Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Technische briefing CPB over het rapport "Inkomens en belastingen aan de top"
[0:00:04] Een hele goedemorgen, welkom bij deze technische briefing van het Centraal Planbureau
[0:00:09] over het rapport Inkomens en Belasting aan de Top.
[0:00:12] Ik begin met dankjewel zeggen tegen onze gasten die bereid waren om hun rapport toe te komen lichten.
[0:00:18] Ik zeg speciaal welkom tegen de heer Lejour en mevrouw Esse en ook het team wat achter waarschijnlijk de publicatie staat.
[0:00:26] En we hebben ook twee collega's van eitnagel van de VVD-fractie en de heer Stultins van GroenLinks PvdA.
[0:00:32] En het is heel simpel, wij zijn hier om informatie op te halen, dus ik geef graag het woord aan onze gasten voor een presentatie.
[0:00:39] En na de presentatie zijn de leden in de gelegenheid om vragen te stellen.
[0:00:44] En ik geef jullie nu het woord en jullie mogen met elkaar het woord afwisselen.
[0:00:48] Dank, dank ook voor de uitnodiging.
[0:00:51] Ik vertel graag iets over onze studie inkomens en belastingen aan de top die we afgelopen mei hebben gepubliceerd.
[0:00:57] Ga ik meteen van start.
[0:00:59] Mochten er dingen onhelder zijn, dan onderbreken we ons ook, maar vragen kunnen inderdaad achteraf.
[0:01:12] Wat lopen wij met u langs?
[0:01:14] We gaan kort even hebben over de aanleiding van dit onderzoek.
[0:01:18] Dan bespreken we in vogelvlucht de methode.
[0:01:21] Hoe hebben we dit precies aangepakt?
[0:01:23] Dan gaan we naar de inkomenskant.
[0:01:25] Hoe zien die inkomens aan de top er nou uit?
[0:01:27] vervolgens de belastingdruk van dezezelfde groep en tot slot komen we bij de hoofdboodschappen
[0:01:34] en beleidsconclusies.
[0:01:38] De achtergrond.
[0:01:41] Als we even terugkijken naar de afgelopen meerdere decennia wel, zijn we niet de eerste die onderzoek
[0:01:48] hebben gedaan naar inkomensongelijkheid in Nederland.
[0:01:51] Dat is veel gedaan.
[0:01:54] Een algemeen beeld dat ontstaat uit die studies is dat de inkomensongelijkheid in Nederland
[0:02:00] over de tijd vrij stabiel is en internationaal ook lager dan gemiddeld.
[0:02:06] Nou is tegelijkertijd de afgelopen vijf jaar ongeveer internationaal een
[0:02:11] groeiende literatuur, het is een beetje begonnen met de studie van Piketty,
[0:02:16] waaruit blijkt dat inkomensongelijkheid groter blijkt dan eerder gedacht en dat
[0:02:21] de belastingdruk ook daalt aan de top. En één belangrijke verklaring daarvoor is
[0:02:26] dat als ook de winsten die ingehouden blijven in bedrijven,
[0:02:31] dat het beeld dan anders is dan vaak werd gedacht.
[0:02:35] Nou, naar aanleiding van die internationale literatuur
[0:02:38] is in 2022 een studie gepubliceerd
[0:02:41] waaruit bleek dat ook voor Nederland de belastingdruk daalend is aan de top.
[0:02:45] Maar dat was een studie voor één jaar.
[0:02:48] En een terechte vraag die naar aanleiding van die studie kwam, was
[0:02:53] Ja, maar wat nou als dat beeld er over meerdere jaren anders uitziet?
[0:02:57] Het kan namelijk zo zijn dat die belastingsdruk voor één jaar vertekend is,
[0:03:02] omdat winsten per jaar van jaar ontzettend kunnen verschillen.
[0:03:05] Die zijn heel volatiel.
[0:03:07] En de belastingsdruk wordt ook erg bepaald door de timing van winstuitkeringen.
[0:03:12] Dus was de vraag vanuit het ministerie van Financiën en Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
[0:03:17] kunnen jullie deze studie niet doen voor meerdere jaren?
[0:03:20] Dat was de directe aanleiding van dit onderzoek.
[0:03:25] Hoe ziet de belastingdruk eruit over een langere periode?
[0:03:30] Hoe willen wij dat bekijken?
[0:03:34] We doen in deze studie een analyse van topinkomens van 2011 tot 2019.
[0:03:39] De simpele reden voor deze tijdsperiode is dat dat de periode is
[0:03:43] waarover wij data beschikbaar hadden.
[0:03:46] En wat we al eerder ook uit andere studies weten,
[0:03:49] is dat dividenden een belangrijke inkomensbron zijn aan de top.
[0:03:52] Dus de uitgekeerde winsten.
[0:03:54] Hier in dit plaatje ziet u de totale dividenden
[0:04:00] uitgekeerd aan aanmerkelijk belanghouders,
[0:04:02] dus aandeelhouders met minimaal vijf procent aandeel in een onderneming.
[0:04:07] En die neemt licht toe over de tijd.
[0:04:10] Maar we weten ook dat die dividenden niet de totale winsten zijn.
[0:04:15] Want niet alle winsten van bedrijfseigenaren worden uitgekeerd.
[0:04:18] want de roze bank die nu verschijnt, dat zijn de ingehouden winsten.
[0:04:25] Samen vormen die ingehouden en uitgekeerde winsten
[0:04:27] de totale winsten van aanmerkelijk belanghouders,
[0:04:31] dus diegene met minimaal 5 procent.
[0:04:34] Wat dan ook meteen duidelijk wordt, is die piekjes in 2014 en 2019,
[0:04:41] wij zijn niet de eerste die dat hebben onderzocht,
[0:04:43] dat zijn jaren waarin...
[0:04:45] In 2014 lag het box-2-tarief tijdelijk lager.
[0:04:47] In 2019 was er een aankondiging van een hoger BOXXII-tarief en in dat jaar zie je heel duidelijk
[0:04:54] dat er meer winst wordt uitgekeerd.
[0:04:55] Er wordt duidelijk gereageerd op de BOXXII-verandering.
[0:05:01] Dat roze balkje, die inhouden winsten, dat hoeft niet vanwege alleen het BOXXII-tarief
[0:05:09] te zijn, maar we zien wel dat het deels ook een fiscaal gedreven keuze is.
[0:05:13] Daarnaast kan het ook om bedrijfseconomische redenen zijn, bijvoorbeeld voor toekomstige
[0:05:17] investeringen of het aanhouden van genoeg buffers, maar deels is het dus ook een fiscaal gedreven
[0:05:23] keuze.
[0:05:25] En nou is het zo dat DGA's, directeur groot aandeelhouders, die hebben de mogelijkheid
[0:05:31] om te lenen vanuit de eigen BV en die mogelijkheid an sich versterkt eigenlijk de prikkel tot
[0:05:37] winstinhouding, omdat op die manier de DGA toch over geld kan beschikken privé zonder
[0:05:44] om er daar vooralsnog box 2-heffing over te betalen.
[0:05:51] In het korte, die ingehouden winsten zijn geen onderdeel van de inkomensstatistiek,
[0:05:56] wel van het nationaal inkomen.
[0:05:59] En er zijn goede redenen voor, dat zijn internationaal afgesproken definities,
[0:06:02] maar dat is wel een reden waarom die normaal gesproken
[0:06:05] niet in de inkomensstatistieken terugkomen.
[0:06:09] En tegelijkertijd is het zo dat die directeurgroottaandeelhouders
[0:06:11] soms vergelijkbaar zijn met een e-bay-ondernemer in box 1,
[0:06:15] want het zijn simpelweg ondernemers.
[0:06:18] En aan de andere kant met beleggers in box drie,
[0:06:20] omdat we ook weten dat er soms bv's worden opgericht
[0:06:24] om bijvoorbeeld te sparen of om te beleggen met het vermogen in de bv.
[0:06:29] En ja, dat pleit er eigenlijk voor om hun volledige winstinkomen
[0:06:33] op een vergelijkbare manier mee te nemen
[0:06:35] als met het winstinkomen van bijvoorbeeld de ebay-ondernemer
[0:06:39] of van de belegger.
[0:06:42] Nou, en dat is precies eigenlijk wat wij doen in deze studie.
[0:06:44] Wij nemen het volledige winstinkomen uit de vernootschappen mee in de analyse, ongeacht of het wel of niet wordt uitgekeerd.
[0:06:54] Precies om die vergelijking iets beter te kunnen maken.
[0:06:58] Hoe doen we dat?
[0:07:01] Ik denk dat het een verduidelijkende vraag is.
[0:07:04] Want ik was eigenlijk van plan om de hele presentatie af te lopen en dan de vragen te doen.
[0:07:07] Maar verduidelijkende vragen...
[0:07:11] Mag ook horen, ja.
[0:07:13] Ik dacht, we wachten even af tot de presentatie af is en dan doen we...
[0:07:15] Maar verduidelijkende vragen helpen altijd, want dan is het zonde voor de rest van het presentaat.
[0:07:20] Gaat u verder.
[0:07:21] Hoe doen we dat? Daar ga ik kort doorheen.
[0:07:24] Als we het hebben over winstinkomen, dan hebben we het over het winstinkomen van alle Nederlandse aandeelhouders met minimaal een aandeel van 5 procent.
[0:07:31] Daaronder hebben wij geen zicht op, althans alleen voor zover ze zijn uitgekeerd.
[0:07:37] We beginnen bij die Nederlandse aandeelhouder en die kunnen wij linken aan een BV in Nederland.
[0:07:42] Normaal gesproken zou je dus het inkomen daaruit alleen observeren voor zover het wordt uitgekeerd.
[0:07:49] Nu zien we ook als het ingehouden blijft.
[0:07:51] Dan kan het zo zijn dat die bv een moedermaatschappij, zogenoemde holding, is van twee andere bv's.
[0:07:58] Enzovoort, enzovoort, enzovoort.
[0:08:00] Al die links tussen verschillende bv's, die observeren wij op basis van CBS microdata.
[0:08:07] En door al die linkjes te leggen tussen deze bv's komen we uiteindelijk bij de Nederlandse
[0:08:13] aandeelhouder terecht en observeren we hoeveel winstinkomen we als het ware kunnen toerekenen
[0:08:19] aan deze Nederlandse aandeelhouder.
[0:08:22] Hoe ziet dat er nou uiteindelijk uit als we dat winstinkomen meenemen?
[0:08:28] Dan geef ik het woord aan Arjan.
[0:08:29] Oké. Dank je wel, Celine.
[0:08:37] We hebben dus nu een inkomensbegrip gedefiniëerd.
[0:08:42] En dan is de vraag wat het inkomen is van verschillende groepen,
[0:08:46] hoe dat eruit ziet en vervolgens wat de belastingdruk is.
[0:08:50] We laten dat zien voor verschillende groepen.
[0:08:56] Ik begin hier aan de linkerkant met de 10% hoogste inkomens
[0:09:00] en zometeen komen er plaatjes van de 1% hoogste inkomens, 0,1% hoogste inkomens en de 0,01%.
[0:09:09] De laatste is zeg maar de 1500 hoogste inkomens zeg maar in Nederland.
[0:09:15] Op de horizontale as, ja het is niet zo heel goed te zien op deze afstand,
[0:09:19] maar staan de jaren, ons onderzoek loopt van 2011 tot en met 2019.
[0:09:27] Je ziet aan de bovenkant het totale inkomen, dat loopt iets op, dat is ongeveer 100.000 euro voor die groep, voor die top 10%, zonder de allerhoogste top van 1% erbij.
[0:09:41] En er staat ook hoe het is opgebouwd. Het grootste vlak waar het voor staat is arbeidsinkomen.
[0:09:47] Dus in de top 10 procent, behalve in de top, is het allergrootste gedeelte over het algemeen arbeidsinkomen.
[0:09:57] Daarnaast heeft men wat inkomen bijvoorbeeld uit Box3, sommige mensen zijn DGA en een paar mensen hebben een bedrijf en hebben dus ook wat winst.
[0:10:09] Dat verandert als we meer naar de top of de absolute top toegaan.
[0:10:19] Hier bij de top 1% zie je ook het inkomen toenemen tussen 2011 en 2019 van ongeveer €300.000 naar €400.000.
[0:10:30] Je ziet ook blauwe vlakken verschijnen waarvan het donkerblauwe de uitgekeerde winst is.
[0:10:37] tussen die dividenden en de lichtblauwe, de ingehouden winst,
[0:10:42] dat is voor die groep zo'n 40% van hun totale inkomen.
[0:10:50] En net zoals Celine het ziet voor de macro gezien uitgekeerde winstendividenden,
[0:10:56] je ziet de 2014 en 2019 een soort topje, omdat het toen interessanter was om dividend uit te keren.
[0:11:03] Dat mengt toe voor de top 0,1 procent, de inkomens van de 15.000 mensen met de hoogste
[0:11:12] inkomens.
[0:11:29] Daar is het aandeel van de ingehouden winst nog veel groter, bij die groep van 15.000 mensen
[0:11:38] is bijna niemand meer werknemer en bij de absolute top is bijna al het inkomen bestaat
[0:11:46] uit ingehouden winsten en een beetje uit uitgekeerde winsten. Die mensen hebben een inkomen, zeg
[0:11:52] maar ongeveer van 10 miljoen euro, dat loopt naar 14 miljoen euro. Je ziet dus ook aan
[0:12:01] die absolute top, dat zijn vooral mensen met een eigen bedrijf, BV, ze zijn gemiddeld
[0:12:09] iets ouder dan gemiddeld en over het algemeen man.
[0:12:15] Wat je dus ook in het figuur ziet, en dat laat ik eigenlijk in het volgende figuur nog iets duidelijker zien,
[0:12:20] is dat met name aan de top zijn in die periode van 2011 tot 2019 zijn de inkomens gestegen.
[0:12:29] Veel meer dan voor andere groepen.
[0:12:32] En dat laten we op de volgende manier zien.
[0:12:35] We hebben in 2011 alles op 100 gezet.
[0:12:38] Je ziet daarvoor, zeg maar, de mensen met een groep inkomen van 50% tot 90%, zeg maar,
[0:12:45] dus iets meer dan gemiddeld of iets meer dan boven de media.
[0:12:50] Zijn reëel gezien, die inkomen is nauwelijks toegenomen.
[0:12:54] Maar als we de R-groep erbij kijken, inderdaad, het bovenste, de SIEL, is het iets meer toegenomen,
[0:13:02] uitgezonderd de top.
[0:13:03] En als je die topgroepen erbij neemt van de hoogste 1 procent, 0,1 procent en 0,01 procent,
[0:13:10] zie je dat in die periode, nou het loopt zelfs naar 160 en dat betekent eigenlijk dat inkomens tussen 2011 en 2019 met ongeveer 60 procent zijn toegenomen.
[0:13:22] Dat zie je niet terug in het overal beeld over inkomensongelijkheid,
[0:13:27] omdat die groep zo klein is dat dat zeg maar in het totale macrobeeld zie je dat niet heel erg terug.
[0:13:39] En wat betekent dat dan voor de belastingdruk? Dat was toch het doel van de studie en met name of dat
[0:13:46] dan afwijkt van onze eerdere studie een paar jaar geleden. Dat bouwen we ook op. Dit is niet het
[0:13:54] eindresultaat van het plaatje. We kijken dus voor de inkomens van al die groepen
[0:14:03] wat de belastingdruk is. Dus dat laat het zien zeg maar voor de decile inkomens
[0:14:10] tussen de de helft en 90 procent, dan daarboven en ook weer voor die topgroepen.
[0:14:17] Nou wat betaalt men aan belasting in? Box 1, dat is dus die belastingdruk
[0:14:24] op het totale inkomen is dus voor de andere groepen, de gemiddelde inkomens wat hoger is,
[0:14:31] is substantieel. Voor de hoogste inkomens is dat logischerwijs veel lager, omdat dat arbeidsinkomen
[0:14:37] maar een heel klein deel van het totale inkomen uitmaakt. Datzelfde geldt ook voor sociale premies.
[0:14:46] De meeste mensen zijn werknemer en betalen ook allerlei werknemerspremies. Die zijn gemaximeerd
[0:14:52] bij een bepaald inkomen en naarmate je inkomen toeneemt is dus het aandeel wordt steeds kleiner.
[0:15:02] Vervolgens kunnen mensen ook een beetje inkomen hebben uit box 3, die belastingdruk nemen we ook
[0:15:08] mee en vervolgens nemen we mee wat mensen zeg maar de winsten uit de bedrijven die bij hun horen en
[0:15:16] aan hun gelinkt kunnen worden via de bv's, de ingehouden winst en meer in het donker inderdaad
[0:15:23] de uitgekeerde winst. Het lichtere gedeelte is veel groter, omdat het grootste gedeelte
[0:15:29] ingehouden winst is. Die wordt belast met de vennootschapsbelasting. Nu voor het lage
[0:15:36] tarief 19 procent, maar zeker bij die hoge inkomens gaat het om miljoenenwinsten, speelt
[0:15:42] het standaard-VPB-tarief een veel grotere rol, dat is 25,8 procent. Als er dan winst
[0:15:49] wordt uitgekeerd, komt daar nog eens de box 2 belasting bij, dan is de
[0:15:53] belastingdruk iets groter. Maar je ziet dus dat vanaf het hoogste
[0:15:59] deciel, naarmate de top gaat, is de belastingdruk, die neemt iets af
[0:16:05] voor zeg maar het hoogste deciel is het ongeveer 35 procent en dat neemt af voor
[0:16:10] die hoogste groep zeg maar die 0,01 procent inkomens is dat ongeveer 28
[0:16:15] procent en dat komt omdat het inkomen vooral uit ingehouden winsten bestaat en dat wordt alleen
[0:16:22] maar met de vennootschapsbelasting belast. Zou dat inderdaad ook, even kijken, nee daar kom ik zo op,
[0:16:37] en een van de redenen waarom dat die belastingdruk lager is, is dat er ook hoe hoger het inkomen is
[0:16:46] en hoe hoger ook de winsten zijn van een bedrijf,
[0:16:50] er wordt naar verhouding steeds minder uitgekeerd.
[0:16:54] En dat laat ook het plaatje hier zien,
[0:16:56] voor de hoogste 10% inkomen is dat eerst nog tegen de 30%,
[0:17:03] voor de top is er nog geen 20%,
[0:17:07] er wordt naar verhouding steeds minder uitgekeerd.
[0:17:11] In absolute bedragen is het wel groter,
[0:17:13] Dat is hier bijna niet te zien. De lijn is het gemiddelde en het vlak is de variatie.
[0:17:22] Dus het kwart en 75% dividend uitgekeerd.
[0:17:31] Voor de top gaat het dus daarbij om miljoenen.
[0:17:36] Terwijl het daaronder om veel kleinere bedragen gaat, tienduizenden of honderdduizenden euro's.
[0:17:44] Nou ja, en naar ons verklaart dat ook wel een beetje waarom er veel minder, absoluut misschien wel meer,
[0:17:50] maar als percentage minder wordt uitgekeerd.
[0:17:52] We hebben ook met wat mensen in de praktijk gesproken en uiteindelijk zijn mensen qua consumptie gewoon verzadigd.
[0:18:00] Je kan misschien nog wel miljoenen consumeren en een jaar of een tweede huis kopen,
[0:18:03] maar ja, een vierde of vijfde of zesde heeft over het algemeen niet zo heel veel zin meer.
[0:18:10] Dus dat verklaart denk ik ook wel de lagere uitgekeerde dividenden en we zien dus dat
[0:18:15] het voor deze periode tussen 2011 en 2019 ook vrij persistent is.
[0:18:21] Het is niet voor één jaar dat het toevallig heel laag is.
[0:18:27] We concluderen dus dat aan de top de belastingdruk lager is, maar dat zou anders zijn als al
[0:18:35] die winst wordt wel uitgekeerd.
[0:18:37] En dat is natuurlijk ook wat ook een kritiek is op onze studiedeels.
[0:18:40] Je hoort van, ja, maar later, ooit, als het wordt uitgekeerd,
[0:18:44] is de belastingdruk hoger.
[0:18:46] En zo zit natuurlijk het inkomstenbelastingsstelsel ook in elkaar.
[0:18:50] Dan betaal je eerst vernootschapsbelasting
[0:18:52] en vervolgens box-2-belasting als het wordt uitgekeerd.
[0:18:56] En ja, dat klopt ook voor onze berekeningen.
[0:18:59] Als het inderdaad wordt uitgekeerd, allemaal z'n woorden uitgekeerd,
[0:19:02] is die belastingdruk veel hoger.
[0:19:06] Wij denken echter dat gezien de lage percentages die worden uitgekeerd en dat we dat doen voor
[0:19:12] bijna een decennium, dat dat vrij persistent is en dat dit eigenlijk een theoretische uitkomst
[0:19:18] is waarvan wij inschatten dat die niet echt gerealiseerd gaat worden.
[0:19:25] Dus wat zijn de conclusies van onze studie?
[0:19:28] De belastingdruk voor de hoogste inkomens, en dan denken we met name aan de top 1 procent
[0:19:33] en hoger. Die belastingdruk is lager dan voor midden- en andere hoge inkomens. Het gemiddelde
[0:19:41] of doorsnee inkomen van die top is veel sterker gestegen dan voor andere groepen, met name
[0:19:47] voor de ultra-top, de 1500 hoogste inkomens. Dat komt vooral doordat de winsten ook veel
[0:19:55] zijn toegenomen en dat zie je ook wel in het macrobeeld terug. Dus op papier zijn de belastingen
[0:20:04] in Nederland al progressief, maar wij perceperen dat niet aan de hand van de cijfers.
[0:20:09] Dat is alleen het geval als alle winst zou worden uitgekeerd.
[0:20:15] We doen niet heel veel, zeg maar, aan beleidsboodschappen,
[0:20:19] maar een paar algemene punten, ik denk ook wel wat belang voor de discussie is.
[0:20:26] Winsten, ja, het is natuurlijk ook goed dat die niet allemaal worden uitgekeerd.
[0:20:31] ze zijn ook belangrijk tot bedrijven investeren.
[0:20:35] Maar we zijn er wel van overtuigd dat het verschil in fiscale behandeling
[0:20:39] daartussen ook een reden kan zijn waardoor mensen geld in de bv laten,
[0:20:46] ook al investeren ze niet, ook al is het bijvoorbeeld geen echte onderneming.
[0:20:51] Dus vaak wordt er veel meer winst ingehouden
[0:20:53] dan nodig is voor de bedrijfsvoering.
[0:20:56] Dat wordt ook weleens beleggingsvermogen of overtollige winsten genoemd.
[0:21:00] Dat is echter in praktijk wat lastiger vast te stellen, hoe hoog dat is.
[0:21:08] Nou ja, doordat dat in te houden is, kunnen en de eigenaren daarvan,
[0:21:14] de directeur, grote aandeelhouders, beter timen wanneer ze het uitkeren,
[0:21:18] wanneer dat hun uitkomt, en bijvoorbeeld ook om fiscale redenen, naast anderen.
[0:21:24] En desnoods, zeker bij overdrachten,
[0:21:27] kan het gewoon heel lang in bv's blijven zonder dat het ooit wordt uitgekeerd, ook naar andere generaties toe.
[0:21:38] Mochten we dat inderdaad niet willen, maar dat is uiteindelijk natuurlijk een soort politieke opvatting,
[0:21:46] zou je erover kunnen denken de fiscale prikkels tot winstinhouding te verminderen.
[0:21:52] En dan zou de belastingdruk van de verschillende type inkomens wat gelijker zijn.
[0:21:56] En daar wil ik het bij laten.
[0:22:00] Dank u wel.
[0:22:01] Ik ga naar de leden, maar ik zeg eerst nog even dat de heer Grimwis van de ChristenUnie ook is aangeschoven.
[0:22:07] En ik stel voor dat ik het hele rijtje afloop, de vragen verzamel en dan dat we naar de antwoorden gaan.
[0:22:13] Dan geef ik eerst het woord aan het lid Stilteams.
[0:22:17] Heel veel dank ook voor de presentatie en voor het rapport.
[0:22:19] Het is altijd een van onze favoriete rapporten vanuit GroenLinks, ben je vandaag gezien.
[0:22:24] Mijn eerste vraag gaat over het budgetaire punt, namelijk stel dat het wel zou lukken.
[0:22:27] De theoretische slide 11, dat alle winsten worden uitgekeerd en de belastingdruk aan de top hetzelfde is of zelfs hoger is.
[0:22:35] Wat zou dat uitmaken voor de overheidsinkomsten?
[0:22:37] Waar praten we over? Hoeveel geld loopt eigenlijk mis omdat er aan de top effectief minder belasting wordt betaald?
[0:22:45] Dit ging mis.
[0:22:48] Ja, dank. Dank ook voor de presentatie en voor jullie komst.
[0:22:52] Ik ben blij met dit rapport.
[0:22:55] Ik zou bijna een opmerking willen maken, nu het CVP hier is,
[0:22:59] dat het mooi was dat jullie de tegenbegroting waren blijven
[0:23:02] doorrekenen, maar dat is een punt buiten de orde van deze vergadering.
[0:23:06] Dit is mijn hartekreet, misschien kunnen jullie hem nog doorvertalen.
[0:23:11] Dat steekt mij als een graat in de keel.
[0:23:15] Ik heb een vraag, het cruciale begrip is als alle winst wordt uitgekeerd.
[0:23:21] En daar heb ik wel een vraag bij, want daar staat in de beleidsconclusies
[0:23:29] één, winsten kunnen om bedrijfseconomische redenen worden ingehouden.
[0:23:33] Nou, dan is het niet fair, zou ik zeggen, om dat deel van de ingehouden winst
[0:23:40] toch als een soort van verkapt inkomen te rekenen.
[0:23:44] En er staat, vaak wordt meer winst ingehouden dan nodig voor bedrijfsvoering.
[0:23:47] Ja, en dan zou je kunnen zeggen, dan zou het wel tot inkomens worden geregeld.
[0:23:51] Mijn vraag is, welke data zijn daarover mogelijk te verzamelen?
[0:23:57] Hoe bepaal je dat?
[0:23:58] Stel je voor dat je een familiebedrijf bent
[0:24:01] die van generatie op generatie wil doorgaan
[0:24:03] en dus niet de focus heeft op de volgende kwartaalwind,
[0:24:05] maar op de volgende generatie,
[0:24:07] en denkt, wij willen met zoveel min mogelijk vreemdvermogen ondernemen.
[0:24:11] Wij moeten misschien straks enorme vervangingsinvesteringen doen
[0:24:14] die veel duurder zijn, en dus gaan we aan de veilige kant zitten.
[0:24:16] Hoe bepaal je dan als onderzoeker wat een bedrijfseconomische reden is
[0:24:21] en wanneer het meer is dan bedrijfseconomisch?
[0:24:26] En het hangt toch van de perceptie af, in dit geval van
[0:24:29] hoe je als ondernemer in het ondernemingsleven staat.
[0:24:33] En dan het lid van EIC.
[0:24:34] Dank je wel. Dat was ook mijn vraag.
[0:24:36] Het is heel fijn dat die in ieder geval alvast wordt beantwoord.
[0:24:39] Naar aanleiding van de sheet zes, waarin de structuur wordt weergegeven
[0:24:44] van een aandeelhouder die een belang heeft van meer dan vijf procent
[0:24:47] in verschillende lagen van de structuur, begrijp ik het goed dat de veronderstelling is dat afhankelijk
[0:24:55] van het percentage van het belang eigenlijk wordt doorgerekend tot helemaal onderin, want daar zal
[0:25:00] ik maar zeggen de ingehouden winsten zijn en dat wordt dan als inkomen meegenomen, los van de vraag
[0:25:06] of dat deze betreffende aandeelhouder überhaupt zelfstandig kan besluiten vanwege zijn beperkte
[0:25:12] belang over uitkering van winsten.
[0:25:17] En als de leden toestaan zou ik ook nog een vraag willen stellen.
[0:25:21] Laat ik er dan eentje over sheet 4 doen.
[0:25:24] Eigenlijk in het verlengde van de vraag van de collega's Gimmis en van Eick over de discussie
[0:25:28] van oké we zien dit en wat is dan de verdeling en we weten uit 14 en 19 op basis van jullie
[0:25:34] presentatie dat we een stukje bedrijfseconomisch maar een stukje fiscaal gedreven, want dat
[0:25:39] zagen we in een groot gedragseffect.
[0:25:41] Geeft dat inzicht, en dan denk ik even over macro-inzicht, dat we orde groter kunnen hebben van hoeveel is dan dat fiscaal gedreven gedragseffect?
[0:25:51] Zouden jullie daar wat meer over kunnen zeggen?
[0:25:59] Al eerst de vraag over hoeveel lopen we nou mis?
[0:26:01] Ja, terechte vraag. Dat hebben we helaas niet onderzocht.
[0:26:05] We weten niet hoeveel. En de reden is, we kunnen daar geen goede inschatting voor maken.
[0:26:10] Een deel, dat figuurtje eigenlijk van het belastingstelsel is op papier progressief,
[0:26:16] maar alleen als alle winsten worden uitgekeerd, dat verschil,
[0:26:18] ja, een deel wordt mogelijk uitgesteld en wordt alsnog later gerealiseerd.
[0:26:23] Een deel wordt mogelijk...
[0:26:25] Ja, afstel zou ook kunnen door faillissementen.
[0:26:29] Een deel zeer langdurig uitstel,
[0:26:31] misschien doordat bedrijfsvermogen op generatie op generatie voortgaat.
[0:26:36] Daar hebben we geen inschatting van gemaakt.
[0:26:39] Dat is de eerlijke antwoord en ik snap de vraag, maar dat hebben we niet onderzocht.
[0:26:45] Dan ga ik meteen even door naar de vraag over de structuur.
[0:26:49] We hebben inderdaad aan de hand van het percentage zeggenschap, zeg maar, dus dat kan van 5%
[0:26:57] gaan tot 100% uiteindelijk en als er vervolgens een BW-ondergang waar slechts een klein percentage
[0:27:07] Als je het nou nog verrekent, dan is dat natuurlijk.
[0:27:09] En inderdaad, wij rekenen zo de winsten toe.
[0:27:11] Natuurlijk kan het zo zijn dat, en dat is ook zo,
[0:27:15] dat een 100%-eigenaarschap iets zegt over de zeggenschap,
[0:27:20] de mate van zeggenschap over die ingehouden winsten,
[0:27:22] versus misschien 5%, daar hebben we geen onderscheid nagemaakt in deze studie.
[0:27:27] Dus wij rekenen het als het ware allemaal toe.
[0:27:30] En de reden dat we dat doen, is omdat we het echt vergelijkbaar willen maken
[0:27:34] met de eBay-ondernemer aan de andere kant,
[0:27:36] waarover ook meteen, zeg maar, over dat winstinkomen wordt ook meteen in de inkomensstatistiek.
[0:27:43] Dus daarom wilden we dat onderscheid bewust niet maken.
[0:27:47] Maar het klopt inderdaad dat we het op die manier doen.
[0:27:51] Oké, dan zal ik de andere twee vragen beantwoorden.
[0:27:57] De eerste, of de vraag van de heer Geenwis, dat is een zeer interessante vraag, zeg maar.
[0:28:05] en sommige mensen hebben inderdaad ons wel eens verzucht, zouden jullie dat niet uit kunnen rekenen.
[0:28:13] We weten dat in praktijk bij bedrijfsoverdrachten moet er een onderscheid worden gemaakt
[0:28:20] tussen het ondernemingsvermogen en het beleggingsvermogen.
[0:28:24] Dus op dat moment komt een bedrijf en de familie komt bij de belastingdienst
[0:28:29] en worden daar keuzes in gemaakt.
[0:28:35] Waarbij geld wat echt op spaarrekeningen staat
[0:28:38] of ergens anders in belegd wordt
[0:28:41] of beleggingsfondsen wordt als beleggingsvermogen gezien.
[0:28:43] Maar waar daar precies wordt gelegd
[0:28:45] dat schijnt een moeizame zaak te zijn.
[0:28:50] Wij vinden dat zelf ook wel erg interessant
[0:28:53] van ja, hoe zit dat inderdaad?
[0:28:56] Wat kan je dat echt een onderscheid aanbrengen?
[0:29:00] Wij zien natuurlijk ook, in de praktijk hoor je in de fiscale wereld
[0:29:04] veel over spaar-BV's en beleggings-BV's.
[0:29:07] Toch wel anders dan, zeg maar, rokende schoorstenen of werkmaatschappijen.
[0:29:12] Kan je dat zien?
[0:29:12] Een paar jaar geleden hebben we dat verkend, ook in een publicatie,
[0:29:17] een klassificatie van BV's.
[0:29:20] Ja, je hebt heel veel BV's waar je aan de hand van de balans kan zien
[0:29:24] en de resultatenrekening, dat het geen actieve ondernemer is die een dienst produceert of goederen handelt,
[0:29:33] omdat er geen personeelskosten zijn, geen materiële kosten, et cetera.
[0:29:39] Dus voor dat soort type BV's zou je een onderscheid kunnen maken.
[0:29:46] Maar in praktijk zijn er natuurlijk ook heel veel ondernemingen die hebben een zogenaamde fiscale eenheid,
[0:29:51] waar ze meerdere bv's hebben en dat wordt voor de belastingdienst geconsolideerd.
[0:29:55] Ja, dan staat alles zeg maar natuurlijk op één jaar rekening.
[0:30:01] Ja, dan is het, wat dan wel zeg maar een werkmaatschappij is,
[0:30:06] ja, wat dan precies het gedeelte is, ja, wat je nodig hebt of in de toekomst nodig hebt,
[0:30:11] echt voor ondernemen en later niet, is lastiger om dat te doen.
[0:30:16] dat ja, op basis inderdaad van commerciële data, micro-data, misschien in de toekomst nog wel eens gaan verkennen.
[0:30:24] Maar het lastige daarbij is inderdaad, is dat je zeg maar van een macro-perspectief van de totale weet eigenlijk
[0:30:31] tot er veel geld in de bedrijven zit wat daar niet voor gebruikt wordt.
[0:30:38] Daar kom ik zo meteen ook bij antwoord op de vraag van mevrouw Matoeg terug.
[0:30:43] Maar dat dat natuurlijk per onderneming is dat natuurlijk heel lastig inderdaad vast te stellen op basis van objectieve gronden.
[0:30:50] Eigenlijk zou je aan de ondernemer zelf moeten vragen waar is het voor bedoeld zeg maar.
[0:30:55] En dan hopen dat je de duidelijke motieven krijgt.
[0:30:59] Dus dat is natuurlijk vanuit een soort meer wetgeving juridisch perspectief lastiger.
[0:31:07] Ja, wordt dan inderdaad, als antwoord op de laatste vraag, wordt dan al dat inkomen inderdaad voor ondernemers gebruikt?
[0:31:14] Dat zien we dus niet, wat ook de figuur al liet zien.
[0:31:20] In 2014 was het BOXX-2 tarief geen 25%, zoals de jaren eromheen, maar 22% tot een bedrag van tot 250.000 euro.
[0:31:32] Ja, je ziet dat er dan ineens massaal meer wordt uitgekeerd en bij heel veel bedrijven ook precies
[0:31:39] tot 250.000 euro. Ja, als je dat geld nodig zou hebben voor investeringen, dan doe je dat niet.
[0:31:45] Dat is dus één en dat zie je dus richting 2019 weer terugkomen. Daarnaast is natuurlijk volgens
[0:31:54] berekeningen van het ministerie van Financiën wordt er ook vanuit de bv's heel veel inderdaad
[0:32:00] Ondernemen is aan zichzelf geleend voor consumptie voor een pand, een eigen woning.
[0:32:07] Dat gaat om bedragen van 50 tot 60 miljard.
[0:32:10] Ja, als dat geld natuurlijk allemaal heel dringend nodig was in de onderneming om te kunnen functioneren als onderneming,
[0:32:16] dan zou men dat waarschijnlijk dus ook niet doen.
[0:32:21] Dus ja, dat soort gedrag geeft ons als economen wel indicatie dat een deel van dat geld in de bv's overtollig is,
[0:32:29] in de zin dat het niet echt voor bedrijfseconomische redenen gebruikt wordt.
[0:32:35] Dan ga ik weer naar de leden kijken. We doen, denk ik, nog een ronde.
[0:32:39] Ik kijk naar lid Sultins.
[0:32:41] Ja, veel dank. Ik heb nog een vraag over de beschikbare data,
[0:32:45] omdat nu is natuurlijk gekeken naar 2011 tot 2019.
[0:32:49] Dat is op zich nuttig, maar het liefst hadden we natuurlijk in de politiek
[0:32:51] nog actuelere en zelfs vooruit willen kijken.
[0:32:54] Wat zijn precies voor jullie de belemmeringen daarin?
[0:32:56] En is dat iets wat op de tijd opgelost kan worden?
[0:32:58] Kunnen we ooit inderdaad wel weten?
[0:33:01] Met ons programma gaan we deze druk zo en zo veranderen.
[0:33:03] Of dit kabinet doet dit en dit.
[0:33:05] Of is het alleen maar terugkijken mogelijk?
[0:33:09] Het liedje, Jimmies.
[0:33:11] Ja, dank. Dank ook voor de duidelijke antwoords voor juist.
[0:33:15] Inclusief verwijzing naar een studie.
[0:33:19] Ik heb een vraag over de laatste beleidsconclusie.
[0:33:24] Verder verminderen van fiscale prikkels tot winstinhouding.
[0:33:26] En kan helpen om die verschillende type inkomens gelijk te behandelen.
[0:33:29] Mijn vraag is, we hebben al een aantal maatregelen genomen sinds 2019.
[0:33:34] Het lenen uit eigen bv is beperkt tot vijf ton.
[0:33:39] Het tarief in box 2 is gedifferentieerd.
[0:33:44] Wat zijn nu nog redelijkerwijs maatregelen waar jullie dan aan denken?
[0:33:51] Is dat inderdaad gewoon box 2 tarief of is dat de vpb omhoog en box 2 tarief omlaag?
[0:33:58] Wat voor maatregelen denken jullie aan?
[0:34:03] Het lied van Eyck.
[0:34:05] Ja, en dit is een vraag, misschien komt het ooit weer aan de oorden.
[0:34:07] Dit is de periode tot en met 2019.
[0:34:10] Daarna kwamen een aantal hele bijzondere jaren, waarbij heel veel ondernemers ook stevig hebben ingeteerd op hun reserves, ook in de bv's.
[0:34:17] Ik ben best wel benieuwd of er enig beeld is, of er naar gekeken is, van of deze trend zich dan inderdaad nu ook heel erg consequent doorzet,
[0:34:25] of dat we daar echt even een ander beeld hebben gezien.
[0:34:32] En dan van mij nog een laatste.
[0:34:36] U zei het volgens mij net ook heel goed bij de beleidsaanbevelingen.
[0:34:39] Dit is... nou, de afwegingen die u maakt zijn heel politiek.
[0:34:44] Maar ik merk wel dat de feitenbasis enorm uitmaakt voor hoe je de afweging maakt.
[0:34:51] Dat zie je ook terug in onze vragen nu.
[0:34:53] En een van mijn zoektochten is...
[0:34:55] zijn er nou beleidsopties die gebruikmaken van het feit dat we inzicht hebben...
[0:35:01] dat er tax planning is. Dus we hebben in het buitenland is volgens mij wel eens bewust een
[0:35:06] tariefverlaging geweest met daarna een verhoging om eigenlijk in één keer, gebruikmakend van een
[0:35:12] interschatte gedragseffect, winsten die zijn doorgeschoven die niet om bedrijfseconomische
[0:35:18] rechten moeten, nou ja, het zo aantrekkelijk mogelijk te maken om die eruit te laten keren. Zouden jullie
[0:35:23] daar iets over kunnen zeggen over dat soort beleidsopties, misschien op basis van het
[0:35:27] dan wel op die twee voorbeeldjaren die jullie zelf al genoemd hadden in de presentatie.
[0:35:31] Wat je daaruit zou kunnen leren.
[0:35:35] Dan ga ik eerst in op de eerste en de derde vraag over de data.
[0:35:39] Ja, nou eerst waarom maar tot 2019?
[0:35:44] Een eenvoudige reden is dat helaas vetnoodschappen en belastingaangiftes
[0:35:47] die duren net wat langer om te verwerken dan de inkomstenbelasting bijvoorbeeld.
[0:35:51] Dus voor het reguliere inkomen kunnen we al een stuk recenter kijken.
[0:35:56] Dus op het moment dat we dat winstinkomen willen meenemen
[0:35:58] en natuurlijk de bijbehoordende vpb, dan is de data al snel beperkt.
[0:36:05] Neemt niet weg dat we...
[0:36:08] Dus voornamelijk is het wel terugkijkend.
[0:36:11] Tegelijkertijd proberen we ook wel eens te kijken van wat nou als je bijvoorbeeld een maatregel zou wijzigen.
[0:36:16] Hoe pakt dat dan uit?
[0:36:18] We hebben bijvoorbeeld een studie afgelopen jaar gepubliceerd,
[0:36:22] effecten van belastingmaatregelen.
[0:36:25] En er komen verschillende maatregelen terug.
[0:36:27] een kanttekening is daarbij, je weet niet wat precieze gedragsreacties zijn, dus dat is dan
[0:36:33] een statisch beeld, maar dat is iets meer vooruitkijkend op wat nou als je hier aan deze
[0:36:39] knop zou draaien en hoe zou dat uitpakken op de inkomensverdeling. En dan meteen ook een vraag,
[0:36:47] ja natuurlijk inderdaad de coronajaren, dat zijn recente jaren, nee daar hebben we helaas dus nog
[0:36:52] geen data van. Wel weten we, maar dat zijn ook allemaal weer eigenlijk macrocijfers,
[0:36:58] dat bijvoorbeeld de recente wijzigingen in box 2 met het opstaptariefje, we zien daar ook weer
[0:37:08] hele sterke reacties op. Dus dat in december 2023 daar nou hetzelfde piekje als het ware
[0:37:15] soort van ontstaat. Dus nee, we hebben helaas geen gegevens recenter, maar we zien dezelfde
[0:37:21] reacties eigenlijk nog steeds ook in vorig jaar.
[0:37:28] Oké, de tweede en vierde vraag gaan eigenlijk over de beleidsconclusies.
[0:37:35] Ja, als je inderdaad zou willen stimuleren om meer winst uit te keren,
[0:37:38] hoe zou je dat vanuit een fiscaal perspectief kunnen doen?
[0:37:41] Wat zijn de mogelijkheden, zonder dat dat een echt advies is?
[0:37:46] Ja, er is natuurlijk de wet excessief lenen, maar er zijn ook voorstellen geweest,
[0:37:52] denken en de bouwstenen om dat eigenlijk nog veel meer te beperken of eigenlijk het lenen van de
[0:37:57] eigen bv min of meer af te schaffen of tot een kleine grens ja dan dwing je wel als men dan
[0:38:06] toch inderdaad eruit wil consumeren of voor het eigen huis te gebruiken dat daar direct box 2
[0:38:11] belasting wordt over betaald. Ja ik noemde het het progressieve tarief van box 2 want we
[0:38:20] recent hebben ingevoerd. Wij denken vanuit het perspectief van deze
[0:38:27] studie naar topinkomens eigenlijk dat dat heel weinig effect heeft omdat die
[0:38:33] grens die progressiviteit gaat in rond 67.000 euro en aan dat ene plaatje wat ik
[0:38:38] liet zien dat echt aan die top keert men tonnen uit of meer ja dan zal het feit
[0:38:43] dat over die eerste 67.000 euro iets lager is
[0:38:46] Het zal niet een grote rol zijn.
[0:38:48] Dus dat speelt denk ik meer bij bedrijven die gemiddeld misschien 100.000 euro winst maken en een deel uitkeren.
[0:38:56] En die denken van nou ja, laten we het dan maar iets meer gelijkmatig doen.
[0:38:58] Maar aan die tops zal het dus geen effect hebben.
[0:39:04] Ja, verder is het natuurlijk vrij lastig.
[0:39:09] Je kan natuurlijk denken dat je de verhouding zeg maar tussen de VPB en de Box 2 gaat veranderen om meer winnen te halen.
[0:39:15] Maar goed, dat heeft natuurlijk dan logischerwijze ook weer gevolgen voor vestigingsklimaat en dergelijke.
[0:39:21] Of je zou het misschien moeten beperken tot alleen het lage vpb-tarief.
[0:39:27] Er zijn in het verleden bij de literatuur, onder andere de commissie inkomstenbelasting en toeslagen.
[0:39:36] De commissie van Dijkhuizen, een jaar of tien geleden, die heeft bijvoorbeeld ook wel eens gezegd...
[0:39:40] dan ga je vast op die ingehouden winst, dat ga je gedeeltelijk al belasten met een voorverterrendement.
[0:39:47] Maar goed, het woord voorverter klinkt denk ik niet heel prettig bij deze commissie.
[0:39:51] Dus ik weet ook niet of dat heel verstandig is.
[0:39:55] Maar dat zijn denk ik een beetje de mogelijkheden.
[0:40:02] We weten natuurlijk ook nog wel dat het geld in de BV kan worden doorgeschoven.
[0:40:12] Nou ja, of je zou daar iets aan kunnen doen, ik heb zelf ook, ik zeg niet dat het goede
[0:40:18] beleidsopties zijn, maar dit patroon van die dalende belastingdruk zie je ook bijvoorbeeld
[0:40:24] in andere landen, maar bijvoorbeeld ook in Frankrijk, maar dat het gaat dalen is daar
[0:40:29] alleen maar voor de absolute top en niet net daarvoor.
[0:40:32] En daar heb ik wel eens met mensen over gesproken, over conferentie.
[0:40:36] Frankrijk is bijvoorbeeld lastiger,
[0:40:39] zeker als, zeg maar, professional, om een bv te beginnen.
[0:40:43] Dus dan het mogelijke voordeel wat je kan halen,
[0:40:46] fiscale voordeel, doordat je inkomen in een bv is, is daar kleiner
[0:40:50] en dat wordt pas aantrekkelijk voor de echte top.
[0:40:52] Maar dan zit het dus meer in een andere ondernemingsstructuur
[0:40:57] en het ondernemingsrecht, waar je dan iets zou kunnen zoeken.
[0:41:02] Dan op de laatste vraag, het gedragseffect.
[0:41:07] Dat is een zeer interessante.
[0:41:09] We hebben dus eerder al gekeken naar die box 2 uitkeringen in 2007 en 2014.
[0:41:16] Daar zie je een heel sterk, veel meer uitgekeerd worden.
[0:41:19] Dus we denken dat er sterk op die fiscale prikkels wordt gereageerd.
[0:41:24] Maar het is heel moeilijk om daar een precieze omvang op te bepalen.
[0:41:31] Dat is inderdaad denk ik in het algemeen vrij lastig.
[0:41:38] Ook voor andere landen weten we dat niet precies.
[0:41:43] Er zijn wel studies bijvoorbeeld van Noorwegen, die worstelen daar een beetje met het probleem
[0:41:49] dat het vpb-tarief redelijk laag is, maar ze willen wel dat het de totale inkomen
[0:41:54] belast wordt met de inkomstenbelasting, dus zeg maar hun box 2 of dividendbelasting
[0:41:58] is naar verhouding vrij hoog en op het moment dat ze dat verhogen
[0:42:02] zien ze dat er veel meer geld in die bedrijven blijft zitten, want het wordt
[0:42:06] minder aantrekkelijk om dat uit te keren.
[0:42:09] Maar om daar, ik ken geen voorbeeld inderdaad van waar je het
[0:42:13] dus verlaagt en dan een groot effect te hebben, ja als je zou willen dat er veel
[0:42:18] meer wordt uitgekeerd en dan zou je dat dus niet tot een beperkt bedrag moeten doen als het voor die
[0:42:23] top gaat maar voor veel hogere inkomens en dus niet tot 250.000 euro of meer maar wat blijft is
[0:42:32] denk ik nog steeds is tot voor die top inkomens die vaak ook heel veel vermogen hebben is dat ze
[0:42:39] privé dat geld niet nodig hebben en dan is het natuurlijk ook vanwege andere redenen aantrekkelijker
[0:42:45] om het in een besloten wenderschap te laten.
[0:42:49] Gezien de tijd gaan we denk ik naar de laatste vragenronde.
[0:42:52] Dus ik kijk nog een keer naar de zijde van de Kamer.
[0:42:55] Ik vraag de hele jury of u de microfoon eruit wil doen.
[0:42:58] Het lidstilddienst.
[0:42:59] Dan ga ik een vraag combineren met een wens.
[0:43:01] Dus ik hoop dat het CPB vanaf nu ook jaarlijks de cijfers kan updaten
[0:43:05] als er weer nieuwe data beschikbaar komt.
[0:43:06] Als dat niet te veel extra werk is.
[0:43:08] Dat is mijn wens.
[0:43:10] En mijn vraag gaat nog over de beleidsopties die ik nu hoor.
[0:43:13] Die hebben wij natuurlijk ook vaak in ons programma gezet.
[0:43:15] en die leveren al de best beperkt geld op, valt mij op, valt ons op, terwijl als ik dan kijk op
[0:43:19] zo'n rijkste 0,1 procent, nou dat zijn dan veertienduizend mensen, die hebben ongeveer
[0:43:24] inkomen van een miljoen, zien we uit deze plaatjes, en die hebben een belastinggat van
[0:43:28] 10 procent. Als ik dat zeg maar op een klapplaatje zie, is het al 1,4 miljard euro dat je op kan
[0:43:33] halen als dat gat wordt gedicht. Dus ik ben aan het zoeken hoe de opbrengsten van die maatregelen
[0:43:38] matchen met, nou dit is zo'n slelle berekeling van de inkomsten die weer mislopen. Het liet geen
[0:43:49] Interessant. Sowieso heel veel dank, want het is de laatste ronde.
[0:43:52] Ik vind het echt heel inzichtgevend en ook fijn dat het allemaal zo bij elkaar staat.
[0:43:57] Mijn vraag is nog, hebben jullie ook gekeken naar tweede orde effecten?
[0:44:03] Dus iemand met een hele hoge winst, dus de top 0,1% of top 0,01%
[0:44:10] die krijgen veel geld binnen en investeren dat vervolgens ook weer in,
[0:44:15] Nou ja, we leggen dat op een manier, bijvoorbeeld in vastgoed de afgelopen 10 jaar,
[0:44:19] die periode 2011-2019 zag je een enorme stijging van vastgoedprijzen,
[0:44:24] waardoor er een soort verdubbelaar is opgetreden.
[0:44:26] Kunnen jullie daar nog iets over zeggen, over de aanwending en of dat betrokken is,
[0:44:31] en dus eigenlijk een soort van extra inkomstenbron,
[0:44:35] of in die jaren of voor later eigenlijk, is gegenereerd?
[0:44:40] Dan heb ik zelf, ga ik ook nadoen wat mijn collega's deden, vanuit mij nog twee vragen.
[0:44:49] De eerste gaat over slijt acht en negen, want in de sprong van die tien procent naar één
[0:44:56] procent zie je een ontzettende sprong in afname van premiegelden.
[0:45:01] En ik ben benieuwd of jullie daar iets meer over kunnen zeggen, is dat een punt, zijn
[0:45:05] Er zijn bepaalde beroepsgroepen, want in die groep zit die sprong.
[0:45:11] En mijn tweede is een vervolgvraag op onze vragen over de beleidsopties.
[0:45:17] Ook eigenlijk de verwijzing naar het rapport over de klassificatie van de BV's.
[0:45:23] Het valt op dat we in dit huis vaak deze discussie aan de hand hebben van de fiscaliteit...
[0:45:28] en daar dan gaan kijken hoe je dit kunt doen.
[0:45:31] Ik weet niet of de vergelijking met Frankrijk het vond een interessante.
[0:45:34] Maar wij hebben wel een enorme toename in die vormen en we zien het dus heel zichtbaar in de boeken.
[0:45:39] We hebben in dit huis discussies gehad over een baby-bv, de oprichting van een bv alleen maar om.
[0:45:44] Dus wat zijn nou de opties om daar, zonder grote inperking van ondernemingsvrijheid, maar aan die kant iets te doen?
[0:45:52] Kunnen jullie daar iets over zeggen?
[0:45:55] Aan wie zouden we dat moeten vragen als we benieuwd zijn naar dat soort beleidsopties?
[0:46:00] Ik geef u het woord.
[0:46:06] Dank. Hoe verhoudt dit zich nou tot die belastingmaatregelen?
[0:46:10] Het korte antwoord is dat we dus helaas niet specifiek hebben gekeken naar belastingmaatregelen in deze studie.
[0:46:17] Wel dus in een eerdere studie in vorig jaar op een vergelijkbare manier, onder andere box 2 maatregelen of vpb maatregelen of wat dan ook.
[0:46:26] Waar we inderdaad naar eerste orde gedragseffect kijken, dat is al een beetje stiekem antwoord op de tweede vraag, daar ga ik verder niet op in.
[0:46:33] maar specifiek hebben we hier helaas niet gekeken naar de opbrengst van de belastingmaatregelen.
[0:46:42] Oké, dan de tweede vraag over de tweede-orde-effecten.
[0:46:47] Ik weet niet of het daarbij heel veel uitmaakt
[0:46:50] als iemand heel veel geld of vermogen heeft, of dat nou in de bv zit of privé.
[0:46:58] Wat we in ieder geval uit de economische literatuur weten,
[0:47:01] is dat naarmate mensen meer vermogen hebben,
[0:47:04] zijn ze ook in staat om hogere rendementen te halen en als je daar eenmaal op dat pad zit,
[0:47:10] dan kan dat inderdaad steeds meer toenemen. Dat kan inderdaad onder andere inderdaad met het
[0:47:19] omroerend goed, dat kan ook inderdaad de beter renderende beleggingen of omdat er beter advies
[0:47:27] of omdat je meer moet inleggen.
[0:47:32] Ja, dat kan zijn, maar dat hebben wij dus inderdaad in deze studie niet meegenomen.
[0:47:37] Deze studie is wat dat betreft vrij descriptief.
[0:47:40] Dit zijn de mensen met de hoogste inkomens.
[0:47:43] We hebben ze ook gevolgd over de tijd.
[0:47:45] Daar hebben we tijdens de presentatie niet bij stilgestaan,
[0:47:48] maar over het algemeen.
[0:47:49] De mensen die in de top 10 hoogste inkomens zitten, zit dat de hele periode.
[0:47:53] In de top 0,01 procent is dat meer wat volatieler,
[0:47:57] omdat het dan afhangt van de bedrijfswinsten die in een jaar gemaakt zijn.
[0:48:01] Ja, wat er verder met dat geld gedaan kan worden
[0:48:03] en of dat dan in de ene manier of de andere manier beter belegd zou worden
[0:48:07] en beter ook, zeg maar, voor de etymiete goede komt,
[0:48:09] dat soort effecten hebben we niet onderzocht.
[0:48:10] Dus daar kan ik verder niet zo heel veel over zeggen.
[0:48:15] Ja, die afname in de belastingdruk ten aanzien van de sociale premies,
[0:48:19] om er in vraag terug te komen.
[0:48:22] Dus als ik denk...
[0:48:27] Ik moet even hier voorbij gaan.
[0:48:31] Nee, dat zit nog verder.
[0:48:36] Ja, hier zat hij al de vorige.
[0:48:39] Daar zijn twee redenen voor.
[0:48:43] Ten eerste zitten in de grote groepen van P50 tot P90 en P90 tot P99
[0:48:52] naar verhouding heel veel werknemers, of dat is de meerderheid,
[0:48:56] die betalen ook die premies verplicht.
[0:49:00] In de groepen daarboven is het aandeel ondernemers wordt steeds groter,
[0:49:04] die zijn geen werknemer dus die betalen sowieso geen premies.
[0:49:08] Daarnaast zijn natuurlijk de werknemerspremies die zijn gemaximeerd.
[0:49:14] Dus ik weet niet precies op welk inkomen dat nu is,
[0:49:18] maar eerst betaalde je inderdaad premies tot een bedrag van ongeveer 56.000 euro.
[0:49:23] Ik weet niet welk jaar ik dat precies moet koppelen.
[0:49:26] Als je een hoger inkomen hebt, betaal je natuurlijk wel meer belastingen, maar niet meer sociale zekerheidspremies.
[0:49:31] Dus het maximale bedrag aan premies is dus uiteindelijk een paar duizend euro.
[0:49:37] Naarmate de inkomens hoger zijn, wordt dat percentage lager, daar wordt minder.
[0:49:41] En er zijn dus minder mensen die premies betalen omdat ze geen werknemer zijn.
[0:49:45] Dus dat is de eerste vraag.
[0:49:50] Terugkomend op de tweede vraag, ik maakte de vergelijking met Frankrijk,
[0:49:53] maar dat was wel een vrij informeel gesprek.
[0:49:55] Dus het zou daar kunnen zijn, zeg maar.
[0:49:57] Dus ja, dat zijn verschillen die er wel toe doen.
[0:50:07] Heel toevallig sprak ik afgelopen maandag een collega op de Universiteit van Tilburg.
[0:50:12] En daar ging het erover dat in de wereld van de medisch specialisme
[0:50:17] is in 2014 of 2015 een wet gekomen dat ze ineens vrij makkelijk met een bv konden.
[0:50:23] beginnen en toen is het aandeel met specialisme wat niet meer een loondienst was met eigen bv
[0:50:29] is gigantisch toegenomen. Dus dat is een type van een voorbeeld waardoor ja ik weet niet,
[0:50:37] dat zijn waarschijnlijk niet de echte top top inkomens, maar die zitten wel ergens in
[0:50:41] die top inkomens terecht, waardoor ja dat soort wetten die te maken hebben ja meer met het
[0:50:49] ondernemingsrecht waarbij ja de verschillen tussen landen kunnen staan en die dus ook
[0:50:52] bepalend kunnen zijn. Hoe ver dat het geval is, ja, dan zou je...
[0:50:57] zou je echt naar mensen die dus gespecificeerd zijn
[0:50:59] ondernemingsrecht moeten zoeken.
[0:51:01] Inderdaad, dat wordt anders hier een beetje speculeren.
[0:51:06] Dan dank ik onze gasten.
[0:51:10] Volgens mij hebben alle leden dat gezegd.
[0:51:13] Het is ontzettend fijn om...
[0:51:14] Dank voor het mooie rapport, voor het werk en het beantwoorden van onze vragen heel duidelijk.
[0:51:18] De Kamer voedt zich graag met onafhankelijk
[0:51:20] onderzoek van onze onafhankelijke instituten.
[0:51:22] En daar doen we dan mee in onze politieke discussies, kunnen we dat goed gebruiken.
[0:51:27] Dus als voorzitter dank u wel namens alle leden en dan sluit ik hiermee de vergadering.