Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Nederlandse Arbeidsinspectie over hun Factsheet
[0:00:01] Goedemiddag. We zitten hier bij elkaar met de vaste Commissie voor Zaken, Zaken en Werkgelegenheid
[0:00:07] voor een technische briefing van de Nederlandse Arbeidsinspectie.
[0:00:11] Welkom Rits Boer en, ik moet het wel goed zeggen, Elodie Oosterhof.
[0:00:18] Jullie gaan straks een presentatie halen.
[0:00:20] Aan de linkerkant zitten de heer Aartsen, mevrouw Rikers en mevrouw Saris, respectief de VVD,
[0:00:29] BBB en NSC. Ik stel voor dat we eerst naar de presentatie luisteren en dat we daarna gewoon
[0:00:37] de ruimte voelen om de vragen te stellen die er zijn. Ik denk dat we niet per se in een rijtje
[0:00:41] af hoeven te gaan. Als we elkaar ook een beetje de ruimte gunnen, dan moet dat lukken. Aan jullie het
[0:00:47] woord. Vinden jullie het... Geen enkel probleem. Tussendoor vragen stellen? Oké, nou dan laat
[0:00:56] iemand zijn zin graag afmaken, maar dan prima.
[0:01:00] Dank u wel, voorzitter. En hartelijk dank aan uw commissie voor de gelegenheid om deze briefing
[0:01:07] te geven. De eerste slide hier op de schermen, die zegt, denk ik, heel kernachtig wat de
[0:01:15] missie is van de Nederlandse Arbeidsinspectie. En de kernwoorden zijn natuurlijk eerlijk
[0:01:20] werk, gezond werk, veilig werk en bestaanszekerheid voor iedereen. Waarbij ik ook moet benadrukken
[0:01:26] dat die term bestaanszekerheid de afgelopen jaren heel veel aandacht heeft gekregen, maar
[0:01:31] dat hij eigenlijk bij ons en ook bij sociale zaken natuurlijk eigenlijk ook al een ingeburgd
[0:01:36] begrip wat dat betreft is en ook al sinds jaar en dag onderdeel van onze missie vormt.
[0:01:45] De werkvelden, die zijn hier weer benoemd en die gebruiken we ook in onze mediacampagnes
[0:01:52] bijvoorbeeld.
[0:01:53] Rechts ziet u foto's van een aantal medewerkers van de inspectie, inspecteurs, onderzoekers.
[0:02:02] Ook in de media gebruiken we regelmatig een van de onderwerpen om specifiek aandacht te
[0:02:08] vragen voor veiligheid, gezondheid of bestaanszekerheid.
[0:02:16] Arbeidsinspectie, waar hebben we het dan over?
[0:02:19] We kunnen er op heel veel manieren over praten, maar het is ook wel goed om te praten over
[0:02:22] de mensen die er werken. 1753 FTA, dat is schijnnauwkeurigheid. Dat is altijd een momentopname.
[0:02:30] Dat was eind vorig jaar. En wie werken daar? Dat zijn inspecteurs, researcheurs, data-analysten,
[0:02:40] onderzoekers, specialisten, programma-managers, projectleiders, zoals Elodie Oosterhoofd die
[0:02:53] Wat zijn de kerntaken?
[0:02:55] Dat komen we bij wat er in wet en regelgeving staat en wat u ons als parlement ook meegeeft
[0:03:05] als taakopdracht.
[0:03:08] Mag ik u een vraag stellen?
[0:03:10] Ik heb deze briefing even overgenomen van een collega.
[0:03:15] Ik heb me heel snel kunnen voorbereiden.
[0:03:18] Ik heb een vraag aan u.
[0:03:22] Waar valt de arbeidsinspectie onder?
[0:03:25] Valt elke inspectie onder een afzonderlijk ministerie?
[0:03:30] Of valt u onder het ministerie van A.O.Z.?
[0:03:32] Of bent u helemaal zelfstandig en onafhankelijk?
[0:03:37] Uitstekende vraag.
[0:03:39] Wij zijn onderdeel van het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid.
[0:03:42] Dat ministerie bestaat voortuit twee beleidsdirectoraten-generaal, eentje voor de werkkant, daar zit eigenlijk
[0:03:54] ook alle arbeidsmarktregelgeving waar we het hier over hebben.
[0:04:00] Het andere beleidsdirectoraat-generaal gaat over eigenlijk alles wat met activatie en
[0:04:07] uitkeringen te maken heeft, de sociale zekerheid in die zin.
[0:04:13] In totaal is dat ongeveer 100 miljard, wat macro door die systemen van de sociale zekerheid
[0:04:23] loopt.
[0:04:24] Onze taak is dan ook om op dat systeem van sociale zekerheid, wat uiteraard bedoeld is
[0:04:30] voor die bestaanszekerheid, om daar een soort bodem in te leggen, om daarvan onderdelen
[0:04:36] ervan te bekijken of dat adequaat samenwerkt en functioneert, met name bij het weer aan
[0:04:43] het werk helpen van mensen die tijdelijk even niet aan het werk zijn geweest.
[0:04:49] En binnen dat ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, dus twee beleidsdirectoraten
[0:04:53] generaal en de arbeidsinspectie en voorts, zit binnen dat ministerie ook nog de Rijksschoonmaakorganisatie.
[0:05:01] Die is een aantal jaren geleden eigenlijk daar naar binnen gehaald, omdat, nou ja, ook
[0:05:05] een beetje in lijn met het sociale karakter van het ministerie. De uitwassen die er in
[0:05:14] de schoonmaak waren toe leiden, dat werd gezegd, laten we dat eigenlijk ook zelf. De werkgeversrol
[0:05:21] jegens deze groep medewerkers gaan vervullen. De Rijksschoonmaakorganisatie doet ondertussen
[0:05:27] ook de schoonmaak, niet alleen van het eigen ministerie van Sociale Zaken, maar ook van
[0:05:31] een aantal andere panden van andere ministeries en overheidsdiensten.
[0:05:38] En onafhankelijkheid, daar is veel over te zeggen. Ik zal het proberen kort te houden.
[0:05:46] Ik denk dat van oudsher, omdat wij als arbeidsinspectie ook, sinds 2021 noemen we onszelf ook weer
[0:05:53] Nederlandse arbeidsinspectie, dat we eigenlijk altijd al wel een behoorlijk onafhankelijke
[0:05:58] rol hebben gehad in het doen van onze taken en ook in het signaleren van zaken die wij
[0:06:08] tegenkomen.
[0:06:09] Tegelijkertijd is het belangrijk dat er de afgelopen decennia een soort beweging is geweest
[0:06:15] die de emancipatie van de toezicht wordt genoemd.
[0:06:19] Die heeft er in 2016 toe geleid dat er aanwijzingen van de minister-president in zaken van de
[0:06:23] Rijksinspecties zijn gekomen die in hoge mate vastleggen dat toezicht in onafhankelijkheid
[0:06:31] uitgevoerd kan worden. Eigenlijk ook een aantal spelregels voor als een minister, of een bewindspersoon
[0:06:38] of de Tweede Kamer. Hoewel die aanwijzingen zich niet tot de Kamer kunnen richten, want
[0:06:43] die kunnen de Kamer niet binden. Een aantal spelregels voor hoe je met elkaar omgaat om
[0:06:49] onafhankelijkheid van de toezicht. Het nieuwe kabinet wil net als het vorige kabinet een
[0:06:56] aantal van die zaken die daar al in de aanwijzingen geregeld zijn in de wetgeving gaan vastleggen.
[0:07:04] Dat zou enige impact ook voor ons met zich meebrengen. Maar dat komt hier in uw kaber
[0:07:11] denk ik, nog aan de orde. De wet en regelgeving die op het ministerie
[0:07:21] van Sociale Zaken tot stand komt. Belangrijke wetgeving is de arbeidsomstandighedenwetgeving.
[0:07:30] Werktijden ook. Arbeidsongevallen is natuurlijk altijd in het oog springend. Twee weken geleden
[0:07:38] hebben we weer een monitor daarover naar buiten gebracht, over hoe het staat met de arbeidsongevallen.
[0:07:45] maken we daar jaarlijks een soort beeld van. Illegale tewerkstelling, dat is ook een van
[0:07:54] die arbeidswetten of arbeidsmarktwetten. Je mag alleen in Nederland werken als je van
[0:08:01] buiten de Europese Unie bent, als je een tewerkstellingsvergunning hebt. Uiteraard moet het minimumloon minimaal
[0:08:12] Er zijn sterke economische krachten om voor werkgevers onder te willen duiken.
[0:08:19] We hebben met z'n allen afgesproken dat dat de basis is in Nederland, dat minimumloon.
[0:08:26] Detachering van werknemers vanuit andere Europese landen.
[0:08:33] Toezicht houden op die regels, en dat is een bestuursrechtelijke taak, dat is een hoofdtaak
[0:08:41] van ons opsporen. Dat is nog een graadje zwaarder. Dat is het strafrechtelijke werk. Dat zijn geen
[0:08:50] inspecteurs, dat zijn rechercheurs. Die doen hun werk onder aansturing van het openbaar
[0:08:56] ministerie. Dat gaat om georganiseerde fraude, bijvoorbeeld met sociale zekerheidsuitkeringen.
[0:09:09] Ook fraude in de zorg kijken we naar. Gisteren hebben we weer persberichten naar buiten gebracht
[0:09:17] over mensen die zijn aangehouden. De een vanwege fraude met de NOW. Dat was eigenlijk de uitkeringsregeling
[0:09:25] voor de steun tijdens de coronacrisis. En de andere ging over de COSO-fraude. Dat was
[0:09:36] daar een aantal misstanden op het spoor gekomen. Die mensen worden vervolgd door het openbaar
[0:09:45] ministerie op basis van onderzoek van ons. Dan doen we onderzoeken, dat is de derde hoofdtaak,
[0:09:51] naar de doeltreffendheid van het stelsel van werk en inkomen. Een vierde taak, die wordt
[0:09:58] ook belangrijk gevonden door de wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid, die zegt dat
[0:10:02] Die moeten ook reflecteren en signaleren, ook naar de politiek, naar de maatschappij,
[0:10:10] waar je onderdeel van bent, wat je zoal tegenkomt.
[0:10:18] Ik was even benieuwd naar de opsporing.
[0:10:24] Kan ik dat vergelijken met politietaken die volgens onderzoek overdragen aan de OM?
[0:10:31] of heeft u eenzelfde positie als de field heeft, in het geval van belastingwetgeving?
[0:10:39] Zou u dat wat meer kunnen duiden, hoe die samenwerking is, de rol van OM en andere?
[0:10:46] In Nederland heb je algemene opsporingen die worden door de politie gedaan.
[0:10:51] Dus als moord en doodslag, om maar even wat te noemen,
[0:10:56] dan is het de politie die doet onderzoek, de rechercheurs van de politie.
[0:11:00] Dan heb je een viertal bijzondere opsporingsdiensten.
[0:11:04] Veruit de grootste is de FIOD, dus op het fiscale terrein.
[0:11:10] Dan heb je de bijzondere opsporingsdienst van de ILT, dus van de Leven, Omgeving en Transportinspectie.
[0:11:18] En daar heb je net als bij onze inspectie het toezicht, wat bestuursrechtelijk is.
[0:11:23] En dan kun je voor de echt zware gevallen naar het strafrecht.
[0:11:26] En de derde bijzondere opsporingsdienst is bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit,
[0:11:34] wat ook een hele grote toezichthouder is en dus ook een opsporingstak heeft.
[0:11:41] En de vierde, dat zijn wij als Nederlandse Arbeidsinspectie.
[0:11:47] En wij hebben dat dus ook als een van onze taken.
[0:11:54] Die vier bijzondere opsporingsdiensten noemen ze ook bijzonder,
[0:11:59] ik weet niet precies waar die term vandaan komt,
[0:12:00] maar om ze eigenlijk te onderscheiden van die algemene opsporingstaak die bij de politie ligt.
[0:12:07] En in alle gevallen is het zo dat dat strafrecht, of dat nou bij de politie is of bij ons,
[0:12:11] dat staat onder gezag van het Openbaar Ministerie.
[0:12:14] Dus die zijn uiteindelijk de formele aanstuurder van die onderzoeken en die moeten dat dan
[0:12:21] uiteindelijk ook, als je daarin levert je onderzoek, die brengen dat ook op zitting
[0:12:27] en die zorgen dat het het hele rechtelijke systeem in gaat.
[0:12:33] Of bepalen dat ze het toch niet zwaar genoeg vinden en separeren of dat soort overwegen.
[0:12:41] Die kunnen allemaal... Maar dat... Terwijl bij het bestuursrecht het toezicht,
[0:12:45] dus dat eerste blokje, daar zijn wij zelf als arbeidsinspectie als we daar iets vinden,
[0:12:52] dan treden we eigenlijk zelf ook handhaafd op. Dan hebben we weliswaar interne checks
[0:12:57] en balances. Dus kan niet zomaar een inspecteur tegen een bedrijf zeggen, nou, ik vind dat
[0:13:01] het hier fout is. Ik zie dat er een overtreding is, ik geef je een boete. Nee, dan schrijft
[0:13:07] hij een boetenrapport. Dat gaat naar de boeteoplegger binnen de inspectie. Dat is een omvangrijke
[0:13:16] club. Die kijken opnieuw naar alle feiten en omstandigheden. Ze kunnen dus ook beslissen
[0:13:21] ja, hier komt wat wij dan noemen een nulbeschikking uit. Dan zeggen ze eigenlijk, het is toch
[0:13:27] niet goed bewezen. Die komen dan uiteindelijk met een beschikking naar het bedrijf, waarin
[0:13:35] En ze zeggen wel of niet een boete.
[0:13:38] Als het bedrijf dan denkt dat ze het niet meeneemt, kunnen ze een zienswijze opgeven.
[0:13:46] Wordt daar onvoldoende mee gedaan of vinden ze dat nog niet goed?
[0:13:49] Dan kunnen ze in de bezwaarprocedure terecht.
[0:13:53] Dan komen ze in de bezwaarfase.
[0:13:55] Krijgen ze het daar weer niet gelijk of niet helemaal gelijk?
[0:13:58] Is het niet naar tevredenheid? Dan kunnen ze in beroep.
[0:14:00] En dan kom je ook echt in het rechtelijke systeem.
[0:14:03] Maar eigenlijk is dat hele bestuursrechtelijke gebeuren.
[0:14:06] Dat bevindt zich dus eerst in de situatie van...
[0:14:11] binnen het bestuursorgaan.
[0:14:13] Op een bepaald moment kan dat ook in het rechtssysteem komen, bij de rechtbank.
[0:14:21] Bij welke bestuursrechten kom je dan?
[0:14:23] Het college van de Raad van Beroep?
[0:14:25] Nee, dat is voor de sociale zekerheid.
[0:14:28] Nee, dat is voor de Centrale Raad van Beroep.
[0:14:32] En hier kom je bij de Raad van State.
[0:14:34] Als er een WAF-boete, bij ons uiteindelijk een wet arbeidsvreemdelingenboete, als die
[0:14:42] aangevolgd wordt, dan kan die uiteindelijk tot met de Raad van State gaan.
[0:14:51] DIEDERIK JEKELER Eigenlijk zou ik zeggen, ga verder, maar ik had ook nog een klein vraagje alsjeblieft.
[0:14:57] Jullie arbeidsinspectie onderzoekt de uitvoering van het stelsel.
[0:15:02] Kan het dan ook zijn dat jullie vroegtijdig dingen kunnen opsporen, zoals we nu met WIA
[0:15:07] aan de hand zijn? Of zijn dat dingen die daar niet uit boven komen?
[0:15:11] We hebben een soort algemene monitoringfunctie in dat programma wat wij doen. En het is ook
[0:15:19] wel goed om te noemen. Daar is onze taak ook met name het doen van onderzoek, het eventueel
[0:15:28] geven van aanbevelingen. Maar daar hebben we geen handhavende bevoegdheden. Dus wij kunnen
[0:15:31] niet boetes opleggen of andere handhavingsinstrumenten, zoals een ijs stellen. Wij kijken over de samenwerking
[0:15:45] van de verschillende partners in het SUI-stelsel heen. Kijken we met name naar de samenwerking
[0:15:50] tussen gemeenten, SVB, UWV, en wat er in gezamenlijkheid aan taken ligt. Of dat tegen obstakels aanloopt.
[0:16:05] Dat kan gaan over de bijstand en het naar werk begeleiden van mensen uit de bijstand en hoe
[0:16:12] succesvol ze daarin zijn. Dus dat zal niet heel snel heel diep ingaan op wat we vroeger
[0:16:17] wel deden als arbeidsinspectie, maar die taak is op een bepaald moment ook uit de wet gehaald,
[0:16:23] wat organisatiegericht toezicht is. Waarbij je echt heel diep in de organisatie kijkt
[0:16:28] naar hoe de werkprocessen verlopen. Die taak hebben wij niet. Dat is denk ik ook zeker niet
[0:16:39] nodig. We hebben er destijds goed over nagedacht om dat niet meer te doen, omdat er een dubbeling
[0:16:44] was met allerlei andere controlemechanismes daarop. Dus dat is ongeveer de situatie.
[0:16:56] Nog een vraag stellen. U hoort aan mijn stem dat ik uit het oosten van het land kom. U had
[0:17:05] het net over mensen die te werk worden gesteld. We hebben een aantal bedrijven die buitenlandse
[0:17:15] werknemers in dienst hebben, maar ze bijvoorbeeld huisvesten over de grens, net over de grens,
[0:17:21] in niet alle gevallen goede omstandigheden. Werkt u ook samen met, nou ja, het zal vast
[0:17:30] aan de Belgische grens net zo zijn, met arbeidsinspecties over de grens? Kunt u daar iets over zeggen?
[0:17:40] Ja, we werken samen onder andere met de Duitse diensten, met de Belgische diensten. Niet
[0:17:45] Ieder land is zo georganiseerd als wij in Nederland, waar we arbeidsomstandigheden en eerlijk werk
[0:17:51] eigenlijk in één nationale inspectie hebben.
[0:17:54] In Duitsland liggen sommige dingen op deelstaatterrein, dus dan werken we helemaal niet met het centrale
[0:17:58] ministerie, maar bijvoorbeeld met de deelstaat Noord-Rijnwest-Valen.
[0:18:02] We doen ook gezamenlijke inspecties aan beide kanten van de grens, heel specifiek ook daar,
[0:18:10] omdat sommige bedrijven het bijna ook opzettelijk lijken te doen dat ze de mensen die ze in
[0:18:15] Nederland aan het werk hebben dat ze die dan over de grens huisvesten.
[0:18:19] We hebben ook wel situaties gezien waarbij misschien ook wel de bedoeling was dat die
[0:18:23] mensen dan maar heel kort steeds op iedere locatie gehuisvest werden, om toch een beetje...
[0:18:28] Ja, ook een beetje mensen on der toes, Kip de Man der Toos, dus echt ongemakkelijke situaties
[0:18:36] daar.
[0:18:37] Maar de Duitse diensten sluiten ook regelmatig panden, die we dan in gezamenlijkheid bezocht
[0:18:46] hebben.
[0:18:47] Omdat ze dan constateren dat de woonomstandigheden hier echt niet zoals het hoort.
[0:18:52] Ja, dan sluiten ze dat ook.
[0:18:57] Want de situatie dat mensen in Duitsland werken en hier wonen komt minder voor, omdat de prijsverschil
[0:19:03] Dat is dan natuurlijk van de woningmarkt.
[0:19:05] Eigenlijk uitlokt dat dat de andere kant op gaat.
[0:19:08] Met de Belgen speelt denk ik vergelijkbare dingen.
[0:19:15] Daar doen we ook controles.
[0:19:17] Bijvoorbeeld recent hebben we daar ook situaties gehad...
[0:19:20] waarbij mensen in het ene land een uitkering genieten...
[0:19:23] en in het andere land aan het werk zijn.
[0:19:25] Omdat die systemen natuurlijk niet op die manier al aan elkaar gekoppeld zijn.
[0:19:29] In Nederland soms ook niet, dat dat meteen naar boven komt.
[0:19:35] En dan is het goed om dat op het spoor te komen.
[0:19:38] En nog wat breder werken we samen met de European Labour Authority, die is sinds 2021 actief
[0:19:46] vanuit Bratislava, Slovakije.
[0:19:49] Dat is eigenlijk een samenwerkingsverband voor het doen van dit soort concerted and joint
[0:19:56] inspections, noemen zij dat dan, over de grenzen heen.
[0:20:01] Maar dat kan ook met Spanje, met Bulgarije, met Polen, waar we veel mensen hebben.
[0:20:08] Dus op die manier werken we over de grens van slaap.
[0:20:15] Dit is de werkwijze, zeg maar. Die pyramide daar rechts...
[0:20:19] dat is eigenlijk hoe wij denken over de hele populatie van werkgevers in Nederland.
[0:20:24] In totaal zijn er ongeveer 2,3 miljoen bedrijven in Nederland.
[0:20:30] Maar ongeveer 350.000 van die bedrijven...
[0:20:34] Dat zijn ook werkgevers.
[0:20:36] Die mensen in dienst hebben en voor zich aan het werk hebben.
[0:20:40] Wij hopen dat er een brede basis is van bedrijven die het goede willen en het goede doen.
[0:20:46] En helemaal in de top van die piramide.
[0:20:48] Dat hopen we dat zo klein mogelijk is.
[0:20:50] Dat zijn de min of meer criminele organisaties die met opzet alle wet- en regelgeving aan hun laars lappen.
[0:20:56] Meestal voor financieel gewin.
[0:20:59] En tussen die top en die basis zit allerlei schakkeringen van niet willen, niet kunnen,
[0:21:08] niet goed op de hoogte zijn.
[0:21:11] Dus eigenlijk al die aspecten.
[0:21:16] Toezicht is keuzes maken.
[0:21:18] Er zijn 2,3 miljoen bedrijven, 350.000 werkgevers en er zijn ongeveer 10,3 miljoen mensen in
[0:21:26] Nederland die werken. Waarvan ongeveer 9,8 miljoen in de Nederlandse beroepsbevolking
[0:21:31] zitten. En waarvan een deel niet in de Nederlandse beroepsbevolking zit, maar wel hier aan het
[0:21:38] werk is. Met al die mensen kan iets vervelends gebeuren qua arbeidsomstandigheden, qua beloning.
[0:21:47] Dus dat is op zich de populatie waar wij naar moeten kijken.
[0:21:54] Ik kan me voorstellen dat in deze piramide je ook heel erg afhankelijk bent van de kwaliteit
[0:22:00] van wetgeving.
[0:22:01] Omdat natuurlijk de criminele organisatie afhankelijk is hoe goed kun je uit de weg
[0:22:06] met het strafrecht op dit onderdeel en in hoeverre is dat effectief, zeg maar even.
[0:22:11] De continue balans tussen bestuursrecht en strafrecht.
[0:22:14] En andersom, voor de groep die wel wil, maar niet kan, geldt die de andere kant op.
[0:22:19] Of als een wet zo complex is dat mensen het wel willen, maar het heel ingewikkeld vindt
[0:22:23] om het te kunnen doen.
[0:22:24] Dat je daar tegenaan loopt.
[0:22:26] In hoeverre koppelen jullie naar de wetgever, dat zijn wij, maar ook het kabinet natuurlijk.
[0:22:31] Hoe lopen die lijnen, als jullie constateren, de wetten moeten strenger, de wetten moeten
[0:22:37] simpeler.
[0:22:38] Hebben jullie daar een rol, of zeggen jullie, dat is echt puur aan de politiek of aan de
[0:22:41] wetgever om daar iets van te vinden.
[0:22:44] Of brengen jullie er adviezen over uit.
[0:22:46] Aangezien jullie natuurlijk met je poot in de klei staan, op zowel die top als die brede onderkant.
[0:22:55] Wat we proberen te doen, wat de wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid de reflectieve functie van de toezicht noemt.
[0:23:04] Dus dat is eigenlijk de dingen die wij tegenkomen waarvan wij denken dat die van belang zijn voor de maatschappij en de politiek.
[0:23:11] Of dat nou u als Tweede Kamer is of bewindspersonen.
[0:23:14] Daar brengen wij signalen over naar buiten.
[0:23:19] Dus dat kan over van alles en nog wat gaan.
[0:23:23] Een aantal jaren geleden hebben we een signaal gemaakt over jonge influencers.
[0:23:29] Omdat dat een nieuwe ontwikkeling in de maatschappij is.
[0:23:32] Wat gebeurt hier? Is dat verbod op kinderarbeid adequaat voor dat soort situaties?
[0:23:41] Hoe moet je daarnaar kijken? Dat is een maatschappelijk gesprek.
[0:23:44] wat plaatsvindt. Wij kunnen daar iets aan bijdragen met wat wij zien en tegenkomen.
[0:23:51] We hebben het met jonge maaltijdbezorgers gehad, waarvan de regelgeving wel heel genuanceerd
[0:23:57] was, maar ook zo onduidelijk dat wij zeiden, maak het nou duidelijk dat je gewoon onder
[0:24:01] de zestien dat niet mag doen vanwege alle gevaren in het verkeer. Dat zijn wel dingen
[0:24:09] waar we toegevoegd waren vanuit wat we tegenkomen in de praktijk. We hebben recent een signaal
[0:24:17] in de buit gebracht over ontslag op staande voet, wat een soort nieuw verdienmodel leek
[0:24:27] te zijn. Als je mensen op staande voet ontslaat, dan hoef je als werkgever ineens allerlei dingen
[0:24:33] Achterstallige betalingen, vakantiebijslag, zo hoef je niet meer uit te betalen.
[0:24:38] Dat is weer een nieuwe lood aan de stand van de verdienmodellen.
[0:24:45] Dus daarin zien wij inderdaad voor onszelf wel een rol om dat te doen.
[0:24:50] Wat we willen met die piramide is dat wij onze inzet, en dat is rechts dan aangegeven, die
[0:24:56] willen we omgekeerd evenredig aan die piramide inzetten.
[0:24:59] Dus het meeste van onze effort zo hoog mogelijk in die piramide.
[0:25:02] zien te focussen. In dat verband is het, denk ik, ook goed. Recent hebben we over de wet
[0:25:10] arbeidsvreemdelingen ook geconstateerd. Daar hebben we ook een signaal naar buiten gebracht
[0:25:17] over de hoogte van de boetes. En of de hoogte van die boetes eigenlijk nog opweegt tegen
[0:25:21] het financiële voordeel dat bedrijven daarmee halen.
[0:25:30] Nou, dit is denk ik het algemene deel van de presentatie.
[0:25:35] U wilde nog iets vragen, ja.
[0:25:38] Ja, komt het u wel eens voor dat er wetten zijn die u juist niet meer gebruikt?
[0:25:44] U signaleert als er wetten bij moeten of als er signalen zijn van,
[0:25:49] zoals met die jonge maaltijdbezorgers.
[0:25:51] Maar komt u wel eens tegen dat u een helebult wetten heeft die u niet meer gebruikt
[0:25:55] en die niet meer van toepassing zijn?
[0:26:00] Af de top van mijn hert staat het me eerlijk gezegd niet bij.
[0:26:04] Ik denk ook dat het wel zo is dat de meesterwetgeving altijd een reden heeft waarom die tot stand
[0:26:10] is gekomen.
[0:26:15] Eigenlijk altijd een goede bedoeling om het zomaar even plat te slaan, algemeen belang.
[0:26:21] Dat gaat misschien wel een beetje in uw richting.
[0:26:24] Wij zijn bezig om voor de eerlijk werkkant een net zo geobjectiveerd beeld te krijgen
[0:26:30] als we voor de arbeidsomstandigheden kant eigenlijk al jarenlang hebben. Bij de arbeidsomstandigheden
[0:26:36] kant, dat noemen we de monitor, arbeid en bedrijf noemen we het geloof ik. En dan gaan inspecteurs
[0:26:43] die gaan gesprekken aan met de werkgever en die kijken eigenlijk van ja, wordt er hier
[0:26:49] een beetje goed gewerkt en is het veilig en voldoen je aan wet en regelgeving? Heb je bijvoorbeeld
[0:26:56] een risicoevalidatie en evaluatie. Daar komt een heel objectief beeld uit. Als je alleen
[0:27:01] maar je beeld zou baseren op waar de arbeidsinspectie inspecties doet, ja, per definitie zitten
[0:27:09] daar meer overtredingen. Dan krijg je niet een objectief beeld. Dus we proberen een objectief
[0:27:13] beeld te krijgen. En daarnaast hebben we waar we daadwerkelijk naartoe gaan. En dat spoort
[0:27:19] natuurlijk niet met elkaar. Bij eerlijk werk proberen we ook dat eerlijke beeld te krijgen.
[0:27:25] En een van de eerste resultaten, daar zijn we nog mee bezig, zijn we vorig jaar eigenlijk
[0:27:30] achtergekomen dat heel veel bedrijven lijken overtredingen te begaan tegen de arbeidstijdenwet.
[0:27:36] Maar echt een heel hoog percentage bedrijven.
[0:27:39] Dus dan kan het erop wijzen dat die wetgeving uitgaat van een realiteit die misschien ook
[0:27:48] niet meer spoort met hoe de arbeidsmarkt zich ondertussen ontwikkeld heeft.
[0:27:53] Dat hoeft niet per se negatief te zijn, maar het kan ook wel negatief zijn, namelijk dat
[0:28:01] wettenregelgeving toch aan alle kanten aan de laas gelapt wordt.
[0:28:07] Dus dat is ook wel een reden geweest voor ons om te zeggen, daar moeten we zelf nog eens
[0:28:11] wat meer naar kijken.
[0:28:12] En met de beleidsmakers op het ministerie ook van, wat is daar nou eigenlijk aan de hand?
[0:28:17] Dus het kan wel een signaaltje zijn van, misschien moet je bij bepaalde regels updaten, versimpelen,
[0:28:22] meer aansluiten bij een ontwikkeling in de maatschappij.
[0:28:28] Maar per saldo is het wel zo.
[0:28:31] We hebben natuurlijk een hoogontwikkelde samenleving.
[0:28:34] Een hoogontwikkelde economie.
[0:28:37] Gespecialiseerd.
[0:28:38] Dat brengt met zich mee.
[0:28:40] Dat er op heel veel deelterreinen heel gespecialiseerde afspraken zijn.
[0:28:46] Of je die nou wetten en regels noemt.
[0:28:49] Of dat je ze afspraken noemt.
[0:28:50] Maar het is uiteindelijk vaak heel gespecialiseerd.
[0:28:55] Dat is misschien ook een goed bruggetje naar de blootstelling.
[0:28:59] Elodie Oosterhoff is projectleider de blootstelling.
[0:29:04] En blootstelling is een van die onderwerpen die eigenlijk best gespecialiseerd zijn.
[0:29:11] En daar hebben we een aantal sheets waar Elodie u graag mee doorheen neemt.
[0:29:21] Ik wil jullie graag meenemen in het programma waar wij toezicht houden op blootstelling gevaarlijke
[0:29:30] stoffen.
[0:29:32] Het is een van de themaprogramma's die wij hebben, specifiek op het thema, dus niet sector
[0:29:37] specifiek.
[0:29:38] We komen in principe overal.
[0:29:41] Ik wil graag even beginnen bij hoe groot is dit probleem nou eigenlijk, waar hebben we
[0:29:49] het precies over?
[0:29:51] Het plaatje is een beetje klein, zie ik, in de gele vakjes, maar de eerste beeldt eigenlijk
[0:29:56] uit dat een op de zes werknemers in Nederland te maken hebben met die blootstelling aan
[0:30:01] gevaarlijke stoffen.
[0:30:02] Het tweede plaatje schetst het aantal mensen die sterft bij benadering aan beroepsziekten.
[0:30:14] Dat zijn er ruim 4.000, waarvan er 3.000 naar verwachting als gevolg van blotstelling aan
[0:30:23] gevaarlijke stoffen plaats heeft gevonden.
[0:30:24] En ter vergelijking, het derde plaatje, daar is een paars balkje zichtbaar.
[0:30:30] Dat geeft iets aan dat de hoofdoorzaak kanker is van het aantal doden.
[0:30:35] En daaronder is het gemiddeld gezien het aantal verkeersdoden in Nederland per jaar.
[0:30:41] Dus dat geeft een beetje de omvang aan van waar we het precies over hebben.
[0:30:46] Het is een moeilijk vatbaar onderwerp.
[0:30:51] Het is ook onzichtbaar voor veel werkgevers.
[0:30:55] Heel veel mensen, en dat staat in het vierde plaatje, die ziek worden en die ziekte waarschijnlijk
[0:31:00] krijgen, die zijn vaak met pensioen.
[0:31:03] Dus dan heb je het over een ongeveer verdeling van 20% werk nog die ziek worden en 80% die
[0:31:10] dan met pensioen.
[0:31:14] Even kijken, werkgevers, maar ook de maatschappij, als je deze cijfers erbij pakt, die onderschatten
[0:31:21] We hebben heel erg de kosten en de impact van deze cijfers op de maatschappij.
[0:31:27] En we hebben ook hele hoge zorgkosten natuurlijk.
[0:31:29] Nou ja, dit draagt daar zeker aan bij.
[0:31:36] De kosten van de zorg zijn natuurlijk hoog,
[0:31:38] maar als er zoveel mensen ziek worden door blootstelling van gevaarlijke stoffen,
[0:31:42] heeft dat best impact.
[0:31:43] En los van de kosten heeft het natuurlijk ook een enorm emotionele impact.
[0:31:48] Mensen die ziek worden, dat is echt afschuwelijk als je ziek wordt door je werk.
[0:31:53] En los daarvan heeft het natuurlijk ook op familieleden en gezinnen heeft het heel veel impact.
[0:32:02] Ik was even benieuwd, deze cijfers vanwege de gepensioneerden.
[0:32:08] Hoe gaan jullie om met de actualiteit van die link tussen de ziekte en het gebruik van de stoffen?
[0:32:14] Als iemand gepensioneerd is, is iemand 70, hebben we makkelijk gerekend.
[0:32:20] Dan kan het natuurlijk ook zijn dat iemand ziek wordt vanwege het feit dat hij 30 jaar
[0:32:25] eerder, toen hij 40 was, in zeer hoge aantallen, dat kennen we natuurlijk met asbest, in zeer
[0:32:31] hoge aantallen is blootgesteld.
[0:32:34] Daar hebben we nu hele strenge regels voor met elkaar, terecht.
[0:32:37] Maar die mensen worden nu nog steeds ziek, omdat ze natuurlijk 30, 40 jaar geleden in
[0:32:41] extreme maten zijn blootgesteld.
[0:32:43] Hoe koppel je die gegevens die nu boven water komen van wanneer mensen ziek worden,
[0:32:49] aan hoe wij tot de moment onze wet- en regelgevingen mee ingericht?
[0:32:54] Het lijkt me best ingewikkeld namelijk.
[0:33:01] Het is op basis van een RIVM uitgebreid onderzoek uit 2005 al, dus dat is best een tijdje terug.
[0:33:08] Uiteraard zijn dit niet precieze aantallen.
[0:33:10] Dit is natuurlijk helemaal doorvertaald en dit zijn schattingen.
[0:33:12] Je kunt hier niet echt, dit is 100% correct negen.
[0:33:15] Er zal heus wel iets onzekerheid in zitten.
[0:33:18] Vervolgens is met die cijfers gekeken welke stoffen hebben daaraan bijgedragen.
[0:33:23] De combinatie met wetgeving is lastig.
[0:33:27] Het gaat om chronische blootstelling.
[0:33:29] We kijken vooral met het programma naar de chronische blootstelling.
[0:33:33] Dus niet naar acuut.
[0:33:35] Iedereen vergelijkbaar met als er iets gebeurt met een gevaarlijke stof en je raakt zichtbaar gewond.
[0:33:41] Het was redelijk zichtbaar.
[0:33:43] Maar je hebt iets juist over dat inademen bijvoorbeeld, wat je elke dag, jaren achter elkaar kan doen,
[0:33:49] waar je op den duur ziek van wordt.
[0:33:51] En op zich is de wetgeving daar wel aardig op ingericht.
[0:33:55] Neemt niet weg dat we, denk ik, nog wel veel gevolgen ervaren van dat het nog niet helemaal
[0:34:00] goed voor elkaar is.
[0:34:02] Ik heb daar iets verder op in de presentatie, daar kom ik ook nog op terug.
[0:34:07] Het roze plaatje, dat geeft aan de linkerkant een aantal stoffen weer.
[0:34:12] Op basis van dat RIVM-onderzoek is er ongeveer een schatting gedaan van welke stoffen nou
[0:34:17] de grootste bijdragen hebben aan die ziektelast.
[0:34:20] En met ziektelast bedoel ik niet alleen mensen die overlijden, maar ook gewoon de ziektelasten
[0:34:28] in samenleving.
[0:34:28] Dus ook echt zieken.
[0:34:29] Mensen die niet per definitie overlijden, maar ook ziek zijn.
[0:34:33] Dus ook heel veel impact.
[0:34:35] Ik heb zometeen een plaatje waar die wat groter is.
[0:34:39] Misschien wat fijner.
[0:34:42] Dat is de dieselmotoremissie, dus wat er uit een uitlaat komt van een dieselmotor.
[0:34:53] Het is een lastig, grijpbaar onderwerp, om meerdere redenen.
[0:35:00] Het risico blootstelling van gevaarlijke stoffen wordt nogal onderschat.
[0:35:06] Ik denk niet alleen door werkgevers, wat wij zien, maar ook wel in de samenleving.
[0:35:12] Waarom heb ik daar een heftruck en een tuintafel?
[0:35:15] Die heftruck staat uiteraard voor de dieselmotoremissie.
[0:35:18] Dat is wel een van de stoffen die een behoorlijke bijdrage heeft aan de ziektelast.
[0:35:23] En die tuintafel beeld in, het is een hardhouten tuintafel.
[0:35:28] Heel veel mensen hebben die thuis.
[0:35:30] En die schuren hem af en toe op, want dan is die vies.
[0:35:34] Precies dat stukje, dat is wat niet bekend is.
[0:35:37] Het stof van hout is kankerverwekkend.
[0:35:42] En dat is iets wat veel mensen niet beseffen.
[0:35:45] En dit maakt ook meteen duidelijk waarom het zo onzichtbaar is.
[0:35:49] Het leeft niet bij werkgevers, het leeft denk ik ook niet in de maatschappij.
[0:35:53] Dus dat is best lastig.
[0:35:56] Daarnaast kun je het vaak niet zien.
[0:35:59] Heel veel stoffen ruik je niet, zie je niet.
[0:36:03] Moeilijk grijpbaar.
[0:36:04] En werkgevers zijn vaak dus onbekend en onbewust van die schadelijkheid van de stoffen, zoals bijvoorbeeld de houtstof.
[0:36:15] Dan kun je denken, dat zou eigenlijk niet moeten kunnen, dat snap ik.
[0:36:18] Maar dit is wel wat wij de afgelopen jaren hebben gezien.
[0:36:21] Dit is de grote uitdaging, ook voor ons als toezichthouder, om hierop in te spelen.
[0:36:28] En dat is ook wat wij willen.
[0:36:30] Tuurlijk, handhaven is één, maar uiteindelijk willen we vooral effect bereiken bij die bedrijven
[0:36:34] dat ze zelf aan de slag gaan, dat ze zelf het belang ervan inzien.
[0:36:38] En je wil een vraag stellen, zie ik.
[0:36:40] Ik zat even op de kou.
[0:36:42] Gaat het dan zeg maar om...
[0:36:44] Ik heb ook zo'n tafel.
[0:36:45] Dat doe ik één keer in de vijf jaar, één keer in de tien jaar schuur ik dat op.
[0:36:50] Is dat al een...
[0:36:51] Ja, alles is natuurlijk een risico in het leven.
[0:36:53] Maar is dat dan een punt?
[0:36:55] of gaat het echt om als jij professioneel in een bedrijf werkt...
[0:36:59] wat iedere dag, dag in, dag uit...
[0:37:01] Ik ben even op zoek naar wat hoort bij het risico van het leven...
[0:37:05] en wat is echt op de werkvloer ook iets waarvan je zegt...
[0:37:08] daar moeten we iets aan doen en daar moet echt effort op worden geplegd.
[0:37:12] Kun je daar iets over zeggen?
[0:37:13] Wij kijken natuurlijk wel echt...
[0:37:15] Moet ik hem aanzetten?
[0:37:19] Wij kijken natuurlijk wel echt naar de werkvloer.
[0:37:21] Kijk, wat mensen thuis doen, dat is in de privéomgeving...
[0:37:24] Waarom haal ik dit voorbeeld aan?
[0:37:26] Om duidelijk te maken dat het een onbekend risico is.
[0:37:30] Dat ik dit nu zeg, dat dat een krankverwekkende stof is, dat is bij heel veel mensen gewoon niet bekend.
[0:37:34] Het is gewoon een stuk hout waar je wat mee doet.
[0:37:38] En datzelfde geldt eigenlijk voor die werkgevers.
[0:37:40] Het is best een onderwerp waar heel veel inhoudelijke kennis gevraagd wordt van een werkgever.
[0:37:46] Die niet altijd in huis is in een bedrijf.
[0:37:49] Bij mij puzzelt het net zoals bij u, want dit gaat dan over de houtindustrie, maar bijvoorbeeld
[0:37:59] schilders ken je ook vanuit het verleden dat mensen daar ziek van zijn geworden, kappers
[0:38:06] hoor je, dat is ook een bepaald beroep, kan ik mij voorstellen, waar je te maken hebt
[0:38:15] met gevaarlijke stoffen, of valt dat dan niet in die categorie?
[0:38:21] En ik kan mij ook voorstellen dat werkgevers denken...
[0:38:24] ja, als ik producten verwerk, daar zit ook wet- en regelgeving aan...
[0:38:29] dus het is veilig en voldoet het aan de standaarden.
[0:38:37] Het is een beetje een brede vraag, maar dat blijft mij wel puzzelen...
[0:38:41] Hoe kan je ook als werkgever dat effect overzien van producten die je verwerkt?
[0:38:52] Of is dit een te brede vraag?
[0:38:54] Maar hij blijft mij puzzelen, want sommige dingen doe je ook...
[0:39:02] Even het onderscheid. Er zijn twee soorten stoffen.
[0:39:06] Producten die binnen gekocht worden en verwerkt worden.
[0:39:10] Daar is heel veel regelgeving voor.
[0:39:11] Daar moeten documenten, veiligheidsinformatiebladen heeten die dingen.
[0:39:16] Daar staat eigenlijk allerlei veiligheidsinformatie in.
[0:39:19] Nu noem ik uiteraard toevallig, niet heel toevallig, een stof.
[0:39:22] En die noemen we met een mooi woord stof zonder eigenaar.
[0:39:26] Dus die ontstaat gewoon tijdens een proces.
[0:39:28] Je krijgt geen houten tafel en je krijgt daar geen veiligheidsblad bij van.
[0:39:33] Als je gaat schuren dan, dat natuurlijk niet.
[0:39:36] Dus dat is wel een van de interessante stoffen.
[0:39:39] Want daar is het natuurlijk het minst zichtbaar, bij dat soort stoffen.
[0:39:44] Klopt?
[0:39:46] Als ik zo vrij mag zijn, voorzitter...
[0:39:49] Nee, want dat is natuurlijk het interessante, hè?
[0:39:52] Wij hebben onze wettenregel gegeven om inrichting op werkgevers, terecht, moet ik zeggen, verantwoordelijkheid
[0:39:57] richting werknemers.
[0:39:59] Maar dan loop je dus wel tegen het punt aan dat er dus heel veel onbekendheid is van dit
[0:40:03] soort zaken.
[0:40:04] terwijl als jij houtleverancier bent en je levert hout aan een bedrijf, dan is het aannemelijker
[0:40:13] dat je daar wel kennisinformatie van hebt. Hoe gaat het met die ketenaansprakelijkheid?
[0:40:19] Zit u daar ook in of is het op dit moment nog echt gericht op werkgever-werknemer verhouding?
[0:40:28] Het is op het moment wel. Wij zijn wel echt bezig met de werkgever-werknemer verhouding.
[0:40:33] dat is ook ons toezichtsterrein. Dus we hebben ook niet de mogelijkheid om naar een leverancier
[0:40:38] te stappen of om iets af te dwingen, bedoel ik dan. Kijk, een gesprek is één, maar afdwingen,
[0:40:43] dat kunnen we niet op dat gebied. Waarom is dit zo van belang? Omdat de Arbo-omstandighedenwetgeving
[0:40:55] gaat ervan uit dat jij als werkgever een risico-inventarisatie maakt van wat er in
[0:41:01] productieprocessen aan risico's kan optreden. En dat kunnen veiligheidsrisico's zijn, dus
[0:41:06] vallen van het dak. Als je een bouwbedrijf hebt en je gaat zonnepanelen installeren,
[0:41:11] dat is een risico. Dan moet je maatregelen nemen om dat risico te verkleinen. En bij
[0:41:16] gezondheid, dan moet je in die risicoevalidatie en evaluatie het risico identificeren. Als
[0:41:23] je dat een beetje stelselmatig doet, dan loop je dus eigenlijk ook tegen je eigen onbekendheden
[0:41:29] of in sommige gevallen onkunde. En dan moet je je informeren. Wat is nou in mijn productieproces?
[0:41:37] Wat zijn de momenten waarop mensen blootgesteld worden aan gevaarlijke stoffen? En dan geldt
[0:41:43] volgens de arbeidsomstandighedenwetgeving de arbeidshygiënische strategie. En dat houdt
[0:41:51] in dat je ten eerste maatregelen moet nemen om het helemaal te vermijden. En in laatste
[0:41:58] instantie persoonlijke beschermingsmiddelen gaat doen. We zijn bij corona met die persoonlijke
[0:42:03] beschermingsmiddelen in aanraking gekomen. Maar de berondmaatregel was heel veel afstand
[0:42:09] van elkaar houden, zodat je niet besmet kan raken. Eigenlijk is het met gevaarlijke stoffen
[0:42:16] net zo. Ten eerste moet je maatregelen nemen om bijvoorbeeld te vermijden dat je blootgesteld
[0:42:26] kan worden door bepaalde stoffen helemaal niet te gebruiken in je productieproces. Bijvoorbeeld
[0:42:31] omdat er een veel veiliger alternatief is. En dat is echt wel iets dat kan eigenlijk ook
[0:42:38] alleen maar in het productieproces of in het voortbrengingsproces van de onderneming waar
[0:42:43] het om gaat bedacht worden. Omdat het heel specifiek vaak is.
[0:42:50] We zijn op pagina 6 en er komen nog een heleboel interessante pagina's. Ik zou willen voorstellen
[0:42:55] Dat we even de presentatie afmaken en dat eventuele vragen even opgespaard worden.
[0:42:59] Ik zal hem kort houden. Is goed.
[0:43:01] Nee, maakt niet uit.
[0:43:04] De volgende.
[0:43:06] Dit is eigenlijk wat wij als programma binnen de arbeidsinspectie...
[0:43:11] wat wij als maatschappelijk effect zouden willen zien.
[0:43:13] Dit is waar we ons voor inzetten.
[0:43:15] Dus wat wij aan de voorkant willen...
[0:43:17] dus wij doen ook natuurlijk ongevallensonderzoek...
[0:43:19] maar eigenlijk willen we dat helemaal niet.
[0:43:20] We willen aan de voorkant zitten. Wij willen helemaal geen gezondheidsschade...
[0:43:23] bij werknemers als gevolg van die blootstelling.
[0:43:26] Dus dat is waar we op inzetten.
[0:43:29] En we zetten in op dat werkgevers...
[0:43:31] aantoonbaar hun verantwoordelijkheid nemen op dat onderwerp...
[0:43:34] om die werknemers te beschermen.
[0:43:37] En bij voorkeur hebben we dat dat vanuit een intrinsieke motivatie gaat...
[0:43:42] en dat ze dat niet doen omdat wij dat vinden.
[0:43:48] We richten ons wel specifiek op de meest risicovolle stoffen...
[0:43:53] of dat proberen we in ieder geval.
[0:43:55] Dus de kankerverwekkende stoffen, mutagene stoffen,
[0:43:58] stoffen die schadelijk zijn voor de voortplanting.
[0:44:02] Dan heb je het over dit soort stoffen.
[0:44:07] En wij zetten een mix van interventies in.
[0:44:12] Ik gaf net aan van...
[0:44:15] Wij kunnen handhaven, uiteraard, dat is ook onze taak.
[0:44:17] Wij zijn toezichthouder, maar juist bij deze bedrijven
[0:44:21] hebben we de afgelopen jaren gezien, op dit onderwerp,
[0:44:25] dat het grote probleem zit in de onbekendheid.
[0:44:29] Het risico is niet bekend, de omvang is misschien niet bekend.
[0:44:34] En dat is de reden dat wij dus ook een mix inzetten.
[0:44:37] Dus wij willen niet alleen maar handhaven,
[0:44:40] maar wij willen juist meer aan de voorkant komen en een stukje voorlichting.
[0:44:44] Wij hebben een zelfinspectietool, noemen we dat, ontwikkeld, enkele jaren geleden.
[0:44:51] waarin we eigenlijk gewoon heel versimpeld in stapjes laten zien van...
[0:44:56] nou, dit zijn de stappen die als werkgever dien te nemen...
[0:44:59] en dan heb je het op die manier goed in kaart gebracht...
[0:45:01] en kun je ook de mensen gezond laten werken.
[0:45:04] Dus neem niet weg dat het heel veel werk is voor de werkgevers...
[0:45:06] maar we proberen het wel behapbaar te maken en daar meer inzet op te doen.
[0:45:12] Oké. Nou, dit was eigenlijk het eerste kleine schematje met die roze dingetjes.
[0:45:19] Iets groter.
[0:45:20] Dit geeft een inschatting van de gevaarlijke stoffen...
[0:45:24] die de hoogste ziektelast veroorzaken binnen werkend Nederland.
[0:45:31] De dieselmotoremissie, de DME, heeft daar een redelijk prominente plek in.
[0:45:36] Net als kwartstof, lastrook, houtstof, isocyanate.
[0:45:39] Er zitten er echt nog wel meer achter.
[0:45:41] Maar dit zijn eigenlijk de grootste ziekteveroorzakers.
[0:45:55] Net gezien dat dieselmotoremissie een van de grote bronnen is van ziekte, de afgelopen
[0:46:03] jaren hebben we daar ook op ingezet.
[0:46:05] Dat doen we zoveel mogelijk risicogericht, dus we gaan eigenlijk daar naartoe waar het
[0:46:09] niet goed is.
[0:46:12] Schiphol is daar een voorbeeld van, daar hebben wij ingezet op vervanging van daar waar mogelijk
[0:46:18] van die dieselaangedreven machines en voertuigen.
[0:46:22] En hetzelfde geldt voor de betonindustrie.
[0:46:24] Dus dan moet je denken aan een heftruck of een shovel die daar rond rijdt...
[0:46:28] waar dus mensen blootgesteld worden aan die uitlaatgassen.
[0:46:32] En daar zetten we dan in op vervanging.
[0:46:34] Dat sluit aan bij de, met een heel duur woord, arbeidshygiënische strategie.
[0:46:39] En dat gaat eigenlijk om de voorgorden...
[0:46:41] waarin maatregelen genomen dienen te worden.
[0:46:43] En als je het dan over kankerverwekkende stoffen hebt...
[0:46:45] en dat is dieselmotoremissie...
[0:46:47] Dan heb je het echt over vervanging en pas wanneer dat niet kan, andere maatregelen.
[0:46:53] Hetzelfde hebben we gedaan bij de afvalsector en garagebedrijven.
[0:46:57] Dus daar kan je natuurlijk niet vervangen, dat begrijpen wij ook.
[0:47:00] Je kunt moeilijk alle auto's niet meer naar binnen laten rijden, want daar hebben mensen geen onderhoud aan hun auto.
[0:47:05] Maar dan moeten ze dus maatregelen nemen.
[0:47:12] We hebben redelijk wat projecten gedraaid op blootstelling.
[0:47:15] Ik heb er even drie uitgehaald.
[0:47:18] Wat wij bij deze sectoren zijn gedaan...
[0:47:22] We zijn bij de smelterijen en de gieterijen geweest.
[0:47:25] Ik heb daar het handhavingspercentage onder gezet.
[0:47:29] Dat geeft iets aan over hoe niet goed het voor elkaar is met dit onderwerp.
[0:47:34] We hebben best veel moeten handhaven, zelfs tot en met 96 procent bij de tankcleaners.
[0:47:39] Onterbreken, want het handhavingspercentage is evenwijd nodig.
[0:47:46] Als een inspecteur ergens naar binnen loopt...
[0:47:48] En hij ziet dat het niet goed is.
[0:47:50] En hij constateert dus in overtreding dat wij dus handhaving inzetten.
[0:47:55] En handhaving houdt dus in dat er een waarschuwing gegeven wordt.
[0:47:59] Of een eis of een boetenrapport.
[0:48:01] Maar er wordt in ieder geval echt iets neergezet.
[0:48:03] En dan krijgt een bedrijf, tenzij het een boetenrapport is, een bepaalde redelijke tijd om die overtreding op te heffen.
[0:48:10] Ze zullen dan vervolgens moeten gaan voldoen aan gezonde werk in dit geval.
[0:48:18] Zo zie je het, zo'n handhavingspercentage is dus...
[0:48:21] Van de 100 bedrijven hebben we bij 87 procent iets aangetroffen...
[0:48:25] op het gebied van gevaarlijke stoffen, wat dus niet goed was.
[0:48:29] Zo is het hier te zien.
[0:48:31] Dus de tankcleaning is wel heel erg.
[0:48:34] Dat had eigenlijk geen één bedrijf voor elkaar.
[0:48:38] En dan hebben we het over...
[0:48:40] weten de werkgevers waar hun mensen mee werken?
[0:48:43] En het antwoord is bij die tankcleaning dus nee.
[0:48:47] Er was geen bedrijf die wist waar eigenlijk mee gewerkt wordt, waar hun mensen aan blootgesteld
[0:48:51] werden.
[0:48:52] Nou, daar begint dus al de uitdaging.
[0:48:54] Als je niet eens weet waar aan je blootgesteld wordt, dan kan je de risico's niet eens inschatten.
[0:48:59] Dus dat zijn best wel schokkende resultaten, denk ik.
[0:49:05] We zijn ook bij de BNZO, Nieuwse VSO-bedrijven geweest, dat is de grote chemische industrie
[0:49:11] waar ook aparte regelgeving voor geldt.
[0:49:13] Daar hebben we specifiek naar blootstelling van werknemers gekeken.
[0:49:17] En zelfs bij deze bedrijven, de grote chemische industrie...
[0:49:20] hebben we ook in 63 procent van de gevallen geconstateerd...
[0:49:24] dat het gewoon niet voor elkaar was.
[0:49:26] En dat varieert natuurlijk van ze hebben het inzicht niet...
[0:49:29] waaraan hun mensen blootgesteld worden...
[0:49:32] tot ze hebben niet eens een aparte kleedruimte...
[0:49:35] en mensen zitten met hun vieze kleding in de kantine te eten.
[0:49:39] En dat is niet alleen bij deze bedrijven, maar dat zien we dus...
[0:49:42] bij alle sectoren waar we de afgelopen jaren zijn geweest.
[0:49:47] En dat heeft eigenlijk alles te maken, alles is redelijk terug te herleiden...
[0:49:51] naar dat het risico niet onderkend is, dat het niet gezien wordt.
[0:49:58] Dit is, ja, wij noemen hem de praatplaat.
[0:50:01] Dit is eigenlijk een verzimpelde samenvatting...
[0:50:06] van wat wij de afgelopen jaren hebben gezien in bedrijven...
[0:50:09] en waarmee we dus die bedrijven willen proberen aan te zetten tot goed gedrag.
[0:50:16] Bovenin de gevolgen van blootstelling.
[0:50:18] Het kan leiden tot overlijden, kanker, COPD is een hele bekende, en asma.
[0:50:25] En wat gaat er nou eigenlijk fout in heel veel bedrijven?
[0:50:29] Los van dat mensen moeten weten waar ze aan blootgesteld worden...
[0:50:34] gaat het al fout bij de orde en de netheid.
[0:50:36] Het is er gewoon vies.
[0:50:38] Ik kan het heel mooi verwoorden, maar het is gewoon een bende.
[0:50:41] Overal ligt stof. Als je zichtbaar stof ziet liggen, dan weet je al dat het niet goed is.
[0:50:45] Dus daar gaat het eigenlijk al mis. Mensen gaan vegen.
[0:50:49] Het heeft ook alles te maken met dat het niet bekend is.
[0:50:52] Want als je het lekker gaat vegen, dat ruimt zo lekker op.
[0:50:54] Maar je ademt het allemaal in.
[0:50:57] Dus dat is... Nou, daar begint het al.
[0:51:00] Dat groene vakje, dat slaat eigenlijk op onze zelfinspectietool die we gemaakt hebben.
[0:51:07] Dat zijn de vier stappen die een werkgever uiteindelijk moet doorlopen.
[0:51:10] en ze klinken heel simpel. Ken je stoffen? Ken de risico's? Neem maatregelen waar nodig.
[0:51:18] En ja, blijf in ontwikkeling. En daar bedoelen we mee van hou in de gaten of er iets wijzigt.
[0:51:22] Misschien wijzigt je proces. Nou, dan moet je er weer eens kritisch naar kijken.
[0:51:27] Ja, de neem maatregelen die heeft een hele grote plek gekregen. Niet zonder reden.
[0:51:31] Hier gaat het vaak fout. Zelfs als men al een beeld heeft van waaraan men blootgesteld wordt
[0:51:38] of waar hun werknemers zijn blootgesteld worden,
[0:51:41] worden vaak niet de juiste maatregelen genomen.
[0:51:45] Vaak wordt er inderdaad, zoals mijn collega net zei,
[0:51:48] wordt er een mondkapje opgezet of ademhalingsbescherming.
[0:51:51] En dat is precies wat we niet willen zien.
[0:51:54] Dus wat een werkgever moet beseffen, is dat er eerst andere maatregelen nodig zijn
[0:52:00] voordat je aan persoonlijke beschermingsmiddelen toekomt.
[0:52:03] Dat heeft een reden. Het is gewoon fysiek heel zwaar.
[0:52:06] Het is gewoon echt belastend voor mensen om de hele dag met persoonlijke beschermingsmiddelen
[0:52:10] te werken.
[0:52:12] Daar hebben we onze gouden regels, ik ga ze niet helemaal opnoemen, maar daar staat bijvoorbeeld
[0:52:16] het eten en drinken in een aparte ruimte, schone kleding.
[0:52:20] Het klinkt allemaal zo logisch als je erover nadenkt, maar zelfs dat is dus niet voor elkaar
[0:52:23] bij veel bedrijven op het gebied van blootstelling.
[0:52:30] Even zien, kort voor uitblik.
[0:52:32] Ik heb net een schermetje laten zien met de stoffen met een hele grote ziektelast.
[0:52:36] Waar we de komende jaren op in gaan zetten is onder andere de dieselmotoremissie, daar
[0:52:41] gaan we verder mee.
[0:52:42] Houtstof is een stof waar we al mee bezig zijn, maar waar we nog meer op in gaan zetten.
[0:52:48] De sector zorg, die staat er een beetje raar tussen, die staat er tussen om aan te geven
[0:52:56] dat wij risicogericht werken.
[0:52:59] Sector zorg is uit...
[0:53:02] Nou ja, wij doen...
[0:53:04] Ja, Arbo Monitor, je hebt het net genoemd.
[0:53:06] We halen informatie op bij bedrijven...
[0:53:08] om de stand van zaken binnen heel BV Nederland inzichtelijk te krijgen op arbeidsomstandigheden.
[0:53:16] Nou, daar komen dingen uit.
[0:53:17] En onder andere komt daar dus uit dat er in de zorg dus een probleem is qua blootstelling.
[0:53:22] En wat wij dus doen, is dat we dat beter in kaart gaan brengen.
[0:53:25] We gaan dat meer verkennen door middel van bezoeken van inspecteurs.
[0:53:29] Uiteindelijk wordt dat een pakket met informatie en daar gaan wij dan risicogericht keuzes in maken.
[0:53:36] En wij zullen heen gaan naar daar waar het het ergst is en waar de risico's het grootste zijn.
[0:53:42] Dat is iets van de komende jaren.
[0:53:44] Dus we hebben er nog erg weinig in gedaan in de zorg op blootstellingsgebied.
[0:53:49] O, nou, die is voor mijn collega.
[0:53:53] Leuk hè?
[0:53:53] U mag de afsluiting doen.
[0:54:01] Dit is eigenlijk alle informatiebronnen die wij hebben als inspectie.
[0:54:08] En je noemde het al, de zelfinspectietools, dat is goed voor u om te weten dat we dat
[0:54:16] ook doen.
[0:54:16] Dat is precies wat we willen met die aanpak van de piramide en dan onze inzet omgekeerd
[0:54:24] evenredig. Dus we proberen ook met instrumenten zoals een zelfinspectietool, de bedrijven
[0:54:29] die denken dat ze het eigenlijk best wel goed voor elkaar hebben, maar dat ze gewoon nog
[0:54:33] wat beter willen doen. Die kunnen dan eigenlijk op een heel kosteffectieve manier, zonder
[0:54:37] dat wij daar inspecteurs naartoe hoeven te sturen, kunnen die eigenlijk op de hoogte
[0:54:41] raken van dingen. Zodat wij de meeste effort kunnen gaan steken in daar waar ook de grootste
[0:54:53] En dan de staat van gezond werk. Dat is misschien nog wel goed om te noemen, die plaatjes die
[0:54:58] je liet zien. En het plaatje met al die vlakken waaruit zo duidelijk blijkt dat dieselmotorenemissie
[0:55:03] eigenlijk de grootste ziekmaker is. Dat komt uit de staat van gezond werk die we twee jaar
[0:55:10] geleden hebben gepubliceerd. Daar staat eigenlijk een schat aan informatie in. Daarin proberen
[0:55:16] ook al wel een beetje handreikingen te geven voor die werkgevers die de moeite zouden
[0:55:22] nemen om dat stuk te lezen en dan zouden denken, ja, wat moet ik nou doen? Meten is weten,
[0:55:27] dat blijkt ook wel een beetje wat Elodie vertelt. Als je zelf als ondernemer of als werkgever
[0:55:36] de kennis niet hebt, ja, schakel ook externe kennis in. Arbeidshygienist bijvoorbeeld,
[0:55:44] laat hij eens naar je werkprocessen kijken en neem dan ook serieus wat ze je meegeven,
[0:55:50] wat je eraan zou kunnen doen. Ja, eigenlijk vergroot ik van kennis.
[0:55:55] Is bij veel werkgevers, ja, zou de sleutel tot voorkoming van veel meer problemen in de toekomst moeten zijn.
[0:56:04] Nou, daar laten we het denk ik maar bij. Dank u wel.
[0:56:07] Wat een perfecte timing. We zijn eigenlijk in de tijd rond.
[0:56:11] Ik wou eigenlijk ook gaan afronden, want we hebben straks ook nog hervolgende,
[0:56:15] maar misschien informeel kunnen we je wellicht nog een vraag stellen.
[0:56:18] Ik wil ontzettend bedanken voor de bijzondere, heldere presentatie en het inzicht.
[0:56:25] Het leidt ook wel weer wat tot zorgen hier en daar, want het is niet alleen maar positief,
[0:56:29] maar het helpt ons erg om een volgend debat weer in te gaan.
[0:56:34] Dus veel dank en ik vermoed zomaar tot de volgende keer.
[0:56:37] Dank u wel.