt genoemd, die wordt betrokken bij het schriftelijk overleg.

[0:12:42] Dan agenda punt 19, het rapport naar navolgbare normen onderzoek over de normbedragen

[0:12:48] in de wet studiefinanciering BES.

[0:12:51] Wil een van de leden dit controversieel verklaren?

[0:12:53] Dat is niet het geval.

[0:12:55] Het voorstel is de brief te agenderen voor het commissiedebat DUO en hoger onderwijs op 12 juni

[0:13:00] aanstaande. Dan agenda punt 20, wijziging van onder meer de wet op het hoger onderwijs en

[0:13:06] wetenschappelijk onderzoek in verband met het stellen van voorschriften met betrekking tot de

[0:13:10] onderwijstaal de mogelijkheid regie te voeren op een doelmatig onderwijsaanbod en de toegankelijkheid

[0:13:16] van het hoger onderwijs.

[0:13:18] Ik wens een van de leden dit controversieel te verklaren.

[0:13:22] Dat is niet het geval.

[0:13:23] Het voorstel is om de inbrengdatum voor het verslag vast te stellen op 27 juni, aanstaande

[0:13:31] Om tien uur.

[0:13:35] En dan daaronder nog, denk ik heel goed om nog even mee te kijken, gaat het over de mandaatnotitie

[0:13:43] wetsvoorstel wet internationalisering en balans.

[0:13:46] Daar zit een bijlage ook bij en daar zitten een aantal beslispunten bij.

[0:13:52] De eerste is om de leden Stultjes en Hertsberg het mandaat te verlenen om op te treden als

[0:13:59] wetgevingsrapporteurs namens de commissie.

[0:14:02] kort, dat is mooi, met dank alvast, en dan instemmen met een technische briefing.

[0:14:09] Nou, dat is al aanstande dinsdag en dat betekent, dat is even goed, denk ik, om even in de gaten

[0:14:15] te houden, dat in verband met de planning de inventarisatie van deelname die start vanmiddag

[0:14:21] al en die sluit morgen.

[0:14:22] Dus er zit een hele strakke deadline op, als u dat even in de gaten wilt houden.

[0:14:27] Voorzitter, ik hoop dat we deze weg netjes gezegd hebben dat er nu een debat wordt ingepland voor dinsdag.

[0:14:32] Dat er ook nog een debat Tata Steel staat waar ik aan bezig moet zijn op hetzelfde moment.

[0:14:37] En dat dit dan dus ook nog erbij komt.

[0:14:38] Dan wil ik wel netjes op Kamer hebben gezegd dat ik ontzettend geïnteresseerd ben.

[0:14:42] Maar dat dit voor één dag misschien een beetje te ambitieus is.

[0:14:46] Dat kan ik uw opmerking heel erg goed plaatsen.

[0:14:49] Ik denk ook goed dat u dat zo even neerzet.

[0:14:53] Dan is nog een beslispunt een ronde tafelgesprek voorbereiden.

[0:14:57] en inplannen op 13 juni, en ten slotte een analyse van het wetsvoorstel op enkele kwaliteitsaspecten

[0:15:04] uit te laten voeren door de staf.

[0:15:06] Kan de commissie ook met die punten instemmen?

[0:15:09] Ik zie geen reactie, dus ik ga daar dan vanuit.

[0:15:14] Voorzitter, we waren bij punt 20, toch?

[0:15:17] Ik heb daar wel een vraag over.

[0:15:19] Nog los van het geweldige werk dat mijn collega's hierop doen — daar staat het even los van — is

[0:15:24] de lijst met wat we doen heel veel.

[0:15:26] Ik heb ook overnomen meer dan wat we normaal doen.

[0:15:31] En ik ben ook heel benieuwd of die afweging misschien hier gedeeld kan worden.

[0:15:34] Want het wordt ook heel veel voor de rest, die vroegt.

[0:15:38] En daarnaast ben ik ook wel benieuwd, en dan ga ik hier nu geen namen noemen,

[0:15:42] want volgens mij doen we dat niet als het niet besloten is,

[0:15:44] maar hoe we zijn gekomen tot de genodigde aan bijvoorbeeld de ronde tafel.

[0:15:47] Ik vind het niet een maximale weerspiegeling van wat ik daar zelf had gehoopt.

[0:15:55] Ja, dus eigenlijk op die manier.

[0:15:56] Dus het is A, waarom zoveel? Om het behapbaar te houden voor iedereen.

[0:15:59] En hoe zijn we gekomen tot de gasten voor de ronde tafel?

[0:16:04] Ja, dank u wel. Ik moest even ook bijgepraat worden door de Griffie.

[0:16:10] Maar we hebben een strategische procedurevergadering een tijdje geleden gehad.

[0:16:15] Daar is afgesproken om extra aandacht aan dit onderwerp te geven.

[0:16:19] Dus dat is even, denk ik, een antwoord op...

[0:16:21] van, nou, waarom krijgt ik nu zo'n gewicht? Nou, daar afgesproken.

[0:16:26] Het punt over de ronde tafel staat volgens mij dan op pagina 7, want ik moest ook even doorslaan

[0:16:32] om die nog tegen te komen.

[0:16:34] Daar zit een stafnotitie bij van de commissie-Griffier.

[0:16:38] Dat gaat over het ronde tafelgesprek waar u volgens mij ook op doelt.

[0:16:43] Die notitie zat ook bij de stukken.

[0:16:48] Ik kijk even naar de griffie.

[0:16:50] Is het de bedoeling dat we daar ook nog eventjes op de griffie stappen?

[0:16:55] De vraag is of de commissie kan instemmen met die notitie.

[0:17:02] Wees u er even alert op, daar waar namen staan, dat die eventjes niet hier hardop worden genoemd,

[0:17:08] aangenodigd voor het londentafelgesprek.

[0:17:11] Mevrouw Martens, ik heb wat dingen genoemd.

[0:17:14] Ik denk dat een aantal vragen behandeld zijn, maar niet allemaal wellicht.

[0:17:19] Zonder namen te noemen, kan ik misschien wel iets generieks noemen.

[0:17:22] Ik mis namelijk een technische universiteit.

[0:17:27] En ik ben benieuwd of we daar bewust voor hebben gekozen...

[0:17:29] of dat dat gewoon niet is gelukt.

[0:17:30] Ik zou het zelf een hele mooie toevoeging vinden aan de ronde tafel.

[0:17:34] En welke dat moet zijn en welke persoon, dat laat ik volledig in het midden...

[0:17:37] en aan degene die zich hierin hebben vernieuwd.

[0:17:40] Dank u wel, heldere vraag.

[0:17:42] En ik kijk eventjes naar de heer Stiltsjans en mevrouw Hertsbergen.

[0:17:45] Heer Stiltsjans.

[0:17:46] Ik vind het eigenlijk een hele goede suggestie.

[0:17:48] Dus volgens mij kunnen we die gewoon toevoegen.

[0:17:50] En dan kijken we even met de staf of we iets moeten schappen of toevoegen.

[0:17:52] Maar ik ben het wel eens met mevrouw Martens.

[0:17:56] Ja, gaat toegang.

[0:17:57] Ja, inderdaad.

[0:17:58] Ik snap de opmerking van collega Martens.

[0:18:01] En er zitten wel een aantal opleidingen natuurlijk binnen de universiteiten, die hebben we uitgenodigd,

[0:18:07] die wel degelijk technischer zijn en gewoon onder de technische.

[0:18:11] Maar inderdaad, dat zou wellicht een goed idee zijn.

[0:18:14] Het andere is dat wij openstaan om naar die technische briefing te kijken.

[0:18:19] Misschien is dat ook een beetje veel.

[0:18:21] Of kunnen we even kijken of er genoeg animo is, of we het kunnen verzetten misschien.

[0:18:25] Zullen we daar heel eventjes direct na de proceduurvergadering even overleggen?

[0:18:33] Er komt nog een inventarisatie van het aantal deelnemers, dus laten we dat eventjes afwachten

[0:18:38] en dan kijken van wat mee te doen.

[0:18:41] Vooralsnog denk ik dat we hem kunnen laten staan.

[0:18:43] De suggestie van mevrouw Martens om een technische universiteit uit te nodigen,

[0:18:48] die wordt overgenomen.

[0:18:49] Nou, dat is een mooie aanvulling.

[0:18:52] Precies.

[0:18:53] Verder kijk ik even rond naar de hele commissie.

[0:18:55] Kan de commissie instemmen met de notitie die ligt over het rondetafelgesprek?

[0:19:01] Ja, verder geen vragen of opmerkingen?

[0:19:03] Nou, dan hebben we dat vastgesteld met elkaar.

[0:19:06] Dan gaan we naar agenda punt 21, de indiening van het voorstel wet internationalisering in balans,

[0:19:14] uitvoering moties en aanverwante ontwikkelingen.

[0:19:17] Ik wens een van de leden dit controversieel te verklaren.

[0:19:20] Dat is niet het geval.

[0:19:22] Het voorstel is om de brief te betrekken bij de verdere behandeling van het wetsvoorstel

[0:19:26] wet internationalisering in balans.

[0:19:28] Agenda punt 22, brief houdende intrekking van wijziging van onder meer de wet op het hoger

[0:19:33] onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en de wet Educatie en beroepsonderwijs in verband met het

[0:19:38] stellen van voorschriften ten behoeve van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en met

[0:19:42] betrekking tot taal in het hoger en middelbaar beroepsonderwijs.

[0:19:46] Met z'n één van de leden dit controversieel te verklaren, is niet het geval, dan gaan we de brief,

[0:19:51] althans het voorstel, betrekken bij de verdere behandeling van het wetsvoorstel.

[0:19:56] Ik zie dat de commissie akkoord is.

[0:19:58] Agendepunt 23, de slotwet van het ministerie van OCW 2023.

[0:20:03] Ik wens een van de leden dit controversieel te verklaren.

[0:20:06] Dat is niet het geval.

[0:20:08] De inbrengdatum was al vastgesteld op 23 mei, om twee uur.

[0:20:14] Dan gaan we naar punt 24, het jaarverslag van het ministerie van OCW 2023.

[0:20:19] Ik wens een van de leden dit controversieel te verklaren.

[0:20:22] Dat is niet het geval.

[0:20:23] Ook die datum is vastgesteld al op 23 mei, om twee uur.

[0:20:28] Agendepunt 25. De vierde voortgangsbrief, ICT-traject doorontwikkelen, applicatielandschap,

[0:20:34] bekostiging bij DUO.

[0:20:35] Ik wens een van de leden dit controversieel te verklaren.

[0:20:39] Dat is niet het geval.

[0:20:40] Dan gaan we de brief, dat is het voorstel, agenderen voor het commissiedebat DUO en

[0:20:44] hoger onderwijs van 12 juni.

[0:20:46] Akkoord zie ik.

[0:20:47] Agendepunt 26. Verslag van een schriftelijk overleg over de reactie op het BIT-adviesvervolgonderzoek

[0:20:54] project doorontwikkelen, applicatielandschap, bekostiging van 25 september 2023.

[0:21:01] Wenst een van de leden het controversieel te verklaren?

[0:21:04] Dat is niet het geval.

[0:21:05] Dan is het voorstel om het verslag voor kennisgeving aan te nemen.

[0:21:11] Zijn er leden die een twee-minutendebat willen aanvragen?

[0:21:14] Dat is niet het geval.

[0:21:18] Dan staat daaronder nog de zaak over de brief.

[0:21:22] Die wordt betrokken bij het schriftelijk overleg over de brief.

[0:21:26] Dan gaan we naar de brieven van de minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs.

[0:21:30] Agenda punt 27, het vijfde tussenadvies van de Wetenschappelijke Curriculumcommissie.

[0:21:36] Wenst een van de leden dit controversieel te verklaren?

[0:21:39] Dat is niet het geval.

[0:21:41] Dan gaan we, is het voorstel, de brieven agenderen voor het commissiedebat Curriculumherziening

[0:21:47] en de voortgangsrapportage Masterplan Basisfaardigheden van 26 juni aanstaande.

[0:21:53] Agenda punt 28. Het jaarverslag van het college voor toetsen en examens 2023.

[0:21:59] Wenst een van de leden dit controversieel te verklaren?

[0:22:01] Dat is niet het geval.

[0:22:03] Dan is het voorstel de brief te agenderen voor het nog ongeplande commissiedebat examens

[0:22:08] en het voortgezet onderwijs.

[0:22:10] Agenda punt 29. Reactie op de moties en amendementen ingediend tijdens de begrotingsbehandeling

[0:22:15] van OCW van 16 en 18 januari 2024.

[0:22:19] Wenst een van de leden dit controversieel te verklaren?

[0:22:22] Als dat niet het geval is, dan is het voorstel om de brief te agenderen voor het wetgevingsoverleg

[0:22:28] op 10 juni aanstaande.

[0:22:31] Aan de orde van het agendapunt 30, de eerste afname-doorstroomtoets, wenst een van de leden

[0:22:37] dit controversieel te verklaren.

[0:22:39] Als dat niet het geval is, dan is het voorstel om de brief te agenderen ook weer voor het

[0:22:44] wetgevingsoverleg op 10 juni aanstaande.

[0:22:47] De heer Stultjens.

[0:22:49] Hier zouden wij het willen voorstellen om het te betrekken bij het nog te plannen commissiedebat over de examens,

[0:22:54] omdat het daar inhoudelijk goed bij past en omdat het WGO al behoorlijk vol is qua agendapunten.

[0:23:03] Ik kijk even naar de commissie.

[0:23:05] Is dat akkoord? Ik hoor hier ja zeggen en daar wat geknik.

[0:23:10] Ja, akkoord met dat voorstel.

[0:23:12] Mag ik daar een vraag over stellen?

[0:23:13] Zeker, mevrouw Van Santen.

[0:23:15] Dat commissiedebat waar de heer Stuut in is op de hoogte, is toch voor de examens in het voortgezet onderwijs?

[0:23:27] Volgens mij is de doorstramptoets als je van groep 8 naar het voortgezet onderwijs gaat.

[0:23:32] Dus ik weet niet of dat helemaal passend is dan.

[0:23:36] Ja, ik begrijp de vraag van mevrouw Van Zanten.

[0:23:40] Het zou een soort verbreding zijn eigenlijk van het thema examens in het voortgezet onderwijs.

[0:23:46] Ik had het gevoel dat de commissie ook wel wat gevoeliger was voor het argument van de heer Stultjens

[0:23:50] dat 10 juni inmiddels wel heel vol zit met heel veel stukken waar de commissie belang aan hecht.

[0:23:56] Dus ik kijk even naar de griffie of die verbreding van examens in het VO naar doorstroomtoetsen

[0:24:03] of dat ook op wat praktische bezwaren stuit of logistieke bezwaren.

[0:24:09] Het is geheel aan ons, begrijp ik.

[0:24:13] Mevrouw Westerveld.

[0:24:15] Volgens mij is voor allebei wat te zeggen.

[0:24:16] Maar we hebben wel eens in de afgelopen jaren een wat breder debat gehad over toetsen en examens.

[0:24:21] Dat ging dan bijvoorbeeld ook over staatsexamens.

[0:24:24] Om juist dat onderwerp even uit te lichten.

[0:24:26] Omdat het wel goed is als commissie om een aantal keer te gaan praten over...

[0:24:30] Wanneer toetsen we nou? Hoe houdt dat met elkaar verband?

[0:24:33] Wordt het niet te veel?

[0:24:35] Omdat natuurlijk ook scholierorganisatie Laks daar wel eens op wijst.

[0:24:38] En dan kijk je natuurlijk wel ook door de hele loopbaan van een leerling en een student.

[0:24:43] Dus in die zin zou ik het helemaal niet gek vinden hoor, als het bij een debat over examens

[0:24:47] wordt gepland.

[0:24:48] Juist ook omdat, wat de heer Stultiens net al zei, dat andere debat zit gewoon helemaal

[0:24:54] vol.

[0:24:54] Dan kun je het over zoveel onderwerpen hebben, dat vaak het onderwerp toetsen en examens

[0:24:58] daar wat buiten valt.

[0:25:01] Het voorstel zou kunnen zijn, voordat ik u kunt even over nadenken, want de Griffie

[0:25:06] De commissie gaat er zelf over om het commissiedebat te herformuleren en te herbenomen naar toetsen

[0:25:15] en examens, eigenlijk in de lijn van het verhaal van mevrouw Westerveld.

[0:25:20] Ik kan het maar vinden in de opmerking van de heer Stultjens en mevrouw Westerveld.

[0:25:25] Het is alleen dat ik dan wel graag het verzoek doe om minister Paul erbij te hebben, aangezien ik hier

[0:25:31] ook een aantal schriftelijke vragen over heb gesteld.

[0:25:34] Ik vind het een belangrijk onderwerp.

[0:25:35] Dus dan zou ik beide ministers aanwezig willen hebben.

[0:25:38] Ja, dat is denk ik een hele goede en terechte aanvulling.

[0:25:42] Het is alleen maar minister Paul, begrijp ik.

[0:25:46] Dus dat komt denk ik helemaal goed.

[0:25:50] Dan doe ik nog een laatste check.

[0:25:51] Kan de commissie dan daarmee instemmen?

[0:25:53] Een herformulering van toetsen en examens wordt het dan.

[0:25:58] Yes.

[0:25:59] Oké, een laatste toets.

[0:26:00] Precies.

[0:26:00] Dank u wel.

[0:26:02] Oké, dan zijn we bij agenda punt 31, de herijkingsturing funderend onderwijs.

[0:26:11] Daar is het voorstel om dit stuk aan te houden tot de volgende procedurevergadering.

[0:26:17] Uit mijn hoofd is die op 4 juni.

[0:26:20] Is dat akkoord?

[0:26:21] Ja, ik zie geknikt.

[0:26:23] Mevrouw Westerveld.

[0:26:25] Ja, zeker.

[0:26:25] Met de toevoeging dat we ook graag zien dat er een feitelijke vragenronde komt.

[0:26:29] Dat kunnen we de volgende keer ook weer zeggen of het kan meegenomen worden in het voorstel.

[0:26:35] Ja, die kan ingepland worden.

[0:26:37] Ik zie geen bezwaren vanuit de andere leden, dus dat gaan we doen.

[0:26:41] Agenda punt 32, wijziging van de wet subsidiering landelijke onderwijsondersteunende activiteiten

[0:26:46] 2013 en enige andere onderwijswet in verband met de landelijke borging van de uitvoering van

[0:26:52] ondersteuning van scholen en instellingen bij het onderwijs aan zieke leerlingen.

[0:26:56] Het voorstel is om de inbrengdatum voor het verslag vast te stellen op donderdag 13 juni 2024 om 10 uur.

[0:27:05] Akkoord? Oh, de heer Soeboer.

[0:27:08] Nou, eigenlijk niet akkoord, voorzitter. Ik wou een ander voorstel doen.

[0:27:11] We hebben geprobeerd dit controversieel te verklaren.

[0:27:14] Het is niet helemaal goed gegaan, maar bij naderen inzien misschien ook niet helemaal nodig,

[0:27:18] als we met elkaar dit over het zomereces heen zouden kunnen tillen.

[0:27:22] Het is niet iets wat in brand staat en ik denk dat het goed is dat ook de

[0:27:27] mogelijke nieuwe bewindspersonen hier nog eens even goed naar gaan kijken, ook met

[0:27:31] het oog op het regionale karakter wat de wet volgens ons zou moeten hebben en op

[0:27:37] dit moment niet heeft. Oké, dank voor uw heldere voorstel. Ik kijk even rond in de

[0:27:43] commissie. De heer Van den Hoef. Wij zouden dat verzoek wel steunen. Mevrouw Westerveld.

[0:27:49] Ik zou graag de inbrengdaten voor het verslag wel willen laten staan, zodat ook

[0:27:53] het ministerie gewoon wat tijd heeft om te beantwoorden en naar te kijken.

[0:27:56] En sowieso gaat die wetsbehandeling, denk ik, niet meer voor de zomer plaatsvinden.

[0:28:03] Ja, dat ja, de heer de Kort.

[0:28:08] Ja, dank voorzitter.

[0:28:09] Ik wil eigenlijk hetzelfde punt als mevrouw Westerveld maken.

[0:28:11] Ik snap de behoefte van de heer Soeboer.

[0:28:14] Die behandeling vindt ook gewoon echt wel na de zomer plaats,

[0:28:16] als er een nieuwe bewindspersoon zit.

[0:28:18] Maar dat moet niet uitmaken voor het verslag.

[0:28:20] En het gaat hier ook wel om een kwetsbare groep.

[0:28:22] Dus ik wil niet al te veel vertraging oplopen.

[0:28:26] Maar ik denk dat we dan recht doen aan wat mevrouw Westerveld voorstelt en wat het punt van de heer Soeboer is.

[0:28:32] Oké, ik kijk even naar de heer Soeboer.

[0:28:35] Ik zou alsnog gewoon willen voorstellen om de hele behandeling inclusief het inbrengen ook over het reces heen te tillen.

[0:28:43] En gewoon even die tijd daar goed voor te nemen, voorzitter.

[0:28:45] Dus ik snap waar meneer De Kort en mevrouw Westerveld vandaan komen.

[0:28:50] Maar ik zou graag de hele behandeling over het reces heen tillen.

[0:28:52] Dan vat ik het even samen, want dan moeten we toch even handen opsteken om te kijken waar we op uitkomen.

[0:28:58] Even voor alle duidelijkheid, het voorstel hier is om het verslag vast te stellen op donderdag 13 juni, dus voor het zomerreces.

[0:29:11] Volgens mij zit daar met name vanuit de ambtelijke organisatie, vanuit OCW, het werk aan vast.

[0:29:18] en om na het zomereces dan gewoon met een nieuwe bewindspersoon het daadwerkelijke gesprek en het debat te hebben.

[0:29:26] En de heer Soeboer verzoek is om alles over de zomer heen te tillen.

[0:29:31] Inclusief de inbreng van het verslag?

[0:29:32] Ja, precies. Ja, nee, alles. Dus ook de inbreng van het verslag, of de inbrengdatum voor het verslag.

[0:29:37] Ja, dan gaan we toch maar heel eventjes... Ja, mevrouw Westervelde.

[0:29:42] Ja, want de inbrengdatum, dat is iets wat wij zelf schrijven.

[0:29:45] en dat is niet afhankelijk van een nieuw kabinet of een nieuwe bewindspersoon.

[0:29:49] Sterker nog, als we dit gewoon nu doen, dan geven juist een nieuw kabinet ook wat meer de tijd,

[0:29:54] omdat er die zomer tussendoor zit en niet iedereen twee maanden helemaal weg is.

[0:30:00] Dus ik zie niet zo goed wat onze inbreng te maken heeft met of we vragen of er wel of niet een nieuwe bewindspersoon zit.

[0:30:08] Dat was nog even een poging om u tot andere gedachten te brengen, uw reactie daarop?

[0:30:14] Ja, zonder nou hier heel erg inhoudelijk het debat hierover te gaan voeren.

[0:30:17] We zien echt nog wel wat dingen die echt anders moeten.

[0:30:19] Waar we onszelf ook even goed op moeten bezinnen.

[0:30:21] We hebben die tijd ook echt even nodig met elkaar.

[0:30:23] Er is niets wat in de brand staat.

[0:30:24] En het is misschien in die zin een kleine wetswijziging.

[0:30:27] Maar het heeft grote gevolgen.

[0:30:29] Kan grote gevolgen hebben.

[0:30:31] Laat ik het zo zeggen.

[0:30:33] Volgens mij gaat het over dat laatste.

[0:30:35] Samen met alle is de commissie het ook helemaal eens.

[0:30:37] Het gaat dan eventjes over de momenten waarop we de eerste zaken zien.

[0:30:41] Ik ga over tot stemming met uw goedvinden, want we kunnen hier heel lang uitwisselen.

[0:30:46] Maar volgens mij komt het er nu even op neer waar in meerderheid de commissie voor kiest.

[0:30:51] En dan ga ik even uit van het voorstel wat hier op de agenda staat.

[0:30:55] Wie is voor het houden zoals het voorstel hier is, de inbrengdatum voor het verslag vaststellen

[0:31:00] op donderdag 13 juni 2024 om 10 uur?

[0:31:03] Graag uw handen.

[0:31:04] 1, 2, 3.

[0:31:08] Oké, ik mag ook stemmen.

[0:31:12] Dat betekent dat de anderen voor zijn voor het voorstel van de heer Soeboer en dat is een meerderheid.

[0:31:18] Dus we volgen het voorstel van de heer Soeboer en dat betekent dat een en ander, of eigenlijk alles wat hierom gaat,

[0:31:25] over de zomer heen getild wordt.

[0:31:27] Ik kijk even naar de griffie om dan met een nieuw voorstel voor een moment te komen.

[0:31:34] Oké, dank u wel.

[0:31:35] We gaan naar agenda punt 33, de aanwijzing wegens wanbeheerstichting leren in de tussenruimte.

[0:31:42] Ik wens een van de leden dit controversieel te verklaren.

[0:31:44] Dat is niet het geval.

[0:31:46] Dan gaan we naar het voorstel, en dat is om de brief te agenderen voor het nog te plannen

[0:31:51] commissiedebat Sturing in het funderend onderwijs.

[0:31:54] Dat is een akkoord, zie ik.

[0:31:57] Agenda punt 34, lijst van vragen en antwoorden over de reactie op de motie van de leden Paternot

[0:32:02] en Stoffer over het verleggen van de focus naar bewezen effectief leesonderwijs met kennisrijke teksten.

[0:32:10] Het is de vraag of één van de leden dit controversieel wenst te verklaren.

[0:32:14] Dat is niet het geval.

[0:32:16] Dan is het voorstel deze lijst van vragen en antwoorden te agenderen voor het commissiedebat

[0:32:21] Curriculumherziening en de voortgangsrapportage Masterplan Basisfaardigheden van 26 juni aanstaande.

[0:32:29] En daaronder staat nog dat het voorstel is om de brief van de regering ook daarin mee te nemen in dat debatakkoord, zie ik.

[0:32:41] Agenda punt 35.

[0:32:42] De voorhangconceptregeling, subsidieregeling, uitvoering, confinante, lerarentekort, POG5, inclusief aanpakzijinstroom POG5.

[0:32:51] Is een van de leden dit controversieel te verklaren?

[0:32:54] Dat is niet het geval.

[0:32:55] Dan is het voorstel de brief voor kennisgeving aan te nemen.

[0:33:01] En dan zie ik ook geen bezorging.

[0:33:04] Agendepunt 36.

[0:33:05] Verslag van een schriftelijk overleg over de Landelijke Veiligheidsmonitor 2021-2022,

[0:33:12] funderend onderwijs en onderzoek naar seksueel grensoverschrijdend gedrag in het onderwijs.

[0:33:17] Ik wens een van de leden dit controversieel te verklaren.

[0:33:20] Dat is niet het geval.

[0:33:21] Het voorstel is het verslag voor kennisgeving aan te nemen.

[0:33:24] En eventueel kan er ook gekozen worden voor het aanvragen van het twee-minutendebat.

[0:33:29] Daar zie ik geen reacties op.

[0:33:31] En eens met het voorstel.

[0:33:33] Agenda punt 37, passend onderwijs blijven bouwen aan de basis op orde.

[0:33:38] Is een van de leden dit controversieel te verklaren?

[0:33:41] Niet het geval?

[0:33:43] Dan is het voorstel deze brief te agenderen voor het commissiedebat passend onderwijs

[0:33:47] voor volgende week, 29 mei.

[0:33:50] Akkoord, zie ik.

[0:33:50] Dan gaan we naar de reeds geagendeerde behandelde stukken brieven van bewindspersonen.

[0:33:55] Agenda punt 38.

[0:33:57] De stand van zaken rond de verklaring omtrent het gedrag in het primair en voortgezet onderwijs.

[0:34:02] We hebben daar onlangs ook over gesproken.

[0:34:04] Wenst een van de leden dit controversieel te verklaren?

[0:34:07] Dat is niet het geval.

[0:34:09] Dan is het voorstel — oh nee, dan hebben we inderdaad, wat ik al zei, het betrokken

[0:34:15] bij het commissiedebat veiligheid op scholen van vorige week.

[0:34:19] Dan gaan we naar agenda punt 39, kabinets reactie op het onderzoeksrapport infectie, mentale gezondheid

[0:34:25] van jongeren en studenten in Nederland.

[0:34:28] Ik wens een van de leden dit controversieel te verklaren.

[0:34:30] Dat is niet het geval.

[0:34:32] Dan is het voorstel dat deze brief is ook onlangs betrokken bij het commissiedebat over

[0:34:39] mentale gezondheid van jongeren en studenten.

[0:34:43] Dan gaan we naar Europa, het kopje Europa.

[0:34:45] Agenda punt 40.

[0:34:47] De geannoteerde agenda Europese jeugdraad van 13 mei, jongsleden, 2024 en verslag van

[0:34:54] de jeugdraad van 23 november 2023.

[0:34:59] Het voorstel wenst u dit te betrekken bij de inbreng voor het schriftelijk overleg over

[0:35:04] de formele OJCS-raad, die 13 mei, 14 mei, lijkt me ook al plaats heeft gevonden.

[0:35:14] Dan gaan we naar agenda punt 41.

[0:35:16] De geannoteerde agenda is de sportraad van 14 mei.

[0:35:20] U kunt u instemmen met het voorstel.

[0:35:24] Agenda punt 42.

[0:35:26] Verslag van de informele bijeenkomst van onderwijsministers van 29 februari en 1 maart 2024.

[0:35:32] Ook hier een akkoord met het voorstel.

[0:35:35] Dan gaan we naar agenda punt 43.

[0:35:37] De geannoteerde agenda is de formele OJCS-raad van 13 en 14 mei.

[0:35:42] Het informeel werkdiner van Europese cultuurministers.

[0:35:47] Agenda punt 44, fiche pakket gemeenschappelijke Europese graad, akkoord met het voorstel.

[0:35:55] Agenda punt 45, verslag van een schriftelijk overleg over onder andere de geannoteerde agenda

[0:36:00] formele OEJ-CS-raad, ook weer 13-14 mei, en het informeel werkdiner van de Europese cultuurministers.

[0:36:08] We kunnen het voor kennisgeving natuurlijk aannemen, maar er kan ook gekozen worden voor

[0:36:13] de aanvraag van het twee-minutendebat.

[0:36:15] Daar zie ik geen wensen vanuit de commissie.

[0:36:19] Dan agenda punt 46.

[0:36:21] De lijst van nieuwe EU-voorstellen als het gaat om OCW.

[0:36:25] Dat is ter kennisgeving aan u toegezonden.

[0:36:29] Dan komen we bij brieven van adviesraden en andere bewindspersonen.

[0:36:33] Agenda punt 47.

[0:36:34] De aanbinding van het rapport NWO-programma's voor vrij onderzoek van het Rathenouw Instituut.

[0:36:43] Het voorstel is om een reactie aan de bewindspersoon te vragen.

[0:36:46] Is de commissie daarmee op koord?

[0:36:48] Ik zie geknik.

[0:36:49] 48.

[0:36:50] Agenda punt afschrift brief van de kinderombudsman aan minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs

[0:36:55] met betrekking tot zorgen om blijvende problematiek van thuiszitters.

[0:36:59] We hebben daar vanmiddag een ronde tafelgesprek over.

[0:37:04] De reactie is inmiddels ontvangen en op de PV van 4 juni komt deze terug.

[0:37:10] Agenda punt 49.

[0:37:12] Publicatie focus op inhuur van docenten.

[0:37:15] Het voorstel is om de inbrengdatum voor het stellen van de feitelijke vragen vast te stellen

[0:37:21] op vrijdag 14 juni om tien uur aanstaande.

[0:37:25] Agenda punt 50, de aanbinding van het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2023

[0:37:30] bij het ministerie van OCW.

[0:37:33] Ook hier is een voorstel, dat is vandaag, om de feitelijke vragen vandaag op 23 mei

[0:37:45] om twee uur vast te stellen.

[0:37:48] Dan komen we bij agenda punt 51, de aanbinding van het advies,

[0:37:51] een duidelijke positie voor schoolbesturen van de Onderwijsraad.

[0:37:55] En het voorstel is om hier een kabinetsreactie te vragen.

[0:38:00] Ik gebruik zelf even als uw voorzitter dit moment om even verslag te doen

[0:38:04] van het bezoek wat ik vorige week heb gebracht namens de commissie aan de Onderwijsraad.

[0:38:12] Eerst even inhoudelijk.

[0:38:14] Dat was een heel fijn en goed gesprek.

[0:38:17] Ik heb daar wat aandachtspunten over gebracht,

[0:38:19] met name ook hoe de Onderwijsraad ook een stukje zichtbaarheid

[0:38:23] naar ons als commissie kan betrachten.

[0:38:26] Daar stonden ze heel erg open voor.

[0:38:28] Ze hebben laten zien welke onderwerpen ze het komend jaar bezighouden.

[0:38:33] Ik heb nu maar een aantekenboekje erbij, realiseer ik me.

[0:38:36] Maar misschien, want er was een presentatie en ik kijk nog even naar de grafieën,

[0:38:40] Volgens mij kunnen we die ook nog wel even toesturen naar de commissie.

[0:38:44] Ik denk dat dat heel goed is, maar nogmaals een heel goed bezoek.

[0:38:47] Er moet me wel één ding van het hart.

[0:38:49] Ik was daar de enige namens de commissie OCW en met alle begrip voor, denk ik, de chaotische dag die er die dag was.

[0:38:59] Er stonden ook leden op die zich aangemeld hadden.

[0:39:04] Ik zie mezelf heel goed in staat om dat gesprek goed te doen.

[0:39:07] Dat is ook goed gegaan, maar het had echt wel heel fijn geweest.

[0:39:10] zoals ik daar niet de enige was geweest die daar namens de commissie OCW had gezeten.

[0:39:19] Dus we zorgen even voor dat die presentatie ook nog even naar de...

[0:39:23] Ik kan hem echt u hartelijk aanbevelen,

[0:39:26] want het was voor mij in ieder geval ook weer heel verhelderend

[0:39:29] wat de Onderwijsraad doet en hoe ze ook in het werk wat wij als commissie doen

[0:39:33] ons ook kunnen ondersteunen in adviezen.

[0:39:37] Oké, tot zover.

[0:39:40] Agendapunt 52, aanbinding van het rapport Kennis van de toekomst van het Rattenouw Instituut.

[0:39:46] Het voorstel is om een reactie aan de bewindspersoon te vragen.

[0:39:51] Dan komen we bij de rondvraag bij dit onderwerp.

[0:39:55] Zijn er mensen voor de rondvraag?

[0:39:56] Mevrouw Westerveld.

[0:39:59] Voorzitter, ik kon niet goed een agendapunt vinden dat erbij past, maar ik wilde even aansluiten

[0:40:04] bij het punt van de afvaardiging van de commissie.

[0:40:07] We hebben een tijd geleden een strategische procedurevergadering gehad waarin de Griffi

[0:40:12] ook aangaf hoe relevant het is dat mensen, als we kunnen, er zijn.

[0:40:16] En als er te weinig leden zijn, dat we gewoon activiteiten niet inplannen, omdat het voorbereiding

[0:40:20] vraagt van onze Griffi, van de gasten.

[0:40:23] En het is de afgelopen twee weken nu al minimaal drie keer voorgekomen dat we wel iets inplannen,

[0:40:28] dat mensen zich dus voorbereiden en dat het toch niet door kan gaan of dat er maar één

[0:40:33] afgevaardigd is.

[0:40:33] En ik wil daar wel een punt van maken, omdat ik dat niet vind kunnen,

[0:40:37] maar ook vind dat we daarmee deze commissie tekort doen.

[0:40:41] En in ieder geval, een voorbeeld te noemen,

[0:40:44] een gesprek met de inspecteur-generaal van de inspectie

[0:40:48] over het allerbelangrijkste verslag dat ze uitbrengen,

[0:40:50] namelijk over de kwaliteit van ons onderwijs.

[0:40:52] Dat soort gesprekken zouden we toch op z'n minst als commissie wel moeten voeren

[0:40:55] of niet moeten inplannen.

[0:40:57] En dat punt wilde ik ook nog even hier maken.

[0:41:01] Ja, dank u wel.

[0:41:02] Ik kijk eerst eventjes naar de commissie of er mensen zijn die daar op willen reageren.

[0:41:07] Ik zag wel wat begripvol geknik.

[0:41:10] Ik denk dat er twee zaken zijn die we dan nog over kunnen aangeven.

[0:41:16] Ik denk dat het goed is dat als u... Want soms gebeurt het ook nog wel.

[0:41:20] Griffie ziet dat ook bij deelname aan commissiedebatten,

[0:41:24] dat er mensen komen die van harte welkom zijn, maar die zich niet hadden aangemeld.

[0:41:28] De vraag is echt, zorg dat u aangemeld bent,

[0:41:30] want daar wordt ook de spreektijd een beetje op vastgesteld.

[0:41:34] En dat geldt ook voor de deelname aan technische briefings, aan bijeenkomsten,

[0:41:38] want misschien waren dat best wel mensen geïnteresseerd,

[0:41:40] maar die niet zich aangemeld hadden.

[0:41:42] Dus dat is één. Echt een oproep, meld u aan als u ergens aan deel wilt nemen.

[0:41:47] Tweede oproep is dan, meld u af als dat onverhoopt niet lukt

[0:41:50] of kijk of er een fractiegenoot namens u kan gaan.

[0:41:54] Want dan hebben we in ieder geval echt een goed beeld van,

[0:41:57] Nou, wie had er nou willen komen en wie is er vervolgens aanwezig?

[0:42:01] Ik denk dat dat een beetje de basale afspraken zijn die we kunnen doen.

[0:42:04] Ik heb zelf de hoop dat we nu snel in een regime komen, zeg maar...

[0:42:10] dat nieuwe bewindspersonen, dat alles zich gaat voegen...

[0:42:14] en dat ook deze commissie, want ik ken inmiddels de commissieleden...

[0:42:18] als uiterst betrokken bij het thema onderwijs.

[0:42:21] Dus ik hoop ook dat we dat terug gaan zien...

[0:42:23] ...in de participatie bij extra overleggen, briefings, wat dan ook, die we inplannen.

[0:42:31] Ik kijk nog even rond of daar nog een reactie op...

[0:42:34] Nee, dan denk ik dat we daar voor nu voldoende over hebben afgesproken.

[0:42:39] Dank u wel. Dan komen we bij agendapunt 53.

[0:42:44] Het verzoek van de Commissie voor de Rijksuitgave in Zaken Invulling...

[0:42:47] ...motie van Vroonhoven-Vermeer bij de behandeling van de verantwoordingsstukken...

[0:42:51] voor het begrotingsjaar 2023. Het voorstel is om de rapporteurs voor de behandeling van het

[0:42:58] jaarverslag van het ministerie van OCW, de leden van de Velden en Stultjens, te verzoeken bij hun

[0:43:05] werkzaamheden aandacht te besteden aan de uitkomsten van beleidse evaluaties, zoals toegelicht in de

[0:43:10] brief. Meneer Stultjens. Ja, dat willen we van harte doen, met als disclaimer dat ook capaciteit en

[0:43:18] tijd de beperkende factor is. Dus we gaan het meenemen voor zowel het kan.

[0:43:21] Vanmiddag hebben we ook een overleg met alle andere rapporteurs van andere commissies,

[0:43:24] waar het ook aan de orde is. Dus goede suggestie, maar alvast deze disclaimer namens de rapporteurs

[0:43:29] en de staf. Oké, volgens mij is dat een belofte dat u uw best gaat doen en kijkt hoe ver u komt.

[0:43:34] Heel goed, lijkt me prima. Agenda punt 54, de voorbereiding hoorzitting met kandidaat

[0:43:41] bewindspersonen. Nou, dit denk ik, het voorstel is ter informatie, waarbij mij gevraagd wordt een

[0:43:47] om onderlinge toelichting te geven.

[0:43:48] Misschien dat ik zo nog even naar de griffier kijk om daar even een aanvulling op te doen.

[0:43:53] U heeft kunnen lezen wat er staat, maar het

[0:43:55] belangrijkste is wel dat u goed notie neemt van de punten die hier staan.

[0:43:59] Niet dat ik daaraan twijfel dat u dat zal doen, maar ik voel me toch nog redelijk

[0:44:04] verantwoordelijk om dat nog even goed te noemen.

[0:44:07] Dit wordt namelijk ook strak aangehouden.

[0:44:09] Dus het verzoek is echt om dit goed

[0:44:11] naar te kijken en goed opvolging aan te geven.

[0:44:14] En dan kijk ik eventjes naar de griffier of ik daarmee te kort door de bocht ga of...

[0:44:22] De griffier.

[0:44:24] Misschien handig is om er een goede notie van te nemen.

[0:44:26] We weten natuurlijk allemaal nog niet in welke week dat plaats gaat vinden,

[0:44:29] maar dat in principe alle activiteiten in de Thorbecke-zaal die gepland zijn, worden allemaal geannuleerd.

[0:44:34] We gaan natuurlijk kijken of er een andere zaal beschikbaar is.

[0:44:37] In principe gaan alle andere commissie-activiteiten die plaatsvinden tijdens de hoorzittingen wel gewoon door.

[0:44:42] Dus als jullie vinden dat het bijt met een hoorzitting, geef dat bij ons aan.

[0:44:46] Dan starten we een e-mail-procedure om eventueel een commissie-activiteit uit te stellen of te annuleren.

[0:44:51] Dus dat is dan aan jullie. Wij gaan dat niet zelf actief annuleren.

[0:44:56] Oké. Nou, ik denk dat dat een heel heldere oproep is.

[0:44:59] Dus hou dat echt even goed in de gaten en trek aan de bel bij de Griffie als daar knelpunten komen.

[0:45:05] Ja? Verdere akkoord zo? Helder? Oké, dank u wel.

[0:45:10] Dan gaan we naar agenda punt 55, het commentaar van de kinderombudsman ten behoeve van het

[0:45:16] commissiedebat vaardigheid op scholen.

[0:45:18] Dat hebben we betrokken bij het debat van vorige week.

[0:45:23] Agenda punt 56, informatie- en onderwijsraad ten behoeve van het jaarlijkse gesprek dat ik vorige

[0:45:29] week had, en dat is ook ter kennisgeving.

[0:45:33] Agenda punt 57, plan van aanpak, kennisagent, dat thema basisvaardigheden, lezen en rekenvaardigheid.

[0:45:40] Er ligt een stafnotitie bij.

[0:45:44] En gaat de commissie akkoord met het herbenoemen van het thema...

[0:45:48] basisvaardigheden, lees- en rekenvaardigheid naar...

[0:45:52] basisvaardigheden, taalvaardigheid en rekenvaardigheid?

[0:45:55] En vervolgens gaat de commissie akkoord met het plan van aanpak...

[0:45:58] en het in gang zetten van de voorgestelde activiteiten voor de korte termijn.

[0:46:02] Twee vragen aan de commissie. Kunt u instemmen met beide vragen?

[0:46:06] Ja, ik zie geknikt. Dat is mooi. Succes verder voor degenen die hierbij betrokken zijn.

[0:46:12] Dan gaan we naar de planning van de werkzaamheden. Ik noem ze niet allemaal op, maar u kunt ze met

[0:46:18] uw ogen meelezen en als er vragen of opmerkingen zijn, dan hoor ik het heel graag.

[0:46:26] Ja, meneer Stiltjes.

[0:46:28] Ja, we zouden eindelijk deze week het commissiedebat over de wetenschapsbeleid hebben gehad en die was

[0:46:32] al een keer eerder verplaatst en nu weer vanwege plenaire, dus ik snap de reden. Maar het zou wel

[0:46:36] als we het niet binnenkort alsnog bespreken.

[0:46:39] Veel onderwerpen op de agenda, veel rapporten.

[0:46:40] Dus ik hoop dat het nog lukt om het voor de zomer te doen.

[0:46:43] En hij staat net niet op de lijst. Ik ben benieuwd wat daar de stand van zaak is.

[0:46:48] Ik hoorde Grephier zeggen, dat is de lijn, dat is de intentie om dat zo te doen.

[0:46:51] En we doen ons uiterste best om daar ook een moment voor te vinden.

[0:46:56] Wellicht in de PV van 4 juni dat daar iets meer duidelijkheid...

[0:46:59] Nee, eerder.

[0:47:00] Oh eerder zelfs. Nou, dan houdt het op de gaten, zou ik zeggen.

[0:47:05] Ja, bedankt.

[0:47:05] Dank u wel.

[0:47:07] Dan ga ik naar pagina 18, de planning, en daar kom ik bij agenda punt 59, het overzicht

[0:47:17] van de geplande activiteiten, agenda punt 60, ik ga gewoon door als er geen vragen zijn,

[0:47:23] een overzicht van de ongeplande activiteiten, er gebeurt weer heel veel op het terrein van

[0:47:28] onderwijs zoals u ziet, agenda punt 61, de debatten, dertig ledendebatten en twee minuten

[0:47:33] Debatten en overzichten daarvan op het terrein van OCW kunnen tot de zomer zeker nog onze

[0:47:40] tijd heel goed besteden.

[0:47:44] Bij agenda punt 62 ziet u een overzicht van de dossiers.

[0:47:51] Dan ben ik op het eind van deze vergadering.

[0:47:54] Ik kijk nog even rond of er nog leden zijn die nog iets wensen te melden.

[0:47:59] Dat is niet het geval.

[0:48:00] Dan dank ik u allemaal hartelijk voor uw aanwezigheid en uw meedenken.

[0:48:04] en de griffie voor alle voorbereidingen.