Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Nationale ombudsman over rapport 'Hoe eerder, hoe beter'

[0:00:03] Goedemorgen. Ik open de vergadering.

[0:00:06] Aan de orde is de technische briefing door de nationale ombudsman

[0:00:12] over het rapport Hoe Eerder Hoe Beter

[0:00:16] voor de Commissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

[0:00:20] Dank voor de lauwwezenheid, collega-Kamerleden.

[0:00:23] Dank ook voor uw komst, onze gasten.

[0:00:26] Geen kijkers hier, wel kijkers thuis.

[0:00:28] Dus ook dank voor iedereen die meekijkt.

[0:00:31] We geven eerst het woord aan de heer Van Zutphen en daarna gaan we een vragenrondje doen.

[0:00:38] Dan gaan we kijken hoe lang we nog hebben.

[0:00:40] Mag ik u het woord geven, meneer Van Zutphen?

[0:00:43] Dank u wel, meneer de voorzitter.

[0:00:44] Fijn dat we iets mogen komen vertellen over het rapport Hoe Eerder Hoe Beter, over een

[0:00:48] vroeg signalering van schulden door gemeenten.

[0:00:51] U weet wellicht dat we in een aantal rapporten aandacht besteden aan de schuldenpositie van

[0:00:56] burgers in Nederland.

[0:00:57] We zijn ooit begonnen met een eerste rapport over de toegang tot de schuldhulpverlening.

[0:01:01] We hebben gekeken naar de positie van ouderen.

[0:01:03] Op een aantal momenten in de afgelopen jaren hebben we naar ons idee belangrijke rapporten

[0:01:08] naar buiten gebracht over hoe het beter kan met mensen in de schulden en in de problemen.

[0:01:13] Onder andere ook als het gaat over de WSMP, een hindernisbaan zonder finish, hebben we

[0:01:19] dat geloof ik genoemd, dat rapport.

[0:01:20] Op allerlei manieren hebben we daar aandacht voor gevraagd.

[0:01:22] Dit rapport gaat uitdrukkelijk over hoe je nou voorkomt dat mensen diep in de schulden komen.

[0:01:28] Die vroegsignalering is een wettelijke taak geworden, dat weet u.

[0:01:31] Het zit in de wet op de gemeentelijke schuldenhulpverlening.

[0:01:33] Dus gemeenten moeten wat met die vroegsignalering.

[0:01:37] Dat is van belang.

[0:01:38] Wij dachten dat het misschien wel eens goed is om te kijken hoe dat nou in verschillende gemeenten uitpakt.

[0:01:42] En of daar een beeld ontstaat over hoe goede praktijken worden overgenomen.

[0:01:49] Waar hebben mensen last van?

[0:01:50] Wat vinden gemeenten ingewikkeld?

[0:01:51] En we hebben tien gemeenten onderzocht.

[0:01:54] En wat we als eerste concluderen is eigenlijk dat de verschillen wel heel erg groot zijn tussen gemeenten.

[0:01:59] Dus het maakt echt uit waar je woont en waar je ingeschreven staat op welke hulp je aanspraak mag maken.

[0:02:08] Dat is overigens een breder beeld.

[0:02:10] We zien op allerlei terreinen waar gemeenten, zeker naar de decentralisaties, een belangrijke rol vervullen,

[0:02:16] dat de verschillen tussen de gemeenten nogal eens een keer te groot zijn.

[0:02:20] Dat vonden we ook al bij de schuldhulpverlening zelf.

[0:02:23] U hebt gezien dat de minister daar ook al, samen met overigens een aantal belangrijke partijen,

[0:02:28] zoals die FOSA, NVVK, de VNG, ook een soort van ondergrens heeft gesteld waar het tenminste

[0:02:34] aan moet worden voldaan als mensen in de problemen komen.

[0:02:36] Eigenlijk is de belangrijkste aanbeveling hier in dit rapport dat dat ook zou moeten

[0:02:40] gebeuren als het gaat over de vroegsignalering.

[0:02:43] We zien dat als die vroegsignalering niet goed functioneert, dan duurt het soms wel

[0:02:48] al een jaar of vier, vijf, voordat mensen aankloppen bij hun gemeente.

[0:02:51] En we hebben in het rapport ook opgeschreven

[0:02:53] dat het wel gaat dan meestal om schulden rondom de 40.000, 50.000 euro per huishouden.

[0:02:59] Dat is voor de mensen in de schulden heel erg veel geld, bijna niet op te lossen.

[0:03:04] U hebt misschien ook wel gezien dat er reacties op het rapport zijn gekomen,

[0:03:06] onder andere van Divosa en VNG en NVVK gezamenlijk.

[0:03:12] En die laten overigens al zien dat als die voegschnelling goed functioneert,

[0:03:15] dat dan het bedrag van schulden op het moment dat mensen in de schuldhulpverlening komen,

[0:03:18] al aanzienlijk lager is dan een aantal jaren geleden.

[0:03:21] Het is gezakt van, ik denk, 50.000 naar 35.000.

[0:03:24] Dus ons rapport met die 40.000 komt nog steeds aardig in de buurt.

[0:03:27] Maar wij zien wel, als wij spreken met de mensen om wie het gaat,

[0:03:29] in de gemeente, met de burgers,

[0:03:31] dat dat bijna onoverkomelijk hoge bedragen zijn.

[0:03:33] Dus dan moet het op een andere manier moeten gestaneerd worden.

[0:03:36] Die vroegsignaling is natuurlijk opgericht om te voorkomen

[0:03:39] dat mensen diep in die schulden komen.

[0:03:43] Wat daarbij een belangrijke rol speelt bij dat voorkomen,

[0:03:46] het gebruik maken van de signalen,

[0:03:47] Dat is dat gemeenten persoonlijk contact maken met hun burgers, met hun inwoners.

[0:03:51] Dat vinden gemeenten niet altijd even makkelijk.

[0:03:53] Dat ziet u ook wel in de reacties die daarop gekomen zijn.

[0:03:56] Ja, maar ja, we moeten toch ook realistisch zijn, wordt er dan gezegd.

[0:04:00] Nou, ik zou zeggen, ons realisme als ombudsman is dat als je dat contact niet maakt,

[0:04:04] dan wordt het later nog veel duurder, dus je kunt maar veel beter vroeg en tijdig,

[0:04:08] dus hoe eerder, hoe beter met de mensen spreken.

[0:04:11] En het persoonlijke contact, dat kunt u ook zien in het rapport.

[0:04:13] We hebben een aantal citaten opgenomen van de gesprekken die we hebben gevoerd

[0:04:17] met burgers en mensen in de gemeente.

[0:04:19] Dat die aandacht van de gemeente uit zichzelf proactief op basis van het signaal

[0:04:24] voorkomt echt grote problemen en mensen zijn daar echt mee geholpen.

[0:04:29] Ik denk dat ik daarmee echt wat mij betreft de allerbelangrijkste dingen heb gezegd,

[0:04:34] maar ik kijk nog wel even heel goed na.

[0:04:37] Je hebt ongetwijfeld ook wel zelf meteen gekeken, denk ik, naar de aanbevelingen.

[0:04:43] Ik zei het al, de proactieve, vroege aanpak.

[0:04:48] De problemen rond de AVG moeten we misschien nog even aandacht aan besteden.

[0:04:52] Ik denk altijd dat er veel meer kan dan wij denken.

[0:04:55] Dus de AVG, de wet, maar ook het beleid van de autoriteit persoonsgegevens,

[0:05:01] laat meer toe dan nu bij de gemeenten wordt gedacht.

[0:05:05] Dus er zit een zekere angst om gegevens te delen.

[0:05:08] Er mag veel meer dan nu gebeuren.

[0:05:10] Dat is in het voordeel van de burgers.

[0:05:12] Iedereen onderschrijft ook wel dat als je data zou kunnen en mogen combineren,

[0:05:16] dan kom je als gemeente veel dichterbij de mensen die op het randje balanceren van in de schulden of net niet.

[0:05:22] Dat zou wel heel erg belangrijk zijn.

[0:05:25] Ik heb gisteren met uw collega's gesproken, van de Commissie van Binnenlandse Zaken,

[0:05:29] onder andere ook over die AVG en hoe goed het eigenlijk zou zijn dat er een soort van fundament zou komen,

[0:05:35] een wet die heel veel mogelijk maakt.

[0:05:36] We kijken natuurlijk allemaal wel naar België op dit moment,

[0:05:39] want daar is het zo'n rommeltje, daar kan je alles goed regelen.

[0:05:46] Dus de boel aan elkaar knopen, is mij letterlijk zo verteld.

[0:05:49] Wij hebben het misschien wel iets te goed geregeld

[0:05:51] en daarom willen we voor iedere data-uitwisseling een aparte wet.

[0:05:55] Dat vraagt heel veel tijd.

[0:05:56] In ons jaarverslag schreven we ook op dat het maken van zo'n wet,

[0:05:59] dat weet u ongetwijfeld heel goed,

[0:06:01] dat duurt zo'n 420 dagen voordat er een wet door...

[0:06:04] ...dan is het eigenlijk al te laat, want dan hadden die gegevens al veel eerder willen gebruiken.

[0:06:08] Dus de AVG, zoals die er nu is, laadt al veel toe...

[0:06:11] ...maar het zou mooi zijn als we ook nog een juridisch instrument zouden creëren...

[0:06:14] ...die een basis legt voor het eenvoudig mogen combineren van data.

[0:06:18] En daar zou degene die gesignaleerd wordt zeker baat bij hebben.

[0:06:24] Ik maak nog één opmerking, die ook gisteren aan de orde kwam...

[0:06:27] ...over de zorgverzekeringswet en de zorgverzekeringspremie.

[0:06:31] Daar bestaat dus ook een wanbetalersregeling.

[0:06:35] Dat op zichzelf genomen is een signaal dat er iets serieus met mensen aan de hand is.

[0:06:38] Dus in de kader van de Voegzingerling is dat van belang.

[0:06:41] Maar de regeling op zich, mensen straffen omdat ze iets niet kunnen betalen...

[0:06:45] dat staat wel haaks op het gedachtgoed, in ieder geval van mij en de Ombudsman.

[0:06:49] Want we moeten nou juist proberen om die schulden te voorkomen.

[0:06:52] Dus het straffen van mensen die niet kunnen betalen...

[0:06:56] en misschien wel willen, maar niet kunnen betalen door een verhoogde premie...

[0:06:59] Dat werd contraproductief.

[0:07:05] De minister is een beetje terughoudend op onze aanbeveling over formulier minimum vereisten.

[0:07:11] Ze zegt wel, ik ga evalueren en praten met heel veel instanties.

[0:07:14] Ze ziet ook wel het belang.

[0:07:16] Maar ik geloof nog niet dat op dit moment de minister al zover is dat ze, zoals dat heeft gedaan met de schuldhoopverlening,

[0:07:22] de minimum vereisten wil formuleren.

[0:07:24] Dat vinden wij wel heel erg belangrijk om die grote verschillen tussen gemeenten te voorkomen.

[0:07:33] En tenslotte, en daar wil ik het graag bij laten als het gaat om de introductie,

[0:07:38] de kennis die er is bij verschillende gemeenten, die moet optimaal gedeeld worden

[0:07:41] zodat van de goede voorbeelden de best practices gebruik kan worden gemaakt.

[0:07:45] En we hebben in ons onderzoek tien gemeenten benaderd en gesproken.

[0:07:49] Er zitten een paar hele goede voorbeelden bij.

[0:07:52] Daar zouden andere gemeenten heel veel baat bij kunnen hebben.

[0:07:54] Dus laten we ook proberen om via de instanties die er al zijn,

[0:07:56] er hoeft niet iets nieuws gemaakt te worden,

[0:07:58] maar degene die ze er al mee bezig houden,

[0:08:00] dat ze hun kennis delen met anderen, dat is heel erg belangrijk.

[0:08:03] Dank u wel.

[0:08:06] Dank voor uw introductie.

[0:08:08] We zijn maar een klein groepje.

[0:08:10] Als wij vragen kort en bondig houden, blijven we gewoon lekker rondjes maken.

[0:08:13] En ik zou graag als eerste het woord willen geven aan de heer Esser.

[0:08:17] Ja, dank u wel.

[0:08:18] U had het over de inkomen van de burgers en de schulden.

[0:08:23] Maar wanneer is nou...

[0:08:25] 40.000 euro is echt teveel, zegt u, tot 50.000 euro.

[0:08:28] Maar als iemand nou een schuld heeft van 20.000 euro, is dat nog te overzien?

[0:08:32] Of is dat ook al te veel aan het worden? Of waar is die grens?

[0:08:36] Weet u dat precies?

[0:08:38] Meneer De Kort.

[0:08:41] Ja, dank, voorzitter, en ook dank voor de toelichting op het goede rapport.

[0:08:46] Wij horen regelmatig hier in de Kamer dat met die AVG...

[0:08:50] ...dat er veel meer mogelijk is dan men denkt.

[0:08:53] Maar kennelijk is er toch bij veel gemeenten...

[0:08:55] maar ook bij andere organisaties, ambtelijke handelingsverlegenheid.

[0:09:00] Heeft u daar een verklaring voor?

[0:09:03] De heer Mandis.

[0:09:07] Ook vanuit hier dank voor de aanbevelingen.

[0:09:10] Ook veel bevestiging en ook herkenbare punten van zaken die wij hier vaker met elkaar bespreken.

[0:09:19] En dan kom ik toch wel even op een vraag en dat is ook een dilemma.

[0:09:22] Kijk, op het moment dat wij hier richting willen geven...

[0:09:27] dan kom je ook in de autonomie van gemeenten.

[0:09:31] Kijk, ik bedoel, ik ben zelf niet...

[0:09:34] Ik ben altijd wel bereid om daarin dingen wat strakker te regelen vanuit Den Haag.

[0:09:40] Als je bijvoorbeeld hebt over vroegsignalering...

[0:09:42] en de wijze waarop gemeenten aan de slag gaan.

[0:09:44] Er zijn gemeenten die bijvoorbeeld achter de voordeur komen...

[0:09:46] om vroegsignalering ook letterlijk, dus de mensen op te zoeken...

[0:09:49] in plaats van toch vaker de systematiek van wij zijn hier en u kunt zich melden.

[0:09:56] Wat beveelt u ons echt aan vanuit, zeg maar, van de Kamer?

[0:10:00] Draai veel meer aan deze knop.

[0:10:02] Regel het gewoon, zodat gemeenten op een bepaald punt een andere afslag nemen.

[0:10:08] En dan heb ik ook nog een vraag.

[0:10:10] Ik denk ook in het verlengde van de heer De Kort.

[0:10:13] Heeft u één, twee of drie of acht of dertig voorbeelden...

[0:10:19] waarvan u denkt dat de AVG te strak wordt uitgelegd.

[0:10:22] Het is een advies wat wij ook gekregen hebben bij het OCTAS-rapport,

[0:10:27] dat de AVG te streng wordt toegepast door onze uitvoerende instanties.

[0:10:33] En toen wij vroegen aan de minister van Goh,

[0:10:38] mogen wij dan eens weten wat voor knelpunt wat voor aanbeldingen het zijn?

[0:10:41] We hebben de brief nog niet, maar toen werd er even gezegd,

[0:10:44] ja ja, die brief is in de maak, dat zijn er 63.

[0:10:46] Dus kunt u misschien iets zeggen over de dingen die u heeft aangetroffen?

[0:10:52] Misschien is dat wel de enige vraag die ik heb.

[0:10:55] We wachten heel even op de bel en dan mijn verzoek of u de vragen wilt beantwoorden.

[0:11:44] Dank u wel.

[0:11:46] Die vraag over waar ligt de kritische grens bij inkomen?

[0:11:50] Dat is moeilijk om in het algemeen te zeggen.

[0:11:52] Als we het te maken hebben met iemand met een waaijong-uitkering,

[0:11:55] dan is 40.000 euro echt onoverkomelijk heel veel.

[0:12:00] Een gezin met een middeninkomen zou het misschien nog wel kunnen.

[0:12:04] Wat we wel zien, is dat naarmate het langer duurt, het aandeel van de invorderingskosten,

[0:12:12] de deurwaardenskosten, de incassokosten, de boetes, de verhogingen wegens niet betalen,

[0:12:18] die nemen hand over hand toe.

[0:12:19] Dus dan zie je dat het met een kleine schuld begint, die allengs groter wordt.

[0:12:24] En we weten ook allemaal dat de overheid, even met het grote woord overheid,

[0:12:29] is de grootste schuldijster bij mensen.

[0:12:31] Dus dat betekent dat ik eigenlijk heel moeilijk kan zeggen 40.000 of 50.000.

[0:12:36] Wat we wel weten is dat als het in die orde van groter komt, 20.000, 30.000 euro,

[0:12:42] dan moet er al gesaneerd worden.

[0:12:44] Terwijl het doel van de vroegse herinnering is om niet tot sanering te hoeven overgaan,

[0:12:47] maar mensen in staat te stellen om alsnog de schulden te voldoen.

[0:12:50] En hoe kleiner het bedrag is, hoe groter de kans

[0:12:52] dat mensen dan dus inderdaad gewoon hun verplichtingen kunnen voldoen.

[0:12:55] Dat is de ambitie van de vroegsignalering.

[0:12:59] Dus ik kan niet zeggen het zit bij 20 of bij 25.

[0:13:02] Ik kan wel zeggen dat afhankelijk van de hoogte van het inkomen

[0:13:07] en het type huishouden waar het om gaat,

[0:13:10] zijn die bedragen, waar het al onoverkomelijk wordt,

[0:13:15] zijn bij kwetsbare huishoudens, jonge mensen met een uitkering,

[0:13:19] maar ook wel ouderen, overigens.

[0:13:21] Ons rapport over met te weinig genoegen nemen gaat over ouderen met een te kleine AOW.

[0:13:25] Dat zijn de kwetsbare mensen.

[0:13:27] En dan gaat het niet zozeer om de hoogte van het bedrag,

[0:13:30] maar wel over hun inkomenspositie en de mogelijkheid om ons nog op een normale wijze

[0:13:34] gewoon hun verplichtingen te voldoen.

[0:13:38] AVG-verklaring, ja ik heb daar wel een verhaal bij, denk ik.

[0:13:43] Ik denk dat iedereen de autoritaire persoonsgegevens als heel streng heeft ervaren,

[0:13:47] zeker in het begin.

[0:13:49] En dan is er een systeem opgezet waarbij alle bedrijven, alle ondernemingen,

[0:13:54] maar ook alle overheidsorganisaties hebben een functionaire gegevensbescherming.

[0:13:58] En die FG moet adviseren.

[0:13:59] Het is een zelfstandige positie, voelt natuurlijk voort uit de wet.

[0:14:03] En ik denk dat daar erg veel terughoudendheid is geweest bij het goed vinden van de delen van gegevens.

[0:14:08] Uit angst dat later er een correctie volgt in het kader van de handhavingspositie die de autoriteit persoonsgegevens heeft.

[0:14:15] Dus het wordt een beetje uit angst gedreven,

[0:14:18] of uit vrees voor correctie of boetes, dat men het niet durft.

[0:14:22] Langzamerhand, ik heb met de autoriteitspersoonsgegevens

[0:14:24] en een aantal van de leden van de Raden van Bestuur

[0:14:28] van die grote uitvoeringsorganisaties aan tafel gezeten.

[0:14:31] Ik heb ze allemaal bij ons op kantoor uitgenodigd.

[0:14:33] Laten we er eens over praten, over wat nu wel kan.

[0:14:35] En dan blijkt dat, laat ik het zeggen in een soort van one-liner,

[0:14:40] dat eigenlijk de autoriteitspersoonsgegevens zegt

[0:14:42] als het de burger ten goede komt, waarom zou het dan niet mogen?

[0:14:45] Nou, dat is het uitgangspunt.

[0:14:47] En langzamerhand zie ik het die kant opgaan.

[0:14:50] Is het nog wel nodig dat we die wettelijke basis organiseren

[0:14:53] en dat er een grondslag is in de wet?

[0:14:55] Nou, dat is allemaal wel belangrijk,

[0:14:57] maar ik vind dat de houding van de autocriteitspersoonsaangevenis

[0:15:00] in de afgelopen paar jaar wel gekanteld is van strikt en hard handhaven

[0:15:04] naar als het de burger ten goede komt, dan zou het toch eigenlijk moeten kunnen.

[0:15:08] En dat betekent dat er een gesprek moet plaatsvinden

[0:15:10] ...tussen die uitvoerders en de autoriteit over wat daarin niet kan.

[0:15:16] Eh... Ja, de autonomie van gemeenten.

[0:15:17] Ja, ik vind het voorbeeld van de...

[0:15:21] ...dan moet ik even precies zeggen hoe ze heten.

[0:15:23] De zeven regels die er zijn voor de basisdienstverlening in de schuldhulp...

[0:15:28] ...dat vind ik wel een voorbeeld waar het dus gelukt is.

[0:15:31] Dus dit is een beetje het kan wel, wat mij betreft.

[0:15:34] Het moet zorgvuldig gebeuren.

[0:15:35] De gemeenten zijn erg gebrand op hun autonomie.

[0:15:39] Aan de andere kant verwijten ze ook wel dat ze onvoldoende middelen krijgen...

[0:15:43] ...om die autonomie die ze gekregen hebben in de decentralisaties...

[0:15:46] ...om hun taken goed uit te voeren.

[0:15:47] Dat is ook wel hun bezwaar, denk ik, tegen die basis die er dan wordt gelegd.

[0:15:51] Want dan zeggen ze, ja, weet je, we krijgen er weer geen geld bij, maar wel een opdracht.

[0:15:55] Dat horen we heel veel.

[0:15:57] Gisteren in het gesprek met de Commissie voor de Bezoekschriften...

[0:16:00] ...was ook de VNG-portefeuillehouder Schulde aanwezig...

[0:16:04] ...de wethouder uit Dordrecht, meneer Heijkel, die dit verhaal eigenlijk wel bevestigde.

[0:16:09] En ook wel zij en zag en ziet vanuit zijn positie dat die verschillen te groot zijn,

[0:16:14] maar dat de gemeenten ook wel in staat moeten worden gesteld

[0:16:16] om die aanbevelingen, ook zoals wij ze doen, om die uit te kunnen voeren.

[0:16:20] Dus dat is meer dat realisme.

[0:16:21] Dus ik denk dat op zich genomen, kortant op uw vraag, het kan wel.

[0:16:26] De gemeenten willen het ook wel en accepteren ook wel basisvereisten,

[0:16:31] maar willen wel daartoe in de gelegenheid worden gesteld.

[0:16:33] Dat is een discussie die tussen gemeenten en de financiën moet worden gevoerd

[0:16:37] over hoeveel ruimte hoort daarbij.

[0:16:39] Daar ga ik niet over. Ik kan wel zeggen dat als het gebeurt,

[0:16:42] dat het de burger echt ten goede komt, dat hij er wat aan heeft

[0:16:45] om op die manier geholpen te worden.

[0:16:47] We zien toch wel heel veel reacties bij mensen die na zo'n signalering

[0:16:50] een ambtenaar langs hebben gekregen of Vattenfall belt op

[0:16:54] of de CZ doet een telefoontje, er is iets aan de hand,

[0:16:57] kunnen we je verder helpen, is het echt een probleem of ben je het gewoon vergeten?

[0:17:01] Dat helpt enorm.

[0:17:03] Dus de weerstand bij de gemeente om dat persoonlijk contact

[0:17:07] altijd te organiseren, is niet zozeer omdat ze de waarde ervan niet zien,

[0:17:11] maar omdat ze zeggen we moeten prioriteiten stellen.

[0:17:15] Het kan dus wel. Dat is eigenlijk het hele kort dat het altijd is, het kan wel.

[0:17:21] Ja en die voorbeelden.

[0:17:25] Eentje maar toch dat rapport dat wij schreven over met te weinig genoegen nemen.

[0:17:31] Mensen die dus geen volledige AOW krijgen,

[0:17:34] omdat ze later naar Nederland zijn gekomen of omdat ze een tijdje weg zijn geweest.

[0:17:37] Dus geen volledig AOW-pensioen opgebouwd.

[0:17:40] En verder geen aanvullende pensioenvoorziening hebben.

[0:17:43] Die komen dus onder het bestaansminimum.

[0:17:46] Er is een regeling voor. Een aanvullende inkomstvoorziening voor ouderen. De AYO.

[0:17:51] Daar moet je om vragen.

[0:17:53] Maar we weten precies om wie het gaat.

[0:17:55] Want als we twee bestanden naast elkaar laten lopen, namelijk de politische administratie van het UWV

[0:18:01] en de gegevens van de Sociale Verzekeringsbank, dan weten we precies om wie het gaat.

[0:18:05] Tot op postcodeniveau, straat- en huisnummer, weten we om wie het gaat.

[0:18:10] Wij hebben gezegd, als je dat nou weet, of kunt weten, regel dan dat je die twee bestanden combineert.

[0:18:16] Nou, dat is een enorme, ingewikkelde toestand geworden.

[0:18:18] Dat mag nu een beetje geëxperimenteerd worden van de minister.

[0:18:21] En ik denk, jongens, kom op, laat het nou gewoon gebeuren.

[0:18:25] En dan gaan we naar die mensen toe.

[0:18:27] Maar nu moet het via toch wel weer van een brief, min of meer anoniem,

[0:18:30] maar, nou, zou u misschien dan contact met ons willen maken,

[0:18:34] terwijl wat wij je zeggen in dit rapport,

[0:18:36] combineer die gegevens en ga naar de mensen toe.

[0:18:39] Dat is in ieder geval één voorbeeld dat ik u kan geven.

[0:18:42] Helemaal goed. Ik zie hier iemand heel graag interruptie doen.

[0:18:45] We doen dit vraagrondje gewoon andersom. We beginnen bij de heer Mohandis.

[0:18:49] Een beetje gesprek, zeg maar, anders...

[0:18:51] Nog even op dat laatste.

[0:18:53] We hebben als Kamer eigenlijk heel recent nog gezegd,

[0:18:58] minister, haal alles uit de kast, ik zeg het even in mijn eigen woorden,

[0:19:00] om dat ambtshalve toe kennen.

[0:19:02] Dus vaak weten we om welke mensen het gaat.

[0:19:05] Waar wachten we dan op om het gewoon uit te keren?

[0:19:07] Samen met collega Palma hebben we ook gezegd,

[0:19:09] laten we dat doen.

[0:19:10] Dat is breed uitgesproken.

[0:19:12] Wat je hier merkt, en ik hoop dat u daar ook

[0:19:14] wellicht vanuit uw rol in kunt helpen,

[0:19:17] is dat ook ministeries

[0:19:18] gedwongen zijn om met elkaar te gaan praten.

[0:19:21] Dat klinkt heel erg...

[0:19:22] Die moeten eens gaan nadenken van, goh,

[0:19:24] ons systeem, uw systeem,

[0:19:26] wat zijn we hier eigenlijk aan het doen?

[0:19:27] En gemeenten willen ook weer zicht hebben op hoe dat weer aansluit

[0:19:31] op hun eigen armoederegelingen, vaak bovenwettelijk.

[0:19:34] Maar zo kun je mensen heel gericht in beeld brengen,

[0:19:37] maar ook toekennen waar ze recht op zouden hebben.

[0:19:41] Ik vrees serieus, omdat ik denk niet eens de wil van de Kamer hier het probleem is,

[0:19:46] maar dan komen we weer bij de knellende uitvoering

[0:19:49] of de bureaucratie of wetgeving.

[0:19:51] Maar het zou heel zonde zijn als we die concrete stap niet gaan zetten,

[0:19:55] terwijl de wil er eigenlijk gewoon is.

[0:19:56] En ik denk dat we moeten ophouden met de filosofie dat er een potje is of een regeling is.

[0:20:01] Oh, het is niet gevonden, dus iemand heeft dat waarschijnlijk niet nodig.

[0:20:07] Dus ik vraag naar een andere aanpak. Ik ben benieuwd hoe u daarop reflecteert.

[0:20:12] Meneer De Kort.

[0:20:15] Ik heb wel een andere vraag.

[0:20:16] Dus voorzitter, ik weet niet of u eerst...

[0:20:19] Ja, oké.

[0:20:21] Ja, gemeenten spelen een belangrijke rol in de vroegsignaleringen.

[0:20:24] Dat geeft u ook aan.

[0:20:25] Maar minstens zo belangrijk zijn andere partners die kunnen vroeg signaleren.

[0:20:29] Dat komt in het rapport ook terug, denk ik, aan woningcorporaties, energiemaatschappijen.

[0:20:34] Even los van de AVG, wat kunnen wij, want daar hebben we het al even over gehad,

[0:20:37] vanuit de Kamer doen om die samenwerking tussen die andere partners,

[0:20:42] die kunnen vroeg signaleren, te versterken en te verbeteren?

[0:20:47] Meneer Esser.

[0:20:49] Dank, voorzitter.

[0:20:51] Mijn vraag is eigenlijk, zijn er al gemeentes waar u zelf van zegt,

[0:20:55] Nou, die hebben het al aardig onder controle.

[0:20:57] Dus je zegt van, nou, daar ben ik best tevreden over hoe het daar gaat.

[0:21:03] En mijn vraag gaat eigenlijk een beetje ook in het verlengde wat meneer Van Handen is gevraagd.

[0:21:07] Het voorbeeld wat u geeft gaat over, nou ja, in dit geval ouderen, 67 plus.

[0:21:14] Ergens, zegt mijn onderbuikgevoel, dat dat niet de mensen zijn die in de schuldsanering komen met 40.000 euro schuld.

[0:21:21] Kunt u iets zeggen over die groepen of dat ik dat helemaal verkeerd zie?

[0:21:24] Daar is deze briefing ook voor bedoeld.

[0:21:30] Reflectie op onderbenutting.

[0:21:33] Ik denk dat het heel erg hard nodig is dat we van dat...

[0:21:37] Eigenlijk maakt de overheid een soort van groei door,

[0:21:41] van in eerste instantie niet reageren uit zichzelf.

[0:21:46] Dus afwachtend, altijd reactief.

[0:21:49] Een burger moet komen en iets vragen en dan gaat de overheid misschien iets doen.

[0:21:52] Dat geldt voor gemeenten, waterschappen, het Rijk.

[0:21:55] Naar een situatie, dat was ooit prettig contact met de overheid,

[0:21:59] Professor Scheltema, die daar aan de wieg heeft gestaan, naar een situatie moest zeggen.

[0:22:03] Ja, maar als iemand komt, moeten we responsief zijn, moeten we reageren uit onszelf.

[0:22:06] Maar je moest nog wel eerst zelf komen, dus dat was responsiviteit.

[0:22:10] We moeten nu naar die proactiviteit toe, omdat we ook de middelen hebben en de mogelijkheden

[0:22:14] om dat inderdaad ook waar te maken.

[0:22:16] Want die data die we nu hebben en het combineren daarvan kan nu ook.

[0:22:19] Dat betekent dat je nogmaals het goede voor mensen kan doen.

[0:22:23] En als je dat niet doet, nou ja, ik verwijs dan weer naar ons jaarverslag van een of twee jaar geleden,

[0:22:27] waar we de mensen zien zitten voor het gemeentehuis in Winsum

[0:22:32] in de afwachting van de 10.000 euro die ze zelf moesten gaan halen

[0:22:35] terwijl het allemaal mensen waren uit een postcodegebied met bevingen

[0:22:37] dus we wisten precies hoe het ging.

[0:22:39] Dus dat zijn de situaties waarvan ik denk, daar is het heel erg belangrijk

[0:22:43] en dat steunen we ook van harte, dat vinden we ook heel erg

[0:22:46] vanuit het burgerperspectief noodzakelijk

[0:22:48] dat de overheid die proactieve rol pakt waar het maar enigszins mogelijk is.

[0:22:55] De vaste lastenpartners, ja, ik denk dat die inmiddels zelf ook in de gaten hebben gekregen

[0:23:00] hoe belangrijk het is om mee te doen aan de vroegsignalering.

[0:23:03] Ik zie daar wel ook bij de zorgverzekeraars, met name daar, die in eerste instantie zeiden

[0:23:08] ja, zes maanden niet betalen, wanbetalersregeling, de overheid gaat dat maar voor me regelen.

[0:23:12] Maar we moeten eigenlijk voorkomen dat die premies niet betaald worden, want uiteindelijk

[0:23:17] zijn het ook hun inkomsten.

[0:23:19] Dus zij hebben nu zelf ook steeds meer en meer,

[0:23:22] in het kader van schulden voorkomen en bestrijden en incasso,

[0:23:27] dat ze het persoonlijke contact maken met iemand

[0:23:29] die één of twee keer de maandpremie betaald heeft, ter voorkoming daarvan.

[0:23:33] We hebben gesproken met mensen van vataanval bijvoorbeeld,

[0:23:37] die heel actief zijn bij het sociaal incasseren.

[0:23:41] Dus ik denk dat daar, wat mij betreft, niet echt wetten voor gemaakt te worden,

[0:23:45] Maar het is wel heel belangrijk dat we die organisaties aanspreken

[0:23:49] op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid

[0:23:51] voor het welbevinden van inwoners.

[0:23:54] Ik zou niet weten...

[0:23:56] Nou ja, misschien dat het ook nog wel in de minimumvereisen zou moeten staan

[0:24:00] dat die gemeente in ieder geval met die grote vaste lastenpartners

[0:24:03] met enigen regelmatig overleg voeren

[0:24:05] om te weten wat de betekenis is van de signalen die worden afgegeven.

[0:24:09] Dat zou ik me nog kunnen voorstellen in dat basispakket van eisen

[0:24:12] waar het gaat om de voegsignalering.

[0:24:22] De goede gemeenten, ja, ik zit even te twijfelen of ik dat durf te zeggen.

[0:24:25] Want dat hebben we uitdrukkelijk namelijk in die rapport en laten we dat achterwege.

[0:24:28] We zeggen wel met wie we gesproken hebben, maar we gaan niet zeggen jij goed of en zeker niet jij fout,

[0:24:34] want we willen dat mensen mee gaan doen.

[0:24:36] Wat wel gebeurd is vervolgens na dit rapport, omdat alle gemeenten zijn genoemd,

[0:24:39] is een journalist van de NRC is al die gemeenten af gaan lopen.

[0:24:42] En daarom weten we nu uit de krant, dus dat kan ik wel vertellen,

[0:24:45] want ik heb het zelf in de krant gelezen en het klopt met wat we onderzocht hebben.

[0:24:47] Bijvoorbeeld in Vlissingen wordt er alleen maar een brief gestuurd, punt.

[0:24:53] In Amsterdam-West wordt er actief aangebeld, naar binnen gegaan, achter de deur gekeken.

[0:24:59] Wat is hier aan de hand? Kunnen we je helpen? Wat heb je nodig?

[0:25:03] Dat zijn eigenlijk de twee uitersten.

[0:25:05] En als we met Vlissingen praten, zeggen we ja, maar weet je, het is ook echt wel heel erg ingewikkeld hier.

[0:25:09] Want onze financiële positie, die is echt wel bedroevend.

[0:25:12] Dus we zouden wel willen, maar we kunnen niet.

[0:25:14] We hebben het toch gezegd, ja maar enkel de brief is echt niet genoeg, er moet meer gebeuren.

[0:25:19] En Amsterdam laat zien dat als je dat op een bepaalde manier doet, dat mensen zich ook

[0:25:22] niet alleen maar op het terrein van financiën, maar ook op andere terreinen waar ze het misschien

[0:25:26] wel lastig hebben op dat moment, geholpen kunnen worden.

[0:25:29] Dat zijn de twee uitersten eigenlijk van goede en minder goede gemeentes.

[0:25:36] Wat ik er nog wel bij kan zeggen, is dat het niet per se zo is dat grote gemeenten het

[0:25:42] beter doen dan kleintjes.

[0:25:43] Het is ook de middelgrote gemeente, ik kon het heel goed doen, en we hebben ook grote gemeenten gezien

[0:25:47] waar het echt niet op orde is.

[0:25:49] Dus de omvang van de gemeente, het aantal inwoners, is niet van belang.

[0:25:52] Het is met name de inzet die door een wethouder of de gemeenteraad of het ambtelijk apparaat wordt...

[0:25:59] De inzet die wordt geleverd.

[0:26:04] Heb ik daarmee...

[0:26:07] Een vrouw van mij, 67-plussers.

[0:26:09] Ja, ja, zeker. Nou ja, dus ik denk dan dus inderdaad aan...

[0:26:13] Die hebben het natuurlijk gelijk.

[0:26:15] Die zullen niet onmiddellijk in de schuld...

[0:26:17] Maar het zijn wel mensen met een kleine beurs.

[0:26:19] Dus dat was dan in ieder geval...

[0:26:21] Dat kwam ervoor.

[0:26:22] Waar we het wel zien...

[0:26:23] Maar goed, daar heb je ook al in de afgelopen weken hier in deze Kamer over gesproken.

[0:26:26] Jongeren met schulden, dat neemt hand over hand toe.

[0:26:30] En dat door allerlei oorzaken.

[0:26:32] Ik zou graag dat gokken aan banden zien worden gelegd.

[0:26:35] En op andere manieren.

[0:26:37] We hebben ook gezien dat bijvoorbeeld iets als de kostendelersnorm...

[0:26:40] is er iets wat heel slecht kan uitwerken, omdat mensen dan dus niet thuis kunnen blijven wonen bij hun ouders vanwege de leeftijd.

[0:26:48] We hebben het gehad over, waar jongens heb ik al even genoemd, ik denk dat dat wel groepen zijn die wij met regelmaat terug zien komen.

[0:26:58] En waar we het ook zien, dat is wat we dan tegenwoordig de werkende armen noemen.

[0:27:03] Dus in bepaalde delen van het land zien we echt wel dat daar waar het schaal is...

[0:27:10] en het inkomen laag, daar zien we de schulden oplopen.

[0:27:17] Ik denk dat dat de voorbeelden zijn die ik zou kunnen noemen.

[0:27:22] Helder. We gaan gewoon even een gesprekje voeren.

[0:27:24] Volgens mij was daar behoefte aan bij de heer Mohandes en de heer De Kort.

[0:27:26] De heer De Kort steekt als eerste een vinger op.

[0:27:29] Ja, dank. Dank, voorzitter.

[0:27:33] Ik maak me ook wel zorgen om een groep...

[0:27:34] die steeds meer in de schulden raakt, ondernemers, zelfstandigen.

[0:27:38] Juist omdat dat een groep is die moeilijk te bereiken is,

[0:27:40] want bij die groep is over het algemeen ook meer schaamte

[0:27:45] om naar een overheid te stappen,

[0:27:47] omdat ze altijd gewend waren om zelfstandig te zijn, om te ondernemen.

[0:27:52] En er zijn misschien wel vaste inkomsten,

[0:27:53] maar er staan veel hogere kosten tegenover.

[0:27:56] En juist die groep vanuit die schaamte is moeilijker te bereiken,

[0:28:00] in ieder geval in het vroeg signaleren, omdat ze veel later die stap maken.

[0:28:03] Kunt u daar iets over zeggen, hoe toch die groep tijdig bereikt kan worden?

[0:28:12] U snijdt iets aan wat wij zelf ook moeilijk vinden om mensen te bereiken.

[0:28:18] Wat we wel gezien hebben sinds de pandemie, is dat ondernemers, MKB, ZZP'ers, weten de ombudsman ook inmiddels vaker te vinden dan voorheen.

[0:28:30] Dat is op zich wel een signaal dat het niet echt goed met ze gaat.

[0:28:34] We zien het nu ook, we krijgen heel veel vragen van met name zzp'ers

[0:28:38] en het midden- en kleinbedrijf als het gaat over het uitstel

[0:28:42] wat ze hebben gekregen naar corona en nu niet kunnen voldoen

[0:28:46] aan hun nieuwe verplichtingen, terwijl op zichzelf noemen er misschien

[0:28:48] toch wel een levensvatbaar bedrijf is, maar omdat er even niet

[0:28:52] aan de verplichtingen worden voldaan, is ook het corona-uitstel

[0:28:54] vervallen verklaard.

[0:28:55] Die mensen komen nu naar ons toe.

[0:28:56] Dus daar zien wij, op die manier zien wij eigenlijk wat u al benoemde.

[0:29:01] Ja, je zult actief de boer op moeten gaan.

[0:29:06] Als wij willen weten wat er aan de hand is, dan gebruiken we vooral intermediaires.

[0:29:10] Dus als we willen weten, hebben we met uw oud-collega Zinks heb ik laatst aan tafel gezeten,

[0:29:14] om met hem door te spreken over hoe kunnen we de mensen bereiken.

[0:29:18] En wij vragen eigenlijk aan dat soort organisaties en aan deze tussenpersonen,

[0:29:23] deze intermediaires, om hun mensen naar ons door te geleiden.

[0:29:27] En dat zou je ook kunnen doen op het niveau van de gemeente.

[0:29:29] Je zou ook daar die verbindende rol, die bemiddelaarsrol, die heb je eigenlijk nodig

[0:29:35] om de problemen en de noden van de mensen op de goede tafels te krijgen.

[0:29:45] Nog even een ander punt.

[0:29:47] U terekende mij op het punt van de, ik noem het maar even, wij noemen dat de wanbetalersboete

[0:29:54] zorgverzekeringen.

[0:29:55] Dat punt is de afgelopen jaren ook veel gemaakt.

[0:29:58] Er is niet zo lang geleden een amendement aangenomen om die in ieder geval naar beneden

[0:30:02] te brengen.

[0:30:03] Dus wat mij betreft is de eerste stap gezet.

[0:30:08] Waarom noemt u deze specifiek?

[0:30:10] Want er zijn eigenlijk, ik zou het bijna willen zeggen,

[0:30:12] nog meer overheidsboetes die in een hele korte tijd skyhine gaan.

[0:30:16] Daar hebben jullie ook al eerder het een en ander over gevonden.

[0:30:19] Dus ik ben even benieuwd hoe wij vanuit onze rol hier in het parlement

[0:30:24] op schulden- en armoedebeleid, zeg maar, vanuit dat beleidsterrein,

[0:30:28] Ja, ook een overheid kunnen zijn die het niet verergert, om het maar even zo te zeggen.

[0:30:36] Meneer Van Zutphen.

[0:30:38] Ik noem die wanbetalersregel omdat ik hem echt gek vind.

[0:30:42] En gelukkig steeds meer.

[0:30:44] Ik geloof nu dat hij half gek is geworden, want de boete is gehalveerd.

[0:30:50] Het principe staat nog overeind dat het heel raar is om iemand die niet kan betalen te prikkelen door hem een hogere rekening te sturen.

[0:30:57] Ik zie dat wij het daar over eens zijn.

[0:30:58] Nou, ik hoop dat er straks nog veel meer mensen het daarover eens zijn.

[0:31:00] De gemeenten zijn het overigens ook daarover eens.

[0:31:02] Ze vinden het ook een hele rare regeling.

[0:31:04] Gisteren in dat gesprek konden we het ook eraan beoordelen.

[0:31:06] Als ik vanuit de Kamer zou kijken naar de manier

[0:31:10] waarop de overheid zijn incassobeleid voert,

[0:31:14] zou ik heel dicht op de Rijksincassovisie gaan zitten

[0:31:16] en daarover het gesprek voeren met de minister.

[0:31:18] Hoe ziet hij daaruit?

[0:31:20] Welke grote overheidsorganisaties nemen daar aan deel?

[0:31:22] Hoe is het CIB met die verantwoordelijkheid omgegaan?

[0:31:25] Welke vorderingen komen daar wel en welke niet?

[0:31:28] We hebben dat rapport geschreven in het krijt bij de overheid en daar zie je dat, ik zei het al eerder,

[0:31:35] het grootste gedeelte van de schulden uiteindelijk bestaat niet uit onbetaalde rekeningen,

[0:31:40] maar uit verhogingen wegens onbetaalde rekeningen.

[0:31:44] We hebben weleens geschreven over de verkeersboetes, als je die niet betaalt, dan is er ook geen rechtsmiddel meer dat open staat,

[0:31:49] want de termijn voor bezwaar en verzet is verstreken.

[0:31:52] Dus de verhogingen volgen automatisch en daar kun je alleen maar over klagen bij ons.

[0:31:56] Maar verder eigenlijk niet. Je kan daar niet voor naar de rechter.

[0:31:59] Dus daar zou ik vooral op letten hoe die rechtsincassovisie, hoe die vorm krijgt en hoe de minister daar verantwoordelijkheid voor neemt.

[0:32:09] Heb ik nog een vraag, ook weer in het aanverlengde van de AVG.

[0:32:13] Het voorbeeld wat u net gaf ging dus over de 67-plussers, en toch de grootste groepen, de werkende armen, de mensen met de kleine beurs, in spitsuur van hun leven.

[0:32:25] Kunt u een voorbeeld geven van een AVG die te knellend wordt uitgelegd in hoe dit probleem

[0:32:34] hoe eerder, hoe beter zou kunnen worden aangepakt bij de groepen die het meest voorkomen in die regeling?

[0:32:42] Ja, ik denk dat dat ook wel in het rapport zelf zit.

[0:32:44] Ik pak het er even bij.

[0:32:58] Wij zeggen iets over die combinatie.

[0:33:00] Moet ik even kijken?

[0:33:05] Kijk, ik denk dat het stukje over signalen prioriteren, als we gaan naar de conclusie en aanbevelingen,

[0:33:10] is lastig. Dat prioriteren, dat zou dus veel beter kunnen

[0:33:14] als de signalen bij elkaar worden gebracht.

[0:33:17] Nu is het vaak één signaal, het is vattenval of...

[0:33:20] Maar ja, als de vaste lastenpartners...

[0:33:23] Hoe meer dat er zijn en hoe meer data daarvan mogen worden gebruikt

[0:33:26] door de gemeenten, hoe beter het is en hoe makkelijker het wordt

[0:33:29] om te zeggen, oké, maar het is dus kennelijk rondom, nou ja, nu energie.

[0:33:33] Daar moeten we zijn, want de kosten zijn te hoog.

[0:33:35] Of het gaat rondom bijzondere bijstand, want we zien dat.

[0:33:38] Dus ik denk dat daar, wat mij betreft, de sleutel ligt in het combineren van gegevens.

[0:33:44] En wat ik er... Dat heb ik inderdaad wel uit België geleerd.

[0:33:48] Als je dat eenmaal hebt gedaan, dan hoef je niet steeds opnieuw aan de mensen te vragen...

[0:33:53] ...hoe erg is het met je, hoe arm ben je eigenlijk, hoeveel schulden heb je dan wel niet?

[0:33:57] Want dan is het één keer vastgelegd, dat zit in dat kruisnet in België...

[0:34:00] ...dan kun je heel veel voorzieningen ook proactief gaan brengen...

[0:34:04] ...zonder steeds de vraag te stellen hoe erg is het eigenlijk met je.

[0:34:07] Dat helpt ook enorm om mensen mee te laten doen bij het bestrijden van hun schulden.

[0:34:14] De heer Mohandes stak als eerste zijn vinger op.

[0:34:22] Ik wil een ander punt aansnijden, voorzitter.

[0:34:24] Dat is vandaar.

[0:34:25] Meneer De Kort.

[0:34:26] Dank.

[0:34:26] Het is een beetje in het verlengde, want u heeft vaak en in het rapport ook over die vaste lastenpartners.

[0:34:32] Maar ik zie ook een verantwoordelijkheid bij de vaste inkomenspartners.

[0:34:35] Dus een werkgever die kan...

[0:34:37] Kijk, wanneer er een loomslag wordt gelegd, dan is het evident, dan spelen schulden.

[0:34:40] Maar ook wanneer een werknemer naar de HRM-afdeling gaat en vraagt of loon niet een keer iets eerder uitbetaald kan worden.

[0:34:47] Dat is een duidelijk signaal.

[0:34:49] Dus kunt u iets zeggen over wat kunnen die vaste inkomenspartners voor rol pakken en betekenen?

[0:34:57] Het is een beetje een vraag naar iets wat we niet onderzocht hebben.

[0:35:01] Ik ben het wel heel erg met u eens.

[0:35:03] Overigens, loonbeslag noemen we wel.

[0:35:05] Want als daarvan sprake is, dan heeft vroegsignaling eigenlijk al geen zin meer.

[0:35:08] Want dan is er echt daadwerkelijk iets aan de hand.

[0:35:11] Maar dat kan zijn dat het maar één schuldeiser is die dat loonbeslag heeft veroorzaakt of gevraagd,

[0:35:15] terwijl daar veel meer achter nog schuil gaat.

[0:35:17] Dus in die zin is het een heel sterk signaal en moet je je afvragen wat speelt er nog meer.

[0:35:22] En ja, het sociale incasseren, dat sociale incassobeleid,

[0:35:26] dat vraagt ook wel niet alleen maar van de schuldeisers, maar ook van anderen een actieve rol.

[0:35:34] De vraag is vervolgens weer wat doen we daarmee in de organisaties waar ik heb gewerkt.

[0:35:39] Ik was zo nu en dan ook wel loonbeslag aan de orde, maar dat moest je dan ook wel weer geheim houden voor allerlei anderen.

[0:35:45] Dus het kwam dan wel bij de financiële afdeling, maar het was niet automatisch ook bij HRM of P op het netvlies.

[0:35:53] En dus niet bij de gemeente, nou ja.

[0:35:55] Dus ik ben het erg met u eens en we moeten met elkaar proberen af te spreken waar die grenzen liggen.

[0:36:00] Want ik snap ook wel heel erg goed dat als we alles met alles gaan combineren,

[0:36:04] dan komen we ook in een wereld waar we eigenlijk liever niet terecht willen komen.

[0:36:07] Dus er zit ergens een kritische grens over wat je wel en niet wil combineren.

[0:36:11] En dat heeft wel heel erg te maken met de mensen om wie het gaat.

[0:36:18] Meneer Mohandajs.

[0:36:19] Ik snij wat ander punt aan.

[0:36:21] Toen ik nog raadslid was in Gouda, toen had ik ook...

[0:36:27] We hadden naast het raadslid zijn ook een soort ombudsfunctie.

[0:36:30] Dus ik heb best wel veel in individuele casuïstiek gedoken van vooral jongeren met schulden.

[0:36:36] Of relatief jongeren nog, eind twintig zeg maar.

[0:36:39] Vaak bijvoorbeeld een ex-zet, een voormalig ondernemer,

[0:36:44] of anderszins in de schulden geraakt.

[0:36:46] Wat mij altijd is bijgebleven, en nog steeds,

[0:36:49] is dat het vaak om een relatief lage schuld ging,

[0:36:53] van misschien enkele tienduizenden euro's,

[0:36:55] waarvan ze zelf ook zeiden, dit zou moeten lukken,

[0:36:58] hier zou ik overheen moeten kunnen komen.

[0:37:00] En dan komen ze toch in de bureaucratie van een schuldhulpverlening terecht.

[0:37:03] En dan komen ze in een traject van twee tot drie jaar.

[0:37:07] En als ik dat gewoon als raadslid ging uitrekenen, ongeveer, dan was je iets aan het oplossen met 2, 3 ton.

[0:37:17] Dus we gingen 20.000 euro oplossen met 2, 3 ton aan allerlei kosten.

[0:37:23] Waar zit het onvermogen volgens u bij de overheid om te zeggen deze schuld is te overzien?

[0:37:29] Wat gaan we jongeren aandoen?

[0:37:31] Waarom zouden we hem 2, 3 jaar door dat traject heen laten gaan?

[0:37:34] Het is een dilemma. Ik merk dat nog steeds.

[0:37:37] En dan gaat de gemeente Arnhem op een wat bouwten wijze zeggen

[0:37:42] nou we hebben ze in kaart gebracht, we gaan het kwijtschelden.

[0:37:45] Daar ben ik heel erg voor, als je het hebt over sociale impact.

[0:37:49] Maar je ziet ook gelijk weer de weerstand in andere gemeenten in de publieke opinie.

[0:37:54] Maar ik denk wel dat we iets aan het doen zijn wat onhoudbaar is

[0:37:57] en wat ons als overheid uiteindelijk veel meer kost.

[0:37:59] Ik ben heel erg benieuwd hoe u daarnaar kijkt en wat wij zouden kunnen.

[0:38:04] Uitwoordig aan de ombudsman.

[0:38:05] Dan ga ik een beetje opiniëren op de schuldenfabriek.

[0:38:11] En dat vind ik wel heel erg zorgelijk, want ik ben het helemaal met u eens.

[0:38:17] De maatschappelijke kost-en-baat-analyse van het schuldendelgen, die valt negatief uit.

[0:38:23] Er wordt heel veel verdiend aan schulden oplossen.

[0:38:29] Ik vind die Arnhemse methode, die spreekt me erg aan.

[0:38:31] Al was dat maar omdat ik in Presikhaven heel veel heb geleerd van de Presikhaven University.

[0:38:37] en ontzettend goede mensen daar bent tegengekomen en die het op een andere manier aanpakken waardoor

[0:38:44] het minder kostbaar is om mensen te helpen, maar bovendien effectiever. Dus ik ben erg voor die

[0:38:49] die methode Arnhem, maar dan moet er wel, en dat zei Larix, de wet houdt er ook bij, wij gaan niet

[0:38:55] alleen maar die gulden, wij gaan natuurlijk ook kijken van hoe kunnen we voorkomen dat je weer

[0:38:59] opnieuw en hoe zorgen we voor normen en waarden en opvoeding in school en hoe

[0:39:05] voorkomen we dat je straks op straat rondhangt terwijl je eigenlijk naar de

[0:39:08] voetbal moet. Dus daar hoort een heel verhaal bij. Dus het sociale

[0:39:13] daarvan is dat het niet alleen maar gaat om het oplossen van het probleem even op

[0:39:16] dit moment, maar dat je zegt ik beloof je daarbij dat ik de komende tijd bij

[0:39:20] je zal blijven in de buurt. We hebben, als het gaat over de

[0:39:25] schuldhulpregelingen, de wettelijke schuldsanering, maar ook de

[0:39:28] ...de gemiddellijke regelingen, nu de periode verkort naar anderhalf jaar, 18 maanden.

[0:39:35] Wat ik daarbij... Dat is prima, want dan ben je na 18 maanden in ieder geval daarvan af.

[0:39:40] Maar eigenlijk speelt hetzelfde daar als in Arnhem.

[0:39:42] Je moet dan wel... Het houdt niet op bij 18 maanden...

[0:39:44] ...bij het begeleiden van deze mensen die die financiële problemen dan achter de rug hebben.

[0:39:49] Die drie jaar was wel een periode waarin je iemand ook kon rehabiliteren...

[0:39:55] ...in de zin van je kan weer meedoen in de samenleving...

[0:39:57] met het risico op nieuwe schulden sterk verkleind.

[0:40:01] Of dat na 18 maanden al zo ver is, weet ik niet.

[0:40:04] Dus 18 maanden vind ik prima.

[0:40:05] Vond ik ook een goed idee om echt van je financiële problemen af te zijn.

[0:40:10] Maar de volgende 18 maanden blijven belangrijk.

[0:40:13] We moeten bij de mensen blijven om ze te leren...

[0:40:17] ...zelfstandig hun financiën en hun inkomen in hun gezin te laten reilen en zeilen.

[0:40:23] En er wordt natuurlijk, maar dat hebben we ook al laten zien...

[0:40:27] Die rapporten die wij schreven over het CIB en de verhogingen, die zijn medogeloos.

[0:40:34] Dus daar zit ook een groot probleem.

[0:40:36] En als ik door het rode licht rijd, ik zeg het dan toch maar even hier, dan kan ik het nog wel betalen.

[0:40:40] Maar inmiddels zijn heel veel mensen die door het rode licht rijden niet meer in staat om het te betalen.

[0:40:44] En de gevolgen daarvan zijn dat niet alleen maar de boete niet kan worden betaald,

[0:40:48] maar omdat die niet wordt betaald, de verhogingen ook al klaar liggen.

[0:40:51] Dus het verhogen van de verkeersboetes is niet alleen maar het verhogen van de verkeersboetes,

[0:40:54] maar is het verergeren van het uiteindelijk door die mensen te betalen bedrag.

[0:40:58] Dat vind ik niet acceptabel.

[0:41:00] En dan komt er nog bij dat je moet afvragen...

[0:41:02] wat is de verhouding tussen het strafrecht en het bestuursrecht.

[0:41:04] Maar gewoon het doordenken van het effect van het verhogen van de boetes...

[0:41:08] dat is hier niet voldoende op tafel geweest.

[0:41:10] Het wordt niet alleen maar duurder om door rood licht te rijden.

[0:41:13] Nee, we brengen mensen in situaties daardoor...

[0:41:16] waarvan we van tevoren kunnen uittekenen...

[0:41:18] dat ze te maken gaan krijgen met het CIB, inclusief de verhogingen.

[0:41:21] En dan worden kleine schulden onoverkomelijk en als je eenmaal daar zit, dan kom je echt in de diepe problemen.

[0:41:28] Dat is eigenlijk hetzelfde, we zijn ook al mensen tegengekomen in de toesnagerschandaal,

[0:41:34] waar het niet eens om hele grote bedragen ging die terugbetaald moesten worden.

[0:41:37] Maar door die kleinere bedragen, die je niet terug kon betalen, toch uiteindelijk enorme problemen hebt gekregen.

[0:41:44] Dat is een patroon, dat zien we eigenlijk overal.

[0:41:47] Dus dat is het belang, niet alleen maar van het signaleren, maar ook het acteren.

[0:41:52] Dus na het signaal moet er actie volgen.

[0:42:00] Ik zie niemand heel driftig zijn vinger opsteken.

[0:42:03] Misschien dan nog een vraag van mijnzijde.

[0:42:07] België kwam net aan bod.

[0:42:10] Kruispuntbank, ja, dat is iets wat regelmatig genoemd wordt.

[0:42:14] U zei in een bijzin heel slecht geregeld, heel goed geregeld, zeg maar in die tegenstelling.

[0:42:20] Is er iets wat u denkt dat wij in Nederland gewoon zouden moeten doen?

[0:42:26] Op het gebied van wat België doet overnemen.

[0:42:31] Ik kijk er naar twee landen, daar zijn we allemaal al geweest.

[0:42:34] We zijn allemaal naar Estland gegaan, om daar te kijken naar de x-flow.

[0:42:37] Die daar is, hoe daar de gegevens aan elkaar gekoppeld worden.

[0:42:40] Ook in een hele mooie manier.

[0:42:41] Ook daar overigens, door de situatie van het land, een groot leeg land.

[0:42:45] Met links en rechts twee grote steden en verder hier en daar een dorpje.

[0:42:48] Dus je moest wel digitaal daar.

[0:42:51] Dat hebben ze heel goed gedaan.

[0:42:52] Dan hoef je maar één keer je gegevens te geven.

[0:42:56] En dan weet je wie ervan gebruik mag maken.

[0:42:58] En je kan het ook zelf volgen.

[0:43:00] Je weet ook welke ambtenaar in jouw digitale dossier heeft gewerkt.

[0:43:04] En welke veranderingen er zijn aangebracht.

[0:43:06] Dat vind ik heel belangrijk.

[0:43:07] En ik denk dat wat we kunnen leren van België is...

[0:43:09] dat we moeten eigenlijk, nou ja, toch maar het woord...

[0:43:11] een robuuste, eenvoudige wet hebben.

[0:43:15] Op basis waarvan we heel snel...

[0:43:17] ...de grondstof kunnen leggen voor het delen van gegevens.

[0:43:19] Want dat duurt nu gewoon veel en veel te lang.

[0:43:21] Dus we zien het probleem en voordat we iets kunnen combineren, zijn we twee jaar verder.

[0:43:25] Dus ik zou graag die algemene bepaling over het mogen delen van data...

[0:43:30] ...daar wordt nu overigens over gedacht, volgens mij ook in uw commissie Digitale Zaken...

[0:43:34] ...wordt daar nu over gesproken, maar dat is volgens mij heel erg belangrijk.

[0:43:37] Want de Belgen hebben het zo geregeld dat het dus gewoon kan.

[0:43:41] want je kan gebruikmaken van al die data op een manier die de AVG goedkeurt.

[0:43:48] Dus ik denk dan van, hoe kan het dat één verordening in al die landen zo verschillend uitpakt?

[0:43:54] En dat doen we dus zelf, hier.

[0:44:00] Helder, dank. Ik kijk even naar links. Edekort.

[0:44:04] Ja. Goed om te horen wat het plezante is van onze zuidelburen.

[0:44:09] Maar dan ben ik benieuwd wat...

[0:44:11] U heeft naar tien gemeenten in Nederland gekeken.

[0:44:15] Wat kunnen de Belgen van ons leren dan?

[0:44:17] Wat doen wij echt goed?

[0:44:20] Ik vind hem leuk, Dan.

[0:44:23] Het antwoord is...

[0:44:24] Ik zou bijna zeggen voetballer, maar daar vroeg je denk ik niet naar.

[0:44:30] Nou, ik denk dat wij wel...

[0:44:32] Als het gaat over wie wij willen ondersteunen met onze wetten en regelingen en beleid...

[0:44:37] daar kunnen de Belgen nog wel een puntje aan zuigen.

[0:44:39] Ik hoop niet dat ze meeluisteren.

[0:44:40] Dus wat wij willen leveren, wat we willen doen voor onze mensen,

[0:44:44] dat is echt wel beter dan wat de Belgen voor hun inwoners en burgers doen.

[0:44:50] En ik denk dat wij toch...

[0:44:52] We klagen heel veel over onze belastingdienst,

[0:44:55] maar ik denk dat uiteindelijk onze belastingdienst eerlijker is

[0:44:58] naar alle Nederlanders hier,

[0:45:01] al onze belastingbetalers, dan in België.

[0:45:03] Maar dat is op basis van wat ik hoor en spreek daar.

[0:45:06] Dus daar zitten wel... Ik denk dat we dat...

[0:45:10] Die gelijkheid, daar hebben we wat meer oog voor dan wel.

[0:45:15] En misschien dat zij wel zeggen, ja, vinden we helemaal niet interessant.

[0:45:18] Maar uit mijn oogpunt zou ik zeggen, daar zouden ze wel wat aan hebben.

[0:45:25] Helder, dank u wel. Kijk maar even links, nog een ander land waar we ons mee willen vergelijken.

[0:45:34] Nou, dan denk ik dat wij een zeer vruchtbare uur hebben gehad.

[0:45:38] Dan dank ik u voor uw komst en uw rapport.

[0:45:41] En sluit ik deze vergadering.

[0:45:42] Dank u wel.