Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.

Plan van aanpak ‘Stop femicide!’

[0:00:01] Ik heet u allemaal welkom bij het plan van aanpak Stop Femicide.

[0:00:10] Voor ik u introduceer, even ter linkerzijde de aanwezige Kamerleden.

[0:00:16] Dat zijn mevrouw Becker van de VVD, mevrouw Muthluer van GroenLinks Partij van de Arbeid

[0:00:21] en mevrouw Van der Werff van D66.

[0:00:24] Ik heet u nogmaals van harte welkom. Diverse ambtenaren van Verspreid, ministeries JNV,

[0:00:32] OCW en VWS. Ik geef u gewoon het woord, want u gaat ons meenemen in de presentatie. Richting

[0:00:38] de Kamerleden zeg ik verhelderende vragen prima, maar alle meer inhoudelijke vragen

[0:00:44] spaar ze op en dan doen we gewoon een paar rondes na de presentatie. Aan u het woord.

[0:00:50] Dank u wel. Misschien aardig als wij ons kort voorstellen. Naast mij Ganne van Bijleveld

[0:01:02] van de directie maatschappelijke ondersteuning van VWS. Steven Charlesma, senior beleidsmedewerker

[0:01:08] bij JNV, team jeugdbescherming en huiselijk geweld. Evangeliese Mills van de directie

[0:01:16] en Bart van den Berg, MT-lid van directie, emancipatie, ook OCW. En ik ben Arjen de Boer,

[0:01:25] MT-lid jeugdbescherming en huiselijk geweld van JNV. Een aantal collega's hebben een presentatie.

[0:01:34] Voor ik u nog, mevrouw Bruining is ook nog aangeschoven van NSC. Meneer de Boer aan u

[0:01:41] het woord. Een aantal collega's hebben een presentatie

[0:01:45] die voorbereid is. Later, dames en heren.

[0:01:57] Ik wil misschien wel een opmerking vooraf. De uitnodiging was vanuit de vaste Kamercommissie

[0:02:02] VWS over de aanpak femicide. En als ik even kijk wie hier zitten, zitten hier drie mensen

[0:02:10] die het plan van aanpak al in en uit kennen. Dus onze presentatie is misschien daarin voor

[0:02:15] jullie meer al even, het was algemeen, we nemen het even door. Dus misschien net dat

[0:02:22] Als jullie op een gegeven moment zeggen dat we het allemaal weten, is het ook zonde van onze tijd.

[0:02:26] Dan kunnen we misschien aan de slag met vragen.

[0:02:30] Ik weet niet of het voor iedereen geldt, maar even de winstwaarschuwing vooraf.

[0:02:33] Want we hadden juist eigenlijk niet per se jullie drie hier verwacht.

[0:02:38] Ja, nee, maar dat was wel hoe die bij ons binnen was gekomen.

[0:02:40] Dus dat is even misschien goed vooraf.

[0:02:42] Dat jullie zeggen van, nou, wat is dit? Dit weten we al.

[0:02:45] Hopen wij dat jullie eigenlijk...

[0:02:49] Ja, nee.

[0:02:54] Prima. Overigens, als jullie willen inspreken, helemaal goed. Zet je microfoon aan, anders

[0:02:58] hoort niemand je. Goed dat u het nog even zegt. Het is ook aan u om er een bepaald tempo

[0:03:05] in te houden. Dan kunnen altijd vragen ontstaan en ontstaat er ook een gesprek. Mevrouw van

[0:03:09] Beileveld.

[0:03:16] We zitten hier bij elkaar voor het onderwerp femicide. Femicide wordt vaak als synoniem

[0:03:21] gebruikt voor vrouwenmoord. De term vrouwenmoord omvat iedere moord op een vrouw. Bij de term

[0:03:28] femicide ligt de focus op de motieven van de moorden. Ze zijn gendergerelateerd. Het gaat

[0:03:42] onevenredig vaak het slachtoffer van zijn. Binnen de cijfers van femicide komt naar voren

[0:03:51] dat in 80 procent van de gevallen de pleger uit de huiselijke kring komt. En de gevallen

[0:04:01] van femicide uit de huiselijke kring zijn ook de meest voorspelbare vorm van femicide.

[0:04:05] Er zijn veel signalen van tevoren die opgepakt hadden kunnen worden.

[0:04:12] Dat maakt ook dat we voor dit plan van aanpak de scoop hebben gekozen...

[0:04:16] feminicide vanuit huiselijke kring, geweld in huis, geweld in kindermishandeling.

[0:04:22] Dat neemt niet weg dat de interventies en de dingen die we inzetten...

[0:04:25] ook breder zeker een effect kunnen hebben.

[0:04:27] En daar waar er kruisbeschuiving kan bestaan, moeten we die vooral pakken.

[0:04:31] Maar we hebben er wel voor die focus gekozen.

[0:04:37] Ik begrijp die focus heel goed, want ik denk dat het de meeste gevallen covert.

[0:04:41] Maar ik moest ook denken aan een van de recente gevallen in Rijswijk, waarbij het om een buurman

[0:04:48] ging die een relatie met een vrouw wilde die daar niet van gediend was en waarbij ditzelfde

[0:04:53] gebeurde.

[0:04:54] Dat is ook in een aantal andere gevallen wel aan de orde geweest.

[0:04:58] Zijn er dan een aantal van de maatregelen die ook daarop van toepassing zijn, of zit

[0:05:02] er dan toch weer een soort van andere geschiedenis of een daderprofiel achter, om maar even zo

[0:05:08] te zeggen, wat dan toch weer een andere aanpak verdient?

[0:05:12] Ik denk dat die gevallen inderdaad heel lastig zijn, omdat er minder geschiedenis tussen

[0:05:19] die twee mensen is. In het geval van Rijswijk kan je wel zien dat ook daar al van tevoren

[0:05:23] meldingen zijn gedaan. Ook dat kan je wel zien in relatie tot elkaar. Dus een heel groot

[0:05:29] deel van de acties die hier in dit plan zitten, zouden ook voor die situatie van toepassing

[0:05:34] zijn. Het gaat meer om te denken aan iemand die met een heel groot haatgevoel tegen vrouwen

[0:05:41] opgegroeid ergens zit en op straat een willekeurige vrouw, de eerste beste vrouw die hij tegenkomt

[0:05:45] waarschijnlijk niet is. Dat is heel lastig om daar de rode vlag van te zien. Maar ook

[0:05:50] dit soort gevallen, er zijn veel eerder politiemeldingen geweest. Er is echt wel dossier eerder waarop

[0:05:54] dit ook heel veel effect zou moeten kunnen hebben.

[0:05:59] Misschien nog ter aanvulling. Zo'n casus in Ruiswijk. U heeft in het plan kunnen lezen

[0:06:05] dat het WRC bezig is met een verkenning naar een soort systematische casusreview als er

[0:06:10] sprake is van femicide. Om te ontrafelen van wat is er gebeurd, wat waren de patronen,

[0:06:14] hoe is het opgepakt, wat is er in goed gegaan, wat kunnen we ervan leren. Dat zou typisch

[0:06:20] een kaart zijn die je dan ook zou willen meenemen, juist ook om beter te leren welke verschijningsvormen

[0:06:28] en wat ook de variaties kunnen zijn.

[0:06:36] We hebben het foyer wel specifieker uitgebracht, want je merkt dat er heel veel verschillende

[0:06:40] definities en interpretaties gaan over de term femicide.

[0:06:43] De een is ook echt niet belangrijker dan de ander, ze zouden allemaal aandacht moeten

[0:06:46] hebben, maar we hebben wel gewoon een keuze moeten maken van waar we de meeste impact

[0:06:49] hebben.

[0:06:55] Als het mag, kunt u nog even ingaan op die definitie, want de World Health Organization

[0:07:02] hanteert een hele andere definitie dan zoals wij dat doen. En het stukje registratie dan,

[0:07:08] want als je het niet goed definieert, dan kan je het ook lastig registreren. Dus misschien

[0:07:16] kunt u daar nog wat verheldering in brengen.

[0:07:25] Deze definitieafpakking hebben we echt voor dit plan van aanpak gekozen, dus dat betekent

[0:07:28] niet dat dat ook per de definitie is zoals de politie registreert.

[0:07:36] Dit is echt waar we binnen dit plan van aanpak voor de scope hebben gekozen, ik weet niet

[0:07:39] of jij...

[0:07:40] Ja.

[0:07:40] Kijk, inderdaad, in de politie-justitieketen, daar wordt natuurlijk ook op delictsniveau

[0:07:44] geregistreerd.

[0:07:45] en daar is er ook moord en doodslag en ernstige mishandeling met dood tot gevolg. Die cijfers

[0:07:54] hebben we in beeld en ook uit de CBS-cijfers van moord en doodslag.

[0:07:58] Meneer Charlesma, sorry dat ik even onderbreek. Misschien is het goed om even te wachten tot

[0:08:01] die bel stopt. Het heeft te maken met degene die dit via het scherm volgt, het vaak onafvolgbaar

[0:08:06] is. Daar kunt u niks aan doen. Maar u gaat zo verder.

[0:08:54] Dus we hebben nu in die zin voor een definitie gekozen om ook stappen vooruit te kunnen zetten

[0:09:01] in de aanpak.

[0:09:02] Met de focus op de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling.

[0:09:08] We laten verkennen door het WROC wat de mogelijkheden zijn om meer te weten te komen over die casen.

[0:09:16] Dat kan ook tot voortschrijdend inzicht leiden en tot een strakkere definitie.

[0:09:22] Dat is ook work in progress voor de toekomst.

[0:09:28] In het plan van aanpak staan ook cijfers vermeld, ook op basis van het Centraal Bureau

[0:09:36] voor de Statistiek, over de periode 2018-2022.

[0:09:40] Daaruit blijkt dat bijna 80 procent van de gedode vrouwen in Nederland zijn omgebracht

[0:09:48] door een partner, een ex-partner, een ouder of een ander familielid, dus echt die huiselijke

[0:09:54] kring.

[0:09:55] En als je kijkt naar mannen of jongens, dan zie je wel dat er meer mannen worden vermoord,

[0:09:59] maar dat het percentage dat wordt omgebracht door ook iemand uit de huiselijke kring veel

[0:10:03] lager is.

[0:10:04] Dus daar zie je echt dat vrouwen echt een veel hoger risico lopen om omgebracht te worden

[0:10:11] door iemand uit de huiselijke kring.

[0:10:15] Inmiddels zijn er overigens alweer nieuwe cijfers van het CBS die ook kijken naar de

[0:10:20] periode 2014-2023 en daar zie je eigenlijk vergelijkbare percentages.

[0:10:27] Als je nog wel over de kale cijfers heeft, dan zie je wel vanaf 1996 een dalende trend

[0:10:35] qua moord en doodslag op vrouwen in Nederland. In 1996 hadden we nog 69 vrouwen die zijn vermoord

[0:10:46] en in 2023 gaat het om 41. Het gemiddelde is 54, dus daar zie je wel een dalende trend.

[0:10:55] Maar als je kijkt naar de cijfers van het CBS over de geografische spreiding in Nederland,

[0:11:08] daar zie je dat ook weer in de periode 2014-2023, daar zie je dat Noord-Holland,

[0:11:14] Zuid-Holland, Noord-Brabant eigenlijk boven het gemiddelde liggen, qua vrouwelijke slachtoffers

[0:11:20] op de honderdduizend inwoners en Drenthe, Zeeland, Friesland, relatief het minste.

[0:11:27] Maar dit is inderdaad wat je kan zeggen over de geografische spreiding per provincie in

[0:11:31] Nederland.

[0:11:35] Daar is een vraag over van mevrouw Van der Werff.

[0:11:39] Ik vond het wel een interessant lijstje, omdat het lijken natuurlijk kleine percentage zij

[0:11:46] die 0, nog wat. Maar als je afzet naar het aantal inwoners en naar de provincies kijkt,

[0:11:53] kan je dan concluderen dat dit vaker voorkomt in grootstedelijke gebieden? Of is dat niet

[0:11:59] zo?

[0:12:01] Volgens mij wel.

[0:12:03] Maar die informatie staat wel in de schriftelijke antwoorden over de suppletorenbegroting van

[0:12:14] Daar is ook deze tabel aangehaald, maar voorzien van ook informatie over Amsterdam, Rotterdam

[0:12:22] en Den Haag.

[0:12:22] En daar zie je wel dat in de steden die 0,3, 0,4, 0,5 naar 1,2 of 1,3 gaat.

[0:12:31] Dus dat die steden ook het meeste bijdragen aan hun provincies.

[0:12:35] Maar tussen de provincies zelf zijn de verschillen niet groot, maar als je kijkt naar de grote

[0:12:40] steden wel.

[0:12:41] Het is overigens alleen moord, doodslag op vrouwen en dus niet verbijzonderd naar femicide.

[0:12:47] Die gegevens met terugwerkend kracht hebben we niet.

[0:12:51] Vrouw Van der Werf?

[0:12:53] Ik vroeg het eigenlijk omdat dat een beeld is wat je wel zou kunnen verwachten.

[0:12:59] Misschien uit complexiteit van multiproblematiek en zo, maar terwijl je juist ook ziet dat

[0:13:04] bijvoorbeeld in een reiswijk het drie keer voorkomt in anderhalf jaar.

[0:13:08] Dus dat vond ik wel interessant, omdat je die niet meteen verwacht, maar die uitsplitsing

[0:13:14] kan ik me heel goed voorstellen dat je die niet hebt, maar die is er dus niet per se.

[0:13:18] Of is het dan een randgemeten met bepaalde problematiek van Den Haag of kan je daar niet...

[0:13:24] Zouden jullie daar iets meer over kunnen zeggen of is dat gissen?

[0:13:28] Ja, daar zou ik nu niet expliciet over deze kaartstip iets kunnen zeggen.

[0:13:32] Volgens mij moet ook niet teveel over deze kaartstip inzoomen.

[0:13:36] Maar ik denk wel dat multiproblematiek ook samenhangt met grootstelijke problematiek.

[0:13:44] En daar zou je wel iets uit kunnen halen als je het nader gaat onderzoeken.

[0:13:51] Het is echt bedoeld dat er één microfoon aanstaat, anders gaan de camera's niet meedoen.

[0:13:57] Dus kijk ook naar elkaar om elkaar het woord te geven.

[0:14:03] Maar ik denk, goed, tegelijkertijd, die cijfers, dat is ook ergens heel abstract. We hebben

[0:14:13] nu ook een rondreizende fototentoonstelling door het land, open mind. En daar zie je

[0:14:20] achter elke casus, elke vermoorde vrouw het verhaal. En we hebben ook indringend gesproken

[0:14:25] met nabestaanden bij de totstandskoming van het plan van aanpak. Dus ik heb tegelijkertijd

[0:14:30] ook moeite om het alleen over die kale cijfers te hebben en daalende trends, want elke casus

[0:14:35] is natuurlijk gruwelijk. En dat maakt ook dat we vanuit de overheid de morale plicht

[0:14:41] hebben om ons uiterste best te doen om dat te blijven minimaliseren, hoe dalend die trend

[0:14:46] ook is, et cetera. En als je dan kijkt naar, want dit waren alleen de moord- en doodslaagcijfers,

[0:14:54] Dus wat daar qua problematiek onderaan bestaat in de brede samenleving,

[0:15:00] ja, volgens mij kan je hier dan wel echt spreken over een ondergrondse veenbrand.

[0:15:05] We hebben tweejaarlijks laten we in opdracht van de WODC het CBS

[0:15:09] prevalentieonderzoek uitvoeren, bevolkingsonderzoek.

[0:15:12] En daaruit komen echt grove cijfers uit naar voren dat 9% van de bevolking,

[0:15:18] en heb je dus over 1,3 miljoen mensen, aangeven in de afgelopen twaalf maanden

[0:15:22] slachtoffer te zijn geworden van een of meerdere vormen van huiselijk geweld. En dan heb je

[0:15:27] het dus over fysiek huiselijk geweld, seksueel geweld, seksuele intimidatie, dwingende controle

[0:15:35] of ex-partnerstalking. En daaruit blijkt ook dat van die 1,3 miljoen mensen 850.000 mensen

[0:15:45] structureel slachtoffer zijn. Dan heb je het over maandelijks, wekelijks of dagelijks slachtoffer.

[0:15:49] Dus dat is eigenlijk heel Amsterdam, die daar op structurele basis slachtoffer van is.

[0:15:56] En door die hele cijfers heen zie je inderdaad dat vrouwen vaker slachtoffer worden dan mannen.

[0:16:02] Maar het is een ernstig breed maatschappelijk veiligheidsprobleem, dat is denk ik wat deze

[0:16:06] cijfers goed laten zien.

[0:16:10] Het mag, maar dan moeten we elkaar even aankijken en bepalen of u aanvult.

[0:16:18] Gaat u over?

[0:16:20] Zo niet, dan ga ik weer naar een vraag van een van de Kamerleden.

[0:16:23] Dat is mevrouw Van der Werff.

[0:16:26] Heeft u enig inzicht in waardoor het komt dat die cijfers in Nederland relatief hoog zijn?

[0:16:33] Want dat is eigenlijk wat ik van verschillende hulpverleningsgroepen hoor.

[0:16:37] dat we dat, het klinkt onaardig, niet goed doen in Nederland.

[0:16:43] Zijn daar oorzaken voor aan te wijzen?

[0:16:45] Er is daar onderzoek naar gedaan.

[0:16:46] Meneer Van der Werf, heel goed.

[0:16:47] Maar ik stel ook echt even voor om die presentatie te doorlopen.

[0:16:51] Want anders gaan we er echt niet doorheen komen.

[0:16:54] Dus ik wou bijna wel zeggen, hou ze nog even vast.

[0:16:57] En dan vraag ik aan u om die presentatie gewoon even door te lopen.

[0:16:59] En dan gaan we gelijk naar een vragenronde.

[0:17:01] Anders gaan we half twaalf niet halen.

[0:17:06] Zoals ik al zei, de plan van aanpak Femicide bouwt voort op de al langer bestaande aanpak

[0:17:11] van huiselijke geweld en kindermishandeling, waarvoor Rijksoverheid en gemeente gezamenlijk

[0:17:14] aan de lat staan.

[0:17:17] Ik zei het al, huiselijke geweld en kindermishandeling omvat dus verschillende vormen van geweld,

[0:17:20] fysiek, psychisch en seksueel geweld in de huiskring.

[0:17:23] En daaronder bestaan dan ook specifieke geweldsvormen, ex-partnerstalking, dwingende controle of intieme

[0:17:29] terreur, eergerelateerd geweld, andere schadelijke praktijken.

[0:17:35] De belangrijkste ingrediënten van die aanpak staan uit twee hoofdmoten.

[0:17:40] Allereerst het eerder en beter in beeld brengen van huiselijk geweld en kindermishandeling.

[0:17:45] Dan heb je de vroegtijdige signalering, dat is van groot belang.

[0:17:51] En daarvoor is nodig dat dit onderwerp, vaak een taboe, goed bespreekbaar is in de samenleving

[0:17:57] en in gemeenschappen.

[0:17:59] En tegelijkertijd ook dat bewustwording en kennis en expertise bij professionals wordt

[0:18:03] vergroot.

[0:18:06] En die inzet van de juiste expertise is van groot belang, ook van specifieke professionals,

[0:18:12] bijvoorbeeld artsen die vroegtijdig advies kunnen aanvragen bij het landelijke expertisecentrum

[0:18:18] kindermishandeling.

[0:18:19] Of snelle afstemming tussen vertrouwensarts en een officier van justitie, of een leraar

[0:18:24] of zorgmedewerker op school die vermoedens heeft een adviesvraag bij Veilig Thuis.

[0:18:28] Het laagdrempelige adviesvragen bij specialisten op dit thema is essentieel om goede stappen

[0:18:36] te kunnen zetten. En als vervolgens die vermoedens kunnen worden ontbouwd, die vermoedens van

[0:18:43] onveiligheid en worden bevestigd, dan is het belangrijk dat er goed en adequaat wordt ingegrepen

[0:18:49] zodat het geweld stopt direct, maar ook structureel. Dus een duurzame veiligheid. En zodat er, als

[0:18:59] het eenmaal veilig is, kan worden gewerkt aan het wegnemen van de risicofactoren die hebben

[0:19:04] bijgedragen aan de onveiligheid en aan het herstel van de betrokkenen.

[0:19:21] De basis ligt in de aanpak huisengeweld en kindermishandeling. Hoe is de aanpak huisengeweld

[0:19:25] en kindermishandeling op dit moment in Nederland georganiseerd? In de WMO 2015 is vastgelegd

[0:19:32] dat gemeenten primair verantwoordelijk zijn voor de lokale aanpak huisengeweld en kindermishandeling.

[0:19:39] In dit geval een van de belangrijke partijen als het gaat om meldingen en adviesvragen

[0:19:42] De verantwoordelijkheid van de gemeente ligt dus geheel in de verantwoordelijkheid van

[0:19:47] de gemeente.

[0:19:48] De gemeente moet ervoor zorgen dat er een veilig thuis is en ook hoofdstuk 4 van de

[0:19:52] WMO geeft de kaders die er zijn.

[0:19:59] In het lokaal zie je een intensieve samenwerking ontstaan tussen veilig thuispolitie en justitieorganisaties.

[0:20:06] Vanuit de gezamenlijke visie, die is eigenlijk ontstaan toen in 2015 de veilig thuisen lokaal

[0:20:11] werden, daar echt een meldpunt kwam. En je zag een soort waarmee Veilig Thuis ook deels

[0:20:17] op het terrein van politie en justitie kwam. Waarbij ze met elkaar hebben aangegeven, ja,

[0:20:22] we moeten echt goed samenwerken met elkaar om niet in elkaars vaarwater te gaan zitten

[0:20:26] en die dingen dubbel te gaan doen. Daar is, daar komen we zo denk ik ook op, divisieveiligheid

[0:20:32] voorop is eruit voortgekomen. Het is in principe regionaal georganiseerd allemaal, wat betekent

[0:20:39] dat het ook in sommige regio's beter loopt dan in andere regio's, maar de basis is wel

[0:20:43] dat in geval van acute situaties er zoveel mogelijk samen opgetrokken wordt, goed afgestemd

[0:20:48] wordt. Eerste focus is dan altijd dus eerst de acute onveiligheid opheffen en vanuit daar

[0:20:53] werken aan langdurige veiligheid en uiteindelijk herstel. Er is een aanbod aan interventie

[0:21:03] beschikbaar. Ook daar is het aan gemeenten om in te kopen. In vrijwillige hulpverleningen

[0:21:11] zijn er een aantal mogelijkheden, bestuursrechtelijk en civielrechtelijk. Bij het civielrechtelijke

[0:21:19] en strafrechtelijke is het meer landelijk georganiseerd. Bij de vrijwillige hulpverlening is het lokaal

[0:21:24] georganiseerd. Het uitgangspunt van de aanpak is vrijwillig waar mogelijk, maar als het

[0:21:31] moet gedwongen. Dit was een visueel plaatje hoe het nu als het gaat om kindermishandeling

[0:21:40] geregeld is. Je ziet links het gezin staan met een heleboel instanties eromheen in het

[0:21:47] lokale veld. En dan een opschaling op het moment dat iets niet lukt. Ik stel voor dat

[0:21:52] we die even overslaan. Een van de dingen die we hebben in het kader van het in beeld krijgen

[0:22:01] van huisengeweld en kindermishandeling is de meldcode die in 2013 met de wet verplichte

[0:22:08] meldcode is gegaan. Die is met name gericht omdat we merken dat er heel veel handelingsverlegenheid

[0:22:14] is, ook bij professionals. Het is toch een heel moeilijk onderwerp. Organisaties hebben

[0:22:19] verschillende belangen. Als er een school is, dan is er ook het belang van de vertrouwensrelatie.

[0:22:23] We merken heel veel handelingsverlegenheid. Wat doe je nou op het moment dat je vermoedens

[0:22:30] En de meldcode is ook echt een instrument om de professionals daarin te begeleiden, zodat

[0:22:35] zij wel overwogen de stappen maken, maar ook wel aan de bel trekken als er iets is.

[0:22:41] Die bestaat uit vijf stappen, die staan hier op de sheet.

[0:22:45] Zelf eerst in kaart brengen van wat zie ik, overleggen met collega's en indien nodig kan

[0:22:49] je advies opvragen bij Veilig Thuis.

[0:22:51] En volgens ingesprek gaan met de betrokkenen om wie je je zorgen maakt, dan een afweging

[0:22:56] maken, bij twijfel altijd schakelen met Veilig Thuis voor advies en dan de beslissing nemen

[0:23:02] van gaan we zelf iets doen of doen we een melding bij Veilig Thuis. Vanaf 2019 is er

[0:23:07] ook een afwegingskade voor het melden van Veilig Thuis om ook daar in professionals

[0:23:12] nog meer te helpen met hoe maak je nou die afweging wanneer je gaat melden en wanneer

[0:23:16] niet.

[0:23:25] Ik denk dat een essentieel ingrediënt van de aanpak is de visie gebaseerd samenwerken

[0:23:33] aan veiligheid, die breed omarmd is door de verschillende sectoren die actief zijn in

[0:23:39] de aanpak.

[0:23:41] En die is nodig ook om de samenwerking tussen die verschillende sectoren, tussen die verschillende

[0:23:46] experts en verschillende professionals goed vorm te geven.

[0:23:50] Die visie is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit de forense zorg en ziet erop

[0:23:58] dat er eigenlijk in eerste instantie gewerkt wordt aan veiligheid, vervolgens aan het wegnemen

[0:24:04] van die risicofactoren en vervolgens op het herstel.

[0:24:09] Voor de veiligheid moet er dan in eerste instantie een veiligheidsbeoordeling plaatsvinden.

[0:24:13] Er wordt een veiligheidsplan en veiligheidsvoorwaarden opgesteld.

[0:24:18] Die worden gedurende het hele traject, als het goed is, erbij gehouden...

[0:24:23] om ook continu te blijven kijken of het veilig blijft.

[0:24:27] En zo niet, dan moeten we inderdaad weer terugschakelen...

[0:24:30] naar het weer direct veilig krijgen...

[0:24:32] voordat we weer door kunnen gaan met de hulpverlening.

[0:24:37] Het is essentieel om die verschillende sectoren met al die verschillende perspectieven...

[0:24:44] goed te laten samenwerken. Een belangrijke uitkomst daarvan ook is de samenwerking

[0:24:54] tussen politie- en justitieorganisaties en Veilig Thuis Netwerk ZorgStraf.

[0:24:59] Die hebben een gezamenlijke aanpak Veiligheid Voorop genaamd en die is ook

[0:25:04] gebaseerd op diezelfde visie, gebaseerd samenwerken aan veiligheid.

[0:25:09] Deze aanpak Veiligheid Voorop bestaat al sinds 2018 en die ziet eigenlijk op het

[0:25:17] vroegtijdig afstemmen en informatie uitwisselen tussen die verschillende organisaties.

[0:25:21] Dan hebben we het over veilig thuis, politie, openbaar ministerie, raad voor de kinderbescherming

[0:25:25] en de reclassering.

[0:25:32] De aanvulling daarop is, want eigenlijk ontbreekt daar het lokale veld in, in dit plaatje, maar

[0:25:38] het is wel het idee hierin dat veilig thuis dus de link daarin is met het lokale veld.

[0:25:42] Dus het Zuigend Huis zit echt vanuit die zorgkant erin om de verbinding tussen zorg en veiligheid

[0:25:48] daarin goed te bewerkstelligen.

[0:25:53] Ja.

[0:25:54] Precies.

[0:25:55] En die vroegtijdige afstemming is zo essentieel omdat die organisaties gebruik kunnen maken

[0:26:00] van elkaars expertise, van elkaars informatiepositie, om zoveel mogelijk te weten te komen over

[0:26:06] de situatie van het gezin of huishouden waar het onveilig is en om op basis daarvan ook

[0:26:11] goed met elkaar te kunnen bepalen welke interventies nodig zijn om het weer zo snel mogelijk veilig

[0:26:16] te krijgen. En daarvoor is dus die visie die ik juist noemde essentieel. Dan zie je inderdaad

[0:26:24] in dit figuur dat er inderdaad ook specifieke samenwerkingsvormen zijn op verschillende momenten.

[0:26:31] Ik kan een paar bijvoorbeeld noemen, dus bij acute crisissituaties gaan veilig thuispolitie

[0:26:35] steeds vaker ook samen ter plekke in de thuissituatie.

[0:26:39] Dat heet samenhoppen in acuut.

[0:26:41] Bij meldingen over dreigende onveiligheid,

[0:26:45] zonder dat er nog een verdacht is aangehouden,

[0:26:48] wordt er informatie-uitwisseling, vindt informatie-uitwisseling plaats

[0:26:50] tussen de organisaties, om eigenlijk met elkaar te bepalen

[0:26:53] wat het veiligheidsplan moet gaan worden.

[0:26:56] Dat is het actieoverleg.

[0:26:59] Als een verdacht is aangehouden, dan zijn er de ZSM-tafels.

[0:27:04] zorgvuldig, snel en op maat, waarbij de politie-justitieketen met elkaar besluiten

[0:27:10] over welke afdoening goed is. Heel veel huiselijke geweldslaken komen daar ook

[0:27:14] op die tafels en specifiek in onze aanpakken is het zo goed dat Veilig Thuis

[0:27:19] ook aanwezig is bij die zetten en tafels om ook die informatie-uitwisseling daar

[0:27:24] goed te kunnen laten plaatsvinden. En onlangs is ook de wettelijke basis van

[0:27:29] deze aanpak door uw Tweede Kamer en nu ook de Eerste Kamer aangenomen in de verzamelwet

[0:27:38] gegevensverwerking VWS 1.

[0:27:44] Ik denk ook aan... Ook heel veel van wat er al ligt is wel al gericht op het moment dat

[0:27:54] er eigenlijk al meldingen komen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Er is een acute

[0:27:58] de situatie van onveiligheid. Maar je wil ook wat meer naar voren. Want je wil niet dat

[0:28:04] het komt bij femicide. Je wil dat je vroegtijdig dingen herkent. En daar ligt echt wel een gat.

[0:28:11] We zien bij veilig thuis steeds heftigere casustiek, wat ook vermoedt dat er steeds later wordt

[0:28:16] gemeld. En we zijn ook op zoek in de Aanpakhuisgebouw tot kindermishandeling. Hoe kom je nou steeds

[0:28:20] verder naar voren dat toch signalen sneller in beeld komen en dat je dus mogelijkheden

[0:28:25] hebt om nog met elkaar in te grijpen voordat je in die onveilige situatie zit. En het plan

[0:28:34] van aanpak, femicide, er is dus vooral vanuit de Kamer veel aandacht voor gevraagd en de

[0:28:42] roep gekomen voor een apart plan van aanpak. Daarvan hebben we wel gezegd, we zien het

[0:28:46] als een vorm van huiselijke geweld en kindermishandeling. Dus als je femicide wil voorkomen, die preventie

[0:28:52] zitters in een goede aanpak huisgeluid en kindermishandeling met elkaar hebben. Dus kijken

[0:28:56] wat daarin zit, wat daarin versterkt moet worden, wat daar niet goed in gaat. Maar ook

[0:29:01] dus de onderliggende beelden van hoe worden er mannen en vrouwen gekeken? Want daar begint

[0:29:06] eigenlijk dat er uiteindelijk huisgeluid ontstaat. Dus we hebben in dit plan van aanpak geprobeerd

[0:29:12] al die inzet die er al wordt gedaan te bundelen. Vanuit daar dus te kijken. Dus zowel vanuit

[0:29:20] En hier ontbreekt ook nog een beetje strafrecht, misschien in andere vormen, want vanuit zeden

[0:29:27] zitten er ook wel dingen in.

[0:29:29] En zelfs vanuit de sociale zaken over arbeidsongelijkheid hebben we ook gekeken van wat zit daarbij,

[0:29:35] wat weliswaar misschien niet ingezet wordt ter preventie van femicide, maar zeker wel

[0:29:40] een bijdrage kan hebben aan de preventie van femicide.

[0:29:44] Dat met elkaar in beeld gebracht in samenspraak met nabestaande ervaringsdeskundigen, wetenschappelijke

[0:29:50] instituten en de uitvoerende organisaties.

[0:29:55] En dat heeft een hele lijst opgeleverd.

[0:29:58] Vooral deel B van het plan van aanpakken omvat een overzicht van allerlei acties die worden

[0:30:02] gedaan.

[0:30:03] En de conclusie was ook wel van, ja, goed om in beeld te hebben met elkaar wat er wordt

[0:30:08] gedaan.

[0:30:08] Maar we moeten ook kijken wat mist er daar nog in, welke nieuwe acties moeten opgezet worden

[0:30:14] en waar wil je bijvoorbeeld bepaalde accenten neerleggen, want je zegt ja, als we hier nou

[0:30:16] met elkaar echt even op intensiveren, kunnen we ook echt een verschil maken.

[0:30:21] Dat heeft dus geleid tot het plan van aanpak, wat hier niet met de Kamer is gedeeld.

[0:30:27] En daar hebben we dus ook gezegd, wat zijn tien prioriteiten waar we in 2024, 2025 gewoon

[0:30:30] extra op in willen zetten.

[0:30:33] En die prioriteiten kan zijn omdat we daar denken, daar kunnen we snel verschil in maken

[0:30:38] Soms is het ook volgeordelijkheid. Je moet eerst één ding aanpakken voordat je het volgende

[0:30:41] kan doen. Dus op basis daarvan zijn tien prioriteiten vastgesteld. Dit is even een plaatje.

[0:30:49] We hebben er een ingezet. Het is de schets. Want de basis is dus die we met elkaar, met alle betrokken

[0:30:57] partijen teweeg hebben gebracht, is ook een indeling van waar hebben we het nou over? Welke onderdelen

[0:31:02] zijn nu allemaal nodig? Wil je hier iets in doen? En daar zijn eigenlijk deze vier pijlers uit naar

[0:31:07] voren gekomen, die we dan even nu met jullie door zullen lopen. We beginnen bij pijler 1.

[0:31:21] Naar het ministerie van OCW zou ik toelichting geven op pijler 1 uit het plan van aanpak.

[0:31:26] Pijler 1 betreft de primaire preventie van femicide. Om femicide te bestrijden moeten

[0:31:31] we oog hebben voor de grondoorzaken. De cirkel van geweld kan namelijk duurzaam

[0:31:36] worden als de oorzaak van geweld wordt weggenomen. Een van die oorzaken is gender. Met gender

[0:31:43] worden verwachtingen ten aanzien van mannelijkheid en vrouwelijkheid bedoeld. En deze verwachtingen

[0:31:47] kunnen dus leiden tot afhankelijkheden, ongelijke machtsverhoudingen en tot geweld en femicide.

[0:31:53] Dit blijkt onder andere uit verschillende onderzoeken. Bijvoorbeeld het Verweiljonger

[0:31:57] onderzoek huiselijk geweld, een complex en hardnekkig probleem. De door OCW gefinancierde

[0:32:06] en in dit plan van aanpak benoemde alliantie act for respect ligt in een factsheet ook

[0:32:10] toe hoe dit verband verloopt tussen gender en geweld. De relatie tussen verwachtingen

[0:32:16] ten aanzien van mannelijkheid en vrouwelijkheid en geweld bij plegers kan onder andere worden

[0:32:22] verklaard aan de hand van het fenomeen masculine gender stress. Aan dit fenomeen zijn verschillende

[0:32:27] wetenschappelijke studies geweid. Masculine gender role stress refereert namelijk aan de

[0:32:32] van bepaalde mannen wanneer ze het gevoel hebben dat ze in hun mannelijkheid worden aangetast en

[0:32:36] zich gedwongen voelen te overcompenseren door geweld te gebruiken. In de factsheet wordt ook

[0:32:41] toegelicht dat vrouwen eerder slachtoffer van seksueel geweld zijn als ze genderstereotype

[0:32:46] opvattingen hebben. In het bijzonder als zij een positieve houding ten opzichte van mannelijke

[0:32:51] dominantie hebben. Opvattingen over de ongelijkheid van vrouwen ten opzichte van mannen zijn wijd

[0:32:57] verspreid in onze samenleving en daarmee een cruciale grondoorzaak van feminicide. Het

[0:33:02] Het wegnemen van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen als oorzaak van geweld vereist

[0:33:06] dat gelijkheid wordt bevorderd en schadelijke opvattingen tegen worden gegaan.

[0:33:11] In pijler 1 wordt toegelicht dat dit gebeurt door middel van inzet op bewustwording, cultuurverandering,

[0:33:17] gender mainstreaming en het ondersteunen van maatschappelijke organisaties.

[0:33:21] De meeste acties die in pijler 1 zijn opgenomen zijn al bestaande en lopende acties die bijdragen

[0:33:26] aan de doelen in deze pijler.

[0:33:27] Ik zal een aantal van deze acties kort toelichten.

[0:33:31] Allereerste acties met betrekking tot onderwijs. Onderwijs is gericht op de waarde dat gelijke

[0:33:36] gevallen gelijk behandeld worden. Het is de bedoeling dat jongeren vroegtijdig respect

[0:33:41] krijgen voor de gelijkwaardigheid van alle seksen. Onder andere via burgerschapsonderwijs

[0:33:46] wordt een gevoel van gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen gestimuleerd. Scholen zijn

[0:33:51] vrij om de burgerschapsopdracht in te vullen op een manier die past bij de context van de

[0:33:54] eigen school. Onderwijsprofessionals hebben, zoals eerder ook toegelicht, een rol in het

[0:33:59] signaleren van geweld. Zij zijn dus verplicht om de stappenplan van de meldcode te volgen.

[0:34:05] Ik ga verder niet in op de stappenplan, want dat is net duidelijk uitgelegd. OCW is daarnaast

[0:34:10] bezig met een plan voor de deskundigheidsbevordering van onderwijsprofessionals. Het doel van dat

[0:34:14] plan is om scholen en professionals te ondersteunen bij de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling,

[0:34:20] dan dus hun rol daarin. Daarnaast zijn er verschillende acties die dus vanuit het emancipatiebeleid

[0:34:25] bijdragen aan deze pijler. Voor een paar voorbeelden zijn de dialoogsessies van de Alliantie Verandering

[0:34:32] van Binnenuit. Die dragen bijvoorbeeld bij aan de bevordering van stereotype rolopvattingen

[0:34:37] als oorzaak van geweld tegen vrouwen, specifiek binnen gesloten gemeenschappen.

[0:34:42] Middels het nationaal actieprogramma Aanpak seksueel geweld en seksueel grensoverschrijdend

[0:34:46] gedrag wordt gewerkt aan een cultuurverandering met betrekking tot de gelijkheid van mannen

[0:34:50] en vrouwen. Bijvoorbeeld in studentenverenigingen door het project Gelijkspel. Daar hebben we

[0:34:56] nog de kwaliteitseffecten op gendergelijkheid die onderdeel is van het beleidskompas. Dat

[0:35:00] is voor beleidsmedewerkers bij de Rijksoverheid. Dat is een voorbeeld van een middel om gender

[0:35:05] mainstreaming te stimuleren. En in de acties is verder ook terug te zien dat er verschillende

[0:35:11] maatschappelijke organisaties worden ondersteund. Een nieuwe actie die in deze pijler wordt

[0:35:17] aangekondigd is de nog te vormen mannenalliantie. Middels deze alliantie wordt beoogd extra

[0:35:22] in te zetten op de rol van mannen en jongens bij het voorkomen van geweld tegen vrouwen

[0:35:26] en in het bijzonder het voorkomen van femicide. Dit was een van de punten die naar voren kwam

[0:35:31] uit de sessies met de nabestaanden van femicideslachtoffers, ervaringsdeskundigen en professional. Daar

[0:35:37] werd echt vaak benadrukt dat de rol van jongens en mannen in de aanpak erg belangrijk is.

[0:35:42] En daar is dus op ingespeeld met deze actie.

[0:35:45] Tot slot is het van belang om te noemen dat concrete resultaten op het terrein van emancipatie

[0:35:50] echt een kwestie van de lange adem zijn.

[0:35:56] Bij de twee is, als we dan iets aan doen aan de primaire preventie, is wat we net al zeiden,

[0:36:00] hoe krijgen we al eerder in beeld dat er iets aan de hand is?

[0:36:03] Dus daarom bij de twee zicht op, en eigenlijk dreigend staat tussen haakjes, maar zou eigenlijk

[0:36:08] het liefst niet tussen haakjes staan, want we willen graag aan de voorkant zijn.

[0:36:11] Die is met name gericht op hoe herken je vroegtijdig signalen die kunnen duiden dat er onveiligheid

[0:36:18] kan ontstaan.

[0:36:21] Belangrijke onderdelen daarvan zijn het creëren van bewustwording, niet alleen bij professionals,

[0:36:25] maar juist ook breed maatschappelijk, dus door aandacht te vragen voor het onderwerp,

[0:36:30] het bespreekbaar te maken, te woede te doorbreken, maar ook handelingsperspectieven te bieden

[0:36:34] aan omstanders.

[0:36:35] Wat kan je doen op het moment dat je bij je buren een ruzie hoort?

[0:36:39] Daarnaast zeker ook het verbeteren en kennis van bewustwording bij professionals.

[0:36:44] Idealiter zou je willen dat elke kapper bij een blauwe plek in de nek denkt, wat is hier

[0:36:47] aan de hand?

[0:36:47] Hoe ga ik het gesprek aan?

[0:36:49] Maar je moet ook ergens wel beginnen, dus de eerste focus is wel echt op professionals

[0:36:52] in onderwijs, in zorg, huisarts, wat doe je op het moment dat je vermoedens hebt.

[0:36:59] Daar dus aanhangend het verbeteren van de handelingsperspectieven voor professionals

[0:37:03] en vooral ook dat ze daarin samenwerken met elkaar.

[0:37:07] En een belangrijk onderdeel is het verbeteren van de veiligheids- en risicobeoordening die

[0:37:11] nu op dit moment door verschillende instanties op verschillende momenten worden gebruikt.

[0:37:23] Bij de drie is dan eigenlijk de vervolgstap erop, op het moment dat je iets in beeld

[0:37:26] hebt.

[0:37:26] Wat van interventies is er dan?

[0:37:28] Wat kun je doen?

[0:37:29] Welke hulpverlening kan je inzetten?

[0:37:32] Dat is zowel in vrijwillig kader als in strafrechtelijk kader.

[0:37:35] vanuit vrijwillig kader en bestuursrechtelijk kader. Vanuit vrijwillig kader gaat het bijvoorbeeld

[0:37:42] over het hulpaanbod voor plegers. Heel vaak zie je dat een slachtoffer ondersteuning of

[0:37:48] hulp krijgt, maar de pleger eigenlijk niet. Waarbij je ook bijvoorbeeld bij relatieteneratie

[0:37:53] wordt verbroken en de pleger krijgt een nieuwe relatie en de situatie herhaalt zich en herhaalt

[0:37:59] zich eruit. Dus ook plegers en hulpaanbod voor plegers zijn een belangrijk onderdeel

[0:38:02] daarin. Daarnaast uiteraard de bescherming van slachtoffers, daar kan nog heel veel verbeterd

[0:38:06] in worden, dus dat is een van de aandachtspunten. En de strafrechtelijke aanpak van psychisch

[0:38:11] geweld. Ja, heeft natuurlijk ook politiek en maatschappelijk veel aandacht. Waar we ook

[0:38:22] in eerdere Kamerbrieven, uw Kamer hebben geïnformeerd, dat we nu eigenlijk eerst primair vooral willen

[0:38:28] inzetten op die verbetering van die strafrechtelijke aanpak in de praktijk. Omdat daar volgens

[0:38:34] zoals ons ook de meeste winst nu geboekt kan worden.

[0:38:36] Want het staat of valt bij een goede dossiervorming...

[0:38:40] en het goed bijeenbrengen van het bewijsmateriaal...

[0:38:45] om het Openbaar Ministerie goed in de gelegenheid te stellen...

[0:38:49] een afreging te maken of strafrechtelijke vervolging opportune en haalbaar is.

[0:38:55] En juist dat informatiefinancier, daar willen we nu ook op inzetten.

[0:38:58] Dat gaan we nu in de regio's ook oefenen...

[0:39:03] met een opdracht, waarbij we eigenlijk echt die dossiervorming specifiek voor psychisch

[0:39:08] geweld, al dan niet in combinatie met andere vormen van geweld, echt willen verbeteren,

[0:39:14] zodat die informatie goed bij het OM terechtkomt, zodat het hier goed kan beslissen al dan niet

[0:39:19] een zaak te maken. En daarnaast heeft het ook specifieke aandacht in de deskundigheidsbevordering

[0:39:26] binnen de organisaties en die we ook breed willen gaan uitzetten.

[0:39:32] Het Openbaar Ministerie is zelf ook met wetenschappers in conclaaf

[0:39:36] over het verbeteren van de wetenschappelijke inzichten

[0:39:40] die bruikbaar kunnen zijn in rechtszalen, in rechtszaken,

[0:39:44] om eigenlijk de effecten van het psychisch geweld

[0:39:47] op slachtoffers wetenschappelijk te onderbouwen

[0:39:51] en daarmee ook rechters beter in de gelegenheid kunnen stellen om te beslissen.

[0:40:02] Wat er ook mee samenhangt is waar we ook aan gaan willen werken, dus het verbeteren van

[0:40:06] die veiligheids- en risicobeoordelingen waarbij ook psychisch geweld, intieme terreur, dwingende

[0:40:11] controle nadrukkelijk de aandacht heeft als een hele belangrijke rode vlag voor uiteindelijk

[0:40:16] femicide.

[0:40:19] Tegelijkertijd lopen er nu ook wetenschappelijke onderzoeken.

[0:40:24] Eén in opdracht van het WODC loopt momenteel naar de huidige strafrechtelijke aanpak van

[0:40:31] psychisch geweld.

[0:40:32] Dat onderzoek loopt nu, willen we gaan herhalen in 2028 om ook de progressie hopelijk in kaart

[0:40:39] te brengen.

[0:40:41] Ook is de Open Universiteit momenteel bezig met een internationaal rechtsvergelijkend

[0:40:44] onderzoek, die we ook met uw Kamer gaan delen, als die gereed is. En dat moet ook weer tot

[0:40:52] nieuwe inzichting leiden, op basis waarvan we ook met voortschijnend inzicht kunnen gaan

[0:40:56] kijken of, nou ja, als er dan ook uit de praktijk blijkt dat er nog steeds juridische knelpunten

[0:41:01] zijn, dat we dan goed onderbouwd die beslissing kunnen maken om wel tot een aparte strafbaarstelling

[0:41:09] over te gaan. Maar dat is dus inderdaad nu eerst inzetten op die verbetering in de praktijk,

[0:41:13] want daar kan echt heel veel gewonnen worden.

[0:41:18] En tegelijkertijd loopt daar inderdaad onderzoek...

[0:41:20] en blijft dat onze nadruppelijke aandacht houden.

[0:41:24] En dan op het derde staartje het hulpaanbod voor plegers verbeteren.

[0:41:28] Dat geldt ook voor een vrijwillig kader, ook een strafrechtelijk kader.

[0:41:32] We zijn bezig met specifieke trajecten.

[0:41:33] Ook gedragstraining van de reclassering wordt momenteel doorontwikkeld...

[0:41:38] om die wel effectiever te maken.

[0:41:40] Maar we willen ook gaan verkennen of die gedragstraining...

[0:41:42] ook in vrijwillig kader kan worden ingezet of bijvoorbeeld bij inzet van een tijdelijk huisblot.

[0:41:49] Dus dat zijn ook inderdaad ideeën om de expertise die al in het gedwongen kader staat ook weer naar

[0:41:54] de voorkant te verplaatsen, naar het voorveld. Ik heb nog ongeveer vijf minuten voor die

[0:42:03] presentatie, want ik wil ook echt tijd genoeg hebben voor het gesprek. En ik had het nog iets

[0:42:09] kort erin geschat, de totale presentatie. Dus heel belangrijk, maar ook belangrijk dat

[0:42:13] er nog vragen kunnen worden gesteld.

[0:42:17] Ik noemde al een paar elementen. Dit is denk ik ook een hele belangrijke pijler op basis

[0:42:26] waarvan we ook in de toekomst ook nieuwe acties kunnen gaan uitzetten met het voortzijdend

[0:42:31] inzicht.

[0:42:36] Zullen we gewoon hier stoppen met de presentatie, want we hebben nog een aantal andere dingen

[0:42:40] maar die komen wel echt in de vragen en antwoorden.

[0:42:45] Dan ga ik gewoon beginnen bij mevrouw Bekker.

[0:42:48] Dan gaan we gewoon een vragenrondje doen.

[0:42:49] En ik wil nog ook even welkom eten aan mevrouw Rikkers van BBB,

[0:42:54] die later is aangesloten. Mevrouw Bekker, uw eerste vraag.

[0:42:57] Dank u wel, voorzitter. En ook dank aan iedereen hier vandaag aanwezig.

[0:43:00] Een aantal van de aanwezigen hebben we ook persoonlijk kunnen spreken

[0:43:03] bij de presentatie van het plan van aanpak.

[0:43:05] En ik weet met hoeveel passie en betrokkenheid er aan dit onderwerp gewerkt wordt,

[0:43:09] ook in samenwerking met de nabestaanden.

[0:43:11] Dus ik denk dat dat vanuit deze kant zeer gewaardeerd wordt.

[0:43:15] En tegelijkertijd voelen we natuurlijk, omdat we allemaal de nabestaanden zo nauwgesproken hebben,

[0:43:18] ook een grote verplichting dat dit meer is dan een papieren exercitie,

[0:43:22] maar dat dit daadwerkelijk ook in de praktijk verschil gaat maken.

[0:43:25] En daar is eigenlijk mijn vraag vooral op gericht.

[0:43:28] Ik las ook de beslisnota die hoort bij het plan van aanpak.

[0:43:33] En daarin staat eigenlijk beschreven aan de bewindspersonen

[0:43:37] dat het plan van aanpak vooral een beschrijving betreft van lopende acties en dat het laat

[0:43:42] zien hoe losse acties vanuit verschillende domeinen samen kunnen bijdragen aan het voorkomen

[0:43:46] van femicide. Hoe kijkt u daarnaar? Want de bedoeling is natuurlijk ook dat er wat meer

[0:43:53] regie en coördinatie komt en dat er juist ook wat nieuwe stappen worden gezet. Gebeurt

[0:43:58] dat nu niet? En als dat niet gebeurt, is er een belemmering financieel of elders? Of moet

[0:44:04] er een beslissing genomen worden om er één coördinator op te zetten? Hoe kunnen we zorgen

[0:44:08] dat er ook echt daadwerkelijk nieuwe dingen gaan gebeuren?

[0:44:18] Fijn dat de beslissingen ook gelezen worden. Uiteraard natuurlijk. In de brief die als

[0:44:25] oplegger met het plan van de avond is meegegaan, is er ook expliciet ingegaan op wat er beschikbaar

[0:44:32] is aan middelen en ook duidelijk gemaakt dat dit is wat er voor 2024 en 2025 moet gebeuren.

[0:44:39] En daarna is het aan een volgend kabinet om daar ook verder keuzes in te maken van wat

[0:44:43] er na 2025 nodig is. Dus de nieuwe acties en de bestaande acties voor 2024 en 2050 die

[0:44:52] zijn gedekt. Een aantal nieuwe acties gaan bijvoorbeeld over rond het vraagstuk van coördinatie

[0:44:59] wat u net noemt, daar gaan we heel specifiek een vraag voor uitzetten. Hoe kunnen we dat

[0:45:07] op een goede manier doen? Zodat we daar begin 2025 een goed antwoord op hebben. En dat zal

[0:45:13] dan ook vanuit het kabinet weer met uw Kamer worden gedeeld om daar dan het gesprek over

[0:45:17] te voeren. En dat maakt misschien ook iets inzichtelijk over, als je het op een andere

[0:45:21] meneer zou willen doen. Welke middelen zijn er dan voor nodig? Dan is het niet aan ons,

[0:45:29] maar aan u en het kabinet om daar keuzes in te maken. En dat geldt voor een aantal andere

[0:45:34] acties ook, bijvoorbeeld rond strafrechtelijke aanpakken van psychisch geweld, wat mijn collega

[0:45:41] net heeft toegelicht. Dat zijn nieuwe stappen die we aan het zetten zijn. En dat geldt voor

[0:45:46] meer thema's, dat wel degelijk een aantal nieuwe acties zijn uitgezet, die soms het

[0:45:53] aan het karakter hebben van, we laten onderzoek doen, zodat we in 2025 nog meer weten en daar

[0:45:59] dan vervolgens koers op kunnen bepalen. Rond deskundigheidsbevordering geldt dat, rond

[0:46:07] een aantal andere thema's meer. Dat staat allemaal in het plan. Maar de horizon is inderdaad

[0:46:13] beperkt tot 2025.

[0:46:17] Dank u wel.

[0:46:18] Mevrouw Muthuur, eerste vraag.

[0:46:22] Ik durf te zeggen dat het plan van aanpak er niet was geweest als wij als Kamerleden hier

[0:46:27] dit hadden geagendeerd, als de nabestaanden niet met het 12-puntenplan waren gekomen,

[0:46:31] als de media er niet bovenop had gezeten.

[0:46:34] Dus laat ik vooropstellen dat ik heel erg blij ben dat die er ligt en ook complimenten

[0:46:39] voor wat er ligt.

[0:46:40] Maar het belangrijkste is, wat staat er niet in het plan van aanpak?

[0:46:44] Dat vind ik interessant, want ook ik was hem aan het lezen en ik dacht, hier komen eigenlijk

[0:46:50] heel veel lopende dingen in terug.

[0:46:54] Ik mis dat psychisch geweld in de wet wordt verankerd.

[0:46:58] Dat is best wel een sterke wens, ook van onze zijde, om dat geregeld te hebben, zoals andere

[0:47:03] landen.

[0:47:04] Maar we gaan met name in op, die coördinatie is genoemd, maar hoe gaan we überhaupt de

[0:47:11] dingen die er nu staan, monitoren dat die worden opgevolgd, lokaal, door partners, door de ministeries,

[0:47:19] juist vanwege de versnippering, juist vanwege enorme bezuinigingen op gemeenteland, die zowel

[0:47:26] op het zorgdomein gaan vallen.

[0:47:29] Misschien zit hier een politieke vraag achter.

[0:47:32] Daar hoef je niet op in te gaan, want die ga ik aan de staatssecretaris stellen.

[0:47:36] Maar we gaan met name in op die monitoring en kijken hoe we dan ook resultaten gaan bereiken

[0:47:42] en hoe je dat controleert.

[0:47:49] Mooie vraag, wat staat er niet in.

[0:47:51] Ik denk dat wat dit plan mooi op tafel heeft gelegd, is een bundeling van heel veel dingen

[0:47:58] die al los gebeurden en eigenlijk juist door het met elkaar onder die paraplu neer te zetten,

[0:48:04] nu heeft dat ook een vorm van monitoring geboden.

[0:48:07] We hebben ook gezegd op die tien prioriteiten gaan we ook apart de Kamer informeren.

[0:48:12] Dat maakt dus ook dat wij nu en op dit moment is VWS coördinerend departement als het gaat om de aanpak

[0:48:18] huisgeweld en kindermishandeling.

[0:48:19] Dus VWS is hier ook coördinerend om te zorgen dat we dus die informatie bij elkaar houden.

[0:48:24] Dus ik denk als het gaat om wat staat er niet.

[0:48:25] Dit plan heeft eigenlijk ook voorgezorgd dat we nu een kapstok hebben om al op al die losse gebieden

[0:48:29] bij elkaar te halen.

[0:48:30] Wat gebeurt er?

[0:48:31] Hoe is het met de voortgang?

[0:48:33] Waar raakt het elkaar?

[0:48:34] Waar kan het elkaar versterken?

[0:48:35] Dus ik denk dat dit plan juist daarmee helpt, een deel al te oplossen.

[0:48:40] Het is nog niet waar we willen zijn, maar daarvoor komt er ook nog een verkenning.

[0:48:44] Wat is er nodig? Hoe doe je dit op een goede manier?

[0:48:46] Gekoppeld echt ook aan de Nederlandse context.

[0:48:50] Maar ik denk dat we hier dus wel juist met dit plan een mooie eerste stap hebben gezet

[0:48:54] om juist wel met elkaar een vinger aan de pols te houden en ook te kijken

[0:48:57] maken we nou ook daadwerkelijk vooruitgang.

[0:49:02] Nog iets om toe te voegen, dat we samen met gemeenten ook die samenwerking verder zoeken

[0:49:10] in afzonderlijke activiteiten, maar ook in de uitwenking van de hele acties van het hele

[0:49:16] plan van aanpak als zodanig.

[0:49:18] Dus dat het echt ook de Rijksoverheid en gemeenten gezamenlijk met de VNG dit verder ook uitwerken

[0:49:24] en in de gaten houden hoe die progressie, hoe die voortgang is.

[0:49:27] is. Ook zou ik nog willen verwijzen naar de al bestaande impact monitor aanpak huisgewerd

[0:49:33] en kindermishandeling, waar verschillende registratiedata en onderzoeksdata halfjaarlijks

[0:49:38] worden toegevoegd, ook van het Centraal Bureau voor de Statistiek. En daar zie je echt op

[0:49:44] verschillende vlakken hoe de aanpak van huisgeweld en kindermishandeling eruit ziet en wat de

[0:49:50] progressie is. Dus dat is denk ik ook nogal interessant.

[0:49:53] Dan kom ik bij mevrouw Van der Werff.

[0:49:57] Dank u wel.

[0:49:58] Heel veel dank aan de aanwezigen en jullie mooi verhaal.

[0:50:01] Echt heel goed om te horen hoe dit nu wordt opgepakt.

[0:50:05] Het is heel verleidelijk om een vraag te stellen over femicide,

[0:50:08] maar ik wil het toch even over huiselijk geweld hebben.

[0:50:11] Want ik zat even extra op te letten bij die wet verplichte meldcode

[0:50:15] en het melden bij Veilig Thuis bij gevallen van acuut of structureel geweld.

[0:50:21] Nu zijn er de afgelopen weken toevallig twee juffen bij mij op de lijn gekomen van een

[0:50:26] basisschool.

[0:50:27] Die weten wat ik hier doe.

[0:50:28] En die zeiden, goh, hoe zit dat nou eigenlijk?

[0:50:31] Nou, ik heb net nog even precies van jullie gehoord hoe dat zit, maar ik zal even heel

[0:50:35] kort hun signaal hier op tafel leggen.

[0:50:39] Er was een geval van een jongetje waarbij al meerdere keren duidelijk was geworden dat

[0:50:44] zijn moeder werd geslagen door zijn vader.

[0:50:47] En in het weekend, wat hij die maandagochtend kwam vertellen, was ook de hond bewusteloos

[0:50:53] geschopt, want hij had op het tapijt overgegeven.

[0:50:56] Die juffrouw had al meerdere keren veilig thuis gebeld, maar kreeg te horen dat het niet

[0:51:02] acuut genoeg was en dat ze er niks mee konden, terwijl je wel zou zeggen dat het structureel

[0:51:08] De andere juf had een geval van een kind dat ook meerdere keren zo ernstig is mishandeld

[0:51:14] dat de school het kind een paar keer niet naar huis durfde te sturen.

[0:51:20] De directrice heeft toen gebeld en kreeg te horen dat er al bloed aan de muur zat.

[0:51:24] Dit is letterlijk wat er is gezegd.

[0:51:27] Nu neem ik jullie voor alle helderheid echt helemaal niets kwalijk.

[0:51:31] Dus het is niet een soort van vraag van Joel, doe er eens wat mee.

[0:51:36] Bij dit soort dingen denk ik dan bij mezelf waar we moeten beginnen.

[0:51:40] We hebben natuurlijk het nieuws gezien van de onderbezetting.

[0:51:43] Ik begrijp heel goed dat er vanuit veilig thuis een groot vraagstuk ligt.

[0:51:48] Maar dit zijn wel signalen uit de maatschappij.

[0:51:51] Wanneer is het dan wel acuut of structureel?

[0:51:55] Wat ga je dan aan de achterkant doen op deze arbeidsmarkt met deze tekorten...

[0:52:00] en met opnieuw bezuinigingen die gemeenten boven het hoofd hangen...

[0:52:05] om dit soort problemen op te lossen?

[0:52:07] Ik constateer als voorzitter dat het echt een politieke vraag is.

[0:52:12] Het laatste gedeelte is best politiek, maar het is aan u om het als technisch te beschouwen

[0:52:17] en er ook technisch op in te gaan.

[0:52:19] Voorzitter, maar dan stel ik er een andere vraag over, want ik heb geprobeerd duidelijk

[0:52:25] te maken dat de reden dat ik het op tafel leg niet politiek is en jullie daar iets...

[0:52:33] Maar dan is de vraag, als je dit constateert, want ik ben vast niet de eerste waardoor jullie

[0:52:40] die dit soort signalen wel eens meekrijgen. Wat kunnen we dan nog meer doen om ook voor

[0:52:44] te zorgen dat de werklast daadwerkelijk kan worden opgepakt door dit soort organisaties?

[0:52:53] Meneer De Boer, eerst veilig thuis. Ik ben ook even de zoektocht wanneer het

[0:53:02] politiek wordt en wanneer niet. Hier zit een ingewikkeldheid omdat gemeenten zijn verantwoordelijk

[0:53:11] voor hun veilig thuis. Dus in eerste instantie op het moment dat een veilig thuis vastloopt

[0:53:14] in capaciteit, in het werk niet aankunnen, dan is hun eerste aansluitpunt de gemeente.

[0:53:19] Dat betekent niet dat wij niet ook met de gemeente en met veilig thuisen die ook verenigd zijn

[0:53:24] in het landelijk netwerk veilig thuis om tafel zitten en ook dit soort knelpunten continu

[0:53:29] eigenlijk proberen de afweging met elkaar te maken. Waar is een knelpunt lokaal, regionaal

[0:53:34] en moet het ook echt binnen die regio opgelost worden? Waar is het een knelpunt wat in alle

[0:53:39] regio's voorkomt en dan wil je vooral met elkaar samen kijken hoe kunnen we dit, hoe kunnen we daarvan

[0:53:43] leren. Dus dat is eigenlijk hoe we er nu met name ook heel erg mee bezig zijn, is steeds ingesprek gaan

[0:53:49] waar zitten die knelpunten precies in en wat is er nodig en wat kan daarin landelijk opgepakt worden,

[0:53:56] ook daarin wat is er vanuit de ministeries daarin nodig, maar ook wat kan er gewoon lokaal opgepakt

[0:54:01] worden. En ik denk dat het systeem is wat dat betreft gewoon ook voor dit soort specifieke

[0:54:05] Het is lastig geregeld.

[0:54:07] Wij hebben geen idee hoe het lokaal precies ervoor zit.

[0:54:10] En wat maakt dat deze mensen die gebeld hebben zo'n reactie hebben gekregen.

[0:54:15] Waarvan ik denk dat iedereen hier zegt dat zou je niet willen.

[0:54:20] Maar daarin ligt in die zin dat in eerste instantie de gemeente daar met de veiligheidshuizen moet kijken.

[0:54:26] Wat gebeurt hier? Waarom lukt het hier niet?

[0:54:28] En dat wij vanuit het departement, vanuit de overheid, heel hard proberen om te kijken naar wat is er landelijk in.

[0:54:34] en ook daar de gesprekken proberen te voeren om te kijken waar zitten die knelpunten precies

[0:54:38] nou in en wat is er nou nodig om die knelpunten op te lossen. Die gesprekken worden ook nu

[0:54:41] gevoerd, ook naar aanleiding van de IGE-publicatie van afgelopen week. Daar zijn we gewoon heel

[0:54:48] erg mee bezig om te kijken van wat kan er dan wel. De arbeidsmarktkrapte kunnen we helaas

[0:54:53] niet oplossen, maar de veiligheid van mensen moet gewoon wel gewaarborgd zijn. Ik denk

[0:55:00] Ik denk dat dat een beetje de ruimtes die ik heb.

[0:55:04] Wilt u er ook nog aan willen? Een korte toevoeging nog?

[0:55:08] Ja, daarmee trek ik het iets breder.

[0:55:11] Gisteren was ik met collega's op werkbezoek bij het OM in Rotterdam...

[0:55:14] waar ze een specifieke, dat weet u waarschijnlijk ook, een specifieke aanpak...

[0:55:19] voor huisengeweld en kindermishandeling hebben.

[0:55:21] Een coördinerend officier van justitie speciaal voor huisengeweld en kindermishandeling...

[0:55:26] en ook officieren van justitie die daarin gespecialiseerd zijn...

[0:55:30] Die schetst ook de ingewikkeldheid van wat er gebeurt als je daar als overbuiministerie

[0:55:34] zwaarder op inzet.

[0:55:35] Dat betekent dat de andere schakels in de keten, bij de politie, bij veilige thuis,

[0:55:40] de zittingscapaciteit van de rechtbank, als je meer op tafel krijgt, en je kunt ook in

[0:55:46] de cijfers zien dat het aandeel zaken wat Rotterdam heeft, in de landelijke cijfers

[0:55:51] dat dat heel erg groot is, dat zal iets zeggen over de hoeveelheid huiselijk geweld in Rotterdam,

[0:55:56] Maar het zegt ook iets over als je daar het licht op zet, dan ga je ook meer zien, dan

[0:56:01] komen er weer meldingen.

[0:56:04] We constateerden gisteren met elkaar dat het ook een duivels dilemma is als je een bepaalde

[0:56:11] schakel in die keten of in dat netwerk van betrokken organisaties, als je daar steviger

[0:56:16] op inzet omdat je dat ook belangrijk vindt, dat je dan ook een been bij moet trekken op

[0:56:20] al die andere schakels.

[0:56:21] En dan kom je ook te maken, de plaats van het hoofdofficier van justitie schetste gisteren,

[0:56:27] wij willen graag voor huiselijk geweld meer zittingscapaciteit met een gespecialiseerde

[0:56:33] rechter en een officier van justitie met verstand van zaken en een advocaat met verstand van

[0:56:37] zaken.

[0:56:38] Maar die zittingscapaciteit is ook nodig voor ondermijning, voor ontploffingen in Rotterdam,

[0:56:44] voor huizen. U kent de voorbeelden. Dat laat wel iets zien van de ingewikkelde puzzel die

[0:56:55] gelegd moet worden om hier een stappunt te zetten.

[0:56:59] De capaciteit is uiteindelijk weer een politieke keuze.

[0:57:06] Mevrouw Bruining.

[0:57:08] Ik heb een vraagje over de onderbouwing van de keuze van het niet expliciet strafbaar

[0:57:14] stellen van psychisch geweld. En dan eigenlijk met inachtneming van de kritiek en de aansporingen

[0:57:21] die het grevio heeft gedaan in het rapport van 2020. Dus hoe besiet u dat? Hoe is dat

[0:57:26] in verhouding?

[0:57:29] Het wetboek van strafrecht biedt al grondslagen voor het vervolgen van psychisch geweld. Er

[0:57:37] zijn verschillende artikelen waarop dat mogelijk is. Het hangt ook een beetje samen met het

[0:57:43] Het strafrechtelijke systeem wordt gebruikt op basis waarvan specifieke geweldsvormen

[0:57:53] dan vervolgd kunnen worden.

[0:57:55] De belangrijkste artikelen in het wetboek van strafrecht zijn mishandeling, dwang, bedreiging

[0:58:01] en belaging.

[0:58:04] En met mishandeling is het zo dat er ook toenemende jurisprudentie is dat benadering van de gezondheid

[0:58:12] Niet alleen in fysieke opzicht wordt beschouwd door rechts, maar ook psychisch.

[0:58:17] Dus dat biedt kansen.

[0:58:20] En zoals ik al zei, waar ook als we spreken met OM, politie, etcetera, blijkt dat in de

[0:58:28] praktijk het gewoon staat of valt met die bewijsvoering.

[0:58:33] Daar is echt de meeste winst te boeken.

[0:58:36] En ja, inderdaad, het vertrag van Istanbul heeft ook aandacht geheft voor het psychisch

[0:58:44] geweld.

[0:58:45] Maar in die zin is het dus al in de Nederlandse situatie strafbaar op basis van de artikelen

[0:58:51] die nu in het wetboek van strafrecht staan.

[0:58:55] En de strafrechtelijke aanpak, die willen we nu echt gaan verbeteren met de praktijkverbetering

[0:59:02] door inderdaad die bewijsvoering te verbeteren.

[0:59:06] Dank u wel. Mevrouw Rikkers.

[0:59:09] Dank u wel. En allereerst een excuus dat ik later was.

[0:59:12] Maar ik had nog een commissie, dus af en toe moet ik me een beetje delen.

[0:59:16] Mijn vraag gaat over de meldcode.

[0:59:19] In mijn werk hiervoor als wethouder liep ik er heel vaak tegen aan

[0:59:23] dat bijvoorbeeld leerkrachten en andere organisaties heel graag de meldcode wilden gebruiken,

[0:59:29] maar dat niet durfden, omdat ze de vertrouwensband met het gezin niet wouden schaden.

[0:59:34] En ik vroeg me af of jullie dat ook tegenkomen.

[0:59:43] Ik kan er wat over zeggen met betrekking tot de leerkrachten.

[0:59:47] In mijn presentatie zelfs heb ik verteld dat vanuit het ministerie van OCW wordt gewerkt

[0:59:53] aan een plan van aanpak voor deskundigheidsbevordering.

[0:59:56] En dat is dus ook opgericht om te kijken wat er nodig is om te zorgen dat zij de meldcode

[1:00:01] goed kunnen volgen en signalen van handelingsverlegenheid zijn daarin bekend.

[1:00:10] Dit soort signalen zijn ook bekend.

[1:00:12] Dit is ook een van de redenen waarom die meldcode kwam.

[1:00:15] Om de verbinding tussen veilig thuis en hulpverlening makkelijker te maken.

[1:00:19] Er zit natuurlijk ook heel veel achter qua vertrouwen.

[1:00:22] Als je net een voorbeeld hoort van je doet de melding en je krijgt zo'n reactie terug.

[1:00:26] Ja, dan ga je dan de volgende keer weer melden.

[1:00:29] We gaan ook op dit moment samen met een collega van OCW in beeld aanbrengen.

[1:00:34] Wat zijn nou regio's waar relatief veel meldingen of adviesvragen vanuit onderwijs komen?

[1:00:39] Wat zijn regio's waar het niet lukt om daar verder met onderwijs en veilig thuis in gesprek

[1:00:46] te gaan?

[1:00:46] Wat maakt dat het hier wel goed gaat?

[1:00:48] Wat zijn de ingrediënten die zorgen dat jullie elkaar hier wel goed weten te vinden en op

[1:00:52] andere plekken waar het veel moeilijker gaat?

[1:00:54] Op die manier proberen we ook steeds te blijven leren en te zoeken naar wat de drempels zijn

[1:00:58] voor professionals om eventueel wel de meldcode te gebruiken.

[1:01:02] Dank u wel.

[1:01:04] Dan komen we bij het volgende rond.

[1:01:05] Ik zou hier wel in aanvulling op.

[1:01:08] Want in het vorige regeerakkoord stond een meldplicht.

[1:01:15] Dus dat bij stap 2 professionals verplicht waren om advies in te winnen bij Veilig Thuis.

[1:01:23] En er niet alleen mee te blijven zitten.

[1:01:25] Dat is ook ontstaan vanuit signalen, juist vanuit docenten en artsen.

[1:01:29] Want ik voel me eigenlijk handelingsverlegen.

[1:01:30] of ik heb het gevoel dat die meldcode niet over mij gaat.

[1:01:32] Dus het idee was om hen dan met een plicht te ondersteunen.

[1:01:36] Waar staat dat traject?

[1:01:42] Volgens mij zijn er andere collega's actief betrokken.

[1:01:47] Het loopt heel veel. Ik weet het niet zelf.

[1:01:48] Er zijn voor- en nadelen. Er zijn allerlei verschillende kanten.

[1:01:51] En volgens mij wordt er op dit moment met de partijen, met het veld samen...

[1:01:56] daarin gewerkt aan een plan en een brief daarover ook, toch?

[1:02:03] Het loopt.

[1:02:14] Uiteraard.

[1:02:15] Meneer De Boer nog?

[1:02:15] Nee?

[1:02:16] Ook niet?

[1:02:20] Goeie vraag.

[1:02:22] Mevrouw Miet-Lewer.

[1:02:24] We zitten hier echt met Kamerleden die zo diep in de materie zitten en misschien bijna

[1:02:31] net zoveel weten als die ambtenaar of in ieder geval ideeën hebben om dit plan van

[1:02:36] aanpak te verbeteren. De verleiding moet weer staan om daarop in te gaan. Dus ik wil met name

[1:02:45] nu me focussen op de vraag wie is nou de probleemeigenaar? We zitten hier met allemaal JNV-woordvoerders,

[1:02:52] exclusief één collega. En dat laat al zien dat wij hem heel erg vanuit het veiligheidsaspect

[1:03:00] benaderen. Hoewel de meeste preventiekant aan de zorgzijde zit. En toch moet iemand

[1:03:09] de boel gaan trekken. Zeker als ik zie wat er gebeurt. En ook alle bezuinigingen die

[1:03:16] boven ons hoofd hangen. Ik word niet blij van de berichten dat heel veel vrouwen die vrezen

[1:03:21] voor hun leven, na intieme terreur, in hotels moeten gaan verblijven. Dus dan blijven deze

[1:03:29] maatregelen, een papieren tijger. Dus volgens mij ben ik benieuwd naar die probleemeigenaar

[1:03:36] en welke ministerie zou dat dan moeten zijn?

[1:03:40] Er zitten hier drie ministeries bij de inleiding, had ik dat al gezegd natuurlijk. Dus wie van

[1:03:44] u coördineert?

[1:03:47] Drie commissies.

[1:03:48] De staatssecretaris van VWS. Een van de twee staatssecretaris van VWS.

[1:03:57] U noemt zelf dat wij het vaak bekijken vanuit een veiligheidsperspectief. Dat merken we

[1:04:04] inderdaad ook. De JNV-collega's krijgen soms kamervragen waarvan wij denken, die is

[1:04:11] volgens mij voor onze collega's van VWS. Dat leidt tot veel ambtelijke heen en weer gedoe

[1:04:20] over voor wie is dat, dus dat is wel interessant. Maar in principe de staatssecretaris van VWS

[1:04:25] is de coördinerend bewindspersoon voor de aanpak van huisengeweld en kindermishandeling

[1:04:30] en ook voor femicide. Tegelijkertijd, wie is de probleemeigenaar voor heel veel deelvraagstukken?

[1:04:37] Er zijn natuurlijk heel veel probleemeigenaren betrokken. Op sommige punten is de gemeente

[1:04:41] vooral de probleemeigenaar of als het gaat om de aansturing van veilig thuis. Maar tegelijkertijd

[1:04:46] Zijn ze daar niet alleen in? Heeft ook het ministerie van VWS een andere organisatief

[1:04:51] in rol? Interessant genoeg, toen we gisteren aan het OM vroegen van wat is nu het belangrijkste

[1:05:00] wat je voor de aanpak van femicide zou moeten doen, toen kwamen de antwoorden die allemaal

[1:05:06] gaan over de voorkant, over bevorderen van gendergelijkheid, over preventie, over zorgen

[1:05:13] dat de familie, de kapper, burgers in hun brede, maar vooral ook professionals, weten

[1:05:20] op welke signalen ze moeten letten. Die legt het ook juist vanuit de strafrechtelijke kant

[1:05:25] ook meer aan de voorkant. En zij zei ook van ja, als het bij mij terechtkomt, ja dan ben

[1:05:31] je voor een deel al te laat. Een strafrechtelijke aanpak, een goede aanpak helpt ook om erger

[1:05:38] te voorkomen, maar dat is al heel erg achteraan het proces.

[1:05:45] Helder, dank. Mevrouw van der Werff.

[1:05:48] Dank, voorzitter.

[1:05:49] Net in de presentatie stonden we ook al wat langer stil bij die pijler drie

[1:05:53] en gaf u zelf ook al aan van we hebben echt nog wel een slag te maken

[1:05:56] als het gaat om het beschermen van de slachtoffers.

[1:06:00] En als je dan iets verder in het proces kijkt,

[1:06:04] bij de gevallen waar het tot een rechtszaak komt, er is vorig jaar

[1:06:07] Maar bij het commissiedebat, femicide, ook door heel veel collega's een punt van gemaakt,

[1:06:12] zie je dat er wordt onderschat wat een regeling waarbij beide ouders recht hebben op contact

[1:06:19] met een kind, welke gevaren dat met zich meebrengt voor een slachtoffer.

[1:06:26] Ik weet niet of we daar toen een motie over hebben ingediend, maar er zijn verschillende

[1:06:32] toezeggingen gedaan vanuit JNV om dat op te pakken.

[1:06:36] Dat kwam net niet zo expliciet langs, maar ik was wel heel benieuwd hoe het daarmee staat,

[1:06:41] ook omdat een officier van justitie of een rechter daar in de krant een keer uitgebreid

[1:06:46] een stuk over had geschreven van mijn beroepsgroep heeft zelf eigenlijk ook niet scherp genoeg

[1:06:51] voor de bril, waar we op dat punt nog een slag kunnen maken.

[1:06:55] Ik was ook benieuwd naar de voortgang op dat onderwerp.

[1:07:06] Er is ook een motie over ingediend, toen lag er al een vraag vanuit het ministerie van

[1:07:11] JNV aan de RNJ om op het specifieke vraagstuk van hoe wordt nu huiselijk geweld of de dreiging

[1:07:17] daarvan meegenomen in het familierecht, waar een scheiding aan de orde is en daar een recht

[1:07:24] aan te pas komt. We hadden toen al een vraag uitstaan met de RNJ om daar meer verdieping

[1:07:29] aan te geven. Daarna kwam er ook nog een motie overheen. Dat onderzoek is er inmiddels. Dat

[1:07:36] Dat is mij vorige week naar de Kamer gestuurd met een korte beleidsreactie.

[1:07:41] Daarin heeft u kunnen lezen dat een deel van de vragen die wij hadden en die uw Kamer ook

[1:07:46] heeft meegegeven, dat die daarin eigenlijk onvoldoende zijn beantwoord, omdat de focus

[1:07:51] vooral vanuit het perspectief van de RIG op de kindonveiligheid is gericht, ook belangrijk

[1:07:58] natuurlijk.

[1:08:00] maar op het vraagstuk van onveiligheid van vrouwen kan die extra onder druk komen te staan

[1:08:07] als bijvoorbeeld door een rechter wordt benadrukt dat het van belang is om in een mediation

[1:08:16] traject te gaan of iets dergelijks. Gelukkig is er bij Jonker recent gestart met een onderzoek

[1:08:25] wat wel heel specifiek op die vraag ingaat. Deze toelichting staat ook in de recente brief

[1:08:32] bij dat RIG-rapport. Dat is de stand van zaken.

[1:08:39] DE HEIDEREN.

[1:08:42] De afgelopen jaren is de kennis rondom intieme terreur, dwingende controle en rode vlaggen

[1:08:47] richting femicide heel erg toegenomen. Je ziet ook dat we nu op een punt staan waarbij

[1:08:52] de vraag is hoe die kennis die we nu hebben, hoe werkt die door in de uitvoering van beleid?

[1:08:56] Want ook bij de jeugdbescherming is wel in de afgelopen decennia heel erg juist gekomen

[1:09:03] met twee ouders om tafel, eigenlijk waar twee vechten, hebben twee schulden, het moet in

[1:09:08] gezamenlijkheid worden opgelost. We hebben nu andere kennis, andere ervaringen, maar

[1:09:12] het heeft ook tijd nodig om die kennis overal ook op de juiste plekken beschikbaar te maken.

[1:09:19] Dat is ook wat we binnen dit plan van aanpak met de schuldigheidsbevordering

[1:09:22] ook integraal juist ook heel erg proberen te versnellen.

[1:09:26] Wat hopelijk ook nog een positief effect heeft op al deze processen,

[1:09:29] want als je beter snapt wat er aan de hand is,

[1:09:31] dan snap je ook wat de impact van je keuzes daarin is.

[1:09:36] Yes, vrouw Bruining.

[1:09:38] Dank voorzitter. Ik had een vraagje.

[1:09:40] Er is een nieuwe EU-richtlijn gekomen ter bestrijding van geweld tegen vrouwen

[1:09:44] en huiselijk geweld. Die is op 13 juni in werking getreden.

[1:09:47] Daarin staan een aantal specifieke bepalingen en verplichtingen ten aanzien van huiselijk

[1:09:51] en psychisch geweld.

[1:09:53] Hoe krijgen die vorm in het actieplan?

[1:09:55] Gaat dat nog meegenomen worden?

[1:09:57] En hoe?

[1:09:58] Dank je wel.

[1:10:02] Er gaat nu een implementatietraject starten.

[1:10:10] Dat moet uit mijn hoop in juni 2027 volbracht zijn.

[1:10:18] Daar zijn we nu al hard mee bezig om de wetgeving en implementatie in lijn te brengen met die

[1:10:26] EU-richtlijn.

[1:10:28] Richtlijn.

[1:10:34] We hadden de presentatie iets te kort.

[1:10:37] Nee, maakt niet uit.

[1:10:37] Precies.

[1:10:39] Ja, nou ja, even kijken.

[1:10:41] Ja, dat is denk ik heel erg in het kort.

[1:10:44] Overigens staat daaronder 14 juni 2025.

[1:10:47] Dat moet dus 2027 zijn.

[1:10:49] Da's iets te enthousiast.

[1:10:51] We houden van enthousiasme.

[1:10:52] Absoluut. Realistisch enthousiasme.

[1:10:56] Daarmee is de vraag beantwoord, toch?

[1:10:58] Oké, check.

[1:11:05] Ik zou nog even willen stilstaan bij een van de belangrijkste punten van alle nabestaanden

[1:11:11] was dat ze allemaal al wel in hun opzicht meldingen ergens gedaan hadden, maar dat ze

[1:11:17] het idee hadden als daar meer mee was gedaan, dat hun dochter of zus misschien nog wel had

[1:11:22] geleefd.

[1:11:25] Het is soms ook best wel een klus om alles als Kamerlid te proberen het overzicht te houden,

[1:11:31] maar er zijn best wel wat brieven en rapporten naar ons gestuurd waarin wat aanbevelingen

[1:11:35] worden gedaan wat er verbeterd zou moeten worden aan de kant van de politie.

[1:11:39] Bijvoorbeeld de politie zou meer specialistische kennis moeten hebben, moet de politie niet

[1:11:45] een interne casusregisseur hebben, moeten we er niet voor zorgen dat binnen de politie

[1:11:49] het screeningsinstrument SASH, dat dat beter wordt ingevuld en ook door een medewerker die

[1:11:56] daarvoor is getraind. Een betere communicatie met slachtoffers binnen de politie, want er

[1:12:01] is nu niet één aanspreekpunt voor. Regioplan heeft een handreiking gemaakt om stalking

[1:12:07] aan te pakken. Ze zeggen eigenlijk ook je zou daar meer landelijke coördinatie bij regio's

[1:12:12] op moeten zetten. Dus zo krijgen wij door de tijd heen stukken met waar dan op papier

[1:12:17] wordt gezet dat dit zou moeten gebeuren. Kunnen wij er nu van op aan dat binnen het plan van

[1:12:23] aanpak femicide al deze dingen worden opgepakt en ook hier wordt teruggerapporteerd? Of is

[1:12:30] wat hier nu is vandaag is gepresenteerd wat er binnen het plan van aanpak gebeurt en moet

[1:12:34] ik voor deze specifieke punten in debat met de minister van justitie? En hoe staat het

[1:12:41] met deze punten?

[1:12:49] Ik zou hopen als ambtenaar dat de Kamer zowel de coördinerende bewindpersoon uitnodigt

[1:12:56] als de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, als het gaat om femicide en aanpakhuisgewelden.

[1:13:04] Maar goed, dat is aan u.

[1:13:07] Een groot deel van de punten die u noemt komen uit het vervolgonderzoek van de inspectie

[1:13:12] is in veiligheid naar stalking. Het heel kritische rapport na de moord op Numera van 2019. Vorig

[1:13:21] jaar heeft de inspectie gecheckt hoe het er nu mee staat. Alle aanbevelingen die we hebben

[1:13:26] gedaan zijn die opgevolgd. Dat was grotendeels positief, durf ik te zeggen. En tegelijkertijd

[1:13:34] ook nog een aantal kritische punten. U heeft er net een aantal van genoemd. Amtelijk gezien

[1:13:42] Ik vind dat ingewikkeld als het gaat over hoe we erover gaan rapporteren.

[1:13:47] Femicide als topje van de ijsberg waaronder al het huiselijk geweld onderkomt...

[1:13:54] en ook alle verschijningsvormen, inclusief stalking...

[1:13:57] dan krijgt u een rapportage...

[1:14:01] over de hele aanspraak van huiselijk geweld en kindermishandeling.

[1:14:05] We gaan in ieder geval rapporteren, volgens mij voor de zomer van 2025...

[1:14:10] over de voortgang van het plan van aanpak femicide. En aangezien ook de acties die er zitten op

[1:14:18] stalking daar ook onderdeel van uitmaken, kan ik me haast niet voorstellen dat we niet

[1:14:22] gaan iets gaan zeggen over hoe staat het met de opvolging van de aanbevelingen op dit nieuwe

[1:14:28] rapport.

[1:14:33] Heel eerlijk, alle voorbeelden die net genoemd werden, vallen allemaal onder het plan van

[1:14:36] aanpak femicide.

[1:14:44] Dan hoop ik dat straks de uitkomst is. Er gaan gemiddeld geen 33 geweldsincidenten aan

[1:14:53] vooraf voordat een vrouw überhaupt naar de politie stapt om daar actie op te laten ondernemen.

[1:15:01] Het is best wel een mooie en interessante vraag. Want we willen de vrouwen een soort van een

[1:15:08] veilige haven bieden of een mogelijkheid bieden om de stap te zetten richting de politie.

[1:15:15] Hier ligt iets politieks. Ik moet hem technisch stellen. Ik zeg het maar. Hoe gaan we daarvoor

[1:15:30] zorgen? Er ligt een motie, één aanspreekpunt bij de politie. Die is ook opgenomen in het

[1:15:38] plan van aanpak. En ik vraag me oprecht af hoe vanuit het ministerie van JNV daarop technisch

[1:15:48] gezien, niet politiek, gestuurd gaat worden, zodat wij in 2025 te horen krijgen dat is

[1:15:54] er gekomen bij al die eenheden. Of is dat een wishful thinking?

[1:16:00] De mate van uitvoering van moties is niet aan u, maar ik zou zeggen, u gaat over het antwoord,

[1:16:06] dus voel u vrij om technisch te antwoorden.

[1:16:09] Dat zal ik proberen.

[1:16:13] Heel kort kan ik verwijzen naar de beleidsreactie bij dat rapport waar we het net over hadden,

[1:16:19] het vervolg op onderzoek van de inspectie, daarin is aangegeven dat er nu iets van een

[1:16:26] projectgroep specifiek op dit punt van hoe moeten we dat vaste contactpersoon voor slachtoffers

[1:16:31] organiseren. Waarbij de conclusie is getrokken van dat alleen bij de politie organiseren

[1:16:40] dat is niet wenselijk. Dat moeten we in nauw overleg met slachtoffers op Nederland en andere

[1:16:46] betrokken organisaties moeten we zorgen dat het voor slachtoffers glashelder is waar ze

[1:16:51] terecht kunnen. Maar de manier waarop, daar zijn we nog niet uit. Dus daar zal uiteindelijk

[1:16:57] ook de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over, dat zal ongetwijfeld in de brief komen,

[1:17:04] wat daar dan van de uitkomst is.

[1:17:09] Heel goed. Ik probeer filter te zijn. Wilt u daar nog wat aanvullen? Dan ga ik naar mevrouw

[1:17:14] Van der Werff.

[1:17:17] Voorzitter, dank u wel. Er zijn natuurlijk verschillende suggesties gedaan vanuit de

[1:17:22] ook vanuit de Tweede Kamer. Ik heb zelf vorig jaar een plan aangeboden, maar mevrouw Godwald

[1:17:27] had ook een aanpak. En welke daar eigenlijk van meerdere kanten vanuit de ervaringsdeskundigen

[1:17:36] ook werd genoemd, was zorg nou voor een laagdrempelige hulplijn of een herkenbaar punt waar mensen

[1:17:43] terecht kunnen met die signalen. En nu zijn er natuurlijk, die informatie hebben jullie

[1:17:49] Er zijn allerlei verschillende organisaties die je kan bellen en verschillende verschijningsvormen

[1:17:57] van huiselijk geweld.

[1:17:58] Maar nu we steeds verder komen in dat specifiek femicide daar ook een van is, vind ik het

[1:18:07] wel heel jammer dat niet alleen de mensen uit het onderwijs of de zorg die die rode

[1:18:13] vlaggen zien, maar ook een zus of een moeder of een vriendin eigenlijk niet naar een specifiek

[1:18:19] of dat nou telefoon, mailtje, chatfunctie, whatever is. Wordt daar nou nog aangewerkt

[1:18:26] of is dit in de veelheid der hulppunten in Nederland een beetje een stille dood aan het

[1:18:32] sterven?

[1:18:37] Je hebt daar meteen een ingewikkeldheid om. Aan de ene kant wil je altijd met je specialistische

[1:18:41] vragen op een specialistische plek terechtkomen waar je precies de juiste vragen stelt en

[1:18:45] waar je de goede antwoorden krijgt. En aan de andere kant is het ook het signaal dat

[1:18:48] er nu in Nederland zo'n enorm versnippering is van meldpunten waar je terecht kan, dat

[1:18:54] jij zelf van tevoren maar bedacht moet hebben waar je heen moet. Dus er loopt een groot traject

[1:19:01] nu om juist te kijken in dat zorglandschap en al die versnippering die er is, wat is

[1:19:05] een goede manier om daar nu een vorm aan te geven, wat moet apart, wat moet samen. Dus

[1:19:09] dat is een traject wat breder loopt, even los van buiten Femicide om, waar wij ook aan

[1:19:18] er zijn verschillende manieren hoe je daarmee om kan gaan. Op zich is veilig thuis het punt

[1:19:25] waar ze de kennis en de kunde zouden moeten hebben om mensen met vragen hierover te woord

[1:19:30] te kunnen staan en goed advies te kunnen geven. Dus de eerste insteek is nu om te zorgen dat

[1:19:34] die kennis en die kunde ook daar goed terecht komt en dat die mensen ook de juiste punten

[1:19:39] weten. Er zijn regio's waar ook verschillen zijn. Je hebt bepaalde regio's waar ook inloopcentra

[1:19:44] bijvoorbeeld voor seksueel geweld. Of je hebt in Rotterdam Filomena zitten waar speciale

[1:19:50] expertise zit. Er wordt daar nu in de regio ook verschillend mee omgegaan. Maar er wordt

[1:19:55] zeker wel gekeken naar wat er nodig is om dit op een goede manier vorm te geven. Alleen

[1:19:59] we hebben wel gezegd, we gaan niet nu iets nieuws in het leven brengen en alles omgooien

[1:20:03] terwijl er een traject loopt om te kijken van wat is nou de goede manier om dit vorm te

[1:20:07] geven.

[1:20:10] Korte vervolgvraag, noem ik het dan maar. Ik kijk heel even naar mijn collega twee stoelen

[1:20:15] op rechts. Ik begrijp dit dilemma heel goed, dus niet uit onredelijkheid dat ik erover begin.

[1:20:22] Maar volgens mij heb je een punt voor huiselijk geweld en een punt voor eergerelateerd geweld.

[1:20:28] Ik ben zelf veel bezig geweest met seksueel geweld. Daar heb je ook het CSG voor. Maar

[1:20:33] dan hebben we het bij femicide toch niet. En ergens knaagt dat bij mij of dat nou een

[1:20:37] slim idee is, ook als je dus kijkt naar de cijfers en tegelijkertijd de urgentie die

[1:20:43] we wel willen geven aan die rode vlaggen. Volgens mij wil uw collega hier ook heel graag

[1:20:47] iets over zeggen.

[1:20:48] Tot slot nog op deze vraag.

[1:20:50] Een punt voor femicide, ja, dat is een beetje een flauw antwoord, maar dan ben je dus al

[1:20:53] te laat. Want femicide is moord en doodslag.

[1:20:57] Maar dat is wel vrij cruciaal en we hebben inderdaad in die zin het advies en meldpunt

[1:21:02] huiselijk geweld en kindermishandeling, veilig thuis, waar niet alleen professionals maar

[1:21:06] ook burgers, omstanders terecht kunnen om hun zorgen kenbaar te maken, om advies te vragen

[1:21:13] en om melding te doen.

[1:21:15] En ik denk dat het wel goed is om ook in oogschouw te nemen dat veilig thuis een hele belangrijke

[1:21:19] radarfunctie heeft.

[1:21:20] Dus dat door de tijd heen verschillende meldingen die vanuit alle verschillende hoeken kunnen

[1:21:24] komen, samen komen bij één punt. En als we nu beleidsmatig gaan inzetten op meerdere

[1:21:29] punten, dan krijg je dus volgens mij een groter risico dat er informatie tussenwans schip

[1:21:34] gaat vallen en dat er minder adequaat gereageerd kan worden. Dus volgens mij zou ik daar ook

[1:21:39] wel voor willen waken dat we nu weer gaan inzetten op aparte punten, terwijl je juist

[1:21:45] eigenlijk beter kan inzetten op het versterken van de bestaande punten, om de meldingen

[1:21:51] die binnen kunnen komen, goed samen te laten komen.

[1:21:54] En dat daar in de aanpak die we zojuist beschreven hebben...

[1:21:57] ook samen met politie-justitieorganisaties...

[1:21:59] die koppen bij elkaar laten steken, informatie met elkaar te verrijken...

[1:22:03] en met elkaar te beslissen welke interventies ingezet moeten worden.

[1:22:07] Volgens mij is dat wel iets...

[1:22:09] hoe moeilijk de arbeidsmarktpolitieke en wachttijd, et cetera...

[1:22:12] want dat is iets waar we ook echt tegenaan lopen.

[1:22:14] Maar het is wel van belang dat we uitgaan van die kernfuncties...

[1:22:19] om daarop, op basis daarvan, de aanpak te blijven versterken.

[1:22:23] En Helder.

[1:22:24] De heer De Poel wil nog afvullen.

[1:22:26] Heel korte aanvulling.

[1:22:27] Dit is, denk ik, de argument die u ook in de brief

[1:22:31] bij het plan van de aanpak van VMC heeft kunnen lezen.

[1:22:33] En daar wordt ook die dilemma, volgens mij, kort geschetst.

[1:22:35] Niet voor niks is dit punt er ook uitgelicht.

[1:22:37] Ook al omdat nabestaanden daar ook specifiek veel aandacht aan hebben geschonken.

[1:22:43] Ja, dat dilemma ligt er nog steeds.

[1:22:45] En er loopt nu ook een traject om daar te kijken

[1:22:48] of we daar stap in kunnen zetten in dat dilemma.

[1:22:52] En als daar keuzes in gemaakt worden, dan...

[1:22:54] En VMSI wordt daar echt specifiek in meegenomen?

[1:22:56] Ja, specifiek.

[1:23:01] Dank, voorzitter.

[1:23:02] Eigenlijk in aanvulling van een vraag van mijn collega naast me.

[1:23:05] Wordt in het lopend traject, wat nu dan loopt om te bezien hoe het in elkaar zit en hoe het beter kan,

[1:23:10] ook wel de aanmoediging van de EU-richtlijn meegenomen?

[1:23:14] Waarin eigenlijk wordt gezegd, ja, doe dat juist wel met een apart telefoonnummer,

[1:23:18] geharmoniseerd in de hele EU.

[1:23:20] Wordt dat afdoende meegewogen, dan?

[1:23:24] In de EU-richtlijn staat dat we verplicht zijn om daar iets mee te doen.

[1:23:29] Dus ja, dat wordt meegenomen.

[1:23:30] Dank u wel. Vrouw Rikkers nog.

[1:23:32] En dan hebben we nog vier minuten.

[1:23:34] Als er nog echte nabranders zijn...

[1:23:35] Kijk, mevrouw Bekken.

[1:23:38] Echt kort.

[1:23:40] En ook een kort antwoord.

[1:23:41] Ik zou willen vragen of het mogelijk is...

[1:23:45] gewoon vanuit uw professie...

[1:23:47] om ons in voortgangsrapportages iets meer echt op dat maatregelniveau, bijvoorbeeld

[1:23:52] die onderwerpen die ik net noemde, die ik nu uit verschillende brieven en rapporten moet

[1:23:57] plukken die het echt concreet maken, of daarover gerapporteerd kan worden bij de onderliggende

[1:24:02] abstracte begrippen, of bij de bovenliggende abstracte begrippen. Want dan kunnen wij ook

[1:24:06] veel beter met elkaar weten waar we het over hebben. En een oproep om periodiek ook de

[1:24:12] nabestaanden te blijven spreken. En misschien kunt u daar wat over zeggen hoe u dat invult.

[1:24:19] We hebben nu een periodiek overleg staan met de nabestaanden. Dat is maandelijk. De nabestaanden

[1:24:27] gaan ook kort in gesprek met de nieuwe bewindspersonen. Vanuit ons komt er altijd een balans. We mogen

[1:24:39] ook een brief niet te lang maken. We gaan zoeken naar een goede balans tussen zo concreet

[1:24:44] mogelijk zijn, maar ook de lengte van de brieven enigszins beperkt houden.

[1:24:52] Concreet en kort. Mevrouw Van der Werf, dan dank ik u allen voor uw inbreng. Ik dank vooral

[1:25:07] onze gasten, afgevaardigden van drie ministeries. Heel veel dank. Heeft u nog iets willen zeggen

[1:25:13] wat niet is gezegd. Er zijn nog drie sheets en een presentatie die nog niet langs zijn

[1:25:18] gekomen. Maar u heeft het ook uitgeduld, dus ik ga ervan uit dat de Kamerleden zo gredig

[1:25:23] zijn geweest om ook vooruit te blikken in die presentatie.

[1:25:28] Meneer De Bonhoff? Ik ben benieuwd hoe de Kamer dit onderwerp

[1:25:32] gaat agenderen. Ik zag dat het op de lijstje stond voor een plenairdebat.

[1:25:38] Via u, voorzitter. Volgens mij zijn er drie momenten. Volgende week bij het zededebat,

[1:25:45] bij de begroting. Maar er ligt gewoon een plenaire debataanvraag, volgens mij ingediend

[1:25:50] door mij, ondersteund door mijn collega's naast me. En ik hoop, voorzitter, via u, dat

[1:25:57] die aan het einde van het jaar of begin volgend jaar wordt ingepland. Dat is de wens.

[1:26:03] Ook dit is onder van het verslag, dus wie weet gaat de plenaire grief hier extra hun best

[1:26:09] doen.

[1:26:10] Dat kan.

[1:26:11] Nogmaals dank, ik sluit daarmee ook deze bijeenkomst, dank.