Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

EU handelsverdragen

[0:00:01] We gaan beginnen.

[0:00:09] Welkom bij deze bijeenkomst van de Vaste Kamer Commissie voor Buitenlands Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

[0:00:15] Aan de orde vandaag is een technische briefing in het kader van de kennisagenda thema EU-handelsverdragen.

[0:00:21] We gaan er eens goed voor zitten, want we hebben anderhalf uur en we hebben drie gasten.

[0:00:24] Jan-Willem Verheijden, beleidsmedewerker bij DG Trade van de Europese Commissie.

[0:00:28] Welkom, Dirk Klaassen, hoofd handelspolitiek en investeringsakkoorden bij het ministerie

[0:00:34] van Buitenlandse Zaken en Leon Pijnenburg, administrator van het Intasecretariaat van

[0:00:39] het Europees Parlement.

[0:00:41] Welkom.

[0:00:42] We hebben ook een aantal leden, mevrouw Zederijk van NEC, mevrouw Hirsch van GroenLinks-PvdA

[0:00:46] en ik ben figurerend voorzitter van deze commissie, de heer Thijssen ook van GroenLinks-PvdA.

[0:00:52] Er komen nog een aantal andere leden, maar het zijn drukke tijden, dus ze zullen zo

[0:00:55] hopelijk wel binnendruppelen, maar laten we vooral beginnen.

[0:00:57] Onze gast is gevraagd om een inleiding te geven van max vijftien minuten

[0:01:01] en daarna gaan we vragen en antwoorden doen.

[0:01:04] Dus aan die kan ik als eerste het woord geven.

[0:01:06] Aan u, ga je gang.

[0:01:08] Ja, dank u wel, voorzitter.

[0:01:10] Zoals u zei, werk ik bij de Europese Commissie DG Trade

[0:01:14] in het strategie-team daar.

[0:01:17] Ik ben betrokken geweest bij de onderhandeling

[0:01:20] van verschillende handelsakkoorden, voornamelijk als onderhandelaar.

[0:01:24] Maar ik wilde een korte inleiding geven over handelsverdragen in het algemeen,

[0:01:30] wat het zijn en wat het belang ervan is.

[0:01:34] En vervolgens wilde ik met name de rol van de Europese Commissie

[0:01:38] in het tot stand komen van handelsverdragen toelichten.

[0:01:46] Ja, handelsakkoorden, wat zijn het eigenlijk?

[0:01:48] We hebben het over akkoorden die de handelsbelemmeringen verlagen.

[0:01:54] De WTO, de Wereldhandelsorganisatie, schrijft de regels voor dat als men een voorkeursbehandeling

[0:02:02] wil geven wat betreft handel aan een derde land, dan moet men een handelsakkoord sluiten

[0:02:07] dat in feite substantieel alle handel liberaliseert en de commissie interpreteert dat als ongeveer

[0:02:14] 90% van de handelstarieven, op 90% van de producten.

[0:02:26] Handelsverdragen zijn er natuurlijk in alle soorten en maten.

[0:02:29] Oorspronkelijk ging het heel erg over handelstarieven.

[0:02:32] Vervolgens waren er handelsakkoorden waarbij intellectuele eigendom,

[0:02:38] openbare aanbesteding, et cetera, ook een rol gingen spelen.

[0:02:43] Tegenwoordig zien we hele brede handelsverdragen

[0:02:47] met hoofdstukken over duurzaamheid, anticorruptie,

[0:02:51] kritieke grondstoffen en zo verder.

[0:02:55] En we zien ook een nieuw soort handelsverdragen

[0:02:57] die zich bijvoorbeeld alleen maar richten op digitale handel

[0:03:01] of het faciliteren van investeringen.

[0:03:08] De EU is een zeer belangrijke speler als het gaat om handelsverdragen.

[0:03:14] Hier ziet u een overzicht van de akkoorden die ofwel al in werking zijn getreden,

[0:03:20] of nog onderhandeld worden, of nog geratificeerd moeten worden.

[0:03:25] Maar het is zo dat de EU met 76 landen in de wereld handelsakkoorden heeft.

[0:03:31] Dat is veruit het grootste netwerk van handelsakkoorden

[0:03:34] onder grote economieën.

[0:03:39] De EU is ook de grootste handelspartner voor tachtig landen in de wereld.

[0:03:44] Dat zijn meer landen dan waarvoor China of de WS de grootste handelspartner is.

[0:03:51] Wij zijn de grootste exporteur van goederen en diensten wereldwijd.

[0:03:59] En één op de zes banen in de EU, ongeveer 38 miljoen banen, zijn export gerelateerd.

[0:04:09] Voor Nederland is handen natuurlijk bijzonder relevant.

[0:04:13] U ziet hier dat dit is het export als een percentage van het bruto binnenlands product.

[0:04:19] En het zal u niet verbazen, maar Nederland is natuurlijk een van de meest open economieën

[0:04:25] die het meest te baat hebben bij export,

[0:04:29] maar natuurlijk ook omdat het relatief veel importeert.

[0:04:33] Dus dit suggereert uiteraard dat handelsverdragen

[0:04:38] relatief belangrijk zijn voor Nederland of relatief belangrijker.

[0:04:49] Zoals u weet, zijn handelsverdragen niet onomstreden.

[0:04:54] Dit is een beeld dat we heel vaak zien voor wie in Brussel woont.

[0:04:58] Als ik mijn kinderen naar school breng in de ochtend, dan zien wij dit soort beelden heel vaak.

[0:05:10] Hoe dare you? Vaak gaat het over EU-beleid in het algemeen.

[0:05:14] Heel vaak gaat het ook over handelsakkoorden.

[0:05:17] En het gaat dan om de inhoud van handelsakkoorden, om de uitkomst van handelsakkoorden.

[0:05:23] maar het gaat vaak over het proces.

[0:05:26] Hoe kan het dat een stel anonieme Brusselse technocraten

[0:05:33] zomaar handelsakkoorden onderhandelt en sluit

[0:05:37] die een hele grote impact hebben op landbouwers,

[0:05:42] maar natuurlijk ook op de gehele samenleving.

[0:05:46] Dat is een beeld dat ik en wellicht ook de andere sprekers

[0:05:51] Ik zou willen ontkrachten, dus ik zou willen uitleggen

[0:05:56] wat de rol is van de Europese Commissie

[0:05:59] bij het onderhandelen van handelsakkoorden.

[0:06:03] En ik wil uitleggen dat de Commissie onderhandelt

[0:06:07] als het daartoe gemachtigd wordt door de lidstaten,

[0:06:10] dat het vervolgens in het onderhandelingsproces wordt gecontroleerd

[0:06:13] door het Europees Parlement en door de Raad van de EU.

[0:06:17] En ook door het maatschappelijk middenveld

[0:06:21] Dat wordt betrokken in verschillende stappen van het onderhandelingsproces.

[0:06:28] En het Europees Parlement en uiteraard de Raad van de EU

[0:06:32] moeten ook uiteindelijk een goedkeuring geven aan de handelsakkoorden.

[0:06:40] Juridisch wordt de rol van de Europese Unie

[0:06:45] in handelsakkoorden vastgelegd in het EU-werkingsverdrag.

[0:06:51] en daar wordt vastgesteld dat handel een exclusieve bevoegdheid is van de Europese Unie,

[0:07:02] dus dat individuele landen van de EU geen handelsakkoorden kunnen afsluiten.

[0:07:12] En ook de rol van de verschillende instellingen wordt daarin vastgelegd.

[0:07:22] Dat ziet u hier ook op deze slide.

[0:07:25] Het is misschien niet heel duidelijk te lezen, ook omdat de logo's van verschillende instellingen op elkaar lijken.

[0:07:33] Ik zal u even uitleggen wat er staat.

[0:07:36] Het onderhandelingsproces begint met een voorstel van de Europese Commissie

[0:07:41] om onderhandelingen te mogen starten.

[0:07:48] Vervolgens geeft de Raad van de EU een mandaat met onderhandelingsrichtlijnen

[0:07:54] aan de Commissie, waarin staat wat de doelstellingen moeten zijn,

[0:07:59] wat de rijkwijden moeten zijn, wat de uitkomsten idealitair zouden moeten zijn,

[0:08:02] wat er absoluut niet in zou moeten staan, et cetera.

[0:08:07] De Europese Commissie onderhandelt, start onderhandelingen zodra ze een mandaat heeft ontvangen

[0:08:14] en rapporteert dan en wordt ondersteund door de Raad van de EU

[0:08:18] en ook door het Europees Parlement.

[0:08:24] Vervolgens, als er een uitkomst is, moet dat worden aangenomen door de Raad van de EU

[0:08:29] en het Europees Parlement moet ook instemmen.

[0:08:33] En de laatste stap, als een verdrag in werking treedt,

[0:08:38] is dat het weer aan de Commissie is om het handelsakkoord te implementeren.

[0:08:45] Ik zal me nu even richten specifiek op de rol

[0:08:50] die de Europese Commissie in dit proces speelt.

[0:08:55] En dan ten eerste als het gaat om het proces

[0:09:00] ter voorbereiding van onderhandelingen.

[0:09:02] Dus nadat de EU haar intentie heeft kenbaargemaakt

[0:09:06] om onderhandelingen te starten.

[0:09:10] En ook het proces van onderhandelen zelf,

[0:09:14] nadat de Commissie een mandaat heeft ontvangen om te onderhandelen.

[0:09:21] Ja, de voorbereidingen bestaan uit verschillende fasen.

[0:09:29] Ten eerste doet de Commissie een aanbeveling aan de Raad en aan het Europese Parlement

[0:09:37] waarin het haar intentie kenbaar maakt om onderhandelingen te starten

[0:09:41] of om dat te overwegen met een bepaald derde land.

[0:09:47] Vaak is dat zo omdat het bedrijfsleven daarom vraagt

[0:09:51] of andere, of spelers in het maatschappelijk middenveld

[0:09:54] Vaak zijn het lidstaten die daarom hebben gevraagd.

[0:09:58] Soms vloeit dat voort uit een analyse die de Europese Commissie zelf heeft uitgevoerd

[0:10:05] over waar de mogelijkheden liggen wat betreft handel.

[0:10:11] Binnen de Europese Commissie wordt er dan een taskforce opgericht

[0:10:16] waarbij verschillende directoraten, generaal en diensten betrokken zijn.

[0:10:25] Er wordt een impact assessment, impact analyse uitgevoerd,

[0:10:30] die ook moet worden gepubliceerd.

[0:10:34] Daarbij wordt gekeken naar de economische impact van handelsakkoorden,

[0:10:38] maar ook andere soorten impacten, met name wat betreft duurzaamheid.

[0:10:43] Er vindt een openbare raadpleging plaats.

[0:10:47] Een gedeelte daarvan is online,

[0:10:49] waarbij burgers en andere partijen twaalf weken hebben

[0:10:52] om opmerkingen te maken.

[0:10:56] En er vinden verkennende gesprekken plaats

[0:11:01] met het derde land waarmee we eventueel een onderhandeling zouden willen starten

[0:11:08] om te kijken of er een basis is om een dergelijk akkoord te onderhandelen.

[0:11:16] En vervolgens is het de commissie die naar de Raad

[0:11:19] dat een onderhandelingsmandaat concept onderhandelingsrichtlijnen stuurt.

[0:11:29] Dit hele proces kan twee tot drie jaar duren.

[0:11:33] Om het voorbeeld te geven van het handelsakkoord dat wij met Nieuw-Zeeland hebben onderhandeld.

[0:11:40] In oktober 2015 heeft de commissie haar intentie kenbaar gemaakt

[0:11:45] met Nieuw-Zeeland een handelsverdrag te onderhandelen.

[0:11:49] Ongeveer twee jaar later heeft de commissie

[0:11:53] conceptonderhandelingsrichtlijnen naar de Raad gestuurd.

[0:11:56] En vervolgens heeft het nog een jaar geduurd voordat de Raad onderhandelingsrichtlijnen heeft aangenomen.

[0:12:02] En toen kon het onderhandelingsproces beginnen.

[0:12:09] Nu, de onderhandelingen zelf, die kunnen dus beginnen als er een onderhandelingsmandaat ligt

[0:12:16] van de lidstaten van de Raad van de EU.

[0:12:24] Wat u hier ziet is de rol van de verschillende instellingen.

[0:12:29] De Europese Commissie speelt een centrale rol omdat het bevoegd is met de onderhandelingen zelf.

[0:12:39] Het benoemt een hoofdonderhandelaar, een chief negotiator en vormt een onderhandelingsteam met ambtenaren van de Europese Commissie,

[0:12:48] van, in principe, van DG Trade.

[0:12:52] Er worden werkgroepen vastgesteld

[0:12:55] voor de verschillende hoofdstukken van de onderhandelingen.

[0:13:00] Met het betreffende derde land

[0:13:02] worden de onderhandelingsmodaliteiten afgesproken, gewoon heel praktisch.

[0:13:07] Wanneer worden er teksten uitgewisseld? Wat is de onderhandelingstaal?

[0:13:12] Dat is niet altijd Engels.

[0:13:14] Hoe gaan we om met transparantie?

[0:13:19] Wanneer vinden onderhandelingsrondes plaats, wat is de frequentie, wat is de locatie?

[0:13:27] En zodra dat is afgesproken, kunnen de onderhandelingen beginnen.

[0:13:33] En wat daarbij heel belangrijk is, is dat er constant een wisselwerking, uitwisseling is met de Raad van de EU en ook met het Europees Parlement.

[0:13:45] Met de Raad van de EU vinden in principe bijna wekelijks vergaderingen plaats over handel

[0:13:52] in verschillende configuraties, maar er zal later meer over worden gezegd.

[0:13:59] Het Europees Parlement wordt ook altijd ingelicht als er informatie wordt verstuurd naar de

[0:14:10] Raad van de EU.

[0:14:11] Er zijn ook verschillende aparte discussies in het Europees Parlement.

[0:14:13] en ook dat zal worden toegelicht door de andere sprekers.

[0:14:20] Daarnaast is het zo dat gedurende het hele onderhandelingsproces

[0:14:25] er interactie is met het maatschappelijk middenveld

[0:14:30] op verschillende manieren.

[0:14:32] Voor ieder handelsakkoord wordt een domestic advisory group opgericht.

[0:14:40] Er zitten verschillende vertegenwoordigers.

[0:14:45] Er zit altijd de vakbeweging in.

[0:14:48] Er zitten NGOs in.

[0:14:49] Er zitten bedrijven in.

[0:14:51] En die volgen het hele onderhandelingsproces.

[0:14:58] Die geven ook commentaar op onderhandelingsvoorstellen van de commissie.

[0:15:06] ook de verschillende onderhandelingsrondes worden met hen besproken.

[0:15:14] Daarnaast zijn er ook regelmatig civil society meetings over handel die op zich losstaan van specifieke onderhandelingen,

[0:15:23] maar die wel te maken hebben met onderhandelingen in het algemeen.

[0:15:27] en de commissie organiseert jaarlijks zeker twintig,

[0:15:34] meestal meer dan twintig van dat soort meetings

[0:15:38] waarvoor mensen zich kunnen, en instellingen, bedrijven zich kunnen inschrijven.

[0:15:46] Wat ook wordt getracht, is gedurende het hele onderhandelingsproces

[0:15:51] zo transparant mogelijk te zijn.

[0:15:53] Er is veel verandering geweest in de laatste jaren

[0:16:00] om de transparantie te verhogen.

[0:16:04] Alle onderhandelingsteksten van de EU worden gepubliceerd

[0:16:09] op de website van de Europese Commissie.

[0:16:12] Er worden rapporten opgesteld na iedere onderhandelingsronde

[0:16:16] die ook worden gepubliceerd.

[0:16:19] Het is niet zo dat wij alles publiceren, omdat dat soms het onderhandelingsproces kan verstoren.

[0:16:25] En wat met name niet wordt gepubliceerd, zijn de tekstvoorstellen van de onderhandelingspartner.

[0:16:33] En dat is normaal gesproken ook op verzoek van de onderhandelingspartner.

[0:16:41] Komt u... Hoe lang heeft u nog nodig?

[0:16:44] Dit waren vijftien minuten.

[0:16:45] Oh, dit waren vijftien minuten?

[0:16:46] Ik heb denk ik nog een paar minuten nodig.

[0:16:49] Een paar minuten, ja. Graag.

[0:16:52] Heel praktisch. Hoe zien onderhandelingen eruit?

[0:16:57] Hier ziet u een schema van een onderhandelingsronde, de agenda.

[0:17:02] Dit zijn de verschillende hoofdstukken.

[0:17:05] En u ziet dat op een dag, tijdens een onderhandelingsronde,

[0:17:09] zijn er normaal gesproken zes, zeven werkgroepen

[0:17:15] die in parallel aan het onderhandelen zijn.

[0:17:19] Hoe wordt praktisch onderhandeld?

[0:17:22] Misschien is het handig om je een voorbeeld te geven

[0:17:24] van hoe het er in de werkelijkheid, in de praktijk, uitziet.

[0:17:29] Dit is een onderhandelingstekst. Hier ziet u vier kleuren.

[0:17:33] Soms zijn het er meer.

[0:17:35] Hier in dit geval is de blauwe kleur voorstellen van de EU.

[0:17:40] De rode kleur van de onderhandelingspartner.

[0:17:42] De groene kleur, dat is een mogelijke compromis tekst

[0:17:45] waar nog over geraadpleegd moet worden.

[0:17:48] en de zwarte kleur is tekst die men overeengekomen is.

[0:17:54] In dit geval zijn dit een paar woorden.

[0:17:59] Dus dit is gewoon om een idee te geven hoe het in de praktijk in zijn werking gaat.

[0:18:07] Tot slot, als een akkoord wordt gesloten met een partner,

[0:18:12] dan moet het uiteraard worden goedgekeurd door de Raad van het Europese Parlement.

[0:18:16] En dan begint voor de commissie, als dat gebeurt, het proces van de implementeren van handelsakkoorden.

[0:18:23] Daar is minder aandacht voor, maar dat is uiteraard een heel belangrijke fase, ook met betrekking tot deze handelsakkoorden.

[0:18:35] Dus ik hoop dat ik heb kunnen toelichten als het gaat om de vraag, how dare you,

[0:18:42] hoe de commissie omgaat met dit soort akkoorden

[0:18:49] en dat het alleen maar onderhandelt op basis van duidelijke richtlijnen

[0:18:53] die worden gegeven door lidstaten

[0:18:55] onder toezicht van lidstaten, parlement, maatschappelijk middenveld

[0:19:00] en uiteindelijk met de goedkeuring als er een akkoord is gesloten.

[0:19:04] Dank u wel voor uw aandacht.

[0:19:06] Dank u wel.

[0:19:07] Als we die kleuren zien, dan snappen we ook dat het een tijdje kan duren

[0:19:09] voordat er dan een handelsakkoord ligt.

[0:19:12] Meneer Klaassen, met uw introductie.

[0:19:14] Ga u gang.

[0:19:18] Dank u wel, voorzitter.

[0:19:20] Dank u wel ook weer voor de uitnodiging natuurlijk.

[0:19:24] Ik ga meteen even door naar de eerste slide.

[0:19:27] Deze heeft u overigens eerder gezien.

[0:19:29] Heel kort om nog even in herinnering te roepen

[0:19:32] dat de EU-handelspolitiek natuurlijk meer is dan alleen maar handelsverdragen.

[0:19:36] Dus we focussen nu heel erg op het bilaterale aspect.

[0:19:39] We hebben natuurlijk ook een WTO-agenda en een agenda,

[0:19:44] de inzet van de Trade Toolbox, dus handelsdefensieve maatregelen bijvoorbeeld.

[0:19:49] En ik zeg dat ook even omdat er heel veel aandacht gaat naar handelsdragen,

[0:19:52] dat is ook heel begrijpelijk,

[0:19:55] maar er gebeuren ook heel veel dingen in het handelsdomein

[0:19:58] waar weer heel andere processen gelden en ook heel andere besluitvormingsprocedures.

[0:20:02] Bijvoorbeeld als het gaat om handelsdefensieve maatregelen,

[0:20:05] dan werken we gewoon op basis van een QMV van de Raad, bijvoorbeeld.

[0:20:10] Dus dat is een gekwalificeerde meerderheid.

[0:20:13] Nee, maar de Kamerleden kennen de term QMV...

[0:20:17] Nou ja, nu wel. Nu kennen ze.

[0:20:19] De Qualified Majority Vote, een gekwalificeerde meerderheid.

[0:20:22] Gaan we graag. Ja. Even kijken.

[0:20:24] Nou, dus ik zal vanavond ingaan op het proces rond handelsakkoorden,

[0:20:28] bezien vanuit de Raad en natuurlijk vanuit Nederland

[0:20:31] als een van de 27 lidstaten die samen de Raad vormen.

[0:20:36] Dus dat is het logo in het midden.

[0:20:38] Ze lijken inderdaad heel erg op elkaar.

[0:20:41] Maar goed, het logo van het Europese Parlement geeft natuurlijk een vergaderzaal weer.

[0:20:45] Van de Raad, dat lijkt een beetje op het Europa-gebouw.

[0:20:49] En de collectie...

[0:20:51] Perlémon.

[0:20:53] Ja, dus dat zijn wat gebouwen in Brussel.

[0:20:55] Maar goed, de logo's die...

[0:20:57] Nou goed, om het toch inderdaad lastig uit elkaar te halen.

[0:21:00] Nou, net, mijn collega zei het al, mijn buurman,

[0:21:04] de gemeenschappelijke handelsbeleid is een exclusieve bevoegdheid

[0:21:06] van de Europese Unie.

[0:21:08] Daarom speelt de commissie een belangrijke rol

[0:21:10] als onderhandelaar, als uitvoerder,

[0:21:12] als externe vertegenwoordiger van de Europese Unie.

[0:21:15] De Raad, de lidstaten spelen ook een belangrijke rol,

[0:21:18] met name natuurlijk in het vaststellen van het mandaat,

[0:21:23] het meesturen op de onderhandelingen, de goedkeuring.

[0:21:27] En ook bij de implementatie proberen wij een vinger aan de pols te houden.

[0:21:33] Mijn buurman zegt ook al, de Europese Unie heeft een uitgebreid netwerk van handelsakkoorden,

[0:21:40] meer dan andere grote spelers economisch gezien.

[0:21:44] Speciaal aardig om op te merken dat inmiddels ongeveer 44% van de Europese handel plaatsvindt

[0:21:50] met landen waar we een handelsakkoord mee hebben, en die andere 56% is dus puur op basis

[0:21:55] van WTO-regels. Even kijken, dan ga ik het een en ander zeggen over het proces.

[0:22:05] Dan beginnen we eventjes bij de verkenningsfase. Ik heb het net ook al even aangehaald door de

[0:22:08] heren Verheijden. Een zogenaamde scoping-exercise wordt tegenwoordig vaak door de Europese Commissie

[0:22:13] gedaan. Dat is in beginsel heel erg een proces dat de Europese Commissie doet. Dat wordt altijd

[0:22:19] wel met de lidstaten besproken, maar in beginsel vereist dat verder geen goedkeuring van de Raad.

[0:22:25] Dat verandert bij de mandaatsverlening.

[0:22:30] Daar komt een voorstel van de commissie en de Raad vergadert daarover, die onderhandelt daarover.

[0:22:37] Dus de lidstaten onderhandelen met elkaar over de inhoud van dat mandaat.

[0:22:40] Waar moeten de accenten liggen? Wat moet erin? Wat moet er niet in? Wat zijn de rode lijnen?

[0:22:45] En dat kan soms best lang duren.

[0:22:47] Dus een jaar is niet ongebruikelijk om zo'n mandaat binnen de Raad dan helemaal vast te stellen.

[0:22:54] en Nederland uiteraard praat daarover mee.

[0:22:59] Tegenwoordig is het zo dat de commissie de voorstellen voor mandaten openbaar maakt.

[0:23:04] Dat gebeurt sinds 2017, mede onder druk van Nederland overigens.

[0:23:09] En dat betekent ook dat, omdat het een openbaar commissievoorstel is,

[0:23:12] wij hier in Nederland, dat het kabinet aan de Kamer

[0:23:16] een appreciatie stuurt van dat mandaatsvoorstel.

[0:23:19] Dus in het geval van Nieuw-Zeeland en Australië,

[0:23:22] onder handeling die zijn begonnen na 2017, heeft de Kamer een BNC-fichier ontvangen

[0:23:26] waarin staat waar Nederland wat kabinet op wil gaan inzetten.

[0:23:32] Ik zei net al even transparantie. Nederland met twee andere lidstaten is

[0:23:36] een beetje een Benelux-project geweest. Wij zijn de drie kampioenen van de

[0:23:40] transparantie, dus met name naar Nederland hebben we in het verleden echt heel hard

[0:23:44] ingezet op het publiceren van die mandaten en ook op zoveel mogelijk

[0:23:47] transparantie in de onderhandelingen. En dan kom ik bij de volgende slide,

[0:23:52] de onderhandelingen zelf, nou ik denk dat werd dat heel mooi in beeld gebracht. Het is de commissie

[0:23:58] die onderhandelt, die tekstvoorstellen inbrengt, die marktoegangsbiedingen voorstelt. De commissie

[0:24:08] die informeert het Europese parlement daarover en consulteert de raad daarover. En die consultaties

[0:24:20] Die zijn ook vastgelegd in de EU-verdrag.

[0:24:24] In het verdrag van de werking van de Europese Unie staat

[0:24:27] dat de commissie regelmatig met de Raad moet consulteren.

[0:24:31] Daar is een speciaal comité voor het Trade Policy Committee,

[0:24:34] het handelspolitiek comité, dat in beginsel wekelijks vergadert.

[0:24:38] In Brussel zijn er ook allerlei gespecialiseerde werkgroepen.

[0:24:43] Dat betekent dat er eigenlijk een constante stroom van informatie

[0:24:47] en gedachtenvorming is tussen de commissie en de Raad.

[0:24:52] Nou, wat betekent dat nou voor ons, voor Nederland?

[0:24:54] Nou, dat wij in principe als de commissie...

[0:24:59] Dat we natuurlijk A van de commissie terugkoppeling krijgen

[0:25:01] van onderhandelingsgronden, dat er gezamenlijk wordt vooruitgeblikt,

[0:25:06] dat wij ook de kans hebben om onderhandelingsteksten te beoordelen

[0:25:14] en dat wij ook in ieder geval input geven

[0:25:18] op markttoegangsbiedingen van de Europese Commissie.

[0:25:21] Uiteindelijk is het wel zo dat de Commissie op basis van het mandaat onderhandelt.

[0:25:25] Dus de Commissie luistert goed naar de lidstaten,

[0:25:27] maar neemt natuurlijk ook eigen verantwoordelijkheid in de zin van...

[0:25:30] ...ja, we moeten de onderhandelingen vooruitbrengen.

[0:25:32] Sommige dingen werken wel, sommige dingen werken niet.

[0:25:34] En uiteindelijk heeft natuurlijk de Raad ook een ja- of nee-stem...

[0:25:37] ...aan het einde van het proces.

[0:25:39] Dus het is een consultatie op al die onderhandelingen.

[0:25:45] Nou, misschien om een paar voorbeelden te geven van Nederlandse input.

[0:25:49] Bij de onderhandelingen rond het Nieuw-Zeeland-akkoord

[0:25:52] hebben wij heel specifiek gekeken naar het markttoegangsbod.

[0:25:57] Daar hebben we bijvoorbeeld ingezet op iets wat van Nederland altijd gevoelig ligt.

[0:26:02] Dat is markttoegang voor pluimveevlees en voor eieren, dus pluimveeproducten.

[0:26:08] Dus dat is typisch iets waar wij aan de commissie meegeven van...

[0:26:12] het aan Nieuw-Zeeland te geven, kortom, graag zo klein mogelijk.

[0:26:16] Plus, dat hebben we ook verbonden aan voorwaarden, namelijk dat Nieuws-Heiland alle onverrijkte

[0:26:22] kooien moet uitfaceren voordat dit kwotum daadwerkelijk door Nieuws-Heiland benut kan worden.

[0:26:28] Dus dat is een voorbeeld van waar wij dan een productiestandaard koppelen aan een stukje

[0:26:36] extra markttoegang.

[0:26:38] En hoe je heel bewust staat, je Kamer heeft altijd heel veel aandacht voor dierenwelzijn

[0:26:42] in relatie tot markttoegang.

[0:26:45] Dat is nou iets waar wij dan proberen om ook echt concreet iets in de onderhandelingen in te brengen.

[0:26:49] In dit geval is dat dus ook gelukt.

[0:26:52] Een ander voorbeeld is misschien het akkoord met Chili.

[0:26:55] Ook daar zitten voor Nederland landbouwgevoeligheden waar wij veel aandacht aan hebben besteed richting de commissie.

[0:27:00] Maar bijvoorbeeld ook een hoofdstuk over handel en gender is ook zo'n iets waar Nederland voorstellen heeft gedaan richting de commissie.

[0:27:09] En misschien wat breder het Nederlands-Franse non-paper over trade and sustainable development

[0:27:13] met eigenlijk across the board voorstellen voor de duurzaamheidshoofdstukken van de handelsakkoorden.

[0:27:17] Dat is ook iets waar veel aandacht heeft gekregen in Brussel en waar er veel over is gegaan de laatste jaren.

[0:27:28] Even kijken, even in de war met mijn eigen slides.

[0:27:35] Daar gaan we. Op een gegeven moment is natuurlijk een akkoord uit onderhandeld

[0:27:41] en dan komen we in de goedkeuringsfase.

[0:27:46] En waar het hier in de Kamer ook natuurlijk wel vaak over gaat,

[0:27:49] er zijn zogenaamde EU-only-akkoorden en er zijn gemengde akkoorden.

[0:27:52] De inhoud bepaalt de aard van die akkoorden.

[0:27:56] Bij een EU-only-akkoord, dat betekent dat de inhoud van het akkoord

[0:28:00] volledig zich bevindt binnen de exclusieve competentie van de Europese Unie.

[0:28:04] Dat betekent dat de besluitvorming aan de Europese instelling is,

[0:28:09] dus aan de commissie die het voorstel doet om hun akkoorden te sluiten,

[0:28:12] aan de Raad die dat moet goedkeuren en aan het Europese parlement

[0:28:15] dat daar ook mee moet instemmen.

[0:28:17] Bij gemengde akkoorden, dus akkoorden waar ook nog stukjes in zitten

[0:28:21] die de bevoegdheid van de lidstaten betreffen,

[0:28:23] dient naast het Europese goedkeuringsproces

[0:28:28] ook sprake te zijn van nationale ratificaties.

[0:28:32] CETA is een voorbeeld van een gemengd verdrag,

[0:28:33] omdat daar een aantal dingen in staan over investeringsbescherming

[0:28:37] die nog op het terrein of in ieder geval gedeelde bevoegdheden zijn

[0:28:39] met de lidstaten.

[0:28:41] In mei 2017 is er een uitspraak geweest van het Europese Hof, de zogenaamde Singapore-case,

[0:28:48] de Singapore-uitspraak, die ging over het Singapore-akkoord, maar goed, wij gaan ervan uit dat als het Hof

[0:28:55] iets vindt van het Singapore-akkoord, tot dezelfde conclusie zullen komen bij andere akkoorden.

[0:29:00] Dus in het beginsel heeft het Hof hier verduidelijkt hoe is nou precies die bevoegdheidsverdeling

[0:29:04] bij handelsverdragen en investeringsverdragen tussen de Europese Unie en de lidstaten.

[0:29:12] Wat ik ook toch belangrijk is om hier nog eens in herinnering te roepen dat ook bij EU-only

[0:29:16] verdragen blijft gewoon staan. Het is de Raad die besluit. Binnen de Raad is Nederland

[0:29:23] vertegenwoordigd. En dat betekent dus ook dat Nederland over alles wat Nederland in de Raad

[0:29:27] doet, wordt verantwoording afgelegd aan de Kamer, aan de Tweede Kamer. Dus ook als Nederland

[0:29:34] instemt met het verdrag met de Zeeland, krijgt de Kamer van ons een appreciatie, kan daar een

[0:29:38] discussie, een debat over plaatsvinden, kan de Kamer daar opdrachten meegeven aan het kabinet.

[0:29:44] Dus EU-only wil niet zeggen geen rol voor Nederland,

[0:29:47] in tegendeel, en dus ook een rol voor uw Kamer.

[0:29:54] Dan misschien aardig om toch een rijtje recente EU-handelsakkoorden in herinnering te roepen.

[0:30:01] Dus u ziet afgelopen vijf jaar zijn er zeven nieuwe handelsverdragen bijgekomen.

[0:30:07] Het zijn allemaal EU-only-akkoorden waar veel informatie over is gedeeld met de Tweede Kamer.

[0:30:19] De enige die in het rijtje ontbreekt is CETA, waar de Nederlandse ratificatieproces zich

[0:30:25] in deze periode heeft voltrokken.

[0:30:28] Die is al in 2016 ondertekend, daarom staat hij niet in dit rijtje.

[0:30:31] Maar om even te laten zien, een groot aantal EU-only-akkoorden die we de laatste jaren hebben goedgekeurd

[0:30:39] en die inmiddels bijna allemaal, geloof ik zelfs, in werking zijn.

[0:30:47] Zoals ik al zei, de inhoud van de akkoorden bepaalt of ze wel of niet EU-only zijn.

[0:30:53] En ook bij deze EU-only-akkoorden is er dus een hele grote informatiestroom richting uw Kamer.

[0:30:57] Dus voor deze akkoorden ontvangt u een kabinetsappreciatie

[0:31:00] waarin eigenlijk uitgebreid wordt ingegaan op wat staat er in dat akkoord,

[0:31:05] de voordelen ervan, de mogelijke nadelen ervan,

[0:31:08] hoe dat eventueel te mitigeren is enzovoort.

[0:31:10] Dus dat is echt per akkoord.

[0:31:13] En wordt dus ook door uw Kamer over het algemeen op die manier geagendeerd.

[0:31:17] Daarnaast krijgt u ieder kwartaal of in ieder geval vier keer per jaar

[0:31:20] een geannoteerde agenda voor de RBZ-handel.

[0:31:22] Daar zit ook altijd een bijlage bij met een overzicht van waar staan we met alle lopende onderhandelingen.

[0:31:29] Dat is een hele lange lijst met heel veel informatie.

[0:31:32] Die we dus ieder kwartaal vier keer per jaar updaten en met de Kamer delen.

[0:31:40] En uiteraard zijn er de commissiedebatten en uiteraard zijn er de Kamervragen die allemaal uiteraard worden beantwoord.

[0:31:49] Ik had een paar voorbeelden van hoe uw Kamer daar dan soms invloed op heeft.

[0:31:58] Bijvoorbeeld bij de goedkeuring van het akkoord met Vietnam zijn er Kamermoties aangenomen

[0:32:05] die er onder andere toe hebben geleid dat Nederland een aantal verklaren nog heeft gevoegd

[0:32:11] bij de Nederlandse instemming met dat akkoord over de ratificatie van fundamentele ILO-proventies.

[0:32:16] Dat is ook een typisch onderwerp waar we bij de implementatie extra op letten,

[0:32:21] richting de commissie.

[0:32:26] Ik heb hier nog een keer een dwars tot snede hetzelfde verhaal,

[0:32:29] maar dan even specifiek toegespitst op het akkoord met Nieuw-Zeeland,

[0:32:33] om het nog een keer samen te vatten.

[0:32:36] De onderhandelingen zijn gestart in 2018.

[0:32:39] Er is vier jaar onderhandeld ongeveer.

[0:32:42] In 2023 is er een raadsbesluit, eerst natuurlijk door de Commissie voorgesteld,

[0:32:48] voorgezegd Nederland daarmee ingestemd, nadat uw Kamer daar natuurlijk een appreciatie van heeft ontvangen

[0:32:55] en dat ook is besproken, nadat het akkoord is ondertekend.

[0:33:00] Vervolgens volgt dan de consent, de goedkeuring, de instemming van het Europese parlement.

[0:33:06] Dan is het de Raad die formeel het besluit neemt tot het sluiten van het akkoord.

[0:33:12] Dat moet uiteraard ook de verdragspartij doen, Nieuw-Zeeland, en pas dan kan het akkoord

[0:33:19] in werking treden.

[0:33:21] Nog een paar woorden van mijn kant over implementatie, voordat ik de voorzitter krijg nog veel ruimte

[0:33:27] zie ik.

[0:33:28] Het gaat goed.

[0:33:31] Heel veel aandacht natuurlijk voor de onderhandelingen van akkoorden.

[0:33:35] Eigenlijk is de inwerking tussen de implementatie minstens zo belangrijk.

[0:33:40] Dat is het moment dat die handelsrelatie zich echt gaat verdiepen.

[0:33:43] Dat die lagere tarieven worden ingefaseerd.

[0:33:47] En we proberen ook bij de implementatie steeds alert te blijven van...

[0:33:52] ...levert dit akkoord nou op wat wij graag willen dat het oplevert.

[0:33:57] Dus als er nieuwe handelsbelemmeringen ontstaan...

[0:33:58] ...dan kunnen die besproken worden tussen de vertragspartijen.

[0:34:00] Dan kunnen we met de commissie in gesprek van...

[0:34:01] ...nou, we hebben een aantal specifieke handelsbelemmeringen...

[0:34:03] die we vanuit Nederland zien. Doe daar iets aan. Gebruik dat verdrag. Gebruik ook de dialoog

[0:34:09] en de structuren van dat verdrag. Dus ook daar heeft de Raad en dus de lidstaten hebben daar weer

[0:34:15] een rol om de commissie voedend te blijven voeden met informatie over waar wij denken dat de implementatie

[0:34:21] beter kan. Soms is er iets te besluiten. Dat is ook een altijd een groot discussiepunt. Er zijn

[0:34:28] natuurlijk verdragscommitees die zien in principe toe om de goede implementatie van dat verdrag. Moet

[0:34:32] Moet daar iets besloten worden, dan is het de Commissie die namens de Unie instemt of niet,

[0:34:37] uiteraard, in zo'n verdragskomitee, maar daar is altijd een raadsbesluit vooraf

[0:34:42] vernodigd van de Raad.

[0:34:45] Dus een voorbeeld is dat onder CETA wordt overgegaan tot wederzijdsherkenning

[0:34:52] van beroepskwalificaties voor architecten.

[0:34:55] Dat is dan typisch zoiets, dat vereist een besluit in het verdragskomitee,

[0:34:59] Dat vereist een voorafgaand besluit van de Raad om de commissie te mandateren

[0:35:03] om dat te doen en ook daarover heeft uw Kamer dan weer eerst voor het kabinet

[0:35:08] een brief gekregen waarin we uitleggen wat er staat te gebeuren en wat het kabinet

[0:35:13] voornemens is te doen. Deze brief is van september 2022.

[0:35:16] U krijgt binnenkort weer zo'n brief van ons die gaat dan over de rol van het NKB

[0:35:20] in het investeerde staatsgeschillenbestekingssysteem onder CETA.

[0:35:24] Dus we proberen steeds iedere keer als zo'n besluit zich aandient

[0:35:26] de Kamer daar tijdig over te informeren.

[0:35:29] Een brief is een aantocht, iets om naar uit te kijken.

[0:35:33] Tot slot, nog wat informatie.

[0:35:36] Websites zijn, ook bij het grifje natuurlijk, bekend.

[0:35:38] E-trade-website van de commissie, moet ik daar natuurlijk bij zeggen.

[0:35:41] Heel veel informatie over handelsakkoorden en wat er allemaal gebeurt.

[0:35:44] Access to markets is wat concreter, is met name ook voor bedrijfsleven,

[0:35:48] ook voor het maatschappelijk middenveld breder interessant.

[0:35:51] Het gaat heel concreet over handelsbewebberingen,

[0:35:54] maar ook over de andere afspraken in het handelsakkoord.

[0:35:57] En tot slot, gisteren is de Eurobarometer gepubliceerd over handel.

[0:36:00] Iedere vijf jaar, tenminste, de vorige was vijf jaar geleden.

[0:36:04] Dat is toch, denk ik, heel erg de moeite waard om daar eens naar te kijken.

[0:36:07] Er zijn duizend en één Nederlanders geïnterviewd, naast natuurlijk heel veel andere EU-ingezetende.

[0:36:13] Wat je eigenlijk ziet in die Eurobarometer, maar ik zou zeggen, ga vooral zelf op die website kijken.

[0:36:19] Dat er heel veel steun is in Europa voor het Europese handelsbeleid.

[0:36:22] Vooral ook voor het feit dat Europa daar effectiever is dan de lidstaten individueel zouden zijn.

[0:36:28] En wat ook opvalt is dat die steun in Nederland het allerhoogste is van alle lidstaten.

[0:36:33] En dat 90% van de in 2001 geïnterviewde Nederlanders, steekproef uiteraard,

[0:36:39] graag ziet dat Europa dit doet in plaats van de lidstaten.

[0:36:43] Dus nou ja, ik vind het toch aardig, ik wilde u daar in ieder geval even op wijzen,

[0:36:45] ik vind het toch aardig om daar even op te rassen, duinen.

[0:36:48] Dat is een beetje reclame voor de eurobaan, weet je.

[0:36:50] En daarmee gaan we naar de volgende sprake.

[0:36:52] We gaan de leden ongetwijfeld doen. Dank u wel voor uw presentatie.

[0:36:55] Dan gaan we snel door met de heer Pijnenburg. Geugen.

[0:37:12] Mijn naam is Leon Pijnenburg. Dank u wel, voorzitter.

[0:37:15] Ik werk voor de Commissie Buitenlandse Handel, International Trade Committee.

[0:37:20] Daarom heet het INTA.

[0:37:22] Voor het Europees Parlement, een van de twintig parlementaire commissies...

[0:37:27] ...die dus de wetsvoorstellen bekijken.

[0:37:30] Net als heer Parlement, parlementaire commissies, maar dat is vrij duidelijk verder.

[0:37:34] Ik wil met jullie heel kort even snel ingaan op de bevoegdheden van het Europese Parlement,

[0:37:43] kort iets zeggen over het EU-handelsbeleid, de besluitvorming rond EU-handelverdragen,

[0:37:49] iets zeggen over de Parlementaire Commissie, de maak van werk die het handelsbeleid van

[0:37:54] de Europese Unie mee vormgeeft, en dan de instrumenten van het Europese Parlement in zaken van de besluitvorming.

[0:38:01] Ik denk, wacht even hoor, sorry.

[0:38:06] Waarschijnlijk hoef ik daar niet veel over te vertellen, maar ik denk dat ik het toch maar even snel doe.

[0:38:09] Het is meer het algemene. Het Europese parlement is samen met de Raad,

[0:38:13] sinds de Lissabon-verdrag, medewetgever in gewone wetgeving en procedure,

[0:38:18] wat eigenlijk 80 procent van de wetgeving van de Europese Unie betreft.

[0:38:22] Dus dat is niet zomaar iets.

[0:38:25] Daar is ook bij de medebeslissing over de Europese begroting,

[0:38:31] want uiteindelijk de financiënbeheerder heeft een belangrijke zeggenschap,

[0:38:37] de instemming van handelsakkoorden zit daar ook in.

[0:38:41] En dan is er natuurlijk algemeen ook de politieke controle op de Europese Commissie,

[0:38:44] de benoeming van de commissievoorzitter, wat nu gaande is.

[0:38:49] Maar ook de horensitting met de leden van de commissie en ook dan de eventuele politieke censuur.

[0:39:01] Het ontslag van de Europese Commissie mochten ze niet functioneren.

[0:39:04] In de praktijk is het zelfs zo dat individuele commissarissen door de commissievoorzitter worden vervangen

[0:39:11] als het Europees Parlement aangeeft dat het niet functioneert.

[0:39:17] De Unie werkt natuurlijk via de verdragen, maar in de praktijk kun je politiek dat nog oprekken.

[0:39:24] EU-handelsbeleid, daar is al veel over verteld, dus ik hoef daar niet uitgebreid over te spreken, denk ik.

[0:39:33] Wat ik al zei, wat verteld is, dus eigenlijk moet ik dit allemaal niet bespreken.

[0:39:38] Dat hebben we allemaal al gedaan, denk ik.

[0:39:41] Is het oké dat ik dat oversla?

[0:39:43] Het leek me handig.

[0:39:47] Dit ook, dat is dus inderdaad het verdragsartikel dat zegt dat de Europese Unie de opdracht heeft

[0:39:54] om de wereldhandel verder te liberaliseren.

[0:40:00] Deze tekst kennen we ook, dit ook.

[0:40:03] Dus nu ga ik dus stapsgewijs de besluitvormingsprocedures door en daar geef ik aan wat de rol van het

[0:40:11] Europees Parlement is. Wat overeens bekend is, we zeggen dat de Europese Commissie het voorstel doet,

[0:40:18] de Raad het mandaat geeft, de Commissie onderhandelt en de Raad en het Parlement uiteindelijk instemmen

[0:40:24] en dan de uitvoering door de Commissie doet, maar dat hadden we ook al gezien. De Commissie

[0:40:29] Buitenlands Handel, die is verantwoordelijk, die heeft als opdracht om namens het Europees

[0:40:36] De financiëleconomische en handelsbetrekking met derde landen te bezien.

[0:40:45] Ook de handeltarieven, de importtarieven die de Europese Unie stelt.

[0:40:51] Ook de...

[0:40:53] Sorry, ik pak het maar even bij, dat ik ze allemaal paraat heb.

[0:40:57] Dat ik ze allemaal juist zeg.

[0:40:58] Daar is ook bij...

[0:41:00] Sorry, dat is niet zo handig van me.

[0:41:03] De relaties met instale organisaties, zoals de WTO.

[0:41:08] En ook, ik weet dat jullie ook met hand met ontwikkelingssamenwerking bezig zijn.

[0:41:13] Dat doen wij niet.

[0:41:14] Wij beperken ons tot handelsbeleid en wij hebben een aparte commissie bij ontwikkelingssamenwerking.

[0:41:20] Dus die gaat zich daarmee bezig.

[0:41:21] Natuurlijk, als er handelsakkoorden zijn met Afrika, bijvoorbeeld de Europese samenwerkingsakkoorden,

[0:41:29] dan komen die wel bij ons.

[0:41:31] maar meer het autonoom beleid, dat doet dus de Commissie Buitenlandse Ontwikkelingssamenwerking.

[0:41:41] Vervolgens kan ik over de Commissie Buitenlandse Handels zeggen dat we 43 leden hebben op het moment.

[0:41:47] Dat moet nog worden herbevestigd door de plenaire vergadering op 16 juli.

[0:41:54] Als het parlement weer in zitting komt, dan vindt de eerste plenaire vergadering plaats.

[0:41:58] Dan wordt ook de commissievoorzitter, die op dit moment Bernd Lange,

[0:42:04] die er al tien jaar zit, die kan opnieuw hebben bevestigd worden

[0:42:07] tijdens de Constitutieve Vergadering op 23 juli,

[0:42:13] maar dat is nog niet helemaal zeker of dat gebeurt.

[0:42:23] Kijken, dan...

[0:42:24] Alle vergaderingen van het Europese Parlement zijn publiek.

[0:42:29] Dus alles kan worden gevolgd door iedereen en al die commissievergaderingen is wel,

[0:42:33] behalve de monitoring groups.

[0:42:35] Dat is een nieuw concept.

[0:42:37] Dat zijn vergaderingen, we hebben per onderhandeling, onderhandelingen die plaatsvinden,

[0:42:42] of eigenlijk relaties met derde landen in het algemeen.

[0:42:45] We hebben 38 monitoring groups als Inter.

[0:42:49] En dat is eigenlijk een kleine afspiegeling van de Commissie Buitenlandse Handel, van Inter.

[0:42:57] Daarin zit een standing rapporteur, dat is dus iemand die de appointment is voor een akkoord.

[0:43:07] Als er bijvoorbeeld een relatie met de Verenigde Staten is, dan is daar één persoon die het woord voert namens het Europees Parlement.

[0:43:15] Maar we hebben ook altijd shadows, dus dat zijn dan... Van de andere fracties hebben we ook iemand die dat mee volgt.

[0:43:24] Daar zijn alle leden van Inter welkom.

[0:43:27] Maar die vergaderingen gebeuren achter gesloten deuren,

[0:43:30] omdat daar ook alle stukken van de Europese Commissie worden besproken.

[0:43:36] Die ook, zoals we gehoord hadden, zowel de Commissie als het...

[0:43:41] De Commissie stuurt zowel alle documenten naar de Tweede Politiecommittee als naar Inter.

[0:43:47] Die documenten zijn niet publiek, dus wij kunnen die vergadering ook niet publiek hebben.

[0:43:52] Maar op die manier zijn we wel goed geïnformeerd...

[0:43:54] en kunnen we wel je vertrouwen met de commissie over spreken...

[0:43:58] en zowel onze standpunten meegeven.

[0:44:01] Die monitoringgroups zijn al gaande voordat de onderhandelingen beginnen.

[0:44:08] Die zijn permanent operationeel.

[0:44:11] Die worden nu gecreëerd straks bij de eerste vergadering...

[0:44:16] van de Commissie voor Buitenlands Handel op 23 januari.

[0:44:20] Dan wordt er al gezegd van we gaan weer opnieuw die molfing groups creëren.

[0:44:25] Dat moet nog besloten worden, maar dat is waarschijnlijk dat dat gebeurt.

[0:44:29] En daar zal dan weer opnieuw iedereen van start gaan met het volgen van wat er gaande is.

[0:44:37] Maar ook bekijken wat er een uitvoering nodig is.

[0:44:40] De uitvoering controleren van de akkoorden.

[0:44:43] Mocht er al een akkoord liggen wat al uitgevoerd wordt.

[0:44:47] Volgende punt, ga ik nu met jullie de verschillende stappen van een handelsakkoord met jullie door.

[0:45:07] We hebben net al gehoord dat de Raad het orgaan is wat de Europese Commissie

[0:45:16] een mandaat geeft, een onderhandelingsrechtssnoer voor de onderhandelingen. Het Europees Parlement

[0:45:25] moet aan het einde van het proces ook zijn instemming geven. En het Europees Parlement

[0:45:31] heeft, wetend dat die bevoegdheid er ligt om aan het einde van het proces zijn instemming

[0:45:37] te geven, besloten om standaard, voordat de Raad zijn mandaat geeft, aan te geven van

[0:45:45] want dit is wat wij willen.

[0:45:47] Dan neemt het Europese Parlement de resolutie aan,

[0:45:49] dit zijn volgens ons de hoofdlijn, wat in een derdelijke kooi zou moeten staan.

[0:45:56] Op die manier kan zowel de commissie als de Raad,

[0:46:01] als de Raad zijn onderhandelingsrichtsnoer vastlegt,

[0:46:06] kan ze rekening houden met het Europese Parlement,

[0:46:08] omdat ze weet, we kunnen wel daar tegen in gaan,

[0:46:11] maar als we dan betekenen dat we aan het eind van het verhaal

[0:46:13] niet de instemming van het Europese parlement krijgen, dan hebben ze een probleem.

[0:46:16] Dus op die manier kan het Europese parlement, de directe vertegenwoordiger van de kiezers

[0:46:25] in de Europese besluitvorming, ze een standpunt laten weten en dat werkt in de praktijk heel

[0:46:31] goed, want dat betekent ook dat enerzijds dat er publieke debatten plaatsvinden over

[0:46:38] Dat is de burgers weten van wat staat op de agenda, waar gaat het over?

[0:46:44] Moeten we hier blij zijn, ja of nee?

[0:46:47] Er komen alle meningen aan bod.

[0:46:49] Er zijn ook in het Europees Parlement partijen die voor zijn, partijen die tegen zijn.

[0:46:55] Dat wordt allemaal uitgesproken.

[0:46:58] En aan het eind van het verhaal wordt er een resolutie gestemd,

[0:47:00] waarin dan staat van dit willen wij dat de Europese Commissie gaat doen met onze onderhandelingen.

[0:47:06] En ik hoop dat ook de burgers zich daarin herkent, sorry.

[0:47:18] Vervolgens gaan we naar de volgende fase, dan gaat de Commissie onderhandelen.

[0:47:25] Daar dan, zoals al gezegd, worden zowel de Tweede Politiecommittee als INTA

[0:47:33] volledig op de hoogte gehouden van alles wat er in de onderhandeling gebeurt.

[0:47:37] We krijgen dezelfde documenten als de Raad, wat ook betekent dat we gewoon...

[0:47:45] Dat is achter de gesloten deur, maar juist goed geïnformeerd zijn...

[0:47:49] om te kunnen beoordelen of het de goede kant op is of niet...

[0:47:52] in die monitoringgroups, waar dat dan besproken wordt.

[0:47:54] Want na elke onderhandelingsronde met de Europese Commissie...

[0:47:59] We zagen die grote tabel die eerder door Jan-Willem was gepresenteerd.

[0:48:03] Na elke ronde, bij sommige landen zelf ook onderhandelingen,

[0:48:10] een ontmoeting voor de vergadering, voor de onderhandelingsronde,

[0:48:16] maar bij alle, in ieder geval ook eentje na de onderhandelingsronde,

[0:48:20] een ontmoeting in de monitoringgroup om te horen van de commissie

[0:48:22] van wat is er uitgekomen,

[0:48:25] wat voor bewoning hebben we gemaakt in het onderhandelingsproces.

[0:48:30] Dat is... Dat geeft ons de mogelijkheid om te beoordelen wat er gaat.

[0:48:33] We praten niet alleen met de Europese Commissie.

[0:48:35] We nodigen daarin ook de ambassadeur uit van het betrokken land...

[0:48:40] waarmee de onderhandelingen plaatsvinden...

[0:48:41] om te horen van hoe het landt aan de andere kant.

[0:48:43] Want uiteindelijk is het akkoord door twee woorden goedgekeurd.

[0:48:49] En ook met maatschappelijke organisaties om te horen van...

[0:48:55] wat leeft er? Gaat het de goede kant op, ja of nee?

[0:48:58] Zonder dat wij hun vertellen natuurlijk wat erin staat.

[0:49:03] We mogen niet de geheime informatie van de commissie delen,

[0:49:08] want dan ondermijden we onze relatie met de Europese Commissie.

[0:49:12] Dat is niet het plan.

[0:49:14] Om pre-informeerder te blijven, moeten we ook de geheimhouding respecteren die we met de commissie hebben afgesproken.

[0:49:24] Ondertussen gaat het Europese Parlement en de Intercommissie ook regelmatig op missie naar landen waar die onderhandelingen plaatsvinden,

[0:49:31] om eens te horen, op de grond, gaat het de goede kant op?

[0:49:36] En kan er ook, wanneer er een debat gevoerd wordt,

[0:49:40] over die onderhandelingen, bijvoorbeeld met de TTIP,

[0:49:43] dat akkoord met de Verenigde Staten is, dat gebeurt,

[0:49:46] omdat het toen moeizaam ging en Parlement graag daar op weg ging

[0:49:50] en dat niet alleen achter gesloten deuren wilde doen,

[0:49:52] maar ook dat het werkelijk publiek een debat wilde hebben

[0:49:54] en een resolutie aannemen, zodat de commissie wist van,

[0:49:56] gaat het wel, gaat het niet de goede kant op?

[0:49:59] En de leden kunnen natuurlijk altijd ook al de vragen stellen aan de commissie of aan de Raad

[0:50:04] en daar antwoord op krijgen en dat zijn al de standaard instrumenten.

[0:50:08] Dan in de volgende fase, als er een akkoord ligt, dan gaat de commissie dat dus in eerste instantie

[0:50:18] naar het parlement en Raad sturen, zoals al gezegd.

[0:50:21] Ook dat gaan we dan dus in de monitoring group bespreken.

[0:50:27] Als de raad beslist om dat dan...

[0:50:30] Dan kunnen wij, als een akkoord er ligt, beginnen we al met het bespreken van het akkoord.

[0:50:36] Terwijl we nog niet officieel geraadpleegd zijn door de raad.

[0:50:40] Want uiteindelijk is het de raad die ons...

[0:50:42] Als de raad beslist van we gaan nu tekenen, dan komt het naar ons officieel.

[0:50:46] Maar we krijgen van de commissie natuurlijk al eerder die tekst.

[0:50:49] Dus we kunnen ons werk, de discussie van het akkoord, kunnen we al eerder beginnen.

[0:50:53] Alleen we kunnen niet formeel afronden totdat we van de raad iets krijgen.

[0:50:56] want het wil bij zijn, maar we zitten achter een proces.

[0:50:59] De Raad moet eerst een ja zeggen en dan zegt het het Europese Parlement pas ja.

[0:51:08] We blijven altijd instrumenten houden als hoorzittingen en dergelijke,

[0:51:12] om te horen van wat leeft er en dergelijke.

[0:51:15] Uiteindelijk maakt de standing rapporteur, dus dezelfde man die de monitoring group leidt,

[0:51:20] maakt een rapport waarin hij dan zegt van nou, ik stel voor om wel of niet

[0:51:26] voor het akkoordstemmen. Heel vaak heeft het Europees Parlement, neemt daarbij ook een

[0:51:34] begleidende resolutie aan, waarin ze aangeven van, luister, we zijn akkoord onder deze en deze

[0:51:40] voorwaarden, die dan bijvoorbeeld in de uitvoering moeten worden meegenomen. Bijvoorbeeld wordt er,

[0:51:46] zoals in het geval van Wiet-Nam, ook al eerder in Korea en Japan, ook aangedrongen op de ratificatie

[0:51:52] van ILO-conventies, bijvoorbeeld hebben we ook, het Europese Parlement heeft ook in het

[0:52:00] kader van CETA bijvoorbeeld de Investor State Dispute Settlement System, hebben daar zwaar

[0:52:07] op gewogen om een hervorming van het systeem af te dwingen, omdat dat dermate controversieel

[0:52:14] en dermate intransparent, dat het zinvol was om daar een meer modern systeem van te maken.

[0:52:29] De ICS, de Investment Court System, is daar een beter systeem.

[0:52:35] Ondertussen is duidelijk inderdaad dat ratificatie van CETA nog altijd moeilijk is.

[0:52:44] En daarom is ook bij ons de bedrijf voor gemengde akkoorden minder.

[0:52:49] Omdat uiteindelijk het betekent dat die akkoorden, net als nu,

[0:52:54] CETA al acht jaar aanvreden.

[0:52:57] Ik heb de afgelopen jaren veel meer relatie met Canada gewerkt.

[0:53:01] Die mensen kijken ons aan van, wat hebben we fout gedaan?

[0:53:04] Waarom zijn wij...

[0:53:06] Wij zeggen altijd, Canada is het meest Europese land buiten Europa.

[0:53:12] Maar blijkbaar niet goed genoeg om een handelsakkoord mee te hebben.

[0:53:15] En dat is dan heel pijnlijk.

[0:53:17] Maar goed, dat is weer iets wat in het parlement wel leeft.

[0:53:21] Maar ik ben natuurlijk als neutrale ambtenaar...

[0:53:24] GELACH

[0:53:25] Bijna helemaal neutraal. Bent u bijna klaar met uw betoog?

[0:53:27] Ik ben bijna klaar, sorry.

[0:53:28] Dan gaan we aan de vraag-en-antwoord-sessie beginnen.

[0:53:32] Waar kan ik u nog vertellen?

[0:53:34] Ik ga gewoon... Ik kan afronden, denk ik.

[0:53:37] Oké, wat is er nog? Ik ga afronden gewoon.

[0:53:40] Rati Maurinkens is klaar.

[0:53:42] Komen de vragen en antwoorden dan wel.

[0:53:43] Kunt u uw telefoon uitzetten, alsjeblieft.

[0:53:45] Heet ik ook welkom aan mevrouw Teunissen van Partij voor de Dieren en mevrouw Kamminga van de VVD.

[0:53:48] En dan gaan we beginnen met de vragen en antwoorden.

[0:53:50] En mevrouw Zeedijk gaat de eerste vraag stellen.

[0:53:52] Ja, ik heb een heel technische vraag, omdat we wat dingen te snel gingen voor de heer Klaassen.

[0:53:58] Over die verschil tussen EU-olie-verdragen en andere verdragen.

[0:54:04] U kunt nog eens echt heel duidelijk maken wat het verschil precies is en wat die uitspraken van het EU-OLI

[0:54:12] in zaken van het EU-Singapoor-akkoord, dat ging me te snel, en ook van CETA, wat is er dan precies niet EU-OLI in CETA?

[0:54:27] De Singapore-uitspraak gaat specifiek over de bevoegdheidsverdeling bij bedrijven van handel en investeringen.

[0:54:34] En wat eigenlijk die Stinkeboe-uitspraak zegt, die is, nou, op het terrein van handel is de zaak helder.

[0:54:40] Het is een volledig exclusieve EU-competentie, dus geen Wisset-competenties.

[0:54:44] Dat geldt ook, dat was nog een discussiepunt, dat geldt ook voor bijvoorbeeld de duurzaamheidsafspraken.

[0:54:48] Dus de duurzaamheidsafspraken, gerelateerd aan handel, in handelsakkoorden,

[0:54:52] vallen volledig onder de exclusieve EU-competentie.

[0:54:56] Als we kijken naar investeringen, dat valt grotendeels onder de exclusieve EU-competentie.

[0:55:01] Er zijn twee uitzonderingen.

[0:55:02] Eén is indirecte investeringen, dus portfolio, investment in het Engels.

[0:55:09] En de andere is investeringsbescherming.

[0:55:11] Dus de mogelijkheden voor investeerders om op basis van een investeringsverdrag...

[0:55:16] ...een staat voor een investeerderstaatgeschilderbeslechting te dagen.

[0:55:22] Dus dat zijn de twee uitzonderingen.

[0:55:24] Nou, wat betekent dat nou voor CETA?

[0:55:27] CETA is, ik ga geen percentage noemen, maar het grootste deel van de tax is volledig

[0:55:34] Europese EU-competentie.

[0:55:37] En de enige uitzondering is eigenlijk een stukje van het verdrag, namelijk een stukje van het

[0:55:45] investeringendeel van het verdrag, hoofdstuk 8 uit mijn hoofd, maar hou me te goede.

[0:55:50] Dus er zit een klein stukje in CETA, dat gaat over portfolio, investment en over investeringsbescherming

[0:55:55] en daar is sprake van of een listed competentie of een gedeelde,

[0:55:58] een shared competentie, een gedeelde competentie.

[0:56:01] Dus het Singapore-arrest heeft het allemaal verduidelijkt.

[0:56:04] SETA is dus gemengd vanwege dat kleine stukje in het investeringendeel.

[0:56:08] Het is misschien goed om er wel bij te zeggen,

[0:56:11] je moet wel steeds per verdrag kijken naar de situatie.

[0:56:14] Bijvoorbeeld, er is een bestaand akkoord met Mexico,

[0:56:22] waar er sprake is van modernisering.

[0:56:23] en daar zijn nog het politieke deel, zoals dat heet,

[0:56:27] het gemeenschappelijke buitenlandse veiligheidsbeleid deel,

[0:56:30] en het handelsdeel, in ieder geval in het huidige akkoord, is dat één geheel.

[0:56:35] Daar is dus geen sprake van, van investeringsbescherming,

[0:56:37] maar dat verdrag is gemengd omdat afspraken over non-proliferatie van massavenietingswapens,

[0:56:44] mensenrechten, schendingen, dus onderwerpen op het gemeenschappelijke buitenlandse veiligheidsbeleid,

[0:56:51] terrein van de EU, natuurlijk lidstatencompetentie hebben, in dat

[0:56:55] verdrag zitten. Dus dat is gemengd op een andere reden.

[0:57:00] Dank u wel. Mevrouw Heersch, met uw vraag.

[0:57:03] Ja, ik heb een vraag voor meneer Verheijden en dit kan een vraag zijn van

[0:57:06] de klok en de klep, dat ik het niet gewoon begrijp. Maar het zit wel in

[0:57:10] mijn hoofd. U heeft een aantal in uw presentatie

[0:57:14] proces uitgetekend en hoe dan de onderhandelingen

[0:57:19] plaatsvinden, maar ik heb ook altijd begrepen dat er een soort technische werkgroepen zijn

[0:57:23] en dat er vaak discussie is over de samenstelling van die technische werkgroepen, omdat daar

[0:57:29] ook geïnteresseerden, en dan werd in mijn branche werd altijd gezegd, veel vertegenwoordiging

[0:57:34] van het bedrijfsleven, ik zeg het, leg het maar even op tafel, en ik heb u niet iets

[0:57:39] horen zeggen over die technische, of ik weet niet eens precies hoe ze heten, maar technische

[0:57:45] die wel degelijk ook in het schema een plek hebben van de onderhandelingen,

[0:57:51] en ook volgens mij van de uitvoering.

[0:57:53] En kunt u ook iets zeggen over, als ze inderdaad een relevante plek hebben,

[0:57:58] wat dan de samenstelling van die groepen is?

[0:58:00] Meneer Heijden, iets met de klok en de klep.

[0:58:05] Ja, dank je wel. Dank je wel voor uw vraag.

[0:58:08] Er zijn technische raadswerkgroepen soms.

[0:58:15] Er zijn soms technische vergaderingen van de Raad over handel.

[0:58:21] Er zijn soms, over hele specifieke onderwerpen op handel,

[0:58:26] een soort expertgroepen.

[0:58:29] Misschien dat u daar naar verwijst.

[0:58:33] Als het gaat om interactie met steegholders in het algemeen,

[0:58:37] met het maatschappelijk middenveld.

[0:58:39] Dat zijn op dit moment de meest belangrijke instrumenten die we hebben.

[0:58:46] Dat zijn de civil society dialogues,

[0:58:48] die in principe losstaan van een specifieke onderhandeling.

[0:58:52] Die kunnen over allerlei handelsrelateerde thema's gaan,

[0:58:56] waarvan er ongeveer zo'n twintig, dertig per jaar worden georganiseerd.

[0:59:02] En daarnaast is er een domestic advisory group

[0:59:05] voor iedere specifieke onderhandeling?

[0:59:10] Ik hoop dat dat uw vraag een beetje...

[0:59:14] U heeft er volgens mij vier opgenoemd en in de eerste twee...

[0:59:18] Wat zijn die technische adviesgroepen?

[0:59:23] U noemde er vier, niet de laatste twee, dus de transparante,

[0:59:26] dus de publieke, die snap ik, stakeholder dialogues,

[0:59:30] maar wat zit er nou in die technische committees,

[0:59:33] in die technische adviesgroep?

[0:59:34] Want ik kan me ook voorstellen dat die bestaan.

[0:59:37] Ik bedoel, dit zijn zulke complexe processen.

[0:59:39] Meneer Van Heyden.

[0:59:42] Er zijn

[0:59:44] expertgroepen die

[0:59:45] soms worden opgericht.

[0:59:47] Dat gaat dan om een heel specifiek

[0:59:49] thema kan het zijn, zoals

[0:59:53] het vergemakkelijken van

[0:59:55] douanen, processen,

[0:59:57] waarbij er

[0:59:59] daar kunnen academici in zo'n groep

[1:00:01] plaatsvinden experts van nationale douanes.

[1:00:05] Ik geef maar een voorbeeld. Eigenlijk staat de commissie vrij

[1:00:10] om zo'n groep samen te stellen,

[1:00:13] maar het doel is daar om expertise te verwerven.

[1:00:18] Het doel is daar niet om breed te raadplegen

[1:00:22] en om een zo breed mogelijke representatieve compositie,

[1:00:28] samenstelling van de groep te hebben.

[1:00:33] Ik heb een vraag voor de heer Van Heijden over de rol van het maatschappelijke middenveld

[1:00:40] in de onderhandelingen.

[1:00:41] U schetste net dat bedrijven, vakbonden en NGO's een rol daarin hebben, maar dat suggereert dan ook

[1:00:49] dat ze een vergelijkbare stem hebben.

[1:00:51] Bij TTIP is uitgezocht hoe de verhoudingen lagen van die lobbygesprekken met de Europese Commissie.

[1:00:58] en daar zien we dat 90% van de gesprekken met corporate lobbygroups waren

[1:01:03] en 10% met organisaties die een algemeen belang vertegenwoordigen.

[1:01:07] Dus dat was specifiek bij DTIP.

[1:01:09] En ik vroeg me af of u weet of dat ook bij andere handels...

[1:01:12] hoe dat zit, die verhouding bij andere handelsverdragen.

[1:01:15] Meneer Van Heijden.

[1:01:18] Dank u wel.

[1:01:19] Ik weet niet precies hoe die verhouding zit.

[1:01:21] Het is zo dat, waar ik zojuist naar verwees,

[1:01:24] Dat zijn gestructureerde, institutionele dialogen

[1:01:29] die we hebben met het maatschappelijk middenveld.

[1:01:33] Daarnaast is het natuurlijk zo dat als een instelling of een bedrijf of een NGO

[1:01:38] verzoekt om een meeting te hebben met de Europese Commissie

[1:01:46] om hun standpunten kenbaar te maken dat wij daar voor openstaan.

[1:01:52] En de feiten die u noemt, die ken ik zelf niet, maar dat zou heel goed kunnen,

[1:01:57] dat in de tijd van TTIP werd er heel veel gelobbyd, om het zo maar te zeggen.

[1:02:05] En het zou kunnen zijn dat er veel meer contact werd gezocht

[1:02:09] met de Europese Commissie door het bedrijfsleven.

[1:02:13] Maar het is in ieder geval dat op het moment dat de Europese Commissie

[1:02:16] zelf contact zoekt met het maatschappelijk middenveld,

[1:02:21] dat er gezocht wordt naar een representatieve samenstelling

[1:02:29] Dank u wel.

[1:02:31] Mevrouw Kaminkraan, met uw vraag.

[1:02:33] Dank, voorzitter.

[1:02:33] Mijn excuus dat ik wat later er was.

[1:02:35] Ik had nog een andere verplichting vooraf.

[1:02:37] Dus wellicht stel ik nu een vraag die al beantwoord is

[1:02:39] in het deel waar ik dan niet bij was.

[1:02:42] We zijn blij dat u er bent.

[1:02:43] Nou, kijk eens aan.

[1:02:44] Goed om te horen.

[1:02:45] Nee, maar zonder gekheid.

[1:02:46] Anderhalf jaar geleden had ik het genoeg om rapporteur EU-informatievoorziening te zijn.

[1:02:52] Met de subtitel dan toch maar van

[1:02:53] hoe krijgen we nou als

[1:02:55] eigenlijk te vroeg, te vroeg, te laat. Hoe krijgen we nou ook als Kamer, ook juist bij langjarige en

[1:03:01] complexe trajecten als overhandelsverdragen, daar wat meer grip op? Wanneer zou nou het moment zijn,

[1:03:07] in uw ervaring, dat wij als Nederlands- of Nationaal Parlement, maar we zitten hier als

[1:03:12] Nederlands Parlement, nou het beste onze positie kunnen innemen en onze wensen kunnen meegeven?

[1:03:16] Want ik heb nu wel eens het idee dat we dat allemaal doen en dan, nou ja, dan komt de kop

[1:03:20] nog en vervolgens worden we met het eindresultaat geconfronteerd en hebben we het er tien keer over.

[1:03:25] Ik heb het er liever twee keer goed over dat we ook impact maken dan tien keer zonder die impact

[1:03:29] ook echt te hebben. Of aan wie specifiek? Ik kan niet zo goed inschatten wie van u daar het beste

[1:03:41] zicht op heeft. Meneer Van Heijden. Dank voor uw vraag. Het is niet heel makkelijk te beantwoorden

[1:03:54] omdat er verschillende belangrijke momenten zijn.

[1:03:57] Uiteraard een heel belangrijk moment is het moment

[1:04:00] dat onderhandelingen worden voorbereid.

[1:04:03] Dus de commissie geeft aan

[1:04:06] dat het eventueel een onderhandeling wil starten met een derde land.

[1:04:12] En dan duurt het...

[1:04:15] U was er toen nog niet, maar ik heb toen uitgelegd...

[1:04:17] Het duurt dan nog ongeveer twee jaar of drie jaar

[1:04:20] voordat de commissie een onderhandelingsmandaat ontvangt van de Raad.

[1:04:25] En dat is... In die periode vindt er een openbare raadpleging plaats.

[1:04:30] Er wordt ook een impactanalyse uitgevoerd door de commissie,

[1:04:34] die ook gepubliceerd wordt, waarbij wordt gekeken naar economische effecten,

[1:04:39] maar ook met name duurzaamheidseffecten.

[1:04:42] En dat is natuurlijk uiteraard een fase waarin die interessant is,

[1:04:47] omdat die onderhandelingsrichtlijnen nog niet vaststaan

[1:04:50] en waarbij u eventueel kenbaar zou kunnen maken

[1:04:53] dat u een bepaald onderwerp of een bepaalde uitkomst heel belangrijk vindt.

[1:05:03] Daarnaast is het uiteraard zo dat op het moment dat een akkoord is onderhandeld

[1:05:09] en dat de Raad en het Europees Parlement nog moeten instemmen,

[1:05:16] dan is dat uiteraard een moment om te kijken wat het resultaat is

[1:05:21] en hoe dat zich verhoudt tot de onderhandelingsrichtlijnen

[1:05:24] die de commissie heeft ontvangen.

[1:05:28] Dank u.

[1:05:29] Dank u wel.

[1:05:29] Meneer Klaassen.

[1:05:31] Ja, om het kort aan te vullen.

[1:05:33] Wat ik net al zei, we sturen een appreciatie van het concept mandaat aan de Kamer.

[1:05:39] Dat is echt een goed moment om als Kamer natuurlijk ook aan het kabinet te zeggen van wij willen

[1:05:43] dat Nederland in die onderhandeling over het mandaat inzet op dit en dat.

[1:05:46] Dus dat is echt volgens mij een moment om in ieder geval uit te lichten.

[1:05:50] Tijdens onderhandelingen, ja dat is natuurlijk een soort constant proces.

[1:05:55] maar er wordt hier echt wel heel veel over handelsbedrag gesproken,

[1:05:58] ook in de commissiedebatten, en dat zijn echt allemaal wel...

[1:06:00] De Kamermotie is natuurlijk per definitie, maar het beeld van waar wil de Kamer

[1:06:06] of meerder van de Kamer heen, dat nemen we natuurlijk echt wel mee

[1:06:08] in de gesprekken die we altijd weer voeren in Brussel.

[1:06:11] En drie, hij begrijpt wel een beetje dat beeld van...

[1:06:15] Op het moment dat de tekst helemaal uit onderhandeld is

[1:06:18] en we komen aan bij de goedkeuring, ja, dan is het ja of nee.

[1:06:20] Dat is wel zo, maar dat wil ik ook wel een beetje nuanceren,

[1:06:22] met het voorbeeld dat ik net gaf in mijn presentatie,

[1:06:25] bijvoorbeeld bij de goedkeuring van het Vietnamverdrag,

[1:06:28] waar we duidelijk van de Kamer nog een opdracht hebben gekregen

[1:06:30] wat gaat om de fundamentele ILO-conventies,

[1:06:35] die dan wel, waar we natuurlijk iets mee kunnen in ieder geval nog in dat...

[1:06:40] Nou, weer eens, dat ze daarna gaan vervragen in Brussel

[1:06:42] bij de Nederlandse instemming,

[1:06:44] maar vooral ook weer bij de implementatie van dat akkoord.

[1:06:47] Dus dat werkt ook wel daardoor in...

[1:06:49] Waar letten we nou op bij de implementatie van dat handelsakkoord?

[1:06:52] Dus dat is ook echt wel het moment dat wij ook echt wel mogelijkheden zijn om te sturen op hoe nu verder.

[1:06:59] Los van zwart of wit.

[1:07:01] Meneer Pijnenburg nog een aanvulling?

[1:07:03] Ik heb niet veel aan te vullen, maar ik sluit me vooral aan dat het belangrijkste is om vroeg in het proces te zitten.

[1:07:09] Als er gesproken wordt over het mandaat, dan moet er zijn, dan uiteindelijk gaat de tanker varen.

[1:07:17] En daarna is het moeilijker om hem naar buiten te sturen.

[1:07:19] want dan zijn er natuurlijk 27 landen die een zeg gedaan hebben

[1:07:23] en dan heeft de commissie een duidelijk mandaat.

[1:07:25] Dus ik zou vooral daar dan kijken.

[1:07:28] Dank u wel.

[1:07:29] Meneer Bamenga, D66, welkom.

[1:07:32] U heeft echt een geniale timing, want u bent meteen aan de beurt.

[1:07:35] Wilt u al een vraag stellen of...

[1:07:37] Nee, ik luister nog even.

[1:07:38] Even luisteren, helemaal goed.

[1:07:40] Mevrouw Zederk, tweede ronde.

[1:07:41] Ga uw gang.

[1:07:42] Ja, de heer Vraaijen heeft het proces beschreven

[1:07:47] en bij het starten van een onderhandeling kunnen er verschillende incentives zijn.

[1:07:51] en ze zeggen we moeten zo'n onderhandeling starten, bijvoorbeeld bedrijven kunnen dat aangeven,

[1:07:55] maatschappelijk middenveld of eigen onderzoek, of sommige lidstaten willen dat graag.

[1:08:00] Kunt u ook iets zeggen over wat nou de motivatie is om dat dan te doen?

[1:08:04] Wat zijn de belangrijkste motivaties om dat te doen, waarbij dus kennelijk de WTO-afspraken niet meer goed genoeg zijn?

[1:08:13] En is dat ook, en ook in historisch perspectief, is dat aan het veranderen of is dat al enorm veranderd?

[1:08:20] hoe...

[1:08:23] Ja, dank u.

[1:08:27] Ja, de WTO, daar zitten we natuurlijk met heel veel landen in.

[1:08:32] Daar zitten nu bijna alle landen in.

[1:08:34] Ik weet niet het exacte nummer, maar bijna alle landen zitten daar nu in.

[1:08:42] En het is, zoals u zich kan voorstellen, is het moeilijk om een akkoord te vinden in de WTO

[1:08:50] met alle landen, waar alle landen mee instemmen.

[1:08:57] Dus voor de landen die al in de WTO zijn,

[1:09:02] geldt er al een zekere beperking van tarieven, zekere handelsvoordelen,

[1:09:07] maar dat zijn bijna alle landen in de wereld.

[1:09:11] Als men verder wil gaan en men wil niet wachten

[1:09:15] totdat er een akkoord is met alle landen,

[1:09:17] dan is er de mogelijkheid om bilaterale verdragen te sluiten.

[1:09:23] Het is zelfs zo dat de regels van de WTO voorschrijven

[1:09:28] dat als men een handelsvoordeel wil geven aan een bepaald land,

[1:09:32] dan moet men een volledig handelsakkoord sluiten met dat land.

[1:09:37] Anders moet men dat voordeel dat men geeft aan dat bepaalde land

[1:09:41] aan alle andere WTO-leden geven.

[1:09:44] Dus men moet een handelsakkoord sluiten

[1:09:46] waarin men substantieel alle handel liberaliseert.

[1:09:51] Maar waarom wordt dit gedaan?

[1:09:55] Ja, wat zijn de motivaties?

[1:10:00] Het gaat in eerste instantie natuurlijk om handels,

[1:10:03] om mogelijkheden om exportmarkten voor onze bedrijven te vergroten.

[1:10:10] Het gaat ook om toegang te verkrijgen tot bijvoorbeeld kritieke grondstoffen

[1:10:14] en alle andere producten die wij nodig hebben in de Europese Unie.

[1:10:21] Bijvoorbeeld groene technologische producten die wij nodig hebben

[1:10:27] om onze klimaatdoelstellingen te halen.

[1:10:32] Dus de doelstellingen zijn gevarieerd,

[1:10:37] maar het gaat in eerste instantie natuurlijk om het vergroten van handel

[1:10:43] om onze gemeenschappelijke welvaart en andere doelstellingen te kunnen vergroten en te kunnen realiseren.

[1:10:52] Dank u wel. Mevrouw Hirsch, met uw tweede vraag.

[1:10:57] We hebben de handelsverdragen en de laatste tijd zien we steeds meer dingen als CBAM en de ontbossingswet.

[1:11:05] We hebben natuurlijk een klimaatakkoord ondertekend.

[1:11:08] Het zijn allemaal ook, volgens mij, wetten die de EU heeft neergezet.

[1:11:15] Hoe zit nou de relatie tussen de afspraken die in handelsverdragen worden gemaakt en deze

[1:11:22] wetgeving die natuurlijk vooral een bodem in de handel legt als het gaat over duurzaamheid,

[1:11:27] als het gaat over mensenrechten?

[1:11:30] Wie bepaalt wat het zwaarste weegt op het moment dat daar een conflict tussen bestaat?

[1:11:35] En wie vraagt u dat?

[1:11:37] Ja, ik weet het eigenlijk niet.

[1:11:40] We gaan kijken wie er iets over wil zeggen.

[1:11:44] De heer Van Heijden, als eerste.

[1:11:46] Misschien begin ik.

[1:11:48] Er zijn inderdaad verordeningen die gaan over productvereisten of productievereisten voor goederen die worden geïmporteerd.

[1:11:58] En het is heel duidelijk dat die vereisten gelden voor alle landen.

[1:12:02] Er zijn geen uitzonderingen voor landen die een handelsverdrag hebben met de EU.

[1:12:11] Dus wat dat betreft prevaleren die verordeningen.

[1:12:15] Dat is heel duidelijk en dat is ook de reden waarom veel van onze handelspartners

[1:12:20] niet blij zijn, om het zo te zeggen, met deze verordeningen.

[1:12:24] Die zeggen, goed, we hebben een handelsverdrag gesloten tien jaar geleden.

[1:12:28] Dat leek heel aantrekkelijk.

[1:12:30] Wij dachten allerlei goederen te kunnen exporteren,

[1:12:33] maar nu, door de ontbossingsverordening en andere verordeningen,

[1:12:38] kunnen wij, ondanks tariefverlagingen,

[1:12:41] die goederen niet meer exporteren naar de EU.

[1:12:44] Dus u heeft ons blijgemaakt met iets wat veel minder aantrekkelijk is

[1:12:49] in de werkelijkheid dan het is.

[1:12:51] Maar om kort antwoord te geven op uw vraag, die verordeningen prevaleren.

[1:12:58] Nou, meneer Klaassen, een aanvulling?

[1:12:59] Ja, misschien een korte aanvulling even over de...

[1:13:01] Dus inderdaad, helemaal eens met de heer Verheijden,

[1:13:03] dus van die verordeningen, daar kun je niet iets van afhalen,

[1:13:07] door een verdrag te sluiten, zeg maar.

[1:13:11] Misschien ook goed om even te onderschrijven,

[1:13:12] dit krijgen wij ook natuurlijk in contact met onze minister,

[1:13:16] met gesprekspartners in Brazilië, Indonesië.

[1:13:18] De boodschap van deze landen is wel echt van,

[1:13:20] de agenda die jullie hebben gevoerd als EU op dit terrein,

[1:13:23] is wel echt heel erg in de verkeerde keelgat geschoten.

[1:13:25] Dat is heel duidelijk, die boodschap.

[1:13:28] Misschien nog iets even over de samenloop tussen

[1:13:29] autonome maatregelen, autonome wetgeving

[1:13:32] en handelsverdragen.

[1:13:34] Bijvoorbeeld de Dom-Bossens-verordening

[1:13:35] is een goed voorbeeld. Die ziet op alle producten

[1:13:38] die op de Europese markt komen.

[1:13:42] Maar als we het dan bijvoorbeeld hebben over Brazilië,

[1:13:44] dekt dat dus niet

[1:13:45] de, nou, meer dan 90%

[1:13:47] van Braziliaanse vleesproductie

[1:13:50] bijvoorbeeld, die helemaal niet naar Europa komt.

[1:13:51] Dus als we met Brazilië iets willen afspreken

[1:13:54] ...dat voor alle Braziliaanse productie geldt, dan zullen we een verdrag moeten sluiten.

[1:14:00] Dus de afspraak in een handelsverdrag...

[1:14:02] ...stel dat je daar afspraken maakt over ombossing...

[1:14:04] ...dan is Brazilië aangehouden voor het hele territorium.

[1:14:08] Onze eigen wetgeving beziet uiteindelijk alleen op onze eigen markt...

[1:14:11] ...en de productie die op onze eigen markt komen.

[1:14:13] Dat geldt dus niet voor de bulk van hetgeen dat bijvoorbeeld Brazilië produceert...

[1:14:18] ...als het gaat om vlees, dus zeg maar goed beleid.

[1:14:21] Het betekent dat je moet zorgen dat de instrumenten die je hebt goed met elkaar samenwerken.

[1:14:26] Dus het is niet of-of en het is ook niet tegen elkaar inwerken.

[1:14:29] Als je het goed doet dan werken die instrumenten samen.

[1:14:33] Meneer Peijnenburg.

[1:14:35] Laat me kort iets toevoegen. Ik ben akkoord met alles wat er nu toe gezegd is.

[1:14:41] Daarbovenop wou ik u meegeven dat ik afgelopen februari met een delegatie van het Europese Parlement

[1:14:46] ook bij de parlementaire conferentie van de WTO ben geweest.

[1:14:49] waar alle parlementen van zestig landen van de wereld vertegenwoordigd waren...

[1:14:57] om samen te overleggen over die multilaterale conferentie die plaatsvond in de WTO...

[1:15:04] om nieuwe afspraken te maken.

[1:15:07] Daar werd ook duidelijk een signaal gegeven dat er inderdaad nood is...

[1:15:13] om meer dialoog te hebben over die autonome wetgevingen van de Europese Unie...

[1:15:21] Daar is ook wel degelijk...

[1:15:26] De eerste plaats moet de Europese Unie natuurlijk altijd voor zorgen...

[1:15:29] die wetgeving die we maken, die WTO-conform is.

[1:15:31] Dat we niet regels maken die niet...

[1:15:35] die door de WTO-tribunalen kunnen worden neergestapeld.

[1:15:40] En dat is ook echt wat de Europese Commissie...

[1:15:42] van begin af aan heeft ingestoken met CWM.

[1:15:45] Dus het is ook belangrijk dat we ook wel het juiste communiceren.

[1:15:49] want er is nu ook het soort narrative gaande van de Europese Unie is eenzijdig bezig.

[1:15:55] We doen ook uitermate best om die wetgeving zo te maken dat die niet de relatie ondermijnt.

[1:16:03] Dus ik bedoel, het is ook een kwestie van het wel goed te bekijken en niet alleen maar mee te gaan met de negatieve toon die er soms plaatsvindt.

[1:16:14] Dank u wel.

[1:16:16] Het is een beetje ongemakkelijk, maar ik moet eigenlijk heel even naar een procedure vragen die hiernaast is.

[1:16:20] Mevrouw Zeedijk, ik zou u even kunnen voorzitten.

[1:16:22] Mevrouw Teunissen is aan de beurt met een vraag.

[1:16:26] Ik zal het even overnemen.

[1:16:27] Dank u wel, dan ben ik zo terug.

[1:16:29] Mevrouw Teunissen.

[1:16:31] Ja, voorzitter, dank u wel.

[1:16:32] Ik heb wel een vraag in het verlengde hiervan over productiestandaarden aan de heer Verheijden,

[1:16:37] want hij schetst een heel mooi voorbeeld.

[1:16:39] Het ging over het verdrag met Nieuw-Zeeland en de onverrijkte kooien.

[1:16:44] Daar hebben wij als Nederland een eis gesteld dat dat moet gebeuren, die onverrijkte kooien afschaffen,

[1:16:52] als ik het goed begrijp.

[1:16:54] Dat is dus wel een productiestandaard opleggen.

[1:16:59] Ik zie daar nog wat onduidelijkheid van.

[1:17:03] Naar mijn informatie mag je alleen maar eisen stellen aan productstandaarden en niet productiestandaarden.

[1:17:09] Maar in het geval van het verdrag van Nieuw-Zeeland is het toch dus een eis gesteld aan de productiestandaarden.

[1:17:16] Is dat dan een uitzondering of kan dat altijd bij handelsverdragen?

[1:17:22] Ik zie meerdere heren knikken.

[1:17:24] Meneer Verheijden of meneer Klaassen?

[1:17:28] Ik trap deze even af in overleg met meneer Verheijden, ook omdat ik degene was die het voorbeeld aanhaalde.

[1:17:35] Ik had sowieso even het eind nog eens willen rechtstekken, omdat ik weet dat toen mijn collega's

[1:17:38] gesensoreerd net die meegaan op het ministerie, want we hebben wel degelijk ingezet op die

[1:17:43] onverrekt kooien, maar dat heeft u zelf opgelost door de wetgeving al aan te passen, zodanig

[1:17:48] dat die aangepaste wetgeving al in place is, al geldt voordat de liberalisering van de

[1:17:54] marktoegang gaat gelden.

[1:17:55] Dus het is uiteindelijk opgelost, zeg maar, tijdens de onderhandelingen, maar we wel

[1:17:59] ...hebben gezorgd dat zo'n afspraak, zo'n productiestandaard in het verdrag is...

[1:18:03] ...met het rundvlees, het tierkuur.

[1:18:05] Dus waar ik zei pluimenweer, had ik eigenlijk moeten zeggen rundvlees...

[1:18:09] ...waar het echt iets is geland. Dus de inzet is op beide gedaan.

[1:18:12] De een heeft zichzelf opgelost tijdens de onderhandelingen...

[1:18:14] ...de andere is dat werk in het verdrag geland.

[1:18:17] Dus die wil ik in ieder geval even corrigeren.

[1:18:19] Had ik aan het eind willen doen, maar dat doe ik dan nu.

[1:18:23] En dit klopt, dit is een voorbeeld van een productiestandaard in een verdrag...

[1:18:26] ...en dat kan om de hele simpele redenen...

[1:18:28] Dat is een hele simpele reden dat de twee verdragspartijen het met elkaar eens zijn

[1:18:30] en dat met elkaar afspreken, punt.

[1:18:33] En dat is het groot verschil met autonome maatregelen

[1:18:35] waarbij de Unie zelf wetgeving...

[1:18:37] Daar kun je niet zomaar de wet gaan voorschrijven aan een ander land.

[1:18:41] Dus wij kunnen niet in onze eigen wetgeving vastleggen

[1:18:42] dat Nieuws-Zeeland iets moet doen. Dat zullen ze dan natuurlijk ook niet doen.

[1:18:45] Dat is het verschil met de verdrag. Dan kun je elkaar binden.

[1:18:49] Dus dat is eigenlijk het simpele antwoord op de vraag.

[1:18:52] Maar...

[1:18:54] Absoluut. Ja, dank u wel. Nog even ter aanvulling.

[1:19:02] Het is zo dat sowieso alle producten die de Europese Unie binnenkomen

[1:19:06] moeten aan alle Europese productvereisten voldoen, uiteraard.

[1:19:12] Daarnaast is het wel mogelijk om productiestandaarden te vereisen.

[1:19:21] En bijvoorbeeld de ontplossingsverordening of de dwangarbeidverordening zijn daar goede voorbeelden van.

[1:19:32] Dus dat heeft niks te maken met het product.

[1:19:34] Het product dat hier binnenkomt ziet er precies hetzelfde uit als er ontplossing heeft plaatsgevonden of niet.

[1:19:42] Dus dat zijn productievereisten.

[1:19:44] vereisten. Dus onder bepaalde voorwaarden kan dat wel. Het doel kan niet puur economisch

[1:19:54] zijn. Het moet gaan om bepaalde publieke of algemene belangen die in bijvoorbeeld milieubescherming,

[1:20:06] klimaatverandering tegengaan.

[1:20:11] Wij zijn wel...

[1:20:14] Wij vinden wel dat we dit heel met een zekere voorzichtigheid moeten bekijken.

[1:20:23] Want je kan daar natuurlijk heel ver in gaan.

[1:20:27] Je zou kunnen zeggen...

[1:20:29] We willen... Theoretisch voorbeeld.

[1:20:32] We willen alleen maar nog producten importeren

[1:20:34] die zijn geproduceerd in landen met een minimumloon

[1:20:38] vergelijkbaar met dat van de Europese Unie.

[1:20:41] Dan zou je alleen nog maar handel drijven met Noorwegen en Zwitserland.

[1:20:46] Dus het is een...

[1:20:51] Productiestandaardenvereisen kunnen natuurlijk als effect hebben

[1:20:53] dat handel zeer belemmerd wordt.

[1:20:58] Er is ook een risico op tegenmaatregelen.

[1:21:01] Andere landen hebben natuurlijk ook hun productiestandaarden.

[1:21:04] Die zijn niet altijd lager, die zijn soms gewoon anders.

[1:21:08] Maar als zij dat ook gaat vereisen voor Europese exportproducten,

[1:21:15] dan zou dat ook een heel groot effect hebben op onze economie.

[1:21:20] Dus we vinden dat dit van geval tot geval bekeken moet worden,

[1:21:25] maar het is zeker mogelijk, zoals de heer Klaassen aangaf,

[1:21:29] om iets in handelsverdragen te doen.

[1:21:31] Dat hebben we in Zeta gedaan, sorry, in Nieuw-Zeeland, maar ook in CETA en een aantal andere verdragen.

[1:21:38] En daarnaast zijn er autonome maatregelen, dus verordeningen, die eisen kunnen stellen aan import.

[1:21:46] Dank u wel.

[1:21:49] Mevrouw Kammerka, uw vraag.

[1:21:52] Ja, dank u wel.

[1:21:53] De afgelopen jaren is er natuurlijk steeds meer nadeel komen te liggen op het vergroten van onze strategische autonomie,

[1:21:58] ook zeker in het Europese verband.

[1:22:03] In hoeverre...

[1:22:06] We sluiten al veel langer handelsakkoorden en handelsverdragen.

[1:22:10] In hoeverre heeft dit onderwerp, dat zo prominent als Genta,

[1:22:13] zijn weerslag in het al dan niet sluiten van handelsakkoorden?

[1:22:24] Dank u wel.

[1:22:25] Dat is uiteraard een prioriteit geworden voor de commissie.

[1:22:29] Dat betekent dat er ook specifiek wordt gekeken.

[1:22:32] Er is een strategie voor strategische autonomie.

[1:22:40] Daarin is vastgelegd dat er ook wordt gekeken en wordt geanalyseerd

[1:22:46] welke handelsketens de meeste risico's opleveren.

[1:22:52] En er wordt geprobeerd daar toegericht actie op te ondernemen

[1:22:57] met verschillende instrumenten.

[1:22:59] Daarnaast is het zo dat handelsakkoorden natuurlijk een goed instrument zijn om onze weerbaarheid

[1:23:08] te vergroten, om minder afhankelijk te worden van één of twee specifieke landen en om

[1:23:16] onze imports te diversificeren.

[1:23:21] Dus dat speelt een rol en er wordt ook specifiek gekeken als er wordt gesproken over het beginnen

[1:23:29] van nieuwe handelsakkoorden of het moderniseren van de handelsakkoorden.

[1:23:32] Er wordt ook specifiek gekeken naar de capaciteit van die landen om bepaalde producten te produceren

[1:23:43] waarbij afhankelijk zijn van bepaalde derde landen of waar kwetsbaarheden liggen in onze

[1:23:54] handelsrelaties.

[1:24:00] We zijn drie minuten voor het einde van deze sessie.

[1:24:05] Ik vond het in ieder geval heel informatief.

[1:24:07] Zijn er nog hele prangende vragen die we de laatste drie minuten meenemen?

[1:24:14] Ik heb ook nog heel veel vragen, maar daar komt vast ooit nog een keer.

[1:24:20] Dan geef ik het woord weer over aan de voorzitter en ik kan vandaar afsluiten.

[1:24:30] U heeft ook niet nog een laatste brandende vraag, mevrouw Zederk, want ik hoorde u nog wel zeggen...

[1:24:37] Niet voor nu in de laatste drie minuten.

[1:24:39] Nou, dan dank ik de leden voor hun aanwezigheid.

[1:24:41] Dan dank ik vooral ook onze gasten voor hun aanwezigheid,

[1:24:44] de briefings en interessante vraag- en antwoordsessies.

[1:24:49] En dank aan de collega's van de Tweede Kamer.

[1:24:52] En dan sluit ik deze technische brief.