Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Toelichting Staatscommissie rechtsstaat op adviesrapport

[0:00:00] Hartelijk welkom aan een grote delegatie van de staatscommissie.

[0:00:06] De rechtsstaat, welkom allen.

[0:00:08] Ook een grote delegatie van onze Kamerleden en uiteraard de kijkers thuis die ook aan

[0:00:14] het kijken zijn.

[0:00:17] We zijn hier voor de technische briefing van de toelichting van de staatscommissie op het

[0:00:23] adviesrapport de gebroken belofte.

[0:00:25] Ik heb hem meegenomen, de gebroken belofte van de rechtsstaat.

[0:00:29] een aanrader voor iedereen. Hij is op 10 juni.

[0:00:32] Hebben jullie hem ook aangeboden aan burgers, allereerst?

[0:00:37] En daarna pas aan de regering, aan de Kamerleden en aan de rechtsspraak.

[0:00:43] En ik denk dat het ook wel heel mooi is, de burgers centraal stellen.

[0:00:47] We hebben een uur de tijd met elkaar.

[0:00:50] We zullen zometeen starten met uiteraard de staatscommissie,

[0:00:53] die de tijd heeft om een toelichting te geven op het rapport.

[0:00:58] en daarna is er ruimte voor de Kamerleden om een vraag te stellen.

[0:01:02] Kan ik bij u starten, de heer Kummelink, voorzitter.

[0:01:06] Dank u wel, voorzitter.

[0:01:08] Heel fijn dat wij het rapport kunnen komen toelichten hier.

[0:01:12] En dat doen wij zo graag dat we inderdaad met de bijna voltoffige staatscommissie hier zitten.

[0:01:18] En ik ben heel benieuwd naar de vragen die vanuit de Kamer ons gesteld gaan worden.

[0:01:23] Ik heb met de voorzitter net afgesproken dat ik mijn inleiding heel kort kan houden,

[0:01:26] zodat we veel ruimte hebben voor vragen.

[0:01:29] Ik begreep dat het programma iets voorzien was van twintig minuten inleiding,

[0:01:32] maar dat ga ik u niet aandoen.

[0:01:34] Ik denk dat het belangrijk is om nog heel even kort neer te zetten

[0:01:38] waar het op de staatscommissie alweer om te doen was

[0:01:40] en dat we dan vooral de gelegenheid hebben om vragen van uw kant te beantwoorden.

[0:01:46] Ik denk dat het ook wel belangrijk is om nog even te memoreren

[0:01:49] dat dit wel een bijzondere staatscommissie was.

[0:01:51] Op initiatief van een tweetal Kamerleden een motie van de heer Omtzigt

[0:01:54] en de heer Van Dam, voormalig Kamerlid, is eigenlijk dit initiatief genomen

[0:01:59] en met een duidelijke opdracht samengesteld door drie staatsmachten,

[0:02:04] maar waar wel een heel bijzonder perspectief in zit,

[0:02:06] namelijk dat de opdracht eigenlijk er een was,

[0:02:08] zorg nou ervoor dat de burgercentraal staat

[0:02:11] bij het denken over het functioneren van de rechtsstaat

[0:02:15] en wil vooral op die manier kijken wat er beter kan

[0:02:19] in het functioneren van de rechtsstaat Nederland.

[0:02:22] En dat hebben we ook vrij letterlijk genomen

[0:02:24] Doordat wij ook het burgerperspectief in vrijwel alle stadia van ons onderzoek,

[0:02:28] van ons werk betrokken hebben, mensen uitgenodigd voor open voorraad niet alleen,

[0:02:33] maar ook in alle provincies locatiegesprekken hebben georganiseerd,

[0:02:37] een burgerpanel hebben georganiseerd om maar zoveel mogelijke input te krijgen,

[0:02:41] zoveel mogelijke ervaringen te krijgen voor de staatscommissie.

[0:02:45] Maar ook we hebben iedereen gevraagd om met concrete suggesties te komen voor de staatscommissie.

[0:02:51] En die suggesties, zeker van het burgerpanel, hebben in grote getale ook de weg gevonden

[0:02:56] naar het rapport van de staatscommissie.

[0:02:59] Nou, en als ik dan kijk naar de kern van wat wij allemaal gevonden hebben,

[0:03:03] er zijn in ieder geval een aantal zaken die wij centraal stellen.

[0:03:07] Twee rode draden heb ik ook al eerder gemeld tijdens de presentatie,

[0:03:11] dat we zien dat de belofte van de rechtsstaat, zo heet ook het rapport,

[0:03:16] De belofte dat de overheid daar is voor de bescherming van de burger,

[0:03:20] inderdaad ook beschermt tegen zichzelf,

[0:03:23] maar ook dat de burgers invloed hebben op het overheidsbeleid en de overheidsmacht.

[0:03:28] En tenslotte dat ze ook steun krijgen,

[0:03:29] daar waar ze nodig hebben om te kunnen functioneren in de rechtsstaat.

[0:03:32] Dat die belofte op een aantal terreinen echt gebroken is.

[0:03:37] Langdurig verwaarloosd zelf op een aantal terreinen.

[0:03:40] En wat ons betreft is het dus redender meer om ervoor te zorgen

[0:03:44] dat daar verbetering in komt.

[0:03:47] We hebben een drietal belangrijke knelpunten geïdentificeerd.

[0:03:50] De drie hoofdknelpunten zijn allereerst dat het denken over de rechtsstaat

[0:03:55] en de principes die in die rechtsstaat centraal staan,

[0:03:58] dat die niet leidend zijn, niet genoeg leidend zijn

[0:04:02] voor de overheid in alle handelen.

[0:04:04] Dat gaat over ambtenaren, maar dat gaat ook over de onderdelen

[0:04:08] van de drie staatsmachten.

[0:04:09] Een belangrijk onderdeel is ook dat we constateren dat overheid buitengewoon ingewikkeld is geworden,

[0:04:17] niet alleen qua organisatie, maar vooral in output, als het gaat over wetgeving, beleid

[0:04:22] en de uitvoering daarop is ontzettend ingewikkeld geworden.

[0:04:26] En het derde is dat de rechtsbescherming van burgers onvoldoende op orde is.

[0:04:31] En als ik daar nog kort die drie punten toelicht, en dan kom ik langzamer tot een afronding,

[0:04:35] Ik denk dat het heel belangrijk is om nog eens te constateren dat het denken over de rechtsstaat

[0:04:41] en de rechtsstatelijke cultuur, zoals wij die genoemd hebben, die zou eigenlijk centraal

[0:04:45] moeten staan in al het handelen van de overheid.

[0:04:49] En dat betekent dat je bij alles de vraag moet stellen van kan dit eigenlijk wel door de rechtsstatelijke

[0:04:53] beugel?

[0:04:54] Worden hier geen grondrechten geschonden?

[0:04:55] Worden hier geen fundamentele principesgeweld aangedaan?

[0:04:59] En we zien ook dat, en dat hebben we ook constateerd op een aantal terreinen, dat dat onvoldoende

[0:05:03] gebeurt.

[0:05:04] En één terrein hebben we ook expliciet benoemd,

[0:05:07] omdat dat heel veel aandacht heeft gekregen.

[0:05:10] Als het gaat over bijvoorbeeld de recrutering van ambtenaren,

[0:05:13] en met name de topambtenaren, de bekende Algemene Bestuursdienst,

[0:05:17] zeggen wij, daar moet veel meer aandacht komen voor het rechtsstaatelijk besef.

[0:05:21] Dat zou eigenlijk centraal moeten staan, ook in de recrutering van ambtenaren

[0:05:25] en ook in de opleiding van ambtenaren.

[0:05:28] Een ander punt is dat we die ingewikkeldheid centraal hebben gesteld.

[0:05:33] En ik wil nogmaals even beklemtonen, dat hebben we in het rapport gedaan,

[0:05:37] dat wij op heel veel terreinen niet met heel veel nieuws zijn gekomen.

[0:05:42] Heel veel dingen waren al bekend, zijn al onderzocht door eerdere Kamercommissies,

[0:05:47] door parlementaire enquêtecommissies, door de Ombudsman,

[0:05:50] door andere instituten, de WRR, et cetera.

[0:05:53] Maar ik denk dat de toegevoegde waarde van onze staatscommissie erin is

[0:05:56] dat we een aantal van dit soort grote vraagstukken gebundeld hebben

[0:05:59] en op een rij hebben gezet en geprobeerd hebben in ieder geval

[0:06:03] om daarmee ook redelijk heldere en krachtdadige aanbevelingen te doen.

[0:06:08] Dus het punt van de ingewikkeldheid is een hele belangrijke.

[0:06:11] Burgers zien het echt als een doorhoofd.

[0:06:13] En je ziet ook dat ambtenaren die moeten werken met wetgeving

[0:06:17] en in de uitvoering helemaal in de knel komen,

[0:06:20] want ze weten soms helemaal niet wat ze moeten doen

[0:06:22] en welke speelruimte ze hebben om daadwerkelijk de problemen

[0:06:25] van burgers die zich aandienen op te lossen.

[0:06:28] En tenslotte zien we ook dat de rechtsbescherming

[0:06:31] onvoldoende tot zijn recht komt, om een aantal redenen.

[0:06:34] Afgezien van de toegang tot die rechtsbescherming,

[0:06:36] de sociale advocatuur is beperkt geworden, men loopt daar weg.

[0:06:41] Maar het gaat ook over de vraag, de fundamentele vraag,

[0:06:43] hoe kijkt men vanuit het bestuursrecht nu naar de burger?

[0:06:46] En als het gaat over de rechtsbescherming,

[0:06:48] hebben we al heel lang in de Algemene Wet bestuursrecht

[0:06:50] dat we het overheidsbesluit centraal stellen.

[0:06:53] Maar eigenlijk zeggen wij, in aanvolging van ook een aantal anderen,

[0:06:56] Er moet voor gezorgd worden dat vooral de burger en de rechtsbestrekking met de burger

[0:07:00] veel breder centraal wordt gesteld, want het gaat niet alleen maar in heel veel gevallen

[0:07:04] om dat ene probleem dat aan dat ene besluit hangt, maar om een conglomeraat van vraagstukken

[0:07:09] waar burgers mee geconfronteerd worden.

[0:07:11] We hebben dus een tiental aanbevelingen gedaan om daar een oplossing voor te bieden, waarbij

[0:07:18] denk ik wel de meest ingewikkelde is, en dat zal denk ik hier niet zo snel ontkend worden,

[0:07:23] dat dit eigenlijk op een aantal terreinen een langjarige inspanning,

[0:07:28] structurele inspanning, vergt om dat werkelijk, bijvoorbeeld wetgeving en

[0:07:32] uitvoering, dat werkelijk te vereenvoudigen en hanteerbaarder te

[0:07:36] maken. En dat onderstelt ook echt dat een meerjarenperspectief in, zeker bij de

[0:07:42] wetgeving, en dus ook bij beide Kamers, centraal komt te staan.

[0:07:46] En laatste opmerking dan nog, we hebben ook gezegd, en een aantal van de hier

[0:07:50] de afwezige Kamerleden was er ook bij betrokken, bij de eerste verkenning die we hebben gedaan,

[0:07:54] dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat ook de staatsmachten meer in gesprek met elkaar

[0:08:00] raken.

[0:08:01] Uiteraard wel ervoor zorgen dat ieder in zijn eigen onafhankelijke blijft en ook eigen verantwoordelijkheid

[0:08:07] kan nemen, maar tegelijkertijd er ook voor zorgen dat men elkaar veel sneller informeert

[0:08:12] over de rechtsstatelijke vraagstukken waarmee men geconfronteerd wordt en dus ook veel sneller

[0:08:18] in actie kan komen om ervoor te zorgen dat hetzij de wetgever, hetzij de rechtsspraak

[0:08:24] passend kan handelen om een probleem netwerkelijk op te pakken.

[0:08:27] En dat is dus wat wij hebben aangeduid met de rechtsstaatagenda die in, ja ook moet uitmonden

[0:08:33] in een dialoog tussen de staatsmachten.

[0:08:36] En ja, dat is inmiddels ook opgepakt en daar zal ook binnenkort een eerste stap in worden

[0:08:42] gezet.

[0:08:43] Dit is in een notendop het rapport.

[0:08:47] We zijn heel benieuwd naar uw vragen natuurlijk.

[0:08:51] Hartelijk dank voor een heldere uitleg en heel concreet en heel beknopt met toch wel

[0:08:57] wat blijft hangen, is toch wel die belofte die is gebroken, oftewel verwaarloosd.

[0:09:03] Dan kijk ik naar mevrouw Bikker.

[0:09:06] Wilt u het eerste vraag stellen?

[0:09:11] Maar we gaan even voor de helderheid, we kiezen ervoor om zometeen gewoon een vraag-antwoord

[0:09:17] te stellen.

[0:09:18] Er komt zometeen volgens mij mevrouw Lala, die sluit ook iets later aan.

[0:09:23] Dat betekent dus vraag-antwoord en dan vraag-antwoord.

[0:09:26] Helder?

[0:09:27] Ja, veel dank ook voor het prachtige rapport en al het werk wat daarvoor is gedaan.

[0:09:32] En ook de presentatie, waar ik eerder bij mocht zijn, was erg indrukwekkend.

[0:09:38] En ook juist hoe u ons op het hart pondt om daar langdurig werk van te maken,

[0:09:42] ook voor een hele kamerperiode.

[0:09:43] Nou, met een kerstverse kamer is dat natuurlijk, naverzient om een half jaar,

[0:09:47] is dat een extra mooie uitdaging.

[0:09:49] Daar ook meteen mijn vraag over, want ik deel met u dat dit iets langdurigs is en iets langjarigs.

[0:09:57] Maar ik zou het heel goed vinden als we daar ergens op de een of andere manier,

[0:10:01] ook na een jaar of twee, drie, is even kijken van, hey, hoe staat het daar nou voor?

[0:10:05] En welke waarborgen heeft de commissie in gedachten,

[0:10:08] behalve het debat dat geadviseerd wordt?

[0:10:12] Maar voor je het weet gaan we dan ook allemaal weer uitlichten

[0:10:14] wat we zelf politiek interessant vinden.

[0:10:17] Maar hoe houden we daarin die breedte vast?

[0:10:19] Ik ben wel benieuwd hoe de staatscommissie daarnaar kijkt.

[0:10:23] Ik kon nog allemaal vast aan dat ik zal in een aantal gevallen het eerste antwoord geven,

[0:10:28] Maar het zal zeker zo zijn dat er staatscommissieleden zijn die graag willen aanvullen.

[0:10:32] Nou, er zijn een paar dingen die, denk ik, relevant zijn.

[0:10:35] Eén, we hebben ook in dat rapport gezegd, sowieso moet er na een jaar gekeken worden van

[0:10:40] hoe ziet hij dan het project eruit?

[0:10:42] En het is heel belangrijk, dat vinden wij ook.

[0:10:45] Het is ook natuurlijk eerder ook vanuit de Kamer zelf gezegd dat rapporteurs hier aangewezen worden

[0:10:52] om hier een blijvende en langdurige aandacht aan te geven.

[0:10:56] en ik denk dat dat ook vanuit de positie van de rapporteur

[0:10:59] een hele belangrijke rol is en misschien ook wel een rol is

[0:11:03] die ook politiek buitengewoon interessant is om je daarmee te manifesteren.

[0:11:08] Dus dat is een belangrijk iets.

[0:11:10] Het andere element voor het langetermijnperspectief

[0:11:15] is ook de rechtsstaatdialoog die we net hebben benoemd,

[0:11:20] dat langdurig zowel de drie staatsmachten

[0:11:24] maar ook de hoge colleges van staat,

[0:11:27] ieder jaar op z'n minst één keer reflecteren op de stand van zaken.

[0:11:31] Gaat het de goede kant op?

[0:11:33] En verder hebben wij ook voorgesteld, en dat is ook niet onopgemerkt gebleven,

[0:11:38] dat het toch verstandig zou zijn om iets in te richten

[0:11:40] dat lijkt op een planbureau voor de rechtsstaat.

[0:11:43] Wat we zien is natuurlijk dat er op allerlei terreinen wel

[0:11:47] instanties bezig zijn op het gebied van de rechtsstaat,

[0:11:49] maar gewoon een structurele aandacht over hoe het gaat met de rechtsstaat,

[0:11:53] welke consequenties er zijn van bijvoorbeeld lijnen in de rechtspraak,

[0:11:58] welke stappen er worden gezet in de verbeteringen van de uitvoering.

[0:12:02] Dat vereist eigenlijk een soort van permanente toezicht,

[0:12:05] dat klinkt misschien wat zwaar, maar permanent onderzoek

[0:12:08] en ook het permanente terugleggen naar de Kamers

[0:12:13] om te laten zien van nou gaan we nou werkelijk de goede kant op.

[0:12:17] En één element wil ik daar nog wel even van benoemen

[0:12:20] en dat is dat zo'n planbureau ook veel meer aandacht kan geven

[0:12:26] aan de langetermijnperspectieven

[0:12:29] en ook misschien zelfs de financiële langetermijnperspectieven

[0:12:32] van de verbeteringen die je doorvoert.

[0:12:35] Dat is een van de problemen die we natuurlijk ook zien op een aantal andere terreinen,

[0:12:39] dat het CPP nu vooral de kosten in rekening brengt

[0:12:44] of zichtbaar kan maken van de rechtsstaat,

[0:12:46] maar niet de opbrengsten van de rechtsstaat inzichtelijk kan maken.

[0:12:51] En als je dat op een andere manier wel kunt doen,

[0:12:53] een langetermijnperspectief kunt bieden,

[0:12:55] denk ik dat dat ook een veel aantrekkelijker perspectief biedt

[0:12:59] om ook langjarig aan die vereenvoudiging bijvoorbeeld te werken.

[0:13:02] Want dan kun je ook zien wat het uiteindelijk in een aantal opzichten

[0:13:05] niet alleen een inhoudelijke versterking van de rechtsstaat gaat opleveren,

[0:13:10] maar dat dat ook wellicht financieel een aantrekkelijker perspectief

[0:13:12] zou kunnen zijn. Maar goed, dat is een beetje het beeld.

[0:13:15] Ik weet niet of er nog aanvullingen zijn van ons uit verder.

[0:13:19] GESPREKSLEIDER DE JONGEREN DOOR ELKAAR

[0:13:19] Misschien een knopje hebben we nog even aan.

[0:13:23] GESPREKSLEIDER DE JONGEREN DOOR ELKAAR

[0:13:24] De opbrengst ook voor de burger met name, want het is niet de opbrengst...

[0:13:28] Wij hebben ook dit rapport opgesteld vanuit burgerperspectief,

[0:13:33] maar het ook als aanvulling dan, wat is de opbrengst voor de burger,

[0:13:36] zodat de burger zich gehoord voelt

[0:13:38] en de burger zelf ook die opbrengst voelt, als het ware.

[0:13:43] Dat wil ik alleen even aanvullen.

[0:13:49] Kort in de aanvulling over die monitor, want dat vind ik wel echt een hele belangrijke vraag.

[0:13:53] En als ik dat zo mag zeggen, daar ligt ook een hele belangrijke taak bij u.

[0:13:56] Omdat wij hebben het natuurlijk onderzocht,

[0:13:58] wij hebben geprobeerd om te analyseren waar de problemen liggen.

[0:14:01] Maar hoe voorkom je nou dat dat in die spreekbehoorlijke bureaulijn verdient?

[0:14:04] Eén institutioneel aspect dat de voorzitter nog niet genoemd heeft,

[0:14:08] is dat wij ook een rol zien voor de hoge colleges van staat.

[0:14:11] Dus met name de Nationale Ombudsman, de Algemene Rekenkamer

[0:14:13] en de Raad van State, die hebben ook bij de vorige afgelopen formatie

[0:14:16] al samen opgetrokken hun eigen advies, samen een advies...

[0:14:19] Daar zien wij in ieder geval toekomst in

[0:14:21] dat ze ook een monitorfunctie zouden kunnen hebben.

[0:14:23] Dus precies vanuit hun werk, vanuit hun eigen verantwoordelijkheid uiteraard,

[0:14:26] kunnen ze zeggen, afgelopen jaar is dit afgesproken,

[0:14:28] we zien toch dat er nog allerlei onvoorbedoelde verbeteringen

[0:14:30] op dit terrein zitten. Ik denk als zij samen,

[0:14:32] om dat zo te zeggen, een vuist zouden kunnen maken

[0:14:34] en kunnen bijdragen aan die rechtsstaatagende,

[0:14:36] vanuit hun werk als Hoge Colleges van Staat

[0:14:38] en ook een nauwe overleg met de Tweede Kamer,

[0:14:40] maar ik denk dat je dan een heel krachtig monitorinstrument kan hebben.

[0:14:44] Dank. Dan gaan we naar mevrouw Michonne Derksen.

[0:14:47] Dank u wel. En dank ook voor deze mooie publicatie.

[0:14:53] Als woord voor de JNV ben ik natuurlijk heel veel met wetgeving bezig.

[0:14:57] Dus ook die oproep om dat eenvoudig te maken, begrijpelijk te houden,

[0:15:01] dat spreekt me zeer aan.

[0:15:03] En dat is tegelijkertijd natuurlijk ongeveer een huzarenstukje,

[0:15:06] want je vindt altijd één wet heel begrijpelijk.

[0:15:08] maar toen komen er nog drie lagere wetgevingen achterweg.

[0:15:13] Het hangt natuurlijk in een heel raamwerk aan wetgeving...

[0:15:19] waarbij ik het zeer met u eens ben als u zegt...

[0:15:22] zorg dat het begrijpelijk is en dat mensen snappen wat de wetgever beoogd heeft.

[0:15:27] Maar hoe is dat nog dan te doen?

[0:15:30] Want op één wet kan ik me dat nog best wel goed voorstellen...

[0:15:35] maar het raamwerk aan wetgeving en ook vaak nog verouderde wetgeving en de toepassingen

[0:15:40] die er allemaal achterweg komen. Nou, knap als je dat als burger allemaal begrijpt. Heeft

[0:15:47] u daar concrete suggesties voor of wat zal helpen? Want ik denk oprecht dat zo'n planbureau

[0:15:53] dat eigenlijk, ja, dat lijkt me ook bijna een onmogelijk opdracht om te vragen. Dus hoe

[0:16:00] Hoe kunnen we dat nou met elkaar begrijperlijker krijgen?

[0:16:05] De heer Koning.

[0:16:06] Ik denk, bij alles geldt natuurlijk dat hier,

[0:16:09] zeker als het gaat over die vereenvoudigingsexercities,

[0:16:11] daar zal focus moeten worden georganiseerd.

[0:16:14] Waar is het heel erg hard nodig nu?

[0:16:17] Het conglomeraat van wetgeving in Nederland is, ja...

[0:16:21] De gewone burger kan de wet niet kennen,

[0:16:23] maar daar zit hier achter deze tafel, ook aan de andere kant van de tafel,

[0:16:26] doorgewinterde juristen,

[0:16:27] en die kennen dat hele conglomeraat van de wetgeving ook niet.

[0:16:31] Dat is ook helemaal niet zo gek, maar bepaalde segmenten moeten we wel goed in beeld kunnen krijgen.

[0:16:36] En daar moeten we tot verheldering en vereenvoudiging kunnen komen.

[0:16:41] En dat vereist dus, wat ik al eerder heb gezegd, een langdurige en stevige aanpak.

[0:16:46] Het vereist ook, en dat is een belangrijk element ook in onze rapportage,

[0:16:55] dat ook de wetgever aan wijze terughoudendheid doet.

[0:17:01] Niet alles wat wij aan uitzonderingen langs zien komen,

[0:17:04] niet alles wat we aan problemen in de samenleving zien,

[0:17:07] moet zich vertalen in wet- en regelgeving.

[0:17:10] Althans, niet als zodanig letterlijk vertalen in wet- en regelgeving.

[0:17:14] Je moet ook op een gegeven moment zeggen,

[0:17:15] we kunnen met wat algemene normen volstaan

[0:17:17] en ruimte bieden aan uitvoerende instanties

[0:17:20] om naar gelang de specifieke problematiek waar mensen mee zitten,

[0:17:24] om tot oplossingen te kunnen komen.

[0:17:27] En dat maakt dat aan de ene kant ervoor gezorgd kan worden

[0:17:34] dat ook voor de toepassers de wetgeving veel begrijpelijker is,

[0:17:39] en ook voor burgers, denk ik, in belangrijke mate.

[0:17:41] En tegelijkertijd dat er eigenlijk in de praktijk veel meer recht gedaan kan worden

[0:17:44] aan de bijzondere omstandigheden van een burger

[0:17:48] die in een bepaald probleem terecht is gekomen.

[0:17:51] En dat zou je ook kunnen vertalen dat als er zorgen zijn vanuit de Kamer

[0:17:56] met betrekking tot de aandacht die burgers krijgen,

[0:17:59] dat je misschien in eerste instantie niet zou moeten richten

[0:18:01] op weer een nieuw amendement of een optuigen van de wet,

[0:18:07] maar dat je misschien meer moet verstaan met uitvoeringsinstanties.

[0:18:10] En dat hebben we ook voorgesteld om een rechtstreeks contact

[0:18:12] met uitvoeringsorganisaties te organiseren.

[0:18:15] Om te vragen, oké, maar als we dit nou willen, is er voldoende oog voor dit probleem?

[0:18:19] En hoe wordt het dan opgelost?

[0:18:21] Dus daar zitten dus meerdere aspecten aan waarvan, denk ik, de Kamer hier ook heel belangrijk

[0:18:27] werk zou kunnen doen om niet alleen die reenvoudiging te kunnen realiseren, maar ook eigenlijk de

[0:18:33] toepassing van het recht veel dichterbij kunnen brengen.

[0:18:37] Valt mij wel met uw toevoeging?

[0:18:40] Ja, daar zou ik graag aan willen toevoegen, van waar mij wij als staatscommissie rechtsstaat

[0:18:44] ook naar verenpoudiging gekeken en dat komt omdat het beginsel van

[0:18:49] rechtszekerheid is een van de dragende beginselen van de rechtsstaat en dat gaat

[0:18:52] ervan uit dat de burger op basis van de wet weet hoe hij zich tot de overheid

[0:18:57] moet verhouden, wat zijn rechten en plichten zijn en we weten allang dat

[0:19:00] burgers die het wetboek openslaan kunnen echt niet hun eigen rechtspositie

[0:19:03] daaruit destilleren maar een van de schokkende constateringen van de

[0:19:07] staatscommissie was ook dat heel veel professionals die in de praktijk dag en

[0:19:11] met het rechtwerken zelf ook niet weten hoe de verschillende regels in de fiscaliteit

[0:19:16] en in de sociale zekerheid op elkaar inwerken.

[0:19:19] Dus als die professionals het al niet weten, hoe kunnen we dan verwachten

[0:19:22] dat de burger dat wel weet?

[0:19:24] En ik denk dat ook een van de belangrijkste constateringen die wij in het rapport opdoen

[0:19:28] is toch wel samenwerking, want de overheid handelt niet als een geheel,

[0:19:35] maar is hopeloos verkokerd in allerlei verschillende departementen

[0:19:38] die ook weer ieder eigen beleidsterreinen kennen.

[0:19:42] En een van de belangrijke aanbevelingen die wij in dat verband ook doen, is samenwerking.

[0:19:48] Dus denk ex ante veel beter na hoe verschillende wetgevingscomplexen in elkaar doorwerken.

[0:19:55] En dat is niet... Voor ons juristen zit daar een vereenvoudigingsopgave in...

[0:19:59] maar voor de burger zit daar het beginsel van rechtszekerheid in.

[0:20:03] Dat wil ik toch wel benadrukken, dat de vereenvoudigingsopgave...

[0:20:07] moeten we vanuit het abstracte weer terug naar het concrete brengen van waar gaat het nu over.

[0:20:12] Het gaat om een burger die gewoon geen idee heeft wat er met hem of haar gebeurt

[0:20:16] op het moment dat bijvoorbeeld een kind wordt geboren of op het moment dat zij de AW-leeftijd bereikt.

[0:20:22] En ja, en dat leidt bijvoorbeeld ook in ons geval,

[0:20:25] we hebben vooral ook gekeken naar vraagstukken van bestaanszekerheid,

[0:20:28] dat leidt dus ten aanzien van burgers die op een bepaald bestaansminimum of net daaronder zitten,

[0:20:34] Dat zij gewoon simpelweg niet weten op welke voorzieningen ze een beroep kunnen doen,

[0:20:39] om net daarboven te komen.

[0:20:41] En juist die burgers moeten we voor ogen houden wanneer we het hebben over abstracte termen

[0:20:46] als vereenvoudiging van wetgeving.

[0:20:49] Het gaat om mensen die tussen wal en schip vallen vanwege complexiteit.

[0:20:55] Is goed.

[0:20:56] Mevrouw Abdul-Zami.

[0:20:58] Een kleine, korte aanvulling.

[0:21:00] Want we hebben het erover.

[0:21:01] Hoe kun je daar focus in brengen in het raamwerk van wetgeving?

[0:21:04] van wet en regelgeving.

[0:21:06] Tijdens ons onderzoek hebben we ontzettend veel burgers gesproken.

[0:21:09] Die burgers geven precies en zelf ook aan van waar zij tegen aanlopen, waar zij dus

[0:21:13] knelpunten ervaren. In het adviesrapport komt u dat uiteraard tegen.

[0:21:18] Maar het gaat vooral over situaties waar

[0:21:21] burgers zich in een kwetsbare positie begeven.

[0:21:24] Daar lopen zij aan tegen moeilijkheden.

[0:21:27] Dus het is wat de voorzitter ook al aangeeft.

[0:21:29] Het is niet de bedoeling om alles ineens

[0:21:31] te ontleden en te ontrafelen, kijk waar het nodig is, waar het echt hard nodig is en begin

[0:21:36] daar dan aan het vereenvoudigen.

[0:21:44] Even op de knop drukken, ja.

[0:21:48] Wij begrijpen natuurlijk ook van anderen of in die zin alles anders kan doen, maar alles

[0:21:59] valt en staat natuurlijk bij de uitvoering.

[0:22:01] hoe de ambtenaren die wet, die dan misschien onduidelijk is of net lastiger is,

[0:22:10] hoe zij die uitvoeren, de rechtsbeginselen toepassen,

[0:22:14] de menselijkheid in die ambtenaren, hoe ze die naar boven laten komen.

[0:22:20] En ik grijp altijd terug op de toeslagaffaire.

[0:22:24] Daar was een wet die iets toeliet waar ambtenaren juist niet zo hoefden te handelen,

[0:22:32] maar ambtenaren wel zo gehandeld hebben.

[0:22:35] Dus het is ook heel vaak, voer de wet wél uit.

[0:22:39] En we zitten nu natuurlijk heel erg in de kant van er is de wil om de wet uit te voeren

[0:22:46] en de burger te helpen, maar er zit natuurlijk ook een stuk waarin die wet er wel was

[0:22:52] en de ambtenarij het niet deed.

[0:22:54] Dus het valt in staat bij die ambtenaar die die wet uitvoert.

[0:22:58] En ook al is die wet complex, als er een wil is, is er een weg

[0:23:03] om het goed te doen voor die burger.

[0:23:05] En dan heeft de ambtenaar altijd zelf nog de mogelijkheid om

[0:23:10] in die situatie de omstandigheden mee te laten tellen

[0:23:14] en te laten wegen, zodat die burger niet in de knel komt.

[0:23:17] Als er onwil is bij de burger, dient hij natuurlijk ook in die zin erop gewezen te worden.

[0:23:24] Maar een burger hoeft niet in de knel te komen, ook niet met de wetten die er nu in principe zouden zijn,

[0:23:31] omdat er altijd een weg is als die gevonden wil worden.

[0:23:35] Dank. Dan gaan we naar mevrouw Palmen.

[0:23:38] Dank u wel, voorzitter, en ook namens mij heel veel dank voor dit rapport aan de staatscommissie.

[0:23:46] Mijn vraag richt zich eigenlijk op de laatste woorden van mevrouw González-Pérez.

[0:23:52] Zij raakt daar hele belangrijke punten aan en die zijn ook eigenlijk vervat in uw conclusie

[0:23:58] onder nummer 10, toets als bestuursrechter ook aan rechtsbeginselen.

[0:24:03] Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik met opgetrokken wenkbrauwen deze conclusie tot mij heb genomen,

[0:24:08] zeker als voormalige bestuursrechter, heb ik gezien, ja maar dat deden we toch al lang,

[0:24:13] Dat doen we toch al lang?

[0:24:14] Dat zouden we toch al zo lang moeten doen?

[0:24:17] Al vanaf de jaren 40 vorige eeuw is die rechtsontwikkeling natuurlijk een vlucht gaan nemen.

[0:24:23] Met misschien wel als belangrijk baanbrekend punt in de jaren 80 de fiscale hoger raad,

[0:24:29] die zegt we moeten die rechtsbeginselen leidend laten zijn.

[0:24:34] Niet langer kijken naar het uitvoeren van de wet, maar juist kijken naar het toepassen van het recht.

[0:24:40] Maar dat geldt ook voor de uitvoering.

[0:24:41] En als we inderdaad bij die toeslagenaffaire te maken hebben gehad met een wet die niet

[0:24:50] voorschreef alles of niets, ik herhaal het nog een keer, dat stond niet in de wet, heeft

[0:24:55] ook nooit in die wet gestaan, maar is wel zo opgevat en zo uitgevoerd.

[0:25:00] En dan zie je dat uiteindelijk de Raad van State in 2019 omgaat op basis van dezelfde

[0:25:07] wet.

[0:25:08] Mijn vraag is heel concreet. Ik vind dat de uitvoering ook al bezig moet gaan met het

[0:25:16] toepassen van rechtsbeginselen. Dat is niet slechts voorbehouden aan de rechter. En daarbij

[0:25:22] komt ook, en dat zie ik ook in uw toetsen staan, die rechtmatigheidstoets. Dat is een

[0:25:28] enge interpretatie van de wet zonder daarbij recht te doen aan het hele skala, aan het

[0:25:34] hele arsenaal. Ik zou graag uw reflectie daarop willen.

[0:25:36] Dan is er een vraag, volgens mij, voor mevrouw Peres, González Peres, klopt dat?

[0:25:40] Mijn communicatie is weinig.

[0:25:42] Ik ben het heel belangrijk, ook in het licht van wat mevrouw González net heeft gezegd.

[0:25:49] Uiteraard, de toeslagenaffaire was een van de aanleidingen voor het bestaan van deze staatscommissie,

[0:25:54] maar we hebben ook breder gekeken.

[0:25:56] We moeten de toeslagenaffaire niet als het enige voorbeeld zien van waar het bij ons over gaat.

[0:26:02] De poestdagen, ik denk dat dat heel terecht is opgemerkt, mevrouw González.

[0:26:08] Daar was veel meer ruimte geweest om het inderdaad ook in de toepassing van de wet

[0:26:12] de ruimte te zoeken en dat slaat voor een deel op de rechter,

[0:26:17] maar het slaat zeker ook op de ambtenaren die die uitvoering hebben gegeven aan deze wet.

[0:26:22] Maar het is een breder vraagstuk en het is niet voor niks dat ik net heb gezegd

[0:26:25] van aan de ene kant ligt het aan vereenvoudiging,

[0:26:27] maar aan de andere kant ligt het ook nadrukkelijk in de uitvoering

[0:26:30] En dat betekent dus ook, en dat is ook ons pleidooi als het gaat over de opleiding en de toerusting van ambtenaren,

[0:26:37] dat die veel meer, noem het maar vanuit rechtsstatelijk perspectief, hun werk zouden moeten doen.

[0:26:42] En dan kom ik heel snel ook bij het antwoord op de vraag van mevrouw Palmen.

[0:26:46] Dat betekent dus ook dat er niet alleen ruimte moet zijn in wet- en regelgeving,

[0:26:52] maar ook ruimte moet worden genomen in de toepassing door mensen die die uitvoering ten hand moeten nemen,

[0:26:58] door inderdaad vanuit rechtsstatelijke beginselen ervoor te zorgen dat daadwerkelijk recht wordt gedaan.

[0:27:05] En uiteraard is het zo, en dan is mijn afrondende opmerking,

[0:27:10] dat natuurlijk al heel lang wordt nagedacht over een bredere toepassing van rechtsbeginselen,

[0:27:15] ook in het bestuursrecht.

[0:27:16] Alleen, ja, we moeten constateren, zie ook weer die toeslagenaffaire,

[0:27:20] maar ook op een heleboel andere terreinen, dat er een hele nauwe interpretatie vaak wordt gehanteerd.

[0:27:24] En wij zeggen, dus rechter, ook nog even los van eventuele wettelijke veranderingen,

[0:27:30] geef nu ruim baan aan de toepassing van rechtsbeginselen.

[0:27:33] Dat is de pleidooi wat wij in dit rapport ook doen.

[0:27:38] En nogmaals, het is niet alleen gericht op de rechter,

[0:27:41] maar het gaat eigenlijk over het hele functioneren van de overheid.

[0:27:49] Ik hoef daar denk ik verder geen niks op te zeggen.

[0:27:54] Alleen dat ik het eens ben met mevrouw Palmen.

[0:27:56] En dat die rechtsbeginselen eigenlijk, als ik terugkijk naar mijn tien jaar ervaring met de toeslagaffaire,

[0:28:05] ik denk dat ik een soort jubileumjaar heb dit jaar, dat ik dat stuk gemist heb, wat u zojuist hebt aangekaart.

[0:28:17] Dank, dan wil ik uw vragen ook aan de Kamerleden.

[0:28:20] Oh, ik zie daar ook nog een handje, zeker.

[0:28:21] Ja, veel dank. Ik zou daar nog wel aan willen toevoegen.

[0:28:25] Wat is eigenlijk het rechtsbeschermingsbegrip wat de Staatscommissie Rechtsstaat hanteert?

[0:28:29] En dat is niet dat rechtsbescherming pas begint op het moment dat een geschil aan de rechter wordt voorgelegd.

[0:28:33] We hebben juist ook als commissie heel expliciet ook aandacht besteed aan de bestuurlijke besluitvormingsprocedure.

[0:28:39] Want in het bestuursrecht start de rechtsbescherming sowieso wanneer wetgeving wordt gemaakt,

[0:28:44] maar ook wanneer een individueel besluit wordt genomen.

[0:28:46] Dus het is ook ontzettend belangrijk dat in de bestuurlijke besluitvormingen,

[0:28:50] wanneer een primair besluit wordt genomen, dat dan al met kwaliteit en zorg

[0:28:55] en ook oog voor rechtsbeginselen die besluitvorming plaatsvindt.

[0:28:59] Wanneer bezwaar wordt ingediend, daar hebben we bijvoorbeeld ook

[0:29:03] aanbeveling 9 over gedaan, moet ook worden recht gedaan aan het geschil

[0:29:07] waarmee de burger zich geconfronteerd voelt.

[0:29:11] Die moet worden gezien en gehoord.

[0:29:14] En wat betreft onze aanbeveling 10, dat specifiek ziet op de bestuursrechter,

[0:29:19] Daarbij wil ik ook wat benadrukken dat wat wij zeggen over de bestuursrechter

[0:29:23] uiteindelijk ook impact heeft op het bestuur.

[0:29:26] Want op het moment dat de rechter indringender en explicieter toetst

[0:29:29] aan rechtsbeginselen, dan moet het bestuursorgaan

[0:29:32] dat een primair besluit neemt, dat ook in de primaire besluitvorming

[0:29:36] explicieter verantwoord, dat zien we nu ook bij het evenredigheidsbeginsel.

[0:29:39] Daar wordt nu veel indringender aan de hand van een driestapsraket

[0:29:42] aan evenredigheid van besluitvorming in de rechtelijke fase getoetst.

[0:29:47] En dat leidt ertoe in de rechtsontwikkeling

[0:29:48] dat bestuursorganen dus ook in besluiten veel duidelijker maken,

[0:29:53] en dat kan altijd nog meer, maar we zien al een grote verandering,

[0:29:56] waarom een besluit evenredig is.

[0:30:00] En op die manier wordt de rechtspositie van de burger

[0:30:02] ten opzichte van de bestuur ook versterkt.

[0:30:06] Dank u wel, mevrouw Kapkeurt.

[0:30:08] Ik wil de vraag inderdaad aan de Kamerleden om iets te vragen,

[0:30:11] gewoon de vraag te stellen in plaats van de hele...

[0:30:16] En dan de antwoorden, de antwoorden zijn de antwoorden,

[0:30:18] Maar dan geef ik het woord aan de heer Van Nisman.

[0:30:21] Ik wil u natuurlijk wel hartelijk bedanken en complimenteren voor uw aanwezigheid vandaag en voor het rapport.

[0:30:26] Eén opmerking, korte zin vooraf, dan kom ik tot mijn vraag.

[0:30:30] Ik was zelf mede verantwoordelijk voor het rapport Blind voor Mens en Recht van de Parlementaire Enquête Commissie Vrouwen, Beleid en Dienstverlening,

[0:30:36] die met een hele andere opdracht, toch wel tot verrassend veel dezelfde analyses en aanbevelingen is gekomen.

[0:30:42] Ik vind het zelf fascinerend.

[0:30:44] Maar mijn vraag, die gaat over de oorzaken, dat vind ik zelf een hele ingewikkelde.

[0:30:49] Wat zit hier nou achter?

[0:30:49] Hoe zijn we hier nou gekomen?

[0:30:51] Hoe kan het nou dat we, alle staatsmachten, mensen zijn kwijtgeraakt, dat de rechtsstaat

[0:30:58] er niet meer voor iedereen was, dat economische en financiële belangen de overhand hebben

[0:31:04] gekregen?

[0:31:05] Hoe zijn we hier nou gekomen?

[0:31:07] Er zit daar een bepaalde ideologie achter, een bepaald mensbeeld.

[0:31:10] Kunt u daar iets zinnigs over zeggen?

[0:31:16] Ik kan er wel iets over zeggen, maar of het in alle ogen even zinnig is, durf ik niet

[0:31:22] te zeggen, want we hebben daar niet heel erg expliciet onderzoek naar gedaan.

[0:31:27] Wat natuurlijk wel uit de literatuur, en dat is heel internationale literatuur, maar ook

[0:31:31] in Nederland waar dat duidelijk is geworden, is dat er vanaf de jaren 80, 90 heel erg nagedacht

[0:31:37] is over efficiënter overheidsoptreden. Efficiency heeft eigenlijk centraal gestaan in het denken

[0:31:45] over overheidsprestaties, het meten van allerlei handelingen. Ik heb dat zelf ook van daarbij

[0:31:48] op een groot aantal plaatsen meegemaakt, dat het eigenlijk niet zozeer meer ging over de

[0:31:52] vraag van, ook voor ambtenaren, heb ik nou het probleem voor die burger opgelost, maar

[0:31:57] ging over de vraag van hoeveel telefoontjes heb ik van gepleegd in de week, hoeveel e-mails

[0:32:02] heb ik verzonden en dat soort zaken kwantificeren. Dat was dan een soort van maatstaf geworden

[0:32:08] voor kwaliteit. En ik denk dat dat in een aantal gevallen echt doorgeslagen is. En dat leidt

[0:32:13] er ook toe dat in ieder geval voor een deel ook het burgeruitzicht is verdwenen. Ik denk

[0:32:18] dat het ook zo is dat er onvoldoende is opgelet, ook bij de wetgeving niet, dat met de beste

[0:32:31] de bedoelingen van de wereld, met allerlei verzoeken vanuit de samenleving, belangen

[0:32:37] die in de samenleving spelen, als je die rechtstreeks laat vertalen in allerlei wet- en regelgeving,

[0:32:42] dat het dusdanig gecompliceerd gaat worden dat het eigenlijk in de uitvoering niet meer

[0:32:47] te doen valt.

[0:32:49] Dat zijn sluipende processen, voor zover we dat kunnen beoordelen, waarvan we nu constateren

[0:32:55] Die hebben ons in dit stadium gebracht en links om of rechts om.

[0:33:00] We zullen nu met verenigde krachten en verenigde krachten ook vooral de staatsmachten...

[0:33:04] ervoor moeten zorgen dat een aantal dingen worden gekeerd.

[0:33:07] Dus dat efficiency-denken, dat zien we langzaam ook alweer teruglopen.

[0:33:11] Het is helemaal niet kwaad om na te denken over efficiency...

[0:33:14] maar je moet wel nadenken over de gevolgen die dat uiteindelijk heeft.

[0:33:17] En wat we nu ook duidelijk blijven doorgeven...

[0:33:20] en dat zien we ook vanuit tal van uitvoeringsorganisaties...

[0:33:22] Organisaties nu inmiddels ook langskomen en dat is inderdaad ook in uw commissie aan de orde geweest.

[0:33:30] Ja, we zullen toch echt iets moeten doen om die uitvoering hanteerbare te maken.

[0:33:35] Dus ja, we zitten op een moment waarop we dit moeten gaan doen, zou ik zeggen.

[0:33:43] Ja, zit er een bepaald mensbeeld achter?

[0:33:45] Vind ik wel een hele belangrijke, ingewikkelde vraag.

[0:33:48] Misschien is het ook goed om te benadrukken, ook goed om te benadrukken dat we als

[0:33:52] de staatscommissie probeert te kijken naar een lange periode terug.

[0:33:55] Dus dat betrekt verschillende kabinetten in verschillende coalities

[0:33:58] met verschillende politieke ideeën, met verschillende mensbeelden.

[0:34:01] Bij elkaar leveren we toch dit beeld op.

[0:34:03] Dus ik denk dat het te eenvoudig zou zijn om de vinger te leggen

[0:34:06] het ligt op dit mensbeeld, op deze benadering.

[0:34:08] Wat er wel aan geschort heeft, denk ik,

[0:34:10] is dat in de discussies over de rechtsstaat gaat wel heel erg

[0:34:12] vanuit een systeemperspectief, heel erg vanuit een institutioneel perspectief.

[0:34:17] Dus wat we burgers horen vertellen in al die gesprekken is dat,

[0:34:20] als ik het onaardig zeg, de instituties van de rechtsstaat waar heel erg met zichzelf bezig zijn

[0:34:24] en eigenlijk iedereen wel lipservice biedt dat ze de burgers centraal stellen, maar het heeft geen

[0:34:29] consequentie voor wat ze zelf doen. Dus ik denk dat dat een belangrijk verschil is. Dus zou je de

[0:34:33] rechtsstaat vanuit een systeemperspectief naar een burgerperspectief kunnen ontbuigen? Wat daarbij

[0:34:37] komt, denk ik, wat we ook gezien hebben, is dat we we huldigen wel de trias politica, die de belangrijk

[0:34:43] is, de belangrijkste basis is onder de rechtsstaat, maar we zien ook dat eigenlijk die verschillende,

[0:34:47] die drie staatsmachten hun eigen verantwoordelijkheid nemen.

[0:34:52] Maar voor de burger is dat de overheid.

[0:34:53] Dus er is te weinig, denk ik, reflectie op wat je als staatsmachten samen zou kunnen doen

[0:34:59] vanuit dat burgerperspectief.

[0:35:00] Dus daar willen we ook een bijdrage aan bieden.

[0:35:02] Dus ik denk dat dat twee liggende oorzaken zijn.

[0:35:04] Dat systeemperspectief en de staatsmachten die te veel,

[0:35:07] eigenlijk te veel met elkaar bezig zijn en te weinig met die burger bezig zijn.

[0:35:14] Mevrouw Kapkoort gaf eerder een signaal aan.

[0:35:17] Ja, ik zou daar graag aan willen toevoegen.

[0:35:19] De Financiëncommissie heeft ook hele gezaghebbende analyses over de rechtsstaat geschreven,

[0:35:24] ook rapporten uitgebracht.

[0:35:26] Aan het rapport over de rechtsstaat valt op dat het woord burger maar vier keer in voorkomt,

[0:35:31] terwijl het een kloekrapport van 200 pagina's is.

[0:35:33] Ik denk dat daarin ook het verschil zit met onze reportages.

[0:35:37] We hebben ook naar het systemische perspectief gekeken,

[0:35:42] maar in relatie tot het burgerperspectief.

[0:35:44] Dat is het eerste.

[0:35:45] En het tweede punt wat ik zou willen maken is,

[0:35:47] ik denk dat geld in relatie tot digitalisering ook een hele belangrijke rol speelt

[0:35:53] in het functioneren van de rechtsstaat.

[0:35:55] Op het moment dat bijvoorbeeld helpdesks met ambtenaren van vlees en bloed

[0:36:01] die voor communicatieverantwoordelijkheid verantwoordelijk zijn bij bijvoorbeeld het UEV

[0:36:06] of de belastingdienst of welke bestuursorgaan dan ook wordt vervangen door een chatbot met AI

[0:36:11] of een website.

[0:36:13] Dat zagen we bijvoorbeeld bij het UIV ook misgaan toen in tijden van bezuiniging,

[0:36:17] in tijden van de financiële crisis, de communicatiemedewerkers als eerste werden afgeschaft

[0:36:22] en werden vervangen door een website die niet functioneerde.

[0:36:25] Ja, dan ontzeg je eigenlijk feitelijk een burger de toegang ook tot de rechtsstaat.

[0:36:34] Digitalisering wordt vaak gezien als een instrument van efficiëntie.

[0:36:38] Het is goedkoper, makkelijker.

[0:36:40] Maar ja, vaak betaal je voor... Goedkoop is duurkoop.

[0:36:43] En dat zie je ook hier.

[0:36:46] Vandaar ook onze vierde aanbeveling, verbeter het contact met de burger.

[0:36:51] In de rechtsstaat hebben burgers recht op begrijpelijke communicatie.

[0:36:54] Dat vergt toch een menselijke blik.

[0:36:56] Dat kun je niet zonder meer door middel van een chatbot of een website vervangen.

[0:37:00] Dat vergt echt een menselijke benadering.

[0:37:04] Dank. Mevrouw Abtusamir.

[0:37:07] Dank je wel. Wat ik nog wil aanvullen, want zo'n hele mooie brede vraag...

[0:37:12] vraagt ook om heel veel antwoord terug, natuurlijk.

[0:37:14] Dus ik ga proberen om het te beperken.

[0:37:18] Mevrouw Tjapkoert heeft het net gehad over menselijke benadering.

[0:37:22] En in die zin denk ik dat data uiteraard een kern van waarheid in zit...

[0:37:27] Wat ons is opgevallen tijdens het onderzoek, is dat burgers vaak het gevoel en het idee

[0:37:32] hebben dat die overheid het wel beter weet dan die burger zelf.

[0:37:36] Dus die burger heeft een vraag, gaat naar de overheid en de overheid heeft meteen een

[0:37:40] pasklaar antwoord.

[0:37:41] Zo gaan we het doen.

[0:37:42] Die burger daarentegen heeft een ander idee van wat hem gaat helpen, wat passend is voor

[0:37:47] die burger.

[0:37:48] Wat gebeurt daar?

[0:37:49] Er komt een strijd, een discussie, een ellenlange discussie die kan leiden tot het opschalen

[0:37:53] van de situaties, waardoor je op een gegeven moment in een situatie belandt waar je niet

[0:37:58] wil zijn.

[0:37:59] Dan praten we over dwang en drang, et cetera.

[0:38:03] Burgers, ouders, mensen willen graag gehoord worden, geïnformeerd worden en betrokken worden

[0:38:09] bij hun eigen processen, willen graag de regie hebben over hun eigen leven.

[0:38:14] En de mensen die wij hebben gesproken geven aan dat dat hen wordt ontnomen.

[0:38:20] Tot even kort, ja.

[0:38:22] Dank, dan ga ik naar de heer Deen.

[0:38:27] U wilde nog een vraag stellen?

[0:38:29] Nee, een antwoord.

[0:38:30] U wilde nog een antwoord geven?

[0:38:32] Aanvullend.

[0:38:32] Aanvullend is goed.

[0:38:33] Ja, ik wil even nog aanvullen op mevrouw Tjapkoert.

[0:38:39] Die opbrengsten, die digitalisering dan mee brengen,

[0:38:44] die zijn dan weer voor de overheid en niet voor die burger.

[0:38:46] Dus alles wat dan gedaan wordt om dingen te versimpelen of om het te besparen, dat komt

[0:38:56] niet ten goede van de burger.

[0:38:57] Dus dan is het per definitie geen opbrengst, of tenminste, zo zou ik het dan niet noemen.

[0:39:02] En ook even in aanvulling op de heer Hertog, overheden wijzen vaak naar elkaar in dingen.

[0:39:10] Als je in de toeslagaffaire sociale zaken weest naar een ander departement en andersom.

[0:39:17] En ook binnen de Belastingdienst wijzen mensen allemaal naar elkaar.

[0:39:21] De burger heeft één deur en dat is de overheid.

[0:39:24] Er zijn geen andere deuren in die zin.

[0:39:27] Dus vanuit dat oogpunt, ook vanuit die burger, is er maar één deur naar die overheid.

[0:39:34] En omdat we, tenminste op dit moment, alles vanuit een overheidsperspectief bekijken,

[0:39:41] die hebben wel intern allerlei deuren.

[0:39:44] Maar dan moet de burger dus niet mee worden lastiggevallen.

[0:39:46] En dat wou ik nog even in aanvulling op meneer Hertog.

[0:39:50] Dank voor uw aanvulling.

[0:39:51] Dan gaan we nu naar de heer Deen.

[0:39:53] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:39:55] Ook natuurlijk vanuit mijn kant dank voor het uitgebreide rapport en uw aanwezigheid hier.

[0:40:02] We hadden het er al even over. Het kost allemaal veel tijd, meerjarige planningen.

[0:40:08] En tegelijkertijd wordt ook aan het parlement en de regering gevraagd om tempo te maken met het repareren van de rechtsstaat.

[0:40:15] En ik zoek toch even naar, binnen de adviezen, wat zijn de mogelijkheden om op korte termijn belangrijke winst te realiseren?

[0:40:25] Nou, de korte termijnwinst zal, denk ik, al heel snel worden ingeboekt.

[0:40:30] Althans, dat hopen wij, doordat die rechtsstaatdialogen van start gaan.

[0:40:34] Dat zijn de dialogen tussen de staatsmachten om te kijken van waar zit het knelpunt en

[0:40:39] waar kunnen wij verdere stappen zetten en wat kunnen wij met elkaar afspreken als het

[0:40:43] gaat over de verdere stappen die gezet kunnen worden.

[0:40:46] Er zijn natuurlijk nog een aantal andere, noem het maar quick wins, die relatief eenvoudig

[0:40:51] te realiseren zijn.

[0:40:52] Maar dat verwijst een soort van mentaliteitsomslag.

[0:40:55] Als je inderdaad ook als overheid propageert en ook je ambtenaren meldt...

[0:40:59] ...van dit gaat hier over toepassing van rechtsbeginselen...

[0:41:01] ...zorg dat mensen dat gaan doen, dan heb je ook als het ware...

[0:41:05] ...rechtsstatelijk, zoals we het genoemd hebben, rechtsstatelijk leiderschap getoond.

[0:41:09] Je laat zien dat je het heus serieus neemt...

[0:41:11] ...en je vraagt aan je mensen om dat heus serieus te nemen.

[0:41:14] Dat kun je ook relatief... Althans, als actie kun je in gang zetten.

[0:41:18] Het zal heel lang duren om dat goed gerealiseerd te krijgen.

[0:41:22] Maar vervolgens zijn er natuurlijk nog wel een aantal andere dingen die echt,

[0:41:26] en dat constateren we in het rapport en dat ziet u ook,

[0:41:29] die hebben langjarige investering nodig om dingen echt daadwerkelijk aan te passen.

[0:41:33] En we hebben gezegd, wees nou zo verstandig om focus aan te brengen in vereenvoudigingsvraagstukken.

[0:41:41] We hebben ook gecirculeerd, zeker als het gaat over wetgeving die vereenvoudiging behoeft.

[0:41:46] We hebben allemaal natuurlijk het vraagstuk van bestaand zekerheid op ons netvlies.

[0:41:50] Nou, we hebben een conglomerate van wetgeving aangeduid waarin dat echt heel erg speelt.

[0:41:55] Waarbij je zegt van nou, op bepaald terrein van sociale zekerheid zijn er zestig regelingen die op elkaar inwerken.

[0:42:01] Denk alsjeblieft na over de vraag van kunnen we daar nou niet een initiatief op nemen om daar als eerste de vereniging te organiseren.

[0:42:09] Dus het is niet zo dat we niet heel snel ook mogelijkheden zien om dingen te verbeteren en te veranderen.

[0:42:17] maar een aantal van die zaken zullen echt veel tijd en energie verreken.

[0:42:23] Kijk even rond of er nog vragen zijn, of antwoorden zijn.

[0:42:27] Abdelzameel.

[0:42:30] Ik heb inderdaad nog een aanvulling op wat meneer Kumling heeft verteld.

[0:42:34] Quick wins, daar hebben we het nu over.

[0:42:36] Wat bijvoorbeeld ook zou kunnen helpen in het kader van rechtsbescherming

[0:42:40] is het toetsen waar mevrouw Palma net aan over had,

[0:42:42] toetsen aan rechtsbeginselen.

[0:42:44] Dat lijkt me wel een middel waardoor je sneller door kunt gaan.

[0:42:48] dus aan de voorkant al kijken van waar komen er bepaalde rechten in gedrang.

[0:42:54] Daar gaan ze rekenen, hoor ik. Mooi.

[0:42:56] En tegelijkertijd hoeven we niet te wachten

[0:42:59] totdat het woord rechtsbescherming valt.

[0:43:01] Aan de voorkant heb je natuurlijk een heel proces

[0:43:03] waarin mensen interactie hebben met elkaar, waarin ongenoegen kan ontstaan

[0:43:09] en waarin bijvoorbeeld alternatieve geschilbescherming onderzocht kan worden.

[0:43:13] Want dat is natuurlijk ook een middel die je kunt inzetten

[0:43:15] zonder dat er een escalatie plaats gaat vinden.

[0:43:18] Dus ik denk dat daar ook kansen liggen om die te onderzoeken.

[0:43:22] Dan daar nog een hele korte aanvulling op.

[0:43:24] Ik vind het heel belangrijk om te constateren, en dat doen we ook in het rapport,

[0:43:28] dat we niet op allerlei terreinen het wiel hoeven uit te vinden.

[0:43:31] Als het gaat over de omgang met de burger,

[0:43:33] er zijn tal van voorbeelden van gemeenten die op dit moment al heel succesvol werken

[0:43:38] aan iets wat lijkt op een huiskamerachtige situatie,

[0:43:41] waarbij ambtenaren gewoon mensen ontvangen en zeggen

[0:43:43] oké, maar ik kan dit probleem niet oplossen, maar ik haal hertog erbij

[0:43:46] of ik haal die erbij en we gaan met elkaar even praten hoe we dat gaan doen.

[0:43:50] Dus er zijn voorbeelden genoeg die je kunt inzetten om te veralgemeniseren.

[0:43:57] En ik denk dat dat iets is, en dat geldt trouwens ook voor een deel van zaken die op sommige departementen worden aangepakt,

[0:44:03] het opschalen van een aantal belangrijke initiatieven zou ook al enorm kunnen helpen.

[0:44:13] En in aanvulling daarop, wat mij altijd is bijgebleven vanuit één ambtenaar binnen de dienst,

[0:44:24] die zei eens tegen mij, ik kijk niet naar waar mensen geen recht op hebben, maar waar ze dan wel recht op hebben.

[0:44:32] En daarvoor kom je natuurlijk ook procedures mee en dan voelt die burger zich gehoord in die zin.

[0:44:39] en dat je dan in ieder geval wel krijgt waar je wel recht op hebt

[0:44:44] en niet alles afwijzen en nergens recht op.

[0:44:47] En ik denk dat ze ook bij de Centrale Raad van Beroep zo werken op dit moment.

[0:44:52] Ik heb begrepen dat daar ook wordt gekeken naar tijdens een zitting

[0:44:57] om die burger mee te nemen in de wet, zodat hij zelf ook inziet

[0:45:01] oké, waar heb je wel recht op en niet?

[0:45:03] Dus dat zijn allemaal praktische dingen die inderdaad ook nu verbeterd zijn en worden.

[0:45:09] Dus het is maar net hoe je, vanuit welke kant je ernaar kijkt.

[0:45:15] Dank. Dan gaan we naar de heer Sneller.

[0:45:17] Dank u wel. En dank voor de presentatie en de antwoorden tot nu toe.

[0:45:24] Kijk, we gaan allemaal als Kamerleden zometeen proberen om te zorgen dat dit wordt uitgevoerd.

[0:45:27] En dan gaan we precies in de valkuil stappen.

[0:45:29] Dat we heel erg met die andere staatsmachten bezig zijn.

[0:45:33] En met elkaar in het kabinet proberen te overtuigen dat er een planbureau moet komen.

[0:45:37] en de onderling interrupties. Nee, dat budget moet echt apart worden gezet.

[0:45:42] Hoe zou nou rechtsstatelijk leiderschap van een Kamerlid eruit zien om recht te doen aan uw rapport?

[0:45:49] Mooie vraag. Aan wie zou ik deze kunnen? De heer Kummeling.

[0:45:55] Het is echt een heel ingewikkelde vraag om nu te gaan vertellen aan de Kamer hoe de rechtsstatelijk leiderschap...

[0:46:00] Maar, ja, daar is een professor voor je.

[0:46:03] En dan nog in het staatsrecht.

[0:46:06] Nee, kijk, het allerbelangrijkste is en blijft natuurlijk dat in samenwerking,

[0:46:16] want dat zal een individueel Kamerlid niet alleen moeten willen proberen,

[0:46:19] want het is allemaal veel te ingewikkeld,

[0:46:21] gekeken moet worden, wat zijn nou de langere termijn vraagstukken.

[0:46:25] Ik denk dat het risico van het Kamerlidmaatschap zit hem natuurlijk vooral in het feit

[0:46:30] dat er op korte termijn allerlei dingen zijn waar je op reageert en moet reageren.

[0:46:35] En er moet vooral ruimte gemaakt worden, ook voor Kamerleden

[0:46:39] en ook binnen fracties in Kamerleden, lijkt mij,

[0:46:42] om mensen de tijd en de ruimte te geven

[0:46:45] om langdurig en intensief met bepaalde vraagstukken bezig te zijn.

[0:46:50] Anders komt het er helemaal niet van. Die valkar is zo groot.

[0:46:53] En vandaar ook ons pleidooi om de positie van rapporteurs verder te versterken,

[0:46:59] Mensen die inderdaad ook gelegitimeerd vanuit de Kamer langdurig met een bepaald vraagstuk bezig kunnen zijn.

[0:47:05] En daar dan ook de andere Kamerleden mee kunnen informeren, kunnen helpen in het denken over bepaalde vraagstukken.

[0:47:12] En dus vooral ook het langetermijnrechtstaatlijk perspectief in ogen blijven houden.

[0:47:17] Van wat zijn nou die beginselen waar we mee rekening te houden hebben.

[0:47:21] En dus elkaar daarin helpen en steunen.

[0:47:24] En dus de critologie is natuurlijk een van, ja, het gaat allemaal over de waan van de dag.

[0:47:29] Nou ja, dat is natuurlijk heel begrijpelijk dat die zorgen te zijn,

[0:47:33] want dat is ook de vraag die iedere keer Kamerleden krijgen.

[0:47:36] Maar het gaat, denk ik, vooral ook om het instituut al zodanig dat er je voor zorgt

[0:47:41] dat er leden zijn die tijd en ruimte krijgen op verschillende vraagstukken

[0:47:47] om langdurig intensief bezig te zijn aan verandering en verbetering.

[0:47:55] De heer Hertog.

[0:47:58] Wij noemen in ons rapport de rechtsstaat een politiek werkwoord.

[0:48:02] En dat is meer dan een leuke metafoor.

[0:48:05] Dus dat is ook een oproep.

[0:48:06] Zeker ook in deze Kamer, zeg ik erbij, om een stap naar voren te doen.

[0:48:10] En dat is ook een oproep aan ons voor individuele Kamerleden om een stap naar voren te doen.

[0:48:14] Om over de rechtsstaat te hebben met elkaar, als dat nodig is.

[0:48:17] Dus niet alleen vandaag en niet alleen in overleggen.

[0:48:21] Maar ook als individuele Kamerlid, als individuele ambtenaar, als individuele rechter.

[0:48:24] als je vindt dat de rechtsstaat aan de orde is,

[0:48:27] om dat meer dan in het verleden expliciet te benoemen

[0:48:29] en het daar met elkaar over te hebben.

[0:48:31] Dus dat is ook eigenlijk een oproep aan u, als ik dat zo mag zeggen,

[0:48:34] aan iedereen, om een stap naar voren te zetten.

[0:48:37] Tot nu toe is vaak de discussie over de rechtsstaat,

[0:48:38] blijven we binnen de rechtsstatelijke kaders?

[0:48:40] Dat is eigenlijk een heel passief perspectief.

[0:48:43] En wij noemen dit een politiek werkwoord door het te activeren,

[0:48:45] door een leiderschap zou zeggen dat je, als daar reden toe is,

[0:48:49] dat je een stap naar voren doet, ook als individuele medewerker

[0:48:51] van de overheid of vertegenwoordiger van burgers,

[0:48:53] en te zeggen, wij willen het over de rechtsstaat.

[0:48:54] Dit is waarom wij een rechtsstaat hebben.

[0:48:56] Dit is wat de kern van de rechtsstaat is.

[0:48:58] En dit is hoe we het zouden kunnen verbeteren.

[0:49:00] Dus ik denk dat dat iedereen voor zichzelf daar een invulling aan moet geven

[0:49:02] wat dat leiderschap betekent.

[0:49:04] Maar dat het is een politiek werkwoord betekent dat die verantwoordelijkheid bij ons ligt,

[0:49:07] maar zeker ook bij u.

[0:49:10] Start even eens met de heer Yissel Gadschied.

[0:49:12] We hebben u nog niet gehoord.

[0:49:14] Ja, dank u wel.

[0:49:15] Nou, het is ook, het gaat ook over de Kamer als bijzondere organisatie.

[0:49:19] Je hebt twee gezichten.

[0:49:20] Aan de ene kant ben je arena, waarin alle belangen in de samenleving tot uiting komen.

[0:49:27] En het mag ook flink botsen.

[0:49:28] Iedere partij, iedere Kamerlid mag zijn van eigen standpunten...

[0:49:32] en die van degene die ze vertegenwoordigt maximaal uiten.

[0:49:36] Aan de andere kant, de Kamer is ook een actor.

[0:49:39] Een medewetgever en een controleur van het parlement.

[0:49:43] En het rechtsstatelijk leiderschap vindt zich, denk ik, met name ook...

[0:49:46] Het is de individuele gedachte van de Kamerleden.

[0:49:50] Hoe rechtsstatelijk ben je?

[0:49:52] En ook de actorkant.

[0:49:55] Hoe organiseer je als Kamer dat je het toeziet...

[0:49:57] dwars door alle partijpolitieke verbanden heen...

[0:50:00] dat je als Kamersorganisatie beter kan opereren?

[0:50:04] En dat je daar de rechtsstatelijke leiding hebt?

[0:50:06] Dat is één ding.

[0:50:10] U zit allemaal in een bijzondere organisatie.

[0:50:13] En ten tweede ook, we hebben het heel vaak over een democratische rechtsstaat,

[0:50:17] maar het zou misschien ook in tijden waarin de rechtsstaat ook,

[0:50:20] zeg maar zoals in de toeslagenaffaire, gefaald heeft,

[0:50:22] of nu zeg maar ook de discussie staat of over onderhandeld wordt,

[0:50:27] dat we ook niet van een democratische rechtsstraat spreken,

[0:50:29] maar over een rechtsstatelijke democratie.

[0:50:31] En dan kun je terugkijken naar hoe het was in de jaren 50-60,

[0:50:35] in de verzeilde samenleving.

[0:50:37] Ook toen waren er groepen die lijnrecht tegenover elkaar stonden

[0:50:40] En aan de rechtsstaatlijk besef van die tijd, daarvan zouden we kunnen leren van vandaag,

[0:50:45] is dat te waar de vrijheid van de eigen groep ophoudt,

[0:50:49] begint de vrijheid van de andere groep.

[0:50:51] De pragmatische verdraagzaamheid.

[0:50:53] Elkaar ook de lucht gunnen.

[0:50:56] En als individueel Kamerlid weten waar die grenzen zijn.

[0:51:01] En dat is iets wat je kunt internaliseren en waar je over na moet denken.

[0:51:07] En in combinatie met het kunnen laten functioneren van die Kamer als actor.

[0:51:13] Mevrouw Chabkoert.

[0:51:15] Ja, daar zou ik graag aan willen toevoegen dat we hebben niet alleen maar naar de rechtsstaat gekeken,

[0:51:21] in termen van de instituties van de rechtsstaat, maar ook naar rechtsstaatselijke cultuur.

[0:51:25] Wat dullen we daar nou mee?

[0:51:26] Handelen in lijn met de rechtsstaat is meer dan handelen in lijn met de grondvet.

[0:51:31] Dat gaat ook over de politieke en juridische cultuur binnen de instituties van de rechtsstaat.

[0:51:35] Dat gaat ook over taal, dat gaat ook over woorden die bewindspersonen, de Kamervoorzitter, parlementsleden bezigen.

[0:51:44] Dat gaat ook over doen van feitenonderzoek.

[0:51:47] Op het moment dat onderbuikgevoelens van bewindspersonen...

[0:51:50] Denk aan bijvoorbeeld toch Henk Kamp, die zich niet door feiten liet leiden...

[0:51:56] maar door bepaalde ideeën die leefden over dat burgers op grote schaal zouden frauderen...

[0:52:01] wat feitelijk onjuist was en hoeveel impact dat heeft.

[0:52:04] Wat in de Kamer wordt besproken en de taal die wordt gebruikt in de Kamer,

[0:52:10] dat zijpelt door naar de uitvoering.

[0:52:12] Dat zijpelt ook door naar de rechtelijke macht.

[0:52:15] Hier wordt de toon gezet in deze politieke arena.

[0:52:18] Dus ja, daar zit ook aan jullie, op jullie schouders, een bijzondere plicht

[0:52:23] en toch misschien wel een zware taak om die leiderschap in woord en in daad uit te dragen.

[0:52:30] Dank u wel.

[0:52:33] We gaan naar mevrouw Van Dijk.

[0:52:36] Ja, dank u wel voorzitter.

[0:52:38] En ik heb eigenlijk twee vragen.

[0:52:39] Dus ik heb een hele korte inleiding.

[0:52:40] Ja, we hebben het over onze inwonerscentraal stellen.

[0:52:43] En we hebben het over winsten, boeken.

[0:52:44] Nou, ik denk dan boeken 100% maatschappelijke winst.

[0:52:47] We hebben het gehad over die ruimte- en uitvoerende instanties.

[0:52:49] En daar hebben we het heel vaak over.

[0:52:51] Maar we krijgen ook heel veel rapporten dat dat best wel ingewikkeld is voor die uitvoerende instanties.

[0:52:55] Gemeentes vinden het ingewikkeld.

[0:52:56] Belastingdiensten vinden het heel ingewikkeld.

[0:52:58] Dus ik heb eigenlijk twee vragen.

[0:52:59] weten we eigenlijk wat die uitvoeringsinstanties aankunnen

[0:53:01] als het gaat om die ruimte pakken.

[0:53:03] En anderzijds kunnen we ook niet een quick fix invoeren

[0:53:06] om het wat meer te laten schuren.

[0:53:07] Bijvoorbeeld dat we zeggen, we gaan binnen die organisatie

[0:53:10] een soort meldpunt of iets dergelijks inrichten

[0:53:12] voor ambtenaren die vastlopen, juist omdat ze dat willen,

[0:53:15] dat ze daar gewoon terechtkunnen, zodat ze ook ergens beschermd worden

[0:53:18] en dat ze daardoor ook zelfvertrouwen krijgen

[0:53:20] om die stap naar voren te zetten.

[0:53:22] Dank. Aan wie kan ik het woord geven?

[0:53:24] De heer Kummeling.

[0:53:26] Weten we wat die uitvoeringsinstanties aankunnen?

[0:53:29] Nou, dat weten we voor een deel niet of voor een deel onvoldoende.

[0:53:33] Wat we in ieder geval kunnen constateren, en dat krijgen we natuurlijk ook van uitvoeringsorganisaties

[0:53:39] terug, en er zijn ook eerder onderzoeken ook vanuit de Kamer zelf gedaan, dat soms uitvoeringsorganisaties

[0:53:44] worden opgezadeld met wet- en regelgeving waar ze uiteindelijk geen uitvoering aan kunnen

[0:53:48] geven.

[0:53:49] Soms zijn er ook zaken uitbesteed of gedecentraliseerd, waarvan je moet constateren...

[0:53:54] ...ja, eigenlijk is deze instantie, u noemt net even de gemeente, niet toegerust om dit op een goede manier te doen.

[0:54:01] Het moet eigenlijk op een veel hoger niveau, of het moet centraal gedaan worden.

[0:54:04] Dus als het gaat over de kwaliteit van de uitvoering en wat ze allemaal aan kunnen...

[0:54:10] ...dat vereist dus ook permanente aandacht.

[0:54:12] En voor ons is het dus ook belangrijk, dat hebben we ook in het rapport aangegeven...

[0:54:16] dat het ook vanuit de Kamer heel erg wordt bezien.

[0:54:20] En daar dus ook rechtstreeks contact met de Kamer van belang is.

[0:54:24] En dat de Kamer ook veel meer kan zien van wat er misgaat in die uitvoering

[0:54:27] en daar ook kan handelen.

[0:54:30] En soms zal geconstateerd moeten worden dat misschien

[0:54:33] bepaalde zaken niet bij een bepaalde instantie belegd kunnen worden

[0:54:36] en op een hoger niveau moeten worden gebracht.

[0:54:39] Als het gaat over meldpunten, ik verkeer in de veronderstelling...

[0:54:46] Die refereert volgens mij ergens anders naar.

[0:54:48] Oké.

[0:54:48] Ja, excuses, dan ben ik niet duidelijk geweest.

[0:54:50] Ik bedoel eigenlijk meer wat ze aankunnen als het gaat om inderdaad die ruimte pakken,

[0:54:55] die vrijheden pakken.

[0:54:57] Wat ze aankunnen, gewoon als organisatie.

[0:54:58] Hoe vrij voelen ze zich?

[0:54:59] Hoe stevig staan ze dan in hun schoenen om dat ook te gaan doen?

[0:55:02] Dat verschilt, voor zover ik dat kan zeggen,

[0:55:04] dat verschilt heel sterk per organisatie.

[0:55:08] Ik denk dat het UVV op dit moment een aantal grote stappen aan het zetten is geweest.

[0:55:13] Maar die ruimte wordt zeker niet overal gezien

[0:55:15] en ook zeker niet overal gevoeld.

[0:55:18] En wij hebben ook voor niets aangegeven dat wij ook...

[0:55:22] En dat is echt een ultiem middel,

[0:55:25] dat wij ook de beschikbaarheid van een rode kaart voor de uitvoering zouden willen.

[0:55:31] In ieder geval, we willen graag een rode kaart tot de mogelijkheid wordt,

[0:55:34] zodat de uitvoeringsorganisatie kan zeggen...

[0:55:36] Ja, stop, hier kunnen we echt helemaal niets mee.

[0:55:39] Help ons en zorg dat het beter wordt.

[0:55:41] Dus dat is iets wat voor ons een belangrijk punt is.

[0:55:45] Kijk even naar de heer Juselgatsch.

[0:55:47] U had ook aanvulling.

[0:55:48] Dat was inderdaad die rode kaart.

[0:55:51] Wij noemen dat in ons rapport ook terugzendrecht.

[0:55:56] En dat houdt in dat op een gegeven moment...

[0:55:59] dat er een procedure, natuurlijk een wettelijk frankende procedure...

[0:56:01] zou moeten komen waarin uitvoeringsorganisaties...

[0:56:04] zoals UWV, SVB en andere uitvoeringsorganisaties...

[0:56:07] dat we intern, volgens vastgelegde positieus, ook kunnen nagaan...

[0:56:10] of een bepaalde wet uitvoerbaar is, of rechtsstatelijk is of niet.

[0:56:14] En dat moeten we kunnen aangeven.

[0:56:16] Wat we zien dat er nu gebeurt...

[0:56:18] is dat vaak van die uitvoeringsorganisaties...

[0:56:20] omdat ze de wet moeten uitvoeren...

[0:56:22] vaak allerlei labmiddelen gaan bedenken.

[0:56:24] Zoals allemaal werkateliers, werkplaatsen.

[0:56:26] En dan worden burgers die moeilijk te behandelen zijn...

[0:56:29] die worden ook het granietenblok genoemd.

[0:56:31] En dan krijgen ze ook soms een prijs voor...

[0:56:33] als beste uitvoeringsorganisatie van het jaar...

[0:56:35] wat ze dan zo'n labbiddel hebben bedacht, maar natuurlijk niet de manier.

[0:56:39] Maar als we het echt serieus willen doen, is dat ook om het samenspel

[0:56:42] tussen Kamer en uitvoeringsorganisaties te versterken.

[0:56:45] Er zou eigenlijk een wettelijk verankerde procedure moeten komen

[0:56:48] die uitvoeringsorganisaties onder specifieke en zwaarwegende omstandigheden

[0:56:52] zouden moeten kunnen inzetten om na te gaan of die wet echt uitvoerbaar is of niet

[0:56:57] en aan de hand daarvan met de Kamer in gesprek te kunnen gaan.

[0:57:01] Dank. Dan gaan we zo naar de laatste vraag.

[0:57:03] Dan wil ik toch ruimte bieden voor de laatste vraag en ook antwoord daarop.

[0:57:07] Lopen we ietsjes uit. Mevrouw Lala.

[0:57:09] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:57:11] En ook ik wil graag de staatscommissie-

[0:57:12] rechtsstaat bedanken voor uw onderzoek, uw komst en ook deze waardevolle toelichting.

[0:57:18] Het voordeel of het nadeel, net zoals je het bekijkt van het laatste in het rijtje

[0:57:21] zijn, is dat de meeste vragen al gesteld zijn.

[0:57:24] En toch heb ik nog wel een vraag.

[0:57:26] U stelt meerdere malen in uw rapport, maar ook vandaag hier dat inwoners eigenlijk een

[0:57:31] weer waarvan loketten en regelvreving ervaren, waarbij ze ook telkens weer hun verhaal keer

[0:57:37] op keer opnieuw moeten doen en van het kastje naar de muur worden gestuurd.

[0:57:41] In een andere rol, en het voelt soms alweer in een ver verleden, hoorde ik deze verhalen ook.

[0:57:48] Mijn vragen liggen in het verlengde van uw zegt dat de politieke prioriteit gegeven moet worden aan

[0:57:53] het vreemdvoudigen van regelingen, ook in het bijzonder op het gebied van bestaanszekerheid.

[0:57:57] Er zou een ministeriële commissie komen die toezicht zou moeten houden op de voortgang

[0:58:02] van die vereenvoudiging van het wettelijk stelsel.

[0:58:06] Mijn vraag zou zijn wat zijn uw gedachten daarover, die commissie?

[0:58:09] Aan welke methode denkt u dan?

[0:58:11] Wat stelt u dan voor?

[0:58:12] En hoe zou zo'n monitor van voortgang eruit kunnen zien?

[0:58:16] Dus dat wat meer op abstracter niveau.

[0:58:18] En heel concreet, omdat ik dat ook wel heel graag voor me zie, is welke specifieke bureaucratische

[0:58:24] processen worden als het meest problematisch geïdentificeerd?

[0:58:28] En zijn er voorbeelden van succesvolle vereenvoudigingsinitiatieven bekend

[0:58:33] waarop we eventueel zouden kunnen voorbeduren?

[0:58:37] Idealiter ook nog als dat gaat om best practices die geïdentificeerd zijn

[0:58:42] en waarbij gebruik wordt gemaakt van ervaringsdeskundigheid.

[0:58:47] Dank. Ik heb volgens mij stiekem toch al meerdere vragen gehoord in uw vraag,

[0:58:52] maar wie kan ik het woord geven?

[0:58:56] Een aantal dingen.

[0:58:57] Eén, ik vind het belangrijk om te benadrukken,

[0:59:00] zoals wij ook als staatscommissie hebben gedaan,

[0:59:02] dat dit een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de staatsmachten is.

[0:59:06] We verwachten niet het heil laut en alleen van een ministeriële commissie.

[0:59:10] We willen graag ook die rapporteurs hebben,

[0:59:13] omdat er een samenwerking zou moeten zijn.

[0:59:15] Eigenlijk zou er een lijn moeten zijn van

[0:59:16] dit zijn de grote dingen die we willen aanpakken.

[0:59:19] Dat gaan we nu ook vanuit de Kamers goed ook bewaken,

[0:59:23] dat het op een goede manier wordt aangepakt.

[0:59:25] We vinden het ook heel belangrijk dat die dialoog een rol speelt.

[0:59:28] En we hebben ook, wat ik al eerder genoemd heb,

[0:59:30] en we vinden het dus ook van belang,

[0:59:32] en dat zal ook een onderdeel zijn van het dialoog,

[0:59:34] dat met grote regelmaat ook burgers worden ingeschakeld bij dit geheel.

[0:59:39] Dus zorgen dat er burgerpanels zijn die daadwerkelijk kunnen beoordelen

[0:59:43] of datgene wat er nu voorgesteld wordt,

[0:59:45] in de praktijk ook daadwerkelijk gaat helpen.

[0:59:47] Dat is ook een van de dingen die vanuit het burgerpanel van ons

[0:59:50] nadrukkelijk aan de orde is gekomen.

[0:59:52] En ik denk dat dat ook een van de meest

[0:59:54] waardevolle onderdelen van het geheel zou zijn dat je permanent daar waar je

[0:59:57] grotere veranderingen gaat doorvoeren met burgers in gesprek raakt die betrokken zijn,

[1:00:03] die geraakt worden door dit soort maatregelen

[1:00:05] om ervoor te zorgen dat je uiteindelijk ook de goede dingen doet.

[1:00:07] Ik denk dat dat een belangrijk iets is.

[1:00:09] Als het gaat om vereenvoudiging.

[1:00:10] Er zijn tal van voorbeelden te noemen, denk ik,

[1:00:13] vanuit ook met name de gemeentelijke praktijk waarvan alles en nog wat is gebeurd.

[1:00:16] Een van de dingen die ik zo kan melden, maar er zijn veel andere,

[1:00:20] is dat we ook grote voorbeelden zien, en daar is al meerdere malen aan gerefereerd,

[1:00:25] van gemeenten die op een heel andere manier met burgers omgaan als het gaat over besluitvormingstrajecten,

[1:00:31] met als gevolg dat er eigenlijk nauwelijks of geen bezwaren meer worden ingediend,

[1:00:35] laat staan dat er beroepsprocedures worden gevoerd.

[1:00:39] En dat zit gewoon in een verandering van werkwijze,

[1:00:42] die toeleidt dat de last voor burgers, maar ook voor de overheid zelf,

[1:00:47] in het vervolgd traject vele malen minder is geworden.

[1:00:49] Het is een enkel voorbeeld, maar er zijn een taal van andere voorbeelden te geven.

[1:00:53] En desgewend zijn we natuurlijk ook nog van harte bereid om kamerleden

[1:00:57] nadere informatie te geven, daar waar het nodig moet zijn.

[1:01:00] Hebben jullie nog een aanvulling?

[1:01:01] De vrouw González-Pérez, volgens mij.

[1:01:04] Een korte aanvulling.

[1:01:07] Meneer Kummeling had het erover dat het belangrijk is

[1:01:10] dat burgers betrokken worden bij besluitvorming en daarin wil ik aangeven dat het dus belangrijk

[1:01:16] is om te horen wat mensen te zeggen hebben, maar dat het ook belangrijk is om mensen te vertellen

[1:01:22] wat er is gedaan met hun input. Dus verzwijgen niet, gooi het niet in de prullenbak, leg het niet

[1:01:26] in de la, maar vertel wat je hebt gedaan met een reactie van een burger en waar dat toe heeft geleid.

[1:01:31] Dus het motiveren, het onderbouwen en het uitleggen scheelt ook.

[1:01:38] Natuurlijk moet het ook voorbereiden bij de totstandkoming van de wet bij de Kamer.

[1:01:48] Ik zou nog een concreet voorbeeld willen aandragen om dit verhaal te concretiseren.

[1:01:55] Op het moment dat je niet altijd in Nederland hebt gewoond, maar wel AW krijgt, dan heb je minder AW.

[1:02:01] Dan kom je onder een bepaald bestaansminimum te zitten.

[1:02:04] en dat kan omdat je bijvoorbeeld een tijd in het buitenland hebt gezeten of welke reden dan ook.

[1:02:08] In Nederland kun je dan een beroep doen op de aanvullende inkomensvoorziening

[1:02:12] voor ouderen, dus de AYO.

[1:02:14] Maar nu zijn er circa 50.000 ouderen die geen beroep doen op een AYO

[1:02:20] en daardoor een onvolledig AOW hebben,

[1:02:22] waardoor ze onder een bepaald bestaansminimum komen.

[1:02:24] De Sociale Verzekeringsbank wil heel graag die ouderen zelf aanschrijven

[1:02:28] om hen onder de aandacht te brengen dat zij recht hebben op AYO,

[1:02:31] dus dat ze boven een bepaald bestaansminimum kunnen komen.

[1:02:35] En ja, het SWB weet alleen niet wie die ouderen zijn,

[1:02:40] want ze weten niet wie dus onder die bestaansminimum precies vallen,

[1:02:44] want die gegevens liggen bij het UWV of bij de Belastingdienst.

[1:02:49] En nu zien wij dat er grote terughoudendheid is binnen de overheid

[1:02:52] om bepaalde gegevensbestanden met elkaar uit te wisselen,

[1:02:56] zeker ook wanneer het gaat om proactieve dienstverlening mogelijk te maken,

[1:03:00] juist om zeg maar bij burgers onder de aandacht te brengen dat zij bepaalde rechten hebben die

[1:03:04] ze onbenut laten en vandaar ook dat wij een expliciet ook een aanbeveling hebben opgenomen

[1:03:10] om en wanneer het gaat om proactieve dienstverlening dus daarmee bedoelen wij begrunstigend

[1:03:15] overheidshandelen om de burger te helpen om daar die gegevensdeling meer mogelijk te maken en

[1:03:22] in dat verband breng ik graag in herinnering dat na uw kamer in 2010 de syrie wetgeving heeft

[1:03:27] aangenomen, waarbij juist voor repressief overheidsbeleid, juist om fraude te bestrijden,

[1:03:34] oneindig aantal gegevensbestanden met elkaar mochten worden gekoppeld.

[1:03:37] Die wet bestaat nog steeds.

[1:03:39] Het is wel onverbindend verklaard, maar de intrekkingswet moet volgens mij nog worden

[1:03:45] bekrachtigd. Dus wij hebben ook als staatscommissie daar een soort van positieve

[1:03:49] tegenhanger van willen geven.

[1:03:51] Op het moment dat voor fraudebestrijding nagenoeg alles kan op informationeel vlak,

[1:03:55] Maar op het terrein van proactieve dienstverlening om de burger te helpen,

[1:03:59] juist op de bestuurlijke rem wordt getrapt.

[1:04:01] Dat vinden wij heel gek.

[1:04:03] Juist om dit soort gevallen zoals die AYO-casus te voorkomen,

[1:04:06] is het heel belangrijk dat de Kamer ook daar in de wetgevende rol op zich neemt

[1:04:12] en ook een heel duidelijk signaal naar de bestuurlijke praktijk afgeeft en zegt

[1:04:16] jongens, op het moment dat het gaat om de burger helpen,

[1:04:19] is het heel belangrijk dat we als overheid als één overheid gaan handelen.

[1:04:25] Ik ben zelf ook een AVG-jurist, dus ik weet wel het een en ander van de verordeningen.

[1:04:30] Op dat terrein zie ik heel veel mogelijkheden voor de wetgever om de juiste toon aan te

[1:04:36] slaan en de informationele samenwerking die heel nodig is om de fragmentatie te doen wegnemen,

[1:04:42] om daar werk van te maken.

[1:04:44] Als jullie op dat punt nog verder zouden willen doordenken, dan houd ik me daarvoor aanbevolen.

[1:04:51] Dank u wel.