Disclaimer: deze transcriptie is geautomatiseerd omgezet vanuit audio en dus geen officieel verslag. Om de transcripties verder te verbeteren wordt constant gewerkt aan optimalisatie van de techniek en het intrainen van namen, afkortingen en termen. Suggesties hiervoor kunnen worden gemaild naar info@1848.nl.
Toelichting factsheet Voorzorgbeginsel door auteurs
[0:00:00] Hallo allemaal, welkom bij de technische briefing over het voorzorgbeginsel.
[0:00:07] Dit is een technische briefing van de commissie INW, Infrastructuur en Water.
[0:00:12] En ik zal even de leden voorstellen.
[0:00:15] Allereerst de heer Pierik van de BBB en vervolgens mevrouw Wingelaar van NEC.
[0:00:22] En als testkundige hebben wij de heer De Graaf van de Rijksuniversiteit Groningen
[0:00:31] en de heer Kegge van de Universiteit Leiden hier aanwezig.
[0:00:37] Zij zullen ons een presentatie geven van ongeveer vijftien minuten
[0:00:41] en ik stel voor dat wij vervolgens overgaan tot het stellen van de vragen.
[0:00:45] Ja, dan hierbij de presentatie over het voorzorgsbeginsel, eigenlijk een toelichting op de factsheet.
[0:00:58] Een nogal complex onderwerp.
[0:01:02] Het was ook best ingewikkeld om dit in vijf sheets samen te vatten of in een heel korte
[0:01:07] factsheet samen te vatten, dus we hebben een poging gedaan.
[0:01:15] Als we naar het voorzorgsbeginsel kijken, dan is de eerste vraag die we hadden gekregen
[0:01:20] was is wat is het voorzorgsbeginsel?
[0:01:22] Eigenlijk is dat al een vraag
[0:01:24] waarover je een proefschrift kan schrijven.
[0:01:27] Want wat is het
[0:01:28] voorzorgsbeginsel als het helemaal niet zo makkelijk
[0:01:29] komt te beantwoorden, omdat er
[0:01:31] heel veel varianten van dat beginsel
[0:01:33] bestaan in het internationale
[0:01:35] en in het Europese
[0:01:38] omgevingsrecht.
[0:01:40] Voor Nederland is eigenlijk het meest
[0:01:42] van belang het unierechtelijke
[0:01:44] voorzorgsbeginsel, omdat we daar het meest mee geconfronteerd
[0:01:46] worden door de doorwerking van het EU
[0:01:48] recht van artikel 191 van het werkingsverdrag en het werkt dan door via allerlei bronnen in het
[0:01:54] secundaire EU-recht. Dus dan moet je denken aan de Habitat-richtlijn en aan de REACH-verordening
[0:01:59] en ook aan de MER-richtlijn. En daarin zie je steeds een bepaalde toepassing van het voorzorgsbeginsel
[0:02:06] als we dat kennen in het Unierecht. En kenmerkend aan dat unierechtelijke voorzorgsbeginsel,
[0:02:12] zoals het Hof van Justitie van de EU het toepast en ook de Europese Commissie, is eigenlijk een
[0:02:18] in driestapsbenadering, waarbij je een fase hebt van risicoanalyse, waarbij er een redelijk
[0:02:25] vermoeden is dat een bepaalde activiteit een bepaalde risico met zich brengt voor de volksgezondheid
[0:02:31] of het milieu.
[0:02:33] En als je over die identificatiedrempel heen komt, dus op basis van gegevens achterbij
[0:02:40] een bepaald risico voldoende ernstig om nader onderzoek te doen, kom je in fase 2 en dat
[0:02:48] Dat is de risicobeoordeling, en dat zie je in heel veel secundair unierechten ook terug,
[0:02:52] dat er dan een soort onderzoeksverplichting wordt neergelegd bij degene die de activiteit
[0:02:56] wil gaan verrichten.
[0:02:57] Nou, de Habitat-richtlijn is denk ik een van de duidelijkste voorbeelden daarvan.
[0:03:03] Dat is de risicobeoordeling, en dan naar aanleiding van dat onderzoek, dan heb je dus gegevens
[0:03:11] verzameld waaruit blijkt van, nou ja, wat is nou eigenlijk het risico wat mijn activiteit
[0:03:17] veroorzaakt?
[0:03:17] En daar hoort altijd een bepaalde mate van wetenschappelijke onzekerheid bij.
[0:03:22] Je weet het nooit helemaal zeker.
[0:03:23] Dus in zo'n beoordeling hoort dus ook aandacht te zijn van wat is nou de onzekerheid die er nog is
[0:03:29] om zo'n mogelijk risicovolle activiteit toe te staan.
[0:03:33] En dan kom je in de beheerfase, dat is in stap drie, zoals de commissie en het Hof van Justitie het altijd noemen.
[0:03:42] En daarin wordt aan de hand van het kader, en dat kader dat wordt bepaald door de wetgever zelf,
[0:03:49] welke risico vinden we nou uiteindelijk acceptabel, en dat vindt zijn weerslag dan in een wettelijk kader.
[0:03:56] En daarin zie je ook dat, ook in het secundaire EU-recht, je verschillende toepassingen hebt van het voorzorgsbeginsel.
[0:04:04] De ene richtlijn is veel strenger dan de andere richtlijn.
[0:04:07] En de ene verordening is veel strenger dan de andere verordening.
[0:04:12] Dus je ziet bijvoorbeeld dat de MER-richtlijn een vrij soepele richtlijn is.
[0:04:17] Die geeft wel een onderzoeksverplichting, maar daar kan je als bevoegd gezorg altijd nog kiezen.
[0:04:23] Ik zeg van ja, wij hebben goede argumenten om toch een minder milieuvriendelijk alternatief te kiezen.
[0:04:29] Omdat we andere belangen een voorgang geven.
[0:04:32] Op basis van de MER-richtlijn is daar ruimte voor.
[0:04:36] Maar op basis van bijvoorbeeld de habitatrichtlijn,
[0:04:38] dan zie je dat de EU als regelgevend kader,
[0:04:42] die heeft daar een veel strenger kader voor gedacht,
[0:04:44] die heeft daar gewoon gezegd,
[0:04:45] nee, als je een project wil verwezenlijken,
[0:04:49] wat daadwerkelijk schadeaantasting voor Natura 2000-gebieden oplevert,
[0:04:54] dan hebben wij daar een apart kader voor ontwikkeld,
[0:04:56] dan hebben wij de ADC-criteria,
[0:04:58] dan moet je een dwingende reden van groot openbaar belang hebben om daartoe te zijn.
[0:05:01] En zo zie je dat dat voorzorgsbeginsel in het Unierecht,
[0:05:05] dus ook binnen het Unierecht al heel veel verschillende toepassingen kent.
[0:05:11] En je kan dus van vrij soepel naar nogal streng gaan.
[0:05:17] En voor Nederland is door doorwerking van het EU-recht
[0:05:20] het Unie-rechtelijke voorzorgsbeginsel eigenlijk het belangrijkst.
[0:05:24] Nou, hoe is dat nou in onze gloednieuwe Omgevingswet terechtgekomen?
[0:05:28] Ja, dan schrik niet van dit plaatje.
[0:05:32] Want het Unierecht zorgt er natuurlijk al voor
[0:05:36] door de implementatie van verschillende richtlijnen, verschillende verordeningen,
[0:05:41] zie je dat dat voorzorgsbeginsel eigenlijk doorzuipelt op allerlei verschillende manieren.
[0:05:47] Je ziet dat het voorzorgsbeginsel in de omgevingshuid echt een plek heeft gekregen.
[0:05:51] En het duidelijkste is dat het bij de Omgevingsvisie en bij de AMVB,
[0:05:57] dat zijn die oranje en groene lijntjes,
[0:06:02] daarin zie je letterlijk dat de omgevingshuid gewoon het voorzorgsbeginsel noemt.
[0:06:05] van bij de vaststelling van een omgevingsvisie, bij de vaststelling van een ANWB,
[0:06:10] moet je het voorzorgsbeginsel, daar moet je een rekening mee houden.
[0:06:13] Dus als je zo'n beleidsstuk vaststelt bij de omgevingsvisie
[0:06:16] of als je als landelijke regelgever regels stelt via ANWB's,
[0:06:20] moet je het voorzorgsbeginsel meenemen.
[0:06:23] Dan is wel de vraag, hoe streng dan?
[0:06:25] Dus ook daar heb je dan wat ruimte, maar die ruimte wordt dan natuurlijk wel beperkt
[0:06:32] door, als je bezig bent met de implementatie van bepaalde richtlijnen,
[0:06:35] want dan heeft de Unie al bepaalde keuzes gemaakt.
[0:06:39] En in de jurisprudentie van zowel de civiele rechter als de bestuursrechter
[0:06:44] zien we dat ook het voorzorgsbeginsel niet alleen dus via die omgevingsvisie
[0:06:49] en die AMVB's doorwerkt,
[0:06:51] maar dat er ook over de band van bestemmingsplannen
[0:06:55] heeft de afdeling bepaald dat de norm van een goede ruimtelijke ordening,
[0:07:00] en die heet dan tegenwoordig een evenwichtige toedeling
[0:07:03] van fucties aan locaties, ja het wekt niet echt lekker, maar dat je daar ook een bepaalde
[0:07:10] mate van voorzorg in die afweging kan meenemen en de afdeling, ik geef het dan aan de afdeling
[0:07:15] bestuurslegelspraak van de Raad van State, dat daar bij het bestuursvergaan hebben we
[0:07:18] ook beleidsruimte, dus die hebben daar best wat ruimte om het voorzorgsbeginsel toe te
[0:07:25] passen.
[0:07:26] En waar je ook het voorzorgsbeginsel terug ziet, dat zie je bij de omgevingsvergunning
[0:07:33] voor de milieubelastende activiteit.
[0:07:38] En dat is eigenlijk de opvolger van de ouderwetse milieuvergunning.
[0:07:43] En daar heeft de afdeling ook jurisprudentie op ontwikkeld
[0:07:45] dat je mag zo'n vergunning niet alleen weigeren uit het kader van voorzorg.
[0:07:53] Bij de norm van de bescherming van het milieu,
[0:07:57] als je die wil weigeren uit het hoofden van voorzorg,
[0:08:00] dan moet er sprake zijn van algemeen aanvaarde wetenschappelijke inzichten
[0:08:04] op grond waarvan het bevoegdgezag
[0:08:06] dat een bepaalde activiteit mag weigeren.
[0:08:09] Dus die lat ligt voor het bevoegd gezag bij de Omgevingsvergunning Milieu
[0:08:13] eigenlijk hoger dan in het ruimtelijke spoor.
[0:08:16] En dat is op zich wel een opmerkelijke ontwikkeling in de jurisprudentie geweest,
[0:08:21] dat je zegt, nou ja, juist bij het instrument waar je het meest zou verwachten
[0:08:24] dat voorzorg een belangrijke rol speelt, daar wordt die vrij streng toegepast,
[0:08:30] terwijl je bij het instrument waarbij je hem aanvankelijk niet zo zou verwachten,
[0:08:34] bij het bestemmingsplan en nu het omgevingsplan.
[0:08:37] Daar is nu juist wat meer ruimte.
[0:08:46] Het is zo voorbij hoor.
[0:08:47] Oh oké.
[0:08:47] Dus ja.
[0:08:53] Als ik naar de vragen keek die gevraagd zijn aan ons om onze factie te schrijven, dan volgt
[0:09:02] daar een beetje uit van hoe kunnen we nou ook situaties voorkomen zoals die met PFAS zijn
[0:09:08] ontstaan.
[0:09:08] En ja, dat is best nog wel een complexe vraag, omdat je hebt daar te maken met situaties die al vergund zijn
[0:09:19] en waarvan je dus eigenlijk gaandeweg ontdekt, hey, die bedrijven stoten toch stoffen uit.
[0:09:26] Die zijn weliswaar vergund, maar bij nader inzien zijn we daar toch niet zo blij mee.
[0:09:31] En dan heb je dus de vraag van, ja, hoe kunnen we nou zo'n vergunning gaan wijzigen?
[0:09:36] Hoe kunnen we zo'n vergunning gaan actualiseren, zodat we in ieder geval zo'n bedrijf tijdig kunnen bijsturen?
[0:09:43] Daar kunnen de oude wet en ook de nieuwe wet wel mogelijkheden toe.
[0:09:48] Je hebt de bevoegdheid tot wijziging van een omgevingsvergunning, milieubelastende activiteit.
[0:09:56] En je hebt nog de constructie van de revisievergunning, die in de omgevingswet wel is beperkt tot een soort administratieve bevoegdheid.
[0:10:06] om bestaande vergunningen samen te voegen en de bevoegdheid om een bestaande vergunning aan te gaan
[0:10:11] passen is ook nog wel beperkt, want daarbij moet je wel weer aan die strenge jurisprudentie-eisen
[0:10:16] voldoen dat je dus in het kader van bescherming van milieu wel voldoende wetenschappelijk onderbouwd
[0:10:23] materiaal hebt om die vergunning daadwerkelijk te wijzigen. Dat is nog wel echt een complexe bezigheid
[0:10:33] en met name omdat zo'n bevoegd gezag ten opzichte van zo'n groot bedrijf,
[0:10:37] het zijn vaak grote bedrijven waar we het hier over hebben,
[0:10:39] natuurlijk ook een soort kennisachterstand heeft.
[0:10:41] En dat is wel een lastig punt.
[0:10:44] Ik denk dat ik nu wel mijn schema voor een groot deel heb gehad, toch?
[0:10:52] Dan... Ja.
[0:10:55] Ja, goedemiddag. Dank voor de uitnodiging om hier te zijn. Leuk.
[0:11:00] Ik heb ook een slide voorbereid.
[0:11:02] En dan schakelen we opeens ook van een soort blauwe kleur over naar een soort rode kleur.
[0:11:06] En dat betekent dat u bent beland bij de Rijksuniversiteit Groningen.
[0:11:10] Wat wij eigenlijk hebben begrepen uit de vraagstelling is dat u zich zorgen maakt over omwonenden
[0:11:17] van industriele installaties en de gezondheid van die omwonenden en de vraag of het wettelijk
[0:11:21] systeem daar voldoende waarborgen biedt om die gezondheid te waarborgen.
[0:11:28] Wat ons een beetje parter speelde was natuurlijk dat we sinds 1 januari 2024 een nieuwe omgevingswet
[0:11:34] hebben.
[0:11:34] En daar heb je dus allemaal een nieuw stelsel en alle jurisprudentie die we kennen,
[0:11:39] waar wellicht de indruk is gewekt dat er te weinig mogelijkheden zijn
[0:11:43] om de gezondheid van de mensen rondom die installaties te beschermen.
[0:11:48] Ja, die jurisprudentie, de vraag is, is die nog steeds hetzelfde?
[0:11:52] Zijn die regels nog steeds hetzelfde als je een nieuwe wet hebt?
[0:11:55] En dus de eerste vraag die wij ons eigenlijk hebben gesteld is,
[0:11:57] biedt die nieuwe omgevingswet, dat prachtige nieuwe wettelijke stelsel,
[0:12:03] wel licht meer bescherming, ook op basis van dat voorzorgsbeginsel.
[0:12:07] En er zijn al een paar aanknopingspunten, en eigenlijk heeft meneer Kecher dat net prachtig
[0:12:11] in het schema laten zien, maar toch even wat is dan echt anders, zou je kunnen denken.
[0:12:16] In artikel 532, door de Kamer bij amendement in de wet aangebracht, is een volgens de regering
[0:12:22] erg beperkte weigeringsgrond toegevoegd aan het wettelijk stelsel.
[0:12:26] Hij is toegevoegd in de zin van nieuw ten opzichte van het oude stelsel.
[0:12:28] En daar staat eigenlijk dat als er naar het oordeel van het bevoegd gezag sprake is van
[0:12:33] bijzondere omstandigheden, waardoor het verlenen van de vergunning zou leiden tot ernstige
[0:12:37] nadelige of mogelijk ernstige nadelige gevolgen voor de gezondheid, dat de vergunning dan
[0:12:41] geweigerd kan worden.
[0:12:44] Dat is een toegevoegde weigeringsgrond.
[0:12:47] Er staat op deze sheet ook, het is geen wijzigingsgrond.
[0:12:52] Het is de vraag of dat er echt relevant is, maar het is door de Kamer in deze wet ingevoerd
[0:12:57] als weigeringsgrond voor de vergunning.
[0:12:59] Dus als er een nieuwe installatie voor vergunning komt.
[0:13:03] Terwijl ik denk dat u enorm benieuwd bent
[0:13:04] naar de regels voor bestaande installaties.
[0:13:08] Maar goed, het is een weigeringsgrond en de regering heeft daarvan gezegd,
[0:13:11] nou, dat is niet zo'n ingrijpende wijziging.
[0:13:14] Dat kan eigenlijk alleen bij plotseling ontstane bijzondere omstandigheden
[0:13:18] een rol spelen en dat is niet zo vaak het geval.
[0:13:23] Nou, er staat er ook op deze site... Wat ook anders is,
[0:13:25] is dat er een nieuwe termologie wordt gebruikt voor de vergunning voor een...
[0:13:30] Eigenlijk een milieuvergunning, maar dat heet nu de omgevingsvergunning
[0:13:33] voor een milieubelastende activiteit.
[0:13:35] En daarin staat dat er geen significante verontreiniging moet worden veroorzaakt
[0:13:42] door die milieubelastende activiteit.
[0:13:45] En bij de aanvraag van zo'n vergunning moet daaraan getoetst worden,
[0:13:48] maar diezelfde grond is ook reden om bijvoorbeeld een vergunning in te trekken
[0:13:52] of te wijzigen.
[0:13:55] Dat is dus één van de termen die nieuw in de wet is ingevoerd,
[0:13:58] en op grond waarvan een bevoegd gezag zou kunnen denken,
[0:14:01] nou, ik zie dat hier significant verontreiniging plaatsvindt,
[0:14:05] omdat de gezondheid van de omwonenden niet voldoende gewaarborgd is,
[0:14:09] dus ik wil gaan wijzigen of intrekken.
[0:14:11] Nou, dan is de vraag, wat betekent dat eigenlijk?
[0:14:14] Nou, daar zijn heel veel bevoegde gezagen mee bezig op dit moment.
[0:14:17] Maar wat heeft de wetgever erover gezegd?
[0:14:20] In beginsel is geen wijziging beoogd.
[0:14:23] Ten tweede, er wordt nauw aangesloten bij de richtlijn industriële emissies uit Europa,
[0:14:29] waarin die termen precies zo naar voren komen.
[0:14:33] En dat er geen wijziging is beoogd, is wellicht nog het belangrijkste aanwijzing dat het misschien
[0:14:39] niet direct meer mogelijkheden oplevert, maar dat weten we niet precies, want de jurisprudentie
[0:14:44] heeft daar nog niks over gezegd.
[0:14:46] Wat we wel weten, is dat er in de wet nog iets aan is toegevoegd, en dat is ook nieuw ten
[0:14:52] in opzichte van het oude recht.
[0:14:54] En daar wordt namelijk gezegd dat als je als bevoeg gezag...
[0:14:56] ...provincie Zuid-Holland, provincie Noord-Holland...
[0:14:59] ...moet beoordelen of er sprake is van significante verontreiniging...
[0:15:03] ...dat je dan bij de vaststelling of daarvan sprake is...
[0:15:07] ...rekening moet houden met wat er in het gemeentelijke omgevingsplan staat...
[0:15:10] ...of de provinciale verordening.
[0:15:13] Nou, dat is een nieuwe regel waaruit eigenlijk volgt...
[0:15:16] ...dat als de gemeente in het omgevingsplan...
[0:15:19] ...of de provincie in de verordening specifieke regels voor een bepaalde locatie...
[0:15:24] ...waar die installatie staat, zou hebben gesteld...
[0:15:26] ...dat dat relevant is voor de beoordeling of er een significante verontreiniging is.
[0:15:33] Ja, kort en goed houdt het eigenlijk in...
[0:15:34] ...als de gemeente door het recht hele korte afstandsnormen zou opnemen...
[0:15:38] ...in het Omgevingsplan ten opzichte van installaties en woningbouw...
[0:15:42] ...dat er dan rekening mee moet worden gehouden...
[0:15:45] ...dat er een significante verontreiniging ontstaat.
[0:15:47] Dat zou een beoordeling kunnen zijn.
[0:15:49] Maar ik hoop dat u direct ook inziet dat dan direct een situatie ontstaat
[0:15:54] waarin de gemeente met een omgevingsplan zo'n bedrijf gewoon de nek omdraait
[0:15:57] en dat dat een enorme consequentie is.
[0:16:01] Daar moet je in ieder geval goed door denken waarom je die regels stelt
[0:16:04] en of dat vanuit voorzorg beredeneert
[0:16:09] of op andere gronden wel gerechtvaardigd is om die normen zo te stellen.
[0:16:14] En dat is misschien niet heel snel het geval.
[0:16:17] Maar het is wel belangrijk om dat te zeggen, de rekening houden met het omgevingsplan.
[0:16:20] Anders is ook nog de specifieke zorgplicht.
[0:16:23] Dat is een innovatie, zou je kunnen zeggen, dat naast de vergunningen en naast de algemene
[0:16:28] regels die gelden voor dit soort installaties, ook altijd een specifieke zorgplicht geldt
[0:16:33] op grond waarvan in evidente gevallen handhavend zou kunnen worden opgetreden of maatwerkvoorschriften
[0:16:38] zouden kunnen worden opgesteld.
[0:16:41] Ja, dit klinkt allemaal geweldig, tenminste, het is nieuw.
[0:16:45] Dus dan zou ik denken, dan moeten we afwachten wat het precies betekent.
[0:16:48] Maar de tweede grote bullet point op deze sheet...
[0:16:52] ...laat zien hoe er wellicht ook over gedacht kan worden.
[0:16:56] Namelijk, waarschijnlijk blijft de onder het oude rechtergevormde jurisprudentie...
[0:16:59] ...gewoon relevant.
[0:17:01] En dat betekent dat je bij die mba-vergunning...
[0:17:04] ...de afdeling Bestuursrechtspraak als hoogste rechter zegt...
[0:17:06] ...er is een zekere beslissingsruimte voor het bevoegd gezag...
[0:17:09] ...maar je mag niet op grond van het voorzorgsbeginsel weigeren.
[0:17:13] Dat staan we niet toe.
[0:17:14] Dan is de volgende vraag, kun je dan misschien wel voorschriften stellen op grond van het
[0:17:17] voorzorgsbeginsel?
[0:17:19] En daarvan zegt de afdeling, sorry, daarvan zegt een rechtbank Den Haag nu, nou ja, dat
[0:17:23] zou misschien wel kunnen, lezen we tussen de regels door, maar dan moet je wel heel
[0:17:28] keurig het schema van meneer Kecher, zou ik haast zeggen, maar dat schema dat behoort
[0:17:32] bij het voorzorgsbeginsel toepassen en dat was de provincie Zuid-Holland in dit geval
[0:17:39] totaal niet gelukt, volgens de rechtbank.
[0:17:42] En dan is de vraag of de afdeling Bestuurzegelspraak daar anders in staat en op welke wijze de afdeling
[0:17:47] Bestuurzegelspraak misschien toch ruimte ziet om voorschriften te stellen.
[0:17:52] Dat ging trouwens over die potentieel zeer zorgwekkende stoffen.
[0:17:57] En de oude jurisprudentie houdt dus ook in, dat zei meneer Kech ook al, dat het omgevingsplan
[0:18:00] een ruime beleidsruimte biedt aan de gemeenteraad om zaken te regelen en dat daar het voorzorgsbeginsel
[0:18:07] ook nadrukkelijk een rol zou kunnen hebben.
[0:18:11] En daar moet u denken aan Q-koortsregels, die zijn in het verleden gesteld in bestemmingsplannen
[0:18:17] vanwege onder meer voorzorg.
[0:18:21] Op deze site staat ook nog iets over de stand van zaken van potentiële zeer zorgwekkende
[0:18:25] stoffen.
[0:18:25] Misschien herkent u de afkorting, potentiële zeer zorgwekkende stoffen.
[0:18:29] Dat heeft alles te maken met gemoer en de regulering daarvan.
[0:18:34] De provincie Zuid-Holland heeft gepoogd om voorschriften te stellen ook voor potentieel
[0:18:40] zeer zorgwekkende stoffen en dat is tot nu toe niet gelukt, omdat de rechtbank
[0:18:45] onvoldoende aannemelijk heeft geacht dat er sprake is van algemeen wetenschappelijk
[0:18:49] aanvaarde inzichten die die voorschriften rechtvaardigen.
[0:18:54] Weliswaar is er misschien ruimte voor het stellen van voorschriften, maar dan is er
[0:18:57] die hoge lat waar je aan moet voldoen als bevoegd gezag.
[0:19:01] Dat is, ja, oh sorry, dan moet ik natuurlijk al, dit had ik, had u nog niet
[0:19:05] kunnen lezen, maar had ik al eerder moeten doorklikken.
[0:19:09] Even kijken, want dan lijkt dat nog niet direct de hoop in bange dagen, die nieuwe omgevingswet.
[0:19:16] Wellicht is het best wel mogelijk, maar het is een beetje een beleidsneutrale omzetting
[0:19:21] en dan is de verwachting dat er niet zoveel meer kan dan in het verleden, maar we weten
[0:19:25] dat niet helemaal zeker.
[0:19:27] Dan is dus de vraag, wat komt er dan in de toekomst of wat kunnen we bedenken om nadere
[0:19:31] regulering te hebben voor die omwonenden en op basis van het voorzorgbeginsel eventueel?
[0:19:37] Nou, wat u in ieder geval moet weten, en u heeft daar volgens mij
[0:19:40] uitgebreid iets over gehoord op 14 maart van dit jaar,
[0:19:43] toen het ging over scherper vergunnen.
[0:19:47] Meneer Borgers en mevrouw Nijboer, het terugkijken waard, zou ik haast zeggen.
[0:19:51] Maar je had het ook even over de herziening van de richtlijn industriële emissies,
[0:19:55] waar die significante verontreiniging dus in wordt genoemd als belangrijke grond
[0:19:59] om te oordelen of die installatie moet worden vergund, toegestaan of niet.
[0:20:04] En wat staat er in die nieuwe richtlijn?
[0:20:06] Nou, dat is dus een herhaling van wat meneer Borges en mevrouw Nijboer hebben gezegd,
[0:20:10] dat eigenlijk die richting zegt, ja, je moet op de strengst mogelijke emissiegrenswaarde gaan zitten
[0:20:15] binnen de BBT-range. Ja, nu wordt het voor mij altijd heel ingewikkeld, maar er zijn beste
[0:20:22] beschikbare technieken en dan wordt er eigenlijk bedacht met welke emissiegrenswaarde moet je dan
[0:20:27] rekening houden als je die beste beschikbare technieken toepast in een bepaalde installatie
[0:20:31] en die grenswaarde nemen we op in de vergunning. En dan moet de installatie maar zelf uitzoeken
[0:20:35] hoe ze aan die grenswaarden kunnen voldoen.
[0:20:38] Meestal dus door het toepassen van de beste beschikbare technieken.
[0:20:41] En vanuit Europa komen enorme documenten met waar een range wordt gegeven
[0:20:45] wat voor grenswaarden eigenlijk passen bij die beste beschikbare technieken.
[0:20:49] En de nieuwe richtlijn, die moet over twee jaar geloof ik geïmplementeerd zijn,
[0:20:54] die zegt dan, je moet eigenlijk op de strengst mogelijke variant
[0:20:56] van die beste beschikbare technieken of die emissiegrenswaarden gaan zitten.
[0:21:00] En het is op dit moment eigenlijk zo
[0:21:02] dat de provincies in Nederland daar al mee bezig zijn,
[0:21:04] omdat ze op grond van het Schone Luchtakkoord dat bij allerlei grote installaties al proberen te doen.
[0:21:12] Wat staat er nog meer in die richtlijn?
[0:21:13] En dan komen we wel op een belangrijk punt.
[0:21:15] Wat ons betreft, meneer Kechen haalde het al even aan, het gaat ook vaak over de bewijslast
[0:21:19] en ook de verdeling op wie die bewijslast dan eigenlijk rust.
[0:21:23] En ja, hier in die richtlijn staat dan dat de exploitant eigenlijk een rapport moet maken,
[0:21:30] een beoordeling moet overleggen of het haalbaar is om aan die strengste uiterste van de BBT-GEM-bandbreedte
[0:21:38] te voldoen.
[0:21:39] Dus hier wordt gepoogd om de bewijslast, of je er niet aan kan voldoen, die allerstrengste
[0:21:45] grenswaarde, bij de exploitant neer te leggen.
[0:21:49] En dat is wel relevante informatie, omdat tot nu toe door rechters wordt aangenomen dat
[0:21:56] als je streng wil vergunnen, dat dan de bewijslast voor het haalbaar zijn
[0:22:01] van die strenge voorwaarden bij het bevoegd gezag ligt.
[0:22:04] Dus die moet dan voldoende informatie hebben.
[0:22:06] En doorgaans is het zo dat het bedrijf net iets beter weet
[0:22:08] hoe het in elkaar zit dan het bevoegd gezag.
[0:22:12] Dus dit is een belangrijke wijziging en eigenlijk een wijziging
[0:22:15] die dus de provincies op dit moment eigenlijk al hanteren
[0:22:17] bij het aanpassen van vergunningen.
[0:22:20] Ik heb hier ook nog iets bijgezet over de milieu-kwaliteitseisen,
[0:22:24] Maar gelet op de tijd ben ik eigenlijk bang dat ik nu maar even naar de volgende sheet ga.
[0:22:28] Wat zeggen wij dan wel in de factsheet?
[0:22:30] We kregen van tevoren te horen, wat zijn jullie voorzichtig?
[0:22:32] Nou ja, wij zijn juristen, dan krijg je dat een beetje.
[0:22:35] In die factsheet zeggen wij van nou ja, we zouden kunnen nadenken over nadere regulering
[0:22:40] van het voorzorgsbeginsel gewoon bij de vergunningverleningen.
[0:22:42] Dat zou gewoon, ja, we moeten gewoon het voorzorgsbeginsel in de vergunningverleningen een rol geven.
[0:22:47] En ja, onze smaak, onze oordeel is eigenlijk nu dat dat niet direct heel veel zou helpen.
[0:22:54] Wellicht kan het invloed hebben, maar tot nu toe is het zo
[0:22:57] dat de bestuursrechters zich op het standpunt stellen
[0:22:59] dat je gewoon eigenlijk bewijs moet leveren
[0:23:01] voor de schadelijkheid van de stoffen.
[0:23:04] En als je dat onvoldoende kan leveren,
[0:23:06] dan kan je het eigenlijk ook niet reguleren
[0:23:08] op basis van het voorzorgsbegrens.
[0:23:09] Dus ik zeg het wel heel plat,
[0:23:12] maar dat is wel hoeveel bevoegdige zagen dat nu voelen.
[0:23:16] En wat er dus een van de mogelijkheden zou kunnen zijn,
[0:23:19] dat je een grotere bewijslast of een meer grotere rol legt bij de installatie zelf.
[0:23:25] En dan komen we echt bij een soort van begin van een oplossing,
[0:23:30] zou je kunnen denken, die we voorstellen.
[0:23:32] Ja, dat is dat er bij bevoeggezag en misschien ook wel bij u
[0:23:37] een behoefte bestaat om te reguleren dat er een grotere rol is
[0:23:41] en ook een bewijslast wordt gelegd op de installatie zelf
[0:23:44] of de exploitant van de installatie.
[0:23:46] En daar, ja, dan is de vraag, hoe doe je dat dan eigenlijk?
[0:23:50] Nou, ten eerste geldt dat, ja, we hebben al een bewijzigingsbevoegdheid,
[0:23:54] er zijn allerlei bevoegdheden om te wijzigen
[0:23:56] en onder de Omgevingswet is die bevoegdheid vooral gelegen bij bevoegd gezag.
[0:24:01] Dus die moet de wijziging in gang zetten.
[0:24:04] En dat moet bijvoorbeeld als er een nieuwe BBT-conclusie is,
[0:24:08] een nieuwe conclusie uit Europa met de beste beschikbare technieken,
[0:24:12] en dus ook nieuwe emissiegrenzwaarden,
[0:24:14] En dan moet het bevoegzag verplicht binnen vier jaar ervoor zorgen
[0:24:18] dat die installatie ook in overeenstemming is
[0:24:20] met die nieuwe beste beschikbare technieken.
[0:24:23] Dat is één ding wat er duidelijk in de wet staat.
[0:24:26] Maar voor de rest staat er eigenlijk alleen maar,
[0:24:27] nou ja, als er technische ontwikkelingen zijn
[0:24:29] of als de ontwikkelingen in het milieu daartoe aanleiding geven,
[0:24:32] dan moeten we actualiseren, dan moeten we wijzigen
[0:24:34] en dan moeten we ook regelmatig bekijken.
[0:24:37] Ja, dat is op dit moment wat er geldt
[0:24:40] en op basis daarvan zijn we nu die installatie aan het reguleren.
[0:24:45] Daar is voldoende bevoegdheden om in te grijpen.
[0:24:49] Maar stel nou dat je verder wilt gaan, ja, dan kun je natuurlijk nagaan denken of niet
[0:24:54] het bevoegdgezag gewoon zou moeten kunnen vragen aan de installatie, kom nou met een
[0:24:57] nieuwe vergunningvoorstel, want wij hebben behoefte aan een nieuwe beoordeling van uw
[0:25:02] installatie.
[0:25:03] En dan zou meer de bewijslast misschien meer bij de vergunninghouder komen te liggen dan
[0:25:09] tot op heden het geval is.
[0:25:11] Of dat echt zo is, dat zou je dan moeten regelen,
[0:25:14] maar wij zoeken het een beetje in meer regie bij het bevoegd gezag
[0:25:18] en dus het verplichting opleggen aan de installatie
[0:25:21] om met nieuwe vergunningaanvragen te komen, et cetera.
[0:25:25] Dat is al iets anders en dat is ook de roep om...
[0:25:28] Tenminste, u heeft gehoord bijvoorbeeld op 14 maart
[0:25:31] dat de revisievergunning, zoals we die onder het oude recht kenden,
[0:25:34] terug zouden moeten krijgen.
[0:25:36] Nou, zou je kunnen zeggen, ja, we hebben nu een revisieregeling,
[0:25:38] Dat zit eigenlijk op het bureaucratisch samenvoegen van de vergunningen.
[0:25:41] Dat is het.
[0:25:42] Maar waar eigenlijk we allemaal op zoek zijn, is dat op verzoek van het bevoegd gezag
[0:25:47] de installatie moet vragen om updaten van de regels voor die installatie.
[0:25:52] Nou, kun je dat revisie noemen,
[0:25:53] je kunt het verzoek om een wijzigingsvergunning aan te vragen noemen.
[0:25:58] Dat maakt mij op zich niet zo heel veel uit.
[0:26:02] Maar op verzoek zou je kunnen regelen dat zo'n installatie zich moet vernieuwen
[0:26:06] of in ieder geval herbeoordeeld moet kunnen worden.
[0:26:08] En dat, nou ja, je kan nu als bevoegd gezag dat gewoon gaan doen,
[0:26:12] maar de vraag is of het niet handiger zou zijn om die last bij de installatie te leggen.
[0:26:19] Nou, en dan is er natuurlijk iets wat wel hip is, zou je kunnen zeggen, om te betogen.
[0:26:27] Ja, je zou kunnen zeggen, die vergunningen moeten eigenlijk tijdelijk zijn
[0:26:30] of bepaalde voorschriften moeten tijdelijk zijn.
[0:26:32] En dan moet het, en dat heeft eigenlijk in hetzelfde lijn,
[0:26:36] ...zou dan de installatie na een bepaalde periode terug moeten komen...
[0:26:38] ...om weer te vragen, mag ik het nog een bepaalde periode uitstoten...
[0:26:41] ...en onder welke voorwaarden mag dat?
[0:26:43] Ja, het gaat ver. Tot in zekere... Op zekere hoogte kan het al.
[0:26:48] Dus ook daar is misschien niet eens wijziging voor nodig, maar meer guts.
[0:26:53] Dat is Engels.
[0:26:56] Maar... Dus ik denk dat het op zekere hoogte al kan...
[0:26:58] ...maar je kan natuurlijk dat ook regelen, dat bepaalde zaken...
[0:27:01] ...maar voor een bepaalde termijn vergund worden...
[0:27:03] en dat daarna die installatie weer opnieuw moet komen
[0:27:06] om te laten beoordelen hoeveel ze mogen uitstoten.
[0:27:10] Ja, ik ben niet naïef. Dat kost allemaal mankracht.
[0:27:13] En dat is er niet. Dus ja, bij die omgevingsdiensten
[0:27:17] die daar aan het roer staan, zou je kunnen zeggen,
[0:27:19] daar is, denk ik, misschien ook soms behoefte
[0:27:22] aan meer deskundig personeel op dit punt.
[0:27:25] Maar dat is een beetje de indenkrichting die in die factsheet staat.
[0:27:28] Nou, is het zo dat er... Ja, je kan ook andere dingen bedenken.
[0:27:31] De bestaande minimalisatieverplichtingen voor zeer zorgwekkende stoffen
[0:27:35] zou je natuurlijk kunnen verstrengen, uitbreiden, kan allemaal.
[0:27:40] Je kan ook nadenken over meer strengere of meer milieu-kwaliteitseisen,
[0:27:44] over PFAS of een verbod.
[0:27:47] En dat heet tegenwoordig onder de Omgevingswet omgevingswaarde.
[0:27:50] En dan moet je natuurlijk ook nog regelen dat die relevantvijn
[0:27:52] voor het wijzigen en aanpassen van de vergunning.
[0:27:56] Wat er niet op de sheet staat, maar wat ik toch nog even als laatste zeg,
[0:27:59] is dat je ook kan nadenken over een soort onderzoek
[0:28:02] dat verricht moet worden bij het aanvragen
[0:28:04] of gedurende de looptijd van de installatie
[0:28:07] over de gezondheid van de omwonenden,
[0:28:09] dat daar onderzoek naar moet worden gedaan
[0:28:11] en dat relevant is bij de vraag
[0:28:13] of die installatie verscherpt vergund moet worden of niet.
[0:28:20] Veel te lang gesproken, voorzitter.
[0:28:21] En volgens mij staat er dan bedankt voor uw aandacht.
[0:28:24] Kijk, dank u wel, dank u wel.
[0:28:26] Het was inderdaad tien minuten langer.
[0:28:27] Nee, zelfs meer, denk ik, maar maakt niet uit.
[0:28:30] Het was zeer erg boeiend en bedankt in ieder geval voor jullie eerste toelichting,
[0:28:35] maar ook bedankt voor de factsheet wat jullie hebben opgesteld.
[0:28:40] En er zijn nog twee leden bijgekomen,
[0:28:43] het lid Kostic van de Partij voor de Dieren
[0:28:45] en de heer Buijs van de VVD is er nog bijgekomen.
[0:28:49] Nou, ik stel gewoon voor om de leden de vraag te laten stellen.
[0:28:53] Dus ik begin eerst bij de heer Pierik.
[0:28:58] Dank, voorzitter. Ik wil de heren Kech en De Graaf ook hartelijk danken voor de uitgebreide toelichting.
[0:29:04] Ik heb in ieder geval vanmiddag sowieso al een hele hoop geleerd, want ik zit niet zo heel erg diep
[0:29:08] in deze materie, maar het is wel nuttig om te weten hoe dat voorzorgsprincipe gehanteerd wordt.
[0:29:15] Ik denk dat het proces van vergunningverlening ook wel heel mooi geschetst is en ook wel duidelijk
[0:29:21] naar voren gekomen is dat er heel wat haken en ogen aan vast zitten.
[0:29:24] Maar ik heb twee dingen gehoord, daar wil ik eigenlijk nog wel graag een toelichting van hebben.
[0:29:28] En dat is, als het gaat om vergunningverlening, dan kunnen er dwingende redenen zijn van groot nationaal belang om wat ruimhartiger te zijn, zeg maar.
[0:29:38] Ik wilde eigenlijk wel graag weten, waar moet ik dan aan denken en hoe wordt dat gewogen?
[0:29:44] En tweede, dat gaf in ieder geval de heer De Graaf aan, er kunnen ernstige nadelige gevolgen voor de gezondheid zijn.
[0:29:53] en dat moet dan ook eigenlijk wel een plek krijgen in dat hele proces van die vergunningverlening.
[0:29:58] Nou, hoe wordt, zeg maar, dat gemeten?
[0:30:03] Wie bepaalt wanneer er ernstige gevolgen zijn voor de volksgezondheid?
[0:30:14] Ja, over de zogenoemde ADC-toets die ik net noemde.
[0:30:19] Dat is het beoordelingskader vanuit Europa
[0:30:24] voor de toepassing van het voorzorgsbeginsel binnen de Habitat-rechtlijn.
[0:30:28] Dus dan heb ik het niet over de omgevingsvergunning voor de milieubelastende activiteit, maar
[0:30:32] ik heb het over wat we in de Omgevingswet dan inmiddels de natuuractiviteit noemen.
[0:30:38] En daarin is in de habitatrichtlijn, in artikel 6 is een systeem opgenomen van er kunnen situaties
[0:30:47] zijn waarbij je zegt van ja, we moeten toch dat Natura 2000 gebied op een of andere manier
[0:30:51] aantasten, want we hebben een project waar we geen alternatief voor zijn en waar wij een
[0:30:58] een dwingende reden van groot openbaar belang is,
[0:31:00] en waarbij we de schade die we met dat project gaan aanrichten,
[0:31:03] ook gaan compenseren.
[0:31:04] En dan moet je denken aan projecten als de aanleg van een nieuwe brug,
[0:31:11] nieuwe snelweg die uitgebreid moet worden.
[0:31:13] Dus echt wel projecten waar een groot maatschappelijk belang aan vasthangt.
[0:31:18] En dat is wel typisch aan de Habitat-richtlijn,
[0:31:20] dat die bepaling erin zit.
[0:31:22] Dus je kan bij...
[0:31:24] Als je niet in de sfeer van de Habitat-richtlijn zit,
[0:31:26] Maar bij de vergunning voor een milieubelastende activiteit heb je ook dit kader niet.
[0:31:33] Dus die ADC-toets geldt echt typisch in die hoek.
[0:31:38] Dat kan betekenen dus dat een grote woonwijk ontstaat dicht bij het Natura 2000-gebied,
[0:31:42] die groot maatschappelijk belang heeft en dat dus met natuurcompensatie gewoon door kan halen?
[0:31:47] Ja, dat zou kunnen.
[0:31:49] Woonwijken zijn wel ingewikkeld, maar op zich is het woningbouw wel al door het Hof van Justitie
[0:31:55] in een aantal arresten aangemerkt als dat kan een dwingende reden
[0:31:59] van groot openbaar belang zijn.
[0:32:01] Dat hebben we natuurlijk niet over de bouw van vier villa's in vlakbij de Veluwe,
[0:32:05] maar dan hebben we het echt over een gebied waar een woningtekort is.
[0:32:09] Ja, klopt.
[0:32:12] Oké. Nog een aanwilling?
[0:32:14] Volgens mij is er nog een vraag en die wil ik graag beantwoorden
[0:32:17] als ik dat zomaar op mij mag nemen, voorzitter.
[0:32:21] Ik wou misschien toch nog even als aanvulling op meneer Kerken even zeggen
[0:32:24] dat wij spreken nu over het voorzorgsbeginsel
[0:32:26] en in de Habitat-richtlijn is dat voorzorgsbeginsel heel streng opgenomen.
[0:32:31] En dat levert natuurlijk ook juist de problemen in de maatschappij op.
[0:32:35] In de zin dat we elk nadelig gevolg op een Natura 2000-gebied eigenlijk niet wenselijk achten.
[0:32:43] En als er dus teveel stikstof uitgestoten of gedeponeerd wordt op de Natura, dat kan niet.
[0:32:48] En dan zegt de Habitat-richtlijn, ja, dan moet je dus die vergunningen weigeren.
[0:32:51] En dat is een van de grote pijnpunten op dit moment voor uw partij, denk ik ook.
[0:32:57] Maar goed, maar het is helemaal correct dat het niet over de milieubelastende activiteit gaat.
[0:33:01] En daar ging uw vraag over aan mij, en dat ging over artikel 532.
[0:33:06] Dat is bij amendement door uw Kamer in die wet gekomen, de Omgevingswet.
[0:33:12] En ja, wie bepaalt dat?
[0:33:13] Nou ja, dat is wel een lesje Algemeen Bestuursrecht, maar er staat in die bepaling staat...
[0:33:18] naar het oordeel van het bevoegd gezag sprake is van bijzondere omstandigheden,
[0:33:25] dan is dat al een soort terughoudendheid voor een rechter die daarna mag kijken,
[0:33:29] want dat is naar het oordeel van het bevoegd gezag.
[0:33:32] Dus die mag niet te intensief kijken of het bevoegd gezag wel gelijk heeft.
[0:33:37] En dan gaat het ook over bijzondere omstandigheden
[0:33:39] en dat er leiden tot ernstig nadelige of mogelijk ernstig nadelige gevolgen
[0:33:44] voor de gezondheid.
[0:33:45] Het is de keuze van de Kamer geweest om gezondheid een belangrijk element
[0:33:51] in de omgeving zet te laten zijn en dat is met deze bepaling gelukt.
[0:33:54] Maar de regering heeft daarbij wel als reactie gezegd, wacht even, wij hebben een prachtig
[0:34:00] beoordelingskader voor al die vergunningen en bijzonder voor de milieubelastende activiteit.
[0:34:04] En als er plotseling ontstaan bijzondere omstandigheden zouden zijn, dan kun je misschien teruggrijpen
[0:34:10] op deze weigeringsgrond.
[0:34:11] Maar ik denk dat de regering eigenlijk bedoelt te zeggen
[0:34:14] je hebt die grond niet nodig, je moet gewoon kijken naar de regels
[0:34:18] die er zijn voor de milieubelastende activiteit-omgevingsvergunning
[0:34:22] en dan kom je daar ook wel mee uit de voeten.
[0:34:24] Nou, heb ik volgens mij gezegd, dat is een weigeringsgrond
[0:34:27] en u bent vooral geïnteresseerd in wijzigen.
[0:34:30] En dan zou je kunnen zeggen, kan dit nou ook een reden zijn om te wijzigen?
[0:34:33] Nou, het staat niet expliciet in de wijzigingsgronden die in het BKL staan,
[0:34:38] Maar ook daarvan, denk ik, als het zich voordoet,
[0:34:41] kan diezelfde redenering worden gebruikt om die vergunning te wijzigen.
[0:34:46] Dus wellicht verdient het een soort schoonheidsprijs
[0:34:49] als het ook een wijzigingsgrond zou worden,
[0:34:51] maar ik vermoed dat het niet heel veel toevoegt aan de wijzigingsgronden
[0:34:55] die er al in het BKL zijn opgenomen.
[0:35:00] En ja, wie bepaalt dat dan?
[0:35:01] Maar ja, onder meer, denk ik, de wetenschap.
[0:35:06] Want u moet wel, als u die wijgingsgrond gebruikt
[0:35:08] voor een omgevingsvergunning voor een milieubelastingactiviteit,
[0:35:11] tenminste aantonen dat de reden waarom je die weigert
[0:35:14] ook daadwerkelijk relevant is
[0:35:16] voor de bescherming van de gezondheid van de mensen.
[0:35:20] Dank u wel. We hebben nog een kwartier, dus graag korte vragen en korte antwoorden.
[0:35:27] Ja, dank u wel, ook voor uw toelichting.
[0:35:30] Ik moest er even goed over nadenken, maar u had het over...
[0:35:34] Ja, ik noem maar even revisie of aanpassen van een vergunning.
[0:35:37] Doe je dan met terugwerkende kracht dat voorzorgsbeginsel toepassen?
[0:35:44] En in het kader van de Omgevingswet, u liet net dat toch wel ingewikkelde schema zien.
[0:35:50] U haalde ook het voorbeeld van Zuid-Holland aan,
[0:35:53] dat de rechter bepaalde dat ze dat niet goed hadden onderbouwd.
[0:35:57] Hoe weet je dat nu? Hoe kunnen wij dat toetsen?
[0:36:01] Of bevoegde gezagen dat op een goede manier doen?
[0:36:10] Sorry, het is een beetje een verrassende vraag, als ik mag, want ik denk dat veel bevoegde gezagen
[0:36:18] proberen invulling te geven aan het idee dat omwonenden van dit soort installaties gezondheidsklachten
[0:36:24] hebben.
[0:36:27] En daar pogen ook, in dit geval, potentieel zeer zorgwerkende stoffen te reguleren met
[0:36:33] voorschriften in die vergunning.
[0:36:35] Dat doen ze niet met terugwerkende kracht.
[0:36:40] Dat is niet aan de orde.
[0:36:42] Je kan intrekken, dan is hij vanaf nu ingetrokken.
[0:36:45] Je kan wijzigen, dan is hij vanaf nu gewijzigd.
[0:36:48] Hier was de vraag, kun je voor potentieel zeer zorgwekkende stoffen die vergunning wijzigen?
[0:36:55] Doet het bevoegd gezag dat goed?
[0:36:57] U wilt dat toetsen.
[0:37:00] U heeft een beoordelingskader in de wet neergelegd.
[0:37:02] En dat houdt volgens de hoogste bestuursrechter in dat er voldoende bewijs moet zijn dat die
[0:37:08] potentieel zeer zorgwekkende stoffen in dit geval milieuschade veroorzaken of schade
[0:37:13] aan de gezondheid veroorzaken.
[0:37:15] En tot nu toe is het bevoegd gezag in Zuid-Holland er niet in geslaagd om dat volgens de bestuursrechter
[0:37:21] voldoende aannemelijk te maken.
[0:37:23] Ondanks dat er wel enige aanwijzing was dat het RIVM concludeerde dat er wel schadelijke
[0:37:29] stoffen waren, vond de rechtbank dat nu nog niet voldoende, omdat ze dat keurige schema
[0:37:35] van meneer Kechen niet hadden toegepast, of niet voldoende hadden toegepast.
[0:37:42] Daar speelt bij de situatie van Zuid-Holland wel mee, dat Zuid-Holland wilde de potentieel
[0:37:49] zet de zeer zorgwekkende stoffen reguleren, terwijl de zeer zorgwekkende stoffen zelf,
[0:37:55] die worden al gereguleerd door de REACH-verordening, dus dan moet je wel met een goed verhaal komen
[0:38:01] waarom je eigenlijk in aanvulling op die al op Europees niveau gereguleerde stoffen,
[0:38:06] waarom je die dan ook nog wil reguleren?
[0:38:08] Dus dat speelde natuurlijk al wel een rol in die procedure van,
[0:38:12] ja, de ZZS, die zijn al gereguleerd.
[0:38:16] Daar kennen we al een vrij strak kader voor, op grond van de REACH-verordening.
[0:38:20] En nu wil u ook nog iets gaan regelen wat daar nog eigenlijk buiten valt
[0:38:25] en die nog niet op die lijst van Europa staan.
[0:38:28] Dus ik denk dat dat wel ook belangrijk is om te beseffen
[0:38:30] dat Zuid-Holland daar ook wel mee scherp aan de wind aan het zeilen was.
[0:38:36] Heeft mevrouw Wingelaar nog een vervolgvraag? Nee? Oké, dan ga ik naar haar.
[0:38:42] Ja, grappig. Ik moest meteen denken aan groot openbaar belang in Noord-Holland.
[0:38:47] Dat was formule 1 volgens provincie Noord-Holland.
[0:38:50] Dat is gelukkig ook nog. Maar goed, dus het kan heel breed blijkbaar.
[0:38:57] Heel fijn dat u refereerde naar 14 maart, want dat is inderdaad een hele goede, interessante sessie.
[0:39:01] En voor iedereen hier ook de moeite waard om even terug te kijken.
[0:39:03] Maar ik ben even benieuwd, wat ik zie, daar hadden we het in 14 maanden ook over,
[0:39:08] is dat het dus ook voor een stukje beleid, dat dat nodig is,
[0:39:12] dat je dat kan gebruiken, dat ze als bevoegde gezagen
[0:39:15] meer beleid uitschrijven op bescherming van gezondheid,
[0:39:17] dat je meer ook zou kunnen.
[0:39:20] En er zijn ook moties van NSC en Partij voor het Dieren hierover aangenomen,
[0:39:23] maar welke kansen ziet u daarin voor het Rijk
[0:39:26] om de lokale, regionale gezagen daar meer mee te helpen?
[0:39:30] Omdat ik ook zelf zie dat ze ermee worstelen,
[0:39:32] dat ze een beetje het idee hebben dat ze het wiel opnieuw moeten uitvinden.
[0:39:39] Terwijl, nou ja, we hebben het net inderdaad over capaciteit gehad.
[0:39:41] Het Rijk heeft nu nog iets meer capaciteit misschien om daar goed ook juridisch in te ondersteunen.
[0:39:47] Is daar wat slims over te zeggen?
[0:39:52] Nou, dat laatste vind ik wel lastig, iets slims.
[0:39:57] Maar u bedoelt denk ik met beleid niet op regelgeving.
[0:40:02] Bijvoorbeeld, zou u een verbod op PFAS-beleid vinden?
[0:40:07] U heeft het net ook weer over gehad.
[0:40:09] Dus opnemen in zo'n omgevingsplan of in een omgevingsverordening...
[0:40:13] en daar op basis daarvan ook verder beleid uitschrijven, programma, dat soort dingen.
[0:40:18] Ik heb het voorbeeld gegeven van het Schone Luchtakkoord.
[0:40:23] En de provincies hebben dat Schone Luchtakkoord uitgewerkt in hun beleidsdocumenten.
[0:40:29] En op basis van die beleidsdocumenten zijn ze op dit moment door de rechtspraak aan het lopen...
[0:40:35] om van de hoogste bezuurzaak te horen, naar hun smaak hopelijk, dat dat kan.
[0:40:42] En dat beleid houdt dus in dat de provincies
[0:40:46] op de strengst mogelijke emissiegrenswaarden gaan zitten
[0:40:49] die nog binnen de beste beschikbaar techniekenrange vallen.
[0:40:54] En dat is anders dan dat ze daarvoor deden,
[0:40:57] want als je dan een aanvraag kreeg van een installatie
[0:40:59] die überhaupt binnen die range viel,
[0:41:02] dan werd, als je er binnen valt, en had je het goed gedaan,
[0:41:04] werd de vergunning verleend.
[0:41:06] En nu zeggen de provincies, ja, u heeft weliswaar binnen de range
[0:41:09] een aanvraag gedaan, dus in het verleden zouden we dat goed genoeg vinden,
[0:41:12] maar nu gaan wij op die strengst mogelijke variant zitten,
[0:41:14] zoals die zometeen verplicht wordt
[0:41:16] op grond van de richtlijn industriële emissies.
[0:41:18] En op dat punt wordt vaak, nou ja, af en toe geoordeeld
[0:41:24] dat door bestuursrechters in de eerste aanleg,
[0:41:27] nog niet door de afdeling Bestuursgespraak, volgens mij,
[0:41:30] dat het aan het bevoegd gezag is om te bewijzen
[0:41:34] dat die allerstrengste variant ook haalbaar is voor deze installatie.
[0:41:39] En wat roepen de exploitanten, en dat kunt u zich ook wel indenken,
[0:41:42] ja, dit kost geld en wij moeten van allerlei dingen inpassen in onze installatie
[0:41:47] en dat is totaal niet haalbaar op dit moment.
[0:41:50] En dat is discussie en vandaar dat die richtlijn wellicht beoogt te helpen
[0:41:55] in die discussie dat de bewijslast bij de exploitant komt te liggen.
[0:42:00] En ja, wellicht in vooruitlopend op die implementatie...
[0:42:04] Of ja, volgens mij op 14 maart werd er gezegd...
[0:42:06] ...u moet eigenlijk zo snel mogelijk dat al implementeren, nog voor de deadline.
[0:42:09] Wellicht dat dat helpt en die provincies dus helpt.
[0:42:16] Nou ja, beleid op rijksniveau...
[0:42:18] Volgens mij is het dus een belangrijke vraag...
[0:42:20] ...of je beleid kan voeren voor die vergunning...
[0:42:23] ...en of de afdeling bestuursrechtspraak dan zegt...
[0:42:25] Ja, tuurlijk, als u vindt dat u streng moet vergunnen, dan mag u dat doen.
[0:42:29] En wie weet is er dan nog wel meer nodig.
[0:42:31] Maar gelet op de bestaande jurisprudentie
[0:42:34] en ook gelet op de rol die het voorzorgsbegrensing kan spelen,
[0:42:37] vindt de afdeling bestuurzegelspraak dat er weinig ruimte is om beleid te voeren.
[0:42:43] Maar dit is, ook weer bestuurzegger, maar dit is geen beleid,
[0:42:46] maar beoordelingsruimte binnen de beste beschikbare technieken range,
[0:42:50] dus de kans dat het goed komt, is wel aanwezig.
[0:42:54] Maar dan zit je nog met die bewijslastverdeling.
[0:42:56] En ik denk dat dat eigenlijk de kern is van wat wij hebben geschreven.
[0:42:59] Je wilt iets doen aan die bewijslastverdeling.
[0:43:01] De RI doet daar al iets aan.
[0:43:03] En misschien dat het ook helpt als je die installatie zelf die vergunning laat aanvragen.
[0:43:10] Niet zeker of dat echt helpt, maar op dit moment moet het heel vaak vanuit het bevoegd gezag komen, het initiatief.
[0:43:15] En dus ook de informatie.
[0:43:16] En er moet bewezen worden dat het tijd is om aan te passen.
[0:43:20] Nou, bij een nieuwe BBT-conclusie is dat gegeven in de wet.
[0:43:23] Dan moet je wel, maar voor de rest, ja, moeten er technische ontwikkelingen zijn
[0:43:26] of ontwikkelingen in het milieu en capaciteit om het te doen.
[0:43:32] Volkwaar?
[0:43:34] Ja, precies.
[0:43:35] De overheid loopt natuurlijk in die zin achter qua kennis.
[0:43:40] Zo'n bedrijf heeft altijd een voorsprong, dus ze kunnen veel meer sturen.
[0:43:43] Dat blijft een aandachtspunt.
[0:43:44] Maar u had het net over tijdelijkheid van vergunningen of zoiets in die richting.
[0:43:49] En GATS, dus LEF, kunt u meer toelichten hoe we dat zouden, als we LEF zouden hebben,
[0:43:56] hoe we dat een zetje zouden kunnen geven?
[0:44:01] Ja, en ik heb het gezegd.
[0:44:04] Nou, laat ik zo zeggen, volgens mij in het land hoor je het wel eens.
[0:44:09] Die vergunningen worden in beginsel voor onbeperkte tijd verleend,
[0:44:13] naar aanleiding van een aanvraag.
[0:44:14] En dat is ook wel redelijk, omdat er bevoegdheden zijn,
[0:44:18] om gedurende de inwerking zijn van die inrichting, van die installatie,
[0:44:22] die vergunning aan te passen aan de nieuwste technieken.
[0:44:25] Dus er is vanuit bevoegd gezag voldoende bevoegdheid
[0:44:29] om dat aan te passen aan de nieuwste ontwikkelingen.
[0:44:31] Dat kan gewoon.
[0:44:33] Alleen moet het wel gebeuren.
[0:44:35] En ja, ik weet dat ook niet, ik ben geen econoom
[0:44:37] en ik ben ook niet een bestuurskundige,
[0:44:39] maar ik denk dan misschien dat het in sommige gevallen nuttig zou kunnen zijn
[0:44:43] om te bedenken dat je maar voor een bepaalde tijd iets vergunt
[0:44:47] of een bepaalde stofloze vergund en dat er in ieder geval na een bepaalde tijd
[0:44:53] dus aan de installatie is om een nieuwe vergunning aan te vragen.
[0:44:57] Is er alle reden misschien om weer een vergunning te verlenen,
[0:45:00] maar dan weet je in ieder geval zeker dat de installatie naar jou toekomt,
[0:45:03] als bevoegd gezag, en dat je het niet laat verslappen
[0:45:06] en jaren later erachter komt, bij wijze van spreken,
[0:45:09] dat je door de Europese Commissie in gebreken wordt gesteld
[0:45:12] omdat er onvoldoende actualisatie van de vergunningen plaatsvindt.
[0:45:15] En dat zou je kunnen bewerkstelligen door een bepaalde termijn te stellen.
[0:45:20] Maar daar gaan die bedrijven natuurlijk ook niet blij van worden.
[0:45:24] En die moeten in ieder geval wat ze moeten regelen terug kunnen verdienen.
[0:45:29] Dus dat is allemaal heel ingewikkeld.
[0:45:31] Je kan ook niet de standaardtermijn bedenken, denk ik, maar daar zit een gedachte.
[0:45:36] Hetzelfde als met dat op verzoek een wijziging aanvragen...
[0:45:39] ...of laat dat bedrijf in ieder geval naar jou toekomen als bevoegd gezag...
[0:45:43] ...in plaats van andersom.
[0:45:44] ...in de veronderstelling dat dat iets oplost in de bewijslastverdeling...
[0:45:48] ...en de verplichtingen en verantwoordelijkheden voor die installatie.
[0:45:51] Maar daar zou ik ook meer onderzoek naar moeten doen, denk ik.
[0:45:58] GESPREKSLEIDER GESPREKSLEIDER Dan gaan we naar de heer Buijs van de VVD.
[0:46:01] JOURNALIST Dank je wel, voorzitter.
[0:46:03] Ja, goed, ik heb het halve verhaal, dus excuses dat ik te laat binnenviel.
[0:46:09] Maar toch, uit de discussie, zover pik ik wel het laatste punt op van de vorige spreker.
[0:46:15] Ik vind het wel interessant om na te denken over een mindshift,
[0:46:20] waarbij we in Nederland normaal gesproken altijd uitgaan van eeuwige vergunningen,
[0:46:25] om meer na te denken over tijdelijke vergunningen.
[0:46:27] Ik vind het een interessante gedachte,
[0:46:29] maar ik heb ook weinig verstand om daar al een oordeel bij te hebben.
[0:46:34] Kun je daar eens wat meer over vertellen?
[0:46:36] Want u zegt zelf ook van, ja, ik zou daar nader onderzoek naar moeten doen,
[0:46:40] maar zijn er bijvoorbeeld in Europa voorbeelden
[0:46:43] waarin er veel meer gewerkt wordt in bepaalde landen misschien,
[0:46:47] met tijdelijke vergunningen, ook kijkende in relatie tot bijvoorbeeld industrie.
[0:46:54] Je ziet eigenlijk in Europa...
[0:46:56] Kennen we natuurlijk de Europese BBT-conclusies
[0:46:59] en die worden om de zoveel tijd aangepast
[0:47:01] en dan wordt er per branche door de Unie bepaald van...
[0:47:04] Dit zijn de best beschikbare technieken voor deze branche.
[0:47:08] Die moeten dan binnen zoveel tijd geïmplementeerd worden.
[0:47:11] Maar dat is een continu proces, waardoor je ziet dat die bedrijven,
[0:47:14] die onder de richtlijn industriële emissie vallen,
[0:47:19] worden geconfronteerd met dus om de zoveel tijd nieuwe BBT-conclusies.
[0:47:23] En daarin wordt al een soort terugverdientijd meegenomen
[0:47:26] bij die vaststelling van die BBT-conclusies.
[0:47:28] Dus daar zit al een soort economische afwegging in van,
[0:47:31] oké, wij schrijven deze technieken voor,
[0:47:34] maar een bedrijf moet natuurlijk wel de kans hebben
[0:47:37] om die investering op een of andere manier terug te halen.
[0:47:40] Dus daar zie je dezelfde gedachten al wel in terugkomen.
[0:47:44] Dus in de richtlijn industriële emissie zit deze gedachte in feite ook al wel verwerkt.
[0:47:53] Ja, dat klopt helemaal en dat is eigenlijk ook de bevoegdheid van bevoegd gezag om steeds
[0:47:57] maar te updaten.
[0:47:58] Die bestaat gewoon.
[0:48:00] Maar ik denk toch, er zou natuurlijk strenger op beoordeeld kunnen worden en ook bijvoorbeeld
[0:48:06] nagedacht kunnen worden.
[0:48:07] Wat is eigenlijk de, ik zei al dat ik geen econoom was, maar de terugverdientijd is
[0:48:11] niet de juiste term, maar hoe lang moet die installatie mee kunnen?
[0:48:16] En daar kun je, op basis daarvan, zou je natuurlijk ook kunnen zeggen, nou, kolencentrale vijftig jaar,
[0:48:23] windturbine twintig jaar. Dat zou je kunnen zeggen. Ik weet het niet. Ik ben geen deskundig op dit
[0:48:29] punt, maar daar kun je over nadenken. En er zijn oude installaties. En als er dan nieuwe BBT-conclusies
[0:48:36] komen, dan worden in die nieuwe BBT-conclusies ook wordt rekening gehouden met bestaande oude
[0:48:41] installaties die eigenlijk niet aangepast kunnen worden en dus gewoon een beetje achterlopen en
[0:48:45] achter mogen blijven lopen. En daar kun je wel bezwaren tegen hebben. Voor de rest wordt in
[0:48:50] Europa niet altijd goed die termijn van update van BBT-conclusies in acht genomen. Dus ja,
[0:48:57] dan loop je een beetje achter. En dan is het aan bevoegd gezag om te concluderen dat er toch
[0:49:01] nieuwe, beste beschikbare technieken zijn, ondanks dat er geen nieuwe BBT-conclusie is,
[0:49:05] en dat het dus aangepast moet worden. Ja, en dat is een zware bewijslast. Ga er maar eens aan staan.
[0:49:09] Dus dat is allemaal ingewikkeld voor dat bevoegd gezag.
[0:49:14] En die tijdelijkheid, ja...
[0:49:17] Nou, nogmaals, ik doe graag een keer onderzoek.
[0:49:19] Dat hebben we ook weleens gedaan, maar ik ben een keer in België geweest.
[0:49:22] En het enige wat ik daarvan weet, is dat ze ooit in België
[0:49:25] überhaupt milieuvergunningen voor twintig jaar hadden.
[0:49:28] En dat systeem zijn ze afgestapt, omdat het eigenlijk gek is
[0:49:30] om een standaard van twintig jaar te hebben.
[0:49:33] En ik heb wel gezien dat ze daar toch nog soms vergunningen hebben
[0:49:37] voor het lozen van heel gevaarlijke stoffen die bijvoorbeeld een bepaalde termijn gelden.
[0:49:42] En dan bedoel ik niet per se de vergunning, maar ook het voorschrift,
[0:49:45] dus een specifiek voorschrift dat tijdelijk geldt en dat je daarna maar weer eens terug moet komen
[0:49:50] om te vragen of je het weer mag lozen.
[0:49:53] Nou ben ik ook onvoldoende op de hoogte van de vraag of dat in Nederland ook soms al gebeurt.
[0:50:00] En er is een bevoegdheid om tijdelijk te vergunnen in de Omgevingswet voor alle omgevingsvergunningen,
[0:50:04] dus ook voor de milieubelastende activiteitvergunning.
[0:50:07] Maar volgens mij wordt hier eigenlijk mondjesmaat en nauwelijks gebruik van gemaakt.
[0:50:11] En dat heeft toch maar even, omdat dat heeft ermee te maken
[0:50:14] dat je als bevoegd gezag gewoon kan updaten.
[0:50:17] Waarom wilt u dat tijdelijk vergunnen?
[0:50:18] Als u vindt dat over vijf jaar de nieuwe oordelen of nieuwe technieken moeten worden voorgeschreven,
[0:50:23] dan kunt u mij toch die vergunning wijzigen.
[0:50:25] Maar dat is geen reden om hem tijdelijk te verlenen.
[0:50:29] Dank u wel. Ik had zelf nog een vraag, maar het is helaas tijd.
[0:50:33] Dus misschien dat ik dat zo direct nog kan doen.
[0:50:35] Ik wil jullie in ieder geval hartstikke bedanken voor de factsheet,
[0:50:39] maar ook voor de toelichting en de presentatie.
[0:50:41] En ook de leden, dat jullie zijn gekomen om de vraag te stellen.
[0:50:46] In ieder geval de inbreng kunnen wij ook gebruiken voor debat,
[0:50:50] wat we onder andere ook morgen hebben, externe veiligheid.
[0:50:54] En dan sluit ik bij deze technische briefing.