Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Nucleaire veiligheid en stralingsbescherming
[0:00:05] Goedemiddag. Mijn naam is Olga van Dijk, Kamerlid van het Nieuw Sociaal Contract.
[0:00:10] En ik heet u allemaal hartelijk welkom bij deze technische briefing vanmiddag
[0:00:15] door de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming, ANVS.
[0:00:22] En ik wil om te beginnen de mensen van deze autoriteit van harte welkom heten.
[0:00:28] En dat is van deze kant naar de buitenkant.
[0:00:32] De heer Rick Pulk, Marco Brugmans, Annika ten Wolde en Mark van Boer-Grondin.
[0:00:41] Van harte welkom.
[0:00:43] Ik heet ook de leden die aanwezig zijn van harte welkom.
[0:00:46] Dat is Hester Veldman van de VVD.
[0:00:49] Dat is Cor Pierik van de BBB.
[0:00:52] En dat is Willem Boutkamp van de PVV.
[0:00:55] En het zou kunnen dat er nog een lid ook van GroenLinks Blijvende Arbeid zo duidelijk aanschuift.
[0:01:00] Ik heet ook de mensen welkom op de publieke turbine
[0:01:03] en zij die via de digitale verbinding deze bijeenkomsten bijwonen.
[0:01:08] De technische briefing willen wij als volg doen.
[0:01:11] We zullen zo dadelijk gelegenheid geven aan de mensen van de autoriteit
[0:01:14] om een presentatie te geven.
[0:01:17] En dan zou ik de leden willen voorstellen om te beginnen met één vraag en het antwoord
[0:01:23] en naar de eerste ronde te kijken of er nog tijd over is voor een tweede ronde.
[0:01:28] Dat is wel de verwachting, maar gaan we even bekijken.
[0:01:29] Is dat akkoord, wat de leden betreft?
[0:01:32] Ja, dan gaan wij dat zo doen.
[0:01:35] En dan zou ik het woord willen geven in eerste instantie aan Marco Bruggemans.
[0:01:40] Hartelijk dank, voorzitter, en dank u, commissie,
[0:01:43] dat wij hier de gelegenheid hebben om een presentatie,
[0:01:46] een technische briefing voor u te verzorgen,
[0:01:48] startend met een presentatie en daarna de mogelijkheid
[0:01:50] om nog verder vragen te stellen, dus dat doen wij heel graag.
[0:01:55] We zijn bij de ANVS met 165 mensen ongeveer.
[0:01:59] We zijn nu hier met z'n vieren, dus we zullen zo goed mogelijk
[0:02:02] de goede banen proberen te leiden.
[0:02:04] We hebben inderdaad een presentatie voorbereid.
[0:02:07] Het is het overzicht van de inhoud van die presentatie.
[0:02:11] Ik zal even starten met de taak en het werkveld van de ANVS.
[0:02:17] Dan gaat collega Marc van Boegondië in op de nucleaire veiligheid.
[0:02:22] Het principe is daarvan.
[0:02:23] Daarna zal Annika Terwolde het hebben over de eindberging van radioactief afval
[0:02:28] en de kerncentrale dodenwaard.
[0:02:31] Dat waren onderwerpen die u als commissie heeft gevraagd...
[0:02:34] om ook aan de orde te stellen in deze technische briefing.
[0:02:37] En tot slot zal Rick Bulk, dat was ook een vraag van de commissie...
[0:02:41] ingaan op hoe wij ons als ANVS verhouden tot de nieuwe plannen...
[0:02:46] op gebied van nieuwe nucleaire installaties en nieuwe nucleaire initiatieven.
[0:02:52] Dat gaat dan over de bedrijfsduurverlenging van de kerncentrale borstelen...
[0:02:55] de plannen voor nieuwe kerncentrales en we zullen ook raken aan de plannen voor kleine
[0:03:02] modulaire kerncentrales, small modular reactors. De ANVS is opgericht als organisatie in 2015
[0:03:16] en wij zijn sinds 2017 een zelfstandig bestuursorgaan. En dat is gebeurd om invulling te geven aan
[0:03:24] internationale verplichtingen en richtlijnen en aanbevelingen om op dit
[0:03:29] gebied een onafhankelijke regulator, zoals dat internationaal dan heet, een
[0:03:33] onafhankelijke autoriteit te hebben. De staatssecretaris voor INW is
[0:03:38] politiek verantwoordelijk voor het functioneren van de ANVS,
[0:03:42] maar wij zijn een zelfstandig bestuursorgaan, doen onze taakuitvoering
[0:03:48] in onafhankelijkheid, wij beslissen zelfstandig over onze
[0:03:52] besluitvorming, dus dat gaat over vergunningverlening onder andere en
[0:03:55] toezicht en handhaving. Dat is onze eigen zelfstandige bevoegdheid en de minister
[0:04:02] of staatssecretaris kan ons ook geen aanwijzingen geven.
[0:04:07] Ons werkterrein is de civiele toepassing van nucleair- en stralingstoepassingen.
[0:04:15] Dat gaat natuurlijk over de nucleaire veiligheid en stralingsbescherming zoals
[0:04:19] in onze naam zit, maar het gaat ook over de beveiliging van nucleaire installaties en de
[0:04:25] beveiliging van radioactieve stoffen. Het is goed om te benadrukken dat wij neutraal staan
[0:04:33] ten opzichte van de technieken waarvoor gekozen wordt op gebied van nucleair en straling. Als deze
[0:04:40] door de wetgever gerechtvaardigd zijn, dan bewaken wij dat ze alleen worden toegepast als dat veilig
[0:04:46] Dat is waar wij voor staan.
[0:04:50] Op deze site ziet u onze wettelijke taken opgesond.
[0:04:53] Ik zei al even, het hart wordt gevormd, denk ik, door vergunningverlening...
[0:04:57] en andere autorisaties die wij verlenen.
[0:05:00] En toezicht en handhaving op ons terrein.
[0:05:04] Belangrijk is ook dat wij een onafhankelijke taak hebben op gebied van publiekscommunicatie.
[0:05:09] En op gebied van internationale samenwerking.
[0:05:11] Wij zijn ook echt internationaal ingebed.
[0:05:13] en een aantal andere taken die eigenlijk samenhangen met het feit dat de kennis en deskundigheid
[0:05:18] binnen de ANVS is gebundeld op gebied van nucleaire veiligheid en straatbescherming.
[0:05:24] Dus wij hebben ook de taak om te adviseren over beleidwet en regelgeving, met kennis
[0:05:29] ondersteunen van andere overheidsorganisaties op dit gebied en het doen en het laten doen
[0:05:37] van onderzoek.
[0:05:37] Zo werken we ook samen met het RIVM dat voor ons onderzoek doet
[0:05:42] op gebied van stralenbescherming.
[0:05:45] U heeft ook een factsheet van ons gekregen.
[0:05:47] Daar staat het allemaal iets uitgebreider nog opgestomd.
[0:05:50] Daar wordt ook verwezen naar een aantal openbare rapportages
[0:05:53] die wij regelmatig publiceren.
[0:05:57] Die ga ik nu niet opnoemen.
[0:05:59] De eerstvolgende zal zijn de jaarlijkse rapportage
[0:06:03] over ongewone gebeurtenissen in nucleaire installaties.
[0:06:06] Volgens de wet moeten we die voor 1 juli naar de staatssecretaris sturen.
[0:06:10] En die geleidt dat dan altijd door naar de Kamer.
[0:06:13] Dus daar zult u weer een nieuwe versie van van krijgen.
[0:06:19] Dan even kort over onze werkvelden.
[0:06:23] Dit gaat over de stralingssector en transportsector, waar radioactieve toepassingen worden gebruikt.
[0:06:30] Wel bekend van ziekenhuizen, maar ook in de industrie worden radioactieve bronnen gebruikt
[0:06:36] voor in de meter- en regeltechniek.
[0:06:38] U ziet hier de aantallen staan.
[0:06:40] Dat zijn relatief grote aantallen voor de verschillende onderwerpen.
[0:06:46] Ook het aantal transporten in Nederland met radioactieve stoffen
[0:06:50] is tamelijk groot voor ons land.
[0:06:56] En dat komt omdat wij een belangrijke producent zijn van medische isotopen,
[0:07:01] met een hoger fluxreactor in petten.
[0:07:04] Qua straatbescherming is het goed om te zeggen dat de patiëntenbescherming ligt bij VWS
[0:07:13] met de inspectie daar en de werknemersbescherming ligt bij SZW met de inspectie daar.
[0:07:22] Dus daar werken wij ook goed mee samen.
[0:07:25] Wij verlenen de autorisaties en wij houden toezicht op de bescherming van mens en milieu.
[0:07:33] Bij nucleaire veiligheid is dit het speelveld.
[0:07:37] Dit zijn de nucleaire installaties in Nederland.
[0:07:40] En die ga ik even kort langs.
[0:07:43] Ik noemde al even de hoge-flix-reactor in Petten, die ondereen staat.
[0:07:47] Daar staat ook bij de nieuwe reactor die nu in aanbouw is,
[0:07:53] die als die klaar is de oude reactor zou moeten vervangen.
[0:07:58] Op drie in Delft staat een kleine universiteitsreactor.
[0:08:05] Vier is de enige werkende kerncentrale in Nederland, Bosle, daar zit vlakbij de centrale
[0:08:11] opslag van radioactief afval in Nederland, de Covra.
[0:08:16] Dan hebben we nog de gesloten kerncentrale van Dodewaard, daar zal Annika straks verder
[0:08:21] over hebben en de uraniumverrijkingfabriek in Almelo van Urenco.
[0:08:28] En dan geef ik graag het woord over aan Marc van Begondi voor de nucleaire veiligheid.
[0:08:36] Ja, nucleaire veiligheid, dat is dus een specifieke richting van veiligheid,
[0:08:41] waar wij als ANVS, als toezichthouder verantwoordelijk voor de toezicht op zijn.
[0:08:47] En de nucleaire veiligheid geldt dus voor al die zeven nucleaire installaties
[0:08:52] die zojuist genoemd zijn.
[0:08:54] De eisen aan nucleaire veiligheid zijn vastgelegd in het regelgevingsstelsel van de Kernenergiewet,
[0:09:02] maar zijn zeer sterk internationaal gebaseerd.
[0:09:05] De doelstelling van nucleaire veiligheid is het beschermen van mens en milieu, met name
[0:09:11] ook de leefomgeving van de mens, tegen de potentiële negatieve gevolgen van ioniserende
[0:09:18] straling en het voorkomen van ongevallen.
[0:09:21] Die veiligheid wordt verzekerd door de zogenaamde drie kritische veiligheidsfuncties.
[0:09:29] Die staan hier ook op de slide benoemd.
[0:09:32] De eerste is de beheersing van criticiteit.
[0:09:35] Criticiteit, dat is de kettingreactie, die kan optreden met splijtstof.
[0:09:41] In het geval van een reactor is de bedoeling dat die kettingreactie dus stabiel, beheerst,
[0:09:47] georganiseerd en bestuurbaar blijft plaatsvinden.
[0:09:51] En in alle andere gevallen wil je geen splijtingsreactie en geen kettingreactie.
[0:09:55] Dus die beheersing van die criticiteit, die is zeer van belang.
[0:10:02] Het tweede is het borgen van koeling.
[0:10:05] Ook dat geldt met name dus bij reactoren.
[0:10:09] En koeling van de splijtstof moet niet alleen wanneer de reactor in bedrijf is,
[0:10:14] maar ook nog een lange periode daarna.
[0:10:17] Voor koeling, voor deze veiligheidsfunctie,
[0:10:19] is het dus nodig dat er altijd voldoende koelmiddel,
[0:10:22] meestal water, beschikbaar is, maar ook bijvoorbeeld elektriciteit.
[0:10:26] En dus ook de elektriciteitsvoorziening valt hieronder.
[0:10:31] En tenslotte hebben we de insluiting van radioactief materiaal.
[0:10:35] Ja, daarmee wordt uiteraard verzekerd
[0:10:37] dat er alleen radioactief materiaal op die plaatsen is
[0:10:40] waar het ook bedoeld is, in de reactorkern, in een systeem.
[0:10:44] en alleen binnen bepaalde ruimten.
[0:10:47] En zodoende dus nooit in de leefomgeving terecht kan komen.
[0:10:51] Nou, als je het hebt over die borging van die veiligheidsfuncties...
[0:10:55] dan zijn het dus niet alleen de technische systemen, de techniek die van belang is...
[0:10:59] maar zeker ook goede procedures en het gedrag van het personeel...
[0:11:04] de veiligheidscultuur binnen een installatie bij een vergunninghouder.
[0:11:08] En de ANVS houdt dus ook op alle drie toezicht expliciet.
[0:11:15] Want zonder dus ook de juiste insteek van de mensen en de juiste manier van handelen,
[0:11:21] is de techniek ook niet het enige middel. Het gaat echt om die combinatie van de drie.
[0:11:31] Als je kijkt naar die drie veiligheidsfuncties, die moeten onder alle omstandigheden geborgen zijn.
[0:11:36] Ook onverwachte situaties, ook wanneer er dus iets in de buitenwereld gebeurt.
[0:11:41] En daarvoor hanteren we het gelaagde veiligheidsconcept.
[0:11:46] Dat is een belangrijk vastgelegd uitgangspunt, wat stelt dat je voor elke veiligheidsfunctie
[0:11:51] en elke voorziening meerdere onafhankelijk van elkaar opererende lagen van veiligheid
[0:11:56] hebt, zodat mocht er om wat voor reden dan ook een systeem uitvallen, niet functioneren
[0:12:02] of niet naar behoren functioneren, dan is er altijd een apart, volledig onafhankelijk
[0:12:06] systeem wat die functie overneemt.
[0:12:09] En zodoende kun je dus de nucleaire veiligheid ook bij onverwachte situaties garanderen.
[0:12:18] En tenslotte een heel belangrijk aspect van nucleaire veiligheid is continue verbetering.
[0:12:24] Nucleaire veiligheid staat nooit stil.
[0:12:27] Het is een proces, een veiligheidsfilosofie die eigenlijk continu aan verandering en lering
[0:12:35] onderhevig is.
[0:12:37] Het is vastgelegd in het regelgevingsstelsel dat nucleaire installaties altijd de laatste
[0:12:43] stand van de techniek moeten volgen, moeten nastreven en dus ook alle laatste veiligheidsinzichten
[0:12:51] moeten behandelen, implementeren.
[0:12:54] Wat is dan die laatste stand der techniek?
[0:12:57] Die is eigenlijk in verschillende internationale bronnen vastgelegd, waaronder de standaarden
[0:13:03] van het Internationaal Atoomenergieagentschap, het IAEA,
[0:13:08] waaraan Nederland zich dus ook heeft gecommitteerd
[0:13:10] door deelname aan het Verdrag in Zaken de Nucleaire Veiligheid van het IAEA.
[0:13:17] Nou, dat invullinggeven aan die continue verbetering,
[0:13:20] dat wordt op verschillende manieren nog gestimuleerd en getoetst.
[0:13:23] Die staan hier ook op de slide aangegeven.
[0:13:27] Nucleaire installaties kennen een systeem van collegiale toetsing,
[0:13:31] dat is internationaal.
[0:13:32] Dat betekent dus dat bijvoorbeeld de kerncentrale ook met andere kerncentrales in contact staat,
[0:13:38] leert van elkaars operationele ervaringen en daarmee dus ook elkaar scherp houdt.
[0:13:47] Daarnaast een hele belangrijke zijn de zogenaamde tienjaarlijkse veiligheidsevaluaties.
[0:13:52] Deze zijn vanuit de regelgeving verplicht gesteld voor de nucleaire installaties.
[0:13:57] En dat betreft eigenlijk een zelf-evaluatie door de vergunninghouder, door de nucleaire
[0:14:01] zelf op alle aspecten van veiligheid, van nucleaire veiligheid en stralingsbescherming,
[0:14:08] die vervolgens wordt geëvalueerd, beoordeeld door de ANVS. En uit dat, die zelf-evaluatie,
[0:14:15] uit die veiligheidsevaluatie, volgt dan een verbeterplan. En op de invulling van dat
[0:14:21] verbeterplan houdt de ANVS vervolgens ook weer toezicht. Daar worden ook termijnen vervolgens
[0:14:25] aangesteld. En nou tenslotte, en het derde aspect wat hier benoemd staat, zijn internationale missies.
[0:14:32] We denken hier dan vooral aan de internationale missies,
[0:14:35] ook aan de nucleaire installaties,
[0:14:37] waarvan er ook in 2024 weer zullen plaatsvinden.
[0:14:41] En daar wordt de nucleaire veiligheid in zo'n installatie
[0:14:44] langs die standaardtechniek gelegd.
[0:14:47] En bijvoorbeeld vanuit het Internationaal Atomenergie Agentschap.
[0:14:52] Nou, die nucleaire veiligheid en continu verbetering daarvan,
[0:14:56] die omvat dus alle nucleaire installaties,
[0:14:58] dus niet alleen de reactoren,
[0:14:59] maar echt vanaf uraniumverwerking tot aan de verwerking en opslag van het radioactief afval.
[0:15:06] En voor dat onderwerp geef ik graag het woord door aan Annika.
[0:15:11] Dank u wel.
[0:15:16] Radioactief afval is een onderwerp dat ook snel ter sprake komt als het gaat om nucleaire installaties en kernenergie.
[0:15:24] Ook nieuwe initiatieven kunnen leiden tot, of zullen leiden tot meer of anderszortig radioactief afval.
[0:15:30] Het is belangrijk om daar vanaf het begin af aan al rekening mee te houden.
[0:15:35] Deze sheet ligt met name de rol van de ANVS bij radioactief afval en specifiek de eindbergingen
[0:15:41] toe.
[0:15:43] Om te beginnen is dus het nationaal beleid op het gebied van radioactief afval vastgelegd
[0:15:48] in het Nationaal Programma Radioactief Afval.
[0:15:51] Dat ligt, zoals u tussen de haakjes ook kan zien, bij het ministerie van INW.
[0:15:56] Dat beleid is gericht op bovengrondse opslag op één centrale locatie in Nederland, bij de Covra,
[0:16:05] in de provincie Zeeland, voor tenminste honderd jaar en daarna zal er dan een einberging gerealiseerd zijn.
[0:16:15] De ANVS, zoals mijn collega de heer Brugmans al toelichtte, heeft de wettelijke taak om te
[0:16:21] adviseren vanuit kennis en expertise en dat doen we bij dit beleid dan ook.
[0:16:26] Daarnaast heeft de ANVS natuurlijk een vergunninghoudersrol en toezichthoudersrol, ook als het gaat om
[0:16:32] Covra.
[0:16:34] Covra heeft een kernenergiewetvergunning voor hun installatie.
[0:16:38] Dat zijn eigenlijk een aantal opslaggebouwen voor verschillende soorten radioactief afval.
[0:16:44] En daarop houden wij toezicht.
[0:16:47] Voor de toekomstige einberging zal ook een vergunning aangevraagd moeten worden bij de
[0:16:53] ANVS.
[0:16:54] Daarvoor zijn nu nog geen specifieke veiligheidsvereisten en de AVS gebruikt de komende jaren om te
[0:17:02] verkennen wat er nodig is om tot die veiligheidsvereisten te komen.
[0:17:12] Daarnaast is ook gevraagd naar de kerncentrale Dodewaard die in het begin ook al even genoemd
[0:17:17] is.
[0:17:18] Daarover heeft de staat recent het voornemige uit om de aandelen van de vergunninghouder
[0:17:23] van die kerncentrale over te nemen vanwege de financiering van de ontmanteling.
[0:17:28] Dat is in een kamerbrief van de staatssecretaris van INW en de minister van Financiën toegelicht
[0:17:33] en verder niet van de ANVS, maar ik vermoed dat dat de achtergrond van de vraag is.
[0:17:40] Dus ik wil wel graag hier even toelichten wat die kerncentrale Dodewaard precies is.
[0:17:45] De kerncentrale Dodewaard is een kleine kerncentrale die eind jaren negentig is gesloten en die
[0:17:52] bevindt zich dus al bijna twintig jaar in wat we noemen veilige insluiting.
[0:17:56] Dat betekent dat al het splijtstof, de brandstof van de kerncentrale is afgevoerd en dat het
[0:18:04] gebouw zodanig is aangepast dat er veertig jaar gewacht kan worden tot de definitieve
[0:18:09] ontmanteling.
[0:18:10] En dat is dus op basis van de vergunning 2045, dus die periode van veilige insluiting is
[0:18:17] in 2005 ingegaan.
[0:18:20] Belangrijk om te noemen is dat dit toendertijd een keuze was van de eigenaar, van de vergunninghouder
[0:18:26] maar dat die keuze er inmiddels niet meer is.
[0:18:29] In 2011 is de regelgeving aangepast en alle bestaande en ook toekomstige nucleaire installaties
[0:18:37] zullen moeten beginnen met de ontmanteling direct na het einde van de operationele activiteiten.
[0:18:45] Zoals ik heb gezegd heeft de kerncentrale Dodewaard een vergunning en daar houdt de AVVS ook toezicht
[0:18:51] op.
[0:18:54] Daarnaast heeft ook de vergunninghouder van de kerstgetruiden Lodewaard de verplichting
[0:18:58] om elke vijf jaar hun ontmantelingsplan te actualiseren.
[0:19:02] Niet zoals ze elke vijf jaar opnieuw beginnen, maar hij wordt wel elke vijf jaar ingediend
[0:19:06] bij de ANVS.
[0:19:07] En dat ontmantelingsplan beschrijft de technische en organisatorische aspecten van de ontmanteling.
[0:19:14] En dan moet het ontmantelingsplan, naarmate de ontmanteling dichterbij komt, ook gedetailleerder
[0:19:20] en dus elke vijf jaar worden goedgekeurd door de ANVS.
[0:19:25] Dat was ik.
[0:19:27] Ja, bedankt.
[0:19:28] Ik mag wat vertellen over de nieuwe ontwikkelingen...
[0:19:30] zoals die ook door het vorige coalitieakkoord in gang zijn gezet.
[0:19:33] En een van die ontwikkelingen is de bedrijfsduurverlenging...
[0:19:36] van de kernstralenborstelen.
[0:19:40] De kernstralenborstelen is een van de oudste reactoren in Europa...
[0:19:43] die nog operationeel is.
[0:19:45] En is bij wet in de exploitatie beperkt tot het jaar 2033...
[0:19:50] wanneer die 60 jaar oud zou zijn.
[0:19:53] Het huidige kabinet heeft ervoor gekozen om te kijken of een bedrijfsduurverlenging mogelijk is.
[0:20:00] De rol van de ANVS is erin, zoals Marco al zei, niet die van de initiatiefnemer, maar onze rol is om te kijken of dat veilig kan.
[0:20:07] Dat traject loopt. De kernstad Bossel heeft daarvoor op dit moment een zogeheten long-term operation traject in gang gezet.
[0:20:15] Wanneer ze dus gaan onderzoeken wat er allemaal nodig is om langer open te blijven en of het überhaupt kan.
[0:20:20] Als ANVS hebben we overleg met de EPZ op dit moment daarover,
[0:20:23] om ook te kijken van welke toetsingskaters gaan ze daarin hanteren,
[0:20:27] welke stappen moeten er allemaal gezet worden.
[0:20:29] En uiteindelijk moet dat allemaal leiden tot een uitgebreid veiligheidsdossier,
[0:20:33] wat met een vergunningsaanvraag ingediend kan worden.
[0:20:36] Die vergunningsaanvraag zal vergezeld gaan van ook een milieueffectrapportage,
[0:20:41] waarop gewoon ook de gebruikelijke inspraak door het publiek en andere belanghebbenden mogelijk is.
[0:20:46] Voordat dat echter zover is, zal ook de wet aangepast moeten worden.
[0:20:49] want op dit moment mag volgens de wet een bedrijfsduurverlenging niet.
[0:20:52] Daar gaan wij als ANVS niet over, dat is aan de wetgever.
[0:20:58] En wat hierbij, denk ik, nog van belang is om ook te vertellen,
[0:21:01] is dat Kerststalenborstel hiervoor bijvoorbeeld
[0:21:05] dus ook weer een internationale missie uitnodigt, zoals mijn collega ook zei.
[0:21:09] Dus er zal ook specifiek een audit plaatsvinden
[0:21:11] vanuit internationale collega's om ook te toetsen
[0:21:14] wat er allemaal nodig is voor die veroudering.
[0:21:20] Dan een aantal andere ontwikkelingen.
[0:21:21] Misschien is het toch goed om ook even terug te kijken.
[0:21:24] Tien tot vijftien jaar geleden zijn een aantal acties in gang gezet in Nederland...
[0:21:28] die eigenlijk maken dat we op dit moment staan waar we staan.
[0:21:31] Een van die zaken noemde Marco al, dat was de oprichting van de AVS als onafhankelijke regulator.
[0:21:36] Een ander belangrijke mijlpaal is dat wij in 2015 als AVS in een handreiking hebben vastgelegd...
[0:21:42] wat in onze ogen de standaardtechniek is.
[0:21:45] Dat is de handreiking veilig ontwerpen en veilig bedrijven van kernreactoren geworden, het VOBK.
[0:21:50] Dat is een document dat we op dit moment vaak meegeven aan initiatiefnemers of geïnteresseerden
[0:21:56] die nieuwe reactoren willen bouwen, wat gewoon weergeeft hoe kun je aantonen dat je installatie
[0:22:02] inderdaad veilig is.
[0:22:04] En tenslotte hebben we in 2023, voor het eerst in vijftig jaren, een vergunning afgegeven
[0:22:09] voor de bouw van een nieuwe nucleaire installatie, de onderzoeksreactor Pallas.
[0:22:13] Dat was voor ons uitermate leerzaam, want het was voor het eerst sinds lange tijd dat we
[0:22:17] een vergunningstraject van A tot Z hebben doorlopen voor een nieuwbouw.
[0:22:21] En een onderzoeksreactor is weliswaar veel kleiner...
[0:22:24] dan een kernstraler qua vermogen en ook qua risico's.
[0:22:28] Maar desalniettemin gelden precies dezelfde spelregels...
[0:22:31] en heb je eigenlijk aan allezelfde vereisde criteria te toetsen.
[0:22:36] Dus dat is erg behulpzaam met alle nieuwe ontwikkelingen.
[0:22:42] Ook naast de internationale missies die Mark noemde bij de installaties zelf...
[0:22:47] vindt er in het internationale speelveld ook veel missies plaats bij landen.
[0:22:51] Zo worden ook de Nederlandse overheid geaudit door het IAEA
[0:22:56] om te kijken of ons stelsel geschikt is.
[0:22:59] We hebben dat in 2023 ook weer doorlopen.
[0:23:01] Dat gebeurt iedere tien jaar met nog weer een follow-up een aantal jaar daarna.
[0:23:05] En daar komen dan volgens ook weer verbetermaatregelen uit
[0:23:08] die je als land moet oppakken om nog beter in lijn te komen
[0:23:13] met wat internationaal op dit moment de stand der techniek is.
[0:23:20] En tenslotte heeft het ministerie ook het afgelopen jaar
[0:23:22] de kernenergiewet en het hele stelsel geëvalueerd,
[0:23:26] met eigenlijk als hoofdconclusie dat het stelsel zoals het nu is
[0:23:29] in principe geschikt is om met de ontwikkelingen zoals die nu spelen
[0:23:33] om te gaan.
[0:23:39] Dan even, dat was terugkijkend, wat doen we nu?
[0:23:43] Met al die ontwikkelingen zijn we ons als ANVS aan het doorontwikkelen,
[0:23:46] Zowel qua capaciteit als ook qua werkprocessen. Wat doen we?
[0:23:50] Een van de zaken die we daarvoor hebben geïnitieerd...
[0:23:52] ...is een programma opgezet met als doelstelling...
[0:23:54] ...om eigenlijk alle verschillende activiteiten...
[0:23:57] ...die we rondom alle nieuwe ontwikkelingen doen...
[0:23:58] ...of dat dan nationaal is of internationaal...
[0:24:00] ...de ervaringen die we hebben in bijvoorbeeld het Pallas-traject...
[0:24:03] ...ook voldoende goed bij elkaar te brengen...
[0:24:05] ...om ook in een coherent uitvoeringsbeleid te kunnen pakken...
[0:24:11] ...waar we aan moeten werken, hoe we de nieuwe trajecten ook moeten aanpakken...
[0:24:15] wat de geleerde lessen goed zijn van onszelf, maar ook van collega's in het buitenland.
[0:24:20] Daarnaast zoeken we de afgelopen jaren heel actief de samenwerking op
[0:24:23] met samenwerkingsovereenkomsten met collega's in het buitenland.
[0:24:26] We hadden al heel lang een samenwerkingsovereenkomst
[0:24:28] met de Amerikaanse regulator.
[0:24:32] Afgelopen jaren hebben we daar ook overeenkomsten met Frankrijk en Canada aan toegevoegd
[0:24:37] en we werken nu ook aan overeenkomsten met regulators
[0:24:40] in het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Korea.
[0:24:43] Het doel van ons daarvan is vooral te kijken wat kunnen we leren van hun, van hun ervaringen.
[0:24:48] En ook om te kijken hoe kunnen wij onze vergunningsprocessen...
[0:24:52] ...eventueel daarmee ook stroomlijn of efficiënter of beter maken.
[0:24:57] En tenslotte hebben we overleg met initiatiefnemers die wat nieuws willen.
[0:25:01] En dat kan bijvoorbeeld het ministerie van Economische Zaken zijn...
[0:25:04] ...die inderdaad het coalitieakkoord aan het uitvoeren is.
[0:25:07] Maar dat zijn ook initiatiefnemers die bijvoorbeeld kleinere reactoren...
[0:25:11] de small modular reactors mogelijk willen bouwen in Nederland.
[0:25:16] En ook daarvoor sluiten we ook aan bij internationale overleggen...
[0:25:19] om gewoon ook daar te zorgen dat we niet als Nederland...
[0:25:22] of als ANVS het wiel zelf gaan uitvinden, maar om ook vooral te kijken van...
[0:25:27] hoe kunnen we dat nou op een robuuste manier behandelen...
[0:25:30] samen met onze collega's?
[0:25:34] En ik denk dat dat hem was.
[0:25:35] Goed.
[0:25:36] En dan zou ik graag willen afsluiten met...
[0:25:39] Ik hoop dat dit een goed overzicht geeft...
[0:25:41] aan het begin van deze technische briefing.
[0:25:43] Wij zijn bereid natuurlijk alle vragen te beantwoorden die u heeft aan ons.
[0:25:47] Ik hoop dat u begrijpt dat wij niet met uw gedachte kunnen wisselen over beleid
[0:25:51] op het gebied van nucleaire veiligheid, stralingsbescherming of kernenergie.
[0:25:56] Want dat ligt natuurlijk bij de bewindspersonen.
[0:26:00] En op 3 juli heeft uw commissie, begrijp ik, weer een commissiedebat
[0:26:04] met de bewindspersonen van INW.
[0:26:06] Maar dat wil ik nog graag het woord aan de voorzitter geven. Dank u wel.
[0:26:09] Ja, hartelijk dank en ik denk een zeer informatieve briefing en presentatie van de zijde van ANVS.
[0:26:18] Inderdaad, goed nog even te memoreren, het is een technische briefing waarbij de leden zich ook zullen houden
[0:26:23] om het stellen van verduidelijkende technische vragen.
[0:26:26] De verdere politieke duiding daarvan zal ook in debat met de verantwoordelijke staatssecretaris plaatsvinden.
[0:26:33] Ik heet nog even de heer Gabriels. Welkom, die is aangeschoven van de fractie van GroenLinks, Partij van de Arbeid.
[0:26:39] Wij hebben tot half twee, half drie, moet ik zeggen.
[0:26:45] En wij hebben net afgesproken dat we beginnen met één vraag en één antwoord.
[0:26:50] En dan kijken we naar de eerste ronde of er nog ruimte is voor een vervolgvraag.
[0:26:53] En dan zou ik als eerste het woord willen geven aan mevrouw Veldman van de VVD.
[0:27:01] Ja, dank u wel, voorzitter. En dank aan u voor de toelichting.
[0:27:05] Ik denk dat het heel goed is om dit voor ons goed op het netvlies te hebben...
[0:27:08] met de ontwikkelingen die eraan komen.
[0:27:10] En het gaat inderdaad niet over beleid, maar het is toch weer echt iets wat verder gaat en weer meer is
[0:27:18] dan het tot nu toe de laatste jaren natuurlijk geweest is.
[0:27:22] Dus ik kan me voorstellen dat dat een behoorlijke aanpassing van de organisatie
[0:27:26] en hoe je naar dingen kijkt is.
[0:27:30] Specifiek wel een vraag dan meer technisch over het verschil tussen de gewone kerncentrale
[0:27:37] en die small modular reactors en de initiatieven die daarop ontplooit worden,
[0:27:42] heeft u net wat over gezegd, dus dan is er contact met initiatiefnemers
[0:27:45] om ze daar ook in te begeleiden, dat ook qua veiligheid dat allemaal goed gaat.
[0:27:51] Vanuit uw perspectief, perspectief van de ANVS, waar zitten dan daar bijvoorbeeld
[0:27:56] de verschillen in en wat is daar nieuw aan om ook als ANVS je werk goed te kunnen blijven doen?
[0:28:06] Ja hoor. Ik denk dat er eigenlijk een aantal categorieën te onderscheiden zijn.
[0:28:14] We hebben de conventionele grote kernstrales.
[0:28:17] Daarnaast zie je de laatste jaren dat er een flinke ontwikkeling is op de SMR-gebied.
[0:28:22] En daarin zijn eigenlijk twee categorieën.
[0:28:24] Eén zijn de SMR's, die zijn wat kleiner dan de grote kernstrales,
[0:28:26] maar eigenlijk op dezelfde technologie gestoeld.
[0:28:29] En de tweede zijn de veel meer geavanceerde reactoren,
[0:28:32] ...die, er heeft misschien wel voorbij gekomen, gesmolten zout of sodium gekoeld...
[0:28:37] ...of op thorium draaien.
[0:28:39] Nou, de SMR's op de wat meer conventionele technologie...
[0:28:42] ...die lijken gewoon in heel veel op grote kerncentrales.
[0:28:46] Wat we als ANVS wel zien, is dat...
[0:28:48] ...nou, daar is wel potentie ook voor bijvoorbeeld veiligheidswinst...
[0:28:52] ...omdat een kleinere centrale gewoon makkelijker bijvoorbeeld te koelen is...
[0:28:56] ...dan een grote, waardoor je bijvoorbeeld naar passieve koeling kan kijken...
[0:28:59] waardoor je ook bij stroomuitval niet heel veel dingen uit de kast hoeft te halen...
[0:29:05] om alsnog die centrale veilig te houden.
[0:29:07] Maar uiteindelijk moet dat allemaal wel bewezen worden in een detailontwerp.
[0:29:13] Bij de meer geavanceerde reactoren zouden ook nog andere voordelen kunnen spelen.
[0:29:17] Maar ja, die zijn allemaal nog wel iets verder weg in de toekomst.
[0:29:21] Alhoewel we daar ook in Nederland wel interesse in zien.
[0:29:26] Als ik daar nog één ding op mag aanvullen...
[0:29:29] De grote kerncentrales, daar zijn nieuwe en worden er ook nieuwe van gebouwd in de westerse wereld.
[0:29:37] En van de kleinere kerncentrales, de SMR's, daar wordt wel aan gewerkt en wordt ook aan gebouwd,
[0:29:47] maar die zijn nog in ontwikkeling.
[0:29:48] Dus die grote die zijn er al wel, maar die kleine die moeten uiteindelijk nog uitontwikkeld worden.
[0:29:54] Dat is ook denk ik wel op dit moment een belangrijk verschil om nog even te melden.
[0:29:58] Dank u wel. Dan ga ik naar de heer Tierik van de BBB.
[0:30:03] Dank voorzitter en ook dank voor de heldere uiteenzetting als het gaat om die nucleaire veiligheid.
[0:30:10] We weten dat er natuurlijk waarschijnlijk nog wat kerncentrales aanzitten te komen.
[0:30:16] En als ik dan kijk naar de veiligheidsrisico's die daaraan vastzitten,
[0:30:20] dan doet het me deugd dat jullie in ieder geval ook heel erg kijken naar internationale verbanden.
[0:30:25] Nederland is natuurlijk maar een kleine speler als het gaat om kernenergie.
[0:30:29] Frankrijk heeft misschien wel tienvoudig, honderdvoudig, ik weet niet precies, maar daar hebben ze veel meer ervaring.
[0:30:33] Is het nu zo dat als we kijken naar die kerncentrales en naar de veiligheidsrisico's die daaraan verbonden zijn in Nederland,
[0:30:39] dat het een totale andere afwegingskader is dan in Frankrijk?
[0:30:43] Of kunnen we echt heel veel leren van hoe dat in Frankrijk gaat?
[0:30:46] Ik bedoel, ik hoor dat kernafval bovengronds opgeslagen wordt.
[0:30:51] Is dat heel gangbaar? Is dat ook de veiligste manier?
[0:30:53] Of zitten daar weer allerlei andere haken en ogen aan vast
[0:30:56] als je te maken hebt met andere landen in Europa?
[0:30:59] Dank u wel. Mark, zou jij dat wel antwoorden?
[0:31:03] Ja, dank u wel voor de vraag.
[0:31:05] Die kaders die zijn zowel in Nederland als in Frankrijk
[0:31:09] als in andere Europese landen gebaseerd op
[0:31:12] eigenlijk de kaders van het internationale atoomagentschap, ook via Euratom,
[0:31:17] dus de Europese Commissie voor Atomenergie, is dat ook aan de landen
[0:31:22] ...verder verplicht gesteld om daar dus eigenlijk volgens eenzelfde wijze...
[0:31:27] ...een regelgevingsstelsel in te richten.
[0:31:29] Er zijn detailverschillen tussen de verschillende landen, dat is altijd zo.
[0:31:33] Maar op hoofdlijnen zijn die zeker op dezelfde uitgangspunten gestoeld.
[0:31:37] Dus dat is...
[0:31:39] Dus wij kunnen ook zeker heel veel leren van bijvoorbeeld de autoriteit in Frankrijk...
[0:31:44] ...die al zo'n heel vergunningsstelsel voor een nieuwe centrale heeft doorlopen.
[0:31:48] Maar ook bijvoorbeeld Finland, waar eenzelfde, een vergelijkbare centrale...
[0:31:51] ook is gebouwd en inmiddels in bedrijven is genomen.
[0:31:55] Dus dat zijn ook zeker andere regulates waar wij lessen van proberen te trekken.
[0:32:06] Even kijken. En afvalbovengrond.
[0:32:14] Ja, het bovengronds opslaan van afval voor een bepaalde tijd...
[0:32:20] dat is heel gebruikelijk in landen.
[0:32:22] Soms is het bovengrond, soms is het in een welle ondergronds, maar niet diepe ondergronds.
[0:32:29] Waar heel veel landen, de meeste landen zich op richten, is voor de toekomst wel een geologische eindberging in de diepe ondergrond.
[0:32:37] Maar voor bijna alle landen is dat nog toekomstmuziek.
[0:32:41] In Finland is die geopend, zo goed als.
[0:32:47] Daar is die in ieder geval gebouwd.
[0:32:50] En Frankrijk is ook wel wat verder in ontwikkeling daarmee,
[0:32:53] maar de meeste landen zijn daar ook nog steeds mee bezig.
[0:32:56] Ieder met een eigen tijdlijn.
[0:32:59] Wat wel zo is, is dat wij in Nederland die bovengrondse afvalopslag hebben we van tevoren,
[0:33:04] en dat doen we dus al decennia, is nagedacht dat we een lange periode denken nodig te hebben
[0:33:09] om tot een eindberging te komen die goed realiseerbaar is, die aan alle criteria voldoet.
[0:33:15] En daartoe hebben we dus ook onze bovengrondse afvalopslagmogelijkheden
[0:33:20] met bewust een horizon van minimaal 100 jaar ontworpen en ook die veiligheidseisen aangesteld.
[0:33:27] En dat zie je niet in alle landen, dus daar zit wel een verschil.
[0:33:32] Dank u wel. Ik ga naar de heer Boutkamp van de PVV.
[0:33:37] Dank u wel, voorzitter. En dank ook aan de aanwezigen voor de toelichting.
[0:33:41] Ja, we hebben ook regelmatig te maken met afval in allerlei vormen in deze commissie,
[0:33:48] maar dan in dit geval dan kernafval.
[0:33:51] Is er in die afgelopen jaren een trend te zien dat wat eerst als afval werd bestempeld
[0:33:58] dan toch op enige wijze toch weer hergebruikt kon worden, al is het maar een ietsje pietsie?
[0:34:08] De heer Van Boer-Gondiën ook.
[0:34:15] Ja, nou hergebruik van radioactief afval en met name dan nucleair afval dat heeft nog wel
[0:34:23] wat haken en ogen.
[0:34:24] Het is wel iets waar inderdaad bewust naar gekeken wordt, naar randvoorwaarden waaronder
[0:34:28] dat kan.
[0:34:29] In eerste instantie wordt met name natuurlijk gekeken naar afval wat bijvoorbeeld bij installaties
[0:34:35] is gebruikt, maar niet, nou zeker niet hoog radioactief is, maar bijvoorbeeld hele beperkte
[0:34:40] De besmetting heeft denk aan bijvoorbeeld hergebruik van beton bij ontmanteling wat
[0:34:47] meer aan de buitenzijde van het gebouwzak, waar misschien wel een beperkte hoeveelheid
[0:34:52] radiativiteit-activering kan zitten, maar wat je makkelijk kunt scheiden.
[0:34:56] Dat soort zaken wordt gekeken, maar daar moeten ook nog wel nadere randvoorwaarden voor worden
[0:35:01] gesteld.
[0:35:03] Misschien is het goed om ook nog daarbij aan te vullen als ik mag.
[0:35:07] De kerncentrale borsteler kiest ervoor om het opgebrande splijtstof te laten opwerken in Frankrijk.
[0:35:17] Dat betekent dat daar nog te gebruiken splijtstoffen voor nieuw brandstof uitgehaald worden,
[0:35:25] zodat die in nieuw brandstof terechtkomt en de afvalstroom daarvan komt terug naar Nederland voor opslag in de Kovra.
[0:35:34] Dus dat is een manier ook om de hoeveelheid afval te verminderen
[0:35:38] en een vorm van hergebruik van de reststoffen die daarin zitten.
[0:35:45] En de keuze is... In Nederland is dat een keuze voor de reactor,
[0:35:50] of de operator van de reactor dat wel of niet doet.
[0:35:55] En de kerncentrale Borsele doet dat.
[0:35:56] En er is ook een verdrag met Frankrijk, tussen Nederland en Frankrijk,
[0:35:59] om dat mogelijk te maken.
[0:36:03] Dank u wel. Dan kom ik bij de heer Gabriels van de fractie van GroenLinks, Partij van de Arbeid.
[0:36:07] Dank u wel, voorzitter. Ik heb eerst een vraag.
[0:36:09] Hebben we hierna de mogelijkheid om nog een vraag te stellen?
[0:36:11] Anders moet ik kiezen tussen welke vraag ik nu wil stellen.
[0:36:12] Ik denk op dit tempo dat we nog zo'n beetje ruimte hebben voor nog een vraag.
[0:36:17] Oké, u zei op een gegeven moment dat u het over de doorontwikkeling van ANVS had.
[0:36:26] En capaciteitsuitbreiding en zo.
[0:36:27] En toen vroeg ik me af in hoeverre slimme mensen zoals u te vinden zijn hier in deze sector.
[0:36:35] Want overal zijn er capaciteitstekorten.
[0:36:37] Maakt niet uit welk onderwerp je aansnijdt in de Kamer.
[0:36:39] Dan is het probleem altijd capaciteitstekort.
[0:36:42] Hoe zit dat bij deze redelijk belangrijke organisatie?
[0:36:47] De heer Brugmans, lijkt me toch wel een vraag voor de bestuurder.
[0:36:51] Dank u wel voor deze vraag.
[0:36:54] Een hele belangrijke vraag ook.
[0:36:56] Wij zijn daar ook wel echt mee bezig.
[0:37:00] De laatste drie jaar hebben we een flinke groei doorgemaakt.
[0:37:06] Tot drie jaar geleden zaten we ongeveer op 120 mensen.
[0:37:09] Ik vertelde aan het begin dat we inmiddels 165 mensen hebben.
[0:37:13] Het lukt ons gelukkig heel goed om goede mensen te vinden.
[0:37:20] Ook vaak goede, nieuwe, jonge mensen te vinden.
[0:37:23] Ik denk dat er een aantal redenen voor is.
[0:37:26] We zijn daar natuurlijk heel actief mee bezig.
[0:37:31] Maar we zien ook bij de Universiteit Delft bijvoorbeeld, bij de master for nuclear engineer,
[0:37:39] dat daar het aantal studenten echt aan het toenemen is.
[0:37:43] Dus het nucleair is in een ander daglicht komen te staan.
[0:37:46] En dat helpt ook ons om goede nieuwe mensen aan te trekken.
[0:37:52] Dus op dit moment lopen wij daar niet tegen grenzen aan die daarin beperkend zijn.
[0:38:00] Dus dat helpt, ja.
[0:38:03] Dank. Dan zal ik als voorzitter even namens het nieuwe sociaal contract
[0:38:06] een vraag stellen, een verduidelijkende vraag.
[0:38:08] En ik wil wegblijven natuurlijk bij de politieke vraag naar, zeg maar,
[0:38:12] waar eventueel nieuwe centrales zouden moeten komen.
[0:38:14] En tegelijkertijd gaat het vaak over concentratie
[0:38:17] versus andere plekken in het land
[0:38:19] waarbij het ook weer hele andere overwegingen een rol kunnen spelen.
[0:38:22] Hier zitten we natuurlijk voor de veiligheid.
[0:38:24] Mijn vraag zou eigenlijk zijn...
[0:38:27] Ik ga ervan uit dat het gewoon mogen wordt gemaakt als de politiek die keuze zou maken,
[0:38:30] maar is het inderdaad zo dat de risico's veel beter te managen zijn
[0:38:35] als je zou kiezen voor concentratie, zowel qua opslag...
[0:38:37] Niet voor niets is die opslag in Zeeland natuurlijk naast borstelen,
[0:38:40] maar ik heb het ook over het beperken van vervoersbewegingen,
[0:38:44] want ik lees ook dat daar natuurlijk best stevig...
[0:38:47] ook een vergunningsverlening aan de grondslag ligt
[0:38:50] en daar zitten misschien allerlei voorwaarden aan,
[0:38:51] zoals wat het ook gewoon ingewikkeld maakt,
[0:38:53] als je veel meer vervoersbewegingen zou krijgen.
[0:38:55] Ja, misschien is dat niet zo en is dat veilig te maken,
[0:38:57] maar dat is eigenlijk mijn vraag.
[0:39:01] Ja, bedankt.
[0:39:03] Nou, ik denk dat je het niet zomaar
[0:39:05] de ene of de andere kant op kan zeggen.
[0:39:07] Kijk, wat gewoon speelt voor ons,
[0:39:08] als iemand een vergunning voor de kerststralen wil,
[0:39:11] dan moet hij aantonen dat die kerststralen
[0:39:13] op die locatie veilig is, op zichzelf.
[0:39:15] Of hij er één of twee of drie bij elkaar zet.
[0:39:18] De risico's voor de omgeving
[0:39:19] moeten gewoon binnen de wettelijke limieten passen.
[0:39:23] Ik denk, u raakt ook aan de vervoersbewegingen.
[0:39:28] Ik denk niet dat je door verdere spreiding
[0:39:31] heel veel meer vervoersbewegingen zal krijgen,
[0:39:33] omdat splijtstof niet van de ene kernstralen
[0:39:35] naar de andere kernstralen vervoerd wordt in de regel.
[0:39:37] De splijtstof komt van een splijtstoffabriek naar een kerncentrale
[0:39:40] en het afval gaat terug naar een opwerksfabriek in Frankrijk
[0:39:43] of naar de Covra.
[0:39:44] Of dat naar één locatie gebeurt of naar twee locaties
[0:39:48] maakt voor het aantal transporten niet per se uit.
[0:39:50] Als je het concentreert, zal er alleen meer transporten op die route plaatsvinden,
[0:39:54] terwijl het anders meer verspreid over het land is.
[0:39:57] Ook daarvoor geldt echter, het vervoer wordt gewoon vrij strak gereguleerd door het hele land.
[0:40:03] Ja, ik weet, ik zou niet durven zeggen dat je door verdere concentratie daar nou heel veel in zou winnen qua veiligheid.
[0:40:10] Helde antwoord, dank u wel daarvoor.
[0:40:11] En dan gaan we inderdaad voor de tweede ronde en dan wil ik weer mevrouw Veldman het woord geven.
[0:40:19] Ja, bedankt.
[0:40:20] Ik hoorde u net zeggen, en dat was een vraag die nog sowieso in mijn hoofd opkwam,
[0:40:25] van die wettelijke limieten.
[0:40:27] Dus op het moment dat je iets nieuws wilt ontwikkelen, moet het binnen bepaalde kaders passen.
[0:40:30] Daar heeft u het net over gehad.
[0:40:32] Maar hoe werken die wettelijke limieten?
[0:40:34] Waar moet ik aan denken?
[0:40:36] Want op allerlei terreinen hebben wij met het milieu bepaalde grenzen gesteld.
[0:40:41] Hoe werkt dat op het gebied van nucleaire activiteiten?
[0:40:49] Ja, dank u wel.
[0:40:50] en ik denk dat Rick vraagt om direct even de specifieke details in te gaan,
[0:40:56] maar ik wilde eigenlijk even beginnen met zeggen dat de effecten van straling,
[0:41:02] die zijn al decennia lang heel goed bekend.
[0:41:06] En dat is bij andere milieuterreinen is dat niet zo,
[0:41:10] komen vaak nieuwe stoffen met nieuwe risico's die nog onbekend zijn.
[0:41:14] Op dit gebied is dan sinds de jaren vijftig heel veel wetenschappelijk onderzoek gedaan.
[0:41:18] Daar is het hele internationale normenkader op gebaseerd.
[0:41:22] En een heel conservatief normenkader is daar neergezet...
[0:41:28] ...om de mensen zo goed mogelijk tegen straling te beschermen.
[0:41:31] Dus dat verschil met het conventioneel milieubeleid wilde ik wel even toelichten.
[0:41:37] En dan misschien Rick nog voor wat meer details.
[0:41:41] Ja, hoor. Nee, heel goed, denk ik, Marco.
[0:41:44] Ik denk dat dat de basis is. Wat voor limieten moet je dan aan denken?
[0:41:48] Er zijn zowel limieten voor normale bedrijfsvoering...
[0:41:53] als voor, dat noemen ze dan in Jagorn, het design-based ongevallen.
[0:42:00] Dat zijn de gebeurtenissen waar tegen een centrale bestand moet zijn.
[0:42:06] Dat kan het klappen van een leiding interne zijn, dat soort dingen.
[0:42:09] Daar zijn bepaalde limieten voor.
[0:42:11] Daarnaast zijn er ook nog limieten voor het risico dat het publiek mag lopen...
[0:42:15] als gevolg van, nou ja, wat ze dan de buitenontwerpongevallen noemen,
[0:42:18] die daarmee dus eigenlijk wel min of meer ook in het ontwerp meegewogen moeten worden.
[0:42:23] Dat zijn allemaal vrij strakke limieten waar gewoon tegenaan gerekend moet worden
[0:42:27] en waarop wij heel strak toetsen.
[0:42:30] Wij rekenen dat ook allemaal na.
[0:42:33] Maar dat bestaat er in principe uit dat in de wet gewoon staat vastgelegd
[0:42:36] wat is het risico dat een lid van de bevolking mag lopen
[0:42:38] als gevolg van een groot ongeval.
[0:42:41] Ja, en daar wordt aan getoetst.
[0:42:43] ...en dat rekenen we uit op de grens van het hek.
[0:42:45] Dus daar zit niet nog een zone om de centrale heen waar nog andere zaken gelden.
[0:42:51] Maar bij ons geldt altijd dat op de rand van het hek...
[0:42:53] ...daar moet een lid van de bevolking veilig kunnen zijn.
[0:42:59] Ja, dan ga ik naar de heer Pierik.
[0:43:01] Ja, dank u wel.
[0:43:03] Een van de taken van het ANVS is ook het geven van voorlichting.
[0:43:09] Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die voorlichting staak handen en voeten krijgt...
[0:43:13] ...en wat dan de communicatiedoelgroepen zijn...
[0:43:15] en wat dan vooral ook de boodschap is die jullie sturen.
[0:43:22] Want het is vooral publiekscommunicatie, publieksvoorlichting.
[0:43:25] Maar ik ben echt benieuwd naar hoe dat in elkaar steekt.
[0:43:29] Ik zal het in het begin doen, maar eigenlijk zal het niet de collega's om mij aan te vullen als dat nodig is.
[0:43:37] In essentie gaat het erover dat het transparantie in het hele nucleaire stelsel,
[0:43:43] ook internationaal gezien, is heel belangrijk.
[0:43:47] En publiekscommunicatie gaat in essentie voor de AVS over uitleggen wat wij doen,
[0:43:54] wat onze veiligheidsoordelen zijn, hoe wij tegen zaken aankijken,
[0:43:58] en dat we daar zelfstandig en onafhankelijk in zijn en dat kunnen doen.
[0:44:04] Nou, dat doen we op onze website door...
[0:44:08] En dat gaat dus ook over, nou, wat zijn de risico's van straling?
[0:44:14] en hoe moet je daar tegen aankijken.
[0:44:20] Dat doen we op onze website, zodat het voor de hele omgeving van belang is.
[0:44:24] Maar wij nemen ook deel aan als wij uitgenodigd worden door,
[0:44:28] en dat gebeurt met enige regelmaat door provincies of door gemeentes,
[0:44:31] om wat te vertellen over hoe zit dat stelsel in elkaar, hoe zit die bescherming in elkaar,
[0:44:36] wat doet die onafhankelijke autoriteit nou, hoe is de veiligheid geborgd.
[0:44:40] Dat soort zaken, dat leggen wij dan graag uit.
[0:44:45] Dan kijk ik even rond, want ik denk Mark doet ook veel...
[0:44:48] van de woordvoering en de communicatie op dit terrein.
[0:44:52] Ja, daar kan ik inderdaad nog wel voorbeelden van geven.
[0:44:55] Bijvoorbeeld in de aanloop nu naar de nieuwe nucleaire ontwikkelingen...
[0:45:00] zijn er bijvoorbeeld ook informatieavonden in de regio Zeeland geweest...
[0:45:03] en ook in de regio Rijnmond, waarin de ANVS vanuit eigen verantwoordelijkheid...
[0:45:08] ministeries van INW en EZK en regionale overheden ook informatie heeft verstrekt.
[0:45:16] Dus dat is vorig jaar gebeurd en afgelopen jaar opnieuw een aantal van dat soort informatieavonden.
[0:45:22] Maar ook als het gaat om andere vergunningaanpassingen of zaken daaromheen,
[0:45:28] organiseren we vaak informatieavonden, soms samen met een ondertoezegstaande
[0:45:33] waar wij vanuit onze rol iets toelichten, soms afzonderlijk daarvan.
[0:45:37] En verder zijn we ook de afgelopen jaren actiever geworden in de pers,
[0:45:44] in ook reageren op gebeurtenissen in binnen- en buitenland,
[0:45:48] actiever ook met de pers in contact staan.
[0:45:51] Dat hebben we onder andere ook gedaan rondom de situatie in Oekraïne,
[0:45:56] om daar ook wat nadere duiding op te geven en bijvoorbeeld ook beschikbaar te zijn
[0:46:00] voor verdiepende interviews voor diverse kranten en media.
[0:46:06] Dus op deze manier proberen wij ook deze voorliggingstaak zo goed mogelijk invulling te geven.
[0:46:13] Ja, dank. En dan ga ik naar de heer Boutkamp.
[0:46:17] Ja, dank u wel, voorzitter.
[0:46:20] Ja, ik zat dat nog even te laten bezinken, zeg maar.
[0:46:24] Dat is wel een heel treffend woord natuurlijk, gezien in het verleden de beelden die we voorbij zagen komen van het dumpen van vaten.
[0:46:30] Met zo'n driehoekje erop en zo in zee.
[0:46:35] Dus als ik het goed begrepen heb, kan er dus uit afgedankt kernafval nog iets gehaald worden
[0:46:43] wat dan weer hergebruikt wordt.
[0:46:46] Gebeurt dat ook met overig gebruik te kernmaterialen?
[0:46:53] We hebben natuurlijk een aantal bedrijven in dit land die isotopen maken en die gaan over de hele wereld.
[0:46:58] Ook met nachtvluchten van Schiphol af bijvoorbeeld.
[0:47:05] Dat is een ander debat.
[0:47:05] Oh, dat is een handenband. Sorry, voorzitter.
[0:47:09] Maar is dat dan ook nog eenmalig materiaal...
[0:47:12] of moet dat ook weer ergens naartoe teruggebracht worden...
[0:47:14] als het gebruikt is vanuit een ziekenhuis of wat dan ook?
[0:47:16] En komen jullie dan ook weer op de hoek kijken met transportbewegingen en zo?
[0:47:22] Heer Burgmans?
[0:47:24] Ja, ik zal weer een aftrap doen.
[0:47:26] U gebruikt het woord afgedakt kernafval.
[0:47:30] Het gaat bij de kerncentralen om het opwerken van gebruikte splijtstof.
[0:47:35] dus van de gebruikte brandstofstaven.
[0:47:37] Daar zit de opwerkingsstap in.
[0:47:41] En daar worden dus de spijtstoffen die weer kunnen worden gebruikt,
[0:47:46] in nieuwe brandstofstaven gebruikt.
[0:47:54] Een voorbeeld van hergebruik
[0:47:58] is een oud cyclotron bij het Vumedicentrum.
[0:48:02] Dat is ontmanteld.
[0:48:03] En daar is in samenspraak met ons en in interactie met ons gekeken...
[0:48:07] hoe kan het beton, dat licht radioactief, heel licht radioactief verontreinigd is...
[0:48:14] toch hergebruikt worden?
[0:48:15] Want het is zonde om dat soort grote volumes allemaal naar de kovra te brengen...
[0:48:20] en uiteindelijk in een eindwerking te stoppen.
[0:48:22] Dus daar, aan die kant van dat spectrum, daar wordt gekeken inderdaad...
[0:48:28] is het mogelijk om materialen her te gebruiken?
[0:48:32] En dan noemt u ook nog de medische isotopen en dat soort zaken.
[0:48:38] Die medische isotopen gaan inderdaad ook naar het buitenland.
[0:48:42] Nederland is een belangrijke producent voor medische isotopen.
[0:48:47] Maar dat zijn kort levende radionucliden waar weinig afval en zeker geen langdurig stralend afval van overblijft.
[0:48:57] Dus daar komt ook niks van terug.
[0:48:59] Dat wordt toegediend aan patiënten.
[0:49:01] Er is een heel systeem om dan te kijken, als dat hoge doses zijn,
[0:49:06] om die patiënten ook in isolatie een paar dagen te verplegen.
[0:49:14] Voor de lozingen zijn allerlei limieten.
[0:49:18] Maar die radioactiviteit vervalt redelijk snel.
[0:49:21] Dus er is verschil tussen de splijtstoffen, het langdurig afval
[0:49:25] en het kortdurend afval, wat op een gegeven moment niet meer straalt
[0:49:31] en daarmee het reguliere afvalpakket verdwijnt.
[0:49:39] Dit was een afdoende antwoord, leid ik daaruit af. Dank daarvoor.
[0:49:43] En dan kijk ik naar de heer Gabriels.
[0:49:46] Ja, dank u wel, voorzitter.
[0:49:48] We hebben in de Commissie Binnenlandse Zaken
[0:49:51] ook debatten over ruimtelijke ordeningen en de slag om de ruimte
[0:49:55] en het gebrek aan ruimte in het land met betrekking tot water, drinkwater,
[0:49:58] naar energie, landbouw, natuur en dergelijke.
[0:50:01] Mijn vraag gaat daar een beetje over de impact van water en drinkwater
[0:50:06] op dit alles en andersom.
[0:50:12] Wat is...
[0:50:14] Is er überhaupt een grote ruimtelijke impact van deze activiteiten op de ruimte
[0:50:19] of valt dat wel mee, relatief gezien?
[0:50:22] En hoe zit het eigenlijk met, ja, laten we zeggen,
[0:50:26] lange periodes van droogte die hoogstwaarschijnlijk nog wel gaan komen.
[0:50:30] Niet nu, misschien hopen we erop dat we er nou een keer eentje gaan krijgen.
[0:50:35] Maar heeft dat nog effect hierop als er voortdadelijk helemaal geen water meer beschikbaar is?
[0:50:39] Wat nu al in sommige delen van Nederland wel het geval is.
[0:50:43] En aan de andere kant teveel aan water in bijvoorbeeld gebieden die ook op het kaartje stonden
[0:50:47] waar op een gegeven moment met inklinking en zeespiegelstijging en dergelijke
[0:50:52] gewoon water op uw werk, daar heb ik een vraag over.
[0:50:56] Ik zal het zo worden aan Rick Bulck geven voor de details.
[0:51:04] U vraagt of de impact op het ruimtebeslag groot is.
[0:51:08] Maar dat is een relatieve vraag.
[0:51:12] Het is een relatief begrip.
[0:51:13] Het gaat om de hoeveelheid energie die wordt opgewekt.
[0:51:17] Ik vind dat als autoriteit een lastige vraag om te beantwoorden.
[0:51:22] want ik vind dat echt een politieke afweging.
[0:51:24] Maar misschien, Rick, wil ik hem wel vertellen
[0:51:26] wat dan de impact is op de watervoorziening en omgekeerd.
[0:51:32] Ja, dat hangt gewoon heel erg van het ontwerp af.
[0:51:35] Uiteindelijk, volgens mij staat de grootste kerststraat in Amerika in een woestijn.
[0:51:39] En dat kan ook, blijkbaar.
[0:51:42] Maar je moet er in het ontwerp erg rekening mee houden.
[0:51:44] En meestal de dingen die je moet ontplooien om er rekening mee te houden
[0:51:47] hebben ook weer een ruimtelijke beslag, bijvoorbeeld koeltorens.
[0:51:51] Maar uiteindelijk kan natuurlijk in het ontwerp een hele hoop,
[0:51:54] als je er maar op de juiste manier naar kijkt.
[0:51:57] Ik denk, belangrijk om aan te geven, de kernzaalde borstelen gebruikt natuurlijk zeewater, praktisch.
[0:52:03] Dus die gebruikt niet echt veel drinkwater.
[0:52:06] Dat is voor de reactor Pallas weer anders.
[0:52:08] Daar is dus in de vergunningsverleningsprocedure een afweging gemaakt.
[0:52:12] Dat is dan vervolgens de vergunningsverleningsprocedure niet aan ons is,
[0:52:15] maar aan het geval van Pallas, aan het Oogheemraadschap en Rijkswaterstaat,
[0:52:18] omdat hij binnenwater gebruikt als koelwater.
[0:52:23] Ja, dus ik kan me alleen maar aansluiten bij Marco.
[0:52:25] Ja, er is een impact. Het is alleen een afweging die niet aan ons is...
[0:52:29] om te kijken van, is die het waard of niet?
[0:52:31] Dan was de tweede deel van uw vraag natuurlijk meer...
[0:52:34] wat is de impact van water op de centrale?
[0:52:37] Zoals ik zei, wij gaan niet over een locatiekeuze...
[0:52:41] waar wij wel over gaan is of een kerncentrale op de locatie...
[0:52:43] zoals die wordt voorgesteld, veilig is.
[0:52:45] En daarvoor moeten alle risico's in die plek in kaart gebracht worden.
[0:52:49] Of dat nou aardbeving is, of overstromingsrisico, of een zeespiegelstijging en inklinking.
[0:52:56] Sorry?
[0:52:56] Of watertekort.
[0:52:57] Of watertekort, inderdaad, voor de veiligheid.
[0:53:01] En dat moet allemaal heel robuust en conservatief gebeuren.
[0:53:05] Dus als een aanvraag komt, en zo heeft Pallas dat ook gedaan, die zullen dus ook moeten
[0:53:09] aantonen van kunnen wij hier veilig staan, ook met inachtneming van een
[0:53:14] zeespiegelstijging met hele conservatieve aannames en de
[0:53:20] continue verbetering waar mijn collega Mark het over had, die maakt ook dat
[0:53:23] ook bestaande installaties periodiek weer moeten kijken van kloppen onze
[0:53:28] oorspronkelijke aannames nog of moeten we terug naar de tekentafel om te kijken
[0:53:32] de zeespiegelstijging gaat toch harder of minder hard of er is een nieuw
[0:53:35] risico bijgekomen. Er heeft iemand een gasterminal naast onze centrale gebouwd.
[0:53:39] Hoe zit het daarmee? Dus die risico's, die moeten sowieso voor een vergunning goed
[0:53:43] in kaart gebracht worden. En als de installatie er staat, dan moeten ze ook
[0:53:47] continu geüpdatet worden naar de huidige en nieuwste inzichten.
[0:53:53] Ja, dank. Ik denk dat ik toch daar even op doorga.
[0:53:55] Dat is een interessant thema.
[0:54:00] Kijk, de kans door goed veiligheidsbeleid is de kans op een incident niet hiel.
[0:54:04] Zo zou ik het ook willen omschrijven.
[0:54:06] En tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat je toch moet rekening houden...
[0:54:09] met een zekere afstand, ook tot omwonenden en dergelijke.
[0:54:12] Misschien is dat niet het geval.
[0:54:14] Maar mijn vraag zou eigenlijk zijn, houdt u daar ook rekening mee?
[0:54:17] Of is het een totale afweging of zijn er ook hele concrete afstandnormen...
[0:54:21] bijvoorbeeld gegeven de activiteit, de omvang, de normen...
[0:54:23] ten opzichte van, laten we maar even zeggen, omwonenden?
[0:54:29] Er zijn geen regels gesteld met de afstand tot omwonenden.
[0:54:33] De regels zijn inderdaad doelstellend...
[0:54:36] Er mag niet een groter risico dan wat vastgelegd is in de wet.
[0:54:40] Aan ieder individueel persoon mag een individu niet aan worden blootgesteld.
[0:54:49] En zoals gezegd, er zijn normen voor regulier bedrijf en ongevalssituaties...
[0:54:54] waard om aan te toetsen, maar ook groepsrisico.
[0:54:57] Dus daarmee betekent het dus ook dat we ook kijken naar...
[0:55:01] Als er een dichter bevolkt gebied is, dan geldt dus...
[0:55:05] op basis van dat groepsrisicoprincipe een zwaarder uitgangspunt,
[0:55:09] een zwaarder toetscriterium als daar meer mensen in de directe omgeving wonen
[0:55:13] dan wanneer het zeer dun bevolkt is.
[0:55:17] Dat komt daar dan uit terug.
[0:55:19] Niet zozeer omdat je dan naar dichter of dun bevolkt kijkt,
[0:55:23] maar omdat je nou eenmaal met meer mensen
[0:55:25] met een sterke en zwaardere norm uit dat groepsrisico toetst.
[0:55:32] Dat gezegdhebbende elke installatie moet dus bij de vergunningaanvraag kunnen aangeven
[0:55:40] dat ze daar binnen blijven en dat kan betekenen dat de ene locatie daardoor meer geschikt
[0:55:47] is of het makkelijker voldoen is dan op een andere locatie.
[0:55:51] Als ik daar nog heel kort aan mag toevoegen, het gaat ook over het voorbereiden op de mogelijke
[0:55:58] grotere ongevallen die we toch in oogschouw nemen,
[0:56:01] om te zorgen dat daar de goede beschermingsmaatregelen genomen kan worden.
[0:56:05] Daar is een beleid voor om daar ook zones voor evacuatie en schuilen
[0:56:12] en ook jolienprophylaxen voor aan te houden.
[0:56:15] Dus dat soort beschermingsmaatregelen worden wel degelijk in oogschouw genomen.
[0:56:20] En wij zullen ook toetsen of de samenwerking met de veiligheidsorganisaties,
[0:56:27] de veiligheidsregio, of dat die goed, voldoende goed is, zodat bij een onvoorzien grote gebeurtenis
[0:56:35] er wel goed de hulp verleend kan worden en de consequenties zo laag mogelijk kunnen blijven.
[0:56:44] Helder. Het is bijna exact half drie, dus dat betekent dat we aan het einde zijn gekomen van
[0:56:50] deze technische briefing. Ik wil natuurlijk de aanwezige leden bedanken, maar zeker ook de
[0:56:56] De heer Bulck-Bruggemans, mevrouw Ten Wolde en de heer Van Boegondië
[0:57:00] van de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming
[0:57:03] voor de zeer heldere presentatie en korte en duidelijke beantwoording.
[0:57:07] Dat heeft, denk ik, de leden echt geholpen,
[0:57:10] ook in de voorbereiding met het debat met de staatssecretaris.
[0:57:12] Ik dank ook de aanwezigen op de publieke tribune
[0:57:14] en zij die digitaal hebben meegekeken.
[0:57:17] En dan sluit ik hierbij deze technische briefing.
[0:57:20] Dank u wel.