Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering (videoconferentie)

[0:00:03] Dames en heren, welkom bij de vaste Commissie voor onderwijs, cultuur en wetenschap voor de procedure vergadering van donderdag vier november twintig, eenentwintig

[0:00:13] aan de orde is de regeling voor werkzaamheden en daar zijn twee punten voor aan aangeleverd. Ten eerste geef ik het woord aan heer Elias zin yassini namens de VVD.

[0:00:23] Ja. Dank u wel. Voorzitter en namens mijn collega Marielle Paul kon ik een verzoek voor een reactie van de minister op de petitie en het manifest van Faso naar GVU zouden graag daar een reactie van het kabinet van de minister willen zien.

[0:00:40] Kijk aan steunen voor denk ik kan altijd leuk om een meneer Paternotte. Wat een feest om te zien van een vier, twee duimen prutsen

[0:00:48] meneer Paternotte. Dan geef ik u gelijk het woord want ik geloof dat D zesenzestig ook een ander punt heeft voor de regeling van werkzaamheden anders aan uw het woord.

[0:00:57] Ja klopt. Net als collega in spreek ik ook namens mijn collega Paul met het verzoek om een rondetafelgesprek te organiseren met educatieve uitgevers

[0:01:07] naar aanleiding van het bericht over censuur in schoolboeken dat ik denk ik wel gezien heeft. Maar met verzoek om die ronde tafel de georganiseerd.

[0:01:16] Wanneer.

[0:01:18] Ja. Steun goed dat het punt geagendeerd wordt. Mooi dat deze zestig doet. VVD heeft ook schriftelijke vragen gesteld. Ik denk dat dit alle partijen aan het hart gaat. Dus lijkt me heel goed om hier de ronde tafel gesprek aan te voeren.

[0:01:31] En op welke termijn heeft ze dat in gedachten meneer Paternotte.

[0:01:36] Ik kijk even in mijn aantekeningen.

[0:01:40] Oh dat vind ik echt helemaal niets over. Maar het zou mooi zijn als we dit voor het kerstreces kunnen inplannen.

[0:01:47] Ik kijk hier rond en dat is namens ons in ieder geval allemaal akkoord. Meneer Paternotte Dankuwel. Dan gaan we naar de mededelingen renner. Punt twee

[0:01:56] behandeld

[0:01:57] is er iemand die ik het woord gegeven over de behandeling van het wetsvoorstel wijziging onder de wet educatie

[0:02:04] meneer in.

[0:02:06] Ja. Dank u wel. Voorzitter, en ik zie het verzoek en het verzoek zegt eigenlijk dat we het wetsvoorstel behandeling van een wetswijziging die overzetten naar een regio ergens op een maandag dertien december. Volgens mij te houden

[0:02:20] en

[0:02:22] ik zie even niet waarom het dan voor het reces moet worden behandeld, want ik wil eigenlijk drie punten aandragen voor een het belangrijk vindt om het een plenair te doen en twee het over het de de zes te tillen. Het eerste is. We hebben het over de rechtspositie van mbo-studenten. We praten in dit huis vaak over de waardering voor mbo en mbo-studenten en dan wil ik ook daadwerkelijk dat we dit deze wetswijziging behandelingen plenaire zaal.

[0:02:44] Het tweede punt is dat ik zie dat het op dertien december wordt gehouden,

[0:02:47] gezien veel collega's die in kleinere fracties zitten ook met de begroting te maken hebben. Zie dus eigenlijk dat we het voor de kerst proppen. We praten in dit huis ook heel vaak over dat we secuur en nauwkeurig om moeten gaan met wetswijziging, een wetsbehandeling, dus ik zou willen voorstellen om het echt over te tillen naar het over het kerstreces juist ook omdat het straks naar de eerste kamer moet gaan en die gaat het niet voor het voor de het einde van het jaar met spoed behandelen. Dus het wordt ergens pas in de eerste kamer zo rond midden of eind van het voorjaar Dankuwel.

[0:03:20] Ik kreeg rond het voorstel is meneer Paternotte. Wat denkt u?

[0:03:26] In mijn aantekeningen staat dat wij het op zich prima vinden omdat regio maandag dertien december te doen, omdat het op zich een belangrijke wet is niet controversieel is verklaard. En

[0:03:37] ja hij zal inderdaad daarna ook nog naar de eerste kamer moeten maar dat maakt het natuurlijk des te langer. Als je behandeling hierover Kerstmis is een til. Dus ik zal even ik zal even kijken of ik heel snel ruggespraak kan houden. Maar in principe zeggen mijn aantekeningen dat door kunnen gaan.

[0:03:57] Meneer de open.

[0:03:58] En mijn voorkeur zou eigenlijk toch ook zijn om de het wetgeving overleg op dertien december te houden.

[0:04:05] Ik geef er helemaal niks om om het over het reces heen te trekken, zeg ik. Geef een namens het CDA ook omdat de maandagen vol zitten met allerlei andere activiteiten inmiddels al dus het komt mij sowieso heel bewust. Maar dat is een ander ding. Dan zullen we heel even slikken.

[0:04:22] Opzich nog wel op reageren. Want

[0:04:24] ik vind het

[0:04:26] een van de dingen waar we het in dit huis vaak over hebben is dat we veel meer aandacht moeten besteden aan wet en regelgeving. Dat is gewoon iets wat we met z'n allen ook vaker besproken ook plenair ook onze fractievoorzitters, dat wil zeggen daar zouden we meer energie moeten steken.

[0:04:40] Ik zie dat we nu al die begrotingen behandelen als VVD zijn we met vierendertig zetels. Dat kunnen we verdelen, maar er zijn genoeg kleinere fracties die ook hier een besluit over moeten nemen en die hebben ook de tijd nodig om binnen al die begroting en al die drukte net voor de kerst op hem serieus werk te maken van dit wetsvoorstel ze echt willen voorstellen om het echt over te tillen naar over het Kerstmis is.

[0:05:03] Paternotte,

[0:05:05] Ik heb even rechtspraak kunnen houden. Maarja, wat ons betreft geen december is een maand na de onderwijsbegroting die dertien december dus ook een maand waarin geen begrotingen behandelen. Dus als we dan geen regio's kunnen doen dan ook niet persé. Een reden om in januari al zou kunnen. Dus wat ons betreft toch beantwoord.

[0:05:21] Ja dan dan moeten we erover stemmen. Kijk dan nog even. We zijn hier met vier partijen.

[0:05:29] Laten we stemmen. Ik ben ik ben forum het in januari te doen. Zij geven naar CDA VVD ook

[0:05:37] partij van arbeid. Nou dan gaan we tellen D zesenzestig partij van de arbeid zijn om het de jaar december te doen.

[0:05:45] VVD CDA in januari.

[0:05:48] Dan wordt het januari.

[0:05:50] Het is niet anders. Meneer Paternotte gaan we door laten gaan we door naar agendapunt drie de brieven lijst. Ik heb

[0:05:58] een brieven lijst voor mij. Kijk even naar een pagina in deze brief een tot en met zeven. Wie wil daar het woord over voeren.

[0:06:07] Niemand vraagt dan pagina twee, acht tot en met zeventien

[0:06:14] ook niet.

[0:06:16] Pagina drie, achttien tot en met achtentwintig

[0:06:20] wilt niemand

[0:06:22] pagina vier.

[0:06:27] Sorry ik ga met je. Je gaat toch niet helemaal niet lezen als ik de seks en snel. Oké oké Sorry. Pagina drie. Dan nog

[0:06:38] pagina vier

[0:06:40] een ieder geval punt twee en de.

[0:06:41] Wat voor stuur? Gaat u graag?

[0:06:43] Ik snel

[0:06:49] neem eens een brief luisteraar.

[0:06:51] De brieven lijst zijn. We zullen je reis. Pardon Pardon. Als dit zo snel gaat door de agenda meneer Paternotte. Nou ik heb ook wel eens commentaar om te zijn. Maar de.

[0:07:01] De ik had ook heel veel respect.

[0:07:06] Wel apart. Nee. Sorry Sorry. De brieven leest je en pagina dus wel grappig. Die moet ik onthouden als dit ging. Ik was al aardig ver gekomen. Maar goed gaat hier dan dan komen we in ieder geval bij brief. Tweeëndertig.

[0:07:23] Daar is het G u of Goethe Amsterdam bekende het niet verzoek om een gesprek over leermiddelen.

[0:07:29] Uiteraard.

[0:07:30] De media de educatieve uitgeverij. Nou we hebben net rond de tafel afgesproken. Dus laten we dat daarbij houden, zou mijn voorstel zijn

[0:07:38] iedereen daarmee akkoord om die brief daarbij te betrekken. Dan gaan we naar de brieven lijst pagina vijf

[0:07:47] en dan is

[0:07:49] is die wat dit betreft agendapunten agendapunt drie klaar op bladzijde twee. Dit Paternotte, cultuur en media agendapunt via de monitor wet stelsel, openbare bibliotheekvoorzieningen, controversieel, niet controversieel

[0:08:02] en een die niet controversieel agenderen voor het wetgeving overleg OCW begroting.

[0:08:07] Iedereen akkoord agendapunt vijf verzamelbrief, veiligheid en arbeidsmarkt positie journaliste en reactie van de moties, koekoek, consumpties en pickup computers is reeds betrokken bij het verzamelde dat media zes wijziging van de begroting staat van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen volgend jaar twintig, eenentwintig

[0:08:25] en de elfde incidentele support waren begroting en zakken tegemoet komen om geblesseerde culturele activiteiten in die niet controversieel limiet inbrengen. Voor het verslag houdende in lijst van feitelijke vragen op zesentwintig november.

[0:08:39] Meneer.

[0:08:41] Akkoord. Inderdaad niet controversieel. Het verzoek wel van mijn collega van stream is om of het mogelijk is om de vraag beantwoorden nog voordat

[0:08:48] het geeft iets over cultuur en de grote spanning OCW Twente nog veel meer. Dat gaan we de de Ziggo manier van cultuur. Die is volgens mij wat later om die af te ronden, zodat het daarbij betrokken kan worden, werden we dat deden we niet.

[0:09:02] Zoals al eerder is dan de uit uiterlijk het tijdstip om de vragen in,

[0:09:05] In te stellen. Nee dat is van de begroting. Maar voor de wetgeving overleg. Cultuur is volgens mij wel wat later ook heel krap.

[0:09:12] Er wordt heel krap. Maar wat we kunnen doen is in ieder geval doorgeven echt zetten ze hem

[0:09:17] oké dan doen we dat ik er een zeven verslag van een schriftelijk overleg inzake de evaluatie subsidiëring instandhouding monumenten

[0:09:25] is het controversieel of niet? Controversieel. En in die niet controversieel en tweeminutendebat aanvragen of betrekken bij het wetgevings overleg.

[0:09:32] Kijk want meneer Schmidt.

[0:09:35] Graag namens de VVD betrekken bij het wetgevers overleg.

[0:09:38] Meneer Paternotte.

[0:09:41] Sluit ik me bij aan.

[0:09:43] Meneer hoop ook en ik ook het hele punt acht toezending

[0:09:47] onderzoeksrapport passende aandacht voor content van algemeen belang in de niet controversieel attenderen voor regio, begrotingsplan en OCW onderdeel media.

[0:09:56] Iedereen akkoord negen aanbieding advies grenzen stellen ruimte laten van de Onderwijsraad. Het verzoek is om een kabinetsreactie. Het voorstel is om een kabinetsreactie te verzoeken.

[0:10:08] Iedereen akkoord.

[0:10:10] Geen de punten.

[0:10:13] Wat ons betreft kunnen we dit ook voor kennisgeving aannemen,

[0:10:20] Ik kijk rond. Dit is een negen. Het advies van de grenzen stellen ruimte laat van de Onderwijsraad. We kunnen dat advies ter kennisgeving aan hem over reactie vragen van het kabinet.

[0:10:32] Namens mijn collega Paul staat in ieder geval de aan mijn aantekeningen dat een kapitaalinjectie verzoeken. Prima is. Maar ja ik weet niet of ze dat per sé veel of dat ze eigenlijk gewoon het advies.

[0:10:44] We kunnen ook zeggen dat we laten we een nieuw kabinet reageren.

[0:10:50] Ja dat was wel de gedachte hierachter inderdaad niet veel zin heeft om het demissionaire kabinet te laten reageren.

[0:10:57] Akkoord dan doen we het doen. Doe het zo behoudend aan en het komt terug als er een nieuwe regering is en handhaven die een reactie of niet meer tegen die tijd.

[0:11:05] De televisie.

[0:11:07] Nee.

[0:11:09] Maar geen een punt in reactie op verzoek Commissie van van over burgerschapsonderwijs in het middelbaar bezoeken, beroepsonderwijs in die niet controversieel stellen forum voor kennisgeving aan te nemen

[0:11:21] akkoord.

[0:11:22] Dan gaan we naar agendapunt

[0:11:24] elf

[0:11:26] voorstelling vaststelling van de begroting staat van het ministerie van OCW voor het jaar twintig, tweeëntwintig. Dat is eigenlijk ter informatie en we kunnen betrekken bij het wetsvoorstel.

[0:11:37] Goed

[0:11:39] twaalf aandachtspunt bij het ontwerpbegroting twintig, tweeëntwintig begrotingshoofdstuk acht van het ministerie van onderwijs. We kunnen desgewenst betrekken bij de behandeling van de OCW begroting en de vraag is is er behoefte aan de gesprek met de algemene Rekenkamer,

[0:11:56] De namens mijn collega van de de is daar inderdaad behoefte aan.

[0:12:02] En meneer Paternotte heeft die behoefte niet.

[0:12:06] De de van meenemen van niet.

[0:12:09] Ik zeg heel eerlijk. Ik denk dat het heel ingewikkeld is om een nog in te plannen voor voor de begrotingsbehandeling. Dus ik stel voor dat we dat er maar even niet akkoord

[0:12:20] agendapunt dertien reactie op het verzoek Commissie over een landelijk tekort aan tandartsen met regionale nood gebieden en de noodzaak een opleiding tandheelkunde. De stad aan de Erasmus universiteit in Rotterdam in de niet controversieel voeg toe aan het dossier hoger onderwijs is dat. Kijk even rond.

[0:12:37] Voorstellen zouden het graag controversieel verklaren.

[0:12:42] Ik kijk ik zie wel meneer de behoefte van meneer de hoop hoeft niet. Ik denk altijd als iemand een controversieel verklaren dan sluit ik me daar wel mee aan.

[0:12:50] Maar ik kijk even wat meer El yassini doet.

[0:12:53] Voorzitter, VVD zit in dit opzicht, net als CDA de in was een collega vraagt om het controversieel te verklaren terwijl dat wil zeggen ja.

[0:13:03] Nou dan is bij deze controversieel verklaard. Veertien persoonlijke ontplooiing en maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in het hoger onderwijs en die niet controversieel voegen we toe aan het dossier hoger onderwijs

[0:13:14] akkoord voor iedereen

[0:13:17] vijftien reactie op memo stichting leiden over de consequenties naar aanleiding van het invoeren van de varieerde het hoger onderwijs en in de niet controversieel te zijn tijd betrekken bij de behandeling van het wetsvoorstel verzamelwet OCW.

[0:13:31] Kijk rond duimpje van meneer Paternotte. Dat is altijd fijn om te zien. Zestien verslag van een schriftelijk overleg inzake de monitorbeleid maatregelen hoger, onderwijs, bindend studieadvies, monitoren en eventuele eigen bijdrage, selectieprocedures, het voorstel ter bespreking, controversieel of niet controversieel en niet controversieel

[0:13:52] eventueel een twee minuten debat aanvragen of toevoegen aan het dossier hoger onderwijs.

[0:13:57] Wie kan ik daar het woord geven. Meneer de de hoop.

[0:14:00] Ik kan wat ons betreft toegevoegd worden aan dossier hoger onderwijs.

[0:14:04] Akkoord. Wat mij betreft ook de maken er geen tweeminutendebat van zeventien internationale kennis en

[0:14:13] talent strategie. Even kijken. Dossier wetenschappelijke samenwerking met ons weilanden maken is al afgevoerd van de lijst van controversiële onderwerpen en dat is eigenlijk geldt voor meneer Paternotte. Nu het woord.

[0:14:25] Ja dan voor. Het is net niet meer commercieel verklaard. We hebben een buitengewoon interessant rondetafelgesprek gehad dus mede namens mijn collega van de bouwde zou ik willen voorstellen om hierover in januari een commissiedebat plannen.

[0:14:38] Dat mag best als titel hem internationale kennis en talent strategie gaat dan dus inderdaad specifiek over wetenschappelijke samenwerking met onvrije landen.

[0:14:46] En dat doen we dan zeventien tot en met twintig agendapunt zeventien tot en met twintig van dit van deze procedurevergadering.

[0:14:54] Helemaal helemaal correct. Voorzitter,

[0:14:57] Ik kijk rond en sneeuw.

[0:15:00] Het verzoek is mede namens de VVD gedaan.

[0:15:03] De Excuseer, mevrouw van de weleens van de de klopt natuurlijk ik dan stellen we het zo vast Dankuwel meneer Paternotte

[0:15:10] dan eenentwintig toezeggingen gedaan tijdens het debat werd versterkt en positie mbo-studenten in die niet controversieel betrekken bij de begrotingsbehandeling.

[0:15:19] Kijk aan. Dat is akkoord.

[0:15:22] Eenentwintig,

[0:15:24] omdat we tot zeventien, achttien, negentien, twintig hebben betrokken bij het

[0:15:28] in te plannen Commissie, de tweeëntwintig geen op en tweeëntwintig wijziging van wetten op hun naam. Het terrein van onderwijs, cultuur en media in verband met het

[0:15:37] hoofdzakelijk wetstechnische en redactionele verbeteringen in die niet controversieel inbreng. Datum vijfentwintig november

[0:15:46] duimpje gaan we het zo doen

[0:15:50] dan moeten we even opletten bij drieëntwintig, vierentwintig, vijfentwintig agendapunt drieëntwintig nota. Naar aanleiding van het verslag inzake wijziging van de wet subsidiëring landelijke onderwijs, ondersteunende activiteiten twintig, dertien in verband met de toebedeling van wettelijke taken op het gebied van internationalisering binnen het onderwijs. Het voorstel zou zijn om het te betrekken bij de verdere behandeling van het wetsvoorstel.

[0:16:14] Akkoord,

[0:16:16] En dan het tweede punt voorstel ter bespreking is het meldpunt dan ook aan voor plenaire behandeling.

[0:16:25] Ja dat kan niet als hamerstuk zich namens het CDA in ieder geval omdat ik iets wil met de volgende twee agendapunten die daarbij een aan dus aanmelden voor plenair.

[0:16:34] Dat vind ik prima. Wij hebben zelf geen bijdrage geleverd. Maar als die behoefte is bij het CDA is het natuurlijk helemaal prima.

[0:16:41] Oké dan doen we het doen we het zo vierentwintig verslag van schriftelijk overleg inzake de forum voorgenomen besluit oprichting vereniging net e r

[0:16:51] in de niet controversieel een, tweeminutendebat over de of behandelen bij het bij het wetsvoorstel.

[0:17:00] Zou graag willen dat het behandeld werd bij het wetsvoorstel.

[0:17:06] Dan wil het CDA ook. Dus dan dan dan doen we dat

[0:17:10] akkoord. Goed dan vijfentwintig toezegging effect ziet inspectie instroom niet erg studenten in de ook bachelor voorstel en die troon controversiële betrekken bij het behandeling van het wetsvoorstel wettelijke taken.

[0:17:25] Ja ik heb dit staat hier als voor zomaar namens het CDA zeg ik het het schudden zouden we graag een schriftelijk overleg aanvragen hierover

[0:17:33] en het niet betrekken bij de behandeling van het wetsvoorstel wettelijke taken

[0:17:43] meneer Paternotte.

[0:17:46] Ja. Het schriftelijk overleg

[0:17:51] in die van definitie in november hebben de de werklast die er deze maand ligt

[0:17:58] en wat ons betreft zou het sowieso behandeld kunnen worden bij het wetsvoorstel. Dat lijkt ons best logisch.

[0:18:04] Nee ik snap ik. Het is niet hetzelfde. De we zouden het ook kunnen pakken bij het commissiedebat. Wat we in januari nu zijn gaan zijn gaan plannen.

[0:18:14] Ik kijk meneer Paternotte.

[0:18:15] Die snap ik je snapt dan moeten we er enkele commissiedebat internationalisering van maken.

[0:18:20] Dan ik stel voor dat we dat doen

[0:18:24] akkoord.

[0:18:27] Ik kom even laat zien.

[0:18:32] Nu zijn we ook benieuwd. Maar goed.

[0:18:37] Ik stel voor dat we niet doorgaan. Tot we het zien.

[0:18:43] Mijn dochter zei net papa. Ik kan een nieuw trucje.

[0:18:47] Maar dat kan ze op afstand laten zien. Gelukkig.

[0:18:50] Ja.

[0:18:52] Zesentwintig het nationaal programma onderwijs het in die niet controversieel

[0:18:58] betrekken bij de SZW OCW begrotingsbehandeling

[0:19:01] rond

[0:19:03] akkoord. Zestig. Meneer chili in de klein,

[0:19:06] De toevoeging als met toelaat mijn collega, Paul die vraagt of daarna de stukken geagendeerd kunnen worden voor de eerstvolgende procedurevergadering na de begroting

[0:19:14] om te kijken wat of er nog commissieactiviteiten gewenst staan.

[0:19:20] Dat kan heel goed. Zevenentwintig dan

[0:19:22] reactie op verzoek Commissie voor het afschrift van de brief visie groep met betrekking tot de nieuwe leerweg vmbo in die niet controversieel de kerndoelen voortgezet, onderwijs aanmaken en onderhavige brief doen

[0:19:35] akkoord achtentwintig de eerste monitor afbouw bovenmatige vermogen samenwerkingsverbanden, passend onderwijs en die niet kon verzilveren toe aan het dossier passend onderwijs

[0:19:45] akkoord negenentwintig eerste tussenrapportage naar de experiment tien bevoegdheden, tien tot veertien onderwijs

[0:19:53] in die niet controversieel onderdeel O bron rapport soepele overgang eindrapportage monitor met is al betrokken bij de inbreng van het schriftelijk overleg van dertien oktober en het onderdeel inspectierapport over team bevoegdheid

[0:20:06] betrekken bij de leraar

[0:20:08] akkoord

[0:20:10] dertig financiële zin in subsidieregeling en andere toetsen Po. In die niet controversieel stellen we voor kennisgeving aan te nemen

[0:20:18] akkoord eenendertig salarissen in het primair onderwijs en de niet controversieel betrekken bij de begrotingsbehandeling

[0:20:25] akkoord tweeëndertig onderzoeksrapportages inzake zelf testen in het onderwijs en kinderopvang in de niet controversieel toevoegen aan het dossier corona en het fundering onderwijs

[0:20:34] akkoord drieëndertig ontwikkelingen rond de stichting islamitisch onderwijs in die niet controversieel betrekken bij de behandeling van het wetsvoorstel uitbreiding. Bestuurlijke instrumentarium. Onderwijs

[0:20:47] verkocht vierendertig reactie op verzoek Commissie over de stand van zaken ten aanzien van aanvragen in het kader van de wet ruimte voor nieuwe scholen in de niet controversieel betrekken bij de OCW begrotingsbehandeling akkoord vijfendertig voortgang sterk techniek, onderwijs in de niet controversieel betrekken bij de eerste twee

[0:21:05] akkoord

[0:21:07] ze

[0:21:10] zesendertig de brief van de regering of de examen mag niet door twintig, eenentwintig in de niet controversieel toevoegen aan het dossier examens in het voortgezet

[0:21:22] onderwijs. Even kijken. Ja. Ik kijk even rond voelde het geen schriftelijk overleg op dit moment maar eerste aangekondigde brief van december afwachten. Kijk even rond

[0:21:34] akkoord. Dan is het gaat het in het dossier examens zevenendertig verslag van een schriftelijk overleg in zaken

[0:21:40] stand van zaken aanpassen van ondersteuningsstructuur voor zieke leerlingen

[0:21:45] dan eens het voor zijn ter bespreking, controversieel of niet. Controversieel

[0:21:50] in de niet controversieel. Hoe gaan we doen gewoon een tweeminutendebat doen of toevoegen aan de dossier passend onderwijs.

[0:21:57] Kijk even rond meneer daarop.

[0:21:58] Het lijkt me verstandig om dit toe te voegen aan het dossier passend onderwijs en is nog niet in de twee minuten debatten over te voeren. Ook omdat er nog een evaluatie aankomt. Lijkt me goed om. Ik wil niet controversieel verklaren maar wel even.

[0:22:10] Wilde afwachten.

[0:22:12] Evaluatie afwachten, zegt u meneer Lesley. De VVD sluit zich daarbij aan.

[0:22:17] Nou ja meneer Paternotte.

[0:22:19] Mijn collega, de hoop.

[0:22:21] Ik sluit niet meer uit voor de meerderheid,

[0:22:24] Negen jaar voor de forum is het leuk. Nee nee. Voor de ik denk ik wil het wel nemen. Ik sluit me aan. We doen het op de in mijn eentje op de middelen gaan stemmen voor de nog even stress stemmen absoluut naar unaniem dan heel goed. Zeven, achtendertig.

[0:22:44] Heb je het goed gedaan. Achtendertig jaar na aanvang uitvoeringsbesluit wvo twintig, twintig

[0:22:50] in die niet controversieel, dan stellen we voor het voor kennisgeving aan te nemen. Akkoord negenendertig in de niet aanpassen, besluit BV twintig, twintig ook controversieel

[0:23:01] voor kennisgeving aan te nemen akkoord

[0:23:04] goed

[0:23:05] veertig verslag van een schriftelijk overleg inzake de voortgang gender diversiteit in de top van de semipublieke sector

[0:23:13] in de niet controversieel betrekken bij het wetgevers overleg emancipatie van zes december.

[0:23:19] Iedereen akkoord de

[0:23:21] dan eenenveertig fiche aanbevelingen blender te leren in het basis en middelbaar onderwijs. Het voorstel is om het te agenderen voor de inbreng van het schriftelijk overleg in zaten zagen de. Oh. Jee CS Raad van negenentwintig tot dertig november en de inbreng datum dan tweeëntwintig november en te agenderen voor de Commissie debat digitalisering van elf november

[0:23:43] akkoord

[0:23:45] tweeënveertig

[0:23:47] graden in twintig, tweeëntwintig het voor zijn schriftelijk overleg plannen

[0:23:51] op achttien januari

[0:23:53] informele ISS Raad op maandag zeven van u kunt lezen voorlezen akkoord. Zoals daar staat, doen we dat drieënveertig werkprogramma van de Europese Commissie voor twintig, tweeëntwintig voorstel is per email inventariseren wat de u prioriteit op OCW terreinen zijn.

[0:24:11] Dan gaan we naar

[0:24:14] de commissieactiviteiten

[0:24:17] is. Op nummer vierenveertig is er iemand die daar het woord over aan het woord.

[0:24:27] Ik zou willen vragen of of de Commissie ermee instemt om eventueel het wetsvoorstel bij agenda punt drieëntwintig.

[0:24:34] Dat gaat over de instituten nuffic en netter en daar met het wetsvoorstel verandert er inhoudelijk niet veel aan de taak toedeling.

[0:24:43] Het heeft niets te maken met ontvlechting. Met België zouden we dat wetsvoorstel kunnen behandelen op die maandag vijftien december tot dertien december.

[0:24:52] Het is een klein wetsvoorstel.

[0:24:59] De kan niet goed overzien. Dus moet ik even overleggen met mijn collega's, maar wij proberen natuurlijk ook gewoon die druk juist ook gewoon die werkdruk te verminderen.

[0:25:08] Ik weet niet hoe groot of hoe kleine mijn kleur en in vinden is het goed als we dat even per email.

[0:25:14] Dat spreken we af. Meneer chili dan gaan we naar vijfenveertig.

[0:25:20] Iemand die daar het woord een vervoer over de behandeld schema van de support begrotingswet samenhangend met de najaarsnota

[0:25:28] niemand dan zesenveertig brief van de Commissie digitale zaken ter aanbieding van de notitie ICT.

[0:25:35] We hebben een ertussen zitten net gekregen is er iemand die daar het woord over wil voeren. Of neem een voor kennisgeving aan

[0:25:42] dat laatste dan

[0:25:46] na zevenenveertig voorstel.

[0:25:48] Sorry meneer.

[0:25:51] Omdat het de rondvragen is, wilde ik eigenlijk verzoeken om nog op één punt terug te komen dat ik ben vergeten bij de tarievenlijst. Die heb ik namelijk meegekregen van groenlinks brief

[0:26:01] van het Dominicus college te Nijmegen wilde mevrouw Westerveld graag een reactie hebben van het kabinet voor het voor de begrotingsbehandeling.

[0:26:12] Dat kan altijd en ik kan begrijpen waarom is dat

[0:26:15] dus dat is akkoord

[0:26:16] dan

[0:26:20] maar ja, we gaan nog steeds die van zesenveertig. Dus die wel voor kennisgeving aannemen. Oké dan. Zevenenveertig activiteiten in het kader van de versterking kennis positie en dan mag ik Natasja wordt voor redenen.

[0:26:32] Dank u wel. Voorzitter, in overleg met een mevrouw buiten die ook digitaal aansluit, zal ik een korte introductie geven en als er dan nog vragen zijn, kan zij die ook meedoen beantwoorden in het kader van kennis thema potentie, culturele en creatieve sector ze samen met een voorbereidings groep. Een voorstel opgesteld. In voorbereidings groep zit de heer van stream, mevrouw buiten en mevrouw Koeman, en we hebben een aantal vragen opgesteld die we in eerste instantie nader gaan verkennen. Het gaat om de volgende voorlopige vraagstelling inzicht krijgen in hoe en beroemde culturele en creatieve sector op dit moment reeds bijdragen aan maatschappelijke opgave, groei van werkgelegenheid, bijdragen aan bbp en versterking van de economische sector en is intrinsieke waarde van de sector vervolgens ook hoe het dat op deze vlakken verder benut kan worden en in welke subsectoren en ook welke vaste die welk faciliterend overheidsbeleid daar wenselijk bij is en we hebben een aantal stappen benoemd hoe we dat zullen gaan aanpakken begint met een voorbereidende inventarisatie waarbij we met een aantal partijen uit zijn culturele en creatieve sector informeel in gesprek zullen gaan over wat is er al op dit terrein. Wat zijn goede voorbeelden en ook met een klein doorkijkje naar het buitenland en vervolgens zullen we op basis daarvan de vraagstelling nadere afbakenen en mogelijk het nieuwe jaar een extern onderzoek uitzetten.

[0:28:06] Dankjewel. Ik kijk rond

[0:28:08] helemaal blij mee.

[0:28:10] Dan kijk ik verder rond over nog voor de rondvraag nog een vraag is bij iemand

[0:28:15] en zo. Nee, dan sluiten deze vergadering en meneer Paternotte. Ik ben na deze vergadering wel een keer benieuwd wat voor kunst je dochter dan dan deed

[0:28:25] ik sluit de vergadering.

[0:28:27] Dank u, voorzitter.