Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Procedurevergadering vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

[0:00:07] Welkom bij de procedurevergadering van de commissie-OCMW.

[0:00:13] We starten met agenda punt 1, de regeling van werkzaamheden.

[0:00:18] Er is een verzoek van het lid Rodekerk, maar zij is nog niet aanwezig, dus ik begin even

[0:00:23] met twee andere voorstellen op de agenda.

[0:00:26] Een planningsbrief van de bewindspersonen OC en W in verband met de interplanne strategische

[0:00:33] procedurevergadering.

[0:00:34] Het voorstel is — dat komt van de Griffie — om een planningsbrief op te vragen aan de minister

[0:00:39] te ontvangen uiterlijk eind december 2024.

[0:00:43] Akkoord. Al dus besloten.

[0:00:45] Dan het verzoek van 8 oktober 2024 tot de aanbieding van een petitie gelijke kansen voor alle studenten

[0:00:52] weg met de langstudeerboete.

[0:00:53] Die staat even hier op de regeling, omdat hij op het allerlaatst is binnengekomen.

[0:00:57] Maar zij willen al op 22 oktober komen, dus het voorstel is om die petitieaanbieding te organiseren.

[0:01:09] Akkoord? Aldus besloten.

[0:01:13] Dan laat ik het op verzoek van mevrouw Rodekerk maar even zitten.

[0:01:17] Agenda punt 2.

[0:01:18] De brievenlijst particulieren.

[0:01:19] Iemand opmerkingen over de brievenlijst particulieren?

[0:01:22] Nee. Aldus besloten.

[0:01:24] Dan agenda punt 3, de brievenlijst organisaties.

[0:01:28] Ook niemand daarover?

[0:01:30] Al dus besloten.

[0:01:33] Dan komen we bij agenda punt 4, de voorhang ontwerpbesluitwijziging mediabesluit 2008 in

[0:01:39] verband met de wijziging van het maximum aandeel televisiereclame en de verhoging van de maximum

[0:01:44] verenigingsreserve voor de landelijke publieke mediedienst.

[0:01:48] Het voorstel is dit voor kennisgeving aan te nemen.

[0:01:51] Mevrouw Van der Velden.

[0:01:54] Dank u wel, voorzitter.

[0:01:56] Wij zouden samen met BBB mevrouw Van Zanten daar graag een schriftelijk overleg over aan willen vragen.

[0:02:04] Ik ga even inventariseren, mevrouw Pijperlink.

[0:02:07] Ja, wij steunen dat.

[0:02:11] Ik zie iedereen knikken, dus dat gaan we inplannen.

[0:02:14] Dank u wel.

[0:02:17] Dan zijn we bij agenda punt 5, nazending, beslisnota, bij de Kamerbrief,

[0:02:22] voorhang, ontwerpbesluit, wijziging, mediabesluit 2008 in verband met de wijziging van het maximum

[0:02:27] aandeel, televisiereclame en de verhoging van de maximumverenigingsreserve voor de landelijke

[0:02:32] publieke mediadienst.

[0:02:33] Het voorstel is om dat desgewenst te betrekken bij de voorhangontwerpbesluit, wijziging,

[0:02:38] mediabesluit 2008 enzovoort.

[0:02:43] Iedereen akkoord?

[0:02:44] Al dus besloten.

[0:02:45] Mevrouw Rodekerk, wij hebben uw agendapunt gemist, maar ik zal hem bij de rondvraag weer

[0:02:50] eventjes oppakken.

[0:02:51] Agenda punt 6. Verlenging, subsidieregeling, indemniteit, bruiklenen 2016.

[0:02:59] Het voorstel is voor kennisgeving aannemen.

[0:03:01] Akkoord. Al is besloten.

[0:03:03] Agenda punt 7. Publicatiedocumenten na aanleiding van het WOO-verzoek protesten

[0:03:08] rondom de oorlog in Gaza.

[0:03:09] Het voorstel is om dit voor kennisgeving aan te nemen.

[0:03:12] Akkoord. Al is besloten.

[0:03:14] Agenda punt 8. Het verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden in zaken de wijziging

[0:03:19] van de begrotingstaten van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor het jaar 2024.

[0:03:24] Het voorstel is om dit desgewenst te betrekken bij de Algemene Financiële Beschouwingen

[0:03:32] en vervolgens geagendeerd voor de stemmingen op 8 oktober 2024.

[0:03:37] Akkoord al dus besloten.

[0:03:39] Hetzelfde geldt voor de begroting zelf.

[0:03:44] Agenda punt 9. Een afschrift van de reactie op de brief van de stichting en van het onderwijs

[0:03:51] over het hoofdlijnenakkoord Hoop, Lef en Trots.

[0:03:54] Het voorstel is om dit te betrekken bij de OCMW Begrotingsbehandeling 2025-akkoord, al dus besloten.

[0:04:01] Dan komen we bij de brieven van de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

[0:04:05] Agenda punt 10. Een reactie op het aangeboden rapport Onderzoek Integrale Aanpak Basisfaardigheden

[0:04:11] de volwassenen door de Stichting Lezen en Schrijven.

[0:04:14] Het voorstel is om dit te agenderen voor het commissiedebat Laag Geletterdheid van 13 november 2024.

[0:04:20] Akkoord. Al dus besloten.

[0:04:22] Agenda punt 11.

[0:04:24] Een reactie op het verzoek van de commissie over samenwerkingsverband Passend Onderwijs Aandacht Plus.

[0:04:30] Het voorstel is om dit te agenderen voor het nog ongeplande commissiedebat Passend Onderwijs.

[0:04:35] Akkoord. Al dus besloten.

[0:04:37] Agenda punt 12.

[0:04:38] toezegging gedaan tijdens het commissiedebat Praktijk Onderwijs van 11 september 2024 over het

[0:04:44] bekostigingsplafond en de TLV-systematiek Praktijk Onderwijs.

[0:04:49] Het voorstel is al geweest desgewenst betrokken bij het twee minuten debat Praktijk Onderwijs van

[0:04:57] 2 oktober 2024, akkoord al dus besloten.

[0:05:02] Agenda punt 13. De verlenging van de subsidieregeling, andere erkende

[0:05:06] doorstroomtoetsen, primair onderwijs.

[0:05:09] Het voorstel is ter bespreking.

[0:05:11] Wenst de commissie deze voorhang voor kennisgeving aan te nemen of wenst de

[0:05:15] commissie een schriftelijk overleg te voeren?

[0:05:17] De heer Uppenschoten.

[0:05:18] Wij wensen graag een schriftelijk overleg te voeren.

[0:05:22] Ik zie iedereen knikken, dus dan gaan we dat inplannen.

[0:05:27] Akkoord al dus besloten.

[0:05:28] Het voorstel is ook om de stafnotitie te betrekken bij de voorhangverlenging,

[0:05:34] subsidieregeling en andere erkende doorstroomtoetsen.

[0:05:38] Ook akkoord.

[0:05:39] Agenda punt 14.

[0:05:40] Een reactie op de verzoeken commissie over de herijking van de sturing in het funderend onderwijs.

[0:05:45] Het voorstel is om dit te agenderen voor het commissiedebat Sturing in het funderend onderwijs

[0:05:50] van 29 januari 2025.

[0:05:53] Akkoord. Al is besloten.

[0:05:55] Agenda punt 15.

[0:05:56] Een lijst van vragen en antwoorden over de herijkingsturing funderend onderwijs.

[0:06:02] Het voorstel is om het te agenderen voor het commissiedebat Sturing in het funderend onderwijs

[0:06:07] van 29 januari 2025.

[0:06:11] Het akkoord is dus al besloten.

[0:06:13] Hetzelfde geldt voor de andere brief onder dit agendapunt.

[0:06:18] De reactie op de gewijzigde motie van de leden Krul en Van Santen over de Kamer informeren over

[0:06:24] over wat scholen hebben gedaan met de handvatten om het continuroos de beter vorm te geven.

[0:06:29] Het voorstel is om dit te betrekken bij de OCME-begroting.

[0:06:32] Akkoord al dus besloten.

[0:06:34] Dan hebben we de reeds geagendeerde en behandelde stukken en brieven van de bewindspersonen.

[0:06:40] Dat is agenda punt 17, 18, 19 en 20. Iemand daarover?

[0:06:45] Ja. Mevrouw Hertsbergen.

[0:06:47] Ik weet niet of het alsnog mogelijk is om een SO aan te vragen,

[0:06:50] want het stuk zat al bij de NWO-programma's voor vrij onderzoek,

[0:06:53] maar dat is een behoorlijk ontvangrijke verschuiving.

[0:06:56] Heeft u het over Agenda punt 20?

[0:06:58] Ja.

[0:07:00] En uw voorstel is?

[0:07:01] Om een SO aan te organiseren daarover.

[0:07:05] Is daar draagvlak voor?

[0:07:08] Ja?

[0:07:08] Ik zie geen knik.

[0:07:09] Gaan we dat doen.

[0:07:10] Dank u wel.

[0:07:11] Dan zijn we bij het ontwerp Europa, Agenda punt 21, een uitnodiging van de National Assembly

[0:07:19] of Hungary voor de interparlementaire conferentie.

[0:07:23] Dit voorstel is ter bespreking en eigenlijk is het voorstel om de eventuele interesse in deelname

[0:07:31] te inventariseren per mail.

[0:07:33] Akkoord? Al dus besloten.

[0:07:36] Dan zijn we bij agenda punt 22, lijst met nieuwe EU-voorstellen.

[0:07:40] Het voorstel is om dat voor kennisgeving aan te nemen.

[0:07:43] Akkoord? Al dus besloten.

[0:07:45] Dan komen we bij de brieven van adviesraden en andere bewindspersonen.

[0:07:48] Agenda punt 23, aandachtspunten bij de ontwerpbegroting 2025.

[0:07:54] Het voorstel is om dat desgewenst te betrekken bij de OCW-begrotingsbehandeling 2025.

[0:08:00] Het akkoord is dus besloten.

[0:08:02] Agenda punt 24, een verzoek van de Raad van State om kennis te maken met de commissie.

[0:08:08] Dat is ter bespreking.

[0:08:10] Ingaan op de uitnodiging voor de inhoudelijke kennismaking en suggesties voor de bespreking

[0:08:15] van specifieke thema's, inventariseren per mail.

[0:08:19] Het gaat om een bezoek aan de Raad van State met specifiek het onderdeel adviezen OZNW.

[0:08:28] Is daar interesse voor?

[0:08:30] Ja, ik zie geknikt.

[0:08:31] Ik kan het ook van harte aanbevelen.

[0:08:33] Dan gaan wij per mail inventariseren of er specifieke thema's zijn waar u dan over wilt spreken.

[0:08:40] Dan zijn we bij de rondvraag.

[0:08:47] Dan ga ik eerst even weer terug naar de Commissie voor de regeling van werkzaamheden.

[0:08:51] Het verzoek van het lid Rodekerk om begin 2025 een commissiedebat studenten in te plannen

[0:08:57] met de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke

[0:09:02] Ordening.

[0:09:02] Mevrouw Rodekerk.

[0:09:04] Dank.

[0:09:05] Ik doe dit verzoek ook namens mijn collega Jan Paternotte.

[0:09:08] Het is een stapeling van verschillend beleid op studenten.

[0:09:11] Het gaat over studiedruk, werk, wonen.

[0:09:15] En de ambitie voor studentenhuisvesting moet in lijn zijn met de inkomsten van studenten.

[0:09:20] Het lijkt ons goed om dat integraal te bekijken.

[0:09:23] Het hoeft niet op korte termijn, maar wel goed om studenten centraal een keertje te behandelen

[0:09:29] in een debat.

[0:09:30] En dan het liefst ook met een brief van de minister van VRO over ambitie, korte of lange

[0:09:37] termijn en acties voor de studentenhuisvesting.

[0:09:40] Ik kijk even rond.

[0:09:41] Is daar steun voor, voor dit voorstel, mevrouw Hertsberger?

[0:09:49] Ik denk dat studentenhuisvesting een interessant onderwerp is, maar daar kunnen we ook bij

[0:09:54] duur en hoog onderwijs over spreken, bij de begroting en bij een hele nieuwe minister

[0:09:59] van VRO.

[0:10:01] Dus een heel commissiedebat over de bevolkingsgroep studenten lijkt me op dit moment niet aan

[0:10:08] de orde.

[0:10:11] Misschien heel kort.

[0:10:12] Ik had gedacht dat het iets nauwer zou zijn.

[0:10:15] Dan had ik het echt wel willen steunen.

[0:10:16] Maar ik denk niet dat we een kant op moeten gaan dat we voor elke bevolkingsgroep aparte debatten neerzetten.

[0:10:22] Ook als ik kijk naar de planning die we krijgen door hoeveelheid debatten die we hebben,

[0:10:26] denk ik dat dat op dit moment wel voldoende belegd is.

[0:10:28] Maar als het inderdaad alleen gaat over woningbouw bijvoorbeeld, dan had ik het willen steunen.

[0:10:33] Maar dan was het ook voor een andere commissie geweest.

[0:10:36] De heer Stoeltens.

[0:10:38] Een deel van de onderwerpen zullen we ook behandelen over een paar weken bij de begroting.

[0:10:42] Maar omdat ze ook zegt dat het ook in het nieuwe jaar mag, kan ik het steunen.

[0:10:44] Want het hoeft niet op korte termijn. Dus dan steun.

[0:10:51] Ja, dan zie ik alleen steun van GroenLinks PvdA voor het voorstel.

[0:10:55] Dus dan mevrouw Rodekerk.

[0:10:58] Ja, kijk, ik snap dat er wordt gezegd niet voor elke doelgroep wordt het een apart debat.

[0:11:01] Maar goed, we hebben hier wel de onderwijskommissie te maken.

[0:11:03] We hebben ook een debat over leraren bijvoorbeeld.

[0:11:05] Volgens mij is het dus heel goed dat je af en toe even kijkt van, oké, wat betekenen alle verschillende plannen die we hebben voor juist specifiek studenten?

[0:11:13] Dus dat is ook de reden dat ik het verzoek doe.

[0:11:15] En ja, hoe breed, hoe smal, dat bepalen we natuurlijk ook zelf wanneer dat debat gevoerd wordt.

[0:11:19] Dus ja, daarom ook het pleidooi richting de commissie.

[0:11:23] Ja, ik zie alleen nu geen meerderheid voor het verzoek, dus ik zou u willen verzoeken om het nog een keertje opnieuw te bekijken

[0:11:30] en dan even te kijken of het draagvlak is voor een meer ingeperkt verzoek, want ik zie daar wel ruimte voor.

[0:11:36] Ik ben absoluut wel willend, alleen in de omschrijving hoor ik nu niets nieuws wat we niet voor over

[0:11:42] twee weken bij het hoger onderwijsdebat zouden kunnen bespreken of over acht weken bij de

[0:11:46] begroting.

[0:11:47] Ik zou, om te waken dat we onze agenda onbeheersbaar krijgen, dan of iets nieuws agenderen waar

[0:11:52] ik met liefde mijn steun voor wil uitspreken, maar dit kan wat de VVD betreft bij het hoger

[0:11:56] onderwijsdebat.

[0:11:58] Volgens mij de opdracht aan mevrouw Rodekerk om met een nieuw voorstel te komen.

[0:12:04] Oké, dan zijn we bij de rondvraag aangekomen en dan begin ik weer bij mevrouw Rodekerk.

[0:12:11] Ja, want we gaan niet over de planning van werkzaamheden nog.

[0:12:14] Jawel, dat komt zometeen.

[0:12:15] Ja, wacht ik daar even op.

[0:12:19] Mevrouw Hersbergen.

[0:12:20] Wij kregen gisteren dit mooie boekje Aandacht voor Media op ons bureau en dat vinden wij interessant,

[0:12:26] maar het staat nu niet op de lijst.

[0:12:31] Het is niet bij de commissie binnengekomen.

[0:12:33] O, oké.

[0:12:37] Bij de volgende procedurevergadering is het mogelijk om u een exemplaar te doen toekomen

[0:12:43] en dan erop te zetten?

[0:12:45] Of kan ik op dit moment al een technische briefing aanvragen?

[0:12:50] Ik denk dat het goed is om even een voorstelletje te maken voor de regeling van werkzaamheden

[0:12:54] voorafgaand aan het begin van de agenda van de volgende procedurevergadering, en dan kunt

[0:12:59] u dat alsnog voorstellen.

[0:13:02] Verder geen rondvraagpunten?

[0:13:06] Ik ben blij dat zij, als wij te weinig aanmeldingen hebben, toch bereid zijn om dingen te organiseren.

[0:13:14] Zoals gisterochtend had ik met mevrouw Hertsberg samen een privé-briefing over het IBO-hoge

[0:13:19] onderwijs.

[0:13:20] Dat wordt erg gewaardeerd.

[0:13:23] Het ministerie zit op de tribune en die glimlacht.

[0:13:29] Dan zijn we bij agendapunt 25, de stafnotitietoezicht op de basisvaardigheid.

[0:13:36] Het voorstel is om dit desgewenst te betrekken bij het commissiedebat Curriculumherziening en de

[0:13:42] voortgangsrapportage Masterplan Basisfaardigheden van 16 oktober 2024, akkoord al dus besloten.

[0:13:50] Dan gaan we naar agenda punt 27, de planning van de werkzaamheden.

[0:13:59] Ik heb een opmerking over de procedurevergadering van 28 november 2024.

[0:14:06] Het voorstel van de Griffie is om die te laten vervallen, omdat dat in de week van de begrotingsbehandeling

[0:14:11] is en er dan geen tijd is voor de procedurevergadering.

[0:14:14] Ik zie geknikt, dus dat gaan we doen.

[0:14:16] Iemand anders?

[0:14:16] Opmerkingen over de planning van de werkzaamheden?

[0:14:21] Nee?

[0:14:22] Oh, mevrouw Rodekerken.

[0:14:24] Ja, gezien de volle agenda voor het vervolgonderwijs zou het verzoek zijn om het kennisveiligheidsdebat

[0:14:29] wat later te doen.

[0:14:39] Die staat op 6 november ingepland.

[0:14:42] Is daar steun voor?

[0:14:43] Ja, ik zie geknikt.

[0:14:44] Wat wordt hier later in gepland?

[0:14:48] Agendepunt 28.

[0:14:49] Overzicht van de geplande activiteiten.

[0:14:51] Iemand daarover?

[0:14:54] Mevrouw Rodekerk.

[0:14:56] Nou, hier zou dus...

[0:14:58] Ben ik benieuwd of mijn collega's van Primair Onderwijs

[0:15:00] het ook een goed idee lijken om een keer schoolleiders

[0:15:02] apart te bespreken.

[0:15:03] Volgens mij hebben we er ook allemaal net een mooi gesprek over gehad met

[0:15:06] de AVS. Zag ik een paar mooie

[0:15:08] bijdragers ook in het blad van staan.

[0:15:10] Maar we bespreken leraren apart, maar wat mij betreft

[0:15:12] een beetje onderbelicht hoe het met de schoolleiders

[0:15:14] gesteld is.

[0:15:15] Dus wellicht verdient dat een apart debat, zou mijn voorstel zijn.

[0:15:18] En dan ook verzoek om een brief met uiteenzetting van het schoolleidersbeleid ter voorbereiding.

[0:15:28] Is daar steun voor in de commissie, mevrouw Puipeling?

[0:15:33] Nou, ik vind dat we eigenlijk een klein beetje interfereren met het debat dat we eind januari

[0:15:40] hebben over de sturing en het voorafgaande rond de tafelgesprek, waarbij juist de schoolleiders

[0:15:45] uitgenodigd zijn.

[0:15:46] Dus ik zou eigenlijk eerst die twee zaken willen afwachten en dan wellicht terugkomen

[0:15:52] of we nog meer behoefte hebben om dieper in te gaan op die thematiek rondom de schoolleiders.

[0:15:58] Maar niet voorafgaand aan dat debat.

[0:16:00] Ik zie geknikt bij mevrouw Rodekerk, dus dat gaan we op die manier doen.

[0:16:05] Akkoord al dus besloten.

[0:16:06] Dan zijn we bij agenda punt 28, een overzicht van de geplande activiteiten.

[0:16:11] Die is ter informatie.

[0:16:14] Akkoord al dus besloten.

[0:16:15] Dan is agenda punt 29 een overzicht van de geplande activiteiten met de commissie-OCW

[0:16:20] als volgcommissie.

[0:16:22] Dat is ook ter informatie.

[0:16:24] Dat is een akkoord al dus besloten.

[0:16:26] Dan is agenda punt 30 ook ter informatie een overzicht van activiteiten.

[0:16:32] Daar staan allemaal onderwerpen en brieven.

[0:16:35] Dat is een akkoord al dus besloten.

[0:16:37] Dan is agenda punt 31 de debatten, de dertigledendebatten en de twee-minutendebatten op OCW-terrein.

[0:16:42] Is daar nog iemand die iets wil intrekken?

[0:16:47] Nee?

[0:16:47] Dan laten we hem zo staan.

[0:16:50] Dan zijn we aan het eind van het openbare gedeelte van deze vergadering gekomen.

[0:16:55] Mevrouw Hersbergen heeft nog een opmerking.

[0:16:57] Ik heb heel even gemist bij agenda punt 26 om het over de werkwijze voorbereiding rond

[0:17:03] de tafelgesprekken te hebben.

[0:17:04] Volgens mij zit het daar.

[0:17:05] Pardon?

[0:17:05] Dat is dus juist het besloten gedeelte waar we zo meteen aan gaan beginnen.

[0:17:09] Oh, pardon.

[0:17:10] Ik wil de gasten op de publieke tribune vragen de zaal te verlaten.