Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

[0:00:02] Goedemorgen, goedemorgen allemaal. Met excuus voor de vertraging aan mijn kant.

[0:00:08] Fijn dat u er allen bent.

[0:00:12] Het is even de gelegenheid om elkaar wat beter te leren kennen met een praatje.

[0:00:16] We gaan beginnen met de procedurevergadering van de vaste commissie voor OCMW.

[0:00:23] En dat begint met de regeling van werkzaamheden.

[0:00:26] Agenda punt 1.

[0:00:27] We hebben een aantal verzoeken.

[0:00:29] Lid Martens Amerika verzoekt uit te stellen commissiedebat onderzoeks- en wetenschapsbeleid

[0:00:33] van 3 juli aanstaande.

[0:00:35] Kunt u daarmee instemmen?

[0:00:38] Ik denk dat het, gezien het debat over de geringsverklaring, een heel logisch verzoek is.

[0:00:43] Het is wel zo dat we dit natuurlijk al een paar keer nu hebben uitgesteld, dus mijn verzoek

[0:00:46] zou dan wel zijn om het in de eerste weken na de zomer, dus in ieder geval niet na het

[0:00:51] herfstreces, in te plannen.

[0:00:53] Ja, daar zal dan de Griffie uiterst de best voor doen.

[0:01:00] Het tweede verzoek van de regeling van mevrouw Van der Velden tot het uitstellen van de ambtelijke

[0:01:05] technische briefing over de archiefwet.

[0:01:08] Kunt u daarmee instemmen?

[0:01:10] Ja, ik zie geknik.

[0:01:12] Al is besloten.

[0:01:13] Dan het verzoek van iedereen opeens al uitstellen, uitstelverzoekje.

[0:01:16] En dan hebben we vanzelf een lege agenda.

[0:01:18] Het verzoek van het lid Van Zanten tot het uitstellen van het commissiedebat Curriculumherziening

[0:01:22] en de voortgangsrapportage Masterplan Basisfaardigheden.

[0:01:25] Dat stond op 26 juni aanstaande, mevrouw Pijpeling.

[0:01:29] Ja, daar heb ik echt wel bezwaar tegen.

[0:01:32] We hebben afgelopen dinsdag een motie aangenomen

[0:01:34] waarbij we van de basisvaardigheden ook gezegd hebben.

[0:01:36] Dat is echt top prioriteit.

[0:01:38] We hebben gisteren de briefing gehad.

[0:01:41] Inhoudelijke vakverenigingen pleiten echt voor voortgang op dit dossier,

[0:01:44] want het zijn al hele lange looplijnen.

[0:01:48] Ja, ik vind dit bijna onverantwoordelijk

[0:01:51] met, zoals we uitgeroepen hebben, wat die basisvaardigheden en de stand van zaken daarvan betekent.

[0:01:58] Oké, geen steun van mevrouw Pijpeling, mevrouw Van Santen.

[0:02:03] Ja, ik begrijp de opmerking van mevrouw Pijpeling.

[0:02:06] Het is natuurlijk ongelooflijk belangrijk.

[0:02:08] De reden dat ik verzoek op mijn uitstel is eigenlijk omdat minister Paul,

[0:02:12] die straks natuurlijk wel verder gaat als staatssecretaris en de verantwoordelijkheid hier overhoudt,

[0:02:16] nu nog niet op basis van het hoofdlijnenakkoord iets kan zeggen.

[0:02:20] Dus het lijkt mij handiger om met ze te doen wanneer dat wel kan.

[0:02:26] Ja, we gaan het niet met elkaar over in de debat.

[0:02:29] Het is de vraag inderdaad, wie vindt het allemaal belangrijk

[0:02:31] en wanneer is het dan het meest effectief?

[0:02:34] Meneer Soeboer.

[0:02:35] Ja, dan een aanvulling in dit debat, want ik begrijp mevrouw Pijpink helemaal.

[0:02:39] En ik vind ook dat we eigenlijk die voortgang, die snelle voortgang moeten borgen.

[0:02:44] Dus een voorstel van orde zou dan zijn dat we het wel willen steunen,

[0:02:48] Alleen dan direct, zo snel mogelijk na het zomerreces, inplannen.

[0:02:53] Ja, dat zou het dan zijn.

[0:02:56] Ik inventariseer de steun voor het verzoek van mevrouw Van Zanten.

[0:03:02] Het is fijn als u even iets laat weten.

[0:03:06] Het mag ook zonder geluid, maar dat ik weet wie het voorstel steunt.

[0:03:09] Ik zat even na te denken over het geluid dat ik moest produceren.

[0:03:12] Ik ben niet de woordvoerder van BOVO.

[0:03:15] Ik snap het gevoel heel goed, dus ik zou eigenlijk willen voorstellen om dit inderdaad direct

[0:03:21] na het zomerreces in te plannen, gezien de grote urgentie, maar ik volg de meerderheid

[0:03:26] hierin.

[0:03:30] Kijk, ik sluit me in eerste instantie aan bij wat mevrouw Pijpeling zegt en in tweede

[0:03:36] instantie niet bij wat de heer Soepoer zegt, want als de redenatie is er moet een regeerakkoord

[0:03:42] worden uitgewerkt en daarna kunnen we over onderwerpen praten en dan zegt deze Kamer

[0:03:46] oké, alles is belangrijk en alles moet dan zo snel mogelijk naar het zomerreces.

[0:03:50] Ja, daar heb ik dan wel wat moeite mee, want we hebben dat net met wetenschapsbeleid.

[0:03:54] Dan ga je dat met elk commissiedebat zeggen.

[0:03:56] Dus als dat akkoord moet worden uitgewerkt en er komen allemaal nieuwe dingen uit en

[0:03:59] dat moet dan gewoon in tijd worden gezet.

[0:04:01] Prima.

[0:04:02] Maar ik verwacht niet dat we 11 september ineens een andere werkelijkheid hebben.

[0:04:07] En dan krijgen we exact hetzelfde verzoek van mevrouw Van Zanten.

[0:04:09] Ja, oké, prima. Ik leer mij mijn papa-heimers kennen.

[0:04:14] Dus dan zou ik gewoon zeggen, laat het opnieuw inplannen als er dan ook daadwerkelijk volgens de partij die dit voorstel doet,

[0:04:20] nieuwe informatie is om het te bespreken.

[0:04:23] Maar het liefst natuurlijk gewoon niet. Maar dat lijkt me dan wel het meest logisch.

[0:04:26] Mevrouw Rodeker.

[0:04:28] Kijk, we hebben het hier over een traject dat al 10 jaar loopt.

[0:04:31] We hebben het echt over, als we de onderwijskwaliteit willen verbeteren,

[0:04:34] is het ontzettend belangrijk dat we dit doorzetten.

[0:04:36] Dat is volgens mij compleet in lijn met die zin in het akkoord.

[0:04:41] Het is dezelfde bewindspersoon die doorgaat, het is de Kamer die er uiteindelijk toch over

[0:04:44] besluit.

[0:04:45] Ik vind het heel gek om dit uit te stellen, dus ik zou er echt voor pleiten om het gewoon

[0:04:49] door te laten gaan.

[0:04:50] Ik zou graag handen van degene willen zien die dit wil uitstellen, dat is de concrete

[0:04:54] vraag.

[0:04:55] Wie wil dit uitstellen?

[0:04:56] Aan die kant drie, vier handen, vijf, zes, zeven, daarmee wordt het uitgesteld.

[0:05:02] En dan begrijp ik goed dat we even scherp kijken naar planningen na de zomer.

[0:05:09] Met natuurlijk alle logistieke midsenbaren, want die zalen zitten weer direct heel vol.

[0:05:17] Dank voor hiervoor.

[0:05:19] Dan zijn we bij het laatste verzoek van mevrouw Rodekerk.

[0:05:22] Voor half september rond het tafelgesprek inplannen over schoolmaaltijden en primair voortgezet onderwijs.

[0:05:28] Er is ook een format voor aangeleverd.

[0:05:31] Dank u wel daarvoor.

[0:05:33] Wensen u nog een toelichting op te geven, mevrouw Rodeker?

[0:05:37] Ja, we hebben natuurlijk nu 2100 scholen

[0:05:40] voor 350.000 kinderen, schoolmatijden.

[0:05:43] Ik denk dat het belangrijk is, we moeten natuurlijk als Kamer gaan besluiten

[0:05:45] en zeker ook de nieuwe coalitie over al dan niet voortgang.

[0:05:49] Het zou mij heel veel waard zijn dat we dat doen

[0:05:51] op basis van de kennis en ervaring uit het veld,

[0:05:55] dus van de leraren, van de organisaties die daaraan meedoen,

[0:05:58] ook als nieuwe coalitie, besluit het niet voor te zetten.

[0:06:02] Lijkt me heel goed als we wel gezamenlijk op basis van dezelfde informatie

[0:06:05] daarover een besluit nemen.

[0:06:07] En dat is de reden dat ik heel graag een doorzetting doe.

[0:06:09] En ik ben echt enorm open voor suggesties voor wanneer,

[0:06:14] voor wie daaraan deelnemen.

[0:06:16] Ja, ik werk daar heel graag ook in samen met andere partijen.

[0:06:19] Dus als we het zo kunnen invullen, zou dat denk ik heel mooi zijn

[0:06:21] voor iedereen voor wie dit belangrijk is.

[0:06:23] Dank u wel voor die toelichting. Mevrouw Martens.

[0:06:27] Voorzitter, dank en steun ook voor dit verzoek.

[0:06:32] Ook een verzoek namens de heer De Kort.

[0:06:34] Misschien kunnen we een aantal partijen uitnodigen die privaat zijn,

[0:06:37] om te kijken hoe we dit dan eventueel het beste zouden kunnen organiseren

[0:06:39] als we dit al dan niet zouden doen.

[0:06:43] Akkoord.

[0:06:45] Instemming.

[0:06:47] Daarover gaan we dat inplengen. Dank u wel.

[0:06:51] Mevrouw Hertsberg.

[0:06:52] Zouden we daarover moeten stemmen, voorzitter?

[0:06:54] Want de vorige keer hebben we er toch ook even wat langer over gehad.

[0:06:58] Het is hetzelfde verzoek, dus ik zou misschien zo voor kunnen stellen dat we daarover gaan stemmen.

[0:07:03] Sorry, u wilt stemmen of we deze ronde tafel ergeen gaan plannen?

[0:07:07] Nou, of dat inderdaad direct na de zomervakantie wel moet.

[0:07:11] En daar sluit ik me even aan bij wat meneer Paternotte zo net zei.

[0:07:16] Niet hierover, maar over het vorige onderwerp, voorzitter.

[0:07:19] Het was meneer Krul.

[0:07:22] Meneer Krul, ik sluit me graag aan mijn...

[0:07:24] Sorry, ik houd jullie een beetje...

[0:07:25] Uw lijken spreken het op elkaar, Paternatte en Krul.

[0:07:28] Excuuseer.

[0:07:29] Over direct dingen na het recess inplannen,

[0:07:31] waar alles al ingepland moet worden, waar het al heel druk is,

[0:07:33] en wanneer er misschien nog geen uitgewerkt akkoord is,

[0:07:36] waar we iets van kunnen vinden.

[0:07:37] I know, maar toch.

[0:07:39] Ja, dat is allemaal...

[0:07:41] De planning is in handen van de Griffie.

[0:07:43] Dus of dat half september is of

[0:07:46] eind september, het kan misschien zelfs

[0:07:47] begin oktober worden. Maar zonder bewindspersonen is het weer makkelijker

[0:07:51] plannen. We hebben een zalenissue en een bewindspersonenissue.

[0:07:55] Dus in dit geval van de ronde tafel heb je eigenlijk maar één issue.

[0:07:59] Dat gaan we gewoon bekijken en we stemmen eigenlijk nooit over de exacte planning,

[0:08:04] want dat is echt aan de grevie. Dus dan zou je moeten stemmen met elkaar.

[0:08:08] Kun je zeggen ik vind deze ronde tafel vind ik niet gewenst.

[0:08:13] Dat heb ik nog nooit meegemaakt, maar dat kan.

[0:08:16] Meestal, ja, als een lid, dat is een manier om informatie te vergaren.

[0:08:22] Dan kan je zeggen, doe dat in individueel geval of in commissieverband.

[0:08:26] Dat is wat je kan besluiten met elkaar.

[0:08:29] Maar om te stemmen of om het niet door te laten gaan...

[0:08:32] van een initiatief voor een ronde tafel, mwah.

[0:08:36] Kijk, voorzitter, waar het mij om gaat, en ik wil mevrouw Rodekerk daar natuurlijk best in steunen...

[0:08:41] waar het mij over gaat, is dat we niet over elk punt wat nu in het hoofdlijnenakkoord staat,

[0:08:49] ronde tafels aan gaan vragen om daar vervolgens heel veel tijd in te steken wat van te gaan vinden

[0:08:53] terwijl het nog uit moet worden gewerkt. Dat is meer mijn punt, want voordat we het weten zijn we dus

[0:08:57] op elk punt waar nu een voorgenomen bezuiniging is, een ronde tafel over te organiseren en dat

[0:09:01] hoeft voor mij niet. Dat is meer mijn punt. Dat is ook een heel goed punt meneer Soeboer en daarom

[0:09:06] hebben we ook de afschak met elkaar dat er om een ronde tafel of een technische briefing door te

[0:09:11] laten gaan, zijn er minimaal vijf leden nodig.

[0:09:14] Dus we gaan niet allemaal gasten uitnodigen

[0:09:17] en dan maar één of twee Kamerleden daar te zitten.

[0:09:20] Dat is ook richting de gasten.

[0:09:22] Dat vind ik niet erg netjes.

[0:09:24] Dus voor daadwerkelijke

[0:09:28] organiseren van een technische briefing of rond de tafel wordt altijd de

[0:09:32] inventarisatie gemaakt naar aantal aanwezigen.

[0:09:35] En zo maakt ook iedereen daar zijn eigen afweging in.

[0:09:38] Dus er zijn dingen die hier wel eens in

[0:09:40] enthousiasme worden omarmd en die dan uiteindelijk toch niet doorgaan omdat er matige interesse is

[0:09:46] bij die inventarisatie voor aanwezigheid. Oké, dat gezegd hebbende zijn we aan het eind van de

[0:09:50] regeling van werkzaamheden en gaan we op verzoek van mevrouw Hersberger even door die agenda heen

[0:09:57] naar agenda punt dertig. Dat is namelijk de inbreng van de wetgevingsrapporteurs op het

[0:10:03] wetsvoorstel wet internationalisering en balans. We hebben een staf notitie daarbij ook bij de

[0:10:09] Ik denk dat het goed is, mevrouw Hertsbergen, als u daar zelf een toelichting op kan geven,

[0:10:15] want u moet nu gaan.

[0:10:21] Dank u, voorzitter, dat het even zo kan.

[0:10:25] Ik ben samen met mijn collega Luc Stultiens van de GroenLinks PvdA wetgevingsrapporteur.

[0:10:33] Dank aan de staf voor de geweldige ondersteuning.

[0:10:35] We hebben al een ronde tafel georganiseerd.

[0:10:38] Ik wil iedereen aanraden om dat ook terug te kijken als we je niet aanwezig konden zijn.

[0:10:43] Waarvan heel veel verschillende kanten eigenlijk de visie werd gedeeld.

[0:10:48] Het is een heel belangrijke wet, wil ik nog maar even benadrukken.

[0:10:50] We hebben een inbreng namens de rapporteurs in ieder geval geschreven,

[0:10:54] waar we een aantal grote vraagstukken behandelen in deze wet.

[0:10:57] Het is een omvangrijke transitie in het hoger onderwijs.

[0:11:01] En dat moet op een zorgvuldige en gebalanceerde manier.

[0:11:05] Dus als er vragen over zijn, dan hoor ik het graag.

[0:11:08] Wat we vooral hier met elkaar moeten vastzetten is dat hetgene wat u namens de commissie nu...

[0:11:13] Dat dient u dan namens de commissie, want u bent rapporteur.

[0:11:17] Dat zijn wat meer algemene vragen.

[0:11:20] En daarna staat het alle leden nog individueel vrij om vragen op dit wetsvoorstel in te dienen.

[0:11:26] Dat is dus de inbreng voor het verslag, even formeel gezegd.

[0:11:29] En die inbrengdatum staat op 27 juni om 10 uur.

[0:11:32] Dus het staat u dus aan u allen in de gelegenheid om vragen te stellen, maar we besluiten vandaag

[0:11:40] over de inbreng die namens de twee wetgevingsrapporteurs namens de commissie indienen.

[0:11:50] Akkoord?

[0:11:53] Akkoord.

[0:11:54] Nou, met dank ook aan de rapporteurs, want dat is ook allemaal weer werk.

[0:12:02] Mededelingen. Iemand dit punt voor de mededelingen?

[0:12:05] Nee, dat is niet het geval.

[0:12:06] De brievenlijst particulieren.

[0:12:08] We hebben twee brieven.

[0:12:10] Iemand daarover?

[0:12:12] Nee.

[0:12:13] Daarmee de brievenlijst vastgesteld.

[0:12:15] We komen bij de brievenlijst van organisaties.

[0:12:18] Pagina 1.

[0:12:20] Dat is zaak 1 tot en met zaak 7.

[0:12:24] Waarbij inderdaad bij zaak 5 een aanvraag voor petitieaanbieding.

[0:12:29] Dat verzoek is ingetrokken, dus dat zal ook uit de agenda worden gehaald.

[0:12:35] Pagina 2, zaak 8 tot en met zaak 17.

[0:12:38] Iemand daarover? Nee, niet het geval.

[0:12:41] Pagina 3, zaak 18 tot en met zaak 26.

[0:12:45] Iemand daarover? Niet het geval.

[0:12:48] Daar is ook de brievenlijst vastgesteld.

[0:12:51] En dan gaan we door met de agenda onder agenda punt 4.

[0:12:58] De brieven van de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

[0:13:02] Onder agenda punt 4 de voortgang van het Nationaal Slavernijmuseum.

[0:13:07] Iemand controversieel?

[0:13:08] Gaan we dus heel binnenkort mee stoppen met deze vraag.

[0:13:12] Maar ik doe het nog even.

[0:13:14] Nee, met de vraag bij elk stuk of het controversieel moet zijn.

[0:13:19] Niemand controversieel?

[0:13:20] Dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor het opnieuw te plannen commissie debat cultuur.

[0:13:26] Agenda 5. Verslag van een schriftelijk overleg over de ZBO-evaluatie commissariaat voor de

[0:13:30] media. Iemand controversieel, niet het geval. Dan kunnen we dit voor kennisgeving aannemen

[0:13:36] of om een twee minuten debat op te organiseren. Kennisgeving aannemen, zie ik. Ja, akkoord.

[0:13:42] De rond. Vraag op cultuur en media. Iemand daarover? Nee. Dan gaan we naar de brieven

[0:13:46] van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Agenda 6. Dat is de lijst van vragen en antwoorden

[0:13:52] over de voorjaarsnota. Dat is niet controversieel, neem ik aan. Dan is het voorstel om me te betrekken

[0:14:03] bij de behandeling van de wijziging van de begrotingstaten. Dat is dus waarschijnlijk

[0:14:13] 27 juni aanstaande stemmingen. Agenda punt 7, dat is stand van zaken omtrent veiligheid

[0:14:21] op universiteiten en hoogscholen, de aanleiding van de protesten over de situatie in Gaza.

[0:14:24] Iemand komt verseel, niet het geval.

[0:14:26] Is het voorstel om deze brief te agenderen voor het commissiedebat onderzoeks- en wetenschapsbeleid?

[0:14:31] Maar dat hebben we dus net uitgesteld.

[0:14:34] Dus die komt gewoon dan op de op de lijst voor TZT opnieuw te plannen commissiedebat.

[0:14:40] Genepent 8, stand van de uitvoering DUO 2023.

[0:14:44] Iemand komt verseel, niet het geval.

[0:14:47] Voorstel om deze brief te agenderen voor het opnieuw te plannen

[0:14:50] Commissie de Banduo, akkoord.

[0:14:52] Gernepen 9, adviesbrief...

[0:14:54] Wat staat hier?

[0:14:55] Dinktijd.

[0:14:56] Dinktijd?

[0:14:57] Ja.

[0:14:58] Dinktiet?

[0:14:59] Dat vind ik heel raar.

[0:15:00] Het favoriet is Fries.

[0:15:01] Oké, sorry.

[0:15:02] Sorry, want het is niet raar, maar...

[0:15:13] Voorzitter, dat is helemaal niet raar, hoor.

[0:15:15] Nee.

[0:15:16] Oh, dat is heel Friesland boos?

[0:15:18] Sorry.

[0:15:20] Adviesbrief ding, tiet in verband met onderzoek vries in het mbo en brief een reactie.

[0:15:27] Iemand controversieel, niet het geval.

[0:15:30] Dan gaan we dit agenderen voor een nog te plannen commissie debat mbo.

[0:15:36] Agenda punt 10 beleidsreactie onderzoeksrapport verkenning problematiek zorgopleidingen hbo w.o.

[0:15:42] Caribische studenten.

[0:15:43] Iemand controversieel, is niet het geval.

[0:15:45] Dan gaan we dit inplannen voor het nog te plannen Commissiedebat Duo en Hoge Onderwijs-akkoord.

[0:15:53] En we kunnen dit ook nog inplannen voor het ongeplande Commissiedebat Onderwijs en Wetenschap

[0:16:00] in Caribisch-Nederland.

[0:16:01] Ik zou me kunnen voorstellen dat het vooral voor dat laatste relevant is.

[0:16:07] Kan het bij allebei?

[0:16:08] Oké, we doen het bij allebei.

[0:16:11] Agenda 11, voortgang, integrale aanpak, sociale veiligheid, hoger onderwijs en wetenschap.

[0:16:17] Iemand is controversieel, dat is niet het geval.

[0:16:19] Dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor het Commissie-debat

[0:16:22] onderzoeks- en wetenschapsbeleid.

[0:16:24] Dat wordt opnieuw gepland.

[0:16:25] Agenda 12, vergoeding en medezeggenschap en reactie op de medezeggenschapsmonitor.

[0:16:31] Iemand is controversieel, dat is niet het geval.

[0:16:33] Dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor het opnieuw te plannen

[0:16:37] Commissie-debat duo en hoger onderwijs.

[0:16:39] We gaan naar punt dertien, stand van zaken, wetsvoorstel, screening, kennisveiligheid.

[0:16:45] Iemand controversieel, dat is niet het geval.

[0:16:47] Dan stel ik voor om deze brief te agenderen voor het ongeplande commissiedebat kennisveiligheid.

[0:16:54] Mevrouw Martens, ja?

[0:16:57] Ik durf eigenlijk mijn vraag niet meer te stellen, dus ik denk dat ik hem intrek.

[0:17:00] Maar ik wilde vragen of hij na de zomer kon worden gepland.

[0:17:04] Omdat hij natuurlijk best wel vaak ook is uitgesteld en het een redelijk urgent onderwerp is.

[0:17:08] Maar ik heb het volste vertrouwen in de Griffie dat ze de juiste vroeg worden gebruikt.

[0:17:13] We kijken zo even naar de nog te plannen debat.

[0:17:16] En dan kunnen we daar wellicht even iets van een prioritering in aanbrengen.

[0:17:20] De brieven van de minister voor primair en voortgezet onderwijs.

[0:17:23] Agenda punt veertien.

[0:17:24] De vierde voortgangsbrief masterplan basisvaardigheden.

[0:17:27] Iemand controversieel is niet het geval.

[0:17:29] Dan gaan we die dus, wordt die brief voor het nog te plannen commissie debat.

[0:17:34] Die heet dan curriculumherziening en voortgangsrapportage

[0:17:39] masterplan basisvaardigheden.

[0:17:41] Daar zoeken we een nieuwe datum voor na de zomer.

[0:17:43] Agenda punt 15.

[0:17:44] De onderwijsagenda is voor Bonaire, Saba en Sint Eustatius.

[0:17:47] Iemand komt van zeel?

[0:17:48] Niet het geval.

[0:17:49] Dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor het nog te plannen

[0:17:52] commissiesbad onderwijs en wetenschap in Caribische Nederland.

[0:17:55] Agenda punt 16.

[0:18:02] Dank. Dat was die brief over het masterplan basisvaardigheden.

[0:18:06] Ik vroeg me af of het mogelijk is daar een schriftelijk overleg over te doen,

[0:18:09] dat we vast wat vragen kunnen stellen nu dat debat is uitgesteld.

[0:18:14] Ja, ik denk dat u dan feitelijke vragen wilt stellen, want de antwoorden daarvan kunnen dan

[0:18:18] worden meegenomen inderdaad bij dat nog te plannen debat na de zomer.

[0:18:22] Ja? Dus dan komt het verzoek op de mail.

[0:18:28] Feitelijke vragen? Wilt u die nog voor het reces stellen?

[0:18:31] Heeft u antwoorden na het reces?

[0:18:32] Ja? Ja.

[0:18:35] Agenda punt 16 was ik.

[0:18:37] Schorsing van de bestuurdersstichting Islamische School Amsterdam.

[0:18:40] Iemand controversieel? Is niet het geval.

[0:18:42] Dan is het voorstel om deze brief voor kennisgeving aan te nemen.

[0:18:47] Akkoord.

[0:18:47] Agenda punt 17. De waardering van praktijkgericht onderwijs in de toekomst van het VMBO.

[0:18:52] Iemand controversieel?

[0:18:53] Niet het geval.

[0:18:55] Dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor het commissiedebat VMBO.

[0:18:59] Maar hebben we die nog staan?

[0:19:01] Die hebben we nog staan op 27 juni.

[0:19:05] Agenda punt 18.

[0:19:07] Dat is een verslag van een schriftelijk overleg over het besluit van 21 mei

[0:19:11] tot wijziging van het uitvoeringsbesluit WVO in verband met het aanbieden van

[0:19:16] praktijkgerichte vakken in de gemengde en theoretische leerweg van het VMBO.

[0:19:21] Iemand controversieel, dat is niet het geval.

[0:19:24] Dan is de vraag of we het voor kennisgeving aannemen of aanmelden voor een twee minuten debat.

[0:19:29] Voor kennisgeving aannemen, mevrouw Pijpeling?

[0:19:31] Nee, ik zat even te twijfelen.

[0:19:32] Kijk, deze brief, de inhoud althans, die zal ongetwijfeld meegenomen worden door ons allemaal in het VNBO-debat.

[0:19:38] En daaruit kunnen twee minuten debatten ontstaan.

[0:19:41] Dus het bleek mij een logische volgorde.

[0:19:44] Akkoord.

[0:19:47] Agenda punt negentien.

[0:19:48] Maar dan is het dus even voor de formaliteit.

[0:19:52] Het is een verslag van een schriftelijk overleg over staatsexamen voortgezet onderwijs en normering centrale examens 2024.

[0:20:00] Iemand komt facieel niet het geval.

[0:20:04] En stemt u ermee in om dit voor kennisgeving aan te nemen?

[0:20:08] Ja?

[0:20:10] Akkoord.

[0:20:11] Dan zijn we bij een heel aantal reeds geagendeerde brieven van bewindspersonen.

[0:20:16] Dat is punt 20 tot en met punt 24.

[0:20:21] Die zijn dus in debatten aan de orde geweest die al zijn, die al plaats hebben gevonden.

[0:20:29] Als u daar niet mee eens bent, horen we dat nu graag.

[0:20:32] Nee, dus dat is, die zijn daarmee afgedaan.

[0:20:35] Agenda punt 25 over emancipatie.

[0:20:38] Daar hebben we rapportage Beijing 30.

[0:20:41] Iemand controversieel? Niet het geval.

[0:20:43] Dan is het voorstel om deze brief te agenderen voor het ongeplande commissie

[0:20:47] op wat emancipatie. Dan komen we bij Europa, agenda punt 26. Een voorstel voor

[0:20:54] een werkbezoek aan Brussel. We hebben daar een stafnotitie voor en de vraag is of u

[0:21:01] in kan stemmen met de voorgestelde invulling van het werkbezoek en welke

[0:21:07] leden willen deelnemen aan het werkbezoek. Dat is natuurlijk ingewikkeld om dat nu

[0:21:11] zo plein air en met elkaar te bespreken maar meneer soepel begrijp ik wil dat

[0:21:17] graag toelichten meneer soepel zo voorzitter

[0:21:33] ja want de brief die ligt natuurlijk met een voorstel maar ik denk dat misschien

[0:21:37] even een kleine focale toelichting ook nog nodig is want ik wil jullie wel even

[0:21:43] op attenderen hoe niet alleen belangrijk maar ook misschien goed deze dit werk

[0:21:49] bezoek aan aan brussel is waar we toch echt ook willen kijken wat we als ocw

[0:21:53] commissie op kunnen halen in Brussel, om dat eens even scherp te krijgen.

[0:21:57] Dus dat is het hoofdbestanddeel.

[0:21:59] Er staan een aantal concrete voorstellen hierin, maar ook om als

[0:22:04] OCW-commissie überhaupt even met elkaar wat te ondernemen, leek ons een hele goede zaak.

[0:22:09] Omdat we toch ook van meerdere kanten hebben gehoord dat dit een altijd geoliede machine was,

[0:22:14] die ook altijd een van de meest fijne commissies was die er was.

[0:22:17] En die traditie willen we graag in stand houden.

[0:22:19] Dus het lijkt ons ook voor het samen zijn en samen nadenken over het onderwijs

[0:22:24] gewoon een hele goede zaak om dit te doen.

[0:22:27] Dus we rekenen eigenlijk ook op een ieders aanwezigheid.

[0:22:31] We willen daar sturen op een vrijdag en een zaterdagochtend,

[0:22:34] zodat we ook nog een groot deel van ons weekend gewoon lekker voor onszelf hebben.

[0:22:39] Tot zover. Misschien heeft mevrouw Tsigae nog een aanvulling,

[0:22:42] want die doet dat samen met mij en alle andere mensen.

[0:22:45] Mevrouw Tsigae?

[0:22:47] Ik heb eigenlijk geen aanvulling.

[0:22:48] Ik hoop gewoon dat iedereen meegaat.

[0:22:50] En het lijkt mij ontzettend nuttig, omdat OCW-onderwerpen...

[0:22:55] ...vaak niet direct met Europa geassocieerd worden...

[0:22:58] ...terwijl dat volgens mij best onterecht is.

[0:23:01] Lijkt het mij heel leerzaam en nuttig, dus ga allemaal mee.

[0:23:06] Nee, dank voor dit voorbereidende werk.

[0:23:08] Ik denk heel goed en nuttig en goed en nuttig, zeg maar, of in die volgorde.

[0:23:13] Of gewoon nuttig en goed.

[0:23:15] We moeten even kijken...

[0:23:17] Wat ingewikkeld is nu, is dat er, voor een aantal fracties zal het zo zijn,

[0:23:21] dat er ook portefeuillewisselingen zijn voor de zomer.

[0:23:26] En dat leidt tot terughoudendheid voor dit goede initiatief, verwacht ik.

[0:23:32] Dat vul ik in.

[0:23:34] Dus ik zou me voor kunnen stellen dat we in de eerste PV...

[0:23:39] ...dat we zeggen, laten we gewoon besluiten hier dat we dit gaan doen

[0:23:44] en dat we dan na de zomer de inventarisatie van de data doen.

[0:23:48] Dan weten we de definitieve woordvoerders voor de aankomende periode

[0:23:53] en dan weten we ook wie daar dan daarvoor de tijd vrij moet maken.

[0:23:58] Dus we hebben vandaag wel besloten dat we het gaan doen,

[0:24:01] als u daarmee in kan stemmen.

[0:24:03] En ook daarvoor geldt dan wel vijf leden minimaal aanwezig.

[0:24:09] En inventariseren we na de zomer de datum.

[0:24:11] Mevrouw Rodekerk en dan de heer Sjoerdsma.

[0:24:13] Mijn voorkeur zou het hebben om het per mail te infantiliseren, aangezien er verschillende data worden voorgesteld.

[0:24:19] Ja, en dan leg ik het hier maar even neer, maar misschien dat we dan wel, omdat dan inmiddels de tijd toch ook een beetje gaat dringen,

[0:24:25] we het voorstel terug kunnen brengen naar twee data waar men uit kan kiezen.

[0:24:31] Want anders wordt het prijsschiet en na de vakantie ben ik bang.

[0:24:34] Dus misschien dat wij dat voorstel achter de schermen voor kunnen bereiden en het daar vervolgens over de mail kunnen gaan infantiliseren.

[0:24:41] Het helpt natuurlijk, meneer Soeboer, als u nu al de agenda van uzelf, mevrouw Tsegai en een aantal mensen van wie u zeker weet dat ze dit niet willen missen, dat u dat al even vooraf heeft gecheckt.

[0:24:54] Dus dan stuurt dat al.

[0:24:57] Dank, mooi initiatief, hartstikke goed.

[0:25:00] Agenda punt 27, dat is het overzicht van gepubliceerde EU-wetsvoorstellen op het beleidsdrijf van OCW.

[0:25:06] Dat is ook een aparte notitie ter informatie.

[0:25:09] Dan komen we bij de brieven van de adviesraad en andere bewindspersonen.

[0:25:15] Agenda punt 28 is de afschrift van de brief van de Onderwijsraad aan het ministerie met

[0:25:21] betrekking tot adviezen over wetsvoorstel, strategisch personeelsbeleid en arbeidsvoorwaarden.

[0:25:26] Het voorstel is om dit te betrekken bij de behandeling van het wetsvoorstel, strategisch

[0:25:30] personeelsbeleid en arbeidsvoorwaarden, TZT, akkoord.

[0:25:33] Agenda punt 29 is het jaarverslag van het Rathenouw Instituut 2023.

[0:25:39] Het voorstel is om dit te agenderen voor het commissiedebat onderzoeks- en

[0:25:43] wetenschapsbeleid, wat nog opnieuw zal worden gepland.

[0:25:46] Akkoord?

[0:25:47] De rondsvraag.

[0:25:49] Iemand daarvoor?

[0:25:51] Nee?

[0:25:52] Dan komen we bij de overige stukken.

[0:25:55] We hebben net de inbreng van de wetgevingsrapporteurs van het

[0:25:58] wetsvoorstel Wet internationalisering in balans besproken.

[0:26:01] Dat was het punt onder agenda punt 30.

[0:26:04] En dan komen we bij agenda punt 31, niet onbelangrijk, overzicht van geplande activiteiten.

[0:26:13] Waar er dus een aantal zijn uitgesteld.

[0:26:16] Het commissiedebat Curriculumherziening en ja, ja, oh ja, dat kan is misschien makkelijk om te doen.

[0:26:24] Dus daar ziet u wat er dus in ieder geval ook na het zomerreces al staat aan debatten.

[0:26:30] Er staat er eentje op 11 september, praktijkonderwijs.

[0:26:33] En wat er dus zal worden ingepland, zo kort mogelijk na de zomer...

[0:26:37] ...ik neem het maar even met u door, duo hoger onderwijs...

[0:26:41] ...kennisveiligheid, curriculumherziening en masterplan basisvaardigheden...

[0:26:44] ...en onderzoeks- en wetenschapsbeleid.

[0:26:46] Dat zijn er dus vier die erbij komen met die...

[0:26:50] ...dat al staat op 11 september, dus dat is al vrij intens.

[0:26:53] Dan is eigenlijk al tot de periode herfstreces...

[0:26:58] zit het dan eigenlijk bij commissie, dan wordt het alweer bomvol.

[0:27:02] Maar dat we even met elkaar delen dat dit dus deze vijf

[0:27:08] prioritair zijn voor inplannen na het zomerreces.

[0:27:11] De heer Krul.

[0:27:13] Ja, ik denk dat dat nooit gaat lukken.

[0:27:15] Met één bewindspersoon, maar goed, dat zien we dan vanzelf wel.

[0:27:18] Ik wil er wel, ja, ik zit eigenlijk op agenda punt 33.

[0:27:21] Dus ik wil misschien, dat zijn de ongeplande activiteiten.

[0:27:23] Ja, dus dan hebben we planning 32.

[0:27:27] Dat zijn procedurevergadering en op 33 is inderdaad nog een heel aantal

[0:27:32] lochteplanner-commissie-debatten.

[0:27:35] En daar heeft meneer Krul een opmerking over.

[0:27:37] Ja, ik heb daar een opmerking over. Ik heb geen orderverzoek,

[0:27:39] maar ik wil toch iets meegeven aan de Griffie en de collega's.

[0:27:41] Op 11 april hadden wij het debat media en cultuur.

[0:27:44] Toen is besloten om dat te splitsen.

[0:27:48] En inmiddels is het, ik neem jullie mee naar juni 2022,

[0:27:51] 20 juni 2022, twee jaar geleden,

[0:27:53] is de laatste keer deze commissie een debat had over...

[0:27:56] een commissie die had over echt cultuur.

[0:27:58] Het was hoofdlijn en brief.

[0:27:59] En er staan echt best belangrijke stukken op die agenda.

[0:28:02] Het Nationaal Historisch Museum.

[0:28:03] Maar ook een groot rapport van de Raad van Cultuur.

[0:28:05] Toegang tot cultuur.

[0:28:07] We hebben er al twee jaar niet meer over gesproken.

[0:28:09] Ik zou toch willen vragen om ergens in dit jaar...

[0:28:13] dat we wel gewoon een keer het over cultuur gaan hebben.

[0:28:16] Want het is een beetje het ondergeschoven kindje aan het worden.

[0:28:20] Ja, mevrouw Rodekerk wil ook.

[0:28:24] Ja, ik wil daar graag bij aansluiten.

[0:28:26] Ik denk dat het heel belangrijk is dat we echt een apart debat over cultuur voeren.

[0:28:30] Ik vind eigenlijk één keer per jaar al te weinig, één keer per twee jaar vind ik echt wel bizar.

[0:28:34] En het sneelt gewoon onder.

[0:28:36] Wanneer we een algemeen onderwijsdebat hebben, gaat het eerder over onderwijs.

[0:28:39] Terwijl cultuur echt een apart onderwerp is, wat ook apart aandacht verdient.

[0:28:43] Waar ook grote herzieningen in de Raad voor Cultuurbrieven staan.

[0:28:46] Dus het lijkt me heel belangrijk om dit jaar nog in te plannen, inderdaad.

[0:28:51] Goed dat u dat naar voren haalt.

[0:28:52] een rivier fluistert mij in, wat ook een oplossing zou kunnen zijn.

[0:28:57] Ik leg het hier maar neer.

[0:28:59] Mag ik dit eerst zeggen en dan kom ik daarna naar u?

[0:29:01] Dat we in aanloop naar de behandeling van de begroting,

[0:29:05] wat we in voorgaande jaren waren de aparte WGO's voor onderdelen

[0:29:09] uit de begroting OCW en is er een WGO cultuur geweest?

[0:29:14] Dus dan bespreek je überhaupt alles over cultuur en staat ook gelijk

[0:29:19] dat onderdeel van de begroting van OCW op de agenda.

[0:29:23] Dat zou kunnen, want dan hebben we namelijk ook over oktober,

[0:29:27] eerste helft november, dat dat allemaal wordt ingepland.

[0:29:32] Maar het staat op de prioritaire lijst, dus dan kijken we wat wijsheid is.

[0:29:37] Maar wellicht zou dat iets zijn om twee dingen te combineren.

[0:29:41] Mevrouw Van der Velden.

[0:29:43] Dank u wel, voorzitter.

[0:29:45] Ik vind het mooi dat de heer Krul, voorzitter, en mevrouw Rodekerk

[0:29:48] zo enthousiast zijn over het cultuurdebat wat nou verplaatst is, daar zij beide helaas niet

[0:29:54] aanwezig waren bij het gesprek met de Raad voor Cultuur, die wij natuurlijk wel georganiseerd

[0:30:00] hebben omdat hij hier geen doorgang kon vinden.

[0:30:03] Wij vinden het ook ontzettend belangrijk en we hopen natuurlijk ook dat hij wel snelachtig

[0:30:07] op de agenda kan, maar wel zodat er ook ruimte blijft, dat er voor alle onderwerpen ook echt

[0:30:12] de mogelijkheid is om er goed over te spreken, dus dat niet bepaalde commissieleden helemaal

[0:30:17] overladen worden met honderdduizend debatten en zich niet goed voorkunnen breiden op zo'n groot onderwerp?

[0:30:22] Dank u wel.

[0:30:23] Ja, mevrouw Van den Velde.

[0:30:24] Eén, als grootste fractie is het laatste punt niet helemaal relevant.

[0:30:30] En twee, vind ik het niet, we gaan niet elkaar de maat nemen over wie waar was.

[0:30:37] Dus ik zou deze discussie daarmee willen afronden en we plannen dit in op een gepaste manier.

[0:30:45] Agenda punt 34, dat zijn de onderwerpen die nog bij Griffipleinair liggen, ter informatie.

[0:30:54] En agenda punt 35, dat zijn nog een aantal dossiers die wij onder ons hebben en die wij

[0:30:59] dus gaan opschonen.

[0:31:02] Daarmee zijn we aan het einde gekomen van deze procedureverhaling, ik denk ook de laatste

[0:31:06] voor de zomer.

[0:31:08] Oh, we hebben nog één 4 juli.

[0:31:09] We zien elkaar nog één keer voordat we met zomerreces gaan.

[0:31:14] fijne dag!