Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Openbare technische briefing CBS - Monitor Brede Welvaart & Sustainable Development Goals

[0:00:00] Stel voor dat mevrouw Berg, de baas van het CBS, haar eigen delegatie ook verder aan ons voorstelt.

[0:00:08] En gezien de hoge opkomst, dat ik de introductie van alle Kamerleden achterwege zal laten.

[0:00:12] En dat we dat bij de vragen die zo meteen na de presentatie volgen, doen.

[0:00:17] Dus om de tijd zo efficiënt mogelijk te gebruiken,

[0:00:20] geef ik graag het woord aan mevrouw Berg voor een presentatie van de Monitor Brede Welvaart.

[0:00:25] En daarna doen we een vragenronde.

[0:00:27] Hartstikke fijn, dank u wel voorzitter.

[0:00:29] En fijn dat we hier weer mogen zijn, met een weekje vertraging,

[0:00:32] maar met alle begrip, natuurlijk.

[0:00:35] Het is inmiddels de zevende keer dat we de Monitor Brede Welvaart hebben gemaakt,

[0:00:40] met heel veel plezier.

[0:00:42] Mijn collega Peter Heijn van Mulligen gaat u straks door de inhoud leiden.

[0:00:47] Daarna is er uiteraard ruimte voor vragen.

[0:00:49] Edwin Hoorlinks en Monique Koumans gaan zoveel mogelijk van uw vragen proberen te beantwoorden.

[0:00:54] Ik hou het heel kort, maar ik wil graag een paar dingen onder uw aandacht brengen.

[0:00:58] Het eerste is dat wij naast de Monitor Brede Welvaart op Verantwoordingsdag ook nog een

[0:01:04] versie voor het Caribisch gebied uitbrengen en ook een regionale versie van de Monitor

[0:01:09] Brede Welvaart, waarin we dus alles vertalen, zoveel mogelijk, naar gemeenten, provincies

[0:01:14] en regio's.

[0:01:16] En dat we op Prinsjesdag tegenwoordig ook fiches uitbrengen, waarbij we de individuele

[0:01:21] begrotingen proberen te vertalen naar brede welvaartstermen.

[0:01:26] Het tweede punt dat ik onder uw aandacht wilde brengen is dat wij binnenkort gaan beginnen

[0:01:32] met een hele revisie, hoe doen we dit nu, die monitor brede welvaart, we hebben het nu

[0:01:37] zeven jaar gedaan, daar gaan we ook met stakeholders in overleg, nou dat bent natuurlijk u in de

[0:01:42] eerste plaats, want we maken de monitor op uw verzoek, we horen soms dat mensen er dingen

[0:01:47] in missen, onderbelicht vinden of wat dan ook, daar gaan we graag over in gesprek, we

[0:01:53] We horen soms ook dat het wel een duizelingwekkende hoeveelheid informatie is en dat er misschien

[0:01:59] ook nog mogelijkheden zijn tot verbeteringen in de presentatie, in de visualisatie van

[0:02:05] het geheel.

[0:02:06] Hoe kom je nou van informatie tot inzicht?

[0:02:08] Dat is dan de vraag.

[0:02:10] En het derde, en dat is misschien wel het lastigste punt, is hoe krijgen we nou de aansluiting

[0:02:14] met beleid goed, met de doelen van beleid?

[0:02:19] Dat speelt ook bij die fiches.

[0:02:21] De doelen van beleid bepalen u natuurlijk, regering en parlement.

[0:02:25] Hoe vertalen we die nou op een goede manier naar brede welvaartsdermen?

[0:02:31] Daar wilde ik het bij laten.

[0:02:33] Dus als u het goed vindt, voorzitter, geef ik graag het woord aan Peter Heijn.

[0:02:38] Als u de microfoon dan uit doet en de heer Van Mulligen de microfoon aandoet,

[0:02:42] dan gaan we naar de presentatie.

[0:02:45] Oké, dank u wel.

[0:02:46] Dank voor de aanwezigheid.

[0:02:47] We doen het altijd graag. Het is altijd goed om dat even toe te lichten.

[0:02:51] Ik zal de belangrijkste resultaten laten zien,

[0:02:53] maar ik zal eerst even beginnen met nog een korte uitleg van het concept.

[0:02:57] Monitor Brede Welvaart, want zoals mevrouw Bergel zei,

[0:03:01] het is een duizendwekkende hoeveelheid informatie,

[0:03:04] samengevat in allerlei wielen.

[0:03:07] Dus het kost vaak al even tijd om het dan tot je te nemen.

[0:03:10] Dus misschien is het handig om eerst even te laten zien wat het allemaal voorstelt.

[0:03:13] De mogelijkheid van brede welvaart en de Sustainable Development Goals.

[0:03:17] Daar kom ik op het laatst ook nog even op.

[0:03:20] Dit is de nieuwe editie.

[0:03:21] Die eerste was in 2018.

[0:03:23] Dus inderdaad alweer de zevende keer.

[0:03:26] Brede welvaart.

[0:03:27] Je zou het kunnen samenvatten.

[0:03:28] Daarin presenteren we alles wat het leven de moeite waard maakt.

[0:03:34] Traditioneel werd vaak gekeken naar het bruto binnenlandse product.

[0:03:37] Als maatstaf van alle dingen.

[0:03:39] Een standpunt waar ik als econoom veel sympathie voor heb.

[0:03:41] Maar ik zie ook wel de beperkingen.

[0:03:44] Er is natuurlijk meer in het leven dan alleen de dikte van de portemonnee.

[0:03:48] Grof gezegd kun je samenvatten dat we dat in de monitobrede welvaart proberen te weerspiegelen.

[0:03:54] Allerlei andere zaken die ook belangrijk zijn in het leven.

[0:03:56] De een vindt het ene belangrijker dan het andere.

[0:03:59] Maar we proberen dat zoveel mogelijk hierin te vatten.

[0:04:02] We doen dat aan de hand van drie dimensies.

[0:04:05] Degene die vaak de meeste aandacht krijgt is de dimensie hier en nu.

[0:04:08] en dat gaat over Nederland van nu, de mensen die hier nu leven.

[0:04:13] Hoe gaat het daarmee? Voelen ze zich een beetje gelukkig?

[0:04:15] Hoe zit het met de rijkdom, bestaanszekerheid, levensverwachting?

[0:04:19] Allemaal van dat soort zaken.

[0:04:21] Is heel belangrijk, maar de brede welvaart die we nu genieten,

[0:04:24] die heeft ook consequenties voor brede welvaart van andere mensen.

[0:04:28] In de eerste plaats generaties na ons.

[0:04:31] De kinderen die we nu al hebben en eventuele kleinkinderen

[0:04:33] en de generaties hierna in Nederland, dat wordt samengevat

[0:04:37] In de dimensie later, de brede welvaart van nu, gaat die ten koste van die generaties.

[0:04:43] Overlevert het misschien nog wel meer brede welvaart op.

[0:04:47] Diezelfde zienswijze kun je ook hanteren voor mensen elders in de wereld.

[0:04:50] Die kunnen ook profiteren van onze welvaart, doordat ze hun spullen daar produceren en naar Nederland uitvoeren.

[0:04:56] Maar ze kunnen er ook last van hebben dat wij bijvoorbeeld zaken als milieuverveiling uitbesteden aan landen,

[0:05:02] waardoor wij er misschien minder last van hebben dat de natuur hier schoner wordt, maar misschien in andere landen.

[0:05:07] maar juist weer minder. Dus dat zit allemaal in die dimensie elders.

[0:05:12] U ziet, het zijn allemaal wielen met allemaal kleurtjes...

[0:05:15] en er staan, behalve taartpunten, ook nog randen omheen...

[0:05:18] in allerlei verschillende kleuren. Die komen niet altijd overeen.

[0:05:22] Dat leg ik hier even kort uit.

[0:05:24] Het centrale gedeelte van het wiel geeft aan...

[0:05:27] wat de ontwikkeling is over de middellange termijn.

[0:05:32] Het is ook bewust gedaan om voorbij de waan van de dag te kijken.

[0:05:36] De meeste CBS-cijfers die we maken, focussen natuurlijk op recente ontwikkelingen.

[0:05:40] Hoe is het nu in vergelijking met de vorige maand, vorig kwartaal of het vorig jaar?

[0:05:45] In de monitor kiezen we daar bewust voor om naar een langere periode te kijken.

[0:05:50] Ook voor de politiek is dat waarschijnlijk wel relevant, want het is een periode van acht jaar.

[0:05:54] Dat gaat over meerdere kabinetsperiodes.

[0:05:57] Dus dat niet alleen de meest recente ontwikkeling van belang is.

[0:06:01] Nou is die meest recente ontwikkeling toch wel van belang,

[0:06:04] omdat het een beetje een recent beeld geeft van waar het op korte termijn heen gaat.

[0:06:08] En dat ziet u dan in de buitenstrand.

[0:06:10] Als een kleur groen is, dat betekent dat er een trend is naar meer brede welvaart.

[0:06:16] Rood betekent een daling van die brede welvaart bij die indicator.

[0:06:20] En grijs betekent dat er geen sprake is van een substantiële verandering

[0:06:25] welke kant ook dan op.

[0:06:27] En soms staan er stipjes, dan zijn de data die we daarvoor hebben...

[0:06:32] zijn simpelweg of ze ontbreken of ze zijn van onvoldoende kwaliteit.

[0:06:37] We maken die vergelijking ook internationaal.

[0:06:40] Dan betekent groen en rood vooral of Nederland beter scoort

[0:06:44] dan andere landen in Europa of juist slechter.

[0:06:47] Maar bij heel veel indicatoren is daar ook simpelweg geen sprake

[0:06:50] van internationale vergelijkbare data.

[0:06:52] Dus dan wordt dat leeggehouden.

[0:06:55] Hier ziet u het resultaat voor de brede welvaartstrends hier en nu.

[0:06:59] Waarschijnlijk kunt u beter even in de handouts kijken,

[0:07:01] want dat is vermoedelijk net iets beter leesbaar dan wat hier staat.

[0:07:05] Links ziet u dan de meest actuele stand van al die indicatoren die er zijn.

[0:07:10] En daar worden allerlei... Die zijn gegroepeerd in verschillende thema's.

[0:07:14] Ziet u of ze groen, grijs of rood zijn?

[0:07:17] Nou, de meeste zijn grijs. Dat is in de meeste jaargangen zo.

[0:07:20] In heel veel gevallen gebeurt er op de middellange termijn niet zo heel veel.

[0:07:24] Maar soms gebeurt er wel wat en in sommige gevallen is ook het geval

[0:07:28] dat de meest recente ontwikkeling net een ander kleurtje laat zien

[0:07:32] dan wat de tredmatige ontwikkeling over de acht jaren is.

[0:07:36] Nou, de stafis die u daarnaast ziet, dat is de ranglijst

[0:07:40] die Nederland op die indicator heeft in vergelijking met andere landen.

[0:07:44] Nou, u ziet direct dat het bij heel veel onderdelen

[0:07:47] dat Nederland het eigenlijk best goed doet

[0:07:49] in vergelijking met heel veel andere landen.

[0:07:51] En er zijn ook een paar waar Nederland in de middenmoot scoort.

[0:07:54] Soms is er geen data, dat is dan het stipje.

[0:07:57] En een paar waarin Nederland gemiddeld wat in het rechterrijtje zit van de Europese Unie.

[0:08:05] Ik licht er even een paar uit.

[0:08:07] U ziet hier daar die donkergroene, of die groene rechtsonder, dat is de netto arbeidsparticipatie.

[0:08:14] Dat is het aandeel van de bevolking met betaald werk.

[0:08:18] En op welke manier je dat ook bekijkt, die kleur is groen.

[0:08:21] De trend is groen in Nederland.

[0:08:23] want er zijn steeds meer mensen in Nederland met betaald werk.

[0:08:26] Er zijn steeds meer mensen die gewoon zelf kunnen voorzien in hun inkomen

[0:08:30] en daarbij niet afhankelijk zijn van de overheid.

[0:08:33] Dat geldt ook voor de meeste leeftijdsgroepen.

[0:08:35] Nederland staat er ook bovenaan in Europa.

[0:08:39] Omgerekend naar uren niet per se, want in Nederland wordt veel part-time gewerkt,

[0:08:42] maar als je kijkt naar een deel van de bevolking, dus echt de mensen,

[0:08:45] dan is de arbeidsdeelname heel hoog.

[0:08:48] Nou, er zijn ook dingen die minder goed gaan.

[0:08:51] Dan kijken we bijvoorbeeld naar die rode, dat gaat over wonen.

[0:08:57] Dat zijn dan de jongeren die thuis wonen, als er maar iets is.

[0:09:01] Ik pak hem er eventjes bij. Dat is inderdaad het geval.

[0:09:05] Daar is de trend wat minder.

[0:09:07] Het gaat over jongvolwassenen. Het is een vrij nieuw indicator,

[0:09:10] omdat er ook vrij veel aandacht voor is, ook op de krapte op de woningmarkt,

[0:09:15] hoeveel jongvolwassenen wonen nog noodgedwongen bij hun ouders.

[0:09:19] Daar is de trend wat negatief.

[0:09:20] Wel is het zo dat Nederland daar in internationaal perspectief

[0:09:24] nog relatief goed scoort in de zin van dat dat percentage

[0:09:28] 25 tot 29-jarigen dat nog thuis woont aan de lage kant is.

[0:09:33] Een paar Scandinavische landen zitten nog onder ons,

[0:09:35] maar de meeste landen is het aandeel van de bevolking van die leeftijd

[0:09:38] nog thuis woont hoger.

[0:09:40] Heeft natuurlijk ook alles te maken met de sociaal verwachtingspatroon.

[0:09:43] Het is niet per se dat een hoog percentage

[0:09:45] daarin automatisch goed of slecht is.

[0:09:48] De waardering daarvoor verschilt ook per samenleving.

[0:09:51] Maar goed, je moet nog iets voor op een rijtje zetten.

[0:09:53] En wat in Nederland dus vooral opvalt, is dat die trend de laatste jaren negatief is.

[0:09:57] Dat er steeds meer jongvolwassenen langer bij hun ouders blijven wonen.

[0:10:03] En dan hebben we nog een trend daar linksboven.

[0:10:05] Dat betreft het slachtofferschap van criminaliteit.

[0:10:09] Dat gaat niet over aangiftes bij de politie, het geregistreerde cijfers.

[0:10:14] Dat is echt op basis van enquêtes waarin mensen zelf aangeven slachtoffer te zijn geweest

[0:10:19] of in ieder geval zich slachtoffer voelen van traditionele criminaliteit.

[0:10:23] Dat kan allerlei zaken zijn.

[0:10:25] Nou, we zitten al een paar decennia in een neerwaartse trend,

[0:10:29] dat er steeds minder mensen zijn die dat aangeven.

[0:10:32] Dat sluit ook aan bij allerlei andere indicatoren wat betrieft criminaliteit.

[0:10:36] Dus ook de geregistreerde criminaliteitszaken als onderbeleefde veiligheid.

[0:10:41] Maar de laatste paar jaar is die neerwaartse trend gestokt.

[0:10:45] U ziet ook dat die trend nu grijs is.

[0:10:48] Het laatste jaar is dus negatief, is dus iets gestegen.

[0:10:51] Dus die positieve ontwikkeling van de laatste decennia is nu meer of meer tot stilstand gekomen.

[0:10:56] En we zien ook in vergelijking met andere landen dat Nederland daar wat slechter dan gemiddeld in scoort.

[0:11:06] Dan ga ik naar de dimensie later.

[0:11:08] Daar is toch een wat ander verhaal te vertellen.

[0:11:10] Daarin valt op dat over het algemeen de brede welvaarttrends daar wat negatiever zijn geworden.

[0:11:17] U ziet dat zometeen ook, dan gaan we een paar van die wielen laten zien van de afgelopen

[0:11:21] jaren.

[0:11:23] Daar zijn de meest opvallende negatieve ontwikkelingen te zien.

[0:11:27] We zien ook dat Nederland in heel veel van dit soort dingen, als er internationaal vergelijkingsmateriaal

[0:11:33] is, vaak wat slechter scoort met de grote uitzondering van sociaal kapitaal.

[0:11:37] Die is in Nederland juist heel erg hoog.

[0:11:40] Dat betreft dan vertrouwen in de medemensen en vertrouwen in instituties.

[0:11:44] Daar ga ik zo meteen ook meer over vertellen.

[0:11:46] Maar vooral bij de dimensie natuurlijk kapitaal

[0:11:48] scoort Nederland internationaal slecht

[0:11:51] en zijn de indicatoren ook... Vertonen ook een neerwaartse trend.

[0:11:55] Nog even een zijstapje. U leest hier allemaal soorten van kapitaal.

[0:11:59] Bij de dimensie later is gekozen voor een zogenaamde kapitaalbenadering.

[0:12:03] Dat betekent voor het garanderen van de welvaart

[0:12:07] ...voor latere generaties heb je een bepaalde hoeveelheid kapitaal nodig...

[0:12:10] ...dat is misschien een wat economische benadering...

[0:12:13] ...die ervoor nodig is om te zorgen dat latere generaties...

[0:12:16] ...diezelfde mate van brede welvaart genieten.

[0:12:20] Dus bij economisch kapitaal kun je denken aan omgebouwde vermogens en schuldens.

[0:12:24] Bij het sociaal kapitaal gaat het over vertrouwen...

[0:12:26] ...omdat het ook vaak een indicatie geeft voor welvaart in de toekomst.

[0:12:32] Nou, ook daar lichten we er een paar uit.

[0:12:34] En dan ontkomen we er toch niet aan om de rode taartpunten in die dimensie,

[0:12:40] of het deelnatuurlijke kapitaal, eruit te lichten.

[0:12:43] En dat betekent dat het vooral met de groen-blauwe ruimte,

[0:12:46] de natuurgebieden, maar ook de diversiteit van diverse fauna,

[0:12:50] dat het in Nederland al lange tijd niet zo goed gaat.

[0:12:53] Die trendmatige ontwikkeling is negatief.

[0:12:57] Daarvoor zijn geen internationale cijfers beschikbaar.

[0:13:00] Of in ieder geval, daar staan daar bolletjes.

[0:13:01] Maar waar de internationale cijfers nu wel zijn, dat gaat vooral over zaken als biologisch

[0:13:07] duurzame landbouw, stikstofuitstoot, scoort Nederland nog steeds laag en slechter dan

[0:13:13] de rest van Europa.

[0:13:16] Dan hebben we daar linksboven nog een grijze.

[0:13:19] Dat betreft een deel van het sociaal kapitaal, namelijk vertrouwen in instituties.

[0:13:24] Het goede nieuws daarbij is dat dat vertrouwen in instituties in Nederland nog steeds hoog

[0:13:29] is in vergelijking met anderen.

[0:13:31] Dat zijn dan in ieder geval instituties als politiek, de rechtspraak.

[0:13:35] Wij hebben ook voor Nederland cijfers over vertrouwen in bijvoorbeeld het bedrijfsleven,

[0:13:40] de politie, de pers en dergelijke.

[0:13:43] En daar scoort Nederland internationaal nog hoog.

[0:13:45] Alleen de laatste jaren is de trend van, ja, is toch duidelijk grijs.

[0:13:51] En wat bepaalde onderdelen betreft, ja, dat is hartstikke ongemakkelijk om hier te zeggen.

[0:13:56] Het vertrouwen in de Tweede Kamer en politici is de laatste jaren vrij laag.

[0:14:00] Vorig jaar hebben we ook bericht dat die in 2022 tot het laagste niveau in jaren was gedaald in Nederland.

[0:14:07] Begin deze maand hebben we nieuwe cijfers gepubliceerd voor 2023 en die laten geen verbetering zien.

[0:14:13] Het is niet zo dat het nog verder is gedaald, maar minder dan 1 op de 4 Nederlanders heeft op dit moment vertrouwen in politici.

[0:14:20] Niet zo lang geleden zat dat zo rond de 40 procent en dat is aanzienlijk gedaald.

[0:14:27] Ik zal me niet speculeren over de oorzaken daarvoor,

[0:14:30] dat is ook niet de rol van het CBS, maar het feit blijft dat het zo is

[0:14:33] en dat het in het afgelopen jaar niet is verbeterd,

[0:14:36] dat is toch ook een vervelende waarheid.

[0:14:42] Dan kom ik bij de dimensie elders.

[0:14:44] Daar hebben we eigenlijk...

[0:14:46] Die dimensie is wat opgescheurd de afgelopen jaren.

[0:14:49] We hebben nu een heel duidelijk onderscheid aangebracht.

[0:14:53] Dus aan de ene kant handel en hulp.

[0:14:54] Dat betreft eigenlijk vooral de handel die we drijven met verschillende inkomensgroepen

[0:15:00] in de wereld, variërend van lage inkomenslanden tot hoge inkomenslanden.

[0:15:05] Dat zijn voornamelijk onze belangrijke handelspartners in de Europese Unie en daarbuiten.

[0:15:10] En aan de andere kant de impact op milieu en grondstoffen.

[0:15:14] Dus dat gaat voornamelijk om bijvoorbeeld de invoer van grondstoffen uit andere landen.

[0:15:19] Dat is voor ons fijn, maar voor de landen daar niet per se, omdat de grondstoffen die kunnen

[0:15:24] die we dan zelf niet meer gebruiken.

[0:15:26] En soms in het geval van mijnbouw kan het ook samengaan met milieu-schade in landen van herkomst.

[0:15:33] Hier overweegt vooral de kleur grijs.

[0:15:36] Een paar zaken die er uitspringen.

[0:15:39] Hier, ja, dat betreft vooral die groene.

[0:15:41] Dat is de handel die we drijven met rijke landen.

[0:15:45] Dus het zijn, als je kijkt naar brede welvaart elders,

[0:15:47] en het is vooral onze rijkere handelspartners

[0:15:49] die profiteren van de welvaart van Nederland.

[0:15:52] Het zijn vooral landen in Europa, binnen de Europese Unie,

[0:15:56] waar we sowieso veel handel meedrijven, die profiteren daarvan.

[0:15:59] Daarvan is de handel ook gestegen.

[0:16:02] Ja, lage-inkomenslanden drijven we sowieso maar heel weinig handel mee.

[0:16:08] Het totale aandeel van onze import afkomstig uit die landen.

[0:16:11] En die goederen betreft, dus niet grondstoffen, die is vrij laag.

[0:16:16] En daar is ook geen sprake van een vooruitgang.

[0:16:19] Waar het internationaal nog wel goed gaat en wat ook wel beter gaat,

[0:16:24] dat zijn de restituuties of het geld dat mensen die hier wonen hier verdienen

[0:16:28] en dan terugsturen naar het land van herkomst.

[0:16:31] Dus op die manier dragen we indirect wel bij.

[0:16:33] Maar ook dat betreft vooral arbeidsmigranten

[0:16:36] uit hoofdzakelijk Europese zicht en sommige beperkte andere landen,

[0:16:40] zoals bijvoorbeeld India.

[0:16:43] Nou, ik vertelde het al.

[0:16:44] We kunnen ook van de laatste vijf edities wat zaken op een rij zetten.

[0:16:49] Dat doe ik voor alle drie.

[0:16:49] Dit is dan de dimensie hier en nu.

[0:16:53] En dan zien we dat het beeld de afgelopen jaren, ik zou haast wel zeggen, wat fletser is geworden.

[0:16:58] Er is een minder uitgesproken tredmatige ontwikkeling, zowel in positieve als negatieve zin.

[0:17:04] Kijken we naar vijf jaar geleden, toen waren er meer taartpuntjes rood, maar vooral meer taartpuntjes groen.

[0:17:09] Dus de positieve ontwikkelingen, ook sommige negatieve ontwikkelingen,

[0:17:13] die zijn de laatste jaren een beetje tot stilstand gekomen.

[0:17:17] En hier zie je ook al een beetje, wat bij de dimensie later naar voren kwam,

[0:17:22] is dat de welvaart vooral voor latere generaties, dat die onder druk staat.

[0:17:27] Dat er bij ongewijzigd beleid de kans groot is dat de generaties na ons

[0:17:31] een lagere brede welvaart zullen genieten dan wij zelf.

[0:17:34] Dat zien we hier ook al terug, deels in die brede welvaart van het hier en nu.

[0:17:42] Dit is hem dan, die later.

[0:17:43] dan zie je toch duidelijk dat sommige rode wat meer begint te overheersen.

[0:17:48] Een paar jaar geleden overheerste de kleur groen wat meer dan nu.

[0:17:52] En dat het ook heel opvallend is dat vooral dat onderdeel van de dimensie natuurlijk kapitaal,

[0:17:59] die rode trends, dat we dat jaar in, jaar uit al zien.

[0:18:03] En dus die middellange termijn, die blijft, die trend, die blijft negatief.

[0:18:08] Daar is helaas weinig voortgang te bespuren.

[0:18:11] Maar het geldt niet alleen bij die dimensies.

[0:18:16] We zien ook, als je kijkt naar de ontwikkeling van instituties,

[0:18:19] maar ook bijvoorbeeld het levensgeluk van de jongvolwassenen,

[0:18:22] daar komen we zo nog op, dat die onder druk staat.

[0:18:26] Ook instituties staan onder druk.

[0:18:27] Dat heeft onder andere te maken met de arbeidsmarkt,

[0:18:30] zorg- en onderwijskampen met personeelstekort.

[0:18:33] Nou, dat zijn bij uitstek ook zaken die impact hebben op onze brede welvaart,

[0:18:37] niet alleen nu, maar ook later.

[0:18:40] Iedereen vindt het fijn als die wat heeft,

[0:18:43] dat die gewoon op goede medische zorg kan rekenen.

[0:18:46] Maar ook vergrijzing speelt daar natuurlijk een rol.

[0:18:49] Dus die arbeidsmarktkrapte in de zorg is niet zomaar voorbij.

[0:18:53] En ook het oordeel dat Nederlanders hebben over de kwaliteit

[0:18:57] en de effectiviteit van de overheid, betrouwbaar daarvan,

[0:19:01] die is wat omlaag gegaan.

[0:19:03] Dus ook bij de instituties merken we die druk en ook dat zet weer druk

[0:19:08] op die brede welvaart voor latere generaties.

[0:19:13] En dan hebben we nog de groep elders, daar is het ook veel grijzer.

[0:19:18] Rode trends, die zijn gelukkig wat verdwenen, dus de hoeveelheid grondstoffen die we importeren,

[0:19:26] de groei daarvan, wat dan een negatief impact heeft op de welvaart elders, die is wat gelijkmatiger geworden.

[0:19:32] Dus die trendmatige negatieve ontwikkelingen, die zijn daar wel wat verbeterd.

[0:19:36] staat tegenover dat sommige verbeteringen ook zijn verdwenen

[0:19:40] en nu zijn vervangen door een min of meer stabiele trend.

[0:19:46] Nou, dit zijn heel veel puntjes, dus ik zal eerst even...

[0:19:49] Ik kan zelfs het paginanummer verwijzen.

[0:19:51] Dit staat ook allemaal weergegeven op pagina's acht en negen.

[0:19:54] Dat is dan wel net wat beter zichtbaar.

[0:19:56] Dit gaat over de verdeling van de brede welvaart, want alles wat ik...

[0:20:00] Ja. We gaan er wat dynamiek in brengen.

[0:20:02] De heer Van der Lee gaat een vraag stellen.

[0:20:04] Ja, een puur verduidelijkende vraag, want ik ging er even van uit...

[0:20:08] 27 lidstaten, dus als je bij de top negen zit, ben je groen, de onderste negen rood en grijs

[0:20:16] zitten negen.

[0:20:17] Maar dat klopt niet, want als ik online kijk, zie ik bijvoorbeeld bij de indicator gezonde

[0:20:22] levensverwachting vrouwen, dat we grijs zijn, maar we zijn de twintigste van de Unie.

[0:20:28] Dus hoe moet je scoren om rood of groen te krijgen?

[0:20:31] Dat is eigenlijk een hele simpele vraag.

[0:20:36] We hebben niet de landen verdeeld in vier gelijke groepen of drie gelijke groepen.

[0:20:41] Maar we kijken naar de frequentieverdeling van alle waarden die in die landen zitten.

[0:20:46] Het bovenste kwartiel van de waarden, dat zijn de landen die bovenaan de ranglijst staan.

[0:20:51] Het onderste kwartiel in de frequentieverdeling staan de landen die onderaan staan en de

[0:20:56] overige staan in het midden.

[0:20:58] Dan ligt het er soms maar net aan hoe de waarden precies verdeeld zijn.

[0:21:03] Dan krijg je soms een extra groot kwartier, dat is wat technisch.

[0:21:06] Het is statistisch bepaald.

[0:21:08] We hebben niet gewoon gezegd, we nemen de bovenste zoveel en de onderste zoveel,

[0:21:11] want dan word je soms verrast door indicatoren die heel gek verdeeld zijn.

[0:21:15] Dus daarom kan het gebeuren dat je vrij laag staat op een ranglijst,

[0:21:18] maar door de verdeling van de data toch niet rood staat.

[0:21:25] In ieder geval, er zijn geen resultaten in de monitor die op gevoel zijn gemaakt.

[0:21:30] Bij alles zijn statistische regels en methoden ontwikkeld,

[0:21:34] die we samen met onze methodologen hebben besproken

[0:21:36] en die door hen zijn verbeterd, ook op een manier

[0:21:39] die wij soms zelf niet helemaal snappen,

[0:21:41] maar die wel resultaten opleveren waar we soms nog doorverrast worden.

[0:21:45] Zelfs om fouten op te sporen.

[0:21:48] En daar moeten we het mee doen.

[0:21:51] We gaan door met de presentatie.

[0:21:52] Ik weet het, Edwin vergeef ons, niet helemaal de goede analogie is.

[0:21:56] Stel je voor, je hebt een proefwerk gemaakt, je hebt een vijf,

[0:21:58] dat is een onvoldoende, maar de meeste van de rest van de klas

[0:22:00] was nog steeds veel slechter, dus jij doet het als een van de beste in de klas mee.

[0:22:03] Dat was toch steeds niet goed gedaan.

[0:22:07] En soms is een vijf wel heel slecht, ja, dus dat kun je best wel groen opscoren of rood.

[0:22:12] De verdeling. Wat we net hebben laten zien, dat betrof natuurlijk Nederland als geheel.

[0:22:18] Daar zijn we bij het CBS heel goed in.

[0:22:21] Er is ook een verwijt dat we weleens krijgen.

[0:22:22] Jullie hebben het altijd over gemiddelden, want ja,

[0:22:24] een totaal is ook een gemiddelde, want dat geldt voor iedereen.

[0:22:27] Gelukkig zijn er heel veel indicatoren waar we wel iets over kunnen zeggen

[0:22:31] over verschillen tussen bepaalde bevolkingsgroepen.

[0:22:34] Hoe is die brede welvaart verdeeld?

[0:22:36] Het kan best wel zijn dat er op één aspect Nederland heel goed scoort,

[0:22:39] maar dat voor sommige mensen helemaal niet geldt.

[0:22:42] Nou, dat doen we bij dit aspect.

[0:22:44] We zijn al die indicatoren, waar er wel iets te zeggen valt over verschillen

[0:22:48] tussen bijvoorbeeld man, vrouw, oudere, jongere mensen met een Nederlandse herkomst

[0:22:52] en mensen met een herkomst van buiten Europa.

[0:22:55] verschillende opleidingsniveau hebben we gekeken. Hoe ziet dat eruit?

[0:22:59] Nou, dat is wat u hier ziet. Over het algemeen lijken deze plaatjes heel vaak op elkaar.

[0:23:05] De rode draad hierbij is dat mensen met een laag opleidingsniveau,

[0:23:11] dat zijn mensen die alleen basisonderwijs hebben gedaan of een vmbo-diploma,

[0:23:15] dat die op heel veel indicatoren vaak slechter dan gemiddeld scoren.

[0:23:19] Terwijl mensen met een hbo- of universitair diploma, hoogopgeleide worden, zie je genoemd,

[0:23:23] gemiddeld vaak beter dan dat gemiddelde scoren.

[0:23:28] Met mensen naar herkomst zie je datzelfde.

[0:23:31] Mensen met een Nederlandse herkomst, die zijn zelf in Nederland geboren

[0:23:34] en hun beide ouders zijn in Nederland geboren,

[0:23:36] die doen het vaker beter dan gemiddeld.

[0:23:39] Mensen die buiten Europa zijn geboren doen het vaak slechter dan gemiddeld.

[0:23:44] En ook bij de leeftijden kun je iets zien.

[0:23:46] Dat zijn ook zaken die vaak samenhangen met de levensloop.

[0:23:49] Als je jong bent, ben je niet zo rijk, maar wel gezond.

[0:23:51] En als je oud bent, ben je heel rijk, maar je gezondheid laat te wensen over.

[0:23:57] Daarnaast zijn er natuurlijk nog wel ook verschillen op te merken.

[0:24:00] Bepaalde dingen zijn nu eenmaal altijd zo, als je kijkt naar de leeftijdsgroepen.

[0:24:05] Maar dat betekent niet dat ze in beton gegoten zijn.

[0:24:08] Dat zijn die open ruitjes die eronder staan.

[0:24:11] En dan valt op dat als je kijkt naar de verdeling...

[0:24:14] dat vooral de jongste leeftijdsgroepen relatief wat meer verslechteringen hebben gehad...

[0:24:19] dan de oudste leeftijdsgroepen.

[0:24:20] Dus ook daar zie je weer, dat is weer een beetje de rode draad in het verhaal,

[0:24:24] dat de welverbrede welvaart later onder druk staat.

[0:24:28] Dat het vooral jongeren en jongvolwassenen zijn

[0:24:30] voor wie de welvaart ook in relatieve zin achterblijft.

[0:24:34] Ze waren al minder rijk, bijvoorbeeld, dan ouderen,

[0:24:38] want ze hebben simpelweg geen vermogen opgebouwd,

[0:24:40] ze staan nog aan het begin van hun carrière.

[0:24:42] Maar die achterstand die ze hebben, die op zich logisch is,

[0:24:45] samen met de levensloop, is ook wat opgelopen.

[0:24:48] We zien dat we bijvoorbeeld ook met geluk en tevredenheid met het leven.

[0:24:53] Bij de jongste leeftijdsgroepen zien we daar een daling.

[0:24:55] Mensen in de jongste leeftijdsgroepen zijn minder tevreden met het leven geworden.

[0:24:59] Dat is een trend die we eigenlijk sinds corona zien.

[0:25:02] Daar hebben we ook op verschillende andere manieren wel over bericht...

[0:25:05] ...over psychische gezondheid bij deze levensgroepen.

[0:25:08] Ja, het is waarschijnlijk aan psychologen en sociologen...

[0:25:10] ...om daar een doorslaggevend antwoord op te geven hoe dat dan precies zit.

[0:25:14] Maar in onze cijfers signaleren we in ieder geval wel dat het zo is.

[0:25:20] Nee, dat is deze knop.

[0:25:24] Ook sommige indicatoren eruit lichten.

[0:25:27] Die tevredenheid met het leven.

[0:25:29] Wie zijn er vaak het meest tevreden met het leven?

[0:25:32] Dat zijn de ouderen.

[0:25:33] En dan zie je ook, de oudste leeftijdsgroep is dat zelfs ietsje gestegen.

[0:25:38] En bij de jongste leeftijdsgroep is dat het laagst.

[0:25:40] En je ziet daar helemaal achteraan dat dat ook was wat is verslechterd.

[0:25:44] Verder zien we ook bekende trends.

[0:25:47] dat hoe hoger je opgeleid bent, hoe meer je op school hebt gezeten,

[0:25:50] hoe tevredener je bent met het leven.

[0:25:52] Het heeft waarschijnlijk ook te maken dat mensen met een beter opleidingsniveau

[0:25:55] ook een beter betaalde baan hebben, op die manier meer grip hebben op het leven.

[0:26:00] Nou ja, en wat ik net al zei, herkomst is er ook een duidelijke samenhang.

[0:26:04] Over het algemeen zijn Nederlanders vrij tevreden met het leven.

[0:26:08] 84 procent van de Nederlandse bevolking geeft het eigen leven een zeven of hoger.

[0:26:13] Daarmee staan we internationaal gezien over het algemeen erg hoog,

[0:26:16] Ook binnen de Europese Unie staan we doorgaans in de top drie.

[0:26:20] Het zijn altijd de Finnen die bovenaan staan, dus we moeten met z'n allen wat vaker naar de sauna, denk ik.

[0:26:25] Maar Nederland scoort wat dat betreft internationaal gewoon bijzonder hoog.

[0:26:30] Je kunt die indicatoren ook groeperen.

[0:26:34] En dat noemen wij stapeling.

[0:26:37] En dan kijk je naar hoeveel mensen er zijn die op heel veel aspecten slecht scoren.

[0:26:42] Je gaat eigenlijk een soort individuele benadering zien.

[0:26:45] En dat zijn dan die rode en die groene balkjes,

[0:26:48] dat is het aantal mensen in die groep

[0:26:51] dat op bijzonder veel indicatoren slechter of juist veel beter scoort dan gemiddeld.

[0:26:56] Nou, daar komt een beetje hetzelfde beeld uit als de vorige plaatjes

[0:27:00] met de nuancering, dat hier een kleine nivellering heeft sprake gevonden.

[0:27:05] Dus de groep mensen aan de uiterste van de verdeling, die zijn wat afgenomen.

[0:27:10] En zijn er heel veel mensen die eigenlijk gewoon als individu

[0:27:14] dichter bij het gemiddelde scoren dan ze daarvoor deden.

[0:27:20] Dan kom ik nog even bij de SDG's, want daar hangt het ook mee samen.

[0:27:24] Dat is het programma geformuleerd door de Verenigde Naties,

[0:27:29] dat landen in de hele wereld moeten proberen,

[0:27:32] alle landen in de wereld die zich bij de Verenigde Naties aangesloten hebben,

[0:27:36] gecomiteerd om alle dimensies verbeteringen te realiseren.

[0:27:42] Voor het Nederland ziet dat er natuurlijk anders uit dan in het andere.

[0:27:46] Bijvoorbeeld zaken als hongerbestrijding heeft in Nederland toch een andere dimensie

[0:27:51] dan in landen waar de inkomens veel lager zijn.

[0:27:54] Maar goed, dat betekent natuurlijk niet dat er voor al die omdelen van de SDG's voor Nederland

[0:27:59] ook niet verbeterpunten aanwezig zijn.

[0:28:02] Dus dat wordt ook vaak gebruikt voor het beleid.

[0:28:05] Dus de Monitor Brede Welvaart biedt daarbij ook concrete handvatten voor het beleid waar

[0:28:09] Nederlandse gecommitteerd heeft in het kader van die SDG's.

[0:28:14] Nou, dat kunt u ook allemaal nalezen. Ik geef hier even een samenvatting en dan

[0:28:17] ziet u bij al die en die onderdelen van de SDG's, waar Nederland eigenlijk wel

[0:28:21] op schema is, waar het de goede kant op gaat, dat zijn de groene onderdelen

[0:28:25] en de zaken waar wij het nog minder, wat minder gaat, waar we toch nog wat

[0:28:30] een tandje bij zouden moeten zetten. Dat zijn dan de rode en dat, ja, heel veel

[0:28:34] zaken daarvan, ja, die komen u waarschijnlijk ook bekend voor als u

[0:28:38] naar het verhaal van z'n net heeft geluisterd of in onze eigen monitor

[0:28:42] brede welvaart heeft gebladerd. Dat zijn vaak dezelfde onderdelen.

[0:28:46] En goed, dat laat zien waar Nederland qua beleid misschien nog iets meer zou moeten doen.

[0:28:54] Nou, daar wou ik het mee afsluiten. De samenvatting.

[0:28:57] Nederland is een rijk en sociale samenleving.

[0:29:00] We hebben het hier over het algemeen best goed voor elkaar.

[0:29:04] Er zijn kwetsbare groepen in Nederland. Die zijn er nog steeds.

[0:29:07] Het goede nieuws is dat die groepen kleiner worden, dankzij vooral de gestegen arbeidsparticipatie,

[0:29:13] maar ook allerlei andere zaken, minder mensen in armoede.

[0:29:16] Maar het betreft nog steeds wel enkele honderdduizenden Nederlanders, om nou te zeggen dat Nederland

[0:29:19] af is.

[0:29:20] Nou, dat is meer iets voor u, maar ik zou zeggen dat is het nooit.

[0:29:23] Ja, helaas, de lagere brede welvaart dreigt wel voor de volgende generaties.

[0:29:28] Dus het feit dat het hier allemaal nu goed voor elkaar is geen garantie dat het voor

[0:29:33] de volgende generaties ook zo blijft.

[0:29:35] Daar zijn toch wel tekenen van toenemende druk.

[0:29:37] Ja, en dat zien we vooral ook nu al bij de jongvolwassenen...

[0:29:41] ...voor wie de brede welvaart achterblijft.

[0:29:45] Daar wou ik het voor nu bij laten.

[0:29:46] U zit waarschijnlijk te branden om allerlei vragen te stellen.

[0:29:49] Nou, die stel ik...

[0:29:50] Die kunt u stellen aan mijn collega's Edwin Horlings en Monique Kauwmans...

[0:29:55] ...en die kunnen dat ongetwijfeld veel beter dan ik. Dank u wel.

[0:29:59] JOURNALISTE Dank u wel voor de presentatie.

[0:30:01] We zijn met acht kamerleden, vijf fracties, voor het laatste half uur.

[0:30:07] Dus ik stel voor dat we beginnen...

[0:30:09] en dat vooral de GroenLinks-PvdA-kamerleden zich gedragen naar hun aanwezigheid.

[0:30:16] De heer Van der Lee van GroenLinks-PvdA.

[0:30:19] Ik zal één vraag stellen.

[0:30:22] Dat is eigenlijk van een position paper van Build and Change.

[0:30:25] Ik weet niet of jullie hem zelf hebben gekregen.

[0:30:27] Maar ze haken in op een project dat in 2022 is gestart...

[0:30:31] samen met de planbureaus, de drie, en de regering,

[0:30:34] om ook de brede welvaart meer te integreren in het hele begrotingsbeleid.

[0:30:38] En ik ben wel benieuwd, want de laatste voortgang die we daarover te horen hebben gekregen,

[0:30:42] is uit juni 22, hoe staat het vanuit het perspectief van het CBS daarmee?

[0:30:47] En kunnen we nou verwachten dat bijvoorbeeld de begroting 26

[0:30:50] dan ook is ingericht veel meer op basis van de drie dimensies en acht indicatoren

[0:30:55] die het CBS op brede welvaart heeft geïntroduceerd?

[0:30:59] of zijn daar problemen. Ik begreep uit deze position paper dat het vooral moeilijk is

[0:31:05] om de dimensie elders te kwantificeren. Nou, ik ben benieuwd hoe vanuit jullie perspectief

[0:31:11] het daarmee staat.

[0:31:14] Ik stel voor dat jullie zelf bepalen wie hem het beste kan oppakken, want dat weten jullie

[0:31:18] beter.

[0:31:24] Het CBS werkt nou samen met de planbureaus, met allerlei andere adviesraden, partijen,

[0:31:29] maatschappelijk middenveld, ministeries enzovoort.

[0:31:33] We zijn bijvoorbeeld betrokken bij pogingen om brede welvaart te verankeren

[0:31:38] in de beleidssystematiek, de beleidsontwikkeling, begroting, de factsheets,

[0:31:42] waar Angelique Bergna verwezen en een voorbeeld.

[0:31:45] Die maken we, maar daarover praten we dan ook weer met de financiële

[0:31:48] en economische afdelingen van de verschillende ministeries.

[0:31:52] Wat we merken is dat het een hele omslag is in de manier van werken en denken

[0:31:58] op alle niveaus.

[0:32:00] We presenteren ook regelmatig aan gemeentenraden, gedeputeerde staten,

[0:32:03] provinciale staten en de beleidsafdelingen op die niveaus.

[0:32:06] Dan merk je, iedereen ziet de voordelen.

[0:32:09] Er wordt ook steeds meer gebruik van gemaakt.

[0:32:11] Intussen heeft ik meen 25% van de gemeenten brede welvaart in het akkoord staan.

[0:32:15] En ook de provincies hebben dat.

[0:32:17] Maar om daar vervolgens actief mee aan de slag te gaan, dat is nog best een omslag.

[0:32:23] Ook voor de planbureaus.

[0:32:24] Zij moeten gaan verkennen op basis van brede welvaart wat de beleidseffecten zijn bijvoorbeeld

[0:32:29] in de toekomst.

[0:32:31] En daar hebben ze ieder hun eigen aanpak voor, maar bijvoorbeeld het SCP moet eerst nog eens

[0:32:35] gaan leren hoe je bijvoorbeeld de effecten op sociale samenhang in de toekomst modelleert

[0:32:40] of verkent.

[0:32:42] Ze moeten gaan samenwerken, of tenminste, ze zitten samen met de uitdaging om een geïntegreerd

[0:32:48] plaatje te maken vanuit alle invalsoeken die ze gezamenlijk vertegenwoordigen.

[0:32:52] Wat je ziet is wel dat er steeds meer hulpmiddelen komen.

[0:32:55] Dat er steeds meer sprake is van een gemeenschappelijke taal.

[0:32:58] Dus gemeentes, provincies, ministeries, planbureaus hanteren dezelfde definities van brede welvaart.

[0:33:06] En zoeken op dezelfde manieren naar brede welvaart als denkkader.

[0:33:10] En de planbureaus zelf hebben nu ook een soort gezamenlijke programmastructuur opgezet.

[0:33:17] Met één secretaris die voor de drie samen de communicatie regelt.

[0:33:21] Dus geleidelijk aan komt er meer structuur in.

[0:33:24] Die structuur ziet u ook al terug in bijvoorbeeld de miljoenennota,

[0:33:27] begroten op brede welvaartheden die vorig jaar.

[0:33:31] Het wachten is op het moment dat het ook inderdaad in de praktijk

[0:33:34] al zodanig gebruikt gaat worden.

[0:33:36] En daar kijken we eigenlijk vooral naar u en naar politici

[0:33:39] op het niveau van gemeentelijke provincies.

[0:33:41] Op het moment dat u gaat zeggen wij gaan vanuit brede welvaart kiezen.

[0:33:44] We kijken naar de effecten op later, we nemen beslissingen

[0:33:47] waar we expliciet naar de effecten op de toekomstige generaties

[0:33:51] kijken, in ministeries wordt gekeken bijvoorbeeld naar een generatietoets.

[0:33:56] Dus dat soort gebruiksvormen en gewoontes, daar wachten we op.

[0:33:59] En het is aan ons alleen maar om te zorgen dat de informatiebasis er is,

[0:34:03] maar wij discussiëren wel voortdurend met verschillende partijen mee,

[0:34:06] omdat onze informatie ook bruikbaar moet zijn,

[0:34:08] moet aansluiten bij de praktijken, ook bij u.

[0:34:18] Geen voorspellingen van het CBS. Mevrouw Van Dijk van het CDA.

[0:34:22] Dank u wel, voorzitter. En dank mijn buurman voor de vraag,

[0:34:25] want ik worstel ook wel een beetje inderdaad met hoe kunnen we nou beter meten

[0:34:31] wat de beleidskeuzes zijn geweest voor de brede welvaart.

[0:34:34] En daarbij snap ik ook heel goed, als je nu een keuze maakt,

[0:34:36] heeft dat natuurlijk niet meteen effect op de brede welvaart.

[0:34:38] Daar gaat ook weer tijd overheen.

[0:34:41] Ik denk dat het goed is dat jullie opnieuw gaan kijken naar bepaalde indicatoren.

[0:34:44] Zo worstel ik bijvoorbeeld altijd met de hoogopgeleide bevolking.

[0:34:48] Dat is een heel belangrijk indicator, terwijl we schaars hebben

[0:34:50] over de volle breedte van opleidingsniveaus.

[0:34:53] Dus ik denk, ja, moeten we niet gaan nadenken over bijpassend bij wat we nodig hebben.

[0:34:58] Maar goed, dat gesprek zal inderdaad wel gevoerd gaan worden.

[0:35:00] Ik was er inderdaad ook met de generaties later, na ons zal ik maar zeggen.

[0:35:05] En wat hun drijft en wat hun gelukkig of ongelukkig maakt.

[0:35:08] En nu heb ik af en toe het gevoel dat het vrij financieel gedreven is.

[0:35:13] Als je kijkt naar de schuldenpositie die toeneemt.

[0:35:17] Net hoorde ik in een van de toelichtingen ook van de economische positie van jongeren.

[0:35:23] Kunnen jullie daar iets dieper op ingaan?

[0:35:29] Voor de generaties na, want dan zal ik ook zo Monique vragen om toelichting te geven.

[0:35:34] Wat betreft de hoogopgeleide bevolking, u heeft helemaal gelijk.

[0:35:37] We zijn ook bezig om te zoeken naar een verbetering van die indicator die beter aansluit bij wat

[0:35:43] de maatschappij echt nodig heeft.

[0:35:45] En dan gaat het veel meer om niet zozeer alleen maar hoogopgeleide, want we weten zelf als

[0:35:49] Hoogopgeleide mensen, een maatschappij met alleen maar hoogopgeleide mensen, daar worden we niet

[0:35:53] gelukkig van. We zoeken meer naar een definitie die kijkt bijvoorbeeld naar alle mensen die ten

[0:35:58] minste een startkwalificatie hebben.

[0:36:00] We willen eigenlijk zelfs nog weten wat mensen aan vaardigheden hebben, omdat juist die vaardigheden,

[0:36:05] met name bijvoorbeeld technische of praktische vaardigheden, gewenst zijn.

[0:36:08] Maar op die manier wordt het niet gemeten.

[0:36:10] Daar lopen wij dan weer tegenaan.

[0:36:12] Wat betreft het beter meten van beleidskeuzes, een van de behoeften daar is — dat gaf de

[0:36:19] president van de Algemene Rekenkamer ook aan, is dat er meer op resultaten wordt gestuurd en op

[0:36:23] resultaten dus ook wordt gemeten. Wil je achteraf kunnen praten over wat er is bereikt, zul je vooraf

[0:36:29] moeten bepalen wat je had willen bereiken. Het is natuurlijk niet aan het CBS om te bepalen wat de

[0:36:35] beleidsdoelstellingen zijn. En op momenten dat die ter sprake komen, ook in de monitorbrede welvaart,

[0:36:39] dan vallen we altijd terug op wat in de wet staat, op wat is vastgesteld door de Kamer,

[0:36:44] bijvoorbeeld verwachtingen die daarin staan, en niets anders. We gaan nooit zelf beleid

[0:36:49] Dus wat dat betreft, zou ik zeggen, roep vooral op tot het meetbaar maken of het definiëren

[0:36:56] van kwantitatieve beleidstoelstellingen.

[0:36:57] En dan maken we ons leven ook makkelijker.

[0:36:59] Voor de generaties na ons, met name wat hen drijft of ongelukkig maakt, laat ik Monique

[0:37:05] een toelichting geven.

[0:37:10] Ja, over de latere generaties en hoe we daar naar gekeken hebben, kan ik zeggen van, ja,

[0:37:16] Ik heb dan gekeken naar hoe dat verdeeld is, zeg maar, over de bevolking.

[0:37:22] En dan zien we dus inderdaad dat het bij jongeren achterblijft.

[0:37:26] Maar we hebben daarbij niet alleen gekeken naar materiële indicatoren,

[0:37:30] maar ook naar immateriële indicatoren.

[0:37:34] Waaronder inderdaad de tevredenheid met het leven,

[0:37:36] maar ook vertrouwen in de instituties en in de medemens.

[0:37:41] Ook naar veiligheid.

[0:37:44] Dus in hoeverre worden mensen slachtoffer van criminaliteit?

[0:37:51] Ja, en zo zijn er nog een aantal andere indicatoren die dus niet alleen maar betrekking hebben

[0:37:56] op materiële zaken, maar ook op immateriaal gebied.

[0:38:06] Ik zie mevrouw Van Dijk zich verdiepen en het op zich in laten werken.

[0:38:10] Nou ja, ik ben eigenlijk op zoek naar de cijfers achter de cijfers, maar misschien kan ik die

[0:38:13] wel vinden bij de QR-code in de verdere stages.

[0:38:17] Dus daar ga ik zelf wel eventjes ingraven.

[0:38:21] Ja, je kunt gewoon inderdaad...

[0:38:22] Hier staan die bolletjes gewoon op papier, maar die zijn aanklikbaar.

[0:38:26] En als je daar op klikt, dan zie je dus inderdaad wat er achter zit.

[0:38:30] Ook voor de kijkers thuis, ga naar de website.

[0:38:32] De heer Van Mulligen nog?

[0:38:34] Ja, misschien een kleine aanvulling.

[0:38:35] Als je het over de materiële ontwikkeling hebt.

[0:38:38] We zien wel dat ook bij jongeren de arbeidsparticipatie heel erg is gestegen.

[0:38:43] en ook de inkomens.

[0:38:45] Eerder hebben we al gekeken naar verschillen in geboortecohorten

[0:38:50] en dan gekeken naar besteedbare inkomens en woningbezit,

[0:38:53] bijvoorbeeld, als indicatie van vermogen.

[0:38:55] En dan zie je dat iedere generatie op een bepaalde leeftijd

[0:38:58] een hoger besteedbaar inkomen heeft dan de generatie daarvoor.

[0:39:02] Dat geldt ook voor de jongste generatie.

[0:39:04] Dat geldt ook voor de 25, want heel veel ouder...

[0:39:06] Zo oud zijn ze vaak nog niet, dus die cijfers hebben we dan nog niet.

[0:39:09] Bij het woningbezit ziet dat er heel anders uit.

[0:39:13] Dan zie je wel dat iedere generatie weer rond een bepaalde leeftijd,

[0:39:19] 25ste of 30ste levensjaar, het woningbezit daar hoger was.

[0:39:23] Maar dat is eigenlijk gestagneerd bij wat je zou kunnen definiëren als de generatie X.

[0:39:28] Dus mensen geboren tussen 1965 en 1984.

[0:39:32] Generaties daarna hebben telkens een iets lager woningbezit rond die leeftijd.

[0:39:38] En voor de jongste generaties is dat nog weer lager.

[0:39:41] Die zitten nog weer een beetje terug op het niveau van de generatie babyboomers,

[0:39:46] dus mensen vlak na de oorlog geboren zijn.

[0:39:49] En deels vertaalt zich dat dus ook in een toenemend aandeel jongvolwassenen

[0:39:53] die nog bij hun ouders wonen.

[0:39:54] Ze hebben niet alleen geen koophuis, maar ook geen huurhuis kunnen vinden.

[0:40:00] Ja, dank u.

[0:40:00] Ik zag mevrouw Van Dijk een beetje zuchten net.

[0:40:03] En het is natuurlijk ook wel heel erg veel.

[0:40:05] En ik had dit eigenlijk voor het einde willen bewaren,

[0:40:07] maar ik maak maar even van de gelegenheid gebruik.

[0:40:10] Speciaal voor het Binnenhof hebben wij ook een e-mailadres.

[0:40:14] Ik kan me voorstellen dat u voor uw werk heel veel feitelijke informatie nodig heeft.

[0:40:19] Wij hebben heel erg veel data en wij kunnen ook daarbij helpen.

[0:40:23] Dus als u vragen heeft hierover of ook heel andere vragen, binnenhof.cbs.nl.

[0:40:30] We zijn niet meegegaan in de naamgeving met de verbouwing.

[0:40:34] En er is ook een telefoonnummer, dat zal ik via de Griffie ook wel even achterlaten.

[0:40:38] Dus als u nog vragen heeft na vandaag, dan zijn we daar altijd toe bereid om daarin te helpen.

[0:40:46] En de voorzitter heeft er na de grote begrotingsbijeenkomst waar dit aanbod werd genaamd gebruik van gemaakt

[0:40:51] en de service is fantastisch.

[0:40:53] Mevrouw van Dijk nog.

[0:40:54] Nou ja, meer reactie op.

[0:40:55] Nou ja, ik zucht niet omdat we veel informatie krijgen, want die krijgen we en dat is gewoon

[0:40:59] ons werk.

[0:41:00] Het is meer, het is gewoon hardnekkig en je wil gewoon met elkaar nadenken hoe kunnen

[0:41:03] kunnen we nou dusanige keuzes maken, dat we hier over een paar jaar zitten en zeggen van

[0:41:07] goh, die hebben we echt goed gedaan met elkaar, dus vandaar wil ik mijn gezucht even toelichten.

[0:41:14] Maar het aanbod staat ook genoteerd.

[0:41:15] De heer Ram van de PVV.

[0:41:17] Ja, dank u wel en dank u wel voor uw presentatie.

[0:41:20] Ik heb een wat inhoudelijkere vraag over de verschillen van levensverwachtingen tussen de

[0:41:27] hogere inkomens, de lage inkomens, de hoogopgeleide en de lage opgeleide.

[0:41:31] Die is vrij hardnekkig, is er een groot verschil?

[0:41:37] Bijvoorbeeld in Groningen is er al zeven jaar verschil tussen,

[0:41:40] qua levensverwachting, dat is enorm.

[0:41:45] Zien jullie ook beleidsinterventies die enig effect hebben op dat verschil?

[0:41:52] Dat is dan misschien een geweest vraag, maar...

[0:41:56] Ja, dat is een gevaarlijke vraag in die zin dat het CBS alles meet

[0:42:01] en wel probeert ook verbanden te zoeken,

[0:42:03] maar zelf geen beleidsanalyses doet.

[0:42:05] Dus wij kijken met opzet niet naar beleidseffectiviteit.

[0:42:10] We hebben ook een staande afspraak met de planbureaus

[0:42:12] dat wij tot hier en nu meten, maar niet verkennen naar de toekomst.

[0:42:15] Zo laten we ook dit soort vragen over aan anderen.

[0:42:18] En natuurlijk, op het moment dat er iets gebeurt,

[0:42:21] en we hebben al de data liggen, zoeken we naar verbanden

[0:42:25] en willen we ook zien of de dingen die wij meten kloppen, of ze plastiebel zijn.

[0:42:28] En dat zie je op het moment dat er bijvoorbeeld tijdens een coronapandemie

[0:42:32] iedereen zich meer gezond gaat voelen, dan ga je ook vragen wat zit hier voor effect achter.

[0:42:37] Op deze manier zouden onze demografen hieruit waarschijnlijk heel goed antwoord kunnen geven.

[0:42:43] En als u die vraag beantwoord wilt hebben, dan kunnen we die doorgeven.

[0:42:46] Hetzelfde wat Angelique net zei, een antwoord hebben we niet direct.

[0:42:51] Het verschil is inderdaad wel zichtbaar.

[0:42:53] Het verschil is niet alleen tussen opleidingsniveaus, maar ook regionaal.

[0:42:58] Oost-Groningen met name valt daar inderdaad op.

[0:43:03] De heerstultdienst van GroenLinks, mevrouw Meijer.

[0:43:05] Dank u wel. Ik ben ook groot fan van de binnenhulpservice, dus dank daarvoor.

[0:43:11] Wat ik het meest schokkend elk jaar vind, is die bolletjesverdeling.

[0:43:14] Hoe je het verdeelt tussen rood en groene bolletjes.

[0:43:17] En dat met name als het gaat om het onderwijsniveau, maar ook migratieachtergrond.

[0:43:21] Klopt mijn beeld dat het eigenlijk al vrij constant is de afgelopen zeven jaar.

[0:43:25] Dat die rode bollen, nou ja, hoe hoger opgeleid, hoe meer groene bolletjes.

[0:43:28] En mijn vraag is ook, hoe groot is die kloof?

[0:43:31] of nou kun je bijvoorbeeld zeggen dit is in vier jaar op te lossen of in acht jaar

[0:43:34] of is het zo ver uit elkaar, dat kan helemaal niet.

[0:43:36] Ik ben benieuwd of het CWS daar iets over kan zeggen.

[0:43:42] Ja, dat is een vraag weer inderdaad op mijn terrein.

[0:43:49] Ja, helaas, maar het is inderdaad wel dat we eigenlijk toch wel de hele tijd zien

[0:43:54] dat dezelfde groepen steeds slechter uit de beurs komen dan gemiddeld.

[0:44:01] En dat zijn inderdaad toch de lager opgeleide en de mensen die buiten Nederland geboren zijn.

[0:44:11] Met name buiten Europa.

[0:44:13] Dus dat is eigenlijk iets wat helaas vrij constant is.

[0:44:20] We maken ook een vergelijking met de 2019-oudheid.

[0:44:24] en dan zien we eigenlijk toch dat dat eigenlijk wel een beetje gelijk blijft.

[0:44:33] En als we dan kijken naar de veranderingen,

[0:44:36] dan zien we met name bij de jongeren en de jongvolwassenen

[0:44:41] dat ze niet alleen ondergemiddeld zitten, zeg maar, dus bij de bolletjes,

[0:44:46] maar dat ze ook bij de ruitjes ook nog wat achteruit zijn gegaan, ja.

[0:45:00] Als ik daar nog aan mag toevoegen, de vraag hoe groot de kloof is, dat heeft onder andere

[0:45:06] te maken met kansengelijkheid en bestaanszekerheid, twee aspecten die staan op het meerjarenprogramma

[0:45:11] voor de komende vier jaar, of 2025, 2028, wanneer je bijvoorbeeld een wijk neemt als

[0:45:17] Noord-Heerlen, of Heerlen-Noord heet het geloof ik, waar heel veel aspecten van brede welvaart

[0:45:22] heel slecht gestapeld zijn. Dus mensen die veel schulden hebben, werkloos zijn, slecht

[0:45:26] opgeleid of laag opgeleid, moet ik zeggen. Meervoudige problemen. We kunnen moeilijk

[0:45:31] zeggen wat de kloof is, omdat wij indicator voor indicator meten, maar dit is wel een

[0:45:36] aspect waar we meer grip op willen krijgen. Brede welvaart gaat voor een groot deel ook

[0:45:40] over kansen gelijken. Er werd al gezegd dat mensen die een hoog opleidingsniveau hebben

[0:45:44] meer grip op hun leven, maar die hebben ook veel meer kansen om van hun leven iets te

[0:45:48] maken dan mensen die laag opgeleid zijn of die wonen in wijken waar iedereen een gebrek

[0:45:52] heeft aan kansen.

[0:45:54] Hoe groot de kloof is, is voor ons dus moeilijk te meten, maar dat we dat beter, dat we daar

[0:45:58] meer grip op willen krijgen, dat is wel belangrijk en dat proberen we bijvoorbeeld ook met onze

[0:46:03] regionale monitorbrede welvaart te krijgen.

[0:46:08] Dan gaan we naar mevrouw Zedek.

[0:46:10] Ja, bedankt voorzitter en ook bedankt voor de presentatie.

[0:46:13] Ik heb een vraag over de indicatoren die wat minder kwantitatief zijn, zoals de ontwikkeling

[0:46:19] van normen en waarden, het contact met familie, vrienden en buren,

[0:46:24] vertrouwen in instituties, discriminatiegevoelens

[0:46:26] en vertrouwen in mensen, hoe meet je dat precies?

[0:46:31] En ja, praktisch, maar ook wat vinden jullie er zelf van hoe je dat meet?

[0:46:36] Is er een verschil, de tweede vraag is, is er een verschil

[0:46:39] tussen die definities in het hier en nu beeld en in het later beeld?

[0:46:43] En ook als je naar de ontwikkeling van die indicatoren kijkt,

[0:46:47] dan zie je best wel wat verschillen daarin.

[0:46:50] Bijvoorbeeld het contact met familie en vrienden en buren is dan omlaag,

[0:46:54] maar het vertrouwen in mensen omhoog.

[0:46:56] Het discriminatiegevoel is kennelijk verslechterd,

[0:47:00] maar dan weer iets anders verbeterd.

[0:47:03] Zijn er correlaties tussen die tijdreekten die jullie vinden opvallen?

[0:47:09] En ja, hebben jullie daar een beeld bij?

[0:47:15] Hartelijk bedankt. Sorry, het loopt op de zaken vooruit.

[0:47:19] Dit is wel een onderwerp dat me aan het hart gaat.

[0:47:21] We proberen met brede welvaart heel veel aspecten te meten die soms ook statistisch niet meetbaar zijn.

[0:47:27] Bijvoorbeeld, hebben mensen de gelijke rechten en vrijheden en kunnen ze daar ook gebruik van maken?

[0:47:32] Dat is statistisch niet te meten, want je hebt een recht of je hebt het niet.

[0:47:36] Wat we wel kunnen meten, is of mensen daar gebruik van maken.

[0:47:39] Dat proberen we dan te meten.

[0:47:41] Een aantal van de indicatoren waar u naar verwijst, dat zijn zogenaamde subjectieve indicatoren.

[0:47:45] Die maken duidelijk, door bij mensen uit te vragen in enquêtes met representatieve steekproeven,

[0:47:52] hoe mensen bepaalde ontwikkelingen ervaren.

[0:47:54] Hoe ze evaluatief terugkijken op hun leven.

[0:47:58] Zijn ze tevreden met bepaalde aspecten?

[0:48:00] Maken ze zich zorgen over dingen?

[0:48:02] Voelen ze zich veilig in hun eigen buurt?

[0:48:04] En de normen- en waarde-indicator vind ik een heel fascinerende.

[0:48:08] daar wordt gevraagd. Vinden mensen dat normen en waarden stabiel zijn of verbeteren? En dan valt

[0:48:16] me op de top dat maar 20% dat vindt. En de andere 80% vindt dus eigenlijk dat normen en waarden

[0:48:20] achteruit gaan. Dat is al een tijdje zo. Dat vragen we allemaal uit met enquêtes. Dan gaat het dus

[0:48:27] heel specifiek om wat mensen zeggen dat ze voelen, zeggen dat ze ervaren. Wij proberen zoveel

[0:48:34] ook naast objectieve indicatoren die iets zeggen, bijvoorbeeld over het inkomen dat mensen verdienen

[0:48:39] of het werk dat ze hebben, ook subjectieve indicatoren te meten. Het ene, dat meet veel

[0:48:44] dichter hoe mensen zich feitelijk gedragen, wat ze feitelijk aan uitkomsten genereren

[0:48:50] op maatschappelijk niveau. Dus subjectieve zijn veel belangrijker, omdat het ook het

[0:48:55] gedrag van mensen stuurt op allerlei manieren. We vinden bijvoorbeeld dat Nederlanders internationaal

[0:49:01] gezien vrij veel besteden aan hun woning. De woonquota in Nederland is vrij hoog. Het

[0:49:05] kopen en huren van een woning wordt ook steeds duurder. Wanneer je mensen vraagt of ze de

[0:49:09] woonlasten ervaren als zwaar, dan zeggen mensen in Nederland, ik geef als antwoord, het laagste

[0:49:15] percentage van heel Europa. Dus wij ervaren dit niet als zwaar. Dat soort tegenstrijdigheden

[0:49:20] vind je dan. We maken ons dan ook sterk voor om overal waar dat kan subjectieve beoordeling

[0:49:28] door mensen mee te nemen. In de Sustainable Development Goals, dus alle beleidsrelevante

[0:49:32] thema's die we meenemen, is dat ook een van de vier categorieën van indicatoren die we

[0:49:36] per se willen meenemen. Internationaal wordt er ook over gesproken, moet je nou objectieve

[0:49:41] en subjectieve indicatoren beide meten? En de consensus is ja, dat moet, want het beïnvloedt

[0:49:46] hoe mensen de wereld zien en hoe ze dus vervolgens hun keuzes gaan maken.

[0:49:50] Die verschillen in trends zijn wel interessant, want we zien inderdaad al jaren dat sociale

[0:49:54] contacten, dus contacten met familie, vrienden en buren trendmatig afnemen, maar het niveau is wel

[0:50:00] heel hoog. Bij tevredenheid zien we bijvoorbeeld heel erg stabiele trends, maar ook een heel hoog

[0:50:05] niveau. Er is ook een punt tot waar je kunt verwachten dat we als maatschappij gaan groeien

[0:50:10] en een van de uitgangspunten bij brede welvaart is, niet alles hoeft altijd meer. Het is wel zo

[0:50:16] bij die sociale contacten dat we ons afvragen, ja we zien al jarenlang geleidelijk een afname,

[0:50:21] Wat gebeurt daar nou precies en hoe sterk is die trend?

[0:50:24] Daar zijn we ook met de meteorologen nog aan aan het kijken.

[0:50:27] Of je die internationale vergelijking en trendmatige ontwikkelingen beter kunt duiden.

[0:50:33] Zodat we snappen, lopen we nou heel erg voor en komt er nou een punt dat de andere landen ons gaan inhalen?

[0:50:40] Of lopen we heel erg achter en lopen we juist in? Dat soort vraagstukken.

[0:50:45] En, oh ja, het laatste was de overlap tussen hier en nu en later.

[0:50:48] Dat is wel één onderwerp dat in het kader van die revisie,

[0:50:51] waarin in het begin werd verwezen, waar we naar moeten gaan kijken.

[0:50:54] Dus kunnen we de indicatoren minder laten overlappen

[0:50:56] en meer specifiek voor brede welvaart hier en nu en later meten.

[0:51:04] De heer Thijssen, GroenLinks PvdA.

[0:51:06] Dank, voorzitter, en dank voor dit superbelangrijke rapport.

[0:51:10] Ik zie ook studies die zeggen dat één op de drie mensen in Nederland

[0:51:13] moeite heeft met rondkomen en dat vind ik best wel een hoog getal.

[0:51:16] Maar als ik dan kijk naar de Brede Welvaart Monitor en Materiële Welzijn,

[0:51:20] dan denk ik, nou, het gaat eigenlijk wel goed.

[0:51:23] Dus kunt u iets zeggen over hoe ik in uw studie met deze monitorbrede welvaart kan rijmen?

[0:51:30] Dat is een leuke, de vraag die je wist dat het zou komen.

[0:51:35] Helaas ben ik niet graag voorspelbaar, maar bij deze dan toch voorspelbaar.

[0:51:38] Nee, het is ook iets waar we zelf altijd naar kijken.

[0:51:40] De constatering dat, ik geloof, 36 procent van de mensen moeite heeft met rondkomen,

[0:51:45] komt van de enquête van het Nibud, die het Nibud jaarlijks met Deloitte houdt,

[0:51:49] vorig jaar of twee jaar geleden bedoel ik, was het zelfs 60 procent.

[0:51:52] Toen de energieprijzen heel hoog waren, ook de naweeën van de coronapandemie speelden

[0:51:58] toen nog mee.

[0:52:00] We zien hetzelfde met armoedecijfers.

[0:52:03] Vijftien procent van de Nederlanders heeft een inkomen onder het niveau van de Europese

[0:52:07] armoedegrens.

[0:52:08] Wat we dan van onze experts horen, is dat het dan ook maar uitmaakt welke armoedegrens je

[0:52:12] precies hanteert.

[0:52:13] En in dit geval is de vraag, wat bedoel je precies met moeite, met rondkomen?

[0:52:18] Maken mensen zich alleen maar zorgen of komen ze echt geld tekort?

[0:52:22] Het verschil met veel van de indicatoren die wij meten, is wel een beetje dat we een focus

[0:52:29] hebben op de zaken die goed gaan.

[0:52:30] Dus we kijken hoeveel mensen tevreden zijn met het leven en dan word je snel misleid

[0:52:36] door het feit dat 85% van de Nederlanders tevreden is, maar die andere 15% dat zijn

[0:52:41] wel veel mensen.

[0:52:42] De kwetsbare groepen die we zien, die zijn allemaal relatief klein, zeg maar grosso modo

[0:52:46] 5%, maar die overlappen niet perfect en als je die samenneemt kom je wel op een grotere

[0:52:50] groep.

[0:52:51] Het verleidelijke is om te zeggen, de problemen zijn niet zo groot, de werkloosheid is heel

[0:52:57] erg laag.

[0:52:59] Dus het zal allemaal wel niet zo erg zijn, maar zo'n enquête laat zien dat als je dat

[0:53:04] allemaal optelt en je houdt rekening met het feit dat al die groepen verschillende mensen

[0:53:07] vertegenwoordigen, vaak ook nog geconcentreerd zijn in bepaalde regio's, bepaalde wijken,

[0:53:13] dat je het dan hebt over sterk geconcentreerde of gestapelde problemen waar uiteindelijk

[0:53:18] honderdduizenden mensen meegemoeid zijn.

[0:53:20] We moeten dus zelf als CBS ook in de communicatie voorzichtiger zijn

[0:53:25] op het moment dat we zeggen dat het heel erg goed gaat,

[0:53:27] want je vergeet heel gemakkelijk de ellende van mensen

[0:53:30] die buiten de tellingen vallen of die buiten onze cijfers vallen,

[0:53:34] die je makkelijk vergeet.

[0:53:36] De precieze duiding, daarvoor zou je echt in de techniek moeten duiken

[0:53:39] van de uitkomsten van die enquête, wat is daar gevraagd,

[0:53:42] aan wie is het gevraagd, waar zitten de verschillen

[0:53:44] En hoe kan het nou dat het cijfer daar 36% is en bij ons 15%?

[0:53:50] Daar kan ik nu alleen maar over speculeren.

[0:53:52] En speculeren, dat doen we niet.

[0:53:57] Dank u wel, mevrouw Heersch van het GroenLinks, bij Van der Oak.

[0:54:01] Dank u wel en heel erg bedankt voor deze aflevering van de Monitor.

[0:54:06] Ik volg het al vanaf het begin.

[0:54:08] En ik kijk ook vanaf het begin al met name naar de dimensie elders.

[0:54:14] Ik heb eigenlijk een vraag over, en ik weet niet of dat oké is, maar dat hoor ik wel van jullie,

[0:54:19] over de manier waarop de gegevens worden geïnterpreteerd en naar buiten worden gebracht.

[0:54:24] Dus de communicatie over de gegevens die we naar buiten brengen.

[0:54:29] Ik meen daarin een trend te zien dat er steeds voorzichtiger wordt gecommuniceerd over de impact of de dementie elders.

[0:54:37] In het begin werd er stevig ingezet op de voetafdruk van Nederlands die groot was en nog steeds heel groot is.

[0:54:46] Die moet je nu echt heel vaak doorklikken.

[0:54:48] Het staat niet in de samenvatting.

[0:54:51] Je moet heel vaak doorklikken om die te kunnen vinden.

[0:54:57] Het verhaal dat jullie erbij naar buiten brengen doet ertoe.

[0:55:00] Ik ben heel erg benieuwd hoe het proces daar omheen gaat, als jullie dat kunnen delen.

[0:55:05] En wat de keuzes daar dan in zijn.

[0:55:06] Ik had hem nog aanstaan.

[0:55:11] Dat is een interessante vraag en een heel belangrijke.

[0:55:14] En hier zit een stuk procesmatig ontwikkeling achter

[0:55:19] dat je niet in de monitor terugziet.

[0:55:21] Die voetafdrukken worden gemaakt met een speciaal statistisch product,

[0:55:26] dat heet de multiregionale input-output-tabellen.

[0:55:29] Daarin staat welke bedrijfstakken in landen handelen

[0:55:32] met welke andere bedrijfstakken.

[0:55:34] En die multiregionale betekent dat ze van allerlei landen tegelijk

[0:55:37] zijn geïntegreerd in één grote tabel.

[0:55:39] Dat noemen organisaties als Eurostad en de OECD en het Joint Research Council van de Europese Unie.

[0:55:45] Met die tabellen kunnen wij vervolgens gaan meten als Nederland nou een bepaald product importeert

[0:55:50] of als huishoudens in Nederland iets consumeren, waar komt dan precies de voetafdruk terecht?

[0:55:56] Dus waar worden de emissies veroorzaakt, waar wordt land gebruikt, waar worden grondstoffen gebruikt?

[0:56:02] Iedere aflevering van de voetafdruk in het verleden werd gemaakt met een ander soort multiregionale input-output.

[0:56:08] Dan was er weer een nieuw ding door wetenschappers gemaakt met meer detail.

[0:56:11] Dat dook iedereen op.

[0:56:12] Iedere statistiek die we hebben gemaakt, was niet vergelijkbaar met alle voorgaande.

[0:56:17] Het was weer helemaal nieuw.

[0:56:18] En ook de uitkomsten waren steeds weer anders.

[0:56:20] Dus er werden wel eens analyses getoond van als je een van die verschillende tabellen gebruikte,

[0:56:25] wat is dan de ontwikkeling?

[0:56:27] En de ene voetafdruk ging snel omhoog, een ander daalde juist.

[0:56:31] Er was geen pijl op te trekken.

[0:56:32] Samen met het Planbureau voor de Leefomgeving hebben wij nu als CBS ingezet op één enkele

[0:56:38] multiregionale input-output-tabel, dat is de tabel van Eurostat.

[0:56:43] Daarvan weten we, die gaat gewoon jaar in en jaar uit op precies dezelfde manier gemaakt

[0:56:47] worden.

[0:56:47] Die is continu.

[0:56:49] Alles wat we daarmee produceren is vergelijkbaar met alle voorgaande jaren.

[0:56:54] Er is heel veel werk nodig geweest om voldoende detail aan te brengen en vanaf dit jaar kunnen

[0:56:58] we daar voor het eerst voetafdrukstatistieken mee maken,

[0:57:02] die we steeds verder gaan terugleggen, uitwerken, consistent maken.

[0:57:07] We zitten nu in een overgangsjaar

[0:57:08] dat we die voetafdrukken dus nog niet echt trendmatig kunnen duiden.

[0:57:12] Maar misschien volgend jaar al,

[0:57:14] dat ligt eraan wat we het komende jaar bereiken en anders het jaar daarna,

[0:57:17] zullen we voldoende waarnemingen hebben die allemaal consistent zijn

[0:57:21] en die ook meer voetafdrukken zullen betreffen

[0:57:24] dan alleen maar de CO2-voetafdruk,

[0:57:26] zodat we ook land kunnen meenemen, grondstoffen, misschien zelfs een biodiversiteitsvoetafdruk.

[0:57:32] Daar wordt ook over gesproken, want het klopt in de dimensie elders.

[0:57:35] Zie je niet terug hoe groot de Nederlandse voetafdruk is, ook omdat we hem nog niet internationaal vergelijkbaar hebben.

[0:57:41] En die moeten er ook zijn, maar andere landen hebben ditzelfde probleem.

[0:57:45] Die moeten ook deze statistieken maken.

[0:57:48] We zitten echt, wat dit betreft, statistisch een beetje op een omslagpunt.

[0:57:53] De enige voetafdruk waarvan u weet dat die idea wordt getoond, dat is World Overshoot Day.

[0:57:58] Dat is het moment waarop wij als Nederland ons deel van de wereld hebben opgebruikt.

[0:58:04] Die ligt, geloof ik, dit jaar op 1 april.

[0:58:07] En als iedereen in de wereld zo zou leven als Nederland, hebben we vier planeten nodig.

[0:58:12] Dat blijkt ook uit alle voetafdrukken die wij kunnen berekenen.

[0:58:15] Maar voor ons is vooral belangrijk dat wij weten dat die statistieken gewoon volledig verantwoord en vergelijkbaar worden gemaakt.

[0:58:22] We kunnen niet zomaar World Overshoot Day overnemen.

[0:58:26] Dus ik snap uw frustratie en we werken er hard aan.

[0:58:30] Volgend jaar in de eerste linie van het persbericht, mevrouw Heersch.

[0:58:35] Dan zal ik mijn vraag ook tot volgend jaar bewaren.

[0:58:38] Het laatste woord aan mevrouw Berg.

[0:58:43] Nogmaals dank voor de uitnodiging.

[0:58:45] Ik denk dat wij het altijd een heel eer vinden om dit te mogen toelichten.

[0:58:51] Ik wil u graag uitnodigen, TZT, om met ons in gesprek te gaan...

[0:58:56] zodat wij dit product nog beter kunnen maken.

[0:59:01] En we doen het ten slotte op verzoek van de Tweede Kamer.

[0:59:05] Zo is het ooit begonnen.

[0:59:06] Dus dan vinden we het ook wel van belang dat het blijft aansluiten bij de mensen die hier leven.

[0:59:12] En nogmaals, ook voor andere zaken kunt u altijd een beroep op ons doen.

[0:59:17] En dat doen wij heel graag.

[0:59:20] Dank u wel.

[0:59:20] Dank u wel.

[0:59:21] En volgende week woensdag is het verantwoordingsdebat.

[0:59:25] En voor de woordvoerders die hier aanwezig waren en niet dat debat doen,

[0:59:29] geef uw input vooral mee aan de woordvoerders, zodat dit ook optimaal in dat deel van de

[0:59:35] verantwoordingscyclus tot zijn recht komt. Dank u wel en tot volgend jaar in ieder geval.