Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Macro-economische ontwikkelingen in Europees perspectief (incl. Eurogroep/Ecofinraad)

[0:00:00] Ik open deze vergadering van de Vaste Kamer Commissie voor Financiën.

[0:00:03] Het is een commissiedebat over de macro-economische ontwikkelingen in Europees perspectief.

[0:00:08] Ik heet de minister van Aad de Welkom en zijn ondersteuning en de leden Valise van de PVV,

[0:00:15] de heer Dassen namens de fractie Volt.

[0:00:17] Ik ben zelf Tom van der Lee, een lid van de fractie GroenLinks Partij van de Arbeid,

[0:00:22] maar ik zal ook even voorzitten.

[0:00:24] En als ik zelf mijn inbreng doe, dan neemt de heer Dassen het even van mij over.

[0:00:27] We hebben vijf minuten spreektijd.

[0:00:30] Het staat gepland tot zes uur.

[0:00:32] Ik vermoed dat we toch wel wat sneller klaar zullen zijn dan dat,

[0:00:36] gelet op de wat beperkte opkomst.

[0:00:38] Maar als eerst geef ik het woord aan de heer Valise voor zijn inbreng in eerste termijn.

[0:00:43] Gaat u gauw.

[0:00:45] Ja, voorzitter, dank voor het woord.

[0:00:47] Dank ook aan de commissie dat ik even in mag springen voor mijn collega Mooyman,

[0:00:52] die op dit moment even niet aanwezig kan zijn.

[0:00:54] Ik zal het kort en bondig houden.

[0:00:57] Voorzitter, allereerst een aanzien van de Europese investeringsbank.

[0:01:01] In de stukken valt te lezen dat de EIB haar leenlimiet wil verhogen van 250 procent naar

[0:01:06] 290 procent om haar ambities waar te maken.

[0:01:10] Dit betekent dat de EIB straks 2,9 keer het ingelegde en toegezegde kapitaal van de lidstaten

[0:01:15] kan uitlenen.

[0:01:17] Het kabinet is van plan hiermee in te stemmen, echter de vraag reist waarom deze verhoging

[0:01:22] nodig is en hoe men tot dit percentage is gekomen.

[0:01:25] Kunnen de ambities van de bank niet waargemaakt worden binnen het huidige limiet?

[0:01:30] Zonder deze aanpassing zou het leenvolume de komende jaren dalen naar 75 miljard euro.

[0:01:36] Kan de minister dit nader toelichten?

[0:01:38] Zou het erg zijn als de bank hierdoor haar ambities zou moeten bijstellen, bijvoorbeeld

[0:01:43] op haar zelfomschreven klimaatmissie, waar meer dan de helft van haar financiering voor

[0:01:47] wordt ingezet?

[0:01:49] En wat zijn de financiële gevolgen voor Nederland als deze verhoging wel doorgang vindt?

[0:01:54] Zou de garantie die wij afgeven bijvoorbeeld toenemen?

[0:01:57] In de agenda staat ook dat de wijziging de druk op andere Europese financieringsbronnen

[0:02:02] kan verlichten.

[0:02:03] En we vragen de minister dan welke financieringsbronnen dit zijn en in hoeverre dit voordelig is

[0:02:08] voor Nederland.

[0:02:10] Dan, voorzitter, de herstel- en veerkrachtfaciliteit.

[0:02:15] Te lezen valt dat Ierland gebruik maakt van de mogelijkheid om de HVP aan te passen op

[0:02:19] grond van objectieve omstandigheden.

[0:02:21] Deze omstandigheden zouden te maken hebben met een onverwachte wijziging in studievoorkeur

[0:02:26] na coronaperiode, waardoor minder studenten zich hebben ingeschreven voor een IT-studie.

[0:02:32] Voor andere maatregelen zouden inmiddels betere alternatieven beschikbaar zijn om het oorspronkelijke

[0:02:37] doel te bereiken, of is de situatie gewijzigd waardoor maatregelen niet meer nodig werden

[0:02:41] geacht?

[0:02:43] We zouden in het licht daarvan graag van de minister willen weten hoe vaak lidstaten

[0:02:47] gebruik hebben gemaakt van het aanpassen van de HVP op grond van de objectieve omstandigheden.

[0:02:52] Welke lidstaten waren dat? Wat waren de redenen en om welke bedragen ging het?

[0:02:57] Het is een iets wat uitgebreidere vraag, dus die mag ook middels een briefwoorden beantwoord.

[0:03:06] In het geval van Ierland lijkt de grondslag voor een aantal aanpassingen vrij breed.

[0:03:10] Kan de minister nadacht toelichten hoe het aanpassen van het HVP op grond van objectieve

[0:03:15] omstandigheden precies werkt. Hoe objectief is dit in de praktijk?

[0:03:20] En stel dat een bepaalde maatregel niet wordt uitgevoerd,

[0:03:23] moeten we dan een vervangende maatregel nemen met hetzelfde ambitieniveau

[0:03:26] of volstaat het aantonen waarom de oorspronkelijke maatregel niet kan

[0:03:30] worden doorgevoerd? Met betrekking tot de Nederlandse

[0:03:33] betaalverzoeken vraagt u de minister wat hiervoor de meest recente tijdslijnen zijn.

[0:03:38] In hoeverre acht de minister het haalbaar om de overige vier betaalverzoeken

[0:03:41] voor 2026 af te ronden?

[0:03:44] En hoe kijkt hij naar de deadlines van eventuele Nederlandse verzoeken

[0:03:46] tot aanpassingen?

[0:03:48] En tot slot, voorzitter.

[0:03:50] Nog over de ESM-jaarvergaderingen.

[0:03:53] Net als in voorgaande jaren ontvangt de Kamer...

[0:03:57] Een ogenblik nog. Een interruptie van de heer Dassen.

[0:04:00] Ja, dank, voorzitter. Want ik heb wel even een vraag

[0:04:02] over het herstel- en veerkrachtplan.

[0:04:05] Het is natuurlijk zeer zorgwekkend dat er bepaalde maatregelen

[0:04:08] op dit moment verworpen zijn,

[0:04:10] onder andere in de Eerste Kamer, mede door de PVV,

[0:04:15] waardoor we mogelijk geen aanspraak zullen maken op honderden miljoenen.

[0:04:21] En ik vroeg me af of deze vragen vanuit de PVV nu ook bedoeld zijn om te kijken

[0:04:25] of zij extra maatregelen gaan nemen of dat ze ermee weg kunnen komen

[0:04:28] dat we inderdaad die maatregelen niet hoeven uit te voeren.

[0:04:32] Heer Van Liesen.

[0:04:34] Ja, voorzitter, dank. Het zijn vragen aan de minister

[0:04:37] en we zullen de beantwoording meenemen in de fractie

[0:04:39] en dan komen we daar nog wel op terug.

[0:04:41] Dank. Dan kom ik bij het slot.

[0:04:44] Voorzitter, ik kan me voorstellen dat de heer Van Leesum hier misschien nu invalt,

[0:04:49] dus zelf de kennis niet paraat heeft.

[0:04:50] Dan zou ik dat nog kunnen begrijpen, dat hij op deze manier doorspeelt naar de minister.

[0:04:55] En dan zou ik dat ook graag van hem horen.

[0:04:57] En anders zou ik graag antwoord willen op de vraag die ik stel,

[0:05:01] namelijk wat is de houding van de PVV ten opzichte van die 5,4 miljard

[0:05:05] die we vanuit Brussel kunnen krijgen om te zorgen dat we investeren

[0:05:08] in ons eigen verdienvermogen en in de toekomst.

[0:05:10] maar waardoor maatregelen die onder andere door de PVV worden afgeschoten,

[0:05:15] er honderden miljoenen op de plank dreigen te liggen.

[0:05:18] Dus ik ben benieuwd of de PVV aanvullende maatregelen gaat nemen,

[0:05:21] of dat zij zeggen, nou we zijn aan het kijken hoe we hier onderuit aan het komen zijn.

[0:05:24] De heer Van Leers.

[0:05:27] Ja, voorzitter, zoals gesteld, ik zit hier namens de heer Mooyman

[0:05:30] en ik heb niet alle kennis in pacht om tot in detail niveau te treden,

[0:05:36] dus dat begrijpt u wellicht ook wel.

[0:05:37] En ja, zoals gezegd, de beantwoording van de minister wordt meegenomen in de fractie

[0:05:42] en dan zullen we daarop verder beraden.

[0:05:46] En dan ga ik verder met het betoog.

[0:05:49] Tot slot, voorzitter.

[0:05:50] Nog even kort over de ESM-jaarvergadering.

[0:05:52] Net als in voorgaande jaren ontvangt de Kamer na de jaarvergadering het jaarverslag en de

[0:05:57] financiële rekeningen.

[0:05:58] Echt hoor, voor onze controlerende rol zou het goed zijn als deze eerder met de Kamer

[0:06:02] worden gedeeld, zodat wij de inhoud kunnen beoordelen voordat de minister aan de vergadering

[0:06:07] deelneemt. Is de minister bereid om dit punt aan te kaarten?

[0:06:12] En dan kom ik aan het einde van de betaling. Dank u, voorzitter.

[0:06:14] Dank voor je inbreng. Dan ga ik door naar de heer Dassen, die namens de fractie

[0:06:18] Voltent voortvoert in zijn eerste termijn. Dank, voorzitter.

[0:06:22] Hoe blijven we als continent concurreren in een tijd waarin onze waarde en welvaart

[0:06:26] onder druk staan? Radicale veranderingen.

[0:06:28] Dat is wat er nodig is, aldus Mario Draghi.

[0:06:31] Als open economie is ons continent gevoeliger voor grote geopolitieke gebeurtenissen.

[0:06:36] En daarom moeten we ook mee integreren, zodat we de schokken beter kunnen opvangen.

[0:06:40] En niet een Nederland dat naar binnen keert in een Europa dat fragmenteert.

[0:06:45] Voorzitter, de financiële druk in Oekraïne om de oorlog te kunnen betalen is groot.

[0:06:49] En de VS en de EU pleiten voor een lening van 50 miljard die terugbetaald wordt met de renteinkomsten

[0:06:54] van Russische bevroren tegoeden.

[0:06:56] Maar toch zit er een groot verschil in de aanpak tussen de VS en de EU.

[0:06:59] En zou de minister inzicht kunnen geven in de mogelijkheden die hij ziet om te zorgen

[0:07:03] dat Oekraïne op korte termijn voldoende gesteund gaat worden en wat is de

[0:07:07] inzet hierin van het kabinet. Dan voorzitter vandaag de dag investeren

[0:07:12] we minder in de digitale en geavanceerde technologieën dan de VS en China en van

[0:07:15] de top 50 grootste tech bedrijven zijn er maar vier Europees. Veranderingen zijn

[0:07:21] nodig om niet de consument te worden van de waarde van een ander en de grote

[0:07:25] urgentie en met de rapporten van Letta en Draghi zijn er aanbevelingen om ons

[0:07:30] Europese concurrentievermogen te versterken.

[0:07:33] En terwijl elk rapport stelt dat we moeten innoveren om ons toekomstig verdienvermogen

[0:07:37] te waarborgen, zien we dat de nieuwe coalitie bezuinigt juist op dat toekomstig verdienvermogen.

[0:07:42] Hierover de volgende vragen.

[0:07:44] Deelt de minister dat we efficiënte financiering nodig hebben om de fragmentatie op de interne

[0:07:49] markt te voorkomen?

[0:07:50] En hoe kijkt de minister in dit kader naar de State Aid Contribution Mechanism uit rapport

[0:07:54] van Letta?

[0:07:55] En welke andere aanbeveling van Letta zou hij, als hij de kans nog had, prioriteren?

[0:08:00] Inzet op innovatie is voor mijn fractie van groot belang.

[0:08:03] En hoe kijkt de minister dan ook naar de vijfde vrijheid die Letta formuleert?

[0:08:08] Ik snap natuurlijk dat het nog verder uitgewerkt moet worden, maar ik ben ook benieuwd van

[0:08:12] hoe de minister deze uitwerking voor hem zou geven.

[0:08:16] En als we naar binnen keren of bezuinigen, zal dit ons toekomstig verdienvermogen natuurlijk

[0:08:20] schaden.

[0:08:20] En daar zou ik ook graag een reactie van de minister op willen.

[0:08:23] Dan over het dragingsrapport, want in de speech legde hij de vinger op de zere plek.

[0:08:26] Europese bedrijven spenderen de helft minder dan Amerikaanse bedrijven in onderzoek en

[0:08:30] ontwikkeling.

[0:08:31] Een investeringsgat van 270 miljard per jaar.

[0:08:36] En Europese bedrijven hebben stabiel beleid nodig met een meerjarige visie van de lidstaten

[0:08:39] en om buitenlands talent op universiteiten om dit gat te dichten.

[0:08:44] En in dit kader vraag ik me af of het kabinet met Draghi heeft gesproken over zijn rapport

[0:08:47] en of zij bovenstaande punten hebben aangekaart, dan wel of zij bovenstaande punten kunnen

[0:08:52] beamen.

[0:08:54] Voorzitter, we staan voor een gigantische financieringsopgave om de transities te realiseren.

[0:08:58] En de publieke sector heeft hierin een cruciale rol.

[0:09:00] We moeten een visiestrategie uitrollen zodat de private sector ook gemobiliseerd kan worden.

[0:09:05] Geen bespulturen of halsslachtig beleid, maar fundamentele hervormingen.

[0:09:08] En de vermaking van de kapitaalmachtunie is essentieel onderdeel van het verbeteren van

[0:09:12] ons concurrentievermogen.

[0:09:14] De minister geeft in zijn beantwoording van de schriftelijke overleg van 13 en 14 mei aan

[0:09:18] dat het kapitaalmachtunie dossier er een van de lange adem is, maar dat hij positief is

[0:09:22] over het politiek momentum om hier verder stappen op te nemen.

[0:09:26] En om dat momentum te behouden, zouden we de aanbeveling

[0:09:28] van het Instituut voor de Publieke Economie

[0:09:30] om het instrument van de landenspecifieke aanbevelingen

[0:09:33] kunnen gebruiken om lidstaten te bewegen

[0:09:35] om nationale wijzigingen door te voeren ten gunste van die kapitaalmarktunie.

[0:09:39] Kan de minister een appreciatie geven op deze aanbeveling

[0:09:42] en hoe haalbaar hij dit acht?

[0:09:45] Voorzitter, dan de Europese Investeringsbank.

[0:09:48] Deze heeft een nieuwe strategische koers, ook aandacht.

[0:09:51] En er komt een Strategic Tech EU-programma om de Europese industrie te helpen om nieuwe

[0:09:56] technologieën te ontwikkelen in semiconductoren en AI.

[0:10:00] Ook wil de EIB meer investeren in veiligheid en defensie en daarom de Dual Use-definitie

[0:10:05] veranderen.

[0:10:06] Zijn er barrières voor het verkrijgen van financiering vanuit de EIB voor innovatieve

[0:10:10] Nederlandse start-ups en scale-ups en mkb?

[0:10:13] En zo ja, wat zijn eventuele oplossingen om deze barrières te doorbreken?

[0:10:17] En met betrekking tot de wijziging van de Dual Use-definitie ben ik benieuwd hoeveel meer

[0:10:20] geïnvesteerd gaat worden in de defensie- industrie door de EIB.

[0:10:24] Worden deze investeringen dan ook beter gecoördineerd,

[0:10:26] zodat we ook daadwerkelijk efficiënter gaan besteden?

[0:10:29] En tot slot kan de minister een inschatting geven

[0:10:31] van het krachtenveld van het voorstel dat voorligt.

[0:10:34] Dan, voorzitter, tot slot nog enkele vragen over het herstel- en veerkrachtplan.

[0:10:39] Tijdens het debat van de voorjaarsnota stelde de minister dat hij ervan uitging

[0:10:42] dat het eerste betaalverzoek wordt goedgekeurd,

[0:10:44] maar dat bij de andere enkele uitdagingen zijn.

[0:10:46] Ook dat er speelruimte is met betrekking tot de hervormingen

[0:10:48] qua inhoud of timing.

[0:10:51] Maar dit mag toch niet afdoen aan het ambitieniveau.

[0:10:53] Geleerd op de uitdagingen vraag ik me toch af hoe haalbaar hij het acht dat de volgende

[0:10:58] betaalverzoeken voor 2026 zijn afgerond.

[0:11:01] Daar laat ik het bij, voorzitter.

[0:11:03] Dank u wel.

[0:11:03] Dank u wel.

[0:11:04] Wilt u dan ook even het voorzitterschap over?

[0:11:06] Dan neem ik het voorzitterschap over en geef ik hierbij het woord aan de heer Van der Lee

[0:11:10] van de fractie GroenLinks B van de A voor zijn inbreng.

[0:11:14] Dank u wel.

[0:11:15] En ik wil de heer Das zijn compliment maken, want hij heeft volgens mij zonder mijn inbreng

[0:11:20] Heel veel van die inbreng is al uitgesproken.

[0:11:24] Dan dank ik de heer Van der Lee voor zijn inbreng.

[0:11:27] Dus ik ga nu een beetje improviseren, maar allemaal hele terechte vragen,

[0:11:31] dus daar sluit ik me van harte bij aan.

[0:11:33] Ik wilde de minister dan even een vraag stellen over het feit

[0:11:36] dat er nu zeven lidstaten met een tekort zitten

[0:11:39] waarvan de Europese Commissie heeft aangegeven,

[0:11:42] ja, dat kan zo niet.

[0:11:44] En we zullen het mogelijke stap volgen.

[0:11:46] En ik ben benieuwd wat de minister daarvan verwacht.

[0:11:50] Maar meer in het specifiek zou ik hem, ook omdat hij nu bijna is uitgereageerd,

[0:11:54] toch meer vragen om zijn reflectie, ook op de positie van Frankrijk,

[0:11:59] waar het tekort voorbij de vijf procent is, de staatsschuld op 111 procent staat.

[0:12:05] Ja, en er een politieke vlucht vooruit is gekozen door de president,

[0:12:11] waar in ieder geval de financiële markten enigszins gespannen op hebben gereageerd.

[0:12:16] en je ziet ook dat de rente voor Frankrijk nog verder is gezegen

[0:12:22] en de spread tussen Frankrijk en Duitsland weer ongekend groot is geworden.

[0:12:26] Ik ben wel benieuwd hoe hij, van de zeven leedstaten die nu genoemd worden,

[0:12:32] kijkt naar welk land is nou het meest risicovol,

[0:12:35] ook als het gaat om de stabiliteit van onze gezamenlijke munt.

[0:12:38] En is dat op dit moment Frankrijk?

[0:12:40] Omdat Italië, zeker als het gaat om het primaire saldo,

[0:12:43] ook toch de zaak echt wel veel beter op orde heeft dan bijvoorbeeld Frankrijk.

[0:12:47] Dus ik maak graag van de wijsheid van de minister gebruik

[0:12:52] om daar nog, ja, wat reflectie op te krijgen.

[0:12:57] En ja, dat bent dan ook wel gekoppeld, denk ik, aan het feit natuurlijk

[0:13:01] dat we zien dat, ja, de inflatie zich wel zich wat beter ontwikkelt,

[0:13:07] dat de ECB nu ook de blijdschrijnd voor het eerst heeft gedaald.

[0:13:11] Wat zijn, zeg maar, voor hem, ook op de midden-, lange en lange termijn,

[0:13:15] ja, nu het perspectief voor de Europese economie.

[0:13:18] Ik bedoel, dat is ook de reden, volgens mij, waarom de lidstaten nog bij elkaar komen.

[0:13:23] Zijn er zaken waarvan wij als Kamer, waar wij extra alert op moeten zijn de komende tijd,

[0:13:30] los even van de noodzaak, die ik al heel vaak heb benadrukt,

[0:13:32] dat we veel meer gezamenlijk moeten investeren,

[0:13:35] niet alleen vanuit geopolitieke motieven, als het gaat om de opkomst natuurlijk van China,

[0:13:39] ...de sterke positie van Amerika en de Inflation Reduction Act.

[0:13:46] Maar wij zelf terecht hele grote ambities hebben in de transitie rond energie...

[0:13:51] ...de transitie rond natuur, het verminderen van stikstof...

[0:13:56] ...maar ook het versterken van de digitalisering binnen Europa...

[0:14:01] ...en natuurlijk ook nog weer de noodzaak om ons op defensief terrein verder te ontwikkelen.

[0:14:06] In dat licht juich ik toe dat de mogelijkheden voor de EEB worden uitgebreid.

[0:14:14] Maar goed, wel tegen de achtergrond dat er ook nog andere opties zijn waarvan ik betreur

[0:14:18] dat het zo moeilijk tot stand komt.

[0:14:19] We hebben het al heel veel gehad op het platooi van de kapitaalmarktunie, waarbij ik ook

[0:14:25] in het vorige debat toch wel teleurgesteld ben over de daadwerkelijke stappen die nu

[0:14:30] gezet gaan worden.

[0:14:31] Ik bedoel, er wordt veel over gesproken.

[0:14:32] Het is ook wel een breedgedragen wens, maar ik zie nog te weinig vooruitgang.

[0:14:37] En in dat licht snap ik dat je een alternatieve moet zoeken en dan kan de EIB een rol in spelen.

[0:14:42] Ik snap de vragen vanuit de PVV, maar ik heb ook wel een omgekeerde vraag.

[0:14:46] Wat zou eigenlijk de maximale rek zijn voor de EIB?

[0:14:49] Er is nu een verhoging gekozen naar 290 procent.

[0:14:52] Zou dat nog hoger kunnen zijn?

[0:14:54] Want het gaat toch om investeringen, er zit een risico aan vast, maar een deel daarvan

[0:14:57] zal toch echt kunnen lukken, moeten lukken, want we hebben hele grote ambities.

[0:15:02] is dat een van de routes om het uitblijven van een voltooide kapitaalmarkt te realiseren.

[0:15:08] Dan wil ik toch ook nog even slag maken naar het belang dat we hechten binnen Europa aan een vrije markt,

[0:15:14] aan concurrentie, en dan maak ik toch nog even het bruggetje naar onze eigen banken.

[0:15:19] En het feit dat de renteverhogingen die de ECB heeft doorgevoerd te weinig zijn doorvertaald naar de spaarrentens voor burgers.

[0:15:27] We hebben de ACM-rapport gezien, we hebben nu reactie gezien ook van banken.

[0:15:32] Ik kreeg een tienpagina lang een pistool van de ING en dat was een dag nadat ik in de FD zag staan

[0:15:38] dat ze nog hogere winsten verwachten dan het jaar ervoor en weer opnieuw een grote inkoop

[0:15:45] van eigen aandelenprogramma lijken aan te kondigen. Ik ben wel benieuwd of de minister iets kan zeggen

[0:15:51] over de analyse die de ACM maakt, die door de banken wordt bestreden,

[0:15:56] dat de ACM er helemaal naast zou zitten,

[0:15:58] dat ze een veel te hoge winstmarge zien dan de banken veilig zouden hebben.

[0:16:03] En of als het gaat om de aanbevelingen van het ACM,

[0:16:06] hij vindt dat ze allemaal moeten worden opgevolgd.

[0:16:09] En specifiek bijvoorbeeld keren de banken zich tegen het pleidooi van de ACM

[0:16:13] om gebundelde, ja, zeg maar, aanbieden van spaar- en rekening Courant te verbieden.

[0:16:21] Hoe kijkt de minister daarnaar? Daar ben ik toch ook wel benieuwd naar.

[0:16:25] Ik heb, denk ik, nog wat meer te zeggen, maar ik zie dat mijn tijd voorbij is.

[0:16:28] En ik heb al voldoende geïmproviseerd, denk ik, voor dit moment.

[0:16:31] Dus ik kijk even naar de heer Tassen.

[0:16:34] Dan dank ik u voor uw inbreng, meneer Van der Lee.

[0:16:37] En dan geef ik het voorzitterschap weer terug.

[0:16:39] En dan kijk ik naar de minister. Hoeveel tijd heeft de minister even nodig?

[0:16:43] Ik heb een minuut of tien nodig en ik moet ook nog twee keer vijf minuten op en neer lopen...

[0:16:46] ...naar waar mijn onmisbare collega zit.

[0:16:48] Dus als u tot tien over half schorst, ben ik u dankbaar.

[0:16:50] En dan gaan we om tien over half drie verder met dit debat.

[0:16:53] We zijn gesloten.

[0:36:38] Ik heropen de vergadering van de vaste Kamercommissie van Financiën.

[0:36:41] En we zijn toe aan de termijn van de zijde van de minister.

[0:36:45] En hij gaat de leden beantwoorden in zijn termijn. Gaat u gang.

[0:36:50] Dank u wel, voorzitter.

[0:36:52] Dank aan de drie leden voor de gestelde vragen.

[0:36:55] Je zou bijna denken Europa best belangrijk.

[0:36:59] Maar voorzitter, laat ik twee dingen misschien wel vooraf nog wel met u delen.

[0:37:03] zoals dat ook goed gebruik is.

[0:37:05] In Codeper vandaag zijn nog twee punten toegevoegd aan de agenda.

[0:37:09] Het voortgangsrapport over de onderhandelingen over de digitale euro

[0:37:12] en de tekst over het raadsakkoord herziening van het crisis- en herstelraamwerk CMDI in Jargon.

[0:37:18] Op beide punten verwachten we overigens niet dat er een discussie is,

[0:37:21] dat het informatiepunten zijn.

[0:37:23] Ik had u kamer eerder natuurlijk al toegezegd om nog voor de zomer

[0:37:26] een uitgebreide terugkoppeling te geven over de stand van de onderhandelingen over de digitale euro.

[0:37:31] Als ik had geweten wat op de agenda stond, had ik u de stand van nu gegeven in deze gegarneteerde agenda.

[0:37:35] Maar hij is dus echt net toegevoegd.

[0:37:37] Ik zal in het verslag van deze Ecofin Eurogroep uitgebreid mijn toezegging gestand doen.

[0:37:44] En dan zal ik ook het voortgangsrapport meesturen van het Belgisch voorzitsschap.

[0:37:50] En dan kunt u, denk ik, ook de aandachtspunten terugzien komen die Nederland steeds heeft ingebracht.

[0:37:56] Misschien dat even in het kader van de grotere hele zuiverheid vooraf.

[0:37:59] Voorzitter, het ging veel kanten op, dus ik heb een aantal korte blokjes over de verschillende onderwerpen.

[0:38:04] Om te beginnen, de Oekraïne, de heer Dassen in het bijzonder.

[0:38:10] Ik heb in een extra eurogroep digitaal, ik meen anderhalve week geleden, ook van gedachte gewisseld

[0:38:17] met de collega's in de eurogroep over het benutten van die renteinkomsten van Russische centrale banktegoeden.

[0:38:22] Die staan vooral in de Europese Unie bij Euroclear in Brussel.

[0:38:26] En hoe je die renteinkomsten zou kunnen benutten.

[0:38:28] We hadden al afgesproken dat voor dit jaar te doen.

[0:38:30] Er wordt onder meer van een heel groot deel militaire steun mee betaald en een stukje ook niet militaire steun.

[0:38:35] Maar zou je dat nou kunnen benutten als manier om toch in één keer nu om eigenlijk vooruit

[0:38:39] het contant maken van die rentestromen te investeren?

[0:38:43] Nou, daar is in de G7 inderdaad over gesproken, dat zei de heer Dassen terecht.

[0:38:46] De uitwerking daarvan is ook nog wel echt work in progress.

[0:38:49] Dus hoe dit zich precies uitheft, zowel aan de Europese als aan de kant van de Verenigde Staten,

[0:38:54] dat heb ik tot achter de kom ook niet scherp.

[0:38:55] Maar de gedachte die erachter zit, is dat je die rentebaten, die ongeveer 3 miljard per jaar,

[0:39:00] dat je die probeert te gebruiken als een soort basis voor een lening,

[0:39:03] die dan met die rentebaten kan worden terugbetaald naar Oekraïne.

[0:39:07] Dus dan gaan die rental banks naar Oekraïne en daarmee kunnen zij die lening terugbetalen aan de EU en aan de Verenigde Staten.

[0:39:12] Dat is een concept wat Nederland zeer aanspreekt.

[0:39:14] Natuurlijk moet dit allemaal heel zorgvuldig en precies.

[0:39:17] Gaat ook over garantstellingen.

[0:39:19] Hoe ga je dat in de begroting van Europa een plek geven?

[0:39:22] Wanneer, wat we allemaal hopen, die oorlog natuurlijk wel eerder is afgelopen.

[0:39:25] en je niet die tegoede nog heel veel jaren bevroren hoeft te houden.

[0:39:31] Ik was zelf samen met de minister-president ook bij de donorconferentie,

[0:39:34] waarbij ik bij de ministeriële bijeenkomst van de G7 mocht aanschuiven,

[0:39:38] waar je ook merkt dat eigenlijk alle aanwezigen dit als een van de bronnen zien.

[0:39:42] En ook mijn Oekraïnse collega, minister van Financiën,

[0:39:46] natuurlijk heel verheugd was met de voortgang die gemaakt is op de G7.

[0:39:50] De vertaling in exacte vorm moet gewoon nu nog plaatsvinden,

[0:39:53] ook aan de Europese kant, vooral over hoe je dat dan ook een plek geeft in de Europese begroting

[0:39:57] rondom de garanties die hier natuurlijk wel weer bij horen.

[0:40:01] Maar ik ben het erg met de heer Dasser eens dat dit wederom een forse bijdrage zou kunnen

[0:40:06] zijn die ook gewoon keihard nodig is.

[0:40:08] De herstel- en wederopbouwkosten zijn gigantisch, de impact op de Oekiense economie is gigantisch

[0:40:14] van deze oorlog.

[0:40:15] Dus naast alle militaire steun die we geven, ik ben er nog steeds trots op dat het kabinet

[0:40:20] ook in de voorjaarsnota, boven op de 2 miljard militaire steun voor 2004 en 2025 en nog eens 4

[0:40:26] miljard euro heeft bijgedaan. Wij leveren ruim ons fair share naast alle Europese acties die we

[0:40:32] hebben gedaan, naast het IMF-steunprogramma waar ik altijd als, in ieder geval dit jaar ook als

[0:40:38] voorzitter van de kiesgroep, ook Oekraïne mag vertegenwoordigen bij het IMF. En zo proberen we

[0:40:42] langs alle kanten Oekraïne te helpen in de strijd tegen deze Russische agressieoorlog.

[0:40:49] Dat...

[0:40:50] Nog een blik. Toch een vraag daarover van de heer Dassen.

[0:40:52] Ja, nee. Dank. En dank voor de beantwoording van de minister.

[0:40:56] En ik ben ook heel blij dat dit kabinet daar zo'n voortreksrol in heeft gespeeld.

[0:41:00] En ik ben ook blij om te horen dat de minister zich daar tot het allerlaatste moment voor blijft inzetten.

[0:41:06] Ik ben wel benieuwd wat op dit moment in die discussie die daar loopt...

[0:41:14] de voornamste inzet van het kabinet is.

[0:41:16] Want de Amerikanen hebben een voorstel gedaan waarin zij een lening zouden geven,

[0:41:22] maar waarbij de Europese landen dan meer garant zouden staan.

[0:41:25] De Europese landen zijn nu aan het kijken of het via het MFK zou kunnen.

[0:41:29] Dat is natuurlijk ook weer de discussie over unanimiteit.

[0:41:32] Dus ik ben even benieuwd wat de minister daar, wat de inzet is.

[0:41:36] En wat ook zijn verwachting is, hoe lang die discussie loopt.

[0:41:39] Ook gezien de urgentie met ook Oekraïne die nu IMF-leningen moet terugbetalen.

[0:41:45] Ja, dit was ook wel de discussie.

[0:41:47] Je kunt twee leningen doen, één van de VS en één van de EU.

[0:41:51] We hebben denk ik ruimte, ook zonder unanimiteit...

[0:41:55] om voor 2024 in het systeem ook keuzes te kunnen maken.

[0:42:02] Onze lijn is vooral dat we die meerjarige zekerheid bieden.

[0:42:05] En dan is het instrument open.

[0:42:08] Het moet zorgvuldig.

[0:42:09] We doen iets heel ingrijpends, dus het moet heel zorgvuldig.

[0:42:14] We doen dit overigens met goede die bij België staan, dus dit vraagt ook grote solidariteit

[0:42:17] naar onze Belgische collega's.

[0:42:20] En wij vinden dat via de Europese begroting die garantie kan worden gegeven, dat is dus

[0:42:24] de inzet van Nederland.

[0:42:26] En we zullen dan gewoon het instrument moeten vinden wat het de meest kans van slagen biedt.

[0:42:31] En ja, als dat niet met een instrument is waar je geen unanimiteit van nodig hebt, ja dan

[0:42:35] maakt dat dat makkelijker.

[0:42:36] Maar als het instrument wel wel unanimiteit van nodig is, hebben wij diplomatiek werk

[0:42:40] te doen met sommige landen.

[0:42:46] En zoals ik zei, zeker in 2024 lijkt er ook ruimte voor een instrument dat wel met gekwalificeerde

[0:42:50] meerderheid kan.

[0:42:52] Dan bij de Europese investeringsbank, daar waren eigenlijk de heer Van der Lee en de heer

[0:42:55] Valiezen stelden eigenlijk een soort tegenovergestelde vraag over die 290 procent in de leenlimiet

[0:43:02] van de Europese investeringsbank.

[0:43:05] En de heer Valiezen zei eigenlijk van ja, maar kan dat niet, waarom doen we dit eigenlijk?

[0:43:08] Je kan toch ook gewoon je ambities verminderen?

[0:43:10] Kijk, de EB heeft een heel aantal ambities, inderdaad,

[0:43:13] rond de defensie-industrie, ga ik zo meer over zeggen,

[0:43:16] rondom water, voor Nederland heel belangrijk, rondom klimaat.

[0:43:19] En dan meende ik even dat de heer Falliesen zei,

[0:43:21] ja, maar dat klimaat, dat kan wel een tandje minder.

[0:43:23] Daar schrok ik dan eerlijk gezegd wel weer van,

[0:43:25] want ik meende toch juist dat het verhaal was

[0:43:27] dat de klimaatdoelen ook met het nieuwe hoofdlijnakkoord overeind stonden.

[0:43:30] Dus in die zin begrijp ik eerlijk gezegd niet wat hij zou bedoelen met minder doen,

[0:43:34] want dan haal je de doelen uit het, zowel het huidige regeerakkoord,

[0:43:37] maar ook blijkbaar de omarmde daarvan, het hoofdlijnenakkoord niet.

[0:43:40] Het is niet aan mij dat hoofdlijnenakkoord te recenseren,

[0:43:43] maar dit vond ik niet het slechtste deel van het stuk,

[0:43:45] dat we doelen boven overeind stonden.

[0:43:47] Dus als je dan minder EUB-investering in de transitie doet,

[0:43:50] ja, dan wordt ook het halen van de klimaatdoelen minder mooi.

[0:43:53] Maar dat heeft dan de heer Folliesen vast niet bedoeld,

[0:43:56] want anders zou dat, denk ik, strijdig zijn met het hoofdlijnenakkoord.

[0:44:00] Kijk, wat zou er nou gebeuren, geeft zo'n verhoging van 250 tot 290 procent?

[0:44:04] Wij vinden dat deze nog steeds op een verantwoorde manier kan.

[0:44:07] En dat is hoe wij hiernaar kijken.

[0:44:08] Is dit nou verantwoord?

[0:44:09] Wij vinden 290 procent verantwoord.

[0:44:12] Daar zit natuurlijk ergens een grens aan, maar dit vinden wij nog verantwoord.

[0:44:15] En want als je dit niet zou doen, ja, dan zou dat investeringsvolume terugzakken

[0:44:18] op energiezekerheid, op innovatie, op strategische autonomie, op defensie,

[0:44:23] op de klimaattransitie.

[0:44:25] Ja, ga je dan gewoon stappen missen?

[0:44:27] En het is mijn overtuiging en die ook van het kabinet dat we dat niet kunnen missen.

[0:44:32] Dan vinden we die 290 voor nu valide en dan zullen we weer gaan kijken hoe dit in de praktijk werkt.

[0:44:37] Maar vooralsnog heb ik ook geen ambities om het verder te verhogen.

[0:44:40] Wij denken dat je met die 290 procent uit de voeten kan.

[0:44:44] Ja, wat zou er nou gebeuren als je dit niet zou doen? Dan kun je je ambities verlagen.

[0:44:48] Nou, dat lijkt mij hoogst onverstandig.

[0:44:51] Het alternatief is natuurlijk dat de EIB dan bij de landen terugkomt en zegt, doe er maar een extra kapitaal in leg.

[0:44:56] Dat zou wel kunnen. Maar ja, dat is nu dus niet aan de orde,

[0:44:59] want we hebben de leenlimiet verhoogd.

[0:45:02] Maar anders was men, denk ik, bij ons teruggekomen met een verzoek voor hetzij meer kapitaalinleg.

[0:45:07] En als je minder ambitieus zou zijn geweest, ja, dan zal, denk ik, een andere financieringsbond,

[0:45:11] en dat vroeg de heer Falise ook, gevonden moeten worden voor een aantal grote transities.

[0:45:15] Nou, voor je het weet gaat men dan zeggen, nou, als het niet via de EUB kan,

[0:45:19] nou, laten we dan naar Europa kijken om verder te vergroten van de Europese begroting.

[0:45:24] Dan zal de discussie over eurobonds misschien weer komen.

[0:45:27] Dus ik denk dat dit een hele verstandige en ook verantwoorde keuze is om op deze manier de doelen,

[0:45:34] die zeer breed gesteund worden in de Europese Unie gelukkig, te kunnen bereiken op een manier

[0:45:39] die ook voldoende waarborgen biedt, dat het gewoon zorgvuldig is qua het financiële beheer van de landen.

[0:45:43] Dat roept een vraag op bij de heer Van der Lee.

[0:45:45] De heer Van der Lee.

[0:45:45] Dank, meneer Dassen.

[0:45:48] Ja, ik snap dat u de minister misschien niet een exact vertaal kan noemen als het gaat om

[0:45:53] Hoe ver kun je dit nou nog oprekken?

[0:45:56] Maar kan hij toch ons iets meer inzicht geven in of daar nog een bandbreedte is?

[0:46:01] Of is dit nou, zeg maar, de absolute grens in termen van wat je nog zou kunnen doen?

[0:46:06] Want, kijk, de minister weet, ik heb al vaker gepleit,

[0:46:09] ook voor eurobonds, voor dit type investeringen.

[0:46:11] Ik zie ook in het fantooi van de kapitaalmarktunie

[0:46:14] een heel belangrijke manier om investeringen los te krijgen.

[0:46:18] Zeg maar, de nieuwe vrijheid die Letta propageert lijkt me ook een mooie route.

[0:46:22] Maar voordat dat allemaal tot stand gekomen is, zijn we jaren verder.

[0:46:26] En het kan best zijn dat je dan deze EIB-route nog iets extra's nodig hebt.

[0:46:30] En kan de minister iets meer zeggen over of daar nog überhaupt enige ruimte zit?

[0:46:34] Dat hij dat nu nog niet vindt en wil, snap ik wel.

[0:46:37] Ook al er ligt nu natuurlijk een voorstel en dan is het ja of nee.

[0:46:41] Maar ik hoop dat de minister daar iets meer over kan vertellen.

[0:46:44] De minister.

[0:46:45] Ik denk niet dat we een soort hele aparte grens...

[0:46:47] waardoor je zegt vanaf 291 procent is het volledig overhandigd of zo.

[0:46:51] Nee, dat is het niet. Wij denken dat die 290 nu adequaat is,

[0:46:54] voldoende ruimte geeft voor de ambities en ook nog echt zorgt voor een robuuste bank.

[0:46:59] Waarbij ik ook nog wel wil zeggen, de mate hoe je naar zo'n lenende miet bijvoorbeeld kijkt,

[0:47:02] hangt natuurlijk ook af, niet alleen van de volumes, maar ook van de kwaliteit van de investeringen die je doet

[0:47:06] en de risicoprofiter die daarop zitten. Dus in die zin moet je deze dingen ook niet helemaal in isolement beschouwen

[0:47:11] en bijvoorbeeld ook kijken naar hoe de portfolio zich ontwikkelt.

[0:47:16] Is er hiermee een soort absolute ban opdenken over daarboven?

[0:47:20] Bij mij niet, maar nogmaals, ik zal daar niet mee over gaan over die discussie.

[0:47:24] Maar voor nu...

[0:47:26] En het hangt bijvoorbeeld ook wel af in welke mate je garanties hebt vanuit de EU-begroting.

[0:47:30] Dus in die zin kun je altijd nog...

[0:47:32] Dit is zeg maar meerdere factoren maken hier samen wat nou een verantwoorde limiet is.

[0:47:36] Maar wij vinden voor nu die 290 procent gewoon echt passend.

[0:47:41] En ook nog passend zowel bij de ambitie die moet worden bereikt...

[0:47:44] de prudentie die daarbij financieel, wat ons betreft, moet worden gevolgd.

[0:47:48] Waarbij ik toch ook wel wil zeggen, en die oproep heb ik ook tegen president Calvino gedaan,

[0:47:52] dat we ook naast discussie over de leendimieten ook vooral de impacten moeten blijven voeren over de impact.

[0:47:57] Want wat je uiteindelijk bereikt met die investeringen en hoe je die maximale impact geeft,

[0:48:01] is natuurlijk minstens zo belangrijk als de hoogte van het van het leenvolume.

[0:48:07] Daarbij vroeg, voorzitter, als ik maar meteen door mag gaan, de heer Dasse,

[0:48:11] Nu weer in zo'n rol als Kamerlid, dat hij het voorzitterschap net heeft teruggegeven,

[0:48:14] of niet meer in de rol als voorzitter moet ik zeggen, want de Kamerlid is ook de heer Van der Lee.

[0:48:18] Ik zie niet specifiek nu barrières als het gaat om financiering voor innovatieve Nederlandse startup-scale-ups in het MKB, dat was zijn vraag.

[0:48:25] Sterker nog, de Europese investeringsbankengroep is de grootste verstrekker van durfkapitaal in Europa op dit moment.

[0:48:31] Het kan soms wel lang duren voor financiering bedrijven bereikt.

[0:48:34] Dus daarom zijn we ook heel blij, en dat vind ik ook verstandig, dat er ook heel goed nu wordt gekeken door de bank...

[0:48:39] hoe ze de processen kunnen versnellen en de doorlooptijden kunnen verkorten.

[0:48:42] Dus dat je ook zo snel mogelijk het geld daar krijgt waar je het aan wilt uitlenen.

[0:48:46] Misschien ook wel even specifiek, in Nederland is de bank heel actief juist op het terrein van innovatie.

[0:48:51] Rechtstreekse financiering aan innovatieve bedrijven is de eerste route.

[0:48:54] De tweede route is via Nederlandse investeringsfondsen, zoals het Dutch Future Fund 2.

[0:48:59] En ook de derde via Europese fondsen, zoals de European Tech Champions Initiative.

[0:49:03] Er zijn heel veel initiatieven, direct of indirect met de rol van de EB,

[0:49:10] die ook echt leiden tot impact op innovatie.

[0:49:14] Maar de vraag is gelukkig ook hoog.

[0:49:16] En de opgave die we hebben op innovatieterrein,

[0:49:18] dat ben ik echt met de heer Das eenslicht, is hoog.

[0:49:21] En die hogere leenlimiet die kan helpen,

[0:49:25] maar zorgt daarnaast dan ook alsjeblieft dat de doorlooptijden worden verkort

[0:49:28] en dat je de focus ook echt op de impactvolle investeringen houdt.

[0:49:32] Ik denk dat dat altijd wel heel belangrijk blijft.

[0:49:35] Niet alleen maar naar de volumes kijken.

[0:49:36] Dan vroeg de heer Dasser ook nog specifiek...

[0:49:41] Toch nog weer een vervroegvraag, de heer Dasser?

[0:49:42] Ja, een hele korte vervroegvraag.

[0:49:44] Ik was zelf even benieuwd. Ik had even gekeken hoe de EIB investeert over heel Europa.

[0:49:49] En waar dan het geld ongeveer naartoe gaat.

[0:49:53] Dan zie je dat Nederland en Duitsland iets minder investeringen krijgen...

[0:49:59] dan bijvoorbeeld Estland of Litouwen.

[0:50:03] Ik was benieuwd of de minister daar een gevoel bij heeft van hoe dat komt

[0:50:06] of wat de reden daarachter is.

[0:50:09] Het kan zijn dat er helemaal geen reden achter zit.

[0:50:11] Ik was daar gewoon benieuwd naar.

[0:50:13] Minister.

[0:50:13] Het was heel goed om naar internationale vergelijkingen te kijken

[0:50:16] en dan te kijken wat je daarvan kunt leren.

[0:50:19] Ik denk, kijk, elk land heeft zijn eigen kapitaalmarktuitdaging.

[0:50:22] Dus dat betekent, denk ik, we hebben een grotere kapitaalmarkt, denk ik,

[0:50:25] dan de landen die de heer Dassen net bijvoorbeeld opnoemt,

[0:50:27] waardoor misschien Nederlandse bedrijven in Nederland al makkelijker terecht kunnen.

[0:50:31] Die doet niks af aan mijn warme pleidooien al de afgelopen zes maanden rond de kapitaalmarktunie.

[0:50:36] Daar kom ik zo ook nog even op terug.

[0:50:38] Ik heb niet de indruk dat wij nou heel bijzonder slecht afsteken in de lijstjes.

[0:50:41] Dat was zelfs ook totaal niet wat de heer Dassen zei.

[0:50:44] Als er overigens, want dat was zijn vraag, als hij specifieke knelpunten nog heeft,

[0:50:47] horen wij ze natuurlijk ook altijd graag, want wij proberen ook elke keer weer te leren

[0:50:51] en te kijken hoe wij ook in onze rol bij het EB de impact verder kunnen vergroten.

[0:50:57] Maar ik zie daar nu een zeer ambitieuze en energieke nieuwe president,

[0:51:02] met de oud-minister van Financiën van Spanje, Calvino.

[0:51:06] En ik ben echt van overtuigd dat de bank echt een waardevolle bijdrage levert en zal blijven leveren.

[0:51:11] Dan specifiek misschien nog even over de dual use goederen.

[0:51:15] Kijk, op zichzelf lijkt de aanpassing van de definitie niet tot een hoger budget.

[0:51:18] Het is één van de prio's van de bank.

[0:51:20] Er is nog ongeveer 6 miljard euro beschikbaar voor de defensie in de periode tussen 2022 en 2027.

[0:51:29] En die herijking van het dual-use-beleid heeft wel, maar bijvoorbeeld ook één loket voor aanvragen,

[0:51:34] moet er wel toe leiden dat de bank, dat we dit geld ook gewoon op een hele zinvolge manier laten bijdragen

[0:51:39] waar het ons om gaat, namelijk het versterken van de Europese defensie en defensie-industrie.

[0:51:44] Wij denken dat nu meer defensie-gerateerde projecten in aanmerking zullen komen voor financiering

[0:51:48] door de aanpassing van die dual-use-definitie.

[0:51:51] Kijk, het is natuurlijk ook wel sprake geweest, moet je niet direct überhaupt in defensie investeren.

[0:51:55] Maar daar liepen we echt tegen aan. Dat geldt voor...

[0:51:57] Dat is ook denk ik iets waar de EEB terecht van zegt, ja, dat moeten we nooit in gevaar brengen.

[0:52:02] Dat dan, omdat investeerders niet meer willen, dat het triple-E-status van de EEB onder deur komt.

[0:52:06] Nou, dat is voor het Nederlandse kabinet ook iets wat we absoluut willen vermijden.

[0:52:10] Daarom is nu de route gekozen om met name die dual-use-definitie te verbreden.

[0:52:14] in plaats van directe investeringen in Defensie.

[0:52:22] En als het dan gaat om coördinatie, dat ben ik erg eens.

[0:52:26] We zijn breder aan het coördineren, bijvoorbeeld ook rondom de NAVO,

[0:52:28] rondom de militaire inkoop voor Oekraïne.

[0:52:31] Ik ben überhaupt voor meer Europese Defensie-samenwerking, zeker ook in de aanbestedingsfase.

[0:52:36] Kun je daar, denk ik, heel veel stappen zetten.

[0:52:39] Dus de minister van Defensie en de staatssecretaris van Defensie zijn daar ook druk mee bezig.

[0:52:45] En overigens, ook de Europese Commissie heeft als het gaat specifiek om die coördinatie natuurlijk een belangrijke rol.

[0:52:51] Bijvoorbeeld via de EDIB, en dan moet u me even niet naar de afkorting vragen over die voorstaatverordening,

[0:52:56] die juist probeert ook de coördinatie van investeringen in de defensie-industrie te realiseren.

[0:53:05] Is dit het nu op defensieterrein? Dat zat toch een beetje in de vraag van de heer Das verstopt, vond ik.

[0:53:10] En wat is nou het krachtenveld?

[0:53:12] Nou, die dual use-stap is wel de stap waar nu draagvlak voor is.

[0:53:16] Voor verdergaandere stappen zijn voorwege primair die impact op triple E, denk ik, nu geen draagvlak.

[0:53:23] Dus wij moeten nu eerst zien of dit ook echt nu tot de gewenste extra investeringen leidt.

[0:53:28] En het benutten van het budget.

[0:53:29] En dan zullen we verder moeten kijken.

[0:53:31] Maar dat we voor een hele grote uitdaging staan, daar zijn de heren Das en ik het ook absoluut over eens.

[0:53:36] Dat brengt mij bij een heel kort blokje, namelijk over het ESM, voorzitter.

[0:53:40] De heer Folliesen zei, hoe zit het eigenlijk met de stukkenstroom?

[0:53:42] Ja, wij hebben hier een informatieafspraak gemaakt tussen regering en parlement.

[0:53:46] Daarbij is afgesproken dat wij u van tevoren vertellen wat de inzet van het kabinet is.

[0:53:50] Nou, dat hebt u kunnen lezen, maar dat stukken worden niet voorafgaand gedeeld,

[0:53:53] want die moeten namelijk eerst door de Raad van Gouverneurs worden goedgekeurd.

[0:53:56] Dat is de vergadering die is.

[0:53:58] Maar via de geannoteerde agenda wordt u natuurlijk wel al van tevoren verteld

[0:54:01] wat de inzet van het kabinet is. Dat is ook de geldende informatieafspraak.

[0:54:05] Als er behoefte bij u bestaat om die te veranderen, kan dat altijd.

[0:54:09] Ik geloof niet dat ik de indruk heb dat we hier dan een groot probleem aan het oplossen zijn.

[0:54:12] Maar dat is verder aan u. Volgens mij gaat het nu goed in ons omringenverkeer.

[0:54:18] Dan brengt mij dat bij het concurrentievermogen, voorzitter.

[0:54:21] En de rapporten van Letta en het aankomende rapport van Mario Draghi.

[0:54:26] De heer Dassen zei ja, wat vindt de minister van het State Aid Contribution Mechanism uit het Letta-rapport?

[0:54:33] Het is nog niet precies duidelijk hoe dat voorstel in de praktijk nou precies zou gaan uitzien, hè.

[0:54:38] En dat is natuurlijk wel van belang voor je, denk ik, echt goed definitief kunt bedenken wat je ervan vindt.

[0:54:42] Maar de gedachte hieronder uitslaat van meer pan-Europese en grensoverschrijdende investeringen op de interne markt...

[0:54:47] als onderdeel van het EU-beleidsinstrumentarium, daar staat het kabinet positief tegenover.

[0:54:51] Dus wij waardeerden dit voorstel.

[0:54:54] En dat geldt eigenlijk voor alle voorstellen die ook proberen de concurrentiepositie op een manier te verbeteren...

[0:54:58] die wel ook tegelijkertijd zorgt voor een gelijk speelveld.

[0:55:00] Ik ga daar zo nog wat meer over zeggen, want ook de heer Van der Lee vroeg hier naar de rapporten

[0:55:08] en het belang van investeringen in het Europese concurrentievermogen.

[0:55:13] Hij noemde in het bijzonder ook de kapitaalmarktunie.

[0:55:14] Dat is een golden oldie van de heer Van der Lee.

[0:55:17] Ik herken dat ook nog uit mijn tijd als Kamerlid.

[0:55:19] En ook het verder verdiepen van de interne markt, waar de heer Dassen en de heer Van der Lee naar vroegen.

[0:55:24] Kijk, het is superbelangrijk dat we iets doen aan het concurrentievermogen

[0:55:27] en eigenlijk de innovatiekracht en de arbeidsproductiviteitsontwikkeling in de Europese Unie.

[0:55:31] Dan kun je gericht in je industriebeleid voeren.

[0:55:33] Dat zal op een aantal punten ook echt kunnen.

[0:55:36] Waar ik wel voor waarschuw, is een soort de gedachte dat je alles met subsidiestromen

[0:55:40] kunt oplossen.

[0:55:41] Dat is volgens mij wat we niet moeten.

[0:55:42] Nog even los dat een subsidierace, of het nou met de VS is, of met andere blokken in

[0:55:46] de wereld, denk ik ook één is die Europa niet snel wint.

[0:55:49] Ik denk ook niet dat dat de vorm is.

[0:55:51] Je zult een goede balans moeten vinden tussen investeringen en subsidieringen waar nodig.

[0:55:55] Echt stukteel hervormingen, in bijzonder ook het verdiepen van de interne markt, meer concurrentie

[0:55:59] op die interne markt beprijzen en normeren.

[0:56:03] En dat is volgens mij de uitdaging waar we voor staan.

[0:56:06] Daarvoor geldt dat hoe meer we dat in Europa samen doen,

[0:56:09] hoe meer we daar stappen kunnen zetten.

[0:56:12] Een kapitaalmarktunie krijg je niet in je eentje voor elkaar.

[0:56:15] Een interne markt verdiep je niet in je eentje.

[0:56:17] En laten we ook nooit vergeten, dit is waar wij ons brood verdienen.

[0:56:20] Dat verdienen we buiten de grenzen van dit land.

[0:56:22] Een Europese unie die ons welvaart en banen brengt.

[0:56:27] En het is dus heel goed, denk ik, dat dit onderwerp nu zo prominent op de agenda staat.

[0:56:30] We wachten nog op het rapport van Mario Draghi.

[0:56:33] Maar als er één ding is waar ik voor zou willen waarschuwen, is de gedachte dat je met subsidies van de overheid alles oplost.

[0:56:38] Het gaat ook echt over dat je ook de hervormingen durft te doen en moet gaan doen die hier ook voor nodig zijn.

[0:56:47] En ja, in sommige publieke goederen moet je ook investeren.

[0:56:49] Neem onderwijs, neem innovatie, neem onderzoek en ontwikkeling.

[0:56:53] Dat heeft in ieder geval het huidige kabinet met ambitie gedaan.

[0:56:58] En dat is, denk ik, ook superbelangrijk.

[0:57:00] Ook als je als overheid de begroting op orde moet brengen, wil je juist die productieve

[0:57:04] investeringen in transities, in verdienvermogen, in concurrentiekracht niet als eerst het kind

[0:57:08] van de rekening laten worden, wat in de politieke economie blijkt dat in het verleden helaas

[0:57:13] te vaak het geval is geweest.

[0:57:17] Dan vroeg de heer Das, en nog specifiek naar de aanbeveling van het Instituut voor Publieke

[0:57:21] De economie ontspant landenspecifieke aanbevelingen om die op te nemen,

[0:57:24] als het gaat om de kapitaalmarktunie.

[0:57:26] Kijk, de kapitaalmarktunie verhuist nationale en internationale actie.

[0:57:29] De primaire lijn lijkt me dat we gewoon overeenstemming in Europa bereiken

[0:57:32] over een aantal van de belangrijke stappen die moeten worden gezet.

[0:57:35] Er is heel veel aandacht voor.

[0:57:36] Er is momenten, maar het is ook heel weerbarstig.

[0:57:38] Daar had de heer van der Leeuwen volledig gelijk in.

[0:57:40] Er is ook weerstand op nationale belangen die ik allemaal begrijp,

[0:57:43] maar die ons uiteindelijk niet tot stilstand mogen leiden.

[0:57:48] Dus dan kun je je ook voorstellen dat er aanbevelingen aan lidstaten

[0:57:51] Dat kan, die kun je een plek geven in de landespecifieke aanbevelingen.

[0:57:54] Maar alleen daarmee ben je er ook echt niet.

[0:57:56] We zullen echt op Europees niveau een aantal van de heilige huisjes...

[0:57:59] ook moeten durven benoemen.

[0:58:03] De heer Dracki...

[0:58:05] Daar was de vraag nog, hoe is eigenlijk het contact geweest...

[0:58:07] tussen het kabinet en de heer Dracki?

[0:58:11] Dat was de vraag van de heer Dassen.

[0:58:13] De heer Dracki was op 24 februari bij de Informele Eco in Raad in Gent...

[0:58:15] waar ik zelf was.

[0:58:17] Daar gaf hij een inleiding.

[0:58:18] De minister-president heeft op 25 april nog telefonisch contact gehad met Mario Draghi

[0:58:23] over het Europese concurrentievermogen.

[0:58:25] In hun beide gevallen is de inzet van het kabinet, zoals degene die u hebt gevonden

[0:58:29] in de geannoteerde agenda voor de Europese Raad van 17 april,

[0:58:32] mocht u dat er nog eens bij willen pakken.

[0:58:34] Vooral de nadeuk om ook bijvoorbeeld private investeringen, bijvoorbeeld innovatie, te verhogen.

[0:58:39] Onder andere door het verdiepen van de, daar gaan we weer, kapitaalmarktunie.

[0:58:42] En ook het verder versterken van de interne markt.

[0:58:46] Overigens is ook volgens mij op meer persoonlijke titel Robert Dijkgraaf nog gevraagd door Mario

[0:58:50] Draki om met hem mee te denken.

[0:58:52] Denk ik een eervol verzoek wat ook gegeven de, denk ik, internationale status en terecht

[0:58:57] van de heer Dijkgraaf als het gaat om onderzoek, innovatie en wetenschap een verstandige adviseur

[0:59:04] is voor de heer Draki, denk ik, zeg ik op persoonlijke titel.

[0:59:07] Maar ook dit was op een persoonlijke titel.

[0:59:09] Dan, voorzitter, vroeg de heer Dassen ook nog, is hij nou eens dat we financiering nodig hebben?

[0:59:20] Ja, dat ben ik zeker eens dat we financiering nodig hebben en dus ook vooral niet publiek kapitaal hier vergeten.

[0:59:24] Dat is natuurlijk een van de redenen waarom die kapitaalmarktunie zo belangrijk is.

[0:59:28] Er verdwijnt heel veel kapitaal, bijvoorbeeld naar de VS vanuit Europa,

[0:59:31] wat je ook graag zou willen dat dat ook gericht in Europa wordt geïnvesteerd in rendabele investeringen

[0:59:36] Investeringen die ook bijdragen aan het groeivermogen en de transities.

[0:59:40] Maar bij marktverhalen heb je natuurlijk ook als overheid echt een rol.

[0:59:45] We gaan straks weer onderhandelen over de Europese begroting.

[0:59:47] Dan gaat het heel vaak over de netto-positie van Nederland.

[0:59:50] En hoeveel dragen we af?

[0:59:52] Dan hoop ik altijd dat we niet vergeten hoe ontzettend veel we per saldo verdienen...

[0:59:55] aan de interne markt en aan de Europese samenwerking.

[0:59:59] En ook dat we in die gesprekken niet vergeten hoe belangrijk het is...

[1:00:02] om juist de Europese begroting ook meer toekomstgericht te maken.

[1:00:05] Niet alleen als het gaat om...

[1:00:09] We hebben heel veel aandacht voor cohesie en landbouw in de begroting,

[1:00:12] maar laten we innovatie en de transities alsjeblieft niet vergeten.

[1:00:16] En die modernisering is ook al jarenlang inzet van het Nederlandse kabinet.

[1:00:22] Dank. Ja, nog even een vraag,

[1:00:24] maar ik weet niet of ik hier nog bij deze minister dan voor kan zijn,

[1:00:28] want het gaat nu, dit debat, eigenlijk ook veel over de kapitaalmarktunie.

[1:00:32] En de minister geeft de rechten aan.

[1:00:34] Dat is iets van de lange adem, maar dat komt veel terug.

[1:00:37] Dus wij zijn natuurlijk wel aan het kijken van wat zijn nou mogelijkheden om dat momentum,

[1:00:43] wat de minister ook aangeeft, om dat te behouden.

[1:00:46] En daarom vroegen wij ook naar die aanbeveling van het IPE, van zou je niet iets met die

[1:00:51] landenspecifieke aanbevelingen kunnen doen.

[1:00:54] Dus ik was benieuwd of de minister wellicht wil toezeggen om daar eens in een Europees

[1:01:00] verband een balletje voor op te gooien, hoe andere landen daarnaar kijken, om op die

[1:01:06] manier daar toch een bepaalde volgende stap in de kapitaalmarktunie te kunnen

[1:01:12] krijgen. Hier wil ik even over nadenken omdat uiteindelijk die

[1:01:15] landenspecifieke aanbevelingen worden echt voorgesteld door de commissie. En als

[1:01:18] bijvoorbeeld de interne kapitaalmarkt in Nederland, als daar knelpunten zitten die

[1:01:22] niet helpen, die ook voor Nederland zelf dus niet goed zijn,

[1:01:25] kan de commissie hier natuurlijk ook wel een boel. De indruk die ik namelijk niet

[1:01:28] zou willen uitstralen is dat ik of op de stoel van de commissie ga zitten, dat

[1:01:31] wil de heer Nasser ook niet, of dat we er zijn met wat nationale acties. Want op

[1:01:36] Dus op dit moment de grootste doorbraak die we nodig hebben, vind ik op een aantal...

[1:01:39] wat mij betreft ook bijvoorbeeld een aantal harmonisatieafspraken over toezicht.

[1:01:43] En ik zou willen voorkomen dat de nadruk op...

[1:01:45] nou, als het in het land van de heer Das wil nog dit doen, en dan zijn we er wel.

[1:01:48] Ik denk echt dat we een aantal fundamentelere transities nodig hebben.

[1:01:50] Dus ik zou, als ik hiervoor ga pleiten in Europa,

[1:01:53] want ik ben het met dit idee verder helemaal niet oneens,

[1:01:56] wil ik niet de indruk wekken dat ik daarmee heb opgegeven...

[1:01:58] dat ik juist ultiem op die harmonisatiekoers nu stuur.

[1:02:00] En daar ben ik een van de drammers, samen met onder meer mijn Vlaamse collega.

[1:02:04] En ik zou niet de indruk willen wekken daarmee dat ik dat heb opgegeven.

[1:02:07] Dus dat maakt dat ik hier wat te gauw aan het vinden.

[1:02:08] Nog even los van het feit, hij staat nu niet specifiek op de agenda uitgebreid,

[1:02:13] dat de volgende EKV gaat met een opvolger er zal zitten.

[1:02:15] Dus dat zou ik ook, daar vind ik het ook ongemakkelijk om iets af en toe te zeggen.

[1:02:18] Ik zie het begrip wat ik doe.

[1:02:20] De minister vervolgt zometeen.

[1:02:22] Dank voorzitter.

[1:02:23] Dat denkt mij bij de banken en de ACM vragen van in het bijzonder de heer Van der Lee.

[1:02:27] We hebben het hier, bij het debat financiële markten ook al vrij uitgebreid over gehad.

[1:02:30] Dus ik wou het niet allemaal gaan herhalen.

[1:02:33] Misschien even vooraf, maar gewoon twee dingen.

[1:02:36] Eén, er is tot nu toe is de doorwerking van hoe renteverandering van de ECB doorwerken in spaarrentes.

[1:02:44] Daar is de Nederlandse impact, dat hebben we laten onderzoeken, ongeveer gelijk aan het gemiddelde van de eurozone.

[1:02:48] Dat vind ik ook wel gewoon fair om te noemen.

[1:02:51] Waar de uitdaging ligt, en dat zegt ook de ACM, gaat over kun je nu...

[1:02:57] Wat kun je nou doen als het gaat om vervolgstappen om de werking van die markt beter te laten functioneren?

[1:03:01] is er wel genoeg concurrentie, zodat ook spaarden zo snel mogelijk doorverdaling krijgen.

[1:03:07] Daar zit een aantal aanbevelingen in dat rapport,

[1:03:12] van dat de ACM zegt duidelijk dat de spaarmarkt niet optimaal werkt,

[1:03:15] daar heeft de heer Van der Lee helemaal gelijk in.

[1:03:17] En daarvoor doet ze een aantal hele concrete suggesties.

[1:03:21] Ik zit hier, en dat heb ik ook in het vorige debat gezet, gewoon ook een beetje met het proces.

[1:03:26] Er wordt nu op gereageerd op dat rapport.

[1:03:28] En ik wil wel graag het definitieve rapport hebben voor ik iets doe,

[1:03:31] maar bijvoorbeeld elke stap die concurrentie vergroot, zou ik of zal ik met een positieve

[1:03:36] grondhouding naar kijken. Bijvoorbeeld dat knippen van die betaalde spaarrekking. Ik vind

[1:03:40] dat gewoon een interessante gedachte, maar voordat we echt keuzes maken vind ik wel dat we een

[1:03:44] definitief rapport moeten hebben. Nog los dat de ACM ook nog een punt maakt over, zeg maar,

[1:03:49] even de ruimte die zij heeft in mededingingstoezicht, waar de minister, de staatssecretaris van Economische

[1:03:54] Zaken en Klimaat nog apart naar uw Kamer terugkomt, als het gaat om op welk type

[1:04:03] Marktacties zij kan handhaven. Andere toezichthouders hebben daar meer

[1:04:06] ruimte dan in Nederland. En daar is mijn collega mee bezig.

[1:04:10] Dan vraag ik de heer Dassen maar even voor te zitten.

[1:04:13] Een vraag van de heer Van der Lee.

[1:04:15] Ja, dank voor dit antwoord op dit moment.

[1:04:19] Maar dan heb ik gewoon denk ik nog een vraag over het tijdspad.

[1:04:24] Want kijk, voor mij is het ongemakkelijk, maar dat is niet te verwijten aan de minister,

[1:04:27] dat de minister van de EZK hiermee bezig is, terwijl we zitten allemaal een beetje verkokend te werken.

[1:04:32] Ik kan het wel weer met een collega bespreken, maar ik maak wel zorgen een beetje over die tijdlijp.

[1:04:37] Want ik vind dat het altijd, ja, het duurt al lang en we gaan zitten wachten op, nou ja, een reactie.

[1:04:43] Heeft de minister een beeld van wanneer als Kamer daar dan een uitkomst van krijgen,

[1:04:48] zodat we daar misschien op door kunnen pakken?

[1:04:50] De minister.

[1:04:51] Ja, ja, voorzitter, en even voor, ik was niet bezig om te zeggen dat dit dus bij EZK ligt.

[1:04:56] Er zit een specifieke actie die gaat over het mandaat van de ACM.

[1:05:00] Daar komt staatssecretaris Vijlbrief of zijn opvolger over naar de Kamer.

[1:05:05] De specifieke aanbevelingen, daar loopt nu het proces.

[1:05:08] En ik verwacht na de zomer, als het ook het definitief is,

[1:05:11] dat u de appreciatie van mijn opvolger krijgt als het specifiek om de spaarhendels gaat.

[1:05:16] Hier zijn wij gewoon ook als financiën zelf aan zet.

[1:05:18] Maar het zijn hier twee dingen die allebei waar zijn en allebei moeten gebeuren.

[1:05:21] Maar het is niet zo dat we naar elkaar aan het wijzen zijn.

[1:05:23] Dat zou inderdaad een slechte zaak zijn.

[1:05:25] De minister vervolgd zijn we het ook.

[1:05:27] Voorzitter, dat denk ik me bij het herstel- en veerkrachtplan.

[1:05:31] De heer Van Liesen zei, ja, Ierland heeft dingen aangepast.

[1:05:34] Wat zijn er nou eigenlijk de spelregels?

[1:05:38] En hoe vaak is dat nou gebeurd?

[1:05:39] Ik heb hier niet het totale overzicht nu even bij de hand.

[1:05:43] Maar elke keer als landen iets mochten wijzigen vanwege objectieve omstandigheden,

[1:05:46] ik zal er zo iets mee over zeggen,

[1:05:48] hebben wij uw Kamer ook steeds dat verteld in de brief die u van ons hebt ontvangen.

[1:05:53] Maar bij alle wijzigingen van herstelplannen is voorafgaand aan besluitvorming

[1:05:57] uw Kamer ook geïnformeerd.

[1:05:59] Mocht u nou echt geïnteresseerd zijn in het totale aantal, wil ik dat best nog even

[1:06:02] laten uitzoeken voor het verslag van deze Ecofin-raad.

[1:06:06] En dan zal ik ook wel meteen even uitschrijven

[1:06:08] hoe nou dat aanpassing van objectieve omstandigheden uitziet.

[1:06:11] Maar wat in de praktijk, als ik het hoog over doe, betekent is dat als er echt

[1:06:15] bijvoorbeeld een vertraging is in de toeleveringsketen en je gewoon in gemoede

[1:06:18] niet gehouden kunt worden aan iets, of dat het probleem al is opgelost langs een

[1:06:23] Maar het ambitieniveau mag niet omlaag gaan, dat is volgens mij de crux.

[1:06:26] Je moet het doel wat je had gesteld halen.

[1:06:31] Een wijziging van de plannen leidt ook niet tot een hogere financiële bijdrage.

[1:06:37] Maar het moet alleen zijn als iets echt niet meer te verwezenlijken is, dan zou dat kunnen.

[1:06:45] Maar ik zal dit ook nog even uit laten schrijven, hoe dat er nou precies uitziet.

[1:06:50] Maar de kern is wel dat je gewoon je ambities moet houden.

[1:06:53] Dus ik heb er even geen zin meer aan, zeg maar.

[1:06:55] Dat is geen criterium. Of het komt me niet zo goed uit.

[1:06:57] Of ik denk er anders over dan toen het plan.

[1:06:59] Want daar wil ik wel mee eindigen hier.

[1:07:01] Het Hesterne Veerpakplan is in Nederland natuurlijk gewoon ook door het parlement bekrachtigd.

[1:07:07] En wij hebben inderdaad, dat zei de heer Valise, terecht onze eerste betaalverzoek nu ingediend.

[1:07:11] Ik verwacht het tweede betaalverzoek einde dit jaar kan worden ingediend.

[1:07:15] Het derde betaalverzoek staat gepland voor Q2, hier staat 2024,

[1:07:22] maar ik gok zo maar dat dat 2025 moet zijn.

[1:07:26] En het vierde en vijfde betaalverzoek staan gepland voor medio 2026.

[1:07:31] En ja, bij ons is alles op alles opgericht om die betaalverzoeken

[1:07:34] ook voor 2026 af te ronden.

[1:07:37] Haalbaarheid, ja, dat is ook afhankelijk van of het nieuwe kabinet

[1:07:39] de dingen die we hebben afgesproken ook gewoon gaat uitvoeren.

[1:07:42] En dat gesprek zult u met mijn opvolger moeten vervoeren.

[1:07:46] Maar wij zijn er helemaal op gericht om de afgesproken doelen,

[1:07:49] die vaak ook volgt uit landenspecifieke aanbevelingen,

[1:07:51] denk hier bijvoorbeeld aan de pensioenhervorming, om die waar te maken.

[1:07:55] Dan, voorzitter, last but not least, de heer Van der Lee.

[1:07:58] En ik was blij dat hij er even naar verwees.

[1:08:01] Had het over het lentepakket en de buitensporige tekortprocedure

[1:08:03] die de Europese Commissie heeft aangekondigd.

[1:08:05] Want ze heeft vandaag inderdaad het Europees semester,

[1:08:07] in het kader van het Europese semester het lentepakket gepubliceerd, met onder andere

[1:08:12] landenspecifieke aanbevelingen voor het economisch beleid van lidstaten, en ook haar onderzoek

[1:08:17] afgerond naar twaalf lidstaten als het gaat om buitensporige tekorten.

[1:08:21] En op basis van dat onderzoek stelt de Commissie voor om buitensporige tekorten vast te stellen

[1:08:24] voor zeven lidstaten, waaronder inderdaad Frankrijk, waar de heer Van der Leen naar verwees.

[1:08:31] En wij verwelkomen dat, het kabinet verwelkomt dat, we moeten weer terug naar de ordentelijke

[1:08:35] handhaven van de begrotingsspeelregels.

[1:08:36] We hebben nieuwe begrotingsspelregels en ook vind ik dat krachtig handelen uiteindelijk

[1:08:41] van het Belgisch voorzitterschap is dat gelukt om het af te ronden.

[1:08:45] Nederland heeft daar denk ik een belangrijke bijdrage aan geleverd in de samenwerking met

[1:08:49] Spanje.

[1:08:50] Ik ben daar ook al heel vroeg een position paper over in te dienen, waar ik veel elementen

[1:08:54] van terugzie in het uiteindelijke resultaat, zowel in de Raad als de afspraken die uiteindelijk

[1:08:58] tussen het Europese parlement en de Raad zijn gemaakt.

[1:09:01] En ja, daarbij hoort ook dat op enig moment we gewoon na corona de reguliere spelregels

[1:09:05] weer gaan handhaven. Sterker nog, dat is extra belangrijk omdat handhaving van de

[1:09:09] speldegels een veel groter probleem was dan de speldegels zelf.

[1:09:12] Dus we hebben nu nieuwe speldegels, we hebben nu een commissie die vandaag vind ik haar

[1:09:15] rol pakt, dat verwelkom ik zeer. Wij zullen dat pakket nu natuurlijk

[1:09:20] bestuderen en op 16 juli is er de Ecovim-raad en dan zal de raad ook

[1:09:25] beslissen over het vaststellen van een landenspecifieke aanbeveling en het

[1:09:28] bestaan van de buitensporige tekorten. Dus in de geannoteerde agenda voor de

[1:09:32] De komende Ecofin-raad zult u hier het definitieve standpunt van het kabinet

[1:09:36] ook op de alle concrete voorstellen zien.

[1:09:39] Maar voor hier, het is voor mij buitengewoon helder,

[1:09:41] we zijn bezig om hier weer terug te gaan naar wat er moet gebeuren,

[1:09:44] namelijk dat we afspraken hebben gemaakt dat je tekort onder de drie moet

[1:09:46] en dat er ook wordt gehandeld of je nou een groot of een kleine lidstaat bent.

[1:09:51] Dus daarmee vind ik dit heel belangrijk.

[1:09:53] En dan vroeg de heer Van der Lee tot slot.

[1:09:54] Dat roept eerst nog een eerste minister om de laatste vraag te beantwoorden.

[1:10:00] U bent ongeduldig, dat mag, herken ik wel.

[1:10:02] Dat is te veel genoemd nu naast Frankrijk.

[1:10:05] Hoe werkt u daar?

[1:10:06] Ja, hier ben ik enigszins terughoudig, maar dat snapt de heer Van der Lee.

[1:10:09] Ik heb de turbulentie ook gezien.

[1:10:12] Zeker ook na een bepaalde politieke aankondiging van president Macron.

[1:10:17] Het is helder dat de landen die de commissie nu doet,

[1:10:21] en Frankrijk is er dan een van,

[1:10:22] en sterker, het is ook een grote,

[1:10:24] dat daar echt budgettaire consolidatie nodig is.

[1:10:26] Om de overheidsfinanciën

[1:10:29] houdbaar te maken.

[1:10:30] Het brood is te kort tuchten dingen en zorgen dat de schuld gaat dalen.

[1:10:35] En dat is politiek van belang, want we hebben een afspraak.

[1:10:38] En ja, we kennen ook financiële markten.

[1:10:39] Die kijken daar ook naar.

[1:10:42] En dat als tweede grootste lidstaat van de eurozone de stabiliteit van Frankrijk...

[1:10:46] ook voor Nederland en de hele eurozone van gigantisch belang is...

[1:10:49] dat is stating the obvious.

[1:10:52] Dus voor Frankrijk geldt net als voor elk ander land...

[1:10:55] hoe belangrijk het is om de hervormingen door te voeren.

[1:10:57] Deze president heeft overigens echt een aantal stappen weten te zetten

[1:11:01] om gezond economisch beleid te voeren.

[1:11:04] En Nederland zal toezien op het naleven van de regels,

[1:11:08] of het nou grote of kleine landen zijn.

[1:11:10] En, als dat dan hier mijn laatste woorden op dat punt mogen zijn,

[1:11:12] dat geldt dan ook voor onszelf.

[1:11:14] Want wij mogen niet het land zijn wat anderen de maat neemt,

[1:11:18] maar zelf steeds vinden dat het voor ons natuurlijk even niet geldt.

[1:11:20] Dat zou helemaal het verkeerde signaal zijn.

[1:11:22] Dat groept een vraag op bij de heer Van der Lee.

[1:11:25] Ja, ik snap op zich natuurlijk dat de minister een beetje met mail in zijn mond praat als het om een andere lidstaat gaat,

[1:11:32] maar laat ik het dan wat breder trekken en toch vragen om misschien nog een reflectie in zijn nadagen.

[1:11:38] Omdat natuurlijk in het begin van het Stabiliteits- en Groeipak we hebben gezien dat hele grote lidstaten zich daar niet aan hielden,

[1:11:45] vanwege toen bijzondere omstandigheden, die hoeven we niet te herhalen.

[1:11:49] Maar we weten niet hoe die verkiezing in Frankrijk gaat lopen en wie daar aan de macht komt

[1:11:56] en of het dan gaat lukken om een beetje greep te krijgen op het buitensporige tekort.

[1:12:02] Maar is de minister met mij eens dat de lakmoesproef voor de nieuwe afspraken

[1:12:07] waarschijnlijk heel snel zichtbaar gaat worden?

[1:12:11] En in het bijzonder als het gaat om hoe wordt Frankrijk op de vingers getikt

[1:12:17] Als het zelf niet is inslaagd om op tijd dat tekort onder controle te krijgen.

[1:12:22] Waarbij we weten, het is een van de twee grote lidstaten.

[1:12:25] Het is de enige staat met de nucleaire capability in een geopolitieke, zeer onrustige tijd.

[1:12:32] Dus ja, we zijn afhankelijk van de Franse.

[1:12:36] Wat voor risico's herbergt dit nou voor het hele nieuwe herziende stabiliteits- en groeipak?

[1:12:44] Een reflectie in de nadagen van de minister.

[1:12:46] Ja, voorzitter, kijk, ik bedoel ik misschien twee dingen.

[1:12:50] Wat je ziet is dat als Gouden Bergen beloven met gratis geld en gigantisch oplopende tekorten,

[1:12:59] dan zie je dat in de praktijk dat dat soms mooi klinkt, maar in de praktijk niet werkt.

[1:13:05] En dat zie je volgens mij nu bij financiële markten gebeuren.

[1:13:08] De gedachte dat we helemaal uit de klauwen lopen van een tekort of de angst daarvoor,

[1:13:12] heeft meteen materiële consequenties waar Franse burgers nu de prijs voor betalen.

[1:13:16] al met een hogere rente.

[1:13:18] Dus het laat volgens mij vooral zien dat als je naar plannen kijkt,

[1:13:20] je ook heel goed moet kijken hoe ze worden betaald.

[1:13:22] Want gratis lunches bestaan niet,

[1:13:24] ook niet in de internationale kapitaalmarkt.

[1:13:28] En verder is het aan Franse kiezers

[1:13:30] wat ze dan in de verkiezingen willen stemmen.

[1:13:32] Twee, de zorg van de heer Van der Lee,

[1:13:34] van ja, de lakmoesproef komt snel.

[1:13:36] Ja, ik denk dat de lakmoesproef snel komt,

[1:13:38] maar wel één belangrijke les,

[1:13:40] en dat vind ik daarmee ook wel goed van vandaag,

[1:13:42] ik zie vandaag dat zeven landen, waaronder twee hele grote,

[1:13:45] het commissie voorstelt een extreem tekortprocesduur te starten.

[1:13:49] En dat is op z'n minst dan een hoopgevend begin

[1:13:51] van het toepassen van de nieuwe regels.

[1:13:53] GESPREKSLEIDER DE JONGEREN DOOR ELKAAR

[1:13:54] De heer Van der Lee. De heer Datsen.

[1:13:59] Ja, voorzitter, nog één laatste vraag aan de minister dan,

[1:14:02] omdat hij net zelf noemde in zijn antwoord

[1:14:05] dat de Europese semester staat natuurlijk op de agenda

[1:14:07] met een landespecifieke aanbeveling.

[1:14:09] Toen dacht ik, dat is misschien toch een haakje

[1:14:10] om dan de kapitaalmarkt, de Unie, daarin mee te nemen,

[1:14:14] ook met de gedachte van...

[1:14:16] Ik snap natuurlijk dat er veel hervormingen op Europees niveau moeten plaatsvinden,

[1:14:19] maar ook op landelijk niveau zijn er heel veel aanpassingen nodig.

[1:14:22] Dus bij deze toch nog een poging om aan de minister te vragen of hij hier toch ruimte voor ziet om dit nog mee te nemen.

[1:14:30] Sorry, voorzitter, maar dit gaat om de volgende Ecoville, niet de komende.

[1:14:34] En dan zit gewoon mijn opvolger er.

[1:14:37] En nee, het staat op die van de zeventiende.

[1:14:41] Dat had ik dan misschien explicieter moeten zeggen.

[1:14:43] Ik dacht dat ik het zei hoor, maar dus niet die van deze week, maar die half juli.

[1:14:48] Dan besluit de Ecofin-raad ook.

[1:14:51] En ik begrijp dat, ik deel volledig het belang van de kapitaalmarktunie.

[1:14:55] Maar ik ben op dit moment, denk ik dat ik het allerbelangrijkste vind,

[1:14:58] is dat de voorstellen van de Europese Commissie, die we gaan bestuderen,

[1:15:03] waar altijd ook altijd landen natuurlijk van zeggen, ja, moet hier nou zo worden aangepakt,

[1:15:06] dat degenen die er nu liggen, dat die de finislijn gaan halen.

[1:15:08] Dat is denk ik wel, dat zou mijn hoofdinsteek wel zijn in die ECOFIN.

[1:15:14] En dat als de commissie en als wij daarvan overtuigd zijn bij de analyse.

[1:15:20] En dat niet omdat ik het dus niet eens ben met de gedachten achter het idee van de IPA.

[1:15:24] Maar omdat ik nu vooral wil zorgen dat we de dingen die er nu liggen ook het eindschip halen.

[1:15:29] Waarbij wij ze natuurlijk zelf ook nog even in detail moeten bestuderen.

[1:15:32] Maar het verleden heeft tot nu toe laten zien dat de commissie hier wijze voorstellen doet.

[1:15:37] Dank aan de minister voor zijn beantwoording in eerste termijn.

[1:15:41] Ik kijk even naar de leden.

[1:15:42] Is er behoefte aan een tweede termijn?

[1:15:45] Niet bij de heer Valise, ook niet bij de heer Dassen.

[1:15:48] Bij mij in die zin ook niet.

[1:15:50] Maar dan ga ik gewoon even mijn voorzitterspad opzetten.

[1:15:53] Dan wil ik eigenlijk de minister bedanken.

[1:15:54] Want mijn inschatting is dat dit het laatste commissiedebat is.

[1:15:58] Er staat er eentje geprint over de Ecofin, maar die valt samen met het debat over de regeringsverklaring.

[1:16:03] waarbij ook alle nieuwe aanstaande kabinetsleden,

[1:16:08] maar ook de leden waarschijnlijk in de plenaire zaal zitten.

[1:16:10] Dus ik denk dat we gaan besluiten in de procedurevergadering

[1:16:14] om die ecofin via een schriftelijk overleg voor te bereiden.

[1:16:19] Heel veel dank aan de minister voor zijn inzet,

[1:16:22] een enorme inzet in een relatief korte tijd waarin hij zelf minister was

[1:16:28] en natuurlijk ook als collega in de commissie daarvoor,

[1:16:31] voor de goede samenwerking.

[1:16:33] We wensen hem allergoeds toe

[1:16:35] in de keuzes die hij

[1:16:37] na deze positie

[1:16:39] gaat maken en

[1:16:41] de stappen die hij misschien

[1:16:43] binnen of buiten Nederland gaat zetten.

[1:16:46] Wij zijn hem als hele commissie

[1:16:47] erkendelijk voor de goede samenwerking.

[1:16:50] En het gaat weer goed.

[1:16:51] En dan sluit ik deze vergadering.

[1:16:55] Dank u.