Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Verward/onbegrepen gedrag en veiligheid

[0:00:02] Goedemiddag, ik zou graag van start willen gaan.

[0:00:04] Welkom bij de vaste Kamercommissie Justitie en Veiligheid...

[0:00:08] ...voor onze technische briefing...

[0:00:10] ...over personen met verwacht en onbegrepen gedrag en veiligheid.

[0:00:14] Deze technische briefing vindt plaats in het kader van onze parlementaire verkenning.

[0:00:18] En ik heet allereerst van harte welkom onze gasten...

[0:00:20] ...mevrouw Vogelsang, de heer Van der Kroon, de heer Dronkers en de heer Van Briemen.

[0:00:25] En voordat ik overga naar onze gasten die zichzelf kunnen introduceren...

[0:00:29] korte inleiding kunnen geven en een presentatie geef ik heel kort vooraf

[0:00:32] nog het woord aan onze rapporteurs. Ik dacht dat we mochten zeggen verkenners

[0:00:38] in het kader van de parlementaire verkenning, maar het zijn rapporteurs en

[0:00:41] het zijn mevrouw Moedleweg en mevrouw Michon-Derkse. Een heel kort woordje

[0:00:44] vooraf van jullie. Samen met collega Michon-Derkse zijn wij als rapporteurs

[0:00:52] aan de slag gegaan met de parlementaire verkenning. Dat is een nieuw instrument

[0:00:57] voor degenen die daar nog weinig ervaring mee hebben.

[0:01:01] Dat betekent dus ook dat wij meerdere experts om input hebben gevraagd.

[0:01:05] En morgen hebben we daar een ronde tafelgesprek over.

[0:01:09] Vandaag krijgen we van VWS en JNV een technische briefing

[0:01:13] over de werkagenda waaraan wordt gewerkt

[0:01:16] en die we na de zomer, volgens mij, mogen verwachten.

[0:01:20] En wij hopen met de input die wij vandaag en morgen zullen horen en leveren,

[0:01:26] het werkagenda te optimaliseren?

[0:01:31] Ja, in aanvoeling daarop.

[0:01:34] Ik vind het heel mooi en ik ben ook blij dat er zoveel collega's uit deze

[0:01:37] commissie aanwezig zijn en dat we ons juist die combinatie van VWS en JNV

[0:01:42] ook in deze verkenning hebben samengepakt, maar wel met als doel

[0:01:46] om ook het werk van alle politiemannen en vrouwen op straat wel te verlichten,

[0:01:52] want je hoort toch, nou ja, bij wie je ook maar spreekt, dat dat een ongelofelijke

[0:01:58] inbreuken en er nog over last is voor hun dagelijks werk.

[0:02:02] Er wordt veel over het onderwerp gesproken, wel versnipperd.

[0:02:05] Versnipperde debatten, versnipperde woordvoerders ook aan onze kant.

[0:02:09] En ik hoop dat we met deze verkenning samen kunnen brengen en daadwerkelijk

[0:02:13] concrete suggesties kunnen doen die ook voor iedereen tot verbetering zullen leiden.

[0:02:19] Dat van mijn kant.

[0:02:21] Veel dank namens ons allemaal aan jullie als rapporteurs dat jullie dit belangrijke werk

[0:02:26] namens ons alle aan het doen zijn en natuurlijk aan de ondersteuning daarbij niet te vergeten.

[0:02:32] Dat gezegd hebbende gaan wij snel over naar onze gasten.

[0:02:35] Allereerst mevrouw Vogelsang.

[0:02:37] Voorzitter, dank u wel.

[0:02:39] Ik ben Monique Vogelsang, directeur-generaal Politie- en Veiligheidsregio's.

[0:02:42] Ik zal vanuit Justitie en Veiligheid vooral de kant van de politie algemene inleiding houden.

[0:02:49] Dan zal collega van VWS vanuit de zorgkant doen en dan zal Wouter ingaan op de werkagenda.

[0:02:56] Zo hebben we de taken een klein beetje verdeeld.

[0:03:00] De problematiek van de aanpak van mensen met verward en onbegrepen gedrag kent een lange geschiedenis.

[0:03:07] Zo'n tien jaar geleden arrendeerde toenmalig korpschef Bouwman het onderwerp voor het eerst.

[0:03:12] Agenten zouden 15 à 20 procent van hun tijd kwijt zijn aan de opvang en begeleiding van

[0:03:16] mensen met verward gedrag.

[0:03:18] In aantallen is deze problematiek niet minder geworden.

[0:03:21] In tien jaar tijd zijn we bij de politie van 80.000 meldingen naar ruim 140.000 meldingen per jaar gegaan.

[0:03:28] De oorzaken daarvan zijn divers.

[0:03:30] De samenleving is complexer geworden, waardoor mensen gemakkelijker de grip krijt raken en soms ontsporen.

[0:03:37] Het is ook zo dat de tolerantiegrens bij mensen voor ander gedrag lager lijkt te worden.

[0:03:43] Er wordt in ieder geval veel vaker gemeld.

[0:03:46] Afwijkend gedrag schikt af en mensen willen er geen last van hebben.

[0:03:50] Ten slotte is de ambulantisering van de zorg en de inzet van mensen om meer deel te nemen

[0:03:55] in de samenleving en niet weg te stoppen in instituten, heeft hierbij een rol gespeeld.

[0:04:00] Wat overigens maatschappelijk en politiek gedragen ontwikkelingen.

[0:04:05] De groep mensen waar we het over hebben, is dan ook zeer divers.

[0:04:09] Het gaat om mensen die dakloos zijn geworden, als gevolg van een echtscheiding of verlies

[0:04:12] van een baan.

[0:04:13] Mensen die een verkeerde of in hun ogen juist goede pil hebben genomen.

[0:04:17] Mensen met een verstandelijke beperking, dementerende, arbeidsmigranten die tussen wal en schip raken

[0:04:23] en een groep die geestelijke gezondheidszorg nodig heeft, bijvoorbeeld vanwege psychose.

[0:04:30] Er zijn feitelijk twee problemen.

[0:04:32] De toenemende inzet van politie op mensen met verwart en of onbegrepen gedrag is veel te hoog.

[0:04:38] Daarbij zijn agenten geen zorgverlener en de inzet gaat ten koste van belangrijke politietaken.

[0:04:43] Maar ook en vooral krijgen mensen niet de zorg of begeleiding die ze nodig hebben.

[0:04:48] Eenvoudige oplossingen zijn er niet.

[0:04:50] De diversiteit van de groep vergt maatwerk en de druk op de politie, op de zorg en op het

[0:04:56] sociaal domein zijn groot.

[0:04:58] Iedereen heeft te maken met schaarste op de arbeidsmarkt.

[0:05:02] Zoals gezegd, presenteren we vandaag vanuit het ministerie van VWS en JNV hoe we de afgelopen

[0:05:08] jaren een gezamenlijke aanpak hebben gedaan om deze problematiek aan te pakken.

[0:05:15] Als ik nog inzoom op de politie, zoals aangegeven hebben we jaarlijks te maken met ruim 140.000 meldingen,

[0:05:22] waar meestal twee agenten op afkomen die gemiddeld tenminste twee tot drie uur bezig zijn.

[0:05:29] Omgerekend betekent dit op jaarbasis zeker 400 tot 600 fde.

[0:05:34] Dat is de hele politieformatie in drie middelgrote steden.

[0:05:38] Onze dienst speciale interventies wordt ook steeds vaker opgeroepen.

[0:05:44] Zij zijn opgeleid en geoefend om terroristen uit te schakelen, maar vorig jaar kwamen zij

[0:05:48] meer dan zestig keer in actie bij wat ik maar zorgcasussen noem en mogelijk suicidepogingen.

[0:05:55] Bij het traject politiefunctie dat vorig jaar is gestart, heeft onze minister van JNV ook

[0:06:01] benoemd dat deze grote inzet bij de politie niet langer houdbaar is.

[0:06:05] Tegelijkertijd komen we van ver.

[0:06:07] VWS, JNV, Zorg en Veiligheid hebben al een paar goede stappen gezet.

[0:06:12] Mensen die verward zijn, komen de laatste vier jaar niet meer in een politiecel.

[0:06:17] Door afspraken met de regionale ambulancevervoerders rijdt de politie, als er iemand op straat

[0:06:21] wordt aangetroffen, niet meer naar de instellingen.

[0:06:24] Er zijn goede initiatieven met triage.

[0:06:27] Dat wil zeggen dat de witte kolom direct bij een melding meekijkt, op de meldkamer of op

[0:06:31] straat, en daarbij wordt gekeken of de melding wel om politieinzet vraagt.

[0:06:36] Soms moet de brandweer helpen als iemand zich heeft vastgezet op een balkon, of is er zorg

[0:06:41] nodig of volstaat een maatschappelijk werker die op de fiets even langsgaat.

[0:06:47] Er zijn ook mooie tafels, bijvoorbeeld in Brabant, waar de politie zelfs al helemaal

[0:06:51] niet meer meedoet in de triage.

[0:06:54] Er is daarnaast een groep van ongeveer 1500 potentieel gevaarlijke mensen.

[0:06:59] Voor deze groep werken we aan goede aansluiting tussen strafrechtelijke en reguliere geestelijke

[0:07:04] gezondheidszorg.

[0:07:05] Er wordt ingezet op een levensloopaanpak en meer beveiligde bedden.

[0:07:11] En we doen nader onderzoek naar een groep van 10.000 personen die verantwoordelijk zijn

[0:07:17] voor tien of meer meldingen in de afgelopen jaren.

[0:07:21] Hopelijk geeft ons dat meer handvatten voor nadere interventies.

[0:07:25] Uiteindelijk is het streven dat de politie niet meer altijd rijdt voor iemand die het even niet meer weet.

[0:07:30] De politie blijft natuurlijk altijd rijden als er sprake is van dreigend geweld.

[0:07:34] Daar is geen discussie over.

[0:07:37] Concluderend. De politie moet te vaak worden ingezet in situaties waar geen geweldzetting, maar zorg of

[0:07:43] sociale begeleiding nodig is.

[0:07:45] Als we nu kijken wat aanvullend nog zou kunnen helpen op wat we al doen.

[0:07:51] Scherpere triage op de meldkamer, zodat zorg- of wijkprofessionals op overlastmeldingen af kunnen

[0:07:58] en niet de politie.

[0:08:00] Meer bekendheid aan het landelijk meldpunt zorgwekkend gedrag.

[0:08:05] 0800-1205. Nu loopt alles eigenlijk via 112 en de vraag is of dat handig is.

[0:08:13] 24-7, beschikbaarheid van geïntegreerde crisisdiensten in de zorg.

[0:08:17] In gemeenten ervoor zorgen dat het domein over stijgende samenwerking in zorg en

[0:08:22] sociaal domein tot stand komt.

[0:08:25] Structurele financiering van een aantal trajecten in plaats van de projectmatige

[0:08:29] oplossingen die tot losse projecten leidt.

[0:08:32] Meer beveiligde bedden.

[0:08:35] passende verblijf- en woonvoorzieningen, specifieke woonvoorzieningen voor die kleine groep mensen

[0:08:39] met echt ontwrichtend en gevaarlijk gedrag, en in zijn totaliteit werken aan bestaanszekerheid.

[0:08:47] Dat, voorzitter, wat mij betreft, is mijn inleiding.

[0:08:50] Dank u wel.

[0:08:51] Dan geef ik het woord aan de heer Van der Kroon.

[0:08:54] Ik zie dat hier Van der Kroon staat, maar dat moet met een A zijn, anders raak je in een

[0:09:00] identiteitscrisis en wie weet wat voor gevolgen het zou kunnen hebben.

[0:09:03] Goedendag.

[0:09:04] Mijn naam is Frank van den Kralen, plaatsvangend MT-lid,

[0:09:07] directie curatieve zorg, verantwoordelijk voor de GGZ.

[0:09:10] Mijn verhaal zal misschien voor een deel overlappen met wat mevrouw Vogelsang net heeft gezegd.

[0:09:14] Ik denk dat dat aantoont hoe goed wij samenwerken en het belang ook van die samenwerking

[0:09:18] tussen het ministerie van Justitie en Veiligheid en VWS.

[0:09:23] Ik wil erop wijzen dat de groep personen met verwarst gedrag een zeer diverse groep is.

[0:09:27] Het gaat om een groep mensen die de grip tijdelijk op het leven kwijtraakt.

[0:09:30] dat kwijtraakt van die grip.

[0:09:34] Het is moeilijk voor deze mensen zelf en hun naasten,

[0:09:36] maar kan ook maatschappelijk gezien voor grote gevoelens van onveiligheid zorgen.

[0:09:40] En daar hebben wij een gezamenlijke opdracht vanuit VWS en JNV

[0:09:43] om te zorgen dat deze mensen tijdig passende zorg en ondersteuning krijgen.

[0:09:48] Ik wil er wel bij blijven benadrukken dat de E33-registraties,

[0:09:52] de melding persoon met verwart gedrag, ook een hele groot groep mensen omvat

[0:09:55] die geen gevaar vormen voor zichzelf of hun omgeving.

[0:09:58] Het is de zaak om deze mensen niet allemaal voor één kam te scheren,

[0:10:01] maar zorgvuldig om te gaan met iedereen die hier binnenvalt

[0:10:04] en zij die wel een gevaar vormen, tijdig zorg te bieden.

[0:10:09] Het gaat namelijk ook vaak over mensen die behoefte hebben aan hele basale zaken.

[0:10:14] Een dak boven hun hoofd, bestaanszekerheid of de verbinding met anderen.

[0:10:19] Hierin trekken we ook met andere departementen op, zoals SZW en BZK,

[0:10:24] om mensen dit te kunnen bieden.

[0:10:27] Daar ligt in ieder geval een gedeelde verantwoordelijkheid

[0:10:29] voor nu en in de toekomst.

[0:10:32] En tegelijkertijd, en dat mevrouw Vogelsang ook al onderstreepte, is dat we al veel goede

[0:10:37] initiatieven zien in de praktijk.

[0:10:39] Afgelopen periode hebben we met elkaar ingezet op het uitrollen van de wijk-GGD'er als een

[0:10:43] professional die tussenzorg- en veiligheidsdomein opereert en voorkomt dat problematiek escaleert.

[0:10:48] We hebben ingezet op professionalisering en de inzet van ervaringsdeskundigen, omdat we weten

[0:10:52] dat zij juist deze mensen goed kunnen helpen en tijdig in de zorg kunnen krijgen.

[0:10:57] En het is belangrijk om hierin samen te blijven werken.

[0:10:59] En inderdaad, zoals gezegd, er is een klein deel van een groep van ongeveer 1500 mensen

[0:11:03] die gevaarlijk gedrag vertoont en ook voor zijn omgeving gevaarlijk gedrag kan vertonen.

[0:11:08] Daar hebben we fors in geïnvesteerd,

[0:11:10] zowel op regionaal als lokaal niveau, middels verschillende actieprogramma's.

[0:11:14] We hebben gemeentes proberen te ondersteunen.

[0:11:16] Dat doen we op dit moment langs de lijn van het actieprogramma Grip op onbegrip.

[0:11:20] En zoals al aangegeven, vervoer van personen met verward gedrag

[0:11:23] hebben we bij de RAV's belegd, de regionale ambulancevoorzieningen.

[0:11:27] En daarnaast, ik denk heel belangrijk in dit kader om op te noemen, de levensloopaanpak,

[0:11:30] ...waarvan de politie recent ook heeft aangegeven dat zij zeer tevreden zijn met hoe dit werkt...

[0:11:35] ...en dat dit werkt, omdat het mensen inderdaad die gevaarlijk gedrag vertonen, in beeld houdt.

[0:11:41] In het kader van de werkagenda, waar mevrouw Volgenszang al kort op wees...

[0:11:45] ...licht ik drie belangrijke punten uit voor ons.

[0:11:48] Ten eerste het inzet op meer passend zorgaanbod voor deze doelgroep...

[0:11:52] ...specifiek voor een kleine groep mensen...

[0:11:53] ...dat in het kader van een traject langdurig klinisch verblijf.

[0:11:57] Betere aansluiting tussen wettelijke stelsels...

[0:12:00] Dus tussen het stelsel van de ZVW en de WLZ, de wet langdurige zorg en de zelfverzekeringswet,

[0:12:06] en de WMO, de wet maatschappelijke ontsteuning, en het strafrecht.

[0:12:11] En als laatste ook nog de inzet om de overgang tussen stelsels te versoepelen en te verbeteren.

[0:12:17] Kennisdeling wat betreft risicotaxatie en de overgangen van zorg naar veiligheid en van

[0:12:22] veiligheid naar zorg beter in te richten.

[0:12:26] Afsluiterend, ik wil nogmaals benadrukken dat het dus echt gaat om een kleine groep die

[0:12:29] voor gevaar zorgt.

[0:12:30] De grootgroep personen met verward of onbegrepen gedrag doet dat niet

[0:12:33] en verdient gewoon zorg en ondersteuning.

[0:12:37] Dat neemt niet weg dat... We zien dat er incidenten zijn.

[0:12:40] Die zullen nooit honderd procent voorkomen zijn.

[0:12:43] Tegelijkertijd voelen we wel een brede en een gedeelde verantwoordelijkheid

[0:12:45] vanuit de Rijksoverheid om hier een antwoord op te formuleren,

[0:12:48] nu en in de toekomst.

[0:12:49] Wat we de afgelopen jaren hebben poogd te doen

[0:12:51] en de komende jaren ook zullen blijven doen.

[0:12:53] Volgens mij kan ik daarmee afsluiten en het woord aan mijn collega geven.

[0:12:57] Alsjeblieft.

[0:12:57] Ik geef het woord inderdaad aan de heer Tronckx.

[0:12:59] Nee, dat geeft helemaal niks. Dat gaat heel soepel zo. Gaat u gang.

[0:13:03] Dank u wel, voorzitter. Mijn naam is Wouter Dronckers.

[0:13:05] Ik ben plaatsvangend directeur Sanctie- en Slachtofferbeleid

[0:13:08] bij het ministerie van Justitie en Veiligheid.

[0:13:11] En tevens MT-lid Forensische Zorg.

[0:13:13] Het gaat over zorg in een gedwongen strafrechtelijke kader.

[0:13:16] Ik ga een korte presentatie voor u houden.

[0:13:20] Als de pieper het wil doen.

[0:13:25] Nee, dat deed hij tien minuten, of wel een kwartier geleden deed hij het.

[0:13:29] Ik ga vast beginnen te praten en er komt al een meneer aanlopen die...

[0:13:33] Even kijken. Ik ga kort in op de probleemstelling.

[0:13:35] Wat is er nou eigenlijk aan de hand?

[0:13:37] Hoe ziet de doelgroep eruit?

[0:13:39] Wat is de inzet vanuit de Rijksoverheid?

[0:13:42] En wat is er verder nodig volgens de caterpartners?

[0:13:45] Als het allemaal niet werkt heb ik nog printjes voor u meegenomen.

[0:13:48] Alles komt goed.

[0:13:54] Ik ga door.

[0:13:56] Mensen kunnen de grip op het tijdelijk leven kwijtraken...

[0:13:58] vanwege hun diversiteit aan problemen.

[0:13:59] Mijn collega's hebben dat net toegelicht.

[0:14:02] Ik voeg er nog aan toe, het kan iedereen overkomen.

[0:14:04] Als ik onverhoopt over twee jaar word ontslagen en verbitterd aan de drank ga...

[0:14:10] ...en mijn partner en mijn huis verlies...

[0:14:12] ...kan ik zomaar ook in die statistiek van de politie terechtkomen.

[0:14:16] Dus dat is wel belangrijk, om ook even met elkaar bij stil te staan.

[0:14:19] Dat het niet om een heel bijzonder groep gaat, maar om...

[0:14:22] ...ja, ook gewoon mensen die een moeilijke fase in hun leven kunnen doormaken.

[0:14:26] Ook mensen die drugs hebben gebruikt en in de war zijn,

[0:14:30] mensen die geestelijke gezondheidszorg nodig hebben,

[0:14:33] mensen met een verstandelijke beperking.

[0:14:35] Maar een grote diversiteit aan problemen.

[0:14:37] Die krijgen niet altijd de juiste zorg en ondersteuning,

[0:14:40] vandaar dat ze soms onnodig in aanraking komen met politie en justitie.

[0:14:44] En een heel klein deel kan zelfs gewelddadig...

[0:14:49] Of ze uitgedeeld kunnen worden.

[0:14:57] En als je dit op je inlaat werken,

[0:14:59] Dus dat er een diversiteit aan problemen onder zit

[0:15:03] en dat het gaat om mensen die niet gevaarlijk zijn,

[0:15:06] welal niet gevaarlijk, en sommige mensen die wel gevaarlijk zijn,

[0:15:09] dan snap je dat je dit niet in één domein kan oplossen.

[0:15:11] Je hebt én het sociaal domein nodig, én het zorgdomein,

[0:15:16] én de maatschappelijke ondersteuning,

[0:15:18] en in die liter ook nog het woondomein en de bestaanszekerheid.

[0:15:21] O, kijk.

[0:15:23] Nou, dubbel gestikt houdt beter, lijkt het gezegde.

[0:15:27] Dan gaan we naar de doelgroep.

[0:15:30] Die ziet u hier in een soort eenvoudige visualisatie vormgeven.

[0:15:35] Met onderop een groep mensen die zich in een kwetsbare positie bevindt.

[0:15:39] Mensen die makkelijk de grip op het leven kwijtraken.

[0:15:42] U weet nog beter dan ik dat de wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid...

[0:15:45] hier onlangs een rapport over heeft uitgebracht.

[0:15:48] Bovenop de laag van de piramide, daar ziet u een groep die te maken heeft met multiproblematiek.

[0:15:55] meerdere problemen die bij elkaar komen, schulden, huissessingproblemen, dakloosheid, huiselijk geweld,

[0:16:03] problemen met de geestelijke gezondheid, verstandelijke beperkingen, inwisselende constellaties,

[0:16:08] dus niet dat ze allemaal dat allemaal hebben, maar dat zorgt dan voor toch wel vrij heftige problematiek.

[0:16:13] En helemaal bovenaan zie je dan in de top van de piramide de mensen bij wie ook sprake is van gevaarzetting,

[0:16:20] ongeveer 1.500. Nou, dat even als een soort conceptueel model van hoe kan je nou naar die groep kijken.

[0:16:26] Dit is geen datavisualisatie met enorm knappe data die eronder ligt.

[0:16:31] Wij willen graag zelf ook meer zicht krijgen op deze groep.

[0:16:34] Dat is de afgelopen jaren moeilijk gebleken, daar kom ik nog op terug.

[0:16:37] Maar we, ZON en WE, een onderzoeksinstelling van het ministerie van VWS,

[0:16:41] gaat hier ook onderzoek naar doen. Dat helpt.

[0:16:46] Ja, in vier jaar tijd zijn er bijna 900.000 meldingen geweest bij de politie.

[0:16:52] De politie heeft echt goed in die systemen gekeken.

[0:16:53] Niet alleen naar die E33-meldingen, want er zijn veel meer type meldingen.

[0:16:58] En daaruit dus dit getal naar boven gehaald.

[0:17:03] En waarom is die analyse nodig?

[0:17:04] Zo'n systeem is voor de operationele processen van de politie.

[0:17:09] En niet zozeer voor beleids- of verantwoordingsinformatie.

[0:17:11] Dus je moet echt goed in dat systeem kijken om te kijken hoe zit het nou in elkaar.

[0:17:16] Je ziet een stijgende trend.

[0:17:18] Collega Vogelsang zei er al wat over.

[0:17:20] En je ziet eigenlijk dat een beperkte groep verantwoordelijk is voor een heel groot aantal meldingen.

[0:17:26] Het is bijna 10.000 personen die voor een heel groot deel van de meldingen verantwoordelijk zijn.

[0:17:33] En de inzet van de DSI heeft mijn collega al genoemd.

[0:17:37] Dit vanuit de politie is één bril om naar dit verhaal te kijken, maar er is natuurlijk nog een bril.

[0:17:42] Dat is de bril van de zorg.

[0:17:45] En ik haal een RIVM-onderzoek uit 2018 aan.

[0:17:49] En dat past eigenlijk wonderwel ook op hetgeen ik net zei.

[0:17:52] Ook daar zie je eigenlijk dat een kleine groep verantwoordelijk is.

[0:17:55] Klein, hè? Tienduizend is nog steeds veel.

[0:17:57] Maar een betrekkelijk kleine groep.

[0:17:58] Hier wordt dertienduizend genoemd voor een groot deel van de meldingen.

[0:18:02] RIVM zegt ook, en dat is ook belangrijk om bij stil te staan,

[0:18:05] ja, die E33-meldingen en de andere meldingen in de politie-systemen,

[0:18:09] die bieden eigenlijk weinig zicht op de achterliggende groep.

[0:18:12] Dat is ook wel logisch, want politie...

[0:18:15] mensen zijn geen artsen, geen medici.

[0:18:17] Dus als iemand helemaal

[0:18:18] in de war voor zich ziet, is het moeilijk

[0:18:21] voor een politieman om te zeggen dat nou

[0:18:22] een bad trip of een

[0:18:24] psychose is.

[0:18:26] Daardoor komt ook dat je met die meldingen eigenlijk

[0:18:28] niet goed zicht krijgt op wat zit daar nou

[0:18:30] onder. Nederlands GGZ

[0:18:33] en dat zit ook in uw

[0:18:35] documentatie vanuit

[0:18:37] kennisondersteuning, zegt dat

[0:18:38] ruim een derde van de mensen

[0:18:40] waarover een E33-melding is gedaan, dan bekend is bij de politie.

[0:18:43] En daar zie je eigenlijk dat sinds 2018 ook de betere zicht is gekomen op deze groep.

[0:18:49] En voor de rest, de overige twee derde,

[0:18:52] zou je kunnen zeggen dat daar ongetwijfeld ook mensen bij zijn die zorgmeiders zijn

[0:18:57] of om wat voor reden ook de weg niet naar de zorg hebben gevonden.

[0:19:01] Dus hoeveel mensen er precies GGZ-problematiek hebben, is enerzijds een dark number.

[0:19:07] En tegelijkertijd kan je ook hieruit concluderen dat het niet alleen

[0:19:10] GGZ. En ook hier zie je weer, dat ook de Nederlands GGZ zegt, wij zien dat een klein deel van de groep

[0:19:17] verantwoordelijk is voor het overgrote deel van de meldingen. Dan fokken we ze nog eventjes op die

[0:19:24] groep helemaal bovenaan in de piramide, als jullie nog even voor u in gedachte kan nemen, de groep met

[0:19:29] een hoog veiligheidsrisico. AEF heeft daarvan geschat, meer dan een schatting is het eerlijk ook

[0:19:34] niet, dat dat ongeveer 1500 mensen zijn. Ik ga niet alles voorlezen wat hier staat,

[0:19:40] Maar als je het op je inlaat werkt, dan zie je eigenlijk

[0:19:43] dat hier die multiparametrieken in een heel heftige manier bij elkaar komen.

[0:19:48] Je ziet echt veel ernstige geestessiekten.

[0:19:52] 85 tot 95 procent is natuurlijk een gigantisch hoog aantal.

[0:19:55] 40 procent psychosis, dat zijn gewoon hele ernstige psychiatrische aandoeningen.

[0:19:59] Een enorme middelenafhankelijkheid, 60 tot 70 procent.

[0:20:03] En dan ook nog 25, 30 procent met een verstandelijke beperking.

[0:20:07] Maar misschien, als je dat allemaal stuk voor stuk zou onderzoeken, zit nog wel meer.

[0:20:11] Dus hier zie je echt al die problemen in deze groep bij elkaar komen.

[0:20:18] Nou, dan is natuurlijk de vraag, Rijksoverheid, wat doet u daar eigenlijk aan?

[0:20:21] En dat is voor ons begonnen in het jaar 2015 met de verschrikkelijke moord op oud-minister Els Borst.

[0:20:30] U kunt zich dat ongetwijfeld herinneren.

[0:20:32] Ook een naaste van de dader kwam op het leven en dat heeft een start gegeven voor een onderzoekscommissie,

[0:20:37] de Commissie Hoekstra, en de jaren daarna zie je eigenlijk dat Rijk en de lokale overheden

[0:20:42] proberen om in goede samenwerking die aanpak van personen met verward gedrag

[0:20:50] vorm te geven. En ik ga dit niet allemaal één voor één doorlopen, maar in de kerns

[0:20:54] gaat het om wisselende vormen van samenwerking tussen het Rijk en het lokaal domein.

[0:20:59] En wat heeft dat dan opgeleverd? De veiligheidshuizen zijn zorg- en

[0:21:03] veiligheidshuizen geworden, waarbij de zorg nadrukkelijk is aangehaakt,

[0:21:07] waar ook heel veel casuïstiek wordt besproken,

[0:21:09] juist op dat snijvlak van zorg- en veiligheidshuis.

[0:21:12] Er is lokaal beleid ontwikkeld voor gemeenten.

[0:21:14] Hoe kan je dit nou goed aanpakken?

[0:21:16] Er zijn regioadviseurs aangesteld

[0:21:18] om de regio's, de veiligheidsregio's, te adviseren.

[0:21:21] Hoe doe je dat goed? En dat wordt gecoördineerd

[0:21:22] vanuit een post bij de VNG.

[0:21:25] Er is een ketenveldnorm afgesproken voor het top van de piramide.

[0:21:29] Welke zorg heeft deze groep nodig?

[0:21:30] En de levensloopaanpak, die collega Vogelsang

[0:21:33] en collega Van der Kroon al noemden, die hoort daarbij.

[0:21:35] Het doel is om te zorgen, zoveel mogelijk, dat deze mensen steeds in zorg zijn.

[0:21:40] Best een opgave voor zorgmeidens bijvoorbeeld, maar heel belangrijk om zorgen dat het niet uit de hand loopt.

[0:21:47] Landelijk coördinatiepunt beveiligde bedden.

[0:21:49] Overzicht over waar zijn de beveiligde bedden in ons land.

[0:21:53] Bemiddeling bij moeilijk plaatsbare patiënten, cruciaal.

[0:21:57] Melkpunt zorgwekkend gedrag, het nummer is u al net genoemd.

[0:22:00] Vervoer, mijn collega van de kroon noemde het.

[0:22:02] Maar ook belangrijk is het zicht op best practices.

[0:22:05] Dus dat je door het in de...

[0:22:07] Nou, sinds de start in de praktijk heel veel dingen uitproberen.

[0:22:11] Goed zicht krijgt op wat werkt en wat niet.

[0:22:13] De triage in de meldkamer.

[0:22:15] De triage op straat, die collega Vogelzang ook noemde.

[0:22:22] Nu zijn we bezig met het actieprogramma Grip op onbegrip.

[0:22:26] Ik zag daar ook in het wetgevingsoverleg van de commissie vragen over.

[0:22:30] Dat gaat over de aanpak van personen met verward en onbegrepen gedrag.

[0:22:33] En het hele doelstelling is eigenlijk om de zin die in het coalitieakkoord staat...

[0:22:38] ...ik bedoel niet op het hoofdlijnakkoord, maar het coalitieakkoord...

[0:22:44] ...om de samenwerking tussen zorg en veiligheid te versterken.

[0:22:49] En daarvoor organiseren we conferenties, werkconferenties in alle veiligheidsregio's.

[0:22:54] Volgende maand verwachten we de laatste te doen.

[0:22:56] We hebben alle veiligheidsregio's gehad op drie namen...

[0:22:59] ...maar die hadden goede redenen waarom het niet nodig was.

[0:23:01] Er kunnen subsidies worden aangevraagd.

[0:23:03] We zien die ook behoorlijk binnenstromen bij Zonnenwee.

[0:23:06] Dus dat stemt optimistisch.

[0:23:09] En ik wil daar nadrukkelijk bij zeggen dat het geld wat hiervoor,

[0:23:12] vanuit het huidige coalitieakkoord bij Justitie en Veiligheid staat,

[0:23:15] is structureel geld.

[0:23:16] Dus we willen ook echt af van de projectificatie,

[0:23:20] zoals in een van de papers stond in uw leespakket,

[0:23:23] en toe naar structurele financiering, want het is een structureel vraagstuk.

[0:23:30] Dan ga ik even naar mijn collega van de Kroon,

[0:23:34] Die zich richt op de inzet van de Rijksoverheid op niet van de zorg.

[0:23:38] Dat zou voor mij als justitieman glad ijs worden, dus...

[0:23:41] Goed, dit gaat niet via de voorzitter, neem ik aan, maar dit doen we even onderling.

[0:23:47] De toegankelijkheid van zorg is natuurlijk een breder thema.

[0:23:50] Mevrouw Vogelsang gaf het al aan dat ook daar een enorme druk is op de capaciteit.

[0:23:55] In dat kader hebben we een brede set aan afspraken gemaakt...

[0:23:58] ...om de toegankelijkheid van de zorg te verbeteren.

[0:23:59] En ik loop ze eigenlijk een beetje van groot naar klein af in Vogelvlucht.

[0:24:02] Daar valt veel meer over te zeggen, maar dat voert ver voor hier.

[0:24:05] We hebben een brede set afspraken gemaakt

[0:24:07] in het kader van het Integraal Zorgakkoord, u bent vast wel bekend,

[0:24:10] waarbij we enerzijds kijken naar hoe we de aansluiting tussen het sociaaldomein

[0:24:13] en de curatieve GGZ kunnen verbeteren binnen het verkennend gesprek,

[0:24:18] hoe we kijken hoe we de cruciale GGZ overeind kunnen houden,

[0:24:22] ook de komende periode, de toegankelijkheid daarvan kunnen borgen.

[0:24:25] Een van de elementen daarbinnen, binnen die aanpak,

[0:24:27] is heel specifiek het aanbod van beveiligde bedden.

[0:24:30] Dus plekken waar mensen inderdaad in een beveiligde setting terecht kunnen

[0:24:33] om zorg te ontvangen.

[0:24:36] Een derde is ook de digitalisering.

[0:24:38] We willen inzetten op meer en beter digitaal toegankelijke zorg,

[0:24:42] waardoor we hopen capaciteit vrij te spelen

[0:24:44] voor mensen die een zwaardere zorgvraag hebben,

[0:24:47] waar ook een deel van deze doelgroep onder valt.

[0:24:50] Als ik hem verder afloop, dan zijn we bezig met traject zorgcoördinatie.

[0:24:53] Dat betekent de samenwerking in de regio

[0:24:56] om de acute zorgketen goed op elkaar uit te lijnen.

[0:24:59] Er werd ook gerefereerd aan het concept van triage in de meldkamer.

[0:25:03] Maar we willen niet voor het eerst ook zicht en grip krijgen

[0:25:05] op wat is er nu aan acute GGZ beschikbaar per regio?

[0:25:10] En is dat ofdoende en wordt dat optimaal benut?

[0:25:13] Vervolgens iets kleiner een onderzoek naar verkeerde bedden.

[0:25:16] We merken dat bij heel veel van deze mensen eigenlijk ook de problematiek speelt

[0:25:19] dat mensen te lang op een te hoog beveiligd bed blijven liggen.

[0:25:23] Wat inhoudt dat de capaciteit daar ook niet optimaal benut wordt.

[0:25:28] Het is eigenlijk sprake van een badkuip waar een stop in zit.

[0:25:30] En als die stoppen niet uittrekken, dan kunnen er geen nieuwe mensen met instromen,

[0:25:33] waardoor die niet kunnen rekenen op deze zorg.

[0:25:35] Terwijl ze vaak wel uit zouden kunnen stromen, als we het goed organiseren met elkaar.

[0:25:40] Nou, inderdaad, de aandacht voor passende verblijfs- en woonvoorzieningen,

[0:25:44] die is door uw Kamer ook gevraagd, middels de motie Eerdmans-Bikker.

[0:25:47] Daar wordt vanuit de directie maatschappelijke ondersteuning van het ministerie van VWS

[0:25:50] nu ook gekeken hoe daar uitvoering aan te geven.

[0:25:53] Dat betekent dat deze mensen vaak ook behoefte hebben aan een verblijfsplek

[0:25:56] die wat afwijkt van een regulier huis,

[0:25:59] waar ze misschien iets meer rust hebben, iets meer afzondering.

[0:26:01] En we kijken hoe we dat ernaartoe kunnen organiseren

[0:26:03] om op die manier ook de overlast te beperken.

[0:26:06] En onderzoek en het plannen van een durig klinisch verblijf.

[0:26:09] En ik kijk even, misschien kan de heer Van Briemen mij daar nog op aanvullen.

[0:26:12] Het gaat over een zeer beperkte doelgroep van ongeveer zestig mensen

[0:26:15] die in een carousel zit, zoals we dat noemen, op dit moment in de zorg,

[0:26:19] waarbij ze zodanig gevaarlijk en ontwrichtend gedrag vertonen

[0:26:22] dat ze eigenlijk niet handhaafbaar zijn in een reguliere zorgzetting

[0:26:25] of zelfs niet een beveiligde zorgzetting.

[0:26:27] Voor deze mensen zouden we structureel iets willen regelen,

[0:26:29] zodat we de reguliere zorg ontlasten

[0:26:31] en ook geweldsincidenten en overlast kunnen gaan beperken.

[0:26:36] Heb je nog een aanvoer?

[0:26:37] Dat lijkt me een goed verwoord.

[0:26:39] Die voorbereidingen daarvoor zijn nu in gang gezet

[0:26:42] en dan hopen we vanaf 25 dagen ook echt met de realisatie te beginnen.

[0:26:54] Excuses, ja.

[0:26:56] Wij zijn eigenlijk als JNV en VWS continu in gesprek met alle veldpartijen

[0:27:00] die met dit onderwerp bezig zijn.

[0:27:03] Dat zijn een partij van vijftien.

[0:27:04] En we kijken natuurlijk ook vooruit.

[0:27:06] Wat is er nou in de toekomst nodig?

[0:27:08] En u heeft morgen gesprek met heel veel van die partijen.

[0:27:12] Dus ik hoop dat ze ongeveer dezelfde dingen gaan zeggen.

[0:27:16] Maar er is een boodschap geformuleerd.

[0:27:18] Die heeft ook de politie meegezonden in de documentatie als een van de bijlagen.

[0:27:23] Wat we met elkaar hebben vastgesteld van dit is eigenlijk nodig.

[0:27:26] Niet zozeer een Haagse boodschap, maar vooral een boodschap ook van de partijen zelf.

[0:27:31] Zij zeggen eigenlijk, de huidige aanpak, die moeten we voortzetten, want dat is nuttig.

[0:27:39] Ze zeggen, die domeinoverstijgende samenwerking is goed, maar die moet verbreed worden.

[0:27:44] Er moet ook gekeken worden naar woonvormen, passende woonvormen.

[0:27:47] Er is al wat nodig over gezegd en wij zijn daar ook over in gesprek met het ministerie van BZK.

[0:27:52] Bestaanszekerheid is belangrijk.

[0:27:53] Voor de onderste laag van de piramide is dat waarschijnlijk werken.

[0:27:58] En voor de bovenste laag van de piramide is die bestaanszekerheid ook relevant.

[0:28:02] ook omdat we weten dat armoede ook een stresshoor kan zijn,

[0:28:05] en vooral in die bovenstelavende piramide moet je natuurlijk vooral dat mensen rustig zijn.

[0:28:09] De caterpartners hameren op gegevensdeling.

[0:28:12] En ook een van u heeft daar recent nog een motie over ingediend.

[0:28:17] De caterpartners wijzen dan ook op de behandeling van de WAMs en de WGS

[0:28:20] als wetten die de gegevensuitwisseling in dit domein zouden moeten bevorderen.

[0:28:25] En last but not least vragen de caterpartijen om extra structurele middelen.

[0:28:30] en waarvoor dan? Voor verdere uitbreiding van die levensloopaanpak, bijvoorbeeld voor

[0:28:36] het discretionair budget wat kan worden toegepast om kleine financiële problempjes in die continuïteit

[0:28:42] van zorg op te lossen. Voor versterking van de zorg- en veiligheidshuizen, voor openbaar

[0:28:48] vervoer knooppunten waar vaak een bundeling is, waar die problematiek van verwart persoon

[0:28:53] ook intensief speelt. Dus dat is wat er volgens de ketenpartijen nodig is. En nogmaals, u vindt

[0:29:00] in uw documentatiebundel. Ja, ik dank u voor uw aandacht.

[0:29:06] Wij danken u heel erg voor de uitvoerige informatie. Echt heel zeer gewaardeerd.

[0:29:11] Dank u wel. We hebben gelukkig nog tijd om vragen te stellen.

[0:29:14] Maar ik beperk onszelf wel even tot één vraag per persoon.

[0:29:18] En wellicht is er daarna nog tijd voor nog een vraag.

[0:29:20] We inventariseren eerst een aantal vragen.

[0:29:24] We zetten even een comma naar de heer Aardema.

[0:29:26] Dat betekent dat we met vier vragen gaan beginnen.

[0:29:29] En dan hoop ik dat u intern de vragen kunt verdelen.

[0:29:33] Dus houdt het alsjeblieft een beetje kort.

[0:29:36] Ik heb de gasten al uitvoerig bedankt.

[0:29:37] Dat mag u ook nog allemaal doen, maar dat kost extra tijd.

[0:29:39] Ik heb dat namens ons allemaal gedaan.

[0:29:41] Mevrouw Moedloer, GroenLinks, PvdA, voor uw vraag.

[0:29:44] Dank, voorzitter.

[0:29:45] De aanleiding voor het feit dat wij deze parlementaire verkenning en een debataanvraag hebben gedaan,

[0:29:50] was onder andere de driedubbele moord in Rotterdam, de Albert-Einsteker,

[0:29:54] Laten we de commissie-Hoekstra niet vergeten, naar aanleiding van Els Borstens, met name

[0:29:59] die 1.500 gevallen die gevaarlijk gedrag vertonen.

[0:30:03] Mijn ervaring is dat zorg en veiligheid elkaars taal nog steeds niet genoeg spreken.

[0:30:10] Er worden allerlei losse maatregelen genomen.

[0:30:14] Het is allemaal vrij versnipperd wat er gebeurt.

[0:30:17] Mijn concrete vraag is dat als er een werkagenda komt, het niet meer dan logisch is dat er

[0:30:22] een probleemeigenaar is die de boel coördineert.

[0:30:26] En dat je dus niet alleen gaat kijken

[0:30:27] naar allerlei kleine maatregelen, maar integraal gaat werken.

[0:30:30] Mooie woorden zeggen we allemaal, gebeurt in de praktijk niet.

[0:30:34] Want dit kan dus ook betekenen dat je iets anders moet bedenken voor financiering,

[0:30:39] voor verantwoording en voor misschien het veranderen van het systeem.

[0:30:44] Wat vindt u daarvan?

[0:30:47] Dank, mevrouw Michonne Derksen, VVD.

[0:30:49] Ja, dank u wel.

[0:30:51] Ik begin gelijk met de vraag en ik ben

[0:30:52] altijd zeer gespitst op de informatiedeling. Het zal u niet verbazen. Die wetgegevensverwerkings-

[0:31:00] samenwerkingsverbanden staat nu op de rol bij de Eerste Kamer. In mijn ogen gaat die oplossen,

[0:31:06] maar ik hoor ook graag uw oordeel daarover. Maar nu las ik in een voortgangsbrief ook dat

[0:31:13] je niet-acute situaties, dat door politie kunnen die automatisch naar die regionale

[0:31:19] meldpunten kunnen worden gemeld, want ik ben dus erg gespitst op het ontlasten van de politieinzet.

[0:31:24] Vandaar ook deze vraag.

[0:31:25] Zitten daar nu juridische haken en ogen aan als het gaat om informatiedeling?

[0:31:30] Of, ik zie u al neeschudden, zijn er anderszins belemmeringen in informatiedeling tussen partners

[0:31:36] die u hier naar voren wilt brengen en waarvan u zegt dat als die zouden worden opgelost, dat zou ons helpen?

[0:31:42] Dank u wel.

[0:31:43] Leer Van Dijk, SGP.

[0:31:45] Dank u wel, voorzitter.

[0:31:48] Voorzitter, dank voor de alle informatie.

[0:31:51] Wel bijna schrikbarend om te horen hoeveel politiecapaciteit eigenlijk wordt weggezogen

[0:31:56] rond deze problematiek.

[0:31:58] En vandaar mijn vraag, in hoeverre is het haalbaar dan wel wenselijk om speciale teams in te richten

[0:32:03] die zich met hulpinstanties bezighouden of samenwerken om persoon met verdrag aan te pakken

[0:32:10] om zo de basisteams te ontlasten.

[0:32:12] Wat voor mogelijkheden liggen daar?

[0:32:15] De heer Adema, PVV.

[0:32:17] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:32:18] Ik kan het toch niet laten om

[0:32:22] deze uiteenzettingen met een

[0:32:23] politieoor te beluisteren.

[0:32:25] En er zit heel veel herkenning in.

[0:32:29] Multiproblematiek.

[0:32:29] Vaak zijn ze

[0:32:31] verslaafd aan drugs of aan drank.

[0:32:33] En wat er dan gebeurt, is dat GGZ dan zegt

[0:32:35] van ja, luister, die meneer is verslaafd.

[0:32:37] Het is niet alleen psychisch.

[0:32:39] Daar kunnen we niks aan doen.

[0:32:39] Dan wordt er geschoven met mensen en de politie moet ook zorg verlenen aan hen die dat behoeven.

[0:32:46] Dus we zijn eigenlijk altijd haarlemmer olie geweest, zal ik maar zeggen.

[0:32:51] De vraag is, en met name aan mevrouw Vogelshang, wat kan de wijkagent hierin deze betekenen?

[0:32:56] Want we zien dat die wijkagent steeds minder in zijn wijk aan het werk is, terwijl daar toch wel

[0:33:00] een hele vroegse inleering zou kunnen plaatsvinden.

[0:33:03] Als je het hebt over lokaal gebonden mensen, dan zijn er natuurlijk ook mensen die door het hele

[0:33:07] land walen, dan wordt het wat lastig.

[0:33:08] maar die wijkagent die zou toch zeker enige grip kunnen hebben op de problematiek

[0:33:12] en zelfs proactief voor oplossingen kunnen zorgen.

[0:33:16] Dat is eerst mijn eerste vraag en ik heb er nog wel tien.

[0:33:20] Dat snap ik, maar we deden er net één. Dank daarvoor.

[0:33:23] U heeft nu vier vragen ontvangen.

[0:33:26] Ik kijk even wie er bijvoorbeeld de eerste vraag kan beantwoorden.

[0:33:29] Gaat u gang.

[0:33:31] Volgens mij valt de eer mij ten deel om de vraag van mevrouw McLeur te mogen beantwoorden.

[0:33:37] Ja, herkenbaar.

[0:33:39] Laat ik daarmee beginnen.

[0:33:40] Het niet spreken van elkaars taal.

[0:33:41] En dat niet spreken van elkaars taal is eigenlijk vooral iets wat onder stress situaties wat we terugzien.

[0:33:45] Juist op het moment dat het echt lastig wordt, echt spannend wordt.

[0:33:48] En dat raakt ook deels aan de vraag van de heer Aardema.

[0:33:52] Dan wordt het lastig.

[0:33:53] Tegelijkertijd hebben we de afgelopen jaren gezien, ik denk dat de heer Dronkstra al aangaf in zijn presentatie,

[0:33:58] we hebben de omslag van veiligheids- naar zorg- en veiligheidshuizen gemaakt.

[0:34:01] Dus die lokale netwerken zijn steeds steviger geworden.

[0:34:04] We hebben fors geïnvesteerd in die lokale samenwerking

[0:34:06] langs de lijn van de zorg- en veiligheidshuizen ook.

[0:34:10] U vraagt daarbij één probleemeigenaar.

[0:34:13] Nou, ik snap... Eigenlijk valt uw vraag voor mij in twee delen uit één,

[0:34:17] twee woorden uit één.

[0:34:18] U vraagt om een integrale aanpak. Ja, cruciaal, heel belangrijk.

[0:34:22] Ik denk dat we daarin ook de komende periode fors moeten investeren

[0:34:24] op de samenwerking met de collega's van BZK en SZW

[0:34:28] als het gaat om wonen en bestaanszekerheid.

[0:34:29] Want daar zitten echt uitdagingen die wij ook vanuit de zorg niet op kunnen pakken

[0:34:33] ...en die ook vanuit het veiligheidsdomein niet opgepakt kunnen worden...

[0:34:35] ...en die wel de ondergronde voedingsbodem voor onbegrepen gedrag zijn in veel gevallen.

[0:34:42] Een probleemeigenaar, daar heb ik mijn twijfel bij.

[0:34:44] Zoals in de cijfers ook duidelijk is, gaat het juist om die multiproblematiek.

[0:34:48] En hebben we nu de afgelopen periode te veel gezien...

[0:34:50] ...dat de focus op de curatieve GGZ ligt, wat begrijpelijk is als aanhaakpunt.

[0:34:55] En tegelijkertijd zien we dat er ook in de langdurige zorg een forse uitdaging ligt...

[0:34:58] ...dat er ook in het gemeentelijk domein een forse uitdaging ligt.

[0:35:01] Dus waar wij juist proberen de lijnen naar al deze domeinen ook te slaan,

[0:35:06] omdat je merkt dat als je hem vanuit een enkelvoudige bril aanvliegt,

[0:35:10] vanuit één eigenaar aanvliegt,

[0:35:12] je juist het gedrag krijgt dat andere partijen niet de verantwoordelijkheid nemen.

[0:35:15] Dat geldt binnen VWS, ik spreek even voor mijn eigen departement,

[0:35:18] maar het geldt ook in de samenwerking met politie en met de andere departementen,

[0:35:23] dat juist die integraliteit, waar u het ook over had, cruciaal is.

[0:35:26] En dat proberen we in die werkagenda ook te doen,

[0:35:27] er ook op alles fronten iets extra's te doen.

[0:35:29] Dus zowel aan de zorgkant als het gaat om het dure klinisch verblijf,

[0:35:33] zowel aan het wonenkant, het verblijfsdeel,

[0:35:37] maar inderdaad ook aan de strafrechtketen

[0:35:38] en de aansluiting tussen de zorgwetten en het strafrecht.

[0:35:42] Dus de werkagenda heeft juist meerdere eigenaren,

[0:35:46] meerdere vaders en moeders in dat opzicht,

[0:35:48] omdat die integraliteit zo cruciaal is.

[0:35:51] Ik hoop dat ik daarmee uw vraag voelde in de band.

[0:35:54] GESPREKSLEIDER GESPREKSLEIDER Dan de vraag over gegevensdeling.

[0:35:56] GESPREKSLEIDER Met permissie, voorzitter, neem ik die op.

[0:35:59] Een herkenbaar vraagstuk, gegevensdeling in het domein van zorg en veiligheid is ingewikkeld,

[0:36:06] omdat zowel strafrechtelijke gegevens als ook medische gegevens natuurlijk allerlei bijzondere

[0:36:10] bescherming behoeven.

[0:36:13] Daarom is het nodig om eigenlijk iedere informatiestroom ook goed wettelijk te regelen.

[0:36:19] Dat is best een klus, omdat dat leidt tot veel achter en volgende kleinere wetsvoorstellen

[0:36:25] die dan ieder stukje informatievoorziening weer regelen.

[0:36:30] Uw vraag over dat systeem, eigenlijk is het een informatievoorziening,

[0:36:36] waarmee de meldingen bij de politie geautomatiseerd doorgaan naar de meldtuigend niet-acute-zorg,

[0:36:42] dat is eigenlijk juridisch helemaal goed geregeld.

[0:36:46] Dus het is vooral een IT-voorziening die maakt dat politiemensen niet allemaal handmatig dingen hoeven in te kloppen,

[0:36:52] maar dat dingen soepeltjes gaan en dat er vaste communicatiekanalen zijn,

[0:36:56] en wat betekent dat politiemensen niet eindeloos hoeven te bellen?

[0:36:59] Wie gaat dit oplossen? Het is gewoon een heel praktische oplossing.

[0:37:05] Informatiedeling is cruciaal.

[0:37:07] Wil je het vraagstuk van personen met verwart en onbegrepen gedrag goed kunnen tackelen?

[0:37:11] Dus dat zal permanente aandacht behoeven.

[0:37:13] Ook in de gesprekken, in de werkconferentie die ik noemde,

[0:37:16] is hier steeds aandacht voor en vragen we ook uit bij de partijen daar aan tafel.

[0:37:21] Zien jullie problemen, meld ons ons alsjeblieft, want wij willen het graag oplossen.

[0:37:26] Tot zover.

[0:37:30] Als ik één aanvulling mag doen vanuit mijn ervaring, inderdaad ook in de regio's,

[0:37:34] is dat hier twee dimensies aan zitten.

[0:37:36] Hier zit een wettelijke dimensie aan, dus wat schrijven wij in wet- en regelgeving op,

[0:37:40] en er zit een menselijke dimensie aan, hoe werk je in de regio samen.

[0:37:44] Dat veel vraagstukken rondom gegevensuitwisseling niet zozeer gaan over wat de wettelijke kaders zijn,

[0:37:49] maar wat de relaties tussen professionals in de regio zijn.

[0:37:52] Als die goed zijn, blijkt er heel veel te kunnen.

[0:37:54] Als die minder zijn, blijkt het heel stroef te worden.

[0:37:57] Dus dat is ook altijd goed om ons bewust van te zijn.

[0:37:58] En daar hebben we ook de afgelopen periode wel op in proberen te zetten met prioriteitenagenda,

[0:38:04] bijvoorbeeld door de gegevensuitwisseling tussen woningbouwcorporaties, politie en de zorg te verbeteren.

[0:38:09] Daar zit ook knelpunt in.

[0:38:10] Maar dan blijkt dat het vooral zit in kennen mensen elkaar in de regio voldoende.

[0:38:15] Dus dat zijn twee poten van hetzelfde probleem.

[0:38:17] Nu wil ik hem even toevoegen.

[0:38:18] Dan de vraag van de heer Van Dijk over de capaciteitsbelasting en of speciale teams nuttig zouden zijn.

[0:38:33] Voor ons is het echt een noodzaak om de hele last überhaupt te verminderen.

[0:38:40] Dat maakt dat we aan de ene kant heel erg op de meldkamers aan het kijken zijn.

[0:38:47] Is het echt wel een politievraagstuk of is het toch niet veel beter dat eigenlijk direct daar waar het gebeurt

[0:38:54] zorg of sociaal werk een rol kan spelen?

[0:39:00] Aan de andere kant zit het bij ons aan de achterkant.

[0:39:03] Als je dan ergens staat, kunnen mensen dan ergens heen of kunnen we een beroep doen op mensen die kunnen helpen.

[0:39:10] Dus het is eigenlijk niet een organisatievraagstuk binnen de teams,

[0:39:15] Maar meer daar waar de hotspots eigenlijk de meeste tijd wegnemen, kunnen we daarop interveneren.

[0:39:24] Daarom doen we ook die verdieping op die 10.000 mensen die echt heel veel meer meldingen veroorzaken,

[0:39:31] om daar te kijken hoe die samenwerking dan werkt en zijn daar nou nog andere interventies mogelijk

[0:39:36] dan die we tot nu toe hebben gezet.

[0:39:39] Maar het is niet een organisatievraag binnen de politie.

[0:39:45] Dan de vraag van de heer Adema over de rol van de wijkagent.

[0:39:50] Het is absoluut zo dat de wijkagent in de signalering ook een rol speelt.

[0:39:56] Maar in het vraagstuk waar het hierin zit, is de hele netwerkvoorziening in de bredere zin, dus ook

[0:40:04] in de sociale context, eigenlijk nog veel belangrijker, omdat de wijkagent daar waar hulp echt

[0:40:13] nodig is, maar altijd wel gekoppeld ook aan de openbare ordevraag.

[0:40:17] En de zorgvraag moet toch echt andere collega's hulp bieden, omdat daar de wijkagent op die

[0:40:24] manier ook niet voor is.

[0:40:26] Dus er is een nadrukkelijke samenwerking als het gaat over de signaleringsfunctie.

[0:40:32] En die pakken ze op die manier ook op.

[0:40:35] Maar dat netwerk, om in dat hele sociale domein het eigenlijk ook op de goede plek terug te brengen,

[0:40:44] dat is vanuit de politiekant een hele belangrijke.

[0:40:49] Een korte aanvulling nog, denk ik.

[0:40:50] Ja, dus een kleine aanvulling is dat...

[0:40:52] Ik noemde dat we de best practices steeds beter in beeld hebben geregeld de afgelopen jaren.

[0:40:56] En een daarvan is de zogenaamde street-triage in Twente,

[0:41:00] waarbij dus de politie en de zorg samen in de auto zitten en afgaan op de melding.

[0:41:06] en daar zie je dus dat de afhandeltijd voor de politie heel erg klein wordt,

[0:41:10] omdat eigenlijk de doorgeleiding naar het goede zorgadres

[0:41:13] dan vanuit de zorg wordt opgepakt.

[0:41:15] En als u ooit nog een werkbezoek wilt afleggen

[0:41:16] in het kader van de parlementaire verkenning,

[0:41:18] dan kan ik deze echt van harte aanraden.

[0:41:23] GESPREKSLEIDER DORPELSEN.

[0:41:24] GELACH.

[0:41:27] GESPREKSLEIDER DORPELSEN.

[0:41:28] GESPREKSLEIDER DORPELSEN.

[0:41:31] GESPREKSLEIDER DORPELSEN.

[0:41:37] GESPREKSLEIDER DORPELSEN.

[0:41:37] ...een acute WMO, wat heel goed werkt.

[0:41:40] Daar komt eigenlijk het merendeel van de mensen terecht.

[0:41:43] En dan nog een aanvullende aankomst van de helen van uw vragen.

[0:41:46] We hebben ook best practices met de wijk-GGD'er, hebben we breed uitgerold.

[0:41:50] Dat is het type functionaris die in de eerste instantie met een wijkagent...

[0:41:53] ...mee kan gaan op een melding en gelijk kan kijken wat is hier aan de hand.

[0:41:57] En vaak kan de wijkagent dan weer weg en kan die wijk-GGD'er het overpakken...

[0:42:00] ...om de brug naar het sociaal domein.

[0:42:01] Dus dat is juist iets waar we de afgelopen jaren op in hebben gezet...

[0:42:05] ...om het heel breed uit te rollen.

[0:42:07] Dank u wel. Dan gaan we naar de overige vragen.

[0:42:10] Nee, we doen nog even geen vervolgvragen. Dat gaat niet.

[0:42:12] We gaan eerst naar mevrouw Faber-Ellenbassie uit Den Mark.

[0:42:15] Mevrouw Lala en ik hebben zelf nog een vraag.

[0:42:17] Dus we hebben vijf vragen nog te gaan. Mevrouw Faber, ga te gang.

[0:42:20] Ja, dank u, voorzitter.

[0:42:22] Ja, onze gasten geven aan van er is een bepaalde groep die elke keer steeds terugkomt,

[0:42:28] die de meeste meldingen veroorzaakt.

[0:42:30] Dus deze mensen hebben wel een serieus structureel probleem, lijkt me.

[0:42:35] Ik ben misschien een beetje ouderwets, maar we hadden eerst altijd heel veel instellingen die deze

[0:42:41] mensen structureel konden opvangen en proberen deze mensen weer op de voeten te zetten.

[0:42:47] Als ze weer terug de maatschappij in konden, dan gingen ze ook weer de maatschappij in.

[0:42:52] Degene die dat niet aankonden, bleven daar gewoon zitten.

[0:42:55] Deze instellingen zijn natuurlijk in het verleden allemaal wegbezuinigd.

[0:42:59] Ik moet eerst een beetje inleiding doen.

[0:43:01] Nou, dat begrijp ik, maar we hebben negen Kamerleden die allemaal een vraag stellen.

[0:43:04] Ik probeer mensen snel naar hun vraag te brengen.

[0:43:06] Voorzitter, ik ben over het algemeen altijd heel kort.

[0:43:09] Nu ben ik dus uit mijn verhaal.

[0:43:13] Nee, ik ben er helemaal verwacht van.

[0:43:15] Wat u dus wil zeggen, we hebben dat gedaan.

[0:43:17] Er zijn toen bezuinigingen doorgevoerd.

[0:43:19] Maar als ik dit allemaal zo aanhoor, dan wordt er heel veel werk gestoken om het nu allemaal te

[0:43:24] managen en allemaal zo goed mogelijk te begeleiden.

[0:43:26] Dus zou het niet gewoon handiger zijn als deze instellingen weer terug zouden komen?

[0:43:30] graag uw visie in deze.

[0:43:31] Dank u wel.

[0:43:32] De heer El Abassi van Denk.

[0:43:35] Voorzitter, dank.

[0:43:37] Ik wilde even kort inzoomen op de 1.500 potentieel gevaarlijke of hoge veiligheidsrisico's en dan

[0:43:45] op het stukje verslaving aan middelen.

[0:43:47] Zouden jullie kunnen toelichten om welke verslaving het gaat en aan welke middelen en wat dat zou

[0:43:53] betekenen als daar misschien een wat gerichtere aanpak op zou komen?

[0:43:58] wat dat zou doen met de percentages van deze gevallen.

[0:44:02] Dank u wel, mevrouw Uitermark, NSC.

[0:44:05] Dank u wel, voorzitter.

[0:44:09] Er is al veel gezegd over de zorgkant, de politiekant, de snijflakkant, zorg en straf.

[0:44:16] Ik wil even naar de achterkant van procedures, want ik heb zelf ervaren dat vanuit de rechtspraak

[0:44:22] die multiproblematiek al jarenlang een speerpunt vanuit het bestuurlijk ketenbraad heeft.

[0:44:27] Ik heb zelf vanuit de rechtspraak vaak gezien dat de rechtspraak een vindplaats kan zijn van deze mensen,

[0:44:36] omdat de rechtspraak ze tegenkomt in schuldsaneringstrajecten, in gedwongenzorg,

[0:44:42] maar ook vanuit strafrechtelijke veroordelingen.

[0:44:44] Mijn vraag aan u is in hoeverre die groep van 1500 mensen ook in een rechtelijk traject loopt.

[0:44:53] Dank u wel.

[0:44:53] Mevrouw Lala, GroenLinks BVNA.

[0:44:56] Dank u wel, voorzitter.

[0:44:57] Als je achteraan het rijtje zit, zijn een aantal vragen al gesteld, onder andere over

[0:45:02] informatieuitwisseling.

[0:45:03] De vraag die ik nu nog heb, vogelt zich op wetgeving rondom drang en dwang en hoe die

[0:45:11] het beste aangepast zou kunnen worden, of dat nodig zou zijn.

[0:45:16] Mijn vraag is dus of er aanpassingen zijn aan de wet verplichte geestelijke gezondheidszorg

[0:45:22] en de wetszorg en dwang nodig, of wordt die overwogen, om beter in te spelen op de behoeften

[0:45:29] van personen met verwacht gedrag, die met name dan ook zorg mijden?

[0:45:35] Tot slot mijn vraag vanuit de SP, die gaat over het budget, want er wordt gevraagd om

[0:45:42] meer passende woonvormen, maar meer structurele middelen, meer beveiligde bedden.

[0:45:48] Mijn vraag is, kan dat gekwantificeerd worden?

[0:45:51] Om hoeveel extra budget gaat het nou eigenlijk, wat er nodig zou zijn?

[0:45:55] Want het klopt toch ook, of heb ik daar overheen gelezen,

[0:45:57] dat dat niet in het hoofdlijnenakkoord is aangetroffen?

[0:46:01] Dat is de laatste vraag van deze vijf.

[0:46:05] Dan kijk ik weer naar u om deze vijf vragen achterin volgens te beantwoorden.

[0:46:11] De heer Van der Kroon.

[0:46:13] Van der Kroon, excuse.

[0:46:16] Ja, mevrouw Faber stelt een aantal vragen en dat is een vraag

[0:46:19] ...die wij natuurlijk meer dan eens hebben gehoord over de ambulantisering...

[0:46:23] ...en de veronderstelde bezuiniging op de GGZ.

[0:46:25] Laat ik eerst op het eerste ingaan.

[0:46:26] Die ambulantisering is een breed gedrag, politieke en maatschappelijke wens geweest...

[0:46:30] ...omdat we in Nederland binnen het Europees kader het hoogste aantal klinische bedden hadden.

[0:46:36] Dat betekent dat we heel veel mensen heel lang in klinische zorg hielden, dus in die instellingen.

[0:46:40] Voor wie dat lang niet allemaal ook nodig of helpend of werkend was...

[0:46:44] ...omdat we ook zien dat mensen juist best herstellen...

[0:46:46] ...als zij weer in de samenleving deelnemen.

[0:46:49] We merken dat voor een deel van de problematiek die we hier hebben,

[0:46:51] en dan wijs ik op betrekking aan het dure klinisch verblijf,

[0:46:53] dat er wel degelijk aanvullende klinische voorzieningen nodig zouden zijn.

[0:46:57] Dat is niet die hele groep van 1.500,

[0:46:59] want er zitten ook veel mensen in die juist ambulant begeleid kunnen worden

[0:47:02] en mits die goed begeleid worden ook prima kunnen functioneren,

[0:47:06] of in ieder geval niet per se voor overlast meer zorgen.

[0:47:09] Dus ja, het klopt dat wij aan het nadenken zijn over hoe we voor specifieke groepen

[0:47:14] binnen die grootgroep aanpak, die grootgroep personen met onbegrepen gedrag,

[0:47:19] iets extra's kunnen doen, langdurig klinisch verblijf is daar dus een voorbeeld van.

[0:47:23] Moeten die instellingen terug? Die instellingen hadden een heel ander doel.

[0:47:26] Ik zou ook persoonlijk, of professioneel gezien,

[0:47:29] kan ik ook niet aangeven of dat mogelijk zou zijn. Ik denk van niet.

[0:47:32] Gegeven de enorme krapte op de arbeidsmarkt en het gebrek aan personeel,

[0:47:35] want de grootste uitdaging voor de zorg op dit moment is niet geld,

[0:47:38] maar is mensen die zorg kunnen leveren.

[0:47:41] En we weten bij uitstek dat dit zorgen die A heel duur is en B ook heel veel inzet vraagt van mensen.

[0:47:48] Dus ik weet niet of het een haalbaar streven zou zijn.

[0:47:51] En ik denk dat het niet voor deze hele groep een oplossing zou vormen.

[0:47:55] Als u mij mijn professioneel oordeel daarover vraagt.

[0:47:57] Wat betreft de bezuinigingen wil ik nog graag opmerken, daar merk ik op dat het verontstelde bezuinigingen zijn.

[0:48:03] De afgelopen jaren zijn de kosten aan de curatieve GGZ fors toegenomen van 2019,

[0:48:08] van ongeveer 4,2 miljard naar dit vorig jaar 5,2 miljard.

[0:48:12] En als we daar nog de WLZ en de WMO of de Begrijpend Beschermd Wonen bij optellen,

[0:48:17] dan hebben we het over een stijging in diezelfde periode

[0:48:19] van 6,6 miljard naar 9,5 miljard.

[0:48:22] Dus we geven structureel de laatste jaren steeds meer geld uit

[0:48:26] aan geestelijke gezondheidszorg, breed en ook specifiek op de curatieve zorg.

[0:48:30] Daarbij is ook elk jaar sprake van een overschrijding van het macrokader,

[0:48:34] ...wat inhoudt dat er meer gedeclareerd wordt, meer zorggeconsumeerd wordt...

[0:48:38] ...dan dat er begroot wordt vooraf.

[0:48:40] En dat wordt ook de hele tijd vergoed vanuit VWS.

[0:48:43] En voor de jaren 2020, 2021 zijn die bedragen kwijtgescholten, zeg ik maar, gemakshalve.

[0:48:50] Dat over ambulantisering en budgetten.

[0:48:57] JOURNALISTE Ja, dan de vraag over middellig gebruik...

[0:49:00] ...onder de mensen die behoorden tot de top van de ijsberg, de 1500.

[0:49:04] Daar zijn ons nu geen gegevens van bekend.

[0:49:06] Ik noemde die 1500, dat is een raming uit AIF, maar geen onderzoek onder individuen.

[0:49:12] Dus ik zou u eerlijk gezegd uw vraag nu niet zo kunnen beantwoorden.

[0:49:15] Wellicht, maar dat is speculatief, krijgen we daar meer informatie over in het zonnewee-onderzoek, wat ik noemde.

[0:49:21] Denk je niet?

[0:49:22] Nee.

[0:49:24] Mijn vermoeden is dat dit gaat over individuele kenmerken van patiënten,

[0:49:27] en dat individuele patiëntgegevens zijn niet te herleiden.

[0:49:29] Zeker niet op het niveau van het soort verslaving.

[0:49:34] Als we kijken naar de registratie van zorgdata, dan gaat die op een aandoening.

[0:49:38] Een verslaving is een aandoening als zodanig.

[0:49:41] Daar wordt niet geregistreerd of het een GHB-verslaving is, een wietverslaving of een andere soort verslaving.

[0:49:47] Ik voorzien niet dat we die gegevens eenvoudig boven tafel krijgen via het zonneweelonderzoek.

[0:49:54] Dan de vraag van mevrouw Uitermark.

[0:49:58] Je ziet ze ook inderdaad terug in de strafrechtelijke trajecten.

[0:50:02] Die groep zit eigenlijk steeds een beetje tussen zorg en het strafrecht.

[0:50:11] Dat maakt ook dat we steeds beter zicht moeten hebben op waar de groep zich nu precies bevindt

[0:50:16] en hoe je het het beste kunt oplossen.

[0:50:21] Dus ik denk dat we daar dan echt nog een verdieping op zouden moeten doen

[0:50:25] als het over die 1500 is.

[0:50:31] Mevrouw Lala vroeg naar de aanpassing van de dwangwetten, de WZD en de WVGGZ

[0:50:37] en of daar een aanpassing nodig is om beter in te spelen op deze problematiek.

[0:50:43] Ik denk dat de antwoord daarop ja kan zijn.

[0:50:46] De evaluatie van de gedwongen zorgwetten is afgerond en die was niemals.

[0:50:51] Dat was echt veel problematiek in de uitvoering.

[0:50:54] Vorig jaar heeft de minister van...

[0:50:58] Nu-VWS-minister Helder een kabinetsreactie op die evaluatie gegeven.

[0:51:03] En daar ook al een voorschot op de nadere uitwerking en de nieuwe wet gegeven.

[0:51:13] En het kern daarvan is terug naar de kern van de wetgeving.

[0:51:19] Versimpeling, en een heel belangrijk onderdeel in dit kader,

[0:51:25] is soepeler overgangen tussen het WFGGZ-domein en het WZD-domein,

[0:51:32] omdat we zien dat de problematiek soms wat diffuus is

[0:51:36] en de cliënten één keer in het ene hokje zitten

[0:51:39] en dan weer in het andere hokje.

[0:51:41] En die taal tussen die twee wettelijke systemen

[0:51:44] is niet altijd dezelfde.

[0:51:47] Dus ook daar zien we echt een uitdaging.

[0:51:50] Wij zijn nu bezig met een wetsvoorstel dat daar, als het goed is,

[0:51:54] na de zomer richting consultatie gaat.

[0:51:59] Een belangrijke andere aansluiting is ook,

[0:52:02] en dan kijk ik naar mijn linkerbuurman,

[0:52:04] dat ook de wet voor enthousiast zorg is geëvalueerd.

[0:52:08] En daar een schakelaartikel zit.

[0:52:11] En ook die aansluiting tussen de wet voor enthousiast zorg

[0:52:14] en de VWS-twangwetten is voor verbetering vatbaar.

[0:52:19] En daar komen we ook op terug in nieuwe wetsvoorstellen.

[0:52:23] Dan rest volgens mij de vraag van de heer Van Nisbons.

[0:52:27] Waarbij ik in eerste instantie graag even op wil merken

[0:52:31] dat het niet aan mij is om te reflecteren op het hoofdlijnenakkoord

[0:52:33] of wat er wel of niet in staat.

[0:52:35] Dat zou niet passen bij mijn positie als ambtenaar, dat snapt u.

[0:52:39] Tegelijkertijd wil ik wel opmerken dat als we kijken naar budget

[0:52:44] en als we kijken naar geld op dit vraagstuk, dat dat niet altijd het probleem is.

[0:52:48] En dat is misschien wat gewaagde uitspraak, maar het gaat vaak ook om

[0:52:53] als we zorg beter en doelmatiger organiseren,

[0:52:55] dat ook uit een aantal maatschappelijke businesscases die we hebben laten uitvoeren,

[0:52:59] we een stuk goedkoper uit zijn.

[0:53:00] En dat gaat vooral ook om de ruimte voor huisvesting en woonvoorzieningen,

[0:53:04] dat als die wel beschikbaar zijn, dat we zien dat de zorgkosten bijvoorbeeld enorm dalen.

[0:53:08] In het kader van de al meermaals genoemde levensloopaanpak hebben we gezien dat

[0:53:11] dat de uitvoeringskosten over het justitieel domein en het zorgdomein

[0:53:15] en het gemeentedomein netto dalen.

[0:53:19] Als we inderdaad mensen in zorg krijgen,

[0:53:21] zien we wel tegelijkertijd dat de kosten aan de ZVW-kant en de WMO-kant

[0:53:25] iets stijgen en juist de uitvoeringskosten aan de politiekant dalen.

[0:53:27] Dus dat maakt ook wel last van de kosten en de baten

[0:53:30] slaan niet altijd op dezelfde plek neer,

[0:53:32] waardoor het ook vanuit de Rijksoverheid best wel lastig is

[0:53:34] om daar goed beleid op te voeren.

[0:53:35] Dat pleit juist nogmaals voor, waar ik eigenlijk mee begon in mijn beantwoording,

[0:53:38] in aanleiding van de vraag van mevrouw Mütleur, dat die integraliteit van belang is

[0:53:41] en dat dus ook de ogen en naad ook richting BZK gericht zijn voor de komende periode,

[0:53:46] waar ook trajecten lopen, zoals een Eén Thuis Voor Iedereen,

[0:53:50] om te zorgen dat deze mensen een stabiele woon- en verblijfsvoorziening krijgen,

[0:53:54] waarmee we uiteindelijk budgetair goedkoper uit kunnen zijn als we het goed organiseren.

[0:54:00] Is het het gevoel? Ik moet dat ondersteunen nog eventjes.

[0:54:03] Nee, ik denk dat het goed is om dit onderwerp ook specifiek terug te laten komen

[0:54:06] in de vraag staan bij de uitvoerende partners die u morgen spreekt.

[0:54:12] Daarnaast is het zo dat we in overleg met de collega's van BZK van de wonenkant, dat zij ook

[0:54:18] inderdaad in hun opgave, ten aanzien van specifieke woontrajecten, ons hebben meegegeven dat zij

[0:54:24] daar ook mogelijkheden zien.

[0:54:26] Dus ik denk dat dat ook nog een interessante lijn is om uit te lopen.

[0:54:32] Heel hartelijk dank.

[0:54:33] Dan zijn alle vragen daarmee beantwoord.

[0:54:35] Dan is er helaas een einde gekomen aan deze zeer informatieve, technische briefing.

[0:54:43] Eén momentje nog, een klein momentje.

[0:54:49] Ik geef mevrouw Moedewerk even het woord.

[0:54:51] Collega Michon-Derksen en ik hebben als rapporteurs ook wat feitelijke vragen opgesteld.

[0:55:00] Ons verzoek is dat we die met permissie van de overige commissieleden, nadat we hen ook in

[0:55:07] kennis hebben gebracht van die vragen, dat we die met u mogen delen en dat u ze alsnog

[0:55:11] schriftelijk beantwoordt.

[0:55:12] Want jullie inbreng is fantastisch, maar dat roept zoveel vragen op dat we behoefte hebben

[0:55:18] dat daar antwoord op komt.

[0:55:21] Als voorzitter vraag ik u, ik zie u klikken.

[0:55:24] Dat is ontzettend prettig dat we dat kunnen afspreken.

[0:55:29] En dan is er echt een einde gekomen aan deze technische briefing.

[0:55:31] Ik dank jullie nogmaals heel erg hartelijk.

[0:55:33] U wordt morgen vervolgd in het rondeltafelgesprek en daarna zeer zeker ook.

[0:55:37] Ik dank u wel.

[0:55:38] Ik sluit deze technische briefing.