Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

[0:00:01] Ik open hierbij de procedurevergadering van de vaste commissie voor onderwijs, cultuur en wetenschap.

[0:00:10] Welkom allemaal, fijn dat u er bent.

[0:00:13] We zijn natuurlijk deze hele week bezig met constituerende vergaderingen.

[0:00:18] En ook voor OCW zal dus over twee weken de constituerende vergadering zijn,

[0:00:24] waarbij de leden een nieuwe voorzitter kunnen kiezen.

[0:00:27] Maar tot die tijd zal ik, zoals ik ook voor het reces deed, het voorzitterschap op mij

[0:00:34] nemen.

[0:00:35] En dat betekent dat we door de stukken gaan van de procedurevergadering.

[0:00:40] En onder punt 1, de regeling van werkzaamheden, hebben we een verzoek van het lid van Vroonhoven.

[0:00:47] Zij is niet aanwezig, ik kijk even naar collega's, kunt u dit verzoek overnemen?

[0:00:54] Dat is dan dus mevrouw Hertzberger die verzoekt om het commissiedebat cultuur om te zetten

[0:01:01] naar een commissiedebat erfgoed en er voor dat debat reeds geagendeerde stukken betreffende

[0:01:06] cultuur te agenderen voor het WGO cultuur wat we hebben afgesproken op 11 november.

[0:01:11] Kunt u daarmee instemmen?

[0:01:14] Nee, daar kan mijn fractie in ieder geval niet mee instemmen en dat heeft de volgende

[0:01:22] Het is gebruikelijk om naast het WGO ook een commissiedebat cultuur te hebben.

[0:01:27] En daar zijn allerlei dingen geagendeerd.

[0:01:30] En uiteindelijk gaat de Kamer ook zelf over wat ze daar bespreken.

[0:01:34] En het is ook gebruikelijk om aandacht te hebben voor erfgoed.

[0:01:37] Maar er is nu veel gaande in de cultuursector.

[0:01:40] Er is veel onrust over de bezuinigingen.

[0:01:43] En wat mij betreft is er genoeg te bespreken op 17 oktober.

[0:01:47] En kunnen we bij het WGO bijvoorbeeld langer stilstaan...

[0:01:49] staan bij datgene wat we morgen gaan lezen in een regeerprogramma.

[0:01:53] Dus ik zie geen aanleiding om dit te doen.

[0:01:57] En er gebeurt gewoon te veel om dit even naar het WGO te schuiven.

[0:02:00] Dus daar zijn wij tegen.

[0:02:03] Ja, ik kijk even of een of andere leden hierop wil reageren.

[0:02:06] Mevrouw Rodeker.

[0:02:08] Ja, daar sluit ik maar bij aan.

[0:02:10] Ik denk dat er ook altijd erfgoedpunten besproken kunnen worden bij zo'n

[0:02:14] commissiedebat, maar wat mij betreft is het echt belangrijk dat we het ook over de

[0:02:16] cultuursector hebben, ook op korte termijn.

[0:02:21] Ik kijk even naar andere fracties, want dit is een meerderheidsbesluit hoe we met de agenda omgaan.

[0:02:28] Dus ik wil graag even fractie van de VVD en fractie van PVV horen op dit punt.

[0:02:37] Ik kan het steunen, omdat er echt maar een week of drie tussen zit.

[0:02:43] En we het anders ook nog dubbel op gaan doen.

[0:02:45] Dus daarom kunnen wij dit verzoek steunen, ook uit efficiency.

[0:02:48] En de reactie van de fractie van de PVV?

[0:02:52] Dank u wel, voorzitter.

[0:02:53] Wij steunen het verzoek.

[0:02:55] De heer Mohandes, een reactie op deze grond?

[0:02:58] Volgens mij is dit goed voorbereid, waarvan akten.

[0:03:00] Hartstikke goed.

[0:03:03] Als dat niet zo is, dan kwam het zo over.

[0:03:05] Maar ik blijf bij mijn punt dat er zoveel gegaan is dat het te makkelijk is om te zeggen

[0:03:10] laten we de titel wijzigen, zodat er een paar onderliggende stukken daar dan weg worden

[0:03:14] die echt belangrijk zijn om daar langer bij stil te staan.

[0:03:18] En om ook goed stil te staan bij de echte kabinetsplannen die gaan komen,

[0:03:22] zodat we weten hoe de sector gesloopt gaat worden.

[0:03:25] Dus wat mij betreft moeten we dit beter met elkaar gaan bespreken.

[0:03:29] Ik vind het te makkelijk.

[0:03:30] Wij zullen in ieder geval 17 oktober het niet alleen over erfgoed hebben

[0:03:33] en zullen de stukken die nu zijn geagendeerd gewoon bespreken.

[0:03:37] En we gaan er vanuit dat het kabinet er gewoon op gaat antwoorden.

[0:03:39] Dus dat kondigen we nu alvast aan.

[0:03:42] Mevrouw Rodekerk had een reactie erop.

[0:03:47] Nou ja, volgens mij moeten we het gewoon al laten staan.

[0:03:49] En dan zullen we ook gewoon cultuurmunten inbrengen, omdat er ook daar veel speelt.

[0:03:53] Ik heb niks gehoord wat er nu op erfgoed speelt, dat daar nu een debat over moet worden gevoerd.

[0:03:56] Als het gaat om de termijn, dan kan je ook zeggen dan doe het commissie-debat naar het voorjaar bijvoorbeeld.

[0:04:00] Ik vind het best een goed idee en wat vaker over cultuur spreken dan één keer per jaar met alles wat er gebeurt.

[0:04:05] Dus dat zou ook nog een voorstel kunnen zijn.

[0:04:06] Goed, maar het concrete voorstel wat nu bij de regeling voor ligt, dat heeft een meerderheid.

[0:04:11] Dus dat gaan we zo.

[0:04:13] Meneer Soeboer, wil je er nog iets over zeggen?

[0:04:14] Ja, ik wil er wel even wat over zeggen, los van de inhoud.

[0:04:16] Maar ik hoor meneer Mohandes nu zeggen, wat er ook gebeurt, ik ga daar lekker over lopen praten.

[0:04:20] En dat vind ik eigenlijk wel heel gek, want het is een democratisch huis.

[0:04:23] We nemen hier democratische beslissingen.

[0:04:25] Als wij in meerderheid bepalen dat we een onderwerp veranderen, dan doen we dat.

[0:04:28] En dan houden we ons ook bij dat onderwerp.

[0:04:29] Dat is natuurlijk aan de voorzitter, maar ik zou het hier wel even willen noemen.

[0:04:34] Ik wilde daar ook zelf wat over zeggen. De heer Mohandes eerst.

[0:04:36] Ja, voorzitter, ik wil tegen de heer Soeboer zeggen dat dat niet zo werkt.

[0:04:39] Wij zijn allemaal gekozen en ook de stem van de minderheid

[0:04:42] en de opvatting van de minderheid is relevant.

[0:04:44] Dus u mag alles besluiten bij een meerderheid,

[0:04:46] maar ik blijf uiteindelijk bij het punt dat ik ook ga

[0:04:49] namens mijn fractie over de inbreng die ik doe.

[0:04:51] En ook hoe relevant erfgoed is, dat zullen we het ook over hebben.

[0:04:54] Het zijn ook andere zaken die nu actueel zijn.

[0:04:56] En dan gaat niet een meerderheid besluiten wat mijn inbreng gaat zijn.

[0:04:59] Zo heeft het nooit gewerkt. Zo gaat het ook nooit werken.

[0:05:02] En ik kan u vast aankondigen dat het de komende jaar ook niet gaat werken.

[0:05:06] Goed, ik wil het concluderen.

[0:05:08] Ik wil hier twee dingen over zeggen.

[0:05:10] Dit voorstel op de regeling heeft een meerderheid.

[0:05:13] In een procedurevergadering zeg ik hier ook maar, tellen we de koppen en het is een meerderheid.

[0:05:19] Dat zijn de regels die we met elkaar hebben afgesproken.

[0:05:22] Dus we gaan het voorstel van mevrouw Van Vroonhoven, dat hier dan mevrouw Hetsberger is ingebracht,

[0:05:29] zo gaan we dat plannen.

[0:05:30] Elke commissiedebat wat we hebben, kent de convocatie.

[0:05:33] Op die convocatie staan de stukken die we in dat debat bespreken.

[0:05:37] U gaat allen over uw eigen inbreng, dat is allen uw groot recht.

[0:05:42] Maar we hebben met elkaar de orde afgesproken dat we dan over die stukken gaan die op de convocatie staan.

[0:05:48] Dat wordt dus nu gewijzigd ook door dit voorstel.

[0:05:51] En ja, dat heeft u dan ook in het debat.

[0:05:53] Zijn dat de kaders waarbinnen u alles kan zeggen wat u wil zeggen?

[0:05:58] Dat wil ik nog van mijn kant.

[0:06:00] En dat heeft namelijk, daar moeten we niet een minderheid en meerderheid en toestanden debats van maken.

[0:06:04] Dat is gewoon de orde van het debat, zoals we dat hier met elkaar afspreken.

[0:06:09] Dat gezegd, dan gaan we naar het tweede punt van de regeling van de heer Patenotte.

[0:06:14] Die wordt vervangen door mevrouw Rodekerk om de ministers van Onderwijs,

[0:06:18] Cultuur en Wetenschap en van Binnenlandse Zaken en Koningsreinstallaties

[0:06:21] te vragen naar reactie op het recente advies van het College van de Rechten van de Mens

[0:06:25] over het aanvullen van de gelijke behandelingswet met bescherming

[0:06:29] tegen discriminatie wegens opleiding.

[0:06:32] Nou, ik denk dat het een heel helder verzoek is.

[0:06:35] Iemand daarover, de heer Stultjes?

[0:06:38] Nee, super goed verzoek.

[0:06:39] Zelfs zo goed dat wij het vorige week hebben gedaan met schriftelijke vragen.

[0:06:41] Maar volgens mij kunnen we dit best aanvullen.

[0:06:43] Dat de hele commissie graag redactie wil.

[0:06:48] Nou, het is allemaal vooruitziende blik al.

[0:06:51] Dus dat maken we...

[0:06:52] Precies, daar maken we gewoon één commissieverzoek van.

[0:06:56] Dank u wel.

[0:06:57] Dan komen we bij agenda punt 2.

[0:06:59] Dat is de brievenlijst.

[0:07:00] We hebben een brievenlijst particulier.

[0:07:01] Ik wil de leden vragen om, als u daar iets over heeft, niet de naam te noemen, maar alleen het nummer.

[0:07:07] Bladzijde 1, dat is zaak 1 tot en met zaak 7. Iemand daarover?

[0:07:12] Dat is niet het geval.

[0:07:13] Bladzijde 2, zaak 8 tot en met zaak 15. Iemand daarover?

[0:07:18] Niet het geval. Dan is die brievenlijst vastgesteld.

[0:07:21] Dan komen we bij de brievenlijst van organisaties.

[0:07:27] Ook een apart document.

[0:07:28] Pagina 1, zaak 1 tot en met zaak 7.

[0:07:32] Ja, mevrouw Tsakai.

[0:07:34] De brief nr. 6 dateert van 10 juli en kon daarom niet worden betrokken bij het debat

[0:07:40] van de regeringsverklaring.

[0:07:41] Dat was namelijk op 4 juli.

[0:07:43] Wij willen daarom de minister om een reactie te vragen.

[0:07:47] Akkoord. Dat geleiden we door naar het ministerie.

[0:07:53] Pagina 2, zaak 8 tot en met zaak 16.

[0:07:56] Iemand daarover?

[0:07:58] Het is niet het geval.

[0:08:00] Pagina drie.

[0:08:02] Zaak 17 tot en met zaak 25.

[0:08:04] We moeten even stilstaan bij drie punten.

[0:08:07] Zaak 23.

[0:08:09] Dat is een brief van de Stichtingsscholengroep Trivium, de Stadskanaal.

[0:08:17] Ja, ik maak het even af.

[0:08:19] Ik weet niet wat het verzoek is, maar het voorstel is om het over te laten.

[0:08:24] Ah ja, dus dat is een...

[0:08:25] Ja, maar mevrouw Rodekerk op dit punt?

[0:08:30] Zaak 23 is een uitnodiging van het MKB Nederland en de Vereniging Hoge Scholen voor een werkbezoek

[0:08:43] over de MKB-route op 11 november.

[0:08:47] Het voorstel is om dit over te laten aan individuele leden.

[0:08:50] Als we met de commissie een werkbezoek plannen, hebben we met elkaar afgesproken dat er vier

[0:08:54] leden en een voorzitter moeten zijn.

[0:08:56] Dat is niet onhaalbaar, maar individueel is makkelijker.

[0:09:05] Is dat akkoord? Ja?

[0:09:07] En zaak 25, dat is een uitnodiging in de regio Hart van Brabant apart.

[0:09:13] Dat is met betrekking tot proeftuinen, toekomstscenario kind en gezinsbescherming.

[0:09:17] Ook hier is het voorstel om het over te laten aan individuele leden. Akkoord?

[0:09:21] Dan komen we nu bij mevrouw Rodekerk. Ja?

[0:09:25] Ik had over het hoofd gezien, maar brief drie.

[0:09:28] Zouden we graag een reactie willen van de staatssecretaris?

[0:09:32] Brief drie, pagina één.

[0:09:34] Ja, de Stichting Lezen en Schrijven.

[0:09:35] Dat is de brief van de Stichting Lezen en Schrijven met de aanbieding van het onderzoeksrapport

[0:09:40] met betrekking tot integrale aanpakbasisfaardigheden.

[0:09:43] Dat verzoek zullen we doorgeleiden aan het kabinet.

[0:09:46] We komen op pagina vier van de brievenlijst.

[0:09:49] Zaak 26 is ook een uitnodiging.

[0:09:51] Uitnodiging van de federatie Techniek en Vakmanschap, ook voorstel om het aan individuele leden over

[0:09:58] te laten.

[0:10:00] Hetzelfde geldt voor zaak onder 27, uitnodiging SPV voor een werkbezoek VMBO, ook aan individuele

[0:10:10] leden akkoord.

[0:10:11] En zaak 28, dat is een brief van het cultuurfonds, die bieden zich aan om een technische briefing

[0:10:20] te geven aan u om daar op in te gaan. Ik zie hier geknikt, mevrouw Rodekerk, de heer Mohandes

[0:10:29] knikt. Ja, ik zie veel steun daarvoor, dus laten we dat inplannen. Wat dan logisch is

[0:10:39] voor de WGO cultuur, lijkt mij. Anderen op pagina 4. Nee, niet het geval. Op pagina 5,

[0:10:48] Zaak 35 tot en met zaak 41 had niemand en is ook de brievenlijst

[0:10:54] organisaties vastgesteld.

[0:10:56] We komen bij agenda punt 4.

[0:10:58] Dat zijn drie stukken die tijdens het demissionaire kabinet

[0:11:04] controversieel zijn verklaard en die agenderen we dus nu weer.

[0:11:07] Daar moeten we nu mee aan de gang.

[0:11:10] Dat is een voorstel is erbij gevoegd.

[0:11:13] Dus er zijn twee stukken over het bindend studieadvies.

[0:11:17] Dat is het voorstel om die te agenderen voor het commissiedebat Duo en hoger onderwijs op 23 oktober.

[0:11:23] Ja, dat is akkoord.

[0:11:24] En er is één brief van de regering, dat is een nazending van beslisnota's.

[0:11:31] Nou, dat is allemaal reuze interessant.

[0:11:34] En dat kan worden betrokken bij het wetvoorstel Wet toezicht op informeel onderwijsakkoord.

[0:11:40] Daarmee hebben wij weer niets meer op de plank liggen.

[0:11:46] Dan gaan we naar agenda punt 5, dat is het verslag over het toezicht 2023, inspectie,

[0:11:51] overheidsinformatie en erfgoed.

[0:11:52] Het voorstel is om dit te betrekken bij de begroting onderdeel cultuur, akkoord.

[0:11:58] Agenda punt 6, het onderzoek gezonken onder zeeboten in Maleisië.

[0:12:04] Dat wordt dus het WGO-cultuur, akkoord.

[0:12:08] Agenda punt 7, het IBO, doelmatig hoger onderwijs talent op de juiste plek.

[0:12:14] Ik kom bij u. Het voorstel is om dit te agenderen voor het commissiedebat duo en hoger onderwijs op 23 oktober.

[0:12:20] Mevrouw Hersberger wil daar een opmerking over maken.

[0:12:23] Ik vroeg me af of we hier een technische briefing over kunnen krijgen,

[0:12:26] omdat het toch wel een omvangrijk rapport is met interessante conclusies, denk ik.

[0:12:33] Ik vraag me af of we hen kunnen uitnodigen om dat toe te lichten.

[0:12:38] Maar hen? Dat bedoelt u?

[0:12:40] De ambtenaren van het IBO, hier.

[0:12:44] Ja, ik kijk even of dat wordt ondersteund.

[0:12:47] Zullen we dat proberen te plannen?

[0:12:50] En ook daarvoor geldt dan wel, minimaal vier leden aanwezig.

[0:12:54] Dus ook zullen we even vooraf inventariseren of dat haalbaar is.

[0:12:59] De heer Stultjes?

[0:13:00] Ja, dat is een goed plan. Ik ben wel benieuwd.

[0:13:02] Ik zie dat het kabinet in het najaar gaat reageren.

[0:13:05] Ik ben benieuwd qua planning. Dan gaan we een debat voeren voor mijn redactie van het kabinet.

[0:13:08] en dat lijkt me onhandig, dus kunnen we vragen of ze voor het debat reageren.

[0:13:14] Dat is een scherp van u opgemerkt, mevrouw Hertsberger.

[0:13:17] Dat is een goed idee van collega Stultiets.

[0:13:21] Wilt u dan dus voor kabinetsreactie en debriefing, na kabinetsreactie?

[0:13:27] Nou, de briefing staat er, denk ik, los van.

[0:13:28] Dat is gewoon krijgen van de ambtenaren te horen waarom ze het opgeschreven hebben.

[0:13:31] Het gaat vooral om het debat met de Kamer.

[0:13:34] Voor we het debat hebben met de Kamer wil ik graag weten wat de kabinet ervan vindt.

[0:13:36] Anders lijkt me het lastig te debatteren.

[0:13:40] Dat betekent eigenlijk dat als we nog...

[0:13:43] ...23 oktober moeten reageren.

[0:13:44] Ja, of het kan...

[0:13:45] Precies, we zullen het kabinets verzoeken voor 23 oktober met die kabinetsreactie te komen.

[0:13:50] Als dat dus niet lukt, dan gaat dus ook dit onderzoek van de agenda af.

[0:13:57] Want dan hebben we niets te bespreken, zoals ik ook als ik uw woorden goed begrijp.

[0:14:01] De heer Stoeltjes?

[0:14:03] Ja, dus als dat niet lukt, dan volgens mij dit onderwerp dan naar het volgende debat gaat.

[0:14:06] Want volgens mij hebben we genoeg te bespreken over het onderwijs in dit debat.

[0:14:13] Agenda punt 8. Reactie op de motie van de leden Striltjes en Inge van Dijk over een maatwerkoplossing

[0:14:18] van jongeren met een duoschuld als gevolg van de toeslagenaffaire.

[0:14:22] Voorstel is om deze brief te agenderen voor het commissiedebat duur- en hoogonderwijs,

[0:14:27] 23 oktober aanstaande.

[0:14:28] Agenda punt 9. Onderzoekscadres 2024, inspectie van het onderwijs en een verslagen van de ringen.

[0:14:35] Voorstel is om dit te agenderen voor het commissiedebat curriculumherziening en de

[0:14:39] voortgangsrapportage mastaplan basisvaardigheden van 16 oktober.

[0:14:44] Aanstaande akkoord.

[0:14:45] Gende punt 10, de voortgangsrapportage WAU 2024.

[0:14:51] Het voorstel is om dit te betrekken bij de begrotingsbehandeling van OCW.

[0:14:55] Dat is akkoord.

[0:14:55] Gende punt 11, de onderbouwing van beleidsvoorstellen in het licht van de werkwijze

[0:15:00] beleidskeuzes uitgelegd.

[0:15:02] Het voorstel is om dit ook te betrekken bij de OCW begrotingsbehandeling.

[0:15:07] Akkoord.

[0:15:11] Agenda punt 12, de voortgang gesprekken over HFML-Felix.

[0:15:17] Ik hoop dat mensen thuis dan wel begrijpen wat dat betekent.

[0:15:21] Het voorstel is om dit te agenderen voor het commissiedebat onderzoeks- en

[0:15:24] wetenschapsbeleid van 3 oktober aanstaande akkoord.

[0:15:28] Agenda punt 13, de beoordeling herstelplan TU Delft door de inspectie van het onderwijs.

[0:15:33] Het voorstel is om deze brief te agenderen voor het commissiedebat onderzoeks- en

[0:15:37] wetenschapsbeleid 3 oktober akkoord.

[0:15:39] Agenda punt 14. Belangrijk stapgezet in de oprichting van een internationale

[0:15:44] onderzoeksfaciliteit ten behoeve van Holocaustonderzoek.

[0:15:47] Ook hier is het voorstel om deze te agenderen voor het Commissie-debat

[0:15:50] Onderzoeks- en Wetenschapsbeleid van 3 oktober.

[0:15:52] Akkoord. Agenda punt 15. Dat is de voorhang

[0:15:56] Wijzigingsregeling Subsidie Tweede Leraaropleiding.

[0:16:00] Ik voorstel het om dit voor kennisgeving aan te nemen.

[0:16:03] Ja, akkoord. Agenda.

[0:16:05] De heer Soeboer.

[0:16:09] Goed.

[0:16:13] Grenepunt 16.

[0:16:15] Reactie op het verzoek van het lid Martens Amerika over uitvoering van de motie over actief aan de Kamer

[0:16:19] rapporteren wanneer een onderwijsinstelling niet vrijveilig of toegankelijk is voor studenten.

[0:16:24] Voorstel is om dit voor kennisgeving aan te nemen.

[0:16:27] Akkoord.

[0:16:28] Grenepunt 17.

[0:16:29] Reactie op het verzoek van de commissie over de kabinetsreactie op het onderwijsraadadvies.

[0:16:35] Een klemmend beroep.

[0:16:36] voorstellen als om dit te betrekken bij de begrotingsbehandeling van OCW.

[0:16:40] Dat is akkoord.

[0:16:41] Granaatpunt 18, voortgang werkagenda MBO en stagepact MBO.

[0:16:47] Voorstellen om dit te agenderen voor het nog te plannen.

[0:16:49] Commissiedebat MBO, akkoord?

[0:16:51] Mevrouw Tsekai?

[0:16:52] Nee, ik ben zeker akkoord.

[0:16:54] Alleen ik vroeg me af of dat commissiedebat er nog voor het kerstreces komt.

[0:16:59] We gaan zo even naar al die overzicht van alle commissiedebatten kijken.

[0:17:03] Dat komt vanzelf langs.

[0:17:04] Dan kunnen we het er met elkaar over hebben.

[0:17:07] Agenda punt 19.

[0:17:09] Aanpak dalende studentenaantallen in het mbo.

[0:17:12] Voorstel is om ook deze brief te agenderen voor het nog te plannen commissiedebat mbo.

[0:17:16] Agenda punt 20.

[0:17:17] Publicatie documenten in aanleiding van een woonverzoek kennisveiligheid.

[0:17:21] Voorstel is om dit voor kennisgeving aan te nemen.

[0:17:23] Akkoord.

[0:17:24] Agenda punt 21.

[0:17:27] Verlenging indemnitijdsregeling tot 31 december 2025.

[0:17:31] voorstel is om dit te betrekken bij het WGO-cultuurakkoord.

[0:17:38] Dan komen we bij de brieven van de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

[0:17:42] Agenda punt 22, de veiligheid op scholen.

[0:17:46] Het voorstel is om dit te betrekken bij de begrotingsbehandelingakkoord.

[0:17:50] Agenda punt 23, reactie op het verzoek van de commissie over de brief van samenwerkende internationale scholen

[0:17:55] over IGBO en IGVO.

[0:17:58] Voorstel is om dit voor kennisgeving aan te nemen, akkoord.

[0:18:02] Agenda punt 24, verkenning aanpak basisvaardigheden volwassenen vanaf 2025.

[0:18:08] Voorstel is om dit te agenderen voor het nog te plannen commissiedebat laaggeletterdheid, akkoord.

[0:18:24] Agenda punt 25, mogelijkheden voor rechtstreekse financiering van thuiszitterinitiatieven.

[0:18:30] Voorstel is om dit te betrekken bij de begrotingsbehandeling van OCW, akkoord.

[0:18:34] Agenda punt 26. De correctie op de beslisnota bij de Kamerbrief Veiligheid op school.

[0:18:42] Voorkennisgeving aannemers, akkoord.

[0:18:44] Agenda punt 27. De reactie op de motie van het lid Van Zanten over een eerdere definitie

[0:18:49] van passend onderwijs aanhouden en gespecialiseerd onderwijseigenlocatie laten voortbestaan.

[0:18:55] Voorstel is om dit voor kennisgeving aan te nemen.

[0:18:58] Akkoord. Agenda punt 28. De nulmeting mobiele telefoons, funderend onderwijs.

[0:19:03] Voorstel voor kennisgeving aannemen, is akkoord.

[0:19:06] Grande punt 29, de resultaten van de doorstroomtoetsen en schooladviezen van 2024.

[0:19:12] Voorstel is om dit te agenderen voor het ongeplande commissiedebat toetsen en examens, akkoord.

[0:19:18] Grande punt 13, publicatie naar aanleiding van een woo-verzoek, sluiting van de scholen

[0:19:22] voor persoonlijk voortgezet onderwijs.

[0:19:24] Voor kennisgeving aannemen, is akkoord.

[0:19:28] Agenda punt 31, het instellen van een hoger beroep rechtszaakbekostiging primair onderwijs.

[0:19:33] Ook deze voor kennisgeving aannemen.

[0:19:35] Dat is akkoord.

[0:19:36] Agenda punt 32, reactie op het verzoek van de commissie over ontwikkelingen en knelpunten

[0:19:40] in het praktijkonderwijs.

[0:19:43] Daar hebben we gisteren met elkaar een debat over gehad, dus die is daarmee reeds betrokken.

[0:19:49] Agenda punt 33, antwoorden van de feitelijke vragen over het rapport Focus op inhuur van

[0:19:55] docenten van de Algemene Rekenkamer.

[0:19:57] Het voorstel is om dit te agenderen voor het commissiedebat leraren.

[0:20:00] Dat staat gepland op 22 januari van het volgende jaar.

[0:20:05] Akkoord. Agenda punt 34.

[0:20:07] De voorhangwijzigingsregeling subsidie zij-instroom.

[0:20:12] Het voorstel is om dit voor kennisgeving aan te nemen.

[0:20:16] Akkoord. Agenda punt 35.

[0:20:18] De tweede nota van wijziging in zaken wijziging van enkele onderwijswetten in verband met de

[0:20:23] verplichtstelling van een verklaring omtrent het gedrag in het aanvullend onderwijs.

[0:20:27] Daar hebben we het over gehad en is daarmee plenaire besproken.

[0:20:35] Dan komen we bij agenda punt 36 van Europa.

[0:20:37] Aanbieding van een speciaal verslag de erkenning van beroepskwalificaties in de EU.

[0:20:44] Het voorstel is om aan de bewindspersoon te verzoeken om een reactie hierop te geven.

[0:20:50] Akkoord?

[0:20:52] Dank.

[0:20:53] Dan agenda punt 37, het overzicht van nieuw gepubliceerde EU-voorstellen

[0:20:57] op het beleidsterrein van OCW.

[0:20:59] Dat is een apart document dat u hoort gevraagd voor kennisgeving aan te nemen.

[0:21:06] Akkoord. Dan komen we bij de brieven van de adviesraden en andere bewindspersonen.

[0:21:11] De aanbieding van het advies culturele basisinfrastructuur van de Raad voor Cultuur.

[0:21:18] Het voorstel is om dit te betrekken bij het WGO onderdeelcultuur op 11 november akkoord.

[0:21:27] We hebben een aanbieding van het rapport balans van de wetenschap van het Rathenouw Instituut.

[0:21:33] Het voorstel is om dit te betrekken bij het commissiedebat onderzoeks- en wetenschapsbeleid

[0:21:37] van 3 oktober aanstaande akkoord.

[0:21:42] Dan onder andere agenda punt 40, het brief van het lid Pater Notte in zaak overname van de verdediging

[0:21:50] van een initiatiefwetsvoorstel voor kennisgeving aannemen.

[0:21:55] Ik kijk ernaar uit.

[0:21:56] En agenda punt 41, advies en aanbevelingen van de Commissie voor de Rijksuitgave voor de Behandeling

[0:22:01] van de Ontwerpbegrotingen 2025.

[0:22:04] Ja, dat moeten we even met elkaar...

[0:22:07] Nou ja, in ieder geval, ik hoop dat u dit even scherp in de agenda zet.

[0:22:12] Dit is ter informatie de hele Marsroute, zeg maar,

[0:22:17] tot aan de begrotingsbehandeling,

[0:22:18] waarbij we feitelijke vragen hebben een deadline voor.

[0:22:22] We hebben een apart WGO-ondeel cultuur.

[0:22:26] We hebben een apart WGO-emancipatie.

[0:22:29] We hebben een apart WGO-media.

[0:22:32] geen rapporteurs, hebben we het eerder over gehad, en de uiteindelijke

[0:22:37] begrotingsbehandeling in de week van 26, 27, 28 november.

[0:22:41] En dan hebben we dus hier ook een document bij, is dat ook bij de stukken van iedereen?

[0:22:47] Dat is een besluit van het presidium van gisteren.

[0:22:50] Oh, oké, maar komt dit stuk ook naar iedereen toe?

[0:22:53] Nou, we gaan gewoon convoceren.

[0:22:55] Oh ja, oké, één punt wat ik onder uw aandacht moet brengen,

[0:22:59] Er is dus los van de begroting voor volgend jaar komt er ook een suppletorenbegroting

[0:23:05] nog van dit jaar en het behandelschema daarvoor is gisteren door het Presidium vastgesteld.

[0:23:12] En dat betekent dat we, even kijken hoor, die suppletorenbegroting die krijgen we dus ook

[0:23:18] aanstaande dinsdag op Prinsjesdag wordt dat openbaar.

[0:23:22] Dan hebben we de week daarna maandag 23 november is de deadline voor het stellen van feitelijke

[0:23:27] vragen.

[0:23:28] Vrijdag 27 november ontvangt u de antwoorden.

[0:23:32] Sorry, vrijdag 27 september de beantwoording.

[0:23:40] En dan behandelen we die in de week van 1 oktober bij de algemeen financiële beschouwingen.

[0:23:47] En de stemmingen daar weer over zijn op 8 oktober.

[0:23:50] Dus ter informatie, dit komt allemaal ook via de convocaties, maar dan weet u dat vast.

[0:23:57] Als er dus relevante punten opstaan, zijn het enorme, korte deadlines.

[0:24:02] Dus even opletten, zou ik ook...

[0:24:07] Dat hebben we zo... Dit is daarmee besproken.

[0:24:10] En dan hebben we op agendapunt... Ja, mevrouw Heidsberger?

[0:24:14] Deze data krijgen we allemaal over de mail, neem ik even aan.

[0:24:18] Oké, ja.

[0:24:21] Maar dat is dus niet apart OCW, hè?

[0:24:23] Dus dit is gewoon... Dit is een suppletoren voor wat er ook maar in staat.

[0:24:32] Elke commissie krijgt z'n punt.

[0:24:34] Oh, dus daarmee kan je dat ook niet zien.

[0:24:37] Nee.

[0:24:37] Nee, oké. Dat is prettig.

[0:24:39] Dus dat komt naar u toe.

[0:24:44] Agenda punt 42.

[0:24:45] Het voorstel van het rondetafelgesprek over de effecten van Btw-voging.

[0:24:51] Moet dat in het openbare deel of moet dat besloten?

[0:24:53] In het openbare deel was het over de persoonlijkheid en besloten.

[0:24:56] Oké, we hebben een apart document waarbij mevrouw Rodekerk een voorstel heeft gedaan

[0:25:05] hoe we dat ronde tafelgesprek over de effecten van Btw-verhoging voor onderwijs, cultuur en

[0:25:10] media, hoe we daarover met elkaar, wie we daarvoor willen uitnodigen.

[0:25:14] We hebben een blokindeling en we hebben met elkaar afgesproken wat de vragen zijn die centraal

[0:25:21] staan.

[0:25:22] Dat is een apart document.

[0:25:24] We kunnen het dus over de blokken hebben.

[0:25:25] Als we het over de genodigden willen hebben, dan moeten we dat aan het eind in het besloten deel doen.

[0:25:30] Ik zou u hier willen vragen of iemand daarover wenst.

[0:25:34] Laat ik het zo zeggen.

[0:25:35] In een besloten deel even zo op terug te komen.

[0:25:39] Nee, ik zie niemand daarover.

[0:25:44] Mevrouw Hetsbergen, u krijgt het woord.

[0:25:47] O, pardon.

[0:25:48] Ja, ik zou wel in het besloten deel even op terug willen komen.

[0:25:52] Oké, dan doen we dit aan het eind in een besloten deel, dan komt dit terug.

[0:25:58] Dan hebben we bij agenda punt 43 een heel aantal dossiers, dat is dus iets van deze commissie.

[0:26:11] En daarmee willen we eigenlijk de dossiers, dat zijn eigenlijk een soort archieven die

[0:26:16] die de Griffie heeft bewaard op een aantal onderwerpen.

[0:26:19] En dat ruimen we nu op, zodat er gewoon alle stukken die binnenkomen,

[0:26:24] zijn dan voor commissiedebatten of anderszins geagendeerd.

[0:26:28] Dus we hebben nog een aantal dossiers.

[0:26:30] Corona en funderend onderwijs.

[0:26:32] Dossier Het Jonge Kind.

[0:26:35] Nou, u kunt het allemaal lezen.

[0:26:36] Bewegingsonderwijs. Dossier Overgang POVO, VO.

[0:26:40] Maatwerk Diploma Nederlands als Tweede Taal.

[0:26:43] Corona en het Hoge Onderwijs, het MBO.

[0:26:45] dossier Taskforce, beter benutten onderwijs en openbaar vervoer.

[0:26:48] En al deze zaken, dat zijn vaak ook al iets wat oudere brieven.

[0:26:55] Die nemen we dan in ieder geval kennisgeving aan.

[0:26:59] Mevrouw Tseka.

[0:27:01] Ja, akkoord in principe, maar ik vroeg me even af of de dossiers die met corona

[0:27:04] te maken hebben worden doorgeleid naar de enquêtecommissie.

[0:27:11] Ja, dank u wel.

[0:27:15] Daarmee zijn we dus ook, hebben we dus nu

[0:27:17] Geen dossiers meer, ja, dus, eh, nou...

[0:27:20] Verkeerde commissie, dank u wel.

[0:27:23] Dank u wel. Dan komen we bij agendapunt...

[0:27:27] O, nee, we komen nu bij de rondsvraag en daarna nog even de planning...

[0:27:31] ...waar we ook eerder al met elkaar over had.

[0:27:33] Iemand voor de rondsvraag. Dat is niet het geval.

[0:27:37] Dan komen we bij de planning van werkzaamheden...

[0:27:41] ...bij agendapunt 52, ter informatie.

[0:27:44] U ziet een heel aantal activiteiten in het najaar tot het einde van het jaar en daarmee

[0:27:55] hebben we twee punten, daar komen we eigenlijk bij 54 op, sorry 53, ook geplande activiteiten

[0:28:01] en bij 54 zijn er ongeplande activiteiten.

[0:28:06] Daar had mevrouw Tsakai een verzoek over mbo, eerder op deze pv stond in een nood de vraag

[0:28:14] vanuit de Griffie of lage letterheid een onderwerp zou zijn waar een commissiedebat voor gepland

[0:28:20] zou moeten worden.

[0:28:22] Even per stuk beginnen, mevrouw Tsekai wenst het commissiedebat NBO in te plannen, begreep

[0:28:28] ik van haar.

[0:28:30] Voor het kerstreces.

[0:28:31] Kan dat nog, vraag ik aan de Griffie, voor het kerstreces.

[0:28:35] De logistiek van de zalen is altijd bijna de grootste uitdaging, maar zijn de leden ermee

[0:28:40] eens dat we proberen dit voor de kerst nog in te plannen?

[0:28:44] Dus als dat er overheen gaat, dan komt dat dus door logistiek en niet door onwil.

[0:28:51] Dat heb ik dan ook maar even gezegd.

[0:28:54] Ja, dan de lage lettertijd.

[0:28:57] Wenst u daar ook een commissiedebat voor in te plannen?

[0:29:00] Ik zie geknik.

[0:29:01] Ja, gaan we dat ook plannen?

[0:29:03] Dat zal dan wel in het nieuwe kalenderjaar zijn, maar dan staat het maar.

[0:29:10] Anderen? Ja, ga ik even naar meneer Kisteman.

[0:29:17] Mevrouw Rodekerk.

[0:29:18] Ja, ook gezien wat daar allemaal speelt, zou ik dat eigenlijk ook voor het kerstsucces willen.

[0:29:21] Ik snap dat het lastig is met de zalen, maar dat is dan het verzoek.

[0:29:26] Dank u wel. Meneer Kisteman.

[0:29:30] Op 16 oktober staat het commissiedebat curriculum herziening.

[0:29:34] En ik vroeg me af of het mogelijk was dat wij een technische briefing hiervoor konden krijgen.

[0:29:37] dus voor dit debat vanuit OCW over het hele proces met betrekking tot de kerndoelen,

[0:29:42] et cetera. En ik weet dat OCW dit graag wil doen, dus ik vraag aan de commissie of zij hieraan mee

[0:29:46] willen werken. Ik kijk even rond. Is er steun voor een technische briefing? Ja? Gaan we nog voor

[0:29:57] dat commissiedebat inplannen en ook daar dan even graag ook reactie op aanwezigheid, zodat daar vier

[0:30:06] Ik ben even een half jaar, driekwart jaar uit deze commissie geweest,

[0:30:10] maar het is heel gebruikelijk om bij de onderwerpen cultuur en media

[0:30:16] niet alleen maar het WGO als hoofddebat te nemen,

[0:30:20] maar ook tussentijds iets in te brengen.

[0:30:22] Ik zag nog niets voor bijvoorbeeld de mei, juni maanden.

[0:30:26] Ik wil dat als een soort van aankondiging, het hoeft niet nu,

[0:30:28] we kunnen dat ook in een andere procedurevergadering bespreken,

[0:30:30] maar het lijkt mij goed om behalve het WGO ook tussentijds

[0:30:33] een debat met elkaar te hebben over de lopende onderwerpen,

[0:30:36] dan voorkomt dat ook de discussie die we eigenlijk vanochtend hebben gehad.

[0:30:40] Nee, dat ben ik zeer met u eens.

[0:30:42] En ik denk dat het goed is, ook in een strategische procedurevergadering,

[0:30:46] je kan een aantal onderwerpen met elkaar benoemen

[0:30:49] die je twee keer of drie keer of vier keer, wat u allemaal wenst,

[0:30:53] gewoon al plant en dan plannen we ook meer in een jaarcyclus al vooruit.

[0:30:59] Dat werkt volgens mij prettig ook.

[0:31:02] Maar goed, ik wil niet over m'n graf regeren, maar ik geef het maar mee voor de strategische PV.

[0:31:09] En daar zou dit een goed onderwerp kunnen zijn, ja.

[0:31:12] Want de ervaring leert ook in de vorige ronde dat het anders ook van de agenda af kan vallen.

[0:31:20] Herman?

[0:31:21] Oké, helemaal eens.

[0:31:23] Is er een strategische procedurevergadering aanstaande?

[0:31:27] Als we een nieuw voorstel hebben, dan mooi huiswerk.

[0:31:31] Goed.

[0:31:35] Agenda punt 55 is ter informatie de debatten die op plenair op de rol staan.

[0:31:43] Daar komt dat twee minuten debat praktijk onderwijzen bij, waar we het gisteren over hebben gehad.

[0:31:48] Daarmee zijn we aan het eind van het openbare deel van deze procedurevergadering.

[0:31:55] Dan wil ik de leden vragen om te blijven zitten voor het besloten deel,

[0:31:59] waarin we dus de ronde tafelgesprek die door mevrouw Rodekerk is voorbereid,

[0:32:04] natuurlijk bespreken.

[0:32:07] Hiermee is deze procedurevergadering besloten.