Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering commissie voor Binnenlandse Zaken

[0:00:12] Geachte aanwezigen, beste leden, mensen op de tribune en uiteraard mensen thuis.

[0:00:19] Ik stel voor om door te gaan.

[0:00:21] Dat is met de procedurenvergadering van vanmorgen...

[0:00:24] van de Commissie Binnenlandse Zaken.

[0:00:31] Wij starten dan met de regeling van werkzaamheden.

[0:00:38] Dan zie ik een aantal dingen.

[0:00:40] Dat is als eerste een voorstel van het lid Sneller, D66...

[0:00:45] om een formeel rappel voor de uitvoering van de motie Sneller-CS...

[0:00:49] over het opheffen van de vrijstelling van inkomstenbelasting voor de leden van het Koninklijk

[0:00:54] Huis. Kamerstuk 3614 1, nummer 11. Ik geef de heer Sneller het woord.

[0:01:02] Ja, het spreekt denk ik voor zich. Het verzoek in de dictum stond vier weken na aantreden van

[0:01:05] de nieuwe premier in reactie te ontvangen. De Kamer heeft de motie aangenomen. We hebben

[0:01:09] geen reactie gekregen en onder Hans Rappel heeft dat niks geleid.

[0:01:18] Kan de commissie daarmee?

[0:01:21] Een vraag of opmerking. Volgende week komen de begrotingen. Volgens mij is er vast onderdeel

[0:01:25] van de begrotingen ook een overzicht van moties en de status van moties. Zouden we dat wellicht

[0:01:31] nog kunnen afwachten of moet dit dan op dit moment gebeuren, is mijn vraag.

[0:01:39] We kunnen het besluit nu nemen. Als daar expliciet in staat hoe er mee om wordt gegaan, dan vind

[0:01:44] ik dat ook goed. Dan is het wel veel te laat, maar dan is dat prima. Dan kunnen we daarna

[0:01:48] het formele rappel doen uitgaan. Dat lijkt me goed.

[0:02:00] Dan stel ik voor om tot volgende week af te wachten.

[0:02:02] En als er dan nog steeds niks is, een rappel te sturen naar het ministerie.

[0:02:08] Dan ga ik naar het volgende punt.

[0:02:10] En dat is wederom een voorstel van het lid Sneller om een kabinetsreactie

[0:02:13] te vragen op de voorlichting van de Raad van State.

[0:02:17] Het verzoek om voorlichting over de ministeriële

[0:02:20] verantwoordelijkheid en ambtelijke bijstand.

[0:02:22] Naar aanleiding van de motie sneller van Nispen.

[0:02:24] Meneer Sneller.

[0:02:25] Het vorige kabinet heeft dit heel lang laten liggen en daarna bij de Raad van State geparkeerd.

[0:02:30] Die hebben een voorlichting uitgebracht met best wel een doorvroegde beschouwing over hoe

[0:02:34] ambtelijke ondersteuning moet plaatsvinden.

[0:02:38] En de heer Van Nispen en ik hebben die motie ook al heel lang geleden ingediend.

[0:02:42] Dus het leek mij mooi als we daar ook een reactie krijgen van het kabinet wat hun vervolg hierop

[0:02:47] zal zijn.

[0:02:48] En dat heeft geen acute haast, maar het zou wel goed zijn als we dat proces gaande houden,

[0:02:52] zodat we het ook een keer kunnen afronden, die discussie.

[0:03:00] Dan ga ik naar punt 3, voorstel van het lid Sneller, om een planningbrief te vragen over

[0:03:07] de reactie op het rapport van de Algemene Rekenkamer, integriteit als basis, als mede-inplanning

[0:03:14] van de aangekondigde rijksbrede strategie op dit punt.

[0:03:20] Deze spreekt redelijk voor zich. Bij de laatste zal ik iets meer zeggen. We hebben het rekenkamerrapport

[0:03:27] gekregen. Daar staat de reactie van het kabinet in. Ik las niet in wat ik wel in NRC lees

[0:03:32] dat er een rijksbredende strategie gaat komen. Het lijkt me goed voordat we het debat over

[0:03:36] integriteit voeren dat er door de minister wat uitgebreider wordt ingegaan op het proces

[0:03:40] wat ze voor zich ziet. Zodat we dan ook dat hebben en weten dat we niet tijdens het debat

[0:03:45] allemaal procesdebatjes krijgen, maar dat we gewoon weten wat we kunnen verwachten als

[0:03:50] Kamer.

[0:03:54] Dan gaan we de plenars brief inderdaad uitsturen.

[0:03:58] Dan ga ik naar nummer 4.

[0:04:00] Een voorstel van het lid Palmen, NRC, om het commissiedebat Constitutionele toetsing van

[0:04:07] 24 september te verplaatsen naar een nog nader te bepalen datum.

[0:04:12] In afwachting vallen door de minister van Middellandse Zaken en Koningsrijksrelaties

[0:04:16] gedaane toezegging om aan het einde van het jaar met een contourennota te komen.

[0:04:21] Ik denk dat u in dit geval het woord wenst.

[0:04:26] Ik ben het eens met het voorstel dat hier voor ligt, het lijkt me ontzettend logisch

[0:04:30] om het te verplaatsen, want de contourennota is er nog niet, dus waar ga je het dan over

[0:04:36] hebben?

[0:04:37] En het tweede punt is, afgelopen maandag hebben we een notaoverleg gehad, een constitutionele

[0:04:42] toetsing van de heer Omtzigt. En het lijkt mij ook logisch om die ook te verplaatsen op

[0:04:48] het moment dat we de contourenote ook ontvangen. Dan kun je een inhoudelijk debat ook voeren.

[0:04:56] Dank, voorzitter.

[0:05:05] Dit is best even wennen om ingefluisterd te worden door de griffier met een tekst die ik

[0:05:09] niet onmiddellijk opsla. Maar we gaan het plannen, notenoverleg in tweede termijn. Ik

[0:05:16] ben hier vroeg of laat absoluut aan. U bent van harte welkom, meneer Sneller. Dan ga ik over naar

[0:05:28] punt vijf en daar bent u in ieder geval weer aan het woord. Het voorstel van het lid Sneller om de

[0:05:33] staat van de uitvoering 2024, kamerstuk 29, 362, nummer 365, ter bespreking toe te voegen aan de

[0:05:41] agenda. En dat vereist weinig toelichting, maar u had voorspeld dat u een grote toelichting ging

[0:05:49] Ik weet niet of u hem dan later terug wilt laten komen of we nu dan ook die bespreking

[0:05:53] doen.

[0:05:57] Met een aantal collega's die ik daar ook heb gezien, maandagavond bij de uitreiking

[0:06:02] van de staat van de uitvoering, met als titel dus doorbreek de status quo, werd gezegd door

[0:06:09] de vervangend Kamervoorzitter dat het in de handen wordt gesteld van deze commissie.

[0:06:14] Tegelijkertijd merk ik, met mevrouw Van Eyck ben ik bijvoorbeeld binnen de commissie Rijksuitgaven

[0:06:18] bezig met hoe kunnen we met uitvoeringsorganisaties wat meer doen en ook die tijdelijke commissie

[0:06:23] uitvoeringsorganisaties en de follow-up, dat het nogal versnipperd is over de verschillende

[0:06:27] commissies en dat het zoeken is hoe we dat goed bewaken vanuit binnenlandse zaken, maar

[0:06:32] wel ook de andere commissies, mevrouw van Eyck zit ook in de sociale zaken, dat we die ook

[0:06:38] aangesloten houden. En het andere waar ik naar zocht was, het titel is doorbreek de status

[0:06:45] En ik wou voorkomen dat we als Kamer gewoon zeggen, commissiedebat, technische briefing

[0:06:49] en we gaan door op een status quo manier.

[0:06:52] Dus voordat we op een volgende procedurevergadering concreet bespreken de behandelwijze, leek

[0:06:58] het mij een interessant idee om te kijken of we de Griffie, maar ook de kenniscoördinatoren

[0:07:03] kunnen uitnodigen om ook te kijken of we dit op een niet status quo manier kunnen behandelen.

[0:07:09] Dus bijvoorbeeld dat we een soort werkgesprek, werkconferentie-achtig iets met beleid, uitvoering

[0:07:17] en politiek doen.

[0:07:19] En ook voor het in kaart brengen van de aanbeveling uit al die knelpuntenbrieven en hoe we daar

[0:07:25] nou als Kamer mee omgaan, dat we daar iets meer tijd voor nemen om dit ook serieus te

[0:07:29] nemen ook als vervolg van de commissie Bosman die er geweest is in de Kamer.

[0:07:41] Is het een idee dat u wat dat betreft meedenkt als lid en hoe kijkt de commissie daar verder tegenaan?

[0:07:47] Is dat een goed voorstel?

[0:07:48] Meneer Sixt, Dijkstra.

[0:07:50] Dank u voorzitter. Ik vind het een goed voorstel van de heer Sneller.

[0:07:53] Misschien is het een idee om de commissie Digitale Zaken als volgcommissie aan te melden gezien ook het feit dat ICT

[0:07:58] zo'n grote rol speelt in de recente staat van de uitvoering.

[0:08:02] En dat die commissie ook al bezig is met nadenken over vergelijkbare knelpunten.

[0:08:06] Ik weet niet of meneer Sneller dat kan honoreren, maar dat zou mijn voorstel zijn.

[0:08:15] Ik steun het voorstel van de heer Sneller. Ik was ook aanwezig bij de uitreiking van

[0:08:25] de staat van de uitvoering. Ik was ook best wel geraakt door de openheid en de kwetsbaarheid.

[0:08:30] We hadden de mogelijkheden om met elkaar het gesprek te voeren. Ik vind het heel mooi dat

[0:08:36] dat de heer Sneller ook aangeeft dat we het op een andere manier willen organiseren dan

[0:08:40] zeg alleen maar een debat en dan verder. Dus je verdiepende gesprek. Ik zou ook graag

[0:08:46] misschien ook andere collega's willen nadenken over hoe we zo'n vormen doen. Je denkt wel

[0:08:51] in de termen van doen we dan een hoorzetting, doen we dan een rond de tafelgesprek of een

[0:08:55] andere vorm, maar ik zou er wel naar willen zoeken om juist het gesprek aan te gaan van

[0:09:00] Hoe kunnen we de status quo doorbreken?

[0:09:06] En uiteindelijk ook waar het om gaat, is het vertrouwen van de burgers herstellen.

[0:09:10] Dank voor het uitzicht.

[0:09:13] Meneer Beulenkamp, dank voor het verzetten van het bordje.

[0:09:16] Graag gedaan, voorzitter.

[0:09:17] Goed idee, ik zou mij aan willen sluiten.

[0:09:21] En om dan al niet...

[0:09:23] Want hiernaast wordt aangegeven dat misschien de commissie digitale zaken kan aanhaken.

[0:09:28] Dat zit er alleen in die processen.

[0:09:29] Laten we eerst met elkaar het benen-op-tafelgesprek voeren.

[0:09:32] Tenminste, zo hoor ik uw verzoek van wat gaan we hier nu mee doen?

[0:09:37] Zodat de uitvoering daadwerkelijk beter gaat worden.

[0:09:40] Dus ik zou het een goed idee van neerstellen.

[0:09:45] Meneer Deden.

[0:09:46] Ja, ook wij steunen dit voorstel, voorzitter. Dank u.

[0:09:50] Dat is mooi. Ik begrijp dat de staf wel het een of ander voor je wil bereiden.

[0:09:54] En het zou misschien een goed idee zijn...

[0:09:55] als er één of meer leden zijn die daarbij mee willen denken.

[0:09:59] Meneer Meulekamp. Meneer Sneller. Vrouw Chacor.

[0:10:03] Nou, dat lijkt me heel goed. Meneer Sik-Seyza, een behoorlijke nette grote groep.

[0:10:09] We komen in de volgende procedurevergadering op terug.

[0:10:16] En dan, als het goed is, ben ik door de regeling van werkzaamheden heen.

[0:10:20] En dan ga ik naar de brievenlijst.

[0:10:27] En dan gaan we eerst naar de brievenlijst particulieren.

[0:10:30] En daarop staan vier punten.

[0:10:31] Heeft een van u opmerkingen bij brief 1 tot en met 4?

[0:10:38] Zo niet.

[0:10:39] Dan ga ik naar agent punt 2 en dat is de brieflijst van de organisaties.

[0:10:45] En voordat ik vraag of u daar opmerkingen over heeft, wijs ik op zaak 1 en dat is een

[0:10:52] verzoek van het transgendernetwerk Nederland tot aanbieding van een petitie met betrekking

[0:10:57] tot steun voor explicitering geslacht in het wetboek van strafrecht.

[0:11:03] Het voorstel is om de petitieaanbieding te organiseren op 22 oktober om 13.15 uur.

[0:11:13] Kunt u zich daarin vinden en ik neem aan dat er verschillende leden zullen zijn die aanwezig

[0:11:20] zullen zijn.

[0:11:20] Meneer Sneller.

[0:11:21] Het lijkt me gebruikelijk om petities te ontvangen, maar het wetboek van strafrecht zit niet in

[0:11:26] deze commissie.

[0:11:27] Dus laten we dan JNV als volgcommissie uitnodigen als wij dat doen.

[0:11:31] Dat lijkt me een uitstekend voorstel.

[0:11:35] Dan ga ik naar de punten 2 tot en met 6.

[0:11:39] Zijn er bij betrekking tot de brieven 2 tot en met 6 op pagina 1?

[0:11:43] We gaan dadelijk naar pagina 2.

[0:11:46] Opmerkingen van uw kant?

[0:11:49] Zo niet.

[0:11:51] Dan ga ik naar pagina 2.

[0:11:53] Zijn er opmerkingen over de brieven 7 tot en met 10 op die pagina?

[0:11:58] Ook dat is niet het geval.

[0:12:03] Dan ga ik naar agent punt 3.

[0:12:06] onder de kop Middellandse zaken, wijziging van de paspoortwet in verband met het schrappen

[0:12:12] van de geslachtsvermelding op de Nederlandse identiteitskaart.

[0:12:18] En het voorstel is inbrengdatum voor het verslag vaststellen op 25 september 2024 om twee uur.

[0:12:25] Meneer Meulenkamp.

[0:12:27] Het verzoek van onze kant is om een weekuitstel te vragen.

[0:12:33] Ten opzichte van die 25 september?

[0:12:34] Kan de commissie zich daarin vinden?

[0:12:37] Ja? Dan lijkt me een weekuitstel heel goed.

[0:12:41] Dan gaan we naar agente punt 4.

[0:12:44] En dat is de achtste voortgangsrapportage Wind in de Zeilen.

[0:12:49] Het voorstel is agenderen voor een ongepland commissiedebat regio's en grensoverschrijdende samenwerking.

[0:12:59] Dan ga ik naar punt 5.

[0:13:01] Kabinetsreactie op de jaarlijkse rapportage van het College voor de Rechten van de Mens 2022.

[0:13:08] Het voorstel agenderen voor het ongeplande commissiedebat...

[0:13:11] ...discriminatie, racisme en mensenrechten.

[0:13:16] De commissie is daarmee eens.

[0:13:19] Punt 6. Verslagen financieel toezicht 2024.

[0:13:23] Voorstel agenderen voor het commissiedebat Financiën, decentrale overheden op 1 oktober 2024.

[0:13:31] Dan ga ik naar grondpunt 7, lijst van vragen en antwoorden over naslag van de kandidaat

[0:13:37] bewindspersonen.

[0:13:39] Het voorstel daarbij is het voor kennisgeving aan te nemen.

[0:13:44] 8.

[0:13:45] W.O.O.

[0:13:46] Verzoek over kabinetsstandpunt in zaken lobbyregister en ook daar is het voorstel voor kennisgeving

[0:13:51] aannemen.

[0:13:53] 9.

[0:13:54] W.O.O.

[0:13:55] Besluit excuses slavernijverleden.

[0:13:58] Het voorstel is voor kennisgeving aannemen.

[0:14:02] 10.

[0:14:02] WHO-verzoek over werking Nederlandse Rijksinspecties en ook daarvoor kennisgeving aannemen als voorstel.

[0:14:10] Even een overkoepelend punt over al die WHO-verzoekbrieven die we krijgen.

[0:14:15] Er staat dan altijd in, wordt gepubliceerd op rijksoverheid.nl.

[0:14:21] Ik weet niet hoe ik met de collega's zit, maar de toegevoegde waarde van die brieven

[0:14:25] vind ik, zou kunnen winnen als we ook een vindplaats krijgen die voorbij rijksoverheid.nl

[0:14:31] in mate van detail gaat. Dus ik zou goed zijn om nog een keertje met het kabinet, maar misschien

[0:14:37] dat dat ook bij een strategische procedurevergadering of iets wat we een keer met de bewindspersonen

[0:14:42] doen, want dit gebeurt ook bij je ENV veel, hoe we daar nou mee omgaan zodat het ook optimaal

[0:14:46] nuttig is voor de Kamerleden?

[0:14:49] De regering wil graag een toelichting geven en dat lijkt me opportun.

[0:14:53] Dit is ooit voortgekomen uit een verzoek van de Kamer om wo-besluiten te delen. In eerste

[0:14:58] gestantie werd dat alleen gedaan met er is een wo-besluit genomen.

[0:15:01] Toen heeft de Commissie Binnenlandse Zaken verzocht om een

[0:15:04] dan in ieder geval door te linken naar dat juiste besluit.

[0:15:06] Dat dat als het goed is, gaat dat nu altijd goed.

[0:15:08] Maar misschien is inderdaad de Strategische Procedurevergadering

[0:15:10] een moment om even te spreken of dat ook conform de wens is van de Kamer.

[0:15:14] Want het is inderdaad vaak we krijgen veel besluiten

[0:15:17] en als de Kamer daar iets mee wil, dan zouden we daarover door kunnen praten.

[0:15:20] Dus dan zullen we dat ook op de agenderen voor de Strategische Procedurevergadering.

[0:15:26] Daar kan de commissie zich in vinden, neem ik aan.

[0:15:29] Dan ga ik naar elf. Uitstel, aanbieding, literatuur, onderzoek, sociale media en democratie met

[0:15:36] speciale aandacht voor anonimiteit. En ook daar is het voorstel voor kennisgeving aannemen.

[0:15:43] Twaalf. Voorrang, wijziging, BFV 2001 in verband met wijzigingen van de maatstaven van de algemene

[0:15:49] uitkering van het gemeentefonds. En wederom is het voorstel voor kennisgeving aannemen.

[0:15:54] 13. Rapportages, lopende EU-wetgevingsonderhandelingen, PZK-VRO en dat is ter informatie.

[0:16:09] Dan, ten aanzien van de punten 14 tot 18, zijn er onder het kopje reeds geagendeerde betrokken

[0:16:16] stukken nog opmerkingen over deze punten. En zodat niet het geval is, gaan we naar agenda

[0:16:23] punt 19. Agenda punt 19. Adviezen en aanbevelingen van de Commissie voor de Rijksuitgave voor

[0:16:33] voor de behandeling van de ontwerpbegrotingen 2025

[0:16:35] in vaste Kamercommissies.

[0:16:39] Nu zien we een drietal voorstellen.

[0:16:44] Als eerste de termijn voor het stellen van feitelijke vragen

[0:16:46] vaststellen op maandag 23 september 2024 om twee uur.

[0:16:52] En de bewindspersonen verzoeken de beantwoording uiterlijk op woensdag

[0:16:55] 2 oktober 2024 aan de Kamer te sturen.

[0:17:00] Tweede voorstel.

[0:17:02] Ter bespreking wenst de Commissie een wetgevingsoverleg te houden

[0:17:05] over eventueel een onderdeel van de begrotingshoofdstukken.

[0:17:10] Ter derde, ter bespreking, wenst de commissie een of meer rapporteurs te benoemen...

[0:17:15] ten behoeve van de beoordeling van de kwaliteit van de begrotingsvoorstellen...

[0:17:18] en hierbij de rapporteurs of rapporteur te vragen...

[0:17:21] expliciet aandacht te besteden aan de strategische evaluatieagenda.

[0:17:27] Wie van u verlangt het woord?

[0:17:31] Meneer de Snelle, ik kijk uiteraard naar de enorme fracties in deze Kamer.

[0:17:43] Mag ik dan voorstellen om een e-mail-inventarisatie te doen, zodat de fracties intern ook nog

[0:17:48] even kunnen overleggen welke van de 37 leden dat op zich kan nemen.

[0:17:53] Niet ongebruikelijk en een goede oplossing.

[0:17:56] U kunt u zich daar voor het overheen vinden.

[0:18:01] U voelt nog niet voor een wetgevingsoverleg?

[0:18:04] Ook daar kunnen we inventariseren natuurlijk.

[0:18:07] Het mooiste eraan is om daar nu een besluit aan te nemen, want die moet echt gepland worden.

[0:18:10] De Griffiers stimuleert mij om u toch een uitspraak te laten doen over het WGO.

[0:18:16] Is dat iets wat u... Mevrouw Jacob?

[0:18:19] Voorzitter, ik denk dat het voor vele nieuwe Kamerleden misschien ook wel de eerste keer is dat ze de begroting volledig meedoen.

[0:18:25] Dus ik zou voorstellen van waarom dan niet een WGO organiseren.

[0:18:33] Normaal gesproken is een wet geen zorg bedoeld om een onderdeel van de begroting expliciet te behandelen.

[0:18:38] In het verleden gebeurde dat bijvoorbeeld met woon- en ruimtelijke ordening.

[0:18:41] Omdat dat nu losgeknipt is en een aparte begrotingsbehandeling heeft, is dan wel de vraag over welk onderdeel

[0:18:46] van de begroting zou de commissie een wetgevingsoverleg?

[0:18:49] Want het idee is dan dat dat niet plenair aan de orde komt.

[0:18:53] Omdat het nu gesplitst is, is het een beetje de vraag of dat nog noodzakelijk wordt gehaald

[0:18:56] door de commissie.

[0:18:58] Meneer Deen.

[0:19:00] Wij vinden dat niet noodzakelijk, een wetgevingsoverleg.

[0:19:03] Het eerste voorstel kan wel op onze steun rekenen.

[0:19:06] Akkoord.

[0:19:07] Meneer Sneller.

[0:19:07] Ik kijk ook even naar de heer Siksdijkstra vanuit de Commissie Digitale Zaken.

[0:19:12] Want ik neem aan dat de portefeuille van staatssecretaris Sabo hier ook ondervalt.

[0:19:17] En ik weet niet wat het initiatief daar is of dat we dat hier moeten regelen.

[0:19:23] Dan heeft u gelijk daarop een antwoord.

[0:19:27] Lijkt me helder.

[0:19:31] De conclusie is dat we het niet doen dan.

[0:19:33] Volgens mij wordt er inderdaad aangegeven dat er geen meerderheid is voor een WG.

[0:19:38] Dat is wat ik hieruit begrijp.

[0:19:42] Ik heb geen expliciet verzoek gekregen waar het WGO dan over zou moeten gaan.

[0:19:47] Als er een bepaald thema is waarvan de GroenLinks PvdA-fractie zegt daar zouden we dan graag

[0:19:51] het WGO over hebben, dan wil ik daar prima steun aan verlenen als ik dat een goed idee

[0:19:55] vind.

[0:19:55] Maar dat is even zoeken.

[0:19:57] Ik weet niet of we dat nu per se moeten besluiten.

[0:20:00] Het ging vooral om de nieuwelingen in dit geval, dacht ik.

[0:20:03] Nee, volgens mij gaat het om een breed verzoek.

[0:20:05] En ik denk, volgens mij doen we sowieso een e-mailprocedure, of misschien kunnen we naderhand

[0:20:09] inderdaad dat iedereen dat even bekijkt van, wil je een WGO, waar zou het dan over kunnen

[0:20:13] gaan, dat we dat inventariseren, zou dat een mogelijkheid kunnen zijn?

[0:20:16] Ja, ik denk dat het handiger is als de inventarisatie split zich in eerste instantie vooral denk

[0:20:25] ik toe op op rapporteurs, maar we zouden wel als commissie kunnen afspreken dat mocht

[0:20:30] de commissie nog behoefte hebben aan een wetgevingsoverleg dat ze dat beschriftelijk doorgeven en dan

[0:20:35] dan zullen we een e-mailprocedure moeten starten, want dat is echt besluitvorming. En dat we daar

[0:20:39] een termijn op zetten.

[0:20:42] Kunnen we niet met elkaar afspreken dat we op dit punt geen WGO doen? Kunnen we toch geen

[0:20:46] stem inbrengen nu?

[0:20:47] Het lijkt er inderdaad op dat de commissie in die richting gaat.

[0:20:51] Uitstekend. Dat concluderen wij dan hierbij.

[0:20:55] Dank u. Lijkt me duidelijk.

[0:20:59] Geen twijfels? Echt niet?

[0:21:03] Mevrouw Charcot, u heeft toch twijfels?

[0:21:07] Ik vind het wel een bijzondere gang van zaken.

[0:21:12] Volgens mij hadden we inderdaad zo'n proces gevonden dat je kijkt of er wel behoefte is

[0:21:17] aan de WGO of niet.

[0:21:19] Maar ik begrijp nu dat vanuit bepaalde partijen toch besluit wordt genomen dat het niet nodig

[0:21:27] is.

[0:21:28] Ik laat het hierbij.

[0:21:31] Vanuit mijn partij is er geen behoefte aan.

[0:21:35] maar als mevrouw Chacor graag een e-mailprocedure wil, dan kunnen we dat in principe stemmen.

[0:21:39] Dat kan nooit kwaad.

[0:21:41] Dus dat kunnen we wellicht doen.

[0:21:45] Meneer Deen.

[0:21:46] Het verlengde van de heer Sneller zegt nogmaals,

[0:21:48] één van de 37 hier geen behoefte aan te hebben.

[0:21:56] Dan is er geen meerderheid te vinden voor een e-mailprocedure.

[0:21:59] Dus dan doen we dat niet.

[0:22:03] Dan gaan we naar punt twintig.

[0:22:05] En dat is overzicht overgedragen zaken door de commissie EZK.

[0:22:13] En ik ga niet elk stuk opnoemen, want overal is het hetzelfde voorstel.

[0:22:18] En het voorstel is agenderen voor een ongepland commissiedebat Herstel Groningen.

[0:22:23] Kunnen jullie het daarin vinden? Dan gaan wij naar punt 21.

[0:22:29] En dat is twee pagina's verder.

[0:22:32] Lijst met EU-voorstellen van de commissie BISA tussen 18 januari 2024 en 5 september.

[0:22:38] Ook 2024, gok ik, en niet 202.

[0:22:41] Dat is weer enigszins terug in de tijd.

[0:22:43] De tijd gaat hard wat dat betreft.

[0:22:45] En dat is ter informatie.

[0:22:48] Dan ga ik naar 22.

[0:22:50] Afschrift, brief, CT, IVD en TIB aan minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties met betrekking tot onverwijlde spoed ex artikel 37 WIV 2017.

[0:23:01] Het voorstel daarbij is een reactie aan de minister van BZK te vragen.

[0:23:07] En ik zie geen reacties, in ieder geval geen verhalen.

[0:23:11] En dan ga ik naar 23.

[0:23:13] Voorstel, overdragen, activiteiten en bijbehorende zaken aan de commissie-VRO en wijziging voortouw

[0:23:18] wetsvoorstellen naar commissie-VRO.

[0:23:21] Ik stel voor alle hieronder genoemde activiteiten en wetsvoorstellen over te dragen aan de commissie-VRO.

[0:23:25] En dan ziet u daarvan een opzomming.

[0:23:27] Kunt u zich daarin vinden en u stemt daarmee non-verbaal in.

[0:23:35] Dan ga ik naar 24 en dat is de stafnotitieopvolging aanbevelingen staatscommissie parlementaires

[0:23:41] stelsel. En daarvan hebben wij hier een stafnotitie liggen met daarin drie beslispunten. Kan de

[0:23:49] commissie ermee instemmen om, eerste punt, dit rapport openbaar te maken? Twee, het kabinet

[0:23:55] te vragen hoe het beoogt opvolging te geven aan elke aanbeveling die de staatscommissie

[0:24:00] parlementaire stelsel aan het kabinet heeft gericht? En drie, de voorbereidingsgroep mandaat

[0:24:05] te geven om het precieze verzoek aan het kabinet desgewenst aan te scherpen op basis van het

[0:24:10] regeerprogramma, commissieleden. Uw reactie in deze? Ik zie bevestiging. Dan gaan we dat doen.

[0:24:21] Dank u. Dan zijn we alweer aangeland bij de planning der werkzaamheden. Ik wil die met

[0:24:30] alle liefde opzommen, maar u heeft die planning ook gelezen. Het is denk ik niet de bedoeling dat

[0:24:36] ik die opzom. Tenzij meneer Sneller daar prijs op stelt, wil ik dat natuurlijk met alle liefde doen.

[0:24:43] Ik heb een vraag. Het commissiedebat financiën-decentrale overheden is nu gepland op 1 oktober. Dat valt

[0:24:50] dus samen met de algemene financiële beschouwingen. De staatssecretaris van fiscaliteit is volgens

[0:24:56] mij bij de algemene financiële beschouwingen, maar zou wellicht ook aanwezig moeten kunnen

[0:25:00] zijn bij dit commissiedebat. Ik weet niet wat gebruikelijk is, maar of deze samenloop is

[0:25:05] voorzien of dat er nog een oplossing voor wordt gevonden.

[0:25:07] Nee, de minister is inderdaad niet uitgelodigd. Het is iets dat alleen besproken wordt met de

[0:25:18] minister van Financiën, dus niet met anderen. Dat is denk ik voldoende antwoord op uw vraag, toch?

[0:25:25] Voor dit moment wel, maar wellicht dat ik daar in de aankomende weken nog anders over ga denken.

[0:25:32] Dan hebben we nog een punt, 26, als ik verder geen reacties zie. Dat is overzicht

[0:25:37] op ongeplande activiteiten en dat is eigenlijk ter informatie. En sommige activiteiten blijven

[0:25:42] daar heel lang opstaan. 27, overzichtige plannende activiteit met commissiebiza als volkommissie.

[0:25:53] En 28, ik kijk heel snel rond, debatten en dergeleden debatten. En ook daarvoor een opzomming.

[0:26:03] En dan komen wij bij punt 24. Stefan, excuses, ik sla zo snel om dat ik weer op een vorige

[0:26:11] pagina terechtkomt.

[0:26:12] Dat kan gebeuren.

[0:26:15] Dan kom ik bij de rondvraag.

[0:26:17] Heeft één van u nog een rondvraag?

[0:26:21] En ik zie dat er geen rondvragen zijn.

[0:26:25] Dan stel ik voor om deze vergadering ten behoeve van het volgende punt een gedurende korte tijd

[0:26:29] te schorsen, want dat punt is een besloten gedeelte en ik verzoek de publieke tribune

[0:26:34] om de zaal te verlaten.