Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Technische briefing door ambtenaren van het ministerie van VRO over de Wijziging van de Wet op de huurtoeslag (36311) en (36608)

[0:00:02] Goedemorgen allemaal en welkom bij de technische briefing vanuit het ministerie van VRO over

[0:00:10] de wijziging van de wet op de huurtoeslag en de wijziging van de wet verlaging eigen

[0:00:16] bijdrage huurtoeslag, de wet op de huurtoeslag en enkele andere wetten ter verbetering van

[0:00:20] de koopkracht en vereenvoudiging van de regeling. We hebben vier gasten en inmiddels twee Kamerleden.

[0:00:27] We verwachten nog meer Kamerleden die misschien binnenlopen. De mevrouw Welzijn van NEC is

[0:00:32] aanwezig. Ik ben de hoop van GroenLinks Partij van de Arbeid en we hebben vanuit het ministerie

[0:00:37] de heer Nieboer, de heer Hebbink, mevrouw Molenaar en mevrouw De Lint. Ik zal u allereerst

[0:00:42] het woord willen geven en ik vraag nu wie ik het eerste woord mag geven. De heer Nieboer,

[0:00:47] het woord is aan u.

[0:00:49] Dank u wel. Een technische briefing over twee wetsvoorstellen. Eén wetsvoorstel uit 2023

[0:01:00] en uit 2024. Wij wilden eerst graag wat vertellen over de huurteslag en waaruit de aanleiding

[0:01:09] om tot deze wijzigingen te komen in deze wetsvoorstellen ook blijkt. De huurteslag is een redelijk

[0:01:23] grote regeling. Anderhalf miljoen huurders maken er ongeveer gebruik van. Het beleid

[0:01:31] en de programmakosten liggen bij het ministerie van Vro. En de dienst toeslagen doet de uitvoering.

[0:01:40] Het is een redelijke complexe regeling. Huurgegevens zijn van belang, inkomensgegevens zijn van

[0:01:48] vermogensgegevens zijn van belang, de huishoudsamenstelling is van belang. Daarmee wordt het ook redelijk

[0:01:57] foutgevoelig. Wij hebben gedacht dat vereenvoudiging zou dan in deze kunnen helpen. We hebben

[0:02:08] vier huishoudtypes in de huurderslag. We hebben eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens

[0:02:13] en daarnaast hebben we ook nog een onderscheid tussen huishoudens boven en onder de AOW-leeftijd.

[0:02:19] En dan is er ook nog een verschil, jongeren onder de 23 jaar, die hebben recht op huurtoeslag

[0:02:26] tot een lagere huurgrens dan huurders boven 23 jaar. Dus dat is ook weer een verschil.

[0:02:34] En daarnaast kun je huurtoeslag krijgen tot een bepaalde maximum huurgrens. Heb je een

[0:02:41] huur boven die huurgrens, maar wel een inkomen waarmee je voor huurtoeslag in aanmerking

[0:02:46] zou komen, dus een redelijk laag inkomen, dan krijg je geen huurtoeslag. En dat is een

[0:02:52] van de zaken die wij willen aanpakken met onze wetsvoorstellen. Huurders in die dure

[0:03:06] woningen die zitten daar vaak noodgedwongen, want het is een huur die ze gezien hun inkomen

[0:03:11] eigenlijk niet zouden kunnen betalen. Het kan zijn door een scheiding, het kan zijn door

[0:03:16] overlijden. Dus daar willen wij wat voor doen. We willen een vereenvoudiging door het aantal

[0:03:25] huishoudtypen te verminderen. Dat betekent dat het voorstel is om alleen nog uit te gaan

[0:03:33] van één en meer persoonlijke huishoudens en het onderscheid tussen AOW en niet-AOW achterwege

[0:03:40] te laten. Daarnaast willen we de leeftijdsgrens van 23 naar 21 brengen, waarbij je aansluit

[0:03:51] bij het leeftijdwettelijk minimumloon. Een minder complex systeem is een van de doelstellingen

[0:03:59] met minder fouten. Daarnaast willen we een minder stijle afbouw in de huurtslag. Het

[0:04:05] Het is nu een kwadratische formule en het voorstel is om dat te wijzigen.

[0:04:16] Twee collega's van mij zullen straks dieper ingaan bij de wetsvoorstellen.

[0:04:21] Misschien is het handig, voorzitter, als na dat een wetsvoorstel is behandeld...

[0:04:27] dat er dan vragen komen, of op het laatst. Wat stelt u voor?

[0:04:35] We kunnen het per wetsvoorstel behandelen.

[0:04:38] Misschien is dat het makkelijkst. We zijn op dit moment nog maar met twee leden, dus

[0:04:41] hebben daar denk ik ook alle ruimte voor om dat op die manier te doen.

[0:04:45] We behandelen dan straks het ene wetsvoorstel, het oudere wetsvoorstel, dat nieuwe wetsvoorstel

[0:04:50] en dan kijken we ook nog naar de samenloop tussen beide wetsvoorstellen.

[0:04:59] Dit is het plaatje hoe de huurdomslag nu wordt berekend. Iedereen betaalt een eigen bijdrage

[0:05:10] in de huur en die is afhankelijk van het inkomen. Hoe hoger het inkomen, hoe hoger ook de eigen

[0:05:17] bijdrage. En daarnaast wordt het deel tot de huur die men daadwerkelijk moet betalen

[0:05:26] vergoed met bepaalde kortingen. Dus tot een kwaliteitskortingsgrens wordt honderd procent

[0:05:40] van de huurvergoed, het huurdeel daarop, dat is tot een aftoppingsgrens, wordt 65 procent

[0:05:46] vergoed. En daarboven, tot de maximale huurgrens, wordt 0 procent vergoed voor één huishoudtype

[0:05:54] en 40 procent voor andere huishoudtypes. Nou ja, dat had ik al gezegd, vanaf de maximale

[0:06:04] huurgrens ontvang je geen huurtoeslag en voor jongeren geldt een andere maximale huurgrens.

[0:06:09] Het is al met al een redelijk lastig plaatje als je het ziet.

[0:06:16] En ons voorstel, na invoering van de twee wetten komt het er iets anders uit te zien.

[0:06:26] We bouwen de basishuur, we houden ook dat over de huurdelen een korting plaatsvindt.

[0:06:38] Naarmate je inkomen hoger wordt, gaat het lineair afbouwen in ons nieuwe voorstel.

[0:06:44] Er is geen onderscheid meer tussen ouderen en jongeren.

[0:06:47] En jongeren vanaf 21 jaar krijgen dan ook recht op de totale huurtoeslag, zonder die

[0:06:54] lage huurgrens.

[0:07:01] Dit zijn de twee wetsvoorstellen.

[0:07:09] De ene is ingediend in 2023, in februari.

[0:07:17] De maximale huurgrens staat te vervallen, de leeftijdsgrens gaat naar beneden, een aantal

[0:07:24] subsidiabele servicekosten die bij de rekenhuur worden gerekend willen we afschaffen en de

[0:07:32] eigen bijdrage wordt in dit wetsvoorstel met vier euro per maand verhoogd ter dekking van

[0:07:40] een resterend tekort op de uitgaven. Een nieuwe wetsvoorstel is in 2024 ingediend

[0:07:51] bij het belastingplan, dat is de huishoudtypes gaan van 4 naar 2, harmonisatie van de 40%,

[0:08:00] die ene groep die niks kreeg boven een bepaalde huur krijgt ook gewoon de 40%, dat zijn meerpersoonshuishoudens.

[0:08:07] Dus de inkomensafhankelijke afbouw wordt minder stel. Mensen vallen minder snel uit de huurdvlog,

[0:08:15] dus dat betekent minder terugvorderingen. En we willen de eigen bijdrage voor mensen verlagen

[0:08:22] met 11,58 euro per maand.

[0:08:29] Voor de verdieping kijk ik nu naar rechts.

[0:08:33] Dus wie van u mag ik het woord geven? De heer Hebbink.

[0:08:39] Dank u wel. Ik ga nu een toelichting geven op de maatregelen in het eerste wetsvoorstel.

[0:08:49] Ik begin met het afschaffen van de maximumhuurgrens als voorwaarde voor het ontvangen van huurtoeslag.

[0:08:57] Zoals mijn collega aangaf, dat is nu een harde grens. Dus huishoudens die een huur boven

[0:09:01] die maximumhuurgrens betalen, die komen nu niet in aanmerking voor huurtoeslag. Dat zijn

[0:09:05] bijvoorbeeld huishoudens in een middenhuurwoning. En na het vervallen van deze grens als voorwaarde

[0:09:11] komen ongeveer 116.000 huurders in aanmerking voor huurtoeslag. Maar de maximumhuurgrens

[0:09:19] die blijft wel bestaan voor de systematiek van de huurtoeslag, omdat over het huurdeel

[0:09:23] boven de maximumhuurgrens geen toeslag kan worden gekregen. Dus daar geldt eigenlijk

[0:09:28] een kwaliteitskortingspercentage van 100%. Dan ga ik door naar de tweede maatregel. Dat

[0:09:39] is het afschaffen van de subsidiaren van servicekosten. Op dit moment kunnen huurders hun servicekosten

[0:09:45] opgeven tot 12 euro per post. Er zijn vier posten in totaal. Dus in totaal kan maximaal

[0:09:51] 48 euro aan servicekosten met huurderslag vergoed worden. Dat gaat er dan af met deze

[0:09:56] maatregel. Waarom? Omdat het een versimpeling is voor de uitvoering. Het is redelijk complex,

[0:10:05] ook voor huurders, om te bepalen wat kan ik opgeven, wat kan ik niet opgeven. En de uitvoering

[0:10:09] moet daar ook controles op doen. Het is redelijk foutgevoelig. En dat betekent dus dat huurders

[0:10:15] er maximaal 48 euro per maand op achteruit gaan met deze maatregelen. Maar dat is een

[0:10:19] zeer selecte groep. De meeste huishoudens die servicekosten opgeven, dat zijn ongeveer

[0:10:25] 800.000 huishoudens, gaan er gemiddeld 11 euro per maand op achteruit.

[0:10:28] En dan heb ik de derde maatregel, de verlaging van de jongere leeftijdsgrens. Mijn collega

[0:10:39] zei al, huishoudens tot die leeftijdsgrens, voor hen geldt een laagere maximum huurgrens

[0:10:45] ter hoogte van de kwaliteitskortingsgrens, dat is ongeveer 454 euro. En door het verlagen

[0:10:51] van die jongere leeftijdsgrens gaat een klein deel van de huidige uurzaakontvangers, enkele

[0:11:01] de regeling gelden zoals die voor alle overige huishoudens geldt. En hiermee wordt de leeftijdsgrens

[0:11:08] gelijk getrokken met de leeftijdsgrens in het minimumloon. En dan hebben we nog de vierde

[0:11:16] maatregel. Want deze maatregelen, daar moet het budget voor worden vrijgemaakt. Dat is

[0:11:22] ook gebeurd, 151 miljoen is hiervoor structureel op de begroting komen te staan. Maar een resterend

[0:11:30] deel moet nog gedekt worden binnen de regeling en dat doen we met een verhoging van de eigen

[0:11:33] bijdrage van vier euro. En dan ben ik heel snel doorheen en dan kunnen we eventuele vragen

[0:11:41] beantwoorden.

[0:11:42] Dank u wel voor uw toelichting, heer Hebbink. Ondertussen is mevrouw Weijers van BBB ook

[0:11:47] binnengelopen. We hebben voor uw beeld het even in twee delen geknipt. Eerste wet huurtoeslag

[0:11:53] ter verbetering van de koopkracht en vereenvoudiging van de regeling. Die is net toegelicht door

[0:11:58] Het ministerie en daarna gaan we een tweede deal doen.

[0:12:02] Dus ik denk dat het goed is dat ik eerst mevrouw Welzijn de mogelijkheid biedt

[0:12:05] om een vraag te stellen, dat u eventueel de tijd heeft om daar ook even over na te denken

[0:12:08] en dat we anders via mij nog even gaan en dat er dan alle ruimte is om uw vragen ook te stellen.

[0:12:13] Dan geef ik allereerst het woord aan mevrouw Welzijn van NEC.

[0:12:17] Dank u wel, voorzitter.

[0:12:19] En dank sowieso dat we op deze termijn deze briefing kunnen krijgen.

[0:12:23] Het was een verzoek van ons, maar fijn dat het ook bij jullie in de agenda heeft gepast

[0:12:29] of erin gepropt.

[0:12:31] Bij mij was het erin gepropt.

[0:12:34] Buiten gewoon complexe materie, vind ik, in ieder geval.

[0:12:40] Optisch, met dat plaatje, zie je dat de complexiteit vermindert, maar niet in mijn hoofd.

[0:12:47] Dus ik zie dan een plaatje wat er makkelijker te begrijpen uitziet, maar ik zie niet wat

[0:12:53] er gebeurt. Ik hoor bijvoorbeeld in de verdieping die meneer Hebbink aanbrengt, hier gaat iets

[0:13:02] omhoog, daar gaat iets omlaag. Voor die groep gaat het zoveel omhoog, voor een andere groep

[0:13:07] is het iets minder omhoog. Ik raak gewoon mijn draadje kwijt. Ik ben eigenlijk op zoek

[0:13:14] van onderaan de streep. Is dat aan te geven wat deze wet onderaan de streep betekent, dus

[0:13:24] nog niet eens de vergelijking met die andere wet, maar van dit wetsvoorstel van februari

[0:13:30] 2023? Wat betekent het onderaan de streep als ik op deze manier huurtoeslag ontvang,

[0:13:39] Voor de wijziging en na de wijziging?

[0:13:47] Met deze maatregelen verandert er iets voor niet eens alle huurtoeslagontvangers, maar

[0:13:55] voor een deel.

[0:13:56] Dus voor 800.000 huurtoeslagontvangers die servicekosten betalen, verandert er iets.

[0:14:03] Zij kunnen namelijk een kleiner huurdeel, nu is dat dus de kale huur plus de servicekosten,

[0:14:10] kunnen zij in het vervolg alleen de kale huur opgeven. En dat betekent dus dat zij minder

[0:14:16] huurtslag zullen ontvangen. En dat is gemiddeld een kleine 11 euro per maand. En een zeer select

[0:14:25] deel, ongeveer 6000 huishoudens, die gaan er meer dan 30 euro op achteruit. Maar gemiddeld

[0:14:33] dus een kleine 11 euro. En dat geldt voor 800.000 huishoudens. Ze zijn dus huurders

[0:14:40] van meergezinswoningen waar servicekosten betaald worden.

[0:14:47] En daarnaast hebben we ook nog het vervallen van de maximumhuurgrens. En dat heeft effect

[0:14:52] voor 116.000 huishoudens, maar dat zijn nu nog geen huurderslagontvangers. Dus dat zijn

[0:14:57] huishoudens die na de maatregelen in aanmerking komen.

[0:15:00] Volgens mij heeft mevrouw Wilswijk een vervolgvraag.

[0:15:08] Dank u wel, voorzitter.

[0:15:10] Kunt u inkleuren hoe deze huishoudens, bij wie dit terechtkomt, deze tegenvallers, hoe

[0:15:21] die eruitzien?

[0:15:23] Ik zit bijvoorbeeld te denken aan mensen die in de servicekosten betalen voor stookkosten

[0:15:32] of zo. En die geen eigen meter hebben. Zitten die hier tussen of niet? Zijn het vooral

[0:15:42] eenpersoonshuishoudens? Kunt u een beetje inkleuren, ik denk ook meneer Hebbink, van

[0:15:48] wie zijn deze mensen?

[0:15:53] We zien dat als we kijken naar de huidige huishoudtypes, zijn dat eigenlijk alle huishoudtypes

[0:16:00] waar dit voor gaat gelden of waar dit effect op heeft. Zowel ouderen, niet-ouderen, eenpersoons

[0:16:05] en meerpersoons. Het gemiddelde financiële effect is ongeveer gelijk, dus altijd rond

[0:16:13] die 11 euro. Daarnaast verschilt het ook weinig per inkomensgroep, dus daar hebben we ook

[0:16:20] een uitsplissing naar gemaakt. Echt de minimuminkomens en de groepen daar iets boven, voor hen geldt

[0:16:25] eigenlijk hetzelfde. Het is altijd rond die 11 euro per maand. Dus daar zitten geen grote

[0:16:31] verschillen tussen.

[0:16:37] Mevrouw Wilsen, u heeft nog een korte vervolgvraag.

[0:16:40] Dank u wel, voorzitter. Zou meneer Hebbink ook iets kunnen vertellen over de mensen die

[0:16:44] die geen eigen meter hebben en die de servicekosten dan op die manier voor hun warmte en energie

[0:16:53] betalen?

[0:16:58] Het zijn dan de servicekosten die kunnen worden opgegeven. Dat zijn de specifieke kosten.

[0:17:07] Dat is onder andere inderdaad de stookkosten. Dat zou dan zijn voor de gemeenschappelijke

[0:17:15] ruimtes. Het gaat niet om stookkosten of energiekosten voor zelfstandige woonruimtes die de huurder

[0:17:34] zelf betaalt. Het gaat om de kosten voor collectieve ruimtes, de lichten op de galerijgang, de lift

[0:17:42] en dat soort zaken. En daar merkten we ook dat mensen dat best lastig vinden, want een heleboel

[0:17:49] mensen geven gewoon hun eigen energiekosten op als servicekostpost voor huurtoeslag, omdat ze niet

[0:17:56] precies weten wat nu de vraag is. En daar is eigenlijk ook een fout gevoeligheid. En dat is

[0:18:04] een van de zaken waar de vereenvoudiging voor diensttoeslagen helpt. Want die moesten al de

[0:18:10] We zien een zelfstandige woonruimte, maar men heeft toch subsidiekosten opgegeven voor

[0:18:17] een lift.

[0:18:20] Het zijn dus echte collectieve ruimtes waar dit over gaat.

[0:18:31] Zitten zij dan ook in die groep van 11, min 11, of zitten zij in die groep van meer dan

[0:18:37] min 30?

[0:18:37] Mijn vraag is specifiek voor de mensen die daarmee te maken hebben met de stookkosten

[0:18:44] voor de gemeenschappelijke ruimtes. Wat is het financiële effect specifiek voor hen?

[0:18:54] Gemiddeld is dat voor de hele groep 11 euro voor de groep die te maken heeft met servicekosten.

[0:19:02] En daarnaast, mijn collega, een specifieke groep heeft daar echt een groter effect van.

[0:19:09] En dat is een groep van zo'n 6000 mensen van die 800.000 mensen die echt 30 euro per maand

[0:19:19] op achteruitgaat.

[0:19:24] Dan heb ik zelf een vraag en dat is wat meer van algemene aard.

[0:19:29] Er wordt voor gekozen om die maximale huurgrens nu omhoog te trekken en met name ook komt

[0:19:35] het in de private huur ook terecht.

[0:19:37] En de afgelopen jaren zijn er verschillende wetten geweest om die huur daar ook te reguleren.

[0:19:42] Stel nou hypothetisch gezien dat die wetten vervallen en dat de regulering minder wordt

[0:19:49] in de vrije huursector en een bepaald percentage wordt dan vergoed qua gemeenschapsgeld, zeg

[0:19:56] maar.

[0:19:56] Is daar ook in meegenomen wat voor nadelige effecten daar dan ook kunnen staan omdat je

[0:20:01] dan een heel deel misschien wel in een huursector steekt waar hij misschien niet voor bedoeld

[0:20:09] is dat het op een gegeven moment misschien zelfs prijsopdrijvende werken kan hebben.

[0:20:12] Stel je voor dat je die reguleringswetten niet meer hebt of die vervallen.

[0:20:17] Is er ook over nagedacht wat voor nadelige consequenties dat zou kunnen hebben?

[0:20:24] Jazeker, maar de huurders die er wonen, die hebben dus echt een heel laag inkomen.

[0:20:30] En als die huur heel hoog is, dan kan men dat sowieso niet lang volhouden.

[0:20:35] Maar er is over nagedacht van...

[0:20:39] Het is een beperkte groep, het zijn er 116.000...

[0:20:42] die echt een inkomen moeten hebben tot de grens om huurtoeslag te kunnen krijgen.

[0:20:51] En daarom is ook nog de berekening afgetopt op wel wat nu de maximale huurgrens is.

[0:20:58] Dus je krijgt ook niet het totale bedrag.

[0:21:02] Stel, het is een woning van 1500 euro per maand.

[0:21:06] dan wordt het tot 900 euro ongeveer, maar huurdverslag berekend en verstrekt.

[0:21:13] En het andere deel moet de huurder toch zelf betalen.

[0:21:16] Dus het is puur voor mensen die waarschijnlijk tijdelijk in die situatie zitten...

[0:21:21] maar dat je ze ruimte geeft om een keuze te maken.

[0:21:25] En dat is inderdaad lastig in deze woningmarkt.

[0:21:29] Helder. En dan heb ik nog een vervolgvraag.

[0:21:32] Want volgens mij het meest opvallende zijn inderdaad de servicekosten.

[0:21:38] En daar had mevrouw Welzijn ook nadrukkelijk al een vraag over.

[0:21:40] En ik hoorde de heer Hebink ook schetsen dat er een beperkte groep is,

[0:21:44] ongeveer 6000 mensen, die echt 11 euro per maand erop achteruit gaan.

[0:21:50] Of 48, geloof ik, maximaal, in ieder geval meer dan 30 euro per maand.

[0:21:56] Als je dat buiker optelt, zijn het niet exorbitante bedragen,

[0:22:01] zou je kunnen zeggen.

[0:22:02] Is er niet nagedacht over een specifieke compensatiemaatregel

[0:22:06] voor deze specifieke groep, omdat het maar over 6000 mensen gaat met wel een lage inkomen,

[0:22:12] waardoor die bedragen wel best consequenties hebben natuurlijk voor hen in het dagelijks

[0:22:16] leven. Dus ik ben benieuwd of daar niet op een bepaalde manier nog over nagedacht is

[0:22:20] en waarom daar niet voor gekozen is.

[0:22:26] Het is niet echt een politieke keuze, maar er is voor gekozen omdat het niet helemaal

[0:22:32] duidelijk is of de servicekosten die men opgeeft, of dat daadwerkelijk de servicekosten zijn

[0:22:37] die bedoeld zijn zoals ze in het wetsvoorstel staan.

[0:22:42] En daar zitten we een beetje mee, want dan kun je mensen compenseren.

[0:22:45] Maar er zullen ook mensen zijn die...

[0:22:47] Ik heb aanvragen gezien dat er inderdaad dingen opgevoerd worden...

[0:22:52] die kunnen gewoon niet.

[0:22:54] En mensen zitten allemaal dan op de 48 euro...

[0:22:58] en diensttoestagen moesten die allemaal afwijzen.

[0:23:02] Maar ze zijn heel lastig uit te filteren...

[0:23:04] daadwerkelijk wel voor servicekosten, subsidiering en aanmerking komt. En dan zul je heel veel

[0:23:12] handmatige acties moeten gaan doen. Daar lopen wij een beetje tegenaan. In het kader

[0:23:19] van vereenvoudiging zijn handmatige acties, die vallen nooit goed.

[0:23:29] Ik krijg een vraag naar mevrouw Weijendas.

[0:23:33] Ik heb nog een aanvullende vraag.

[0:23:35] Het spannendste zit in de afschaffing van de subsidiare servicekosten.

[0:23:40] Hebben we een beetje zicht op die 6000 mensen die 30 uur erop achteruit gaan?

[0:23:45] Of wat voor groep dat precies is?

[0:23:49] Of je dat opnieuw kunt toelichten voor mevrouw Weijendas?

[0:23:57] Dat zijn vooral eenpersoonshuishoudens.

[0:24:00] Die er fors op achteruit gaan.

[0:24:02] Maar ook de andere huishoudtypes zijn dat. En verdere uitsplitsingen zouden we verder

[0:24:12] naar moeten kijken. We hebben gekeken naar huishoudtype en inkomen. Dat zijn vooral de

[0:24:17] eenpersoons onder de AOW-leeftijdsgrens.

[0:24:20] Onder de AOW-leeftijdsgrens.

[0:24:24] Daar was ik een beetje naar op zoek.

[0:24:26] Dus niet de AOW'ers.

[0:24:27] Nee, het zijn niet de ouderen.

[0:24:34] Mevrouw Weinos, gaat u gauw horen.

[0:24:36] Ja, ook daarover.

[0:24:38] Want ik begrijp dat die servicekosten,

[0:24:41] dat het vooral ook is om die toeslagregeling wat te vereenvoudigen,

[0:24:45] dat eigenlijk ook zeg maar het grootste voordeel van die wetswijziging.

[0:24:49] Of zien jullie daar ook nog andere voordelen aan?

[0:24:52] De servicekosten is inderdaad vooral een vereenvoudiging. Zowel voor huurders zelf, omdat dat nu best

[0:25:02] wel lastig is om voor hun te bepalen, wat mag ik niet opgeven, maar ook voor de uitvoering.

[0:25:06] Omdat zij dat allemaal moeten checken.

[0:25:14] Over dat laatste wilde ik inderdaad ook nog even een vraag stellen. Die vereenvoudigingsslag

[0:25:20] en dan aan de uitvoeringskant. Bij mij zit nu nog even een beeld, en dat zit er misschien

[0:25:27] daarom spreek ik het hardop uit. Doordat het dan eenvoudiger wordt voor de dienst die dan

[0:25:34] niet meer handmatig hoeft te filteren, omdat mensen gewoon fouten maken en dergelijke, krijgen

[0:25:40] zij dan minder huurtoeslag. Omdat dat component daaruit gehaald wordt. Dus dat voelt dan bij

[0:25:51] mij een beetje wrang, zeg maar. Kunnen we niet gewoon ervoor zorgen dat het makkelijker

[0:25:55] te filteren is. En dat ik gewoon nog steeds die 30 euro krijg, bij wijze van spreken.

[0:26:03] In dit pakket en maatregelen is vooral gekeken naar vergeenvoudiging. En daar zijn maatregelen

[0:26:08] opgenomen die geld kosten en maatregelen die geld opleveren. En ja, of het voor de uitvoering

[0:26:18] mogelijk is om het op een makkelijke manier uit te voeren, kijk even naar mijn collega.

[0:26:26] Nee, ik heb niet het idee dat dat heel makkelijk voor zo'n dienst is, mede omdat ik zei van

[0:26:33] ja, hij is heel fout gevoelig. Dus de dienst weet niet goed van, heeft iemand wel of geen

[0:26:41] recht? Het is meestal, volgt er na afloop van de verhuurder, een afrekening van die servicekosten.

[0:26:48] Dus daar zal dan op gewacht moeten worden of daadwerkelijk deze servicekosten gemaakt

[0:26:53] zijn. En daar zal men dus toch allemaal handmatige acties op moeten doen, ja.

[0:27:06] Heeft u nog een vervolgvraag, mevrouw Wijnas? Wat mij betreft zouden we dan nu door kunnen

[0:27:14] gaan naar de volgende wet. Dus ik zit even te kijken wie ik het woord mag geven. Volgens

[0:27:18] mij mevrouw Molenaar. Gaat uw gang. Dank u wel.

[0:27:23] Ja, zoals collega eerder zei, bij belastingplan is een nieuwe wet voor aanpassing van de wet

[0:27:29] op de huurtslag ingediend, ook met vereenvoudigingsmaatregelen en daarnaast met een koopkrachtmaatregel.

[0:27:37] Ik wil eerst even ingaan op de harmonisering van het aantal huishoudtypes. Zoals we eerder

[0:27:42] hebben laten zien, zijn er nu vier huishoudtypes in de huurtslag, één en meer persoonshuishoudens

[0:27:47] en onder en boven de AOW-leeftijd, dus ouderen en niet-ouderen. Dat aantal huishoudtypes wordt

[0:27:59] Het is verminderd van 4 naar 2 en dat doen we op de meest gunstige manier, die harmonisatie.

[0:28:05] Het is namelijk zo dat de oudere huishoudens, die hebben in de inkomensparameters, die worden

[0:28:10] gebruikt voor berekening van de eigen bijdrage, dus vanaf welk inkomen begint die eigen bijdrage

[0:28:15] op te lopen en hoe snel loopt die afloop, hebben de ouderen daar de hoogste parameters

[0:28:20] van.

[0:28:21] Dus door daar naartoe te harmoniseren is dat ten gunste van de niet-oudere huishoudens.

[0:28:26] Dus op een iets later punt beginnen met die afbouw en het loopt ook wat minder stel.

[0:28:34] En daarnaast, zoals collega eerder zei, is er nu één huishoudtype dat geen 40% vergoeding

[0:28:39] krijgt over het huurdeel tussen de aftoppingsgrens en de maximale uurgrens.

[0:28:43] Dat zijn de meerpersoons niet-oudere huishoudens.

[0:28:47] Dat zijn ook heel veel gezinnen.

[0:28:50] En met die harmonisatie gaan wij ook hen die 40% geven, waarmee zij de wat duurdere woningen

[0:29:00] binnen het sociale segment ook kunnen bekostigen, beter kunnen bekostigen.

[0:29:08] Deze twee maatregelen kunnen al in 2025 worden ingevoerd.

[0:29:12] Dat betreft parameteraanpassingen voor de diensttoeslagen, dus dat kunnen zij redelijk

[0:29:16] eenvoudig doorvoeren.

[0:29:21] Ik vertel zo iets meer over de aanpassing van de inkomensafhankelijke afbouw van de huwtenslag,

[0:29:26] maar wat we ook al volgend jaar willen gaan doen, is daar eigenlijk al een voorsprong

[0:29:29] op nemen met de huidige formule.

[0:29:32] Dus in 2026 willen we de afbouw aanpassen en volgend jaar willen we dat effect zo goed

[0:29:40] mogelijk benaderen met de huidige formule, om alvast het positieve effect dat mensen

[0:29:45] ervan kunnen ervaren, te realiseren. En dat doen we door het referentieinkomenseikpunt,

[0:29:52] zoals dat heet in de wet. Dat is eigenlijk het eikpunt dat bepaalt hoe stel de lijn loopt,

[0:29:58] te verhogen, waardoor die minder stel afloopt. Dan voor 2026. Dan wordt dus die inkomensafhankelijke

[0:30:12] afbouw echt gewijzigd. De formule wordt aangepast naar een lineaire formule. Dus straks kan

[0:30:19] de berekening eigenlijk zo worden bepaald. Je hebt een kale huur die je opgeeft. En daar

[0:30:28] betaal je sowieso een minimale eigen bijdrage over. Daarnaast wordt met die kwaliteitspercentage

[0:30:34] berekend hoeveel vergoeding je zou kunnen krijgen over die overige huurdelen. En dan

[0:30:40] kom je op een soort van maximaal bedrag dat je theoretisch aan huurtusslag zou kunnen

[0:30:44] ontvangen. Als je inkomen heel laag is en je nog niet in de inkomensafhankelijke afbouw

[0:30:49] zit. Als je inkomen wat hoger is en je zit wel in de inkomensafhankelijke afbouw, dan

[0:30:55] gaat die eigen bijdrage lineair oplopen en loopt je huurtslagbedrag daarmee ook af. Daarnaast

[0:31:05] wordt per 2026 de eigen bijdrage van de huurtslag generiek met 11,58 euro verlaagd. Dat is een

[0:31:11] dat iedereen per maand erbij gaat krijgen.

[0:31:20] Voordat we naar de samenloop gaan, hier is misschien een vraag.

[0:31:23] Ja, lijkt me goed. Dank voor die toelichting, mevrouw Morenaer.

[0:31:26] Als u uw microfoon uit doet, ga ik even kijken wie ik het woord kan geven.

[0:31:30] Mevrouw Wels, en dan gaan we naar mevrouw Weyenaars.

[0:31:35] Dank u wel, voorzitter.

[0:31:38] Dat percentage wordt geharmoniseerd.

[0:31:42] Dus in dat andere verhaal hadden we volgens mij drie percentages, dacht ik.

[0:31:48] En nu hoor ik er één. Klopt dat?

[0:31:51] Er zijn drie kwaliteitskortingspercentages.

[0:31:54] 100% over het eerste huurdeel.

[0:31:56] 65% over het tweede huurdeel.

[0:31:58] Dat is gelijk over alle vierde huishoudtypes.

[0:32:01] Alleen over het laatste huurdeel, het deel tussen de aftoepingsgrens en de maximale huurgrens, zit er nog een verschil in.

[0:32:08] Alleen de meerpersoonshuishoudens onder de AOW-leeftijd krijgen nu 0% vergoeding.

[0:32:14] En de overige huishoudtypes krijgen al 40% vergoeding.

[0:32:17] En met de harmonisering gaan ook die meerpersoonshuishoudens die 40 procent krijgen, dat deel wordt geharmoniseerd.

[0:32:29] Heeft u een vervolgvraag of dit punt mevrouw Wejls heeft?

[0:32:32] Nee, een andere vraag.

[0:32:33] Oké, dan gaan we eerst even naar mevrouw Weijenhals.

[0:32:36] Dank u wel, meneer de voorzitter.

[0:32:37] Ik ben vooral even benieuwd, want het kan ook zijn dat ik hem niet helemaal goed heb begrepen,

[0:32:41] maar in het ene wetsvoorstel zeggen we we gaan de eigen bijdrage verhogen met 4 euro per maand

[0:32:46] en in het andere voorstel gaan we hem verlagen met 11,98 euro.

[0:32:50] Ik weet niet hoe vooruit het zit, maar het zit maar met elkaar.

[0:32:56] Zoals eerder gezegd, het oude wetsvoorstel is in 2023 ingediend.

[0:33:02] De vier euro verhoging en eigen bijdrage die daarin zit, was gedeeltelijk de behoeven van budgetaire dekking.

[0:33:12] Met het nieuwe wetsvoorstel werd er budget beschikbaar gesteld vanuit het hoofdlijnakkoord van het nieuwe kabinet.

[0:33:17] En toen was er wel genoeg budget over om naast die maatregelen die we als vereenvoudiging

[0:33:23] wilden voorstellen ook de eigen bijdrage genoeg hendering te verlagen.

[0:33:26] Dus het werkt op elkaar in, vier euro omhoog, 11,58 omlaag, misaldo 7,58 omlaag uit.

[0:33:35] Dus die vier euro moet ik eigenlijk wel van die verhoging aftrekken.

[0:33:39] Dat was inderdaad mijn vraag.

[0:33:40] Dan heb ik zelf nog een vraag. Het is een hele algemene vraag, maar we gaan van vier

[0:33:48] huishoudtypes naar twee. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de niet-oudere huishoudtypes

[0:33:55] en de oudere huishoudtypes. Ik sta positief tegen die versippeling, maar de Raad van

[0:34:02] Staat wijst er ook op dat het in meerdere wetten onderscheiden wel is. Ik vraag me af

[0:34:07] waarom er in de originele wetsvoorstel dat er wel was en nu niet en waarom dat in verschillende

[0:34:13] wetten dan wel voorkomt. Ik snap het onderscheid niet zo goed. Wat is de gedachte daar altijd

[0:34:19] achter geweest?

[0:34:26] De vier huishoudtypes, dat was zelfs voor mijn tijd. En ik werk vanaf 1994. Ik denk dat

[0:34:36] dat men dit heeft gedaan omdat in het verleden helemaal de inkomens van mensen met AOW en

[0:34:45] niet-AOW'ers flink uit elkaar liepen, het belastbare loon. En dat men daarom heeft gezegd

[0:34:53] van we gaan niet alleen eenpersoons en meerpersoons doen, maar ook boven en onder de AOW-leeftijd.

[0:35:02] Dus dat lag aan het belastbare inkomen, omdat je als je AOW krijgt, dan wijzigt gewoon je

[0:35:08] belastingtarief.

[0:35:11] En nu hebben we het naar twee gedaan en een heleboel wetten geven aan van, die werken

[0:35:19] wel met vier huishoudtypes, maar ook een heleboel wetten niet.

[0:35:22] Een heleboel wetten waar wij mee te maken hebben, die werken gewoon met twee huishoudtypes.

[0:35:28] Dus ja, we hebben ook zo geantwoord aan de Raad van State.

[0:35:35] Helder, dank meneer Nieboer. Dan kijk ik even verder in het rondje mevrouw Welzijn.

[0:35:41] Dank u wel, voorzitter. En trouwens, ook tussentijds alvast dank voor alle antwoorden. Ik schrijf

[0:35:47] druk mee. Als er voor mij moeilijke woorden ter tafel komen, dan let ik altijd extra op.

[0:35:54] We hadden net de kwadratische formules en daarna hadden we lineaire afbouw.

[0:35:59] Ik dacht, oké, behalve wat kwadratisch ook alweer precies was.

[0:36:04] Maar wat betekent het voor de huurtoeslagontvangers?

[0:36:08] Was het voor hen kwadratisch, handiger?

[0:36:11] Leverde dat hen meer op of niet? Of lineair?

[0:36:15] Geen idee. Dus wat betekent het voor de mens?

[0:36:19] De heer Nieboer.

[0:36:21] De kwadratische formule, dat betekent dat als tot een minimum inkomen krijgt men de volledige

[0:36:33] huurtoeslag en daarna, als je inkomen oploopt, dan gaat het door dat hij kwadratisch is, wordt

[0:36:42] zeg maar het huurtoeslag, het bedrag wat je krijgt, hoe hoog je inkomen wordt, wordt extra

[0:36:48] verlaagd.

[0:36:49] Dus het is echt een parabool, dus hoe meer je verdient,

[0:36:55] hoe harder je huurteslag achteruit gaat.

[0:36:58] En bij een lineaire lijn gaat bijvoorbeeld de huurteslag,

[0:37:04] als je inkomen stijgt, bijvoorbeeld met een bepaald percentage achteruit.

[0:37:09] Dus dan kun je ook veel makkelijker zien van als ik één euro meer verdien,

[0:37:14] dan lever ik daar 23 eurocent op in. En dat is gewoon dan een rechte lijn en lineaire afval.

[0:37:30] Ik denk een redelijk helde antwoord. Of nee, het is een helde antwoord, maar het is aan ons om het te

[0:37:35] begrijpen. Mevrouw Welzijn, u had volgens mij nog een vervolgvraag op dit punt.

[0:37:41] Ik durf bijna niet meer voorzitten, want het is nu helder. Het antwoord is helder. Ik wil

[0:37:50] alleen checken, zegt u daarmee, dat het met de lineaire afbouw voor de huurtoeslagontvanger

[0:38:02] voorspelbaarder wordt?

[0:38:03] Het wordt voorspelbaarder en ook gunstiger als je een inkomen hebt boven het minimum.

[0:38:13] Want je huurtslagbedrag wat je krijgt, bouwt niet zo snel af meer als je inkomen stijgt.

[0:38:24] Nu is het helder, zegt mevrouw Welzijnen.

[0:38:26] Dank u.

[0:38:28] Mevrouw Weyenos.

[0:38:29] Als ik het goed begrijp, dan komt het er eigenlijk op neer met die verandering en je pakt die

[0:38:38] Vroeger was het zo dat je valt over in een bepaalde categorie.

[0:38:41] Dan val je er ook in één keer relatief hard op achteruit als je meer gaat werken.

[0:38:46] Maar nu bouwt zich dat dan lineair af, waardoor werken meer gaat lonen.

[0:38:50] Begrijp ik hem dan goed?

[0:38:52] Dat is precies wat inderdaad gebeurt.

[0:38:58] Dan heb ik een vraag waar ik het gewoon niet helemaal begreep.

[0:39:04] Dat ging over de kwaliteitskortingspercentages.

[0:39:08] En daarbij is voor huishoudens van drie of meer personen een groter deel van de huur

[0:39:14] voor 65 procent vergoed. Maar er is wel een onderscheid met de huishoudens van één of

[0:39:20] twee personen. Omdat daar dan, even kijken, ja, daar is niet een harmonisatie volledig

[0:39:31] in meegenomen, geloof ik. Volgens mij begrijpt u de onderscheid wat ik wilde schetsen.

[0:39:40] Ik kan het woord geven aan mevrouw Baudelaar.

[0:39:43] Het klopt inderdaad. We hebben in Utrecht een lage aftoppingsgrens en een hoge aftoppingsgrens.

[0:39:49] Het huurdeel daarboven wordt dan nog of nog niet voor 40% vergoed. Dat heeft ook te maken

[0:39:56] met passend toewijzen van woningen door corporaties en aan welke groepen zij welke woningen mogen

[0:40:04] aanbieden. Een huishouden van drie personen of het algemeen gezinnen, heb je gewoon wat

[0:40:12] meer ruimte nodig. En dan heb je dus ook meestal een woning die wat duurder is. Dus vandaar

[0:40:19] dat die hoge aftroepingsgrenzen is om die mensen iets meer ruimte al te bieden, met die 65 procent

[0:40:25] nog. En daar borduren wij nu eigenlijk op voort door ook het huurdeel daarboven voor diezelfde

[0:40:31] huishoudtypes onder de OOW-leeftijd nu die 40 procent aan toe te voegen.

[0:40:39] Ik kijk even rond of hier specifiek nog een vraag over is of het goed is om nog even in

[0:40:44] te gaan op hoe de wetten zich tot elkaar verhouden en dat daar eventueel nog vragen over zijn.

[0:40:48] Wie zou ik daarover het woord kunnen geven? Mevrouw Molenaar.

[0:40:54] Voor de samenloop. Budgetair gezien zijn er dus twee maatregelen plus die benadering van

[0:41:02] de lineaire afbouw in 2025. Daarvoor wordt 250 miljoen dan gereserveerd. En vanaf 2026

[0:41:12] Als beide wetsvoorstellen worden aangenomen, zouden er 650 miljoen extra aan huurtenslag

[0:41:16] worden uitgegeven, waarvan 500 miljoen aan het nieuwe wetsvoorstel en 150 aan het oude

[0:41:25] wetsvoorstel.

[0:41:27] In totaal zouden dan zo'n 170.000 huishoudens recht krijgen op huurtenslag.

[0:41:33] Dat is een combinatie van de 116.000 huishoudens die recht gaan krijgen door het vervallen

[0:41:39] van de maximumhuurfans. En mensen die instromen vanwege de harmonisatie van de huishoudtypes,

[0:41:47] de lineaire afbouw die minder snel gaat lopen en de verlaging van de eigen bijdrage. Dat

[0:41:55] is dan voor een bedrag van gemiddeld 175 euro per maand dat zij erop vooruit zullen gaan.

[0:42:04] Dat is in totaal uiteindelijk. Dus als in 2026 alles zou worden ingevoerd. In 2025 gaan

[0:42:11] vrijwel alle huurtslagontvangers erop vooruit en er gaat niemand op achteruit. Er zijn dus

[0:42:16] wat mensen die gewoon gelijk blijven in wat ze zouden ontvangen, wat ze nu ontvangen.

[0:42:22] In 2026 gaan ongeveer 80 procent van de huidige huurtslagontvangers erop vooruit. Dus dat

[0:42:27] dat is nog even zonder de instroom, die komt door die maximumhuurgrens. Over twintig procent

[0:42:35] gaat er dan op achteruit. En dat komt vooral door die servicekosten. Dus ongeveer 800.000

[0:42:42] huishoudens die servicekosten ontvangen, daar gaat een deel daarvan op achteruit. En zoals

[0:42:53] Dat was net al in antwoord op mevrouw Weijenas gezegd.

[0:42:56] In zoldo gaat de eigen bijdrage met 7,58 omlaag.

[0:43:08] Ik kijk rond of er nog vragen zijn.

[0:43:11] Ik zie mevrouw Weijenas al heel enthousiast met haar handen omhoog.

[0:43:14] Gaat te gang.

[0:43:15] Ik was inderdaad heel enthousiast,

[0:43:17] maar ik weet nu eigenlijk helemaal niet of ik mijn vraag helemaal 100% helder heb.

[0:43:21] Die 30 euro per maand die die mensen,

[0:43:23] 6.000 mensen er weer op achteruit gaan,

[0:43:27] Die per saldo komt dan die 7,58 euro weer bij.

[0:43:31] Die mensen gaan dan per saldo 22 euro, ongeveer even snel geteld, erop achteruit.

[0:43:40] 30 met een 8 is 20.

[0:43:42] Het ligt er een beetje aan.

[0:43:44] Per huishoudtype kan het verschillen.

[0:43:46] Als iemand er 30 euro op achteruit gaat door de servicekosten...

[0:43:51] kan het wel zijn dat ze een positief effect ervaren door de veranderde afbouw.

[0:43:55] afhankelijk van hun inkomen. Daar kunnen ze nog een positief effect door ervaren. En daarnaast

[0:44:00] heb je nog die saldo 7 euro die ze sowieso gaan krijgen. Dus het is niet een op een te

[0:44:07] zeggen wat daar precies gebeurt.

[0:44:17] Bij samenloop had ik eigenlijk ook een beetje gehoopt dat de samenloop niet alleen tussen

[0:44:26] in deze twee wetten, maar ook waar het verder nog mee te maken heeft, langs zou komen.

[0:44:33] Is daar nog iets over te zeggen?

[0:44:34] Net hoorden we in de beantwoording richting meneer De Hoop al de passend toewijzen vallen.

[0:44:40] De wet betaalbare huur kwam eigenlijk ook een soort van in de coulisses voorbij geslopen.

[0:44:45] Dus zijn er nog andere wetten waar we naar kunnen kijken voor de samenloop te zien?

[0:44:54] Er zijn op het moment geen aanpassingen van pas-en-toewijzen in de planning.

[0:45:00] Dus daar is niet direct een samenloop op.

[0:45:02] Voor pas-en-toewijzen wordt vooralsnog de huidige systematiek met de vier huishoudtypes

[0:45:06] aangehouden.

[0:45:07] Ook omdat een aanpassing daarvan effecten zou kunnen hebben voor corporaties.

[0:45:11] Dan moet je natuurlijk aanpassen wie welke woning mag krijgen.

[0:45:14] Dus dat zou dan eerder misschien bij de nationale prestatieafspraak, als dat gewenst is, meegenomen

[0:45:20] kunnen worden.

[0:45:22] De wet betaalbare huur is inmiddels ingegaan, dus daar merken we de effecten al van in de

[0:45:27] huurtoeslag.

[0:45:28] Er zijn mensen die minder huur gaan betalen of al minder huur betalen vanwege de wet betaalbare

[0:45:35] huur.

[0:45:37] Soms zijn dat mensen die al binnen het bereik van de huurtoeslag zaten met hun huur en

[0:45:41] die dus een iets lagere huur krijgen, dan krijgen ze ook iets minder huurtoeslag, maar

[0:45:45] saldo is het altijd voordeliger voor hen om gewoon een lagere huur te betalen.

[0:45:49] Daarnaast zijn er ook mensen die juist konden instromen in de huurdslag omdat hun huur van

[0:45:53] boven de maximale huurgrens naar de onder zakte.

[0:45:56] Zij zijn dus al ingestroomd of kunnen instromen in de huurdslag, uiteindelijk moeten ze wel

[0:46:01] zelf die aanvraag doen.

[0:46:06] Daarnaast, het enige wat misschien nog een beetje samenloopt, is dat er een wetsvoorstel

[0:46:10] wordt voorbereid op servicekosten, om dat meer limitatief te maken.

[0:46:16] Daar bent u, als het goed is, op een andere manier over geïnformeerd.

[0:46:21] Misschien in aanvulling.

[0:46:23] Dat wetsvoorstel komt heel binnenkort naar uw Kamer.

[0:46:27] We hebben net de Raad van State advies binnen gehad.

[0:46:31] En dat regelt inderdaad dat het ook strakker wordt geregeld wat verhuurders mogen vragen aan servicekosten.

[0:46:38] Dus dat helpt ergens ook weer voor die huurtoeslagontvanger die nu de servicekosten niet meer kan indienen.

[0:46:45] indienen. Wat ook relevant is voor deze groep is de jaarlijks huurverhoging. En in de nationale

[0:46:53] prestatieafspraken gaan we daar ook weer afspraken over maken met de woonbond en EDES en VNG.

[0:47:00] Dus dat is natuurlijk ook van invloed op de huur die mensen betalen.

[0:47:08] Dank voor de toelichting. En we kijken ook uit naar dat wetsvoorstel. Ik kijk verder

[0:47:13] voor of er nog vragen zijn.

[0:47:18] Heeft u nog een vraag?

[0:47:25] Het is een beetje praten en breien.

[0:47:27] Je krijgt informatie, moet je het over nadenken.

[0:47:29] En dan probeer gelijk een plekje te geven.

[0:47:32] Dus als ik morgen onder de douche sta, dan komt er weer een vraag in mijn hoofd.

[0:47:35] Maar goed.

[0:47:37] Over die wet betaalbare huur.

[0:47:41] Ik hoorde mevrouw Molenaar zeggen,

[0:47:45] u ziet nu al,

[0:47:46] doordat mensen minder huur hoeven te betalen.

[0:47:52] dat er dan ook minder huurtoeslag ontvangen of uitgekeerd hoeft te worden door hen ontvangen

[0:47:58] wordt. En u zei ook iets over anderen die nog instromen. Ik heb dat niet helemaal goed begrepen.

[0:48:08] De huurtoeslag is dus mede afhankelijk van de hoogte van de huurslag van de huur die

[0:48:12] iemand betaalt. En stel dat iemands huur van 800 euro naar 600 is verlaagd, dan gaat ook

[0:48:20] de huurtoeslag daarmee omlaag. Alleen omdat maar een deel van het huurdeel zou worden

[0:48:25] vergoed, is het altijd gunstiger voor dat huishouden die huurder om een lage huur te

[0:48:29] betalen en daarmee ook iets minder huurtoeslag. Zij blijven positiever uitkomen. Wat betreft

[0:48:37] de instroom, wat wij mede met het vervallen van de maximumhuurgrens willen oplossen, is

[0:48:46] dat mensen die nu noodgedwongen te veel huur betalen, waardoor ze nu geen recht hebben

[0:48:51] op huurtoeslag, dat zij toch in aanmerking komen. Ook al is het niet voor het volledige

[0:48:55] huurbedrag dat ze dan betalen. Daarnaast wat de wet betaalbare huur doet, is dat die wet

[0:49:01] zegt dat als de huur gewoon te hoog is voor de kwaliteit die de woning biedt, dan moet

[0:49:06] die huur omlaag. En daarmee hebben we al gezien dat wanneer dat gebeurt, als een huur van bijvoorbeeld

[0:49:12] duizend euro naar achthonderd wordt verlaagd, dat iemand met een laag inkomen recht krijgt

[0:49:18] op huurtoeslag en die aanvraag kan doen.

[0:49:26] Helder. Dank voor de toelichting. Ik kijk rond. Er is mogelijkheid voor nog een vraag,

[0:49:32] maar als we met elkaar concluderen dat wij hiermee een hele fijne briefing hebben gehad

[0:49:35] en verder kunnen, dan is dat ook een conclusie. En ik denk dat dat de conclusie is. Dus ik

[0:49:41] dank u allen hartelijk voor deze briefing, die ook op zeer korte termijn plaats moest

[0:49:46] dus heel erg dank voor uw flexibiliteit.

[0:49:49] Ook dank voor de leden dat u er was.

[0:49:50] En dan sluit ik hiermee de vergadering.