Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Technische briefing over de Wet versterking regie volkshuisvesting

[0:00:10] Welkom allemaal. Ik wil graag deze vergadering openen.

[0:00:14] U bent hier bij de vaste commissie voor ruimtelijke ordenen in Volkshuisvesting.

[0:00:22] Ik ben daar voor uw nieuwe voorzitter. Mijn naam is Wietske Posma.

[0:00:26] We hebben vandaag op de agenda staan een technische briefing over het wetsvoorstel Versterking Regie Volkshuisvesting.

[0:00:33] Daarvoor hebben we een aantal mensen uitgenodigd die ons een toelichting gaan geven.

[0:00:38] Ik krijg eerst een mooie presentatie te zien.

[0:00:40] Daarna heeft de Kamer ruimte om vragen te stellen.

[0:00:43] Ik zou eerst graag de genodigden willen voorstellen aan u en vervolgens de Kamerleden die vragen

[0:00:50] kunnen stellen.

[0:00:52] Ik begin even aan deze kant met mevrouw Wellenberg, zij is van de directie wonen.

[0:00:57] Dan heb ik mevrouw Fikke van de directie woningbouw en beleid, mevrouw Van Noort ook van de directie

[0:01:03] wonen en mevrouw Wekers van de directie constitutionele zaken en wetgeving.

[0:01:08] We gaan de presentatie doen in twee blokken, waarbij mevrouw Wellenberg en mevrouw Fikker

[0:01:14] gaan beginnen.

[0:01:15] Vervolgens is er ruimte voor de Kamerleden om vragen te stellen.

[0:01:19] We doen één vraag per fractie, dus we beginnen aan deze kant met een ronde.

[0:01:23] Vervolgens hebben we een tweede blok, waar mevrouw Van Noord en mevrouw Wekers een toelichting

[0:01:28] geven.

[0:01:29] Die zal meer over de wet zelf gaan.

[0:01:31] Dan doen we weer dezelfde procedure.

[0:01:33] Als het daarna nog tijd over is, dan doen we nog een vragenronde.

[0:01:37] Dus we gaan zien hoe ver we komen.

[0:01:39] Ik wil even aan u de Kamerleden voorstellen van de commissie die er zijn.

[0:01:44] De heer De Hoop van GroenLinks, de heer Van der Aag, mevrouw Weijennas van de BBB,

[0:01:49] de heer Mooyman van de PVV, de heer Ginwis van de ChristenUnie,

[0:01:53] de heer Meulekamp van de VVD en mevrouw Welzijn van Nieuw Sociaal Contract.

[0:01:58] Dan wil ik graag het woord geven aan mevrouw Wellenberg.

[0:02:10] Excuses, u moet uw microfoon even aandoen.

[0:02:13] Als u klaar bent, spreken we weer uit.

[0:02:17] Ik wil eerst beginnen met waarom er meer regie nodig is en hoe het wetsvoorstel op hoofdlijnen is opgebouwd.

[0:02:24] Vervolgens zullen de collega's meer in detail op de wijzigingen inzoomen.

[0:02:30] Waarom is er meer regie nodig op de volkshuisvesting?

[0:02:33] In de memorie van toelichting hebben wij daar ook uitvoerig bij stilgestaan bij de probleemanalyse.

[0:02:37] Wat we zien de afgelopen jaren is dat de lokale beslissingen van de gemeenten niet leiden

[0:02:42] tot wat er landelijk nodig is.

[0:02:45] Er zijn op dat punt te weinig betaalbare woningen voor de middeninkomens en de lagere inkomens.

[0:02:51] We zien ook dat die betaalbare woningen niet evenwichtig verdeeld zijn over de regio en

[0:02:55] de provincie.

[0:02:57] Dat leidt ertoe dat urgentwoningzoekende mensen uit aandachtsgroepen veel al wonen in grote

[0:03:03] gemeente, wat leidt tot leefbaarheidsproblematiek, maar ook tot overvraging van welzijnsvoorzieningen

[0:03:10] en zorg- en ondersteuning.

[0:03:14] De bouwprocedures duren lang en we zien ook dat er onvoldoende duidelijkheid is voor bouwers

[0:03:20] en corporaties over de programmering.

[0:03:22] De lokale prestatieafspraken die tussen gemeenten en corporaties worden gemaakt, zijn vrij blijvend.

[0:03:29] En wat ik net al zei, die onbalans in de huisvesting van urgent woningzoekenden.

[0:03:36] Het wetsvoorstel komt op een aantal punten hierin tegemoet.

[0:03:40] Het wetsvoorstel is opgebouwd langs vier hoofdlijnen.

[0:03:47] Regie op waar, hoeveel en voor wie we gaan bouwen.

[0:03:50] Daar zal Nicole zo wat over vertellen.

[0:03:52] Ook over voldoende betaalbare woningen door aanpassing van de Omgevingswet.

[0:03:56] De kortere procedures, om de bouwprocedures te versnellen.

[0:03:59] en gelijke kansen voor urgentwoningzoekenden met aanpassingen in de woningwet en de WMO.

[0:04:06] Nicole, mag ik jou het woord geven?

[0:04:09] Ik zal even het woord geven aan mevrouw Fikker.

[0:04:12] U mag uw microfoon ook weer aanzetten.

[0:04:15] Dank u wel, voorzitter.

[0:04:18] Ja, we hebben natuurlijk de afgelopen kabinetsperiode al gezien dat de regie op de volkshuisvesting

[0:04:28] De volkshuisvesting is hernomen, dat hebben we onder andere gezien door de inzet van financiële

[0:04:34] middelen, maar bijvoorbeeld ook door in de woondeals afspraken te maken over hoeveel

[0:04:40] we bouwen, voor wie we bouwen en waar we bouwen.

[0:04:43] Wat we nu doen met deze wetsregie is dat de grondwettelijke opdracht, dat de overheid

[0:04:52] tot zorg heeft om te zorgen voor voldoende woningen,

[0:04:55] dat die wordt verankerd in de Omgevingswet.

[0:04:58] En waarom is dat zo belangrijk?

[0:05:01] Dat zorgt ervoor dat we eigenlijk op een niet vrijblijvende wijze

[0:05:05] ook sturen op de doelstellingen die worden eigenlijk gesteld

[0:05:12] voor de volkshuisvesting.

[0:05:15] Dus dan op die manier kunnen dus ook de overheden,

[0:05:18] de instrumenten die in de Omgevingswet zitten,

[0:05:20] die ik zo meteen ook nader toelicht, ook inzetten om de volkshuisvestelijke doelen te realiseren.

[0:05:27] Dus dat gaat dan niet alleen over het bouwen van woningen, maar bijvoorbeeld ook over de

[0:05:32] bestaande voorraad en bijvoorbeeld ook de urgent woningzoekende.

[0:05:38] We hebben in die woondeals bijvoorbeeld afspraken gemaakt, die hebben we ook doorvertaald naar

[0:05:44] de lokale praktijk, ook geconcretiseerd naar aantal te bouwen woningen bijvoorbeeld per

[0:05:50] gemeente.

[0:05:52] Deze werkwijze wordt dan dus ook in het wetsvoorstel vastgelegd, doordat die afspraken die gemaakt

[0:05:59] zijn en die ook periodiek herzien worden, moeten doorvertaald worden in een verplicht

[0:06:06] volkshuisvestingsprogramma.

[0:06:07] Gemeenten, provincie en ook het Rijk moeten zo'n volkshuisvestingsprogramma maken en daarin

[0:06:14] moeten zij ook concrete maatregelen opnemen om die doelen ook te realiseren.

[0:06:23] En om ook te zorgen voor sturing op de inhoud van die volkshuisvestingsprogramma's geeft

[0:06:29] dus nu, doordat dus ook die doelstelling verankerd is in de Omgevingswet, geeft het ook provincie

[0:06:35] en Rijk ook de bevoegdheid om ook te sturen daarop.

[0:06:39] Ik geef zometeen ook even een aantal concrete voorbeelden van die sturingen die opgenomen

[0:06:46] is in het wetsvoorstel en ook op het besluit dat geconsulteerd is.

[0:06:54] Een van die instructieregels is bijvoorbeeld dat de provincie moet zorgen voor voldoende

[0:07:01] locaties, namelijk 130 procent ten opzichte van de nog te realiseren opgaven.

[0:07:08] Dus dat is een voorbeeld van hoe dan eigenlijk een bestuurlijke afspraak die er al is, dan

[0:07:14] niet langer vrijblijvend is.

[0:07:17] En op die manier vertalen we dus ook eigenlijk de landelijke doelstellingen naar het provinciaal

[0:07:22] niveau en uiteindelijk ook naar de lokale praktijk, zodat de overheden als één overheid

[0:07:29] werken aan dezelfde doelstellingen en natuurlijk wel ook in samenwerking met de marktpartijen

[0:07:36] en met de corporaties.

[0:07:41] Ik heb een voorbeeld uitgewerkt van hoe die instructies eruit zou kunnen zien.

[0:07:48] In de instructie in het besluitregime dat geconsulteerd is, hebben we bijvoorbeeld opgenomen dat de

[0:07:58] provincies de wettelijke opdracht krijgen om te zorgen voor voldoende locaties in de

[0:08:05] regio.

[0:08:05] En die regio, dat is de woningbouwregio, dat is de regio waarin gemeentes samen met de provincie

[0:08:13] dus afspraken maken, afspraken ook ter doorvertaling van de nationale doelen.

[0:08:19] En daar volgt bijvoorbeeld uit dat gemeente X bijvoorbeeld 100 woningen moet bouwen, waarvan

[0:08:24] bijvoorbeeld 30 corporatiewoningen en 37 bijvoorbeeld in het middensegment.

[0:08:33] Die provincie heeft dus ook de opdracht om daarop te sturen.

[0:08:38] Die kijkt dus ook naar de omgevingsplannen.

[0:08:40] Zitten daar ook voldoende locaties in?

[0:08:44] En als er bijvoorbeeld een grote woningbouwlocatie is die ook heel belangrijk is om de doelstellingen te realiseren,

[0:08:51] en er blijft heel veel bestuurlijk gesteggel daarover,

[0:08:54] Dan kan de provincie ook desnoods daarin heeft doorzettingsmacht door ook die locatie aan te wijzen

[0:09:03] als bouwlocatie.

[0:09:06] Overigens heeft de minister van Vrodi diezelfde bevoegdheid, maar in eerste instantie is in het

[0:09:12] stelsel daarvoor de provincie je aanzet.

[0:09:15] En zo'nzelfde instructie kan bijvoorbeeld ook zijn wanneer een gemeente zorgt voor onvoldoende

[0:09:21] locatie voor corporatiewoningen bijvoorbeeld. Dus dat is een voorbeeld van hoe door verankering

[0:09:28] van dat bredere doel, ook met het oog op dat bredere doel, rijk en provincie kunnen sturen.

[0:09:35] Want nu kunnen rijk en provincies ook al sturen als het echt gaat om zaken die te maken hebben

[0:09:42] met het belang van de ruimtelijke ordening. Dat is wat beperkter, dus dat kan bijvoorbeeld

[0:09:47] wel gaan over woningbouw. Maar volkshuisvesting gaat over een breder belang en dat gaat bijvoorbeeld

[0:09:53] ook over de balans in de woningvoorraad. Dus dan kan bijvoorbeeld ook gestuurd worden op

[0:10:00] voldoende locaties voor betaalbare woningen, als voorbeeld. Dus dat illustreert waarom dat

[0:10:06] opnemen van dat belang in de omgevingswet belangrijk is om te kunnen sturen. Het is

[0:10:13] Het is natuurlijk niet alleen belangrijk dat er voldoende woningen met tempo worden gebouwd

[0:10:19] en dat er ook voldoende locaties voor beschikbaar komen.

[0:10:22] Het is ook belangrijk dat er ook voldoende betaalbare woningen komen.

[0:10:28] In het hoofdlijnakkoord en in het regeerprogramma is daar ook de doelstelling,

[0:10:33] die ook in dit wetsvoorstel is opgenomen, namelijk twee derde betaalbaar bouwen gecontinueerd.

[0:10:41] En in het besluit is daar aan die twee derde betaalbaar bouwen ook doorwerking aangegeven.

[0:10:50] Dat hebben we onder andere gedaan doordat de instructieregels niet alleen sturen op dat

[0:10:57] de woningbouwprogrammering op landelijk, provinciaal en regionaal niveau moet leiden tot twee derde

[0:11:04] betaalbare woningen, maar er zijn ook in het besluit zoals dat in consultatie voorlag ook

[0:11:10] instructieregels opgenomen die zien op meer balans in de in de voorraad en dat

[0:11:16] is onder andere belangrijk om ervoor te zorgen dat niet alleen mensen met een

[0:11:20] laag inkomen en meer plaatsen ook kans maken op een woning maar ook bijvoorbeeld

[0:11:25] mensen met een middeninkomen want we zien dat ook het relatieve tekort aan

[0:11:30] woningen van mensen met een middeninkomen ook relatief groot is en zoals dat in dat

[0:11:37] besluit is uitgewerkt, moeten eigenlijk gemeentes die relatief veel sociale huurwoningen hebben

[0:11:44] meer accent leggen op bouwen voor de middeninkomens, naast natuurlijk dat zij ook sociale huurwoningen

[0:11:50] moeten bouwen.

[0:11:51] En voor gemeentes met weinig sociale huurwoningen, die moeten juist meer het accent leggen op

[0:12:00] de extra bouw van sociale huurwoningen.

[0:12:03] We hebben ook uniforme definities opgenomen in het besluit, zodat het ook gewoon voor

[0:12:09] iedereen duidelijk is van waar we het over hebben als we het over een sociale huurwoning

[0:12:13] of een woning in het middensegment hebben.

[0:12:16] Voor sociale huur bestaat die definitie allereerst uit dat het moet gaan om een woning met maximaal

[0:12:22] de liberalisatiegrens, die beschikbaar is voor mensen met een DAAP-inkomen bij mutatie

[0:12:29] en waarvan ook de instandhouding als sociale huurwoning minimaal 25 jaar moet zijn.

[0:12:35] En woningen gebouwd door corporatiewoningen die voldoen meteen aan de definitie,

[0:12:39] omdat er eigenlijk al voldoende institutionele waarborgen voor gelden.

[0:12:44] Nou, voor middenhuur, dus het middensegment, bestaat uit betaalbare koop en middenhuur.

[0:12:49] Middenhuur is dan maximaal de grens van de wet betaalbare huur.

[0:12:53] En voor betaalbare koop een te indexeren bovengrens,

[0:12:56] die op dit moment ligt op 390.000 euro.

[0:13:10] Het is natuurlijk heel belangrijk in de realisatie van voldoende betaalbare woningen dat ook de

[0:13:16] woningcorporaties goed geëquipeerd zijn.

[0:13:23] Daarom bevat dit wetsvoorstel en het besluit ook een betere verankering van de prestatieafspraken

[0:13:32] die gemaakt worden tussen gemeentes en corporaties, namelijk dat allereerst de geschilbeslechting

[0:13:40] niet alleen gaat over de wijze waarop die afspraken tot stand zijn gekomen, maar ook

[0:13:45] over het resultaat daarvan.

[0:13:47] En zo waarborgen we dat corporaties en gemeentes goede wederkerige afspraken kunnen maken

[0:13:54] waar ze elkaar ook aan kunnen houden.

[0:13:57] En het tweede element wat is opgenomen is dat het werkgebied van de corporaties wordt

[0:14:03] vergroot tot de gemeentegrens, zodat ook eigenlijk een corporatie die bijvoorbeeld wel mogelijkheden

[0:14:11] ziet om ook elders in het gebied waar een andere corporatie het lastig vindt om te bouwen,

[0:14:16] bijvoorbeeld gelet op de financiële middelen, dat ook andere corporaties in een groter gebied

[0:14:21] kunnen bijdragen aan de volkshuisvestelijke opgave. Het is natuurlijk niet alleen belangrijk dat we

[0:14:30] voldoende bouwen, voldoende betaalbaar bouwen, maar natuurlijk ook heel erg belangrijk dat dat

[0:14:35] met voldoende tempo gebeurt, zodat ook de mensen die nu op een woning zitten te wachten ook snel

[0:14:42] aan een woning komen. We zetten daarvoor heel veel in ook op de uitvoeringspraktijk, onder andere

[0:14:47] met parallel plannen, versterking van de capaciteit.

[0:14:51] Maar ook juridisch voorzien we in dit wetsvoorstel een aantal maatregelen.

[0:14:57] Dat is zo belangrijk, omdat er vaak pas wordt gestart met de bouw...

[0:15:02] wanneer er een onherroepelijke omgevingsvergunning ligt.

[0:15:05] Er hangt ook heel vaak financiering daarmee samen.

[0:15:08] En daarom wordt met dit wetsvoorstel de grondslag gecreëerd...

[0:15:14] om in het besluit projecten aan te wijzen waarvan de versnelde uitvoering noodzakelijk is

[0:15:20] vanwege zwaarwegende maatschappelijke belangen.

[0:15:24] En in het ontwerpbesluit wordt in ieder geval daarbij gedacht aan besluiten

[0:15:30] waarbij toestemming wordt verleend voor woningbouwprojecten vanaf twaalf woningen.

[0:15:35] En voor die aangewezen besluiten geldt dan een versnelde behandeling bij de Raad van State,

[0:15:40] beroep en eerste en enige aanleg indienen van de beroepsgronden binnen de beroepstermijn.

[0:15:49] Dus op die manier is er ook sneller duidelijkheid over of de vergunning ook in stand houdt bij de rechter.

[0:15:58] Twee andere versnellingsmaatregelen die er zitten is dat voor projecten in het buitengebied,

[0:16:06] een straatje erbij, zoals we dat noemen, van maximaal 50 woningen.

[0:16:11] De ladder voor duurzame verstelking niet meer van toepassing is.

[0:16:15] Die ladder is een motiveringsplicht en door die te schrappen

[0:16:20] verminderen we eigenlijk ook de onderzoekslast om dat soort projecten

[0:16:23] tot stand te laten komen.

[0:16:25] De laatste versnellingsmaatregelen die erin zit, is dat we een instructie

[0:16:32] opnemen richting de omgevingsplannen van gemeentes om ervoor te zorgen

[0:16:36] dat mantelzorgwoningen op het erf vergunningvrij zijn.

[0:16:41] Dat was even in het kort, voorzitter, de toelichting.

[0:16:45] En ik ben uiteraard benieuwd naar uw vragen.

[0:16:49] Nou, hartelijk dank. U kunt de microfoon weer even uitdrukken.

[0:16:53] Hartelijk dank voor jullie beide toelichting.

[0:16:56] Ik wil graag het woord geven aan de Kamerleden.

[0:16:58] Eén vraag per persoon. En de eerste is de heer De Hoop.

[0:17:04] Dank, voorzitter. En ook dank aan mevrouw Willenberg en mevrouw Fieke...

[0:17:08] U zei nadrukkelijk over de wetologie.

[0:17:12] Het gaat met name over hoeveel.

[0:17:14] Daar zijn de meeste van ons het over eens.

[0:17:16] De meer spannende dingen zijn waar en voor wie bouw je precies.

[0:17:20] Er is met name ook discussie geweest over de betaalbaarheidseisen.

[0:17:24] Die 30% sociale huur wordt daar ook vaak nadrukkelijk in genoemd.

[0:17:28] In het hoofdlijnenakkoord staat ook gemiddeld 30% sociale huurwoningen,

[0:17:32] maar niet op projectniveau.

[0:17:34] En er is een zorg bij een aantal provincies, dan wel gemeenten,

[0:17:38] die zeggen op het moment dat als dat 30 procent gemiddeld wordt,

[0:17:42] kan het best zo zijn dat in mijn gemeente, dan wel provincie,

[0:17:44] dat betekent dat er minder sociale huurwoningen zouden zijn.

[0:17:49] Is dat daarmee ook technisch mogelijk met deze wet,

[0:17:52] doordat je de ene gemeente, daar zitten gewoon meer woningen dan de andere.

[0:17:56] En als je dat dan gemiddeld doet,

[0:17:57] dat er dan de facto minder sociale huurwoningen over zouden kunnen blijven?

[0:18:02] Ik kijk even wie van jullie bij dat ik het woord mag geven.

[0:18:05] Er wordt geknikt naar mevrouw Fikker.

[0:18:09] Ik leg even dat ik hem goed begrijp, meneer De Hoogte.

[0:18:14] Uw vraag.

[0:18:15] Allereerst begrijp ik hem zo dat hij zegt, wat zit er voor sturing in de wet en in het

[0:18:20] besluit, gelet op de aantal en het percentage wat per gemeente moet bouwen en leidt dat

[0:18:26] ook tot 30 procent gemiddeld?

[0:18:28] Heb ik uw vraag zo goed begrepen?

[0:18:30] Ja.

[0:18:32] En daarmee op het moment dat het 30% gemiddeld wordt per gemeente,

[0:18:37] maar de ene gemeente heeft veel meer sociale huurwoningen dan de andere,

[0:18:40] waardoor het bij de een verder omlaag gaat en bij de ander verder omlaag,

[0:18:43] dat het daarmee in zijn totaliteit zou kunnen leiden tot minder sociale huurwoningen.

[0:18:47] Of dat het geval is, dat is mijn vraag.

[0:18:49] Ja, dank u wel voor de aanvulling.

[0:18:53] Misschien ook twee dingen van belang.

[0:18:55] Dat het toelicht hoe het nu in het besluit zit.

[0:18:58] en daarnaast ook even dat er ook in het hoofdlijnenakkoord ook een opdracht zit

[0:19:02] om ook nog eens te kijken naar het besluit en de wetsregie.

[0:19:07] Zoals het nu in het besluit is opgenomen, u zegt dat terecht,

[0:19:10] geldt die 30 procent niet op wijkniveau en ook niet op projectniveau.

[0:19:13] Dat zou ook helemaal niet handig zijn, want het is soms ook gewoon heel goed om ook te kijken

[0:19:18] waar heb ik bijvoorbeeld, waar zorg ik ook voor een goede mix op wijkniveau.

[0:19:24] Dus zoals het nu in het besluit is, is dat juist gemeentes die nu veel sociale huurwoningen

[0:19:31] hebben, die moeten nog steeds bijdragen aan die 30% op regionaal niveau, maar die moeten

[0:19:38] in die mix van twee derde zich nog meer toeleggen op bouwen voor de middeninkomens.

[0:19:45] Dus nog steeds moeten die gemeenten samen met elkaar wel zorgen dat ook op regionaal niveau

[0:19:50] die 30% wordt gerealiseerd, maar in de mix van twee derde in de optelsom moeten die dan dus nog wat

[0:19:58] een stapje harder zetten op bouwen voor de middeninkomens. En het omgekeerde geldt voor

[0:20:05] de gemeentes met weinig sociale huurwoningen. En ter illustratie, 70% van alle gemeentes zit

[0:20:12] op dit moment nog onder het landelijk gemiddelde. Dus eigenlijk voor heel veel gemeentes zal gelden

[0:20:18] bouwen voor de middeninkomens en sociaal maar een stapje harder op sociaal zetten.

[0:20:24] Terecht merkt u ook op dat ook het hoofdlijnenakkoord daar ook nog zegt van

[0:20:29] zorg ook voor lokale ruimte en haal ook die twee derde en haal ook die dertig procent.

[0:20:35] En dat geeft ook wel de opdracht om ook nog even goed te kijken naar dat besluit van is dat goed

[0:20:43] Dat zal ook terugkomen in het besluit zoals dat aan uw Kamer wordt voorgehangen.

[0:20:50] Heeft dat een antwoord op uw vraag?

[0:20:53] Hartelijk dank.

[0:20:54] Dan de vrouw Weijennafs namens de BBP.

[0:20:58] Dank u wel.

[0:21:00] Ja, mocht ik één vraag stellen?

[0:21:02] Ik heb best een hoop vragen, maar ik zal van u dan even de eerste vraag stellen.

[0:21:07] Ik ben eigenlijk vooral wel heel erg benieuwd, want er zijn nu een heleboel plannen om te

[0:21:11] om sneller te bouwen en meer, et cetera.

[0:21:15] Ik kom zelf uit een kleine gemeente, de gemeente Gulden Wittem.

[0:21:18] Jullie horen waarschijnlijk ook aan mijn accent dat ik dus uit Zuid-Limburg kom.

[0:21:22] En ik weet dat wij daar ook jarenlang wel te maken hebben gehad...

[0:21:26] met ook beleid vanuit de provincie dat er werd gezegd dat het krimpgebieden zijn.

[0:21:30] En in die regio's gaan we voorlopig maar eens vooral even niet bouwen.

[0:21:34] En wat ik nu zelf zie is dat er wel best wel veel initiatieven zijn, ook in regio's zoals Limburg.

[0:21:40] maar dat je wel ziet dat het zich vooral weer concentreert in de stedelijke gebieden

[0:21:44] en dat het lijkt dat het platteland toch wel iets achterblijft.

[0:21:48] Het zijn ook kleinere gemeenten.

[0:21:49] En ik was eigenlijk wel benieuwd of jullie daar ook ideeën over hebben met deze nieuwe wet,

[0:21:55] hoe daar ook gekeken kan worden naar meer woningen toch toevoegen aan de bestaande voorraad

[0:22:03] en ook hoe we dan die leefbaarheid tegelijkertijd ook op dat platteland verder kunnen bevorderen.

[0:22:14] Overigens, ik kom er heel graag, ook prachtige gebieden, daar ook om te wandelen onder andere.

[0:22:21] Het punten wat u ook noemt, dat is niet alleen het beleid wat ten grondslag ligt aan de wet

[0:22:27] en straks ook het besluit, maar bijvoorbeeld ook zaken die ook in de notaruimte staan en

[0:22:32] dat gaat ook over de vraag op welke plekken gaan we nu bouwen.

[0:22:36] En daar heeft u ook een aantal dingen die daarover staan in het hoofdlijnenakkoord, maar die ook

[0:22:41] al in het vorige kabinet ook al grondslag waren van beleid.

[0:22:45] En dat is eigenlijk...

[0:22:46] We bouwen in heel Nederland.

[0:22:48] Wij spreken ook zelf binnen het ministerie ook niet meer over krimpgebieden, want we

[0:22:52] zien eigenlijk dat in heel Nederland mensen wachten op een woning.

[0:22:58] Dus dat geldt ook voor Limburg.

[0:23:01] Het geldt wel in mindere mate voor Limburg, in de Randstad onder andere is het kort wel

[0:23:05] dat grootst, maar we spreken eigenlijk niet meer over krimgebieden.

[0:23:09] En we zeggen daarnaast ook, we moeten echt alle locaties die geschikt zijn, moeten we

[0:23:14] benutten.

[0:23:16] En vandaar ook dat we ook zeggen van niet alleen bouwen in het centrum, in de bebouwde

[0:23:23] kom.

[0:23:24] Dat blijft belangrijk omdat daar ook voorzieningen zijn, bijvoorbeeld voor ouderen is het misschien

[0:23:28] ook echt belangrijk dat ze daar nabij zorgvoorzieningen kunnen bouwen, maar we willen ook graag bouwen

[0:23:34] ook in het buitengebied.

[0:23:38] Daar zijn ook goede locaties.

[0:23:40] En ook juist met het oog op leefbaarheid,

[0:23:43] willen we ook gewoon dat het makkelijker wordt

[0:23:46] om ook aan de randen van steden en dorpen te wonen.

[0:23:49] Want u schetst ook terecht,

[0:23:51] juist die kleinere kernen,

[0:23:53] ja, die willen ook bouwen voor de starters

[0:23:55] en voor de ouderen.

[0:23:58] Dus we bouwen,

[0:24:00] dus het is ook echt gericht

[0:24:02] dat locaties niet alleen binnenstedelijk, niet alleen in grote steden, maar in heel Nederland

[0:24:08] binnenstedelijk, maar ook buitenstedelijk. Geeft dat de antwoord op uw vraag?

[0:24:11] Dank u wel. Ik ga even vragen of de vragen en antwoorden wat korter kunnen, want ik ben

[0:24:19] degene die op de tijd moet letten en ik ben heel erg bang dat de rest anders niet aan botsen kan

[0:24:24] komen. Het woord is aan de heer Mooyman van de PVV. Dank u wel, voorzitter. Ik had inderdaad

[0:24:30] nog een vraag ten aanzien van de ladderverduurzame steleking. Ik denk dat het hartstikke goed is dat

[0:24:34] die ingeperkt wordt en dat in ieder geval laddervrij geen toets meer nodig is waar het gaat om de 50

[0:24:43] woningen. We zien ook toch over een aantal gemeenten de vraag van ja die 50 is dat voor onze gemeente

[0:24:48] wel genoeg. Mijn vraag daarbij zou eigenlijk zijn van hoe zijn we nou precies tot die 50 gekomen en

[0:24:54] En hoe kijkt u ernaar als dat eventueel meer zou zijn?

[0:24:59] Mevrouw Fikker?

[0:25:00] Ja, die tweede vraag, voorzitter, die mag ik, denk ik, kort beantwoorden.

[0:25:04] Ik denk dat dat echt een politieke afweging is,

[0:25:06] wat niet aan ons is om daar iets over te zeggen.

[0:25:11] Die 50, die is onder andere naar aanleiding van een onderzoek tot stand gekomen,

[0:25:15] wat door EIB ook is gedaan, waarbij eigenlijk is gezegd van 50.

[0:25:19] Dat is ook wel een mooie schaal, waarbij je dan niet meteen het hebt over hele

[0:25:23] grootschalige, ingrijpende projecten, maar die qua schaalniveau ook gewoon goed in te

[0:25:29] passen zijn.

[0:25:30] Dus daar is de brief van een straatje erbij, die vorig jaar ook onder andere naar uw Kamer

[0:25:36] is gestuurd.

[0:25:38] Hartelijk dank, de heer Gimmes, voor een korte vraag.

[0:25:44] Ja, voorzitter, en dank voor de presentatie en een van de vele vragen, en dat wordt de

[0:25:50] vraag over beroep en bezwaar.

[0:25:53] Er staat een kortere procedure bij de rechter toegelicht, maar dat is maar een deel van

[0:25:57] het verhaal.

[0:25:59] Zijn er mogelijkheden om beroep en bezwaar in te perken en snelheid te genereren en daarmee

[0:26:06] het belang van de woningzoekenden eigenlijk zwaarder te laten wegen dan het nu vaak weegt,

[0:26:11] omdat het belang van de zittende bewoner eigenlijk vaak prevaliert.

[0:26:16] Zijn alle mogelijkheden uitgeput vanuit een democratisch-rechtsstatelijk perspectief, of

[0:26:23] is er nog meer mogelijk?

[0:26:24] Zit er nog meer rek in die wet?

[0:26:28] Graag, ook aangevuld door mijn collega.

[0:26:34] Het is nadrukkelijk ook in het regeerprogramma genoemd dat we dat nadrukkelijk ook gaan bezien.

[0:26:42] Dus het antwoord daarop is ja, we gaan nadrukkelijk kijken naar extra mogelijkheden om ook via de

[0:26:51] zaken aan de rechtsbescherming te kunnen versnellen.

[0:26:55] Maar dat zit niet hierin nog.

[0:26:58] Maar dat is wel opdracht die in het regeerprogramma is opgenomen.

[0:27:02] Dus nadrukkelijk gaan we daarmee aan de slag.

[0:27:06] Komt er dan een nota van wijziging of is dat een nieuwe weg?

[0:27:09] Ik ga even mevrouw Wekers het woord geven, want ik denk dat zij het antwoord daarop heeft.

[0:27:14] Nee, vooralsnog is niet voorzien dat dat dan met de notenverwijziging op dit wetsvoorstel komt,

[0:27:18] omdat dit wetsvoorstel ligt nu in uw kamer.

[0:27:22] En op het moment dat we dit nog weer expliciet zouden gaan aanpassen,

[0:27:26] dat dat een notenverwijziging is die echt met advies van de Raad van State zou moeten worden gemaakt.

[0:27:34] En dat vertraagt dit wetsvoorstel dermate.

[0:27:37] Het idee is om de winst die hier nu ligt te verzilveren als uw Kamer daartoe genegen is.

[0:27:45] Maar er zijn natuurlijk wel een aantal voorbereidende processen aan de gang binnen het ministerie

[0:27:49] met mogelijk nieuwe wetsvoorstellen.

[0:27:54] Hartelijk dank.

[0:27:55] Dan kijk ik even, want we hebben twee leden van de VVD-fractie inmiddels.

[0:27:59] Ik kan een van jullie een vraag laten stellen, maar ik zie de heer Meulenkamp klaar zitten.

[0:28:03] Dank u wel.

[0:28:04] Voorzitter, de prestatie gaat in mijn ogen in het begin best wel uit van een grote vorm

[0:28:15] van maakbaarheid.

[0:28:16] Dus dat dit wel even maakbaar is.

[0:28:19] En voor mij, ik ben ook jaren wethouder geweest, vond ik maatwerk wel versus maakbaarheid.

[0:28:28] In hoeverre gaan we ook nog van maatwerk uit?

[0:28:31] Als u de vrije markt noemt, de projectontwikkelaars, de bouwondernemers...

[0:28:41] Als wethouder kwam ik er vaak wel uit met de bouwers en projectontwikkelaars.

[0:28:45] Daar had ik geen provincie of rijk voor nodig.

[0:28:48] Dus hoe kijkt u daarnaar? Is dat maatwerk nog mogelijk?

[0:28:54] En hoe ver is dat maatwerk nog mogelijk?

[0:28:56] Even kijken. Aan wie kan ik het woord geven?

[0:29:00] Mevrouw Fikker.

[0:29:02] Dan doelt u misschien op maatwerk als het gaat om de betaalbaarheidsprogrammering.

[0:29:07] Welk maatwerk doelt u specifiek op?

[0:29:11] Dat de provincie stukken grond gaat aanwijzen, terwijl de gemeente daar misschien wel andere ideeën bij heeft.

[0:29:18] Ik zag mijn wachtlijsten oplopen.

[0:29:21] De bouwaanvragen liepen binnen.

[0:29:22] De kavelinschrijvingslijst liep op.

[0:29:24] De provincie zei van, nee, uw bevolking gaat over 20 jaar krimpen.

[0:29:27] Er mag niks bij.

[0:29:28] Zo werd er gestuurd, dus ik ben er bang voor dat er weer ontzettend gestuurd gaat worden,

[0:29:33] terwijl die gemeenten gewoon zien wat er in de praktijk nodig is.

[0:29:36] En blijft die ruimte er of komt die ruimte er?

[0:29:40] Ja, dus de sturing die in dit wetsvoorstel eigenlijk is verankerd is dat wel ook de optelsom

[0:29:48] van wat er lokaal ook gebeurt, wel ook moet voorzorgen dat ook provinciaal, regionaal

[0:29:55] en landelijk er wordt gebouwd wat nodig is.

[0:29:58] Wat ook in de memorie is toegelicht, wat we nu juist zien, is dat wanneer die sturing in het geheel ontbreekt,

[0:30:05] er gewoon niet voldoende wordt gebouwd, niet met voldoende tempo wordt gebouwd,

[0:30:10] en ook niet wordt gebouwd wat aansluit op de portemonnees van de mensen.

[0:30:16] Dus dat is die sturingsgedachte die ten grondslag ligt aan dit wetsvoorstel.

[0:30:21] Ik probeer het kort te houden, voorzitter.

[0:30:24] Tegelijkertijd zijn er bijvoorbeeld wel de gemeentes die primair bepalen waar wordt er

[0:30:30] in mijn gemeente gebouwd, die ook aanvullend kijken hoeveel moet ik voor ouderen bijvoorbeeld

[0:30:36] gaan bouwen.

[0:30:37] Er zitten dus heel veel elementen in die juist ook lokaal ingevuld moeten worden.

[0:30:44] Maar waar dit wetsvoorstel over gaat, is dat wat eigenlijk lokaal overstijgend is en woonbehoeften

[0:30:50] is iets wat lokaal overstijgend is.

[0:30:52] Mensen hebben vaak in een regio of in een provincie behoefte aan een woning, niet alleen in een gemeente.

[0:31:01] Dat is ter beoordeling aan u of dat goed is gedaan, maar er is echt gezocht naar het evenwicht tussen

[0:31:07] de centraal laten wat daar ook het beste gedaan kan worden, maar wel sturen op wat bovenlokale effecten heeft.

[0:31:17] Dank u wel.

[0:31:19] Mevrouw Wilsen, namens Nieuw Sociaal Contract.

[0:31:22] Dank u wel, voorzitter.

[0:31:24] Ik ben vooral op zoek naar waar de echte regie zit.

[0:31:28] Dus dat we niet een wet hebben die op papier regie in zich heeft, maar dat het ook de regie van het papier afkomt.

[0:31:36] En daarom heb ik de vraag, wanneer heeft nou het Rijk regie?

[0:31:40] Wanneer de provincie en wanneer de gemeente?

[0:31:43] Ik kan het niet met een schaartje knippen.

[0:31:45] Als ik die memorie van toelichting lees, en ik zie ook in papers van gemeenten en provincies

[0:31:52] dat zij daar opmerkingen over maken, en ik zou het zo zonde vinden als die onduidelijkheid

[0:31:59] ertoe leidt dat in de praktijk de regie niet van papier afkomt.

[0:32:03] Dus waar zit die technisch, die knip, tussen die drie overheidslagen?

[0:32:15] Ik denk in de woningbouw, mevrouw Welsen dan, denk ik.

[0:32:20] Want we hebben het hier eigenlijk over, woningbouw is eigenlijk prima ruimtelijke ordening.

[0:32:24] En ruimtelijke ordening is eigenlijk altijd gezien als een opdracht die niet alleen bij gemeentes ligt,

[0:32:30] maar ook bij provincies en ook bij Rijk.

[0:32:33] Maar wat in dit wetsvoorstel ten grondslag ligt, is eigenlijk dat de verdeling zoals die nu in de ruimtelijke ordening ligt,

[0:32:42] dat dit wetsvoorstel daarbij aansluit.

[0:32:45] En dat is dat primair, zoals ik ook al schetste,

[0:32:49] eigenlijk de locatiekeuze ligt bij gemeentes,

[0:32:52] tenzij je natuurlijk effecten hebt die overstijgend zijn aan die gemeentes.

[0:32:57] En dat is nu ook al in de ruimtelijke ordening,

[0:32:59] dat dan ook de provincie daar ook invloed op kan hebben.

[0:33:03] En dat doet de provincie ook en daar heeft de provincie ook instrumenten voor.

[0:33:06] Of soms ook het Rijk,

[0:33:07] als het gaat over hele grootschalige woningbouwprojecten.

[0:33:11] Dus het antwoord op uw vraag is dit wetsvoorstel...

[0:33:15] bouwt er eigenlijk op voort, sluit er eigenlijk op aan...

[0:33:18] op die taakverdeling die er is in de woningbouw.

[0:33:22] Maar voor de andere onderwerpen waarover mevrouw Van Noord zo meteen zal toelichten...

[0:33:27] is dat een veel duidelijkere scheiding.

[0:33:29] Maar juist bij de woningbouw is echt zo'n onderwerp...

[0:33:32] waarbij je niet kan zeggen het is alleen de gemeente of het is alleen de provincie...

[0:33:36] of het is alleen het Rijk.

[0:33:38] Maar bijvoorbeeld de provincie komt in beeld,

[0:33:40] wat ik ook al zei, als er bijvoorbeeld

[0:33:42] provinciale wegen nodig zijn of als er wordt gebouwd

[0:33:44] in het buitengebied. Dus wanneer

[0:33:46] er ook provinciale belangen aan bod zijn,

[0:33:48] dan komt de provincie aan bod.

[0:33:51] Als er ook

[0:33:52] nationale belangen aan bod komen,

[0:33:54] dan komt ook het Rijk aan bod. Dat doen we

[0:33:56] bijvoorbeeld echt bij de hele grote

[0:33:59] woningbouwlocaties. Dus daar

[0:34:01] doet ook het Rijk ook in mee.

[0:34:03] Ik weet niet of ik daarmee

[0:34:04] antwoord geven op uw vraag.

[0:34:10] Hartelijk dank.

[0:34:11] Ik wil voorstellen om naar het volgende blokje te gaan van de presentatie.

[0:34:15] Ik denk dat ik mevrouw van Noort aan het woord mag geven bij deze.

[0:34:19] Dank u wel, voorzitter.

[0:34:20] Ja, ik wil u graag meenemen in de huisvesting van aandachtsgroepen en urgenten.

[0:34:25] En langs die groepen komen we vanzelf bij de wijzigingen in de huisvestingswet

[0:34:30] die onderdeel uitmaken van het wetsvoorstel.

[0:34:34] Van een aantal aandachtsgroepen is bekend dat ze een bijzondere woonbehoefte hebben.

[0:34:40] Het gaat dan onder andere over ouderen, studenten, mensen met een fysieke beperking, woonwagenbewoners.

[0:34:48] Het zijn mensen die ofwel behoefte hebben aan een specifieke woonvorm of aan een specifieke

[0:34:54] betaalbaarheid van de huisvesting, of om huisvesting in combinatie met zorg en ondersteuning.

[0:35:01] We zien dat de huisvestingsbehoefte van deze aandachtsgroepen niet als vanzelf in voldoende

[0:35:07] mate wordt meegenomen in huisvestingsplannen.

[0:35:13] En daarom wordt het zometeen in de volkshuisvestingsprogramma's verplicht om de opgave voor aandachtsgroepen

[0:35:21] expliciet op te nemen binnen de totale opgave van woningzoekenden.

[0:35:28] Op dit moment werken gemeenten vaak met woonvisies, die zijn vormvrij en de wijziging die we hier

[0:35:35] aan toevoegen is dus dat voorgeschreven wordt dat van de aandachtsgroepen de woonopgave

[0:35:40] moet worden opgenomen, maar ook welk beleid ter verwezenlijking van die woonopgave, dus

[0:35:45] wat gaan gemeenten doen om te voorzien in die woonbehoeften, moet onderdeel worden

[0:35:49] van de volkshuisvestingsprogramma's.

[0:35:52] Dan kan het gaan om nieuwbouw, maar ook bijvoorbeeld om plannen voor het beter benutten van de

[0:35:56] bestaande woningvoorraad. Van een deel van de woningzoekenden, die ook vaak deel uitmaken

[0:36:02] van aandachtsgroepen, is hun woonvraag zo urgent dat zij niet kunnen wachten op huisvesting.

[0:36:11] De verdeelsystematiek van woningen gaat meestal op wachttijd. Je schrijft je in en na verloop

[0:36:16] van tijd komen mensen in aanmerking voor huisvesting. Maar met dit wetsvoorstel omschrijven we een

[0:36:25] aantal groepen waarbij de behoefte aan huisvesting zo dringend is dat zij meer last hebben van

[0:36:34] de schaarste op de woningmarkt en daarom met voorrang boven andere mensen gehuisvest zouden

[0:36:39] moeten worden.

[0:36:41] En ik neem u zo meteen even mee in welke groepen dat precies zijn, maar ik denk dat het even

[0:36:48] goed is om stil te staan bij de drie cirkels hier.

[0:36:50] De totale woonopgave die moet worden opgenomen in de volkshuisvestingsprogramma, de behoefte

[0:36:55] van aandachtsgroepen daarbinnen, die dus deel uitmaken van alle woningzoekenden, moet expliciet

[0:37:01] benoemd worden.

[0:37:02] En een deel van die aandachtsgroepen gaan we dus aanmerken als verplichte urgentiecategorieën.

[0:37:08] En daarmee kom ik op de wijzigingen van de huisvestingswet.

[0:37:13] Momenteel is het zo dat veel gemeenten al gewend zijn om te werken met urgentie voor

[0:37:18] een aantal groepen, maar dat krijgt op wisselende wijze invulling.

[0:37:23] Ongeveer 50% van de gemeenten heeft een urgentieregeling, dus de helft van de gemeenten heeft ook geen

[0:37:29] urgentieregeling.

[0:37:30] Soms worden er afspraken gemaakt in confinanten of in prestatieafspraken, maar de groepen

[0:37:36] daarbinnen wisselen ook.

[0:37:39] Dus met dit wetsvoorstel willen we daar meer gelijkheid in bewerkstelligen en stellen we

[0:37:46] dus verplicht in de huisvestingswet dat alle gemeenten gaan werken met een urgentieregeling

[0:37:51] en daarmee de facto dus ook alle gemeenten een huisvestingsverordening gaan opstellen.

[0:37:57] Onderdeel van die urgentieregeling is dat we dus een aantal categorieën van woningzoekenden...

[0:38:04] als verplichte urgentiecategorieën daarin gaan opnemen.

[0:38:08] En een derde element wat we wijzigen met de huisvestingswet...

[0:38:12] is dat er een evenwichtige verdeling van die verplichte urgentwoningzoekenden tot stand moet komen.

[0:38:18] Dan mogen we door naar de volgende sheet.

[0:38:22] Waar hebben we het dan precies over bij aandachtsgroepen en bij urgentiecategorieën?

[0:38:27] In het linker rijtje ziet u staan van welke aandachtsgroepen de woonopgave expliciet in

[0:38:34] die volkshuisvestingsprogramma's moet worden opgenomen.

[0:38:38] Dat zijn uitstromers uit instellingen, vaak uit zorginstellingen, uitstroom uit detentie,

[0:38:45] uit forensische zorg, stoppende sekswerkers, mantelzorgverleners en ontvangers, mensen met

[0:38:50] lichamelijke versalken en zintuigelijke beperkingen of psychische kwetsbaarheden, maar ook dreigendaklozen,

[0:38:56] arbeidsmigranten, studenten, woonwagenbewoners en statushouders maken daar ook onderdeel

[0:39:06] van uit.

[0:39:08] En van de groepen die u hier in het groen ziet, dat zijn de groepen waar dus de opgave in het

[0:39:16] volkshuisvestingsprogramma moet worden opgenomen.

[0:39:18] Maar je ziet ook een samenhang tussen de blokken.

[0:39:21] De categorie rechts zijn de categorieën die verplicht als urgente beoogd zijn om te worden

[0:39:27] aangemerkt.

[0:39:28] En dan gaat het dus om een deel van de bovenste lijst die u net ook al in het linkerrijtje

[0:39:34] zag staan.

[0:39:35] Met als verdere toevoeging, dat beogen zit in de ministeriële regeling die onder het

[0:39:41] wetsvoorstel hangt, dat daar nadere criteria aan worden verbonden van wanneer mensen dan,

[0:39:47] bijvoorbeeld uit de categorie mantelzorgontvangers, mantelzorgverleners, onder welke specifieke

[0:39:53] condities, voorwaarden, mensen dan dus ook echt voor voorrang in aanmerking komen en

[0:39:59] dus boven andere mensen snelheid worden gehuisvest.

[0:40:05] En hier geldt ook wel dat we beoogd hebben om die afbakening zo objectiever en legitimierbaar

[0:40:14] als mogelijk te maken.

[0:40:16] En dat leidt dus ook tot nadere criteria en soms ook een nadere afbakening.

[0:40:27] Wat moet een gemeente nu precies gaan regelen op grond van de huisvestingswet en hoe werkt

[0:40:33] dan ook dat samenwerken in regioverband en die evenwichtige verdeling?

[0:40:40] De bedoeling is dat gemeenten binnen de regio afspraken gaan maken over hoe ze die verplichte

[0:40:46] categorieën van urgentwoningzoekende gaan huisvesten.

[0:40:48] Het is goed om te vermelden dat gemeenten de mogelijkheid houden om ook eigen lokale categorieën

[0:40:55] toe te voegen aan hun eigen verordeningen.

[0:40:58] En daarover hoeven ze dus geen afspraken in de regio te maken.

[0:41:03] Die gemeenten maken de afspraken binnen de woningmarktregio, die woningmarktregio komt

[0:41:09] tot stand na overleg tussen de gemeenten en wordt uiteindelijk vastgesteld door gedeputeerde

[0:41:15] staten.

[0:41:18] Gemeenten maken dus afspraken met elkaar over de huisvesting van die urgentwoningzoekende

[0:41:22] en leggen dat vervolgens vast, ieder in hun eigen huisvestingsverordeningen, die langs

[0:41:27] de raden gaan.

[0:41:29] Dus die gemaakte afspraken in de regio, die moeten daarin terugkeren.

[0:41:34] Lukt dat nou niet of onvoldoende snel, niet binnen de gestelde termijn van twee jaar,

[0:41:40] dan is er een terugvalmechanisme.

[0:41:43] Onderdeel van het wetsvoorstel is dat er dan een wettelijke norm gaat gelden voor welk deel

[0:41:49] van de aangewezen huurwoonruimte die vrijkomt binnen de gemeente dan met voorrang beschikbaar

[0:41:55] moet worden gesteld voor die verplichte categorieën van urgentwoningzoekenden.

[0:42:00] In het wetsvoorstel hebben we dat percentage bepaald op 15 procent en dat betekent dat

[0:42:08] Mochten gemeenten binnen een regio dus niet tot afspraken komen,

[0:42:11] dan gaan alle gemeenten binnen die regio 15% van hun vrijkomende huurwoningen

[0:42:16] die ze daarvoor hebben aangewezen, voor deze categorieën vrijmaken.

[0:42:23] Vervolgens is hier ook het instrumentarium

[0:42:26] van interbestuurlijk toezicht op van toepassing.

[0:42:29] Dat geldt in eerste instantie dus voor de percentages

[0:42:32] die gemeenten zelf met elkaar hebben afgesproken.

[0:42:36] Is er geen eigen afspraak tot stand gekomen, dan ziet het inter-besturde toezicht toe op

[0:42:41] het percentage van die 15 procent.

[0:42:44] De percentages die gemeenten met elkaar afspreken, die moeten ook volstaan om de opgave voor

[0:42:49] urgentwoningzoekenden binnen de regio te kunnen huisvesten.

[0:42:56] Zoals ik al zei, gemeenten mogen ook zelf aanvullende groepen aanwijzen.

[0:43:00] Dat is buiten beschouwing van de regionale verdeelafspraken.

[0:43:04] En de wet regie die regelt niets voor de huisvesting van statushouders.

[0:43:11] Dus dat is een groep die bijvoorbeeld dan ook niet in de verdeelafspraak van het percentage

[0:43:16] of in de terugvaloptie van de 15% verweven zit.

[0:43:21] En voorzitter, ik ben daarmee aan het einde gekomen van dit blokje.

[0:43:27] Dank u wel.

[0:43:28] Volgens mij is er nog één slide beschikbaar.

[0:43:32] Ik was even aan het kijken, want ik keek mevrouw Wekers aan, maar die keek wat twijfelend misschien.

[0:43:36] Wie gaat hem toelichten?

[0:43:40] Ja, dat is eigenlijk gewoon het overzicht van wat we net hebben besproken, dus die kunnen

[0:43:43] we ook...

[0:43:45] Nee, heel goed, dan houden we hem hierbij, want ik denk dat er heel veel vragen zijn

[0:43:49] vanuit de commissie.

[0:43:50] Hartelijk dank.

[0:43:51] Dan wil ik het woord geven aan de heer De Groot namens de VVD.

[0:43:55] Ja, dank u wel.

[0:43:56] Dank voor de uiteenzetting van die urgentieregeling, zou je hem eigenlijk bijna kunnen noemen.

[0:44:04] Het voelt wel eens echt een heel zwaar instrument.

[0:44:06] Ik denk dat heel veel gemeentes, ik vraag me ook echt af hoe gemeentes die al een tekort

[0:44:11] aan ambtenaren hebben dit allemaal gaan doorvoeren, maar dat is dan een zaak voor de uitvoering.

[0:44:15] Mijn vraag gaat er wel over van dit gaat er heel erg vanuit al deze urgentiegroepen,

[0:44:21] denk ik dan ook in sociale huurwoningen moeten gaan wonen, maar waar is het op gebaseerd

[0:44:25] dat zij dat moeten doen.

[0:44:27] Want waarom zouden bijvoorbeeld bepaalde categorieën

[0:44:29] niet in een middenhuurwoning of in een koophoning kunnen gaan wonen

[0:44:32] als zij uitstromen?

[0:44:34] Maar hoe gaan we dat dan überhaupt monitoren?

[0:44:37] Dus hoe gaan we ervoor zorgen dat dit ook een beetje gaat werken?

[0:44:40] Want ik zie het nog niet helemaal, hoe dat dan goed gaat werken

[0:44:43] als je kijkt naar het woningtekort dat we in Nederland hebben.

[0:44:46] Mevrouw van Noort.

[0:44:47] Ja, dank u wel voor de vraag.

[0:44:49] De groepen die beoogd worden als verplichte urgentiecategorieën,

[0:44:54] Dat zijn groepen waar een groot maatschappelijk belang met hun huisvesting gepaard gaat, omdat

[0:45:01] ze bijvoorbeeld in zorginstellingen verblijven of uit detentie uitstromen.

[0:45:08] Voor veel van die groepen geldt ook dat wanneer zij niet over snel beschikbare huisvesting

[0:45:16] beschikken, dat zij hun leven niet opnieuw kunnen vormgeven, hun leven niet opnieuw

[0:45:21] kunnen opbouwen.

[0:45:22] maar ook dat zij vaak langer in instellingen verblijven.

[0:45:27] De kosten van verblijf in dit soort zorginstellingen zijn vaak echt aanzienlijk.

[0:45:33] En leidt er ook toe dat daarmee geen plekken beschikbaar komen voor mensen die ook op de wachtlijst staan,

[0:45:40] bijvoorbeeld voor maatschappelijke opvang of beschermd wonen.

[0:45:43] En waarmee mensen bijvoorbeeld met psychische problematiek die op een wachtlijst staan voor beschermd wonen

[0:45:46] ook langer thuis moeten blijven met alle maatschappelijke gevolgen vandien.

[0:45:52] De groepen die in het wetsvoorstel zijn opgenomen als de verplichte urgentiecategorieën,

[0:45:59] dat zijn ook de categorieën die we veel terugzien in de regio's die wel werken met urgentieregeling

[0:46:07] en vaak ook met regionale verdeelafspraken.

[0:46:10] Ik hoop dat daarmee uw vraag voldoende beantwoord is.

[0:46:14] Dank u wel.

[0:46:15] De heer De Hoop.

[0:46:16] Dank u, voorzitter.

[0:46:17] En dank aan mevrouw Van Noord voor de toelichting en ook een duidelijke verscherping ten opzichte

[0:46:22] van de huisvestingswet van 2014, de urgentiegroepen die hier genoemd worden, waar ik zelf nog naar

[0:46:29] op zoek ben, is dat je ziet dat los van deze urgentiegroepen er meer mensen die een belangrijk

[0:46:35] maatschappelijk beroep hebben steeds moeilijker aan een woning komen. Denk aan leraren, verpleegkundigen,

[0:46:41] politieagenten, boas, et cetera. Biedt deze wet nou ook de mogelijkheid om naast de genoemde

[0:46:48] urgentiegroepen, daar ook meer mogelijkheden te bieden om daar vanwege het maatschappelijke

[0:46:54] belang voorrang aan te geven.

[0:46:56] Biedt de wet daar de mogelijkheid eventueel voor?

[0:47:00] Dank u wel.

[0:47:02] Ja, daar biedt de wet mogelijkheid voor.

[0:47:05] Dat is met de gewijzigde huisvestingswet ook mogelijk om een, sowieso was het mogelijk

[0:47:11] om specifieke schaarste beroepen als het ware voorrang te geven.

[0:47:16] Ook is er mogelijkheid om mensen vanwege lokale binding met voorrang te huisvesten.

[0:47:23] Dat is gemaximeerd op een percentage van 50 procent.

[0:47:27] De verwachting is dat ongeveer 15 procent zal volstaan...

[0:47:32] als alle gemeenten binnen de regio die 15 procent zouden oppakken.

[0:47:37] Dus dat biedt voldoende ruimte om ook andere woningzoekenden te huisvesten.

[0:47:42] Maar het is wel goed om te vermelden dat alles wat je binnen zo'n urgentieregeling organiseert,

[0:47:51] het is het verdelen van schaarste.

[0:47:53] Dus in zichzelf is dit een instrument dat de krapte op de woningmarkt niet zal oplossen.

[0:48:00] Dat moet echt van een aantal andere elementen in het wetsvoorstel komen.

[0:48:05] En daarmee is het ook een politieke vraag wie je voorrang geeft boven wie.

[0:48:07] maar in principe laat dit ook voldoende ruimte om ook andere groepen nog binnen de huisvestingsverordening op te nemen om het voorrang te huisvesten.

[0:48:19] Dank u wel, mevrouw Weijeners.

[0:48:22] Ja, dank u wel.

[0:48:23] Ik had een vraag over die urgentieregeling, want net lieten die die categorieën zien en dan stond er ook nog een categorie bij dreigend dakloos.

[0:48:31] Ik was ook wel benieuwd, je hebt best wel wat jongeren, die krijgen zo'n jongerencontract, voor vijf jaar kunnen ze dan huren.

[0:48:37] Vervolgens is dat contract afgelopen en ze kunnen geen andere passende woning vinden.

[0:48:42] Dan raken ze dakloos.

[0:48:44] Ik was benieuwd of de jongeren onder deze categorie dan vallen.

[0:48:55] In het kort is het antwoord nee.

[0:49:00] De jongeren die na afloop van een jongerencontract andere huisvesting zoeken, vallen niet onder

[0:49:05] deze urgentiecategorie.

[0:49:07] De groep dak- en thuisloze mensen die met voorrang zal worden gehuisvest is de groep die een beschikking

[0:49:17] heeft of toegang heeft tot de maatschappelijke opvang.

[0:49:20] En daar is de urgentiecategorie die we wettelijk verplicht stellen, toe beperkt.

[0:49:27] We hebben lang en ook met veel veldpartijen gesproken over is het mogelijk om die groep

[0:49:34] wat ruimer te definiëren. En we zijn daarmee, naast dat er allerlei politieke vraagstukken

[0:49:40] mee gepaard gaan, ook tot wat technische beperkingen gekomen. We zijn niet tot een afmakening gekomen

[0:49:47] die recht doet aan dat alle mensen die binnen die categorie vallen, dat je van al die mensen

[0:49:53] kunt stellen dat zij ook echt met voorrang boven anderen gehuisvest worden, waardoor

[0:49:57] andere mensen dus ook met minder voorrang gehuisvest worden. Zij vallen niet onder

[0:50:04] onder de verplichte urgentie categorie.

[0:50:06] Wel is het zo dat vaak mensen met een tijdelijke jongerenovereenkomst...

[0:50:13] vaak ook opnieuw ingeschreven worden in een woonruimteverdeelsysteem...

[0:50:18] en daarmee gedurende de looptijd van hun tijdelijke contract...

[0:50:21] ook wachttijd opbouwen voor vervolghuisvesting.

[0:50:28] Dank u wel. De heer Mooyman.

[0:50:31] Dank voor de duidelijke toelichtingen ten aanzien van die huisvestingsverordeningen...

[0:50:36] verplicht worden. Ik red ervan uit van die groepen die u zo net noemde, dat erop gehandhaafd

[0:50:41] wordt. U gaf aan, gemeenten kunnen zelf ook extra groepen toevoegen die zij als urgent

[0:50:46] beschouwen. Ik vraag me wel af hoe dat zich verhoudt tot de afspraak en hetgeen waaraan

[0:50:51] gewerkt wordt, het verbod voor statushouders om voorrang te krijgen op sociale huurwoningen,

[0:50:56] hoe dat zich nu in deze wet verhoudt met dat verbod dat aankomt.

[0:51:04] Het verbod op voorrang voor statushouders is beoogd gewijzigd te worden met een wijziging

[0:51:10] in de huisvestingswet, en dat staat daarmee los van dit wetsvoorstel.

[0:51:17] Dat valt dus buiten de scoop van hetgeen we hier vandaag bespreken.

[0:51:23] Voorzitter.

[0:51:23] Ik besef me dat ik nog op één onderdeel van de vraag van de heer De Groot niet ben ingegaan.

[0:51:28] Want hij vroeg hoe dat zit met de inkomensniveaus van de urgentwoningzoekenden.

[0:51:34] Ik wil daar toch nog even op terugkomen.

[0:51:37] Over het algemeen geldt dat voor de categorieën die we als verplicht urgentwoningzoekenden

[0:51:42] aanmerken, dat zij beschikken over zeer bescheiden inkomens.

[0:51:47] En daarnaast geldt dat zij ook aan de reguliere toewijzingscriteria moeten voldoen.

[0:51:54] Dus in principe ook tot de DAAP-inkomenscategorie moeten behoren.

[0:51:57] Wanneer het gaat om urgentwoningszoekenden met een hoger inkomen dan hebben gemeenten

[0:52:03] op zich ook de mogelijkheid om hen met voorrang toe te wijzen in woonruimte met een hogere

[0:52:08] huurprijs.

[0:52:12] Hartelijk dank, dan aan de heer Ginwis.

[0:52:14] We hebben nog zes minuten, dus een kleine uitdaging om hem kort te houden aan alle kanten.

[0:52:20] Ja, voorzitter, een heel helder verhaal, dank voor de hele heldere toelichting.

[0:52:26] Voor heel veel gemeenten is een huisvestingsverordening gesneden koek, maar voor een heel aantal ook niet.

[0:52:35] Dat roept de vraag op, wat betekent dit voor gemeenten?

[0:52:41] Qua capaciteit is er sowieso een enorme vraagstuk bij gemeenten.

[0:52:45] Voor kundige ambtenaren op het gebied van bouwen, het afgeven van vergunningen, daar zit een enorme bottleneck.

[0:52:52] Hoe gaan we dit organiseren, dat gemeenten die nu niet gewend zijn om hiermee te werken,

[0:52:58] dat wel gaan doen op het moment dat de wet ingaat?

[0:53:04] Dank u wel.

[0:53:07] Bij het wetstraject is ook een implementatietraject voorzien.

[0:53:11] Er zijn ook inwerkingtredingstermijnen, waarbij gemeenten de tijd hebben om zich voor te bereiden

[0:53:17] op de wijzigingen.

[0:53:17] En daarnaast zijn we ook voornemens om samen met de VNG een modelverordening op te stellen

[0:53:24] die hen daarbij kan ondersteunen.

[0:53:28] Hartelijk dank.

[0:53:29] Dan het woord aan mevrouw Welzijn namens Nieuw Sociaal Contract.

[0:53:33] Dank u wel, voorzitter, en ook namens mij dank voor deze briefing.

[0:53:38] Heel waardevol.

[0:53:39] Geen politieke vragen, maar ik ben toch even benieuwd naar hoe de gewogen is.

[0:53:47] Om vervolgens tot deze set met urgente groepen te komen.

[0:53:54] Waarbij ik mij specifiek afvraag, wie zijn daarin gewogen en afgevallen?

[0:54:08] De groepen die we hier als verplichte categorie urgent woning zoekende aanmerken...

[0:54:16] die komen voort uit een interbestuurlijke programma.

[0:54:20] Een programma aan thuis voor iedereen, waar we met mede-overheden, maar ook bijvoorbeeld

[0:54:27] met Edes en andere departementen hebben gekeken naar de huisvestingsbehoeften van aandachtsgroepen

[0:54:36] en urgentwoningzoekenden.

[0:54:40] Dus daar ligt echt de basis voor de groepen waarvoor gekozen is.

[0:54:44] Daarnaast is er uitvoeren gekeken naar welke categorieën komen voor in urgentieverordeningen

[0:54:54] van gemeenten die volgens deze systematiek werken.

[0:55:01] Er zitten ook groepen in die voortkomen uit het geerakkoord van het vorige kabinet.

[0:55:11] Dus bijvoorbeeld de uitstappende sekswerkers, dat is een groep die voortkomt uit het regeerakkoord

[0:55:18] van het volge kabinet.

[0:55:22] Hartelijk dank.

[0:55:24] Dan wil ik jullie bij deze nogmaals bedanken voor de presentatie en de toelichting die

[0:55:30] jullie hebben gegeven, de antwoorden die jullie hebben gegeven op de vragen van onze Kamerleden.

[0:55:36] En ik wil hierbij de vergadering sluiten.