Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Jaarverslag Autoriteit Consument en Markt 2023 door de ACM
[0:00:02] Goedemiddag. Ik open hierbij deze bijeenkomst van een vaste commissie voor economische zaken.
[0:00:08] We zijn hier een uur bij elkaar om een toelichting te krijgen op het jaarverslag van autoriteiten
[0:00:14] Consument en Markt. We hebben twee gasten. Ik heet u van harte welkom. De heer Martijn
[0:00:20] Snoep en de heer Willem Rutger van Dijk. Welkom. Aan de zijde van de Kamer drie leden. De heer
[0:00:26] kistman van de VVD, mevrouw Zeedijk van NEC en de heer Sneller van D66. Mag ik u het woord
[0:00:32] geven voor een korte aftrap en daarna kijk ik naar de leden voor een vraag. We hebben
[0:00:37] hier tot twee uur voor en we moeten ons ook echt aan die tijd houden. Dus we gaan met
[0:00:43] muitgrust direct van start. De heer Snoep aan u het woord.
[0:00:46] Hartelijk dank. Allereerst dank aan de commissie voor deze gelegenheid om een korte toelichting
[0:00:53] te geven op ons jaarverslag en op onze activiteiten. Wij stellen het zeer op prijs. Hopelijk kunnen
[0:01:01] we er een jaarlijkse traditie van maken, want het is voor ons ook een manier om verantwoordingen
[0:01:05] af te leggen aan de Kamer over wat we doen, waarom we de dingen doen en hoe we publieke
[0:01:10] middelen besteden. Ik dacht eigenlijk drie punten kort aan te
[0:01:14] We stippen in ongeveer vijf, zes minuten.
[0:01:18] Eerst is het even iets heel kort over de organisatie als geheel.
[0:01:23] Dan eigenlijk een beetje terugkijkend op het afgelopen jaar.
[0:01:26] Hoe staat de organisatie ervoor en wat zijn onze zorgen?
[0:01:30] En het derde punt iets dieper inzoomen op mededinging.
[0:01:33] Hoe werkt het? Wat zijn de zorgen?
[0:01:34] En welk extra instrumentarium zou eventueel nodig zijn?
[0:01:38] Misschien ten eerste om het beeld van de ACM breed te schetsen.
[0:01:42] We zijn een organisatie met ongeveer 800 mensen. Ongeveer 90 miljoen euro is ons budget. Het
[0:01:49] is een grote organisatie, niet te vergelijken met de UWV of andere grote organisaties, maar
[0:01:56] we boren tot het middenbedrijf binnen de overheid. Wij zijn een organisatie die ook veel meer
[0:02:04] doet dan alleen maar mededingingen. Ik denk dat we in de buitenwereld soms het meest bekend
[0:02:10] als onze mededingingstaak, maar we hebben vier belangrijke hoofdtaken. Eén daarvan
[0:02:15] is mededinging, de tweede is consumentenbescherming, de derde is digitaal en telecom, en het vierde
[0:02:23] is energie. En die vier groepen zijn ongeveer even groot binnen de organisatie. Dus we
[0:02:31] krijgen onze financiering voor een heel belangrijk deel van economische zaken, maar er komt
[0:02:35] ook geld van INW, geld van financiën, vanuit verschillende potjes komt er geld. Het moederministerie,
[0:02:44] de minister die verantwoordelijk is voor de organisatie, is de minister van EZ. Als ik
[0:02:50] kijk naar het afgelopen jaar, het volledige jaar 2023, dan denk ik dat wij met tevredenheid
[0:02:59] terugkijken op het functioneren van de organisatie en de output die we hebben weten te realiseren.
[0:03:03] Als we naar voren kijken, zien we eigenlijk twee zorgen.
[0:03:08] Eén zorg is de financiering van de organisatie en de tweede zorg is hoe zijn we georganiseerd
[0:03:15] als middenbedrijf binnen de overheid.
[0:03:19] Die financiering van ons, eigenlijk jarenlang zijn we meegegaan in de overheidsfinanciering.
[0:03:25] We zijn een wat heet een klein ZBO, dat betekent dat we onderdeel uitmaken van de begroting
[0:03:30] van EZ en niet in een apart artikel, maar we maken gewoon onderdeel uit van het apparaatsartikel
[0:03:35] van EZ. Dat is eigenlijk in de afgelopen jaren goed gegaan. We zijn meegebewogen met het ministerie,
[0:03:45] maar er zit nu een knelpunt in, daar zijn we in gesprek over met het ministerie, en dat
[0:03:50] knelpunt is dat wij tijdelijke financiering hebben gekregen voor structurele taken. Dus
[0:03:56] Dus die financiering loopt af op enig moment, en dat ziet u ook in de prognoses, terwijl
[0:04:02] de taak niet verminderd wordt.
[0:04:04] Wij zijn in gesprek nu met EZ hoe daarmee om te gaan en dat zorgt wel voor onzekerheid
[0:04:11] binnen de organisatie, ook hoe snel moeten we ons daarop aanpassen en wat betekent dat?
[0:04:17] Moeten we de taak substantieel veranderen?
[0:04:19] Moeten we een taak teruggeven?
[0:04:21] Dus dat is wel een reden voor zorg.
[0:04:24] De tweede reden voor zorg is iets wat geleidelijker is gebeurd over de afgelopen jaren.
[0:04:29] Misschien even een paar stappen terug.
[0:04:31] De ACM was een fusieorganisatie tussen de Nederlandse mededingingsautoriteit, de telecomautoriteit
[0:04:37] OPTA en de consumentenautoriteit.
[0:04:40] De telecomautoriteit OPTA was een hele aparte organisatie met een eigen jaarrekening en
[0:04:45] eigen mensen in dienst.
[0:04:49] De consumentenautoriteit was gewoon een afdeling van het ministerie van Economische Zaken en
[0:04:55] de NMA, de Nederlandse Mededingingsautoriteit, die zat er een beetje tussenin, dat was een
[0:05:00] onafhankelijk bestuur, maar de organisatie bestond uit ambtenaren van EZ, die waren gedetacheerd
[0:05:06] bij de NMA.
[0:05:07] Toen zijn drie organisaties gefuseerd en is eigenlijk de organisatievorm van de NMA de
[0:05:15] leidende organisatievorm geweest.
[0:05:17] Dus hoe zit het in elkaar? We hebben een bestuur van drie mensen, onafhankelijk. En de rest
[0:05:23] zijn 800 mensen die door het ministerie van Economische Zaken zijn gedetacheerd. Dus we
[0:05:28] hebben daar, misschien voelen wij ons als bestuur wel materieel verantwoordelijk voor,
[0:05:34] maar hebben geen formele bevoegdheid voor die organisatie. We hebben bijvoorbeeld ook geen
[0:05:39] eigen jaarrekening. We gaan mee in de jaarrekening van Economische Zaken. En dat is een situatie
[0:05:45] die in de afgelopen tijd steeds meer begint te wringen.
[0:05:49] EZ ziet dat ook.
[0:05:51] En op dit moment wordt er samen met EZ onderzoek gedaan naar...
[0:05:56] kunnen we die organisatievorm verbeteren...
[0:05:59] op een manier zoals die vergelijkbaar is...
[0:06:01] als de AFM is georganiseerd, de Autoriteit Financiële Markten...
[0:06:05] de Nederlandse Zorgenautoriteit...
[0:06:07] en de Autoriteitspersoonsgegevens.
[0:06:10] Wij zijn eigenlijk een beetje de old one out.
[0:06:12] Dat is door om historische redenen goed te verklaren, maar operationeel werd het niet
[0:06:18] goed.
[0:06:18] Dat was het tweede punt.
[0:06:20] Het derde en laatste punt is over het mededingingstoezicht, waar ik begreep ook dat u bijzondere belangstelling
[0:06:26] voor heeft.
[0:06:27] Daar is een zorg die wij zien, die we eigenlijk al jaren zien, misschien even ter achtergrond.
[0:06:36] Ik ben 28 jaar mededingingsadvocaat geweest.
[0:06:39] hebben heel vaak tegenover de ACM en de NMA en ook nog voordat die allemaal was gestaan
[0:06:45] in de Europese Commissie en ben zes jaar geleden overgestapt naar de andere kant. Dus ik adem
[0:06:51] dit vak als van binnen en van buiten. Ik kan ook niet anders zeggen dan dat het mijn passie
[0:06:58] heeft om dit mededingingsvak te beoefenen. Dus ik kan dus ook wel zien wat in die afgelopen
[0:07:05] in meer dan dertig jaar, wat de grote trends zijn. Een grote trend die ons zorgen baart
[0:07:13] is toenemende mate van concentratie. Je ziet in alle markten dat er steeds minder spelers
[0:07:22] overblijven en dat er ook in heel veel markten steeds minder dynamiek ontstaat, omdat er
[0:07:28] minder spelers kunnen toetreden, toetredingsdrempels tot markten worden hoger. Dus de verliezen
[0:07:34] Ik heb aan de ene kant te maken met machtsconcentratie en aan de andere kant een verminderde dynamiek.
[0:07:40] Er zit niet achter alleen maar fysische overnames of alleen maar een verradelijk spel om dat
[0:07:50] te verkrijgen.
[0:07:51] Er zit ook achter dat grotere ondernemingen kunnen genieten van schaalvoordelen, dat die
[0:07:56] schaalvoordelen in een concurrerende markt worden doorgegeven, dat steeds meer grote investeringen
[0:08:03] nodig zijn om succesvol te kunnen ondernemen. Dat je voor dat soort grote investeringen
[0:08:11] schaalgroten nodig hebt. Dus we zien aan de ene kant ook wel de voordelen van schaalgroten,
[0:08:16] maar aan de andere kant mogen we onze ogen niet sluiten voor de nadelen van schaalgroten.
[0:08:23] En daar schiet eigenlijk op dit moment het instrumentarium wat we hebben op twee punten
[0:08:28] tekort. Het instrumentarium wat wij hebben, dat zijn eigenlijk de drie belangrijkste vormen,
[0:08:35] namelijk het kartelverbod, het verbod voor ondernemingen om mededieningsbeperkende afspraken
[0:08:40] te maken, een manier om marktmacht te creëren. Het tweede is het verbod op het misbruik maken
[0:08:47] van machtspositie. En het derde is het verbod tot het tot stand brengen van fusies die de
[0:08:53] de mededinging beperken. Die drie elementen zitten eigenlijk al in de mededingingsregels
[0:08:59] in Nederland vanaf het begin, vanaf 1996, maar die komen eigenlijk weer voort uit het
[0:09:04] Europese mededingingsregime van midden jaren vijftig van de vorige eeuw. Dus eigenlijk zijn
[0:09:09] die regels die we nu hebben, die adresseren de problemen die er waren in de jaren vijftig
[0:09:14] van de vorige eeuw. Heel adequaat, alleen er zijn in de tussentijd wel nieuwe problemen
[0:09:20] gerezen, waar deze drie instrumenten onvoldoende antwoord op hebben.
[0:09:26] En een van de gaten in het toezicht is eigenlijk het toezicht op oligopolies, op toezicht op
[0:09:33] markten waar er eigenlijk maar heel weinig spelers zijn, waar er hele hoge toetredingsdrempels
[0:09:38] zijn en waar de dynamiek uit de markt is verdwenen.
[0:09:41] En het mededienstinstrumentarium uit de jaren vijftig heeft daar eigenlijk geen goed antwoord
[0:09:46] op.
[0:09:47] En een van de redenen waar we dus al tijden voor pleiten is de introductie van wat in
[0:09:52] het jargon heet de nieuwe competition tool.
[0:09:54] Dat is een mogelijkheid voor mededingingsautoriteiten om te interveneren en toetredingstrempels
[0:10:01] naar beneden te krijgen en om te zorgen dat grotere bedrijven op die markt open zijn en
[0:10:07] nieuwe toetreders kunnen faciliteren zodat die economische dynamiek weer terug kan komen
[0:10:12] in de markten.
[0:10:13] Dat is een instrument dat in landen om ons heen ook al langer wordt gebruikt.
[0:10:18] In het Verenigde Koninkrijk al sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw, Duitsland heeft
[0:10:22] het recent aangenomen, Zweden heeft het aangenomen, Italië heeft het nu.
[0:10:26] Dus het is niet een heel wild innovatief idee.
[0:10:30] Heel veel landen in Europa hebben het al.
[0:10:32] Wij willen het ook graag.
[0:10:36] Het tweede instrument is dat toen fusiecontrole werd geïntroduceerd, toen was de gedachte
[0:10:43] Ja, ondernemingen die moeten natuurlijk niet al hun fusies moeten hoeven melden, want
[0:10:50] dat leidt tot een enorme administratieve lasten.
[0:10:52] Dus laten we de lat op een bepaald niveau zetten en die lat moet van tevoren makkelijk te bepalen
[0:10:57] zijn.
[0:10:58] Dus in Nederland is het zo dat je fusies moet je melden op het moment dat de ondernemingen
[0:11:03] gezamenlijk 150 miljoen omzet hebben en ieder, dus de overnemende partij en de partij die
[0:11:09] wordt overgenomen, 30 miljoen omzet in Nederland heeft.
[0:11:12] Dus makkelijk te zien, zoals over alles kun je er over ruzie maken, maar het is redelijk
[0:11:19] goed voorspelbaar.
[0:11:21] Wat we wel nu zien is dat er transacties waarbij de partij die wordt overgenomen een omzet
[0:11:28] van minder dan 30 miljoen euro heeft, dat die toch de mededingen kunnen beperken.
[0:11:33] En dat zijn nieuwe fenomenen waar we destijds gewoon nog niet aan dachten.
[0:11:36] En die twee fenomenen zijn aan de ene kant wat heet killer acquisitions, dus een grote
[0:11:43] onderneming neemt een onderneming over die eigenlijk nog nauwelijks op de markt is, die
[0:11:48] nog niet actief is, maar die wel een bedreiging vormt.
[0:11:51] En die hoeven ze niet te melden en daarmee halen ze dus totale potentiële concurrentie
[0:11:56] uit de markt weg, waardoor ze hun dominante positie kunnen beschermen.
[0:11:59] Het is een fenomeen wat we zien in de digitale economie, wat we zien in de farmaceutische
[0:12:05] industrie. Dus het is niet onze fantasieën die dit bedenkt. Ook de OECD heeft hiervoor
[0:12:12] gewaarschuwd. Ook de Europese Commissie ziet erop. Dus dit is een wijdverbreid fenomeen
[0:12:18] wat zich niet alleen maar in Nederland afspeelt. Het tweede probleem is, dat zie je wat minder
[0:12:24] op Europees niveau, maar je ziet het wel op nationaal niveau, maar ook in de Verenigde
[0:12:28] en dat is het fenomeen van het kralenreigen. Wat je ziet is dat met name door private equity
[0:12:36] gesteunde partijen kleinere, heel gefragmenteerde markten een overnamesstrategie hebben waarbij
[0:12:43] ze steeds bedrijven overnemen die de drempels niet halen, die onder die 30 miljoen zitten.
[0:12:49] Ik denk aan kleine accounterskantoren, dierenartsen, tandartspraktijken, en op zich hoeft dat niet
[0:12:59] slecht te zijn, alleen wat er in de praktijk wel door kan ontstaan, is marktmacht op lokaal
[0:13:05] niveau of op nationaal niveau, zonder dat de mededingingsautoriteit daar iets tegen kan
[0:13:09] doen.
[0:13:10] Wat wij voorstaan, ook geen revolutionair idee, want het is in heel veel landen in Europa
[0:13:17] al lang zo geregeld, is dat wij de mogelijkheid krijgen om overnames waarvan wij het vermoeden
[0:13:24] hebben dat die de mededingingen beperken, naar binnen te halen om te mogen onderzoeken.
[0:13:28] Nu kunnen wij niks doen. Als de omzet van de doelvennootschap die wordt overgenomen onder
[0:13:35] de 30 miljoen is, staan wij erbij en we kijken ernaar. En het enige wat we zouden willen
[0:13:41] is dat we die specifieke overnames naar binnen kunnen halen om dan te kijken is het inderdaad
[0:13:46] zo dat dat de mededelingen beperkt. Betrekkelijk eenvoudige, simpele wetswijziging. Wij zijn
[0:13:53] ons zeer bewust van ook de wens van het kabinet, dat geldt voor ons allemaal, dat we administratieve
[0:13:59] lasten willen beperken, ook niet groter willen maken. Dus onze suggestie is, laten we dan
[0:14:05] de drempel wat verhogen, zodat we minder meldingen krijgen. Dus dan gaat die 30 miljoen worden
[0:14:11] 50 miljoen. Dat leidt tot minder meldingen, maar wel met de mogelijkheid om de zaken die
[0:14:16] die daar echt toe doen, dat we die naar binnen kunnen halen om te onderzoeken.
[0:14:19] En op die manier vinden we een balans
[0:14:21] en kunnen we dus aan het probleem van kralenreigen wat doen, dit erin leggen.
[0:14:27] Dus dank voor uw aandacht.
[0:14:30] Dank voor uw toelichting.
[0:14:33] Ik kijk direct naar de leden om in de gelegenheid te stellen om een vraag
[0:14:40] aan de heer Snoep te stellen aan mevrouw Van Metelen van PVV, zij kwam iets later.
[0:14:45] Vraag van medeler in het woord.
[0:14:48] Dank u voorzitter.
[0:14:49] Sorry dat ik iets was van laat, maar ik heb een stukje gemist.
[0:14:54] Ik vraag me af, want u zegt misschien dat bedrag wat verhogen naar 50 miljoen.
[0:15:01] Aan de andere kant gaan we kijken, maar op welk moment weet u dat u dat moet gaan nakijken bij een bedrijf?
[0:15:08] En is er dan ook nog een ondergrens, is er dan ook nog een lat van af?
[0:15:21] Wat wij ons voorstellen, het gaat om situaties waar er één grote partij is en één kleine
[0:15:28] partij. Dus om het even huiselijk te zeggen, de fusie tussen de twee bakkers in Zutphol-Zwolle.
[0:15:47] Daar gaat het niet om. Daar hoeven we ook niet de mogelijkheid van te hebben om die
[0:15:52] te onderzoeken. Daar vragen we ook niet om. Maar waar het wel om gaat, is als een grote
[0:16:00] onderneming heel veel bakkerijen overkoopt en dus echt een grote onderneming, meer dan
[0:16:06] 150 miljoen omzet, dan is het wel een reden om ernaar te kijken. En dan zouden we zeggen
[0:16:11] dan moet je ook geen ondergrens hebben, want dat wordt eigenlijk altijd al arbitrair. Op
[0:16:16] het moment dat een grote onderneming een kleine onderneming overneemt, dan kan er een reden
[0:16:22] zijn om de mogelijkheid te hebben om ernaar te kijken.
[0:16:30] Wie bepaalt dat eigenlijk?
[0:16:36] De wetgever moet het mogelijk maken dat we dat kunnen doen.
[0:16:39] Wij kunnen dat op dit moment niet.
[0:16:41] En vervolgens, hoe wij ons dat voorstellen, zoals het in andere landen ook geregeld is,
[0:16:46] is, we hebben een detectieapparaat, dus we hebben mensen die de hele dag als taak hebben
[0:16:52] om markten in de gaten te houden om te kijken of daar gekke dingen gebeuren.
[0:16:56] en die zullen dan zeggen, daar gebeurt wat, daar moeten we naar kijken. Dat is één manier.
[0:17:01] Tweede manier is dat we klanten of concurrenten, dat die zich zorgen kunnen maken over zo'n
[0:17:07] overnamesstrategie. En die kunnen zich dan bij ons melden en kunnen zeggen, je moet
[0:17:12] hier naar kijken. En het derde is dat, ik heb zelf natuurlijk ook in het vak gezeten
[0:17:18] van die overnames als advocaat. En wat gebeurt er? Partijen vragen aan hun advocaat, wat
[0:17:24] denk je dat de autoriteit hier geïnteresseerd in is? Het zou best wel eens kunnen. Dan kunnen
[0:17:30] partijen ervoor kiezen dat ze een goed verhaal hebben. Ga dan vrijwillig naar de autoriteit
[0:17:35] toe en vertel je een goed verhaal. Dan krijg je ook binnen de procedures die daarvoor gelden
[0:17:40] op de termijn die daarvoor staat antwoord.
[0:17:47] Ik wil even op doorboord duren. Ik weet toevallig dat er in de bakkerswereld ook dingen zijn
[0:17:53] gebeurd, echt onder die grens. U zei net dat we dat minimumbedrag zouden kunnen ophogen,
[0:17:59] waardoor niet alle meldingen binnenkomen. Maar bestaat er niet een kans dat heel veel
[0:18:03] partijen allemaal meldingen bij jullie gaan doen van mag dit wel, mag dit wel? Hoe ziet
[0:18:07] u dat voor zich? Dan ben je alsnog heel druk met al die meldingen die binnenkomen om dat
[0:18:11] uit te zoeken. Hoe ga je dat dan, het korf van elkaar scheiden?
[0:18:16] Er zijn twee manieren hoe we vaker werken. We hebben vaak dat partijen niet helemaal
[0:18:24] zeker weten hoe we het recht precies moeten interpreteren. Voorlichting is ook voorlichting
[0:18:32] aan bedrijven. Dat is een kerntaak van de ACM. We doen dat op twee manieren. Eén door middel
[0:18:38] van leidraden. Dus wij geven dan, dan leggen we eigenlijk de wet uit in begrijpelijke taal.
[0:18:46] Dat wil zeggen, je moet er wel even voor gaan zitten, maar zeker zo begrijpelijk dat adviseurs
[0:18:54] makkelijk kunnen vertellen van wat er aan de hand is. En het tweede is dat wij, dat bedrijven
[0:19:02] ons kunnen benaderen. Dat heet een informele zienswijze. Het gevaar zou kunnen ontstaan
[0:19:09] dat we worden bedolven over informele zienswijzes, maar we vermoeden dat niet, ook als we kijken
[0:19:17] naar de praktijk en landen om ons heen die die call-in-bevoegdheid al hebben. Als je
[0:19:21] als autoriteit een leidraad geeft waarbij je zegt dat dit de type transacties zijn waar
[0:19:26] waar we geïnteresseerd zijn. Killer acquisitions en kralerijgen. En dat kunnen we omschrijven,
[0:19:37] daar kunnen we soort formuleringen van geven. Als je nou hier aan deze voorwaarden voldoet,
[0:19:43] dan doe je er als onderneming verstandig aan om ons proactief te benaderen, want dan loop
[0:19:48] je niet het risico dat wij achteraf proberen dat te doen. Wat ook belangrijk is, is denk
[0:19:54] ik dat er finaliteit is. Wij vragen niet om een bewoegdheid tot in de eeuwigheid transacties
[0:20:02] te kunnen onderzoeken. Wat precies de goede termijn is, daar moeten we nog over nadenken.
[0:20:06] Maar het gaat erom dat we een aantal maanden na bekendmaking kunnen zeggen dat we dit toch
[0:20:15] willen onderzoeken. En als die maanden voorbij zijn, dan is het ook voorbij. Dat dwingt ons
[0:20:20] om heel goed op te letten en dat geeft de bedrijven na die maanden, na die periode zekerheid dat
[0:20:27] ze ook geen risico meer lopen. Dus ik denk dat op die manier proberen we een balans te
[0:20:32] vinden tussen aan de ene kant het bieden van rechtszekerheid aan bedrijven en aan de andere
[0:20:37] kant willen wij wel gewoon onze taken kunnen waarmaken en de samenleving beschermen tegen
[0:20:44] de marktmacht die ontstaat als gevolg van fysiesche overnames.
[0:20:50] Mevrouw D. Zeedijk, aan u een vraag.
[0:20:53] Bedankt voor de mooie betoog.
[0:20:55] Het is inderdaad ook wel precies waar ik me erg zorgen over maak.
[0:20:59] Na dertig jaar in het internationale bedrijfsleven zit ik hier sinds december.
[0:21:05] En met zo'n termijn van dertig jaar zie je precies de langetermijntrends.
[0:21:08] En ik vond dat u dat heel mooi uitlegde.
[0:21:11] Ik heb een vraag over die oligopolies.
[0:21:14] Heeft u ook inzicht in hoe dat...
[0:21:18] Kijk, we hebben het vaak over bestaanszekerheid in deze Kamer.
[0:21:22] Dus dan ga je even kijken naar wat de impact is op de prijs van dit soort oligopolies.
[0:21:27] Heeft u daar inzicht in, bijvoorbeeld in voedsel, in de bankwereld of in energieprijzen?
[0:21:37] Recentelijk is er onderzoek gedaan door de Europese Commissie.
[0:21:39] die heeft 15 Europese lidstaten, de EU als geheel, Japan, Zuid-Korea en de Verenigde Staten
[0:21:49] onderzocht om te kijken hoe zit het met die concentratie. En ook daarbij gekeken, heeft
[0:21:58] dit geleid tot hogere marges. En daar kan je wel van uitgaan. Dus ook tot hogere prijzen.
[0:22:03] En het antwoord daarop is ja. Onverkort dat in een groot aantal markten, in een groot
[0:22:11] aantal sectoren, waaronder financiële sector, waaronder de woedselsector, is er grote concentratie
[0:22:19] ontstaan met hogere marges. En dat heeft absoluut geleid tot hogere prijzen. Het probleem is
[0:22:27] altijd, wat is precies het kausaal verband tussen die hogere prijs en er zijn natuurlijk
[0:22:34] ook andere oorzaken voor hogere prijzen. En dus het is niet, bij mijn weten, nog nooit
[0:22:40] onderzocht om precies op gearrangeerd niveau te kunnen zeggen, oligopolies hebben gezorgd
[0:22:45] voor 6% hogere prijzen. Ik ben niet bekend met dat onderzoek. Maar wel dat er tegelijkertijd
[0:22:52] met die groeiende marktmacht en die groeiende concentratie, groeiende hogere winstmarges
[0:22:58] zijn ontstaan. Dat staat vast.
[0:23:03] Meneer Sneller. Dank u wel. En als de collega's ook zover zijn, dan zal ik de call in bevoegdheid
[0:23:08] motie in stemming brengen, maar dat horen we aan het eind nog even. Ik wou ook graag door
[0:23:13] op je nieuw competition tool. Want aan de ene kant zijn er wel landen om ons heen waar dan
[0:23:20] het effect zichtbaar zou moeten zijn als de toezichthouder daar het heeft aangepakt.
[0:23:24] Ik hoor graag hoe dat dan in Engeland met de supermarkten bijvoorbeeld, wat dat heeft gedaan
[0:23:28] met die marges en de prijzen.
[0:23:30] Welke markten in Nederland daar nou het meest voor in aanmerking zouden komen, ook tegen
[0:23:34] de achtergrond dat er veel markten natuurlijk Europees gereguleerd worden.
[0:23:38] En als laatste daarin die toetredingsdrempels, want die zijn natuurlijk niet alleen maar
[0:23:44] inherent aan de structuur van de markt, het is oligopolisch, maar kunnen ook liggen in
[0:23:48] hele hoge investeringen die aan de voorkant moeten plaatsvinden. Dus in welke mate kan
[0:23:54] het nieuwe competition tool daar nou ook aan tegemoetkomen?
[0:23:59] Misschien het land dat het meeste ervaring heeft met een nieuw competition tool. Zo zijn
[0:24:05] we het in de loop der tijd gaan noemen. Niet alleen wij, maar in Europa zijn we het gaan
[0:24:08] noemen. Dat is het Verenigd Koninkrijk. Daar heet het market investigation tool. En de
[0:24:14] zusterorganisatie, het equivalent van de ACM, heet daar de CME. Die hanteren dit al
[0:24:22] sinds de jaren zeventig en die hebben op verschillende markten, waaronder de bankenmarkt, waaronder
[0:24:28] de supermarkt, benzinemaatschappij, begrafenisondernemingen, dierenartsen, heel veel markten zijn in de
[0:24:37] de afgelopen 40, 50 jaar zijn de gevugen gepasseerd bij de marktautoriteit. Sommige interventies
[0:24:46] zijn geslaagd, andere interventies hebben te weinig soda aan de dijk gezet. Het is ook
[0:24:53] onderdeel, en dat past ook in onze werkzaamheden, constant leren en aanpassen en kijken wat
[0:25:01] werkt en wat werkt niet. En daarom is zo'n nieuw competition tool ook een geschikt instrument
[0:25:05] dat het dwingt, en het geeft ook de mogelijkheid voor de autoriteit,
[0:25:10] om in de gaten te houden of een interventie überhaupt werkt.
[0:25:14] En als een interventie niet werkt,
[0:25:16] het is niet altijd goed van tevoren te voorspellen of die gaat werken,
[0:25:21] dan moet je een andere interventie proberen om die concurrentie op gang te brengen.
[0:25:25] Want dat is wel het doel.
[0:25:27] Het doel van dit instrument is om concurrentie op gang te brengen.
[0:25:30] En dat moet je blijven proberen.
[0:25:34] Dus dat is denk ik één. Tweede punt is, als we kijken naar Nederland, in welke markten
[0:25:40] zou dat geschikt zijn? Ja, er zijn eigenlijk twee typen markten. Eén oligopolisch met
[0:25:48] hogere toetredingsrempels, maar het zou ook geschikt zijn voor markten waar maar één
[0:25:54] of één hele dominante speler is, die geen misbruik van zijn machtspositie maakt, maar
[0:26:00] wel gebruik van zijn machtspositie maakt en door dat gebruik mededingingen en concurrentie
[0:26:06] tegenhoudt. Zonder de namen van bedrijven te noemen, maar bijvoorbeeld in de zorgsector
[0:26:13] zijn er een groot aantal spelers die een zeer kritische positie hebben op het gebied van
[0:26:21] de IT-infrastructuur in de zorg. Die bedrijven maken of breken eigenlijk innovatie op dat
[0:26:29] gebied in de zorg. Wij staan op dit moment met lege handen ten opzichte van die bedrijven.
[0:26:35] Terwijl het wel belangrijk is dat die bedrijven, zeker in de publieke sector als de zorg, toetreding
[0:26:43] mogelijk maken van andere partijen, omdat zorginnovatie ongelooflijk belangrijk is om
[0:26:48] de zorg in de toekomst ook betaalbaar te houden. Dat zijn typisch markten waar wij graag dit
[0:26:55] instrument zouden willen hebben om daarvoor de behoeftedheden in te kunnen zetten om
[0:26:59] die markten open te maken. Het is niet dat die bedrijven weg hoeven te zijn, het is niet
[0:27:03] dat we die bedrijven willen opknippen, maar we willen wel dat die bedrijven het mogelijk
[0:27:08] maken voor nieuwe bedrijven om toe te treden tot de markt en om daar verplichtingen op
[0:27:14] te leggen. We hebben oligopolies en monopolies of machtsposities die geen misbruik maken,
[0:27:24] want dan kunnen we wel optreden. En die vind je overal. Nu is het inderdaad zo dat er ook
[0:27:32] in sommige markten de toetredingstrempels alleen hoog zijn doordat je heel veel kapitaal
[0:27:36] nodig hebt om toe te treden. Daar zullen we niet veel tegen te doen. Behalve als wij bijvoorbeeld
[0:27:42] door het opleggen van interoperabiliteitsverplichtingen die bedrijven kunnen verplichten om, want
[0:27:49] hoe werkt het? Vaak hangt het een beetje van het bedrijf af, maar bijvoorbeeld een bedrijf
[0:27:56] wat een hele grote sterke IT-infrastructuur heeft en daar een machtspositie op heeft.
[0:28:01] Er zijn andere bedrijven die willen graag aanhaken op die infrastructuur. Dat grote IT-infrastructuurbedrijf
[0:28:09] kan het heel erg moeilijk maken voor nieuwe bedrijven, maar die kan het ook heel makkelijk
[0:28:13] maken. Zo'n new competition tool is erop gericht om het zo makkelijk mogelijk te maken.
[0:28:18] Dat betekent dus dat je ook met minder kapitaal al kan toetreden tot die markt. Zo zullen
[0:28:25] we van geval tot geval heel specifiek moeten kijken.
[0:28:31] De voorzitter zit ademloos te luisteren. Is het een limitatieve lijst van interventies
[0:28:40] die dan mogelijk zijn of is dat een soort open einde ACM doet wat u goed denkt om deze
[0:28:54] Het is niet van tevoren goed te voorspellen welke interventies werken. Wel geldt de eis
[0:29:02] dat de interventies proportioneel moeten zijn. Daar zit ook een rechtelijke toets op. Dat
[0:29:14] zomaar iets opleggen. Het gaat om verplichtingen die we opleggen aan bedrijven. Er moeten
[0:29:19] aan twee belangrijke voorwaarden zijn voldaan. Ten eerste moeten we geconstateerd hebben,
[0:29:24] empirisch, dat de mededinging niet goed werkt op een markt. En ten tweede moeten we proportionele
[0:29:30] maatregelen kunnen opleggen waardoor die mededinging weer op gang kan komen. Dat is de twee-traps
[0:29:39] En heel concreet, ook wat in de afgelopen tijd speelt in zo'n spaarmarktonderzoek, wat
[0:29:44] we op verzoek van het ministerie van Financiën hebben gedaan, daar zat bijvoorbeeld in dat
[0:29:49] wij constateerden dat de mededinging op de spaarmarkten in Nederland niet goed werkt.
[0:29:55] En een van de redenen waarom die mededinging niet goed werkt, is dat als je als spaarder
[0:30:01] bij een andere bank een spaarrekening wil openen, je heel vaak ook een betaalrekening moet openen.
[0:30:07] Dus wij hebben gezegd, schaf die koppelverkoop tussen die twee nou af.
[0:30:12] Dan maak je het makkelijker voor consumenten om een spaarrekening bij een andere bank te openen.
[0:30:18] En als je het makkelijker maakt, dan krijg je meer overstapgedrag van consumenten.
[0:30:22] En als je meer overstapgedrag van consumenten krijgt, krijg je ook meer concurrentie.
[0:30:27] Wij kunnen nu, dat is ook wat we hebben gedaan, alleen een advies geven aan het ministerie
[0:30:32] om een wetsvoorstel voor te bereiden om dat mogelijk te maken.
[0:30:35] U heeft het antwoord misschien van de minister gezien, maar wij kunnen banken niet verplichten
[0:30:41] om die koppelverkoop te stoppen. Met de new competition tool zouden we dat wel kunnen
[0:30:46] doen. En die toets hebben wij niet gedaan. Als wij getest zouden hebben, is dit een proportionele
[0:30:54] maatregel. Dus wij hebben in ons advies aan de ministerie eigenlijk een katalogus gegeven
[0:31:01] van, nou, dit zijn de maatregelen waar je aan zou kunnen denken. Of het proportioneel is,
[0:31:06] hebben we in dit advies niet gedaan, maar dat zouden we bij een nieuw competition tool
[0:31:12] wel doen.
[0:31:15] Dank u wel. Er is nog ruimte voor een tweede vraag. Zullen we nog een tweede ronde vragen
[0:31:21] doen? Want er zit inderdaad ademlaagst te luisteren. Mevrouw Van Metelen.
[0:31:26] Ja, ik wilde toch nog even voor het vraag, want u zei van het Verenigd Koninkrijk, die
[0:31:31] heeft daar het langste al ervaring mee. Het heeft ook wel eens niet gewerkt en het werkt
[0:31:38] ook wel eens. Heeft u nou een heel concreet voorbeeld van waarom het dan niet heeft gewerkt?
[0:31:43] Wat is daar de reden van? Het belangrijkste reden is een beetje toekomst
[0:31:48] voorspellen, wat je doet als autoriteit. Je gaat zeggen, oké, als ik deze voorbeeld
[0:31:53] we geven van dat spaarmarkt. Wij denken dat als je die koppeling weghaalt, dat je dan concurrentie
[0:32:02] helpt. Het is aannemelijk, dus we kunnen dat niet zomaar een beetje willekeurig zeggen.
[0:32:08] Maar het blijft voorspellen van de toekomst. Dus het kan best zo zijn dat als je die koppeling
[0:32:14] zou verbieden, dat dan toch te weinig uitmaakt. Dat is het probleem waar de CME, de Engelse
[0:32:20] organisatie ook mee zit. Zij dachten soms wel dat er een mogelijkheid was om die concurrentie
[0:32:26] te verbeteren door een bepaalde verplichting op te leggen, die uiteindelijk toch niet heeft
[0:32:29] gewerkt. Er zit nog wel een fundamenteel vraagstuk in waar wij ook nog niet uit zijn en waar we
[0:32:38] hopen dat we ook in de loop der tijd, ook in het wetgevingsproces daarover moeten spreken.
[0:32:44] Dat is een vrij controversieel punt. Dat is namelijk de Engelse autoriteit heeft ook de
[0:32:48] vervoegdheid om grote bedrijven op te breken. En de vraag is, wil je de new competition
[0:32:55] tool gebruiken om ook de mogelijkheid te hebben om een groot bedrijf structurele maatregelen
[0:33:02] op te leggen? We begrijpen heel goed dat dat een enorme inbreuk is op het eigendomsrecht,
[0:33:12] Maar het is wel iets wat je in andere landen tot het repertoire van de autoriteiten gebruikt.
[0:33:21] Het wordt zelden toegepast, maar als stok achter de deur is het effectief.
[0:33:28] Wij zijn er nog niet uit, maar het is denk ik vooral een zaak van de volksvertegenwoordiging
[0:33:32] om dat af te wegen of dat wenselijk is of niet wenselijk is.
[0:33:38] Een voorbeeld van opknippen, wat u misschien kent uit uw eigen ervaring, is vroeger waren
[0:33:47] alle vliegvelden rond Londen in handen van één bedrijf, van één organisatie.
[0:33:52] Heathrow, Gatwick, City en Stansted waren allemaal één organisatie.
[0:33:58] Het was een ramp, vliegen op Londen, en vervolgens heeft de CME, de voorloper van de CME, besloten
[0:34:07] dat die luchthavens allemaal apart zouden moeten zijn, zodat er concurrentie tussen
[0:34:14] die luchthavens zou ontstaan. Het is daarna beter van geworden. Het is altijd moeilijk
[0:34:19] om te zeggen wat precies het kauzaal verband is, maar in Engeland zijn ze er tevreden mee.
[0:34:30] Meneer Sneller zei buiten de microfoon dat hij altijd de trein neemt.
[0:34:35] Daar houden we hem dan maar aan.
[0:34:37] Hij kan nu ook niet meer anders.
[0:34:41] Meneer Kisteman.
[0:34:44] GELACH
[0:34:46] Ik begreep dat de voorzitter hierop is afgestudeerd.
[0:34:50] Het is gewoon mooi, daarom vandaar.
[0:34:52] Volgens mij zit ze ook te popelen om zelf vragen te stellen, denk ik.
[0:34:56] Ik heb twee vragen.
[0:34:58] Misschien kun je het iets kort houden.
[0:34:59] In hoeverre zit Europese wetgeving op Europese markten in de weg?
[0:35:05] De ene vraag komt meer uit het gesprek dat wij een tijd geleden hebben gehad.
[0:35:10] Dat gaat over dat jullie door personele bezettingen keuzes moeten maken.
[0:35:15] Met alle ambities die jullie hebben, hoe zit dat dan in de weg?
[0:35:19] En dat we niet straks een AZM hebben met 1600 medewerkers?
[0:35:22] Volgens mij moet dat ook geen doelstelling zijn.
[0:35:24] Het eerste punt. Dit staat niet in de weg aan de Europese regels. Ieder land kan zo'n
[0:35:33] nieuw competition tool nemen. Er zijn wel echte Europese markten. En daarvoor zou het
[0:35:40] verstandig zijn dat er ook op Europees niveau een nieuw competition tool komt. Zodat wij,
[0:35:46] de nationale autoriteiten, de nationale markten kunnen aanpakken. En dat de Europese markten
[0:35:52] door de Europese Commissie kan worden aangepakt. Want het zou niet goed zijn als we de Europese
[0:35:57] markt gaan fragmenteren, dat ieder land op een Europese markt voor zijn deel een nieuw
[0:36:05] competition tool toepast op iets wat een Europese markt is. Dus daar ben ik graag met u eens.
[0:36:10] Het tweede punt voor wat betreft capaciteit en prioritering. Wij krijgen inderdaad, we
[0:36:15] zien meer problemen dan we aankunnen. We krijgen ook meer klachten dan we daadwerkelijk
[0:36:20] kunnen verwerken. Wij prioriteren op maatschappelijke schade. Dus wij proberen de zaken die het
[0:36:28] meest te raken aan Nederlandse burgers en bedrijven, die proberen we met het meeste
[0:36:32] prioriteit te geven. En daar kijken we naar. Als we de new competition tool erbij zouden
[0:36:41] krijgen, dan denken we dat we moeten herprioriteren binnen de eigen organisatie. Maar we verwachten
[0:36:48] niet dat hier een grote extra behoefte aan nieuw personeel nodig is. En dat heeft te maken
[0:36:55] met het feit dat wij op dit moment doen we al geregeld marktonderzoek, zoals de spaarmarkt,
[0:37:00] maar ook allerlei andere onderzoeken. Zorg ICT hebben we gedaan. En ja, die mensen die
[0:37:07] blijven gewoon nog steeds hun werk doen. Eigenlijk het enige wat ze straks extra moeten doen
[0:37:12] is de adviezen die ze geven, toetsen langs de proportionaliteitslat.
[0:37:17] Dat zal wel iets extra capaciteit kosten.
[0:37:21] En vervolgens zal er ongetwijfeld tegen geprocedeerd worden.
[0:37:24] En dat zal ook wat capaciteit kosten.
[0:37:26] Maar dat kunnen we uit onze 800 mensen opvangen.
[0:37:32] Mevrouw Zenne.
[0:37:33] Ja, ik heb nog heel veel vragen, maar dat kan nooit in dit kwartier.
[0:37:36] Een van de vragen die ik heb, dat we tot nu toe vooral gehad hebben,
[0:37:39] over horizontale integratie.
[0:37:41] En ik vroeg me af, omdat ik zelf een enorm voorstander ben van onze mooie ecosystemen
[0:37:46] in Nederland, en ik daar ook weleens zie dat je daar ook verticale integratie plaatsvindt
[0:37:54] wat het ecosysteem niet versterkt, zijn deze tools, zou je daar ook goed voor zijn?
[0:38:00] Ik kan een heel kort antwoord opgeven.
[0:38:02] Jazeker.
[0:38:03] Zeker daar waar in verticaal geïntegreerde ondernemingen juist die verticale relatie
[0:38:09] die leidt tot foreclosure, buitensluiten van concurrenten op markten, is het daar zeker voor
[0:38:14] geschikt. Hebben daar ook het gewone, traditionele mededingsinstrument voor, dat onder bepaalde
[0:38:20] omstandigheden kan helpen. Maar het probleem van het oude mededingsinstrumentarium, van
[0:38:27] ons huidige mededingsinstrumentarium, is dat het punitief is. Het is bestraffend. Je maakt
[0:38:35] meteen zeg je ja, een bedrijf heeft de regels overgetreden, je moet een boete opleggen.
[0:38:42] En dat betekent dat alle, een bedrijf is ook aansprakelijk voor schade, als het regels
[0:38:48] heeft overtreden. Dus alle verweren die worden gevoerd, die worden ook aangevoerd in dat
[0:38:54] soort zaken. Het zijn daarom hele complicerende zaken. Terwijl we eigenlijk wat we willen
[0:38:59] is iets voor de toekomst oplossen. Niet zozeer voor de verleden bestraffen. Dus een nieuw
[0:39:04] competition tool helpt ons ook om de focus van het debat te leggen op hoe lossen we het
[0:39:10] op voor de toekomst en hoe stimuleren we innovatie, hoe stimuleren we economische dynamiek, in
[0:39:17] plaats van heeft iemand in het verleden de wetten overtreden?
[0:39:26] Nog even over het opknippen van bedrijven en ook de democratische legitimatie van de
[0:39:30] ACM.
[0:39:30] Want de staatscommissie Remkes heeft het ook over de regulatory state en we gaan nergens
[0:39:35] meer over als Tweede Kamer en tegelijkertijd gaan we heel veel grote bevoegdheden overbrengen
[0:39:41] onafhankelijk. Dus wat zouden we ook kunnen doen, behalve dit soort gesprekken voeren
[0:39:45] en misschien meer zeggenschap bij de benoeming van de voorzitter, maar wat voor andere mechanismen
[0:39:51] zijn er in andere landen om te zorgen dat die democratische verantwoording slash legitimatie
[0:39:55] beter is in verhouding tot de bevoegdheden?
[0:39:59] Dat is een zeer terechte vraag. Ik denk dat dat een heel belangrijk onderdeel moet worden
[0:40:12] van het parlementaire debat. Hoe zie je dat voor je? Ik onderschrijf graag, en daarom
[0:40:18] zit ik hier ook graag, dat onderdeel van ons is dat we ons ook in de Kamer, ten opzichte
[0:40:24] van nu kunnen verantwoorden over wat we doen. Dat we daar in ons jaarverslag, in onze publicaties,
[0:40:33] in onze verantwoording, verantwoording over afleggen. Er is natuurlijk de rechter. Praktisch
[0:40:39] al worden onze besluiten aangevoegd bij de rechter. Dus we zijn ook een soort kleine
[0:40:45] advocatenkantoor. En dus die houdt ons scherp en zorgt dat we binnen de regels zitten.
[0:40:54] Je zou kunnen overwegen, dat is een onmogelijkheid, het volgende.
[0:41:01] Nu is het zo, gelet ook op de onafhankelijke positie, dat de minister geen overrulingsbevoegdheid
[0:41:09] heeft van de toepassing van de mededingsregels door de autoriteit.
[0:41:17] Denkbaar is dat je in dit geval zegt, nou, we willen hier de minister de vernietigingsbevoegdheid
[0:41:24] geven van besluiten die de autoriteit neemt op grond van een nieuw competition tool, omdat
[0:41:34] het heel dicht tegen een regelgevende bevoegdheid aan is. Andere besluiten zien altijd de vraag
[0:41:43] of de wetten overtreden. Daarvan is hier geen sprake. Dit is toch net een quasi-regelgevende
[0:41:49] bevoegdheid. En ik kan mij voorstellen dat je ook vanuit het oogpunt van democratische
[0:41:56] legitimatie zegt, ja, ik wil de minister hier wel een vernietigingsbevoegdheid geven, waar
[0:42:03] de minister dan vervolgens in de Kamer verantwoording over kan afleggen. In andere landen is dat
[0:42:09] niet zo. Dus daar is die bevoegdheid die bij de autoriteit ligt ongeclausuleerd. Maar ik
[0:42:17] Ik zou het op zich niet raar vinden dat in de Nederlandse constitutionele verhoudingen
[0:42:22] voor deze specifiek geval die bevoegdheid er wel aan de minister wordt gegeven.
[0:42:28] We kennen hem ook wel, omdat in de fusiepraktijk, in de postmarkt, dus wanneer wij een fusie
[0:42:39] verbieden, omdat hij in strijd is met de mededinging, dan kan de minister alsnog die
[0:42:46] toestaan om redenen van algemeen belang. Het is wel een uitoefening van de bevoegdheid
[0:42:58] geweest die gewoon conform de wet is gegaan, die wel twee keer vernietigd is door de rechter,
[0:43:04] maar die wel heeft plaatsgevonden. Dat begrijp ik, want er zit ook wel een punt in. Wij kunnen
[0:43:15] straks hopelijk met de new competition tool maatregelen, verplichtingen opleggen aan bedrijven,
[0:43:21] maar er zijn natuurlijk ook andere belangen dan mededinging. En het kan best zo zijn dat
[0:43:26] je zegt ja, je legt wel om de mededinging te bevorderen deze maatregel op, maar op grond
[0:43:33] van openbare veiligheid vinden we dat een hele onverstandige maatregel. Het is niet aan ons
[0:43:38] om openbare veiligheid mee te wegen in die afweging. Dat is een politieke afweging. Dus
[0:43:43] Wij zouden best kunnen leven met de mogelijkheid dat, net als bij fusies, de minister de bevoegdheid
[0:43:51] heeft om om reden van algemeen belang een besluit van de ACM om een verplichting op te leggen
[0:43:56] aan een bedrijf om de mededinging te bevorderen, kan vernietigen.
[0:44:03] Het is tien voor twee. Kijk even naar de leden voor nog een prangende vraag.
[0:44:09] Dan gaan we door. Meneer Christenman, aan u.
[0:44:14] Ik ga lekker terug naar die bak op de hoek.
[0:44:17] We zitten ook in een economisch tijdperk waar je schaalvergroting aan de orde van de dag is.
[0:44:23] En ondernemers die ook veel willen stoppen door vergrijzing.
[0:44:26] Als die ondernemer zijn bedrijf af wil en iemand anders wil graag van 10, 20, 50 locaties toe.
[0:44:32] Dan is het uit marktwerking helemaal niet onlogisch dat we dat doen, maar moet je daar
[0:44:37] dan meteen vanuit de ACM zeggen dat die bakker in Rotterdam 70 filialen heeft en nu gaat
[0:44:42] het te ver?
[0:44:43] Dat is ook een stukje...
[0:44:45] We moeten het ook niet overal mee willen bemoeien, natuurlijk, ondanks dat het...
[0:44:49] Nee, daar ben ik helemaal mee eens.
[0:44:51] En het is ook niet zo, om even in het bakkersvoorbeeld te blijven, dat het aan de ACM zou zijn, moet
[0:45:03] maar als alle bakkers in Rotterdam in handen van dezelfde bakker zouden zijn, dan is er
[0:45:08] wel reden voor de ACM om er naar te kijken. Het gaat alleen over die situaties, waardoor
[0:45:14] de consumenten geen keuze meer hebben. Een bakker kan zeggen dat hij naar de supermarkt
[0:45:29] We zijn niet tegen grote bedrijven of schaalvergroting. Waar we tegen zijn, is marktmacht. Marktmacht
[0:45:39] heeft tot gevolg dat de prijzen omhoog gaan, kwaliteit naar beneden gaat en innovatie omlaag
[0:45:44] Daar is echt onvoorstelbare hoeveelheden academische literatuur over, dat dat het gevolg is.
[0:45:51] En dat is wat we willen bestrijden, niets meer en niets minder.
[0:45:56] Meneer Kisteman, een vervolgvraag.
[0:46:00] Jij hebt ook gewoon met economische cyclusen te maken.
[0:46:03] En dat is gewoon schaalvergroting.
[0:46:05] Een bedrijf wordt een grote, er komt een onderkant specialisatie bij.
[0:46:07] Moet je op dat moment, voordat dan onderkante bedrijven bijkomen, al ingrijpen?
[0:46:11] of zeg je nou, laat het maar heel even zo en dan is er maar een overgewicht op een bepaalde
[0:46:18] markt, maar dan komt de onderkant er weer bij. We moeten ook die markt wel eens de kans
[0:46:23] geven om zijn werk te laten doen.
[0:46:25] Helemaal eens. En dat maakt ook onderdeel uit van onze analyse. Dus als de toetredingsdrempels
[0:46:30] tot die markt heel laag zijn, ik durf niet te zeggen dat dat in de bakkersmarkt het geval
[0:46:34] is, maar als de toetredingsdrempels tot die markt heel laag zijn, dan is het helemaal
[0:46:39] niet erg om een tijdelijk heel hoog marktaandeel te hebben. Want op het moment dat je daar
[0:46:46] je prijzen gaat verhogen, dan trekt dat toetreding aan de onderkant aan. Het gaat juist om de
[0:46:52] situaties, en daarom is misschien de bakkersmarkt het verkeerde voorbeeld, maar het gaat juist
[0:46:56] om de situatie waardoor je een overname hebt met hoge toetredingsdrempels die de dynamiek
[0:47:01] uit de markt weghaalt. Ik wil niet de hele tijd op de banken afgeven, maar de kans dat
[0:47:07] er nog een bank bij komt in Nederland, is niet zo hoog. Dus dat je daar wil optreden
[0:47:14] en dat je daar zegt, daar willen we een nieuw competition tool voor gebruiken, dat is heel
[0:47:20] goed. Dat zijn echt markten waar toetreding heel lastig is.
[0:47:28] Vrouw Zedek? Ik had nog wel een vraag over de organisatiestructuur
[0:47:32] waar u mee begon. Ik lees altijd en ik hoor ook van bedrijven dat de ACM, dat ze daar
[0:47:39] heel goed advies krijgen en dat jullie heel kundig zijn in de materie.
[0:47:46] Aan de andere kant is het fijn dat bedrijven heel veel advies krijgen, maar dan gaat dat
[0:47:51] misschien niet af van de scherpte van het toezicht.
[0:47:54] Ik weet niet of dat zo is, maar dat zou kunnen.
[0:47:57] Dus zou je niet in de organisatiestructuur een onderscheid willen maken tussen enerzijds
[0:48:01] advies aan bedrijven en aanderzijds toezicht, recht naar toezicht houdende activiteiten?
[0:48:13] Hoe ik het zie, is dat wij niet echt advies geven. Wat we wel zeggen als bedrijven bij
[0:48:22] ons komen, ja, mag dit? Dan kunnen we zeggen, ja, dit mag niet of dit mag wel. Een voorbeeld
[0:48:30] waar we veel aandacht aan hebben besteden de afgelopen tijd is, er was de gedachte dat
[0:48:34] bedrijven niet kunnen samenwerken om duurzaamheidsvoordelen te bereiken. En dat kan veel meer. Dus wat
[0:48:42] wij gedaan hebben is, we hebben gezegd oké, dan beginnen we met een leidraad, met een
[0:48:46] groot stuk waarin we schrijven hoe je kan samenwerken binnen de regels om duurzaamheidsvoordelen
[0:48:53] te bereiken. Gewoon algemene voorlichting. En ten tweede hebben we gezegd, we gaan een
[0:48:59] bepaalde periode, ongespecificeerd hoe lang, als je als bedrijf nog steeds denkt, ik lees
[0:49:06] die Leidraad wel, maar ik begrijp nog steeds niet of dit mag of niet mag, dan kan je bij
[0:49:10] ons komen en dan geven we in het specifieke geval advies of het mag of niet mag. En op
[0:49:18] een gegeven moment voelen wij ook wel, als je dat doet, maken we dat altijd bekend. Dus
[0:49:23] Dus je krijgt nooit geheim advies.
[0:49:26] Alles gaat allemaal op de website, zodat andere bedrijven daar ook van kunnen leren.
[0:49:30] En op een gegeven moment dan denken we nou, nu zouden ze het wel moeten weten.
[0:49:34] En dan zeggen we ook nou, nu is het loket dicht.
[0:49:38] En zo kijken we eigenlijk van probleem naar probleem in de economie.
[0:49:43] Van waar is er behoefte aan extra, ook individuele voorlichting?
[0:49:48] En dan zetten we de deur een beetje open.
[0:49:50] En als we denken, nou, nu is het wel goed geweest, dan gaat de deur weer dicht, want
[0:49:54] uiteindelijk is het ook publiek geld wat we besteden aan het geven van privaat advies
[0:50:02] voor ondernemingen en uiteindelijk, ja, die bedrijven die hebben brancheorganisaties
[0:50:06] waar ze terecht kunnen, die hebben hun eigen juridische adviseurs of economische adviseurs
[0:50:12] waar ze terecht kunnen.
[0:50:14] En we zijn een open en transparante organisatie, dus in de zin, wij spreken veel congressen,
[0:50:19] we schrijven stukken, we zijn ook zeer responsief naar onderdelen van de samenleving die willen
[0:50:26] weten hoe wij denken over bepaalde wetten en hoe die toepassen in de praktijk.
[0:50:34] Ja, inderdaad. Om te voorkomen dat er een soort idee ontstaat van met de ACM is wel te onderhandelen.
[0:50:40] Want dat is zeker niet de bedoeling. Terwijl ik soms wel met bedrijven spreek, tijdens
[0:50:46] werkbezoeken, die dat gevoel hebben van ik kan zo gezellig aankloppen bij de ACM. Dan
[0:50:51] dat is toch niet hoe je het zou moeten willen?
[0:50:54] Nee. Het is een goed signaal dat u dat geeft.
[0:51:00] Meestal krijgen we te horen dat er met de ACM veel te weinig valt te onderhandelen.
[0:51:07] Dus het is ook goed dat er een andere kant is.
[0:51:12] Maar het is zeker een vorm van aandacht.
[0:51:19] het heet regulatory capture, toezichthouders, die kunnen de neiging krijgen om heel dicht
[0:51:27] tegen de ondertoezichtgestelden aan te kruipen. Ik heb niet het idee dat het in de organisatie
[0:51:33] bij ons aan de orde is. Het is wel iets waar ook in de opleiding van de toezichthouders
[0:51:38] aandacht voor wordt gewaagd dat ze dat niet doen. Het omgekeerde kan ook gebeuren. Toezichthouders
[0:51:44] die toezicht houden op bepaalde bedrijven en altijd denken dat ze een boeven. En dat
[0:51:50] is ook niet goed. Dus dat is eigenlijk het omgekeerde van regulatory capture, regulatory
[0:51:54] discord. En ook daar besteden we aandacht aan in onze opleiding. En zorgen we ook dat
[0:52:01] toezichthouders rouleren. Dus dat ze niet de hele tijd op dezelfde onderneming zitten.
[0:52:08] Misschien de andere kant op, meer de publiek- en politiek-facing kant. Ik hoor een paar
[0:52:14] keer tussen neus en luppen door dat de beantwoording van de minister over de vragen over banken
[0:52:20] en de marktwerking niet helemaal naar wens was. Ik dacht dat er geen wet werd aangekondigd.
[0:52:28] Wat we van de Rekenkamer vaak krijgen, is een soort naschrift. Dit was de reactie van
[0:52:34] de minister, dit is het naschrift. Ik moest graven in de blogs op de website. Dat heeft
[0:52:43] meer publiek bereik verdiend. Hetzelfde geldt voor de klachtenfunctie. Een ticketmaster
[0:52:49] las ik in de media, ja, we krijgen niet zo heel veel klachten. Toen zei ik tegen vrienden
[0:52:54] van mij, wie gaat er nou klagen? Dus de publieke bekendheid is soms nog niet helemaal wat het
[0:53:02] Dat zou kunnen zijn.
[0:53:07] De verhoudingen zijn zo, wij geven een advies aan het ministerie, het is aan de minister
[0:53:15] vervolgens om te doen met dat advies wat de minister goed doet.
[0:53:20] Ik denk dat de verhoudingen niet zo zijn en ook niet zo zouden moeten zijn dat wij vervolgens
[0:53:25] weer kritiek gaan hebben op wat de minister met dat advies doet.
[0:53:29] We hebben daar een adviesbevoegdheid en dat is hem.
[0:53:34] Het tweede is over de bekendheid en de naamsbekendheid.
[0:53:37] Dat is inderdaad een zorg.
[0:53:41] Wij willen ook graag meer naamsbekendheid hebben in de samenleving.
[0:53:47] We doen daar ook ons best voor, maar die kan beter.
[0:53:51] Wij voeren met enige regelmaat bekendheidsonderzoeken uit, reputatieonderzoeken uit.
[0:53:56] Dat gaat steeds beter, maar het is nog te weinig.
[0:53:59] En met name onder consumenten die ons niet weten te vinden.
[0:54:03] We hebben een hele grote consumenten helpdesk, daar kunnen consumenten met al hun vragen
[0:54:09] terecht.
[0:54:10] Anders dan bij bedrijven waar we wat minder scheutig zijn met advies, geven we consumenten
[0:54:17] heel veel antwoorden op vragen en geven we voorbeeldbrieven.
[0:54:23] We doen niet aan juridische vertegenwoordiging, we gaan niet namens consumenten aan bedrijven
[0:54:28] schrijven, maar we stellen consumenten wel in staat om zelf een contract om te zeggen,
[0:54:39] een protest aan te tekenen, een bezwaar aan te tekenen, tegen een prijsverhoging, et cetera.
[0:54:46] Dynamisch verkendheid onder die consumenten willen we vergroten en daar hebben we ook
[0:54:51] nog een onderzoek uitgevoerd welke type consumenten weten ons nou het beste te bereiken.
[0:54:58] dat zijn over het algemeen de wat hoger opgeleide consumenten. Dus we hebben daarnaast een parallel
[0:55:05] traject opgezet waarbij we direct contact hebben met wijkraadslieden, met mensen die
[0:55:13] in de wijken zitten, zodat wij hen helpen om de consumenten die daarachter zitten te
[0:55:20] helpen. Dat is ook een manier om te zorgen dat we naamsbekendheid creëren en dat mensen
[0:55:30] ons weten te vinden. Daar worden we steeds beter in. Het is een sterk onderdeel van onze
[0:55:38] organisatie.
[0:55:40] Het is twee uur. Ik ben inderdaad in het medelingsrecht afgestudeerd en ik begrijp na dit uur ook
[0:55:47] wel weer waarom ik dat toen zo mooi vond. Ik heb er in tegenstelling tot u bijzonder weinig
[0:55:55] mee gedaan. Maar ik heb genoten van dit uur. Ik wil u hartelijk danken voor de ondersteuning
[0:56:02] vanuit de ACM en de leden voor alle interessante vragen. Hoe gaan we hiermee verder? Ik ben
[0:56:16] We hebben onlangs een commissiedebat gehad over mededelingen in consumentenbescherming.
[0:56:25] Daar kwam het idee vandaan en we hebben over twee weken de begroting economische zaken.
[0:56:30] Nou kortom, u ziet ook inderdaad nieuwe leden, relatief nieuwe leden, nieuw voorzitter, maar
[0:56:42] dit onderwerp komt regelmatig terug en we hopen ook op uw belangstelling erbij.
[0:56:48] Ik rond hierbij af, hele fijne middag gewenst.