Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Technische briefing door ambtenaren van het ministerie over het wetsvoorstel tot wijziging van de Meststoffenwet

[0:00:00] technische briefing openen. Het is altijd gezellig. Ja, dit is een technische briefing

[0:00:10] door ambtenaren van het ministerie over het wetsvoorstel tot wijziging van de

[0:00:13] meststoffenwet. Van harte welkom bij deze technische briefing. Hartelijk welkom aan

[0:00:19] de mensen op de publieke tribune en natuurlijk de mensen thuis die dit debat volgen via de

[0:00:23] livestream. En uiteraard van harte welkom de ambtenaren van het ministerie. Floris Wolf,

[0:00:30] Joke Noordzijk, Karins Grote en Mirjam Fikken. En aan de leden van de commissie LVVN. We

[0:00:37] hebben een uur de tijd. We zijn wat later begonnen. Het had wat een logistiek probleem

[0:00:41] om binnen te komen, heb ik begrepen voor de ambtenaren. Maar gelukkig dat jullie er zijn.

[0:00:45] Mooi dat jullie er zijn. We starten zometeen met een presentatie die wordt gehouden door

[0:00:51] meneer Wolf. U kunt dat ook volgen op het scherm. Deel ik dan mee aan de leden van

[0:00:56] de commissie. Ik wil vragen dat we de hele toelichting even afwachten en dat we daarna

[0:01:05] om de beurt vragen kunnen stellen. Ik ga gewoon het rijtje af. De vraag wordt gesteld en indien

[0:01:12] mogelijk wordt het antwoord ook onmiddellijk gegeven. En dan gaan we naar de volgende en

[0:01:16] zo gaan we het rijtje af. En als we dan tijd genoeg hebben dan gaan we nog een keer een

[0:01:19] rondje doen en misschien nog wel een derde keer. Dus ik stel voor dat we het zo gaan

[0:01:22] We hebben een uur de tijd, maar de meeste commissieleden moeten hier blijven vreselijk

[0:01:28] vanavond.

[0:01:29] Dus laten we snel van start gaan.

[0:01:31] Het woord is aan meneer Wolff.

[0:01:33] Hartelijk dank.

[0:01:34] Dank ook voor de uitnodiging om hier vandaag het wetsvoorstel tot wijziging van de meststoffenwet

[0:01:40] in verband met de maximale mestproductie, zoals het heet, toe te lichten.

[0:01:45] Ik ga even kijken of dat ding het ook doet.

[0:01:49] Vandaag een aantal dingen in de presentatie.

[0:01:51] Even kort, het doel van het wetsvoorstel, wat achtergrond over de niet-gaatrichtlijn,

[0:01:57] de derogatiebeschikking, de mestproductieplafonds, en dat bouwt dan allemaal op tot de aanleiding

[0:02:01] van het wetsvoorstel.

[0:02:03] Dan een aantal inhoudelijke punten en dan proberen we het aan het eind nog even samen

[0:02:06] te vatten in de hoop een technische inzicht te geven van wat zit er nou in dat wetsvoorstel

[0:02:12] en waarom zijn die zaken zo opgeschreven zoals ze zijn.

[0:02:21] Het gaat om een wijziging van de meststoffenwet in verband met de implementatie van voorwaarden

[0:02:27] uit de derogatiebeschikking 2022-2025, dus de huidige derogatiebeschikking.

[0:02:32] Dat bevat eigenlijk drie hoofdelementen, dat is het aanpassen van het nationale en sectorale

[0:02:37] mestplafond, de meervoud, zoals die in de meststoffenwet liggen, dus de hoogtes daarvan

[0:02:45] worden aangepast met het wetsvoorstel. Een aantal maatregelen worden getroffen om overscheiding

[0:02:51] van die plafonds vervolgens te voorkomen, met de afroming van de dierrechten in een aantal

[0:02:58] categorieën en een verduidelijking van de situaties waarin wel of geen afroming plaatsvindt

[0:03:03] bij bedrijfsoverdracht. En tot slot worden deze, zowel de afromingspercentages als de

[0:03:09] sectorale plafonds, wordt een delegatiebepaling opgenomen, zodat die in de toekomst flexibeler

[0:03:15] te wijzigen zijn dan zoals nu ook iedere keer met een hele wetswijziging.

[0:03:22] Dat is de hoofdinhoud. Wat achtergrond bij waarom dit wetsvoorstel dan nodig zou zijn

[0:03:31] of wat de aanleiding is, dat begint eigenlijk bij de nitraatrichtlijn uit 1991, die als

[0:03:37] doel heeft om waterfrontreiniging te verminderen. Die waterfrontreiniging wordt veroorzaakt

[0:03:42] door nitraten uit agrarische bronnen en voorkomen dat er verdere ontreiniging plaatsvindt.

[0:03:48] Er zit ook die 170 kilogram nitraat per hectare norm in de nitraatrichtlijn en daar kun je

[0:03:55] van afwijken door een derogatie aan te vragen bij de Europese Commissie.

[0:04:01] Dat is een mogelijkheid en dat doet Nederland al een flink aantal jaren en in een derogatiebeschikking

[0:04:11] wordt dan in iedere keer zo'n derogatiebeschikking krijgen. Er staan daar een aantal voorwaarden

[0:04:15] in. En de basis voor die derogaties zijn de vierjaarlijkse actieprogramma's. In de niet-raadrichtlijn

[0:04:20] staat ook dat je iedere vier jaar een actieprogramma moet maken. Dat is dan de basis. En dan kun

[0:04:24] je vervolgens een derogatie aanvragen waar voorwaarden in staan.

[0:04:33] En in 2005 is op verzoek van Nederland de eerste derogatie verleend. Voor de periode

[0:04:39] Daar zat al de voorwaarde in dat de nationale mestproductie niet hoger mocht zijn dan de

[0:04:45] daadwerkelijke productie in 2002.

[0:04:47] Dus daar is voor het eerst in die derogatiebeschikkingen dat fenomeen van een limiet aan de mestproductie

[0:04:55] vanuit die nitratelijn voor Nederland geïntroduceerd.

[0:05:01] En dat is om te borgen dat het nationaal mestoverschot niet ongelimiteerd kan toenemen.

[0:05:06] Dat was de balans tussen het meer mogen uitrijden en het niet mogen toenemen van de mestproductie.

[0:05:13] Het is een Nederlandse keuze geweest bij de implementatie om dat ook te vertalen naar

[0:05:19] sectorale plafonds.

[0:05:21] En dat was in die tijd nog niet in de wet vastgelegd, maar wel een vertaling voor de verschillende

[0:05:26] sectoren.

[0:05:31] In 2018 zijn in het kader van het zesde actieprogramma de nationale en sectorale plafonds ook daadwerkelijk

[0:05:38] opgenomen in de meststoffenwet.

[0:05:40] Dus het was niet alleen een afspraak, maar is ook in de wet vastgelegd.

[0:05:45] Er zit geen plafond voor de categorie overig, dus de sectorale plafonds zijn melkvee, varkens

[0:05:53] en pluimvee, omdat daar ook geen stelsel van productierechten is. Dus het zijn de drie sectoren

[0:05:59] waar productierechten zijn. Daar zit dan een vastgelegd sectoraal plafond. En die optelsom

[0:06:04] van die drie sectorale plafonds is lager dan het nationale plafond. En dat is dan de ruimte

[0:06:08] voor de veroverige categorieën. Tot 2022 was het nationale mestproductieplafond

[0:06:16] waren gelijk aan de nationale productie in 2002, die ik eerder noemde. En tot 2024 waren

[0:06:26] ook de sectorale mestproductieplafons gelijk aan 2002. Dat klinkt wat gek, maar in de volgende

[0:06:33] sheet hoop ik dat toe te kunnen richten. Want dat komt door de systematiek van de derogatiebeschikking.

[0:06:40] In de loop van 2022 hebben we die ontvangen, de beschikking loopt van 2022 tot 2025.

[0:06:49] En die introduceerde een nieuw plafond nationaal, namelijk de productie uit 2020 in plaats van

[0:06:55] de productie uit 2002.

[0:06:59] En die zijn vervolgens ook iets over 2025, maar ook vanaf het begin gelijk werd gezegd

[0:07:05] De productie mag niet meer hoger zijn dan de mesproductie in 2020 op nationaal niveau.

[0:07:12] Omdat een derogatiebeschikking directe werking heeft, was daarmee de facto voor Nederland

[0:07:15] op dat moment het nationale mesproductieplafond de productie van 2020.

[0:07:22] En vervolgens is in 2024 dat door middel van de ministeriële regeling verwerkt, is dat

[0:07:30] in lijn gebracht in de meststoffenwet en zijn ook die sectorale plafonds daarmee in lijn

[0:07:35] gebracht. Omdat de derogatiebeschikking het alleen maar had over nationale plafonds, dat

[0:07:39] had directe werking. De sectorale plafonds hebben we in 2024 via ministeriële regeling

[0:07:44] ook aangepast. En die zijn daarmee toen ook vastgesteld op de werkelijke productie van

[0:07:50] 2020. Dat is de situatie zoals die nu geldt, voordat dit wijzigingsvoorstel in werking

[0:07:58] zal treden. Dit wijzigingsvoorstel ziet dan op de tweede ingesprongen bullet bij de voorwaarden.

[0:08:07] Dat is dus de voorwaarde dat er vanaf 2025 een daling moet zijn naar die twee getallen,

[0:08:13] 135 miljoen kilo fosfaat en 440 miljoen kilo stikstof. En dat is dus ten opzichte van dat

[0:08:20] plafond uit de productie van 2020. Het blijft een beetje techniek en goochelen met de jaren,

[0:08:25] dus ik hoop dat u het nog kunt volgen. Maar dat is dus een daling van circa 10 procent

[0:08:30] ten opzichte van de productie van 2020. Dat is waar we het dan uiteindelijk over hebben

[0:08:38] wat in dit wetsvoorstel wordt neergelegd. Dat staat hier nog een keer in de eerste bullet.

[0:08:47] De 2022 plafond, 2020 en 2025, circa 10 procent eraf. Nederland is gebonden om de voorwaarden

[0:08:55] uit de derogatiebeschikking te implementeren, omdat ook een derogatiebeschikking dwingend

[0:09:01] Europese regelgeving is. En daarom is het de noodzaak om via dit wetsvoorstel het nationale

[0:09:12] plafond in lijn te brengen voor 25 met wat er in de derogatiebeschikking staat. Die getallen

[0:09:19] die ik net noemde, die op de vorige sheet stonden. En als het moet je vervolgens ook

[0:09:23] ook maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat je onder die plafonds komt die je vervolgens

[0:09:27] in je wet gaat neerleggen. En daarom is er dus voorzien in afroming, bij verhandeling

[0:09:33] van rechten, een bedrijfsoverdracht. En dat is dan weer bedoeld om eronder te komen. En

[0:09:39] het is een instrument wat iets anders is dan een generieke korting. En het doel is ook

[0:09:44] om een generieke korting te voorkomen. Dus dat is dan de reden om met afroming onder

[0:09:50] die plafonds te gaan komen. Hier staan de plafonds die ook in het wetsvoorstel zijn

[0:09:57] opgenomen. En daaronder schuingedrukte plafonds zoals ze nu gelden. Dat zijn dus nationaal

[0:10:05] die 135 en die 44. En daarna de sectorale plafonds zoals die in het wetsvoorstel zijn

[0:10:15] verdeeld. Dan over die verdeling. Hoe is die tot stand gekomen? Nou, de nationale plafonds

[0:10:27] zijn dus direct uit de beschikking. Dat was het makkelijke deel. En dan komt de vraag

[0:10:33] hoe de rest is verdeeld. Nou, de basis is de verwachte mestproductie in 2024. CBS geeft

[0:10:42] ons daar cijfers over. We hebben dus de meest recente cijfers over de verwachte productie

[0:10:47] dat is de meest recente inschatting van de productie. Daar hebben we het potentieel effect

[0:10:53] van de deelname aan de LBW plus. In zijn totaliteit is daarvan afgetrokken. Dus wat is er in totaal

[0:11:02] verwacht aan deelname? Dat is van de productie 24 afgetrokken. Dan blijft er, als je naar

[0:11:09] de nationale plafonds voor 25 kijkt, nog een stuk reductieopgave over. En dat is vervolgens

[0:11:15] narrato verdeeld over de sectoren. Nadat ook daar de LBV plus is afgetrokken. Wat moet

[0:11:24] je dan nog meer doen om eronder te komen? Dat is de rekenmethode geweest, waarbij je

[0:11:33] dan komt tot de tabel die ik net liet zien. De verwachting van de LBV plus is een verwachting

[0:11:43] of een inschatting. Dat is de mestproductie uit 24 min de reductie van 65 procent van

[0:11:59] wat er totaal is ingeschreven aan LBV en LBV+. Want mensen die inschrijven bij een beëindigingsregeling

[0:12:06] krijgen dan vervolgens een aanbod en kunnen er dan wel of niet voor kiezen om dat aanbod

[0:12:11] te aanvaarden. Als je alle inschrijvingen zou rekenen, dan is dat effect van boeren die

[0:12:21] misschien na intekeningen ervoor kiezen om het niet te doen, dan zit daar een verschil.

[0:12:30] En zoals gezegd, vervolgens is NARATO gekeken naar de sectorale reductieopgave, is NARATO

[0:12:39] verdeeld. Dat hebben we ook geprobeerd te vatten in een tabel, om het hopelijk wat inzichtelijker

[0:12:47] te maken. Of ingewikkelder, dat is altijd even de vraag. Het begint met de verwachte

[0:12:55] productie voor 2024. Dat zijn dus de CBS-cijfers. Vervolgens de nationale verwachte effect van

[0:13:01] die LBV, LBV plus. Dat is dus die 65 procent van de nu ingeschreven deelnemers. Dan kom

[0:13:09] je op een verwachte productie voor 2025, nadat de LBW plus is doorgerekend. Vervolgens kun

[0:13:18] je dan zien hoeveel die ratio dan is per sector. En dan is de restopgave, dit gaat over fosfaat

[0:13:26] deze tabel, de restopgave van 5 miljoen kilo die nog verlaagd moet worden nationaal, is

[0:13:32] dan met die verdeelsleutel die daarboven staat verdeeld over de sectoren. En dan kom je uiteindelijk

[0:13:38] tot het plafond dat helemaal onderaan staat per sector. Dat geldt hier voor fosfaat. En

[0:13:48] eenzelfde tabel is er dan voor stiktof. Er zijn andere cijfers, maar het is dezelfde

[0:13:58] systematiek. Dan komen we bij het vraagstuk van de afroming. De manier om daar waar de

[0:14:15] de productie nog niet onder die plafond zit daar te komen.

[0:14:18] Je moet maatregelen treffen op het moment dat er overscheiding is van de productieplafonds

[0:14:23] of dat die te verwachten is.

[0:14:25] Er is onder andere door uw Kamer een motie ingediend en aangenomen met een oproep om

[0:14:31] alles te doen om een generieke korting bij alle bedrijven te voorkomen.

[0:14:38] De afroming bij productierechten heeft alleen effecten op bedrijven die iets kopen of verkopen,

[0:14:47] dus niet op elk bedrijf, zoals een generieke korting dat wel heeft.

[0:14:50] En daarom is dit instrument in deze wet, wat al in deze wet ook zit, die systematiek nu

[0:14:59] ingezet om onder die plafonds te komen.

[0:15:07] We hebben hier een tabel met de verwachte reductie op jaarbasis van de verschillende

[0:15:13] sectoren met verschillende afroemingspercentages. Daarbij moet gezegd worden dat de fosfaatrechten

[0:15:22] daar wordt op dit moment 10% afgeroomd vanuit de systematiek. Dus daar is die inschatting

[0:15:28] en daar is ook eerder 20% een keer tijdelijk afgeroomd. Dus die inschatting is iets anders

[0:15:43] Deze cijfers zijn op basis van de verhandelingen in de drie sectoren, maar in de varkens- en

[0:15:49] pluinveestsectoren wordt op dit moment niet afgeroomd. Dus dat is iets moeilijker om te

[0:15:54] kijken of dat dan effect gaat hebben op de verhandelingen. Dus dit is de beste inschatting

[0:16:00] die we konden geven hierbij. Als we kijken naar de reductieopgave, als we al deze cijfers

[0:16:11] daarvoor bij elkaar uitfilteren, dan blijft er met deze plafonds een reductieopgave op

[0:16:17] fosfaat, met name voor alle drie sectoren. Die is daar dan. En die is voor varkens met

[0:16:27] 25 procent in 2025 is de inschatting dat die gehaald kan worden. Bij stikstof wordt die

[0:16:34] al gehaald, dus daar is het al goed. Voor pluimvee 15 procent. En bij de melkvee wordt

[0:16:46] gekozen om 30 procent af te romen als hoogste ingeschatte percentage, waarbij nog genoeg

[0:16:52] verhandeling plaatsvindt om ook daadwerkelijke afroming te kunnen doen. Als je hoger gaat

[0:17:00] zitten dan dertig procent is de inschatting dat het een averechtseffect gaat hebben op

[0:17:07] de handel. Dus vandaar dat daar de dertig procent is gekozen, zoals die ook in het wetsvoorstel

[0:17:15] voor de wijziging zat. Dan hebben we nog een aantal uitzonderingen

[0:17:24] voor de afroming van productierechten. Bij simpele verhandeling van rechten, dus er wordt

[0:17:30] een aantal rechten verhandeld tussen twee landbouwers, dan geldt de afroming niet in

[0:17:36] het geval van erfopvolging. Aan familie tot en met de derde graad bloed in aanverwandschap.

[0:17:42] Dat is ook nu al zo bij de afroming van de fosfaatrechten, die al met 10% wordt gedaan

[0:17:48] aan een echtgenoot of geregistreerd partner. En er is een uitzonderingscategorie toegevoegd

[0:17:53] naar het advies van de Raad van State om bij herhaalde kortdurende lease van varkens- en

[0:17:59] pluimveerechten ook een uitzondering te hebben. Daar kom ik zo nog even iets preciezer op terug.

[0:18:08] Die staat hier. Als een pluimveehouder of een varkenshouder ervoor kiest om een aantal

[0:18:20] keer heen en weer te leasen met een andere landbouwer, dan geldt dat maar eenmaal afgeroomd

[0:18:31] wordt in de periode van de eerste vijf jaar. Dus het voorbeeld is dat landbouwer A duizend

[0:18:38] pluimverrechten verliest aan landbouwer B in 2025. De eerste keer wordt er dan afgeroomd,

[0:18:43] in dit geval met 15% als het een pluimveehouder is. Dus hij krijgt 850 rechten. Vervolgens,

[0:18:54] het jaar daarna of twee jaar later, als tussen die twee landbouwers nadat de rechten weer

[0:18:58] terug zijn gegaan naar de lease weer opnieuw geleased wordt, voor die 850 blijft dan de

[0:19:03] 850. Daar wordt niet nog een keer op afgeroomd. Als we ervoor kiezen om weer meer onderling

[0:19:09] te verliezen, dan natuurlijk weer wel. Voor het meerdere. Precies. Alleen voor die vermeerdering

[0:19:15] erboven wordt dan wel afgeroomd. De uitzondering geldt ook bij bedrijfsoverdrachten.

[0:19:32] Op het moment dat het gaat om het sluiten of het ontbinden van een huwelijk of geregistreerd

[0:19:37] een landbouwer zijn bedrijf met productierechten inbrengt in een maatschap, maar wel zelf betrokken

[0:19:46] blijft. Er zijn een aantal categorieën waarbij dan een uitzondering plaatsvindt. En dat gaat

[0:20:01] met name dus in familieverband. Belangrijk is om daarbij aan te geven dat er een nota

[0:20:08] van wijziging zou komen, dus ook aangekondigd door de minister gisteren in de beantwoording

[0:20:11] van de nota naar aanleiding van het verslag, om de rechtsvorm BV, daar zat het vanwege

[0:20:19] de systematiek van de wet, zoals die al was, en de verwijzingen in het artikel, zouden

[0:20:27] in familieverband worden afgeroomd en dat zal worden hersteld met een nota van wijziging

[0:20:36] waarvan de minister heeft aangegeven dat hij nog voor het debat van maandag naar de Kamer

[0:20:40] zal worden gestuurd. U ziet hier steeds een VOF-CV-maatschap. Dat zal dan ook gelden voor

[0:20:50] de rechtsvorm PV. En NV, geloof ik. Dan komen we bij de delegatiegrondslagen. De delegatiegrondslagen

[0:21:08] gelden voor twee onderdelen. Voor de afromingspercentages en voor de sectorale verdeling van de plafonds

[0:21:15] is het in het wetsvoorstel een delegatiegrondslag opgenomen, zodat op een later moment bij

[0:21:20] per ANWB, in plaats van wet die vastgesteld of gewijzigd kan worden. En bij de afromingspercentages

[0:21:26] is daar een bandbreedte opgenomen. Tussen 0 en 30 procent kan het per ANWB. En bij fosfaatrechten

[0:21:35] is het tussen 10 en 30 procent, omdat er nu ook 10 procent bij de fosfaatrechten aan afroming

[0:21:41] is. En dat moet ook, want dat zit in de goedkeuringsbeschikking van het fosfaatrechtenstelsel. En dat zijn

[0:21:45] de rechten die, op het moment dat er voldoende ruimte is onder de plafonds, via de fosfaatbank

[0:21:52] Daar kunnen dan rechten vergund worden voor jonge en grondgebonden landbouwers.

[0:21:59] Dus daar zit de bandbreedte tussen tien en dertig procent, omdat je die tien procent

[0:22:02] altijd moet doen.

[0:22:04] Dit is gedaan om flexibiliteit te hebben, om sneller te kunnen inspelen als er ontwikkelingen

[0:22:08] zijn.

[0:22:10] Het werkt twee kanten uit, zowel verhoging als verlaging.

[0:22:14] En een goede onderbouwing is noodzakelijk ook voor zo'n ANWB, en ook daar is dan altijd

[0:22:18] proportionaliteit vereist. Dat blijft voor zo'n besluit ook het geval. En daarbij geldt

[0:22:31] ook dat in de messmarktbrief van 13 september is aangekondigd dat er een bijstelmechanisme

[0:22:36] zal zijn de komende tijd. En die delegatiegrondslag maakt het dan ook makkelijker, omdat bijstelling

[0:22:41] nodig is op zowel de sectorale plafonds als de afromingspercentages, om dat sneller te

[0:22:48] kunnen doen. De delegatiegrondslag zit in dit wetsvoorstel. Op dit moment kun je die

[0:22:56] percentages en die plafonds alleen aanpassen per wet. Dus dit wetsvoorstel moet in werking

[0:23:01] getreden zijn voordat je per ANVB weer iets kunt aanpassen. Nu zit die delegatiegrondslag

[0:23:07] niet in de wet. En de systematiek zoals we hem hebben gekozen is omdat je zou in theorie

[0:23:13] die ook wat langer kunnen wachten om te kijken of we nog wat meer inzicht hebben in de verloop

[0:23:18] van de LBV en LBV plus. Maar dan kom je in de knel omdat je wel die plafonds per 1 januari

[0:23:24] 25, de nationale plafonds, moet hebben aangepast. Dus als je dat te lang laat wachten, dan gaat

[0:23:29] dat niet meer. We vragen nu al vrij veel voor een spoedige wetsbehandeling. Dus dan zou

[0:23:33] je in de knel komen. Dit is een manier om dat te ondervangen door die delegatiegrondslag.

[0:23:44] Naar de Raad van State heeft advies uitgebracht op 14 augustus, maar dat was het wetsvoorstel

[0:23:50] zoals het voor de zomer is vastgesteld.

[0:23:53] Of is het toegestuurd naar de Raad van State, moet ik zeggen.

[0:23:57] Daar zaten twee vragen in, of twee adviezen om Dragan te motiveren.

[0:24:04] Of de voorgestelde afruimingsmaatregelen toereikend zijn om die vermindering van de

[0:24:10] excretie te hebben om onder die plafonds van 25 te komen en hoe het zit met het afwarmingsspeciëntage

[0:24:18] bij varkens en pluimvegenrechten, gelet op de verschillende reductieopgaven en de verschillende

[0:24:23] reducties die in de verschillende sectoren plaatsvinden. Dat was het advies op het wetsvoorstel

[0:24:28] dat het voor het vorige kabinet is naar de Raad van State gestuurd. En daar zat een andere

[0:24:35] verdeling van de sectorplafonds in, namelijk een evenredige verdeling. Dus 10% van de nationale

[0:24:42] plafonds en ook 10% van alle sectorplafondsvermindering. En eenzelfde afromingsprecentage van 30% voor

[0:24:50] alle sectoren. Dus bij zowel varkenspluimvee als melkvee, daar zat in dat voorstel een

[0:24:55] afroming van 30%. Daar was, omdat er toen nog weinig over bekend was, nog geen rekening

[0:25:02] gehouden met het potentieel effect van de deelname van de LBV plus, die ik eerder heb uitgelegd.

[0:25:11] En op basis van die gegevens en het advies van de Raad van State heeft dit kabinet besloten

[0:25:16] om het wetsvoorstel op een aantal punten aan te passen en die zijn hier nog een keer genoemd.

[0:25:22] De effect van de LBV plus is dus meegewogen en de resterende reductieopgave is, zoals

[0:25:32] een andere verdeling dan in het oorspronkelijke wetsvoorstel. En de afromingspercentages zijn

[0:25:38] verschillend. Daarmee is ook opvolging gegeven aan het advies van de Raad van State. Jonge

[0:25:50] landbouwers is een categorie die speciale aandacht heeft. En die afroming niet afromen

[0:26:00] bij familieverband is iets waar jonge landbouwers vaak, als het gaat om tot en met de derde graad,

[0:26:05] overnemen van familie, dus zijn uitgezonderd. Dus dat is voor hun vaak een uitzonderingsgrond

[0:26:13] waarvan gebruik kan worden gemaakt. En in de brief van 13 september, geloof ik, is ook

[0:26:21] opgenomen in de memorie van toelichting. In ieder geval, er is ook aangegeven dat de gevolgen

[0:26:26] van afroming voor de financieringslast voor jonge landbouwers worden gemonitord.

[0:26:30] Ik ben dus even, hou me even de goede, volgens mij memorie van toelichting, hè?

[0:26:35] Ja.

[0:26:35] Staat het in opgenomen dat er ook een monitoringsmechanisme wordt om te kijken of dat goed gaat.

[0:26:45] Nog even heel kort een samenvatting.

[0:26:46] Dit hebben we, denk ik, al uitgebreid besproken.

[0:26:50] Het gaat om die voorwaarden, de derogatiebeschikking, het gaat om de mestproductie.

[0:26:55] We zijn gehouden om die te implementeren en we moeten maatregelen treffen om te voorkomen

[0:27:00] dat die plafonds worden overschreden.

[0:27:05] Hij staat nog een keer op de samenvatting, maar ik denk dat we gelet op de tijd de samenvatting

[0:27:14] even kunnen debatten.

[0:27:16] En als laatste, de vraag die de Raad van State opwerpt is of de voorgestelde maatregelen,

[0:27:21] gecombineerd met andere maatregelen toereikend zijn om onder die plafonds te komen. Dat hangt

[0:27:27] onder andere af van de deelname LBW en LBW+. De opbrengst, dat hebben we tussen aanhalingstekens

[0:27:33] gezet. Het is een technische briefing, maar we realiseren ons ook dat deze opbrengst gaat

[0:27:41] om iets wat bedrijven raakt. We hadden geen beter woord van de afroaming. En andere maatregelen

[0:27:49] zoals het voerspoor. Dat zijn wat variabelen die nog niet zeker zijn. Dat weten we definitief

[0:27:56] in de zomer van 2026. Het CBS publiceert in de zomer de cijfers van de definitieve productiecijfers.

[0:28:05] En dan zullen we ook zien of er mogelijk nog aanvullende maatregelen nodig zijn.

[0:28:13] Meneer Wolf, dank u wel. Ik denk dat u een uitgebreide technische briefing heeft verschafd

[0:28:20] aan de leden van deze commissie. Ik denk ook wel dat er vragen zijn bij de commissieleden.

[0:28:28] Ik wil nog even opmerken dat dat vooral technische vragen zouden moeten zijn en geen politieke.

[0:28:32] Dat kunt u volgende week maandag 7 oktober doen tijdens het wetgevingsoverleg. Dus mag

[0:28:37] ik meneer Peerik verzoeken.

[0:28:40] Zeker, dank voorzitter. En ook dank voor het heldere betoog. Het is buitengewoon ingewikkelde

[0:28:45] dus ik vind eigenlijk dat het wel heel goed uitgelegd is allemaal.

[0:28:50] Maar goed, er resteren toch natuurlijk een heleboel vragen nog.

[0:28:54] En één vraag, dat is eigenlijk alleen maar even om te checken

[0:28:57] die kan beantwoord worden met ja of nee.

[0:28:59] Als het gaat om erfopvolging, dan is het dus ongeacht

[0:29:02] welke bedrijfsvorm een rol speelt, dat afroming niet aan de orde is.

[0:29:09] Dus dat is voor alle bedrijfsvormen.

[0:29:11] Alle ondernemingsvormen, die doen daarin mee.

[0:29:13] Zo heb ik het in ieder geval begrepen.

[0:29:14] en als dat klopt, dan hebben we dat in ieder geval afgetikt. Dan gaat mijn vraag vooral

[0:29:18] over de delegatiegrondslag. Dat is eigenlijk ook een flexibilisering in de wetgevingen,

[0:29:24] dat je die sectorplafonds wat gemakkelijker en wat sneller kan aanpassen. Dan is mijn

[0:29:31] vraag van, stel dit wetsvoorstel wordt aangenomen, wat is dan de snelst mogelijke manier, de

[0:29:39] snelst mogelijke moment, na evaluatie, na beoordeling, om een aanpassing te doen op

[0:29:44] sectorplafons.

[0:29:51] De doorlooptijd van de algemene maatregelen, het is dan met een algemene maatregel van

[0:29:54] bestuur.

[0:29:57] En daar is wel een advies van de Raad van State voor nodig, een besluit van de ministerraad.

[0:30:03] En dan kunnen die sectorplafons aangepast worden.

[0:30:06] Nadat het wetsvoorstel in werking is getreden, dat moet er eerst wel zijn, anders is er geen...

[0:30:14] Ik overzie niet precies hoe lang die procedures lopen, dus dat wil ik graag even ook in maanden

[0:30:19] uitgedrukt hebben, nadat het wetsvoorstel in werking is getreden, zeg maar.

[0:30:27] Dat is natuurlijk afhankelijk van een aantal variabelen, hoe lang het duurt, het moet opgesteld

[0:30:32] worden, daar is meer of minder snel kan dat, de Raad van State hebben wij wat minder invloed

[0:30:38] op. Dus dat is wat moeilijker om aan te geven. Dus daar kunnen wel enkele weken tot maanden

[0:30:48] overheen gaan. Maar dat is ook afhankelijk van hoe snel aan alle kanten het lukt om het

[0:30:57] snel te doen.

[0:30:59] Dank u wel. Meneer Holman.

[0:31:03] Ook dank voor de presentatie. U constateert ook dat het moeilijke materie is. Het feit

[0:31:08] dat wij veel telefoontjes en berichtjes krijgen, maakt dat het heel erg leeft. Over voorrang

[0:31:17] stellen we voor dat het niet zo moeilijk is, maar we waren ook bezig met een amendement

[0:31:22] om de kippensector iets tegemoet te komen, maar dan krijg ik van bureau-wetgeving al

[0:31:27] van ja, dat is nog maar een klein voorstelletje. En dan moet je wel een dragende motivatie

[0:31:32] hebben, je moet proportionaliteiten aantonen. Er liggen nu ook gedachten, dan krijgen we

[0:31:36] voorstellen van, met name de kippen en de varkens, die willen liefst een stukje terugdraaien

[0:31:41] naar wat het was. Als je dat gaat doen, als je dat rechtvaardig vindt, politiek van overtuigd

[0:31:46] bent, hoe zit het dan met oogpunt vanuit wetgeving? Krijg je daar moeilijkheden met om dan een

[0:31:53] droogdragende motivatie te krijgen, om proportionaliteit aan te tonen? En lopen we dan gevaar waar wij

[0:31:58] willen dat je heel snel per 1 januari de wet in laat treden dat dat vertraagd wordt of dat

[0:32:03] dat de juridische herhaalbaarheid of kwetsbaarheid groter of kleiner wordt?

[0:32:08] DIEDERIK JEKELER Er zit in alle eerlijkheid wel... Ik probeer even

[0:32:16] de vraag goed te begrijpen. Het is ook afhankelijk van de variabelen die u aangeeft hoe die ingevuld

[0:32:26] worden, denk ik. En daar zit ook een deels een politieke keuze in. Dus we proberen hem

[0:32:34] Ik probeer even de technische kant daarvan te destilleren, zodat we er een antwoord op kunnen geven.

[0:32:39] Want ik vind het flauw om te zeggen, dus ik probeer even te zoeken hoe we er toch een technisch antwoord op kunnen geven.

[0:32:43] Voorzitter, mag ik dan eenvoudig stellen?

[0:32:45] Hoe groot is het risico als wij een substantiële verandering in het voorstel doen dat we juridische problemen krijgen?

[0:32:51] Dat is een duidelijke technische vraag.

[0:32:56] Wie mag ik het woord geven?

[0:33:00] Wat mijn collega ook al aangaf is natuurlijk dat we in het wetsvoorstel

[0:33:03] hebben we de sectorplafonds naar RATO van de productie verdeeld en op het moment dat je

[0:33:11] een plafond zegt van nou, die doen we een stukje hoger, want dat vinden we beter, dan is het

[0:33:17] wel voor de onderbouwing natuurlijk wel nodig dat ook gezegd wordt wat dat dan betekent

[0:33:21] voor de andere sectorplafonds en voor het afromen, anders krijg je nooit een goede motivering

[0:33:26] van het wetsvoorstel.

[0:33:29] Of je zegt van nou, we kiezen voor een andere systematiek, dat kan natuurlijk ook, maar

[0:33:33] dan moet je het ook langs die lijn wel weer uitwerken, hoe je het dan voor je ziet.

[0:33:38] Nog een vervolgvraag van meneer Halman.

[0:33:40] En dan kun je, waar jullie nu aangeven dat wij voldaan hebben aan het advies van de Raad

[0:33:45] van State, kun je dan de conclusie bij wijze van spreken trekken dat het advies van de Raad

[0:33:49] van State niet goed opgevolgd zou kunnen zijn?

[0:33:53] Ja, dat ligt dan een beetje ook aan welke systematiek er dan wordt gekozen.

[0:33:58] Dus als je vasthoudt aan de systematiek, maar je gaat daar binnen iets veranderen, dan wordt

[0:34:02] het een beetje gek.

[0:34:03] En als je een heel andere systematiek kiest, die is misschien ook op een andere manier

[0:34:07] te motiveren.

[0:34:10] Dat ligt er echt wel aan hoe dat dan wordt ingevuld.

[0:34:14] Dank u wel.

[0:34:15] Mevrouw Nijhoff.

[0:34:18] U zei dat de fosfatie op de 10 procent blijft zitten.

[0:34:25] In die systematiek waar je binnen die bandbreedte kunt schuiven, dat was van 10 tot 30 procent.

[0:34:30] Maar als ik het goed heb, is nu de 10%-afroaming alleen bij melkvee en is dat toch bij kip en

[0:34:35] varkens niet?

[0:34:36] Blijven die dan ook op die 10% zitten of gaan die weer naar nul?

[0:34:41] Bij de delegatiebepaling is het dus voor gekozen dat per ANVB de varkens en de pluimvee kunnen

[0:34:47] vastgesteld worden tussen de nul en 30%, dus kan ook naar nul.

[0:34:51] En dat het per ANVB voor de fosfaatrechten, dus voor de melkvee, het alleen maar mogelijk

[0:34:56] is om tussen tien en dertig per ANWB te wijzigen, omdat de goedkeuringsbeschikking van specifiek

[0:35:03] het fosfaatrechtenstelsel die systematiek met die fosfaatbank kent en ook een verplichting

[0:35:07] heeft om altijd tien procent af te romen. Dus je kunt tussen wat het nu is of dertig

[0:35:12] kan dan flexibel worden.

[0:35:15] Dank u wel. Meneer Van Klampen.

[0:35:18] Dank u wel en ook dank voor de presentatie. Mijn vraag gaat eigenlijk over de vergelijking

[0:35:22] tussen het huidige voorstel van de minister en het vorige voorstel van de vorige minister.

[0:35:27] En daar zien we een verschil op het gebied van de percentages in afroming.

[0:35:30] Dat is duidelijk, want dat is conform met het advies van de Raad van State.

[0:35:34] Maar als het gaat om de excretieplafons, zien we wel duidelijk een verschuiving.

[0:35:39] En mijn vraag zou zijn, wat is daar de inhoudelijke reden achter?

[0:35:44] U heeft daarbij stilgestaan. Misschien kunt u daar nog iets meer woorden aan weiden.

[0:35:48] Of zit daar ook een vooral politieke overweging achter?

[0:35:56] We kunnen vanuit de technische kant aangeven hoe de verdeling vorige keer is gedaan en

[0:36:03] hoe die nu is gedaan.

[0:36:04] Vorige keer was het we moeten nationaal met die circa 10 procent terug en ieder sectorplafond

[0:36:14] wordt ook met die 10 procent gekort en er wordt geen rekening gehouden met de LBV, LBW

[0:36:20] Plus of andere zaken.

[0:36:22] En in dit vetsvoorstel is een andere verdelingssystematiek of rekensystematiek gekozen.

[0:36:28] Zoals ik net uitlegde, dat we eerst de reductie van de LBV, LBV plus, zowel van het nationale

[0:36:33] plafond als bij de sectoren, reken je dat allemaal mee, dan blijft er nog een reductieopgave

[0:36:38] over.

[0:36:38] En die verdeel je vervolgens over de sectoren, nadat er al rekening is gehouden met hoeveel

[0:36:44] er door de LBV, LBV plus in de sectoren aan misproductie is gedaald.

[0:36:49] Dus het is een andere invalshoek, een andere onderbouwing en een andere rekenmethode.

[0:36:56] Over het waarom daarvan denk ik dat ik u dan zal verwijzen naar de minister aanstaande

[0:37:02] maandag.

[0:37:05] Korte vraag.

[0:37:06] Helder.

[0:37:07] Dus daarmee creëert het kabinet dus eigenlijk een soort nieuw nulpunt na aftrek van de opbrengst

[0:37:12] van de LBV en verdisconteert dan de restopgave.

[0:37:20] Dan zou ook mijn vraag zijn, nemen we daarmee niet al een klein beetje een voorschot op

[0:37:25] de toekomst?

[0:37:26] En is daarmee de onzekerheid voor de effectiviteit niet groter dan het voorstel van het vorige

[0:37:33] kabinet?

[0:37:37] Het woord voorschot op de toekomst vind ik een beetje lastig, want we kijken naar het

[0:37:42] gaat om 2025, daarna deze reductieopgave is in 2025 en op deze manier wordt er rekening

[0:37:50] gehouden met de verwachte reductie door de LVW Plus ook de komende tijd. Dus of dat een

[0:37:57] heel groot verschil maakt, durf ik niet te zeggen.

[0:38:02] Dank u wel. Mevrouw Borrement.

[0:38:04] Ik zou daar wel even op doel willen gaan, want het is een hele onzekere factor natuurlijk

[0:38:09] die deelname aan die regelingen. En er wordt uitgegaan van 65 procent. En ik vroeg me af

[0:38:15] waar is die 65% op gebaseerd? Is dat een percentage wat ervaring is uit voorgaande regelingen?

[0:38:22] Waren die ook 65% of waren die hoger? Bijvoorbeeld die geurhinderregeling.

[0:38:29] Het is een inschatting en die is onder andere gebaseerd op eerdere regelingen. Daardoor is

[0:38:36] ook rekening meegehouden dat bepaalde van die eerdere regelingen wel een hele andere systematiek

[0:38:42] hadden en ook wel een lagere compensatie dan deze regeling, dus dat allemaal bij elkaar

[0:38:51] opgeteld is deze inschatting, zoals het ook in de beantwoording staat, een voorzichtige

[0:38:58] inschatting van 65% gemaakt.

[0:39:02] Dus het is niet zo dat bij eerdere regelingen 65% meedeed, maar omdat het een hogere vergoeding

[0:39:10] is worden gerekend met 65%? Ja, dat staat ook in de beantwoord uit

[0:39:18] mijn hoofd, 74, van de GroenLinks-BVDA-fractie in de Z. Die is gestuurd gisteren. Er staat

[0:39:24] ook nog een keertje dat 65% is onder andere gebaseerd op de subsidieregeling sanering

[0:39:29] varkenshouderijen, waar toen 55% heeft meegedaan. Maar daar was de vergoeding echt een hele andere,

[0:39:36] daar werd heel anders vergoed. En er is ook voor gekozen om dat een voorzichtige inschatting

[0:39:43] te laten zijn, om niet het potentiële effect te hoog in te rekenen.

[0:39:47] Mevrouw Vedder. Ik vlieg de sectorplafonds even van een iets

[0:39:56] andere hoek aan, want een wijziging in een sectorplafond is natuurlijk ingrijpend voor

[0:40:01] de sector die het betreft. En ik zag bij de delegatiegrondslag voor de afroaming, daar

[0:40:07] is een soort bandbreedte ingesteld. Maar een dergelijke bandbreedte bij die sectorplafonds

[0:40:15] heb ik niet gezien, terwijl die qua impact misschien wel ingrijpender is dan een wijziging

[0:40:19] in afroemingspercentage. Is er nagedacht over een bandbreedte? Of zou het dus in theorie

[0:40:27] ook zo kunnen dat er in één besluit wordt besloten dat een bepaald sectorplafond naar

[0:40:36] Er zijn twee dingen bij te zeggen.

[0:40:39] Eén, de sectorplafonds moeten optellen tot het nationale plafond.

[0:40:43] Dat blijft altijd in de wet, dus daar zit wel een bepaalde werking in.

[0:40:54] In de techniek kan het, om ook een bandbreedte daarin op te nemen.

[0:41:00] Dat kan ook bij de afruimingspercentage, je zou een maximum met een minimum erop kunnen

[0:41:07] zetten.

[0:41:10] Als dat uw vraag is, dan kan dat.

[0:41:13] Over de wenselijkheid en waarover wel of niet allemaal is nagedacht, vind ik iets meer aan

[0:41:17] de minister om te beantwoorden maandag.

[0:41:20] Maar technisch gezien is dat een mogelijkheid, denk ik.

[0:41:28] Als het er nu staat, dan klopt het toch dat in theorie je een sectorplafond terug zou

[0:41:35] kunnen brengen naar nul en die ruimte gaat dan bij een ander plafond, zodat het optelt

[0:41:40] tot het nationale plafond. Als ik goed de vraag van de heer Pierik heb begrepen, zou zo'n

[0:41:45] traject in een paar maanden kunnen plaatsvinden?

[0:41:50] Het traject kan in een paar maanden worden. Het is per ANVB. De nationale plafonds moeten

[0:41:55] dus wel optellen. En ook bij een ANVB die naar de Raad van State moet, moet altijd gemotiveerd

[0:42:03] en daar wordt ook de proportionaliteit door de Raad van State geadviseerd in zo'n ANVB.

[0:42:12] Dus daar wordt wel naar gekeken. Het moet ook proportioneel zijn. Dus de vraag of iets

[0:42:17] Het ligt een beetje aan de hypothetische situatie waar je dan bent, dat weet ik dan niet.

[0:42:24] Maar de elementen van proportionaliteit zitten ook wel in een ANVB.

[0:42:33] Dank u wel, mevrouw Pat.

[0:42:37] Ik was een beetje in de war, want in de presentatie stond op een gegeven moment dat de ANVB,

[0:42:43] zeg maar, het percentage dat daarin vast wordt gelegd, dat die aanpassingen daarvan twee kanten

[0:42:48] uitwerken.

[0:42:49] Dus zowel verhoging als verlaging, zag ik staan.

[0:42:52] Nou had ik, sorry, ik heb hem alleen eventjes als een stukje wat we mooi van de Griffie hebben

[0:42:59] gekregen.

[0:43:00] En daar stond in, hierbij wordt wel in de wet vastgelegd dat de afropingspercentages

[0:43:05] niet hoger kunnen zijn dan 30 procent.

[0:43:08] Voor een wijziging hiervan is een wetswijziging nodig.

[0:43:11] en dan gaat het vervolgens over die ANVB. Dus ik ben nu een beetje in de war, want als

[0:43:16] ik dit lees, dan klinkt het voor mij of dat het maximum 30% is en dat alles dus daaronder

[0:43:20] wel gewijzigd kan worden, maar dat we dus niet verder naar boven kunnen gaan dan dat.

[0:43:25] En dat klopt, zie ik.

[0:43:26] Ja, dat klopt. Dus in de bandbreedte voor de afroming kan dus de bandbreedte voor varkens

[0:43:31] en pluimvee tussen 0 en 30 per ANVB het percentage worden vastgesteld. En voor fosfaatrechten

[0:43:36] tussen de tien en de dertig procent afroming. En als er meer dan dertig procent afroming

[0:43:45] vanuit de minister gewend zou zijn, dan is daar een wetswijziging voor nodig.

[0:43:48] JOURNALISTE Ja, ja. En dan zou mijn vervolgvraag zijn,

[0:43:52] als we nu inderdaad in de situatie die volgens mij hier ook al een beetje geschet wordt,

[0:43:55] stel nou dat die LVB en die LVB plus toch een beetje tegenvallen, dan heb je dus weer een

[0:44:01] wetwijziging nodig om iets te gaan doen aan die percentages?

[0:44:09] De percentages voor varkens en pluimvee die in het wetsvoorstel nu op lager dan 30% staan.

[0:44:18] Je kunt dus tot nu tussen 0 en 30% gaan vaststellen.

[0:44:21] Dan kun je dus alleen de varkens en de pluimvee bijstellen, maar voor melkvee heb je dus een

[0:44:27] wetswijziging nodig, begrijp ik nu.

[0:44:30] Voor alle drie geldt meer dan 30% is een wetswijziging nodig. Dat is de systematiek, ja.

[0:44:37] Dank u wel. We hebben nog tijd voor een volgend rondje. Heeft u nog vragen, meneer Peers?

[0:44:45] Ik heb nog een vraag over die leasemarkt. Dat is best wel een hele ingewikkelde markt.

[0:44:50] Ik hoorde de heer Wolf vertellen dat als er vaker geleased wordt, dus als een pluimveehouder

[0:44:58] er opnieuw een leasecontract voor pluimveerecht bij eenzelfde boer weghaalt, dat hij dan niet

[0:45:06] twee keer hoeft af te romen. Ik zou graag iets meer willen weten, want volgens mij is

[0:45:13] dat ook een markt waar pluimveehouders van veel meer andere boeren leasen. Dat zijn geen

[0:45:21] een-op-een-relaties, dat zijn een-op-meerdere-relaties, een-op-tien-relaties wel af en toe. Hoe werkt

[0:45:27] Als er dan meerdere partijen betrokken zijn bij zulke leasecontracten, wat betekent dat

[0:45:33] dan voor het afromen?

[0:45:37] Er is altijd bekend, of een pluimvee- of varkenshouder alle rechten leased bij collega A of de helft

[0:45:48] bij collega A of de helft bij collega B, is altijd bekend hoeveel bij wie.

[0:45:54] De hoeveelheid die hij bij A least, kan hij dus het jaar daarna weer leasen en dan wordt

[0:46:00] het daarna niet meer afgeroomd en de hoeveelheid bij B ook, die wat daar 1 op 1 is geleasd.

[0:46:04] Maar verder is er geen rekening gehouden met nog andere constructies, omdat het dus echt

[0:46:11] tussen die twee landbouwers gaat.

[0:46:17] Meneer Holman?

[0:46:23] Dank u wel, voorzitter.

[0:46:25] Ik had een vraag.

[0:46:27] U mag hem even parkeren, dat hij zo weer aan de beurt komt.

[0:46:30] Mevrouw Nijhoff?

[0:46:31] Ik heb hem alweer.

[0:46:33] Dank u, voorzitter.

[0:46:34] Nu moet je even wachten.

[0:46:35] Eerst mevrouw Nijhoff.

[0:46:39] De varkens en de kippen die gaan naar beneden in het plafond, maar dat is eigenlijk ook al de vrije ruimte die er zit.

[0:46:50] En dan nog die... Hoe is het daartoe gekomen? Ik zit gewoon even te kijken wat dan ook het

[0:46:58] effect zou zijn met die afroming en waarom daar in die sectoren, die er al een eindje

[0:47:03] onder zitten, voor die afroming is gekozen. Dat we vanuit de sector krijgen van onrechtvaardig

[0:47:12] en hoe snel kunnen we naar nul? Dat volgt uit de keuze van de verdeling van de plafonds.

[0:47:17] inderdaad. De afroming is vervolgens het instrument om eronder te komen. Dat volgt uit de systematiek

[0:47:22] die is gekozen in dit wetsvoorstel om die naar RATO de verdeling te doen na aftrek van

[0:47:28] de verwachte opbrengst van de LBV, LBV plus qua rechten en qua minder productie. En de

[0:47:38] ratio daarachter of de motivering daarachter, daar moet ik naar het debat van maandag verwijzen.

[0:47:44] Daar kan de minister het beste het antwoord op geven.

[0:47:49] Dank u wel. Terug naar meneer Holland.

[0:47:52] Dank u wel.

[0:47:53] In het oude voorstel zou de melkveehouderij...

[0:47:58] een hele forse overschrijding krijgen van fosfaat...

[0:48:01] en dan was bijna een generieke korting onvermijdelijk.

[0:48:03] Het is nu evenredig ongeveer verdeeld, de nieuwe opgave.

[0:48:08] Fosfaat is volgens mij nog de kritische factor om het plafond te halen.

[0:48:12] Hoe schat u in dat de drie afzonderlijke sectoren erin slagen om het plafond volgend jaar te

[0:48:20] realiseren?

[0:48:22] De melkveehouderij zal nog steeds het moeilijkste zijn, want die hebben iets van 5,5 procent.

[0:48:27] Stel je voor als die volgend jaar maar 2,5 procent halen en die zitten dan nog 3 procent

[0:48:32] boven het plafond.

[0:48:33] Wat dan?

[0:48:36] Ik heb nog even de tabel op het scherm gezet waar de verschillende reductieopgaven staan.

[0:48:46] Het is inderdaad fosfaat naar verwachting in de knellende factor als het gaat om de mestproductieplafonds.

[0:48:53] Daar staat dan ook met deze verdeling de reductieopgave en ook het verwachte effect van de reductieafroaming

[0:48:59] in een jaar.

[0:49:00] En op basis daarvan zijn ook de presentaties voor varkens en pluimvee vastgesteld.

[0:49:08] En dan ziet u ook dat er inderdaad nog een kleine opgave overblijft voor de melkveehouderij.

[0:49:14] Nou, daar zijn een aantal onbekende factoren nog, het voerspoor, et cetera, wat daar gaat

[0:49:19] gebeuren.

[0:49:21] En dat is inderdaad de reductieopgave zoals die er nog is.

[0:49:26] U vroeg ook wat er gebeurt als we het niet onderkomen.

[0:49:34] Die vraag is ook gesteld schriftelijk.

[0:49:36] Daar zit ook een vrij precieze uitleg van hoe dat verder zou verlopen.

[0:49:44] Dus misschien in het kader van de tijd, als ik daarna mag verwijzen, is dat het meest

[0:49:49] precies ook.

[0:49:50] Prima. Ik ben alle vijftig bladzetten nog niet doorgenomen. Ik ben op de helft.

[0:49:57] U heeft nog even de tijd. Meneer Verkampen.

[0:50:00] Dank. Ik heb een vraag over het oorspronkelijke advies van de Raad van State.

[0:50:04] Dat zag eigenlijk toe op het vorige voorstel van het vorige kabinet.

[0:50:09] Het gaat om afromingspercentages van 30 procent, 30 procent, 30 procent.

[0:50:20] Daarvan zei de Raad van State, je kunt je afvragen of die gelijke verdeling van afroming,

[0:50:24] of dat proportioneel is, moet beter worden onderbouwd, et cetera.

[0:50:28] Daar is de minister aan tegemoet gekomen in deze nieuwe afroming.

[0:50:32] Maar als dat de kritiek van de Raad van State was op afroming, zou dat dan niet ook de kritiek

[0:50:36] van de Raad van State kunnen zijn op de andere verdeling van de verlaging van de excretieplafonds.

[0:50:42] Kortom, wat zou de Raad van State zeggen van de grotere opgave die nu is komen te liggen

[0:50:47] bij Pluimvee en Varkens ten opzichte van het vorige voorstel van de minister?

[0:50:52] En is het overwogen om daar ook advies op te vragen bij de Raad van State?

[0:51:00] Het is voor ons denk ik wat lastig om in te schatten wat de Raad van State ergens van

[0:51:03] zou zeggen.

[0:51:04] Dat vind ik een moeilijke vraag om een antwoord op te geven.

[0:51:10] En de keuze om ze wel of niet nog een keer aan de Raad van State voor te leggen...

[0:51:14] dat is ook wel een keuze, dus die zou ik ook toch willen vragen.

[0:51:19] Het is voor ons wat lastig om een antwoord op te geven, denk ik.

[0:51:24] Behalve een juridisch-technisch antwoord, misschien.

[0:51:29] Kijk, als je het wetsvoorstel zo ingrijpend wijzigt...

[0:51:35] op een manier die losstaat van het advies dat de Raad van State heeft gegeven, dus een andere

[0:51:39] wijziging toevoegt, dan moet je terug. Maar op het moment dat je het wetsvoorstel wijzigt

[0:51:46] om gehoor te geven aan het advies van de Raad van State, dan hoef je niet terug.

[0:51:55] Dat snap ik op proces. Alleen mijn vraag zou zijn als de redenatie bij de afroming van

[0:51:59] de Raad van State was, evenredige bijdragen zo gelijkwaardig bij drie sectoren als gaat

[0:52:06] om afroming. Kun je je afvragen hoe proportioneel dat is? Dus daar komt de minister in tegemoet.

[0:52:12] Melkvee meer dan varkens- en pluimvee. Maar kun je dan diezelfde redenatie niet ook loslaten

[0:52:18] op de verlaging van de excretieplafonds sectoraal? Want dan zou je eigenlijk kunnen zeggen, stel

[0:52:23] je nou eens voor dat je het nieuwe voorstel waarin varkens en kippen meer moeten doen

[0:52:29] ook zou voorleggen aan de Raad van State. Dan zou de Raad van State toch eigenlijk daar

[0:52:33] diezelfde reflectie op kunnen geven en zeggen dat ook daar de bijdrage van melkvee groter

[0:52:38] moet zijn.

[0:52:40] Dat is een juridische vraag in de geest van het advies van de Raad van State op het vorige

[0:52:44] voorstel.

[0:52:48] De Raad van State heeft het over zowel het afgangspresentatie als de verschillende reductieopgaven.

[0:52:53] Die reductieopgaven komen door de verdeling van de plafonds.

[0:52:56] Daar ligt die link al wel, om daar iets aan te kunnen doen.

[0:53:07] Het is natuurlijk altijd de weging of dat dan voldoende is of niet.

[0:53:14] Dat is ook een politiek.

[0:53:17] Mevrouw Bromet.

[0:53:21] Voorzitter, ik worstel met die aannames eigenlijk. Je weet helemaal niet zeker of je het gaat

[0:53:29] halen en we hebben de motie Grimwis CS waarin gestreefd wordt om een generieke korting te

[0:53:35] voorkomen, maar mocht het onverhoopt nodig zijn om die generieke korting toe te passen,

[0:53:40] is de wet er dan voor per ANVB die generieke korting op te leggen?

[0:53:58] Dat artikel is op zich niet gewijzigd in de meststoffenwet en een generieke korting wordt

[0:54:03] bij ANVB opgelegd.

[0:54:07] Dat staat al in de wet en dat blijft zo en kan ingezet worden op het enige moment dat

[0:54:11] nodig is.

[0:54:16] Ik wil graag nog even voortborduren op de vragen die de heer Pierik net stelde over het verliezen.

[0:54:21] En dan specifiek in de pluimveesector, want ik schrok eigenlijk wel een beetje van het

[0:54:24] antwoord.

[0:54:27] Een substantieel deel van de pluimveehouders heeft echt te weinig of zelfs helemaal geen

[0:54:32] pluimveerechten.

[0:54:33] En het is volstrekt normaal in die sector dat ze in een jaar van honderden andere pluimveehouders

[0:54:39] rechten leasen en dat het dit jaar daarop een andere groep is van honderden pluimveehouders.

[0:54:45] En daar zit een intermediair tussen, dus ze weten zelf ook helemaal niet van wie ze leasen.

[0:54:49] maar dat is een heel complex spinnenweb. En hoe gaan we dan in hemelsnaam die methodiek

[0:54:55] daarop loslaten? Ik heb waardering voor het feit om leasers te ontzien, maar ik denk dat

[0:55:04] dit niet gaat werken.

[0:55:15] Even qua systematiek kijken. De transactie vindt plaats tussen twee landbouwers. Dus

[0:55:21] Dus als je ook iets wil met een eenmalige uitzondering, dan zal dat ook iets moeten

[0:55:30] zijn tussen twee landbouwers, anders is het ook niet te controleren, het is ook niet uit

[0:55:35] te voeren en dan is de uitzondering gewoon heel slecht uitvoerbaar.

[0:55:46] Dus ook vanuit de overheid, want de melding vindt gewoon plaats tussen A en B.

[0:55:52] De landbouwer A draagt over aan B en dat er een intermediair tussen zit die dat begeleidt,

[0:55:59] dat klopt.

[0:56:00] Ik snap ook dat dat een uitdaging is en daar heb ik echt begrip voor dat dat ook een uitdaging

[0:56:05] is om daar naar te kijken en om dat te organiseren in de sector, maar je ontkomt er eigenlijk

[0:56:13] niet aan om de uitzondering tussen twee landbouwers alleen toe te passen.

[0:56:24] Maar kan de overheid dat dan aan om elk jaar voor een pluimveehouder die afhankelijk is

[0:56:29] van honderden anderen dat te bepalen hoe dat per landbouwer dan zit met die afromingen

[0:56:36] en hoe dat zich verhoudt met de situatie van het jaar daarna?

[0:56:42] Dat je het tussen twee landbouwers laat lopen. Je registreert een transactie. Bij de ene

[0:56:50] wordt het afgeschreven, bij de andere wordt het bijgeschreven. Dat wordt gewoon geregistreerd.

[0:56:56] Dus dat is technisch eenvoudiger om dat bij te houden. Dat wordt al heel anders op het

[0:57:03] moment dat je het tussen allerlei verschillende landbouwers laat lopen. Als je heel veel transacties

[0:57:16] dan is dat lastiger om bij te halen. Als je stelt dat een landbouwer A, die rechten wil

[0:57:27] verliezen, dat hij dat met heel veel verschillende afnemers kan doen en overal de afroming maar

[0:57:35] één keer hoeft af te romen, dan is dat gewoon heel lastig om dat uit te voeren.

[0:57:44] Dat is wel de situatie op dit moment, dat dat op die manier verloopt.

[0:57:57] Het klopt dat het nu de situatie is dat er veel geleasd wordt tussen de verschillende

[0:58:04] partijen.

[0:58:07] Maar nu vindt er natuurlijk geen afroaming plaats, dus hoef je ook niet te bepalen dat

[0:58:13] dat je maar één keer hoeft af te romen. Dat is echt een andere situatie, want je moet

[0:58:20] straks automatisch gaan bepalen dat als je in 2025 een afroming hebt gehad, dat die dan

[0:58:27] in 2026 niet meer plaatsvindt.

[0:58:32] En misschien nog goed om toe te voegen dat als er gekozen wordt voor meerjarige leasing,

[0:58:38] dan wordt er ook één keer afgeroomd. Landbouwers hebben ook de keuze om voor meerdere jaren

[0:58:45] bij een lease voor twee of drie of vier jaar af te sluiten.

[0:58:55] Dank voor de verduidelijking. Het is nog niet helemaal duidelijk, denk ik. De laatste vraag

[0:58:59] van mevrouw Federer. Misschien heeft mevrouw Potok nog een vraag.

[0:59:03] Een hele korte vraag. Het nationale mestplafond, kunnen we er van uitgaan dat dat voor de voorzienbare

[0:59:15] toekomst blijft op het niveau van 2025? Het meest technische antwoord daarop is dat

[0:59:26] dat is na deze wetswijziging slechts per wet te wijzigen. Dus dat is een wetsprocedure

[0:59:35] om dat te wijzigen. Dus daar zal de regering en de Kamer het allereerste over eens moeten

[0:59:40] zijn. Als het verhoogd of verlaagd zou moeten worden, moet de allereerste wet aangepast worden

[0:59:45] nadat deze wet, zoals dat nu ook is. Dus in de techniek is een wetswijziging nodig. Als

[0:59:52] Als u vraag ziet op de vraag vanuit de Europese kant naar het mesproductieplafond, is dat wat

[1:00:01] moeilijker in te schatten.

[1:00:02] We hebben nu in ieder geval dit mesproductieplafond in de derogatiebeschikking staan.

[1:00:09] En volgens mij zit hier ook iets over in de schriftelijke beantwoordingen over hoe de geschiedenis

[1:00:15] en hoe die plafonds zich steeds ontwikkeld hebben.

[1:00:19] Dus dat geeft wel een beetje een beeld.

[1:00:22] Maar wij kunnen niet inschatten hoe dat de komende jaren zal gaan. Of er vanuit de Europese

[1:00:32] wet en regelgeving, of vanuit invulling van de niet-gaat-regelen, wat de toekomst van

[1:00:39] de nationale mestproductieplafond zal zijn. En zoals gezegd, het zal altijd via een wetswijziging

[1:00:44] moeten.

[1:00:46] Mijn vraag ging inderdaad over Europa, niet over wat de wedstrijd ging, want dat kon ik

[1:00:50] inderdaad wel inschatten.

[1:00:52] En ik verwacht ook niet van u dat u een kristalle bol hebt, maar als ik u zo hoor, dan zegt

[1:00:56] u nou, we hebben nu op dit moment in ieder geval geen indicaties dat dat verandert.

[1:01:00] Maar het is in het verleden door de tijd heen natuurlijk wel vaker zo geweest dat het...

[1:01:06] Deze derogatiebeschikking, het is de eerste en de plafond is überhaupt een keer gezegd

[1:01:10] het markt zoveel van 2002. En in deze derogatiebeschikking zijn de plafonds in twee stappen ook aangepast.

[1:01:21] Het moest Nederland dat implementeren natuurlijk nog, maar het is een aanpassing geweest.

[1:01:27] Dank u wel. Het is bijna tijd. Moeten we nog een kort rondje doen of zijn er nog prangende

[1:01:33] vragen? Er zijn nog drie mensen die een prangende vraag hebben. Mag ik het woord geven aan mevrouw

[1:01:38] Een hele korte vraag. Meneer Wolff zei met die korte lease eenmaal de komende vijf jaar

[1:01:45] niet. En daarna? Verval je dan in hetzelfde systematiek?

[1:01:52] Als we naar de cijfers kijken, de verwachting is dat het geldt voor vijf jaar. De verwachting

[1:02:02] is op basis van de huidige cijfers dat aan het einde van 2025 de pluimveestsector met deze

[1:02:08] afroaming eronder zal zitten. En dan is dus al eerder dan na die vijf jaar kan de afroaming

[1:02:15] ook gestopt worden. Dus dan is vijf jaar vrij... Nou, dat is de keuze voor die aantal jaren.

[1:02:24] Dank. Meneer Van Kampen. Stel nou dat inderdaad in de loop van 26 blijkt

[1:02:30] dat het pakket onvoldoende effectief is. Wat zou dan een volgende stap zijn of kunnen zijn

[1:02:36] in technische zin die het kabinet zou zetten om toegaande afspraken met de Europese Commissie

[1:02:40] te voldoen? Technisch gezien kunnen er allerlei maatregelen bedacht worden, dus dat is moeilijk

[1:02:57] moeilijk in te schatten. En de kabinet heeft ervoor gekozen om nu alles te doen om dan

[1:03:05] een generieke korting te voorkomen. Maar dat is uiteindelijk het sluitstuk.

[1:03:12] Nog iemand die een prangende vraag heeft? Mevrouw Bromet.

[1:03:14] Ik had het nog even over die 30 procent. Want er is voor gekozen om het niet hoger te doen

[1:03:19] dan 30 procent vanwege het afrechtseffect dat het op handel zou hebben. En ik vroeg me

[1:03:24] eigenlijk af waar dat vandaan komt. Het zijn vaak boeren die stoppen en die gaan toch niet

[1:03:29] door omdat er een hoger afroemingspercentage komt, lijkt mij. Hoe werkt zoiets?

[1:03:39] Of het altijd boeren zijn die stoppen, dat durf ik even niet zo te zeggen. Er hoeft ook

[1:03:45] handel plaats bij niet-stoppende boeren. En het is een inschatting. We weten dat bij

[1:03:54] twintig procent er nog handel plaatsvindt. Dat hebben we gezien toen het fosfaatrechtstelsel

[1:03:58] op twintig procent stond. En het is een inschatting gebaseerd op... Ik ben geen econoom, dus houdt

[1:04:05] u me te goede. Dan komen we in termen als prijs, elasticiteit, et cetera. Maar die vind

[1:04:08] ik als niet-econoom wat gevaarlijk om te diep in te gaan.

[1:04:12] Dank u wel. Meneer Peerik.

[1:04:17] Ik heb nog een laatste vraag over die nationale productieplafonds.

[1:04:23] Als we dit wetsvoorstel volgen, wat zijn dan na 2025 die productieplafonds?

[1:04:29] Is dat in principe gewoon het voortbeduur op de plafonds van 2025?

[1:04:34] Als we niks doen, hoe moet ik dat zien?

[1:04:38] Dit wetsvoorstel wijzigt de nationale plafonds vanaf 1 januari 2025.

[1:04:44] en dan zijn ze in de wet gewijzigd tot dit nationale plafond.

[1:04:49] Zoals het plafond uit 2002 ook heeft gegolden tot vorig jaar.

[1:04:54] Er zit geen einddatum aan het plafond.

[1:04:56] In de wet is het...

[1:04:57] Het begint vanaf 1 januari 25 als deze wet in werking treedt.

[1:05:01] En dan zijn dit vanaf nu de nationale plafonds in de systematiek van de Mijstofferwet.

[1:05:13] Er werden nog even wat verduidelijke opmerkingen onderin gewisseld.

[1:05:16] Maar dat is alleen maar mooi, hè.

[1:05:18] Als er nu echt geen prangende vragen meer zijn, dan wil ik de ambtenaren een hartelijk

[1:05:23] dank zeggen voor hun komst en voor hun duidelijke antwoorden en ook de mensen op de tribune

[1:05:29] ook dank voor uw komst en dan sluit ik deze vergadering en dan wens ik een iedere welthuis.