Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

[0:00:00] Beste mensen, goeiemorgen allemaal.

[0:00:03] Hierbij open ik de procedurevergadering van de commissie.

[0:00:07] OCW, van harte welkom allemaal.

[0:00:10] Ik wens de commissie welkom en ook de mensen op de publieke tribune en iedereen die meeluistert en meekijkt.

[0:00:17] Het is de laatste procedurevergadering voor het reces.

[0:00:21] We hebben nog een aantal stukken op staan, daar lopen we doorheen.

[0:00:26] Reden van natuurlijk om te melden is dat in verband met het aantreden van het nieuwe kabinet

[0:00:32] nu niet meer de vraag voor ligt of we een onderwerp controversieel willen verklaren.

[0:00:37] Dus die vraag zullen we niet meer stellen en we gaan dan direct over naar het behandelvoorstel.

[0:00:45] Dan begin ik met agenda punt 1 en dat is de regeling van werkzaamheden en daar heeft mevrouw

[0:00:50] Rodekerk van D66 een rondetafelgesprek aangevraagd over de effecten van de

[0:00:55] btw-verhoging voor onderwijs, cultuur en media.

[0:00:58] Wilt u dat nog toelichten, mevrouw Rodekerk?

[0:01:02] Ja, kort.

[0:01:03] Het is een informatieverzoek vanuit ons om te kijken naar wat de effecten zijn van de

[0:01:10] btw-verhoging voor verschillende sectoren.

[0:01:13] Daar zouden we graag een rondetafel over organiseren.

[0:01:15] We hopen daar ook op steun van de andere partijen, omdat het een verzoek is om informatie, zodat we daar

[0:01:23] ook goed besluiten over kunnen nemen wanneer dat verder wordt uitgewerkt na het hoofdlijnakkoord.

[0:01:29] Dank u wel.

[0:01:30] Ik zag dat mevrouw Martens van Merikraven wilde reageren.

[0:01:32] Gaat uw gang.

[0:01:33] Dank, voorzitter.

[0:01:35] Mevrouw Rodekerk heeft de vorige positievergadering rond de tafel aangevraagd voor schoolombeid.

[0:01:38] Dat heb ik toen gesteund.

[0:01:40] Ik heb wel geconstateerd dat ditzelfde verzoek op elke PV ongeveer staat deze week die er is.

[0:01:46] Daarmee maken we het instrument politiek, waar het volgens mij normaal een gebruik is om het gewoon

[0:01:51] te steunen als iemand dit wil.

[0:01:52] Ik zou het ontzettend spijtig vinden, want het is volgens mij een gewoonte als iemand er rond de tafel

[0:01:57] wil om het overal te steunen.

[0:01:59] Ik vind dat niet helemaal passend.

[0:02:02] Mijn steun hoogstwaarschijnlijk wel, wanneer er een hoofdlijnakkoord is en alles is uitgeschreven.

[0:02:07] en we hier misschien verder over zouden willen spreken,

[0:02:09] maar laat het instrument nou niet botmaken.

[0:02:12] Mevrouw Rodekerk voor een reactie.

[0:02:14] Ja, want de reden dat we het hier nu weer opzetten,

[0:02:17] is omdat het steeds door de coalitie is weggestemd.

[0:02:21] En daarmee maak je het politiek.

[0:02:23] We hebben het verzoek dus al bij een eerdere commissie gedaan.

[0:02:25] Toen werd het dus door de coalitie weggestemd,

[0:02:27] wat ik heel gek vind,

[0:02:28] want het is gewoon een informatieverzoek van partijen.

[0:02:30] En volgens mij zijn we ook ten alle tijden bereid

[0:02:35] om daar partijen bij uit te nodigen die door andere fracties gewend zijn.

[0:02:39] En ik zou zeggen, de reden dat we het dus nu weer moeten voorstellen,

[0:02:42] is dat het al twee keer is afgewezen.

[0:02:43] En dat vind ik gewoon heel erg jammer.

[0:02:44] En ik hoop echt ook gewoon op de steun van de andere partijen.

[0:02:49] En wat ons blijft mag het ook best als er wat meer is uitgewerkt,

[0:02:53] wat mevrouw Martens zegt.

[0:02:55] Dus als er een uitwerking ligt bijvoorbeeld van de minister,

[0:02:58] dan kan het wat ons blijft ook georganiseerd worden.

[0:03:00] Dus daar zouden we wel graag in tegemoet komen.

[0:03:03] Dank u wel.

[0:03:04] Het gaat hier dus om een nadere informatiebehoefte rondom die btw-verhoging.

[0:03:10] Als ik naar de aanvraag kijk, dan gaat het met name om de effecten voor onderwijs, cultuur en media.

[0:03:16] Die hoort bij uitstek bij deze commissie.

[0:03:19] Dus ik kan me ook echt voorstellen dat, ondanks dat die ook in andere commissies zit, deze commissie

[0:03:23] daar iets van vindt en mag vinden, gezien de onderwerpen die ermee gemoeid zijn.

[0:03:28] Dan kijk ik even rond of er nog iemand behoefte heeft aan een toevoeging, voordat ik het in

[0:03:32] de stemming brengen. Ja, meneer Stiltjens. Van Harster namens GroenLinks, ben je vandaag?

[0:03:39] Dat is meteen een stemverklaring. Helemaal goed. Ja, gaat uw gang, heel veel.

[0:03:45] Voorzitter, ik zou toch willen oproepen aan de collega's dat een dergelijk verzoek afwijzen

[0:03:49] wel echt heel ongebruikelijk is, hoor. Los van wat je vindt van de frequentie dat zo'n verzoek

[0:03:55] gedaan wordt. In deze procedurevergadering is het toch ook een beetje apolitiek. En als een partij

[0:04:00] en een ronde tafel wil organiseren,

[0:04:03] dat is wel heel opmerkelijk om dan een meerderheid te zoeken

[0:04:06] om dat tegen te houden.

[0:04:08] Dat wil ik toch even gezegd hebben.

[0:04:09] Als dat verzoek gedaan wordt, dan ga ik er vanuit dat die behoefte er is.

[0:04:14] En dan hoef ik niet eens steun uit te spreken wat mij betreft,

[0:04:16] maar als we dat toch moeten doen, dan natuurlijk gewoon steun.

[0:04:20] Oké. Dank voor deze aanvullende woorden.

[0:04:24] Nog iemand behoefte voor nog iets te benoemen?

[0:04:29] Dank. Voordat er door de aanvragende partijen straks weer een tweet de wereld in wordt geslingerd

[0:04:35] dat we overal voor gaan liggen, want dat vind ik spijtige politiek, wil ik aangeven, net

[0:04:39] als ik het bij schoolombeid wel degelijk heb gesteund, het gewoon voorbarig vind en politiek

[0:04:44] dit absoluut wil steunen op het moment dat er een uitgewerkt hoofdlijnenakkoord is, dat

[0:04:48] we specifiek weten waar we het over hebben.

[0:04:49] Ik zou mevrouw Rodekerk ook vragen om elkaar in het midden te laten vinden en het allebei

[0:04:53] niet politiek te proberen te maken.

[0:04:55] wachten op het hoofdlijnenakkoord en dan de hondedtafel organiseren.

[0:04:57] Want waarschijnlijk heb ik dezelfde informatiebehoefte als u, maar ik probeer,

[0:05:04] en dat is ook een oproep aan iedereen, het hier ook aapolitiek te houden,

[0:05:07] maar dat voelt gewoon niet zo.

[0:05:07] Dus misschien kunnen we elkaar in het midden vinden en dat u hem opnieuw op de regeling zet

[0:05:10] en dat wij dan kijken of we hem direct naar het zomerreces opnieuw kunnen steunen.

[0:05:15] Mevrouw Rodekerk.

[0:05:16] Ja, ik zou zeggen, laten we dan, hè, dank voor dit aanbod.

[0:05:19] Die uitgestoken hand neem ik graag aan.

[0:05:20] Laten we dan afspreken dat we hem...

[0:05:23] dan kunnen we hem nu gewoon volgens mij aannemen...

[0:05:25] en dan wordt hij ingepland als de uitwerkingen ligt.

[0:05:28] Dus dat zal dan, ja, ik neem aan september, oktober zijn.

[0:05:31] Ja, dat is een iets andere uitwerking van het voorstel wat mevrouw Martens heeft.

[0:05:37] Zij gaf aan dat u dit verzoek terugtrekt...

[0:05:41] en hem opnieuw indient als het meer duidelijk is.

[0:05:44] En dan zegt ze toe om hem te zullen steunen.

[0:05:47] En u geeft aan van nou, dan kunnen we hem ook nu vaststellen...

[0:05:49] en dan pas inplannen op het moment.

[0:05:51] Dus dat is een beetje het verschil nu van haar reactie, mevrouw Rodekerk.

[0:05:55] Nou, in dat geval zou ik zeggen, dan wachten we inderdaad tot het akkoord weer ligt

[0:05:58] en dan zullen we daarna de rondetafel opnieuw indienen en dan kunnen we hem dan inplannen.

[0:06:03] Ja, dit is het. Dank voor Iris' meedenken en uitgestoken handen om er zo op deze manier uit te komen.

[0:06:11] Dank.

[0:06:12] Ja, de heer Paternotte.

[0:06:13] Ja, voor alle zekerheid mevrouw Martens uit hoofdlijnenakkoord.

[0:06:16] Ik vermoed dat het gaat om het regeerprogramma waarvan is gezegd

[0:06:19] voor Prinsjesdag wordt dat opgeleverd, dat zei de minister-president gisteren.

[0:06:24] Dat ze daar bedoelt, toch?

[0:06:27] Sorry, ja, laatste dag. Inderdaad.

[0:06:30] En dat dan de afspraak wel er is, ja.

[0:06:33] Voor dat laatste daggevoel hoeft geen sorry gezegd te worden,

[0:06:36] want die herkennen we, denk ik, allemaal.

[0:06:39] Maar prima zo. Volgens mij...

[0:06:41] Toch nog even, hoor. Dat ik het ook gewoon even begrijp.

[0:06:45] Er wordt gezegd door mevrouw Martens-Amerika, wat ik op zich bij snap,

[0:06:48] ik wil niet voor 17 september die rondetafel.

[0:06:50] De kans dat die rondetafel voor 17 september ingepland wordt is nul procent.

[0:06:55] Wat zijn we nou aan het doen, als ik gewoon vragen mag?

[0:06:59] Zet gewoon deze rondetafel op de lijst rond ingeplande activiteiten

[0:07:02] en plan hem in naar 17 september.

[0:07:04] We beginnen pas op 2 september.

[0:07:06] Ik kan me uw reactie voorstellen, zeker in het licht wat u daarvoor zei.

[0:07:12] Ik denk dat we voor nu gewoon eventjes deze context eventjes zo, want we waren eruit gekomen.

[0:07:19] Maar mijn voorstel zou wel zijn, een beetje in de lijn van de woorden van de heer Krul,

[0:07:25] om na het reces nog eens even goed met elkaar van hoe gaan we nu met dit soort verzoeken om.

[0:07:33] Ja, dat is de strategische procedurevergadering.

[0:07:35] Want ik heb wel het gevoel dat we hier even wat klokken gelijk moeten gaan zetten.

[0:07:39] Dus dat zou mijn voorstel zijn.

[0:07:41] Ja? Oké, akkoord.

[0:07:43] Dan gaan we naar de mededelingen.

[0:07:46] Zijn er van uw kant mededelingen?

[0:07:49] Dat is niet het geval.

[0:07:50] Dan gaan we naar de brievenlijst.

[0:07:52] Eerste brievenlijst particulier.

[0:07:54] Zijn daar vragen of opmerkingen bij?

[0:07:57] Niet.

[0:07:58] Dan gaan we naar...

[0:07:59] Dat is een hele korte lijst deze keer.

[0:08:01] Dan gaan we naar de brievenlijst van de organisaties.

[0:08:05] Zaak 1 tot en met 6, pagina 1.

[0:08:08] Zijn daar vragen of opmerkingen bij?

[0:08:10] Dan gaan we afhandelen zoals het daar staat.

[0:08:14] Op pagina 7 tot en met 15, pagina 2, geen vragen of opmerkingen.

[0:08:19] Op pagina 16 en 17, pagina 3, ook geen opmerkingen of vragen.

[0:08:25] Dan wordt het conform de voorstellen in behandeling genomen.

[0:08:29] Dan gaan we naar de brieven van de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

[0:08:34] agenda punt 4, de stand van de uitvoering Rijksdienst voor het cultureel erfgoed 2023.

[0:08:40] Het voorstel is om deze brief te agenderen voor het commissiedebat Cultuur op 17 oktober.

[0:08:47] Ik zie mevrouw Van der Velden.

[0:08:49] Gaat u gaan.

[0:08:54] Dank u wel, voorzitter.

[0:08:56] Nou gaat het niet specifiek over deze brief, maar wel over het cultuurdebat dat er aan zit te komen.

[0:09:01] Ik zou graag het voorstel willen doen om de spreektijd voor dit debat gelijk te trekken

[0:09:07] met die van het mediadebat dat we hebben gehad, omdat deze in eerste instantie samen op de agenda

[0:09:12] stonden en nu los van elkaar getrokken zijn.

[0:09:15] Het wil handiger zijn dat de spreektijd ook evenredig is, omdat er vrij grote onderwerpen

[0:09:20] op de agenda staan.

[0:09:22] Heldere vraag.

[0:09:23] Kan de commissie daarmee instemmen?

[0:09:25] Ik zie voorzichtig geknikt en in ieder geval geen geschut, dus uw voorstel wordt aangenomen.

[0:09:30] Dank u wel.

[0:09:31] Dan gaan we naar agenda punt 5, het advies omgaan met gedeelde bronnen

[0:09:37] van het koloniale verleden.

[0:09:39] Hier is het voorstel om de in de brieven aangekondigde beleidsreactie af te wachten.

[0:09:46] Bij geen reactie ga ik — oh, excuus.

[0:09:47] Mevrouw Rodekijk, u had toch nog een puntje bij, ik denk, agenda punt 3?

[0:09:51] Ja, gaat uw gang.

[0:09:54] Ja, dank u wel.

[0:09:54] Excuus, iets te laat, maar ik zou graag een afzonderlijke reactie willen van de

[0:09:59] De staatssecretaris heeft dus afschrift aan de Kamer van punt vijf en afzonderlijk dus van punt zes.

[0:10:07] Van beide brieven.

[0:10:11] Ja, dat is genoteerd en wordt conform doorgegeven.

[0:10:18] Dan was ik bij agenda punt zes.

[0:10:20] De toezegging gedaan tijdens het commissiedebat media van 11 april 2024

[0:10:25] over aanpassingen landelijk publiek omroepstelsel.

[0:10:29] Het voorstel is om de in de brief aangekondigde informatie af te wachten.

[0:10:35] Agenda punt 7, de stand van zaken, moties en toezeggingen in zaken de investeringsverplichting

[0:10:40] voor grote streamers.

[0:10:42] Hier is het voorstel de brief TZT te betrekken bij de OCW Begrotingsbehandeling 2025.

[0:10:48] Agenda punt 8, de uitkomstenverkenning, financieringstelsel, monumentenzorg en

[0:10:53] verduurzaming Rijksmusea.

[0:10:55] Deze brief is het voorstel om die te agenderen voor het commissiedebat op 17 oktober.

[0:11:02] Dan gaan we naar de rondvraag.

[0:11:03] Culturen en media, zijn daar zaken voor de rondvraag?

[0:11:06] Niet? Dan gaan we door met agenda punt 9, de eerste van de brieven van de minister van

[0:11:12] Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

[0:11:14] Hier gaat het om de appreciatie van twee moties van het lid Eerdmans, ingediend tijdens de

[0:11:18] twee-minuten debat Veiligheid op scholen van afgelopen 12 juni.

[0:11:22] Hier is het voorstel om de brief te betrekken bij de stemmingen.

[0:11:28] Dat was op 18 juni, over de moties die zijn ingediend tijdens het twee-minutendebat

[0:11:32] over veiligheid op school.

[0:11:34] Dan gaan we naar agenda punt 10, kabinetsreactie, advies, onderwijsraad, onderwijs als investering.

[0:11:40] Hier is het voorstel om de brief te betrekken bij de OCW-begrotingsbehandeling 2025.

[0:11:45] Mevrouw Rodekerk.

[0:11:47] Wij zouden graag een schriftelijk overleg plannen na het recess.

[0:11:50] We hebben net een kabinetsreactie gekregen.

[0:11:52] Het lijkt ons goed om te weten hoe het nieuwe bewindspersoon hiernaar kijkt.

[0:11:57] Geen bezwaar?

[0:11:58] Oké, akkoord.

[0:11:59] Als volgt, afgesproken.

[0:12:02] Dan agenda punt 11, beleidsreactie, midterm, evaluatie, nationaal actieplan voor meer diversiteit

[0:12:08] en inclusie in het hoger onderwijs en onderzoek.

[0:12:11] Deze brief kan geagendeerd worden voor het commissiedebat duo en hoger onderwijs van 23 oktober 2024.

[0:12:20] Agenda punt 12, de voortgang van het programma Erkennen en Waarderen.

[0:12:24] Deze brief kan geagendeerd worden voor het commissiedebat Onderzoeks- en

[0:12:28] wetenschapsbeleid van 3 oktober.

[0:12:30] Akkoord zie ik.

[0:12:32] Dan gaan we naar agenda punt 13, sectorbeeld KNAW-NWO I en

[0:12:39] verkenning Capability Maturity Model Kennisveiligheid.

[0:12:44] Het voorstel is om deze brief te agenderen voor het commissiedebat

[0:12:47] kennisveiligheid van 6 november.

[0:12:49] Een akkoord zie ik.

[0:12:51] Agenda punt 14.

[0:12:52] Uitstel reacties op AWTI, ik hoop dat ik het goed zeg, advies en rapporten van het Rathenouw Instituut.

[0:13:00] En hier is het voorstel om deze brief voor kennisgeving aan te nemen.

[0:13:04] Dan agenda punt 5.

[0:13:05] Verkenning misstanden in het opleiden in de zorgsector.

[0:13:09] Deze brief wordt geagendeerd, als u het daarmee eens bent, voor het ongeplande

[0:13:13] commissiedebat MBO.

[0:13:18] Dan gaan we naar de brieven van de minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs.

[0:13:23] Agenda punt 16, de lijst van vragen en antwoorden over de conceptkerndoelen

[0:13:28] burgerschap en digitale geletterdheid.

[0:13:31] Het voorstel is om deze brief te agenderen voor het commissiedebat Curriculumherziening

[0:13:35] en de voortgangsrapportage Masterplan Basisfaardigheden van 16 oktober aanstaan.

[0:13:43] Dan de agendapunt 17, de resultaten derde ronde, stichtingsaanvragen en bekostigingsbesluiten

[0:13:49] van nieuwe scholen.

[0:13:51] Het voorstel is om deze brief te betrekken bij de OCW-begrotingsbehandeling 2025.

[0:13:56] De agendapunt 18, de verslag van schriftelijk overleg over het landelijk rapport Lokale Educatieve

[0:14:03] Agenda voor en Vroegschoolse Educatie.

[0:14:06] Deze brief is het voorstel om deze kennisgeving aan te nemen.

[0:14:10] En desgewenst kan er ook een twee-minuten-debat aangevraagd worden.

[0:14:14] Wenst een van de leden het woord? De heer Soeboer.

[0:14:17] Dank u wel. Ik zou hier graag een twee-minuten-debat over aanvragen.

[0:14:20] Het is toch wel een hele zorgelijke ontwikkeling.

[0:14:21] En ook al komen er meer brieven in de loop van dit jaar,

[0:14:24] de dingen die we nu al zien zijn voor mij aanleiding om te zeggen,

[0:14:27] laten we daar een twee-minuten-debat over doen.

[0:14:30] Dus punt 18 over de voorschoolse en vroegschoolse educatie.

[0:14:48] De voorstelling is om deze TZT te betrekken bij de OCW-begrotingsbehandeling 2025.

[0:14:54] Akkoord.

[0:14:55] De voorstelling is om de stand van zaken PVO-scholen.

[0:14:58] Deze brief is het voorstel om deze voor kennisgeving aan te nemen.

[0:15:02] Ik zie het akkoord.

[0:15:04] Agendepunt 21. Reactie op verzoek commissie over de brief van CMV Onderwijs in Zaken Zwemlijst

[0:15:09] als publieke voorziening.

[0:15:12] Het voorstel is om deze brief te zijne tijd te betrekken bij de brief over de uitkomst van het

[0:15:17] onderzoek naar scenario's voor herinvoering van schoolzwemmen.

[0:15:21] Ik zie dat de commissie akkoord is.

[0:15:23] Agendepunt 22. Periodieke voortgang onderwijshuisvesting voorjaar 2024.

[0:15:29] Deze brief, als de commissie dat wenst, kan te zijne tijd betrokken worden bij het nog te ontvangen

[0:15:34] wetsvoorstel Plan Matige en Doelmatige Aanpak Onderwijshuisvesting.

[0:15:39] De commissie is er akkoord.

[0:15:41] De voortganglerarenstrategie van juni 2024 is het voorstel om voor deze brief een inbrengdatum vast

[0:15:49] te stellen voor het stellen van feitelijke vragen.

[0:15:52] Dat kan woensdag 4 september 2024 om 10 uur zijn.

[0:15:56] En om een ongepland commissiedebat leraren te agenderen en deze in te plannen in januari 2025.

[0:16:06] Akkoord zie ik.

[0:16:07] Prima, dank.

[0:16:09] Agenda punt 24, stimuleren van kwaliteitsverbetering.

[0:16:13] Het voorstel is om deze brief te zijne tijd te betrekken bij de OCW-begrotingsbehandeling 2025.

[0:16:19] Dan agenda punt 25, reactie op de motie van het lid Van Zandt over een eerdere definitie

[0:16:24] van passend onderwijs aanhouden en gespecialiseerd onderwijs op eigen locaties laten voorbestaan,

[0:16:30] op de gewijzigde motie van het lid Van Zanten over onderzoeken en op welke wijze binnen

[0:16:34] lerarenopleidingen meer aandacht kan komen voor het begeleiden van leerlingen met extra

[0:16:39] ondersteuningsbehoeften, en op de motie van het lid Soeboer over het voorbestaan van het

[0:16:43] gespecialiseerd onderwijs garanderen voor leerlingen met specialistische onderwijs

[0:16:47] en ondersteuningsbehoeften.

[0:16:50] Het voorstel is om de brief die daarbij gekomen is, voor kennisgeving aan te nemen.

[0:16:57] Ik zat een beetje naar u te staren, maar gaat u gang, de heer Soeboer.

[0:17:03] Dank u wel.

[0:17:03] Ik probeer een soort gebaar te maken dat ik er iets over zou willen zeggen, maar dank

[0:17:07] u wel, voorzitter.

[0:17:09] Ik heb eigenlijk twee opmerkingen over deze reactie, over deze brief.

[0:17:13] De eerste gaat over mijn deel van de brief, dus over het beantwoorden van de motie Soeboer.

[0:17:18] Daar zou ik over willen zeggen, mooie woorden die in de brief staan.

[0:17:21] Ik heb gevraagd om...

[0:17:24] Ik onderbreek u eventjes, want de griffier fluistert mij in...

[0:17:28] dat het op deze plek nu niet gepast is...

[0:17:30] en het gebruik is om inhoudelijk iets over de brief te zeggen.

[0:17:33] Nee, dat ga ik ook niet doen.

[0:17:34] Het begon een beetje, dus daarom onderbreek ik u even.

[0:17:37] Houd het even procedureel, alsjeblieft.

[0:17:40] Wat ik wou zeggen is, voor mijn deel...

[0:17:42] en ik hou het zo kort mogelijk, voor mijn deel van de brief geld...

[0:17:45] we gaan het zien en we houden het in de gaten de komende tijd.

[0:17:47] Er is geen aanvulling nodig.

[0:17:49] Maar voor het deel van mevrouw Van Zanten, die er nu helaas niet bij kan zijn, geldt.

[0:17:53] Die is nog niet helemaal tevreden met de beantwoording, omdat het deel over de specifieke, aparte

[0:17:58] locaties voor gespecialiseerd onderwijs er niet duidelijk in naar voren komt.

[0:18:01] Dus die zou graag op dat punt een afvullende reactie hebben, zou mijn puur niet-inhoudelijke

[0:18:07] reactie zijn.

[0:18:09] Volgens mij kunnen we dat honoreren.

[0:18:11] Dank.

[0:18:12] Mevrouw Rodekerk.

[0:18:13] Ja, wel even, ik bedoel, gaat het niet ook over de motie die was overbodig genoemd door de minister,

[0:18:23] waarna die alsnog is aangenomen, waarna er een reactie volgde van de minister om nog een keer uit te leggen waarom die overbodig was?

[0:18:30] En waar dan nu nog een keer wordt gevraagd om een brief? Moet ik het zo begrijpen?

[0:18:35] De heer Soeboer, ja u bent nu even woordvoerder van het verzoek van mevrouw Van Santen, maar...

[0:18:39] Ik ben daar woordvoerder van op dit moment even en dat doe ik met heel veel liefde,

[0:18:43] Want mevrouw Van Santen kan er graag iets bij zijn.

[0:18:46] Ik dacht dat er niet al te inhoudelijk op in zouden gaan.

[0:18:48] Dat zal ik dan ook proberen.

[0:18:49] Maar dat de minister zegt hij is overbodig, wil nog niet zeggen dat mevrouw Van Santen vindt dat hij overbodig is.

[0:18:55] Dus die mist daadwerkelijk wel een stuk in de beantwoording.

[0:18:58] En zou dat graag alsnog toegevoegd zien.

[0:19:01] Volgens mij laten we het inhoudelijke deel inderdaad eventjes opzij leggen.

[0:19:06] Kunnen we, als de commissie daar in meerderheid mee akkoord is, dit verzoek bij de minister neerleggen?

[0:19:11] staatssecretaris, om daar een nadere toelichting op te geven.

[0:19:18] Dan gaan we naar agenda punt 26, de verzamelbrief moties en toezeggingen

[0:19:22] primair en voortgezet onderwijs.

[0:19:24] Het voorstel is om deze brief te betrekken bij het OCW Begroningsbehandeling 2025.

[0:19:31] Dan gaan we naar het kopje emancipatie, agenda punt 27, opzet periodieke rapportage

[0:19:38] de Emancipatiebeleid 2018-2025.

[0:19:42] Het voorstel is om deze brief te agenderen voor het nog in te plannen

[0:19:47] commissiedebat Emancipatie.

[0:19:48] Is de commissie akkoord?

[0:19:55] Mevrouw Rodekerker.

[0:19:56] Het ging heel snel, sorry.

[0:19:57] Het zal aan mij liggen, hoor.

[0:19:59] Laatste dag.

[0:20:01] Op stuk nr. 26 is een behoorlijk uitgebreide brief.

[0:20:05] Wij zouden het goed vinden om daar een schriftelijk overleg over te doen na de reces, om over het

[0:20:09] door te kunnen praten, als dat akkoord is.

[0:20:15] Dan wordt dat meegenomen.

[0:20:17] Dank u wel.

[0:20:20] Dan het kopje Europa.

[0:20:23] Agenda punt 28, afschrift van de brief aan de Europese Commissie over gendergelijkheid

[0:20:28] en LHBTQ-plusgelijkheid in de Europese Unie.

[0:20:32] Het voorstel is om de brief te agenderen voor een schriftelijk overleg over de OJCS-raad

[0:20:38] van 25 en 26 november.

[0:20:41] Een akkoord, zie ik.

[0:20:41] Agendepunt 29. Verslag van de OJCS-Raad voor de onderdelen Onderwijs en Cultuur van 13 en 14 mei.

[0:20:49] Ook deze kan meegenomen voor het schriftelijk overleg eind november.

[0:20:55] Agendepunt 30. Overzicht nieuw gepubliceerde EU-voorstellen op het beleidsterrein van OCW.

[0:21:02] Deze lijst is informatie meegegeven voor de commissie, voldoende en akkoord zo.

[0:21:10] Dan gaan we naar agenda punt 31, verslag van een schriftelijk overleg over het fiche pakket

[0:21:16] gemeenschappelijke Europese graad.

[0:21:19] Het voorstel is om deze brief voor kennisgeving aan te nemen.

[0:21:24] Of kan er gekozen worden voor het aanvragen van het twee-minutendebat?

[0:21:28] Heeft iemand vanuit de commissie die behoefte?

[0:21:30] Ik zie geen handen omhoog.

[0:21:33] Dan agenda punt 32, brieven van adviesraden en andere bewindspersonen.

[0:21:38] Voorstel Onderwijsraad voor technische briefing met betrekking tot het advies over leraren.

[0:21:43] Het voorstel is om een technische briefing door de Onderwijsraad te organiseren over het advies

[0:21:50] beroepsgroep leraren.

[0:21:52] Dat zou dan 1 oktober kunnen.

[0:21:55] Geen verdere opmerkingen.

[0:21:57] Conform. Zijn er voor de rondvraag overig mensen die het voortwensen?

[0:22:03] Nee. Dan gaan we naar overig openbaar.

[0:22:07] Agenda punt 33, aanbieding, publicatie, totale investeringen in wetenschap en innovatie,

[0:22:13] 2022-2028, van Rathenouw Instituut.

[0:22:18] Het voorstel is om deze brief te agenderen voor het commissiedebat 3 oktober,

[0:22:23] onderzoeks- en wetenschapsbeleid.

[0:22:26] Agenda punt 34, de voorbereiding OCW-begrotingsbehandeling.

[0:22:31] Dan is de vraag of de commissie instemt met de onderstaande wetgevingsoverleg en de

[0:22:37] planning in zaken de OCW-begroting.

[0:22:38] Daar staat een hele trits.

[0:22:41] Ik ga ze, denk ik, niet allemaal oplezen.

[0:22:44] In behaald van dat 25 november 2 december wordt.

[0:22:47] O ja, met de opmerking dat maandag 25 november — daar staat het wetgevingsoverleg OCW-begroting,

[0:22:53] onderdeel media — dat wordt 2 december.

[0:22:57] Dus daar moeten we even alert op zijn.

[0:23:01] Ja, en dan de vragen daaronder.

[0:23:03] Wens de commissie ter behandeling van de begroting 2025 naast de plenaire

[0:23:07] begrotingsbehandeling en deze twee WGO's nog andere wetgevingsoverleggen in te plannen.

[0:23:12] Mevrouw Rodekerk.

[0:23:14] Ik zou graag een wetgevingsoverleg over emancipatie willen inplannen.

[0:23:26] Ik kijk even naar de commissie.

[0:23:28] Heeft iemand daar bezwaar tegen?

[0:23:30] Nee? Geen bezwaar, dan gaan we dat zo doen.

[0:23:34] De vraag daarna wenst de commissie een begrotingsonderzoek uit te voeren, te behandelen

[0:23:38] in een WGO-begrotingsonderzoek en welke leden willen optreden als rapporteurs voor dit onderzoek.

[0:23:44] Dat WGO kan plaatsvinden op woensdag 20 november.

[0:23:48] Zijn deze behoeften er en zijn er eventueel leden die dit willen oppakken?

[0:23:55] Op de eerste vraag ja, ik denk dat het goed is om te doen.

[0:23:58] Op de tweede vraag hoef ik het niet per se zelf te doen, dus andere mensen doen het graag.

[0:24:01] Als niemand het wil, wil ik het best mijn hand opsteken.

[0:24:04] Ik weet wat u zegt.

[0:24:06] Ik kijk eventjes naar de andere leden.

[0:24:08] De eerste vraag is, is er de behoefte om een WGO-begrotingsonderzoek te doen?

[0:24:18] Ik zie nog niet heel veel enthousiasme.

[0:24:22] Nee, de heer Stultjes?

[0:24:24] Kijk, een los debat hoeven mij niet per se.

[0:24:26] Het gaat mij meer om de vraag, hebben we een rapporteur op de begroting?

[0:24:28] Dat mag ook bij mij bij de OCW-begroting worden toegevoerd, als dat scheelt.

[0:24:31] Dus het gaat mij meer om de vraag dat iemand zit erin duikt, dan dat we een los debat hebben.

[0:24:35] Ja, precies.

[0:24:36] We hebben natuurlijk al eerder dit WGO gehad en toen hebben we ook met rapporteurs gewerkt

[0:24:43] als het gaat om financiën.

[0:24:46] Mijn inschatting was, en ook een persoonlijke opmerking, dat ik het wel heel plezierig vond

[0:24:50] dat een aantal namens ons dat heeft gedaan.

[0:24:53] Dus met die toevoeging kijk ik toch nog een keer naar de commissie.

[0:24:58] Het is niet helemaal vergelijkbaar, zegt de griffier terecht.

[0:25:09] Ik kijk nog één keer naar de commissie.

[0:25:11] Ik heb niet het idee dat dit breed gesteund wordt.

[0:25:14] U mag zich erin duiken en opwerpen, maar laten we het ook niet moeilijker maken dan het is.

[0:25:19] Dus dan is hier het antwoord dat de commissie dit niet wenst.

[0:25:26] Als laatste noem ik dan nog even wel dat er plenaire OCW-begrotingsbehandeling voorzien

[0:25:31] is in de week van 26, 27, 28 november 2024.

[0:25:39] Dan gaan we naar de planning van werkzaamheden.

[0:25:42] Agenda punt 35.

[0:25:45] Daar staat natuurlijk even alles opgenoemd.

[0:25:47] Zijn er leden van de commissie die hier het woord over wensen?

[0:25:50] De heer Krul.

[0:25:52] Allereerst complimenten voor het inplannen.

[0:25:54] We hebben er vorige keer natuurlijk over gesproken.

[0:25:56] En de boeggolf, om maar in onderwijstermen te spreken, dat die nu een beetje weggewekt wordt, is goed.

[0:26:02] Ik zou toch willen vragen omtrent het commissiedebat kennisveiligheid.

[0:26:07] Naar mijn weten staat daar één brief nu bij.

[0:26:11] Een stand van zaken van de wetsvoorstel.

[0:26:14] Terwijl sturing in het funderend onderwijs, er zit al een best wel een pittige agenda onder.

[0:26:18] Mijn voorstel zou zijn om die twee te wisselen.

[0:26:24] Kijk, commissiedebat kennisveiligheid staat nu op woensdag 6,11.

[0:26:28] En eh, sturing, die zoek ik.

[0:26:32] Oh, ja, die is nog ongepland.

[0:26:34] En die zou u naar de zesde willen?

[0:26:35] Ja, want bij kennisveiligheid, wat ik kon vinden, stond er maar één brief op de agenda nu.

[0:26:40] Een stand van zaken van de wetsvoorstel.

[0:26:42] En bij evenerend onderwijs is dat al behoorlijk een lijst aan het worden.

[0:26:45] Daarom zou ik zeggen, doe die op dat moment.

[0:26:49] Voordat ik andere leden van de commissie het woord geef, kijk ik even naar de griffie.

[0:26:53] Zijn daar praktische bezwaren om dat te doen? Want anders hoef ik het niet eens voor te leggen.

[0:26:57] Nou, alleen de...

[0:27:01] Ja, oké. Dan leg ik hem inderdaad even voor aan de commissie. De heer Soeboer.

[0:27:07] Ja, kijk, ik snap dat meneer Krul dit om praktische redenen zegt, want er zitten wat stukken onder.

[0:27:12] Sturing is tegelijkertijd ook wel iets heel iets groots, wat ook echt de tijd even moet hebben om te voorbereiden.

[0:27:17] En volgens mij hebben we ook in de commissie besloten dat daar al een soort van tijdpad voor zou zijn,

[0:27:21] met onder andere ook een ronde tafel daarin.

[0:27:24] Dus als we het dan hebben over praktische redenen om niet al te vroeg na het recess te doen,

[0:27:28] zou dat voor mij een praktische reden zijn, dat alles daar wel goed de tijd in moet hebben,

[0:27:32] inclusief ook de ronde tafel zoals we hebben besproken.

[0:27:38] Ja, dan kijk ik eventjes met deze toevoeging naar de commissie, mevrouw Rodekerk.

[0:27:43] Misschien kun je van mening verschillen over het besef van tijd, maar november lijkt mij toch best nog wel

[0:27:49] ver vooruit.

[0:27:50] Ik denk wel dat het belangrijk is dat we die sturingsvragen gaan bespreken met elkaar.

[0:27:55] Het voorstel zou kunnen zijn om in de tijd daarvoor een ronde tafel te doen, want ik vind dat wel een

[0:28:00] goed idee van de heer Soepel, zodat we dat debat goed voorbereid kunnen doen.

[0:28:04] Maar het zou niet mijn voorkeur hebben om dat nog veel later te laten plaatsvinden.

[0:28:12] Ik begrijp het verzoek heel goed, maar we gaan nu wel twee urgente onderwerpen tegen elkaar uitspelen.

[0:28:18] Dat vind ik ontzettend spijtig, want als het gaat over kennisveiligheid zijn ook de brieven en antwoorden

[0:28:22] natuurlijk ook al regelmatig uitgesteld en uitgesteld en uitgesteld, wat ook urgent is op dit moment.

[0:28:28] Dus ik zou misschien willen vragen of het mogelijk is om ons niet de optie te geven het een tegen het

[0:28:33] ander uit te spelen, maar om te kijken of we het in een klein tijdsbestek allebei zouden kunnen plannen.

[0:28:40] Dank. Even de heer Krul nog.

[0:28:43] Als we zeggen we proberen tussen het herfstreces en het kerstreces

[0:28:48] die voorbereidende werkzaamheden die de soepboer zegt in te plannen,

[0:28:51] dan vind ik het ook niet erg om te zeggen we pakken de eerste na het kerstreces voor versturing.

[0:28:59] Dat vind ik ook prima, maar dat wel de eerste is.

[0:29:02] De greveer naast me zegt dat we hem conform dat idee inplannen.

[0:29:09] Dank. Dan zijn we bij agenda punt 36, overzicht van de ongeplande commissiedebatten.

[0:29:16] Die is der informatie.

[0:29:19] We hebben over de sturing een goed besluit genomen, volgens mij.

[0:29:22] Dan gaan we naar agenda punt 37, debatten, dertig ledendebatten en twee-minutendebatten op OCW-terrein.

[0:29:27] Ook daar is de agenda voor de komende tijd.

[0:29:30] Daar vragen nog opmerkingen bij?

[0:29:33] Niet?

[0:29:34] Agenda punt 38 is ter informatie nog een overzicht van alle dossiers die lopen.

[0:29:40] Geen vragen of opmerkingen?

[0:29:42] Dan zijn we aan het einde gekomen van deze laatste procedurevergadering voor het reces.

[0:29:48] Een mooi moment om u allen alvast een heel mooi reces toe te wensen.

[0:29:53] Ik kijk uit naar het vervolgen na het reces, maar daartussen even hele andere dingen.